abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219999470
quote:
2s.gif Op woensdag 4 februari 2026 10:09 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Is de D66 dan de enige partij in de coalitie?
De optie met GLPVDA is kennelijk ook nooit serieus geweest.
Veel mensen hebben zich gewoon in het pak laten naaien.

En waar is het cda?
  woensdag 4 februari 2026 @ 10:16:58 #27
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219999491
Maar dat er op de zorg bezuinigd zou gaan worden was vooraf wel duidelijk.
pi_219999513
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 09:50 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
Nou ja, onder een deel van de bevolking die niet zo snel valt voor populisme maakt het ze ook niet populairder. Ik vind dit echt een rare (en slechte) keuze.
Ik ook, maar je raakt vooral mensen die de overheid nodig hebben. Rijken stemmen minder snel populistisch, dat is gewoon bekend.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_219999514
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 10:16 schreef Hexagon het volgende:
Is er ook op die manier campagne gevoerd over het uitkleden van een hele zwik werknemersrechten?

Want ik kan me dat gewoon niet herinneren. :@
pi_219999518
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 09:51 schreef Hexagon het volgende:
Je zou dan denken dat dit een gouden kans is voor linkse partijen.
Ware het niet dat de coalitie gister al weer uitgebreid naar rechts aan het kijken was.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_219999528
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 10:19 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik ook, maar je raakt vooral mensen die de overheid nodig hebben. Rijken stemmen minder snel populistisch, dat is gewoon bekend.
Voornamelijk 50 plussers en mensen in zwaardere beroepen. En wacht maar tot er wel een keer een crisis aankomt. En je WW is op en een of andere populist belooft je van alles.

Goed gewerkt. :{
pi_219999580
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2026 10:11 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Maar had jij dit zo begrepen, dat ze dit zouden gaan doen, als gezamelijk plan?
Ik snap je vraag niet helemaal?
pi_219999601
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 10:28 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Ik snap je vraag niet helemaal?
Heb jij voor de verkiezingen begrepen dat zij die visie die jij noemde, "Rijnlands naar Angelsaksisch ten behoeve van economische groei", zo hard zouden uit gaan voeren?

Hebben ze daar campagne op gevoerd?
  woensdag 4 februari 2026 @ 10:39:51 #34
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219999682
Gaan we nu allemaal heel verbaasd doen dat dit is wat je krijgt wanneer de VVD een sleutelrol heeft in de formatie?
Huilen dan.
  woensdag 4 februari 2026 @ 10:41:48 #35
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_219999704
quote:
7s.gif Op woensdag 4 februari 2026 10:39 schreef Isdatzo het volgende:
Gaan we nu allemaal heel verbaasd doen dat dit is wat je krijgt wanneer de VVD een sleutelrol heeft in de formatie?
Ik denk dat ze voor een meerderheid niets voor elkaar gaan krijgen. Een middelvinger opsteken naar GL-PvdA, maar wel verwachten dat ze constructief zijn gaat 'm niet worden.
Alles blijft. Alles gaat voorbij. Alles blijft voorbijgaan. JD.
pi_219999719
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 09:51 schreef Hexagon het volgende:
Je zou dan denken dat dit een gouden kans is voor linkse partijen.
Ik denk dat ze de verkeerde aanpak kiezen. Het geschreeuw dat het “guur, neoliberaal rechts beleid” is, is op zichzelf waar maar het is vooral gratis reclame voor de VVD.

Die kan zich zo presenteren als rechtse partij die zaken voor elkaar krijgt. D66 heeft het premierschap en het CDA een grijpstuiver.
pi_219999725
quote:
7s.gif Op woensdag 4 februari 2026 10:39 schreef Isdatzo het volgende:
Ik ben vooral verbaasd dat Jetten en Bontenbal zich voor het karretje van Yesilgoz hebben laten spannen. Niet alleen om te komen tot een coalitie, maar ook met betrekking tot het akkoord. Dat ze mee mocht spelen betekent niet dat ze een sleutelrol in het akkoord zou moeten krijgen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_219999729
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2026 10:31 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Heb jij voor de verkiezingen begrepen dat zij die visie die jij noemde, "Rijnlands naar Angelsaksisch ten behoeve van economische groei", zo hard zouden uit gaan voeren?

Hebben ze daar campagne op gevoerd?
Het "succes is een keuze" wereldbeeld, wat leeft bij D66 en VVD, is voor mij de reden dat ik sinds 2021 geen D66 meer stem, terwijl deze partij het dichts bij mij staat.
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 10:16 schreef Hexagon het volgende:
Eerder zei ik al dat ik alle punten één op één te verdedigen vind en dat ik best wel moeite heb met het totale pakket, de verschuiving van Rijnlands naar Angelsaksisch of zoals de kritiek op Wennink luide "te technocratisch met weinig oog voor de mens".

Dus nogmaals, ik kan mij alle wijzigingen één voor één heel goed voorstellen. Tegelijk heb je bij het uitkleden van zoveel werknemersrechten gewoon een lange termijn visie nodig, zoals @PieterDeRijcke terecht stelt. Deze visie zou meer moeten zijn dan de veiligheid (een Navo norm van 5%) en het verdienvermogen van Nederland (Raport Wennink).

Tegelijk heb ik wat moeite met de positiviteit waarmee Jetten deze wijzigingen brengt. Terwijl je er volgens mij beter aan doet gewoon eerlijk te zijn en wat aanpak te maken waarbij stil gestaan wordt bij eventuele gevolgen va gekozen beleid. Oftewel inkorting WW koppelen aan minder flexibel / meer vast voor de groep die het meest vatbaar voor populisme is.

TL;DR "uitkleden werknemersrechten" en "dit brengen als positief verhaal/kans" is "koren op de molen van de populist".
  woensdag 4 februari 2026 @ 10:44:35 #39
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219999746
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 10:20 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ware het niet dat de coalitie gister al weer uitgebreid naar rechts aan het kijken was.
Maar ook dan waar het gaat om electoraal gewin.
pi_219999752
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 10:13 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Nou die ruimte is er want ze hebben simpelweg geen meerderheid. En in de kamer was die bereidheid er.

En verder zou een SP zich als ze niet meewerken hier qua oppositie ook weer kansen hebben.
Nou, veel plezier met je “D66 kabinet” dan maar dat het moet hebben van meerderheden dankzij bruinrechts en de SGP dan.

Echt heel D66 hoor.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  woensdag 4 februari 2026 @ 10:45:18 #41
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219999757
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 10:41 schreef Niels0Kurovski het volgende:

[..]
Ik denk dat ze voor een meerderheid niets voor elkaar gaan krijgen. Een middelvinger opsteken naar GL-PvdA, maar wel verwachten dat ze constructief zijn gaat 'm niet worden.
Dat denk ik ook. Er zal toch echt iets substantieels tegenover moeten staan. Kinderlijk naïef om te denken dat je per onderwerp kan gaan shoppen in de oppositie.
Huilen dan.
  woensdag 4 februari 2026 @ 10:46:47 #42
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219999783
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 10:43 schreef KaheemSaid het volgende:

TL;DR "uitkleden werknemersrechten" en "dit brengen als positief verhaal/kans" is "koren op de molen van de populist".
Dat is dan wel weer een zwaktebod vanuit linkse partijen.
  woensdag 4 februari 2026 @ 10:47:04 #43
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219999790
quote:
7s.gif Op woensdag 4 februari 2026 10:43 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik ben vooral verbaasd dat Jetten en Bontenbal zich voor het karretje van Yesilgoz hebben laten spannen. Niet alleen om te komen tot een coalitie, maar ook met betrekking tot het akkoord. Dat ze mee mocht spelen betekent niet dat ze een sleutelrol in het akkoord zou moeten krijgen.
Het is niet de eerste keer in de geschiedenis dat D66 zich veel te gewillig voor het VVD-karretje heeft laten spannen.
Huilen dan.
  woensdag 4 februari 2026 @ 10:48:29 #44
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219999814
Maar Nederland stemt rechts, dus krijg je min of meer rechts beleid, dat sommigen daar verbaasd over zijn is me een raadsel.
pi_219999822
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 10:48 schreef Hexagon het volgende:
Maar Nederland stemt rechts, dus krijg je min of meer rechts beleid, dat sommigen daar verbaasd over zijn is me een raadsel.
Volgens mij voerden D66 en het CDA campagne voor een breed middenkabinet.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_219999832
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2026 10:19 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Is er ook op die manier campagne gevoerd over het uitkleden van een hele zwik werknemersrechten?

Want ik kan me dat gewoon niet herinneren. :@
Uit het D66 verkiezingsprogramma:

quote:
We passen de Werkloosheidsuitkering (WW) aan, zodat die beter past bij deze tijd. Wie
werkloos wordt, krijgt direct aan het begin een hogere uitkering, zodat de terugval in
inkomen kleiner is. De duur van de uitkering wordt korter, omdat mensen tegenwoordig vaak
sneller dan vroeger een nieuw werk vinden.
Dusja die stond er gewoon in, denk dat ik in het VVD programma en doorrekening ook wel wat kan vinden.

Dat de zorg onbetaalbaar werd meldde Jetten al bij de vorige verkiezingscampagne dus dat zou ook niet helemaal een verassing moeten zijn.

Maar niemand benoemd dat natuurlijk zo expliciet omdat het niet verkoopt, net als de PVV niet benoemd dat met dat programma het overheidstekort naar de 10% per jaar zou gaan.

Daarom is het handig de programma's en doorrekeningen even te lezen.
  woensdag 4 februari 2026 @ 10:50:57 #47
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219999838
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 10:49 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Volgens mij voerden D66 en het CDA campagne voor een breed middenkabinet.
Helaas gaf de kiezer ze niet een tweede kamer om dat af te kunnen dwingen.
  woensdag 4 februari 2026 @ 10:52:02 #48
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219999853
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 10:50 schreef tizitl2 het volgende:

[..]
Uit het D66 verkiezingsprogramma:
[..]
Dusja die stond er gewoon in, denk dat ik in het VVD programma en doorrekening ook wel wat kan vinden.

Dat de zorg onbetaalbaar werd meldde Jetten al bij de vorige verkiezingscampagne dus dat zou ook niet helemaal een verassing moeten zijn.

Maar niemand benoemd dat natuurlijk zo expliciet omdat het niet verkooptuitgevoerd werd, net als de PVV niet benoemd dat met dat programma het overheidstekort naar de 10% per jaar zou gaan.

Daarom is het handig de programma's en doorrekeningen even te lezen.
Vind het ook altijd verbazend dat vakbonden en linkse partijen pas beginnen te brullen wanneer zoiets in het regeerakkoord staat en niet wanneer een partij het in het programma zet.

Zitten die dan te slapen?
pi_219999856
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 10:50 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Helaas gaf de kiezer ze niet een tweede kamer om dat af te kunnen dwingen.
Had gewoon gekund met GroenLinks - PvdA. Dan hadden ze wat harder de onderhandelingen in moeten gaan met Yesilgöz.

[ Bericht 0% gewijzigd door Cyan9 op 04-02-2026 10:54:33 ]
pi_219999871
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2026 10:06 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Hier is ook.helemaal geen campagne over gevoerd. Voor het grootschalig inperken van werknemersrechten.
En natuurlijk als je het programma van d66 uitpluist zal er heus wel iets staan over de aow of de ww.

Maar dit was niet het verhaal wat ze verteld hebben voordat we gingen stemmen.
Dan had je misschien programma’s moeten lezen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')