https://www.bnr.nl/nieuws(...)oor-drukkere-treinenquote:Kabinet legt NS bezuiniging op, staatssecretaris waarschuwt voor drukkere treinen
Auteur: BNR Webredactie | 16-7-2025
NS gaat de tarieven voor treintickets volgend jaar minder fors verhogen dan werd voorzien. In eerste instantie gaf het ov-bedrijf aan dat er een stijging van 12 procent van de prijzen in het vooruitzicht lag. Dat zal nu tussen de 6 procent en 9 procent zijn, meldt staatssecretaris Thierry Aartsen van Infrastructuur en Waterstaat. Het verschil zal NS zelf opvangen door flinke bezuinigingen door te voeren op de dienstverlening.
De mededeling van de tariefsverhoging deed veel stof opwaaien. De stijging was namelijk het gevolg van het feit dat de Tweede Kamer in 2024 een verhoging van de prijzen verbood. Het kabinet sprong bij om zo de inkomstenderving op te vangen, maar kon dat slechts één jaar. Daardoor zouden de tarieven in 2026 alsnog fors gaan stijgen.
Het kabinet had geen zin in jaarlijks terugkerende discussies over de kwestie. Volgens Aartsen is er nu een structurele oplossing, maar daarvoor krijgt NS geen hulp van de overheid. NS gaat nu zelf een 'structurele bijdrage leveren'. Aartsen benadrukt dat het uitgangspunt wel is 'om de reiziger zoveel mogelijk te ontzien', maar ziet ook dat gevolgen 'niet pijnloos' zijn. 'NS kan deze bijdrage namelijk alleen realiseren door kostenbesparingen in de dienstverlening door te voeren.'
Vollere treinen
Daardoor zal er worden ingegrepen op het materieel, dat volgens de staatssecretaris 'één van de belangrijkste kostendrijvers voor NS is'. Zo geeft de bewindspersoon aan dat het aantal treinen dat NS bezit 'strakker wordt afgesteld op de reizigersvraag'. Ook wordt er een minder grote buffer aangehouden en zal het onderhoud van de treinen 'anders worden ingericht', waardoor op drukke dagen meer treinen beschikbaar blijven voor treinvervoer.
De staatssecretaris waarschuwt daarom voor 'het risico' dat reizigers 'op bepaalde momenten te maken krijgen met drukkere treinen'. Die momenten zullen vooral tijdens de spits op dinsdag en donderdag plaatsvinden, 'vooral in het najaar en met name in de Randstad'. Het kabinet wil daarom ook kijken naar de verwachtingen die er van de dienstverlening zijn te verlagen. Dan gaat het om de 'bodem- en streefwaarden van de prestatie-indicatoren rondom zitplaatskans', zegt de staatssecretaris.
Minder stoelen in eerste klas
Ook zal de dienstverlening van NS op andere plekken worden aangepast. Zo worden aangeboden kortingen herzien en zal in een deel van de treinen het aantal stoelen in de eerste klas worden verminderd. 'De bovenstaande maatregelen zijn lastig, maar wel noodzakelijk om een NS-bijdrage aan het dempen van tariefstijgingen mogelijk te maken.' Ook zal NS met een voorstel komen om flexibele prijzen aan te bieden, waardoor reizen in de spits duurder kan worden om zo meer mensen te laten reizen op minder drukke momenten.
goed werkquote:Het kabinet had geen zin in jaarlijks terugkerende discussies over de kwestie.
Er zijn weer bijna verkiezingenquote:Op woensdag 16 juli 2025 17:21 schreef Straatcommando. het volgende:
Is er iets wat nog wel goed gaat?
quote:De staatssecretaris waarschuwt daarom voor 'het risico' dat reizigers 'op bepaalde momenten te maken krijgen met drukkere treinen'
3 jaar later:quote:De NS gaat tussen Den Haag en Eindhoven experimenteren met goedkopere treinkaartjes voor passagiers die buiten de spits reizen. Wie onder meer na 20.00 uur 's avonds met de trein reist, kan kortingen tot wel 60 procent krijgen. Een abonnement is niet nodig.
https://www.rtl.nl/rtl-ni(...)s-den-haag-eindhoven
Wie had dat zien aankomenquote:Ook zal NS met een voorstel komen om flexibele prijzen aan te bieden, waardoor reizen in de spits duurder kan worden om zo meer mensen te laten reizen op minder drukke momenten.
Het is juist voor die losse/spontane ritjes achterlijk duur.quote:Op woensdag 16 juli 2025 17:42 schreef nostra het volgende:
De trein wordt op die manier gewoon een forenzen- en studentenvervoermiddel (prijs totaal inelastisch) en voor af en toe een zondagmiddagritje. Kan ook een keuze zijn.
Nou ja, met zo'n 40%-abonnementje voor een paar euro is het wel te doen. Maar daar lijken ze dus ook van af te willen.quote:Op woensdag 16 juli 2025 17:48 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het is juist voor die losse/spontane ritjes achterlijk duur.
Gelukkig krijgen de arme mensen nu in meerdere provincies een pasje waarmee ze gratis met Arriva kunnen reizen.quote:Op woensdag 16 juli 2025 17:48 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het is juist voor die losse/spontane ritjes achterlijk duur.
Kunnen ze nog veel bezuinigen op andere dingen dan het personeel? 10% van de machinisten ontslaan en de 10% minst rendabele ritten opdoeken?quote:Op woensdag 16 juli 2025 17:43 schreef SnertMetChoco het volgende:
Achterlijk kortzichtig beleid om openbaar vervoer nog verder te versoberen.
Daar moeten ze sowieso mee stoppen, al is dat nu om de verkeerde redenen. Je wil dat dat zo laagdrempelig als mogelijk hebben.quote:Op woensdag 16 juli 2025 17:50 schreef nostra het volgende:
[..]
Nou ja, met zo'n 40%-abonnementje voor een paar euro is het wel te doen. Maar daar lijken ze dus ook van af te willen.
Plus:quote:Op woensdag 16 juli 2025 17:58 schreef Straatcommando. het volgende:
Een retourtje van hemelsbreed nog geen 5km betaal ik 6 euro.
Dat gaat dus hoogstwaarschijnlijk bijna 6 en een half kosten. Daar rijd ik voor heen en weer, parkeer ik en heb ik de afschrijving zelfs meegenomen..kansloos.
Zelf rijdende treinen op zonne/wind/kern energie, als tesla het kan in het verkeer, dan kunnen ze dit ook met de treinen.quote:Op woensdag 16 juli 2025 17:52 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Kunnen ze nog veel bezuinigen op andere dingen dan het personeel? 10% van de machinisten ontslaan en de 10% minst rendabele ritten opdoeken?
Gast, dat is sowieso al sinds de jaren '90 zo; benzine duurder maken om mensen uit de auto de trein in te jagen, en dan treinkaartjes schofterig veel duurder maken.....omdat het kan of zo?quote:Op woensdag 16 juli 2025 17:39 schreef Gibson88 het volgende:
Nóg duurder makenGodverdomme.
"Neeee we moeten mensen de auto uit krijgen, minder files bla bla bla "
Met dit sort plannen moet dat helemaal goed komen![]()
De leiding van het land wil gewoon niet dat ieder mens goedkoop kan reizen, want dan hebben ze geen handen meer die de saaie en zware arbeid doen.quote:Op woensdag 16 juli 2025 17:43 schreef SnertMetChoco het volgende:
Achterlijk kortzichtig beleid om openbaar vervoer nog verder te versoberen.
Dan kost het nog steeds wat het kost. Het zal er niet goedkoper op worden. De eerste 15 miljard die men ergens tevoorschijn weet te toveren zal eerst naar defensie moeten gaan.quote:Op woensdag 16 juli 2025 18:33 schreef Nexum het volgende:
Nationaliseer godverdomme eens het openbaar vervoer gewoon.
Willen we goed vervoer voor iedereen, of willen we er zoveel mogelijk geld aan verdienen? Dat laatste gaat niet lukken, dus trek dan de stekker er maar uit. Arme stumperds zonder geld voor een auto doen maar gewoon alles op fietsafstand.quote:Op woensdag 16 juli 2025 18:50 schreef Akkerdjie het volgende:
[..]
Dan kost het nog steeds wat het kost. Het zal er niet goedkoper op worden. De eerste 15 miljard die men ergens tevoorschijn weet te toveren zal eerst naar defensie moeten gaan.
Ondertussen is de FNV, onze vriendelijke vakbondvrienden, de NS, waarvan 100% van de aandelen in handen zijn van de overheid, de nek aan het omdraaien.
In Parijs rijden er op minstens één metrolijn onbemande metro’s. Gaaf om te zien ook. Maar het kan dus prima.quote:Op woensdag 16 juli 2025 18:02 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
[..]
Zelf rijdende treinen op zonne/wind/kern energie, als tesla het kan in het verkeer, dan kunnen ze dit ook met de treinen.
Waarom kan A.I geen trein besturen?quote:Op woensdag 16 juli 2025 18:42 schreef MichaelScott het volgende:
Het wordt nog wel wat duurder als de vakbonden hun zin krijgen.
Als er iets 'geofenced' is, zijn het wel trein traces. Dat er nog steeds machinisten nodig zijn, slaat werkelijk helemaal nergens op. Als de ritten met robotaxis straks goedkoper zijn dan treinkaartjes valt dat ook echt niet meer uit te leggenquote:Op woensdag 16 juli 2025 19:53 schreef miss_sly het volgende:
[..]
In Parijs rijden er op minstens één metrolijn onbemande metro’s. Gaaf om te zien ook. Maar het kan dus prima.
Waarom zou je als monopolistquote:Op woensdag 16 juli 2025 20:00 schreef halfway het volgende:
[..]
Waarom kan A.I geen trein besturen?
Waarom kan A.I geen kaartjes controleren.
Waarom kan A.I geen planning aanpassen?
A.I was toch zo fantastisch!
Mobiliteit lijkt vooral een melkkoe en een zondebok te zijn.quote:Op woensdag 16 juli 2025 18:43 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Mobiliteit is welvaart, maar dat schijnt een moeilijke les te zijn.
Vanuit de overheid ziet men mobiliteit duidelijk als een luxe en men handelt dan ook vanuit dat oogpunt. De bevolking ziet het als noodzaak en een levensbehoefte. Dit maakt duidelijk dat er een kolosale kloof bestaat tussen overheid en bevolking. Zo representatief is onze 'representatieve' overheid blijkbaar nietquote:Op woensdag 16 juli 2025 20:03 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Mobiliteit lijkt vooral een melkkoe en een zondebok te zijn.
Ik denk dat extra strenge milieuzones is wat we nodig hebben.quote:Op woensdag 16 juli 2025 20:23 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Vanuit de overheid ziet men mobiliteit duidelijk als een luxe en men handeld dan ook vanuit dat oogpunt. De bevolking ziet het als noodzaak en een levensbehoefte. Dit maakt duidelijk dat er een kolosale kloof bestaat tussen overheid en bevolking. Zo representatief is onze 'representatieve' overheid blijkbaar niet
Ik hoop dat robotaxis het monopoly van het spoor gaan doorbreken, zoals kabel, glasvezel en mobiele telefonie destijds het monopolie van de PTT grotendeels doorbroken hebben.quote:Op woensdag 16 juli 2025 20:26 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik denk dat extra strenge milieuzones is wat we nodig hebben.
De planning wordt al aangepast door 3 ai achtige systemen.quote:Op woensdag 16 juli 2025 20:00 schreef halfway het volgende:
[..]
Waarom kan A.I geen trein besturen?
Waarom kan A.I geen kaartjes controleren.
Waarom kan A.I geen planning aanpassen?
A.I was toch zo fantastisch!
Mensen hebben geen tot onvoldoende mobiliteit(actieradius) als zij eerlijk zijn. Eerlijke mensen zouden eigenlijk brutaler moeten worden en een graantje meepikken.quote:Op woensdag 16 juli 2025 20:23 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Vanuit de overheid ziet men mobiliteit duidelijk als een luxe en men handeld dan ook vanuit dat oogpunt. De bevolking ziet het als noodzaak en een levensbehoefte. Dit maakt duidelijk dat er een kolosale kloof bestaat tussen overheid en bevolking. Zo representatief is onze 'representatieve' overheid blijkbaar niet
Is het niet eenvoudiger om dan maar oneerlijk te wordenquote:Op woensdag 16 juli 2025 20:34 schreef torentje het volgende:
[..]
Mensen hebben geen tot onvoldoende mobiliteit(actieradius) als zij eerlijk zijn. Eerlijke mensen zouden eigenlijk brutaler moeten worden en een graantje meepikken.
Ja, dat willen ze al lang. Het grote probleem: het waarschuwingssysteem. Daar zijn ze al decennia aan bezig en het helpt niet dat zo'n beetje ieder land een andere heeft. Ze zijn het nu EU-breed gelijk aan het trekken, maar het zal nog wel een tijdje duren voor het zover is. Vooral ook omdat iedereen er aan trekt. Alle stokpaardjes moeten er in.quote:Op woensdag 16 juli 2025 20:00 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Als er iets 'geofenced' is, zijn het wel trein traces. Dat er nog steeds machinisten nodig zijn, slaat werkelijk helemaal nergens op. Als de ritten met robotaxis straks goedkoper zijn dan treinkaartjes valt dat ook echt niet meer uit te leggen![]()
Ik zou er niet op wachten. En waar laat je al die dingen? De mensen die die dingen willen verhuren als taxi moeten ook naar het werk. Dus dan moeten we wel allemaal thuis gaan werken, of op oproepbasis.quote:Op woensdag 16 juli 2025 20:30 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ik hoop dat robotaxis het monopoly van het spoor gaan doorbreken, zoals kabel, glasvezel en mobiele telefonie destijds het monopolie van de PTT grotendeels doorbroken hebben.
Ik heb nu een kleine auto, maar grote afstanden reis is liever met de trein, of beter nog met een robotaxi als die mogelijkheid er zou zijn. Als robotaxis succesvol blijken, zullen er ook wel robobussen/robobusjes volgen. Dat kan dan pas echt de vervoerskosten laten dalen en het wegoppervlak beter benutten.quote:Op woensdag 16 juli 2025 21:21 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ik zou er niet op wachten. En waar laat je al die dingen? De mensen die die dingen willen verhuren als taxi moeten ook naar het werk. Dus dan moeten we wel allemaal thuis gaan werken, of op oproepbasis.
Plus, in plaats van een bus of trein vol mensen, zitten ze dan allemaal alleen in een auto.
Je kan deel van je geld voor je kaartje terugkrijgen bij vertragingquote:Op woensdag 16 juli 2025 20:33 schreef Shotty het volgende:
[..]
De planning wordt al aangepast door 3 ai achtige systemen.
1ste plant het materiaal, 2de het personeel, en de 3de voegt dat samen.
Resultaat mogen we elke dag aanschouwen.
Vandaag 2,5 uur met de trein. Kost 50 euro, gratis uurtje vertraging er bij.
Volgende keer weer de auto dan maar…
Dat gaat pas gebeuren als we overal een aparte weg hebben voor autonome auto's. Samen met @BlaZ gaan promoten dat alle treinen, trams en bussen weggaan en alle sporen en busbanen gewone wegen worden. En dan alles afbakenen, zodat er overal nog hoogstens 1 rijbaan is, met gedeelde fietspaden en voetpaden, voor het verkeer met menselijke bestuurders. En de rest voor de autonome taxi's. En daar die ook bij alle bedrijven en huizen moeten kunnen komen, is de weg waar je nog zelf mag lopen of sturen dan voornamelijk beperkt tot winkelcentra en parken.quote:Op woensdag 16 juli 2025 21:26 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ik heb nu een kleine auto, maar grote afstanden reis is liever met de trein, of beter nog met een robotaxi als die mogelijkheid er zou zijn. Als robotaxis succesvol blijken, zullen er ook wel robobussen/robobusjes volgen. Dat kan dan pas echt de vervoerskosten laten dalen en het wegoppervlak beter benutten.
Minder mensen moeten gaan werken want dan heb je minder woon/werk verkeer. Het permanent wonen in tenten legaliseren kan ook heel veel gaan helpen. Er is dan geen productie en vervoer voor al die bouwmaterialen meer nodig voor huizen en appartementen.quote:Op woensdag 16 juli 2025 21:34 schreef Faraday01 het volgende:
Kan deze minister uitleggen hoe hij bij een toenemende bevolking en weinig mogelijkheden om het wegennet uit te breiden gaat zorgen dat mensen nog op bestemming komen op een aanvaardbare manier binnen een redelijke tijd.
Want bussen bezuinigen we weg, de trein wordt voor steeds meer mensen onbetaalbaar en veel te druk in de spits en op de weg nemen de files toe.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |