abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 4 februari 2026 @ 00:26:03 #2
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219997558
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 23:55 schreef capricia het volgende: [..] Bij moties van Forum is dat vaak anders. Dit geeft aan dat de PVV inmiddels gewoon volledig genormaliseerd is. Benieuwd of Klaver en Wilders vaker samen gaan werken.
Gebeurde al regelmatig. Zeker op zorgvlak diende Agema regelmatig moties in samen met ondertekenaars van linkse partijen, hier bv. met o.a. Voortman:

https://opmaat.sdu.nl/content/kst-31765-48
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_219997665
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 00:20 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Dat hangt er maar net vanaf of ze een andere baan kunnen vinden natuurlijk.
Nee, dat hangt er van af hoe lang ze er over doen om beter te worden.

Maar fuck, als jij bv een kankerpatiënt na 1 jaar graag ontslagen ziet worden, ook nog eens het liefst zonder transitievergoeding, dan is een verkorting van de loondoorbetaling bij ziekte inderdaad een goed idee ja.
"Pools are perfect for holding water"
pi_219997707
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 00:32 schreef probeer het volgende:

[..]

Maar fuck, als jij bv een kankerpatiënt na 1 jaar graag ontslagen ziet worden, ook nog eens het liefst zonder transitievergoeding, dan is een verkorting van de loondoorbetaling bij ziekte inderdaad een goed idee ja.
Dat hang natuurlijk af van de situatie. Maar volgens mij waren de laatste statistieken dat meer dan 80% van de langduring zieke werknemers binnen een jaar weer terug is op het oude nest. Dan kun je je afvragen of die 2 jaar wel echt nodig is.
pi_219997726
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 00:43 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Dat hang natuurlijk af van de situatie. Maar volgens mij waren de laatste statistieken dat meer dan 80% van de langduring zieke werknemers binnen een jaar weer terug is op het oude nest. Dan kun je je afvragen of die 2 jaar wel echt nodig is.
Als 80% toch al geen gebruik van dat 2e jaar maakt ... waarom dan verkorten?

Of is die 20% dan opeens wél relevant?

20% een te grote groep vinden en daarom het 2e jaar willen schrappen, maar diezelfde 20% ook een te kleine groep vinden om ze hun baan te laten behouden? Is dat het idee?
"Pools are perfect for holding water"
pi_219997743
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 00:55 schreef probeer het volgende:

[..]

Omdat het risico dus alsnog vrij groot is. Een verzekering is het afdekken van een risico. Als dat risico omlaag gaat, zal er minder verzekering nodig zijn. Ik schat in dat er een significante groep bedrijven is die een jaar wel kunnen slikken, maar omdat het risico te groot is dat het langer duurt dan dat jaar er daarom maar een verzekering komt. Als die verzekering niet nodig is blijft er meer geld bij de bedrijven zelf, dat is het idee.
pi_219998626
Volgens mij is en blijft dit het nadeel van zulke beslissingen: 1 op 1 zijn ze allemaal prima verdedigbaar. Ik snap best dat, zeker voor kleine bedrijven en voor bedrijven in een sector met weinig marge, het spannend is om mensen in dienst te hebben omdat een twee jaar doorbetaling bij ziekte enorm veel kost.

Dus ja een prima verdedigbaar plan. Tegelijk zie ik zelf minder in het grote plaatje van een meer angelsaksisch systeem. Als ik moet kiezen tussen het sociaal democratisch model, het Rijnlands model, het Scandinavisch model of het Angel Saksisch model dan woon ik het minst graag in het laatste. Terwijl we juist die kan op bewegen.

Of zoals Martien Visser van de Telegraaf zei “ik denk niet dat heel veel rechtse stemmers dit economisch beleid verwachten”.
  woensdag 4 februari 2026 @ 08:55:44 #8
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219998747
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 00:26 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Gebeurde al regelmatig. Zeker op zorgvlak diende Agema regelmatig moties in samen met ondertekenaars van linkse partijen, hier bv. met o.a. Voortman:

https://opmaat.sdu.nl/content/kst-31765-48
Dat is overigens altijd al zo geweest. Alleen de PvdA heeft een tijdje alles geboycot maar dat ging nergens heen.

Pechtold gebruikte de PVV destijds al om Balkenende onder druk te zetten met Irak.
  woensdag 4 februari 2026 @ 09:05:02 #9
331899 Irmak_Spermabak
Kwak in mijn smoelwerk
pi_219998795
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 00:43 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 00:55 schreef probeer het volgende:

[..]

Omdat de VVD liever opkomt voor rijke ondernemers dan voor kankerpatiënten die op weg naar herstel hun huis dreigen kwijt te raken.

Beste advies voor alleenstaanden: niet langdurig ziek worden.
Blaf me vol
pi_219998823
Mathijs Bouman schreef vandaag in het FD een stukje geschiedenis over de WW.
1
2
3
4
Voor 2003: 5 jaar (7 jaar voor oudere werklozen)
2006: 3 jaar
2016: 2 jaar
2026: 1 jaar
Hij had het hierbij ook over de evaluatie van de vorige twee inkortingen. Ja mensen vonden sneller werk, maar het werk was meestal wel flexibeler en tegen een lager loon (bron: 1, 2)

Nu vraag ik mij altijd af waarom ze zulke beleidswijzigingen niet aan elkaar koppelen?

Bedrijven vinden twee jaar WW een groot risico en hier willen we wat aan doen, prima maar dan gaan we ook wat doen aan de bedrijven haar oplossing voor dit probleem, de (soms permanente) flexibele schil die toch vooral de zwakkeren in de maatschappij treft.

Is dit een rare gedachte?
pi_219998888
Ik mis een visie.
Dat je zoveel werknemersrechten uit aan het kleden bent, heeft gewoon een lange termijn visie nodig. Hoe ziet dit kabinet het werknemerslandschap in 2035? Waar gaan we heen met de sociale zekerheid?

En wordt nu opeens zoveel afgepakt van werknemers dat het gewoon asociaal voelt.
Aow leeftijd omhoog
Ziektewet een jaar korter
Ww gehalveerd
Transitievergoeding op de schop
En ik vergeet er vast nog wel een paar.
pi_219998891
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 09:10 schreef KaheemSaid het volgende:
Mathijs Bouman schreef vandaag in het FD een stukje geschiedenis over de WW.
[ code verwijderd ]

Hij had het hierbij ook over de evaluatie van de vorige twee inkortingen. Ja mensen vonden sneller werk, maar het werk was meestal wel flexibeler en tegen een lager loon (bron: 1, 2)

Nu vraag ik mij altijd af waarom ze zulke beleidswijzigingen niet aan elkaar koppelen?

Bedrijven vinden twee jaar WW een groot risico en hier willen we wat aan doen, prima maar dan gaan we ook wat doen aan de bedrijven haar oplossing voor dit probleem, de (soms permanente) flexibele schil die toch vooral de zwakkeren in de maatschappij treft.

Is dit een rare gedachte?
Wel een rare gedachte voor VVD en D66, die de flexibilisering van de arbeidsmarkt juist een voordeel vinden. CDA heeft helaas veel te weinig weerstand geboden tegen het neoliberalisme. Nou hangt het van de Kamer af.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_219998956
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2026 09:20 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Ik mis een visie.
Dat je zoveel werknemersrechten uit aan het kleden bent, heeft gewoon een lange termijn visie nodig. Hoe ziet dit kabinet het werknemerslandschap in 2035? Waar gaan we heen met de sociale zekerheid?

En wordt nu opeens zoveel afgepakt van werknemers dat het gewoon asociaal voelt.
Aow leeftijd omhoog
Ww gehalveerd
Is de visie niet “Rijnlands naar Angelsaksisch ten behoeve van economische groei”, oftewel “Rapport Wennink”, oftewel “vooral oog voor de consequenties als we het niet doen, niet voor die als we het wel doen.”?
pi_219998985
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 09:20 schreef Hanca het volgende:

[..]
Wel een rare gedachte voor VVD en D66, die de flexibilisering van de arbeidsmarkt juist een voordeel vinden. CDA heeft helaas veel te weinig weerstand geboden tegen het neoliberalisme. Nou hangt het van de Kamer af.
Je moet toch als D66 ook denken “minder voedingsbodem voor populisme moet een doel opzich zijn”
pi_219999026
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 09:27 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Is de visie niet “Rijnlands naar Angelsaksisch ten behoeve van economische groei”, oftewel “Rapport Wennink”, oftewel “vooral oog voor de consequenties als we het niet doen, niet voor die als we het wel doen.”?
Zodat we competatiever worden? Meer flexibel?
In tijden van crisis dus een hele harde sociaal economische downfall en daarna weer een sneller herstel. Alla de VS.
Is dat het?

Dan ben je als oudere werknemer echt wel de sjaak in zo'n systeem. :{
pi_219999046
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 09:29 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Je moet toch als D66 ook denken “minder voedingsbodem voor populisme moet een doel opzich zijn”
Dat deze maatregelen je niet populairder maken onder dat deel van de bevolking dat over het algemeen sneller valt voor populisme is inderdaad gewoon duidelijk en dat hadden ze kunnen en moeten bedenken.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  Moderator woensdag 4 februari 2026 @ 09:50:47 #17
375570 crew  Cyan9
pi_219999286
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 09:33 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat deze maatregelen je niet populairder maken onder dat deel van de bevolking dat over het algemeen sneller valt voor populisme is inderdaad gewoon duidelijk en dat hadden ze kunnen en moeten bedenken.
Nou ja, onder een deel van de bevolking die niet zo snel valt voor populisme maakt het ze ook niet populairder. Ik vind dit echt een rare (en slechte) keuze.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
  woensdag 4 februari 2026 @ 09:51:36 #18
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219999293
Je zou dan denken dat dit een gouden kans is voor linkse partijen.
  Moderator woensdag 4 februari 2026 @ 09:53:36 #19
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219999307
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 09:33 schreef Hanca het volgende:

[..]
Wellicht is dat toch weer de invloed van de VVD. Die blijken toch niet bepaald vies te zijn van populisme en zijn een kei in mensen tegen hun belangen in te laten stemmen.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_219999320
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 09:51 schreef Hexagon het volgende:
Je zou dan denken dat dit een gouden kans is voor linkse partijen.
Wellicht hadden ze dan een genuanceerder akkoord moeten opstellen in plaats van een uitgestoken middelvinger?

Een programma met daadwerkelijk onderhandelingsruimte in plaats van al een behoorlijk dichtgetimmerd akkoord.

https://youtube.com/shorts/sWQzHmO-31I?si=G-PaxXsUUiqO6_4W

O.A. wat Bas Jacobs zegt dus.

[ Bericht 7% gewijzigd door Tomatenboer op 04-02-2026 10:04:06 ]
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_219999350
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2026 09:20 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Ik mis een visie.

Aow leeftijd omhoog
Ww gehalveerd
Mee eens. Er moet iets veranderen maar hier gaan tegengestelde richtingen ontstaan en we betalen hier premies voor, de voorwaarden dalen en dus dalen die premies dan mee?

Zieke mensen van 65 worden niet aangenomen. Ik zie overigens nog wel gebeuren dat voor bepaalde beroepsgroepen er via de CAO andere voorwaarden gaan gelden.

Voor mij geldt de VVT cao en heb ik al 3 jaar WW.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_219999409
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 10:00 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Mee eens. Er moet iets veranderen maar hier gaan tegengestelde richtingen ontstaan en we betalen hier premies voor, de voorwaarden dalen en dus dalen die premies dan mee?

Zieke mensen van 65 worden niet aangenomen. Ik zie overigens nog wel gebeuren dat voor bepaalde beroepsgroepen er via de CAO andere voorwaarden gaan gelden.

Voor mij geldt de VVT cao en heb ik al 3 jaar WW.
Hier is ook.helemaal geen campagne over gevoerd. Voor het grootschalig inperken van werknemersrechten.
En natuurlijk als je het programma van d66 uitpluist zal er heus wel iets staan over de aow of de ww.

Maar dit was niet het verhaal wat ze verteld hebben voordat we gingen stemmen.
  Moderator woensdag 4 februari 2026 @ 10:09:23 #23
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219999443
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2026 10:06 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Hier is ook.helemaal geen campagne over gevoerd. Voor het grootschalig inperken van werknemersrechten.
En natuurlijk als je het programma van d66 uitpluist zal er heus wel iets staan over de aow of de ww.

Maar dit was niet het verhaal wat ze verteld hebben voordat we gingen stemmen.
Is de D66 dan de enige partij in de coalitie?
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_219999451
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 09:29 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Maar had jij dit zo begrepen, dat ze dit zouden gaan doen, als gezamelijk plan?
  woensdag 4 februari 2026 @ 10:13:22 #25
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219999467
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2026 09:55 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Wellicht hadden ze dan een genuanceerder akkoord moeten opstellen in plaats van een uitgestoken middelvinger?

Een programma met daadwerkelijk onderhandelingsruimte in plaats van al een behoorlijk dichtgetimmerd akkoord.

https://youtube.com/shorts/sWQzHmO-31I?si=G-PaxXsUUiqO6_4W

O.A. wat Bas Jacobs zegt dus.
Nou die ruimte is er want ze hebben simpelweg geen meerderheid. En in de kamer was die bereidheid er.

En verder zou een SP zich als ze niet meewerken hier qua oppositie ook weer kansen hebben.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')