abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218230735
quote:
Kabinet legt NS bezuiniging op, staatssecretaris waarschuwt voor drukkere treinen
Auteur: BNR Webredactie | 16-7-2025

NS gaat de tarieven voor treintickets volgend jaar minder fors verhogen dan werd voorzien. In eerste instantie gaf het ov-bedrijf aan dat er een stijging van 12 procent van de prijzen in het vooruitzicht lag. Dat zal nu tussen de 6 procent en 9 procent zijn, meldt staatssecretaris Thierry Aartsen van Infrastructuur en Waterstaat. Het verschil zal NS zelf opvangen door flinke bezuinigingen door te voeren op de dienstverlening.



De mededeling van de tariefsverhoging deed veel stof opwaaien. De stijging was namelijk het gevolg van het feit dat de Tweede Kamer in 2024 een verhoging van de prijzen verbood. Het kabinet sprong bij om zo de inkomstenderving op te vangen, maar kon dat slechts één jaar. Daardoor zouden de tarieven in 2026 alsnog fors gaan stijgen.

Het kabinet had geen zin in jaarlijks terugkerende discussies over de kwestie. Volgens Aartsen is er nu een structurele oplossing, maar daarvoor krijgt NS geen hulp van de overheid. NS gaat nu zelf een 'structurele bijdrage leveren'. Aartsen benadrukt dat het uitgangspunt wel is 'om de reiziger zoveel mogelijk te ontzien', maar ziet ook dat gevolgen 'niet pijnloos' zijn. 'NS kan deze bijdrage namelijk alleen realiseren door kostenbesparingen in de dienstverlening door te voeren.'

Vollere treinen
Daardoor zal er worden ingegrepen op het materieel, dat volgens de staatssecretaris 'één van de belangrijkste kostendrijvers voor NS is'. Zo geeft de bewindspersoon aan dat het aantal treinen dat NS bezit 'strakker wordt afgesteld op de reizigersvraag'. Ook wordt er een minder grote buffer aangehouden en zal het onderhoud van de treinen 'anders worden ingericht', waardoor op drukke dagen meer treinen beschikbaar blijven voor treinvervoer.

De staatssecretaris waarschuwt daarom voor 'het risico' dat reizigers 'op bepaalde momenten te maken krijgen met drukkere treinen'. Die momenten zullen vooral tijdens de spits op dinsdag en donderdag plaatsvinden, 'vooral in het najaar en met name in de Randstad'. Het kabinet wil daarom ook kijken naar de verwachtingen die er van de dienstverlening zijn te verlagen. Dan gaat het om de 'bodem- en streefwaarden van de prestatie-indicatoren rondom zitplaatskans', zegt de staatssecretaris.

Minder stoelen in eerste klas
Ook zal de dienstverlening van NS op andere plekken worden aangepast. Zo worden aangeboden kortingen herzien en zal in een deel van de treinen het aantal stoelen in de eerste klas worden verminderd. 'De bovenstaande maatregelen zijn lastig, maar wel noodzakelijk om een NS-bijdrage aan het dempen van tariefstijgingen mogelijk te maken.' Ook zal NS met een voorstel komen om flexibele prijzen aan te bieden, waardoor reizen in de spits duurder kan worden om zo meer mensen te laten reizen op minder drukke momenten.
https://www.bnr.nl/nieuws(...)oor-drukkere-treinen

reizigers gaan meer betalen voor minder comfort.

waar wordt dit jaar niet op bezuinigd?? behalve faber's kapperskosten en kopjes koffie tijdens overleg over verdere bezuinigingen
quote:
Het kabinet had geen zin in jaarlijks terugkerende discussies over de kwestie.
goed werk ^O^ in plaats van een jaarlijkse discussie wordt het een dagelijkse klacht

hebben die lui niet door dat investeren in een goed functionerend en betaalbaar OV juist goed is voor de economie (en het milieu trouwens)? of ben ik nu gek?

[ Bericht 0% gewijzigd door gwn_een_user op 16-07-2025 17:31:02 ]
  Forum Admin woensdag 16 juli 2025 @ 17:21:05 #2
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_218230786
Is er iets wat nog wel goed gaat?
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_218230804
Gewoon weer een auto kopen dus! ^O^
  woensdag 16 juli 2025 @ 17:24:31 #4
403820 Aberkullie
Sicker than your average.
pi_218230818
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2025 17:21 schreef Straatcommando. het volgende:
Is er iets wat nog wel goed gaat?
Er zijn weer bijna verkiezingen
pi_218230856
Ach nu moet ik nog vaker thuiswerken

(erg mooi)
pi_218230890
quote:
De staatssecretaris waarschuwt daarom voor 'het risico' dat reizigers 'op bepaalde momenten te maken krijgen met drukkere treinen'


Verder is dit natuurlijk (alweer) kansloos beleid. Een betrouwbaar en geriefelijk openbaar vervoer zou bij uitstek een middel zijn om het eveneens overvolle wegennet van ons land te verlichten, maar kom laten we het OV kutter maken.

Is er ook maar iets waarbij er nog wel een visie van toekomstige verbetering is? Alles wordt maar uitgekleed, normen naar beneden bijgesteld, burgers moeten er maar aan wennen dat het allemaal minder goed functioneert, enzovoort. Ondertussen betaal je steeds meer voor steeds minder.
pi_218230987
2022:

quote:
De NS gaat tussen Den Haag en Eindhoven experimenteren met goedkopere treinkaartjes voor passagiers die buiten de spits reizen. Wie onder meer na 20.00 uur 's avonds met de trein reist, kan kortingen tot wel 60 procent krijgen. Een abonnement is niet nodig.
https://www.rtl.nl/rtl-ni(...)s-den-haag-eindhoven
3 jaar later:

quote:
Ook zal NS met een voorstel komen om flexibele prijzen aan te bieden, waardoor reizen in de spits duurder kan worden om zo meer mensen te laten reizen op minder drukke momenten.
Wie had dat zien aankomen :') ....
pi_218231011
Nóg duurder maken :') Godverdomme.

"Neeee we moeten mensen de auto uit krijgen, minder files bla bla bla "

Met dit sort plannen moet dat helemaal goed komen ^O^ :')
Ook in moeilijke tijden.
  Moderator woensdag 16 juli 2025 @ 17:42:26 #9
5428 crew  miss_sly
pi_218231054
In de kamer is ook een motie aangenomen die de staatssecretaris opdraagt zich in te zetten voor behoud van/herziening van de beeindiging van de jongerendagkaart. Daar wordt niet over gerept.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_218231066
De trein wordt op die manier gewoon een forenzen- en studentenvervoermiddel (prijs totaal inelastisch) en voor af en toe een zondagmiddagritje. Kan ook een keuze zijn.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Hey, my girl, why don't you just let it flow?
pi_218231076
Achterlijk kortzichtig beleid om openbaar vervoer nog verder te versoberen.
“That's why they call it the American Dream, because you have to be asleep to believe it.”― George Carlin
  Forum Admin woensdag 16 juli 2025 @ 17:48:51 #12
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_218231161
quote:
7s.gif Op woensdag 16 juli 2025 17:42 schreef nostra het volgende:
De trein wordt op die manier gewoon een forenzen- en studentenvervoermiddel (prijs totaal inelastisch) en voor af en toe een zondagmiddagritje. Kan ook een keuze zijn.
Het is juist voor die losse/spontane ritjes achterlijk duur.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_218231169
Is het al duurder dan je reiskostenvergoeding? Of kijken ze dan naar de prijs van de route?
pi_218231175
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2025 17:48 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Het is juist voor die losse/spontane ritjes achterlijk duur.
Nou ja, met zo'n 40%-abonnementje voor een paar euro is het wel te doen. Maar daar lijken ze dus ook van af te willen.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Hey, my girl, why don't you just let it flow?
pi_218231177
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2025 17:48 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Het is juist voor die losse/spontane ritjes achterlijk duur.
Gelukkig krijgen de arme mensen nu in meerdere provincies een pasje waarmee ze gratis met Arriva kunnen reizen.
pi_218231196
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2025 17:43 schreef SnertMetChoco het volgende:
Achterlijk kortzichtig beleid om openbaar vervoer nog verder te versoberen.
Kunnen ze nog veel bezuinigen op andere dingen dan het personeel? 10% van de machinisten ontslaan en de 10% minst rendabele ritten opdoeken?
  Forum Admin woensdag 16 juli 2025 @ 17:52:43 #17
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_218231204
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2025 17:50 schreef nostra het volgende:

[..]
Nou ja, met zo'n 40%-abonnementje voor een paar euro is het wel te doen. Maar daar lijken ze dus ook van af te willen.
Daar moeten ze sowieso mee stoppen, al is dat nu om de verkeerde redenen. Je wil dat dat zo laagdrempelig als mogelijk hebben.

Niet dat ik een of ander ns reisvoordeel dal flex versie b abo nodig heb om een normale prijs te betalen voor die ene keer dat ik de trein zit.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_218231243
Ik heb het ff doorgerekend en dit maakt onder aan de streep niets uit voor mij aangezien ik nooit met de trein ga
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
  Forum Admin woensdag 16 juli 2025 @ 17:58:58 #19
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_218231247
Een retourtje van hemelsbreed nog geen 5km betaal ik 6 euro.


Dat gaat dus hoogstwaarschijnlijk bijna 6 en een half kosten. Daar rijd ik voor heen en weer, parkeer ik en heb ik de afschrijving zelfs meegenomen..kansloos.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_218231270
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2025 17:58 schreef Straatcommando. het volgende:
Een retourtje van hemelsbreed nog geen 5km betaal ik 6 euro.


Dat gaat dus hoogstwaarschijnlijk bijna 6 en een half kosten. Daar rijd ik voor heen en weer, parkeer ik en heb ik de afschrijving zelfs meegenomen..kansloos.
Plus:
Gegarandeerde zitplaats
Dichterbij bestemming (tenzij je op t station moet zijn)
Zelf muziek / podcast bepalen
Zelf temperatuur bepalen
Geen stinkende medepassagiers (optioneel)
Geen wachttijden


Neem tot wel 4 mensen gratis mee!
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
pi_218231272
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2025 17:52 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Kunnen ze nog veel bezuinigen op andere dingen dan het personeel? 10% van de machinisten ontslaan en de 10% minst rendabele ritten opdoeken?
Zelf rijdende treinen op zonne/wind/kern energie, als tesla het kan in het verkeer, dan kunnen ze dit ook met de treinen.
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben geen robot.
niet bang voor ban
I stand with (the) Netherlands. w/
pi_218231436
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2025 17:39 schreef Gibson88 het volgende:
Nóg duurder maken :') Godverdomme.

"Neeee we moeten mensen de auto uit krijgen, minder files bla bla bla "

Met dit sort plannen moet dat helemaal goed komen ^O^ :')
Gast, dat is sowieso al sinds de jaren '90 zo; benzine duurder maken om mensen uit de auto de trein in te jagen, en dan treinkaartjes schofterig veel duurder maken.....omdat het kan of zo? :?
pi_218231457
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2025 17:43 schreef SnertMetChoco het volgende:
Achterlijk kortzichtig beleid om openbaar vervoer nog verder te versoberen.
De leiding van het land wil gewoon niet dat ieder mens goedkoop kan reizen, want dan hebben ze geen handen meer die de saaie en zware arbeid doen.
Terwijl veel reizen veel leuker is dan werken.
pi_218231499
Nationaliseer godverdomme eens het openbaar vervoer gewoon.
freedom comes when you learn to let go, creation comes when you learn to say no.
  woensdag 16 juli 2025 @ 18:34:40 #25
168739 Red_85
'echt wel'
pi_218231506
Nog meer mensen die ov gedag zeggen.
Nog drukker op de weg.

Maak het weer een staatsbedrijf. Kanloze shit dit.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  woensdag 16 juli 2025 @ 18:42:39 #26
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_218231558
Het wordt nog wel wat duurder als de vakbonden hun zin krijgen.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
  woensdag 16 juli 2025 @ 18:43:27 #27
398044 0ne_of_the_few
Mate verslaafde
pi_218231563
Mobiliteit is welvaart, maar dat schijnt een moeilijke les te zijn.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
  woensdag 16 juli 2025 @ 18:47:06 #28
398044 0ne_of_the_few
Mate verslaafde
pi_218231590
Het is ook allemaal een beetje gekunsteld. Ov tegen kostprijs is nooit te doen, dus het is altijd een politieke keuze hoeveel de politiek inlegt tbv het publieke belang.

En dan zit de NS ook nog vast aan verplichte kosten aan ProRail. Beetje veel poppenkast om te doen alsof je veel sturingsmogelijkheden hebt.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
pi_218231618
quote:
1s.gif Op woensdag 16 juli 2025 18:33 schreef Nexum het volgende:
Nationaliseer godverdomme eens het openbaar vervoer gewoon.
Dan kost het nog steeds wat het kost. Het zal er niet goedkoper op worden. De eerste 15 miljard die men ergens tevoorschijn weet te toveren zal eerst naar defensie moeten gaan.
Ondertussen is de FNV, onze vriendelijke vakbondvrienden, de NS, waarvan 100% van de aandelen in handen zijn van de overheid, de nek aan het omdraaien.
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
pi_218232118
quote:
1s.gif Op woensdag 16 juli 2025 18:50 schreef Akkerdjie het volgende:

[..]
Dan kost het nog steeds wat het kost. Het zal er niet goedkoper op worden. De eerste 15 miljard die men ergens tevoorschijn weet te toveren zal eerst naar defensie moeten gaan.
Ondertussen is de FNV, onze vriendelijke vakbondvrienden, de NS, waarvan 100% van de aandelen in handen zijn van de overheid, de nek aan het omdraaien.
Willen we goed vervoer voor iedereen, of willen we er zoveel mogelijk geld aan verdienen? Dat laatste gaat niet lukken, dus trek dan de stekker er maar uit. Arme stumperds zonder geld voor een auto doen maar gewoon alles op fietsafstand.
  Moderator woensdag 16 juli 2025 @ 19:53:44 #31
5428 crew  miss_sly
pi_218232333
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2025 18:02 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:

[..]
Zelf rijdende treinen op zonne/wind/kern energie, als tesla het kan in het verkeer, dan kunnen ze dit ook met de treinen.
In Parijs rijden er op minstens één metrolijn onbemande metro’s. Gaaf om te zien ook. Maar het kan dus prima.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  woensdag 16 juli 2025 @ 20:00:00 #32
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_218232433
quote:
In eerste instantie gaf het ov-bedrijf aan dat er een stijging van 12 procent
pi_218232437
quote:
14s.gif Op woensdag 16 juli 2025 18:42 schreef MichaelScott het volgende:
Het wordt nog wel wat duurder als de vakbonden hun zin krijgen.
Waarom kan A.I geen trein besturen?
Waarom kan A.I geen kaartjes controleren.
Waarom kan A.I geen planning aanpassen?

A.I was toch zo fantastisch!
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_218232454
quote:
7s.gif Op woensdag 16 juli 2025 19:53 schreef miss_sly het volgende:

[..]
In Parijs rijden er op minstens één metrolijn onbemande metro’s. Gaaf om te zien ook. Maar het kan dus prima.
Als er iets 'geofenced' is, zijn het wel trein traces. Dat er nog steeds machinisten nodig zijn, slaat werkelijk helemaal nergens op. Als de ritten met robotaxis straks goedkoper zijn dan treinkaartjes valt dat ook echt niet meer uit te leggen :') |:(
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_218232486
quote:
1s.gif Op woensdag 16 juli 2025 20:00 schreef halfway het volgende:

[..]
Waarom kan A.I geen trein besturen?
Waarom kan A.I geen kaartjes controleren.
Waarom kan A.I geen planning aanpassen?

A.I was toch zo fantastisch!
Waarom zou je als monopolist :')

[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 16-07-2025 20:15:05 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  Forum Admin woensdag 16 juli 2025 @ 20:03:39 #36
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_218232500
quote:
1s.gif Op woensdag 16 juli 2025 18:43 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Mobiliteit is welvaart, maar dat schijnt een moeilijke les te zijn.
Mobiliteit lijkt vooral een melkkoe en een zondebok te zijn.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_218232520
Ik reis regelmatig met de trein, wel eerste klas, en meestal verloopt dat redelijk aangenaam.

Conducteurs die louter mogelijke aansluitingen omroepen hebben weinig tot geen toegevoegde waarde op een trein. Zet in op meer controle, toezicht en handhaving zodat treinreizen prettig blijft ook bij drukte. Scherp de huisregels aan en zorg dat er geen telefoongesprekken, filmpjes, muziek e.d. via de luidspreker hoorbaar voor de medereizigers is toegestaan.

Vraag mij eerlijk gezegd waarom er niet meer gebruik gemaakt wordt van AI en automatische besturing, dat vergt hoge investeringen, maar kan veel personeelskosten en moeilijk te krijgen personeel schelen.
pi_218232730
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2025 20:03 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Mobiliteit lijkt vooral een melkkoe en een zondebok te zijn.
Vanuit de overheid ziet men mobiliteit duidelijk als een luxe en men handelt dan ook vanuit dat oogpunt. De bevolking ziet het als noodzaak en een levensbehoefte. Dit maakt duidelijk dat er een kolosale kloof bestaat tussen overheid en bevolking. Zo representatief is onze 'representatieve' overheid blijkbaar niet :')

[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 16-07-2025 20:34:25 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  Forum Admin woensdag 16 juli 2025 @ 20:26:17 #39
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_218232749
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2025 20:23 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Vanuit de overheid ziet men mobiliteit duidelijk als een luxe en men handeld dan ook vanuit dat oogpunt. De bevolking ziet het als noodzaak en een levensbehoefte. Dit maakt duidelijk dat er een kolosale kloof bestaat tussen overheid en bevolking. Zo representatief is onze 'representatieve' overheid blijkbaar niet :')
Ik denk dat extra strenge milieuzones is wat we nodig hebben.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_218232786
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2025 20:26 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Ik denk dat extra strenge milieuzones is wat we nodig hebben.
Ik hoop dat robotaxis het monopoly van het spoor gaan doorbreken, zoals kabel, glasvezel en mobiele telefonie destijds het monopolie van de PTT grotendeels doorbroken hebben.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_218232813
quote:
1s.gif Op woensdag 16 juli 2025 20:00 schreef halfway het volgende:

[..]
Waarom kan A.I geen trein besturen?
Waarom kan A.I geen kaartjes controleren.
Waarom kan A.I geen planning aanpassen?

A.I was toch zo fantastisch!
De planning wordt al aangepast door 3 ai achtige systemen.
1ste plant het materiaal, 2de het personeel, en de 3de voegt dat samen.

Resultaat mogen we elke dag aanschouwen.

Vandaag 2,5 uur met de trein. Kost 50 euro, gratis uurtje vertraging er bij.

Volgende keer weer de auto dan maar…
pi_218232816
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2025 20:23 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Vanuit de overheid ziet men mobiliteit duidelijk als een luxe en men handeld dan ook vanuit dat oogpunt. De bevolking ziet het als noodzaak en een levensbehoefte. Dit maakt duidelijk dat er een kolosale kloof bestaat tussen overheid en bevolking. Zo representatief is onze 'representatieve' overheid blijkbaar niet :')
Mensen hebben geen tot onvoldoende mobiliteit(actieradius) als zij eerlijk zijn. Eerlijke mensen zouden eigenlijk brutaler moeten worden en een graantje meepikken.
pi_218232850
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2025 20:34 schreef torentje het volgende:

[..]
Mensen hebben geen tot onvoldoende mobiliteit(actieradius) als zij eerlijk zijn. Eerlijke mensen zouden eigenlijk brutaler moeten worden en een graantje meepikken.
Is het niet eenvoudiger om dan maar oneerlijk te worden :?
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_218233327
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2025 20:00 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Als er iets 'geofenced' is, zijn het wel trein traces. Dat er nog steeds machinisten nodig zijn, slaat werkelijk helemaal nergens op. Als de ritten met robotaxis straks goedkoper zijn dan treinkaartjes valt dat ook echt niet meer uit te leggen :') |:(
Ja, dat willen ze al lang. Het grote probleem: het waarschuwingssysteem. Daar zijn ze al decennia aan bezig en het helpt niet dat zo'n beetje ieder land een andere heeft. Ze zijn het nu EU-breed gelijk aan het trekken, maar het zal nog wel een tijdje duren voor het zover is. Vooral ook omdat iedereen er aan trekt. Alle stokpaardjes moeten er in.

Ook de communicatie van alle onderdelen gaat nog niet heel vlekkeloos. Wat op zich natuurlijk al belachelijk is. Als er ergens overal kabels liggen is het wel in en rond een spoor. Maar dat moet tegenwoordig allemaal draadloos en tegen de tijd dat iets is ingevoerd is het draadloze protocol verouderd.
pi_218233364
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2025 20:30 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Ik hoop dat robotaxis het monopoly van het spoor gaan doorbreken, zoals kabel, glasvezel en mobiele telefonie destijds het monopolie van de PTT grotendeels doorbroken hebben.
Ik zou er niet op wachten. En waar laat je al die dingen? De mensen die die dingen willen verhuren als taxi moeten ook naar het werk. Dus dan moeten we wel allemaal thuis gaan werken, of op oproepbasis.

Plus, in plaats van een bus of trein vol mensen, zitten ze dan allemaal alleen in een auto.
pi_218233429
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2025 21:21 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ik zou er niet op wachten. En waar laat je al die dingen? De mensen die die dingen willen verhuren als taxi moeten ook naar het werk. Dus dan moeten we wel allemaal thuis gaan werken, of op oproepbasis.

Plus, in plaats van een bus of trein vol mensen, zitten ze dan allemaal alleen in een auto.
Ik heb nu een kleine auto, maar grote afstanden reis is liever met de trein, of beter nog met een robotaxi als die mogelijkheid er zou zijn. Als robotaxis succesvol blijken, zullen er ook wel robobussen/robobusjes volgen. Dat kan dan pas echt de vervoerskosten laten dalen en het wegoppervlak beter benutten.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  Moderator woensdag 16 juli 2025 @ 21:26:29 #47
446930 crew  ESF1Gamer
pi_218233434
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2025 20:33 schreef Shotty het volgende:

[..]
De planning wordt al aangepast door 3 ai achtige systemen.
1ste plant het materiaal, 2de het personeel, en de 3de voegt dat samen.

Resultaat mogen we elke dag aanschouwen.

Vandaag 2,5 uur met de trein. Kost 50 euro, gratis uurtje vertraging er bij.

Volgende keer weer de auto dan maar…
Je kan deel van je geld voor je kaartje terugkrijgen bij vertraging ;)

[ Bericht 0% gewijzigd door ESF1Gamer op 16-07-2025 21:31:48 ]
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
pi_218233513
Kan deze minister uitleggen hoe hij bij een toenemende bevolking en weinig mogelijkheden om het wegennet uit te breiden gaat zorgen dat mensen nog op bestemming komen op een aanvaardbare manier binnen een redelijke tijd.

Want bussen bezuinigen we weg, de trein wordt voor steeds meer mensen onbetaalbaar en veel te druk in de spits en op de weg nemen de files toe.
pi_218233530
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2025 21:26 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Ik heb nu een kleine auto, maar grote afstanden reis is liever met de trein, of beter nog met een robotaxi als die mogelijkheid er zou zijn. Als robotaxis succesvol blijken, zullen er ook wel robobussen/robobusjes volgen. Dat kan dan pas echt de vervoerskosten laten dalen en het wegoppervlak beter benutten.
Dat gaat pas gebeuren als we overal een aparte weg hebben voor autonome auto's. Samen met @BlaZ gaan promoten dat alle treinen, trams en bussen weggaan en alle sporen en busbanen gewone wegen worden. En dan alles afbakenen, zodat er overal nog hoogstens 1 rijbaan is, met gedeelde fietspaden en voetpaden, voor het verkeer met menselijke bestuurders. En de rest voor de autonome taxi's. En daar die ook bij alle bedrijven en huizen moeten kunnen komen, is de weg waar je nog zelf mag lopen of sturen dan voornamelijk beperkt tot winkelcentra en parken.

Dan kunnen we mooi op termijn al het vervoer behalve die robottaxi's afschaffen en kunnen de prijzen daarvan de stratosfeer in.

Oh, en Ozempic in het basispakket, want dan wordt iedereen helemaal moddervet.
pi_218233565
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2025 21:34 schreef Faraday01 het volgende:
Kan deze minister uitleggen hoe hij bij een toenemende bevolking en weinig mogelijkheden om het wegennet uit te breiden gaat zorgen dat mensen nog op bestemming komen op een aanvaardbare manier binnen een redelijke tijd.

Want bussen bezuinigen we weg, de trein wordt voor steeds meer mensen onbetaalbaar en veel te druk in de spits en op de weg nemen de files toe.
Minder mensen moeten gaan werken want dan heb je minder woon/werk verkeer. Het permanent wonen in tenten legaliseren kan ook heel veel gaan helpen. Er is dan geen productie en vervoer voor al die bouwmaterialen meer nodig voor huizen en appartementen.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_218233595
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2025 21:35 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Dat gaat pas gebeuren als we overal een aparte weg hebben voor autonome auto's. Samen met @:BLaZ gaan promoten dat alle treinen, trams en bussen weggaan en alle sporen en busbanen gewone wegen worden. En dan alles afbakenen, zodat er overal nog hoogstens 1 rijbaan is, met gedeelde fietspaden en voetpaden, voor het verkeer met menselijke bestuurders. En de rest voor de autonome taxi's. En daar die ook bij alle bedrijven en huizen moeten kunnen komen, is de weg waar je nog zelf mag lopen of sturen dan voornamelijk beperkt tot winkelcentra en parken.

Dan kunnen we mooi op termijn al het vervoer behalve die robottaxi's afschaffen en kunnen de prijzen daarvan de stratosfeer in.

Oh, en Ozempic in het basispakket, want dan wordt iedereen helemaal moddervet.
De treinen zullen blijven rijden, als het monopolie doorbroken wordt zullen de service en kosten heel anders gaan zijn. KPN bestaat ook nog steeds naast de vele andere aanbieders ;)
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_218233623
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2025 21:41 schreef Digi2 het volgende:

[..]
De treinen zullen blijven rijden, als het monopolie doorbroken wordt zullen de service en kosten heel anders gaan zijn. KPN bestaat ook nog steeds naast de vele andere aanbieders ;)
Ik begrijp die fascinatie met auto's en asfalt niet. We zijn hier in Nederland het beste wandel- en fietsland ter wereld en nou moeten we van sommige mensen allemaal de auto in en de halve steden platgooien voor wegen en parkeermogelijkheden.

Of misschien vind jij het wel wat als iedereen in auto's gaat wonen en dat die je dan 's morgens automatisch naar je werk rijden terwijl je nog ligt te slapen.
pi_218233625
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2025 20:38 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Is het niet eenvoudiger om dan maar oneerlijk te worden :?
Pikken is toch een ander woord voor roven?
pi_218233749
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2025 21:43 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ik begrijp die fascinatie met auto's en asfalt niet. We zijn hier in Nederland het beste wandel- en fietsland ter wereld en nou moeten we van sommige mensen allemaal de auto in en de halve steden platgooien voor wegen en parkeermogelijkheden.

Of misschien vind jij het wel wat als iedereen in auto's gaat wonen en dat die je dan 's morgens automatisch naar je werk rijden terwijl je nog ligt te slapen.
Ik ben vooral een fietsliefhebber en fiets meestal ook naar mijn werk 5 km vanaf mijn woning. Eigenlijk hebben we in Nederland vergeleken met de meeste landen niet veel te klagen wat mobiliteit betreft. Maar naar mijn weten is ondertussen alleen Zwitserland duurder met de treinkaartjes, terwijl een doorsnee zwitsers inkomen netto 2x zo hoog is als hier. Gerekend in verhouding naar gemiddeld inkomen zijn de kaartjes hier dus het duurst ter wereld vermoed ik. Dat mag wat mij betreft best wel een punt van aandacht zijn ;)
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  woensdag 16 juli 2025 @ 21:55:21 #55
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_218233767
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2025 17:21 schreef Straatcommando. het volgende:
Is er iets wat nog wel goed gaat?
De winsten van bedrijven gaan uitstekend.

Aan de inkomstenkant missen we de gasbel en aan de uitgavenkant is de zorg een jaarlijks steeds grotere kostenpost. We beginnen de effecten van de vergrijzing te merken.
pi_218233814
quote:
1s.gif Op woensdag 16 juli 2025 21:55 schreef Richestorags het volgende:

[..]
De winsten van bedrijven gaan uitstekend.

Aan de inkomstenkant missen we de gasbel en aan de uitgavenkant is de zorg een jaarlijks steeds grotere kostenpost. We beginnen de effecten van de vergrijzing te merken.
Niet alleen de zorg, ook de uitgaven aan AOW die al voor meer dan de helft direct uit de staatsbegroting betaalt worden zijn gevolgen van de vergrijzing die op de staatskas drukken.

NWS / De toekomst is grijs
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_218233864
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2025 21:53 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Ik ben vooral een fietsliefhebber en fiets meestal ook naar mijn werk 5 km vanaf mijn woning. Eigenlijk hebben we in Nederland vergeleken met de meeste landen niet veel te klagen wat mobiliteit betreft. Maar naar mijn weten is ondertussen alleen Zwitserland duurder met de treinkaartjes, terwijl een doorsnee zwitsers inkomen netto 2x zo hoog is als hier. Gerekend in verhouding naar gemiddeld inkomen zijn de kaartjes hier dus het duurst ter wereld vermoed ik. Dat mag wat mij betreft best wel een punt van aandacht zijn ;)
Dat komt omdat al die andere landen begrijpen dat OV niet kostendekkend kan zijn. Dan kun je dat beter privatiseren en/of laten doen door hele arme mensen met fietstaxi's.

We hebben hier gewoon al heel lang VVD beleid en die hebben niets met collectieve voorzieningen. Dat past niet bij zelfredzame burgers. Overal zelf voor betalen en indien mogelijk overlaten aan de markt. Daar is een regering niet voor, vinden ze. Die is er alleen om de economie te stimuleren.
  Forum Admin woensdag 16 juli 2025 @ 22:28:57 #58
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_218234163
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2025 21:53 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Ik ben vooral een fietsliefhebber en fiets meestal ook naar mijn werk 5 km vanaf mijn woning. Eigenlijk hebben we in Nederland vergeleken met de meeste landen niet veel te klagen wat mobiliteit betreft. Maar naar mijn weten is ondertussen alleen Zwitserland duurder met de treinkaartjes, terwijl een doorsnee zwitsers inkomen netto 2x zo hoog is als hier. Gerekend in verhouding naar gemiddeld inkomen zijn de kaartjes hier dus het duurst ter wereld vermoed ik. Dat mag wat mij betreft best wel een punt van aandacht zijn ;)
Ik denk eigenlijk ook dat je de mensen die je kunt laten fietsen (en dat ook willen) wel bereikt hebt. Daar zit niet zo veel rek meer in.

Zelf merk ik wel dat het wegennet overbelast begint te raken. Sowieso omdat we zoiets middeleeuws als "de spits" hebben, maar niet in de laatste plaats omdat het ov vaak geen (betaalbaar) alternatief is.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  woensdag 16 juli 2025 @ 22:38:14 #59
398044 0ne_of_the_few
Mate verslaafde
pi_218234236
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2025 20:03 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Mobiliteit lijkt vooral een melkkoe en een zondebok te zijn.
En dat terwijl we, zeker in de randstad, gewoon met teveel op een te kleine plek zijn om geen goed ov te hebben. Betaald zich veel meer terug dan enkel dat geld voor dat kaartje.

Er liggen ook al lang plannen voor soort van metro achtige opbouw van het spoor. Maar goed, dat vergt goed bestuur, daar is de tijdsgeest niet naar
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
pi_218234238
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2025 22:28 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Ik denk eigenlijk ook dat je de mensen die je kunt laten fietsen (en dat ook willen) wel bereikt hebt. Daar zit niet zo veel rek meer in.

Zelf merk ik wel dat het wegennet overbelast begint te raken. Sowieso omdat we zoiets middeleeuws als "de spits" hebben, maar niet in de laatste plaats omdat het ov vaak geen (betaalbaar) alternatief is.
Duitsland en Belgie hebben een tol ingevoerd voor het vrachtvervoer, mogelijk kan het helpen minder internationaal vrachtverkeer hier op de weg te krijgen door dat ook hier te gaan invoeren. Vrachtverkeer is ook verruit het meest schadelijk voor het wegdek. De lasten daar leggen bij degene die de schade veroorzaakt lijkt me op zijn minst redelijk.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  Forum Admin woensdag 16 juli 2025 @ 22:46:57 #61
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_218234313
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2025 22:38 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Duitsland en Belgie hebben een tol ingevoerd voor het vrachtvervoer, mogelijk kan het helpen minder internationaal vrachtverkeer hier op de weg te krijgen door dat ook hier te gaan invoeren. Vrachtverkeer is ook verruit het meest schadelijk voor het wegdek. De lasten daar leggen bij degene die de schade veroorzaakt lijkt me op zijn minst redelijk.
Gelukkig was er een decennia of wat lang gebakkelei over het doortrekken van de A15, waardoor er miljoenen onnodige (file)kilometers zijn gereden over een trace dat stamt uit de jaren 70.

Ik ben er echt niet voor om Nederland vol te asfalteren overigens.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_218234343
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2025 22:46 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Ik ben er echt niet voor om Nederland vol te asfalteren overigens.
Ik ook niet, volgens mij zijn er gewoon teveel bedrijven die nauwelijks wat bijdragen aan de schatkist en 'samenleving', maar wel veel lasten veroorzaken zoals gebrek aan woonruimte, drukte op de weg etc.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  Forum Admin woensdag 16 juli 2025 @ 22:53:17 #63
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_218234374
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2025 22:49 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Ik ook niet, volgens mij zijn er gewoon teveel bedrijven die nauwelijks wat bijdragen aan de schatkist en 'samenleving', maar wel veel lasten veroorzaken zoals gebrek aan woonruimte, drukte op de weg etc.
Dat is in mijn ogen ook zo. Sowieso heb je een meerdere bedrijfstakken die leunen op goedkope (gesubsidieerde) arbeid. Die mensen moeten ook ergens wonen en naar hun werk toe.


En wat me vooral stoort en dat speelt vooral buiten de randstad is dat er traces zijn die jarenlang niet zijn aangepast aan de toegenomen verkeersbewegingen. Dat is naast vervelend ook slecht voor het milieu en "de welvaart"
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_218234572
quote:
1s.gif Op woensdag 16 juli 2025 22:53 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Dat is in mijn ogen ook zo. Sowieso heb je een meerdere bedrijfstakken die leunen op goedkope (gesubsidieerde) arbeid. Die mensen moeten ook ergens wonen en naar hun werk toe.

En wat me vooral stoort en dat speelt vooral buiten de randstad is dat er traces zijn die jarenlang niet zijn aangepast aan de toegenomen verkeersbewegingen. Dat is naast vervelend ook slecht voor het milieu en "de welvaart"
Het is buiten de randstad ook veel drukker geworden omdat de meeste buslijnen zijn geschrapt en buiten de steden de meeste bushaltes zijn opgedoekt.
pi_218234864
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2025 19:39 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Willen we goed vervoer voor iedereen, of willen we er zoveel mogelijk geld aan verdienen? Dat laatste gaat niet lukken, dus trek dan de stekker er maar uit. Arme stumperds zonder geld voor een auto doen maar gewoon alles op fietsafstand.
Er valt geen geld aan te verdienen, het is moeilijk genoeg on de boot drijvende te houden. Door de forse geldontwaarding en vergrijzing wordt het nog moeilijker om het elk jaar drijvende te houden. De lonen worden ook steeds hoger hierdoor. En anders mag je bepalen wat hiervoor (miljarden subsidie per jaar) ingekrimpt mag worden. Nog afgezien van de nog komende productieverlaging door vergrijzing, miljarden per jaar extra die naar klimaat moeten om de doelen te halen, 15-30 miljard naar defensie per jaar om maar een paar zaken te noemen. Lees het rapport over de staatsbegroting alsjeblieft eens door. 126% tekort van het gdp alleen al door vergrijzing bij huidig beleid, 186% bij het nakomen van alle dwaze beloftes. Een slecht treinstelsel is het minste waar je je druk om kunt maken dan. Ooit ga je het misschien begrijpen. Gewoon door blijven printen of het zogenaamd wegnemen bij rijken gaat hem niet worden. Het wordt extra belastingen, latere aow, verder uitgeklede zorg, ook vermogensbelastingen, en wsl verdere uitkleding verzorgingstaat om dit te kunnen betalen. Er zal iig weer links en rechts lekker populistisch gelukd worden om het zogenaamd makjelijk op te lossen.

https://www.rijksoverheid(...)oep-begrotingsruimte


Edit: hier het volledige rapport:


https://open.overheid.nl/(...)ff-8fe29bc19938/file

[ Bericht 6% gewijzigd door Akkerdjie op 17-07-2025 08:12:00 ]
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
pi_218235435
quote:
Er werd al teveel vermogensbelasting geheven in de vorm van de vermogensrendements heffing. Deze was volgens de hoge raad 'confiscatoir' (diefstal door de overheid). Men ging uit van hogere rendementen dan daadwerkelijk via redelijk veilige beleggingen mogelijk is, zoals bijv in staatsobligaties. Vanwege de hoge inflatie en lage rente was de werkelijke reële rente vaak zelfs negatief. Er zit internationaalrechtelijk dus een duidelijke grens aan wat men aan vermogensbelasting kan innen. En al helemaal als men euros blijft bijdrukken, omdat het al snel tot een negatieve reële rente leidt voor de doorsnee burger en waar de rechter vanuit gaat.

[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 17-07-2025 07:23:07 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  donderdag 17 juli 2025 @ 07:22:32 #67
505678 MisterFox
declare(strict_types=1);
pi_218235452
Het OV is echt bij uitstek alleen maar voor de compleet kanslozen onder ons. Helaas ben ik er zelf als student ook afhankelijk van geweest en mijn partner is de komende twee jaar nog slachtoffer als ik hem niet kan brengen naar school (en dat is meestal het geval).

Onprettiger gaat het echt niet worden. Ik hoor de verhalen aan; het meest achterlijke rare volk kom je tegen: van mensen die niet inchecken tot zwartten en moslims die zich als sociopaat gedragen (in de bus, bijvoorbeeld: Express harde muziek aanzetten en schreeuwen, en de buschauffeur doet natuurlijk niks).

Drie maanden geleden besloot ik de metro een kans te geven, omdat het erg druk was op de weg en ik geen zin had om parkeerkosten te betalen. Ik zat die avond omstreeks acht uur in de metro naar huis en er kwamen acht Marokkanen de metro ingelopen. Ze ging als hyena’s om me heen zitten. De leider van het groepje begon ineens een rare opmerkingen tegen me te maken. “hé swa zet je dikke oom naast je ha ha ha”. Die jongen zat me gewoon uit te dagen.
Mijn hart zit in mijn keel. Ik besloot om weg te lopen en op een andere plek te gaan zitten bij blanke mensen. het was lachen, gieren brullen.

Het viel me op dat de getuigen helemaal niets deden of zeiden.

Eergisteravond moest ik mijn partner ophalen bij het station. Ik zat een beetje om me heen te kijken toen ik aan het wachten was in de auto. Echt waar, wat een volk zeg. Echt heel veel hang”jongeren” en gekkies. Het voelt heel onveilig, zelfs in de auto.
MNy paws caiuse aaS ;lotr of typo'zx 🦊
pi_218235495
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2025 20:00 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Als er iets 'geofenced' is, zijn het wel trein traces. Dat er nog steeds machinisten nodig zijn, slaat werkelijk helemaal nergens op. Als de ritten met robotaxis straks goedkoper zijn dan treinkaartjes valt dat ook echt niet meer uit te leggen :') |:(
Er kopen nog vaak genoeg mensen of dieren op het spoor. Heb direct meegemaakt wat AI kan en wat nog niet op NS treinen. Meeste gaat heel goed en zolang iemand binnen de sensors loopt wordt een trein ook vertraagd of gestopt maar alles buiten de sensoren wordt niet opgemerkt. Zaken die een machinist wel ziet maar AI dus niet.

Metro in Parijs is daarom ook geen goed voorbeeld. Die rijtuigen rijden op een tracé waar zo goed als nooit iets op het spoor loopt en als het wel gebeurd is menselijk leven ingrijpen ook te laat.

Werk niet meer voor de NS maar neem aan dat de tests nog steeds doorgaan en op den duur deel van de traces onbemand worden uitgevoerd. Maar de drukste trajecten zullen waarschijnlijk als laatste aan de beurt komen. Ook al waren de tests wel deels op drukke trajecten waarbij o.a proefpersonen de spoorbaan overstaken maar die treinen reden al op lage snelheid. Bij hoge snelheid raakte de AI vaak genoeg in de war en vertraagde een trein terwijl het niet nodig was of werd er juist door gereden als er eigenlijk vertraagd moest worden.
pi_218235508
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2025 21:53 schreef Digi2 het volgende:
Gerekend in verhouding naar gemiddeld inkomen zijn de kaartjes hier dus het duurst ter wereld vermoed ik. Dat mag wat mij betreft best wel een punt van aandacht zijn ;)
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Hey, my girl, why don't you just let it flow?
pi_218235528
quote:
7s.gif Op woensdag 16 juli 2025 17:42 schreef nostra het volgende:
De trein wordt op die manier gewoon een forenzen- en studentenvervoermiddel (prijs totaal inelastisch) en voor af en toe een zondagmiddagritje. Kan ook een keuze zijn.
juist geen zondagmiddagritje meer

ik ben al jaren niet meer even weggeweest met de trein puur door die gestoorde prijzen
pi_218235675
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2025 21:53 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Ik ben vooral een fietsliefhebber en fiets meestal ook naar mijn werk 5 km vanaf mijn woning. Eigenlijk hebben we in Nederland vergeleken met de meeste landen niet veel te klagen wat mobiliteit betreft. Maar naar mijn weten is ondertussen alleen Zwitserland duurder met de treinkaartjes, terwijl een doorsnee zwitsers inkomen netto 2x zo hoog is als hier. Gerekend in verhouding naar gemiddeld inkomen zijn de kaartjes hier dus het duurst ter wereld vermoed ik. Dat mag wat mij betreft best wel een punt van aandacht zijn ;)
Dat kun je nauwelijks met elkaar vergelijken, voor een groot deel is dat broekzak/vestzak omdat als de overheid de treinen sponsort, dit natuurlijk ook weer gewoon vanuit belasting betaald word. Daarnaast kun je OV systemen nauwelijks met elkaar vergelijken, het Nederlandse netwerk is eigenlijk door de grote van onze land meer een metrostelsel bereden door treinen.
Daarnaast hebben wij in Nederland gekozen dat OV voor in principe iedereen beschikbaar moet zijn, dit betekend dus ook dat we lijnen bemannen waarvan we weten dat die economisch niet rendabel zijn.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  donderdag 17 juli 2025 @ 07:59:17 #72
505678 MisterFox
declare(strict_types=1);
pi_218235694
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juli 2025 07:56 schreef raptorix het volgende:

[..]
Dat kun je nauwelijks met elkaar vergelijken, voor een groot deel is dat broekzak/vestzak omdat als de overheid de treinen sponsort, dit natuurlijk ook weer gewoon vanuit belasting betaald word. Daarnaast kun je OV systemen nauwelijks met elkaar vergelijken, het Nederlandse netwerk is eigenlijk door de grote van onze land meer een metrostelsel bereden door treinen.
Daarnaast hebben wij in Nederland gekozen dat OV voor in principe iedereen beschikbaar moet zijn, dit betekend dus ook dat we lijnen bemannen waarvan we weten dat die economisch niet rendabel zijn.
Logisch, je moet gebieden bereikbaar houden
MNy paws caiuse aaS ;lotr of typo'zx 🦊
  donderdag 17 juli 2025 @ 08:05:37 #73
192229 XDo
Orgasm beat it!
pi_218235781
quote:
1s.gif Op donderdag 17 juli 2025 07:22 schreef MisterFox het volgende:
Het OV is echt bij uitstek alleen maar voor de compleet kanslozen onder ons. Helaas ben ik er zelf als student ook afhankelijk van geweest en mijn partner is de komende twee jaar nog slachtoffer als ik hem niet kan brengen naar school (en dat is meestal het geval).

Onprettiger gaat het echt niet worden. Ik hoor de verhalen aan; het meest achterlijke rare volk kom je tegen: van mensen die niet inchecken tot zwartten en moslims die zich als sociopaat gedragen (in de bus, bijvoorbeeld: Express harde muziek aanzetten en schreeuwen, en de buschauffeur doet natuurlijk niks).

Drie maanden geleden besloot ik de metro een kans te geven, omdat het erg druk was op de weg en ik geen zin had om parkeerkosten te betalen. Ik zat die avond omstreeks acht uur in de metro naar huis en er kwamen acht Marokkanen de metro ingelopen. Ze ging als hyena’s om me heen zitten. De leider van het groepje begon ineens een rare opmerkingen tegen me te maken. “hé swa zet je dikke oom naast je ha ha ha”. Die jongen zat me gewoon uit te dagen.
Mijn hart zit in mijn keel. Ik besloot om weg te lopen en op een andere plek te gaan zitten bij blanke mensen. het was lachen, gieren brullen.

Het viel me op dat de getuigen helemaal niets deden of zeiden.

Eergisteravond moest ik mijn partner ophalen bij het station. Ik zat een beetje om me heen te kijken toen ik aan het wachten was in de auto. Echt waar, wat een volk zeg. Echt heel veel hang”jongeren” en gekkies. Het voelt heel onveilig, zelfs in de auto.
Je bent gewoon een bangig type dus?

Niet iedereen die er anders uitziet dan jij of zich anders gedraagt wil je neersteken hoor.
It's nothing, returned Mrs Chick. It's merely change of weather. We must expect change.
pi_218235991
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juli 2025 07:59 schreef MisterFox het volgende:

[..]
Logisch, je moet gebieden bereikbaar houden
Ja en dat komt dus met een prijs, of minder goed vervoer op een andere plek. Ik heb zelf geen auto maar moet zeggen dat ik het OV in Nederland helemaal niet zo slecht vind, het enige wat ik wel mis is een fatsoenlijk nacht netwerk.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_218236056
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2025 17:21 schreef Straatcommando. het volgende:
Is er iets wat nog wel goed gaat?
Ja het innen van belastingen en het verhogen van de prijzen.
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
  donderdag 17 juli 2025 @ 08:51:15 #76
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_218236229
Ik neem aan dat we nu ook gaan bezuinigen op onderhoud snelwegen en tol gaan heffen? Of is dat dan weer een staatsvoorziening waar geen winst op gemaakt hoef te worden?
Trotste mama van Ambar
Het officiële liefje van @Monitor O+
pi_218236297
quote:
7s.gif Op woensdag 16 juli 2025 17:42 schreef nostra het volgende:
De trein wordt op die manier gewoon een forenzen- en studentenvervoermiddel (prijs totaal inelastisch) en voor af en toe een zondagmiddagritje. Kan ook een keuze zijn.
Klopt, maar treinen hebben geen toekomst.
Het zit vol gespuis dat geen auto kan betalen ook en zwartrijd.
Ik zou dat aanpakken maar de overheid wil liever stoppen met OV.

Maar op de lange duur maakt het niet uit. Dit zal worden overgenomen door zelfrijdende auto’s en electrische bussen.
Alle geld naar asfalt en bredere wegen.
Vakman pur sang
pi_218236603
quote:
7s.gif Op woensdag 16 juli 2025 17:42 schreef nostra het volgende:
De trein wordt op die manier gewoon een forenzen- en studentenvervoermiddel (prijs totaal inelastisch) en voor af en toe een zondagmiddagritje. Kan ook een keuze zijn.
Precies als je al een auto hebt is dat zelfs voor het vervoer van 1 persoon goedkoper dan met de trein gaan.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_218236697
quote:
7s.gif Op woensdag 16 juli 2025 17:42 schreef nostra het volgende:
De trein wordt op die manier gewoon een forenzen- en studentenvervoermiddel (prijs totaal inelastisch) en voor af en toe een zondagmiddagritje. Kan ook een keuze zijn.
Precies als je al een auto hebt is dat zelfs voor het vervoer van 1 persoon goedkoper dan met de trein gaan.
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2025 17:52 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Daar moeten ze sowieso mee stoppen, al is dat nu om de verkeerde redenen. Je wil dat dat zo laagdrempelig als mogelijk hebben.

Niet dat ik een of ander ns reisvoordeel dal flex versie b abo nodig heb om een normale prijs te betalen voor die ene keer dat ik de trein zit.
Ik gebruik het altijd. Maandje korting aan en je hebt het er al uit als je op en neer naar Utrecht moet.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  donderdag 17 juli 2025 @ 09:47:02 #80
168739 Red_85
'echt wel'
pi_218236710
quote:
1s.gif Op woensdag 16 juli 2025 18:43 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Mobiliteit is welvaart, maar dat schijnt een moeilijke les te zijn.
Leg uit.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  donderdag 17 juli 2025 @ 09:48:54 #81
168739 Red_85
'echt wel'
pi_218236725
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juli 2025 09:35 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Precies als je al een auto hebt is dat zelfs voor het vervoer van 1 persoon goedkoper dan met de trein gaan.
Het is dat steden exhorbitante parkeerkosten rekenen, haal je die weg is dat het nu al.
Met 2 personen is auto-ov gewoonweg geen match meer.

Bizar wel.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  donderdag 17 juli 2025 @ 10:32:59 #82
505678 MisterFox
declare(strict_types=1);
pi_218237067
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juli 2025 08:05 schreef XDo het volgende:

[..]
Je bent gewoon een bangig type dus?

Niet iedereen die er anders uitziet dan jij of zich anders gedraagt wil je neersteken hoor.
Ik ben zeker het probleem? ;)
MNy paws caiuse aaS ;lotr of typo'zx 🦊
  donderdag 17 juli 2025 @ 10:38:57 #83
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_218237129
quote:
1s.gif Op woensdag 16 juli 2025 22:38 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

[..]
En dat terwijl we, zeker in de randstad, gewoon met teveel op een te kleine plek zijn om geen goed ov te hebben. Betaald zich veel meer terug dan enkel dat geld voor dat kaartje.

Er liggen ook al lang plannen voor soort van metro achtige opbouw van het spoor. Maar goed, dat vergt goed bestuur, daar is de tijdsgeest niet naar
Volgens mij is het probleem ook dat de NS (en de rest van het ov) gedwongen op twee gedachten hinkt: betaalbaar en het hele land kunnen bedienen. Wil je NS echt betaalbaar/kostendekkend maken zullen ze onrendabele lijnen moeten schrappen of in ieder geval niet meer twee keer per uur een lege intercity naar toe sturen. Maar dat mogen ze niet van de overheid, omdat we (begrijpelijk) het belangrijk vinden dat ook de provincie ov heeft. Het gevolg hiervan is dat zowel het ov in de provincie als in de randstad onvoldoende is.

Misschien moeten we wel gewoon meer inzetten op hoogwaardig ov in de Randstad+ en accepteren dat het ov in de landelijke gebieden nog slechter wordt. Ik snap het probleem en het is niet ideaal, maar in de praktijk krijg je mensen die landelijk wonen toch niet de auto uit.
I am a black hole shitting into the void
pi_218237811
quote:
1s.gif Op donderdag 17 juli 2025 00:19 schreef Akkerdjie het volgende:

[..]
Er valt geen geld aan te verdienen, het is moeilijk genoeg on de boot drijvende te houden. Door de forse geldontwaarding en vergrijzing wordt het nog moeilijker om het elk jaar drijvende te houden. De lonen worden ook steeds hoger hierdoor. En anders mag je bepalen wat hiervoor (miljarden subsidie per jaar) ingekrimpt mag worden. Nog afgezien van de nog komende productieverlaging door vergrijzing, miljarden per jaar extra die naar klimaat moeten om de doelen te halen, 15-30 miljard naar defensie per jaar om maar een paar zaken te noemen. Lees het rapport over de staatsbegroting alsjeblieft eens door. 126% tekort van het gdp alleen al door vergrijzing bij huidig beleid, 186% bij het nakomen van alle dwaze beloftes. Een slecht treinstelsel is het minste waar je je druk om kunt maken dan. Ooit ga je het misschien begrijpen. Gewoon door blijven printen of het zogenaamd wegnemen bij rijken gaat hem niet worden. Het wordt extra belastingen, latere aow, verder uitgeklede zorg, ook vermogensbelastingen, en wsl verdere uitkleding verzorgingstaat om dit te kunnen betalen. Er zal iig weer links en rechts lekker populistisch gelukd worden om het zogenaamd makjelijk op te lossen.

https://www.rijksoverheid(...)oep-begrotingsruimte

Edit: hier het volledige rapport:

https://open.overheid.nl/(...)ff-8fe29bc19938/file
En die extra belastingen zijn weer voor de onderste helft van de bevolking. De loonbelasting voor de rijken is sinds de jaren 80 met 40% afgenomen. En het aantal manieren om de belasting te ontwijken als je een bedrijf en genoeg geld hebt is fors gegroeid. Ook een vermogensbelasting voor de rijken wordt altijd afgeschoten.

En wat hebben de VVD stemmers nou met OV? De echte hebben een auto met chauffeur. Ok, die zien het dan misschien niet als weggegooid geld, want die hebben honderden of duizenden werknemers die niks mogen kosten maar wel iedere dag op moeten komen draven. En die gaan echt niet meer belasting betalen als de subsidie op OV stijgt.

Kortom, het OV is heel goed te betalen. Net zoals de zorg, het onderwijs en zelfs het elektriciteitsnet. Door de belasting voor de rijken en bedrijven weer te verhogen en het daarvan te betalen. Zolang Jan Modaal of iemand met het minimum voor alle kosten op moet draaien, gaat het niks worden. Want dan moet je eerst de toeslagen verhogen om er voor te zorgen dat ze dat kunnen betalen. Vestzak -> broekzak.

Het zijn de mensen die zich rijk voelen of rekenen en VVD stemmen die er allemaal op tegen zijn.
pi_218237866
quote:
2s.gif Op donderdag 17 juli 2025 10:38 schreef Gimmick het volgende:

[..]
Volgens mij is het probleem ook dat de NS (en de rest van het ov) gedwongen op twee gedachten hinkt: betaalbaar en het hele land kunnen bedienen. Wil je NS echt betaalbaar/kostendekkend maken zullen ze onrendabele lijnen moeten schrappen of in ieder geval niet meer twee keer per uur een lege intercity naar toe sturen. Maar dat mogen ze niet van de overheid, omdat we (begrijpelijk) het belangrijk vinden dat ook de provincie ov heeft. Het gevolg hiervan is dat zowel het ov in de provincie als in de randstad onvoldoende is.

Misschien moeten we wel gewoon meer inzetten op hoogwaardig ov in de Randstad+ en accepteren dat het ov in de landelijke gebieden nog slechter wordt. Ik snap het probleem en het is niet ideaal, maar in de praktijk krijg je mensen die landelijk wonen toch niet de auto uit.
Alleen voor de volle mep in de spits gaan rijden heeft een paar problemen. Dat maakt het erg duur, omdat je het personeel niet een paar uur 's ochtends en 's avonds kunt laten werken en de rest van de dag naar huis kunt sturen. Het materieel is ook niet goedkoop, je moet dan de kaartjes flink duurder maken om dat terug te verdienen. En dan is het dus alleen nog voor mensen waarvan hun baas (of de regering, bij studenten) de kosten betalen.

Kortom, dan kun je beter de werkgevers en scholen zelf pendelbussen laten rijden, zoals ze bijvoorbeeld in de VS ook doen. Dat is ook interessant voor de huisvesting, want dan moeten grote bedrijven ook weer huizen gaan bouwen voor hun minder welgestelde werknemers. Alhoewel je besteedbare inkomen daar waarschijnlijk niet van stijgt.
  donderdag 17 juli 2025 @ 12:54:07 #86
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_218238416
Gelukkig geen accijns op kerosine. Ik voorzie pendeldiensten tussen de luchthavens.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_218238961
Volwassen mensen die met de trijn reizen :')
pi_218239565
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2025 17:32 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
[ afbeelding ]

Verder is dit natuurlijk (alweer) kansloos beleid. Een betrouwbaar en geriefelijk openbaar vervoer zou bij uitstek een middel zijn om het eveneens overvolle wegennet van ons land te verlichten, maar kom laten we het OV kutter maken.

Is er ook maar iets waarbij er nog wel een visie van toekomstige verbetering is? Alles wordt maar uitgekleed, normen naar beneden bijgesteld, burgers moeten er maar aan wennen dat het allemaal minder goed functioneert, enzovoort. Ondertussen betaal je steeds meer voor steeds minder.
Nee er gaat nooit meer iets beter worden. Omdat er veel en veel te veel mensen zijn. En dat aantal blijft maar stijgen. Het kan alleen nog beter worden als er minder mensen komen. En met economische krimp.
pi_218239614
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2025 22:38 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Duitsland en Belgie hebben een tol ingevoerd voor het vrachtvervoer, mogelijk kan het helpen minder internationaal vrachtverkeer hier op de weg te krijgen door dat ook hier te gaan invoeren. Vrachtverkeer is ook verruit het meest schadelijk voor het wegdek. De lasten daar leggen bij degene die de schade veroorzaakt lijkt me op zijn minst redelijk.
Ik weet niet of je wel eens door DL en België rijdt, maar door die tol is het vrachtvervoer echt niet minder geworden hoor.
pi_218239628
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2025 22:49 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Ik ook niet, volgens mij zijn er gewoon teveel bedrijven die nauwelijks wat bijdragen aan de schatkist en 'samenleving', maar wel veel lasten veroorzaken zoals gebrek aan woonruimte, drukte op de weg etc.
Zoals ASML.
  donderdag 17 juli 2025 @ 14:56:10 #91
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_218239698
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juli 2025 14:40 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Nee er gaat nooit meer iets beter worden. Omdat er veel en veel te veel mensen zijn. En dat aantal blijft maar stijgen. Het kan alleen nog beter worden als er minder mensen komen. En met economische krimp.
Ov is nu juist een van die dingen die alleen maar beter worden met meer mensen. Meer mensen betekent relatief lage infrastructuur kosten en hoge ticket opbrengsten. Laten we leren van Tokio.
I am a black hole shitting into the void
  donderdag 17 juli 2025 @ 15:52:18 #92
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_218240175
quote:
1s.gif Op donderdag 17 juli 2025 13:43 schreef augurk2025 het volgende:
Volwassen mensen die met de trijn reizen :')
Of met een trien :')
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  donderdag 17 juli 2025 @ 16:00:32 #93
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_218240287
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juli 2025 14:47 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Ik weet niet of je wel eens door DL en België rijdt, maar door die tol is het vrachtvervoer echt niet minder geworden hoor.
Het loopt helemaal uit de klauwen. We hebben het nog redelijk goed qua doorstroming. Zodra ik vanaf de Nederlandse A1 over de Duitse A30 rij dan begint het al binnen enkele kilometers na de grens behoorlijk druk te worden qua vrachtverkeer met vrachtwagenfiles op de rechterrijstrook die ik gelukkig links voorbij kan, want de Duitse politie handhaaft het inhaalverbod streng. Je merkt ook dat er aanzienlijk meer politie op de snelweg rijdt dan in Nederland. Echter hebben ze teveel bezuinigd op infrastructuur wat je vooral merkt aan gebrekkig spoor- en wegonderhoud. Goede mobiliteit heeft een behoorlijk prijskaartje, maar zodra we onze portemonnee moeten trekken willen we dat niet inzien.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_218240771
quote:
2s.gif Op donderdag 17 juli 2025 14:56 schreef Gimmick het volgende:

[..]
Ov is nu juist een van die dingen die alleen maar beter worden met meer mensen. Meer mensen betekent relatief lage infrastructuur kosten en hoge ticket opbrengsten. Laten we leren van Tokio.
Ah ja dat kan ook. Met een schoenlepel mensen in de wagon proppen.
  donderdag 17 juli 2025 @ 16:39:37 #95
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_218240788
Waarom hebben we in Nederland nooit meer geïnvesteerd in metro- of andere ondergrondse systemen eigenlijk?
  Moderator / Redactie Sport donderdag 17 juli 2025 @ 16:40:32 #96
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_218240799
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juli 2025 16:39 schreef WheeledWarrior het volgende:
Waarom hebben we in Nederland nooit meer geïnvesteerd in metro- of andere ondergrondse systemen eigenlijk?
Nederlandse steden zijn daar te klein voor.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  donderdag 17 juli 2025 @ 16:46:25 #97
192229 XDo
Orgasm beat it!
pi_218240861
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juli 2025 10:32 schreef MisterFox het volgende:

[..]
Ik ben zeker het probleem? ;)
Die angst zit in jouw hoofd ja.
It's nothing, returned Mrs Chick. It's merely change of weather. We must expect change.
  donderdag 17 juli 2025 @ 16:46:58 #98
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_218240867
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juli 2025 16:40 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Nederlandse steden zijn daar te klein voor.
In de Randstad ligt alles toch aan elkaar vast.
  Moderator / Redactie Sport donderdag 17 juli 2025 @ 17:09:09 #99
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_218241067
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juli 2025 16:46 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]
In de Randstad ligt alles toch aan elkaar vast.
En toch genoeg ruimte voor bovengronds spoor.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  donderdag 17 juli 2025 @ 17:19:52 #100
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_218241268
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juli 2025 16:39 schreef WheeledWarrior het volgende:
Waarom hebben we in Nederland nooit meer geïnvesteerd in metro- of andere ondergrondse systemen eigenlijk?
Slappe ondergrond in de randstad en te dunne bevolking elders.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')