abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218230735
quote:
Kabinet legt NS bezuiniging op, staatssecretaris waarschuwt voor drukkere treinen
Auteur: BNR Webredactie | 16-7-2025

NS gaat de tarieven voor treintickets volgend jaar minder fors verhogen dan werd voorzien. In eerste instantie gaf het ov-bedrijf aan dat er een stijging van 12 procent van de prijzen in het vooruitzicht lag. Dat zal nu tussen de 6 procent en 9 procent zijn, meldt staatssecretaris Thierry Aartsen van Infrastructuur en Waterstaat. Het verschil zal NS zelf opvangen door flinke bezuinigingen door te voeren op de dienstverlening.



De mededeling van de tariefsverhoging deed veel stof opwaaien. De stijging was namelijk het gevolg van het feit dat de Tweede Kamer in 2024 een verhoging van de prijzen verbood. Het kabinet sprong bij om zo de inkomstenderving op te vangen, maar kon dat slechts één jaar. Daardoor zouden de tarieven in 2026 alsnog fors gaan stijgen.

Het kabinet had geen zin in jaarlijks terugkerende discussies over de kwestie. Volgens Aartsen is er nu een structurele oplossing, maar daarvoor krijgt NS geen hulp van de overheid. NS gaat nu zelf een 'structurele bijdrage leveren'. Aartsen benadrukt dat het uitgangspunt wel is 'om de reiziger zoveel mogelijk te ontzien', maar ziet ook dat gevolgen 'niet pijnloos' zijn. 'NS kan deze bijdrage namelijk alleen realiseren door kostenbesparingen in de dienstverlening door te voeren.'

Vollere treinen
Daardoor zal er worden ingegrepen op het materieel, dat volgens de staatssecretaris 'één van de belangrijkste kostendrijvers voor NS is'. Zo geeft de bewindspersoon aan dat het aantal treinen dat NS bezit 'strakker wordt afgesteld op de reizigersvraag'. Ook wordt er een minder grote buffer aangehouden en zal het onderhoud van de treinen 'anders worden ingericht', waardoor op drukke dagen meer treinen beschikbaar blijven voor treinvervoer.

De staatssecretaris waarschuwt daarom voor 'het risico' dat reizigers 'op bepaalde momenten te maken krijgen met drukkere treinen'. Die momenten zullen vooral tijdens de spits op dinsdag en donderdag plaatsvinden, 'vooral in het najaar en met name in de Randstad'. Het kabinet wil daarom ook kijken naar de verwachtingen die er van de dienstverlening zijn te verlagen. Dan gaat het om de 'bodem- en streefwaarden van de prestatie-indicatoren rondom zitplaatskans', zegt de staatssecretaris.

Minder stoelen in eerste klas
Ook zal de dienstverlening van NS op andere plekken worden aangepast. Zo worden aangeboden kortingen herzien en zal in een deel van de treinen het aantal stoelen in de eerste klas worden verminderd. 'De bovenstaande maatregelen zijn lastig, maar wel noodzakelijk om een NS-bijdrage aan het dempen van tariefstijgingen mogelijk te maken.' Ook zal NS met een voorstel komen om flexibele prijzen aan te bieden, waardoor reizen in de spits duurder kan worden om zo meer mensen te laten reizen op minder drukke momenten.
https://www.bnr.nl/nieuws(...)oor-drukkere-treinen

reizigers gaan meer betalen voor minder comfort.

waar wordt dit jaar niet op bezuinigd?? behalve faber's kapperskosten en kopjes koffie tijdens overleg over verdere bezuinigingen
quote:
Het kabinet had geen zin in jaarlijks terugkerende discussies over de kwestie.
goed werk ^O^ in plaats van een jaarlijkse discussie wordt het een dagelijkse klacht

hebben die lui niet door dat investeren in een goed functionerend en betaalbaar OV juist goed is voor de economie (en het milieu trouwens)? of ben ik nu gek?

[ Bericht 0% gewijzigd door gwn_een_user op 16-07-2025 17:31:02 ]
  Forum Admin woensdag 16 juli 2025 @ 17:21:05 #2
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_218230786
Is er iets wat nog wel goed gaat?
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_218230804
Gewoon weer een auto kopen dus! ^O^
  woensdag 16 juli 2025 @ 17:24:31 #4
403820 Aberkullie
Sicker than your average.
pi_218230818
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2025 17:21 schreef Straatcommando. het volgende:
Is er iets wat nog wel goed gaat?
Er zijn weer bijna verkiezingen
pi_218230856
Ach nu moet ik nog vaker thuiswerken

(erg mooi)
pi_218230890
quote:
De staatssecretaris waarschuwt daarom voor 'het risico' dat reizigers 'op bepaalde momenten te maken krijgen met drukkere treinen'


Verder is dit natuurlijk (alweer) kansloos beleid. Een betrouwbaar en geriefelijk openbaar vervoer zou bij uitstek een middel zijn om het eveneens overvolle wegennet van ons land te verlichten, maar kom laten we het OV kutter maken.

Is er ook maar iets waarbij er nog wel een visie van toekomstige verbetering is? Alles wordt maar uitgekleed, normen naar beneden bijgesteld, burgers moeten er maar aan wennen dat het allemaal minder goed functioneert, enzovoort. Ondertussen betaal je steeds meer voor steeds minder.
pi_218230987
2022:

quote:
De NS gaat tussen Den Haag en Eindhoven experimenteren met goedkopere treinkaartjes voor passagiers die buiten de spits reizen. Wie onder meer na 20.00 uur 's avonds met de trein reist, kan kortingen tot wel 60 procent krijgen. Een abonnement is niet nodig.
https://www.rtl.nl/rtl-ni(...)s-den-haag-eindhoven
3 jaar later:

quote:
Ook zal NS met een voorstel komen om flexibele prijzen aan te bieden, waardoor reizen in de spits duurder kan worden om zo meer mensen te laten reizen op minder drukke momenten.
Wie had dat zien aankomen :') ....
pi_218231011
Nóg duurder maken :') Godverdomme.

"Neeee we moeten mensen de auto uit krijgen, minder files bla bla bla "

Met dit sort plannen moet dat helemaal goed komen ^O^ :')
Ook in moeilijke tijden.
  Moderator woensdag 16 juli 2025 @ 17:42:26 #9
5428 crew  miss_sly
pi_218231054
In de kamer is ook een motie aangenomen die de staatssecretaris opdraagt zich in te zetten voor behoud van/herziening van de beeindiging van de jongerendagkaart. Daar wordt niet over gerept.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_218231066
De trein wordt op die manier gewoon een forenzen- en studentenvervoermiddel (prijs totaal inelastisch) en voor af en toe een zondagmiddagritje. Kan ook een keuze zijn.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Hey, my girl, why don't you just let it flow?
pi_218231076
Achterlijk kortzichtig beleid om openbaar vervoer nog verder te versoberen.
“That's why they call it the American Dream, because you have to be asleep to believe it.”― George Carlin
  Forum Admin woensdag 16 juli 2025 @ 17:48:51 #12
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_218231161
quote:
7s.gif Op woensdag 16 juli 2025 17:42 schreef nostra het volgende:
De trein wordt op die manier gewoon een forenzen- en studentenvervoermiddel (prijs totaal inelastisch) en voor af en toe een zondagmiddagritje. Kan ook een keuze zijn.
Het is juist voor die losse/spontane ritjes achterlijk duur.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_218231169
Is het al duurder dan je reiskostenvergoeding? Of kijken ze dan naar de prijs van de route?
pi_218231175
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2025 17:48 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Het is juist voor die losse/spontane ritjes achterlijk duur.
Nou ja, met zo'n 40%-abonnementje voor een paar euro is het wel te doen. Maar daar lijken ze dus ook van af te willen.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Hey, my girl, why don't you just let it flow?
pi_218231177
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2025 17:48 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Het is juist voor die losse/spontane ritjes achterlijk duur.
Gelukkig krijgen de arme mensen nu in meerdere provincies een pasje waarmee ze gratis met Arriva kunnen reizen.
pi_218231196
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2025 17:43 schreef SnertMetChoco het volgende:
Achterlijk kortzichtig beleid om openbaar vervoer nog verder te versoberen.
Kunnen ze nog veel bezuinigen op andere dingen dan het personeel? 10% van de machinisten ontslaan en de 10% minst rendabele ritten opdoeken?
  Forum Admin woensdag 16 juli 2025 @ 17:52:43 #17
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_218231204
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2025 17:50 schreef nostra het volgende:

[..]
Nou ja, met zo'n 40%-abonnementje voor een paar euro is het wel te doen. Maar daar lijken ze dus ook van af te willen.
Daar moeten ze sowieso mee stoppen, al is dat nu om de verkeerde redenen. Je wil dat dat zo laagdrempelig als mogelijk hebben.

Niet dat ik een of ander ns reisvoordeel dal flex versie b abo nodig heb om een normale prijs te betalen voor die ene keer dat ik de trein zit.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_218231243
Ik heb het ff doorgerekend en dit maakt onder aan de streep niets uit voor mij aangezien ik nooit met de trein ga
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
  Forum Admin woensdag 16 juli 2025 @ 17:58:58 #19
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_218231247
Een retourtje van hemelsbreed nog geen 5km betaal ik 6 euro.


Dat gaat dus hoogstwaarschijnlijk bijna 6 en een half kosten. Daar rijd ik voor heen en weer, parkeer ik en heb ik de afschrijving zelfs meegenomen..kansloos.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_218231270
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2025 17:58 schreef Straatcommando. het volgende:
Een retourtje van hemelsbreed nog geen 5km betaal ik 6 euro.


Dat gaat dus hoogstwaarschijnlijk bijna 6 en een half kosten. Daar rijd ik voor heen en weer, parkeer ik en heb ik de afschrijving zelfs meegenomen..kansloos.
Plus:
Gegarandeerde zitplaats
Dichterbij bestemming (tenzij je op t station moet zijn)
Zelf muziek / podcast bepalen
Zelf temperatuur bepalen
Geen stinkende medepassagiers (optioneel)
Geen wachttijden


Neem tot wel 4 mensen gratis mee!
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
pi_218231272
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2025 17:52 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Kunnen ze nog veel bezuinigen op andere dingen dan het personeel? 10% van de machinisten ontslaan en de 10% minst rendabele ritten opdoeken?
Zelf rijdende treinen op zonne/wind/kern energie, als tesla het kan in het verkeer, dan kunnen ze dit ook met de treinen.
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben geen robot.
niet bang voor ban
I stand with (the) Netherlands. w/
pi_218231436
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2025 17:39 schreef Gibson88 het volgende:
Nóg duurder maken :') Godverdomme.

"Neeee we moeten mensen de auto uit krijgen, minder files bla bla bla "

Met dit sort plannen moet dat helemaal goed komen ^O^ :')
Gast, dat is sowieso al sinds de jaren '90 zo; benzine duurder maken om mensen uit de auto de trein in te jagen, en dan treinkaartjes schofterig veel duurder maken.....omdat het kan of zo? :?
pi_218231457
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2025 17:43 schreef SnertMetChoco het volgende:
Achterlijk kortzichtig beleid om openbaar vervoer nog verder te versoberen.
De leiding van het land wil gewoon niet dat ieder mens goedkoop kan reizen, want dan hebben ze geen handen meer die de saaie en zware arbeid doen.
Terwijl veel reizen veel leuker is dan werken.
pi_218231499
Nationaliseer godverdomme eens het openbaar vervoer gewoon.
freedom comes when you learn to let go, creation comes when you learn to say no.
  woensdag 16 juli 2025 @ 18:34:40 #25
168739 Red_85
'echt wel'
pi_218231506
Nog meer mensen die ov gedag zeggen.
Nog drukker op de weg.

Maak het weer een staatsbedrijf. Kanloze shit dit.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  woensdag 16 juli 2025 @ 18:42:39 #26
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_218231558
Het wordt nog wel wat duurder als de vakbonden hun zin krijgen.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
  woensdag 16 juli 2025 @ 18:43:27 #27
398044 0ne_of_the_few
Mate verslaafde
pi_218231563
Mobiliteit is welvaart, maar dat schijnt een moeilijke les te zijn.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
  woensdag 16 juli 2025 @ 18:47:06 #28
398044 0ne_of_the_few
Mate verslaafde
pi_218231590
Het is ook allemaal een beetje gekunsteld. Ov tegen kostprijs is nooit te doen, dus het is altijd een politieke keuze hoeveel de politiek inlegt tbv het publieke belang.

En dan zit de NS ook nog vast aan verplichte kosten aan ProRail. Beetje veel poppenkast om te doen alsof je veel sturingsmogelijkheden hebt.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
pi_218231618
quote:
1s.gif Op woensdag 16 juli 2025 18:33 schreef Nexum het volgende:
Nationaliseer godverdomme eens het openbaar vervoer gewoon.
Dan kost het nog steeds wat het kost. Het zal er niet goedkoper op worden. De eerste 15 miljard die men ergens tevoorschijn weet te toveren zal eerst naar defensie moeten gaan.
Ondertussen is de FNV, onze vriendelijke vakbondvrienden, de NS, waarvan 100% van de aandelen in handen zijn van de overheid, de nek aan het omdraaien.
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
pi_218232118
quote:
1s.gif Op woensdag 16 juli 2025 18:50 schreef Akkerdjie het volgende:

[..]
Dan kost het nog steeds wat het kost. Het zal er niet goedkoper op worden. De eerste 15 miljard die men ergens tevoorschijn weet te toveren zal eerst naar defensie moeten gaan.
Ondertussen is de FNV, onze vriendelijke vakbondvrienden, de NS, waarvan 100% van de aandelen in handen zijn van de overheid, de nek aan het omdraaien.
Willen we goed vervoer voor iedereen, of willen we er zoveel mogelijk geld aan verdienen? Dat laatste gaat niet lukken, dus trek dan de stekker er maar uit. Arme stumperds zonder geld voor een auto doen maar gewoon alles op fietsafstand.
  Moderator woensdag 16 juli 2025 @ 19:53:44 #31
5428 crew  miss_sly
pi_218232333
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2025 18:02 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:

[..]
Zelf rijdende treinen op zonne/wind/kern energie, als tesla het kan in het verkeer, dan kunnen ze dit ook met de treinen.
In Parijs rijden er op minstens één metrolijn onbemande metro’s. Gaaf om te zien ook. Maar het kan dus prima.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  woensdag 16 juli 2025 @ 20:00:00 #32
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_218232433
quote:
In eerste instantie gaf het ov-bedrijf aan dat er een stijging van 12 procent
pi_218232437
quote:
14s.gif Op woensdag 16 juli 2025 18:42 schreef MichaelScott het volgende:
Het wordt nog wel wat duurder als de vakbonden hun zin krijgen.
Waarom kan A.I geen trein besturen?
Waarom kan A.I geen kaartjes controleren.
Waarom kan A.I geen planning aanpassen?

A.I was toch zo fantastisch!
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_218232454
quote:
7s.gif Op woensdag 16 juli 2025 19:53 schreef miss_sly het volgende:

[..]
In Parijs rijden er op minstens één metrolijn onbemande metro’s. Gaaf om te zien ook. Maar het kan dus prima.
Als er iets 'geofenced' is, zijn het wel trein traces. Dat er nog steeds machinisten nodig zijn, slaat werkelijk helemaal nergens op. Als de ritten met robotaxis straks goedkoper zijn dan treinkaartjes valt dat ook echt niet meer uit te leggen :') |:(
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_218232486
quote:
1s.gif Op woensdag 16 juli 2025 20:00 schreef halfway het volgende:

[..]
Waarom kan A.I geen trein besturen?
Waarom kan A.I geen kaartjes controleren.
Waarom kan A.I geen planning aanpassen?

A.I was toch zo fantastisch!
Waarom zou je als monopolist :')

[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 16-07-2025 20:15:05 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  Forum Admin woensdag 16 juli 2025 @ 20:03:39 #36
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_218232500
quote:
1s.gif Op woensdag 16 juli 2025 18:43 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Mobiliteit is welvaart, maar dat schijnt een moeilijke les te zijn.
Mobiliteit lijkt vooral een melkkoe en een zondebok te zijn.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_218232520
Ik reis regelmatig met de trein, wel eerste klas, en meestal verloopt dat redelijk aangenaam.

Conducteurs die louter mogelijke aansluitingen omroepen hebben weinig tot geen toegevoegde waarde op een trein. Zet in op meer controle, toezicht en handhaving zodat treinreizen prettig blijft ook bij drukte. Scherp de huisregels aan en zorg dat er geen telefoongesprekken, filmpjes, muziek e.d. via de luidspreker hoorbaar voor de medereizigers is toegestaan.

Vraag mij eerlijk gezegd waarom er niet meer gebruik gemaakt wordt van AI en automatische besturing, dat vergt hoge investeringen, maar kan veel personeelskosten en moeilijk te krijgen personeel schelen.
pi_218232730
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2025 20:03 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Mobiliteit lijkt vooral een melkkoe en een zondebok te zijn.
Vanuit de overheid ziet men mobiliteit duidelijk als een luxe en men handelt dan ook vanuit dat oogpunt. De bevolking ziet het als noodzaak en een levensbehoefte. Dit maakt duidelijk dat er een kolosale kloof bestaat tussen overheid en bevolking. Zo representatief is onze 'representatieve' overheid blijkbaar niet :')

[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 16-07-2025 20:34:25 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  Forum Admin woensdag 16 juli 2025 @ 20:26:17 #39
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_218232749
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2025 20:23 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Vanuit de overheid ziet men mobiliteit duidelijk als een luxe en men handeld dan ook vanuit dat oogpunt. De bevolking ziet het als noodzaak en een levensbehoefte. Dit maakt duidelijk dat er een kolosale kloof bestaat tussen overheid en bevolking. Zo representatief is onze 'representatieve' overheid blijkbaar niet :')
Ik denk dat extra strenge milieuzones is wat we nodig hebben.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_218232786
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2025 20:26 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Ik denk dat extra strenge milieuzones is wat we nodig hebben.
Ik hoop dat robotaxis het monopoly van het spoor gaan doorbreken, zoals kabel, glasvezel en mobiele telefonie destijds het monopolie van de PTT grotendeels doorbroken hebben.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_218232813
quote:
1s.gif Op woensdag 16 juli 2025 20:00 schreef halfway het volgende:

[..]
Waarom kan A.I geen trein besturen?
Waarom kan A.I geen kaartjes controleren.
Waarom kan A.I geen planning aanpassen?

A.I was toch zo fantastisch!
De planning wordt al aangepast door 3 ai achtige systemen.
1ste plant het materiaal, 2de het personeel, en de 3de voegt dat samen.

Resultaat mogen we elke dag aanschouwen.

Vandaag 2,5 uur met de trein. Kost 50 euro, gratis uurtje vertraging er bij.

Volgende keer weer de auto dan maar…
pi_218232816
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2025 20:23 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Vanuit de overheid ziet men mobiliteit duidelijk als een luxe en men handeld dan ook vanuit dat oogpunt. De bevolking ziet het als noodzaak en een levensbehoefte. Dit maakt duidelijk dat er een kolosale kloof bestaat tussen overheid en bevolking. Zo representatief is onze 'representatieve' overheid blijkbaar niet :')
Mensen hebben geen tot onvoldoende mobiliteit(actieradius) als zij eerlijk zijn. Eerlijke mensen zouden eigenlijk brutaler moeten worden en een graantje meepikken.
pi_218232850
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2025 20:34 schreef torentje het volgende:

[..]
Mensen hebben geen tot onvoldoende mobiliteit(actieradius) als zij eerlijk zijn. Eerlijke mensen zouden eigenlijk brutaler moeten worden en een graantje meepikken.
Is het niet eenvoudiger om dan maar oneerlijk te worden :?
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_218233327
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2025 20:00 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Als er iets 'geofenced' is, zijn het wel trein traces. Dat er nog steeds machinisten nodig zijn, slaat werkelijk helemaal nergens op. Als de ritten met robotaxis straks goedkoper zijn dan treinkaartjes valt dat ook echt niet meer uit te leggen :') |:(
Ja, dat willen ze al lang. Het grote probleem: het waarschuwingssysteem. Daar zijn ze al decennia aan bezig en het helpt niet dat zo'n beetje ieder land een andere heeft. Ze zijn het nu EU-breed gelijk aan het trekken, maar het zal nog wel een tijdje duren voor het zover is. Vooral ook omdat iedereen er aan trekt. Alle stokpaardjes moeten er in.

Ook de communicatie van alle onderdelen gaat nog niet heel vlekkeloos. Wat op zich natuurlijk al belachelijk is. Als er ergens overal kabels liggen is het wel in en rond een spoor. Maar dat moet tegenwoordig allemaal draadloos en tegen de tijd dat iets is ingevoerd is het draadloze protocol verouderd.
pi_218233364
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2025 20:30 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Ik hoop dat robotaxis het monopoly van het spoor gaan doorbreken, zoals kabel, glasvezel en mobiele telefonie destijds het monopolie van de PTT grotendeels doorbroken hebben.
Ik zou er niet op wachten. En waar laat je al die dingen? De mensen die die dingen willen verhuren als taxi moeten ook naar het werk. Dus dan moeten we wel allemaal thuis gaan werken, of op oproepbasis.

Plus, in plaats van een bus of trein vol mensen, zitten ze dan allemaal alleen in een auto.
pi_218233429
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2025 21:21 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ik zou er niet op wachten. En waar laat je al die dingen? De mensen die die dingen willen verhuren als taxi moeten ook naar het werk. Dus dan moeten we wel allemaal thuis gaan werken, of op oproepbasis.

Plus, in plaats van een bus of trein vol mensen, zitten ze dan allemaal alleen in een auto.
Ik heb nu een kleine auto, maar grote afstanden reis is liever met de trein, of beter nog met een robotaxi als die mogelijkheid er zou zijn. Als robotaxis succesvol blijken, zullen er ook wel robobussen/robobusjes volgen. Dat kan dan pas echt de vervoerskosten laten dalen en het wegoppervlak beter benutten.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  Moderator woensdag 16 juli 2025 @ 21:26:29 #47
446930 crew  ESF1Gamer
pi_218233434
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2025 20:33 schreef Shotty het volgende:

[..]
De planning wordt al aangepast door 3 ai achtige systemen.
1ste plant het materiaal, 2de het personeel, en de 3de voegt dat samen.

Resultaat mogen we elke dag aanschouwen.

Vandaag 2,5 uur met de trein. Kost 50 euro, gratis uurtje vertraging er bij.

Volgende keer weer de auto dan maar…
Je kan deel van je geld voor je kaartje terugkrijgen bij vertraging ;)

[ Bericht 0% gewijzigd door ESF1Gamer op 16-07-2025 21:31:48 ]
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
pi_218233513
Kan deze minister uitleggen hoe hij bij een toenemende bevolking en weinig mogelijkheden om het wegennet uit te breiden gaat zorgen dat mensen nog op bestemming komen op een aanvaardbare manier binnen een redelijke tijd.

Want bussen bezuinigen we weg, de trein wordt voor steeds meer mensen onbetaalbaar en veel te druk in de spits en op de weg nemen de files toe.
pi_218233530
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2025 21:26 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Ik heb nu een kleine auto, maar grote afstanden reis is liever met de trein, of beter nog met een robotaxi als die mogelijkheid er zou zijn. Als robotaxis succesvol blijken, zullen er ook wel robobussen/robobusjes volgen. Dat kan dan pas echt de vervoerskosten laten dalen en het wegoppervlak beter benutten.
Dat gaat pas gebeuren als we overal een aparte weg hebben voor autonome auto's. Samen met @BlaZ gaan promoten dat alle treinen, trams en bussen weggaan en alle sporen en busbanen gewone wegen worden. En dan alles afbakenen, zodat er overal nog hoogstens 1 rijbaan is, met gedeelde fietspaden en voetpaden, voor het verkeer met menselijke bestuurders. En de rest voor de autonome taxi's. En daar die ook bij alle bedrijven en huizen moeten kunnen komen, is de weg waar je nog zelf mag lopen of sturen dan voornamelijk beperkt tot winkelcentra en parken.

Dan kunnen we mooi op termijn al het vervoer behalve die robottaxi's afschaffen en kunnen de prijzen daarvan de stratosfeer in.

Oh, en Ozempic in het basispakket, want dan wordt iedereen helemaal moddervet.
pi_218233565
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2025 21:34 schreef Faraday01 het volgende:
Kan deze minister uitleggen hoe hij bij een toenemende bevolking en weinig mogelijkheden om het wegennet uit te breiden gaat zorgen dat mensen nog op bestemming komen op een aanvaardbare manier binnen een redelijke tijd.

Want bussen bezuinigen we weg, de trein wordt voor steeds meer mensen onbetaalbaar en veel te druk in de spits en op de weg nemen de files toe.
Minder mensen moeten gaan werken want dan heb je minder woon/werk verkeer. Het permanent wonen in tenten legaliseren kan ook heel veel gaan helpen. Er is dan geen productie en vervoer voor al die bouwmaterialen meer nodig voor huizen en appartementen.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')