Klopt, maar treinen hebben geen toekomst.quote:Op woensdag 16 juli 2025 17:42 schreef nostra het volgende:
De trein wordt op die manier gewoon een forenzen- en studentenvervoermiddel (prijs totaal inelastisch) en voor af en toe een zondagmiddagritje. Kan ook een keuze zijn.
Precies als je al een auto hebt is dat zelfs voor het vervoer van 1 persoon goedkoper dan met de trein gaan.quote:Op woensdag 16 juli 2025 17:42 schreef nostra het volgende:
De trein wordt op die manier gewoon een forenzen- en studentenvervoermiddel (prijs totaal inelastisch) en voor af en toe een zondagmiddagritje. Kan ook een keuze zijn.
Precies als je al een auto hebt is dat zelfs voor het vervoer van 1 persoon goedkoper dan met de trein gaan.quote:Op woensdag 16 juli 2025 17:42 schreef nostra het volgende:
Ik gebruik het altijd. Maandje korting aan en je hebt het er al uit als je op en neer naar Utrecht moet.quote:Op woensdag 16 juli 2025 17:52 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Daar moeten ze sowieso mee stoppen, al is dat nu om de verkeerde redenen. Je wil dat dat zo laagdrempelig als mogelijk hebben.
Niet dat ik een of ander ns reisvoordeel dal flex versie b abo nodig heb om een normale prijs te betalen voor die ene keer dat ik de trein zit.
Leg uit.quote:Op woensdag 16 juli 2025 18:43 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Mobiliteit is welvaart, maar dat schijnt een moeilijke les te zijn.
Het is dat steden exhorbitante parkeerkosten rekenen, haal je die weg is dat het nu al.quote:Op donderdag 17 juli 2025 09:35 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Precies als je al een auto hebt is dat zelfs voor het vervoer van 1 persoon goedkoper dan met de trein gaan.
Ik ben zeker het probleem?quote:Op donderdag 17 juli 2025 08:05 schreef XDo het volgende:
[..]
Je bent gewoon een bangig type dus?
Niet iedereen die er anders uitziet dan jij of zich anders gedraagt wil je neersteken hoor.
Volgens mij is het probleem ook dat de NS (en de rest van het ov) gedwongen op twee gedachten hinkt: betaalbaar en het hele land kunnen bedienen. Wil je NS echt betaalbaar/kostendekkend maken zullen ze onrendabele lijnen moeten schrappen of in ieder geval niet meer twee keer per uur een lege intercity naar toe sturen. Maar dat mogen ze niet van de overheid, omdat we (begrijpelijk) het belangrijk vinden dat ook de provincie ov heeft. Het gevolg hiervan is dat zowel het ov in de provincie als in de randstad onvoldoende is.quote:Op woensdag 16 juli 2025 22:38 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
En dat terwijl we, zeker in de randstad, gewoon met teveel op een te kleine plek zijn om geen goed ov te hebben. Betaald zich veel meer terug dan enkel dat geld voor dat kaartje.
Er liggen ook al lang plannen voor soort van metro achtige opbouw van het spoor. Maar goed, dat vergt goed bestuur, daar is de tijdsgeest niet naar
En die extra belastingen zijn weer voor de onderste helft van de bevolking. De loonbelasting voor de rijken is sinds de jaren 80 met 40% afgenomen. En het aantal manieren om de belasting te ontwijken als je een bedrijf en genoeg geld hebt is fors gegroeid. Ook een vermogensbelasting voor de rijken wordt altijd afgeschoten.quote:Op donderdag 17 juli 2025 00:19 schreef Akkerdjie het volgende:
[..]
Er valt geen geld aan te verdienen, het is moeilijk genoeg on de boot drijvende te houden. Door de forse geldontwaarding en vergrijzing wordt het nog moeilijker om het elk jaar drijvende te houden. De lonen worden ook steeds hoger hierdoor. En anders mag je bepalen wat hiervoor (miljarden subsidie per jaar) ingekrimpt mag worden. Nog afgezien van de nog komende productieverlaging door vergrijzing, miljarden per jaar extra die naar klimaat moeten om de doelen te halen, 15-30 miljard naar defensie per jaar om maar een paar zaken te noemen. Lees het rapport over de staatsbegroting alsjeblieft eens door. 126% tekort van het gdp alleen al door vergrijzing bij huidig beleid, 186% bij het nakomen van alle dwaze beloftes. Een slecht treinstelsel is het minste waar je je druk om kunt maken dan. Ooit ga je het misschien begrijpen. Gewoon door blijven printen of het zogenaamd wegnemen bij rijken gaat hem niet worden. Het wordt extra belastingen, latere aow, verder uitgeklede zorg, ook vermogensbelastingen, en wsl verdere uitkleding verzorgingstaat om dit te kunnen betalen. Er zal iig weer links en rechts lekker populistisch gelukd worden om het zogenaamd makjelijk op te lossen.
https://www.rijksoverheid(...)oep-begrotingsruimte
Edit: hier het volledige rapport:
https://open.overheid.nl/(...)ff-8fe29bc19938/file
Alleen voor de volle mep in de spits gaan rijden heeft een paar problemen. Dat maakt het erg duur, omdat je het personeel niet een paar uur 's ochtends en 's avonds kunt laten werken en de rest van de dag naar huis kunt sturen. Het materieel is ook niet goedkoop, je moet dan de kaartjes flink duurder maken om dat terug te verdienen. En dan is het dus alleen nog voor mensen waarvan hun baas (of de regering, bij studenten) de kosten betalen.quote:Op donderdag 17 juli 2025 10:38 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Volgens mij is het probleem ook dat de NS (en de rest van het ov) gedwongen op twee gedachten hinkt: betaalbaar en het hele land kunnen bedienen. Wil je NS echt betaalbaar/kostendekkend maken zullen ze onrendabele lijnen moeten schrappen of in ieder geval niet meer twee keer per uur een lege intercity naar toe sturen. Maar dat mogen ze niet van de overheid, omdat we (begrijpelijk) het belangrijk vinden dat ook de provincie ov heeft. Het gevolg hiervan is dat zowel het ov in de provincie als in de randstad onvoldoende is.
Misschien moeten we wel gewoon meer inzetten op hoogwaardig ov in de Randstad+ en accepteren dat het ov in de landelijke gebieden nog slechter wordt. Ik snap het probleem en het is niet ideaal, maar in de praktijk krijg je mensen die landelijk wonen toch niet de auto uit.
Nee er gaat nooit meer iets beter worden. Omdat er veel en veel te veel mensen zijn. En dat aantal blijft maar stijgen. Het kan alleen nog beter worden als er minder mensen komen. En met economische krimp.quote:Op woensdag 16 juli 2025 17:32 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Verder is dit natuurlijk (alweer) kansloos beleid. Een betrouwbaar en geriefelijk openbaar vervoer zou bij uitstek een middel zijn om het eveneens overvolle wegennet van ons land te verlichten, maar kom laten we het OV kutter maken.
Is er ook maar iets waarbij er nog wel een visie van toekomstige verbetering is? Alles wordt maar uitgekleed, normen naar beneden bijgesteld, burgers moeten er maar aan wennen dat het allemaal minder goed functioneert, enzovoort. Ondertussen betaal je steeds meer voor steeds minder.
Ik weet niet of je wel eens door DL en België rijdt, maar door die tol is het vrachtvervoer echt niet minder geworden hoor.quote:Op woensdag 16 juli 2025 22:38 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Duitsland en Belgie hebben een tol ingevoerd voor het vrachtvervoer, mogelijk kan het helpen minder internationaal vrachtverkeer hier op de weg te krijgen door dat ook hier te gaan invoeren. Vrachtverkeer is ook verruit het meest schadelijk voor het wegdek. De lasten daar leggen bij degene die de schade veroorzaakt lijkt me op zijn minst redelijk.
Zoals ASML.quote:Op woensdag 16 juli 2025 22:49 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ik ook niet, volgens mij zijn er gewoon teveel bedrijven die nauwelijks wat bijdragen aan de schatkist en 'samenleving', maar wel veel lasten veroorzaken zoals gebrek aan woonruimte, drukte op de weg etc.
Ov is nu juist een van die dingen die alleen maar beter worden met meer mensen. Meer mensen betekent relatief lage infrastructuur kosten en hoge ticket opbrengsten. Laten we leren van Tokio.quote:Op donderdag 17 juli 2025 14:40 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Nee er gaat nooit meer iets beter worden. Omdat er veel en veel te veel mensen zijn. En dat aantal blijft maar stijgen. Het kan alleen nog beter worden als er minder mensen komen. En met economische krimp.
Of met een trienquote:Op donderdag 17 juli 2025 13:43 schreef augurk2025 het volgende:
Volwassen mensen die met de trijn reizen
Het loopt helemaal uit de klauwen. We hebben het nog redelijk goed qua doorstroming. Zodra ik vanaf de Nederlandse A1 over de Duitse A30 rij dan begint het al binnen enkele kilometers na de grens behoorlijk druk te worden qua vrachtverkeer met vrachtwagenfiles op de rechterrijstrook die ik gelukkig links voorbij kan, want de Duitse politie handhaaft het inhaalverbod streng. Je merkt ook dat er aanzienlijk meer politie op de snelweg rijdt dan in Nederland. Echter hebben ze teveel bezuinigd op infrastructuur wat je vooral merkt aan gebrekkig spoor- en wegonderhoud. Goede mobiliteit heeft een behoorlijk prijskaartje, maar zodra we onze portemonnee moeten trekken willen we dat niet inzien.quote:Op donderdag 17 juli 2025 14:47 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Ik weet niet of je wel eens door DL en België rijdt, maar door die tol is het vrachtvervoer echt niet minder geworden hoor.
Ah ja dat kan ook. Met een schoenlepel mensen in de wagon proppen.quote:Op donderdag 17 juli 2025 14:56 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Ov is nu juist een van die dingen die alleen maar beter worden met meer mensen. Meer mensen betekent relatief lage infrastructuur kosten en hoge ticket opbrengsten. Laten we leren van Tokio.
Nederlandse steden zijn daar te klein voor.quote:Op donderdag 17 juli 2025 16:39 schreef WheeledWarrior het volgende:
Waarom hebben we in Nederland nooit meer geïnvesteerd in metro- of andere ondergrondse systemen eigenlijk?
Die angst zit in jouw hoofd ja.quote:
In de Randstad ligt alles toch aan elkaar vast.quote:Op donderdag 17 juli 2025 16:40 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Nederlandse steden zijn daar te klein voor.
En toch genoeg ruimte voor bovengronds spoor.quote:Op donderdag 17 juli 2025 16:46 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
In de Randstad ligt alles toch aan elkaar vast.
Slappe ondergrond in de randstad en te dunne bevolking elders.quote:Op donderdag 17 juli 2025 16:39 schreef WheeledWarrior het volgende:
Waarom hebben we in Nederland nooit meer geïnvesteerd in metro- of andere ondergrondse systemen eigenlijk?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |