https://www.bnr.nl/nieuws(...)oor-drukkere-treinenquote:Kabinet legt NS bezuiniging op, staatssecretaris waarschuwt voor drukkere treinen
Auteur: BNR Webredactie | 16-7-2025
NS gaat de tarieven voor treintickets volgend jaar minder fors verhogen dan werd voorzien. In eerste instantie gaf het ov-bedrijf aan dat er een stijging van 12 procent van de prijzen in het vooruitzicht lag. Dat zal nu tussen de 6 procent en 9 procent zijn, meldt staatssecretaris Thierry Aartsen van Infrastructuur en Waterstaat. Het verschil zal NS zelf opvangen door flinke bezuinigingen door te voeren op de dienstverlening.
De mededeling van de tariefsverhoging deed veel stof opwaaien. De stijging was namelijk het gevolg van het feit dat de Tweede Kamer in 2024 een verhoging van de prijzen verbood. Het kabinet sprong bij om zo de inkomstenderving op te vangen, maar kon dat slechts één jaar. Daardoor zouden de tarieven in 2026 alsnog fors gaan stijgen.
Het kabinet had geen zin in jaarlijks terugkerende discussies over de kwestie. Volgens Aartsen is er nu een structurele oplossing, maar daarvoor krijgt NS geen hulp van de overheid. NS gaat nu zelf een 'structurele bijdrage leveren'. Aartsen benadrukt dat het uitgangspunt wel is 'om de reiziger zoveel mogelijk te ontzien', maar ziet ook dat gevolgen 'niet pijnloos' zijn. 'NS kan deze bijdrage namelijk alleen realiseren door kostenbesparingen in de dienstverlening door te voeren.'
Vollere treinen
Daardoor zal er worden ingegrepen op het materieel, dat volgens de staatssecretaris 'één van de belangrijkste kostendrijvers voor NS is'. Zo geeft de bewindspersoon aan dat het aantal treinen dat NS bezit 'strakker wordt afgesteld op de reizigersvraag'. Ook wordt er een minder grote buffer aangehouden en zal het onderhoud van de treinen 'anders worden ingericht', waardoor op drukke dagen meer treinen beschikbaar blijven voor treinvervoer.
De staatssecretaris waarschuwt daarom voor 'het risico' dat reizigers 'op bepaalde momenten te maken krijgen met drukkere treinen'. Die momenten zullen vooral tijdens de spits op dinsdag en donderdag plaatsvinden, 'vooral in het najaar en met name in de Randstad'. Het kabinet wil daarom ook kijken naar de verwachtingen die er van de dienstverlening zijn te verlagen. Dan gaat het om de 'bodem- en streefwaarden van de prestatie-indicatoren rondom zitplaatskans', zegt de staatssecretaris.
Minder stoelen in eerste klas
Ook zal de dienstverlening van NS op andere plekken worden aangepast. Zo worden aangeboden kortingen herzien en zal in een deel van de treinen het aantal stoelen in de eerste klas worden verminderd. 'De bovenstaande maatregelen zijn lastig, maar wel noodzakelijk om een NS-bijdrage aan het dempen van tariefstijgingen mogelijk te maken.' Ook zal NS met een voorstel komen om flexibele prijzen aan te bieden, waardoor reizen in de spits duurder kan worden om zo meer mensen te laten reizen op minder drukke momenten.
goed werkquote:Het kabinet had geen zin in jaarlijks terugkerende discussies over de kwestie.
Er zijn weer bijna verkiezingenquote:Op woensdag 16 juli 2025 17:21 schreef Straatcommando. het volgende:
Is er iets wat nog wel goed gaat?
quote:De staatssecretaris waarschuwt daarom voor 'het risico' dat reizigers 'op bepaalde momenten te maken krijgen met drukkere treinen'
3 jaar later:quote:De NS gaat tussen Den Haag en Eindhoven experimenteren met goedkopere treinkaartjes voor passagiers die buiten de spits reizen. Wie onder meer na 20.00 uur 's avonds met de trein reist, kan kortingen tot wel 60 procent krijgen. Een abonnement is niet nodig.
https://www.rtl.nl/rtl-ni(...)s-den-haag-eindhoven
Wie had dat zien aankomenquote:Ook zal NS met een voorstel komen om flexibele prijzen aan te bieden, waardoor reizen in de spits duurder kan worden om zo meer mensen te laten reizen op minder drukke momenten.
Het is juist voor die losse/spontane ritjes achterlijk duur.quote:Op woensdag 16 juli 2025 17:42 schreef nostra het volgende:
De trein wordt op die manier gewoon een forenzen- en studentenvervoermiddel (prijs totaal inelastisch) en voor af en toe een zondagmiddagritje. Kan ook een keuze zijn.
Nou ja, met zo'n 40%-abonnementje voor een paar euro is het wel te doen. Maar daar lijken ze dus ook van af te willen.quote:Op woensdag 16 juli 2025 17:48 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het is juist voor die losse/spontane ritjes achterlijk duur.
Gelukkig krijgen de arme mensen nu in meerdere provincies een pasje waarmee ze gratis met Arriva kunnen reizen.quote:Op woensdag 16 juli 2025 17:48 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het is juist voor die losse/spontane ritjes achterlijk duur.
Kunnen ze nog veel bezuinigen op andere dingen dan het personeel? 10% van de machinisten ontslaan en de 10% minst rendabele ritten opdoeken?quote:Op woensdag 16 juli 2025 17:43 schreef SnertMetChoco het volgende:
Achterlijk kortzichtig beleid om openbaar vervoer nog verder te versoberen.
Daar moeten ze sowieso mee stoppen, al is dat nu om de verkeerde redenen. Je wil dat dat zo laagdrempelig als mogelijk hebben.quote:Op woensdag 16 juli 2025 17:50 schreef nostra het volgende:
[..]
Nou ja, met zo'n 40%-abonnementje voor een paar euro is het wel te doen. Maar daar lijken ze dus ook van af te willen.
Plus:quote:Op woensdag 16 juli 2025 17:58 schreef Straatcommando. het volgende:
Een retourtje van hemelsbreed nog geen 5km betaal ik 6 euro.
Dat gaat dus hoogstwaarschijnlijk bijna 6 en een half kosten. Daar rijd ik voor heen en weer, parkeer ik en heb ik de afschrijving zelfs meegenomen..kansloos.
Zelf rijdende treinen op zonne/wind/kern energie, als tesla het kan in het verkeer, dan kunnen ze dit ook met de treinen.quote:Op woensdag 16 juli 2025 17:52 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Kunnen ze nog veel bezuinigen op andere dingen dan het personeel? 10% van de machinisten ontslaan en de 10% minst rendabele ritten opdoeken?
Gast, dat is sowieso al sinds de jaren '90 zo; benzine duurder maken om mensen uit de auto de trein in te jagen, en dan treinkaartjes schofterig veel duurder maken.....omdat het kan of zo?quote:Op woensdag 16 juli 2025 17:39 schreef Gibson88 het volgende:
Nóg duurder makenGodverdomme.
"Neeee we moeten mensen de auto uit krijgen, minder files bla bla bla "
Met dit sort plannen moet dat helemaal goed komen![]()
De leiding van het land wil gewoon niet dat ieder mens goedkoop kan reizen, want dan hebben ze geen handen meer die de saaie en zware arbeid doen.quote:Op woensdag 16 juli 2025 17:43 schreef SnertMetChoco het volgende:
Achterlijk kortzichtig beleid om openbaar vervoer nog verder te versoberen.
Dan kost het nog steeds wat het kost. Het zal er niet goedkoper op worden. De eerste 15 miljard die men ergens tevoorschijn weet te toveren zal eerst naar defensie moeten gaan.quote:Op woensdag 16 juli 2025 18:33 schreef Nexum het volgende:
Nationaliseer godverdomme eens het openbaar vervoer gewoon.
Willen we goed vervoer voor iedereen, of willen we er zoveel mogelijk geld aan verdienen? Dat laatste gaat niet lukken, dus trek dan de stekker er maar uit. Arme stumperds zonder geld voor een auto doen maar gewoon alles op fietsafstand.quote:Op woensdag 16 juli 2025 18:50 schreef Akkerdjie het volgende:
[..]
Dan kost het nog steeds wat het kost. Het zal er niet goedkoper op worden. De eerste 15 miljard die men ergens tevoorschijn weet te toveren zal eerst naar defensie moeten gaan.
Ondertussen is de FNV, onze vriendelijke vakbondvrienden, de NS, waarvan 100% van de aandelen in handen zijn van de overheid, de nek aan het omdraaien.
In Parijs rijden er op minstens één metrolijn onbemande metro’s. Gaaf om te zien ook. Maar het kan dus prima.quote:Op woensdag 16 juli 2025 18:02 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
[..]
Zelf rijdende treinen op zonne/wind/kern energie, als tesla het kan in het verkeer, dan kunnen ze dit ook met de treinen.
Waarom kan A.I geen trein besturen?quote:Op woensdag 16 juli 2025 18:42 schreef MichaelScott het volgende:
Het wordt nog wel wat duurder als de vakbonden hun zin krijgen.
Als er iets 'geofenced' is, zijn het wel trein traces. Dat er nog steeds machinisten nodig zijn, slaat werkelijk helemaal nergens op. Als de ritten met robotaxis straks goedkoper zijn dan treinkaartjes valt dat ook echt niet meer uit te leggenquote:Op woensdag 16 juli 2025 19:53 schreef miss_sly het volgende:
[..]
In Parijs rijden er op minstens één metrolijn onbemande metro’s. Gaaf om te zien ook. Maar het kan dus prima.
Waarom zou je als monopolistquote:Op woensdag 16 juli 2025 20:00 schreef halfway het volgende:
[..]
Waarom kan A.I geen trein besturen?
Waarom kan A.I geen kaartjes controleren.
Waarom kan A.I geen planning aanpassen?
A.I was toch zo fantastisch!
Mobiliteit lijkt vooral een melkkoe en een zondebok te zijn.quote:Op woensdag 16 juli 2025 18:43 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Mobiliteit is welvaart, maar dat schijnt een moeilijke les te zijn.
Vanuit de overheid ziet men mobiliteit duidelijk als een luxe en men handelt dan ook vanuit dat oogpunt. De bevolking ziet het als noodzaak en een levensbehoefte. Dit maakt duidelijk dat er een kolosale kloof bestaat tussen overheid en bevolking. Zo representatief is onze 'representatieve' overheid blijkbaar nietquote:Op woensdag 16 juli 2025 20:03 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Mobiliteit lijkt vooral een melkkoe en een zondebok te zijn.
Ik denk dat extra strenge milieuzones is wat we nodig hebben.quote:Op woensdag 16 juli 2025 20:23 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Vanuit de overheid ziet men mobiliteit duidelijk als een luxe en men handeld dan ook vanuit dat oogpunt. De bevolking ziet het als noodzaak en een levensbehoefte. Dit maakt duidelijk dat er een kolosale kloof bestaat tussen overheid en bevolking. Zo representatief is onze 'representatieve' overheid blijkbaar niet
Ik hoop dat robotaxis het monopoly van het spoor gaan doorbreken, zoals kabel, glasvezel en mobiele telefonie destijds het monopolie van de PTT grotendeels doorbroken hebben.quote:Op woensdag 16 juli 2025 20:26 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik denk dat extra strenge milieuzones is wat we nodig hebben.
De planning wordt al aangepast door 3 ai achtige systemen.quote:Op woensdag 16 juli 2025 20:00 schreef halfway het volgende:
[..]
Waarom kan A.I geen trein besturen?
Waarom kan A.I geen kaartjes controleren.
Waarom kan A.I geen planning aanpassen?
A.I was toch zo fantastisch!
Mensen hebben geen tot onvoldoende mobiliteit(actieradius) als zij eerlijk zijn. Eerlijke mensen zouden eigenlijk brutaler moeten worden en een graantje meepikken.quote:Op woensdag 16 juli 2025 20:23 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Vanuit de overheid ziet men mobiliteit duidelijk als een luxe en men handeld dan ook vanuit dat oogpunt. De bevolking ziet het als noodzaak en een levensbehoefte. Dit maakt duidelijk dat er een kolosale kloof bestaat tussen overheid en bevolking. Zo representatief is onze 'representatieve' overheid blijkbaar niet
Is het niet eenvoudiger om dan maar oneerlijk te wordenquote:Op woensdag 16 juli 2025 20:34 schreef torentje het volgende:
[..]
Mensen hebben geen tot onvoldoende mobiliteit(actieradius) als zij eerlijk zijn. Eerlijke mensen zouden eigenlijk brutaler moeten worden en een graantje meepikken.
Ja, dat willen ze al lang. Het grote probleem: het waarschuwingssysteem. Daar zijn ze al decennia aan bezig en het helpt niet dat zo'n beetje ieder land een andere heeft. Ze zijn het nu EU-breed gelijk aan het trekken, maar het zal nog wel een tijdje duren voor het zover is. Vooral ook omdat iedereen er aan trekt. Alle stokpaardjes moeten er in.quote:Op woensdag 16 juli 2025 20:00 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Als er iets 'geofenced' is, zijn het wel trein traces. Dat er nog steeds machinisten nodig zijn, slaat werkelijk helemaal nergens op. Als de ritten met robotaxis straks goedkoper zijn dan treinkaartjes valt dat ook echt niet meer uit te leggen![]()
Ik zou er niet op wachten. En waar laat je al die dingen? De mensen die die dingen willen verhuren als taxi moeten ook naar het werk. Dus dan moeten we wel allemaal thuis gaan werken, of op oproepbasis.quote:Op woensdag 16 juli 2025 20:30 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ik hoop dat robotaxis het monopoly van het spoor gaan doorbreken, zoals kabel, glasvezel en mobiele telefonie destijds het monopolie van de PTT grotendeels doorbroken hebben.
Ik heb nu een kleine auto, maar grote afstanden reis is liever met de trein, of beter nog met een robotaxi als die mogelijkheid er zou zijn. Als robotaxis succesvol blijken, zullen er ook wel robobussen/robobusjes volgen. Dat kan dan pas echt de vervoerskosten laten dalen en het wegoppervlak beter benutten.quote:Op woensdag 16 juli 2025 21:21 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ik zou er niet op wachten. En waar laat je al die dingen? De mensen die die dingen willen verhuren als taxi moeten ook naar het werk. Dus dan moeten we wel allemaal thuis gaan werken, of op oproepbasis.
Plus, in plaats van een bus of trein vol mensen, zitten ze dan allemaal alleen in een auto.
Je kan deel van je geld voor je kaartje terugkrijgen bij vertragingquote:Op woensdag 16 juli 2025 20:33 schreef Shotty het volgende:
[..]
De planning wordt al aangepast door 3 ai achtige systemen.
1ste plant het materiaal, 2de het personeel, en de 3de voegt dat samen.
Resultaat mogen we elke dag aanschouwen.
Vandaag 2,5 uur met de trein. Kost 50 euro, gratis uurtje vertraging er bij.
Volgende keer weer de auto dan maar…
Dat gaat pas gebeuren als we overal een aparte weg hebben voor autonome auto's. Samen met @BlaZ gaan promoten dat alle treinen, trams en bussen weggaan en alle sporen en busbanen gewone wegen worden. En dan alles afbakenen, zodat er overal nog hoogstens 1 rijbaan is, met gedeelde fietspaden en voetpaden, voor het verkeer met menselijke bestuurders. En de rest voor de autonome taxi's. En daar die ook bij alle bedrijven en huizen moeten kunnen komen, is de weg waar je nog zelf mag lopen of sturen dan voornamelijk beperkt tot winkelcentra en parken.quote:Op woensdag 16 juli 2025 21:26 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ik heb nu een kleine auto, maar grote afstanden reis is liever met de trein, of beter nog met een robotaxi als die mogelijkheid er zou zijn. Als robotaxis succesvol blijken, zullen er ook wel robobussen/robobusjes volgen. Dat kan dan pas echt de vervoerskosten laten dalen en het wegoppervlak beter benutten.
Minder mensen moeten gaan werken want dan heb je minder woon/werk verkeer. Het permanent wonen in tenten legaliseren kan ook heel veel gaan helpen. Er is dan geen productie en vervoer voor al die bouwmaterialen meer nodig voor huizen en appartementen.quote:Op woensdag 16 juli 2025 21:34 schreef Faraday01 het volgende:
Kan deze minister uitleggen hoe hij bij een toenemende bevolking en weinig mogelijkheden om het wegennet uit te breiden gaat zorgen dat mensen nog op bestemming komen op een aanvaardbare manier binnen een redelijke tijd.
Want bussen bezuinigen we weg, de trein wordt voor steeds meer mensen onbetaalbaar en veel te druk in de spits en op de weg nemen de files toe.
De treinen zullen blijven rijden, als het monopolie doorbroken wordt zullen de service en kosten heel anders gaan zijn. KPN bestaat ook nog steeds naast de vele andere aanbiedersquote:Op woensdag 16 juli 2025 21:35 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dat gaat pas gebeuren als we overal een aparte weg hebben voor autonome auto's. Samen met @:BLaZ gaan promoten dat alle treinen, trams en bussen weggaan en alle sporen en busbanen gewone wegen worden. En dan alles afbakenen, zodat er overal nog hoogstens 1 rijbaan is, met gedeelde fietspaden en voetpaden, voor het verkeer met menselijke bestuurders. En de rest voor de autonome taxi's. En daar die ook bij alle bedrijven en huizen moeten kunnen komen, is de weg waar je nog zelf mag lopen of sturen dan voornamelijk beperkt tot winkelcentra en parken.
Dan kunnen we mooi op termijn al het vervoer behalve die robottaxi's afschaffen en kunnen de prijzen daarvan de stratosfeer in.
Oh, en Ozempic in het basispakket, want dan wordt iedereen helemaal moddervet.
Ik begrijp die fascinatie met auto's en asfalt niet. We zijn hier in Nederland het beste wandel- en fietsland ter wereld en nou moeten we van sommige mensen allemaal de auto in en de halve steden platgooien voor wegen en parkeermogelijkheden.quote:Op woensdag 16 juli 2025 21:41 schreef Digi2 het volgende:
[..]
De treinen zullen blijven rijden, als het monopolie doorbroken wordt zullen de service en kosten heel anders gaan zijn. KPN bestaat ook nog steeds naast de vele andere aanbieders
Pikken is toch een ander woord voor roven?quote:Op woensdag 16 juli 2025 20:38 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Is het niet eenvoudiger om dan maar oneerlijk te worden
Ik ben vooral een fietsliefhebber en fiets meestal ook naar mijn werk 5 km vanaf mijn woning. Eigenlijk hebben we in Nederland vergeleken met de meeste landen niet veel te klagen wat mobiliteit betreft. Maar naar mijn weten is ondertussen alleen Zwitserland duurder met de treinkaartjes, terwijl een doorsnee zwitsers inkomen netto 2x zo hoog is als hier. Gerekend in verhouding naar gemiddeld inkomen zijn de kaartjes hier dus het duurst ter wereld vermoed ik. Dat mag wat mij betreft best wel een punt van aandacht zijnquote:Op woensdag 16 juli 2025 21:43 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ik begrijp die fascinatie met auto's en asfalt niet. We zijn hier in Nederland het beste wandel- en fietsland ter wereld en nou moeten we van sommige mensen allemaal de auto in en de halve steden platgooien voor wegen en parkeermogelijkheden.
Of misschien vind jij het wel wat als iedereen in auto's gaat wonen en dat die je dan 's morgens automatisch naar je werk rijden terwijl je nog ligt te slapen.
De winsten van bedrijven gaan uitstekend.quote:Op woensdag 16 juli 2025 17:21 schreef Straatcommando. het volgende:
Is er iets wat nog wel goed gaat?
Niet alleen de zorg, ook de uitgaven aan AOW die al voor meer dan de helft direct uit de staatsbegroting betaalt worden zijn gevolgen van de vergrijzing die op de staatskas drukken.quote:Op woensdag 16 juli 2025 21:55 schreef Richestorags het volgende:
[..]
De winsten van bedrijven gaan uitstekend.
Aan de inkomstenkant missen we de gasbel en aan de uitgavenkant is de zorg een jaarlijks steeds grotere kostenpost. We beginnen de effecten van de vergrijzing te merken.
Dat komt omdat al die andere landen begrijpen dat OV niet kostendekkend kan zijn. Dan kun je dat beter privatiseren en/of laten doen door hele arme mensen met fietstaxi's.quote:Op woensdag 16 juli 2025 21:53 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ik ben vooral een fietsliefhebber en fiets meestal ook naar mijn werk 5 km vanaf mijn woning. Eigenlijk hebben we in Nederland vergeleken met de meeste landen niet veel te klagen wat mobiliteit betreft. Maar naar mijn weten is ondertussen alleen Zwitserland duurder met de treinkaartjes, terwijl een doorsnee zwitsers inkomen netto 2x zo hoog is als hier. Gerekend in verhouding naar gemiddeld inkomen zijn de kaartjes hier dus het duurst ter wereld vermoed ik. Dat mag wat mij betreft best wel een punt van aandacht zijn
Ik denk eigenlijk ook dat je de mensen die je kunt laten fietsen (en dat ook willen) wel bereikt hebt. Daar zit niet zo veel rek meer in.quote:Op woensdag 16 juli 2025 21:53 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ik ben vooral een fietsliefhebber en fiets meestal ook naar mijn werk 5 km vanaf mijn woning. Eigenlijk hebben we in Nederland vergeleken met de meeste landen niet veel te klagen wat mobiliteit betreft. Maar naar mijn weten is ondertussen alleen Zwitserland duurder met de treinkaartjes, terwijl een doorsnee zwitsers inkomen netto 2x zo hoog is als hier. Gerekend in verhouding naar gemiddeld inkomen zijn de kaartjes hier dus het duurst ter wereld vermoed ik. Dat mag wat mij betreft best wel een punt van aandacht zijn
En dat terwijl we, zeker in de randstad, gewoon met teveel op een te kleine plek zijn om geen goed ov te hebben. Betaald zich veel meer terug dan enkel dat geld voor dat kaartje.quote:Op woensdag 16 juli 2025 20:03 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Mobiliteit lijkt vooral een melkkoe en een zondebok te zijn.
Duitsland en Belgie hebben een tol ingevoerd voor het vrachtvervoer, mogelijk kan het helpen minder internationaal vrachtverkeer hier op de weg te krijgen door dat ook hier te gaan invoeren. Vrachtverkeer is ook verruit het meest schadelijk voor het wegdek. De lasten daar leggen bij degene die de schade veroorzaakt lijkt me op zijn minst redelijk.quote:Op woensdag 16 juli 2025 22:28 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik denk eigenlijk ook dat je de mensen die je kunt laten fietsen (en dat ook willen) wel bereikt hebt. Daar zit niet zo veel rek meer in.
Zelf merk ik wel dat het wegennet overbelast begint te raken. Sowieso omdat we zoiets middeleeuws als "de spits" hebben, maar niet in de laatste plaats omdat het ov vaak geen (betaalbaar) alternatief is.
Gelukkig was er een decennia of wat lang gebakkelei over het doortrekken van de A15, waardoor er miljoenen onnodige (file)kilometers zijn gereden over een trace dat stamt uit de jaren 70.quote:Op woensdag 16 juli 2025 22:38 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Duitsland en Belgie hebben een tol ingevoerd voor het vrachtvervoer, mogelijk kan het helpen minder internationaal vrachtverkeer hier op de weg te krijgen door dat ook hier te gaan invoeren. Vrachtverkeer is ook verruit het meest schadelijk voor het wegdek. De lasten daar leggen bij degene die de schade veroorzaakt lijkt me op zijn minst redelijk.
Ik ook niet, volgens mij zijn er gewoon teveel bedrijven die nauwelijks wat bijdragen aan de schatkist en 'samenleving', maar wel veel lasten veroorzaken zoals gebrek aan woonruimte, drukte op de weg etc.quote:Op woensdag 16 juli 2025 22:46 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik ben er echt niet voor om Nederland vol te asfalteren overigens.
Dat is in mijn ogen ook zo. Sowieso heb je een meerdere bedrijfstakken die leunen op goedkope (gesubsidieerde) arbeid. Die mensen moeten ook ergens wonen en naar hun werk toe.quote:Op woensdag 16 juli 2025 22:49 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ik ook niet, volgens mij zijn er gewoon teveel bedrijven die nauwelijks wat bijdragen aan de schatkist en 'samenleving', maar wel veel lasten veroorzaken zoals gebrek aan woonruimte, drukte op de weg etc.
Het is buiten de randstad ook veel drukker geworden omdat de meeste buslijnen zijn geschrapt en buiten de steden de meeste bushaltes zijn opgedoekt.quote:Op woensdag 16 juli 2025 22:53 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat is in mijn ogen ook zo. Sowieso heb je een meerdere bedrijfstakken die leunen op goedkope (gesubsidieerde) arbeid. Die mensen moeten ook ergens wonen en naar hun werk toe.
En wat me vooral stoort en dat speelt vooral buiten de randstad is dat er traces zijn die jarenlang niet zijn aangepast aan de toegenomen verkeersbewegingen. Dat is naast vervelend ook slecht voor het milieu en "de welvaart"
Er valt geen geld aan te verdienen, het is moeilijk genoeg on de boot drijvende te houden. Door de forse geldontwaarding en vergrijzing wordt het nog moeilijker om het elk jaar drijvende te houden. De lonen worden ook steeds hoger hierdoor. En anders mag je bepalen wat hiervoor (miljarden subsidie per jaar) ingekrimpt mag worden. Nog afgezien van de nog komende productieverlaging door vergrijzing, miljarden per jaar extra die naar klimaat moeten om de doelen te halen, 15-30 miljard naar defensie per jaar om maar een paar zaken te noemen. Lees het rapport over de staatsbegroting alsjeblieft eens door. 126% tekort van het gdp alleen al door vergrijzing bij huidig beleid, 186% bij het nakomen van alle dwaze beloftes. Een slecht treinstelsel is het minste waar je je druk om kunt maken dan. Ooit ga je het misschien begrijpen. Gewoon door blijven printen of het zogenaamd wegnemen bij rijken gaat hem niet worden. Het wordt extra belastingen, latere aow, verder uitgeklede zorg, ook vermogensbelastingen, en wsl verdere uitkleding verzorgingstaat om dit te kunnen betalen. Er zal iig weer links en rechts lekker populistisch gelukd worden om het zogenaamd makjelijk op te lossen.quote:Op woensdag 16 juli 2025 19:39 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Willen we goed vervoer voor iedereen, of willen we er zoveel mogelijk geld aan verdienen? Dat laatste gaat niet lukken, dus trek dan de stekker er maar uit. Arme stumperds zonder geld voor een auto doen maar gewoon alles op fietsafstand.
Er werd al teveel vermogensbelasting geheven in de vorm van de vermogensrendements heffing. Deze was volgens de hoge raad 'confiscatoir' (diefstal door de overheid). Men ging uit van hogere rendementen dan daadwerkelijk via redelijk veilige beleggingen mogelijk is, zoals bijv in staatsobligaties. Vanwege de hoge inflatie en lage rente was de werkelijke reële rente vaak zelfs negatief. Er zit internationaalrechtelijk dus een duidelijke grens aan wat men aan vermogensbelasting kan innen. En al helemaal als men euros blijft bijdrukken, omdat het al snel tot een negatieve reële rente leidt voor de doorsnee burger en waar de rechter vanuit gaat.quote:Op donderdag 17 juli 2025 00:19 schreef Akkerdjie het volgende:
[..]
ook vermogensbelastingen,
https://www.rijksoverheid(...)oep-begrotingsruimte
Er kopen nog vaak genoeg mensen of dieren op het spoor. Heb direct meegemaakt wat AI kan en wat nog niet op NS treinen. Meeste gaat heel goed en zolang iemand binnen de sensors loopt wordt een trein ook vertraagd of gestopt maar alles buiten de sensoren wordt niet opgemerkt. Zaken die een machinist wel ziet maar AI dus niet.quote:Op woensdag 16 juli 2025 20:00 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Als er iets 'geofenced' is, zijn het wel trein traces. Dat er nog steeds machinisten nodig zijn, slaat werkelijk helemaal nergens op. Als de ritten met robotaxis straks goedkoper zijn dan treinkaartjes valt dat ook echt niet meer uit te leggen![]()
quote:Op woensdag 16 juli 2025 21:53 schreef Digi2 het volgende:
Gerekend in verhouding naar gemiddeld inkomen zijn de kaartjes hier dus het duurst ter wereld vermoed ik. Dat mag wat mij betreft best wel een punt van aandacht zijn
juist geen zondagmiddagritje meerquote:Op woensdag 16 juli 2025 17:42 schreef nostra het volgende:
De trein wordt op die manier gewoon een forenzen- en studentenvervoermiddel (prijs totaal inelastisch) en voor af en toe een zondagmiddagritje. Kan ook een keuze zijn.
Dat kun je nauwelijks met elkaar vergelijken, voor een groot deel is dat broekzak/vestzak omdat als de overheid de treinen sponsort, dit natuurlijk ook weer gewoon vanuit belasting betaald word. Daarnaast kun je OV systemen nauwelijks met elkaar vergelijken, het Nederlandse netwerk is eigenlijk door de grote van onze land meer een metrostelsel bereden door treinen.quote:Op woensdag 16 juli 2025 21:53 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ik ben vooral een fietsliefhebber en fiets meestal ook naar mijn werk 5 km vanaf mijn woning. Eigenlijk hebben we in Nederland vergeleken met de meeste landen niet veel te klagen wat mobiliteit betreft. Maar naar mijn weten is ondertussen alleen Zwitserland duurder met de treinkaartjes, terwijl een doorsnee zwitsers inkomen netto 2x zo hoog is als hier. Gerekend in verhouding naar gemiddeld inkomen zijn de kaartjes hier dus het duurst ter wereld vermoed ik. Dat mag wat mij betreft best wel een punt van aandacht zijn
Logisch, je moet gebieden bereikbaar houdenquote:Op donderdag 17 juli 2025 07:56 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dat kun je nauwelijks met elkaar vergelijken, voor een groot deel is dat broekzak/vestzak omdat als de overheid de treinen sponsort, dit natuurlijk ook weer gewoon vanuit belasting betaald word. Daarnaast kun je OV systemen nauwelijks met elkaar vergelijken, het Nederlandse netwerk is eigenlijk door de grote van onze land meer een metrostelsel bereden door treinen.
Daarnaast hebben wij in Nederland gekozen dat OV voor in principe iedereen beschikbaar moet zijn, dit betekend dus ook dat we lijnen bemannen waarvan we weten dat die economisch niet rendabel zijn.
Je bent gewoon een bangig type dus?quote:Op donderdag 17 juli 2025 07:22 schreef MisterFox het volgende:
Het OV is echt bij uitstek alleen maar voor de compleet kanslozen onder ons. Helaas ben ik er zelf als student ook afhankelijk van geweest en mijn partner is de komende twee jaar nog slachtoffer als ik hem niet kan brengen naar school (en dat is meestal het geval).
Onprettiger gaat het echt niet worden. Ik hoor de verhalen aan; het meest achterlijke rare volk kom je tegen: van mensen die niet inchecken tot zwartten en moslims die zich als sociopaat gedragen (in de bus, bijvoorbeeld: Express harde muziek aanzetten en schreeuwen, en de buschauffeur doet natuurlijk niks).
Drie maanden geleden besloot ik de metro een kans te geven, omdat het erg druk was op de weg en ik geen zin had om parkeerkosten te betalen. Ik zat die avond omstreeks acht uur in de metro naar huis en er kwamen acht Marokkanen de metro ingelopen. Ze ging als hyena’s om me heen zitten. De leider van het groepje begon ineens een rare opmerkingen tegen me te maken. “hé swa zet je dikke oom naast je ha ha ha”. Die jongen zat me gewoon uit te dagen.
Mijn hart zit in mijn keel. Ik besloot om weg te lopen en op een andere plek te gaan zitten bij blanke mensen. het was lachen, gieren brullen.
Het viel me op dat de getuigen helemaal niets deden of zeiden.
Eergisteravond moest ik mijn partner ophalen bij het station. Ik zat een beetje om me heen te kijken toen ik aan het wachten was in de auto. Echt waar, wat een volk zeg. Echt heel veel hang”jongeren” en gekkies. Het voelt heel onveilig, zelfs in de auto.
Ja en dat komt dus met een prijs, of minder goed vervoer op een andere plek. Ik heb zelf geen auto maar moet zeggen dat ik het OV in Nederland helemaal niet zo slecht vind, het enige wat ik wel mis is een fatsoenlijk nacht netwerk.quote:Op donderdag 17 juli 2025 07:59 schreef MisterFox het volgende:
[..]
Logisch, je moet gebieden bereikbaar houden
Ja het innen van belastingen en het verhogen van de prijzen.quote:Op woensdag 16 juli 2025 17:21 schreef Straatcommando. het volgende:
Is er iets wat nog wel goed gaat?
Klopt, maar treinen hebben geen toekomst.quote:Op woensdag 16 juli 2025 17:42 schreef nostra het volgende:
De trein wordt op die manier gewoon een forenzen- en studentenvervoermiddel (prijs totaal inelastisch) en voor af en toe een zondagmiddagritje. Kan ook een keuze zijn.
Precies als je al een auto hebt is dat zelfs voor het vervoer van 1 persoon goedkoper dan met de trein gaan.quote:Op woensdag 16 juli 2025 17:42 schreef nostra het volgende:
De trein wordt op die manier gewoon een forenzen- en studentenvervoermiddel (prijs totaal inelastisch) en voor af en toe een zondagmiddagritje. Kan ook een keuze zijn.
Precies als je al een auto hebt is dat zelfs voor het vervoer van 1 persoon goedkoper dan met de trein gaan.quote:Op woensdag 16 juli 2025 17:42 schreef nostra het volgende:
De trein wordt op die manier gewoon een forenzen- en studentenvervoermiddel (prijs totaal inelastisch) en voor af en toe een zondagmiddagritje. Kan ook een keuze zijn.
Ik gebruik het altijd. Maandje korting aan en je hebt het er al uit als je op en neer naar Utrecht moet.quote:Op woensdag 16 juli 2025 17:52 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Daar moeten ze sowieso mee stoppen, al is dat nu om de verkeerde redenen. Je wil dat dat zo laagdrempelig als mogelijk hebben.
Niet dat ik een of ander ns reisvoordeel dal flex versie b abo nodig heb om een normale prijs te betalen voor die ene keer dat ik de trein zit.
Leg uit.quote:Op woensdag 16 juli 2025 18:43 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Mobiliteit is welvaart, maar dat schijnt een moeilijke les te zijn.
Het is dat steden exhorbitante parkeerkosten rekenen, haal je die weg is dat het nu al.quote:Op donderdag 17 juli 2025 09:35 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Precies als je al een auto hebt is dat zelfs voor het vervoer van 1 persoon goedkoper dan met de trein gaan.
Ik ben zeker het probleem?quote:Op donderdag 17 juli 2025 08:05 schreef XDo het volgende:
[..]
Je bent gewoon een bangig type dus?
Niet iedereen die er anders uitziet dan jij of zich anders gedraagt wil je neersteken hoor.
Volgens mij is het probleem ook dat de NS (en de rest van het ov) gedwongen op twee gedachten hinkt: betaalbaar en het hele land kunnen bedienen. Wil je NS echt betaalbaar/kostendekkend maken zullen ze onrendabele lijnen moeten schrappen of in ieder geval niet meer twee keer per uur een lege intercity naar toe sturen. Maar dat mogen ze niet van de overheid, omdat we (begrijpelijk) het belangrijk vinden dat ook de provincie ov heeft. Het gevolg hiervan is dat zowel het ov in de provincie als in de randstad onvoldoende is.quote:Op woensdag 16 juli 2025 22:38 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
En dat terwijl we, zeker in de randstad, gewoon met teveel op een te kleine plek zijn om geen goed ov te hebben. Betaald zich veel meer terug dan enkel dat geld voor dat kaartje.
Er liggen ook al lang plannen voor soort van metro achtige opbouw van het spoor. Maar goed, dat vergt goed bestuur, daar is de tijdsgeest niet naar
En die extra belastingen zijn weer voor de onderste helft van de bevolking. De loonbelasting voor de rijken is sinds de jaren 80 met 40% afgenomen. En het aantal manieren om de belasting te ontwijken als je een bedrijf en genoeg geld hebt is fors gegroeid. Ook een vermogensbelasting voor de rijken wordt altijd afgeschoten.quote:Op donderdag 17 juli 2025 00:19 schreef Akkerdjie het volgende:
[..]
Er valt geen geld aan te verdienen, het is moeilijk genoeg on de boot drijvende te houden. Door de forse geldontwaarding en vergrijzing wordt het nog moeilijker om het elk jaar drijvende te houden. De lonen worden ook steeds hoger hierdoor. En anders mag je bepalen wat hiervoor (miljarden subsidie per jaar) ingekrimpt mag worden. Nog afgezien van de nog komende productieverlaging door vergrijzing, miljarden per jaar extra die naar klimaat moeten om de doelen te halen, 15-30 miljard naar defensie per jaar om maar een paar zaken te noemen. Lees het rapport over de staatsbegroting alsjeblieft eens door. 126% tekort van het gdp alleen al door vergrijzing bij huidig beleid, 186% bij het nakomen van alle dwaze beloftes. Een slecht treinstelsel is het minste waar je je druk om kunt maken dan. Ooit ga je het misschien begrijpen. Gewoon door blijven printen of het zogenaamd wegnemen bij rijken gaat hem niet worden. Het wordt extra belastingen, latere aow, verder uitgeklede zorg, ook vermogensbelastingen, en wsl verdere uitkleding verzorgingstaat om dit te kunnen betalen. Er zal iig weer links en rechts lekker populistisch gelukd worden om het zogenaamd makjelijk op te lossen.
https://www.rijksoverheid(...)oep-begrotingsruimte
Edit: hier het volledige rapport:
https://open.overheid.nl/(...)ff-8fe29bc19938/file
Alleen voor de volle mep in de spits gaan rijden heeft een paar problemen. Dat maakt het erg duur, omdat je het personeel niet een paar uur 's ochtends en 's avonds kunt laten werken en de rest van de dag naar huis kunt sturen. Het materieel is ook niet goedkoop, je moet dan de kaartjes flink duurder maken om dat terug te verdienen. En dan is het dus alleen nog voor mensen waarvan hun baas (of de regering, bij studenten) de kosten betalen.quote:Op donderdag 17 juli 2025 10:38 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Volgens mij is het probleem ook dat de NS (en de rest van het ov) gedwongen op twee gedachten hinkt: betaalbaar en het hele land kunnen bedienen. Wil je NS echt betaalbaar/kostendekkend maken zullen ze onrendabele lijnen moeten schrappen of in ieder geval niet meer twee keer per uur een lege intercity naar toe sturen. Maar dat mogen ze niet van de overheid, omdat we (begrijpelijk) het belangrijk vinden dat ook de provincie ov heeft. Het gevolg hiervan is dat zowel het ov in de provincie als in de randstad onvoldoende is.
Misschien moeten we wel gewoon meer inzetten op hoogwaardig ov in de Randstad+ en accepteren dat het ov in de landelijke gebieden nog slechter wordt. Ik snap het probleem en het is niet ideaal, maar in de praktijk krijg je mensen die landelijk wonen toch niet de auto uit.
Nee er gaat nooit meer iets beter worden. Omdat er veel en veel te veel mensen zijn. En dat aantal blijft maar stijgen. Het kan alleen nog beter worden als er minder mensen komen. En met economische krimp.quote:Op woensdag 16 juli 2025 17:32 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Verder is dit natuurlijk (alweer) kansloos beleid. Een betrouwbaar en geriefelijk openbaar vervoer zou bij uitstek een middel zijn om het eveneens overvolle wegennet van ons land te verlichten, maar kom laten we het OV kutter maken.
Is er ook maar iets waarbij er nog wel een visie van toekomstige verbetering is? Alles wordt maar uitgekleed, normen naar beneden bijgesteld, burgers moeten er maar aan wennen dat het allemaal minder goed functioneert, enzovoort. Ondertussen betaal je steeds meer voor steeds minder.
Ik weet niet of je wel eens door DL en België rijdt, maar door die tol is het vrachtvervoer echt niet minder geworden hoor.quote:Op woensdag 16 juli 2025 22:38 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Duitsland en Belgie hebben een tol ingevoerd voor het vrachtvervoer, mogelijk kan het helpen minder internationaal vrachtverkeer hier op de weg te krijgen door dat ook hier te gaan invoeren. Vrachtverkeer is ook verruit het meest schadelijk voor het wegdek. De lasten daar leggen bij degene die de schade veroorzaakt lijkt me op zijn minst redelijk.
Zoals ASML.quote:Op woensdag 16 juli 2025 22:49 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ik ook niet, volgens mij zijn er gewoon teveel bedrijven die nauwelijks wat bijdragen aan de schatkist en 'samenleving', maar wel veel lasten veroorzaken zoals gebrek aan woonruimte, drukte op de weg etc.
Ov is nu juist een van die dingen die alleen maar beter worden met meer mensen. Meer mensen betekent relatief lage infrastructuur kosten en hoge ticket opbrengsten. Laten we leren van Tokio.quote:Op donderdag 17 juli 2025 14:40 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Nee er gaat nooit meer iets beter worden. Omdat er veel en veel te veel mensen zijn. En dat aantal blijft maar stijgen. Het kan alleen nog beter worden als er minder mensen komen. En met economische krimp.
Of met een trienquote:Op donderdag 17 juli 2025 13:43 schreef augurk2025 het volgende:
Volwassen mensen die met de trijn reizen
Het loopt helemaal uit de klauwen. We hebben het nog redelijk goed qua doorstroming. Zodra ik vanaf de Nederlandse A1 over de Duitse A30 rij dan begint het al binnen enkele kilometers na de grens behoorlijk druk te worden qua vrachtverkeer met vrachtwagenfiles op de rechterrijstrook die ik gelukkig links voorbij kan, want de Duitse politie handhaaft het inhaalverbod streng. Je merkt ook dat er aanzienlijk meer politie op de snelweg rijdt dan in Nederland. Echter hebben ze teveel bezuinigd op infrastructuur wat je vooral merkt aan gebrekkig spoor- en wegonderhoud. Goede mobiliteit heeft een behoorlijk prijskaartje, maar zodra we onze portemonnee moeten trekken willen we dat niet inzien.quote:Op donderdag 17 juli 2025 14:47 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Ik weet niet of je wel eens door DL en België rijdt, maar door die tol is het vrachtvervoer echt niet minder geworden hoor.
Ah ja dat kan ook. Met een schoenlepel mensen in de wagon proppen.quote:Op donderdag 17 juli 2025 14:56 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Ov is nu juist een van die dingen die alleen maar beter worden met meer mensen. Meer mensen betekent relatief lage infrastructuur kosten en hoge ticket opbrengsten. Laten we leren van Tokio.
Nederlandse steden zijn daar te klein voor.quote:Op donderdag 17 juli 2025 16:39 schreef WheeledWarrior het volgende:
Waarom hebben we in Nederland nooit meer geïnvesteerd in metro- of andere ondergrondse systemen eigenlijk?
Die angst zit in jouw hoofd ja.quote:
In de Randstad ligt alles toch aan elkaar vast.quote:Op donderdag 17 juli 2025 16:40 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Nederlandse steden zijn daar te klein voor.
En toch genoeg ruimte voor bovengronds spoor.quote:Op donderdag 17 juli 2025 16:46 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
In de Randstad ligt alles toch aan elkaar vast.
Slappe ondergrond in de randstad en te dunne bevolking elders.quote:Op donderdag 17 juli 2025 16:39 schreef WheeledWarrior het volgende:
Waarom hebben we in Nederland nooit meer geïnvesteerd in metro- of andere ondergrondse systemen eigenlijk?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |