De praktijk zien we allang in bv Californië en ook in China.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 21:06 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
En welke auto kiest dat algoritme? De auto die thuis aan de lader hangt?
GVB vervoert 940 000 mensen per werkdag. Hoeveel robotauto’s moeten hiervoor rondrijden?quote:Op vrijdag 18 juli 2025 20:48 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Tuurlijk niet dat gaat via een alchoritme op geolocatie van alle gebruikers, die worden meest efficiënt ingezet.
Ter vergelijk, Tesla (alleen al) produceert 5000 auto’s per dag!quote:Op vrijdag 18 juli 2025 21:34 schreef Gimmick het volgende:
[..]
GVB vervoert 940 000 mensen per werkdag. Hoeveel robotauto’s moeten hiervoor rondrijden?
Laten we zeggen 15 minuten per rit en gemiddeld 1,5 persoon. Per dag maximaal 24x1,5x4 =144 personen per robotauto. 940 000 / 144 =6527 robottaxi’s die continu rijden met 100 procent bezetting. Dan gaan we dus uit van een perfecte verdeling over de dag: even veel ritten in de nacht als in de spits. Dus hoeveel in de spits? Drievoudig? En dan nog 20 procent lege taxi’s (anders vind je nooit een vrije taxi).
Oh, dit is alleen gvb - ns en andere vervoerders zijn niet meegeteld.
De productie is het probleem niet, dat lijkt mij vrij duidelijk. Het probleem is de ruimte die 15 000 robotautos tijdens de spits innemen in Amsterdam. Zeker op de populaire punten (universiteit/school, Leidse plein etc). Hebben we het nog niet eens over over evenementen gehad.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 21:39 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ter vergelijk, Tesla (alleen al) produceert 5000 auto’s per dag!
Dus ja 6500 of 10.000 is een peulenschil op de langere termijn.
Maar daar moet nog veel meer bij, zelfrijdende bussen enz zijn nog niet helemaal ontworpen
Dit kost nog 25 tot 40 jaar maar dan is dat de toekomst, een vast spoor past er totaal niet in.
In LA werkt het ook, en dat is nog drukker qua verkeer.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 21:50 schreef Gimmick het volgende:
[..]
De productie is het probleem niet, dat lijkt mij vrij duidelijk. Het probleem is de ruimte die 15 000 robotautos tijdens de spits innemen in Amsterdam. Zeker op de populaire punten (universiteit/school, Leidse plein etc). Hebben we het nog niet eens over over evenementen gehad.
Mooi. En bedenk nu eens wat je allemaal moet doen om dat zo te laten werken.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 21:24 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
De praktijk zien we allang in bv Californië en ook in China.
Het is een netwerk van systemen die uiteindelijk een app op je mobiel aansturen.
Dmv AI en bv software die nu Google maps ook heeft is er een voorspellend vermogen van capaciteit en zal er nooit een auto onbezet rondrijden.
Voorbeeld: Google maps stelt me al voor waar ik heen moet, als ik naar de fitness wil staat het al in beeld, maar mijn kantoor hetzelfde. Dat komt door de algoritmes die je opbouwt.
Zodoende kan dit op grote schaal voor veel mensen gaan werken. Waarbij het natuurlijk noodzaak is om alles beter te verdelen.
Alles kan in elkaar hangen met (remote) werken, ontspannen, natuur en sporten.
Dit hoeven geen auto’s te zijn maar bv ook minibussen of grote bussen, die bv bij een concert mensen met dezelfde interesses samenbrengt en er heen rijdt zodat je ook meer synergie hebt.
Verder is dit ook een logisch gevolg van waar de EU heen wil. Met een digitale identiteit en munt kan er op social credit gewerkt worden.
Zo worden ook de “raddraaiers” die nu vaak “rivaliserende jongeren” genoemd worden compleet buitenspel gezet worden zonder een enkel ingrijpen verder. Handig hè?![]()
In de spits willen de eigenaars er zelf in rijden en buiten de spits rijden ze allemaal rond, in de hoop dat ze het dichtste bij zijn als iemand er 1 bestelt.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 21:50 schreef Gimmick het volgende:
[..]
De productie is het probleem niet, dat lijkt mij vrij duidelijk. Het probleem is de ruimte die 15 000 robotautos tijdens de spits innemen in Amsterdam. Zeker op de populaire punten (universiteit/school, Leidse plein etc). Hebben we het nog niet eens over over evenementen gehad.
La lijkt totaal niet op een Nederlandse stad. Laten we dat zo houden. Volgens mij rijden er nu 400 op een stad 8x Amsterdam. De prijs is ook hetzelfde als een gewone taxi, dus veel duurder dan ov. Verkeer is een hel in LA.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 21:52 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
In LA werkt het ook, en dat is nog drukker qua verkeer.
Het is ook een vervanging van hè.
Iig als je taxichauffeur bent ga alvast een normale baan zoeken zou ik zeggen.
Jij begon toch over meer zelfrijdende auto's?quote:Op vrijdag 18 juli 2025 21:20 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Je schrijft:
[..]
Wat is “het”?
Wat heeft het met dit onderwerp te maken?
Heb je het over wegenbouwers die met de trilplaat werken en ben je bang dat je dat ook moet ofzo?
Nee.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 22:28 schreef torentje het volgende:
[..]
Jij begon toch over meer zelfrijdende auto's?
Ik schreef "dat blootgesteld worden aan veel bewegende dingen/auto's niet goed is voor het welzijn van mensen"
Is het nu een beetje begrijpelijk?
Je wil het waarschijnlijk niet begrijpen omdat het geschreven is in het ABN. De taal die jij spreekt heb ik niet onderwezen gekregen dus daarin kan ik niet schrijven.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 22:36 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nee.
Die hele opmerking slaat nergens op en begrijp het ook niet.
Hoezo bewegingen?
Nog duurdere treinkaartjes en minder beschikbare zitplaatsen gaat vast helpen meer reizigers en omzet te krijgen met treinvervoerquote:NS draait opnieuw miljoenen verlies door 'inflatiegat' en minder reizigers
De NS heeft het afgelopen half jaar opnieuw een verlies gedraaid van tientallen miljoenen. Het aantal reizigers groeide wel, maar het zijn er nog steeds minder dan gehoopt. Dat heeft onder meer in combinatie met de hoge inflatie geleid tot verlies.
De eerste jaarhelft draaide de NS een operationeel verlies van 60 miljoen euro, een kleine verbetering ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Toen was het verlies 65 miljoen euro. "Nog steeds overduidelijk onvoldoende voor een financieel gezond NS", schrijft het spoorbedrijf in het rapport dat dinsdagavond verscheen.
Het verlies komt niet als een verrassing, zegt woordvoerder Oscar van Elferen tegen NU.nl. "Sinds de coronatijd is het aantal reizigers ingestort.
Duurdere treinkaartjes en kleinere kans op zitplaats
Een andere belangrijke oorzaak voor het verlies is het "inflatiegat", zegt Elferen. "De inflatie heeft ook voor de NS alles duurder gemaakt, maar die hebben we niet altijd doorberekend in de prijs van treinkaartjes." Het verschil tussen de werkelijke inflatie en de doorberekende inflatie is 11 procent.
"We moeten dus iets doen aan de kostenkant om ervoor te zorgen dat we de kosten niet hoeven door te berekenen aan de reizigers. Helaas is dat niet altijd haalbaar." Eerder deze maand maakte demissionair staatssecretaris Thierry Aartsen (Openbaar Vervoer) bekend dat treinkaartjes volgend jaar 6 tot 9 procent duurder worden.
Ook op andere punten kunnen reizigers last krijgen van het verlies. Zo wordt volgend jaar minder materieel ingezet, waardoor de kans op een zitplaats kleiner wordt. Vooral in de spits op de drukke dinsdagen en donderdagen wordt het moeilijker om aan een zitplaats te komen. Verder blijven verstorende werkzaamheden aan de orde van de dag.
quote:Op woensdag 30 juli 2025 04:38 schreef Digi2 het volgende:
Personeel is een enorme kostenpost en spoorvervoer kan juist daar enorm op besparen door eenvoudiger trajecten alvast geheel te automatiseren. Het hoeft niet eens allemaal tegelijk.
openbaar vervoer hoort gratis te zijnquote:
Vind ik niet, maar de huidige prijzen jagen de mensen de auto in en de ondertussen overvolle wegen zijn daar mede een resultante van. Door dit wanbeleid krijgen we het slechtste van 2 werelden, het ontbreekt opnieuw aan visie en samenhangend beleid. Wat zijn we sinds de 80er jaren achteruit gehobbeld wat dat aangaatquote:Op woensdag 30 juli 2025 04:57 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
[..]
openbaar vervoer hoort gratis te zijn
Gratis openbaar vervoer, het echt sociale thema van de oude Pvdaquote:Op woensdag 30 juli 2025 09:39 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Vind ik niet, maar de huidige prijzen jagen de mensen de auto in en de ondertussen overvolle wegen zijn daar mede een resultante van. Door dit wanbeleid krijgen we het slechtste van 2 werelden, het ontbreekt opnieuw aan visie en samenhangend beleid. Wat zijn we sinds de 80er jaren achteruit gehobbeld wat dat aangaat
Dan verhogen we toch de autobelastingenquote:Op woensdag 30 juli 2025 09:39 schreef Digi2 het volgende:
de huidige prijzen jagen de mensen de auto in en de ondertussen overvolle wegen zijn daar mede een resultante van.
Dus toch staanplaatsen. Stoelen er uit, dan kunnen er meer mensen in.quote:Op woensdag 30 juli 2025 09:39 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Vind ik niet, maar de huidige prijzen jagen de mensen de auto in en de ondertussen overvolle wegen zijn daar mede een resultante van. Door dit wanbeleid krijgen we het slechtste van 2 werelden, het ontbreekt opnieuw aan visie en samenhangend beleid. Wat zijn we sinds de 80er jaren achteruit gehobbeld wat dat aangaat
Volgens mij rijden de meeste autobezitters graag auto, want dat geeft hen een gevoel van vrijheid en mobiliteit.quote:Op woensdag 30 juli 2025 09:39 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Eh nee, zo lollig is het autorijden in nl niet meerquote:Op woensdag 30 juli 2025 10:38 schreef torentje het volgende:
[..]
Volgens mij rijden de meeste autobezitters graag auto, want dat geeft hen een gevoel van vrijheid en mobiliteit.
Ik denk dat veel tragere weggebruikers graag met jou zouden willen ruilen, omdat ze dan minder last zouden hebben van autobezitters die hen met te hoge snelheid voorbijrijden.quote:Op woensdag 30 juli 2025 10:41 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Eh nee, zo lollig is het autorijden in nl niet meerIk reis bij voorkeur met fiets en trein, heb de auto nu vanwege de stakingen en hoge prijzen als het om grotere afstanden gaat.
Hoort betaalbaar te zijn tegen een kleine bijdrage, gratis krijg je overconsumptie van.quote:Op woensdag 30 juli 2025 04:57 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
[..]
In Luxemburg werkt het, het zou het openbaar vervoer in Nederland wel uit de doodsspiraal kunnen halen waar het nu in zit.quote:Op woensdag 30 juli 2025 04:57 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
[..]
Ik ben een rustige/tragere rijder, scheelt in de benzinekosten nietwaarquote:Op woensdag 30 juli 2025 12:04 schreef torentje het volgende:
[..]
Ik denk dat veel tragere weggebruikers graag met jou zouden willen ruilen, omdat ze dan minder last zouden hebben van autobezitters die hen met te hoge snelheid voorbijrijden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |