bron?quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 14:08 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Precies wat Nederland te wachten staat onder leiding van Timmermans, werkend Nederland extra belasten.
quote:GroenLinks-PvdA verhoogt de lasten met 13,2 mld euro in 2030, met name voor bedrijven. De lasten voor
gezinnen dalen, vooral op het gebied van inkomen en arbeid.
Ergens is het niet vreemd toch. Een groter VVD/Ja21 lijkt op dit moment de enige manier om niet terecht te komen in een links kabinet (mocht je dat niet willen). Dan kun je wel idealistische op BBB stemmen maar dat is gewoon een verloren stem.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 14:04 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
En voorts dit
Men gaat nu weer allemaal op elk golf mee varen in plaats van zelf nou eens nadenken waar je voor staat.
Je kunt de Telegraaf frame wel blijven herhalen maar dit blijkt niet uit de doorberekening.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 14:08 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Precies wat Nederland te wachten staat onder leiding van Timmermans, werkend Nederland extra belasten.
Ergens bij de details is dit verder uitgewerkt, maar Modaal en daarboven gaan er helemaal niet op vooruit bij de Gl/PvdA.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 14:11 schreef -XOR- het volgende:
[..]
bron?
Dit zegt het cpb over de plannen van PvdAGL:
[..]
Als je niet éérst op orde hebt dat die mensen dan wel onder degelijke omstandigheden asiel aan kunnen vragen via ambassades buiten de EU, of aan de buitengrenzen van de EU. Én fatsoenlijke herverdeling. Én een oplossing voor de momenteel al door Europa rondzwervenden (want anders hebben we straks ook een probleem als elk land dit doet) asielzoekers. Dan is dit inderdaad een extreem standpunt. Eerst goede alternatieven, dán pas het slecht functionerende huidige systeem de nek omdraaien. Zodat er niet alsnog tien? honderd? duizenden mensen tussen de wal en het zinkende schip vallen. Met alle negatieve gevolgen van dien.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 13:53 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het tweede, we gaan asielaanvragen van mensen die door de EU reisden afschaffen, is wel wat hij zegt. En dat gaat gewoon tegen het EVRM in. Dat vind ik gewoon een extreem standpunt.
Lage inkomens – en met name uitkeringsgerechtigden – profiteren van de verhoging van het minimumloonquote:Op dinsdag 21 oktober 2025 14:13 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Je kunt de Telegraaf frame wel blijven herhalen maar dit blijkt niet uit de doorberekening.
Consensuele en eerlijk betaalde seks met sekswerkers die daar zelf voor kiezen en het niet uit pure noodzaak doen, nooit meer werken!quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 14:14 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ergens bij de details is dit verder uitgewerkt, maar Modaal en daarboven gaan er helemaal niet op vooruit bij de Gl/PvdA.
Uitkeringen/minimumloon daaronder wel.
Je wil naar een Amerikaans systeem toe?quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 14:13 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ergens is het niet vreemd toch. Een groter VVD/Ja21 lijkt op dit moment de enige manier om niet terecht te komen in een links kabinet (mocht je dat niet willen). Dan kun je wel idealistische op BBB stemmen maar dat is gewoon een verloren stem.
Ergens denk ik nog steeds dat het kiezen op twee partijen wel een optie is anno 2025.
Nee ik bedoel stemmen op 2 partijen ipv 1.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 14:18 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Je wil naar een Amerikaans systeem toe?
Iets waarbij je een voor én een tegen stem mag maken lijkt me eerlijk gezegd ook wel leuk. Met minpunten en zo. Wellicht ook iets met verplichte degradatie en promotie van Kamerleden naar/vanuit lagere competities.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 14:13 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ergens is het niet vreemd toch. Een groter VVD/Ja21 lijkt op dit moment de enige manier om niet terecht te komen in een links kabinet (mocht je dat niet willen). Dan kun je wel idealistische op BBB stemmen maar dat is gewoon een verloren stem.
Ergens denk ik nog steeds dat het kiezen op twee partijen wel een optie is anno 2025.
Wat is hier de bron van?quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 14:15 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Lage inkomens – en met name uitkeringsgerechtigden – profiteren van de verhoging van het minimumloon
en de algemene heffingskorting, de invoering van de verzilverbare basiskorting en de verlaagde
zorgverzekeringspremie. De tarieven van het vijfschijvenstelsel liggen tot en met een inkomen van 30.000
euro lager dan de tarieven van het huidige stelsel, maar daarboven juist hoger. Daardoor is het nieuwe
vijfschijvenstelsel voor midden- en hoge inkomens een lastenverzwaring.
Dit lijkt me een idee die een bekende Belg hier op FOK! had kunnen verzinnenquote:Op dinsdag 21 oktober 2025 14:19 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Nee ik bedoel stemmen op 2 partijen ipv 1.
Die als het aan CU ligt overigens strafbaar is bij demonstraties.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 14:23 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Dit lijkt me een idee die een bekende Belg hier op FOK! had kunnen verzinnen
Moet je dan vooral doen op de 29ste, weer een rechtse stem minder!quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 14:13 schreef Kickinalfa het volgende:
Die trouwens ook een zetel verliezen volgens de laatste peiling.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 14:26 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Die als het aan CU ligt overigens strafbaar is bij demonstraties.
Dat moet je aan het CPB vragen, de quote komt letterlijk uit de tekst van het CBP zelf.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 14:22 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Wat is hier de bron van?
Als ik dit bekijk zie ik een ander beeld
https://www.cpb.nl/system(...)-Kaart-2027-2030.pdf
Volgens de tabel op pagina 18 van dit rapport levert het verkiezingsprogramma van PvdA/GL de grootste koopkrachtstijging op bij midden en hogere middeninkomens van alle verkiezingsprogrammas. Hoe verklaar je dit als ze de lasten verzwaren voor die groep volgens jou?
Dat zeker, daarom zeg ik ook dat er meteen moet worden gestopt met het aannemen van dit soort vage verdragen. Het feit dat de EU bij lange na niet democratisch genoeg is om zulke zware ingrijpende wetgeving op te dringen aan de lidstaten komt daar nog bij.quote:Op maandag 20 oktober 2025 19:56 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Ik ben geen jurist dus ik durf niet zo goed te zeggen waar het dan precies aan ligt. Enerzijds kan het best zijn dat de rechters de wetten te ruim interpreteren, anderzijds zijn de wetten dan misschien niet duidelijk genoeg? Dan kijken we andermaal naar de politici die dan wellicht betere wetten moeten maken en bepaalde zaken beter moeten inkaderen.
Het hoeft niet per se moderner, het moet specifieker. Verdragen en dingen als EVRM zijn ooit opgesteld met bepaalde overtuigingen en een beperkt mandaat. Dat is nu door de interpretatiedrang van de rechterlijke macht volledig uit zicht verdwenen. Als een mensenrechtenverdrag in bepaalde situaties geen oordeel kan vellen dan moet de rechterlijke macht de wetgevende macht opdracht geven om daar wetgeving over te maken. Dat gebeurt nu niet, nu maakt de rechter zelf jurisprudentie waar de wetgevende macht helemaal niets aan kan doen. Dat is niet de bedoeling, de EU wordt nu de facto een common-law systeem terwijl niemand daar voor gestemd heeft.quote:Sommige dingen worden ook gewoon ingehaald door de tijd. EVRM komt ook uit 1950 dus wellicht kan je zeggen dat het hier en daar wat moderner kan. Al blijft voor mij belangrijk dat mensen humaan worden behandeld al zijn ze een Nederlander, of een zwart persoon of een vluchteling. Neemt niet weg dat er uitspraken zijn geweest (nogmaals ben geen jurist) waarvan ik ook denk oh nou ja daar ben ik het niet perse mee eens.
Dat zie ik anders, bovenstaande creeërt juist situaties waarin wetten en rechten elkaar al tegenspreken en dan worden de wetgevende en uitvoerende macht volledig buitenspel gezet. Zie mijn voorbeeld: https://nos.nl/artikel/25(...)ugsturen-naar-belgiequote:Gaan we naar mn puntHet is nooit verkeerd om zo en nu dan een bredere maatschappelijke discussie te hebben over of zulke verdragen niet geactualiseerd moeten worden. Als je dat zo insteekt kan je daar ook beter mee naar Europa dan dat je nu allerlei onrechtstatelijke dingen probeert ertussen te fietsen.
Waar komt die +3 voor de PVV nou weer ineens vandaanquote:Op dinsdag 21 oktober 2025 13:37 schreef Jaeger85 het volgende:
https://eenvandaag.avrotr(...)tijen-er-voor-160080
Nieuwste is uit. Meest opvallend veranderingen : PVV +3, VVD +1, D66 +2, Ja21 -1 en BBB -2. Vooral kleine partijen worden leeggegeten.
Strategische Ja21/FvD/BBB stemmers die Wilders de grootste willen maken.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 14:43 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Waar komt die +3 voor de PVV nou weer ineens vandaan
Die 34 zetels van de PVV zijn anders ook verloren stemmenquote:Op dinsdag 21 oktober 2025 14:13 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Dit is echt onzin, dat koopkrachtplaatje kun je zelf inmiddels ook wel dromen toch?quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 14:15 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Lage inkomens – en met name uitkeringsgerechtigden – profiteren van de verhoging van het minimumloon
en de algemene heffingskorting, de invoering van de verzilverbare basiskorting en de verlaagde
zorgverzekeringspremie. De tarieven van het vijfschijvenstelsel liggen tot en met een inkomen van 30.000
euro lager dan de tarieven van het huidige stelsel, maar daarboven juist hoger. Daardoor is het nieuwe
vijfschijvenstelsel voor midden- en hoge inkomens een lastenverzwaring.
Ik ben er ook heel bang voor, maar die verschuivingen van 1 zetel vallen natuurlijk ruim binnen de foutmarge. Maar ik ga er al vanaf het begin vanuit dat 2 waarschijnlijker is dan 4 voor de CU.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 14:29 schreef kladderadatsch het volgende:
[..]
Die trouwens ook een zetel verliezen volgens de laatste peiling.
Inderdaad, die moralistische zwamverhalen van Caroline ben ik wel helemaal beu.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 14:49 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Die 34 zetels van de PVV zijn anders ook verloren stemmen
Het zou wel genot zijn als BBB helemaal implodeert, het Mona en Caroline-effect
Ze vragen steeds dezelfde mensen, maar er reageert maar een deel en dat hoeft niet steeds hetzelfde deel te zijn. Ik zit ook in die pool en dit keer had je nog geen dag om te reageren, volgens mij.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 14:43 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Waar komt die +3 voor de PVV nou weer ineens vandaan
Maar die manier van peilen is telkens dezelfde pool mensen toch, dus dan zullen ze inderdaad wel van JA21 en BBB afkomen
Klein probleem is wel dat de VVD dan wel degelijk de enige overgebleven 4e kandidaat is voor een meerderheidscoalitie. Of er moet nog een echte tweestrijd ontbranden tussen twee van de drie uit het rijtje Jetten, Timmermans en Bontenbal zodat die elkaar nog wat opstuwenquote:Op dinsdag 21 oktober 2025 15:16 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Natuurlijk niet.
Hartstikke prima dat de PVV de andere rechts-radicale partijen leegvreet: niemand gaat immers meer zijn vingertjes branden aan een samenwerking met Wilders.
Ze hebben wel een tijd op 4 zetels gestaan, maar blijkbaar gaan die stemmers nu toch voor SGP of CDA.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 15:16 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik ben er ook heel bang voor, maar die verschuivingen van 1 zetel vallen natuurlijk ruim binnen de foutmarge. Maar ik ga er al vanaf het begin vanuit dat 2 waarschijnlijker is dan 4 voor de CU.
Het is de letterlijke tekst uit het rapport van het CPB.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 15:14 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit is echt onzin, dat koopkrachtplaatje kun je zelf inmiddels ook wel dromen toch?
Bontenbal is een van oorsprong reformatorische christen die 2 keer per zondag naar de kerk gaat, zo'n lijsttrekker heeft het CDA nog nooit gehad. Hij is populair, zelfs onder de CU (bestuurs)leden.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 15:28 schreef Hexagon het volgende:
Ik vin dhet wel bijzonder dat de CU het zo slecht doet. Ook in de betere tijden van het CDA in het verleden, deden ze het beter.
Was Balkenende dat ook niet dan?quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 15:31 schreef Hanca het volgende:
[..]
Bontenbal is een van oorsprong reformatorische christen die 2 keer per zondag naar de kerk gaat, zo'n lijsttrekker heeft het CDA nog nooit gehad. Hij is populair, zelfs onder de CU (bestuurs)leden.
Maar het zouden ook gewoon 3 of 4 zetels kunnen worden natuurlijk.
Dan begrijp ik ook zijn complexe houding ten opzichte van Israël beter.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 15:31 schreef Hanca het volgende:
[..]
Bontenbal is een van oorsprong reformatorische christen die 2 keer per zondag naar de kerk gaat, zo'n lijsttrekker heeft het CDA nog nooit gehad. Hij is populair, zelfs onder de CU (bestuurs)leden.
Maar het zouden ook gewoon 3 of 4 zetels kunnen worden natuurlijk.
De letterlijke tekst is ook dit:quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 15:25 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Het is de letterlijke tekst uit het rapport van het CPB.
En we zien bij geen enkele andere partij zo'n grote koopkrachtstijging, ook niet voor de groepen 41-60% en 61-80%. Pas de best verdienende 20% van Nederland gaan er iets minder op vooruit.quote:De mediane koopkracht stijgt met gemiddeld 1,7% per jaar als gevolg van het beleidspakket van GroenLinks-PvdA. Naarmate het inkomen toeneemt, wordt de doorsnee koopkrachtstijging minder hoog.
Die was van een vrij lichte variant van de PKN, als ik het goed heb. Sowieso waren toen de kerkmuren echt wel dikker dan nu.quote:
Dit staat letterlijk bij inkomen.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 15:39 schreef Hanca het volgende:
[..]
De letterlijke tekst is ook dit:
[..]
En we zien bij geen enkele andere partij zo'n grote koopkrachtstijging, ook niet voor de groepen 41-60% en 61-80%. Pas de best verdienende 20% van Nederland gaan er iets minder op vooruit.
Jij plukt één maatregel uit een pakket, zo werkt het niet.
Dan nogmaals:quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 15:55 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Dit staat letterlijk bij inkomen.
Daarnaast heb je nog de extra mobiliteits belastingen en de HRA.
Allicht zie ik het over het hoofd, maar er staat voor zover ik zie geen enkele lastenverlichting in.
'allicht'quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 15:55 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Dit staat letterlijk bij inkomen.
Daarnaast heb je nog de extra mobiliteits belastingen en de HRA.
Allicht zie ik het over het hoofd, maar er staat voor zover ik zie geen enkele lastenverlichting in.
Wel vreemd dat mensen onder de armoedegrens er bij GL/PvdA zo bekaaid afkomen, die zijn opvallend genoeg het beste af bij de VVD. Daar zal vast wel ergens een addertje onder het gras zitten, of ik lees die tabel gewoon verkeerd, dat kan natuurlijk ook...quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 16:07 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dan nogmaals:
[ afbeelding ]
Stop met losse maatregelen uit het pakket te trekken en dan doen alsof de lasten stijgen, dat is gewoon niet waar. Die 5 regels van het CPB rapport zijn natuurlijk ook niet het hele verhaal. Dat hele verhaal zit wel in de koopkrachtberekening.
Momenteel leven er 3,1% mensen in armoede. Bij PvdAGL neemt dit percentage af tot 1,6%, bij de VVD toe tot 3,5%.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 16:35 schreef kladderadatsch het volgende:
[..]
Wel vreemd dat mensen onder de armoedegrens er bij GL/PvdA zo bekaaid afkomen, die zijn opvallend genoeg het beste af bij de VVD. Daar zal vast wel ergens een addertje onder het gras zitten, of ik lees die tabel gewoon verkeerd, dat kan natuurlijk ook...
Tsssk, ben geen fan van Ouwehand, maar dit vind ik wel een rotstreek. Meneer is 67 geworden, mag met pensioen..quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 17:01 schreef tizitl2 het volgende:
https://www.nrc.nl/nieuws(...)meer-op-een-a4910230
Koffeman zegt, volgens Koffeman geheel toevallig, zijn lidmaatschap 1 week voor de verkiezingen op.
Hij geeft er ook helemaal toevallig een groot interview prominent in de NRC bij.
Ah, dan las ik het dus idd verkeerd. Dacht dat het ging om hoeveel procent die groep erop vooruit ging!quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 16:50 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Momenteel leven er 3,1% mensen in armoede. Bij PvdAGL neemt dit percentage af tot 1,6%, bij de VVD toe tot 3,5%.
https://www.socialevraags(...)e-verder-gaat-dalen/
Volgens mij heb je een heel grote deur nodig willen Koffeman en Ouwehand er met z'n tweeen doorpassen. Hij heeft wel gelijk overigens, hoezeer de koers van PvdD onder Ouwehand mijn sympathie ook mag wegdragen.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 17:01 schreef tizitl2 het volgende:
https://www.nrc.nl/nieuws(...)meer-op-een-a4910230
Koffeman zegt, volgens Koffeman geheel toevallig, zijn lidmaatschap 1 week voor de verkiezingen op.
Hij geeft er ook helemaal toevallig een groot interview prominent in de NRC bij.
Welnee, gelijk? Die was pissig dat ie geinvesteerd had in een doc voor niks.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 17:07 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Volgens mij heb je een heel grote deur nodig willen Koffeman en Ouwehand er met z'n tweeen doorpassen. Hij heeft wel gelijk overigens, hoezeer de koers van PvdD onder Ouwehand mijn sympathie ook mag wegdragen.
Het idee van PvdD was om mensen van alle politieke gezindten te verenigen in een partij die zou kunnen komen voor de minst mondigen, de dieren. Later is dat door Thieme verbreed tot ook het klimaat. Bijvoorbeeld Paul Cliteur en Jort Kelder zijn ooit lijstduwers voor de partij geweest. Nu is PvdD min of meer het oude GroenLinks geworden.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 17:10 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Welnee, gelijk? Die was pissig dat ie geinvesteerd had in een doc voor niks.
Volgens mij was zelfs GL nooit zo extremistisch.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 17:16 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Het idee van PvdD was om mensen van alle politieke gezindten te verenigen in een partij die zou kunnen komen voor de minst mondigen, de dieren. Later is dat door Thieme verbreed tot ook het klimaat. Bijvoorbeeld Paul Cliteur en Jort Kelder zijn ooit lijstduwers voor de partij geweest. Nu is PvdD min of meer het oude GroenLinks geworden.
Ik vind Ouwehand ook geen goeie opvolger van Thieme. Heb in het verleden wel eens op de PvdD gestemd maar sinds Ouwehand partijleider is overweeg ik dat niet eens meer. Dat Thieme het klimaat (en het milieu!) erbij heeft betrokken vond ik destijds trouwens een volstrekt logische stap want er sterven nogal wat diersoorten uit door klimaatverandering en milieuvervuiling.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 17:16 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Het idee van PvdD was om mensen van alle politieke gezindten te verenigen in een partij die zou kunnen komen voor de minst mondigen, de dieren. Later is dat door Thieme verbreed tot ook het klimaat. Bijvoorbeeld Paul Cliteur en Jort Kelder zijn ooit lijstduwers voor de partij geweest. Nu is PvdD min of meer het oude GroenLinks geworden.
De dieren in Gaza en in Oekraïne kunnen totaal de ratsmodee krijgen van Koffeman.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 17:06 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Tsssk, ben geen fan van Ouwehand, maar dit vind ik wel een rotstreek. Meneer is 67 geworden, mag met pensioen..
Alleen de commissie landbouw en de commissie klimaat is leuk met 2 of 3 zetels, maar als je er met 6 zit (in 2021, toen zijn ze verbreed) kun je niet je allemaal alleen met dierenzaken bezighouden, dan heb je kamerleden die niks doen.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 17:16 schreef -XOR- het volgende:
[..]
De vraag is of die taakopvatting van niets vinden op andere onderwerpen voor een parlementariër realistisch is.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 17:16 schreef -XOR- het volgende:
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |