https://www.bnr.nl/nieuws(...)oor-drukkere-treinenquote:Kabinet legt NS bezuiniging op, staatssecretaris waarschuwt voor drukkere treinen
Auteur: BNR Webredactie | 16-7-2025
NS gaat de tarieven voor treintickets volgend jaar minder fors verhogen dan werd voorzien. In eerste instantie gaf het ov-bedrijf aan dat er een stijging van 12 procent van de prijzen in het vooruitzicht lag. Dat zal nu tussen de 6 procent en 9 procent zijn, meldt staatssecretaris Thierry Aartsen van Infrastructuur en Waterstaat. Het verschil zal NS zelf opvangen door flinke bezuinigingen door te voeren op de dienstverlening.
De mededeling van de tariefsverhoging deed veel stof opwaaien. De stijging was namelijk het gevolg van het feit dat de Tweede Kamer in 2024 een verhoging van de prijzen verbood. Het kabinet sprong bij om zo de inkomstenderving op te vangen, maar kon dat slechts één jaar. Daardoor zouden de tarieven in 2026 alsnog fors gaan stijgen.
Het kabinet had geen zin in jaarlijks terugkerende discussies over de kwestie. Volgens Aartsen is er nu een structurele oplossing, maar daarvoor krijgt NS geen hulp van de overheid. NS gaat nu zelf een 'structurele bijdrage leveren'. Aartsen benadrukt dat het uitgangspunt wel is 'om de reiziger zoveel mogelijk te ontzien', maar ziet ook dat gevolgen 'niet pijnloos' zijn. 'NS kan deze bijdrage namelijk alleen realiseren door kostenbesparingen in de dienstverlening door te voeren.'
Vollere treinen
Daardoor zal er worden ingegrepen op het materieel, dat volgens de staatssecretaris 'één van de belangrijkste kostendrijvers voor NS is'. Zo geeft de bewindspersoon aan dat het aantal treinen dat NS bezit 'strakker wordt afgesteld op de reizigersvraag'. Ook wordt er een minder grote buffer aangehouden en zal het onderhoud van de treinen 'anders worden ingericht', waardoor op drukke dagen meer treinen beschikbaar blijven voor treinvervoer.
De staatssecretaris waarschuwt daarom voor 'het risico' dat reizigers 'op bepaalde momenten te maken krijgen met drukkere treinen'. Die momenten zullen vooral tijdens de spits op dinsdag en donderdag plaatsvinden, 'vooral in het najaar en met name in de Randstad'. Het kabinet wil daarom ook kijken naar de verwachtingen die er van de dienstverlening zijn te verlagen. Dan gaat het om de 'bodem- en streefwaarden van de prestatie-indicatoren rondom zitplaatskans', zegt de staatssecretaris.
Minder stoelen in eerste klas
Ook zal de dienstverlening van NS op andere plekken worden aangepast. Zo worden aangeboden kortingen herzien en zal in een deel van de treinen het aantal stoelen in de eerste klas worden verminderd. 'De bovenstaande maatregelen zijn lastig, maar wel noodzakelijk om een NS-bijdrage aan het dempen van tariefstijgingen mogelijk te maken.' Ook zal NS met een voorstel komen om flexibele prijzen aan te bieden, waardoor reizen in de spits duurder kan worden om zo meer mensen te laten reizen op minder drukke momenten.
goed werkquote:Het kabinet had geen zin in jaarlijks terugkerende discussies over de kwestie.
Er zijn weer bijna verkiezingenquote:Op woensdag 16 juli 2025 17:21 schreef Straatcommando. het volgende:
Is er iets wat nog wel goed gaat?
quote:De staatssecretaris waarschuwt daarom voor 'het risico' dat reizigers 'op bepaalde momenten te maken krijgen met drukkere treinen'
3 jaar later:quote:De NS gaat tussen Den Haag en Eindhoven experimenteren met goedkopere treinkaartjes voor passagiers die buiten de spits reizen. Wie onder meer na 20.00 uur 's avonds met de trein reist, kan kortingen tot wel 60 procent krijgen. Een abonnement is niet nodig.
https://www.rtl.nl/rtl-ni(...)s-den-haag-eindhoven
Wie had dat zien aankomenquote:Ook zal NS met een voorstel komen om flexibele prijzen aan te bieden, waardoor reizen in de spits duurder kan worden om zo meer mensen te laten reizen op minder drukke momenten.
Het is juist voor die losse/spontane ritjes achterlijk duur.quote:Op woensdag 16 juli 2025 17:42 schreef nostra het volgende:
De trein wordt op die manier gewoon een forenzen- en studentenvervoermiddel (prijs totaal inelastisch) en voor af en toe een zondagmiddagritje. Kan ook een keuze zijn.
Nou ja, met zo'n 40%-abonnementje voor een paar euro is het wel te doen. Maar daar lijken ze dus ook van af te willen.quote:Op woensdag 16 juli 2025 17:48 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het is juist voor die losse/spontane ritjes achterlijk duur.
Gelukkig krijgen de arme mensen nu in meerdere provincies een pasje waarmee ze gratis met Arriva kunnen reizen.quote:Op woensdag 16 juli 2025 17:48 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het is juist voor die losse/spontane ritjes achterlijk duur.
Kunnen ze nog veel bezuinigen op andere dingen dan het personeel? 10% van de machinisten ontslaan en de 10% minst rendabele ritten opdoeken?quote:Op woensdag 16 juli 2025 17:43 schreef SnertMetChoco het volgende:
Achterlijk kortzichtig beleid om openbaar vervoer nog verder te versoberen.
Daar moeten ze sowieso mee stoppen, al is dat nu om de verkeerde redenen. Je wil dat dat zo laagdrempelig als mogelijk hebben.quote:Op woensdag 16 juli 2025 17:50 schreef nostra het volgende:
[..]
Nou ja, met zo'n 40%-abonnementje voor een paar euro is het wel te doen. Maar daar lijken ze dus ook van af te willen.
Plus:quote:Op woensdag 16 juli 2025 17:58 schreef Straatcommando. het volgende:
Een retourtje van hemelsbreed nog geen 5km betaal ik 6 euro.
Dat gaat dus hoogstwaarschijnlijk bijna 6 en een half kosten. Daar rijd ik voor heen en weer, parkeer ik en heb ik de afschrijving zelfs meegenomen..kansloos.
Zelf rijdende treinen op zonne/wind/kern energie, als tesla het kan in het verkeer, dan kunnen ze dit ook met de treinen.quote:Op woensdag 16 juli 2025 17:52 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Kunnen ze nog veel bezuinigen op andere dingen dan het personeel? 10% van de machinisten ontslaan en de 10% minst rendabele ritten opdoeken?
Gast, dat is sowieso al sinds de jaren '90 zo; benzine duurder maken om mensen uit de auto de trein in te jagen, en dan treinkaartjes schofterig veel duurder maken.....omdat het kan of zo?quote:Op woensdag 16 juli 2025 17:39 schreef Gibson88 het volgende:
Nóg duurder makenGodverdomme.
"Neeee we moeten mensen de auto uit krijgen, minder files bla bla bla "
Met dit sort plannen moet dat helemaal goed komen![]()
De leiding van het land wil gewoon niet dat ieder mens goedkoop kan reizen, want dan hebben ze geen handen meer die de saaie en zware arbeid doen.quote:Op woensdag 16 juli 2025 17:43 schreef SnertMetChoco het volgende:
Achterlijk kortzichtig beleid om openbaar vervoer nog verder te versoberen.
Dan kost het nog steeds wat het kost. Het zal er niet goedkoper op worden. De eerste 15 miljard die men ergens tevoorschijn weet te toveren zal eerst naar defensie moeten gaan.quote:Op woensdag 16 juli 2025 18:33 schreef Nexum het volgende:
Nationaliseer godverdomme eens het openbaar vervoer gewoon.
Willen we goed vervoer voor iedereen, of willen we er zoveel mogelijk geld aan verdienen? Dat laatste gaat niet lukken, dus trek dan de stekker er maar uit. Arme stumperds zonder geld voor een auto doen maar gewoon alles op fietsafstand.quote:Op woensdag 16 juli 2025 18:50 schreef Akkerdjie het volgende:
[..]
Dan kost het nog steeds wat het kost. Het zal er niet goedkoper op worden. De eerste 15 miljard die men ergens tevoorschijn weet te toveren zal eerst naar defensie moeten gaan.
Ondertussen is de FNV, onze vriendelijke vakbondvrienden, de NS, waarvan 100% van de aandelen in handen zijn van de overheid, de nek aan het omdraaien.
In Parijs rijden er op minstens één metrolijn onbemande metro’s. Gaaf om te zien ook. Maar het kan dus prima.quote:Op woensdag 16 juli 2025 18:02 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
[..]
Zelf rijdende treinen op zonne/wind/kern energie, als tesla het kan in het verkeer, dan kunnen ze dit ook met de treinen.
Waarom kan A.I geen trein besturen?quote:Op woensdag 16 juli 2025 18:42 schreef MichaelScott het volgende:
Het wordt nog wel wat duurder als de vakbonden hun zin krijgen.
Als er iets 'geofenced' is, zijn het wel trein traces. Dat er nog steeds machinisten nodig zijn, slaat werkelijk helemaal nergens op. Als de ritten met robotaxis straks goedkoper zijn dan treinkaartjes valt dat ook echt niet meer uit te leggenquote:Op woensdag 16 juli 2025 19:53 schreef miss_sly het volgende:
[..]
In Parijs rijden er op minstens één metrolijn onbemande metro’s. Gaaf om te zien ook. Maar het kan dus prima.
Waarom zou je als monopolistquote:Op woensdag 16 juli 2025 20:00 schreef halfway het volgende:
[..]
Waarom kan A.I geen trein besturen?
Waarom kan A.I geen kaartjes controleren.
Waarom kan A.I geen planning aanpassen?
A.I was toch zo fantastisch!
Mobiliteit lijkt vooral een melkkoe en een zondebok te zijn.quote:Op woensdag 16 juli 2025 18:43 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Mobiliteit is welvaart, maar dat schijnt een moeilijke les te zijn.
Vanuit de overheid ziet men mobiliteit duidelijk als een luxe en men handelt dan ook vanuit dat oogpunt. De bevolking ziet het als noodzaak en een levensbehoefte. Dit maakt duidelijk dat er een kolosale kloof bestaat tussen overheid en bevolking. Zo representatief is onze 'representatieve' overheid blijkbaar nietquote:Op woensdag 16 juli 2025 20:03 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Mobiliteit lijkt vooral een melkkoe en een zondebok te zijn.
Ik denk dat extra strenge milieuzones is wat we nodig hebben.quote:Op woensdag 16 juli 2025 20:23 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Vanuit de overheid ziet men mobiliteit duidelijk als een luxe en men handeld dan ook vanuit dat oogpunt. De bevolking ziet het als noodzaak en een levensbehoefte. Dit maakt duidelijk dat er een kolosale kloof bestaat tussen overheid en bevolking. Zo representatief is onze 'representatieve' overheid blijkbaar niet
Ik hoop dat robotaxis het monopoly van het spoor gaan doorbreken, zoals kabel, glasvezel en mobiele telefonie destijds het monopolie van de PTT grotendeels doorbroken hebben.quote:Op woensdag 16 juli 2025 20:26 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik denk dat extra strenge milieuzones is wat we nodig hebben.
De planning wordt al aangepast door 3 ai achtige systemen.quote:Op woensdag 16 juli 2025 20:00 schreef halfway het volgende:
[..]
Waarom kan A.I geen trein besturen?
Waarom kan A.I geen kaartjes controleren.
Waarom kan A.I geen planning aanpassen?
A.I was toch zo fantastisch!
Mensen hebben geen tot onvoldoende mobiliteit(actieradius) als zij eerlijk zijn. Eerlijke mensen zouden eigenlijk brutaler moeten worden en een graantje meepikken.quote:Op woensdag 16 juli 2025 20:23 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Vanuit de overheid ziet men mobiliteit duidelijk als een luxe en men handeld dan ook vanuit dat oogpunt. De bevolking ziet het als noodzaak en een levensbehoefte. Dit maakt duidelijk dat er een kolosale kloof bestaat tussen overheid en bevolking. Zo representatief is onze 'representatieve' overheid blijkbaar niet
Is het niet eenvoudiger om dan maar oneerlijk te wordenquote:Op woensdag 16 juli 2025 20:34 schreef torentje het volgende:
[..]
Mensen hebben geen tot onvoldoende mobiliteit(actieradius) als zij eerlijk zijn. Eerlijke mensen zouden eigenlijk brutaler moeten worden en een graantje meepikken.
Ja, dat willen ze al lang. Het grote probleem: het waarschuwingssysteem. Daar zijn ze al decennia aan bezig en het helpt niet dat zo'n beetje ieder land een andere heeft. Ze zijn het nu EU-breed gelijk aan het trekken, maar het zal nog wel een tijdje duren voor het zover is. Vooral ook omdat iedereen er aan trekt. Alle stokpaardjes moeten er in.quote:Op woensdag 16 juli 2025 20:00 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Als er iets 'geofenced' is, zijn het wel trein traces. Dat er nog steeds machinisten nodig zijn, slaat werkelijk helemaal nergens op. Als de ritten met robotaxis straks goedkoper zijn dan treinkaartjes valt dat ook echt niet meer uit te leggen![]()
Ik zou er niet op wachten. En waar laat je al die dingen? De mensen die die dingen willen verhuren als taxi moeten ook naar het werk. Dus dan moeten we wel allemaal thuis gaan werken, of op oproepbasis.quote:Op woensdag 16 juli 2025 20:30 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ik hoop dat robotaxis het monopoly van het spoor gaan doorbreken, zoals kabel, glasvezel en mobiele telefonie destijds het monopolie van de PTT grotendeels doorbroken hebben.
Ik heb nu een kleine auto, maar grote afstanden reis is liever met de trein, of beter nog met een robotaxi als die mogelijkheid er zou zijn. Als robotaxis succesvol blijken, zullen er ook wel robobussen/robobusjes volgen. Dat kan dan pas echt de vervoerskosten laten dalen en het wegoppervlak beter benutten.quote:Op woensdag 16 juli 2025 21:21 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ik zou er niet op wachten. En waar laat je al die dingen? De mensen die die dingen willen verhuren als taxi moeten ook naar het werk. Dus dan moeten we wel allemaal thuis gaan werken, of op oproepbasis.
Plus, in plaats van een bus of trein vol mensen, zitten ze dan allemaal alleen in een auto.
Je kan deel van je geld voor je kaartje terugkrijgen bij vertragingquote:Op woensdag 16 juli 2025 20:33 schreef Shotty het volgende:
[..]
De planning wordt al aangepast door 3 ai achtige systemen.
1ste plant het materiaal, 2de het personeel, en de 3de voegt dat samen.
Resultaat mogen we elke dag aanschouwen.
Vandaag 2,5 uur met de trein. Kost 50 euro, gratis uurtje vertraging er bij.
Volgende keer weer de auto dan maar…
Dat gaat pas gebeuren als we overal een aparte weg hebben voor autonome auto's. Samen met @BlaZ gaan promoten dat alle treinen, trams en bussen weggaan en alle sporen en busbanen gewone wegen worden. En dan alles afbakenen, zodat er overal nog hoogstens 1 rijbaan is, met gedeelde fietspaden en voetpaden, voor het verkeer met menselijke bestuurders. En de rest voor de autonome taxi's. En daar die ook bij alle bedrijven en huizen moeten kunnen komen, is de weg waar je nog zelf mag lopen of sturen dan voornamelijk beperkt tot winkelcentra en parken.quote:Op woensdag 16 juli 2025 21:26 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ik heb nu een kleine auto, maar grote afstanden reis is liever met de trein, of beter nog met een robotaxi als die mogelijkheid er zou zijn. Als robotaxis succesvol blijken, zullen er ook wel robobussen/robobusjes volgen. Dat kan dan pas echt de vervoerskosten laten dalen en het wegoppervlak beter benutten.
Minder mensen moeten gaan werken want dan heb je minder woon/werk verkeer. Het permanent wonen in tenten legaliseren kan ook heel veel gaan helpen. Er is dan geen productie en vervoer voor al die bouwmaterialen meer nodig voor huizen en appartementen.quote:Op woensdag 16 juli 2025 21:34 schreef Faraday01 het volgende:
Kan deze minister uitleggen hoe hij bij een toenemende bevolking en weinig mogelijkheden om het wegennet uit te breiden gaat zorgen dat mensen nog op bestemming komen op een aanvaardbare manier binnen een redelijke tijd.
Want bussen bezuinigen we weg, de trein wordt voor steeds meer mensen onbetaalbaar en veel te druk in de spits en op de weg nemen de files toe.
De treinen zullen blijven rijden, als het monopolie doorbroken wordt zullen de service en kosten heel anders gaan zijn. KPN bestaat ook nog steeds naast de vele andere aanbiedersquote:Op woensdag 16 juli 2025 21:35 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dat gaat pas gebeuren als we overal een aparte weg hebben voor autonome auto's. Samen met @:BLaZ gaan promoten dat alle treinen, trams en bussen weggaan en alle sporen en busbanen gewone wegen worden. En dan alles afbakenen, zodat er overal nog hoogstens 1 rijbaan is, met gedeelde fietspaden en voetpaden, voor het verkeer met menselijke bestuurders. En de rest voor de autonome taxi's. En daar die ook bij alle bedrijven en huizen moeten kunnen komen, is de weg waar je nog zelf mag lopen of sturen dan voornamelijk beperkt tot winkelcentra en parken.
Dan kunnen we mooi op termijn al het vervoer behalve die robottaxi's afschaffen en kunnen de prijzen daarvan de stratosfeer in.
Oh, en Ozempic in het basispakket, want dan wordt iedereen helemaal moddervet.
Ik begrijp die fascinatie met auto's en asfalt niet. We zijn hier in Nederland het beste wandel- en fietsland ter wereld en nou moeten we van sommige mensen allemaal de auto in en de halve steden platgooien voor wegen en parkeermogelijkheden.quote:Op woensdag 16 juli 2025 21:41 schreef Digi2 het volgende:
[..]
De treinen zullen blijven rijden, als het monopolie doorbroken wordt zullen de service en kosten heel anders gaan zijn. KPN bestaat ook nog steeds naast de vele andere aanbieders
Pikken is toch een ander woord voor roven?quote:Op woensdag 16 juli 2025 20:38 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Is het niet eenvoudiger om dan maar oneerlijk te worden
Ik ben vooral een fietsliefhebber en fiets meestal ook naar mijn werk 5 km vanaf mijn woning. Eigenlijk hebben we in Nederland vergeleken met de meeste landen niet veel te klagen wat mobiliteit betreft. Maar naar mijn weten is ondertussen alleen Zwitserland duurder met de treinkaartjes, terwijl een doorsnee zwitsers inkomen netto 2x zo hoog is als hier. Gerekend in verhouding naar gemiddeld inkomen zijn de kaartjes hier dus het duurst ter wereld vermoed ik. Dat mag wat mij betreft best wel een punt van aandacht zijnquote:Op woensdag 16 juli 2025 21:43 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ik begrijp die fascinatie met auto's en asfalt niet. We zijn hier in Nederland het beste wandel- en fietsland ter wereld en nou moeten we van sommige mensen allemaal de auto in en de halve steden platgooien voor wegen en parkeermogelijkheden.
Of misschien vind jij het wel wat als iedereen in auto's gaat wonen en dat die je dan 's morgens automatisch naar je werk rijden terwijl je nog ligt te slapen.
De winsten van bedrijven gaan uitstekend.quote:Op woensdag 16 juli 2025 17:21 schreef Straatcommando. het volgende:
Niet alleen de zorg, ook de uitgaven aan AOW die al voor meer dan de helft direct uit de staatsbegroting betaalt worden zijn gevolgen van de vergrijzing die op de staatskas drukken.quote:Op woensdag 16 juli 2025 21:55 schreef Richestorags het volgende:
[..]
De winsten van bedrijven gaan uitstekend.
Aan de inkomstenkant missen we de gasbel en aan de uitgavenkant is de zorg een jaarlijks steeds grotere kostenpost. We beginnen de effecten van de vergrijzing te merken.
Dat komt omdat al die andere landen begrijpen dat OV niet kostendekkend kan zijn. Dan kun je dat beter privatiseren en/of laten doen door hele arme mensen met fietstaxi's.quote:Op woensdag 16 juli 2025 21:53 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ik ben vooral een fietsliefhebber en fiets meestal ook naar mijn werk 5 km vanaf mijn woning. Eigenlijk hebben we in Nederland vergeleken met de meeste landen niet veel te klagen wat mobiliteit betreft. Maar naar mijn weten is ondertussen alleen Zwitserland duurder met de treinkaartjes, terwijl een doorsnee zwitsers inkomen netto 2x zo hoog is als hier. Gerekend in verhouding naar gemiddeld inkomen zijn de kaartjes hier dus het duurst ter wereld vermoed ik. Dat mag wat mij betreft best wel een punt van aandacht zijn
Ik denk eigenlijk ook dat je de mensen die je kunt laten fietsen (en dat ook willen) wel bereikt hebt. Daar zit niet zo veel rek meer in.quote:Op woensdag 16 juli 2025 21:53 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ik ben vooral een fietsliefhebber en fiets meestal ook naar mijn werk 5 km vanaf mijn woning. Eigenlijk hebben we in Nederland vergeleken met de meeste landen niet veel te klagen wat mobiliteit betreft. Maar naar mijn weten is ondertussen alleen Zwitserland duurder met de treinkaartjes, terwijl een doorsnee zwitsers inkomen netto 2x zo hoog is als hier. Gerekend in verhouding naar gemiddeld inkomen zijn de kaartjes hier dus het duurst ter wereld vermoed ik. Dat mag wat mij betreft best wel een punt van aandacht zijn
En dat terwijl we, zeker in de randstad, gewoon met teveel op een te kleine plek zijn om geen goed ov te hebben. Betaald zich veel meer terug dan enkel dat geld voor dat kaartje.quote:Op woensdag 16 juli 2025 20:03 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Mobiliteit lijkt vooral een melkkoe en een zondebok te zijn.
Duitsland en Belgie hebben een tol ingevoerd voor het vrachtvervoer, mogelijk kan het helpen minder internationaal vrachtverkeer hier op de weg te krijgen door dat ook hier te gaan invoeren. Vrachtverkeer is ook verruit het meest schadelijk voor het wegdek. De lasten daar leggen bij degene die de schade veroorzaakt lijkt me op zijn minst redelijk.quote:Op woensdag 16 juli 2025 22:28 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik denk eigenlijk ook dat je de mensen die je kunt laten fietsen (en dat ook willen) wel bereikt hebt. Daar zit niet zo veel rek meer in.
Zelf merk ik wel dat het wegennet overbelast begint te raken. Sowieso omdat we zoiets middeleeuws als "de spits" hebben, maar niet in de laatste plaats omdat het ov vaak geen (betaalbaar) alternatief is.
Gelukkig was er een decennia of wat lang gebakkelei over het doortrekken van de A15, waardoor er miljoenen onnodige (file)kilometers zijn gereden over een trace dat stamt uit de jaren 70.quote:Op woensdag 16 juli 2025 22:38 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Duitsland en Belgie hebben een tol ingevoerd voor het vrachtvervoer, mogelijk kan het helpen minder internationaal vrachtverkeer hier op de weg te krijgen door dat ook hier te gaan invoeren. Vrachtverkeer is ook verruit het meest schadelijk voor het wegdek. De lasten daar leggen bij degene die de schade veroorzaakt lijkt me op zijn minst redelijk.
Ik ook niet, volgens mij zijn er gewoon teveel bedrijven die nauwelijks wat bijdragen aan de schatkist en 'samenleving', maar wel veel lasten veroorzaken zoals gebrek aan woonruimte, drukte op de weg etc.quote:Op woensdag 16 juli 2025 22:46 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik ben er echt niet voor om Nederland vol te asfalteren overigens.
Dat is in mijn ogen ook zo. Sowieso heb je een meerdere bedrijfstakken die leunen op goedkope (gesubsidieerde) arbeid. Die mensen moeten ook ergens wonen en naar hun werk toe.quote:Op woensdag 16 juli 2025 22:49 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ik ook niet, volgens mij zijn er gewoon teveel bedrijven die nauwelijks wat bijdragen aan de schatkist en 'samenleving', maar wel veel lasten veroorzaken zoals gebrek aan woonruimte, drukte op de weg etc.
Het is buiten de randstad ook veel drukker geworden omdat de meeste buslijnen zijn geschrapt en buiten de steden de meeste bushaltes zijn opgedoekt.quote:Op woensdag 16 juli 2025 22:53 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat is in mijn ogen ook zo. Sowieso heb je een meerdere bedrijfstakken die leunen op goedkope (gesubsidieerde) arbeid. Die mensen moeten ook ergens wonen en naar hun werk toe.
En wat me vooral stoort en dat speelt vooral buiten de randstad is dat er traces zijn die jarenlang niet zijn aangepast aan de toegenomen verkeersbewegingen. Dat is naast vervelend ook slecht voor het milieu en "de welvaart"
Er valt geen geld aan te verdienen, het is moeilijk genoeg on de boot drijvende te houden. Door de forse geldontwaarding en vergrijzing wordt het nog moeilijker om het elk jaar drijvende te houden. De lonen worden ook steeds hoger hierdoor. En anders mag je bepalen wat hiervoor (miljarden subsidie per jaar) ingekrimpt mag worden. Nog afgezien van de nog komende productieverlaging door vergrijzing, miljarden per jaar extra die naar klimaat moeten om de doelen te halen, 15-30 miljard naar defensie per jaar om maar een paar zaken te noemen. Lees het rapport over de staatsbegroting alsjeblieft eens door. 126% tekort van het gdp alleen al door vergrijzing bij huidig beleid, 186% bij het nakomen van alle dwaze beloftes. Een slecht treinstelsel is het minste waar je je druk om kunt maken dan. Ooit ga je het misschien begrijpen. Gewoon door blijven printen of het zogenaamd wegnemen bij rijken gaat hem niet worden. Het wordt extra belastingen, latere aow, verder uitgeklede zorg, ook vermogensbelastingen, en wsl verdere uitkleding verzorgingstaat om dit te kunnen betalen. Er zal iig weer links en rechts lekker populistisch gelukd worden om het zogenaamd makjelijk op te lossen.quote:Op woensdag 16 juli 2025 19:39 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Willen we goed vervoer voor iedereen, of willen we er zoveel mogelijk geld aan verdienen? Dat laatste gaat niet lukken, dus trek dan de stekker er maar uit. Arme stumperds zonder geld voor een auto doen maar gewoon alles op fietsafstand.
Er werd al teveel vermogensbelasting geheven in de vorm van de vermogensrendements heffing. Deze was volgens de hoge raad 'confiscatoir' (diefstal door de overheid). Men ging uit van hogere rendementen dan daadwerkelijk via redelijk veilige beleggingen mogelijk is, zoals bijv in staatsobligaties. Vanwege de hoge inflatie en lage rente was de werkelijke reële rente vaak zelfs negatief. Er zit internationaalrechtelijk dus een duidelijke grens aan wat men aan vermogensbelasting kan innen. En al helemaal als men euros blijft bijdrukken, omdat het al snel tot een negatieve reële rente leidt voor de doorsnee burger en waar de rechter vanuit gaat.quote:Op donderdag 17 juli 2025 00:19 schreef Akkerdjie het volgende:
[..]
ook vermogensbelastingen,
https://www.rijksoverheid(...)oep-begrotingsruimte
Er kopen nog vaak genoeg mensen of dieren op het spoor. Heb direct meegemaakt wat AI kan en wat nog niet op NS treinen. Meeste gaat heel goed en zolang iemand binnen de sensors loopt wordt een trein ook vertraagd of gestopt maar alles buiten de sensoren wordt niet opgemerkt. Zaken die een machinist wel ziet maar AI dus niet.quote:Op woensdag 16 juli 2025 20:00 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Als er iets 'geofenced' is, zijn het wel trein traces. Dat er nog steeds machinisten nodig zijn, slaat werkelijk helemaal nergens op. Als de ritten met robotaxis straks goedkoper zijn dan treinkaartjes valt dat ook echt niet meer uit te leggen![]()
quote:Op woensdag 16 juli 2025 21:53 schreef Digi2 het volgende:
Gerekend in verhouding naar gemiddeld inkomen zijn de kaartjes hier dus het duurst ter wereld vermoed ik. Dat mag wat mij betreft best wel een punt van aandacht zijn
juist geen zondagmiddagritje meerquote:Op woensdag 16 juli 2025 17:42 schreef nostra het volgende:
De trein wordt op die manier gewoon een forenzen- en studentenvervoermiddel (prijs totaal inelastisch) en voor af en toe een zondagmiddagritje. Kan ook een keuze zijn.
Dat kun je nauwelijks met elkaar vergelijken, voor een groot deel is dat broekzak/vestzak omdat als de overheid de treinen sponsort, dit natuurlijk ook weer gewoon vanuit belasting betaald word. Daarnaast kun je OV systemen nauwelijks met elkaar vergelijken, het Nederlandse netwerk is eigenlijk door de grote van onze land meer een metrostelsel bereden door treinen.quote:Op woensdag 16 juli 2025 21:53 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Logisch, je moet gebieden bereikbaar houdenquote:Op donderdag 17 juli 2025 07:56 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dat kun je nauwelijks met elkaar vergelijken, voor een groot deel is dat broekzak/vestzak omdat als de overheid de treinen sponsort, dit natuurlijk ook weer gewoon vanuit belasting betaald word. Daarnaast kun je OV systemen nauwelijks met elkaar vergelijken, het Nederlandse netwerk is eigenlijk door de grote van onze land meer een metrostelsel bereden door treinen.
Daarnaast hebben wij in Nederland gekozen dat OV voor in principe iedereen beschikbaar moet zijn, dit betekend dus ook dat we lijnen bemannen waarvan we weten dat die economisch niet rendabel zijn.
Je bent gewoon een bangig type dus?quote:Op donderdag 17 juli 2025 07:22 schreef MisterFox het volgende:
Het OV is echt bij uitstek alleen maar voor de compleet kanslozen onder ons. Helaas ben ik er zelf als student ook afhankelijk van geweest en mijn partner is de komende twee jaar nog slachtoffer als ik hem niet kan brengen naar school (en dat is meestal het geval).
Onprettiger gaat het echt niet worden. Ik hoor de verhalen aan; het meest achterlijke rare volk kom je tegen: van mensen die niet inchecken tot zwartten en moslims die zich als sociopaat gedragen (in de bus, bijvoorbeeld: Express harde muziek aanzetten en schreeuwen, en de buschauffeur doet natuurlijk niks).
Drie maanden geleden besloot ik de metro een kans te geven, omdat het erg druk was op de weg en ik geen zin had om parkeerkosten te betalen. Ik zat die avond omstreeks acht uur in de metro naar huis en er kwamen acht Marokkanen de metro ingelopen. Ze ging als hyena’s om me heen zitten. De leider van het groepje begon ineens een rare opmerkingen tegen me te maken. “hé swa zet je dikke oom naast je ha ha ha”. Die jongen zat me gewoon uit te dagen.
Mijn hart zit in mijn keel. Ik besloot om weg te lopen en op een andere plek te gaan zitten bij blanke mensen. het was lachen, gieren brullen.
Het viel me op dat de getuigen helemaal niets deden of zeiden.
Eergisteravond moest ik mijn partner ophalen bij het station. Ik zat een beetje om me heen te kijken toen ik aan het wachten was in de auto. Echt waar, wat een volk zeg. Echt heel veel hang”jongeren” en gekkies. Het voelt heel onveilig, zelfs in de auto.
Ja en dat komt dus met een prijs, of minder goed vervoer op een andere plek. Ik heb zelf geen auto maar moet zeggen dat ik het OV in Nederland helemaal niet zo slecht vind, het enige wat ik wel mis is een fatsoenlijk nacht netwerk.quote:Op donderdag 17 juli 2025 07:59 schreef MisterFox het volgende:
[..]
Logisch, je moet gebieden bereikbaar houden
Ja het innen van belastingen en het verhogen van de prijzen.quote:Op woensdag 16 juli 2025 17:21 schreef Straatcommando. het volgende:
Klopt, maar treinen hebben geen toekomst.quote:Op woensdag 16 juli 2025 17:42 schreef nostra het volgende:
Precies als je al een auto hebt is dat zelfs voor het vervoer van 1 persoon goedkoper dan met de trein gaan.quote:Op woensdag 16 juli 2025 17:42 schreef nostra het volgende:
Precies als je al een auto hebt is dat zelfs voor het vervoer van 1 persoon goedkoper dan met de trein gaan.quote:Op woensdag 16 juli 2025 17:42 schreef nostra het volgende:
Ik gebruik het altijd. Maandje korting aan en je hebt het er al uit als je op en neer naar Utrecht moet.quote:Op woensdag 16 juli 2025 17:52 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Daar moeten ze sowieso mee stoppen, al is dat nu om de verkeerde redenen. Je wil dat dat zo laagdrempelig als mogelijk hebben.
Niet dat ik een of ander ns reisvoordeel dal flex versie b abo nodig heb om een normale prijs te betalen voor die ene keer dat ik de trein zit.
Leg uit.quote:Op woensdag 16 juli 2025 18:43 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Mobiliteit is welvaart, maar dat schijnt een moeilijke les te zijn.
Het is dat steden exhorbitante parkeerkosten rekenen, haal je die weg is dat het nu al.quote:Op donderdag 17 juli 2025 09:35 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Precies als je al een auto hebt is dat zelfs voor het vervoer van 1 persoon goedkoper dan met de trein gaan.
Ik ben zeker het probleem?quote:Op donderdag 17 juli 2025 08:05 schreef XDo het volgende:
[..]
Je bent gewoon een bangig type dus?
Niet iedereen die er anders uitziet dan jij of zich anders gedraagt wil je neersteken hoor.
Volgens mij is het probleem ook dat de NS (en de rest van het ov) gedwongen op twee gedachten hinkt: betaalbaar en het hele land kunnen bedienen. Wil je NS echt betaalbaar/kostendekkend maken zullen ze onrendabele lijnen moeten schrappen of in ieder geval niet meer twee keer per uur een lege intercity naar toe sturen. Maar dat mogen ze niet van de overheid, omdat we (begrijpelijk) het belangrijk vinden dat ook de provincie ov heeft. Het gevolg hiervan is dat zowel het ov in de provincie als in de randstad onvoldoende is.quote:Op woensdag 16 juli 2025 22:38 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
En dat terwijl we, zeker in de randstad, gewoon met teveel op een te kleine plek zijn om geen goed ov te hebben. Betaald zich veel meer terug dan enkel dat geld voor dat kaartje.
Er liggen ook al lang plannen voor soort van metro achtige opbouw van het spoor. Maar goed, dat vergt goed bestuur, daar is de tijdsgeest niet naar
En die extra belastingen zijn weer voor de onderste helft van de bevolking. De loonbelasting voor de rijken is sinds de jaren 80 met 40% afgenomen. En het aantal manieren om de belasting te ontwijken als je een bedrijf en genoeg geld hebt is fors gegroeid. Ook een vermogensbelasting voor de rijken wordt altijd afgeschoten.quote:Op donderdag 17 juli 2025 00:19 schreef Akkerdjie het volgende:
[..]
Er valt geen geld aan te verdienen, het is moeilijk genoeg on de boot drijvende te houden. Door de forse geldontwaarding en vergrijzing wordt het nog moeilijker om het elk jaar drijvende te houden. De lonen worden ook steeds hoger hierdoor. En anders mag je bepalen wat hiervoor (miljarden subsidie per jaar) ingekrimpt mag worden. Nog afgezien van de nog komende productieverlaging door vergrijzing, miljarden per jaar extra die naar klimaat moeten om de doelen te halen, 15-30 miljard naar defensie per jaar om maar een paar zaken te noemen. Lees het rapport over de staatsbegroting alsjeblieft eens door. 126% tekort van het gdp alleen al door vergrijzing bij huidig beleid, 186% bij het nakomen van alle dwaze beloftes. Een slecht treinstelsel is het minste waar je je druk om kunt maken dan. Ooit ga je het misschien begrijpen. Gewoon door blijven printen of het zogenaamd wegnemen bij rijken gaat hem niet worden. Het wordt extra belastingen, latere aow, verder uitgeklede zorg, ook vermogensbelastingen, en wsl verdere uitkleding verzorgingstaat om dit te kunnen betalen. Er zal iig weer links en rechts lekker populistisch gelukd worden om het zogenaamd makjelijk op te lossen.
https://www.rijksoverheid(...)oep-begrotingsruimte
Edit: hier het volledige rapport:
https://open.overheid.nl/(...)ff-8fe29bc19938/file
Alleen voor de volle mep in de spits gaan rijden heeft een paar problemen. Dat maakt het erg duur, omdat je het personeel niet een paar uur 's ochtends en 's avonds kunt laten werken en de rest van de dag naar huis kunt sturen. Het materieel is ook niet goedkoop, je moet dan de kaartjes flink duurder maken om dat terug te verdienen. En dan is het dus alleen nog voor mensen waarvan hun baas (of de regering, bij studenten) de kosten betalen.quote:Op donderdag 17 juli 2025 10:38 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Volgens mij is het probleem ook dat de NS (en de rest van het ov) gedwongen op twee gedachten hinkt: betaalbaar en het hele land kunnen bedienen. Wil je NS echt betaalbaar/kostendekkend maken zullen ze onrendabele lijnen moeten schrappen of in ieder geval niet meer twee keer per uur een lege intercity naar toe sturen. Maar dat mogen ze niet van de overheid, omdat we (begrijpelijk) het belangrijk vinden dat ook de provincie ov heeft. Het gevolg hiervan is dat zowel het ov in de provincie als in de randstad onvoldoende is.
Misschien moeten we wel gewoon meer inzetten op hoogwaardig ov in de Randstad+ en accepteren dat het ov in de landelijke gebieden nog slechter wordt. Ik snap het probleem en het is niet ideaal, maar in de praktijk krijg je mensen die landelijk wonen toch niet de auto uit.
Nee er gaat nooit meer iets beter worden. Omdat er veel en veel te veel mensen zijn. En dat aantal blijft maar stijgen. Het kan alleen nog beter worden als er minder mensen komen. En met economische krimp.quote:Op woensdag 16 juli 2025 17:32 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Verder is dit natuurlijk (alweer) kansloos beleid. Een betrouwbaar en geriefelijk openbaar vervoer zou bij uitstek een middel zijn om het eveneens overvolle wegennet van ons land te verlichten, maar kom laten we het OV kutter maken.
Is er ook maar iets waarbij er nog wel een visie van toekomstige verbetering is? Alles wordt maar uitgekleed, normen naar beneden bijgesteld, burgers moeten er maar aan wennen dat het allemaal minder goed functioneert, enzovoort. Ondertussen betaal je steeds meer voor steeds minder.
Ik weet niet of je wel eens door DL en België rijdt, maar door die tol is het vrachtvervoer echt niet minder geworden hoor.quote:Op woensdag 16 juli 2025 22:38 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Duitsland en Belgie hebben een tol ingevoerd voor het vrachtvervoer, mogelijk kan het helpen minder internationaal vrachtverkeer hier op de weg te krijgen door dat ook hier te gaan invoeren. Vrachtverkeer is ook verruit het meest schadelijk voor het wegdek. De lasten daar leggen bij degene die de schade veroorzaakt lijkt me op zijn minst redelijk.
Zoals ASML.quote:Op woensdag 16 juli 2025 22:49 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ik ook niet, volgens mij zijn er gewoon teveel bedrijven die nauwelijks wat bijdragen aan de schatkist en 'samenleving', maar wel veel lasten veroorzaken zoals gebrek aan woonruimte, drukte op de weg etc.
Ov is nu juist een van die dingen die alleen maar beter worden met meer mensen. Meer mensen betekent relatief lage infrastructuur kosten en hoge ticket opbrengsten. Laten we leren van Tokio.quote:Op donderdag 17 juli 2025 14:40 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Nee er gaat nooit meer iets beter worden. Omdat er veel en veel te veel mensen zijn. En dat aantal blijft maar stijgen. Het kan alleen nog beter worden als er minder mensen komen. En met economische krimp.
Of met een trienquote:Op donderdag 17 juli 2025 13:43 schreef augurk2025 het volgende:
Volwassen mensen die met de trijn reizen
Het loopt helemaal uit de klauwen. We hebben het nog redelijk goed qua doorstroming. Zodra ik vanaf de Nederlandse A1 over de Duitse A30 rij dan begint het al binnen enkele kilometers na de grens behoorlijk druk te worden qua vrachtverkeer met vrachtwagenfiles op de rechterrijstrook die ik gelukkig links voorbij kan, want de Duitse politie handhaaft het inhaalverbod streng. Je merkt ook dat er aanzienlijk meer politie op de snelweg rijdt dan in Nederland. Echter hebben ze teveel bezuinigd op infrastructuur wat je vooral merkt aan gebrekkig spoor- en wegonderhoud. Goede mobiliteit heeft een behoorlijk prijskaartje, maar zodra we onze portemonnee moeten trekken willen we dat niet inzien.quote:Op donderdag 17 juli 2025 14:47 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Ik weet niet of je wel eens door DL en België rijdt, maar door die tol is het vrachtvervoer echt niet minder geworden hoor.
Ah ja dat kan ook. Met een schoenlepel mensen in de wagon proppen.quote:Op donderdag 17 juli 2025 14:56 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Ov is nu juist een van die dingen die alleen maar beter worden met meer mensen. Meer mensen betekent relatief lage infrastructuur kosten en hoge ticket opbrengsten. Laten we leren van Tokio.
Nederlandse steden zijn daar te klein voor.quote:Op donderdag 17 juli 2025 16:39 schreef WheeledWarrior het volgende:
Waarom hebben we in Nederland nooit meer geïnvesteerd in metro- of andere ondergrondse systemen eigenlijk?
Die angst zit in jouw hoofd ja.quote:
In de Randstad ligt alles toch aan elkaar vast.quote:Op donderdag 17 juli 2025 16:40 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Nederlandse steden zijn daar te klein voor.
En toch genoeg ruimte voor bovengronds spoor.quote:Op donderdag 17 juli 2025 16:46 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
In de Randstad ligt alles toch aan elkaar vast.
Slappe ondergrond in de randstad en te dunne bevolking elders.quote:Op donderdag 17 juli 2025 16:39 schreef WheeledWarrior het volgende:
Waarom hebben we in Nederland nooit meer geïnvesteerd in metro- of andere ondergrondse systemen eigenlijk?
Dat is zo, omdat men nooit wilde bouwen naar wens van medemensen met een hoog IQ.quote:Op donderdag 17 juli 2025 16:39 schreef WheeledWarrior het volgende:
Zulke excessen zijn leuke content maar niet de realiteit voor 99 procent van de ritten. De metro vervoert 8 miljoen mensen per dag. Probeer daar maar eens autoinfrastructuur voor aan te leggen. En de stad nog een beetje leefbaar te houden. Ov is de enige oplossing.quote:Op donderdag 17 juli 2025 16:38 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Ah ja dat kan ook. Met een schoenlepel mensen in de wagon proppen.
Ja, als je dat graag wilt, dan moet je er ook zelf maar voor betalen. We gaan niets doen omdat veel mensen daar baat bij hebben. Dat is zonde van het geld.quote:Op donderdag 17 juli 2025 16:00 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Het loopt helemaal uit de klauwen. We hebben het nog redelijk goed qua doorstroming. Zodra ik vanaf de Nederlandse A1 over de Duitse A30 rij dan begint het al binnen enkele kilometers na de grens behoorlijk druk te worden qua vrachtverkeer met vrachtwagenfiles op de rechterrijstrook die ik gelukkig links voorbij kan, want de Duitse politie handhaaft het inhaalverbod streng. Je merkt ook dat er aanzienlijk meer politie op de snelweg rijdt dan in Nederland. Echter hebben ze teveel bezuinigd op infrastructuur wat je vooral merkt aan gebrekkig spoor- en wegonderhoud. Goede mobiliteit heeft een behoorlijk prijskaartje, maar zodra we onze portemonnee moeten trekken willen we dat niet inzien.
Vroeger, lang geleden, probeerde de NS het de reizigers zo veel mogelijk naar de zin te maken. Je moest daar voor je plezier zitten. Het moest een veel betere ervaring zijn dan een ritje met de auto. En dat lukte ze aardig.quote:Op donderdag 17 juli 2025 18:14 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Zulke excessen zijn leuke content maar niet de realiteit voor 99 procent van de ritten. De metro vervoert 8 miljoen mensen per dag. Probeer daar maar eens autoinfrastructuur voor aan te leggen. En de stad nog een beetje leefbaar te houden. Ov is de enige oplossing.
Nu is de randstad+ lang geen Tokio, maar ik denk wel dat we eens verder moeten kijken naar (relatief) kleine steden en de randstad+ moeten zien als een stedelijk gebied.
Dit, ik ga soms vanuit Zeeland met de trein naar A’dam voor een concert.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 00:06 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Vroeger, lang geleden, probeerde de NS het de reizigers zo veel mogelijk naar de zin te maken. Je moest daar voor je plezier zitten. Het moest een veel betere ervaring zijn dan een ritje met de auto. En dat lukte ze aardig.
Tegenwoordig mag het niets meer kosten en zit iedereen toch op hun telefoon te kijken. Dus inderdaad, alleen staanplaatsen voor de tweede klas, voor een premium prijs, en dan gek opkijken als iedereen dan maar in de auto gaat zitten.
Het wegennetwerk is ook gewoon onder de maat en er is decennia niet in geïnvesteerd.quote:Op woensdag 16 juli 2025 22:28 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik denk eigenlijk ook dat je de mensen die je kunt laten fietsen (en dat ook willen) wel bereikt hebt. Daar zit niet zo veel rek meer in.
Zelf merk ik wel dat het wegennet overbelast begint te raken. Sowieso omdat we zoiets middeleeuws als "de spits" hebben, maar niet in de laatste plaats omdat het ov vaak geen (betaalbaar) alternatief is.
Dit en die Rutte maar lachen…quote:Op vrijdag 18 juli 2025 00:17 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Het wegennetwerk is ook gewoon onder de maat en er is decennia niet in geïnvesteerd.
Ook buiten de spits is het bijzonder druk tegenwoordig.quote:Op woensdag 16 juli 2025 22:28 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat kan natuurlijk prima maar dan zullen de kosten voor auto's wel drastisch omlaag moeten.quote:Op donderdag 17 juli 2025 10:38 schreef Gimmick het volgende:
Misschien moeten we wel gewoon meer inzetten op hoogwaardig ov in de Randstad+ en accepteren dat het ov in de landelijke gebieden nog slechter wordt. Ik snap het probleem en het is niet ideaal, maar in de praktijk krijg je mensen die landelijk wonen toch niet de auto uit.
Het probleem bij metro is vooral dat de dichtheden te laag zijn. Nederland staat vol met semi-suburbane steden met lage dichtheden waardoor OV niet effectief kan zijn.quote:Op donderdag 17 juli 2025 16:46 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
In de Randstad ligt alles toch aan elkaar vast.
Een van de grote problemen in delen van Nederland is dat het onderliggend wegennetwerk juist erg pover zonder ongelijkvloerse kruisingen.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 00:33 schreef Red_85 het volgende:
Vreemde is dan dat het onderliggende wegennet wel is aangepakt, maar de afvoer op de grote snelweg niet. Dus wat krijg je dan? 1 grote bottleneck.
Overheid, ambtenaren
Je bent ervan op de hoogte dat iedereen motorrijtuigbelasting betaalt en daarnaast forse accijnzen via de brandstof?quote:Op donderdag 17 juli 2025 08:51 schreef ieniminimuis het volgende:
Ik neem aan dat we nu ook gaan bezuinigen op onderhoud snelwegen en tol gaan heffen? Of is dat dan weer een staatsvoorziening waar geen winst op gemaakt hoef te worden?
De a7 ouwe reus. Die je iedere dag hoort op de radio.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 01:14 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Een van de grote problemen in delen van Nederland is dat het onderliggend wegennetwerk juist erg pover zonder ongelijkvloerse kruisingen.
Je verhaal verbaasd met wel enigszins. Waar ligt dat probleempunt waar je over spreekt?
Ah ja, daar heb ik nog nooit op gereden helaas. De afsluitdijk zou ik wel eens willen zien,quote:Op vrijdag 18 juli 2025 01:45 schreef Red_85 het volgende:
[..]
De a7 ouwe reus. Die je iedere dag hoort op de radio.
Dat lijkt mij niet nodig. In dit soort topics wordt altijd uitgerekend hoeveel goedkoper de auto wel niet is.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 00:59 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat kan natuurlijk prima maar dan zullen de kosten voor auto's wel drastisch omlaag moeten.
Dat is leuk voor vakanties en dagjesmensen maar dat is voor een forens niet zo relevant. Schoon, zitplaats en rust aan je kop. Is al moeilijk genoeg.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 00:06 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Vroeger, lang geleden, probeerde de NS het de reizigers zo veel mogelijk naar de zin te maken. Je moest daar voor je plezier zitten. Het moest een veel betere ervaring zijn dan een ritje met de auto. En dat lukte ze aardig.
Tegenwoordig mag het niets meer kosten en zit iedereen toch op hun telefoon te kijken. Dus inderdaad, alleen staanplaatsen voor de tweede klas, voor een premium prijs, en dan gek opkijken als iedereen dan maar in de auto gaat zitten.
Het zal mij niet verbazen dat als de geplande prijsverhoging van 9% plaatsvindt, Nederland op 1 komt te staan met de duurste treinkaartjesquote:The Netherlands has second most expensive public transport in the world
According to a recent study conducted by Compare the Market, the Netherlands is one of the most expensive countries in the world when it comes to public transport, coming in second place behind Switzerland.
World Public Transport Cost Index 2023
For its World Public Transport Cost Index, the UK-based price comparison website Compare the Market used data from the international cost of living database Numbeo to analyse public transport ticket prices in 407 cities across 99 countries around the world.
In order to create the index, the national average one-way adult fare and the national average monthly pass were each given a score out of 10. These two scores were then averaged together to create an equally weighted index score out of 10 for each of the 99 countries included in the study.
Perhaps unsurprisingly, Switzerland - a country known for its high cost of living - claimed the top spot in the ranking. Compare the Market found that the cost of a one-way ticket averaged at 3,97 US dollars (3,64 euros). Sri Lanka, meanwhile, was found to have the cheapest public transportation; here, a one-way ticket costs an average of just 0,17 US dollars (0,16 euros).
Cheapest and priciest countries for public transport
According to the World Public Transport Cost Index 2023, the five most expensive countries in the world for public transport are:
1. Switzerland
2. The Netherlands
3. Australia
4. Norway
5. Ireland
Meanwhile, the five cheapest countries are:
1. Sri Lanka
2. Pakistan
3. Nepal
4. Algeria
5. Uzbekistan
Belachelijk aangezien nl zo vlak is als een biljartballen.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 10:08 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Het zal mij niet verbazen dat als de geplande prijsverhoging van 9% plaatsvindt, Nederland op 1 komt te staan met de duurste treinkaartjes![]()
Correctie: je wilt graag dat het OV niet effectief is, zodat alle sporen en busbanen ingezet kunnen worden als wegen.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 01:03 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Het probleem bij metro is vooral dat de dichtheden te laag zijn. Nederland staat vol met semi-suburbane steden met lage dichtheden waardoor OV niet effectief kan zijn.
Rotondes noemen we dat.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 01:14 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Een van de grote problemen in delen van Nederland is dat het onderliggend wegennetwerk juist erg pover zonder ongelijkvloerse kruisingen.
Je verhaal verbaasd met wel enigszins. Waar ligt dat probleempunt waar je over spreekt?
Ok, misschien dat het belang van de bedrijven meespeelt, maar verder is het gewoon een belastingpotje dat kan worden uitgegeven aan belangrijke dingen, zoals de belastingverlaging voor de hoogste inkomens. De VVD heeft niets met infrastructuur.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 01:44 schreef Molo het volgende:
[..]
Je bent ervan op de hoogte dat iedereen motorrijtuigbelasting betaalt en daarnaast forse accijnzen via de brandstof?
De overheid maakt daar al flink winst op tov de uitgaven aan het wegennetwerk. Nog los trouwens van het belang voor de economie en vrijheid van verplaatsing in het land
Staanplaatsen zijn hier al geopperd voor de forenzen.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 09:01 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Dat is leuk voor vakanties en dagjesmensen maar dat is voor een forens niet zo relevant. Schoon, zitplaats en rust aan je kop. Is al moeilijk genoeg.
Klopt, slechts de onnadenkende leiders kunnen nog lachend en probleemloos het vervoer betalen.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 10:33 schreef ikweethetookniet het volgende:
Wouter Koolmees![]()
Dat is gelukt, het is duurder en slechter geworden
Die hebben niet door dat de NS enorm faalt in goede bedrijfsvoering, juist omdat het toch staatsgefinancieerd is.quote:Ik ben conducteur bij NS. En als ik eerlijk ben: de pijn zit er nu al. De concessie is nog niet eens verdeeld, en toch redden we het nauwelijks.
Het personeel loopt op z’n tandvlees. Reizigers voelen zich steeds vaker afgescheept en leeg getrokken. En waarom? Omdat NS nú al moet presteren als winstgevend bedrijf, in een systeem dat niet gebouwd is op zorg of samenhang, maar op cijfers.
Als straks het spoor opengebroken wordt, wordt het alleen maar erger. Dan worden wij uitgeknepen, en de reiziger ook. En de chaos is compleet.
Openbaar vervoer is geen markt. Het is een publieke dienst. Een basisvoorziening. En die geef je niet weg aan de hoogste bieder.
Ok. Hoe zorg je er voor dat de NS een gezonde winstmarge heeft?quote:Op vrijdag 18 juli 2025 10:46 schreef Lospedrosa het volgende:
https://www.nu.nl/economi(...)er-aan-ns.html#nujij
Die hebben niet door dat de NS enorm faalt in goede bedrijfsvoering, juist omdat het toch staatsgefinancieerd is.
Ik denk dat de NS enorm duur, traag en ambtenaarachtig is ingericht en dat dat het pijnpunt juist is.
quote:EU sleept Nederlandse Staat voor rechter om gunning treinvervoer aan NS
De Europese Commissie begint een rechtszaak tegen de Nederlandse Staat omdat die het treinvervoer in de komende jaren grotendeels aan NS heeft gegund. Steen des aanstoots is dat het kabinet andere vervoerders geen kans heeft gegeven mee te dingen.
Het gaat om de zogeheten hoofdrailnetconcessie, waar het grootste deel van de treintrajecten in Nederland onder valt. Het Rijk heeft die concessie voor de periode 2025 tot en met 2033 enkele jaren geleden onderhands aan NS gegeven.
Maar de Europese Unie vindt dat de overheid had moeten onderzoeken of ze ook andere vervoerders, zoals Keolis en Arriva, had moeten laten meedingen. Die vervoerders doen nu al een klein deel van het Nederlandse treinvervoer, maar zouden graag een grotere hap uit de taart nemen.
De Europese Commissie heeft Nederland al verschillende keren gezegd dat er een onderzoek moet komen om te kijken of de kleinere vervoerders inderdaad moeten kunnen meedingen. Maar de politiek heeft dit telkens geweigerd, zonder daar een afdoende onderbouwing voor te geven, vindt Brussel.
De Commissie had eerder al gedreigd naar het Europese Hof van Justitie te stappen en voegt nu de daad bij het woord. "Concurrentie op de spoorwegmarkt is van essentieel belang om reizigers tegen lagere kosten aantrekkelijkere en innovatievere diensten te bieden", stelt de Commissie.
Demissionair staatssecretaris Thierry Aartsen (Openbaar Vervoer) vindt het jammer dat de Europese Commissie deze stap heeft gezet. Volgens hem was het onderhands gunnen van de concessie aan de NS in het belang van de reiziger. "Wij staan nog steeds achter ons verhaal", laat hij via een woordvoerder weten.
Als de Europese rechter niet in het voordeel van de Nederlandse staat oordeelt, kan er een boete volgen.
Het gaat niet om NS, het gaat om treintjes laten rijden in NL tegen de laagste kosten en beste service.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 10:57 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ok. Hoe zorg je er voor dat de NS een gezonde winstmarge heeft?
Wat is er mis mee?quote:Op vrijdag 18 juli 2025 11:14 schreef Lospedrosa het volgende:
Hier in Oostenrijk is ook alles van commerciële partijen die bepaalde gebieden bedienen.
Erg netjes allemaal, dus hoezo zou dat niet kunnen.
Ps hebben jullie het hoofdkantoor van de NS wel eens gezien, het toppunt van geldverkwisting is dat.
Ik zie dat Oostenrijk duurder is dan Nederland.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 11:14 schreef Lospedrosa het volgende:
Hier in Oostenrijk is ook alles van commerciële partijen die bepaalde gebieden bedienen.
Erg netjes allemaal, dus hoezo zou dat niet kunnen.
Ps hebben jullie het hoofdkantoor van de NS wel eens gezien, het toppunt van geldverkwisting is dat.
Dat is precies het probleem. De hele organisatiestructuur is een berg van een hiërarchie met allemaal koninkrijkjes van afdelingen die meer personeel hebben dan strikt noodzakelijk is. Als je de belangrijkste routes toch onderhands gegund krijgt is er ook geen noodzaak om de organisatie goed tegen het licht te houden om kosten te besparen.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 10:46 schreef Lospedrosa het volgende:
Ik denk dat de NS enorm duur, traag en ambtenaarachtig is ingericht en dat dat het pijnpunt juist is.
Ja gewoon dit en nog erger denk ikquote:Op vrijdag 18 juli 2025 13:02 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dat is precies het probleem. De hele organisatiestructuur is een berg van een hiërarchie met allemaal koninkrijkjes van afdelingen die meer personeel hebben dan strikt noodzakelijk is. Als je de belangrijkste routes toch onderhands gegund krijgt is er ook geen noodzaak om de organisatie goed tegen het licht te houden om kosten te besparen.
Voor ieder mens het vervoer gratis maken, mag niet van de mensen die veel geld hebben, aangezien de mensen met veel geld vinden dat ieder mens hun zonder te morren moet dienen.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 12:56 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Maak het gewoon gratis, ben je van dat eeuwige gezeik af. Luxemburg kan het ook.
Onze organisatiequote:Op vrijdag 18 juli 2025 13:04 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ja gewoon dit en nog erger denk ik
en dan moord en brand schreeuwen dat er geen hulp (optijd) komt als het nodig is en er bezuinigd is zeker?quote:Op vrijdag 18 juli 2025 13:11 schreef Lospedrosa het volgende:
Was laatst een programma met Van Roosmalen. Dan loopt die met mensen mee een dag om domme interviews te doen.
Dan moet je eens kijken naar die uitzending dat die meeloopt met de beveiliging van de NS.
Hele dag staan ze te koffie drinken, en valt er een man flauw boven een roltrap gaan ze daar met 30 man naartoe maar lopen ze elkaar in de weg.
Heel komisch maar ook typisch.
Je krijgt overal pasjes bij met gratis vervoer.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 12:50 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik zie dat Oostenrijk duurder is dan Nederland.
Vrijwel de hele IT bij Prorail en NS zijn externe zzpers, denk dat ze de grootste opdrachtgevers voor zelfstandigen zijn. Ik denk dat ze daar heel flink kunnen besparen om die mensen gewoon een goed aanbod te doen. Ik stond zelf ook op punt om zelfstandig te gaan werken, maar na een aanbod van net 6 nulllen vond ik het wel prima.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 13:14 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Onze organisatie
NS bestaat onder andere uit de bedrijfsonderdelen NS Operatie (gemiddeld over 2023 circa 13.400 medewerkers), Commercie & Ontwikkeling (circa 700 medewerkers), NS Stations (circa 3.600, inclusief retail), en staf- en centrale diensten als HR, Finance en IT (circa 2.500). In het buitenland opereert NS met Abellio Duitsland (circa 1.700 medewerkers).
https://www.nsjaarverslag(...)er-ns/profiel-van-ns
Ik heb ook een hoop nullen op mijn rekeningquote:Op vrijdag 18 juli 2025 14:31 schreef raptorix het volgende:
[..]
Vrijwel de hele IT bij Prorail en NS zijn externe zzpers, denk dat ze de grootste opdrachtgevers voor zelfstandigen zijn. Ik denk dat ze daar heel flink kunnen besparen om die mensen gewoon een goed aanbod te doen. Ik stond zelf ook op punt om zelfstandig te gaan werken, maar na een aanbod van net 6 nulllen vond ik het wel prima.
Bij ieder station overstappen op een nieuwe vervoerder.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 11:09 schreef Digi2 het volgende:
Concurrentie is van essentieel belang om tegen lagere kosten aantrekkelijke en innovatieve diensten en producten te verkrijgen. Dat is echter lastig als het om een dienst gaat welke een monopolistisch karakter heeft, zoals treinvervoer. Of het nu een bedrijf of overheidsinstelling is, maakt niet uit, het leidt altijd en overal tot ongewenste uitkomsten. De oplossing ligt erin voldoende markt alternatieven te hebben, zoals bij het doorbreken van het PTT/KPN monopolie door de markt. Hopelijk gebeurt binnenkort hetzelfde tav het treinvervoer
[..]
Ambtenaren maken geen winst. Die verlenen diensten aan de bevolking. Bedrijven gaan voor winstmaximalisatie en een rendement van minstens 10%.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 11:12 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Het gaat niet om NS, het gaat om treintjes laten rijden in NL tegen de laagste kosten en beste service.
Dat kan alleen als de bedrijven daarachter hard werken, niet zeuren en zich volledig inzetten voor de laagste kosten en de beste service om zodoende waar voor het geld te bieden van de dure treinkaartjes.
Dat is een prima idee.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 08:47 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Dat lijkt mij niet nodig. In dit soort topics wordt altijd uitgerekend hoeveel goedkoper de auto wel niet is.
Waar ik wel voor ben is dat er een prijs verschil is tussen autobezit in de stedelijke regio versus de landelijke gebieden. Dat zal er deels al zijn (parkeerkosten), maar dat mag best groter. Misschien wegenbelasting deels op basis van postcode (al zou dat wel weer niet mogen ivm discriminatie).
Dat maakt niet uit, al maken ze 10% winst, de kosten weten ze laag te houden itt ambtenaren.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 14:51 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ambtenaren maken geen winst. Die verlenen diensten aan de bevolking. Bedrijven gaan voor winstmaximalisatie en een rendement van minstens 10%.
De redenatie loopt andersom. Het heeft bijzonder weinig zin om busbanen aan te leggen waar elke 10-15 minuten een bus overheen gaat, dat is simpelweg inefficiënt ruimtegebruik. OV kan prima werken maar dan dient er gezorgd te worden voor zeer regelmatige vervoersintervallen zodat de wachttijd disminueert.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 10:35 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Correctie: je wilt graag dat het OV niet effectief is, zodat alle sporen en busbanen ingezet kunnen worden als wegen.
De NS failliet laten gaan en de concessie aan andere partijen geven.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 10:57 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ok. Hoe zorg je er voor dat de NS een gezonde winstmarge heeft?
Een mogelijkheid is wellicht het laten concurreren van busmaatschappijen op routes tussen steden.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 11:09 schreef Digi2 het volgende:
Concurrentie is van essentieel belang om tegen lagere kosten aantrekkelijke en innovatieve diensten en producten te verkrijgen. Dat is echter lastig als het om een dienst gaat welke een monopolistisch karakter heeft, zoals treinvervoer. Of het nu een bedrijf of overheidsinstelling is, maakt niet uit, het leidt altijd en overal tot ongewenste uitkomsten. De oplossing ligt erin voldoende markt alternatieven te hebben, zoals bij het doorbreken van het PTT/KPN monopolie door de markt. Hopelijk gebeurt binnenkort hetzelfde tav het treinvervoer
[..]
Hoe is dat anders dan ieder ander groot bedrijf? Of wil je er per treinstel een eenmansbedrijfje van maken? Hoe gaan die dat betalen?quote:Op vrijdag 18 juli 2025 13:02 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dat is precies het probleem. De hele organisatiestructuur is een berg van een hiërarchie met allemaal koninkrijkjes van afdelingen die meer personeel hebben dan strikt noodzakelijk is. Als je de belangrijkste routes toch onderhands gegund krijgt is er ook geen noodzaak om de organisatie goed tegen het licht te houden om kosten te besparen.
Waarom? Omdat jij dat denkt?quote:Op vrijdag 18 juli 2025 15:26 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dat maakt niet uit, al maken ze 10% winst, de kosten weten ze laag te houden itt ambtenaren.
Dan moet je die bussen vaker laten rijden. 30 jaar geleden hoefde je in Eindhoven of Amsterdam niet te kijken wanneer er een bus reed, er kwam er om de paar minuten 1 voorbij. Een interval van 3 minuten in het centrum was heel normaal. Dus met meerdere lijnen staat er dan continu een bus aan de halte.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 15:28 schreef BlaZ het volgende:
[..]
De redenatie loopt andersom. Het heeft bijzonder weinig zin om busbanen aan te leggen waar elke 10-15 minuten een bus overheen gaat, dat is simpelweg inefficiënt ruimtegebruik. OV kan prima werken maar dan dient er gezorgd te worden voor zeer regelmatige vervoersintervallen zodat de wachttijd disminueert.
waarom hebben buurlanden dan wel goed openbaar vervoer met voor de overheid veel lagere kosten en zijn deze wel veel meer door private bedrijven geëxploiteerd?quote:Op vrijdag 18 juli 2025 15:54 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Waarom? Omdat jij dat denkt?
Je idee over ambtenaren en de overheid is veertig jaar verouderd. Zie het zo: de VVD is bijna al die tijd aan de macht geweest. Die denken hetzelfde als jij. Die hebben alle verspilling die ze tegen kwamen al lang uitgeroeid.
De tijd dat de meeste ambtenaren daar zaten als werkvoorziening ligt al lang achter ons. Tegenwoordig is een groot gedeelte ZZP-ers in verkapte loondienst en zijn de meeste afdelingen waarbij dat kan geprivatiseerd of wegbezuinigd. Alleen de afdelingen die over het geld gaan (belastingen, uitkeringen en zo) zijn nog redelijk heel gebleven.
Zelfs de plantsoenendienst zijn de gemeentes nu uit aan het besteden aan de bewoners. De tijd dat daar tienduizenden mensen uit de bijstand werkten is ook voorbij.
en dan maar hopen dat zij er wel wat van kunnen bakken..quote:Op vrijdag 18 juli 2025 15:35 schreef BlaZ het volgende:
[..]
De NS failliet laten gaan en de concessie aan andere partijen geven.
Precies, vooral door de concessie op te splitsen denk ik dat het veel efficiënter kan. Je kan ook nog 10 jaar blijven aanmodderen met de NS maar dan zal het enkel erger worden.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 16:00 schreef mschol het volgende:
[..]
en dan maar hopen dat zij er wel wat van kunnen bakken..
Als het om een situatie waarbij voldoende concurrentie is wel, maar daar is nu, in het geval van treinvervoer in Nederland geen sprake van. Hopelijk veranderd dat als er robotaxis, robobussen en robobusjes komen. Dan kan ook het treinvervoer vrijwel volledig onbemand gaan plaatsvinden tegen veel lagere kosten en betere service. Het nationaliseren maakt het inderdaad alleen maar erger en duurder, geen oplossing in mijn ogen.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 15:26 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dat maakt niet uit, al maken ze 10% winst, de kosten weten ze laag te houden itt ambtenaren.
En de infra betalen ze ook.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 16:32 schreef phpmystyle het volgende:
Er reizen dagelijks 1 miljoen mensen met de trein, en een veelvoud daarvan of nog meer met eigen vervoer. Het OV moet ook niet belangrijker gemaakt worden dan dat het is. En oja, de klacht dat het niet gesubsidieerd wordt is volstrekt dom.
De overheid betaalt minstens 1 miljard euro per jaar aan studenten ov.
(2018 was dat nog 0,87 mld, dus ik vermoed nu meer dan 1 mld.
Bron: https://www.ocwincijfers.(...)aar-beroepsonderwijs
En die mensen reizen over het algemeen juist op plekken waar autos ook het meeste reizen, kortom als je dat verslechtert hebben de automobilisten daar ook weer meer last van. Een fatsoenlijk land, heeft gewoon fatsoenlijk OV, klaar.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 16:32 schreef phpmystyle het volgende:
Er reizen dagelijks 1 miljoen mensen met de trein, en een veelvoud daarvan of nog meer met eigen vervoer. Het OV moet ook niet belangrijker gemaakt worden dan dat het is. En oja, de klacht dat het niet gesubsidieerd wordt is volstrekt dom.
De overheid betaalt minstens 1 miljard euro per jaar aan studenten ov.
(2018 was dat nog 0,87 mld, dus ik vermoed nu meer dan 1 mld.
Bron: https://www.ocwincijfers.(...)aar-beroepsonderwijs
Eens.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 16:36 schreef raptorix het volgende:
[..]
En die mensen reizen over het algemeen juist op plekken waar autos ook het meeste reizen, kortom als je dat verslechtert hebben de automobilisten daar ook weer meer last van. Een fatsoenlijk land, heeft gewoon fatsoenlijk OV, klaar.
Ad andere kant. Als je die enorme geldstromen in asfalt stopt, en spoorwegen in wegen verandert (met evt zelfrijdende bussen voor paupers zonder rijbewijs) dan heb je het misschien nog wel beter voor elkaar.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 16:36 schreef raptorix het volgende:
[..]
En die mensen reizen over het algemeen juist op plekken waar autos ook het meeste reizen, kortom als je dat verslechtert hebben de automobilisten daar ook weer meer last van. Een fatsoenlijk land, heeft gewoon fatsoenlijk OV, klaar.
Ik heb zelf geen klagen over het OV, maar ik woon dan ook op een handige plek in Amsterdam waarbij ik snel bij een groot station ben. Mijn grootste klacht is eigenlijk de achterlijke prijzen op stations om wat drinken of eten te kopen, waarom kunnen dat geen gewone supermarkt prijzen zijn?quote:Op vrijdag 18 juli 2025 16:37 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Eens.
Maar ik ken het ov in Delhi, en ik kan je met gerust hart vertellen dat het hier meer dan fatsoenlijk is
Ik lees het al, je reist nooit met het OV.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 16:39 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ad andere kant. Als je die enorme geldstromen in asfalt stopt, en spoorwegen in wegen verandert (met evt zelfrijdende bussen voor paupers zonder rijbewijs) dan heb je het misschien nog wel beter voor elkaar.
Dat klopt.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 16:41 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik lees het al, je reist nooit met het OV.
Ik vind het nogal gratuit om als ov-reiziger subsidie te verlangen (eisen) en de autorijder of gewone belastingbetaler daarvoor op te laten draaien.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 16:40 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik heb zelf geen klagen over het OV, maar ik woon dan ook op een handige plek in Amsterdam waarbij ik snel bij een groot station ben. Mijn grootste klacht is eigenlijk de achterlijke prijzen op stations om wat drinken of eten te kopen, waarom kunnen dat geen gewone supermarkt prijzen zijn?
Omdat je dan zou weten dat bussen helemaal niet zo hard rijden, dat een trein ook een stuk veiliger is omdat ze niet zomaar op een voorligger botsen, en als je wel eens een bus ingestapt bent met meerdere mensen weet hoe inefficient dat gaat. Treinen werken prima als je omgeving daar zich voor leent, Nederland is plat en alles ligt redelijk dicht bij elkaar, dat is een grote plus.quote:
Van mijn part gooi alle rails eruit.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 16:43 schreef raptorix het volgende:
[..]
Omdat je dan zou weten dat bussen helemaal niet zo hard rijden, dat een trein ook een stuk veiliger is omdat ze niet zomaar op een voorligger botsen, en als je wel eens een bus ingestapt bent met meerdere mensen weet hoe inefficient dat gaat. Treinen werken prima als je omgeving daar zich voor leent, Nederland is plat en alles ligt redelijk dicht bij elkaar, dat is een grote plus.
Dat is eenmaal hoe het werkt in Nederland, vrijwel alle belastingen zijn indirect, ik heb geen kinderen, waarom zou ik dan mee moeten betalen aan andermans kroost? Zelfde voor 100 miljoen aan subsidie aan de Klassieke Orkesten in Nederland, en zo kun je alles wel opnoemen.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 16:42 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik vind het nogal gratuit om als ov-reiziger subsidie te verlangen (eisen) en de autorijder of gewone belastingbetaler daarvoor op te laten draaien.
Mensen die roepen dat het OV slecht is snappen doorgaans niet hoe het OV werkt en maken er ook geen gebruik van, die hebben het altijd over: Volle Treinen. Ja als je om 8 uur in een trein gaat stappen dan is het vol, maar dat is met files net zo.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 16:44 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Van mijn part gooi alle rails eruit.
Mislukt project.
Anders zou ik ook wel vaker met de trein reizen toch?
Ik ook, gewoon uit het Defensiepotje, die Tanks moeten namelijk per spoor naar Polenquote:Op vrijdag 18 juli 2025 16:44 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Mislukt project.
Kosten wegennet jaarlijks: 1,7 milj
Kosten spoornet jaarlijks: 2,7 milj
Budget tekort onderhoud wegennet, vnl bruggen e.d. : 1,5 milj
Ik zie oplossingen.![]()
Om van huis op een station te komen en in een trein te zitten kost me 20-25min met de auto.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 16:46 schreef raptorix het volgende:
[..]
Mensen die roepen dat het OV slecht is snappen doorgaans niet hoe het OV werkt en maken er ook geen gebruik van, die hebben het altijd over: Volle Treinen. Ja als je om 8 uur in een trein gaat stappen dan is het vol, maar dat is met files net zo.
Die dingen die jij opnoemt (zeker kinderen) zijn het fundament om de beschaving voort te zetten, cultuur heb je in zekere mate ook nodig. Hoewel wij dat laatste niet moeten overdrijven. Maar er is hier een schreeuw om het ov kosten surplus over de schutting te donderen bij een ander. Dat gaan we niet doen.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 16:45 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dat is eenmaal hoe het werkt in Nederland, vrijwel alle belastingen zijn indirect, ik heb geen kinderen, waarom zou ik dan mee moeten betalen aan andermans kroost? Zelfde voor 100 miljoen aan subsidie aan de Klassieke Orkesten in Nederland, en zo kun je alles wel opnoemen.
Waar je dan vervolgens 30 minuten op zoek bent naar een parkeerplaatsquote:Op vrijdag 18 juli 2025 16:48 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Om van huis op een station te komen en in een trein te zitten kost me 20-25min met de auto.
Met de auto ben ik met 55min in hartje Amsterdam.
U woont in Leusdenquote:Op vrijdag 18 juli 2025 16:48 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Om van huis op een station te komen en in een trein te zitten kost me 20-25min met de auto.
Met de auto ben ik met 55min in hartje Amsterdam.
Dat is verplicht solidair zijn met je medemensen ook al zijn de meesten asociaal.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 16:42 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik vind het nogal gratuit om als ov-reiziger subsidie te verlangen (eisen) en de autorijder of gewone belastingbetaler daarvoor op te laten draaien.
Heel veel treinreizigers zijn ook autobezitters, het is dus niet zo dat de gemiddelde treinreiziger helemaal geen auto bezit.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 16:42 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Heb je voorbeeld van een dichtbevolkte regio die het vervoersvraagstuk zonder ov heeft opgelost? En waar het ook buiten de auto prettig vertoeven is.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 16:39 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ad andere kant. Als je die enorme geldstromen in asfalt stopt, en spoorwegen in wegen verandert (met evt zelfrijdende bussen voor paupers zonder rijbewijs) dan heb je het misschien nog wel beter voor elkaar.
Het is ook niet altijd de afstand, ik werk 1 dag in Amstelveen, hemelsbreed is dat 6KM, en een halfuur fietsen, maar met OV doe ik er doorgaans meer dan een uur over.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 16:53 schreef Leandra het volgende:
Maar goed, als ik om 18.15 ga fietsen ben ik om 19.29 op Amsterdam Centraal, en dus om 19.45 op de Dam, lijkt me wel hartje Amsterdam.
Mijn treinreis is namelijk 57 minuten, dus vergelijkbaar.
Niet lullen gewoon auto motor of scooter kopen.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 16:56 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Heb je voorbeeld van een dichtbevolkte regio die het vervoersvraagstuk zonder ov heeft opgelost? En waar het ook buiten de auto prettig vertoeven is.
Daarom rijdt ik nooit naar hartje Amsterdam.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 16:49 schreef Leandra het volgende:
[..]
Waar je dan vervolgens 30 minuten op zoek bent naar een parkeerplaats
quote:Op vrijdag 18 juli 2025 16:58 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Niet lullen gewoon auto motor of scooter kopen.
Geen gelul aan je kop, lekker toeren naar waar je wil.
En die 750 man bij marketing dan? Moeten die dan allemaal echt gaan werken?!quote:Op vrijdag 18 juli 2025 16:53 schreef raptorix het volgende:
Maar waar ze echt wel eens op kunnen besparen is al die nutteloze marketing, ik ben van mening dat de NS gewoon geen reclame zou mogen maken. Mensen gaan echt niet vaker de trein nemen als ze dat op TV zien.
Die mogen werken bij de Spoorwegpolitie die we weer invoeren.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 16:59 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
En die 750 man bij marketing dan? Moeten die dan allemaal echt gaan werken?!
Okay, dus je "ik sta met 55 autominuten in hartje Amsterdam" slaat als een tang op een varken.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 16:59 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Daarom rijdt ik nooit naar hartje Amsterdam.
Leuk voor je.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 17:19 schreef Leandra het volgende:
[..]
Okay, dus je "ik sta met 55 autominuten in hartje Amsterdam" slaat als een tang op een varken.
Overigens, als ik de Q-park parkeergarage Bijenkorf (Beursplein) als doel opgeef, met een vertrek om 18.15 uur dan gaat google uit van een rit tussen de 50 miniten en 1 uur 20 minuten, dus in het gunstige geval ben ik er dan om 19.05 uur (en dan nog even lopen naar de Dam), en in het ongunstigste geval ben ik er om 19.35 uur, plus naar de Dam lopen.
Het is 62 km, dus 124 retour, mijn auto rijdt ongeveer 1 op 10 (V-power) ik tank bij een vrij goedkoop tankstation, dus dat is ¤ 2,10 per liter, daar heb ik er 12,4 van nodig, dus dat maakt ¤ 26,04
Stel ik moet een uurtje op de Dam zijn, dan kost me dat aan parkeerkosten ook tussen de ¤ 6,40 en ¤ 13 (website is niet duidelijk over de tarieven).
Dus het kost me hoe dan ook ¤ 32,44, maar wellicht ¤ 39,04.
En dan reken ik voor de auto letterlijk alleen de bezine, niet de werkelijke kosten per km.
Ik heb een eerste klas WeekendVrij (¤ 46,95 per maand), dus ik kan vanaf 18.30 vanavond "gratis" reizen, en laat ik nou net zo'n 10-12 minuten fietsen van het station wonen
Volgens mij zeg je hier: ‘nee, dat voorbeeld heb ik niet’.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 16:58 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Niet lullen gewoon auto motor of scooter kopen.
Geen gelul aan je kop, lekker toeren naar waar je wil.
Waarom zou je dat willen?quote:Op vrijdag 18 juli 2025 18:29 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Volgens mij zeg je hier: ‘nee, dat voorbeeld heb ik niet’.
Cool man. Mag ik je aanraken?quote:Op vrijdag 18 juli 2025 17:22 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Leuk voor je.
Ik neem overal een van onze auto’s, of mijn motor mee.
Ik kan echt niet tegen treinen, dan moet je weg wanneer de trein vertrekt en niet wanneer jij wil.
En altijd zit je bij een luid bellende Gerda of een Achmet.
Ik heb een super installatie in de auto en een massage stoel met koeling; lekker muziek erop of podcastje en in een oogwenk ben ik waar ik wil zijn.
Omdat het hele idee dat asfalt en auto’s het mobiliteitsvraagstuk oplossen onjuist is. Daarom is er geen voorbeeld te vinden. Meer ‘autovriendelijke’ oplossingen maken de stad onleefbaar en uiteindelijk zelfs met de auto slechter te bereiken. Betere voorzieningen voor auto’s leiden tot meer auto’s totdat het weer dicht staat.quote:
Ik zit as we speak niet in een stiltecoupe en er zit niemand te bellen.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 17:22 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Leuk voor je.
Ik neem overal een van onze auto’s, of mijn motor mee.
Ik kan echt niet tegen treinen, dan moet je weg wanneer de trein vertrekt en niet wanneer jij wil.
En altijd zit je bij een luid bellende Gerda of een Achmet.
Ik heb een super installatie in de auto en een massage stoel met koeling; lekker muziek erop of podcastje en in een oogwenk ben ik waar ik wil zijn.
Jij schetst een situatie die optimaal is in jouw indivuele geval.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 17:19 schreef Leandra het volgende:
[..]
Okay, dus je "ik sta met 55 autominuten in hartje Amsterdam" slaat als een tang op een varken.
Overigens, als ik de Q-park parkeergarage Bijenkorf (Beursplein) als doel opgeef, met een vertrek om 18.15 uur dan gaat google uit van een rit tussen de 50 miniten en 1 uur 20 minuten, dus in het gunstige geval ben ik er dan om 19.05 uur (en dan nog even lopen naar de Dam), en in het ongunstigste geval ben ik er om 19.35 uur, plus naar de Dam lopen.
Het is 62 km, dus 124 retour, mijn auto rijdt ongeveer 1 op 10 (V-power) ik tank bij een vrij goedkoop tankstation, dus dat is ¤ 2,10 per liter, daar heb ik er 12,4 van nodig, dus dat maakt ¤ 26,04
Stel ik moet een uurtje op de Dam zijn, dan kost me dat aan parkeerkosten ook tussen de ¤ 6,40 en ¤ 13 (website is niet duidelijk over de tarieven).
Dus het kost me hoe dan ook ¤ 32,44, maar wellicht ¤ 39,04.
En dan reken ik voor de auto letterlijk alleen de bezine, niet de werkelijke kosten per km.
Ik heb een eerste klas WeekendVrij (¤ 46,95 per maand), dus ik kan vanaf 18.30 vanavond "gratis" reizen, en laat ik nou net zo'n 10-12 minuten fietsen van het station wonen
Maar de NS is geen overheid, het is een zelfstandig bedrijf. Ok, wel met de overheid als grootste (enige?) aandeelhouder. En die zeggen altijd: je moet wel zelf de kosten betalen, dat gaan wij niet voor jullie doen!quote:Op vrijdag 18 juli 2025 15:59 schreef Lospedrosa het volgende:
Wa
[..]
waarom hebben buurlanden dan wel goed openbaar vervoer met voor de overheid veel lagere kosten en zijn deze wel veel meer door private bedrijven geëxploiteerd?
In Nl is een enorme grote graaiende overheid maar jij wil er niet aan.
En die mensen hebben het zelf niet door, lees het verhaal van die conducteur van NS. “Het is nu al kut; als je commerciële partijen laat mee doen wordt het nog kutter”
Nee muts, de NS faalt gewoon enorm omdat ze allerlei bullshit banen bieden en veel te soft zijn om
Mensen hard te laten werken en kosten laag te houden.
Iedere dag een miljoen meer auto's op de weg?quote:Op vrijdag 18 juli 2025 16:39 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Moet je natuurlijk een deel van de huizen in woonwijken platgooien. Die miljoen extra auto's moeten natuurlijk ook ergens geparkeerd worden.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 19:41 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Iedere dag een miljoen meer auto's op de weg?
Tegenwoordig worden er ondergrondse parkeergarages gebouwd, je hoeft er geen woonwijken voor plat te gooien, sterker nog door Musk kan met name in Nederland veeeeeeeeeeeeeeeel meer met tunnels gedaan worden, nu tegen relatief lage kostenquote:Op vrijdag 18 juli 2025 19:45 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
[..]
Moet je natuurlijk een deel van de huizen in woonwijken platgooien. Die miljoen extra auto's moeten natuurlijk ook ergens geparkeerd worden.
Nou dat is waar.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 19:09 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik zit as we speak niet in een stiltecoupe en er zit niemand te bellen.
Overigens maak ik het sowieso maar weinig mee dat iemand zit te bellen.
Maar wellicht weet jij dat veel beter dan ik, ongeacht het feit dat ik wel regelmatig met de trein reis en jij niet.
Niet in de toekomstige mobiliteit, er zijn dan zelfrijdende auto’s, ofwel rondrijdende leen auto’s, übers zoals je noemen wil, zonder chauffeur. Die continu rondrijden of ergens aan de rand ad lading staan.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 19:45 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
[..]
Moet je natuurlijk een deel van de huizen in woonwijken platgooien. Die miljoen extra auto's moeten natuurlijk ook ergens geparkeerd worden.
Dan heb je dus continu auto’s leeg rondrijden in je centrum wachtend op een rit? Waarom is dat een verbetering voor de leefbaarheid van een stad?quote:Op vrijdag 18 juli 2025 19:55 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Niet in de toekomstige mobiliteit, er zijn dan zelfrijdende auto’s, ofwel rondrijdende leen auto’s, übers zoals je noemen wil, zonder chauffeur. Die continu rondrijden of ergens aan de rand ad lading staan.
Zo gaat het worden denk ik.
Treinen blijven misschien voor intercontinentale verbindingen
En het asfalteren van dat spoor kost wel even wat maar dan heb je ineens extra wegeninfrastructuur waar miljoenen auto's gebruik maken. Laten we inderdaad het spoornetwerk maar eens socialiseren.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 16:44 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Mislukt project.
Kosten wegennet jaarlijks: 1,7 milj
Kosten spoornet jaarlijks: 2,7 milj
Budget tekort onderhoud wegennet, vnl bruggen e.d. : 1,5 milj
Ik zie oplossingen.![]()
quote:Op vrijdag 18 juli 2025 20:03 schreef Leandra het volgende:
Dat is toewijding! Nu Vrijthof in Maastricht. Go!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
I am a black hole shitting into the void
Weet jij dan niet, dat het niet bevorderlijk is voor het welzijn van mensen om continu te worden blootgesteld aan bewegende dingen en harde geluiden?quote:Op vrijdag 18 juli 2025 19:55 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Niet in de toekomstige mobiliteit, er zijn dan zelfrijdende auto’s, ofwel rondrijdende leen auto’s, übers zoals je noemen wil, zonder chauffeur. Die continu rondrijden of ergens aan de rand ad lading staan.
Zo gaat het worden denk ik.
Treinen blijven misschien voor intercontinentale verbindingen
Dat is rechts. Zelfredzaamheid, alles zelf doen en betalen. Links wil het graag samen doen.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 20:17 schreef phpmystyle het volgende:
Is het geen mooie linkse gedachte dat de gebruiker betaalt? Nou betaal maar gewoon de fair prijs voor een ticket.
Vooral kosten delen voor zaken die zij belangrijk vinden.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 20:25 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dat is rechts. Zelfredzaamheid, alles zelf doen en betalen. Links wil het graag samen doen.
Ja, rechts doet de winsten privatiseren en de verliezen socialiseren. Links is wat eenduidiger. Maar die hebben uiteraard ook dingen die ze belangrijk vinden, zoals dat rijkere mensen meer bijdragen. De klimaatalarmisten zijn wel een beetje een vreemde eend in de bijt, want die hebben wat van allebei, maar heel centraal zijn ze niet.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 20:30 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Vooral kosten delen voor zaken die zij belangrijk vinden.
Tuurlijk niet dat gaat via een alchoritme op geolocatie van alle gebruikers, die worden meest efficiënt ingezet.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 20:03 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Dan heb je dus continu auto’s leeg rondrijden in je centrum wachtend op een rit? Waarom is dat een verbetering voor de leefbaarheid van een stad?
Pilletje niet gehad ofzo?quote:Op vrijdag 18 juli 2025 20:25 schreef torentje het volgende:
[..]
Weet jij dan niet, dat het niet bevorderlijk is voor het welzijn van mensen om continu te worden blootgesteld aan bewegende dingen en harde geluiden?
Persoonlijk vind ik dat terroriseren.
Dat is geen inhoudelijke reactie op mijn vraag. Is het voor jou ook zo moeilijk om inhoudelijk te reageren?quote:
Ik heb geen idee wat je aan het brabbelen bent.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 20:52 schreef torentje het volgende:
[..]
Dat is geen inhoudelijke reactie op mijn vraag. Is het voor jou ook zo moeilijk om inhoudelijk te reageren?
Toen ik het station binnenliep stond de trein naar Maastricht bovenaan, met 15 minuten vertraging, dus die zou ik makkelijk halen, maar toen ik op het perron stond was de vertraging al 20 minuten en zou "mijn trein" zelfs eerder vertrekken.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 20:08 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Dat is toewijding! Nu Vrijthof in Maastricht. Go!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het ligt niet aan mij, ik schrijf gewoon mijn reacties in het ABN, maar dat is schijnbaar veel te ingewikkeld voor veel schrijvers.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 20:53 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik heb geen idee wat je aan het brabbelen bent.
Itt andere mensen die ik wel heel goed begrijp.
Als het aan mij ligt dan mijn oprechte excuses!
En welke auto kiest dat algoritme? De auto die thuis aan de lader hangt?quote:Op vrijdag 18 juli 2025 20:48 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Tuurlijk niet dat gaat via een alchoritme op geolocatie van alle gebruikers, die worden meest efficiënt ingezet.
Je schrijft:quote:Op vrijdag 18 juli 2025 21:00 schreef torentje het volgende:
[..]
Het ligt niet aan mij, ik schrijf gewoon mijn reacties in het ABN, maar dat is schijnbaar veel te ingewikkeld voor veel schrijvers.
Wat is “het”?quote:Weet jij dan niet, dat het niet bevorderlijk is voor het welzijn van mensen om continu te worden blootgesteld aan bewegende dingen en harde geluiden?
Persoonlijk vind ik dat terroriseren.
De praktijk zien we allang in bv Californië en ook in China.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 21:06 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
En welke auto kiest dat algoritme? De auto die thuis aan de lader hangt?
GVB vervoert 940 000 mensen per werkdag. Hoeveel robotauto’s moeten hiervoor rondrijden?quote:Op vrijdag 18 juli 2025 20:48 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Tuurlijk niet dat gaat via een alchoritme op geolocatie van alle gebruikers, die worden meest efficiënt ingezet.
Ter vergelijk, Tesla (alleen al) produceert 5000 auto’s per dag!quote:Op vrijdag 18 juli 2025 21:34 schreef Gimmick het volgende:
[..]
GVB vervoert 940 000 mensen per werkdag. Hoeveel robotauto’s moeten hiervoor rondrijden?
Laten we zeggen 15 minuten per rit en gemiddeld 1,5 persoon. Per dag maximaal 24x1,5x4 =144 personen per robotauto. 940 000 / 144 =6527 robottaxi’s die continu rijden met 100 procent bezetting. Dan gaan we dus uit van een perfecte verdeling over de dag: even veel ritten in de nacht als in de spits. Dus hoeveel in de spits? Drievoudig? En dan nog 20 procent lege taxi’s (anders vind je nooit een vrije taxi).
Oh, dit is alleen gvb - ns en andere vervoerders zijn niet meegeteld.
De productie is het probleem niet, dat lijkt mij vrij duidelijk. Het probleem is de ruimte die 15 000 robotautos tijdens de spits innemen in Amsterdam. Zeker op de populaire punten (universiteit/school, Leidse plein etc). Hebben we het nog niet eens over over evenementen gehad.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 21:39 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ter vergelijk, Tesla (alleen al) produceert 5000 auto’s per dag!
Dus ja 6500 of 10.000 is een peulenschil op de langere termijn.
Maar daar moet nog veel meer bij, zelfrijdende bussen enz zijn nog niet helemaal ontworpen
Dit kost nog 25 tot 40 jaar maar dan is dat de toekomst, een vast spoor past er totaal niet in.
In LA werkt het ook, en dat is nog drukker qua verkeer.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 21:50 schreef Gimmick het volgende:
[..]
De productie is het probleem niet, dat lijkt mij vrij duidelijk. Het probleem is de ruimte die 15 000 robotautos tijdens de spits innemen in Amsterdam. Zeker op de populaire punten (universiteit/school, Leidse plein etc). Hebben we het nog niet eens over over evenementen gehad.
Mooi. En bedenk nu eens wat je allemaal moet doen om dat zo te laten werken.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 21:24 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
De praktijk zien we allang in bv Californië en ook in China.
Het is een netwerk van systemen die uiteindelijk een app op je mobiel aansturen.
Dmv AI en bv software die nu Google maps ook heeft is er een voorspellend vermogen van capaciteit en zal er nooit een auto onbezet rondrijden.
Voorbeeld: Google maps stelt me al voor waar ik heen moet, als ik naar de fitness wil staat het al in beeld, maar mijn kantoor hetzelfde. Dat komt door de algoritmes die je opbouwt.
Zodoende kan dit op grote schaal voor veel mensen gaan werken. Waarbij het natuurlijk noodzaak is om alles beter te verdelen.
Alles kan in elkaar hangen met (remote) werken, ontspannen, natuur en sporten.
Dit hoeven geen auto’s te zijn maar bv ook minibussen of grote bussen, die bv bij een concert mensen met dezelfde interesses samenbrengt en er heen rijdt zodat je ook meer synergie hebt.
Verder is dit ook een logisch gevolg van waar de EU heen wil. Met een digitale identiteit en munt kan er op social credit gewerkt worden.
Zo worden ook de “raddraaiers” die nu vaak “rivaliserende jongeren” genoemd worden compleet buitenspel gezet worden zonder een enkel ingrijpen verder. Handig hè?![]()
In de spits willen de eigenaars er zelf in rijden en buiten de spits rijden ze allemaal rond, in de hoop dat ze het dichtste bij zijn als iemand er 1 bestelt.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 21:50 schreef Gimmick het volgende:
[..]
De productie is het probleem niet, dat lijkt mij vrij duidelijk. Het probleem is de ruimte die 15 000 robotautos tijdens de spits innemen in Amsterdam. Zeker op de populaire punten (universiteit/school, Leidse plein etc). Hebben we het nog niet eens over over evenementen gehad.
La lijkt totaal niet op een Nederlandse stad. Laten we dat zo houden. Volgens mij rijden er nu 400 op een stad 8x Amsterdam. De prijs is ook hetzelfde als een gewone taxi, dus veel duurder dan ov. Verkeer is een hel in LA.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 21:52 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
In LA werkt het ook, en dat is nog drukker qua verkeer.
Het is ook een vervanging van hè.
Iig als je taxichauffeur bent ga alvast een normale baan zoeken zou ik zeggen.
Jij begon toch over meer zelfrijdende auto's?quote:Op vrijdag 18 juli 2025 21:20 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Je schrijft:
[..]
Wat is “het”?
Wat heeft het met dit onderwerp te maken?
Heb je het over wegenbouwers die met de trilplaat werken en ben je bang dat je dat ook moet ofzo?
Nee.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 22:28 schreef torentje het volgende:
[..]
Jij begon toch over meer zelfrijdende auto's?
Ik schreef "dat blootgesteld worden aan veel bewegende dingen/auto's niet goed is voor het welzijn van mensen"
Is het nu een beetje begrijpelijk?
Je wil het waarschijnlijk niet begrijpen omdat het geschreven is in het ABN. De taal die jij spreekt heb ik niet onderwezen gekregen dus daarin kan ik niet schrijven.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 22:36 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nee.
Die hele opmerking slaat nergens op en begrijp het ook niet.
Hoezo bewegingen?
Nog duurdere treinkaartjes en minder beschikbare zitplaatsen gaat vast helpen meer reizigers en omzet te krijgen met treinvervoerquote:NS draait opnieuw miljoenen verlies door 'inflatiegat' en minder reizigers
De NS heeft het afgelopen half jaar opnieuw een verlies gedraaid van tientallen miljoenen. Het aantal reizigers groeide wel, maar het zijn er nog steeds minder dan gehoopt. Dat heeft onder meer in combinatie met de hoge inflatie geleid tot verlies.
De eerste jaarhelft draaide de NS een operationeel verlies van 60 miljoen euro, een kleine verbetering ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Toen was het verlies 65 miljoen euro. "Nog steeds overduidelijk onvoldoende voor een financieel gezond NS", schrijft het spoorbedrijf in het rapport dat dinsdagavond verscheen.
Het verlies komt niet als een verrassing, zegt woordvoerder Oscar van Elferen tegen NU.nl. "Sinds de coronatijd is het aantal reizigers ingestort.
Duurdere treinkaartjes en kleinere kans op zitplaats
Een andere belangrijke oorzaak voor het verlies is het "inflatiegat", zegt Elferen. "De inflatie heeft ook voor de NS alles duurder gemaakt, maar die hebben we niet altijd doorberekend in de prijs van treinkaartjes." Het verschil tussen de werkelijke inflatie en de doorberekende inflatie is 11 procent.
"We moeten dus iets doen aan de kostenkant om ervoor te zorgen dat we de kosten niet hoeven door te berekenen aan de reizigers. Helaas is dat niet altijd haalbaar." Eerder deze maand maakte demissionair staatssecretaris Thierry Aartsen (Openbaar Vervoer) bekend dat treinkaartjes volgend jaar 6 tot 9 procent duurder worden.
Ook op andere punten kunnen reizigers last krijgen van het verlies. Zo wordt volgend jaar minder materieel ingezet, waardoor de kans op een zitplaats kleiner wordt. Vooral in de spits op de drukke dinsdagen en donderdagen wordt het moeilijker om aan een zitplaats te komen. Verder blijven verstorende werkzaamheden aan de orde van de dag.
quote:Op woensdag 30 juli 2025 04:38 schreef Digi2 het volgende:
Personeel is een enorme kostenpost en spoorvervoer kan juist daar enorm op besparen door eenvoudiger trajecten alvast geheel te automatiseren. Het hoeft niet eens allemaal tegelijk.
openbaar vervoer hoort gratis te zijnquote:
Vind ik niet, maar de huidige prijzen jagen de mensen de auto in en de ondertussen overvolle wegen zijn daar mede een resultante van. Door dit wanbeleid krijgen we het slechtste van 2 werelden, het ontbreekt opnieuw aan visie en samenhangend beleid. Wat zijn we sinds de 80er jaren achteruit gehobbeld wat dat aangaatquote:Op woensdag 30 juli 2025 04:57 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
[..]
openbaar vervoer hoort gratis te zijn
Gratis openbaar vervoer, het echt sociale thema van de oude Pvdaquote:Op woensdag 30 juli 2025 09:39 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Vind ik niet, maar de huidige prijzen jagen de mensen de auto in en de ondertussen overvolle wegen zijn daar mede een resultante van. Door dit wanbeleid krijgen we het slechtste van 2 werelden, het ontbreekt opnieuw aan visie en samenhangend beleid. Wat zijn we sinds de 80er jaren achteruit gehobbeld wat dat aangaat
Dan verhogen we toch de autobelastingenquote:Op woensdag 30 juli 2025 09:39 schreef Digi2 het volgende:
de huidige prijzen jagen de mensen de auto in en de ondertussen overvolle wegen zijn daar mede een resultante van.
Dus toch staanplaatsen. Stoelen er uit, dan kunnen er meer mensen in.quote:Op woensdag 30 juli 2025 09:39 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Vind ik niet, maar de huidige prijzen jagen de mensen de auto in en de ondertussen overvolle wegen zijn daar mede een resultante van. Door dit wanbeleid krijgen we het slechtste van 2 werelden, het ontbreekt opnieuw aan visie en samenhangend beleid. Wat zijn we sinds de 80er jaren achteruit gehobbeld wat dat aangaat
Volgens mij rijden de meeste autobezitters graag auto, want dat geeft hen een gevoel van vrijheid en mobiliteit.quote:Op woensdag 30 juli 2025 09:39 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Eh nee, zo lollig is het autorijden in nl niet meerquote:Op woensdag 30 juli 2025 10:38 schreef torentje het volgende:
[..]
Volgens mij rijden de meeste autobezitters graag auto, want dat geeft hen een gevoel van vrijheid en mobiliteit.
Ik denk dat veel tragere weggebruikers graag met jou zouden willen ruilen, omdat ze dan minder last zouden hebben van autobezitters die hen met te hoge snelheid voorbijrijden.quote:Op woensdag 30 juli 2025 10:41 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Eh nee, zo lollig is het autorijden in nl niet meerIk reis bij voorkeur met fiets en trein, heb de auto nu vanwege de stakingen en hoge prijzen als het om grotere afstanden gaat.
Hoort betaalbaar te zijn tegen een kleine bijdrage, gratis krijg je overconsumptie van.quote:Op woensdag 30 juli 2025 04:57 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
[..]
In Luxemburg werkt het, het zou het openbaar vervoer in Nederland wel uit de doodsspiraal kunnen halen waar het nu in zit.quote:Op woensdag 30 juli 2025 04:57 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
[..]
Ik ben een rustige/tragere rijder, scheelt in de benzinekosten nietwaarquote:Op woensdag 30 juli 2025 12:04 schreef torentje het volgende:
[..]
Ik denk dat veel tragere weggebruikers graag met jou zouden willen ruilen, omdat ze dan minder last zouden hebben van autobezitters die hen met te hoge snelheid voorbijrijden.
In Luxemburg is ook het autorijden veel goedkoper. Luxemburg met Nederland vergelijken is geen appels met peren, maar appels met een melkwegstelsel proberen te vergelijkenquote:Op woensdag 30 juli 2025 12:09 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
In Luxemburg werkt het, het zou het openbaar vervoer in Nederland wel uit de doodsspiraal kunnen halen waar het nu in zit.
Vooralsnog lijkt een auto aanschaffen het verstandigste als je die nog niet hebt.
prima vooral op elektrische svpquote:Op woensdag 30 juli 2025 10:17 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dan verhogen we toch de autobelastingen
ja hoe meer blik op de weg des te beter, en maar heel veel parkeerplekken eisen bij nieuwe woonblokken , oude mensen hoeven geen auto als er gratis openbaar vervoer is , scheelt weer wegen en viaductenquote:Op woensdag 30 juli 2025 12:09 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
In Luxemburg werkt het, het zou het openbaar vervoer in Nederland wel uit de doodsspiraal kunnen halen waar het nu in zit.
Vooralsnog lijkt een auto aanschaffen het verstandigste als je die nog niet hebt.
Alles draait om keuzes. Je kan ook krampachtig proberen vast te houden aan de door de EU verafgoodde marktwerking totdat het openbaar vervoer in Nederland instort. Net zoals de postbezorging zeg maar.quote:Op woensdag 30 juli 2025 12:18 schreef Digi2 het volgende:
[..]
In Luxemburg is ook het autorijden veel goedkoper. Luxemburg met Nederland vergelijken is geen appels met peren, maar appels met een melkwegstelsel proberen te vergelijken![]()
Hun gemiddelde netto inkomen is al 2 tot 3 x hoger dan hier, geen ruimhartig sociaal stelsel.
Luxembourg: Poverty in Europe's wealthiest country | DW Documentary
Bekijk deze YouTube-video
Ik bestel en verstuur regelmatig pakketjes per post en kan daar echt niet over klagenquote:Op woensdag 30 juli 2025 12:27 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Alles draait om keuzes. Je kan ook krampachtig proberen vast te houden aan de door de EU verafgoodde marktwerking totdat het openbaar vervoer in Nederland instort. Net zoals de postbezorging zeg maar.
ija , ga jij voor je lol in de tram of trein zitten ??quote:Op woensdag 30 juli 2025 12:09 schreef descon het volgende:
[..]
Hoort betaalbaar te zijn tegen een kleine bijdrage, gratis krijg je overconsumptie van.
Als het leger zwervers de trein gaat gebruiken als gratis onderdak, zal het snel gedaan zijn met die 'overconsumptie'quote:Op woensdag 30 juli 2025 12:40 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ija , ga jij voor je lol in de tram of trein zitten ??
nou , een half uur naar een stel criminelen statushouders kijken voor de lol
trouwens vol is vol he , overconsumptie in het OV dat bestaat niet
het is geen chocola he
Met overconsumptie bedoel ik dat mensen iets gaan gebruiken wat niet nodig is. "Want het is toch gratis" waardoor ze de plek innemen van mensen die het wel nodig hebben.quote:Op woensdag 30 juli 2025 12:40 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ija , ga jij voor je lol in de tram of trein zitten ??
nou , een half uur naar een stel criminelen statushouders kijken voor de lol
trouwens vol is vol he , overconsumptie in het OV dat bestaat niet
het is geen chocola he
en dan weer controle op de redelijke bijdragequote:Op woensdag 30 juli 2025 12:57 schreef descon het volgende:
[..]
Met overconsumptie bedoel ik dat mensen iets gaan gebruiken wat niet nodig is. "Want het is toch gratis" waardoor ze de plek innemen van mensen die het wel nodig hebben.
Een kleine redelijke bijdrage voorkomt dat.
Wat word niet duurder. Net een rode pruimenvlaai gekocht(groot) voor maar liefst 20 euro. Dat het personeel zorgt voor een enorme kostenpost is waar, maar er zijn tekorten mbt personeel. Althans rijdend personeel. En eenvoudige trajecten automatiseren gaat nog jaren duren en zal er ondanks automatisering toch personeel aanwezig moeten zijn.quote:Op woensdag 30 juli 2025 04:38 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Nog duurdere treinkaartjes en minder beschikbare zitplaatsen gaat vast helpen meer reizigers en omzet te krijgen met treinvervoer![]()
Personeel is een enorme kostenpost en spoorvervoer kan juist daar enorm op besparen door eenvoudiger trajecten alvast geheel te automatiseren. Het hoeft niet eens allemaal tegelijk. Het is maar goed dat via druk door de EU nu het mes in de NS gaat want deze geldklopperij moet echt eindigen.
alleen bewaking en dat kan ook heel goed met camera's , heel veel camera's, camera's die je niet zietquote:Op woensdag 30 juli 2025 13:01 schreef Cherni het volgende:
[..]
Wat word niet duurder. Net een rode pruimenvlaai gekocht(groot) voor maar liefst 20 euro. Dat het personeel zorgt voor een enorme kostenpost is waar, maar er zijn tekorten mbt personeel. Althans rijdend personeel. En eenvoudige trajecten automatiseren gaat nog jaren duren en zal er ondanks automatisering toch personeel aanwezig moeten zijn.
Helemaal eens, vooral binnen de nederlandse context. Je wilt ook wantoestanden voorkomen en enigzins geriefelijk kunnen blijven reizen.quote:Op woensdag 30 juli 2025 12:57 schreef descon het volgende:
[..]
Een kleine redelijke bijdrage voorkomt dat.
Je wil juist mensen motiveren om tijdens de dal tijden te reizen.quote:Op woensdag 30 juli 2025 13:00 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
en dan weer controle op de redelijke bijdrage![]()
![]()
Nee OV moet 100% gratis zijn , beter voor de meleu ook wie overlast veroorzaakt of stinkt die moet eruit
van mij mag men 30 keer op en meer naar Amsterdam en 29 keer naar Groningen op een dag , er zullen best van die idioten zijn ja , so what
Ja bewaking blijft nodigquote:Op woensdag 30 juli 2025 13:02 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Helemaal eens, vooral binnen de nederlandse context. Je wilt ook wantoestanden voorkomen en enigzins geriefelijk kunnen blijven reizen.
Johnny en Willy
Bekijk deze YouTube-video
vol is volquote:Op woensdag 30 juli 2025 13:03 schreef descon het volgende:
[..]
Je wil juist mensen motiveren om tijdens de dal tijden te reizen.
Dus ja..in de middag misschien gratis naar Groningen...maar niet tijdens de spits want dan zit de trein vol.
Nee, dat werkt niet. En ik spreek uit ervaring.quote:Op woensdag 30 juli 2025 13:02 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
alleen bewaking en dat kan ook heel goed met camera's , heel veel camera's, camera's die je niet ziet
bewaking dat helpt nietquote:Op woensdag 30 juli 2025 13:04 schreef Cherni het volgende:
[..]
Nee, dat werkt niet. En ik spreek uit ervaring.
Camara;s en bewaking is er al, ondanks dat stijgt de agressie. Tuig trekt zich daar totaal niets van aan. Als de pleuris uitbreekt hoe komt assisistantie snel bij de trein? Wie evacueert?quote:Op woensdag 30 juli 2025 13:05 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
bewaking dat helpt niet
jeempie
In de regio Londen hebben ze zelfs 3 typen kaartjes: spits, off peak en super off peak. Moeten ze hier ook doen, maakt het veel efficienter. Als toerist met super off peak kan je goedkoop en rustig reizen zonder het werkverkeer te storenquote:Op woensdag 30 juli 2025 13:03 schreef descon het volgende:
[..]
Je wil juist mensen motiveren om tijdens de dal tijden te reizen.
Dus ja..in de middag misschien gratis naar Groningen...maar niet tijdens de spits want dan zit de trein vol.
Nee, geen extra bewaking nodig. Gewoon een prijs rekenen wat het aantrekkelijk en gerieflijk maakt en houdt om met de trein te kunnen blijven reizen.quote:
Je hebt hier nu ook spits en daluren. En alsof in het VK de kaartjes nu zo goedkoop zijn. Daar betaal je wel wat meer.quote:Op woensdag 30 juli 2025 13:09 schreef Digi2 het volgende:
[..]
In de regio Londen hebben ze zelfs 3 typen kaartjes: spits, off peak en super off peak. Moeten ze hier ook doen, maakt het veel efficienter. Als toerist met super off peak kan je goedkoop en rustig reizen zonder het werkverkeer te storen
bewakingspersoneel dat moet altijd blijven uiteraard en nog wel twee keer zoveel , heel veel cameras en instappen met je vingerafdrukkenquote:Op woensdag 30 juli 2025 13:08 schreef Cherni het volgende:
[..]
Camara;s en bewaking is er al, ondanks dat stijgt de agressie. Tuig trekt zich daar totaal niets van aan. Als de pleuris uitbreekt hoe komt assisistantie snel bij de trein? Wie evacueert?
Zonder personeel zal ik het OV mijden.
Gratis maar 2x zoveel bewakingspersoneel. Gratis kan doodeenvoudig niet. Of wil je de werkende klasse nog meer loonbeslating laten betalen.quote:Op woensdag 30 juli 2025 13:17 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
bewakingspersoneel dat moet altijd blijven uiteraard en nog wel twee keer zoveel
maar wel gratis
2023 ging ik met super off peak regelmatig van East Grinstead naar centrum London voor nog geen 16 pond retour. Dat vond ik niet duur, het is met de trein circa 1h15min rijden.quote:Op woensdag 30 juli 2025 13:15 schreef Cherni het volgende:
[..]
Je hebt hier nu ook spits en daluren. En alsof in het VK de kaartjes nu zo goedkoop zijn. Daar betaal je wel wat meer.
Gelukkig hebben we ook geen gebrek aan personeel dat we nuttig willen inzettenquote:Op woensdag 30 juli 2025 13:20 schreef Cherni het volgende:
[..]
Gratis maar 2x zoveel bewakingspersoneel. Gratis kan doodeenvoudig niet. Of wil je de werkende klasse nog meer loonbeslating laten betalen.
Helaas wel, jammer dat de burger daar altijd de dupe van is.quote:Op woensdag 30 juli 2025 12:37 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ik bestel en verstuur regelmatig pakketjes per post en kan daar echt niet over klagen![]()
Marktwerking is noodzakelijk, echter moet ook niet doorschieten en daarvoor is slimme regelgeving nodig. De bijstand vrijwel ontoegankelijk maken en een tent als voldoende huisvesting beschouwen gaat hier niet gebeuren en de kosten die dat oplevert maakt 'gratis' openbaar vervoer niet meer dan een utopische fantasie. keuzes, ja harde keuzes, nederlanders 'kaasschaven' een totaal andere mentaliteit.
Pappen en nathouden, kent U deze typisch nederlandse uitdrukking![]()
Zoals je ziet is een kleine groep zwaar het lul in Luxemburg, echter zoiets willen wij kosten wat kost niet, dus wordt regelmatig vrijwel de gehele bevolking maar onder de bus gegooid voor utopische idealen. Dat is hoe we hier rollen, althans dat is mijn indruk. Die navo norm heb je niet nodig als je lid wordt van de russische federatie, je kan je zwak opstellen, maar verwacht dan uiteindelijk een rekening die oneindig hoger wordt. Gratis bestaat niet, ook niet in deze zin van keuzes maken.quote:Op woensdag 30 juli 2025 13:31 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Helaas wel, jammer dat de burger daar altijd de dupe van is.
Met behulp van de Navo-norm van 1,5% (ongeveer 15 miljard) voor infrastructurele investeringen zou je ongeveer 3,5 keer de NS kunnen bekostigen.
Dat het OV duur is klopt. Maar alles word duurder, ook mijn winkelkarretje. Gratis OV wie wil dat niet. Gratis onderwijs en zorg zou geweldig zijn. Maar dat is allemaal een utopie. Alleen al het onderhoud van de infra kost een vermogen.quote:Op woensdag 30 juli 2025 13:27 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Gelukkig hebben we ook geen gebrek aan personeel dat we nuttig willen inzetten
Als iedereen met de nodige middelen meewerkt, dan is gratis wel mogelijk.quote:Op woensdag 30 juli 2025 13:20 schreef Cherni het volgende:
[..]
Gratis maar 2x zoveel bewakingspersoneel. Gratis kan doodeenvoudig niet. Of wil je de werkende klasse nog meer loonbeslating laten betalen.
de arbeidsparticipatie zou enorm toenemen men kan ook van verder weg ook komen daarnaast zal het heel veel autos op de weg schelen , dus minder vervuiling en filesquote:Op woensdag 30 juli 2025 13:20 schreef Cherni het volgende:
[..]
In de Sovjet unie hadden ze toch 100% arbeidsparticipatie, was ook zo'n overweldigend succesquote:Op woensdag 30 juli 2025 14:04 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
de arbeidsparticipatie zou enorm toenemen men kan verder weg ook komen daarnaast zal het heel veel autos op de weg schelen , dus minder vervuiling en files
Gratis kan prima
moet de NS winst maken ??
Nee het is vestzak - broekzak
Ze maken verlies. Er is geen sprake van winst. Welke arbeidsparticipatie bedoel je? En het autoverkeer neemt niet af. Je hebt een spoorinfra en die zit al behoorlijk vol. Deze uitbreiden kost een vermogen. Waar ga je het onderhoud van betalen aan die infra dat maar een ondeel is van een OV?quote:Op woensdag 30 juli 2025 14:04 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
de arbeidsparticipatie zou enorm toenemen men kan verder weg ook komen daarnaast zal het heel veel autos op de weg schelen , dus minder vervuiling en files
Gratis kan prima
moet de NS winst maken ??
Nee het is vestzak - broekzak
30 euro per kmquote:Op woensdag 30 juli 2025 14:09 schreef Digi2 het volgende:
[..]
In de Sovjet unie hadden ze toch 100% arbeidsparticipatie, was ook zo'n overweldigend succes![]()
De NS maakt verlies en is ondertussen al een geldverkwistende museumattractie aan het worden. De bijl moet erin, stevig ook
we zullen het aan AGI vragenquote:Op woensdag 30 juli 2025 14:12 schreef Cherni het volgende:
[..]
Ze maken verlies. Er is geen sprake van winst. Welke arbeidsparticipatie bedoel je? En het autoverkeer neemt niet af. Je hebt een spoorinfra en die zit al behoorlijk vol. Deze uitbreiden kost een vermogen. Waar ga je het onderhoud van betalen aan die infra dat maar een ondeel is van een OV?
Uitgave aan defensie 5%(althans het streven)
klimaat
woningbouw
zorg
onderwijs
opvang vluchtelingen
vangnet
inflatie
energie
En dan denk jij het OV gratis te kunnen maken. We hebben al voor bovengenoemde zaken tekorten.
Tsja, AGI is er nog niet en voorspellen blijft moeilijk, vooral als het de toekomst betreft. Daarnaast kan ook de technologische singulariteit een 'event horizon' hebben analoog aan een zwart gatquote:
Ik bestel ook heel regelmatig van alles, ook omdat ik geen auto heb. Ik woon echter in een flatgebouw en er is maar een kans van ongeveer 25% dat ze grote en/of zware pakketten ook komen brengen, zonder dat ik minimaal 1 klacht indien. In plaats van ze binnen een straal van 5 kilometer ergens op een afhaalpunt te dumpen. Dat is minder werk.quote:Op woensdag 30 juli 2025 12:37 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ik bestel en verstuur regelmatig pakketjes per post en kan daar echt niet over klagen![]()
Marktwerking is noodzakelijk, echter moet ook niet doorschieten en daarvoor is slimme regelgeving nodig. De bijstand vrijwel ontoegankelijk maken en een tent als voldoende huisvesting beschouwen gaat hier niet gebeuren en de kosten die dat oplevert maakt 'gratis' openbaar vervoer niet meer dan een utopische fantasie. keuzes, ja harde keuzes, nederlanders 'kaasschaven' een totaal andere mentaliteit.
Pappen en nathouden, kent U deze typisch nederlandse uitdrukking![]()
Misschien een idee om er voor te zorgen dat er minder zwervers zijn? Door te zorgen dat ze onderdak en een inkomen hebben?quote:Op woensdag 30 juli 2025 12:44 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Als het leger zwervers de trein gaat gebruiken als gratis onderdak, zal het snel gedaan zijn met die 'overconsumptie'
Stop ze allemaal in een kamp.quote:Op woensdag 30 juli 2025 12:57 schreef descon het volgende:
[..]
Met overconsumptie bedoel ik dat mensen iets gaan gebruiken wat niet nodig is. "Want het is toch gratis" waardoor ze de plek innemen van mensen die het wel nodig hebben.
Een kleine redelijke bijdrage voorkomt dat. Door te spelen met die bijdrage kan je mensen ook motiveren om op andere tijdstippen te reizen.
Als het gratis is kan dat niet meer.
En dan een ov toeslag voor wie dat niet kan betalen?quote:Op woensdag 30 juli 2025 15:04 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Iedere maand 100 Euro OV belasting om er gebruik van te mogen maken.
Ik krijg krijg bericht dat mijn pakket afgehaald kan worden van post.nl en haal het dan op bij de Karwei die nog geen km verderop is. Gaat eigenlijk altijd goed en naar verwachting, thuis laat ik het niet meer bezorgen ondanks dat ik best vaak thuis ben.quote:Op woensdag 30 juli 2025 14:59 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ik bestel ook heel regelmatig van alles, ook omdat ik geen auto heb. Ik woon echter in een flatgebouw en er is maar een kans van ongeveer 25% dat ze grote en/of zware pakketten ook komen brengen, zonder dat ik minimaal 1 klacht indien. In plaats van ze binnen een straal van 5 kilometer ergens op een afhaalpunt te dumpen. Dat is minder werk.
Vroeger kreeg je dan de melding: "U was niet thuis!". Wegens veel klachten is dat toen veranderd in: "We hebben elkaar gemist!". Daar ook dat veel klachten opleverde werd dat dan: "We hebben wat vertraging!" of gewoon: "Het is niet gelukt."
Wat er precies aan de hand was is eenvoudig te achterhalen: als je eerst een melding kreeg dat de bezorger onderweg is en pas daarna een melding dat het niet gelukt is, dan had hij er geen zin in. Als je in korte tijd een hoop klachten indient, dan gaat het weer een tijdje beter. En het is bij mij bijna altijd PostNL, maar dat varieert met waar je woont.
Wat een onzin. Dan kom je al heel snel uit bij het euthanaseren van de economisch onrendabelen.quote:Op woensdag 30 juli 2025 13:35 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Zoals je ziet is een kleine groep zwaar het lul in Luxemburg, echter zoiets willen wij kosten wat kost niet, dus wordt regelmatig vrijwel de gehele bevolking maar onder de bus gegooid voor utopische idealen. Dat is hoe we hier rollen, althans dat is mijn indruk. Die navo norm heb je niet nodig als je lid wordt van de russische federatie, je kan je zwak opstellen, maar verwacht dan uiteindelijk een rekening die oneindig hoger wordt. Gratis bestaat niet, ook niet in deze zin van keuzes maken.
Met de rijken en bedrijven gaat het echter uitstekend.quote:Op woensdag 30 juli 2025 14:12 schreef Cherni het volgende:
[..]
Ze maken verlies. Er is geen sprake van winst. Welke arbeidsparticipatie bedoel je? En het autoverkeer neemt niet af. Je hebt een spoorinfra en die zit al behoorlijk vol. Deze uitbreiden kost een vermogen. Waar ga je het onderhoud van betalen aan die infra dat maar een ondeel is van een OV?
Uitgave aan defensie 5%(althans het streven)
klimaat
woningbouw
zorg
onderwijs
opvang vluchtelingen
vangnet
inflatie
energie
En dan denk jij het OV gratis te kunnen maken. We hebben al voor bovengenoemde zaken tekorten.
Ja, je moet dus een auto hebben om de pakketten waar je voor betaald om ze thuis te komen brengen te gaan ophalen. Zo kun je alles rechtlullen.quote:Op woensdag 30 juli 2025 15:06 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ik krijg krijg bericht dat mijn pakket afgehaald kan worden van post.nl en haal het dan op bij de Karwei die nog geen km verderop is. Gaat eigenlijk altijd goed en naar verwachting, thuis laat ik het niet meer bezorgen ondanks dat ik best vaak thuis ben.
Daar doen ze in bijv Luxemburg niet aan voor zover ik weet, dieper dan gaarkeukens en tenten kan je niet zakken qua voorzieningen. Dat is in veel oost en zuid europese landen die niet zo welvarend zijn met karige sociale zekerheid vaak ook het geval.quote:Op woensdag 30 juli 2025 15:06 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Wat een onzin. Dan kom je al heel snel uit bij het euthanaseren van de economisch onrendabelen.
Er gaan bedrijven op de fles en vele in de EU zijn door overheids en ECB beleid zombies geworden, nu de rente weer lager is blijven die op de been, maar gunstig durf ik dat niet te noemen. De echt rijken ontspringen vrijwel altijd de dans, een wereldregering hebben we niet en dat middel lijkt me erger dan de kwaalquote:Op woensdag 30 juli 2025 15:07 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Met de rijken en bedrijven gaat het echter uitstekend.
En ervoor zorgen dat zij werk zonder werkdruk krijgen."quote:Op woensdag 30 juli 2025 15:01 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Misschien een idee om er voor te zorgen dat er minder zwervers zijn? Door te zorgen dat ze onderdak en een inkomen hebben?
Ja, laten we ook een derdewereldland worden en de daklozen en werklozen in uitzichtloze tentenkampen dumpen.quote:Op woensdag 30 juli 2025 15:11 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Daar doen ze in bijv Luxemburg niet aan voor zover ik weet, dieper dan gaarkeukens en tenten kan je niet zakken qua voorzieningen. Dat is in veel oost en zuid europese landen die niet zo welvarend zijn met karige sociale zekerheid vaak ook het geval.
Ja, beter durfkapitaal dan subsidies. Er is hier ook een groot tekort aan plaatsen waar je als zelfstandige (of hobbyist) collectief aan de slag kan, inclusief werkplaats. Je moet hier eerst zelf een startkapitaal bij elkaar sparen, of familie hebben die dat kan en wil betalen.quote:Op woensdag 30 juli 2025 15:15 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Er gaan bedrijven op de fles en vele in de EU zijn door overheids en ECB beleid zombies geworden, nu de rente weer lager is blijven die op de been, maar gunstig durf ik dat niet te noemen. De echt rijken ontspringen vrijwel altijd de dans, een wereldregering hebben we niet en dat middel lijkt me erger dan de kwaal
Valt mee, zodra je daarmee begint neemt de toeloop af, waterbed effect heet zoiets. Luxemburg is ook geen 3e wereldland geworden, integendeel extreem welvarend, terwijl er niets is, geen havens, olie gas etc.quote:Op woensdag 30 juli 2025 15:18 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, laten we ook een derdewereldland worden en de daklozen en werklozen in uitzichtloze tentenkampen dumpen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |