De NS failliet laten gaan en de concessie aan andere partijen geven.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 10:57 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ok. Hoe zorg je er voor dat de NS een gezonde winstmarge heeft?
Een mogelijkheid is wellicht het laten concurreren van busmaatschappijen op routes tussen steden.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 11:09 schreef Digi2 het volgende:
Concurrentie is van essentieel belang om tegen lagere kosten aantrekkelijke en innovatieve diensten en producten te verkrijgen. Dat is echter lastig als het om een dienst gaat welke een monopolistisch karakter heeft, zoals treinvervoer. Of het nu een bedrijf of overheidsinstelling is, maakt niet uit, het leidt altijd en overal tot ongewenste uitkomsten. De oplossing ligt erin voldoende markt alternatieven te hebben, zoals bij het doorbreken van het PTT/KPN monopolie door de markt. Hopelijk gebeurt binnenkort hetzelfde tav het treinvervoer
[..]
Hoe is dat anders dan ieder ander groot bedrijf? Of wil je er per treinstel een eenmansbedrijfje van maken? Hoe gaan die dat betalen?quote:Op vrijdag 18 juli 2025 13:02 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dat is precies het probleem. De hele organisatiestructuur is een berg van een hiërarchie met allemaal koninkrijkjes van afdelingen die meer personeel hebben dan strikt noodzakelijk is. Als je de belangrijkste routes toch onderhands gegund krijgt is er ook geen noodzaak om de organisatie goed tegen het licht te houden om kosten te besparen.
Waarom? Omdat jij dat denkt?quote:Op vrijdag 18 juli 2025 15:26 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dat maakt niet uit, al maken ze 10% winst, de kosten weten ze laag te houden itt ambtenaren.
Dan moet je die bussen vaker laten rijden. 30 jaar geleden hoefde je in Eindhoven of Amsterdam niet te kijken wanneer er een bus reed, er kwam er om de paar minuten 1 voorbij. Een interval van 3 minuten in het centrum was heel normaal. Dus met meerdere lijnen staat er dan continu een bus aan de halte.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 15:28 schreef BlaZ het volgende:
[..]
De redenatie loopt andersom. Het heeft bijzonder weinig zin om busbanen aan te leggen waar elke 10-15 minuten een bus overheen gaat, dat is simpelweg inefficiënt ruimtegebruik. OV kan prima werken maar dan dient er gezorgd te worden voor zeer regelmatige vervoersintervallen zodat de wachttijd disminueert.
waarom hebben buurlanden dan wel goed openbaar vervoer met voor de overheid veel lagere kosten en zijn deze wel veel meer door private bedrijven geëxploiteerd?quote:Op vrijdag 18 juli 2025 15:54 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Waarom? Omdat jij dat denkt?
Je idee over ambtenaren en de overheid is veertig jaar verouderd. Zie het zo: de VVD is bijna al die tijd aan de macht geweest. Die denken hetzelfde als jij. Die hebben alle verspilling die ze tegen kwamen al lang uitgeroeid.
De tijd dat de meeste ambtenaren daar zaten als werkvoorziening ligt al lang achter ons. Tegenwoordig is een groot gedeelte ZZP-ers in verkapte loondienst en zijn de meeste afdelingen waarbij dat kan geprivatiseerd of wegbezuinigd. Alleen de afdelingen die over het geld gaan (belastingen, uitkeringen en zo) zijn nog redelijk heel gebleven.
Zelfs de plantsoenendienst zijn de gemeentes nu uit aan het besteden aan de bewoners. De tijd dat daar tienduizenden mensen uit de bijstand werkten is ook voorbij.
en dan maar hopen dat zij er wel wat van kunnen bakken..quote:Op vrijdag 18 juli 2025 15:35 schreef BlaZ het volgende:
[..]
De NS failliet laten gaan en de concessie aan andere partijen geven.
Precies, vooral door de concessie op te splitsen denk ik dat het veel efficiënter kan. Je kan ook nog 10 jaar blijven aanmodderen met de NS maar dan zal het enkel erger worden.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 16:00 schreef mschol het volgende:
[..]
en dan maar hopen dat zij er wel wat van kunnen bakken..
Als het om een situatie waarbij voldoende concurrentie is wel, maar daar is nu, in het geval van treinvervoer in Nederland geen sprake van. Hopelijk veranderd dat als er robotaxis, robobussen en robobusjes komen. Dan kan ook het treinvervoer vrijwel volledig onbemand gaan plaatsvinden tegen veel lagere kosten en betere service. Het nationaliseren maakt het inderdaad alleen maar erger en duurder, geen oplossing in mijn ogen.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 15:26 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dat maakt niet uit, al maken ze 10% winst, de kosten weten ze laag te houden itt ambtenaren.
En de infra betalen ze ook.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 16:32 schreef phpmystyle het volgende:
Er reizen dagelijks 1 miljoen mensen met de trein, en een veelvoud daarvan of nog meer met eigen vervoer. Het OV moet ook niet belangrijker gemaakt worden dan dat het is. En oja, de klacht dat het niet gesubsidieerd wordt is volstrekt dom.
De overheid betaalt minstens 1 miljard euro per jaar aan studenten ov.
(2018 was dat nog 0,87 mld, dus ik vermoed nu meer dan 1 mld.
Bron: https://www.ocwincijfers.(...)aar-beroepsonderwijs
En die mensen reizen over het algemeen juist op plekken waar autos ook het meeste reizen, kortom als je dat verslechtert hebben de automobilisten daar ook weer meer last van. Een fatsoenlijk land, heeft gewoon fatsoenlijk OV, klaar.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 16:32 schreef phpmystyle het volgende:
Er reizen dagelijks 1 miljoen mensen met de trein, en een veelvoud daarvan of nog meer met eigen vervoer. Het OV moet ook niet belangrijker gemaakt worden dan dat het is. En oja, de klacht dat het niet gesubsidieerd wordt is volstrekt dom.
De overheid betaalt minstens 1 miljard euro per jaar aan studenten ov.
(2018 was dat nog 0,87 mld, dus ik vermoed nu meer dan 1 mld.
Bron: https://www.ocwincijfers.(...)aar-beroepsonderwijs
Eens.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 16:36 schreef raptorix het volgende:
[..]
En die mensen reizen over het algemeen juist op plekken waar autos ook het meeste reizen, kortom als je dat verslechtert hebben de automobilisten daar ook weer meer last van. Een fatsoenlijk land, heeft gewoon fatsoenlijk OV, klaar.
Ad andere kant. Als je die enorme geldstromen in asfalt stopt, en spoorwegen in wegen verandert (met evt zelfrijdende bussen voor paupers zonder rijbewijs) dan heb je het misschien nog wel beter voor elkaar.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 16:36 schreef raptorix het volgende:
[..]
En die mensen reizen over het algemeen juist op plekken waar autos ook het meeste reizen, kortom als je dat verslechtert hebben de automobilisten daar ook weer meer last van. Een fatsoenlijk land, heeft gewoon fatsoenlijk OV, klaar.
Ik heb zelf geen klagen over het OV, maar ik woon dan ook op een handige plek in Amsterdam waarbij ik snel bij een groot station ben. Mijn grootste klacht is eigenlijk de achterlijke prijzen op stations om wat drinken of eten te kopen, waarom kunnen dat geen gewone supermarkt prijzen zijn?quote:Op vrijdag 18 juli 2025 16:37 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Eens.
Maar ik ken het ov in Delhi, en ik kan je met gerust hart vertellen dat het hier meer dan fatsoenlijk is
Ik lees het al, je reist nooit met het OV.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 16:39 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ad andere kant. Als je die enorme geldstromen in asfalt stopt, en spoorwegen in wegen verandert (met evt zelfrijdende bussen voor paupers zonder rijbewijs) dan heb je het misschien nog wel beter voor elkaar.
Dat klopt.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 16:41 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik lees het al, je reist nooit met het OV.
Ik vind het nogal gratuit om als ov-reiziger subsidie te verlangen (eisen) en de autorijder of gewone belastingbetaler daarvoor op te laten draaien.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 16:40 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik heb zelf geen klagen over het OV, maar ik woon dan ook op een handige plek in Amsterdam waarbij ik snel bij een groot station ben. Mijn grootste klacht is eigenlijk de achterlijke prijzen op stations om wat drinken of eten te kopen, waarom kunnen dat geen gewone supermarkt prijzen zijn?
Omdat je dan zou weten dat bussen helemaal niet zo hard rijden, dat een trein ook een stuk veiliger is omdat ze niet zomaar op een voorligger botsen, en als je wel eens een bus ingestapt bent met meerdere mensen weet hoe inefficient dat gaat. Treinen werken prima als je omgeving daar zich voor leent, Nederland is plat en alles ligt redelijk dicht bij elkaar, dat is een grote plus.quote:
Van mijn part gooi alle rails eruit.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 16:43 schreef raptorix het volgende:
[..]
Omdat je dan zou weten dat bussen helemaal niet zo hard rijden, dat een trein ook een stuk veiliger is omdat ze niet zomaar op een voorligger botsen, en als je wel eens een bus ingestapt bent met meerdere mensen weet hoe inefficient dat gaat. Treinen werken prima als je omgeving daar zich voor leent, Nederland is plat en alles ligt redelijk dicht bij elkaar, dat is een grote plus.
Dat is eenmaal hoe het werkt in Nederland, vrijwel alle belastingen zijn indirect, ik heb geen kinderen, waarom zou ik dan mee moeten betalen aan andermans kroost? Zelfde voor 100 miljoen aan subsidie aan de Klassieke Orkesten in Nederland, en zo kun je alles wel opnoemen.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 16:42 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik vind het nogal gratuit om als ov-reiziger subsidie te verlangen (eisen) en de autorijder of gewone belastingbetaler daarvoor op te laten draaien.
Mensen die roepen dat het OV slecht is snappen doorgaans niet hoe het OV werkt en maken er ook geen gebruik van, die hebben het altijd over: Volle Treinen. Ja als je om 8 uur in een trein gaat stappen dan is het vol, maar dat is met files net zo.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 16:44 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Van mijn part gooi alle rails eruit.
Mislukt project.
Anders zou ik ook wel vaker met de trein reizen toch?
Ik ook, gewoon uit het Defensiepotje, die Tanks moeten namelijk per spoor naar Polenquote:Op vrijdag 18 juli 2025 16:44 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Van mijn part gooi alle rails eruit.
Mislukt project.
Anders zou ik ook wel vaker met de trein reizen toch?
Kosten wegennet jaarlijks: 1,7 milj
Kosten spoornet jaarlijks: 2,7 milj
Budget tekort onderhoud wegennet, vnl bruggen e.d. : 1,5 milj
Ik zie oplossingen.![]()
Om van huis op een station te komen en in een trein te zitten kost me 20-25min met de auto.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 16:46 schreef raptorix het volgende:
[..]
Mensen die roepen dat het OV slecht is snappen doorgaans niet hoe het OV werkt en maken er ook geen gebruik van, die hebben het altijd over: Volle Treinen. Ja als je om 8 uur in een trein gaat stappen dan is het vol, maar dat is met files net zo.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |