Nee, een verkenner komt niet met 'een voorstel voor een premier' maar die neemt gewoon de temperatuur op met betrekking tot de wensen van de verschillende partijen. Verkenners doen het voorwerk voor de informateur.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 10:30 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dus Bosma kiest een verkenner en dan?
En als die verkenner met een voorstel komt om Mw van de Plas premier te maken dan gaat dat gebeuren
Is die verkenner zo machtig dan??
De BBB mag vooral genadebrood gaan eten dan.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 09:49 schreef Hanca het volgende:
[..]
De partij die het afgelopen kabinet het meest heeft gefrustreerd en waarschijnlijk de slechtste minister ooit heeft afgeleverd? De partij die Nederland liever stil zet dan ook maar 1 hectare minder te laten bemesten?
BBB zit wat mij betreft echt op het niveau FvD, zelfs met de PVV valt nog beter te praten.
BBB wil heel erg graag in de regering , de minitser van landbouw leverenquote:Op woensdag 22 oktober 2025 10:38 schreef Hexagon het volgende:
[..]
De BBB mag vooral genadebrood gaat eten dan.
Nou en.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 10:39 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
BBB wil heel erg graag in de regering , de minitser van landbouw leveren
Maar de grootste partij zal niet op voorhand genegeerd worden denk ikquote:Op woensdag 22 oktober 2025 10:34 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Nee, een verkenner komt niet met 'een voorstel voor een premier' maar die neemt gewoon de temperatuur op met betrekking tot de wensen van de verschillende partijen. Verkenners doen het voorwerk voor de informateur.
We bedenken wel een extra fopminister op dat ministerie.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 10:39 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
zijn We al een dictatuur dan ,? nee toch?quote:Op woensdag 22 oktober 2025 10:41 schreef Hexagon het volgende:
[..]
We bedenken wel een extra fopminister op dat ministerie.
Dat moet ik nog zien als er een meerderheid valt te maken met D66, CDA en JA21.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 10:30 schreef Hexagon het volgende:
Maar Dilan is over twee weken toch weg dus haar woorden zijn niet veel waard.
De verkenner komt met een voorstel dat bepaalde partijen samen moeten gaan onderhandelen, nav de gesprekken met de fractievoorzitters (waarvan de goedgekeurde gespreksverslagen gewoon openbaar worden gemaakt). Dus een verkenner doet niet veel anders dan aan iedere partij vragen welke rol ze voor zichzelf zien, met wie samen ze willen werken en met wie ze zeker niet samen willen werken. Jetten zegt dan bijvoorbeeld "we willen graag regeren, liefst met GL-PvdA en CDA, zeker niet met PVV en FvD, voorkeurscoalitie is bijvoorbeeld D66-CDA-GL/PvdA-VVD". Vervolgens komt hij bij Yeşilgöz en die zegt "ik zie mezelf in de oppositie, maar als het echt moet kan het wel met CDA, D66, JA21, zeker niet met PVV, FvD, GL-PvdA, Denk, PvdD en SP".quote:Op woensdag 22 oktober 2025 10:30 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dus Bosma kiest een verkenner en dan?
En als die verkenner met een voorstel komt om Mw van de Plas premier te maken dan gaat dat gebeuren
Is die verkenner zo machtig dan??
Of neemt men de grootste partij?
Ik begrijp er echt niks van dat die partijen eerder te porren zijn voor samenwerken met JA21 dan met PvdAGL.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 10:56 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat moet ik nog zien als er een meerderheid valt te maken met D66, CDA en JA21.
We zijn een dictatuur als vd Plas geen ministerpost krijgt? Wat?quote:Op woensdag 22 oktober 2025 10:55 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
zijn We al een dictatuur dan ,? nee toch?
Idem.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 11:05 schreef kladderadatsch het volgende:
Het ziet er naar uit dat ik mezelf toch genoodzaakt zie om volgende week een strategische stem uit te brengen. Zou inmiddels liever Volt stemmen maar als GL/PvdA ergens als derde of vierde partij eindigt krijgen we ws een kabinet met CDA, VVD, JA21 en D66, dat is me veel te rechts en dat wil ik dus niet op m'n geweten hebben.
D66 en CDA zullen liever GL-PvdA hebben, maar VVD blokkeert dat waarschijnlijk. Een coalitie met GL-PvdA en VVD lijkt me zeer onwaarschijnlijk.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 11:04 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik begrijp er echt niks van dat die partijen eerder te porren zijn voor samenwerken met JA21 dan met PvdAGL.
Bosma die stelt een verkenner aan dusquote:Op woensdag 22 oktober 2025 11:04 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik begrijp er echt niks van dat die partijen eerder te porren zijn voor samenwerken met JA21 dan met PvdAGL.
Landbouw wil absoluut geen BBB minister meer. BBB op landbouw zetten is alsof je FvD een minister van Europese Samenwerking laat leveren.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 10:39 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ja natuurlijk. En vervolgens komt de verkenner terug met de constatering dat niemand een coalitie wil vormen met de PVV. En dan gaan we door met andere mogelijkheden.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 11:06 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Bosma die stelt een verkenner aan dus
en die verkenner doet een voorstel
neemt daar verwacht ik de grootste partij in mee
Ja, Wilders wordt meegenomen in het advies. Als in "Wilders heeft een voorkeur voor dit, maar met de PVV kan geen meerderheid worden gevormd en dus adviseer ik verder te kijken".quote:Op woensdag 22 oktober 2025 11:06 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Bosma die stelt een verkenner aan dus
en die verkenner doet een voorstel
neemt daar verwacht ik de grootste partij in mee
behalve dan de reptielenpartij en JA21quote:Op woensdag 22 oktober 2025 11:08 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ja natuurlijk. En vervolgens komt de verkenner terug met de constatering dat niemand een coalitie wil vormen met de PVV. En dan gaan we door met andere mogelijkheden.
Ja en dat lijkt niet eens een beetje op een meerderheid, dus waarom zou die optie verder onderzocht moeten worden terwijl er andere coalities zijn te vormen die wel een meerderheid in het parlement hebben?quote:Op woensdag 22 oktober 2025 11:09 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
behalve dan de reptielenpartij en JA21
Eerlijk gezegd ben ik enigszins geschokt dat michaelmoore, toch best een vaste klant hier in POL, niet weet wat een verkenner doet en wanneer iemand recht heeft op een minister(-presidents)postquote:Op woensdag 22 oktober 2025 11:06 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
We zijn een dictatuur als vd Plas geen ministerpost krijgt? Wat?
Het zal sowieso een minderheidscoalitie wordenquote:Op woensdag 22 oktober 2025 11:09 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, Wilders wordt meegenomen in het advies. Als in "Wilders heeft een voorkeur voor dit, maar met de PVV kan geen meerderheid worden gevormd en dus adviseer ik verder te kijken".
ik pretendeer niet dat ik verstand van politiek hebquote:Op woensdag 22 oktober 2025 11:09 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Eerlijk gezegd ben ik enigszins geschokt dat michaelmoore, toch best een vaste klant hier in POL, niet weet wat een verkenner doet en wanneer iemand recht heeft op een minister(-presidents)post
Dat kun je echt niet zeggen. Er zal heel lang geformeerd worden voordat ze de handdoek in de ring gooien en overgaan tot een minderheidskabinet.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 11:10 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Het zal sowieso een minderheidscoalitie worden
Nee dat is ook goed hoor dat je ernaar vraagt maar goed wellicht had ik gewoon de algemene kennis wat hoger ingeschat van de POL-bezoekers.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 11:11 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik pretendeer niet dat ik verstand van politiek heb
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |