abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219066961
Topic over de Nederlandse politiek

Kabinet Schoof

Bewindslieden

Regeringsverklaring en coalitieakkoord
Regeringsverklaring
Coalitieakkoord
Regeerprogramma

Formatie
Bureau woordvoering kabinetsformatie
Verslag van verkenner Plasterk
Verslag van informateur Plasterk
Verslag van informateur Putters
Verslag van informateurs Dijkgraaf en Van Zwol
Hoofdlijnenakkoord met financiële bijlages

Website Tweede Kamer
Tweede Kamer

Website Eerste Kamer
Eerste Kamer

Huidige zetelverdeling Tweede Kamer

Peilingen
Peilingwijzer
I&O Research
Verian / Eén Vandaag
De Hond

Keuzes in kaart: 2027-2030

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
https://www.cpb.nl/publicatie/keuzes-kaart-2027-2030
https://nos.nl/artikel/25(...)te-korten-op-de-zorg
pi_219067003
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2025 09:44 schreef Hanca het volgende:

[..]
De democratie beschermen tegen geweld is niet rechts, zeker niet rechtsplus. Het zou een speerpunt van links moeten zijn.
Politie beschermt tegen geweld. PvdAGL, CU, D66 en volt (en eigenlijk ook CDA en VVD) dienen tegenwicht te bieden tegen populisme dat oproept tot geweld. Je kunt niet gaan blussen als de leidende partijen een jerrycan benzine meebrengen.

quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2025 09:46 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Voorlopig valt er echt niets te zeggen over mogelijke coalities. Vorig keer hebben we gezien hoe erg het kan verschillen van de peilingen. Tot nu toe lijkt de VVD (helaas) nodig te zijn voor een eventuele coalitie.

In elk geval positief dat de debatten nu meer richting zorg en wonen lijkt te gaan.
Het was meer een wens dan een voorspelling. Wat het met populisten en "crime fighting" is, is dat ze eerder aan aanwakkering met hyperbolen doen dan zorgen voor oplossingen die je niet van de daken hoeft te schreeuwen.

[ Bericht 6% gewijzigd door Beathoven op 21-10-2025 09:59:00 ]
pi_219067075
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 oktober 2025 09:52 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Politie beschermt tegen geweld. PvdAGL, CU, D66 en volt (en eigenlijk ook CDA en VVD) dienen tegenwicht te bieden tegen populisme dat oproept tot geweld. Je kunt niet gaan blussen als de leidende partijen een jerrycan benzine meebrengen.
Politie kan niet tijdens rellen beschermen tegen geweld, of we moeten de politiemacht echt gaan vertienvoudigen en ook nog eens veel beter gaan bewapenen. De politie bescherm je dus met maatregelen waardoor je relschoppers achteraf nog kunt identificeren.

Het zijn beide flanken die geweldadig zijn, trouwens. Rechts wel vaker dan links, maar ook de linkerflank kan er wat van. En van de CU kun je zeggen wat je wil, maar niet dat ze links of rechts populisme aanwakkeren. Maar in de tussentijd zien ze het enorme probleem, de bedreiging van de lokale democratie, wel.

Weet je wel dat er lokale partijen/afdelingen zijn die inmiddels voor de komende verkiezingen minder leden kunnen vinden die op een verkiesbare plek willen dan ze nu aan zetels hebben? Dat heeft onder andere hier mee te maken, met het geweld en de online en offline bedreigingen en intimidatie waar gewoon geen antwoord op wordt gegeven door de landelijke politiek.

Onze democratie stort in en veel partijen staan er bij en roepen nee tegen iedere mogelijke maatregel om de democratie te redden. Omdat bepaalde 'rechten' (en dan met name privacy) belangrijker zijn dan dat we in een democratie leven. Ik zou van het beschermen van de democratie het belangrijkste mensenrecht willen maken.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_219067140
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 oktober 2025 10:01 schreef Hanca het volgende:

[..]
Politie kan niet tijdens rellen beschermen tegen geweld, of we moeten de politiemacht echt gaan vertienvoudigen en ook nog eens veel beter gaan bewapenen. De politie bescherm je dus met maatregelen waardoor je relschoppers achteraf nog kunt identificeren.

Het zijn beide flanken die geweldadig zijn, trouwens. Rechts wel vaker dan links, maar ook de linkerflank kan er wat van. En van de CU kun je zeggen wat je wil, maar niet dat ze links of rechts populisme aanwakkeren. Maar in de tussentijd zien ze het enorme probleem, de bedreiging van de lokale democratie, wel.

Weet je wel dat er lokale partijen/afdelingen zijn die inmiddels voor de komende verkiezingen minder leden kunnen vinden die op een verkiesbare plek willen dan ze nu aan zetels hebben? Dat heeft onder andere hier mee te maken, met het geweld en de online en offline bedreigingen en intimidatie waar gewoon geen antwoord op wordt gegeven door de landelijke politiek.

Onze democratie stort in en veel partijen staan er bij en roepen nee tegen iedere mogelijke maatregel om de democratie te redden. Omdat bepaalde 'rechten' (en dan met name privacy) belangrijker zijn dan dat we in een democratie leven. Ik zou van het beschermen van de democratie het belangrijkste mensenrecht willen maken.
Zit jij wel bij de juiste partij? VVD, SGP en veel rechtsere partijen juichen om zulke posts. Wat zou jij eigenlijk stemmen als je niet voor CU zou stemmen? :)

Er staan nog wat reacties op je standpunten open. Mocht je je geroepen voelen daarop te reageren. Voel je vrij.
pi_219067209
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2025 09:42 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Het hangt denk ik van de definitie van linkerflank af. Sommigen zullen daarmee het hele linkse spectrum bedoelen.
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 oktober 2025 09:44 schreef Beathoven het volgende:

[..]
[ afbeelding ]

Dit is de verdeling tegenwoordig, vroeger hing het allemaal wat dichter tegen elkaar. Volt is links in 2025, maar dat sluit niet uit dat ze in de toekomst nog linkser of rechtser kunnen worden.

D66 zit ook een fractie links van het midden. Maar de laatste weken is Jetten wat meer aan oud-VVD stemmers aan het trekken met Bontebal, dus het voelt wat aan alsof D66 nu wat meer naar rechts trekt.
Ja, dat snap ik. Ter context, JA21 werd centrumrechts genoemd, en Volt linkerflank. En dat meerdere malen. Daar word ik een beetje misselijk van.
pi_219067248
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 oktober 2025 10:12 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Zit jij wel bij de juiste partij? VVD, SGP en veel rechtsere partijen juichen om zulke posts. Wat zou jij eigenlijk stemmen als je niet voor CU zou stemmen? :)

Er staan nog wat reacties op je standpunten open. Mocht je je geroepen voelen daarop te reageren. Voel je vrij.
Het is nav een CU standpunt, dus ja ik zit bij de goede partij. CU pleit ervoor om nog eens te kijken naar de voorwaarden voor demonstraties. En CU pleit ervoor dat je niet meer volledig anoniem (wel voor andere gebruikers, niet voor de overheid als die dat wil) kunt bedreigen op internet.

Ik heb trouwens 2 keer in mijn leven wat anders gestemd en dat was PvdD voor de waterschappen. Maar landelijk zou ik het echt niet weten, momenteel waarschijnlijk CDA. Maar ten tijde van Hoekstra en Verhagen had ik dat nooit gestemd.

Ik zie trouwens niet wat er rechts is aan mijn standpunt, het is hooguit wat ze tegenwoordig conservatief noemen (maar ik zie het eerder vooruitstrevend: de huidige progressieve partijen gaan hier ook nog wel van standpunt veranderen om de democratie te redden, Ouwehand noemt het al een dilemma).
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_219067624
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 oktober 2025 10:28 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het is nav een CU standpunt, dus ja ik zit bij de goede partij. CU pleit ervoor om nog eens te kijken naar de voorwaarden voor demonstraties. En CU pleit ervoor dat je niet meer volledig anoniem (wel voor andere gebruikers, niet voor de overheid als die dat wil) kunt bedreigen op internet.

Ik heb trouwens 2 keer in mijn leven wat anders gestemd en dat was PvdD voor de waterschappen. Maar landelijk zou ik het echt niet weten, momenteel waarschijnlijk CDA. Maar ten tijde van Hoekstra en Verhagen had ik dat nooit gestemd.

Ik zie trouwens niet wat er rechts is aan mijn standpunt, het is hooguit wat ze tegenwoordig conservatief noemen (maar ik zie het eerder vooruitstrevend: de huidige progressieve partijen gaan hier ook nog wel van standpunt veranderen om de democratie te redden, Ouwehand noemt het al een dilemma).
Je roep om meer herkenning bij demonstraties kan uiteindelijk averechts doorslaan naar meer surveillance met gezichtsherkenning en transparantie van overheid naar werkgevers die zich tegen je kunnen keren (stel.. je demonstreert voor hogere belastingen voor vermogenden) en kerkgenootschappen (stel; je demonstreert pro-abortus ipv anti)

Dit werkt meer autocratie in de hand. Zoals ook Maga dat werkgevers oproept bepaalde demonstranten op staande voet te ontslaan en anders zelf maatregelen treft. Ik zal altijd voor jouw recht blijven staan om zonder spotlights op jou als persoon jou de mogelijkheid geven om mee te lopen met iets waarmee je iemand anders tegen de haren instrijkt. En nooit op een partij stemmen die hierop de rechtstaat wil afbreken.
pi_219068124
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)recht-van-gelijkheid

Wat een ontzettende uitglijder om zo ongenuanceerd over dit onderwerp te praten. Als hij nou gezegd had dat die rechten met elkaar in balans moeten zijn a la maar dit kan hem zo het premierschap kosten.

Ik snap niet hoe het recht om een onverdraagzame klootzak te mogen zijn zou kunnen prevaleren boven het recht op een veilige omgeving voor de leerlingen van de school.
  dinsdag 21 oktober 2025 @ 12:12:28 #9
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_219068183
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2025 12:05 schreef Spablauw214 het volgende:

Wat een ontzettende uitglijder om zo ongenuanceerd over dit onderwerp te praten. Als hij nou gezegd had dat die rechten met elkaar in balans moeten zijn a la maar dit kan hem zo het premierschap kosten.

Ik snap niet hoe het recht om een onverdraagzame klootzak te mogen zijn zou kunnen prevaleren boven het recht op een veilige omgeving voor de leerlingen van de school.
Godsdienst mag wat mij betreft direct uit het onderwijs. Ik zou er geen problemen mee hebben als een lerares een hoofddoek draagt, of een kruisje, of wat dan ook (voel je vrij om je geloof op die manier uit te dragen) maar het actief aanleren en stimuleren van welke belevenis dan ook; als u dat zo belangrijk vindt, dan doet u dat maar in uw vrije tijd. En inderdaad: als dat ten koste gaat van een veilige omgeving voor de leerlingen van de school, dan gaat het zeker veel te ver.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_219068225
quote:
2s.gif Op dinsdag 21 oktober 2025 12:12 schreef JAM het volgende:

[..]
Godsdienst mag wat mij betreft direct uit het onderwijs. Ik zou er geen problemen mee hebben als een lerares een hoofddoek draagt, of een kruisje, of wat dan ook (voel je vrij om je geloof op die manier uit te dragen) maar het actief aanleren en stimuleren van welke belevenis dan ook; als u dat zo belangrijk vindt, dan doet u dat maar in uw vrije tijd. En inderdaad: als dat ten koste gaat van een veilige omgeving voor de leerlingen van de school, dan gaat het zeker veel te ver.
Die docu van Nieuwsuur was ontluisterend. Die islamitische- en refoscholen hebben eigenlijk een vrijkaart om met een beroep op godsdienstvrijheid te mogen discrimineren. Als homo mag je geen relatie hebben op zo’n school. Dus je mag het wel zijn, maar je mag het niet doen, zeg maar. Alleen: hoe bied je zo’n LHBTI-leerling een veilige omgeving als er zo vijandig tegen een deel van je identiteit aan gekeken wordt? Dat is toch per definitie onmogelijk? Je geaardheid is geen keuze. Het is er gewoon. Je doet er niks aan.

Ik vind dit bizar en onacceptabel. Vrijheid van onderwijs is een groot goed maar ik denk dat het uiteindelijk onhoudbaar is, vanwege de uitwassen. En als deze mensen zelf zo’n haathut willen handhaven dan staat het ze vrij om met de pet rond te gaan, maar laten we stoppen met het faciliteren van intolerantie en LHBTI-haat van belastinggeld.
pi_219068261
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2025 12:05 schreef Spablauw214 het volgende:

Tussen de regels door lees je natuurlijk weer prima hoe het CDA over die botsingen denkt; wanneer het christelijk onderwijs betreft, wat voorbeeldige leerlingen aflevert, dan dient het recht op de vrijheid van onderwijs te prevaleren boven het gelijkheidsbeginsel. Maar wanneer het niet-christelijk religieus onderwijs betreft is het een schande en "onacceptabel als kinderen leren dat man en vrouw niet gelijk zijn".
"Pools are perfect for holding water"
  dinsdag 21 oktober 2025 @ 12:25:33 #12
37950 JAM
pi_219068267
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 oktober 2025 12:20 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Die docu van Nieuwsuur was ontluisterend. Die islamitische- en refoscholen hebben eigenlijk een vrijkaart om met een beroep op godsdienstvrijheid te mogen discrimineren. Als homo mag je geen relatie hebben op zo’n school. Dus je mag het wel zijn, maar je mag het niet doen, zeg maar. Alleen: hoe bied je zo’n LHBTI-leerling een veilige omgeving als er zo vijandig tegen een deel van je identiteit aan gekeken wordt? Dat is toch per definitie onmogelijk? Je geaardheid is geen keuze. Het is er gewoon. Je doet er niks aan.

Ik vind dit bizar en onacceptabel. Vrijheid van onderwijs is een groot goed maar ik denk dat het uiteindelijk onhoudbaar is, vanwege de uitwassen. En als deze mensen zelf zo’n haathut willen handhaven dan staat het ze vrij om met de pet rond te gaan, maar laten we stoppen met het faciliteren van intolerantie en LHBTI-haat van belastinggeld.
Nu heb ik zelf een tijd in het onderwijs gewerkt en daar werd ons tijdens de opleiding ook ingepeperd dat je als leraar niet alleen een vak hebt over te dragen, maar ook de actieve plicht heb tot (zoals ook in de wet op secundair onderwijs vermeld staat, artikel 17 daarvan, ik ga niet het hele artikel citeren): 'het bijbrengen van respect voor en kennis van de basiswaarden van de democratische rechtsstaat, zoals verankerd in de Grondwet, en de universeel geldende fundamentele rechten en vrijheden van de mens, en het handelen naar deze basiswaarden op school'.

Het al dan niet of wel verkapt uitsluiten of anderszinds benadelen van leerlingen - omdat die iets anders in het leven staan - gaat daar tegenin. Inderdaad, de enige manier om dat nog een beetje te waarborgen is dat gewoon actief uit de klasklokalen te weren; zo doen we dat ook bij elke andere publieke functie of dienst.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_219068302
quote:
2s.gif Op dinsdag 21 oktober 2025 12:12 schreef JAM het volgende:

[..]
Grotendeels mee eens. Onderwijs op basis van godsdienst mag wmb meteen uit het basis- en voortgezet onderwijs (volwassenonderwijs moeten ze helemaal lekker zelf weten). Maar onderwijs waarin ook geleerd wordt over religie lijkt me uiterst belangrijk. Om dezelfde redenen die Bontenbal noemt over die pluriforme samenleving.
  dinsdag 21 oktober 2025 @ 12:30:36 #14
37950 JAM
pi_219068304
Zo ik nu begrijp, maar ik kan me daarin vergissen, is dat artikel komen te vervallen met de nieuwe wet op voortgezet onderwijs van 2020, maar ja.
  dinsdag 21 oktober 2025 @ 12:32:27 #15
37950 JAM
pi_219068317
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2025 12:30 schreef probeer het volgende:

[..]
Grotendeels mee eens. Onderwijs op basis van godsdienst mag wmb meteen uit het basis- en voortgezet onderwijs (volwassenonderwijs moeten ze helemaal lekker zelf weten). Maar onderwijs waarin ook geleerd wordt over religie lijkt me uiterst belangrijk. Om dezelfde redenen die Bontenbal noemt over die pluriforme samenleving.
Onderwijs over godsdienst lijkt me verder prima. Ik bedoel, het geloof speelt nu eenmaal een vrij grote rol in de geschiedenis en cultuur. Het zou ook vreemd zijn om het volledig dood te zwijgen, maar ja, dat kan prima neutral en informatief behandeld worden bij een vak als geschiedenis en/of maatschappijleer. Dat is toch iets heel anders dan een leer verkondigen.
  dinsdag 21 oktober 2025 @ 12:47:52 #16
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_219068415
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2025 12:25 schreef probeer het volgende:

[..]
Tussen de regels door lees je natuurlijk weer prima hoe het CDA over die botsingen denkt; wanneer het christelijk onderwijs betreft, wat voorbeeldige leerlingen aflevert, dan dient het recht op de vrijheid van onderwijs te prevaleren boven het gelijkheidsbeginsel. Maar wanneer het niet-christelijk religieus onderwijs betreft is het een schande en "onacceptabel als kinderen leren dat man en vrouw niet gelijk zijn".
Daarom heeft het gelijkheidsbeginsel bij mij voorrang.
Alles blijft. Alles gaat voorbij. Alles blijft voorbijgaan. JD.
pi_219068460
quote:
3s.gif Op dinsdag 21 oktober 2025 12:32 schreef JAM het volgende:

[..]
Onderwijs over godsdienst lijkt me verder prima. Ik bedoel, het geloof speelt nu eenmaal een vrij grote rol in de geschiedenis en cultuur. Het zou ook vreemd zijn om het volledig dood te zwijgen, maar ja, dat kan prima neutral en informatief behandeld worden bij een vak als geschiedenis en/of maatschappijleer. Dat is toch iets heel anders dan een leer verkondigen.
Absoluut.
pi_219068461
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2025 12:47 schreef Niels0Kurovski het volgende:

[..]
Daarom heeft het gelijkheidsbeginsel bij mij voorrang.
"Iedereen is gelijk, maar wel alleen als hij of zij denkt zoals ik". Precies wat Bontenbal bedoelt.
  dinsdag 21 oktober 2025 @ 12:58:06 #19
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_219068509
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2025 12:52 schreef Hanca het volgende:

[..]
"Iedereen is gelijk, maar wel alleen als hij of zij denkt zoals ik". Precies wat Bontenbal bedoelt.
Bontenbal is keihard af bij me. Had ik ook wel verwacht. Vooral dat gelonk naar rechts zoals naar JA21 en VVD bevalt me niet. D'66 zal zich daar niet voor lenen mag ik hopen.
pi_219068511
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2025 12:52 schreef Hanca het volgende:

[..]
Onderwijzers of scholen die het gelijkheidsbeginsel niet respecteren kunnen inderdaad hard opbokken uit het onderwijs ja. Die mensen behoren we geen gelijk plekje te geven naast onderwijzers (of scholen) die dat wel willen en kunnen.

En ja, dat is inderdaad deels paradoxaal. Zie oa Popper.
pi_219068565
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2025 12:58 schreef Niels0Kurovski het volgende:

[..]
Bontenbal is keihard af bij me. Had ik ook wel verwacht. Vooral dat gelonk naar rechts zoals naar JA21 en VVD bevalt me niet. D'66 zal zich daar niet voor lenen mag ik hopen.
D66 heeft een extreemrechts asielstandpunt (geen enkele asielzoeker meer in Nederland) ingenomen om te kunnen lonken naar rechts.
  dinsdag 21 oktober 2025 @ 13:08:48 #22
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_219068599
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2025 13:05 schreef Hanca het volgende:

[..]
D66 heeft een extreemrechts asielstandpunt (geen enkele asielzoeker meer in Nederland) ingenomen om te kunnen lonken naar rechts.
Dat is flink uit verband getrokken.
pi_219068608
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2025 13:08 schreef Niels0Kurovski het volgende:

[..]
Dat is flink uit verband getrokken.
Nee: https://nos.nl/artikel/25(...)een-nog-buiten-de-eu
Dat is gewoon een extreemrechts standpunt om dichter bij de VVD (en JA21?) te komen.
pi_219068645
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2025 13:10 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat is gewoon een extreemrechts standpunt om dichter bij de VVD (en JA21?) te komen.
In welke context heeft Jetten het daar over?

Als in, 'in een ideale situatie werkt Schengen en melden asielzoekers zich alleen nog voor asiel aan bij de buitengrenzen van de EU en/of via ambassades in eigen land'? Iets waar je het moeilijk niet mee eens kan zijn; zowel die gevaarlijke verre reizen als ook het grens- en asielhoppen binnen de EU zijn onwenselijk.

Of meer in de zin van 'We gaan asielaanvragen van mensen die al door de EU reisden zo snel mogelijk volledig afschaffen zonder dat we eerst degelijke alternatieven voor ze regelen om veilig asiel aan te kunnen vragen, en als ze dan voor een dichte grens komen te staan bekijken ze het maar lekker.'

Het zou imo oneerlijk zijn om dat eerste te framen als een ruk naar rechts. Dat tweede is het echter zeker.
  dinsdag 21 oktober 2025 @ 13:18:42 #25
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219068657
quote:

[..]
Vooral om zieltjes te winnen en het werkt. Schreeuw wat over asielzoekers en iedereen vindt je opeens een toffe peer, doe je dat niet dan ben je een arrogante zak.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_219068667
Desalniettemin zou ik van mijn leven nooit op die in-de-kast neoliberalen van D66 stemmen. En al zeker niet wanneer de openlijke neoliberalen (VVD) vrijwel altijd bovenaan het danskaartje van D66 staan.
pi_219068708
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2025 13:17 schreef probeer het volgende:

[..]

Als in, 'in een ideale situatie werkt Schengen en melden asielzoekers zich alleen nog voor asiel aan bij de buitengrenzen van de EU en/of via ambassades in eigen land'? Iets waar je het moeilijk niet mee eens kan zijn; zowel die gevaarlijke verre reizen als ook het grens- en asielhoppen binnen de EU zijn onwenselijk.

Of meer in de zin van 'We gaan asielaanvragen van mensen die al door de EU reisden zo snel mogelijk volledig afschaffen zonder dat we eerst degelijke alternatieven voor ze regelen om veilig asiel aan te kunnen vragen, en als ze dan voor een dichte grens komen te staan bekijken ze het maar lekker.'

Het zou imo oneerlijk zijn om dat eerste te framen als een ruk naar rechts. Dat tweede is het echter zeker.
Jetten heeft hetzelfde standpunt als Timmermans. Inderdaad die van asielaanvraag bij de buitengrenzen van Europa en betere samenwerking tussen lidstaten. Dus niet dat Hongarije alle asielzoekers naar Duitsland en Nederland laat reizen. Niks extreemrechts aan.
  dinsdag 21 oktober 2025 @ 13:27:24 #28
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_219068714
quote:

[..]
Niks extreems aan overlastgevers aan te pakken en verder aanvragen buiten de EU-grenzen te behandelen. Staat ook gewoon in het migratiepact dat volgend jaar in gaat. Om overlastgevers aan te pakken dient er wel het één en ander te worden gewijzigd in verdragen en dat gaat een eeuwigheid duren.
pi_219068731
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2025 13:26 schreef Astro_boy het volgende:

[..]
Jetten heeft hetzelfde standpunt als Timmermans. Inderdaad die van asielaanvraag bij de buitengrenzen van Europa en betere samenwerking tussen lidstaten. Dus niet dat Hongarije alle asielzoekers naar Duitsland en Nederland laat reizen. Niks extreemrechts aan.
Dat vermoedde ik al ja.

Niet veel meer dan een 'het zou fijn zijn als Schengen zou werken, laten we daar eens meer op inzetten' dus.
pi_219068799
https://eenvandaag.avrotr(...)tijen-er-voor-160080

Nieuwste is uit. Meest opvallend veranderingen : PVV +3, VVD +1, D66 +2, Ja21 -1 en BBB -2. Vooral kleine partijen worden leeggegeten.
pi_219068814
Gelukkig hebben we Hoekstra nog.

https://archive.is/2025.1(...)rkomen/98805738.html
  dinsdag 21 oktober 2025 @ 13:43:48 #32
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219068841
quote:
"Timmermans-tax"

De Telegraaf is een parodie op een krant.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_219068842
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2025 13:37 schreef Jaeger85 het volgende:

Nieuwste is uit. Meest opvallend veranderingen : PVV +3, VVD +1, D66 +2, Ja21 -1 en BBB -2. Vooral kleine partijen worden leeggegeten.
Mjah, helaas altijd een beetje een ding wanneer we in de 'laten we volop gaan speculeren over mogelijke coalities op basis van de peilingen' laatste fase van een verkiezing komen. Het percentage stemmers wat in deze dagen nog beslist of wisselt zal in hogere mate strategisch stemmen.
  dinsdag 21 oktober 2025 @ 13:46:47 #34
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219068858
quote:

Nice. Hopelijk is Triple B straks in het parlement net zo'n speld in een hooiberg als een hardgekookt ei tussen de boezem van Van der Plas.

[ Bericht 0% gewijzigd door capricia op 21-10-2025 13:49:12 ]
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_219068865
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2025 13:46 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Nice. Hopelijk is Triple B straks in het parlement net zo'n speld in een hooiberg als een hardgekookt tussen de boezem van van der plas.
Dat arme ei.

[ Bericht 1% gewijzigd door capricia op 21-10-2025 13:49:22 ]
  dinsdag 21 oktober 2025 @ 13:49:54 #36
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_219068867
quote:

De self-fulfilling prophecy-peilingenindustrie zouden ze moeten opdoeken en in de kliko moeten mieteren
Lekker zuipen, lekker dansen en daarna lekker neuken.
pi_219068869
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 oktober 2025 13:46 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Nice. Hopelijk is Triple B straks in het parlement net zo'n speld in een hooiberg als een hardgekookt ei tussen de boezem van Van der Plas.
Zijn als dit de uitslag is in ieder geval van Wappie Vermeer af.
pi_219068873
@capricia wat loop je daar mijn berichten niet te editen?
  dinsdag 21 oktober 2025 @ 13:51:45 #39
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_219068880
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 oktober 2025 13:46 schreef -XOR- het volgende:

[..]
De politiek moet toch de wens van de kiezer gaan respecteren

in een dictatuur hoeft dat niet

weg met de wooncrisis, weg met de stikstof onzin
weg meit subsidies voor de rijken

[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 21-10-2025 18:26:56 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_219068886
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2025 13:51 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
De poletiek moet toch de wens van de kiezer gaan respecteren

in een dictatuur hoeft dat niet

weg met de wooncrisis weg , met de stikstof onzin
De polertieken maken er inderdaad een tievuszooi van.
pi_219068888
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2025 13:17 schreef probeer het volgende:

[..]

Het tweede, we gaan asielaanvragen van mensen die door de EU reisden afschaffen, is wel wat hij zegt. En dat gaat gewoon tegen het EVRM in. Dat vind ik gewoon een extreem standpunt.
  Moderator dinsdag 21 oktober 2025 @ 13:54:00 #42
236264 crew  capricia
pi_219068889
quote:
16s.gif Op dinsdag 21 oktober 2025 13:50 schreef probeer het volgende:
@:Capricia wat loop je daar mijn berichten niet te editen?
De quote geëdit. Was een naamsverbastering. :)
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  dinsdag 21 oktober 2025 @ 13:57:56 #43
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219068908
Ik denk overigens dat als Jetten te ver naar rechts doorbuigt er meer linkse kiezers afhaken dan hij er rechts bij kan winnen.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_219068920
Hier weer zo’n simpel dom verhaal over het overvolle coa.
Er moeten meer woningen komen, doorstroming moet beter, spreidingswet moet er komen.
Het raakt inmiddels het belachelijke en we moeten gaan denken aan het crimineel maken en berechten aan een ieder die hieraan bijdraagt.

https://www.nu.nl/nujij/6(...)ete-van-betaald.html

Stop die instroom per direct. Per Eu beleid en NL beleid. Schiet gewoon de boten weg, zet lui met vliegtuig direct op een retour.
Zo moeilijk is dat toch niet als het gaat om de toekomst van je hele continent?
Vakman pur sang
  dinsdag 21 oktober 2025 @ 14:04:05 #45
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_219068959
quote:

Jeetje, BBB loopt opeens leeg.
  dinsdag 21 oktober 2025 @ 14:04:47 #46
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_219068970
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2025 13:49 schreef Szura het volgende:

[..]
De self-fulfilling prophecy-peilingenindustrie zouden ze moeten opdoeken en in de kliko moeten mieteren
En voorts dit

Men gaat nu weer allemaal op elk golf mee varen in plaats van zelf nou eens nadenken waar je voor staat.
pi_219069017
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2025 13:43 schreef -XOR- het volgende:

[..]
"Timmermans-tax"

De Telegraaf is een parodie op een krant.
Precies wat Nederland te wachten staat onder leiding van Timmermans, werkend Nederland extra belasten.
  dinsdag 21 oktober 2025 @ 14:09:02 #48
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219069036
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2025 14:04 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
En voorts dit

Men gaat nu weer allemaal op elk golf mee varen in plaats van zelf nou eens nadenken waar je voor staat.
Ipsos heeft zelfs een eigen podcast, die zijn een beetje teveel in zichzelf gaan geloven.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  dinsdag 21 oktober 2025 @ 14:09:09 #49
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_219069038
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2025 13:49 schreef Szura het volgende:

[..]
Ik denk serieus dat wat voor weer op verkiezingsdag is meer invloed heeft op de opkomst, en daarmee dus ook op de uitslag, dan al die debatten, stemwijzers en peilingen bij elkaar.
pi_219069057
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 oktober 2025 13:54 schreef capricia het volgende:

[..]
De quote geëdit. Was een naamsverbastering. :)
Via welgeinformeerde bronnen heb ik al lang vernomen dat je me van de FA's in de gaten moet houden hoor.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')