SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.https://www.cpb.nl/publicatie/keuzes-kaart-2027-2030
https://nos.nl/artikel/25(...)te-korten-op-de-zorg
Politie beschermt tegen geweld. PvdAGL, CU, D66 en volt (en eigenlijk ook CDA en VVD) dienen tegenwicht te bieden tegen populisme dat oproept tot geweld. Je kunt niet gaan blussen als de leidende partijen een jerrycan benzine meebrengen.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 09:44 schreef Hanca het volgende:
[..]
De democratie beschermen tegen geweld is niet rechts, zeker niet rechtsplus. Het zou een speerpunt van links moeten zijn.
Het was meer een wens dan een voorspelling. Wat het met populisten en "crime fighting" is, is dat ze eerder aan aanwakkering met hyperbolen doen dan zorgen voor oplossingen die je niet van de daken hoeft te schreeuwen.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 09:46 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Voorlopig valt er echt niets te zeggen over mogelijke coalities. Vorig keer hebben we gezien hoe erg het kan verschillen van de peilingen. Tot nu toe lijkt de VVD (helaas) nodig te zijn voor een eventuele coalitie.
In elk geval positief dat de debatten nu meer richting zorg en wonen lijkt te gaan.
Politie kan niet tijdens rellen beschermen tegen geweld, of we moeten de politiemacht echt gaan vertienvoudigen en ook nog eens veel beter gaan bewapenen. De politie bescherm je dus met maatregelen waardoor je relschoppers achteraf nog kunt identificeren.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 09:52 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Politie beschermt tegen geweld. PvdAGL, CU, D66 en volt (en eigenlijk ook CDA en VVD) dienen tegenwicht te bieden tegen populisme dat oproept tot geweld. Je kunt niet gaan blussen als de leidende partijen een jerrycan benzine meebrengen.
Zit jij wel bij de juiste partij? VVD, SGP en veel rechtsere partijen juichen om zulke posts. Wat zou jij eigenlijk stemmen als je niet voor CU zou stemmen?quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 10:01 schreef Hanca het volgende:
[..]
Politie kan niet tijdens rellen beschermen tegen geweld, of we moeten de politiemacht echt gaan vertienvoudigen en ook nog eens veel beter gaan bewapenen. De politie bescherm je dus met maatregelen waardoor je relschoppers achteraf nog kunt identificeren.
Het zijn beide flanken die geweldadig zijn, trouwens. Rechts wel vaker dan links, maar ook de linkerflank kan er wat van. En van de CU kun je zeggen wat je wil, maar niet dat ze links of rechts populisme aanwakkeren. Maar in de tussentijd zien ze het enorme probleem, de bedreiging van de lokale democratie, wel.
Weet je wel dat er lokale partijen/afdelingen zijn die inmiddels voor de komende verkiezingen minder leden kunnen vinden die op een verkiesbare plek willen dan ze nu aan zetels hebben? Dat heeft onder andere hier mee te maken, met het geweld en de online en offline bedreigingen en intimidatie waar gewoon geen antwoord op wordt gegeven door de landelijke politiek.
Onze democratie stort in en veel partijen staan er bij en roepen nee tegen iedere mogelijke maatregel om de democratie te redden. Omdat bepaalde 'rechten' (en dan met name privacy) belangrijker zijn dan dat we in een democratie leven. Ik zou van het beschermen van de democratie het belangrijkste mensenrecht willen maken.
quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 09:42 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het hangt denk ik van de definitie van linkerflank af. Sommigen zullen daarmee het hele linkse spectrum bedoelen.
Ja, dat snap ik. Ter context, JA21 werd centrumrechts genoemd, en Volt linkerflank. En dat meerdere malen. Daar word ik een beetje misselijk van.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 09:44 schreef Beathoven het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Dit is de verdeling tegenwoordig, vroeger hing het allemaal wat dichter tegen elkaar. Volt is links in 2025, maar dat sluit niet uit dat ze in de toekomst nog linkser of rechtser kunnen worden.
D66 zit ook een fractie links van het midden. Maar de laatste weken is Jetten wat meer aan oud-VVD stemmers aan het trekken met Bontebal, dus het voelt wat aan alsof D66 nu wat meer naar rechts trekt.
Het is nav een CU standpunt, dus ja ik zit bij de goede partij. CU pleit ervoor om nog eens te kijken naar de voorwaarden voor demonstraties. En CU pleit ervoor dat je niet meer volledig anoniem (wel voor andere gebruikers, niet voor de overheid als die dat wil) kunt bedreigen op internet.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 10:12 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Zit jij wel bij de juiste partij? VVD, SGP en veel rechtsere partijen juichen om zulke posts. Wat zou jij eigenlijk stemmen als je niet voor CU zou stemmen?
Er staan nog wat reacties op je standpunten open. Mocht je je geroepen voelen daarop te reageren. Voel je vrij.
Je roep om meer herkenning bij demonstraties kan uiteindelijk averechts doorslaan naar meer surveillance met gezichtsherkenning en transparantie van overheid naar werkgevers die zich tegen je kunnen keren (stel.. je demonstreert voor hogere belastingen voor vermogenden) en kerkgenootschappen (stel; je demonstreert pro-abortus ipv anti)quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 10:28 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het is nav een CU standpunt, dus ja ik zit bij de goede partij. CU pleit ervoor om nog eens te kijken naar de voorwaarden voor demonstraties. En CU pleit ervoor dat je niet meer volledig anoniem (wel voor andere gebruikers, niet voor de overheid als die dat wil) kunt bedreigen op internet.
Ik heb trouwens 2 keer in mijn leven wat anders gestemd en dat was PvdD voor de waterschappen. Maar landelijk zou ik het echt niet weten, momenteel waarschijnlijk CDA. Maar ten tijde van Hoekstra en Verhagen had ik dat nooit gestemd.
Ik zie trouwens niet wat er rechts is aan mijn standpunt, het is hooguit wat ze tegenwoordig conservatief noemen (maar ik zie het eerder vooruitstrevend: de huidige progressieve partijen gaan hier ook nog wel van standpunt veranderen om de democratie te redden, Ouwehand noemt het al een dilemma).
Godsdienst mag wat mij betreft direct uit het onderwijs. Ik zou er geen problemen mee hebben als een lerares een hoofddoek draagt, of een kruisje, of wat dan ook (voel je vrij om je geloof op die manier uit te dragen) maar het actief aanleren en stimuleren van welke belevenis dan ook; als u dat zo belangrijk vindt, dan doet u dat maar in uw vrije tijd. En inderdaad: als dat ten koste gaat van een veilige omgeving voor de leerlingen van de school, dan gaat het zeker veel te ver.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 12:05 schreef Spablauw214 het volgende:
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)recht-van-gelijkheid
Wat een ontzettende uitglijder om zo ongenuanceerd over dit onderwerp te praten. Als hij nou gezegd had dat die rechten met elkaar in balans moeten zijn a la maar dit kan hem zo het premierschap kosten.
Ik snap niet hoe het recht om een onverdraagzame klootzak te mogen zijn zou kunnen prevaleren boven het recht op een veilige omgeving voor de leerlingen van de school.
Die docu van Nieuwsuur was ontluisterend. Die islamitische- en refoscholen hebben eigenlijk een vrijkaart om met een beroep op godsdienstvrijheid te mogen discrimineren. Als homo mag je geen relatie hebben op zo’n school. Dus je mag het wel zijn, maar je mag het niet doen, zeg maar. Alleen: hoe bied je zo’n LHBTI-leerling een veilige omgeving als er zo vijandig tegen een deel van je identiteit aan gekeken wordt? Dat is toch per definitie onmogelijk? Je geaardheid is geen keuze. Het is er gewoon. Je doet er niks aan.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 12:12 schreef JAM het volgende:
[..]
Godsdienst mag wat mij betreft direct uit het onderwijs. Ik zou er geen problemen mee hebben als een lerares een hoofddoek draagt, of een kruisje, of wat dan ook (voel je vrij om je geloof op die manier uit te dragen) maar het actief aanleren en stimuleren van welke belevenis dan ook; als u dat zo belangrijk vindt, dan doet u dat maar in uw vrije tijd. En inderdaad: als dat ten koste gaat van een veilige omgeving voor de leerlingen van de school, dan gaat het zeker veel te ver.
Tussen de regels door lees je natuurlijk weer prima hoe het CDA over die botsingen denkt; wanneer het christelijk onderwijs betreft, wat voorbeeldige leerlingen aflevert, dan dient het recht op de vrijheid van onderwijs te prevaleren boven het gelijkheidsbeginsel. Maar wanneer het niet-christelijk religieus onderwijs betreft is het een schande en "onacceptabel als kinderen leren dat man en vrouw niet gelijk zijn".quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 12:05 schreef Spablauw214 het volgende:
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)recht-van-gelijkheid
Wat een ontzettende uitglijder om zo ongenuanceerd over dit onderwerp te praten. Als hij nou gezegd had dat die rechten met elkaar in balans moeten zijn a la maar dit kan hem zo het premierschap kosten.
Ik snap niet hoe het recht om een onverdraagzame klootzak te mogen zijn zou kunnen prevaleren boven het recht op een veilige omgeving voor de leerlingen van de school.
Nu heb ik zelf een tijd in het onderwijs gewerkt en daar werd ons tijdens de opleiding ook ingepeperd dat je als leraar niet alleen een vak hebt over te dragen, maar ook de actieve plicht heb tot (zoals ook in de wet op secundair onderwijs vermeld staat, artikel 17 daarvan, ik ga niet het hele artikel citeren): 'het bijbrengen van respect voor en kennis van de basiswaarden van de democratische rechtsstaat, zoals verankerd in de Grondwet, en de universeel geldende fundamentele rechten en vrijheden van de mens, en het handelen naar deze basiswaarden op school'.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 12:20 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Die docu van Nieuwsuur was ontluisterend. Die islamitische- en refoscholen hebben eigenlijk een vrijkaart om met een beroep op godsdienstvrijheid te mogen discrimineren. Als homo mag je geen relatie hebben op zo’n school. Dus je mag het wel zijn, maar je mag het niet doen, zeg maar. Alleen: hoe bied je zo’n LHBTI-leerling een veilige omgeving als er zo vijandig tegen een deel van je identiteit aan gekeken wordt? Dat is toch per definitie onmogelijk? Je geaardheid is geen keuze. Het is er gewoon. Je doet er niks aan.
Ik vind dit bizar en onacceptabel. Vrijheid van onderwijs is een groot goed maar ik denk dat het uiteindelijk onhoudbaar is, vanwege de uitwassen. En als deze mensen zelf zo’n haathut willen handhaven dan staat het ze vrij om met de pet rond te gaan, maar laten we stoppen met het faciliteren van intolerantie en LHBTI-haat van belastinggeld.
Grotendeels mee eens. Onderwijs op basis van godsdienst mag wmb meteen uit het basis- en voortgezet onderwijs (volwassenonderwijs moeten ze helemaal lekker zelf weten). Maar onderwijs waarin ook geleerd wordt over religie lijkt me uiterst belangrijk. Om dezelfde redenen die Bontenbal noemt over die pluriforme samenleving.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 12:12 schreef JAM het volgende:
[..]
Godsdienst mag wat mij betreft direct uit het onderwijs. Ik zou er geen problemen mee hebben als een lerares een hoofddoek draagt, of een kruisje, of wat dan ook (voel je vrij om je geloof op die manier uit te dragen) maar het actief aanleren en stimuleren van welke belevenis dan ook; als u dat zo belangrijk vindt, dan doet u dat maar in uw vrije tijd. En inderdaad: als dat ten koste gaat van een veilige omgeving voor de leerlingen van de school, dan gaat het zeker veel te ver.
Onderwijs over godsdienst lijkt me verder prima. Ik bedoel, het geloof speelt nu eenmaal een vrij grote rol in de geschiedenis en cultuur. Het zou ook vreemd zijn om het volledig dood te zwijgen, maar ja, dat kan prima neutral en informatief behandeld worden bij een vak als geschiedenis en/of maatschappijleer. Dat is toch iets heel anders dan een leer verkondigen.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 12:30 schreef probeer het volgende:
[..]
Grotendeels mee eens. Onderwijs op basis van godsdienst mag wmb meteen uit het basis- en voortgezet onderwijs (volwassenonderwijs moeten ze helemaal lekker zelf weten). Maar onderwijs waarin ook geleerd wordt over religie lijkt me uiterst belangrijk. Om dezelfde redenen die Bontenbal noemt over die pluriforme samenleving.
Daarom heeft het gelijkheidsbeginsel bij mij voorrang.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 12:25 schreef probeer het volgende:
[..]
Tussen de regels door lees je natuurlijk weer prima hoe het CDA over die botsingen denkt; wanneer het christelijk onderwijs betreft, wat voorbeeldige leerlingen aflevert, dan dient het recht op de vrijheid van onderwijs te prevaleren boven het gelijkheidsbeginsel. Maar wanneer het niet-christelijk religieus onderwijs betreft is het een schande en "onacceptabel als kinderen leren dat man en vrouw niet gelijk zijn".
Absoluut.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 12:32 schreef JAM het volgende:
[..]
Onderwijs over godsdienst lijkt me verder prima. Ik bedoel, het geloof speelt nu eenmaal een vrij grote rol in de geschiedenis en cultuur. Het zou ook vreemd zijn om het volledig dood te zwijgen, maar ja, dat kan prima neutral en informatief behandeld worden bij een vak als geschiedenis en/of maatschappijleer. Dat is toch iets heel anders dan een leer verkondigen.
"Iedereen is gelijk, maar wel alleen als hij of zij denkt zoals ik". Precies wat Bontenbal bedoelt.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 12:47 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Daarom heeft het gelijkheidsbeginsel bij mij voorrang.
Bontenbal is keihard af bij me. Had ik ook wel verwacht. Vooral dat gelonk naar rechts zoals naar JA21 en VVD bevalt me niet. D'66 zal zich daar niet voor lenen mag ik hopen.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 12:52 schreef Hanca het volgende:
[..]
"Iedereen is gelijk, maar wel alleen als hij of zij denkt zoals ik". Precies wat Bontenbal bedoelt.
Onderwijzers of scholen die het gelijkheidsbeginsel niet respecteren kunnen inderdaad hard opbokken uit het onderwijs ja. Die mensen behoren we geen gelijk plekje te geven naast onderwijzers (of scholen) die dat wel willen en kunnen.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 12:52 schreef Hanca het volgende:
[..]
"Iedereen is gelijk, maar wel alleen als hij of zij denkt zoals ik". Precies wat Bontenbal bedoelt.
D66 heeft een extreemrechts asielstandpunt (geen enkele asielzoeker meer in Nederland) ingenomen om te kunnen lonken naar rechts.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 12:58 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Bontenbal is keihard af bij me. Had ik ook wel verwacht. Vooral dat gelonk naar rechts zoals naar JA21 en VVD bevalt me niet. D'66 zal zich daar niet voor lenen mag ik hopen.
Dat is flink uit verband getrokken.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 13:05 schreef Hanca het volgende:
[..]
D66 heeft een extreemrechts asielstandpunt (geen enkele asielzoeker meer in Nederland) ingenomen om te kunnen lonken naar rechts.
Nee: https://nos.nl/artikel/25(...)een-nog-buiten-de-euquote:Op dinsdag 21 oktober 2025 13:08 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Dat is flink uit verband getrokken.
In welke context heeft Jetten het daar over?quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 13:10 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee: https://nos.nl/artikel/25(...)een-nog-buiten-de-eu
Dat is gewoon een extreemrechts standpunt om dichter bij de VVD (en JA21?) te komen.
Vooral om zieltjes te winnen en het werkt. Schreeuw wat over asielzoekers en iedereen vindt je opeens een toffe peer, doe je dat niet dan ben je een arrogante zak.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 13:10 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is gewoon een extreemrechts standpunt om dichter bij de VVD (en JA21?) te komen.
Jetten heeft hetzelfde standpunt als Timmermans. Inderdaad die van asielaanvraag bij de buitengrenzen van Europa en betere samenwerking tussen lidstaten. Dus niet dat Hongarije alle asielzoekers naar Duitsland en Nederland laat reizen. Niks extreemrechts aan.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 13:17 schreef probeer het volgende:
[..]
In welke context heeft Jetten het daar over?
Als in, 'in een ideale situatie werkt Schengen en melden asielzoekers zich alleen nog voor asiel aan bij de buitengrenzen van de EU en/of via ambassades in eigen land'? Iets waar je het moeilijk niet mee eens kan zijn; zowel die gevaarlijke verre reizen als ook het grens- en asielhoppen binnen de EU zijn onwenselijk.
Of meer in de zin van 'We gaan asielaanvragen van mensen die al door de EU reisden zo snel mogelijk volledig afschaffen zonder dat we eerst degelijke alternatieven voor ze regelen om veilig asiel aan te kunnen vragen, en als ze dan voor een dichte grens komen te staan bekijken ze het maar lekker.'
Het zou imo oneerlijk zijn om dat eerste te framen als een ruk naar rechts. Dat tweede is het echter zeker.
Niks extreems aan overlastgevers aan te pakken en verder aanvragen buiten de EU-grenzen te behandelen. Staat ook gewoon in het migratiepact dat volgend jaar in gaat. Om overlastgevers aan te pakken dient er wel het één en ander te worden gewijzigd in verdragen en dat gaat een eeuwigheid duren.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 13:10 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat vermoedde ik al ja.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 13:26 schreef Astro_boy het volgende:
[..]
Jetten heeft hetzelfde standpunt als Timmermans. Inderdaad die van asielaanvraag bij de buitengrenzen van Europa en betere samenwerking tussen lidstaten. Dus niet dat Hongarije alle asielzoekers naar Duitsland en Nederland laat reizen. Niks extreemrechts aan.
"Timmermans-tax"quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 13:39 schreef Kickinalfa het volgende:
Gelukkig hebben we Hoekstra nog.
https://archive.is/2025.1(...)rkomen/98805738.html
Mjah, helaas altijd een beetje een ding wanneer we in de 'laten we volop gaan speculeren over mogelijke coalities op basis van de peilingen' laatste fase van een verkiezing komen. Het percentage stemmers wat in deze dagen nog beslist of wisselt zal in hogere mate strategisch stemmen.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 13:37 schreef Jaeger85 het volgende:
https://eenvandaag.avrotr(...)tijen-er-voor-160080
Nieuwste is uit. Meest opvallend veranderingen : PVV +3, VVD +1, D66 +2, Ja21 -1 en BBB -2. Vooral kleine partijen worden leeggegeten.
Nice. Hopelijk is Triple B straks in het parlement net zo'n speld in een hooiberg als een hardgekookt ei tussen de boezem van Van der Plas.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 13:37 schreef Jaeger85 het volgende:
Nieuwste is uit. Meest opvallend veranderingen : PVV +3, VVD +1, D66 +2, Ja21 -1 en BBB -2. Vooral kleine partijen worden leeggegeten.
Dat arme ei.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 13:46 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Nice. Hopelijk is Triple B straks in het parlement net zo'n speld in een hooiberg als een hardgekookt tussen de boezem van van der plas.
De self-fulfilling prophecy-peilingenindustrie zouden ze moeten opdoeken en in de kliko moeten mieterenquote:Op dinsdag 21 oktober 2025 13:37 schreef Jaeger85 het volgende:
Zijn als dit de uitslag is in ieder geval van Wappie Vermeer af.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 13:46 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Nice. Hopelijk is Triple B straks in het parlement net zo'n speld in een hooiberg als een hardgekookt ei tussen de boezem van Van der Plas.
De politiek moet toch de wens van de kiezer gaan respecterenquote:Op dinsdag 21 oktober 2025 13:46 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Nice. Hopelijk is Triple B straks in het parlement net zo'n speld in een hooiberg als een hardgekookt ei tussen de boezem van Van der Plas.
De polertieken maken er inderdaad een tievuszooi van.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 13:51 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
De poletiek moet toch de wens van de kiezer gaan respecteren
in een dictatuur hoeft dat niet
weg met de wooncrisis weg , met de stikstof onzin
Het tweede, we gaan asielaanvragen van mensen die door de EU reisden afschaffen, is wel wat hij zegt. En dat gaat gewoon tegen het EVRM in. Dat vind ik gewoon een extreem standpunt.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 13:17 schreef probeer het volgende:
[..]
In welke context heeft Jetten het daar over?
Als in, 'in een ideale situatie werkt Schengen en melden asielzoekers zich alleen nog voor asiel aan bij de buitengrenzen van de EU en/of via ambassades in eigen land'? Iets waar je het moeilijk niet mee eens kan zijn; zowel die gevaarlijke verre reizen als ook het grens- en asielhoppen binnen de EU zijn onwenselijk.
Of meer in de zin van 'We gaan asielaanvragen van mensen die al door de EU reisden zo snel mogelijk volledig afschaffen zonder dat we eerst degelijke alternatieven voor ze regelen om veilig asiel aan te kunnen vragen, en als ze dan voor een dichte grens komen te staan bekijken ze het maar lekker.'
Het zou imo oneerlijk zijn om dat eerste te framen als een ruk naar rechts. Dat tweede is het echter zeker.
De quote geëdit. Was een naamsverbastering.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 13:50 schreef probeer het volgende:
@:Capricia wat loop je daar mijn berichten niet te editen?
Jeetje, BBB loopt opeens leeg.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 13:37 schreef Jaeger85 het volgende:
En voorts ditquote:Op dinsdag 21 oktober 2025 13:49 schreef Szura het volgende:
[..]
De self-fulfilling prophecy-peilingenindustrie zouden ze moeten opdoeken en in de kliko moeten mieteren
Precies wat Nederland te wachten staat onder leiding van Timmermans, werkend Nederland extra belasten.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 13:43 schreef -XOR- het volgende:
[..]
"Timmermans-tax"
De Telegraaf is een parodie op een krant.
Ipsos heeft zelfs een eigen podcast, die zijn een beetje teveel in zichzelf gaan geloven.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 14:04 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
En voorts dit
Men gaat nu weer allemaal op elk golf mee varen in plaats van zelf nou eens nadenken waar je voor staat.
Ik denk serieus dat wat voor weer op verkiezingsdag is meer invloed heeft op de opkomst, en daarmee dus ook op de uitslag, dan al die debatten, stemwijzers en peilingen bij elkaar.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 13:49 schreef Szura het volgende:
[..]
De self-fulfilling prophecy-peilingenindustrie zouden ze moeten opdoeken en in de kliko moeten mieteren
Via welgeinformeerde bronnen heb ik al lang vernomen dat je me van de FA's in de gaten moet houden hoor.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 13:54 schreef capricia het volgende:
[..]
De quote geëdit. Was een naamsverbastering.
bron?quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 14:08 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Precies wat Nederland te wachten staat onder leiding van Timmermans, werkend Nederland extra belasten.
quote:GroenLinks-PvdA verhoogt de lasten met 13,2 mld euro in 2030, met name voor bedrijven. De lasten voor
gezinnen dalen, vooral op het gebied van inkomen en arbeid.
Ergens is het niet vreemd toch. Een groter VVD/Ja21 lijkt op dit moment de enige manier om niet terecht te komen in een links kabinet (mocht je dat niet willen). Dan kun je wel idealistische op BBB stemmen maar dat is gewoon een verloren stem.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 14:04 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
En voorts dit
Men gaat nu weer allemaal op elk golf mee varen in plaats van zelf nou eens nadenken waar je voor staat.
Je kunt de Telegraaf frame wel blijven herhalen maar dit blijkt niet uit de doorberekening.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 14:08 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Precies wat Nederland te wachten staat onder leiding van Timmermans, werkend Nederland extra belasten.
Ergens bij de details is dit verder uitgewerkt, maar Modaal en daarboven gaan er helemaal niet op vooruit bij de Gl/PvdA.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 14:11 schreef -XOR- het volgende:
[..]
bron?
Dit zegt het cpb over de plannen van PvdAGL:
[..]
Als je niet éérst op orde hebt dat die mensen dan wel onder degelijke omstandigheden asiel aan kunnen vragen via ambassades buiten de EU, of aan de buitengrenzen van de EU. Én fatsoenlijke herverdeling. Én een oplossing voor de momenteel al door Europa rondzwervenden (want anders hebben we straks ook een probleem als elk land dit doet) asielzoekers. Dan is dit inderdaad een extreem standpunt. Eerst goede alternatieven, dán pas het slecht functionerende huidige systeem de nek omdraaien. Zodat er niet alsnog tien? honderd? duizenden mensen tussen de wal en het zinkende schip vallen. Met alle negatieve gevolgen van dien.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 13:53 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het tweede, we gaan asielaanvragen van mensen die door de EU reisden afschaffen, is wel wat hij zegt. En dat gaat gewoon tegen het EVRM in. Dat vind ik gewoon een extreem standpunt.
Lage inkomens – en met name uitkeringsgerechtigden – profiteren van de verhoging van het minimumloonquote:Op dinsdag 21 oktober 2025 14:13 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Je kunt de Telegraaf frame wel blijven herhalen maar dit blijkt niet uit de doorberekening.
Consensuele en eerlijk betaalde seks met sekswerkers die daar zelf voor kiezen en het niet uit pure noodzaak doen, nooit meer werken!quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 14:14 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ergens bij de details is dit verder uitgewerkt, maar Modaal en daarboven gaan er helemaal niet op vooruit bij de Gl/PvdA.
Uitkeringen/minimumloon daaronder wel.
Je wil naar een Amerikaans systeem toe?quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 14:13 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ergens is het niet vreemd toch. Een groter VVD/Ja21 lijkt op dit moment de enige manier om niet terecht te komen in een links kabinet (mocht je dat niet willen). Dan kun je wel idealistische op BBB stemmen maar dat is gewoon een verloren stem.
Ergens denk ik nog steeds dat het kiezen op twee partijen wel een optie is anno 2025.
Nee ik bedoel stemmen op 2 partijen ipv 1.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 14:18 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Je wil naar een Amerikaans systeem toe?
Iets waarbij je een voor én een tegen stem mag maken lijkt me eerlijk gezegd ook wel leuk. Met minpunten en zo. Wellicht ook iets met verplichte degradatie en promotie van Kamerleden naar/vanuit lagere competities.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 14:13 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ergens is het niet vreemd toch. Een groter VVD/Ja21 lijkt op dit moment de enige manier om niet terecht te komen in een links kabinet (mocht je dat niet willen). Dan kun je wel idealistische op BBB stemmen maar dat is gewoon een verloren stem.
Ergens denk ik nog steeds dat het kiezen op twee partijen wel een optie is anno 2025.
Wat is hier de bron van?quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 14:15 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Lage inkomens – en met name uitkeringsgerechtigden – profiteren van de verhoging van het minimumloon
en de algemene heffingskorting, de invoering van de verzilverbare basiskorting en de verlaagde
zorgverzekeringspremie. De tarieven van het vijfschijvenstelsel liggen tot en met een inkomen van 30.000
euro lager dan de tarieven van het huidige stelsel, maar daarboven juist hoger. Daardoor is het nieuwe
vijfschijvenstelsel voor midden- en hoge inkomens een lastenverzwaring.
Dit lijkt me een idee die een bekende Belg hier op FOK! had kunnen verzinnenquote:Op dinsdag 21 oktober 2025 14:19 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Nee ik bedoel stemmen op 2 partijen ipv 1.
Die als het aan CU ligt overigens strafbaar is bij demonstraties.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 14:23 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Dit lijkt me een idee die een bekende Belg hier op FOK! had kunnen verzinnen
Moet je dan vooral doen op de 29ste, weer een rechtse stem minder!quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 14:13 schreef Kickinalfa het volgende:
Die trouwens ook een zetel verliezen volgens de laatste peiling.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 14:26 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Die als het aan CU ligt overigens strafbaar is bij demonstraties.
Dat moet je aan het CPB vragen, de quote komt letterlijk uit de tekst van het CBP zelf.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 14:22 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Wat is hier de bron van?
Als ik dit bekijk zie ik een ander beeld
https://www.cpb.nl/system(...)-Kaart-2027-2030.pdf
Volgens de tabel op pagina 18 van dit rapport levert het verkiezingsprogramma van PvdA/GL de grootste koopkrachtstijging op bij midden en hogere middeninkomens van alle verkiezingsprogrammas. Hoe verklaar je dit als ze de lasten verzwaren voor die groep volgens jou?
Dat zeker, daarom zeg ik ook dat er meteen moet worden gestopt met het aannemen van dit soort vage verdragen. Het feit dat de EU bij lange na niet democratisch genoeg is om zulke zware ingrijpende wetgeving op te dringen aan de lidstaten komt daar nog bij.quote:Op maandag 20 oktober 2025 19:56 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Ik ben geen jurist dus ik durf niet zo goed te zeggen waar het dan precies aan ligt. Enerzijds kan het best zijn dat de rechters de wetten te ruim interpreteren, anderzijds zijn de wetten dan misschien niet duidelijk genoeg? Dan kijken we andermaal naar de politici die dan wellicht betere wetten moeten maken en bepaalde zaken beter moeten inkaderen.
Het hoeft niet per se moderner, het moet specifieker. Verdragen en dingen als EVRM zijn ooit opgesteld met bepaalde overtuigingen en een beperkt mandaat. Dat is nu door de interpretatiedrang van de rechterlijke macht volledig uit zicht verdwenen. Als een mensenrechtenverdrag in bepaalde situaties geen oordeel kan vellen dan moet de rechterlijke macht de wetgevende macht opdracht geven om daar wetgeving over te maken. Dat gebeurt nu niet, nu maakt de rechter zelf jurisprudentie waar de wetgevende macht helemaal niets aan kan doen. Dat is niet de bedoeling, de EU wordt nu de facto een common-law systeem terwijl niemand daar voor gestemd heeft.quote:Sommige dingen worden ook gewoon ingehaald door de tijd. EVRM komt ook uit 1950 dus wellicht kan je zeggen dat het hier en daar wat moderner kan. Al blijft voor mij belangrijk dat mensen humaan worden behandeld al zijn ze een Nederlander, of een zwart persoon of een vluchteling. Neemt niet weg dat er uitspraken zijn geweest (nogmaals ben geen jurist) waarvan ik ook denk oh nou ja daar ben ik het niet perse mee eens.
Dat zie ik anders, bovenstaande creeërt juist situaties waarin wetten en rechten elkaar al tegenspreken en dan worden de wetgevende en uitvoerende macht volledig buitenspel gezet. Zie mijn voorbeeld: https://nos.nl/artikel/25(...)ugsturen-naar-belgiequote:Gaan we naar mn puntHet is nooit verkeerd om zo en nu dan een bredere maatschappelijke discussie te hebben over of zulke verdragen niet geactualiseerd moeten worden. Als je dat zo insteekt kan je daar ook beter mee naar Europa dan dat je nu allerlei onrechtstatelijke dingen probeert ertussen te fietsen.
Waar komt die +3 voor de PVV nou weer ineens vandaanquote:Op dinsdag 21 oktober 2025 13:37 schreef Jaeger85 het volgende:
Strategische Ja21/FvD/BBB stemmers die Wilders de grootste willen maken.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 14:43 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Waar komt die +3 voor de PVV nou weer ineens vandaan
Die 34 zetels van de PVV zijn anders ook verloren stemmenquote:Op dinsdag 21 oktober 2025 14:13 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Dit is echt onzin, dat koopkrachtplaatje kun je zelf inmiddels ook wel dromen toch?quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 14:15 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Lage inkomens – en met name uitkeringsgerechtigden – profiteren van de verhoging van het minimumloon
en de algemene heffingskorting, de invoering van de verzilverbare basiskorting en de verlaagde
zorgverzekeringspremie. De tarieven van het vijfschijvenstelsel liggen tot en met een inkomen van 30.000
euro lager dan de tarieven van het huidige stelsel, maar daarboven juist hoger. Daardoor is het nieuwe
vijfschijvenstelsel voor midden- en hoge inkomens een lastenverzwaring.
Ik ben er ook heel bang voor, maar die verschuivingen van 1 zetel vallen natuurlijk ruim binnen de foutmarge. Maar ik ga er al vanaf het begin vanuit dat 2 waarschijnlijker is dan 4 voor de CU.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 14:29 schreef kladderadatsch het volgende:
[..]
Die trouwens ook een zetel verliezen volgens de laatste peiling.
Inderdaad, die moralistische zwamverhalen van Caroline ben ik wel helemaal beu.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 14:49 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Die 34 zetels van de PVV zijn anders ook verloren stemmen
Het zou wel genot zijn als BBB helemaal implodeert, het Mona en Caroline-effect
Ze vragen steeds dezelfde mensen, maar er reageert maar een deel en dat hoeft niet steeds hetzelfde deel te zijn. Ik zit ook in die pool en dit keer had je nog geen dag om te reageren, volgens mij.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 14:43 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Waar komt die +3 voor de PVV nou weer ineens vandaan
Maar die manier van peilen is telkens dezelfde pool mensen toch, dus dan zullen ze inderdaad wel van JA21 en BBB afkomen
Klein probleem is wel dat de VVD dan wel degelijk de enige overgebleven 4e kandidaat is voor een meerderheidscoalitie. Of er moet nog een echte tweestrijd ontbranden tussen twee van de drie uit het rijtje Jetten, Timmermans en Bontenbal zodat die elkaar nog wat opstuwenquote:Op dinsdag 21 oktober 2025 15:16 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Natuurlijk niet.
Hartstikke prima dat de PVV de andere rechts-radicale partijen leegvreet: niemand gaat immers meer zijn vingertjes branden aan een samenwerking met Wilders.
Ze hebben wel een tijd op 4 zetels gestaan, maar blijkbaar gaan die stemmers nu toch voor SGP of CDA.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 15:16 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik ben er ook heel bang voor, maar die verschuivingen van 1 zetel vallen natuurlijk ruim binnen de foutmarge. Maar ik ga er al vanaf het begin vanuit dat 2 waarschijnlijker is dan 4 voor de CU.
Het is de letterlijke tekst uit het rapport van het CPB.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 15:14 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit is echt onzin, dat koopkrachtplaatje kun je zelf inmiddels ook wel dromen toch?
Bontenbal is een van oorsprong reformatorische christen die 2 keer per zondag naar de kerk gaat, zo'n lijsttrekker heeft het CDA nog nooit gehad. Hij is populair, zelfs onder de CU (bestuurs)leden.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 15:28 schreef Hexagon het volgende:
Ik vin dhet wel bijzonder dat de CU het zo slecht doet. Ook in de betere tijden van het CDA in het verleden, deden ze het beter.
Was Balkenende dat ook niet dan?quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 15:31 schreef Hanca het volgende:
[..]
Bontenbal is een van oorsprong reformatorische christen die 2 keer per zondag naar de kerk gaat, zo'n lijsttrekker heeft het CDA nog nooit gehad. Hij is populair, zelfs onder de CU (bestuurs)leden.
Maar het zouden ook gewoon 3 of 4 zetels kunnen worden natuurlijk.
Dan begrijp ik ook zijn complexe houding ten opzichte van Israël beter.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 15:31 schreef Hanca het volgende:
[..]
Bontenbal is een van oorsprong reformatorische christen die 2 keer per zondag naar de kerk gaat, zo'n lijsttrekker heeft het CDA nog nooit gehad. Hij is populair, zelfs onder de CU (bestuurs)leden.
Maar het zouden ook gewoon 3 of 4 zetels kunnen worden natuurlijk.
De letterlijke tekst is ook dit:quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 15:25 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Het is de letterlijke tekst uit het rapport van het CPB.
En we zien bij geen enkele andere partij zo'n grote koopkrachtstijging, ook niet voor de groepen 41-60% en 61-80%. Pas de best verdienende 20% van Nederland gaan er iets minder op vooruit.quote:De mediane koopkracht stijgt met gemiddeld 1,7% per jaar als gevolg van het beleidspakket van GroenLinks-PvdA. Naarmate het inkomen toeneemt, wordt de doorsnee koopkrachtstijging minder hoog.
Die was van een vrij lichte variant van de PKN, als ik het goed heb. Sowieso waren toen de kerkmuren echt wel dikker dan nu.quote:
Dit staat letterlijk bij inkomen.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 15:39 schreef Hanca het volgende:
[..]
De letterlijke tekst is ook dit:
[..]
En we zien bij geen enkele andere partij zo'n grote koopkrachtstijging, ook niet voor de groepen 41-60% en 61-80%. Pas de best verdienende 20% van Nederland gaan er iets minder op vooruit.
Jij plukt één maatregel uit een pakket, zo werkt het niet.
Dan nogmaals:quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 15:55 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Dit staat letterlijk bij inkomen.
Daarnaast heb je nog de extra mobiliteits belastingen en de HRA.
Allicht zie ik het over het hoofd, maar er staat voor zover ik zie geen enkele lastenverlichting in.
'allicht'quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 15:55 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Dit staat letterlijk bij inkomen.
Daarnaast heb je nog de extra mobiliteits belastingen en de HRA.
Allicht zie ik het over het hoofd, maar er staat voor zover ik zie geen enkele lastenverlichting in.
Wel vreemd dat mensen onder de armoedegrens er bij GL/PvdA zo bekaaid afkomen, die zijn opvallend genoeg het beste af bij de VVD. Daar zal vast wel ergens een addertje onder het gras zitten, of ik lees die tabel gewoon verkeerd, dat kan natuurlijk ook...quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 16:07 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dan nogmaals:
[ afbeelding ]
Stop met losse maatregelen uit het pakket te trekken en dan doen alsof de lasten stijgen, dat is gewoon niet waar. Die 5 regels van het CPB rapport zijn natuurlijk ook niet het hele verhaal. Dat hele verhaal zit wel in de koopkrachtberekening.
Momenteel leven er 3,1% mensen in armoede. Bij PvdAGL neemt dit percentage af tot 1,6%, bij de VVD toe tot 3,5%.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 16:35 schreef kladderadatsch het volgende:
[..]
Wel vreemd dat mensen onder de armoedegrens er bij GL/PvdA zo bekaaid afkomen, die zijn opvallend genoeg het beste af bij de VVD. Daar zal vast wel ergens een addertje onder het gras zitten, of ik lees die tabel gewoon verkeerd, dat kan natuurlijk ook...
Tsssk, ben geen fan van Ouwehand, maar dit vind ik wel een rotstreek. Meneer is 67 geworden, mag met pensioen..quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 17:01 schreef tizitl2 het volgende:
https://www.nrc.nl/nieuws(...)meer-op-een-a4910230
Koffeman zegt, volgens Koffeman geheel toevallig, zijn lidmaatschap 1 week voor de verkiezingen op.
Hij geeft er ook helemaal toevallig een groot interview prominent in de NRC bij.
Ah, dan las ik het dus idd verkeerd. Dacht dat het ging om hoeveel procent die groep erop vooruit ging!quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 16:50 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Momenteel leven er 3,1% mensen in armoede. Bij PvdAGL neemt dit percentage af tot 1,6%, bij de VVD toe tot 3,5%.
https://www.socialevraags(...)e-verder-gaat-dalen/
Volgens mij heb je een heel grote deur nodig willen Koffeman en Ouwehand er met z'n tweeen doorpassen. Hij heeft wel gelijk overigens, hoezeer de koers van PvdD onder Ouwehand mijn sympathie ook mag wegdragen.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 17:01 schreef tizitl2 het volgende:
Koffeman zegt, volgens Koffeman geheel toevallig, zijn lidmaatschap 1 week voor de verkiezingen op.
Hij geeft er ook helemaal toevallig een groot interview prominent in de NRC bij.
Welnee, gelijk? Die was pissig dat ie geinvesteerd had in een doc voor niks.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 17:07 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Volgens mij heb je een heel grote deur nodig willen Koffeman en Ouwehand er met z'n tweeen doorpassen. Hij heeft wel gelijk overigens, hoezeer de koers van PvdD onder Ouwehand mijn sympathie ook mag wegdragen.
Het idee van PvdD was om mensen van alle politieke gezindten te verenigen in een partij die zou kunnen komen voor de minst mondigen, de dieren. Later is dat door Thieme verbreed tot ook het klimaat. Bijvoorbeeld Paul Cliteur en Jort Kelder zijn ooit lijstduwers voor de partij geweest. Nu is PvdD min of meer het oude GroenLinks geworden.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 17:10 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Welnee, gelijk? Die was pissig dat ie geinvesteerd had in een doc voor niks.
Volgens mij was zelfs GL nooit zo extremistisch.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 17:16 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Het idee van PvdD was om mensen van alle politieke gezindten te verenigen in een partij die zou kunnen komen voor de minst mondigen, de dieren. Later is dat door Thieme verbreed tot ook het klimaat. Bijvoorbeeld Paul Cliteur en Jort Kelder zijn ooit lijstduwers voor de partij geweest. Nu is PvdD min of meer het oude GroenLinks geworden.
Ik vind Ouwehand ook geen goeie opvolger van Thieme. Heb in het verleden wel eens op de PvdD gestemd maar sinds Ouwehand partijleider is overweeg ik dat niet eens meer. Dat Thieme het klimaat (en het milieu!) erbij heeft betrokken vond ik destijds trouwens een volstrekt logische stap want er sterven nogal wat diersoorten uit door klimaatverandering en milieuvervuiling.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 17:16 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Het idee van PvdD was om mensen van alle politieke gezindten te verenigen in een partij die zou kunnen komen voor de minst mondigen, de dieren. Later is dat door Thieme verbreed tot ook het klimaat. Bijvoorbeeld Paul Cliteur en Jort Kelder zijn ooit lijstduwers voor de partij geweest. Nu is PvdD min of meer het oude GroenLinks geworden.
De dieren in Gaza en in Oekraïne kunnen totaal de ratsmodee krijgen van Koffeman.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 17:06 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Tsssk, ben geen fan van Ouwehand, maar dit vind ik wel een rotstreek. Meneer is 67 geworden, mag met pensioen..
Alleen de commissie landbouw en de commissie klimaat is leuk met 2 of 3 zetels, maar als je er met 6 zit (in 2021, toen zijn ze verbreed) kun je niet je allemaal alleen met dierenzaken bezighouden, dan heb je kamerleden die niks doen.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 17:16 schreef -XOR- het volgende:
[..]
De vraag is of die taakopvatting van niets vinden op andere onderwerpen voor een parlementariër realistisch is.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 17:16 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dat is dan weer het andere uiterste en bovendien was dat onder Thieme ook niet zo.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 17:25 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
De vraag is of die taakopvatting van niets vinden op andere onderwerpen voor een parlementariër realistisch is.
Ik vind van niet. En dan kom je vanzelf bij een politiek profiel uit.
quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 17:25 schreef Hanca het volgende:
[..]
Alleen de commissie landbouw en de commissie klimaat is leuk met 2 of 3 zetels, maar als je er met 6 zit (in 2021, toen zijn ze verbreed) kun je niet je allemaal alleen met dierenzaken bezighouden, dan heb je kamerleden die niks doen.
Dat klopt, dat kan niet, maar als fractie zou je rekenschap van de grondbeginselen moeten geven door misschien wat minder uitgesproken te stemmen en minder uitgesproken in je betogen te zijn. je hebt immers ook een rechtervleugel te accommoderen.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 17:25 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
De vraag is of die taakopvatting van niets vinden op andere onderwerpen voor een parlementariër realistisch is.
Tja, dit is wat de leden blijkbaar willen. Maar zo'n partij die vrij breed is kan heel lastig zijn, dat klopt inderdaad.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 18:04 schreef -XOR- het volgende:
[..]
[..]
Dat klopt, dat kan niet, maar als fractie zou je rekenschap van de grondbeginselen moeten geven door misschien wat minder uitgesproken te stemmen en minder uitgesproken in je betogen te zijn. je hebt immers ook een rechtervleugel te accommoderen.
Daar gaat links Europa niet an meewerken en de Raad van State ook niet\quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 14:00 schreef Lospedrosa het volgende:
Hier weer zo’n simpel dom verhaal over het overvolle coa.
Er moeten meer woningen komen, doorstroming moet beter, spreidingswet moet er komen.
Het raakt inmiddels het belachelijke en we moeten gaan denken aan het crimineel maken en berechten aan een ieder die hieraan bijdraagt.
https://www.nu.nl/nujij/6(...)ete-van-betaald.html
Stop die instroom per direct. Per Eu beleid en NL beleid. Schiet gewoon de boten weg, zet lui met vliegtuig direct op een retour.
Zo moeilijk is dat toch niet als het gaat om de toekomst van je hele continent?
Het ontbreekt vele partijen vandaag de dag een beetje aan een ideologie, wil ik maar zeggen. Het lijkt wel alsof partijen zich meer laten leiden door de waan van de dag dan een coherent en fundamenteel idee te hebben van hoe een land te besturen en een zekere maatschappelijke orde en indeling voorstaan die wat verder rijkt dan enkele (hoe scherp en radicaal die ook mogen zin) speerpunten. Ook de PvdD is in die zin gewoon een populistische partij.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 18:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
Tja, dit is wat de leden blijkbaar willen. Maar zo'n partij die vrij breed is kan heel lastig zijn, dat klopt inderdaad.
Dat woord ken ik niet.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 18:28 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Daar gaat links Europa niet an meewerken en de Raad van State ook niet\
De pelertieken willen de macht grijpen met stikstof
Geworden, want toen ze begonnen waren hun standpunten verre van populistisch, die werden eerder gezien als een beetje gek, of zelfs knettergek.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 18:29 schreef JAM het volgende:
[..]
Het ontbreekt vele partijen vandaag de dag een beetje aan een ideologie, wil ik maar zeggen. Het lijkt wel alsof partijen zich meer laten leiden door de waan van de dag dan een coherent en fundamenteel idee te hebben van hoe een land te besturen en een zekere maatschappelijke orde en indeling voorstaan die wat verder rijkt dan enkele (hoe scherp en radicaal die ook mogen zin) speerpunten. Ook de PvdD is in die zin gewoon een populistische partij.
Pvdd is niet anders dan FVD, Groen Links of PVV, volledig van het padje afquote:Op dinsdag 21 oktober 2025 18:38 schreef kladderadatsch het volgende:
[..]
Geworden, want toen ze begonnen waren hun standpunten verre van populistisch, die werden eerder gezien als een beetje gek, of zelfs knettergek.![]()
Ik vind het oprecht jammer dat ze onder Ouwehand deze richting op zijn gegaan want het was in den beginne een volstrekt unieke partij, ook mondiaal gezien, die ondanks dat ze nooit in een regering heeft gezeten enorm veel heeft bereikt. Nu is het gewoon een populistisch linkse partij zoals er zoveel van zijn.
Nou ja, ik wil niet zeggen dat GL/PvdA volledig van het padje af is, maar voor de rest kan ik me prima in deze opmerking vinden. We moeten toch eens een beetje van de frame af dat alles wat zich ook maar een klein beetje links van het midden bevindt 'van het padje af' is. GL/PvdA is een vrij keurige, sociaal-democratische partij waar vast wel een paar idioten rondlopen (zoals bij elke andere partij) maar zo'n wereld van verschil met zeg, het CDA, D66 maakt dat ook weer niet. Dat zijn naar mijn smaak (nu ja, CU en NSC ook wel, zelfs de SP en Volt) de enige partijen waar nog enig verstand te vinden valt.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 18:53 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Pvdd is niet anders dan FVD, Groen Links of PVV, volledig van het padje af
Mwoah, nu misschien een beetje, maar aandacht voor onze leefomgeving vind ik eigenlijk het tegenovergestelde van 'van het padje af zijn'. Daarnaast is de bio-industrie imo gewoon een gruwel die uitgebannen moet worden. Ik ben geen vegetariër, laat staan veganist, maar hoe er in die bedrijfstak met levende wezens om word gegaan stuit me al jaren tegen de borst, ver voordat de PvdD werd opgericht.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 18:53 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ik heb toch liever geen clubs aan de macht die de rechtstaat ondermijnen...quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 17:25 schreef TweedeKlum het volgende:
Kan me eerlijk geen lor schelen wie er wint maar ga in vredesnaam het land eens besturen.
Ja, dat denk ik dus ook.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 19:00 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Ik heb toch liever geen clubs aan de macht die de rechtstaat ondermijnen...
Feitelijk kan je dan niet op de VVD stemmen.
Blijven over PvdA/GL, SP, PvdD, Volt, D66, CU, CDA, NSC.
Groot gelijk. Wel een gezellige partij hoorquote:Op dinsdag 21 oktober 2025 17:01 schreef tizitl2 het volgende:
Houd toch op man.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 19:00 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Nou nou nou NSC...quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 19:00 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Ik ben nog tien jaar partijlid geweest onder Thieme. Toen kwam er herrie in de tent en heb ik opgezegd. Nu al weer jaren D'66 voor zolang het duurt.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 18:38 schreef kladderadatsch het volgende:
[..]
Geworden, want toen ze begonnen waren hun standpunten verre van populistisch, die werden eerder gezien als een beetje gek, of zelfs knettergek.![]()
Ik vind het oprecht jammer dat ze onder Ouwehand deze richting op zijn gegaan want het was in den beginne een volstrekt unieke partij, ook mondiaal gezien, die ondanks dat ze nooit in een regering heeft gezeten enorm veel heeft bereikt. Nu is het gewoon een populistisch linkse partij zoals er zoveel van zijn.
Deze nomineer ik wel voor de 50plus-award als grootste interne ruziezoeker van het jaar.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 19:29 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
[..]
Groot gelijk. Wel een gezellige partij hoor
Je bent zelf van het padje af en niet zo'n beetje ook.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 18:53 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Na een lange dag op het werk ben ik blij dat er hier tenminste wat te lachen valt.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 18:58 schreef JAM het volgende:
[..]
Nou ja, ik wil niet zeggen dat GL/PvdA volledig van het padje af is, maar voor de rest kan ik me prima in deze opmerking vinden. We moeten toch eens een beetje van de frame af dat alles wat zich ook maar een klein beetje links van het midden bevindt 'van het padje af' is. GL/PvdA is een vrij keurige, sociaal-democratische partij waar vast wel een paar idioten rondlopen (zoals bij elke andere partij) maar zo'n wereld van verschil met zeg, het CDA, D66 maakt dat ook weer niet. Dat zijn naar mijn smaak (nu ja, CU en NSC ook wel, zelfs de SP en Volt) de enige partijen waar nog enig verstand te vinden valt.
Jammer dat Ouwehand daar zelf net niet voor in aanmerking komtquote:Op dinsdag 21 oktober 2025 19:35 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Deze nomineer ik wel voor de 50plus-award als grootste interne ruziezoeker van het jaar.
Al is er dit jaar wel wat concurrentie
Inderdaad, maar zoals iemand anders al noemde: NSC valt er niet onder.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 19:00 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Eens dat ze als unieke partij meer bereikten. Maar dat was ook een 'die twee dames, daar kan toch niemand wat tegen hebben'. Toen ze 6 zetels haalden en in peilingen wel eens naar de 10 ging was die gunfactor wel weg. Maar wat mij betreft hadden ze de felheid idd voor dierenonderpen kunnen bewaren. Geen Palestina-blouse, maar een ouderwets anti-bioindustrie statement.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 18:38 schreef kladderadatsch het volgende:
[..]
Dat laatste hebben ze wel een begin mee gemaakt ooit, maar dat interne geruzie was ik snel klaar mee.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 19:43 schreef Hanca het volgende:
[..]
Eens dat ze als unieke partij meer bereikten. Maar dat was ook een 'die twee dames, daar kan toch niemand wat tegen hebben'. Toen ze 6 zetels haalden en in peilingen wel eens naar de 10 ging was die gunfactor wel weg. Maar wat mij betreft hadden ze de felheid idd voor dierenonderpen kunnen bewaren. Geen Palestina-blouse, maar een ouderwets anti-bioindustrie statement.
Nadeel is natuurlijk dat ze ook slachtoffer zijn van hun succes: zo veel partijen hebben een heel deel van hun standpunten overgenomen, dat ze hun unique selling point ook wel wat kwijt zijn.
Maar het had PvdD gesierd als ze bijvoorbeeld een volledig plan voor de landbouw, zonder bio-industrie en zonder gifstoffen en met genoeg inkomen voor de boer hadden opgesteld en dat in de Kamer waren gaan verdedigen. Dan hadden ze weer het voortouw gepakt op hun eigen dossier.
Als je nog op NSC wil stemmen moet je dat 29 oktober doen, want de kans is groot dat dit ook gelijk je laatste kans is.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 19:42 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Inderdaad, maar zoals iemand anders al noemde: NSC valt er niet onder.
Ook 50+ wil religieus onderwijs niet afschaffen. Sterker: momenteel wil dacht ik geen enkele partij dat.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 19:57 schreef EttovanBelgie het volgende:
Aangezien Bontebal religieus onderwijs wel ziet zitten valt ook hij af.
Als ik uberhaupt nog ga stemmen, wordt het 50+, uit eerbied voor onze ouderen en om de tergende ouderenhaat tegen te gaan.
Volt wil artikel 23 herzien, of ze daarmee religieus onderwijs ook helemaal af willen schaffen durf ik niet te zeggen.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 20:04 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ook 50+ wil religieus onderwijs niet afschaffen. Sterker: momenteel wil dacht ik geen enkele partij dat.
Waarom niet SP?quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 19:57 schreef EttovanBelgie het volgende:
Als ik uberhaupt nog ga stemmen, wordt het 50+, uit eerbied voor onze ouderen en om de tergende ouderenhaat tegen te gaan.
Ze vinden het anders wel prima dat niet iedereen gelijk is op dergelijke scholen en daarmee snap ik wel het punt. Hierdoor ga ik erg twijfelen over het cda.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 20:04 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ook 50+ wil religieus onderwijs niet afschaffen. Sterker: momenteel wil dacht ik geen enkele partij dat.
LOL, ik ben groot voorstander van een kiesdrempel, maar 10 zetels gaat zelfs mij veel te ver!quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 20:09 schreef spectrumanalyser het volgende:
Doe maar een kiesdrempel van 10 zetels.
'nieuwe politieke partijen' die niet eens meedoen in alle 20 kiesdistricten, kunnen helemaal wegblijven.
Die idioterie van one-issue partijtjes.....
30% van Nederland niet vertegenwoordigen en dan noem jij het nog een democratie? Waarom dan niet gelijk naar een kiesdrempel van 75 zetels?quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 20:09 schreef spectrumanalyser het volgende:
Doe maar een kiesdrempel van 10 zetels.
'nieuwe politieke partijen' die niet eens meedoen in alle 20 kiesdistricten, kunnen helemaal wegblijven.
Die idioterie van one-issue partijtjes.....
Al die kleine clubjes, wat voegen ze nu precies toe?quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 20:14 schreef Hanca het volgende:
[..]
30% van Nederland niet vertegenwoordigen en dan noem jij het nog een democratie? Waarom dan niet gelijk naar een kiesdrempel van 75 zetels?
Kan ik je stem anders kopen? Geef ik die wel aan een goed doel.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 19:57 schreef EttovanBelgie het volgende:
PvdAGL is in geen enkel universum 'het midden'..quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 20:00 schreef -XOR- het volgende:
Wel grappig trouwens dat Dilan gewoon per ongeluk toegeeft dat CDA, D66 en PvdAGL het bestuurlijk midden vormen en de VVD daar ver vandaan staat.
Bekijk deze YouTube-video
SP is altijd de meest pro-Palestina partij van Nederland geweest en je hebt er meerdere keren op gestemd volgens jezelf.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 20:12 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Wegens hun Palestina-psychose.
Stukje power toe de peepel.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 20:18 schreef -XOR- het volgende:
[..]
SP is altijd de meest pro-Palestina partij van Nederland geweest en je hebt er meerdere keren op gestemd volgens jezelf.
Oh ja, tegen genocide zijn moeten we natuurlijk niet willen.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 20:12 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Wegens hun Palestina-psychose.
Zover doorgeschoten als nu zijn ze onder Kant nooit geweest.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 20:18 schreef -XOR- het volgende:
[..]
SP is altijd de meest pro-Palestina partij van Nederland geweest en je hebt er meerdere keren op gestemd volgens jezelf.
Ik heb vooral niet zo'n zin om ordinair jaren '30 antisemitisme te faciliterenquote:Op dinsdag 21 oktober 2025 20:19 schreef Tijn het volgende:
[..]
Oh ja, tegen genocide zijn moeten we natuurlijk niet willen.
Altijd een genoegen om iemand ter dienst te zijn, waarvan akte.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 19:39 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
[..]
Na een lange dag op het werk ben ik blij dat er hier tenminste wat te lachen valt.
LOLquote:Op dinsdag 21 oktober 2025 20:19 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Zover doorgeschoten als nu zijn ze onder Kant nooit geweest.
Wat voegen die grote clubjes toe dan? Die zie ik ook weinig goed beleid de kamer doorlootsen. Je kan dan misschien nog beter stellen dat de kiesdrempel maximaal 10 zetels per partij zou moeten zijn.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 20:16 schreef Perrin het volgende:
[..]
Al die kleine clubjes, wat voegen ze nu precies toe?
Heb je daar een voorbeeld van bij SP. Bij een partij als VVD is dat overduidelijk, die staan gewoon voor Israel een fascistische staat naar voorbeeld van 1930 Duitsland.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 20:20 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik heb vooral niet zo'n zin om ordinair jaren '30 antisemitisme te faciliteren
Maak je je ook zo druk over het facsisme in de rest van het Midden-Oosten, of is Israel vooral een mooi doelwit omdat dat in je intersectionele religie past?quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 20:24 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Heb je daar een voorbeeld van bij SP. Bij een partij als VVD is dat overduidelijk, die staan gewoon voor Israel een fascistische staat naar voorbeeld van 1930 Duitsland.
Ik herinner me dat er eerder ook al een keer ruzie was tussen Marianne Thieme en Esther Ouwehand. Was het in die tijd dat je opgezegd hebt?quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 19:35 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Ik ben nog tien jaar partijlid geweest onder Thieme. Toen kwam er herrie in de tent en heb ik opgezegd.
Ze vertegenwoordigen de mening van de Nederlanders.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 20:16 schreef Perrin het volgende:
[..]
Al die kleine clubjes, wat voegen ze nu precies toe?
Het is niet helemaal waar dat de SP altijd de meest pro-Palestina partij is geweest. Op dit punt is de SP natuurlijk wel ingehaald door DENK.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 20:18 schreef -XOR- het volgende:
de grote clubs komen op voor heel Nederland.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 20:23 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Wat voegen die grote clubjes toe dan? Die zie ik ook weinig goed beleid de kamer doorlootsen. Je kan dan misschien nog beter stellen dat de kiesdrempel maximaal 10 zetels per partij zou moeten zijn.
Ja, rond 2010 was dat.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 20:26 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Ik herinner me dat er eerder ook al een keer ruzie was tussen Marianne Thieme en Esther Ouwehand. Was het in die tijd dat je opgezegd hebt?
Nu ik me die ruzie herinner en hoe het met die partij verder is gegaan, denk ik dat Marianne Thieme een grote fout heeft gemaakt door niet gewoon door te pakken en Esther Ouwehand eruit te gooien.
Dat denk ik eigenlijk ook.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 20:26 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Ik herinner me dat er eerder ook al een keer ruzie was tussen Marianne Thieme en Esther Ouwehand. Was het in die tijd dat je opgezegd hebt?
Nu ik me die ruzie herinner en hoe het met die partij verder is gegaan, denk ik dat Marianne Thieme een grote fout heeft gemaakt door niet gewoon door te pakken en Esther Ouwehand eruit te gooien.
Hmmm, daar verschillen letterlijk bijna alle Nederlanders wel van mening met je over.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 20:30 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
de grote clubs komen op voor heel Nederland.
Ieder subgroepje lekker voor zijn eigen.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 20:30 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
de grote clubs komen op voor heel Nederland.
vandaag zijn er twee partijen voor dieren, eentje voor ouderen, eentje voor mensen met migratie-achtergrond, eentje voor piraten, eentje voor libertairen, eentje voor complotdenkers en compleetidioten......
Samen voor ons eigen!quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 20:32 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ieder subgroepje lekker voor zijn eigen.
Als one-issue partij zou je dat probleem misschien kunnen oplossen door van andere onderwerpen vrije kwesties te maken waarbij de fractieleden dus niet gebonden zijn aan een partijstandpunt maar naar eigen inzicht mogen stemmen.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 17:25 schreef tizitl2 het volgende:
Ik bedoelde uiteraard in de tijd dat EvB erop stemde. Toen bestond DENK nog helemaal niet, maar Etto denkt dat rond 2010 de SP minder pro-Palestijns zou zijn dan nu, dus dat Harry "intifada" van Bommel en Anja Meulenbelt "gematigder" Pro-Palestijns zouden zijn dan pakweg Jimmy Dijk en Sarah Dobbe, dat is gewoon niet zo.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 20:30 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Het is niet helemaal waar dat de SP altijd de meest pro-Palestina partij is geweest. Op dit punt is de SP natuurlijk wel ingehaald door DENK.
Er is in die tijd ook een kamerlid van de Partij voor de Dieren uit de fractie gestapt met behoud van haar zetel. Dat was Femke Merel van Kooten-Arissen. Ze was het er niet mee eens dat de fractie zich juist weer meer wilde richten op dieren en milieu, en dat er te weinig aandacht was voor mensendingen.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 20:38 schreef tizitl2 het volgende:
Die richtingenstrijd is er daar al een tijd he, eerst de gekozen voorzitter voor verbreding pleitte en toe op erg vage gronden gewipt en geroyeerd werd door de rest van het bestuur zonder kans op wederhoor (kan best zijn dat hij ongeschikt was, maar dan royeer je iemand niet).
Dat gaan dat vervolgens het congres voor samenstelling van de lijst domineren.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 20:37 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Als one-issue partij zou je dat probleem misschien kunnen oplossen door van andere onderwerpen vrije kwesties te maken waarbij de fractieleden dus niet gebonden zijn aan een partijstandpunt maar naar eigen inzicht mogen stemmen.
FMvKA is veel te rechts op 'mensendingen' in vergelijking met de huidige fractie (Ouwehand, Kostic en Teunissen).quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 20:45 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Er is in die tijd ook een kamerlid van de Partij voor de Dieren uit de fractie gestapt met behoud van haar zetel. Dat was Femke Merel van Kooten-Arissen. Ze was het er niet mee eens dat de fractie zich juist weer meer wilde richten op dieren en milieu, en dat er te weinig aandacht was voor mensendingen.
Ik vraag me af, nu het bij de PvdD onder Esther Ouwehand duidelijk niet meer over dieren gaat en het vrijwel alleen nog over mensendingen gaat, of ze Femke Merel van Kooten-Arissen uitnodigen om weer terug te komen.
Wat betreft Israel en Palestina/Gaza is het conflict m.i. geopolitiek, zolang er nog landen zijn die een van beide landen niet erkennen als eigen staat blijft dit doorsudderen.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 20:51 schreef Tomatenboer het volgende:
Het is ook totale ongenuanceerde bullshit dat “pro Palestina” zijn, en tegen genocide, je automatisch antisemitisch zou maken. Dat lijkt Etto te beweren.
Ik ben niet pro-Hamas, die terroristische club mag van mij met hand en tand worden uitgeroeid. Maar ik ben ook tegen het beleid van Netanyahu en denk dat zijn handelen Israël meer kwaad dan goed doet (op termijn).
Ik ben tevens voor een veilige haven voor onze Joodse medemensen. Ik snap heel goed dat zij na 2000 jaar vervolging een veilige plek wensen en dat zou Israël moeten kunnen zijn.
Ik ben dus kritisch op het handelen van de regering Netanyahu en dat maakt mij geen antisemiet en dat laat ik mij ook niet aanleunen.
Ik denk dat de meeste mensen zo daar in staan.
Iedereen die die nuance niet ziet is zelf verhard in het debat en het spoor bijster.
Het zat in m'n herinnering ergens tussen PvdAGL en D66 in, iig in datgene wat ik op de Splinter-site zoal mee kreeg vóór het moment van afhaken.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 20:46 schreef -XOR- het volgende:
[..]
FMvKA is veel te rechts op 'mensendingen' in vergelijking met de huidige fractie (Ouwehand, Kostic en Teunissen).
centrum-centrum-links denk ik ook. Eigenlijk had ik verwacht dat Van Kooten Arissen een poging zou doen om de PiratenPartij nieuw leven in te blazen.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 20:56 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Het zat in m'n herinnering ergens tussen PvdAGL en D66 in, iig in datgene wat ik op de Splinter-site zoal mee kreeg vóór het moment van afhaken.
Ze had op haar site zulke enorme lappen tekst staan, dat het einde nauwelijks bereikt kon worden.
Zelden zo met iemand eens geweest op dit forum, come gimme a hug bro!quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 20:51 schreef Tomatenboer het volgende:
Het is ook totale ongenuanceerde bullshit dat “pro Palestina” zijn, en tegen genocide, je automatisch antisemitisch zou maken. Dat lijkt Etto te beweren.
Ik ben niet pro-Hamas, die terroristische club mag van mij met hand en tand worden uitgeroeid. Maar ik ben ook tegen het beleid van Netanyahu en denk dat zijn handelen Israël meer kwaad dan goed doet (op termijn).
Ik ben tevens voor een veilige haven voor onze Joodse medemensen. Ik snap heel goed dat zij na 2000 jaar vervolging een veilige plek wensen en dat zou Israël moeten kunnen zijn.
Ik ben dus kritisch op het handelen van de regering Netanyahu en dat maakt mij geen antisemiet en dat laat ik mij ook niet aanleunen.
Iedereen die die nuance niet ziet is zelf verhard in het debat en het spoor bijster.
Misschien wil ze geen partij-hopper worden zoals er wel meer zijn.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 20:59 schreef -XOR- het volgende:
centrum-centrum-links denk ik ook. Eigenlijk had ik verwacht dat Van Kooten Arissen een poging zou doen om de PiratenPartij nieuw leven in te blazen.
Drank maakt meer kapot dan je lief isquote:Op dinsdag 21 oktober 2025 20:24 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Heb je daar een voorbeeld van bij SP. Bij een partij als VVD is dat overduidelijk, die staan gewoon voor Israel een fascistische staat naar voorbeeld van 1930 Duitsland.
Die is geloof ik wel uitgekeken op de politiek.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 20:59 schreef -XOR- het volgende:
[..]
centrum-centrum-links denk ik ook. Eigenlijk had ik verwacht dat Van Kooten Arissen een poging zou doen om de PiratenPartij nieuw leven in te blazen.
Dat is al wel een beetje laat, nadat ze Splinter, 50+, Lijst Krol en PvdD al heeft gehad.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 21:01 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Misschien wil ze geen partij-hopper worden zoals er wel meer zijn.
Geweldig goede post.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 20:51 schreef Tomatenboer het volgende:
Exact, Netanyahu, de Israelische regering en Hamas staan echt op dezelfde zwarte lijst bij mij. Een pot nat.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 21:08 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Geweldig goede post.
Israel is prima, Netanyahu en zijn regime zijn allesbehalve.
Israel heeft Palestina/Gaza nooit erkend als land en andersom. De enige die er dichtbij zaten om elkaar te erkennen waren Rabin en Arafat.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 21:13 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Exact, Netanyahu, de Israelische regering en Hamas staan echt op dezelfde zwarte lijst bij mij. Een pot nat.
Leidend moet zijn dat iedereen een veilige thuishaven moet kunnen hebben. Joods of niet-Joods is daarbij volstrekt irrelevant.
Voor mij is het hele pro Palestina en de GeNoCiDe een heel grote rode vlag. Niet eens qua antisemitisme, maar puur het feit dat zogenaamde nuchtere kaaskoppen zich zo laten meevoeren in een conflict.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 20:51 schreef Tomatenboer het volgende:
@EttovanBelgie is géén Belgquote:Op dinsdag 21 oktober 2025 14:23 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Dit lijkt me een idee die een bekende Belg hier op FOK! had kunnen verzinnen
Gaat natuurlijk over capuchon_jongen, de knuffelvlaam van VBL en ONZ.quote:
Dat zoveel mensen daarvan spreken komt natuurlijk ook voort uit het oordeel van een commissie van de Verenigde Naties:quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 21:27 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
[..]
Voor mij is het hele pro Palestina en de GeNoCiDe een heel grote rode vlag. Niet eens qua antisemitisme, maar puur het feit dat zogenaamde nuchtere kaaskoppen zich zo laten meevoeren in een conflict.
Maar goed, onder meer als detective ben ik iets kritischer ingesteld.
quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 20:51 schreef Tomatenboer het volgende:
Uiteraard jaquote:Op dinsdag 21 oktober 2025 21:37 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Gaat natuurlijk over capuchon_jongen, de knuffelvlaam van VBL en ONZ.
Alweer?! Ik klaag niet overigensquote:Op dinsdag 21 oktober 2025 21:55 schreef Hexagon het volgende:
Wie ramptoerisme wil moet nu VI kijken waar Dilan een paar zetels verspeelt
Nee die is een jaar of 40 geloof ik.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 21:35 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Eerder een boze gefrustreerde 50-plusser.
In een buitengewoon gesprek kwam ze sympathiek over, het is niet bij te houden allemaal..quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 21:55 schreef Hexagon het volgende:
@EttovanBelgie wat is je leeftijd (ongeveer)?quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 22:00 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nee die is een jaar of 40 geloof ik.
Je kunt je wel afvragen of dit voor de Nederlandse Kamer nu echt het hoofdonderwerp moest zijn. Niet stikstof, inflatie, woningbouw, arbeidsmigratie, klimaat, bedreigingen van de democratie of defensie domineerden het debat het laatste half jaar, dat deed Gaza. Prima dat je er eens een keer over debatteert, maar bij de APB verwacht je toch dat de Nederlandse problemen een hoofdrol spelen.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 21:39 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Dat zoveel mensen daarvan spreken komt natuurlijk ook voort uit het oordeel van een commissie van de Verenigde Naties:
https://nos.nl/collectie/(...)n-maakt-medeplichtig
Als we zelfs de Verenigde Naties niet meer serieus gaan nemen…. ?
Ik ben toch benieuwd waar die zetels dan terecht gaan komen, ik heb het idee dat de leegloop van VVD naar PVV wel gestopt is, dus wellicht CDA of D66quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 21:55 schreef Hexagon het volgende:
Ja21quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 22:05 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Ik ben toch benieuwd waar die zetels dan terecht gaan komen, ik heb het idee dat de leegloop van VVD naar PVV wel gestopt is, dus wellicht CDA of D66
Hoe gaat ze nu weer de mist in?quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 21:55 schreef Hexagon het volgende:
Volgens mij is de leegloop van VVD wel afgelopen. Bontenbal blijkt toch geen ideale schoonzoon, Jetten krijg je Timmermans bij en Eerdmans blijkt totaal ongeschikt en onbetrouwbaar. Dan kan de VVD kiezer niet echt ergens meer heen.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 22:05 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Ik ben toch benieuwd waar die zetels dan terecht gaan komen, ik heb het idee dat de leegloop van VVD naar PVV wel gestopt is, dus wellicht CDA of D66
Op zich wel eens, maar ik denk dat de premiersstrijd misschien toch nog wat VVD'ers richting Bontenbal en Jetten kan sturen. Premier Timmermans is voor die achterban nog net wat erger dan Timmernans die meedoet met CDA en D66quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 22:08 schreef Hanca het volgende:
[..]
Volgens mij is de leegloop van VVD wel afgelopen. Bontenbal blijkt toch geen ideale schoonzoon, Jetten krijg je Timmermans bij en Eerdmans blijkt totaal ongeschikt en onbetrouwbaar. Dan kan de VVD kiezer niet echt ergens meer heen.
quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 22:15 schreef TheVulture het volgende:
Oei, Timmermans heeft gejokt over hoe goed Spanje het met terugsturen van asielzoekers doet
Spanje deelt die cijfers namelijk niet officieel
Timmermans heeft verschillende keren in de afgelopen weken benoemd hoe goed Spanje het doet met het uitzetten van asielzoekers. Nieuwsuur heeft dat uitgezocht en er zijn nergens officiele cijfers gedeeld vanuit de regering, ook Vluchtelingenwerk Spanje niet.quote:
Dank voor je uitlegquote:Op dinsdag 21 oktober 2025 22:20 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Timmermans heeft verschillende keren in de afgelopen weken benoemd hoe goed Spanje het doet met het uitzetten van asielzoekers. Nieuwsuur heeft dat uitgezocht en er zijn nergens officiele cijfers gedeeld vanuit de regering, ook Vluchtelingenwerk Spanje niet.
Frans had eerst de exacte cijfers niet paraat na vragen van Wollaart, maar na de vraag hoe hij dat dan weet dat ze het zo goed doen zegt ie dat die cijfers door spaanse politici achter de schermen met 'm zijn gedeeld. Voelt een beetje als een leugentje om bestwil
Hij gebruikt dat als het voorbeeld hoe hij het zelf in Nederland ook succesvol wil regelen.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 22:24 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dank voor je uitleg![]()
Ben momenteel ziekig (en dus niet zo scherp momenteel) én niet ingevoerd in het asielbeleid van Spanje. DUS ik begrijp even niet welk voordeel het in deze zou opleveren voor Timmermans om te liegen over het adielbeleid van Spanje.
Ah, ok! Dankquote:Op dinsdag 21 oktober 2025 22:25 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Hij gebruikt dat als het voorbeeld hoe hij het zelf in Nederland ook succesvol wil regelen.
Nogmaals dank (ook voor je geduld!)quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 22:27 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Als ik het goed begreep een deal met Marokko om daar snel mensen naartoe uit te zetten, maar dat blijkt dus allemaal met mysterie omgeven
Dank! Al blijft voor mij toch een beetje het 'Elsevies' (Elsevier) aan EW kleven.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 22:27 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Hier staat wat meer:
https://www.ewmagazine.nl(...)itzettingen-1508322/
Pluriforme media zijn maar eng.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 22:31 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dank! Al blijft voor mij toch een beetje het 'Elsevies' (Elsevier) aan EW kleven.
Mwah, die zijn inmiddels wel geabsorbeerd. Jetten zit nu wel aan zijn taks en gaat ook een beetje teveel in zichzelf geloven.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 22:11 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Op zich wel eens, maar ik denk dat de premiersstrijd misschien toch nog wat VVD'ers richting Bontenbal en Jetten kan sturen. Premier Timmermans is voor die achterban nog net wat erger dan Timmernans die meedoet met CDA en D66
Elsevier loog. Aantoonbaar.quote:
Vind het wel typisch hoe mensen die nooit op een partij als de PvdD zouden stemmen het beter weten. Wat is er nou weer mis met Ouwehand behalve dat de partijtop haar niet moet. Ze lult teveel over Palestina, ja iemand als Greta Thunberg ook, dat komt omdat genocide met onze steun nou eenmaal nogal een issue is voor mensen die wel geloven in mensenrechten en een rechtsstaat. Een partij kan niet geloofwaardig voor dieren opkomen als ze niet eens opkomen voor basale mensenrechten, alsof wij geen dieren zijn.quote:
DENK is er voor iedereen. Goed verkiezingsprogramma. Was van plan er op te stemmen, maar heb besloten toch strategisch voor Timmermans te gaan.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 20:30 schreef spectrumanalyser het volgende:
eentje voor mensen met migratie-achtergrond
Dat geloof je zelf toch niet eens of wel?quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 22:45 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
DENK is er voor iedereen. Goed verkiezingsprogramma. Was van plan er op te stemmen, maar heb besloten toch strategisch voor Timmermans te gaan.
Ach ja, Hero. De Groene is ook berispt voor AVV. Shit happens. Ik frame verder niet, dat doe je zelf door vanuit het niets met Elsevies aan te komen, terwijl er op het artikel zelf niets is aan te merken.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 22:44 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Elsevier loog. Aantoonbaar.
Verder ga je maar een ander vals framen.
Je framet zeer zeker wél, met 'Pluriforme media zijn maar eng' oneliner onzin.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 22:51 schreef nostra het volgende:
[..]
Ach ja, Hero. De Groene is ook berispt voor AVV. Shit happens. Ik frame verder niet, dat doe je zelf door vanuit het niets met Elsevies aan te komen, terwijl er op het artikel zelf niets is aan te merken.
Ja, het is wat vermoeiend als rechts-liberale media weggezet worden als 'vies', whatever that may be, helemaal als het stuk zelf gewoon oké is. Wat vind je zelf nou van de waarde van je eigen toevoeging?quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 22:53 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Je framet zeer zeker wél, met 'Pluriforme media zijn maar eng' oneliner onzin.
Daar pas ik voor.
Prima uiteraard. Ik geef keurig aan waarom ik EW als bron discutabel vind.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 22:56 schreef nostra het volgende:
[..]
Ja, het is wat vermoeiend als rechts-liberale media weggezet worden als 'vies', whatever that may be, helemaal als het stuk zelf gewoon oké is. Wat vind je zelf nou van de waarde van je eigen toevoeging?
Dus bij elk stuk van De Groene voeg je hun berisping door de Raad toe, of werkt dat dan net weer wat anders? Geen enkel medium is brandschoon.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 22:57 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Prima uiteraard. Ik geef keurig aan waarom ik EW als bron discutabel vind.
En dat heeft verder niets te maken met de gezindte.
Geen idee wat je probleem is verder, ik was gewoon duidelijk.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 23:00 schreef nostra het volgende:
[..]
Dus bij elk stuk van De Groene voeg je hun berisping door de Raad toe, of werkt dat dan net weer wat anders? Geen enkel medium is brandschoon.
Mwah, ik vind de artikelen op hun site de laatste tijd wel prima en vaak informatief en redelijk neutraal in hun uiteenzettingen.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 22:57 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Prima uiteraard. Ik geef keurig aan waarom ik EW als bron discutabel vind.
En dat heeft verder niets te maken met de gezindte.
Dat is (wederom) geen antwoord op mijn vraag. Wat ik wel snap, want het antwoord is nee.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 23:02 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Geen idee wat je probleem is verder, ik was gewoon duidelijk.
Nogmaals: het ging over EW. Als ik kritiek heb op De Telegraaf hoef ik ook niet al mijn kanttekeningen bij alle andere dagbladen te posten. Dus non-argument van jou +quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 23:03 schreef nostra het volgende:
[..]
Dat is (wederom) geen antwoord op mijn vraag. Wat ik wel snap, want het antwoord is nee.
En dat is je goed recht.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 23:02 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Mwah, ik vind de artikelen op hun site de laatste tijd wel prima en vaak informatief en redelijk neutraal in hun uiteenzettingen.
Heb je het nou over mij? Ik zeg een paar posts daarvoor nota bene dat ik juist wél op PvdD heb gestemd!quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 22:44 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Vind het wel typisch hoe mensen die nooit op een partij als de PvdD zouden stemmen het beter weten. Wat is er nou weer mis met Ouwehand behalve dat de partijtop haar niet moet. Ze lult teveel over Palestina, ja iemand als Greta Thunberg ook, dat komt omdat genocide met onze steun nou eenmaal nogal een issue is voor mensen die wel geloven in mensenrechten en een rechtsstaat. Een partij kan niet geloofwaardig voor dieren opkomen als ze niet eens opkomen voor basale mensenrechten, alsof wij geen dieren zijn.
Kritiek op een medium moet wel relevant zijn voor het stuk dat geplaatst wordt. Dat is het al niet in jouw geval. Het is gewoon random diskwalificeren. En dat kan je met élk medium. Gewoon ogen op de bal houden.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 23:04 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Nogmaals: het ging over EW. Als ik kritiek heb op De Telegraaf hoef ik ook niet al mijn kanttekeningen bij alle andere dagbladen te posten. Dus non-argument van jou +
Dat is jouw persoonlijke mening. En wat mij betreft dus irrelevant.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 23:23 schreef nostra het volgende:
[..]
Kritiek op een medium moet wel relevant zijn voor het stuk dat geplaatst wordt. Dat is het al niet in jouw geval. Het is gewoon random diskwalificeren. En dat kan je met élk medium. Gewoon ogen op de bal houden.
Dit speelt pas voor mensen sinds een maandquote:Op dinsdag 21 oktober 2025 21:39 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Dat zoveel mensen daarvan spreken komt natuurlijk ook voort uit het oordeel van een commissie van de Verenigde Naties:
https://nos.nl/collectie/(...)n-maakt-medeplichtig
Als we zelfs de Verenigde Naties niet meer serieus gaan nemen…. ?
Volt. CU is nog steeds ZIEDEND op D66 dus dat is een no-go.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 23:27 schreef Nexum het volgende:
Eigenlijk wordt het meest interessant wie de vijfde grootste partij wordt. Ik verwacht niet dat PVV weer in de regering komt, dus dan wordt het CDA - D66 - GL-PvdA maar wie gaat die dan ondersteunen? Ik zie ze niet genoeg halen samen voor 75.
Dat zou ik een interessante keuze vinden, maar D66 en Volt samen is misschien wel te progressief voor het CDA.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 23:31 schreef nostra het volgende:
[..]
Volt. CU is nog steeds ZIEDEND op D66 dus dat is een no-go.
En die vijfde kleine partij heeft dan de hand op de knop om een of ander poepstandpunt door te drukken of anders! En dan kunnen we een jaar of zo later weer naar de stembus.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 23:27 schreef Nexum het volgende:
Eigenlijk wordt het meest interessant wie de vijfde grootste partij wordt. Ik verwacht niet dat PVV weer in de regering komt, dus dan wordt het CDA - D66 - GL-PvdA maar wie gaat die dan ondersteunen? Ik zie ze niet genoeg halen samen voor 75.
Nee, die willen weer liever met de VVD (als hij "moet kiezen"), maar je zal toch ergens uit de loopgraven moeten komen, want inmiddels wordt dat uitsluiten wel wat irritant. Dat D66 met JA21 wil verbaast me dan wel weer, in positieve zin, lijkt erop dat Jetten wat Milei-inspiratie heeft gekregen met zijn spontane forse ruk naar rechts.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 23:33 schreef Nexum het volgende:
[..]
Dat zou ik een interessante keuze vinden, maar D66 en Volt samen is misschien wel te progressief voor het CDA.
Jetten zei net op RTL dat hij eerder Yesilgoz en Timmermans samen in een coalitie zag dan zichzelf en Eerdmans omdat hij vond dat JA21 wel heel dicht tegen PVV aanschurkt. In het parlement samenwerken op thema's vond hij okay, maar samen in een regering zag hij niet gebeuren.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 23:37 schreef nostra het volgende:
Dat D66 met JA21 wil verbaast me dan wel weer,
Ah, ik las eerder dat hij fijn had samengewerkt op een aantal punten, maar dat democratie en rechtstaat wel een dingetje waren. Nu lijkt me dat niet echt een 'dingetje', maar goed.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 23:42 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Jetten zei net op RTL dat hij eerder Yesilgoz en Timmermans samen in een coalitie zag dan zichzelf en Eerdmans omdat hij vond dat JA21 wel heel dicht tegen PVV aanschurkt.
Dus wie komt er dan nog het best vanaf vd 3?quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 23:52 schreef TheVulture het volgende:
Die vrouw heeft echt 0 charisma en likeability he. Dat gemaakte leuk en spontaan doen, wat totaal nep overkomt... totaal ongeschikt op alle vlakken
Bontenbal wordt trouwens bij VI ook helemaal afgemaakt na die Artikel23-uitglijder bij Nieuwsuur
Dat zijn dan samen 30 zetels op dit momentquote:Op dinsdag 21 oktober 2025 23:45 schreef TheVulture het volgende:
Dilan bij Vi Inside![]()
Ze wil stabiele partijen aan de macht, aldus de vrouw die de deur open heeft gezet voor de PVV, NSC en BBB.
En nu wil ze een voorkeurskabinet met JA21 en BBB.
Van welke 3? Ik denk dat Jetten tot nu toe het meest schadevrij door de campagne is gekomen, al kennen we het Bontenbal-effect van gisteren nog niet.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 00:02 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dus wie komt er dan nog het best vanaf vd 3?
Ik bedoel alleen vandaag. In de (tv-)media. Waar jij hier over berichtte.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 00:05 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Van welke 3? Ik denk dat Jetten tot nu toe het meest schadevrij door de campagne is gekomen, al kennen we het Bontenbal-effect van gisteren nog niet.
Timmermans is sowieso chronisch impopulair, net als Yesilgoz
Morgen Bontenbal bij VI, de messen zijn geslepen
Dan Jetten bij RTL-Tonight, maar ik heb het idee dat Yesilgoz en Timmermans sowieso vanwege hun persoonlijkheid en houding al met 3-0 achterstaan in welk programma ze ook gaan zitten.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 00:07 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ik bedoel alleen vandaag. In de (tv-)media. Waar jij hier over berichtte.
Dank voor je oordeelquote:Op woensdag 22 oktober 2025 00:11 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Dan Jetten bij RTL-Tonight, maar ik heb het idee dat Yesilgoz en Timmermans sowieso vanwege hun persoonlijkheid en houding al met 3-0 achterstaan in welk programma ze ook gaan zitten.
Jetten draait overduidelijk de beste mediacampagne, maar denk dat uiteindelijk toch Bontenbal of Timmermans de grootste wordt.quote:
De grootste, zeg je?quote:Op woensdag 22 oktober 2025 00:20 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Jetten draait overduidelijk de beste mediacampagne, maar denk dat uiteindelijk toch Bontenbal of Timmermans de grootste wordt.
Nee, dat doet hij niet.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 00:22 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
De grootste, zeg je?
Je vergeet er een. Geert.
Dat zou kunnen, maar de PVV komt nooit in een kabinetquote:Op woensdag 22 oktober 2025 00:22 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
De grootste, zeg je?
De rest vecht om wat overblijft.
Welke campagne hebben we het dan over precies? Wat AI-gebroddel?quote:Op woensdag 22 oktober 2025 00:25 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Dat zou kunnen, maar de PVV komt nooit in een kabinet
Dat zou kunnen. Maar zeg nooit nooit.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 00:25 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Je kan nu al aan je water aanvoelen hoe verongelijkt Geert en zijn stemvee daarover gaan zijn.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 00:25 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Velen zien het verschil niet tussen grootste partij en een meerderheid.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 08:52 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Je kan nu al aan je water aanvoelen hoe verongelijkt Geert en zijn stemvee daarover gaan zijn.
'De wil van HET VOLK wordt genegeerd!'quote:Op woensdag 22 oktober 2025 08:52 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Je kan nu al aan je water aanvoelen hoe verongelijkt Geert en zijn stemvee daarover gaan zijn.
Dat weet Geert heel goed, maar dit frame zal hij wel weer gaan verspreiden ja.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 09:16 schreef Hanca het volgende:
[..]
'De wil van HET VOLK wordt genegeerd!'
Niet beseffend dat als PVV 30 zetels haalt, er voor 120 zetels op wat anders is gestemd.
Geert tellen we niet mee die stemmen gaan rechstreeks de vuilnisbak inquote:Op woensdag 22 oktober 2025 00:22 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
De grootste, zeg je?
Dat zou ik niet zo hard durven zeggen. De VVD heeft zich niet voor niets al twee keer aan deze verleiding toegegeven…quote:Op woensdag 22 oktober 2025 00:25 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Ik zie ook nog altijd CDA-D66-VVD-JA21 gebeuren. Zou qua besturingservaring geen ramp zijn, maar wel ernstig rechts naar mijn mening. Alleen als ze de 75 niet redden (wat waarschijnlijk is) heb ik geen idee wat ze er verder bij moeten vragen. CU gaat niet akkoord met anti-migratie, SGP, FVD en BBB lijken mij te radicaal. Dan geef ik Volt nog het beste kansje ook al zitten die wel heel ver van JA21.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 23:27 schreef Nexum het volgende:
Nou ergers zijn allerlei gefrustreerde linkse querulanten als Ronald Plasterk, Ewald Engelen en Rob Oudkerk die op hoge toon komen vertellen hoe zielig en hulpeloos die mensen wel niet zijn.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 09:19 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Dat weet Geert heel goed, maar dit frame zal hij wel weer gaan verspreiden ja.
En er zal flink boos geschreeuwd worden dat er een 'cordon sanitaire' zou zijn. Ook hier op fok.
We hebben het over de grootste coalitiepartner, niet de grootste oppositiepartijquote:Op woensdag 22 oktober 2025 00:22 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
De grootste, zeg je?
Weet je wat dom is. Constant over kaaskoppen praten.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 23:29 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
[..]
Hey Luigi, je zult toch niet geloven dat een serieus persoon daar in gaat trappen?
Aan de andere kant, de gemiddelde kaaskop is nogal dom.
Wat mij betreft zijn er nu idd 2 serieuze opties:quote:Op woensdag 22 oktober 2025 09:25 schreef GurneyIsBestOke het volgende:
[..]
Ik zie ook nog altijd CDA-D66-VVD-JA21 gebeuren. Zou qua besturingservaring geen ramp zijn, maar wel ernstig rechts naar mijn mening. Alleen als ze de 75 niet redden (wat waarschijnlijk is) heb ik geen idee wat ze er verder bij moeten vragen. CU gaat niet akkoord met anti-migratie, SGP, FVD en BBB lijken mij te radicaal. Dan geef ik Volt nog het beste kansje ook al zitten die wel heel ver van JA21.
Ze hebben ook CDA dan nodig en die kans acht ik niet zo waarschijnlijk. Tenzij ze de volgende verkiezingen NSC achterna willenquote:Op woensdag 22 oktober 2025 09:24 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dat zou ik niet zo hard durven zeggen. De VVD heeft zich niet voor niets al twee keer aan deze verleiding toegegeven…
Voeg Volt nog maar toe aan optie 1, dat kan een aardig pijnvrije toevoeging zijn voor alle partijen.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 09:34 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wat mij betreft zijn er nu idd 2 serieuze opties:
CDA-D66-GL/PvdA
CDA-D66-VVD-JA21
De derde optie als die beide geen meerderheid hebben is CDA-D66-GL/PvdA-JA21. VVD en GL/PvdA in één kabinet zie ik echt niet gebeuren, zeker niet met VVD als enige echt rechtse partij.
De partij die het afgelopen kabinet het meest heeft gefrustreerd en waarschijnlijk de slechtste minister ooit heeft afgeleverd? De partij die Nederland liever stil zet dan ook maar 1 hectare minder te laten bemesten?quote:Op woensdag 22 oktober 2025 09:40 schreef Hexagon het volgende:
MIsschien kunnen ze voor de VVD het BBB overblijfsel meenemen in de coalitie. Caroline doet alles voor macht.
Eens dat het onlogisch lijkt, maar het is misschien wel gewoon de enige optie. Als je de PVV even negeert, we er vanuit gaan dat VVD niet met GL/PvdA wil als ze minder dan 20 zetels hebben (lijkt me zeer waarschijnlijk) en partijen als Volt en CU maar 3 zetels halen. Dan blijven er weinig wegen naar een meerderheid over, waarschijnlijk. En Eerdmans is ijdel genoeg om in zo'n kabinet te stappen en veel meloenen te slikken.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 09:48 schreef GurneyIsBestOke het volgende:
[..]
JA21 en GLPvdA lijkt mij compleet onlogisch. Ik vind JA21 en D66 al niet heel realistisch eigenlijk.
Wilders gokt op een minderheidskabinet met JA21 en FVDquote:Op woensdag 22 oktober 2025 09:53 schreef Hanca het volgende:
[..]
Eens dat het onlogisch lijkt, maar het is misschien wel gewoon de enige optie. Als je de PVV even negeert, we er vanuit gaan dat VVD niet met GL/PvdA wil als ze minder dan 20 zetels hebben (lijkt me zeer waarschijnlijk) en partijen als Volt en CU maar 3 zetels halen. Dan blijven er weinig wegen naar een meerderheid over, waarschijnlijk. En Eerdmans is ijdel genoeg om in zo'n kabinet te stappen en veel meloenen te slikken.
Ook een minderheidskabinet zal zonder PVV zijn.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 09:57 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Wilders gokt op een miniderheidskabinet
misschien is dat wel het meest democratisch
Geert zal wel minderheidskabinet PVV, JA21, BBB, misschien VVD willenquote:Op woensdag 22 oktober 2025 09:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ook een minderheidskabinet zal zonder PVV zijn.
Daar zie ik alleen CDA, D66, GL/PvdA als optie.
zijn daar regels over ?quote:Op woensdag 22 oktober 2025 09:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ook een minderheidskabinet zal zonder PVV zijn.
Daar zie ik alleen CDA, D66, GL/PvdA als optie.
Regel is simpel: kamervoorzitter kiest in overleg met de beoogde fractievoorzitters een verkenner, die komt met een voorstel en dan gaat de Kamer beslissen of ze naar dat voorstel luisteren.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 10:01 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
zijn daar regels over ?
Grootste partij maakt minderheidskabinet?
Dus Bosma kiest een verkenner en dan?quote:Op woensdag 22 oktober 2025 10:09 schreef Hanca het volgende:
[..]
Regel is simpel: kamervoorzitter kiest in overleg met de beoogde fractievoorzitters een verkenner, die komt met een voorstel en dan gaat de Kamer beslissen of ze naar dat voorstel luisteren.
Als de verkenner met het voorstel komt om het zonder de 3 grootste partijen te doen en alle andere partijen samen te laten werken, mag dat gewoon (niet dat dat praktisch haalbaar is of momenteel een meerderheid heeft, maar goed). Dus nee, zo lang de Kamer dat wil kan Wilders genegeerd worden in de formatie, op een gesprekje met de verkenner na.
Nee, een verkenner komt niet met 'een voorstel voor een premier' maar die neemt gewoon de temperatuur op met betrekking tot de wensen van de verschillende partijen. Verkenners doen het voorwerk voor de informateur.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 10:30 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dus Bosma kiest een verkenner en dan?
En als die verkenner met een voorstel komt om Mw van de Plas premier te maken dan gaat dat gebeuren
Is die verkenner zo machtig dan??
De BBB mag vooral genadebrood gaan eten dan.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 09:49 schreef Hanca het volgende:
[..]
De partij die het afgelopen kabinet het meest heeft gefrustreerd en waarschijnlijk de slechtste minister ooit heeft afgeleverd? De partij die Nederland liever stil zet dan ook maar 1 hectare minder te laten bemesten?
BBB zit wat mij betreft echt op het niveau FvD, zelfs met de PVV valt nog beter te praten.
BBB wil heel erg graag in de regering , de minitser van landbouw leverenquote:Op woensdag 22 oktober 2025 10:38 schreef Hexagon het volgende:
[..]
De BBB mag vooral genadebrood gaat eten dan.
Nou en.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 10:39 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
BBB wil heel erg graag in de regering , de minitser van landbouw leveren
Maar de grootste partij zal niet op voorhand genegeerd worden denk ikquote:Op woensdag 22 oktober 2025 10:34 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Nee, een verkenner komt niet met 'een voorstel voor een premier' maar die neemt gewoon de temperatuur op met betrekking tot de wensen van de verschillende partijen. Verkenners doen het voorwerk voor de informateur.
We bedenken wel een extra fopminister op dat ministerie.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 10:39 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
zijn We al een dictatuur dan ,? nee toch?quote:Op woensdag 22 oktober 2025 10:41 schreef Hexagon het volgende:
[..]
We bedenken wel een extra fopminister op dat ministerie.
Dat moet ik nog zien als er een meerderheid valt te maken met D66, CDA en JA21.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 10:30 schreef Hexagon het volgende:
Maar Dilan is over twee weken toch weg dus haar woorden zijn niet veel waard.
De verkenner komt met een voorstel dat bepaalde partijen samen moeten gaan onderhandelen, nav de gesprekken met de fractievoorzitters (waarvan de goedgekeurde gespreksverslagen gewoon openbaar worden gemaakt). Dus een verkenner doet niet veel anders dan aan iedere partij vragen welke rol ze voor zichzelf zien, met wie samen ze willen werken en met wie ze zeker niet samen willen werken. Jetten zegt dan bijvoorbeeld "we willen graag regeren, liefst met GL-PvdA en CDA, zeker niet met PVV en FvD, voorkeurscoalitie is bijvoorbeeld D66-CDA-GL/PvdA-VVD". Vervolgens komt hij bij Yeşilgöz en die zegt "ik zie mezelf in de oppositie, maar als het echt moet kan het wel met CDA, D66, JA21, zeker niet met PVV, FvD, GL-PvdA, Denk, PvdD en SP".quote:Op woensdag 22 oktober 2025 10:30 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dus Bosma kiest een verkenner en dan?
En als die verkenner met een voorstel komt om Mw van de Plas premier te maken dan gaat dat gebeuren
Is die verkenner zo machtig dan??
Of neemt men de grootste partij?
Ik begrijp er echt niks van dat die partijen eerder te porren zijn voor samenwerken met JA21 dan met PvdAGL.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 10:56 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat moet ik nog zien als er een meerderheid valt te maken met D66, CDA en JA21.
We zijn een dictatuur als vd Plas geen ministerpost krijgt? Wat?quote:Op woensdag 22 oktober 2025 10:55 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
zijn We al een dictatuur dan ,? nee toch?
Idem.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 11:05 schreef kladderadatsch het volgende:
Het ziet er naar uit dat ik mezelf toch genoodzaakt zie om volgende week een strategische stem uit te brengen. Zou inmiddels liever Volt stemmen maar als GL/PvdA ergens als derde of vierde partij eindigt krijgen we ws een kabinet met CDA, VVD, JA21 en D66, dat is me veel te rechts en dat wil ik dus niet op m'n geweten hebben.
D66 en CDA zullen liever GL-PvdA hebben, maar VVD blokkeert dat waarschijnlijk. Een coalitie met GL-PvdA en VVD lijkt me zeer onwaarschijnlijk.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 11:04 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik begrijp er echt niks van dat die partijen eerder te porren zijn voor samenwerken met JA21 dan met PvdAGL.
Bosma die stelt een verkenner aan dusquote:Op woensdag 22 oktober 2025 11:04 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik begrijp er echt niks van dat die partijen eerder te porren zijn voor samenwerken met JA21 dan met PvdAGL.
Landbouw wil absoluut geen BBB minister meer. BBB op landbouw zetten is alsof je FvD een minister van Europese Samenwerking laat leveren.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 10:39 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ja natuurlijk. En vervolgens komt de verkenner terug met de constatering dat niemand een coalitie wil vormen met de PVV. En dan gaan we door met andere mogelijkheden.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 11:06 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Bosma die stelt een verkenner aan dus
en die verkenner doet een voorstel
neemt daar verwacht ik de grootste partij in mee
Ja, Wilders wordt meegenomen in het advies. Als in "Wilders heeft een voorkeur voor dit, maar met de PVV kan geen meerderheid worden gevormd en dus adviseer ik verder te kijken".quote:Op woensdag 22 oktober 2025 11:06 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Bosma die stelt een verkenner aan dus
en die verkenner doet een voorstel
neemt daar verwacht ik de grootste partij in mee
behalve dan de reptielenpartij en JA21quote:Op woensdag 22 oktober 2025 11:08 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ja natuurlijk. En vervolgens komt de verkenner terug met de constatering dat niemand een coalitie wil vormen met de PVV. En dan gaan we door met andere mogelijkheden.
Ja en dat lijkt niet eens een beetje op een meerderheid, dus waarom zou die optie verder onderzocht moeten worden terwijl er andere coalities zijn te vormen die wel een meerderheid in het parlement hebben?quote:Op woensdag 22 oktober 2025 11:09 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
behalve dan de reptielenpartij en JA21
Eerlijk gezegd ben ik enigszins geschokt dat michaelmoore, toch best een vaste klant hier in POL, niet weet wat een verkenner doet en wanneer iemand recht heeft op een minister(-presidents)postquote:Op woensdag 22 oktober 2025 11:06 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
We zijn een dictatuur als vd Plas geen ministerpost krijgt? Wat?
Het zal sowieso een minderheidscoalitie wordenquote:Op woensdag 22 oktober 2025 11:09 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, Wilders wordt meegenomen in het advies. Als in "Wilders heeft een voorkeur voor dit, maar met de PVV kan geen meerderheid worden gevormd en dus adviseer ik verder te kijken".
ik pretendeer niet dat ik verstand van politiek hebquote:Op woensdag 22 oktober 2025 11:09 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Eerlijk gezegd ben ik enigszins geschokt dat michaelmoore, toch best een vaste klant hier in POL, niet weet wat een verkenner doet en wanneer iemand recht heeft op een minister(-presidents)post
Dat kun je echt niet zeggen. Er zal heel lang geformeerd worden voordat ze de handdoek in de ring gooien en overgaan tot een minderheidskabinet.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 11:10 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Het zal sowieso een minderheidscoalitie worden
Nee dat is ook goed hoor dat je ernaar vraagt maar goed wellicht had ik gewoon de algemene kennis wat hoger ingeschat van de POL-bezoekers.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 11:11 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik pretendeer niet dat ik verstand van politiek heb
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |