abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218230735
quote:
Kabinet legt NS bezuiniging op, staatssecretaris waarschuwt voor drukkere treinen
Auteur: BNR Webredactie | 16-7-2025

NS gaat de tarieven voor treintickets volgend jaar minder fors verhogen dan werd voorzien. In eerste instantie gaf het ov-bedrijf aan dat er een stijging van 12 procent van de prijzen in het vooruitzicht lag. Dat zal nu tussen de 6 procent en 9 procent zijn, meldt staatssecretaris Thierry Aartsen van Infrastructuur en Waterstaat. Het verschil zal NS zelf opvangen door flinke bezuinigingen door te voeren op de dienstverlening.



De mededeling van de tariefsverhoging deed veel stof opwaaien. De stijging was namelijk het gevolg van het feit dat de Tweede Kamer in 2024 een verhoging van de prijzen verbood. Het kabinet sprong bij om zo de inkomstenderving op te vangen, maar kon dat slechts één jaar. Daardoor zouden de tarieven in 2026 alsnog fors gaan stijgen.

Het kabinet had geen zin in jaarlijks terugkerende discussies over de kwestie. Volgens Aartsen is er nu een structurele oplossing, maar daarvoor krijgt NS geen hulp van de overheid. NS gaat nu zelf een 'structurele bijdrage leveren'. Aartsen benadrukt dat het uitgangspunt wel is 'om de reiziger zoveel mogelijk te ontzien', maar ziet ook dat gevolgen 'niet pijnloos' zijn. 'NS kan deze bijdrage namelijk alleen realiseren door kostenbesparingen in de dienstverlening door te voeren.'

Vollere treinen
Daardoor zal er worden ingegrepen op het materieel, dat volgens de staatssecretaris 'één van de belangrijkste kostendrijvers voor NS is'. Zo geeft de bewindspersoon aan dat het aantal treinen dat NS bezit 'strakker wordt afgesteld op de reizigersvraag'. Ook wordt er een minder grote buffer aangehouden en zal het onderhoud van de treinen 'anders worden ingericht', waardoor op drukke dagen meer treinen beschikbaar blijven voor treinvervoer.

De staatssecretaris waarschuwt daarom voor 'het risico' dat reizigers 'op bepaalde momenten te maken krijgen met drukkere treinen'. Die momenten zullen vooral tijdens de spits op dinsdag en donderdag plaatsvinden, 'vooral in het najaar en met name in de Randstad'. Het kabinet wil daarom ook kijken naar de verwachtingen die er van de dienstverlening zijn te verlagen. Dan gaat het om de 'bodem- en streefwaarden van de prestatie-indicatoren rondom zitplaatskans', zegt de staatssecretaris.

Minder stoelen in eerste klas
Ook zal de dienstverlening van NS op andere plekken worden aangepast. Zo worden aangeboden kortingen herzien en zal in een deel van de treinen het aantal stoelen in de eerste klas worden verminderd. 'De bovenstaande maatregelen zijn lastig, maar wel noodzakelijk om een NS-bijdrage aan het dempen van tariefstijgingen mogelijk te maken.' Ook zal NS met een voorstel komen om flexibele prijzen aan te bieden, waardoor reizen in de spits duurder kan worden om zo meer mensen te laten reizen op minder drukke momenten.
https://www.bnr.nl/nieuws(...)oor-drukkere-treinen

reizigers gaan meer betalen voor minder comfort.

waar wordt dit jaar niet op bezuinigd?? behalve faber's kapperskosten en kopjes koffie tijdens overleg over verdere bezuinigingen
quote:
Het kabinet had geen zin in jaarlijks terugkerende discussies over de kwestie.
goed werk ^O^ in plaats van een jaarlijkse discussie wordt het een dagelijkse klacht

hebben die lui niet door dat investeren in een goed functionerend en betaalbaar OV juist goed is voor de economie (en het milieu trouwens)? of ben ik nu gek?

[ Bericht 0% gewijzigd door gwn_een_user op 16-07-2025 17:31:02 ]
  Forum Admin woensdag 16 juli 2025 @ 17:21:05 #2
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_218230786
Is er iets wat nog wel goed gaat?
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_218230804
Gewoon weer een auto kopen dus! ^O^
  woensdag 16 juli 2025 @ 17:24:31 #4
403820 Aberkullie
Sicker than your average.
pi_218230818
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2025 17:21 schreef Straatcommando. het volgende:
Is er iets wat nog wel goed gaat?
Er zijn weer bijna verkiezingen
pi_218230856
Ach nu moet ik nog vaker thuiswerken

(erg mooi)
pi_218230890
quote:
De staatssecretaris waarschuwt daarom voor 'het risico' dat reizigers 'op bepaalde momenten te maken krijgen met drukkere treinen'


Verder is dit natuurlijk (alweer) kansloos beleid. Een betrouwbaar en geriefelijk openbaar vervoer zou bij uitstek een middel zijn om het eveneens overvolle wegennet van ons land te verlichten, maar kom laten we het OV kutter maken.

Is er ook maar iets waarbij er nog wel een visie van toekomstige verbetering is? Alles wordt maar uitgekleed, normen naar beneden bijgesteld, burgers moeten er maar aan wennen dat het allemaal minder goed functioneert, enzovoort. Ondertussen betaal je steeds meer voor steeds minder.
pi_218230987
2022:

quote:
De NS gaat tussen Den Haag en Eindhoven experimenteren met goedkopere treinkaartjes voor passagiers die buiten de spits reizen. Wie onder meer na 20.00 uur 's avonds met de trein reist, kan kortingen tot wel 60 procent krijgen. Een abonnement is niet nodig.
https://www.rtl.nl/rtl-ni(...)s-den-haag-eindhoven
3 jaar later:

quote:
Ook zal NS met een voorstel komen om flexibele prijzen aan te bieden, waardoor reizen in de spits duurder kan worden om zo meer mensen te laten reizen op minder drukke momenten.
Wie had dat zien aankomen :') ....
pi_218231011
Nóg duurder maken :') Godverdomme.

"Neeee we moeten mensen de auto uit krijgen, minder files bla bla bla "

Met dit sort plannen moet dat helemaal goed komen ^O^ :')
Ook in moeilijke tijden.
  Moderator woensdag 16 juli 2025 @ 17:42:26 #9
5428 crew  miss_sly
pi_218231054
In de kamer is ook een motie aangenomen die de staatssecretaris opdraagt zich in te zetten voor behoud van/herziening van de beeindiging van de jongerendagkaart. Daar wordt niet over gerept.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_218231066
De trein wordt op die manier gewoon een forenzen- en studentenvervoermiddel (prijs totaal inelastisch) en voor af en toe een zondagmiddagritje. Kan ook een keuze zijn.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Hey, my girl, why don't you just let it flow?
pi_218231076
Achterlijk kortzichtig beleid om openbaar vervoer nog verder te versoberen.
“That's why they call it the American Dream, because you have to be asleep to believe it.”― George Carlin
  Forum Admin woensdag 16 juli 2025 @ 17:48:51 #12
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_218231161
quote:
7s.gif Op woensdag 16 juli 2025 17:42 schreef nostra het volgende:
De trein wordt op die manier gewoon een forenzen- en studentenvervoermiddel (prijs totaal inelastisch) en voor af en toe een zondagmiddagritje. Kan ook een keuze zijn.
Het is juist voor die losse/spontane ritjes achterlijk duur.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_218231169
Is het al duurder dan je reiskostenvergoeding? Of kijken ze dan naar de prijs van de route?
pi_218231175
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2025 17:48 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Het is juist voor die losse/spontane ritjes achterlijk duur.
Nou ja, met zo'n 40%-abonnementje voor een paar euro is het wel te doen. Maar daar lijken ze dus ook van af te willen.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Hey, my girl, why don't you just let it flow?
pi_218231177
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2025 17:48 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Het is juist voor die losse/spontane ritjes achterlijk duur.
Gelukkig krijgen de arme mensen nu in meerdere provincies een pasje waarmee ze gratis met Arriva kunnen reizen.
pi_218231196
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2025 17:43 schreef SnertMetChoco het volgende:
Achterlijk kortzichtig beleid om openbaar vervoer nog verder te versoberen.
Kunnen ze nog veel bezuinigen op andere dingen dan het personeel? 10% van de machinisten ontslaan en de 10% minst rendabele ritten opdoeken?
  Forum Admin woensdag 16 juli 2025 @ 17:52:43 #17
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_218231204
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2025 17:50 schreef nostra het volgende:

[..]
Nou ja, met zo'n 40%-abonnementje voor een paar euro is het wel te doen. Maar daar lijken ze dus ook van af te willen.
Daar moeten ze sowieso mee stoppen, al is dat nu om de verkeerde redenen. Je wil dat dat zo laagdrempelig als mogelijk hebben.

Niet dat ik een of ander ns reisvoordeel dal flex versie b abo nodig heb om een normale prijs te betalen voor die ene keer dat ik de trein zit.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_218231243
Ik heb het ff doorgerekend en dit maakt onder aan de streep niets uit voor mij aangezien ik nooit met de trein ga
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
  Forum Admin woensdag 16 juli 2025 @ 17:58:58 #19
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_218231247
Een retourtje van hemelsbreed nog geen 5km betaal ik 6 euro.


Dat gaat dus hoogstwaarschijnlijk bijna 6 en een half kosten. Daar rijd ik voor heen en weer, parkeer ik en heb ik de afschrijving zelfs meegenomen..kansloos.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_218231270
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2025 17:58 schreef Straatcommando. het volgende:
Een retourtje van hemelsbreed nog geen 5km betaal ik 6 euro.


Dat gaat dus hoogstwaarschijnlijk bijna 6 en een half kosten. Daar rijd ik voor heen en weer, parkeer ik en heb ik de afschrijving zelfs meegenomen..kansloos.
Plus:
Gegarandeerde zitplaats
Dichterbij bestemming (tenzij je op t station moet zijn)
Zelf muziek / podcast bepalen
Zelf temperatuur bepalen
Geen stinkende medepassagiers (optioneel)
Geen wachttijden


Neem tot wel 4 mensen gratis mee!
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
pi_218231272
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2025 17:52 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Kunnen ze nog veel bezuinigen op andere dingen dan het personeel? 10% van de machinisten ontslaan en de 10% minst rendabele ritten opdoeken?
Zelf rijdende treinen op zonne/wind/kern energie, als tesla het kan in het verkeer, dan kunnen ze dit ook met de treinen.
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben geen robot.
niet bang voor ban
I stand with (the) Netherlands. w/
pi_218231436
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2025 17:39 schreef Gibson88 het volgende:
Nóg duurder maken :') Godverdomme.

"Neeee we moeten mensen de auto uit krijgen, minder files bla bla bla "

Met dit sort plannen moet dat helemaal goed komen ^O^ :')
Gast, dat is sowieso al sinds de jaren '90 zo; benzine duurder maken om mensen uit de auto de trein in te jagen, en dan treinkaartjes schofterig veel duurder maken.....omdat het kan of zo? :?
pi_218231457
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2025 17:43 schreef SnertMetChoco het volgende:
Achterlijk kortzichtig beleid om openbaar vervoer nog verder te versoberen.
De leiding van het land wil gewoon niet dat ieder mens goedkoop kan reizen, want dan hebben ze geen handen meer die de saaie en zware arbeid doen.
Terwijl veel reizen veel leuker is dan werken.
pi_218231499
Nationaliseer godverdomme eens het openbaar vervoer gewoon.
freedom comes when you learn to let go, creation comes when you learn to say no.
  woensdag 16 juli 2025 @ 18:34:40 #25
168739 Red_85
'echt wel'
pi_218231506
Nog meer mensen die ov gedag zeggen.
Nog drukker op de weg.

Maak het weer een staatsbedrijf. Kanloze shit dit.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  woensdag 16 juli 2025 @ 18:42:39 #26
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_218231558
Het wordt nog wel wat duurder als de vakbonden hun zin krijgen.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
  woensdag 16 juli 2025 @ 18:43:27 #27
398044 0ne_of_the_few
Mate verslaafde
pi_218231563
Mobiliteit is welvaart, maar dat schijnt een moeilijke les te zijn.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
  woensdag 16 juli 2025 @ 18:47:06 #28
398044 0ne_of_the_few
Mate verslaafde
pi_218231590
Het is ook allemaal een beetje gekunsteld. Ov tegen kostprijs is nooit te doen, dus het is altijd een politieke keuze hoeveel de politiek inlegt tbv het publieke belang.

En dan zit de NS ook nog vast aan verplichte kosten aan ProRail. Beetje veel poppenkast om te doen alsof je veel sturingsmogelijkheden hebt.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
pi_218231618
quote:
1s.gif Op woensdag 16 juli 2025 18:33 schreef Nexum het volgende:
Nationaliseer godverdomme eens het openbaar vervoer gewoon.
Dan kost het nog steeds wat het kost. Het zal er niet goedkoper op worden. De eerste 15 miljard die men ergens tevoorschijn weet te toveren zal eerst naar defensie moeten gaan.
Ondertussen is de FNV, onze vriendelijke vakbondvrienden, de NS, waarvan 100% van de aandelen in handen zijn van de overheid, de nek aan het omdraaien.
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
pi_218232118
quote:
1s.gif Op woensdag 16 juli 2025 18:50 schreef Akkerdjie het volgende:

[..]
Dan kost het nog steeds wat het kost. Het zal er niet goedkoper op worden. De eerste 15 miljard die men ergens tevoorschijn weet te toveren zal eerst naar defensie moeten gaan.
Ondertussen is de FNV, onze vriendelijke vakbondvrienden, de NS, waarvan 100% van de aandelen in handen zijn van de overheid, de nek aan het omdraaien.
Willen we goed vervoer voor iedereen, of willen we er zoveel mogelijk geld aan verdienen? Dat laatste gaat niet lukken, dus trek dan de stekker er maar uit. Arme stumperds zonder geld voor een auto doen maar gewoon alles op fietsafstand.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')