abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220000687
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2026 12:11 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Ik denk dat we vooral betere uitleg nodig hebben. Iemand die met visie vertelt waar we in 2035 of zo moeten staan. Waarom het uitkleden van rechten van werknemers dan moet. En waarom zo nu allemaal opeens.

Want ik vind dit wel heel veel zo opeens. En voor mij dus ook onverwacht. En misschien heb ik alles wel verkeerd gelezen en gezien. Want dit had ik allemaal niet begrepen bij d66.
Die uitleg had dan van Jetten moeten komen gister. En die uitleg was er niet, dus is er ook gewoon niet.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_220000719
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 12:15 schreef Hanca het volgende:

[..]
Die uitleg had dan van Jetten moeten komen gister. En die uitleg was er niet, dus is er ook gewoon niet.
-O-
Dan hoop ik toch dat mensen het nu wel gaan zien. Waar velen zelf voor gestemd hebben.
En hopelijk een andere, socialere, keuze maken straks bij nieuwe verkiezingen voor de eerste kamer.
pi_220000726
Ik ben gewoon bang dat dit het populisme nog meer in de kaart gaat spelen.
  woensdag 4 februari 2026 @ 12:20:57 #104
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_220000728
maaree, gaan we nu eindelijk is als een blok staan als burger en gewoon is nee zeggen tegen de overheid? of gaan we weer met zijn allen lopen zeiken en met de reet omhoog staan?
"I wear the mask to protect the city… but the city is what made the mask." – Batman
  woensdag 4 februari 2026 @ 12:23:33 #105
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_220000750
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2026 12:20 schreef PieterDeRijcke het volgende:
politieke deadlock waar iedereen elkaar persoonlijk aanvalt en niks voor elkaar krijgt, nog meer fragmentatie in de politieke partijen, etc etc
"I wear the mask to protect the city… but the city is what made the mask." – Batman
  Moderator woensdag 4 februari 2026 @ 12:24:50 #106
5428 crew  miss_sly
pi_220000759
quote:
14s.gif Op woensdag 4 februari 2026 12:20 schreef cherrycoke het volgende:
maaree, gaan we nu eindelijk is als een blok staan als burger en gewoon is nee zeggen tegen de overheid? of gaan we weer met zijn allen lopen zeiken en met de reet omhoog staan?
We gaan de volgend keer nog populistischer rechts stemmen, want zij zullen het echt allemaal wel goed oplossen naar onze zin.

Zie ook de geweldige plannen van Wilders met zijn motie gisteren om per direct een asielstop in te stellen en de grenzen te sluiten :')
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_220000763
Wat ik zelf vooral teleurstellend vind is dat er niets wordt gedaan aan de HRA en hoge vermogens worden ontzien, terwijl de inkomstenbelasting (naar ik begrijp) wel wordt verhoogd. Erfbelasting blijft eveneens onaangeroerd.

De rekening wordt weer eens bij de middenklasse neergelegd. Het is meer van hetzelfde, en het akkoord getuigt van weinig lef. De huidige versie kleurt vooral VVD-blauw. Dat is op zichzelf bijzonder, aangezien de VVD al dik 16 jaar de toon zet en daar ook veel over wordt geklaagd.

Maar goed, voordeel van de twijfel. Kabinet zal veel water bij de wijn moeten doen om meerderheden te halen. Hopelijk haalt dat de scherpe kantjes eraf en zorgt de oppositie voor wat broodnodige toevoegingen en aanpassingen.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_220000774
quote:
maaree, gaan we nu eindelijk is als een blok staan als burger en gewoon is nee zeggen tegen de overheid?
Hoe wil je nee zeggen tegen de verkorting van de WW of een verhoging van de AOW leeftijd? Een "kan me niet schelen dat jullie me geen AOW geven, ik stop toch met werken en eis geld"?

[ Bericht 4% gewijzigd door Hanca op 04-02-2026 12:32:57 ]
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  woensdag 4 februari 2026 @ 12:27:11 #109
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_220000777
quote:
7s.gif Op woensdag 4 februari 2026 12:24 schreef miss_sly het volgende:

[..]
We gaan de volgend keer nog populistischer rechts stemmen, want zij zullen het echt allemaal wel goed oplossen naar onze zin.

Zie ook de geweldige plannen van Wilders met zijn motie gisteren om per direct een asielstop in te stellen en de grenzen te sluiten :')
Maak die wilders dan is premier, laat hem het dan maar doen, dan iemand als ( :') ) schoof naar voren schuiven.

met zo een minderheidskabinet dat is al gedoemd om te falen.
  woensdag 4 februari 2026 @ 12:30:20 #110
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_220000814
Het mooiste aan kabinet Jetten is dat D66 daarna weer terugzakt naar 3 zeteltjes.

90% van het regeerakkoord deugt, helaas zit er in de laatste 10% erg veel vergif.
pi_220000876
Voorlopig schopt de oppositie wel het harst tegen de plannen die de VVD naar voren schuift.

Veel kleinere plannetjes wat betreft wonen en duurzaamheid zullen een stuk makkelijker erdoor komen.
  woensdag 4 februari 2026 @ 12:38:40 #112
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220000903
quote:
Op naar het Malieveld!

And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  Moderator woensdag 4 februari 2026 @ 12:42:39 #113
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_220000935
Het is in ieder geval te hopen dat de mensen die op de VVD hebben gestemd omdat anders GLPVDA en asielzoekers en moslims, blij zijn met dit kabinet. En graag hoor ik deze mensen ook niet klagen over het gure VVD-beleid.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  woensdag 4 februari 2026 @ 12:44:19 #114
38496 Perrin
pi_220000950
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2026 12:20 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Ja een overheid die lastige keuzes durft te maken, dat kun je natuurlijk niet accepteren.

We moeten snel weer terug naar een kabinet van BBB en PVV lui die jarenlang plucheplakken zonder zinnig beleid.

Zijn er geen volwassenen meer in de zaal?
  Moderator woensdag 4 februari 2026 @ 12:45:07 #115
236264 crew  capricia
pi_220000954
quote:
14s.gif Op woensdag 4 februari 2026 12:42 schreef xpompompomx het volgende:
Het is in ieder geval te hopen dat de mensen die op de VVD hebben gestemd omdat anders GLPVDA en asielzoekers en moslims, blij zijn met dit kabinet. En graag hoor ik deze mensen ook niet klagen over het gure VVD-beleid.
Zijn er al staatjes van dan welke achterban van welke partij het minste of het meeste tevreden is?

Want misschien vinden veel VVDers dit wel prima, en zit er pijn bij andere coalitiepartijen.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  woensdag 4 februari 2026 @ 12:46:35 #116
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_220000964
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 12:35 schreef Nebelwerfer het volgende:
Voorlopig schopt de oppositie wel het harst tegen de plannen die de VVD naar voren schuift.

Veel kleinere plannetjes wat betreft wonen en duurzaamheid zullen een stuk makkelijker erdoor komen.
Het is dan juist ook schokkend dat ze niet juist op die algemeen geaccepteerde dingen wat proberen te bereiken. Maar dat is natuurlijk allemaal te moeilijk en risicovol.
pi_220000982
quote:
14s.gif Op woensdag 4 februari 2026 12:42 schreef xpompompomx het volgende:
Vvd stemmers zijn vooral bang voor hun eigen centen.
pi_220000992
quote:
9s.gif Op woensdag 4 februari 2026 12:44 schreef Perrin het volgende:

[..]
Ja een overheid die lastige keuzes durft te maken, dat kun je natuurlijk niet accepteren.

We moeten snel weer terug naar een kabinet van BBB en PVV lui die jarenlang plucheplakken zonder zinnig beleid.

Zijn er geen volwassenen meer in de zaal?
Lastige keuzes? Die hebben ze juist voorkomen. Lastig voor hen was het verhogen van vermogensbelasting, het intrekken van een hoop aftrekposten voor bedrijven, het verhogen van de VPB, het afbouwen van de HRA.

Die keuzes hebben ze geen van allen gemaakt. Ze zijn voor het makkelijke: 'we pakken mensen aan die onze achterban niet zijn' gegaan.
  Moderator woensdag 4 februari 2026 @ 12:52:00 #119
236264 crew  capricia
pi_220000997
Is er ook een kans dat de oppositie partijen over hun schaduw heen stappen en gezamelijk een lijn trekken tegen deze plannen?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_220000998
quote:
Nou dit dus ja. }:|
(stroopt de mouwen alvast op)
pi_220001020
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2026 12:52 schreef capricia het volgende:
Is er ook een kans dat de oppositie partijen over hun schaduw heen stappen en gezamelijk een lijn trekken tegen deze plannen?
Tegen de AOW leeftijd waarschijnlijk wel. Misschien ook wel tegen de WW verkorting.
  Moderator woensdag 4 februari 2026 @ 12:59:23 #122
236264 crew  capricia
pi_220001048
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 12:54 schreef Hanca het volgende:

[..]
Tegen de AOW leeftijd waarschijnlijk wel. Misschien ook wel tegen de WW verkorting.
Ik hoop dat echt. Wat mij betreft trekken Wilders, Klaver (en de BBB voor de EK) gezamelijk op.
There is a name for it:
We call them Poor"
  woensdag 4 februari 2026 @ 13:04:33 #123
38496 Perrin
pi_220001076
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 12:51 schreef Hanca het volgende:

[..]
Lastige keuzes? Die hebben ze juist voorkomen. Lastig voor hen was het verhogen van vermogensbelasting, het intrekken van een hoop aftrekposten voor bedrijven, het verhogen van de VPB, het afbouwen van de HRA.

Die keuzes hebben ze geen van allen gemaakt. Ze zijn voor het makkelijke: 'we pakken mensen aan die onze achterban niet zijn' gegaan.
Het klopt dat dit kabinet geen radicale vermogensbelasting invoert, de hypotheekrenteaftrek laat bestaan en de vennootschapsbelasting niet fors verhoogt. Maar dat betekent niet dat het moeilijke keuzes uit de weg is gegaan. Het betekent vooral dat er andere afwegingen zijn gemaakt dan jij zelf zou maken.

Moeilijke keuzes zijn niet per definitie de maatregelen die jij als rechtvaardig ziet. Ook het verhogen van lasten voor een brede groep, het doorvoeren van impopulaire bezuinigingen of het invoeren van nieuwe heffingen met onzekere effecten vergt politieke moed juist omdat zulke keuzes niemand sparen.

De suggestie dat vooral 'niet de eigen achterban' wordt geraakt, is onterecht. De beleidsmaatregelen raken ook mensen die op deze partijen stemmen. De achterban van de regeringspartijen bestaat niet alleen uit vermogenden of werkgevers, maar ook uit middeninkomens, huiseigenaren en werknemers die de gevolgen van de voorgestelde maatregelen direct voelen.

We leven helaas niet langer in een tijd van onbegrensde beloften. We zijn beland in een fase waarin offers onvermijdelijk zijn. Dat vraagt een zekere mate van realisme en volwassenheid van ons allemaal.
pi_220001094
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 13:04 schreef Perrin het volgende:

[..]
Het klopt dat dit kabinet geen radicale vermogensbelasting invoert, de hypotheekrenteaftrek laat bestaan en de vennootschapsbelasting niet fors verhoogt. Maar dat betekent niet dat het moeilijke keuzes uit de weg is gegaan. Het betekent vooral dat er andere afwegingen zijn gemaakt dan jij zelf zou maken.

Moeilijke keuzes zijn niet per definitie de maatregelen die jij als rechtvaardig ziet. Ook het verhogen van lasten voor een brede groep, het doorvoeren van impopulaire bezuinigingen of het invoeren van nieuwe heffingen met onzekere effecten vergt politieke moed juist omdat zulke keuzes niemand sparen.

De suggestie dat vooral 'niet de eigen achterban' wordt geraakt, is onterecht. De beleidsmaatregelen raken ook mensen die op deze partijen stemmen. De achterban van de regeringspartijen bestaat niet alleen uit vermogenden of werkgevers, maar ook uit middeninkomens, huiseigenaren en werknemers die de gevolgen van de voorgestelde maatregelen direct voelen.

We leven helaas niet langer in een tijd van onbegrensde beloften. We zijn beland in een fase waarin offers onvermijdelijk zijn. Dat vraagt een zeker mate van realisme en volwassenheid van ons allemaal.
De keuze is gewoon gemaakt om essentiële zaken uit het sociale stelsel te gooien, omdat ze niet konden kiezen welke belasting op vermogen of bedrijven ze wilden verhogen. Je weet wel, uit de doorrekening van D66.

Dat is simpelweg het ontwijken van lastige keuzes, niet het maken er van.
pi_220001128
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 13:04 schreef Perrin het volgende:

We leven helaas niet langer in een tijd van onbegrensde beloften. We zijn beland in een fase waarin offers onvermijdelijk zijn. Dat vraagt een zekere mate van realisme en volwassenheid van ons allemaal.
Nou, van ons allemaal… vooral van de ‘kwetsbaarsten’ in onze samenleving dan.

Het zou pas van volwassenheid en evenwichtigheid getuigen als die rekening niet zo eenzijdig zou worden neergelegd bij de onderkant van de samenleving maar als de bovenkant ook hun fair share hierin zou dragen.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')