abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 4 februari 2026 @ 00:26:03 #2
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219997558
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 23:55 schreef capricia het volgende: [..] Bij moties van Forum is dat vaak anders. Dit geeft aan dat de PVV inmiddels gewoon volledig genormaliseerd is. Benieuwd of Klaver en Wilders vaker samen gaan werken.
Gebeurde al regelmatig. Zeker op zorgvlak diende Agema regelmatig moties in samen met ondertekenaars van linkse partijen, hier bv. met o.a. Voortman:

https://opmaat.sdu.nl/content/kst-31765-48
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_219997665
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 00:20 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Dat hangt er maar net vanaf of ze een andere baan kunnen vinden natuurlijk.
Nee, dat hangt er van af hoe lang ze er over doen om beter te worden.

Maar fuck, als jij bv een kankerpatiënt na 1 jaar graag ontslagen ziet worden, ook nog eens het liefst zonder transitievergoeding, dan is een verkorting van de loondoorbetaling bij ziekte inderdaad een goed idee ja.
"Pools are perfect for holding water"
pi_219997707
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 00:32 schreef probeer het volgende:

[..]

Maar fuck, als jij bv een kankerpatiënt na 1 jaar graag ontslagen ziet worden, ook nog eens het liefst zonder transitievergoeding, dan is een verkorting van de loondoorbetaling bij ziekte inderdaad een goed idee ja.
Dat hang natuurlijk af van de situatie. Maar volgens mij waren de laatste statistieken dat meer dan 80% van de langduring zieke werknemers binnen een jaar weer terug is op het oude nest. Dan kun je je afvragen of die 2 jaar wel echt nodig is.
pi_219997726
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 00:43 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Dat hang natuurlijk af van de situatie. Maar volgens mij waren de laatste statistieken dat meer dan 80% van de langduring zieke werknemers binnen een jaar weer terug is op het oude nest. Dan kun je je afvragen of die 2 jaar wel echt nodig is.
Als 80% toch al geen gebruik van dat 2e jaar maakt ... waarom dan verkorten?

Of is die 20% dan opeens wél relevant?

20% een te grote groep vinden en daarom het 2e jaar willen schrappen, maar diezelfde 20% ook een te kleine groep vinden om ze hun baan te laten behouden? Is dat het idee?
"Pools are perfect for holding water"
pi_219997743
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 00:55 schreef probeer het volgende:

[..]

Omdat het risico dus alsnog vrij groot is. Een verzekering is het afdekken van een risico. Als dat risico omlaag gaat, zal er minder verzekering nodig zijn. Ik schat in dat er een significante groep bedrijven is die een jaar wel kunnen slikken, maar omdat het risico te groot is dat het langer duurt dan dat jaar er daarom maar een verzekering komt. Als die verzekering niet nodig is blijft er meer geld bij de bedrijven zelf, dat is het idee.
pi_219998626
Volgens mij is en blijft dit het nadeel van zulke beslissingen: 1 op 1 zijn ze allemaal prima verdedigbaar. Ik snap best dat, zeker voor kleine bedrijven en voor bedrijven in een sector met weinig marge, het spannend is om mensen in dienst te hebben omdat een twee jaar doorbetaling bij ziekte enorm veel kost.

Dus ja een prima verdedigbaar plan. Tegelijk zie ik zelf minder in het grote plaatje van een meer angelsaksisch systeem. Als ik moet kiezen tussen het sociaal democratisch model, het Rijnlands model, het Scandinavisch model of het Angel Saksisch model dan woon ik het minst graag in het laatste. Terwijl we juist die kan op bewegen.

Of zoals Martien Visser van de Telegraaf zei “ik denk niet dat heel veel rechtse stemmers dit economisch beleid verwachten”.
  woensdag 4 februari 2026 @ 08:55:44 #8
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219998747
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 00:26 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Gebeurde al regelmatig. Zeker op zorgvlak diende Agema regelmatig moties in samen met ondertekenaars van linkse partijen, hier bv. met o.a. Voortman:

https://opmaat.sdu.nl/content/kst-31765-48
Dat is overigens altijd al zo geweest. Alleen de PvdA heeft een tijdje alles geboycot maar dat ging nergens heen.

Pechtold gebruikte de PVV destijds al om Balkenende onder druk te zetten met Irak.
  woensdag 4 februari 2026 @ 09:05:02 #9
331899 Irmak_Spermabak
Kwak in mijn smoelwerk
pi_219998795
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 00:43 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 00:55 schreef probeer het volgende:

[..]

Omdat de VVD liever opkomt voor rijke ondernemers dan voor kankerpatiënten die op weg naar herstel hun huis dreigen kwijt te raken.

Beste advies voor alleenstaanden: niet langdurig ziek worden.
Blaf me vol
pi_219998823
Mathijs Bouman schreef vandaag in het FD een stukje geschiedenis over de WW.
1
2
3
4
Voor 2003: 5 jaar (7 jaar voor oudere werklozen)
2006: 3 jaar
2016: 2 jaar
2026: 1 jaar
Hij had het hierbij ook over de evaluatie van de vorige twee inkortingen. Ja mensen vonden sneller werk, maar het werk was meestal wel flexibeler en tegen een lager loon (bron: 1, 2)

Nu vraag ik mij altijd af waarom ze zulke beleidswijzigingen niet aan elkaar koppelen?

Bedrijven vinden twee jaar WW een groot risico en hier willen we wat aan doen, prima maar dan gaan we ook wat doen aan de bedrijven haar oplossing voor dit probleem, de (soms permanente) flexibele schil die toch vooral de zwakkeren in de maatschappij treft.

Is dit een rare gedachte?
pi_219998888
Ik mis een visie.
Dat je zoveel werknemersrechten uit aan het kleden bent, heeft gewoon een lange termijn visie nodig. Hoe ziet dit kabinet het werknemerslandschap in 2035? Waar gaan we heen met de sociale zekerheid?

En wordt nu opeens zoveel afgepakt van werknemers dat het gewoon asociaal voelt.
Aow leeftijd omhoog
Ziektewet een jaar korter
Ww gehalveerd
Transitievergoeding op de schop
En ik vergeet er vast nog wel een paar.
pi_219998891
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 09:10 schreef KaheemSaid het volgende:
Mathijs Bouman schreef vandaag in het FD een stukje geschiedenis over de WW.
[ code verwijderd ]

Hij had het hierbij ook over de evaluatie van de vorige twee inkortingen. Ja mensen vonden sneller werk, maar het werk was meestal wel flexibeler en tegen een lager loon (bron: 1, 2)

Nu vraag ik mij altijd af waarom ze zulke beleidswijzigingen niet aan elkaar koppelen?

Bedrijven vinden twee jaar WW een groot risico en hier willen we wat aan doen, prima maar dan gaan we ook wat doen aan de bedrijven haar oplossing voor dit probleem, de (soms permanente) flexibele schil die toch vooral de zwakkeren in de maatschappij treft.

Is dit een rare gedachte?
Wel een rare gedachte voor VVD en D66, die de flexibilisering van de arbeidsmarkt juist een voordeel vinden. CDA heeft helaas veel te weinig weerstand geboden tegen het neoliberalisme. Nou hangt het van de Kamer af.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_219998956
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2026 09:20 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Ik mis een visie.
Dat je zoveel werknemersrechten uit aan het kleden bent, heeft gewoon een lange termijn visie nodig. Hoe ziet dit kabinet het werknemerslandschap in 2035? Waar gaan we heen met de sociale zekerheid?

En wordt nu opeens zoveel afgepakt van werknemers dat het gewoon asociaal voelt.
Aow leeftijd omhoog
Ww gehalveerd
Is de visie niet “Rijnlands naar Angelsaksisch ten behoeve van economische groei”, oftewel “Rapport Wennink”, oftewel “vooral oog voor de consequenties als we het niet doen, niet voor die als we het wel doen.”?
pi_219998985
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 09:20 schreef Hanca het volgende:

[..]
Wel een rare gedachte voor VVD en D66, die de flexibilisering van de arbeidsmarkt juist een voordeel vinden. CDA heeft helaas veel te weinig weerstand geboden tegen het neoliberalisme. Nou hangt het van de Kamer af.
Je moet toch als D66 ook denken “minder voedingsbodem voor populisme moet een doel opzich zijn”
pi_219999026
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 09:27 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Is de visie niet “Rijnlands naar Angelsaksisch ten behoeve van economische groei”, oftewel “Rapport Wennink”, oftewel “vooral oog voor de consequenties als we het niet doen, niet voor die als we het wel doen.”?
Zodat we competatiever worden? Meer flexibel?
In tijden van crisis dus een hele harde sociaal economische downfall en daarna weer een sneller herstel. Alla de VS.
Is dat het?

Dan ben je als oudere werknemer echt wel de sjaak in zo'n systeem. :{
pi_219999046
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 09:29 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Je moet toch als D66 ook denken “minder voedingsbodem voor populisme moet een doel opzich zijn”
Dat deze maatregelen je niet populairder maken onder dat deel van de bevolking dat over het algemeen sneller valt voor populisme is inderdaad gewoon duidelijk en dat hadden ze kunnen en moeten bedenken.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  Moderator woensdag 4 februari 2026 @ 09:50:47 #17
375570 crew  Cyan9
pi_219999286
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 09:33 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat deze maatregelen je niet populairder maken onder dat deel van de bevolking dat over het algemeen sneller valt voor populisme is inderdaad gewoon duidelijk en dat hadden ze kunnen en moeten bedenken.
Nou ja, onder een deel van de bevolking die niet zo snel valt voor populisme maakt het ze ook niet populairder. Ik vind dit echt een rare (en slechte) keuze.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
  woensdag 4 februari 2026 @ 09:51:36 #18
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219999293
Je zou dan denken dat dit een gouden kans is voor linkse partijen.
  Moderator woensdag 4 februari 2026 @ 09:53:36 #19
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219999307
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 09:33 schreef Hanca het volgende:

[..]
Wellicht is dat toch weer de invloed van de VVD. Die blijken toch niet bepaald vies te zijn van populisme en zijn een kei in mensen tegen hun belangen in te laten stemmen.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_219999320
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 09:51 schreef Hexagon het volgende:
Wellicht hadden ze dan een genuanceerder akkoord moeten opstellen in plaats van een uitgestoken middelvinger?

Een programma met daadwerkelijk onderhandelingsruimte in plaats van al een behoorlijk dichtgetimmerd akkoord.

https://youtube.com/shorts/sWQzHmO-31I?si=G-PaxXsUUiqO6_4W

O.A. wat Bas Jacobs zegt dus.

[ Bericht 7% gewijzigd door Tomatenboer op 04-02-2026 10:04:06 ]
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_219999350
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2026 09:20 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Ik mis een visie.

Aow leeftijd omhoog
Ww gehalveerd
Mee eens. Er moet iets veranderen maar hier gaan tegengestelde richtingen ontstaan en we betalen hier premies voor, de voorwaarden dalen en dus dalen die premies dan mee?

Zieke mensen van 65 worden niet aangenomen. Ik zie overigens nog wel gebeuren dat voor bepaalde beroepsgroepen er via de CAO andere voorwaarden gaan gelden.

Voor mij geldt de VVT cao en heb ik al 3 jaar WW.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_219999409
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 10:00 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Mee eens. Er moet iets veranderen maar hier gaan tegengestelde richtingen ontstaan en we betalen hier premies voor, de voorwaarden dalen en dus dalen die premies dan mee?

Zieke mensen van 65 worden niet aangenomen. Ik zie overigens nog wel gebeuren dat voor bepaalde beroepsgroepen er via de CAO andere voorwaarden gaan gelden.

Voor mij geldt de VVT cao en heb ik al 3 jaar WW.
Hier is ook.helemaal geen campagne over gevoerd. Voor het grootschalig inperken van werknemersrechten.
En natuurlijk als je het programma van d66 uitpluist zal er heus wel iets staan over de aow of de ww.

Maar dit was niet het verhaal wat ze verteld hebben voordat we gingen stemmen.
  Moderator woensdag 4 februari 2026 @ 10:09:23 #23
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219999443
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2026 10:06 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Hier is ook.helemaal geen campagne over gevoerd. Voor het grootschalig inperken van werknemersrechten.
En natuurlijk als je het programma van d66 uitpluist zal er heus wel iets staan over de aow of de ww.

Is de D66 dan de enige partij in de coalitie?
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_219999451
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 09:29 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Maar had jij dit zo begrepen, dat ze dit zouden gaan doen, als gezamelijk plan?
  woensdag 4 februari 2026 @ 10:13:22 #25
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219999467
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2026 09:55 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Wellicht hadden ze dan een genuanceerder akkoord moeten opstellen in plaats van een uitgestoken middelvinger?

Een programma met daadwerkelijk onderhandelingsruimte in plaats van al een behoorlijk dichtgetimmerd akkoord.

https://youtube.com/shorts/sWQzHmO-31I?si=G-PaxXsUUiqO6_4W

O.A. wat Bas Jacobs zegt dus.
Nou die ruimte is er want ze hebben simpelweg geen meerderheid. En in de kamer was die bereidheid er.

En verder zou een SP zich als ze niet meewerken hier qua oppositie ook weer kansen hebben.
pi_219999470
quote:
2s.gif Op woensdag 4 februari 2026 10:09 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Is de D66 dan de enige partij in de coalitie?
De optie met GLPVDA is kennelijk ook nooit serieus geweest.
Veel mensen hebben zich gewoon in het pak laten naaien.

En waar is het cda?
  woensdag 4 februari 2026 @ 10:16:58 #27
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219999491
Maar dat er op de zorg bezuinigd zou gaan worden was vooraf wel duidelijk.
pi_219999513
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 09:50 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
Nou ja, onder een deel van de bevolking die niet zo snel valt voor populisme maakt het ze ook niet populairder. Ik vind dit echt een rare (en slechte) keuze.
Ik ook, maar je raakt vooral mensen die de overheid nodig hebben. Rijken stemmen minder snel populistisch, dat is gewoon bekend.
pi_219999514
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 10:16 schreef Hexagon het volgende:
Is er ook op die manier campagne gevoerd over het uitkleden van een hele zwik werknemersrechten?

Want ik kan me dat gewoon niet herinneren. :@
pi_219999518
quote:
Ware het niet dat de coalitie gister al weer uitgebreid naar rechts aan het kijken was.
pi_219999528
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 10:19 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik ook, maar je raakt vooral mensen die de overheid nodig hebben. Rijken stemmen minder snel populistisch, dat is gewoon bekend.
Voornamelijk 50 plussers en mensen in zwaardere beroepen. En wacht maar tot er wel een keer een crisis aankomt. En je WW is op en een of andere populist belooft je van alles.

Goed gewerkt. :{
pi_219999580
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2026 10:11 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Maar had jij dit zo begrepen, dat ze dit zouden gaan doen, als gezamelijk plan?
Ik snap je vraag niet helemaal?
pi_219999601
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 10:28 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Ik snap je vraag niet helemaal?
Heb jij voor de verkiezingen begrepen dat zij die visie die jij noemde, "Rijnlands naar Angelsaksisch ten behoeve van economische groei", zo hard zouden uit gaan voeren?

Hebben ze daar campagne op gevoerd?
  woensdag 4 februari 2026 @ 10:39:51 #34
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219999682
Gaan we nu allemaal heel verbaasd doen dat dit is wat je krijgt wanneer de VVD een sleutelrol heeft in de formatie?
Huilen dan.
  woensdag 4 februari 2026 @ 10:41:48 #35
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_219999704
quote:
7s.gif Op woensdag 4 februari 2026 10:39 schreef Isdatzo het volgende:
Gaan we nu allemaal heel verbaasd doen dat dit is wat je krijgt wanneer de VVD een sleutelrol heeft in de formatie?
Ik denk dat ze voor een meerderheid niets voor elkaar gaan krijgen. Een middelvinger opsteken naar GL-PvdA, maar wel verwachten dat ze constructief zijn gaat 'm niet worden.
Alles blijft. Alles gaat voorbij. Alles blijft voorbijgaan. JD.
pi_219999719
quote:
Ik denk dat ze de verkeerde aanpak kiezen. Het geschreeuw dat het “guur, neoliberaal rechts beleid” is, is op zichzelf waar maar het is vooral gratis reclame voor de VVD.

Die kan zich zo presenteren als rechtse partij die zaken voor elkaar krijgt. D66 heeft het premierschap en het CDA een grijpstuiver.
pi_219999725
quote:
7s.gif Op woensdag 4 februari 2026 10:39 schreef Isdatzo het volgende:
Ik ben vooral verbaasd dat Jetten en Bontenbal zich voor het karretje van Yesilgoz hebben laten spannen. Niet alleen om te komen tot een coalitie, maar ook met betrekking tot het akkoord. Dat ze mee mocht spelen betekent niet dat ze een sleutelrol in het akkoord zou moeten krijgen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_219999729
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2026 10:31 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Heb jij voor de verkiezingen begrepen dat zij die visie die jij noemde, "Rijnlands naar Angelsaksisch ten behoeve van economische groei", zo hard zouden uit gaan voeren?

Hebben ze daar campagne op gevoerd?
Het "succes is een keuze" wereldbeeld, wat leeft bij D66 en VVD, is voor mij de reden dat ik sinds 2021 geen D66 meer stem, terwijl deze partij het dichts bij mij staat.
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 10:16 schreef Hexagon het volgende:
Eerder zei ik al dat ik alle punten één op één te verdedigen vind en dat ik best wel moeite heb met het totale pakket, de verschuiving van Rijnlands naar Angelsaksisch of zoals de kritiek op Wennink luide "te technocratisch met weinig oog voor de mens".

Dus nogmaals, ik kan mij alle wijzigingen één voor één heel goed voorstellen. Tegelijk heb je bij het uitkleden van zoveel werknemersrechten gewoon een lange termijn visie nodig, zoals @PieterDeRijcke terecht stelt. Deze visie zou meer moeten zijn dan de veiligheid (een Navo norm van 5%) en het verdienvermogen van Nederland (Raport Wennink).

Tegelijk heb ik wat moeite met de positiviteit waarmee Jetten deze wijzigingen brengt. Terwijl je er volgens mij beter aan doet gewoon eerlijk te zijn en wat aanpak te maken waarbij stil gestaan wordt bij eventuele gevolgen va gekozen beleid. Oftewel inkorting WW koppelen aan minder flexibel / meer vast voor de groep die het meest vatbaar voor populisme is.

TL;DR "uitkleden werknemersrechten" en "dit brengen als positief verhaal/kans" is "koren op de molen van de populist".
  woensdag 4 februari 2026 @ 10:44:35 #39
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219999746
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 10:20 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ware het niet dat de coalitie gister al weer uitgebreid naar rechts aan het kijken was.
Maar ook dan waar het gaat om electoraal gewin.
pi_219999752
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 10:13 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Nou die ruimte is er want ze hebben simpelweg geen meerderheid. En in de kamer was die bereidheid er.

En verder zou een SP zich als ze niet meewerken hier qua oppositie ook weer kansen hebben.
Nou, veel plezier met je “D66 kabinet” dan maar dat het moet hebben van meerderheden dankzij bruinrechts en de SGP dan.

Echt heel D66 hoor.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  woensdag 4 februari 2026 @ 10:45:18 #41
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219999757
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 10:41 schreef Niels0Kurovski het volgende:

[..]
Ik denk dat ze voor een meerderheid niets voor elkaar gaan krijgen. Een middelvinger opsteken naar GL-PvdA, maar wel verwachten dat ze constructief zijn gaat 'm niet worden.
Dat denk ik ook. Er zal toch echt iets substantieels tegenover moeten staan. Kinderlijk naïef om te denken dat je per onderwerp kan gaan shoppen in de oppositie.
Huilen dan.
  woensdag 4 februari 2026 @ 10:46:47 #42
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219999783
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 10:43 schreef KaheemSaid het volgende:

TL;DR "uitkleden werknemersrechten" en "dit brengen als positief verhaal/kans" is "koren op de molen van de populist".
Dat is dan wel weer een zwaktebod vanuit linkse partijen.
  woensdag 4 februari 2026 @ 10:47:04 #43
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219999790
quote:
7s.gif Op woensdag 4 februari 2026 10:43 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik ben vooral verbaasd dat Jetten en Bontenbal zich voor het karretje van Yesilgoz hebben laten spannen. Niet alleen om te komen tot een coalitie, maar ook met betrekking tot het akkoord. Dat ze mee mocht spelen betekent niet dat ze een sleutelrol in het akkoord zou moeten krijgen.
Het is niet de eerste keer in de geschiedenis dat D66 zich veel te gewillig voor het VVD-karretje heeft laten spannen.
Huilen dan.
  woensdag 4 februari 2026 @ 10:48:29 #44
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219999814
Maar Nederland stemt rechts, dus krijg je min of meer rechts beleid, dat sommigen daar verbaasd over zijn is me een raadsel.
pi_219999822
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 10:48 schreef Hexagon het volgende:
Maar Nederland stemt rechts, dus krijg je min of meer rechts beleid, dat sommigen daar verbaasd over zijn is me een raadsel.
Volgens mij voerden D66 en het CDA campagne voor een breed middenkabinet.
pi_219999832
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2026 10:19 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Is er ook op die manier campagne gevoerd over het uitkleden van een hele zwik werknemersrechten?

Want ik kan me dat gewoon niet herinneren. :@
Uit het D66 verkiezingsprogramma:

quote:
We passen de Werkloosheidsuitkering (WW) aan, zodat die beter past bij deze tijd. Wie
werkloos wordt, krijgt direct aan het begin een hogere uitkering, zodat de terugval in
inkomen kleiner is. De duur van de uitkering wordt korter, omdat mensen tegenwoordig vaak
sneller dan vroeger een nieuw werk vinden.
Dusja die stond er gewoon in, denk dat ik in het VVD programma en doorrekening ook wel wat kan vinden.

Dat de zorg onbetaalbaar werd meldde Jetten al bij de vorige verkiezingscampagne dus dat zou ook niet helemaal een verassing moeten zijn.

Maar niemand benoemd dat natuurlijk zo expliciet omdat het niet verkoopt, net als de PVV niet benoemd dat met dat programma het overheidstekort naar de 10% per jaar zou gaan.

Daarom is het handig de programma's en doorrekeningen even te lezen.
  woensdag 4 februari 2026 @ 10:50:57 #47
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219999838
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 10:49 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Helaas gaf de kiezer ze niet een tweede kamer om dat af te kunnen dwingen.
  woensdag 4 februari 2026 @ 10:52:02 #48
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219999853
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 10:50 schreef tizitl2 het volgende:

[..]
[..]
Dusja die stond er gewoon in, denk dat ik in het VVD programma en doorrekening ook wel wat kan vinden.

Dat de zorg onbetaalbaar werd meldde Jetten al bij de vorige verkiezingscampagne dus dat zou ook niet helemaal een verassing moeten zijn.

Maar niemand benoemd dat natuurlijk zo expliciet omdat het niet verkooptuitgevoerd werd, net als de PVV niet benoemd dat met dat programma het overheidstekort naar de 10% per jaar zou gaan.

Vind het ook altijd verbazend dat vakbonden en linkse partijen pas beginnen te brullen wanneer zoiets in het regeerakkoord staat en niet wanneer een partij het in het programma zet.

Zitten die dan te slapen?
pi_219999856
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 10:50 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Helaas gaf de kiezer ze niet een tweede kamer om dat af te kunnen dwingen.
Had gewoon gekund met GroenLinks - PvdA. Dan hadden ze wat harder de onderhandelingen in moeten gaan met Yesilgöz.

[ Bericht 0% gewijzigd door Cyan9 op 04-02-2026 10:54:33 ]
pi_219999871
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2026 10:06 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]

Dan had je misschien programma’s moeten lezen?
  woensdag 4 februari 2026 @ 10:53:43 #51
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219999884
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 10:52 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Had gewoon gekund met GroenLinks - PvdA. Dan hadden ze wat harder de onderhandelingen in moeten gaan met Yesilgöz.
Hoe precies? Met welk dwangmiddel?

[ Bericht 0% gewijzigd door Cyan9 op 04-02-2026 10:55:49 ]
pi_219999885
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 10:46 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Die radicale partijen die niet mee mogen doen maar zich wel constructief op moeten stellen?

Voor mij niet. D66 is de partij die altijd haaks op het populisme staat en ik vind dan ook vooral dat je zulke mogelijke gevolgen hen mag aanrekenen.

quote:
Dit zei Martien Visser van de Telegraaf ook al heel terecht "Ik weet niet of iedereen die in verband met anti migratie rechts gestemd heeft, altijd deze gevolgen van rechts beleid ook overziet".
  Moderator woensdag 4 februari 2026 @ 10:53:58 #53
375570 crew  Cyan9
pi_219999887
quote:
Ja en nee. D66 heeft deze verkiezingen ook veel stemmen gekregen vanuit mensen die normaal links(er) stemmen. Ik denk dat die dit coalitieakkoord toch niet helemaal hadden verwacht.

Of ze dat hadden kunnen voorzien, dat valt te bediscussiëren.
pi_219999919
quote:
Als D66 vooraf had gezegd dat ze zich zo makkelijk uit zouden verkopen aan de grillen van Dilan, dan was het natuurlijk wel anders verlopen.
Heb jij enig idee waar die zeer slappe knieën van Jetten plots vandaan komen? Want van de ambities vooraf heeft D66 amper iets binnen kunnen halen.
pi_219999925
quote:

[..]
Als CDA-stemmer vind ik het vooral achterlijk dat je het voor elkaar weet te krijgen om de partij uit de stront te trekken met een goed programma en een goede lijst, vervolgens verneuk je het 100 meter voor de finish door het sentiment in de samenleving niet goed aan te voelen en sluit je een akkoord waarin je nauwelijks iets voor het CDA belangrijk en onderscheidends binnenhaalt. En zit je er, net als in Rutte 4, gewoon weer vier jaar als opvulling bij.

Onbegrijpelijk. Een halfjaar gelden het premierschap al min of meer in handen hebben en dan eindigen met dit.
  woensdag 4 februari 2026 @ 10:57:45 #56
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219999928
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 10:53 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Die radicale partijen die niet mee mogen doen maar zich wel constructief op moeten stellen?
Nee meer de claim dat het beleid van rechtse partijen neoliberaal is en mensen dan op populisten zouden moeten stemmen. En daar niets aan kunnen doen want zielig en hulpeloos.

Dat is vanuit linkse partijen gewoon een zwaktebod. Waarom falen ze in oppositie daar tegen dan?

quote:
Dit zei Martien Visser van de Telegraaf ook al heel terecht "Ik weet niet of iedereen die in verband met anti migratie rechts gestemd heeft, altijd deze gevolgen van rechts beleid ook overziet".
Tja, dan moeten ze dat maar ervaren.
pi_219999936
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 10:53 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Oké, je had dan niet de garantie gehad dat je de VVD dan ook mee aan boord zou krijgen, maar laten zij zich daar dan maar voor verantwoorden.

In mijn ogen had een breed middenkabinet meer recht gedaan aan de verkiezingscampagnes die zijn gevoerd.

Bezuinigingen op de zorg werden wel voorzien, maar dat het zo’n stapeling zou worden en zo ‘neoliberaal’ hadden weinig mensen zien aankomen en valt velen rauw op hun dak.
  Moderator woensdag 4 februari 2026 @ 10:59:49 #58
375570 crew  Cyan9
pi_219999953
Ik had met name van het CDA wat meer menselijkheid verwacht, dit is een keihard business akkoord.
  woensdag 4 februari 2026 @ 11:00:22 #59
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219999970
quote:
10s.gif Op woensdag 4 februari 2026 10:56 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Als D66 vooraf had gezegd dat ze zich zo makkelijk uit zouden verkopen aan de grillen van Dilan, dan was het natuurlijk wel anders verlopen.
Heb jij enig idee waar die zeer slappe knieën van Jetten plots vandaan komen? Want van de ambities vooraf heeft D66 amper iets binnen kunnen halen.
Die punten over de WW en zorg stonden grotendeels ook in het D66 programma. Dus weinig aan verkocht.

Verder staan er de typische D66 punten over stikstof, klimaatbeleid, onderwijs en rechtsstaat versterkingen in.
pi_219999982
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 10:59 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Oké, je had dan niet de garantie gehad dat je de VVD dan ook mee aan boord zou krijgen, maar laten zij zich daar dan maar voor verantwoorden.

In mijn ogen had een breed middenkabinet meer recht gedaan aan de verkiezingscampagnes die zijn gevoerd.

Bezuinigingen op de zorg werden wel voorzien, maar dat het zo’n stapeling zou worden en zo ‘neoliberaal’ hadden weinig mensen zien aankomen en valt velen rauw op hun dak.
Hopelijk denken ze daar nog aan over anderhalf jaar zodat deze partijen zwaar worden afgestraft in de Eerste Kamer. Als deze coalitie nog niet gevallen is dan natuurlijk.
pi_220000000
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 10:59 schreef Cyan9 het volgende:
Ik had met name van het CDA wat meer menselijkheid verwacht, dit is een keihard business akkoord.
Waar kwam bij jou deze verwachtingen vandaan als ik vragen mag? Want al sinds Lubbers is CDA economisch guurrechts met weinig menselijkheid.
pi_220000004
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 10:53 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Heel simpel. Tijd en niet al te serieus in gesprek gaan met de VVD tot ze bewegen. Je zag het gemor in de achterban al toen ze even niet mee mochten doen.
En het argument dat een stabiel meerderheidskabinet beter is voor het land dan een volgend instabiel experiment (wat kabinet Jetten I gewoon is), is gewoon heel sterk.
Ik snap echt niet hoe ze tot de keuze kwamen om zich zo simpel te laten gijzelen door het domme populisme van de VVD.
pi_220000017
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 10:57 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Nee meer de claim dat het beleid van rechtse partijen neoliberaal is en mensen dan op populisten zouden moeten stemmen. En daar niets aan kunnen doen want zielig en hulpeloos.

Dat is vanuit linkse partijen gewoon een zwaktebod. Waarom falen ze in oppositie daar tegen dan?
Misschien wel, ik zie dit eigenlijk niet eens als een rechts en links discussie. Neem nu de WW, de vorige twee keer dat we dit inkorten was de conclussie "mensen vinden eerder werk en het werk is vaak flexibeler en minder betaald'. Als die conclussies er zijn voelt het voor mij gewoon als "dom" dat je dit gevolg "de continue flexibele schil, het 3 jaarcontracten en dan eruit" ook niet aangepakt wordt.

Maar dit typeert mij ook heel sterk, ik ben een probleemoplosser en heb tijdens mijn werk ook altijd moeite wanneer politiek een betere oplossing in de weg staat.
pi_220000023
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 11:00 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Die punten over de WW en zorg stonden grotendeels ook in het D66 programma. Dus weinig aan verkocht.

Verder staan er de typische D66 punten over stikstof, klimaatbeleid, onderwijs en rechtsstaat versterkingen in.
Uit alle analyses blijkt dat D66 van de drie veruit het minste en de VVD veruit het meeste heeft binnengehaald.
pi_220000088
quote:
Dit. Ik stem op de partij omdat ik een gematigd rechts-conservatieve zoek die wel oog heeft voor de menselijke maat. Dat is dit akkoord niet.
  Moderator woensdag 4 februari 2026 @ 11:13:10 #66
375570 crew  Cyan9
pi_220000138
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 11:02 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Waar kwam bij jou deze verwachtingen vandaan als ik vragen mag? Want al sinds Lubbers is CDA economisch guurrechts met weinig menselijkheid.
Ik had het verwacht aan de hand hoe Bontenbal zijn ideeën en lijn verwoordde. Wellicht naïef.
pi_220000139
quote:
7s.gif Op woensdag 4 februari 2026 10:47 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Het is niet de eerste keer in de geschiedenis dat D66 zich veel te gewillig voor het VVD-karretje heeft laten spannen.
Maar toch niet eerder vanuit de rol van grootste partij en winnaar tegenover een kleinere VVD met voor de tweede keer op rij verlies.
pi_220000217
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 10:49 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Maar we stemmen niet voor een kabinet. We stemmen onze volksvertegenwoordiging in de Tweede Kamer.
  woensdag 4 februari 2026 @ 11:16:40 #69
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220000222
quote:
7s.gif Op woensdag 4 februari 2026 11:13 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Maar toch niet eerder vanuit de rol van grootste partij en winnaar tegenover een kleinere VVD met voor de tweede keer op rij verlies.
Uiteindelijk zijn de verhoudingen in de kamer doorslaggevend, niet hoeveel zetels de partij de vorige keer had.
pi_220000264
quote:
7s.gif Op woensdag 4 februari 2026 11:16 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Maar we stemmen niet voor een kabinet. We stemmen onze volksvertegenwoordiging in de Tweede Kamer.
Klopt, maar zo’n campagne schept verwachtingen voor iedereen die op deze partijen stemt.
pi_220000279
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2026 10:50 schreef tizitl2 het volgende:

[..]
[..]

Maar niemand benoemd dat natuurlijk zo expliciet omdat het niet verkoopt, net als de PVV niet benoemd dat met dat programma het overheidstekort naar de 10% per jaar zou gaan.

Maar hier schiet de media ook tekort. Er is 100 keer benoemd dat het zo leuk was met die vlaggetjes, maar bijna niet wat echt de plannen zijn.
Als je de verkiezingsprogramma's een klein beetje had gescand, had je kunnen weten dat er zo'n soort akkoord zou komen. Maar de meeste mensen doen dat niet.
pi_220000285
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 11:16 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Uiteindelijk zijn de verhoudingen in de kamer doorslaggevend, niet hoeveel zetels de partij de vorige keer had.
Uiteraard. Maar in de onderhandelingen kun je dat wel gebruiken.

Ik kan me niet helemaal aan de indruk onttrekken dat Jetten en Bontenbal zich hebben laten piepelen door Yesilgoz. Zij heeft het gewoon keihard gespeeld, GL/PvdA blijven weigeren en hen eraan herinneren dat ze met tweeën niet eens een minderheidskabinet zouden zijn.

Ik blijf erbij: Jetten en Bontenbal hadden het zelf hard moeten spelen en haar moeten zeggen dat het met GL/PvdA een breed middenkabinet gaat worden, of dat ze anders maar met haar rechtse vriendjes moet gaan spelen en kijken wat daar dan uit komt. Ik snap best dat juist Jetten en Bontenbal de verantwoordelijkheid voelen om snel een kabinet neer te zetten omdat zij proberen het landsbelang voorop te zetten, maar als je met Yesilgoz speelt, kan dat niet.
pi_220000294
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2026 10:50 schreef tizitl2 het volgende:

[..]
[..]

Oh wouw.
En al die andere dingen zoals aow omhoog en transitievergoeding zo goed als weg en ziektewet naar 1 jaar enzo, staat er ook?

Ik kan me helemaal niet herinneren dat d66 hier campagne op voerde. Sorry.
Of dat dit het thema van de verkiezingen was. Het uitkleden van werknemersrechten. Ook niet in de interviews op de tv met politici.
En ook niet door de oppositie.

Het leek nog wel alsof d66 met GLPVDA samen wilde werken. :%
  woensdag 4 februari 2026 @ 11:25:40 #74
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220000326
quote:
7s.gif Op woensdag 4 februari 2026 11:21 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Uiteraard. Maar in de onderhandelingen kun je dat wel gebruiken.

Ik kan me niet helemaal aan de indruk onttrekken dat Jetten en Bontenbal zich hebben laten piepelen door Yesilgoz. Zij heeft het gewoon keihard gespeeld, GL/PvdA blijven weigeren en hen eraan herinneren dat ze met tweeën niet eens een minderheidskabinet zouden zijn.

Ik blijf erbij: Jetten en Bontenbal hadden het zelf hard moeten spelen en haar moeten zeggen dat het met GL/PvdA een breed middenkabinet gaat worden, of dat ze anders maar met haar rechtse vriendjes moet gaan spelen en kijken wat daar dan uit komt. Ik snap best dat juist Jetten en Bontenbal de verantwoordelijkheid voelen om snel een kabinet neer te zetten omdat zij proberen het landsbelang voorop te zetten, maar als je met Yesilgoz speelt, kan dat niet.
Je zegt het zelf al, de verhoudingen in de kamer geven daar geen mogelijkheid toe.

Als Nederland overwegens rechts stemt, krijg je beleid dat naar rechts overhelt. Zolang en dat blijft doen, blijft dat zo.
  woensdag 4 februari 2026 @ 11:26:39 #75
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220000334
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2026 11:22 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Oh wouw.
En al die andere dingen zoals aow omhoog en transitievergoeding zo goed als weg en ziektewet naar 1 jaar enzo, staat er ook?

Of dat dit het thema van de verkiezingen was. Het uitkleden van werknemersrechten. Ook niet in de interviews op de tv met politici.

Men had er natuurlijk ook gewoon een punt van kunnen maken dat het in het programma stond. Maar dat deed men niet.
pi_220000362
quote:

[..]
Oh wouw.

quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 11:20 schreef papert het volgende:

[..]
Maar hier schiet de media ook tekort. Er is 100 keer benoemd dat het zo leuk was met die vlaggetjes, maar bijna niet wat echt de plannen zijn.
Als je de verkiezingsprogramma's een klein beetje had gescand, had je kunnen weten dat er zo'n soort akkoord zou komen. Maar de meeste mensen doen dat niet.
Ik denk dat de campagne, de debatten op televisie en de meeste televisie interviews ook helemaal geen goed beeld geven van wat politieke partijen van plan zijn. Meestal gaat het op televisie en in interviews over "hoe leuk iemand het doet" of "heb je nog wel steun binnen je partij" allemaal gevoelskwestie. Bijna nooit gaat het over de inhoud.

Eenzelfde afdronk heb ik overingens bij het debat van gister, wat ik niet helemaal gevolgd heb dus "correct me if I'm wrong". Er gebeurd van alles in de wereld, van alles in Europa. We spreken niet over hoe we ons hier tegen verhouden, maar hebben ondertussen een fijn debat over of sap van sinaasappel wel of niet onder de nieuwe suikertax valt (dit is misschien een beetje gechargeerd).

[ Bericht 13% gewijzigd door KaheemSaid op 04-02-2026 11:35:55 ]
pi_220000442
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 10:46 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Dit hele verhaal van Jetten is een zwaktebod, dat snap je zelf ook wel. Het is echt een vrijwel 100% VVD akkoord, alleen maar om het torentje te halen. Was dan voor een kabinet D66/CDA gegaan.
pi_220000447
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 11:39 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dit hele verhaal van Jetten is een zwaktebod, dat snap je zelf ook wel. Het is echt een vrijwel 100% VVD akkoord, alleen maar om het torentje te halen. Was dan voor een kabinet D66/CDA gegaan.
En had Klaver erbij uitgenodigd.
  woensdag 4 februari 2026 @ 11:40:10 #79
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220000448
quote:

[..]
Kun je vinden, maar dat maakt het verhaal over "Mensen stemmen op populisme, want neoliberaal" niet minder een zwaktebod.
  woensdag 4 februari 2026 @ 11:42:02 #80
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220000457
quote:

[..]
Misschien kun je proberen door alle labeltjes heen te kijken. Dit is geen wedstrijd van welk team wint, het gaat om wat verstandig en haalbaar beleid is voor ons land.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220000463
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 11:42 schreef Perrin het volgende:

[..]
Misschien kun je proberen door alle labeltjes heen te kijken. Dit is geen wedstrijd van welk team wint, het gaat om wat verstandig en haalbaar beleid is voor ons land.
Ok, het is een 100% neoliberaal 'de macht van de sterkste' verhaal waar niks progressiefs in zit, dan heb je geen labeltjes van partijen.

En verstandig is mensen sneller aan de bedelstaf brengen natuurlijk niet. En meer mensen arbeidsongeschikt maken ook niet.
pi_220000475
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 11:28 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
[..]
Ik denk dat de campagne, de debatten op televisie en de meeste televisie interviews ook helemaal geen goed beeld geven van wat politieke partijen van plan zijn. Meestal gaat het op televisie en in interviews over "hoe leuk iemand het doet" of "heb je nog wel steun binnen je partij" allemaal gevoelskwestie. Bijna nooit gaat het over de inhoud.

Eenzelfde afdronk heb ik overingens bij het debat van gister, wat ik niet helemaal gevolgd heb dus "correct me if I'm wrong". Er gebeurd van alles in de wereld, van alles in Europa. We spreken niet over hoe we ons hier tegen verhouden, maar hebben ondertussen een fijn debat over of sap van sinaasappel wel of niet onder de nieuwe suikertax valt (dit is misschien een beetje gechargeerd).
Ja, precies. Er wordt verslag gedaan van de politiek alsof het een sportwedstrijd is. En de politieke partijen stellen zich daarop in.
pi_220000477
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2026 11:40 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
En had Klaver erbij uitgenodigd.
En dan? Dan had je 64 zetels tweede kamer en 27 zetels eerste kamer en mocht je continu naar veel rechtser kijken voor een mogelijke meerderheid?
  woensdag 4 februari 2026 @ 11:47:42 #84
38496 Perrin
pi_220000481
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 11:45 schreef papert het volgende:

[..]
Ja, precies. Er wordt verslag gedaan van de politiek alsof het een sportwedstrijd is. En de politieke partijen stellen zich daarop in.
Het past ook geheel bij wat mensen willen. Juichen voor hun team. Sensatie en vermaak. Niet te veel lastige en moeilijke verhalen.
pi_220000483
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 11:42 schreef Perrin het volgende:

[..]
Maar over wat verstandig is kan je van mening verschillen. Door het zo te stellen lijkt het alsof er een technocratische beste manier van beleid is.
pi_220000485
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 11:25 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Je zegt het zelf al, de verhoudingen in de kamer geven daar geen mogelijkheid toe.

Als Nederland overwegens rechts stemt, krijg je beleid dat naar rechts overhelt. Zolang en dat blijft doen, blijft dat zo.
VVD had op rechts ook niet echt wat kunnen maken, want dan moesten ze met PVV. En daarvan wisten ze inmiddels dat die onbetrouwbaar is. En ook daarvan hadden ze beloofd het niet te doen.
  woensdag 4 februari 2026 @ 11:48:38 #87
38496 Perrin
pi_220000489
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 11:48 schreef papert het volgende:

[..]
Maar over wat verstandig is kan je van mening verschillen. Door het zo te stellen lijkt het alsof er een technocratische beste manier van beleid is.
Je voert dan iig een discussie op de inhoud. En niet met de onderbuik.
pi_220000492
quote:

[..]
[..]

Hoewel men probeerde dat een beetje te sturen, ging de campagne toch weer voor een groot deel over migratie. En dan blijven andere zaken onderbelicht.
pi_220000496
quote:

[..]
[..]

En die suikertax, of alles wat er gister is besproken, heeft veel en veel meer invloed op de Nederlandse burgers dan alles wat er 'in de wereld' of 'in Europa' gebeurt, dus terecht dat ze daar over debatteren.

De meeste mensen merken helemaal niks van wat er in de rest van de wereld gebeurt in hun hele leven.
pi_220000502
quote:

[..]
Oh wouw.

Ziekteverkorting wel:

quote:
Om ondernemers te stimuleren om meer vaste contracten aan te bieden wil D66 de verplichte loondoorbetaling bij ziekte verkorten naar 1 jaar.
De andere 2 zaken niet. Ze hadden alleen ontkoppeling van de AOW geloof ik, maar dat was omdat ze het minimumloon omhoog wilden. Wellicht wel bij de VVD, maar die heb ik niet gelezen omdat ik daar toch niet op stem (Nu kon ik deze keer uberhaubt niet stemmen maar soit :P ).

Op tv zeggen ze altijd wat ze willen maar niet waar het geld vandaan komt, daarom zijn die doorrekeningen altijd zo interessant.

En D66 wil graag samenwerken met PvdA/GL vanwege klimaat, stikstof, onderwijs etc waar ze elkaar goed kunnen vinden. De economisch paragraaf is alleen wel echt anders. Met PvdA/GL samen met de VVD erbij komen ze gemiddeld meer op D66 uit.
  woensdag 4 februari 2026 @ 11:54:57 #91
38496 Perrin
pi_220000524
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 11:49 schreef Hanca het volgende:

[..]
En die suikertax, of alles wat er gister is besproken, heeft veel en veel meer invloed op de Nederlandse burgers dan alles wat er 'in de wereld' of 'in Europa' gebeurt, dus terecht dat ze daar over debatteren.

De meeste mensen merken helemaal niks van wat er in de rest van de wereld gebeurt in hun hele leven.
Onzin. Trump en de VS hebben bijvoorbeeld een gigantische invloed op onze economie, onze cultuur, onze veiligheid.

Maar het staat iedereen natuurlijk vrij om zich met de nabijere omgeving bezig te houden.

pi_220000563
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 11:54 schreef Perrin het volgende:

[..]
Onzin. Trump en de VS hebben bijvoorbeeld een gigantische invloed op onze economie, onze cultuur, onze veiligheid.
Dat valt echt enorm mee. Economie is wereldwijd en heeft China inmiddels meer invloed. Zie bijvoorbeeld dat we een beter dan verwachtte economie hebben gehad in 2025, ondanks Trump.

En op onze cultuur heeft de tv wellicht invloed, maar Trump zelf maar mager. Weinig mensen in Nederland die ooit een toespraak van hem hebben gezien, de meeste zullen niet eens weten wat er in Minneapolis gebeurt.

Onze veiligheid alleen als de VS de EU aan zou vallen, maar die kans is rond de 0%.
pi_220000565
quote:
14s.gif Op woensdag 4 februari 2026 11:48 schreef Perrin het volgende:

[..]
Je voert dan iig een discussie op de inhoud. En niet met de onderbuik.
Maar als er op de inhoud gezegd wordt dat het mensen tegenvalt van D66 dat bijvoorbeeld de Faber wetten gesteund worden, de sociale zekerheid wordt afgebouwd, en er niet meer belasting op vermogen, maar wel op inkomen wordt geheven, dan is dat toch niet raar.

Zeker over dat laatste zijn eigenlijk bijna alle economische wetenschappers het over eens dat het onverstandig beleid is, maar waarschijnlijk door de VVD is er een heel ander akkoord. Dat is geen onderbuik discussie.
pi_220000594
Als je naar dit plaatje kijkt heeft JA21 de onderhandelingen gewonnen en D66 verloren:

pi_220000608
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 11:20 schreef papert het volgende:

[..]
De media is veel te breed. Ik heb in NRC prima analyses van de verkiezingsprogramma's gelezen inclusief een vergelijking op de belangrijkste punten en ze hebben er nog een diepgravende podcastserie met iedere lijsttrekker apart naast gedaan. Ook nieuwsuur had weer een prima serie met de kritische vragen en zo zijn er nog best een heel aantal.

De debatten zijn inderdaad betreurenswaardig, want met veel te veel mensen in een te spannend format vooral geschikt voor one liners. En verder doen niet serieuze media ook hier niet serieus verslag van, maar wat hadden we dan verwacht?
pi_220000609
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 11:46 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
En dan? Dan had je 64 zetels tweede kamer en 27 zetels eerste kamer en mocht je continu naar veel rechtser kijken voor een mogelijke meerderheid?
Hebben we betere journalistiek nodig dan? Die dit soort dingen wel uitlegt. Dat dit is waar we met Nederland naartoe gaan.
pi_220000626
quote:

[..]
Uitkleden van werknemers rechten is vooral een d66 ding.
pi_220000649
quote:
Dit ja.
pi_220000668
Ik denk dat we vooral betere uitleg nodig hebben. Iemand die met visie vertelt waar we in 2035 of zo moeten staan. Waarom het uitkleden van rechten van werknemers dan moet. En waarom zo nu allemaal opeens.

Want ik vind dit wel heel veel zo opeens. En voor mij dus ook onverwacht. En misschien heb ik alles wel verkeerd gelezen en gezien. Want dit had ik allemaal niet begrepen bij d66.
pi_220000679
quote:
Ik zie ook zo weinig van het CDA in dit akkoord. Maar ik heb dat misschien ook allemaal verkeerd begrepen. En misschien is dit het nieuwe cda wel. :@
pi_220000687
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2026 12:11 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Ik denk dat we vooral betere uitleg nodig hebben. Iemand die met visie vertelt waar we in 2035 of zo moeten staan. Waarom het uitkleden van rechten van werknemers dan moet. En waarom zo nu allemaal opeens.

Want ik vind dit wel heel veel zo opeens. En voor mij dus ook onverwacht. En misschien heb ik alles wel verkeerd gelezen en gezien. Want dit had ik allemaal niet begrepen bij d66.
Die uitleg had dan van Jetten moeten komen gister. En die uitleg was er niet, dus is er ook gewoon niet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')