De optie met GLPVDA is kennelijk ook nooit serieus geweest.quote:Op woensdag 4 februari 2026 10:09 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Is de D66 dan de enige partij in de coalitie?
Ik ook, maar je raakt vooral mensen die de overheid nodig hebben. Rijken stemmen minder snel populistisch, dat is gewoon bekend.quote:Op woensdag 4 februari 2026 09:50 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Nou ja, onder een deel van de bevolking die niet zo snel valt voor populisme maakt het ze ook niet populairder. Ik vind dit echt een rare (en slechte) keuze.
Is er ook op die manier campagne gevoerd over het uitkleden van een hele zwik werknemersrechten?quote:Op woensdag 4 februari 2026 10:16 schreef Hexagon het volgende:
Maar dat er op de zorg bezuinigd zou gaan worden was vooraf wel duidelijk.
Ware het niet dat de coalitie gister al weer uitgebreid naar rechts aan het kijken was.quote:Op woensdag 4 februari 2026 09:51 schreef Hexagon het volgende:
Je zou dan denken dat dit een gouden kans is voor linkse partijen.
Voornamelijk 50 plussers en mensen in zwaardere beroepen. En wacht maar tot er wel een keer een crisis aankomt. En je WW is op en een of andere populist belooft je van alles.quote:Op woensdag 4 februari 2026 10:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik ook, maar je raakt vooral mensen die de overheid nodig hebben. Rijken stemmen minder snel populistisch, dat is gewoon bekend.
Ik snap je vraag niet helemaal?quote:Op woensdag 4 februari 2026 10:11 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Maar had jij dit zo begrepen, dat ze dit zouden gaan doen, als gezamelijk plan?
Heb jij voor de verkiezingen begrepen dat zij die visie die jij noemde, "Rijnlands naar Angelsaksisch ten behoeve van economische groei", zo hard zouden uit gaan voeren?quote:Op woensdag 4 februari 2026 10:28 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Ik snap je vraag niet helemaal?
Ik denk dat ze voor een meerderheid niets voor elkaar gaan krijgen. Een middelvinger opsteken naar GL-PvdA, maar wel verwachten dat ze constructief zijn gaat 'm niet worden.quote:Op woensdag 4 februari 2026 10:39 schreef Isdatzo het volgende:
Gaan we nu allemaal heel verbaasd doen dat dit is wat je krijgt wanneer de VVD een sleutelrol heeft in de formatie?
Ik denk dat ze de verkeerde aanpak kiezen. Het geschreeuw dat het “guur, neoliberaal rechts beleid” is, is op zichzelf waar maar het is vooral gratis reclame voor de VVD.quote:Op woensdag 4 februari 2026 09:51 schreef Hexagon het volgende:
Je zou dan denken dat dit een gouden kans is voor linkse partijen.
Ik ben vooral verbaasd dat Jetten en Bontenbal zich voor het karretje van Yesilgoz hebben laten spannen. Niet alleen om te komen tot een coalitie, maar ook met betrekking tot het akkoord. Dat ze mee mocht spelen betekent niet dat ze een sleutelrol in het akkoord zou moeten krijgen.quote:Op woensdag 4 februari 2026 10:39 schreef Isdatzo het volgende:
Gaan we nu allemaal heel verbaasd doen dat dit is wat je krijgt wanneer de VVD een sleutelrol heeft in de formatie?
Het "succes is een keuze" wereldbeeld, wat leeft bij D66 en VVD, is voor mij de reden dat ik sinds 2021 geen D66 meer stem, terwijl deze partij het dichts bij mij staat.quote:Op woensdag 4 februari 2026 10:31 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Heb jij voor de verkiezingen begrepen dat zij die visie die jij noemde, "Rijnlands naar Angelsaksisch ten behoeve van economische groei", zo hard zouden uit gaan voeren?
Hebben ze daar campagne op gevoerd?
Eerder zei ik al dat ik alle punten één op één te verdedigen vind en dat ik best wel moeite heb met het totale pakket, de verschuiving van Rijnlands naar Angelsaksisch of zoals de kritiek op Wennink luide "te technocratisch met weinig oog voor de mens".quote:Op woensdag 4 februari 2026 10:16 schreef Hexagon het volgende:
Maar dat er op de zorg bezuinigd zou gaan worden was vooraf wel duidelijk.
Maar ook dan waar het gaat om electoraal gewin.quote:Op woensdag 4 februari 2026 10:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ware het niet dat de coalitie gister al weer uitgebreid naar rechts aan het kijken was.
Nou, veel plezier met je “D66 kabinet” dan maar dat het moet hebben van meerderheden dankzij bruinrechts en de SGP dan.quote:Op woensdag 4 februari 2026 10:13 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nou die ruimte is er want ze hebben simpelweg geen meerderheid. En in de kamer was die bereidheid er.
En verder zou een SP zich als ze niet meewerken hier qua oppositie ook weer kansen hebben.
Dat denk ik ook. Er zal toch echt iets substantieels tegenover moeten staan. Kinderlijk naïef om te denken dat je per onderwerp kan gaan shoppen in de oppositie.quote:Op woensdag 4 februari 2026 10:41 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Ik denk dat ze voor een meerderheid niets voor elkaar gaan krijgen. Een middelvinger opsteken naar GL-PvdA, maar wel verwachten dat ze constructief zijn gaat 'm niet worden.
Dat is dan wel weer een zwaktebod vanuit linkse partijen.quote:Op woensdag 4 februari 2026 10:43 schreef KaheemSaid het volgende:
TL;DR "uitkleden werknemersrechten" en "dit brengen als positief verhaal/kans" is "koren op de molen van de populist".
Het is niet de eerste keer in de geschiedenis dat D66 zich veel te gewillig voor het VVD-karretje heeft laten spannen.quote:Op woensdag 4 februari 2026 10:43 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik ben vooral verbaasd dat Jetten en Bontenbal zich voor het karretje van Yesilgoz hebben laten spannen. Niet alleen om te komen tot een coalitie, maar ook met betrekking tot het akkoord. Dat ze mee mocht spelen betekent niet dat ze een sleutelrol in het akkoord zou moeten krijgen.
Volgens mij voerden D66 en het CDA campagne voor een breed middenkabinet.quote:Op woensdag 4 februari 2026 10:48 schreef Hexagon het volgende:
Maar Nederland stemt rechts, dus krijg je min of meer rechts beleid, dat sommigen daar verbaasd over zijn is me een raadsel.
Uit het D66 verkiezingsprogramma:quote:Op woensdag 4 februari 2026 10:19 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Is er ook op die manier campagne gevoerd over het uitkleden van een hele zwik werknemersrechten?
Want ik kan me dat gewoon niet herinneren.
Dusja die stond er gewoon in, denk dat ik in het VVD programma en doorrekening ook wel wat kan vinden.quote:We passen de Werkloosheidsuitkering (WW) aan, zodat die beter past bij deze tijd. Wie
werkloos wordt, krijgt direct aan het begin een hogere uitkering, zodat de terugval in
inkomen kleiner is. De duur van de uitkering wordt korter, omdat mensen tegenwoordig vaak
sneller dan vroeger een nieuw werk vinden.
Helaas gaf de kiezer ze niet een tweede kamer om dat af te kunnen dwingen.quote:Op woensdag 4 februari 2026 10:49 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Volgens mij voerden D66 en het CDA campagne voor een breed middenkabinet.
Vind het ook altijd verbazend dat vakbonden en linkse partijen pas beginnen te brullen wanneer zoiets in het regeerakkoord staat en niet wanneer een partij het in het programma zet.quote:Op woensdag 4 februari 2026 10:50 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Uit het D66 verkiezingsprogramma:
[..]
Dusja die stond er gewoon in, denk dat ik in het VVD programma en doorrekening ook wel wat kan vinden.
Dat de zorg onbetaalbaar werd meldde Jetten al bij de vorige verkiezingscampagne dus dat zou ook niet helemaal een verassing moeten zijn.
Maar niemand benoemd dat natuurlijk zo expliciet omdat het niet verkooptuitgevoerd werd, net als de PVV niet benoemd dat met dat programma het overheidstekort naar de 10% per jaar zou gaan.
Daarom is het handig de programma's en doorrekeningen even te lezen.
Had gewoon gekund met GroenLinks - PvdA. Dan hadden ze wat harder de onderhandelingen in moeten gaan met Yesilgöz.quote:Op woensdag 4 februari 2026 10:50 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Helaas gaf de kiezer ze niet een tweede kamer om dat af te kunnen dwingen.
Dan had je misschien programma’s moeten lezen?quote:Op woensdag 4 februari 2026 10:06 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Hier is ook.helemaal geen campagne over gevoerd. Voor het grootschalig inperken van werknemersrechten.
En natuurlijk als je het programma van d66 uitpluist zal er heus wel iets staan over de aow of de ww.
Maar dit was niet het verhaal wat ze verteld hebben voordat we gingen stemmen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |