abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217697803

Crowdfunding is hot! In 2022 is in Nederland 1,08 miljard euro via crowdfunding opgehaald. Dat is een groei van 48% ten opzichte van een jaar eerder. Niet eerder werd in een jaar tijd zoveel met crowdfunding gefinancierd.(bron).

Vormen van crowdfunding
Er zijn 4 vormen van crowdfunding:
• Lening crowdfunding (Crowdfinance)
• Aandelen crowdfunding
• Schenking / Donatie crowdfunding
• Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding

Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:

Crowdfundingplatformen met ECSP vergunning
Collin Crowdfund (CCF), leningen voor MKB met crowdfundcoach.
Geldvoorelkaar (GVE), leningen voor MKB en particulieren.
Samen In Geld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Horeca Crowdfunding Nederland (HCN), leningen voor horeca.
Waarde voor je Geld (WvjG), leningen met een christelijk normen- en waardenkader voor het MKB.
NLinvesteert (NLI), een platform voor zakelijke financiering waaronder crowdfunding.
Duurzaam Investeren (DI), combinatie van maatschappelijk en financieel rendement.
Lenderspender (LS), peer-to-peer lending.
October (OCT), platform voor MKB-financieringen in continentaal Europa.
One Planet Crowd (OPC), groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc.
Voordegroei (VDG), leningen voor MKB.
Crowd About Now (CAN), leningen voor food, horeca, retail.
Lendahand (LDH), investeren in opkomende economieën.
Crowd Real Estate (CRE), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.

Crowdfundingplatformen KOM Group
Kapitaal Op Maat (KOM), leningen voor MKB.
Capital Circle (CC), leningen voor MKB.

Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zekerheden
SPOILER
Webinars zekerheden
SPOILER
Webinar box3 belastingwetgeving
SPOILER
Exitstrategieën platformen
SPOILER
Informatie Kifid
SPOILER
Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Statistieken
SPOILER
Nominale en effectieve rente
SPOILER
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
Pecunia non olet
pi_217697816
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 mei 2025 13:35 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
Hartelijk dank voor uw bericht en het vermelden van de constatering. Het is correct dat de zes maanden vergoedingsrente nog niet aan u zijn uitbetaald, terwijl dat wel had gemoeten. Zojuist hebben wij de transactie gecorrigeerd en opnieuw doorbetaald. Ditmaal inclusief de zes maanden vergoedingsrente.
Strakke actie, een Zeeuw maken ze niets wijs _O_
Pecunia non olet
pi_217697862
Ik heb dat huisje van Summ***aview eens bekeken, ziet er goed uit, is dat de Goudkust van Amersfoort?

Hapje meegenomen. De mooiste bloempjes groeien langs het ravijn :)
De beste man heeft in principe een goede verdiencapaciteit.

SPOILER

[ Bericht 17% gewijzigd door obligataire op 20-05-2025 14:27:33 ]
Pecunia non olet
pi_217698731
quote:
14s.gif Op maandag 19 mei 2025 14:21 schreef Horsemen het volgende:
Nieuwe Collin met een 1e hypotheek op een bedrijfspand:

BEME Engineering
¤ 150.000 | 8,5 % rente | 60 maanden

https://www.collincrowdfund.nl/beme-engineering/
Staat nu open.
Meegenomen.
pi_217701314
Hoe lang duurt "enkele minuten" bij ccf? :)

Ik krijg al meer dan een uur de melding "Momenteel wordt er een verbeterde versie van het Collin Crowdfund platform online geplaatst. Over enkele minuten zal het platform weer beschikbaar zijn voor gebruik. Excuses voor het ongemak!"
pi_217701367
Duurt uren, is hier al eens eerder besproken. Misschien is het een soort standaard tekst voor websites, want ik kwam 'm onlangs bij iets heeel anders ook tegen, en ook hier moest je de minuten als uren duiden.
pi_217701802
Vertraagde aflossing bij CCF:

SPOILER
https://www.collincrowdfu(...)ppij-rijkenberg-b-v/

Bootje is niet meer te koop zo te zien maar wel te huur: https://vanderzeeyachting.com/yachts/helena/

Vlasmarkt staat te koop: https://www.fundainbusine(...)809395-vlasmarkt-11/

720k staat nog open, dat moet goed komen lijkt me.
  woensdag 21 mei 2025 @ 07:49:29 #8
233644 proxydude
Usenet Leegzuigen
pi_217704217
quote:
14s.gif Op dinsdag 20 mei 2025 20:25 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
herfinanciering
Ze zijn volgens mij echt altijd te laat met een herfinanciering. Dit weet je toch van tevoren.Het komt uiteindelijk wel goed maar toch..
pi_217704438
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 mei 2025 19:53 schreef lykkefund het volgende:
Duurt uren, is hier al eens eerder besproken. Misschien is het een soort standaard tekst voor websites, want ik kwam 'm onlangs bij iets heeel anders ook tegen, en ook hier moest je de minuten als uren duiden.
Blijkbaar een pittig klusje (misschien reparatie vanwege claimactie bij Grigo****ious), want voor het eerst in lange tijd staan om deze tijd de dagelijkse bijschrijvingen nog niet in de wallet.
Pecunia non olet
pi_217704606
HCN België is vandaag eindelijk bijgeschreven.
Hopelijk wordt zijn betaalgedrag niet net zo hobbelig als de wegen daar :)
Pecunia non olet
pi_217704727
quote:
0s.gif Op woensdag 21 mei 2025 07:49 schreef proxydude het volgende:

[..]
Ze zijn volgens mij echt altijd te laat met een herfinanciering. Dit weet je toch van tevoren.Het komt uiteindelijk wel goed maar toch..
Met “ze” bedoel je CCF neem ik aan, maar ik zie het toch echt als de verantwoordelijkheid van de leningnemer om tijdig een plan te maken voor de aflossing.
pi_217705233
quote:
0s.gif Op woensdag 21 mei 2025 08:14 schreef obligataire het volgende:

[..]
Blijkbaar een pittig klusje (misschien reparatie vanwege claimactie bij Grigo****ious), want voor het eerst in lange tijd staan om deze tijd de dagelijkse bijschrijvingen nog niet in de wallet.
Als het over Collin gaat, komt in de loop van de dag. Dit ivm technische updates van hun platform. Net gebeld
  woensdag 21 mei 2025 @ 10:23:15 #13
233644 proxydude
Usenet Leegzuigen
pi_217705763
quote:
0s.gif Op woensdag 21 mei 2025 08:47 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
Met “ze” bedoel je CCF neem ik aan, maar ik zie het toch echt als de verantwoordelijkheid van de leningnemer om tijdig een plan te maken voor de aflossing.
Klopt, Collin zou een boete moeten invoeren. Al is het maar 1% extra of zo.
pi_217705935
quote:
0s.gif Op woensdag 21 mei 2025 10:23 schreef proxydude het volgende:

[..]
Klopt, Collin zou een boete moeten invoeren. Al is het maar 1% extra of zo.
Een enkele keer doen ze dat ook, met name bij oudere laagrentende leningen, maar meestal niet, dat is waar. Ze hebben de mogelijkheid wel overigens:

quote:
12) Als Geldnemer in gebreke is inzake nakoming van enige betalingsverplichting heeft Collin de mogelijkheid om een renteopslag in rekening te brengen van 5% (op jaarbasis) in aanvulling op de overeengekomen rentevergoeding. De renteopslag zal van toepassing zijn over de betalingsverplichting die achterstallig is.
pi_217706285
Akkerbouw Spe***kken loopt vlot vol.
Heb ook een bijdrage gedaan, het komt over als een goed doordacht plan en de mannen zijn ruim ervaren.
En de zekerheid is ook uitstekend, al is het onderpand minder courant dan een appartementje in de stad.
Pecunia non olet
pi_217706294
6% wordt me wat te gortig voor alles wat met landbouw te maken heeft.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Tiësto Live @ Melkweg 2000
Best pilot in history
pi_217706340
quote:
7s.gif Op woensdag 21 mei 2025 11:10 schreef nostra het volgende:
6% wordt me wat te gortig voor alles wat met landbouw te maken heeft.
Ik ben normaliter ook wat huiverig bij agrarische projecten maar met deze solvabiliteit loop je erg weinig risico.
In vpb regime is het nog wel te doen qua rendement.
Pecunia non olet
pi_217706348
quote:
0s.gif Op woensdag 21 mei 2025 11:13 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ik ben normaliter ook wat huiverig bij agrarische projecten maar met deze solvabiliteit loop je erg weinig risico.
In vpb regime is het nog wel te doen qua rendement.
Ja oké, jij zit in de BV, dan is het nog een ander verhaal. Voor Box 3 is het aan afknapper.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Best pilot in history
pi_217707854
Snackbar staat open bij collin
pi_217707857
Snackbar op collin staat nu open
pi_217708179
Snackbar is toch niet open, was foutje van Collin. Komt later. Ik heb wel kunnen inschrijven
pi_217709915
Hypotheek doorgehaald, maar laatste betaling gestorneerd bij GvE
quote:
Status dossier
De annuïtaire lening nummer 025615 is feitelijk afgewikkeld. De hypotheek op het onderpand is
doorgehaald en het grootste deel van het openstaande bedrag is voldaan.

Actuele ontwikkelingen
Bij het opstellen van de aflosnota is uitgegaan van automatische betaling van de laatste termijn
(termijn 26). Deze betaling van EUR 9.184,42 is echter nadien gestorneerd. Ondanks herhaalde
verzoeken is dit bedrag tot op heden niet alsnog voldaan. Het dossier is daarom overgedragen aan
onze advocaat, die formeel tot betaling heeft gesommeerd.

Verwacht resultaat
Er wordt ingezet op minnelijke incasso binnen de gestelde termijn. Wij verwachten dat dit restant
alsnog geïncasseerd wordt. Indien nodig volgen juridische stappen. Zodra er ontwikkelingen zijn,
zullen wij u nader informeren.
Er is nu dus een openstaande schuld zonder dekking. Project is in augustus 2024 voor investeerders al afgewikkeld. Neem aan dat GvE de afwikkeling van dit probleem op zich neemt en geen bedragen gaat terugvorderen bij de investeerders.
pi_217712391
quote:
1s.gif Op woensdag 21 mei 2025 17:34 schreef KrekelJapie het volgende:
Hypotheek doorgehaald, maar laatste betaling gestorneerd bij GvE
[..]
Er is nu dus een openstaande schuld zonder dekking. Project is in augustus 2024 voor investeerders al afgewikkeld. Neem aan dat GvE de afwikkeling van dit probleem op zich neemt en geen bedragen gaat terugvorderen bij de investeerders.
Wat een klojo’s
pi_217714759
Erg onhandig het gewijzigde overzicht van RC in CCF.
Nu staat er eerst het leningnummer waardoor ik alle regeld moet controleren om wat voor project het gaat (de naam).
Daar is weer niet over nagedacht
pi_217714812
quote:
0s.gif Op donderdag 22 mei 2025 10:54 schreef zeeland6 het volgende:
Nu staat er eerst het leningnummer waardoor ik alle regeld moet controleren om wat voor project het gaat (de naam).
Inderdaad niet goed vanuit gebruikersoogpunt naar gekeken. Nog beter zou zijn om te beginnen met de naam leningnemer en de tekst "terugbetaling lening (xxx) helemaal achteraan te plaatsen.
pi_217714931
quote:
14s.gif Op donderdag 22 mei 2025 10:59 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
Inderdaad niet goed vanuit gebruikersoogpunt naar gekeken. Nog beter zou zijn om te beginnen met de naam leningnemer en de tekst "terugbetaling lening (xxx) helemaal achteraan te plaatsen.
Naam (voluit in beeld), nummer, bedrag, omschrijving mutatie.
Dan is t perfect.
Pecunia non olet
pi_217715034
quote:
0s.gif Op donderdag 22 mei 2025 11:11 schreef obligataire het volgende:

[..]
Dan is t perfect.
Denken vanuit de klant, het blijft moeilijk. Voor boekhouders ten minste.
pi_217715094
quote:
0s.gif Op donderdag 22 mei 2025 11:20 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
Denken vanuit de klant, het blijft moeilijk. Voor boekhouders ten minste.
Oi.
Best pilot in history
pi_217715182
quote:
0s.gif Op donderdag 22 mei 2025 10:54 schreef zeeland6 het volgende:
:? de naam staat er toch bij?

Er is toch echt niets veranderd behalve dat het nummer van achter naar voren geplaatst is
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_217715332
Het hangt allemaal af van je lettergrootte en schermgrootte natuurlijk, maar op mijn PC beeld verschijnt b.v. alleen maar "Terugbetaling lening (00046309) de Tomb..." met een browser die het gehele scherm beslaat. Ik kan de omschrijving kolom uiteraard breder maken, maar dat vergt een extra handeling (die ook nog eens lastig is omdat je maar moet raden op welke plaats je de muis moet plaatsen om de kolom breder te slepen). Wanneer de omschrijving zoals die nu is:

"Terugbetaling lening (00046309) de Tombe Trading B.V. / Werkkapitaal - periode 18"
wijzigt in:
"de Tombe Trading B.V. / Werkkapitaal - periode 18 terugbetaling (lening 00046309)"

dan zie je meer relevante informatie in het overzicht met een beperkte kolombreedte voor de omschrijving.
pi_217715379
reactie van collin
"Hartelijk dank voor uw bericht en feedback.
Deze aanpassing is doorgevoerd om een controle mechanisatie vanuit Collin naar de betaaldienstverlener te versterken."

Dus geen boodschap aan de gebruiker
Ik had het niet eens over de App. Maar gewoon over de website. Maar ja.

Gaf mij weer een mooi haakje om te infomeren naar de stand van zaken van veel projecten waar we al maanden geen update over hebben gehad. Misschien komt Bas in beweging.
pi_217715456
quote:
0s.gif Op donderdag 22 mei 2025 12:06 schreef zeeland6 het volgende:
reactie van collin
Deze aanpassing is doorgevoerd om een controle mechanisatie vanuit Collin naar de betaaldienstverlener te versterken."

Ik had het niet eens over de App. Maar gewoon over de website. Maar ja.

Gaf mij weer een mooi haakje om te infomeren naar de stand van zaken van veel projecten waar we al maanden geen update over hebben gehad. Misschien komt Bas in beweging.
Kun je dat nou zeggen ... achterstand Valentino Meerzorg is pas 1015 dagen ;)
Pandje verkopen in centrum van Schiedam is schijnbaar erg moeilijk.
pi_217715840
quote:
0s.gif Op donderdag 22 mei 2025 12:15 schreef polquito1971 het volgende:

[..]
Kun je dat nou zeggen ... achterstand Valentino Meerzorg is pas 1015 dagen ;)
Pandje verkopen in centrum van Schiedam is schijnbaar erg moeilijk.
25 mei is de openbare verkoop, uiterlijk 24 juni moet degene die het koopt betaald hebben.
pi_217715913
quote:
0s.gif Op donderdag 22 mei 2025 13:02 schreef Slijker het volgende:

[..]
25 mei is de openbare verkoop, uiterlijk 24 juni moet degene die het koopt betaald hebben.
Sorry, 28 mei is de executieveiling en uiterlijk 24 juni moet de koper betaald hebben
pi_217716616
Meerdere aflossingen GvE
- project 26284 Aankoop pand Amsterdamse bakkerij
- project 22956 Renotec DUO®
- project 025470 Herfinanciering bedrijfspand Heythuysen (via incassobureau)
pi_217716694
Beste investeerder,

U heeft geïnvesteerd in de investeringskans van CPG Alpha GmbH. Per abuis is hierbij een onjuiste hoogte van de “notarielles Schuldanerkenntnis” weergegeven. Daarom willen wij u informeren over de volgende wijziging:
• De “notarielles Schuldanerkenntnis” van BM Grundbesitz GmbH & Co. KG bedraagt ¤ 2.500.000,-, in plaats van de in de pitch per abuis vermelde ¤ 5.000.000,-. De zekerheidspositie blijft onverminderd Goed op basis van de 2de hypothecaire inschrijving ter hoogte van ¤ 5.000.000,- op het onroerend goed, de materiële borgstelling van ¤ 1.000.000,- en de notarielles Schuldanerkenntnis van ¤ 2.500.000,- van BM Grundbesitz GmbH. De Dun & Bradstreet kwalificatie voor BM Grundbesitz GmbH & Co. KG is Minimaal risico.
Deze wijziging heeft tevens geen invloed op de Collin Credit Score.

Mocht u op basis van deze informatie uw investering willen wijzigen, dan krijgt u hiervoor vier dagen de gelegenheid. Onze excuses voor deze onjuistheid in de pitch.
Hierbij de link naar de gewijzigde pitch: CPG Alpha GmbH
  donderdag 22 mei 2025 @ 16:00:04 #37
233644 proxydude
Usenet Leegzuigen
pi_217716905
quote:
14s.gif Op woensdag 21 mei 2025 10:35 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
Een enkele keer doen ze dat ook, met name bij oudere laagrentende leningen, maar meestal niet, dat is waar. Ze hebben de mogelijkheid wel overigens:
[..]

Ik heb antwoord van Collin.

Met betrekking tot het in rekening brengen van de rente-opslag maakt de door Collin ingeschakelde intensief beheer adviseur de keuze of deze wel of niet wordt toegepast. Doorgaans wordt deze alleen toegepast als de klant onwelwillend is of geen medewerking verleend.

Beetje jammer dit.
pi_217717034
Linkje badkamer-ondernemer met dekkende 2e hypotheken (2x)
SPOILER
pi_217717141
“dekkende 2e hypotheken” is wel enigszins ambitieus geformuleerd.

Prima als stok achter de deur, maar als zekerheid ken ik er gezien de beperkte overwaarde niet zoveel waarde aan.

Maar goed, daar staat ook een hoge rente tegenover.
pi_217717529
Partner (zelf inmiddels miljonair) van nog rijkere Haagse vastgoedondernemer.

linkje

SPOILER
pi_217717559
quote:
0s.gif Op donderdag 22 mei 2025 16:17 schreef Jaco078 het volgende:
SPOILER
Op de website staan alleen 8 spiegels.

Taxatie Bonkaarde lijkt aan de hoge kant.

[ Bericht 2% gewijzigd door KrekelJapie op 22-05-2025 17:35:21 ]
pi_217717580
quote:
0s.gif Op donderdag 22 mei 2025 16:57 schreef Jaco078 het volgende:
Partner (zelf inmiddels miljonair) van nog rijkere Haagse vastgoedondernemer.

linkje

SPOILER
Heb je een vastgoedportefeuille van meer dan 3 miljoen, moet je 100.000 lenen. Jammer dat er geen hypothecaire dekking is.
pi_217717595
quote:
0s.gif Op donderdag 22 mei 2025 14:57 schreef KrekelJapie het volgende:
Meerdere aflossingen GvE
- project 26284 Aankoop pand Amsterdamse bakkerij
- project 22956 Renotec DUO®
- project 025470 Herfinanciering bedrijfspand Heythuysen (via incassobureau)
En nog een:
13654 HAL24 (via incassobureau)

Project uit 2016 (!), restant van 60% wordt nu geheel afbetaald. Bijzonder.
pi_217718829
quote:
0s.gif Op donderdag 22 mei 2025 17:03 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Heb je een vastgoedportefeuille van meer dan 3 miljoen, moet je 100.000 lenen. Jammer dat er geen hypothecaire dekking is.
Stenen zitten niet in een BV, dus die tweede hypotheek is ook weer niet zo heel veel meer waard.
Best pilot in history
pi_217718934
quote:
0s.gif Op donderdag 22 mei 2025 19:40 schreef nostra het volgende:

[..]
Stenen zitten niet in een BV, dus die tweede hypotheek is ook weer niet zo heel veel meer waard.
Als er hypotheek op 1 of 2 pandjes was gevestigd, is er toch zekerheid omdat zo'n pand altijd een keer verkocht moet worden. Nu met morele hypotheek verklaring is er geen zekerheid. BV maakt geen verschil.
pi_217719383
Wat is jullie mening over H Seddigh Afshar bij Collin? We een heel bijzonder verhaal. LTV is goed 50% op woning omgeving Den Haag. 9% voor 20 maanden nodig voor afbouw woning en verduurzaming eigen woning
pi_217719737
quote:
1s.gif Op donderdag 22 mei 2025 20:15 schreef Fredericm het volgende:
Wat is jullie mening over H Seddigh Afshar bij Collin? We een heel bijzonder verhaal. LTV is goed 50% op woning omgeving Den Haag. 9% voor 20 maanden nodig voor afbouw woning en verduurzaming eigen woning
lijkt me wel een mooie post eerlijk gezegd, genoeg overwaarde en blijkbaar ook voldoende EV want hij leeft van inkomsten uit leningen. Pak hem wel mee.
pi_217721008
quote:
0s.gif Op donderdag 22 mei 2025 12:06 schreef zeeland6 het volgende:
reactie van collin

...
Inderdaad.
Collin, als jullie hier meelezen: denk aan de gebruiker en draai deze verandering terug!
pi_217723259
quote:
0s.gif Op donderdag 22 mei 2025 20:45 schreef moedernatuur het volgende:

[..]
lijkt me wel een mooie post eerlijk gezegd, genoeg overwaarde en blijkbaar ook voldoende EV want hij leeft van inkomsten uit leningen. Pak hem wel mee.
Wel heel vreemd dát bij de vorige Collin lening de taxatiewaarde 1175K was en nu 1685K, waar is die extra 5 ton vandaan gekomen. De 850K leningen zullen er wel uit komen lijkt mij.
pi_217723396
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 mei 2025 08:57 schreef Fredericm het volgende:

[..]
Wel heel vreemd dát bij de vorige Collin lening de taxatiewaarde 1175K was en nu 1685K, waar is die extra 5 ton vandaan gekomen. De 850K leningen zullen er wel uit komen lijkt mij.
HaHa, Zoals geleerd in de video die
hier afgelopen week is gepost, de taxateur een beetje helpen door de juiste referentie panden voor te stellen en natuurlijk de truc met de flexibele verbouwingskosten toepassen.😀
Het nieuwe thema van de vastgoed belegger: "laat de taxateur je rijk rekenen".😀
pi_217723425
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 mei 2025 08:57 schreef Fredericm het volgende:

[..]
Dat lijkt me ook. Kijkend naar de WOZ waarden van buren ligt de prijs voor even grote kavels en vergelijkbare huizengrootte op ongeveer 5k/m2. Dat betekent een prognose WOZ waarde van 1270k voor dit huis van 254m2 (volgens wozwaardeloket). Het is wel staalbouw - daar zullen niet alle kopers van gecharmeerd zijn wellicht - maar 850k moet altijd lukken normaal gesproken.
pi_217723647
quote:
14s.gif Op vrijdag 23 mei 2025 09:22 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
Dat lijkt me ook. Kijkend naar de WOZ waarden van buren ligt de prijs voor even grote kavels en vergelijkbare huizengrootte op ongeveer 5k/m2. Dat betekent een prognose WOZ waarde van 1270k voor dit huis van 254m2 (volgens wozwaardeloket). Het is wel staalbouw - daar zullen niet alle kopers van gecharmeerd zijn wellicht - maar 850k moet altijd lukken normaal gesproken.
Ik begrijp het niet helemaal. De hoofdelijke aansprakelijkheid is volgens de pitch voor de helft (i.e., 175k) materieel op basis van de overwaarde op de privewoning en het beleggingsobject. Maar alleen het beleggingsobject heeft al een overwaarde van een miljoen.
pi_217723825
Leningaanvrager: World Investments B.V.
Doel van de lening: (Ver)bouw onroerend goed
Leningbedrag: ¤ 1.150.000
Rente: 7.50 %
Looptijd: 18 maanden
Deze lening betreft een non-publieke funding

Linkje:
SPOILER
https://www.collincrowdfund.nl/world-investments-b-v/

[ Bericht 12% gewijzigd door ovdm op 23-05-2025 10:15:22 ]
pi_217723866
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 mei 2025 10:02 schreef ovdm het volgende:

Linkje:
SPOILER
Pitch: https://www.collincrowdfund.nl/world-investments-b-v
pi_217724138
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 mei 2025 10:02 schreef ovdm het volgende:

Linkje:
SPOILER
https://www.collincrowdfund.nl/world-investments-b-v/
Gaat wel hard
pi_217724295
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 mei 2025 10:32 schreef eenjongen... het volgende:

[..]
Gaat wel hard
Collin fondsje.
Best pilot in history
pi_217724428
quote:
0s.gif Op donderdag 22 mei 2025 20:45 schreef moedernatuur het volgende:

[..]
Snel geweest moeten zijn. :+
Best pilot in history
pi_217724735
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 mei 2025 10:48 schreef nostra het volgende:

[..]
Collin fondsje.
Ook al meer dan 700 investeerders;)
pi_217724748
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 mei 2025 11:31 schreef eenjongen... het volgende:

[..]
Ook al meer dan 700 investeerders;)
Oh, gaat inderdaad wel hard dan ja. :+ Basis meegenomen.
Best pilot in history
pi_217725839
Nieuw 12 maanden project via Collin met een 1e hypotheek:

Trentino Vastgoed B.V. 2
¤ 200.000 | 8,0 % rente | 12 maanden

https://www.collincrowdfund.nl/trentino-vastgoed-b-v-2/
pi_217726383
Nou, nou, GvE/Flanderijn is momenteel goed bezig. Ook van onderstaande project (uit 2015) voor de tweede maal dit jaar een maandtermijn kunnen incasseren. Toch van verschillende oude projecten waar na jaren weer wat beweging zichtbaar is.

quote:
Beste investeerder,
Graag informeren wij u over de actuele stand van zaken met betrekking tot uw investering in leningnummer 010212, verbonden aan het project Te@m Fieldb0x.
Ontvangsten Via een derdenbeslag heeft de deurwaarder gelden geïncasseerd, waarvan wij inmiddels een tussentijdse afdracht (TTA) hebben ontvangen. Wat betekent dit voor u? De betaling van termijn 50 is volledig ontvangen. Wij zullen de bijbehorende uitbetaling aan u uitvoeren op dinsdag 27 mei 2025.
Monitoring Wij blijven dit project nauwgezet volgen en houden u op de hoogte van alle relevante ontwikkelingen
Met vriendelijke groet,
Team Geldvoorelkaar.nl
pi_217726832
Mis hier nog steeds de rentebetaling van Landt*ng van 15 mei, de andere betaling van 20 mei is wel gewoon bijgeschreven.

Even afwachten maar.
pi_217727225
GvE: Wij informeren u hierbij dat project 20991 Belasting- en Administratiekantoor Vr*lijk volledig is afgelost.
De laatste 2 termijnen worden dinsdag 27 mei aan u uitbetaald.

Vrolijk nieuws 😀
pi_217727291
quote:
0s.gif Op donderdag 22 mei 2025 16:17 schreef Jaco078 het volgende:
SPOILER
Moest wel lachen om de naam :)
pi_217729020
Best pilot in history
pi_217732803
quote:
0s.gif Op donderdag 22 mei 2025 11:11 schreef obligataire het volgende:

[..]
Dan is t perfect.
Inderdaad en mocht de huidige volgorde echt niet te wijzigen zijn dan zou ik toch zeggen verkort omschrijving van "Terugbetaling lening" of "Investering lening" Het woord "lening" kan weg of er kunnen ook afkortingen voor worden gebruikt ipv terugbetaling dan termijn.
pi_217732966
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 mei 2025 09:01 schreef Tjalala het volgende:

[..]
Inderdaad en mocht de huidige volgorde echt niet te wijzigen zijn dan zou ik toch zeggen verkort omschrijving van "Terugbetaling lening" of "Investering lening" Het woord "lening" kan weg of er kunnen ook afkortingen voor worden gebruikt ipv terugbetaling dan termijn.
Inderdaad, het zijn allemáál leningen dus wat voegt dat woord nog toe.
Pecunia non olet
pi_217733747
quote:
14s.gif Op vrijdag 23 mei 2025 13:47 schreef Horsemen het volgende:

Trentino Vastgoed B.V. 2

Zekerheid met die 1e hypotheek is prima. Ben zelf opzoek naar kortlopende leningen, dus als iemand een linkje heeft hou ik mij aanbevolen
pi_217734997
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 mei 2025 10:40 schreef eenjongen... het volgende:

[..]
Zekerheid met die 1e hypotheek is prima. Ben zelf opzoek naar kortlopende leningen, dus als iemand een linkje heeft hou ik mij aanbevolen
Ik denk ook dat het een prima project is. Als hij langer zou hebben gelopen zou ik hem ook meenemen. Een 6 tot maximaal 12 maanden project is voor mij o.a. qua werk / administratie gewoon niet interessant maar kan voor een ander juist weer prima zijn. Zelf lees ik dergelijke projecten normaliter geeneens door.
pi_217735372
quote:
14s.gif Op vrijdag 23 mei 2025 13:47 schreef Horsemen het volgende:

Trentino Vastgoed B.V. 2

Ik weet niet zo goed wat ik hiervan moet denken.
Ik zit in de eerste lening, tegen 7,5%. Geen idee wat hij met geld hiervan gedaan heeft, maar nu een tweede lening waarin hij het ‘restant liquiditeiten’ van de eerste lening (103k) als eigen inbreng inlegt. Ook wordt vermeld dat de eerste lening is opgegaan aan een verstrekte kortlopende hypotheek, terwijl hij in die pitch aangaf de lening te willen gebruiken voor liquiditeiten voor aankopen.
Ik vind het een beetje een vreemd verhaal.
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
pi_217736739
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 mei 2025 13:20 schreef Essebes het volgende:

[..]
Ik zit in de eerste lening, tegen 7,5%. Geen idee wat hij met geld hiervan gedaan heeft, maar nu een tweede lening waarin hij het ‘restant liquiditeiten’ van de eerste lening (103k) als eigen inbreng inlegt. Ook wordt vermeld dat de eerste lening is opgegaan aan een verstrekte kortlopende hypotheek, terwijl hij in die pitch aangaf de lening te willen gebruiken voor liquiditeiten voor aankopen.
Het antwoord op mijn vraag stond al Collin site
pi_217737780
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 mei 2025 15:37 schreef Fredericm het volgende:

[..]
Het antwoord op mijn vraag stond al Collin site
Dat heb ik gelezen ja. Maar als je geld leent om liquiditeit te hebben voor aankopen en je het ged dan besteed aan het verlenen van een hypotheek, dan is dat toch vreemd? Of kijk ik daar niet goed naar?
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
pi_217738680
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 mei 2025 16:47 schreef Essebes het volgende:

[..]
Dat heb ik gelezen ja. Maar als je geld leent om liquiditeit te hebben voor aankopen en je het ged dan besteed aan het verlenen van een hypotheek, dan is dat toch vreemd? Of kijk ik daar niet goed naar?
De reden zullen we niet achterkomen. Ik heb mijn kinderen ook moeten helpen met de koop van hun huis. Hij is pas 43, dat zal wel niet

[ Bericht 2% gewijzigd door Fredericm op 24-05-2025 18:12:28 ]
pi_217738692

[ Bericht 100% gewijzigd door Fredericm op 24-05-2025 18:11:33 ]
pi_217743067
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 mei 2025 09:01 schreef Tjalala het volgende:

[..]
Je kan toch ook gewoon naar verwachte transacties gaan?
Dan weet je precies wat de volgende dag betaald zal worden. Dat is mooi overzichtelijk en het periode nummer staat er ook bij. Een hele mooie toevoeging is dat van Collin, ik kijk eigenlijk alleen daar nog.
pi_217744355
Nieuw project DI:
https://www.duurzaaminvesteren.nl/projecten/est-floattech-bv-1

Moet er wel een beetje vertrouwen in hebben, maar goede aandeelhouders, wat zekerheden. Ik doe bescheiden mee.
pi_217744462
Dat onderbouwde voorstel blijkt uiteraard weer lastig om in elkaar te flansen. :R

Project 27871 Ju*st Esc**ape
SPOILER
Pecunia non olet
pi_217745934
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 mei 2025 13:20 schreef Essebes het volgende:

[..]
Als je in de eerste zit, krijg je dan niet automatisch een linkje?
pi_217745944
quote:
0s.gif Op zondag 25 mei 2025 13:19 schreef eenjongen... het volgende:

[..]
Als je in de eerste zit, krijg je dan niet automatisch een linkje?
Nee, heb niets gehad.
(Roos Vonk)
pi_217747310
quote:
0s.gif Op zondag 25 mei 2025 10:59 schreef obligataire het volgende:
Dat onderbouwde voorstel blijkt uiteraard weer lastig om in elkaar te flansen. :R

Project 27871 Ju*st Esc**ape
SPOILER
Dan is vermoedelijk het beste voorstel voor de investeerders om de lening in zijn geheel op te eisen. :)
pi_217756204
Nieuwe aanbieding Kraak holding , bij Collin. Hoe kan het kreek 21 maassluis ooit 1,8 miljoen waard zijn? Volgens huispedia ongeveer 1 miljoen
pi_217756421
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2025 09:59 schreef Fredericm het volgende:
Nieuwe aanbieding Kraak holding , bij Collin. Hoe kan het kreek 21 maassluis ooit 1,8 miljoen waard zijn? Volgens huispedia ongeveer 1 miljoen
Ik zat er ook net naar te kijken. (Kra*ak aan de Kreek, hoe verzinnen ze het _O- )

WOZ:
Adres
Kre***ek 21 31**47PWM***aassluis
WOZ-waarde
Peildatum WOZ-waarde
01-01-2024 936.000 euro
01-01-2023 915.000 euro
01-01-2022 358.000 euro
WOZ-gegevens

Identificatie:
055600641735

Grondoppervlakte:
597m2

Kenmerken

Bouwjaar:
2022
Gebruiksdoel:
woonfunctie
Oppervlakte:
227m2
Pecunia non olet
pi_217756587
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2025 10:19 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ik zat er ook net naar te kijken. (Kra*ak aan de Kreek, hoe verzinnen ze het _O- )

WOZ:
Adres
Kre***ek 21 31**47PWM***aassluis
WOZ-waarde
Peildatum WOZ-waarde
01-01-2024 936.000 euro
01-01-2023 915.000 euro
01-01-2022 358.000 euro
WOZ-gegevens

Identificatie:
055600641735

Grondoppervlakte:
597m2

Kenmerken

Bouwjaar:
2022
Gebruiksdoel:
woonfunctie
Oppervlakte:
227m2
Is wel vaker bij nieuwbouw (villa's). Op google maps zie ik iig een aardig huis in aanbouw.

Ter indicatie: https://www.funda.nl/deta(...)is-kreek-1/43703697/
pi_217756860
Inderdaad, maar of het 1,8 mio doet als de nood aan de man komt? Ik ben meer gewend aan de prijzen in het oosten, dus schrik er wat van.

Hij lijkt me een serieuze vent trouwens.
https://www.linkedin.com/(...)originalSubdomain=nl
Pecunia non olet
pi_217757593
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2025 09:59 schreef Fredericm het volgende:
Op Google Maps zag ik het pand nog niet staan, alleen bouwgrond.

HIer de link
SPOILER
pi_217758123
Herfinanciering van de Boerderijwinkel.
Linkje

SPOILER
pi_217758286
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2025 13:24 schreef Jaco078 het volgende:
Linkje

SPOILER
De zekerheden lijken goed, maar de businesscase een stuk minder. Ik twijfel
  maandag 26 mei 2025 @ 13:42:35 #88
454405 escortmk2
petrolhead
pi_217758298
quote:
Linkje

SPOILER
Toch gek dat dit bericht dan slechts 4 dagen voor de geplande aflossing komt. Ik kan me voorstellen dat veel investeerders uit het eerste project hun geld gewoon doorrollen, waarom dan niet een week of 2 eerder dit bericht?
pi_217758326
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2025 13:41 schreef eenjongen... het volgende:

[..]
De zekerheden lijken goed, maar de businesscase een stuk minder. Ik twijfel
Beetje zelfde mening hier ... negatief resultaat. Maar met die volledige 1ste hyp + 2de hyp ouders + minimaal 270K in het verschiet lijken me dat toch genoeg zekerheden?
pi_217758406
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2025 13:47 schreef polquito1971 het volgende:

[..]
Beetje zelfde mening hier ... negatief resultaat. Maar met die volledige 1ste hyp + 2de hyp ouders + minimaal 270K in het verschiet lijken me dat toch genoeg zekerheden?
Heb over die 270 heengelezen, neem hem wel mee
pi_217758438
quote:
Linkje

SPOILER
Zelf heb ik deze mail ook ontvangen.

Ze heeft de afgelopen 2 jaar netjes aan haar verplichtingen voldaan.
Ondanks de wat verslechterde secundaire leningsvoorwaarden rol ik mijn investering wel door.
pi_217758452
3 projecten kaasmakerij WvjG
https://waardevoorjegeld.nl/projecten

1 met verpanding en
1 aflossingsvrij met hypothecaire dekking en
1 lineaire met hypothecaire dekking

Zie alleen de waarde van het pand niet terug.
pi_217758620
quote:
De verslechtering van de cashflow komt met name door de hogere inkoopkosten waar dan weer voor een deel ook eigen gebruik in is verwerkt waardoor de privé-opnames heel beperkt kunnen blijven.
Handig voor de fiscus om te weten.
Best pilot in history
pi_217758638
quote:
12s.gif Op maandag 26 mei 2025 14:24 schreef nostra het volgende:

[..]
Het gaat hier uitsluitend om producten met een verstreken houdbaarheidsdatum. O-)
pi_217758644
quote:
14s.gif Op maandag 26 mei 2025 14:26 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
Het gaat hier uitsluitend om producten met een verstreken houdbaarheidsdatum. O-)
Gemorste melk :)
pi_217758677
quote:
12s.gif Op maandag 26 mei 2025 14:24 schreef nostra het volgende:

[..]
Ik kan je op een briefje geven dat dit in elk relatief klein detailhandelsbedrijf in meer of mindere maten gebeurd.
pi_217758790
quote:
14s.gif Op maandag 26 mei 2025 14:31 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Ik kan je op een briefje geven dat dit in elk relatief klein detailhandelsbedrijf in meer of mindere maten gebeurd.
Zeker; en de boekhouder/accountant moet dit privégebruik corrigeren op de inkoop zodat uiteindelijk een zakelijke marge resteert. Maar of dat altijd (goed) gebeurt..........
Pecunia non olet
pi_217758863
quote:
14s.gif Op maandag 26 mei 2025 14:31 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Tuurlijk, en helemaal in het boerenbedrijf (daar zijn ook gewoon normen voor), maar moest wel glimlachen.

Wel basis meegenomen, meer uit sympathie dan op basis van de businesscase. Was wel leuk projectje geweest voor een leuke incentive.
Best pilot in history
pi_217759632
quote:
7s.gif Op maandag 26 mei 2025 14:53 schreef nostra het volgende:

[..]
Tuurlijk, en helemaal in het boerenbedrijf (daar zijn ook gewoon normen voor), maar moest wel glimlachen.

Wel basis meegenomen, meer uit sympathie dan op basis van de businesscase. Was wel leuk projectje geweest voor een leuke incentive.
Die businesscase is een drama. 't Menske heeft 821K aan schulden, maakt verlies en is financieel geheel afhankelijk van haar vader. Dat is lief maar hoe lang houdt deze dat vol.

Mooi dat er nog een Zilvervloot aan zit te komen, maar blijkbaar zit daar toch weinig schot in als er in 2 jaar tijd niets gebeurd is. Stel dat het alsnog komt dan lost onze lening grotendeels af maar de kans is denk ik groot dat er komende 2 jaar wéér niets gebeurt en wat dan? Als het rentedepot leeg is komt er sowieso al een spannend moment.

[ Bericht 2% gewijzigd door obligataire op 26-05-2025 19:00:21 ]
Pecunia non olet
pi_217761754
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2025 14:05 schreef KrekelJapie het volgende:

1 met verpanding en

Dat is toch wel een belangrijk punt die ontbreekt.
  maandag 26 mei 2025 @ 20:11:36 #101
13309 nostra
ask why
pi_217761984
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2025 16:20 schreef obligataire het volgende:

[..]
Die businesscase is een drama. 't Menske heeft 821K aan schulden, maakt verlies en is financieel geheel afhankelijk van haar vader. Dat is lief maar hoe lang houdt deze dat vol.

Mooi dat er nog een Zilvervloot aan zit te komen, maar blijkbaar zit daar toch weinig schot in als er in 2 jaar tijd niets gebeurd is. Stel dat het alsnog komt dan lost onze lening grotendeels af maar de kans is denk ik groot dat er komende 2 jaar wéér niets gebeurt en wat dan? Als het rentedepot leeg is komt er sowieso al een spannend moment.

Dat klopt allemaal, maar zie de centen wel terugkomen in the end. Maar goed, meer sympathie dus, risico/rendement is niet in sync in de basis.
Best pilot in history
pi_217763060
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2025 19:51 schreef Tjalala het volgende:

[..]
Dat is toch wel een belangrijk punt die ontbreekt.
588 / 0,90 = 653 K
Dat is op basis van het gehele project.

Dus in schijf 2a en 2b zou het dus 59% zijn. (388/653)

Zie ik dit goed?
Pecunia non olet
pi_217763748
Wie het weet mag het zeggen, het is wel een cryptisch verhaal vind ik. In de ebi staan wat cijfers bij de zekerheden, die zouden een schatting van de waarde kunnen zijn? Maar dat komt weer niet uit op 90%.

Geef mijn portie kaas maar aan fikkie, mooie verhalen maar onduidelijke zekerheden zijn niets voor mij.
pi_217764095
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2025 21:48 schreef obligataire het volgende:

[..]
588 / 0,90 = 653 K
Dat is op basis van het gehele project.

Dus in schijf 2a en 2b zou het dus 59% zijn. (388/653)

Zie ik dit goed?
Hypothecaire dekking zou 500k zijn. Dus een 78% ltv.
SPOILER
Mis deze informatie wel in de EBI
pi_217764670
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 mei 2025 05:11 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Hypothecaire dekking zou 500k zijn. Dus een 78% ltv.
SPOILER
Mis deze informatie wel in de EBI
Er staat verschillende informatie bij het project die niet 100% gelijk/compleet is, rechtsbovenin kun je de "Essentiele Beleggingsinformatie" downloaden, daar staat maar één bv genoemd en staat geen waarde benoemd van de zekerheden. Onderin staat de "Essentiele Beleggings Informatie" en daar staan de twee BV's benoemd en staat ook de waarde benoemd. Jammer dat er twee bijna gelijke maar toch weer verchillende documenten zijn, dat is op z'n minst onhandig.
pi_217764892
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2025 08:48 schreef tnhb het volgende:

[..]
Er staat verschillende informatie bij het project die niet 100% gelijk/compleet is, rechtsbovenin kun je de "Essentiele Beleggingsinformatie" downloaden, daar staat maar één bv genoemd en staat geen waarde benoemd van de zekerheden. Onderin staat de "Essentiele Beleggings Informatie" en daar staan de twee BV's benoemd en staat ook de waarde benoemd. Jammer dat er twee bijna gelijke maar toch weer verchillende documenten zijn, dat is op z'n minst onhandig.
Na een aantal projecten bij WvjG meegenomen te hebben ben ik een paar jaar geleden gestopt o.a. door dit soort gepruts, achteraf wijzigen van voorwaarden en de geloofsovertuiging. Overigens lopen hiervan nog een paar projecten.
Het viel mij de laatste maanden op dat er meer aanbod was en dat het allemaal wat beter leek te lopen dus ik zat een beetje te twijfelen of ik toch niet weer eens naar de nieuwe projecten moest gaan kijken.
Nu ik dit zo allemaal weer lees ben ik op voorhand voorlopig al weer genezen.
pi_217765260
Nieuw project voor 2 appartementen in Amsterdam met een 1e hypotheek:

Grand Horizon Real Estate B.V.
¤ 1.615.000 | 9,0 % rente | 18 maanden

https://www.collincrowdfund.nl/hooplot-b-v/
pi_217765539
quote:
14s.gif Op dinsdag 27 mei 2025 10:00 schreef Horsemen het volgende:
Nieuw project voor 2 appartementen in Amsterdam met een 1e hypotheek:

Grand Horizon Real Estate B.V.
¤ 1.615.000 | 9,0 % rente | 18 maanden

https://www.collincrowdfund.nl/hooplot-b-v/
Het verwachte projectresultaat (107k) lijkt me aan de lage kant voor een dergelijk groot project. Als je 9 maanden uitloopt door vertraging met de vergunningen dan ben je dat al kwijt aan rente. HA heeft morele waarde, dus ruimte voor tegenvallers is er niet. Met deze hoge LTV geen project voor mij.
pi_217765586
Ik vond het ook een opvallend laag resultaat, en een idem opvallend grote waardesprong a.g.v. de verbouwing. Maar ook hoge kosten en daardoor laag resultaat. Ik liep er niet heel warm voor. Ook zijn trackrecord is beperkt: dit is zijn eerste transformatieproject.

Ik laat hem ook lopen.
pi_217765732
quote:
14s.gif Op dinsdag 27 mei 2025 09:25 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Na een aantal projecten bij WvjG meegenomen te hebben ben ik een paar jaar geleden gestopt o.a. door dit soort gepruts, achteraf wijzigen van voorwaarden en de geloofsovertuiging. Overigens lopen hiervan nog een paar projecten.
Het viel mij de laatste maanden op dat er meer aanbod was en dat het allemaal wat beter leek te lopen dus ik zat een beetje te twijfelen of ik toch niet weer eens naar de nieuwe projecten moest gaan kijken.
Nu ik dit zo allemaal weer lees ben ik op voorhand voorlopig al weer genezen.
Op dat vlak valt er nog een en ander te verbeteren. Gisteren ook weer, na lang lezen was het me nog niet duidelijk hoe de zekerheden waren geregeld in de drie tranches. Was het niet handiger geweest om er gewoon 1 lening aan de holding van te maken denk ik dan; met gedeelde zekerheden en een bescheiden aflossing.

Toch ben ik niet ontevreden, met 45 projecten waarvan 17 reeds afgelost en 0 defaults , is WVJG een van mijn betere platformen, puur kijkend naar rendement.
Pecunia non olet
pi_217765880
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2025 11:04 schreef obligataire het volgende:

[..]
Op dat vlak valt er nog een en ander te verbeteren. Gisteren ook weer, na lang lezen was het me nog niet duidelijk hoe de zekerheden waren geregeld in de drie tranches. Was het niet handiger geweest om er gewoon 1 lening aan de holding van te maken denk ik dan; met gedeelde zekerheden en een bescheiden aflossing.

Toch ben ik niet ontevreden, met 45 projecten waarvan 17 reeds afgelost en 0 defaults , is WVJG een van mijn betere platformen, puur kijkend naar rendement.
Ik ben ook niet zo'n fan van WvjG. Nog 5 projecten lopen en inderdaad geen defaults. Wat ook komt doordat ze te pas en te onpas op eigen titel aflossingenvrije periodes inbouwen als een lening niet meer betaald kan worden.
pi_217766014
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2025 11:25 schreef Erinco71 het volgende:

[..]
Ik ben ook niet zo'n fan van WvjG. Nog 5 projecten lopen en inderdaad geen defaults. Wat ook komt doordat ze te pas en te onpas op eigen titel aflossingenvrije periodes inbouwen als een lening niet meer betaald kan worden.
Mwah, prima toch. Ik ben toch al niet zo'n voorstander van stemrondes. Zij zitten er bovenop en weten wat nodig is. Dus mijn zegen hebben ze. (niet eens van boven :) )
Als een aflossingsvrije periode nodig is om het project over de streep te trekken dan zij het zo, en je krijgt uiteraard wel rente over die periode. Hun communicatie geeft idd soms wat reden voor ergernis, maar uiteindelijk is het rendement voor 99% bepalend voor mijn tevredenheid.
Pecunia non olet
pi_217766250
Linkje
Collin, huisvesting vluchtelingen en buitenlandse werknemers
SPOILER
pi_217766352
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2025 11:56 schreef Jaco078 het volgende:
Linkje
Collin, huisvesting vluchtelingen en buitenlandse werknemers
SPOILER
Misschien lees ik er overheen maar ik zie nergens hoe lang het contract met het COA nog loopt. Dat is in dit geval wel van belang.
pi_217766386
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2025 12:06 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Misschien lees ik er overheen maar ik zie nergens hoe lang het contract met het COA nog loopt. Dat is in dit geval wel van belang.
Dat weten ze blijkbaar zelf ook niet.
Zodra de vluchtelingenopvang wordt beëindigd neemt TopCare het pand in gebruik voor de huisvesting van buitenlandse werknemers.

Dat soort panden zijn nog steeds niet aan te slepen. Grote vraag naar. Dus vermoed dat dat wel goed gaat komen..
Pecunia non olet
pi_217766416
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2025 12:09 schreef obligataire het volgende:

[..]
Zodra de vluchtelingenopvang wordt beëindigd neemt TopCare het pand in gebruik voor de huisvesting van buitenlandse werknemers.

Dat soort panden zijn nog steeds niet aan te slepen. Grote vraag naar. Dus vermoed dat dat wel goed gaat komen..
Dat zou ik normaal ook denken, alleen is dit in Zuid-Limburg. Weet niet of de markt voor arbeidsmigranten daar ook zo groot is?
  dinsdag 27 mei 2025 @ 12:17:12 #117
13309 nostra
ask why
pi_217766451
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2025 12:12 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Dat zou ik normaal ook denken, alleen is dit in Zuid-Limburg. Weet niet of de markt voor arbeidsmigranten daar ook zo groot is?
Duitsland, logistiek.
Best pilot in history
pi_217766903
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2025 11:38 schreef obligataire het volgende:
Hun communicatie geeft idd soms wat reden voor ergernis, maar uiteindelijk is het rendement voor 99% bepalend voor mijn tevredenheid.
Daar kijk ik net een fractie anders naar.
Uiteraard staat het rendement bovenaan maar ik heb echt geen zin om mij regelmatig te moeten ergeren aan bijvoorbeeld de communicatie want crowdfinance doe ik gedeeltelijk gewoon omdat ik het leuk vind (naast dat de spreiding tussen mijn beleggingen voor mij van belang is) om te doen.
pi_217767099
Het is hier volgens mij nog niet gegaan over de achterstand van leningnummer 00048923 De h**r K. B*aauw. Als ik het mij goed herinner is er hierna nog een lening geweest waar ik niet in zit. Klopt dat? En heeft die ook achterstand?

Dit project loopt nu 2 maanden achter, wat ik best opvallend vind, gezien de pitch er goed uitziet. Gezien een prima eerste hypotheek maak ik mij nog weinig zorgen over mijn inleg, maar ergens voelt het gek. Voor mij de eerste en tot nu toe enige lening met een voorziening bij Collin
pi_217767153
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2025 13:03 schreef eenjongen... het volgende:
Het is hier volgens mij nog niet gegaan over de achterstand van leningnummer 00048923 De h**r K. B*aauw. Als ik het mij goed herinner is er hierna nog een lening geweest waar ik niet in zit. Klopt dat? En heeft die ook achterstand?

Dit project loopt nu 2 maanden achter, wat ik best opvallend vind, gezien de pitch er goed uitziet. Gezien een prima eerste hypotheek maak ik mij nog weinig zorgen over mijn inleg, maar ergens voelt het gek. Voor mij de eerste en tot nu toe enige lening met een voorziening bij Collin
Lening 00048728 loopt ook sinds maart achter, intussen 3 termijnen gemist. Wist niet dat de eerdere lening ook achterloopt, was dacht ik hier niet gemeld.

[ Bericht 3% gewijzigd door Soulfreak op 27-05-2025 13:22:46 ]
pi_217768858
quote:
Zoals eerder aangegeven hebben wij de gebruikelijke procedure bij de gerechtsdeurwaarder opgestart in verband met het project aan de Lepelaarsingel 125C Herfinanciering te Rotterdam. Inmiddels is deze procedure daadwerkelijk in gang gezet.

Dit betekent dat wij formeel stappen ondernemen om het hypotheekrecht uit te winnen conform de wettelijke voorschriften. Deze maatregel is noodzakelijk geworden doordat we, ondanks herhaaldelijke pogingen, geen concreet en formeel aflosverzoek van de projectaanvrager hebben ontvangen en ook in onze gesprekken geen duidelijkheid wordt verschaft over de vervolgstappen van hun kant.

Het pand is inmiddels in de vrije verkoop gezet, in de hoop op korte termijn tot aflossing van de hypotheek te kunnen komen.
Pand staat niet meer op funda
pi_217769165
Iemand hier nog iets van vernomen (CCF) 1ste hypo zou 2,5 maand geleden afgelost moeten zijn maar niks meer van gehoord of investering terug ontvangen ?

"In 2019 heeft u geïnvesteerd in BB van der Vlo3d Beh33r met leningnummer: 32524.
Momenteel hebben wij de herfinanciering hiervan in behandeling, we hebben echter niet tijdig alle stukken ontvangen om al tot een herfinanciering te komen. Hierdoor zal de slottermijn niet komende zaterdag (15-3) voldaan worden. "
pi_217769393
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2025 16:24 schreef Thomas88 het volgende:
Iemand hier nog iets van vernomen (CCF) 1ste hypo zou 2,5 maand geleden afgelost moeten zijn maar niks meer van gehoord of investering terug ontvangen ?

"In 2019 heeft u geïnvesteerd in BB van der Vlo3d Beh33r met leningnummer: 32524.
Momenteel hebben wij de herfinanciering hiervan in behandeling, we hebben echter niet tijdig alle stukken ontvangen om al tot een herfinanciering te komen. Hierdoor zal de slottermijn niet komende zaterdag (15-3) voldaan worden. "
2 termijntjes rente vandaag
pi_217769401
CCF De Hazelaardij wordt bijgschreven live.
Waarschijnlijk is het voorstel aangekomen om 2 maanden boeterente te betalen.
Kan deze dame weer afsluiten en verder.
pi_217769681
quote:
Op ons platform zijn we bezig met de herfinanciering van de Scharnerweg 127 in Maastricht om de lopende financiering daarmee af te lossen.

Het streven is om deze aflossing over ongeveer 2 weken te realiseren.
Project SiG is dan toch volgeschreven. Stond lange tijd tonnen open, dus mogelijk met hulp van business angels.
  dinsdag 27 mei 2025 @ 16:53:41 #126
454405 escortmk2
petrolhead
pi_217769739
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2025 16:36 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
2 termijntjes rente vandaag
Ik heb pas navraag gedaan, geen reactie gekregen.

Die 2 rentebedragen zijn overigens met een bedrag dat mij de vorige keer teruggedraaid werd waarna ik vervolgens een lager bedrag kreeg. Ben benieuwd of deze nu wel blijven staan.
pi_217770152
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 mei 2025 16:50 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Project SiG is dan toch volgeschreven. Stond lange tijd tonnen open, dus mogelijk met hulp van business angels.
staat bij mij nog 35% open.
hoe dan ook, zou mooi nieuws zijn voor de mensen die hier in zaten.
pi_217770213
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2025 17:15 schreef zeeland6 het volgende:
Die dubbele rente was anders ook niet verkeerd.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_217770473
Mignon GmbH & Co. KG
¤ 2.400.000 | 9,5 % rente | 48 maanden |
Direct met linkje: https://url42.collincrowd(...)1yMmT0ZtXFp4iQ-3D-3D
pi_217770519
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2025 17:15 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
staat bij mij nog 35% open.
Inderdaad, ik klikte de link naar het oude project open. Blijkbaar gaan ze akkoord met lagere financiering
pi_217770540
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2025 12:09 schreef obligataire het volgende:

[..]

Verderop staat nog dat de overeenkomst met gemeente Valkenburg een opzegtermijn van drie maanden heeft en dat TopCare zal blijven meewerken aan de vluchtelingenopvang zolang dat noodzakelijk is. Zoals het nu gaat met die hele ellendige oorlog is de opvang nog wel even nodig.
pi_217771669
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2025 14:05 schreef KrekelJapie het volgende:

1 met verpanding en

Alle drie de projecten gaan weer hard. WvjG heeft geen tekort aan (draagkrachtige) investeerders.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_217771843
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2025 16:37 schreef zeeland6 het volgende:
CCF De Hazelaardij wordt bijgschreven live.
Waarschijnlijk is het voorstel aangekomen om 2 maanden boeterente te betalen.
Kan deze dame weer afsluiten en verder.
1,5 maand boeterente.

Ik heb hier vandaag om 15.42 uur een mail over ontvangen.

SPOILER
Zeker, heel fijn voor deze mevrouw dat dit is afgewikkeld.
pi_217772394
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2025 19:12 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Alle drie de projecten gaan weer hard. WvjG heeft geen tekort aan (draagkrachtige) investeerders.
Apart dat de 1e lening met pandrecht op voorraad en inventaris eerder vol zit dan de leningen met een 1e hypotheek. Kennelijk is de verwachting dat die drie ton kaasvoorraad ook nog aanwezig zal zijn als het mis gaat. Ik zou daar zelf wat minder vertrouwen in hebben.
pi_217773397
quote:
14s.gif Op dinsdag 27 mei 2025 20:08 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
Apart dat de 1e lening met pandrecht op voorraad en inventaris eerder vol zit dan de leningen met een 1e hypotheek. Kennelijk is de verwachting dat die drie ton kaasvoorraad ook nog aanwezig zal zijn als het mis gaat. Ik zou daar zelf wat minder vertrouwen in hebben.
Aanwezig maar beschimmeld of met een sticker van de Belastingdienst er op ;)
Pecunia non olet
pi_217773494
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2025 13:09 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Lening 00048728 loopt ook sinds maart achter, intussen 3 termijnen gemist. Wist niet dat de eerdere lening ook achterloopt, was dacht ik hier niet gemeld.
Dank voor de info, hopelijk komt het snel goed
pi_217775335
collin linkje (Topcare woninverhuur 8% / 48 maanden)
SPOILER
pi_217775863
quote:
14s.gif Op dinsdag 27 mei 2025 20:08 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
Op zich opvallend, echter kreeg ik 2 dagen geleden een mail(van WVJG) met alleen dit project erin. Het was dat het hier genoemd werd dat er 3 projecten waren anders had ik dat vermoedelijk niet eens geweten.

Toen ik gisteren de reminder mail van investeer vanavond kreeg van WVJG bekeek ik die nog even goed en zag ik dat daar dan wel 3 projecten in genoemd werden. Dus ja alleen kijkende naar mail 1 en mail 2 niet in detail bekijken dan begrijp ik best dat er investeerders zullen zijn die niet eens af weten van project 2&3 waardoor die sneller vol komt. Zeker aangezien de meeste investeerders op dit platform met grotere bedragen investeren. Dus die zullen vast wel blij zijn met de incentive.
pi_217776025
De lening(en) kaasfabriek zitten al vol. Is snel gegaan. Gisteravond laat was er alleen nog een stukje 2B beschikbaar.
Pecunia non olet
pi_217776279
Hebben mensen bedenkingen tegen wax salon Be Silk bij Collin? 9% 5 jaar, ruime dekking 2e hypotheek woonhuis
pi_217776280
Pandje Meerzorg voor 247250 verkocht. In Schiedam
pi_217776427
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2025 09:58 schreef Fredericm het volgende:
Hebben mensen bedenkingen tegen wax salon Be Silk bij Collin? 9% 5 jaar, ruime dekking 2e hypotheek woonhuis
Woz waarde 381k. Ik sla over denk ik
pi_217776495
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2025 10:15 schreef quepos het volgende:

[..]
Woz waarde 381k.
Nee toch?

Adres
Busserstraat 17
5768CT
Meijel
WOZ-waarde
Peildatum WOZ-waarde
01-01-2024 570.000 euro
01-01-2023 549.000 euro
01-01-2022 554.000 euro
pi_217776514
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 mei 2025 16:50 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Op de site staat deze nog open, maar nog een paar dagen te gaan. Dus wellicht hebben ze een back-up plan.
pi_217776517
Prima standpunt GvE inzake escaperoom
pi_217776559
quote:
Be Silk Rotterdam
¤ 125.000 | 9,0 % rente | 60 maanden
Linkje: https://www.collincrowdfu(...)3f93bd0b6cd55165f3b2
pi_217776569
quote:
Enige bedenking die ik heb is dat het een Collin direct is. Ik ga liever voor de normale Collins.
pi_217776597
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2025 10:15 schreef quepos het volgende:

[..]
Woz waarde 381k. Ik sla over denk ik
En een vet negatief kapitaal. Magere winst. Eerste stemronde vóór de Kerst.

[ Bericht 3% gewijzigd door obligataire op 28-05-2025 10:48:11 ]
Pecunia non olet
pi_217776817
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2025 10:31 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Be Silk Rotterdam
Vraag me alleen af of dat og van die partner nou hetzelfde og is als waarop hypotheek wordt verkregen. Normaal staat dat er als een bijzin bij, nu niet.
Best pilot in history
pi_217776848
quote:
1s.gif Op woensdag 28 mei 2025 11:03 schreef nostra het volgende:

[..]
Vraag me alleen af of dat og van die partner nou hetzelfde og is als waarop hypotheek wordt verkregen. Normaal staat dat er als een bijzin bij, nu niet.
Denk het wel. Partner zit ook in de zaak: https://www.linkedin.com/(...)-santhagens-7960917/
pi_217776866
Het Duitse project Mignon is de moeite waard om te bespreken.... zeer goede resultaten, krappe overwaarde op incourant onroerend goed, laag eigen vermogen (door dividenduitkeringen). Mooi bedrijf.
Pecunia non olet
pi_217776915
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2025 10:27 schreef KrekelJapie het volgende:
Prima standpunt GvE inzake escaperoom
[ afbeelding ]
Nu het huis nog verkopen, dat vlot blijkbaar ook niet erg, en een boeterente vanwege het niet betalen van de maandtermijn een jaar.
pi_217776981
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2025 11:09 schreef obligataire het volgende:
Het Duitse project Mignon is de moeite waard om te bespreken.... zeer goede resultaten, krappe overwaarde op incourant onroerend goed, laag eigen vermogen (door dividenduitkeringen). Mooi bedrijf.
Die Duitse projecten lijken wel "echte" financieringen, zoals je ze normaal bancair zou afsluiten, qua omvang, complexiteit en volwassenheid van de onderneming. Dan stuit je ook meteen op het nadeel van crowdfinance en dat is dat je niets meer hoort nadat je geld erin zit, iets wat een bank nooit zou accepteren natuurlijk - en eigenlijk zou je een uitgebreid pitch deck verwachten zoals bij bijvoorbeeld Seedrs (crowdequity).

Ik neem deze, net als die vorige grote Duitse, wel mee als soortement test.

[ Bericht 4% gewijzigd door nostra op 28-05-2025 11:49:13 ]
Best pilot in history
pi_217777138
quote:
1s.gif Op woensdag 28 mei 2025 11:26 schreef nostra het volgende:

[..]
Die Duitse projecten lijken wel "echte" financieringen, zoals je ze normaal bancair zou afsluiten, qua omvang, complexiteit en volwassenheid van de onderneming. Dan stuit je ook meteen op het nadeel van crowdfinance en dat is dat je niets meer hoort nadat je geld erin zit, iets wat een bank nooit zou accepteren natuurlijk.

Wel verhoogd risico, daar ben ik normaal gesproken niet zo van. Vind ook het EV tov balans te laag.
pi_217777175
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2025 11:47 schreef boertje2024 het volgende:

[..]
Wel verhoogd risico, daar ben ik normaal gesproken niet zo van. Vind ook het EV tov balans te laag.
Mja, dat D&B-modelletje op basis van wat standaard parameters zegt me niet zo heel veel. Hij trekt er veel uit inderdaad, leeft wat op (te?) grote voet? Risicotechnisch kan ik het wel begrijpen.
Best pilot in history
pi_217777616
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2025 11:26 schreef nostra het volgende:

[..]
...............Dan stuit je ook meteen op het nadeel van crowdfinance en dat is dat je niets meer hoort nadat je geld erin zit, iets wat een bank nooit zou accepteren natuurlijk - en eigenlijk zou je een uitgebreid pitch deck verwachten zoals bij bijvoorbeeld Seedrs (crowdequity).
NLI doet dat wel, niet al te vaak en niet bij alle projecten, maar toch. De projecten zijn daar ook meestal fors.
Pecunia non olet
pi_217777967
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2025 11:26 schreef nostra het volgende:

[..]
Die Duitse projecten lijken wel "echte" financieringen, zoals je ze normaal bancair zou afsluiten, qua omvang, complexiteit en volwassenheid van de onderneming. Dan stuit je ook meteen op het nadeel van crowdfinance en dat is dat je niets meer hoort nadat je geld erin zit, iets wat een bank nooit zou accepteren natuurlijk - en eigenlijk zou je een uitgebreid pitch deck verwachten zoals bij bijvoorbeeld Seedrs (crowdequity).

Ik was afgelopen zomer een eilandje noordelijker, daar was dus heel veel toerisme dus op zich zou dat wel goed kunnen zitten is mijn inschatting. Wat wel handig is (ccf lezen jullie mee?) dat er een keer een goede uitleg komt over de verschillen tussen Nederlandse en Duitse hypotheek regels en wat de alternatieven zijn in Duitsland. De executie/uitwinning gaat daar namelijk wel wat anders (en is ook afhankelijk van welke rechten er uiteindelijk zijn gevestigd), dat hebben we al bij max/mcf en bij cre gezien. De laatste heeft het wel beter onder controle, ik denk o.a. vanwege een aandeelhouder die zelf de nodige vastgoedervaring heeft in Duitsland.
pi_217778404
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2025 13:09 schreef tnhb het volgende:

[..]
Wat wel handig is (ccf lezen jullie mee?) dat er een keer een goede uitleg komt over de verschillen tussen Nederlandse en Duitse hypotheek regels en wat de alternatieven zijn in Duitsland. De executie/uitwinning gaat daar namelijk wel wat anders (en is ook afhankelijk van welke rechten er uiteindelijk zijn gevestigd), dat hebben we al bij max/mcf en bij cre gezien.
Helemaal mee eens.
Er is hier al vaker naar gevraagd.

Ook AGD kan nog aan het rijtje van platforms toegevoegd worden die tegen deze verschillen zijn aangelopen.
pi_217779323
Project is na een default vanuit HA terugbetaald. Netjes gedaan van deze ondernemer.
quote:
De slottermijnen zijn ineens voldaan, waardoor wij de laatste uitkering kunnen doen. Dit wordt binnen enkele werkdagen aan u doorbetaald. In het transactieoverzicht ziet u welk bedrag u toekomt.

Ondanks het feit dat dit project niet gelopen is zoals de projecteigenaar voor ogen had, danken wij de heer Van der Heide voor het netjes nakomen van de afspraken. Het is prettig dat uiteindelijk de volledige schuld is terugbetaald en de beleggers, hoewel dit langer heeft geduurd dan vooraf aangekondigd, hun inleg met rendement terug hebben ontvangen.

In de loop van de volgende maand wikkelen wij het project administratief af. Tot die tijd hebt u de gelegenheid om een afsluitende reactie te delen.

Met vriendelijke groet,
St. Security Trustee KOM Group
Tobias Knibbeler
pi_217779835
Ondernemer denkt ik ben lo*co en doe eens gek ... Alert handelen van Crowdpartners

SPOILER
pi_217780277
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2025 17:00 schreef ZeKraut het volgende:
Ondernemer denkt ik ben lo*co en doe eens gek ... Alert handelen van Crowdpartners

SPOILER
Hier kunnen ze een film van maken. Met Tom Waes als schipper en Huub Stapel als CRP. :)

CRP is toch wel deskundig en doortastend gebleken als het om de binnenscheepvaart gaat.
Pecunia non olet
pi_217780697
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2025 16:53 schreef escortmk2 het volgende:
Die 2 rentebedragen zijn overigens met een bedrag dat mij de vorige keer teruggedraaid werd waarna ik vervolgens een lager bedrag kreeg. Ben benieuwd of deze nu wel blijven staan.
Die vorige rente betaling had betrekking op de periode t/m 15/3, de rente van 8.5% ipv 6% was pas vanaf 15/3 actueel (en dus voor deze twee termijnen)

[ Bericht 0% gewijzigd door tnhb op 28-05-2025 19:43:36 (-) ]
pi_217780735
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2025 17:56 schreef obligataire het volgende:

[..]
Hier kunnen ze een film van maken. Met Tom Waes als schipper en Huub Stapel als CRP. :)

CRP is toch wel deskundig en doortastend gebleken als het om de binnenscheepvaart gaat.

Tom Waes was al tegen een brug aangevaren.
Best pilot in history
pi_217782044
quote:
6s.gif Op woensdag 28 mei 2025 18:50 schreef nostra het volgende:

[..]
Tom Waes was al tegen een brug aangevaren.
Ja die is sTom dWaes
pi_217782572
Nieuw project via Collin met een 2e hypotheek op een woonhuis:

Reroll Works B.V.

¤ 100.000 | 8,0 % rente | 72 maanden

https://www.collincrowdfund.nl/reroll-works-b-v/

Wel weer een leuke om mee te nemen voor mijn basisbedrag.
pi_217782882
quote:
14s.gif Op woensdag 28 mei 2025 21:59 schreef Horsemen het volgende:

Reroll Works B.V.

Inderdaad, lage LTV, website ziet er professioneel uit
pi_217784282
Bordspellen voor de lhbti-gemeenschap, that's some niche.
Best pilot in history
pi_217784640
quote:
10s.gif Op donderdag 29 mei 2025 01:10 schreef nostra het volgende:
Bordspellen voor de lhbti-gemeenschap, that's some niche.
Niveautje
quote:
"The Dick Sits" is misschien wel het meest waanzinnige kaartspel ooit! Ben je klaar voor een geil en onverzadigbaar avontuur als BUTT? Gezien de heilige missie om de ultieme veroveraar te worden door op alle LULLEN in het land te zitten... Verdien je positie aan de top door je gat maximaal te rekken en op meer te zitten dan je medespelers!

Een spel voor iedereen met een Billen!
https://www.kickstarter.com/projects/rerollworks/the-dick-sits
pi_217785449
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2025 10:31 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Be Silk Rotterdam
Ik heb deze ook nog eens bekeken maar wat een schulden en negatief e.v.
Ondanks ruim dekkende 2e hypotheek laat ik deze lopen.
  donderdag 29 mei 2025 @ 10:06:30 #170
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_217785802
Vandaag heeft Mu*genBra*nds / Sh*abu to G*o haar laatste termijn betaald.
In 30 maanden, geheel volgens plan, in een rechte lijn terug naar ¤ 0.
Chapeau!
pi_217785959
quote:
1s.gif Op donderdag 29 mei 2025 04:46 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Niveautje
[..]

Een gat in de markt? :@ :D
Pecunia non olet
pi_217785977
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2025 10:27 schreef obligataire het volgende:

[..]
Een gat in de markt? :@ :D
_O- ........... maar met de financiering wil ik wel mee doe.

[ Bericht 2% gewijzigd door NaRegenDeZon op 29-05-2025 10:39:10 ]
pi_217786028
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2025 13:09 schreef tnhb het volgende:

[..]
Ik was afgelopen zomer een eilandje noordelijker, daar was dus heel veel toerisme dus op zich zou dat wel goed kunnen zitten is mijn inschatting. Wat wel handig is (ccf lezen jullie mee?) dat er een keer een goede uitleg komt over de verschillen tussen Nederlandse en Duitse hypotheek regels en wat de alternatieven zijn in Duitsland. De executie/uitwinning gaat daar namelijk wel wat anders (en is ook afhankelijk van welke rechten er uiteindelijk zijn gevestigd), dat hebben we al bij max/mcf en bij cre gezien. De laatste heeft het wel beter onder controle, ik denk o.a. vanwege een aandeelhouder die zelf de nodige vastgoedervaring heeft in Duitsland.
Die uitleg komt waarschijnlijk pas bij de eerste default in Duitsland. Hopelijk blijft die heel lang uit.
Pecunia non olet
pi_217786045
Proest

Terug naar CF: Ik ben nieuwsgierig wat voor rendementen de investeerders hier halen bij Collin en hoe mijn eigen rendement daartegen afgezet is. Ik investeer redelijk conservatief met vooral hypothecair gedekte investeringen. Zijn er ook investeerders hier die meer hoger renderende projecten mee pakken en hoe pakt dat per saldo uit?

Mijn data: (volgens Collin)

Gemiddelde rente 7,4%
Beheervergoeding - 0,98%
Afgeboekt - 0,19%
Voorzieningen - 0,09%
Netto rendement 6,14%

Aantal projecten: 165
pi_217786138
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2025 10:37 schreef Faraday01 het volgende:
Proest

Terug naar CF: Ik ben nieuwsgierig wat voor rendementen de investeerders hier halen bij Collin en hoe mijn eigen rendement daartegen afgezet is. Ik investeer redelijk conservatief met vooral hypothecair gedekte investeringen. Zijn er ook investeerders hier die meer hoger renderende projecten mee pakken en hoe pakt dat per saldo uit?

Mijn data: (volgens Collin)

Gemiddelde rente 7,4%
Beheervergoeding - 0,98%
Afgeboekt - 0,19%
Voorzieningen - 0,09%
Netto rendement 6,14%

Aantal projecten: 165
Bij ruim 500 projecten ligt mijn afboeking 0.1 lager en mijn rendement iets hoger dan wat jij noteert. Collin zelf zegt dat ze over de gehele portefeuille gem. 6.13 %netto haalt. Dus we houden elkaar lekker bezig om het gemiddelde minimaal te verslaan. :) Denk niet dat veel mensen met gespreide portefeuille veel meer dan 0.3% boven gemiddelde van Collin scoren.

[ Bericht 2% gewijzigd door NaRegenDeZon op 29-05-2025 10:55:25 ]
pi_217786278
Ik heb slechts 50 projecten bij CC, dus iets meer gevoelig voor risico's. Tot nu toe gaat het goed.
Gemiddelde rente 9,13 %
-/- Beheervergoeding 1,16 %
-/- Afgeboekt 0,00 %
-/- Voorzieningen 0,50 %
= Netto rendement 7,47 %

Het zegt ook niet alles, bijv. bij GvE heb ik een heel laag rendement van bijna 4% door 2 enorme bleeders.

[ Bericht 16% gewijzigd door boertje2024 op 29-05-2025 11:14:07 ]
pi_217786997
Hier bij Collin ruim 350 projecten een netto rendement van 6,11, afgeboekt 0,11 en een best wel fors voorzien van 0,82%. Van dat laatste percentage verwacht ik overigens wel minimaal de helft terug omdat achter deze probleem projecten meestal sterke zekerheden zitten.

Bij GvE zit ik op een iets lager bruto en netto rendement.
Bruto 6,7%
Netto 5,8%
pi_217787043
Ik zit met twee accounts op:

Account 1:
343 investeringen

Gemiddelde rente 8,39%
Beheervergoeding 1,04%
Afgeboekt 0,00%
Voorzieningen 1,01%
Netto rendement= 6,34%

Account 2:
57 investeringen:

Gemiddelde rente 7,84 %
Beheervergoeding 1,14 %
Afgeboekt 0,00%
Voorzieningen 0,64%
Netto rendement = 6,06%

Ik maak me zelf over de voorzieningen weinig zorgen, 80% van de tijd hypotheek met ruime overwaarde op de eigen woning. Komt tot nu toe altijd goed. Account 2 was voor direct leningen toen ik nog niet de hoogste korting had.
Ik kijk eigenlijk vrijwel alleen maar naar zekerheden en weinig naar hoe kansrijk het project is.
-
  donderdag 29 mei 2025 @ 14:07:19 #179
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_217787676
CCF 99 investeringen
Gemiddelde rente 8,21 %
Beheervergoeding 1,12 %
Afgeboekt 0,00%
Voorzieningen 1,67%
Netto rendement = 5,42%

Verwacht dat het wel goed komt met een groot deel van de voorzieningen bij CCF.

GvE 92 investeringen:
Bruto rendement 7,5%
Bruto rendement na aftrek fee 7,0
Netto rendement na aftrek fee en achterstand 5,8%
Netto rendement 365d na aftrek fee en achterstand 5,8%
Netto rendement 90d na aftrek fee en achterstand 5,8%

Verwacht niet veel meer terug bij GvE.

[ Bericht 7% gewijzigd door leolinedance op 29-05-2025 14:12:33 ]
pi_217787822
98 investeringen ccf. Erg tevreden met mijn portefeuille tot nu toe. Ik merk wel dat ik de laatste tijd meer 8% leningen meeneem, omdat die in de meeste gevallen erg veilig zijn.

Gemiddelde rente
8,47%
Beheervergoeding
1,17%
Afgeboekt
0,00%
Voorzien
0,00%
Netto rendement
7,30%
pi_217788202
Crowdfunding bij CF pas in augustus 24 ontdekt
70 investeringen
8,94% bruto
1,16% beheerskosten
7,78% Netto
0% afgeboekt en voorzien
Ik ben bang dat mijn komende bleeders bij DI zitten T*rio groep. Icm matige beurs kan ik hopelijk met werkelijk rendement wat verlies compenseren.

[ Bericht 0% gewijzigd door Fredericm op 29-05-2025 15:31:12 ]
pi_217788473
Onlangs investering 500 gedaan bij CCF. Op dit moment zit ik onder het netto rendement van CCF door een forse voorziening. Ik zie echter nog steeds meer dan 95% van de voorziening terugkomen doordat ik alleen projecten met hypotheek mee neem. Op dit moment verwacht ik slechts bij 2 projecten een gedeeltelijke afboeking.
pi_217788797
Mijn status bij CCF:
Aantal investeringen: 375
Waarvan nog lopend: 248
Afgelost: 127

Gemiddelde rente
7,74%
Beheervergoeding
0,99%
Afgeboekt
0,08%
Voorzien
1,00%
Netto rendement
5,67%

Met alles doe ik het daarmee slechter dan het CCF gemiddelde, behalve de afgeboekte investeringen (0,08% mijn portefeuille versus 0,81% CCF gemiddelde). Aangezien de post voorzien nog niet definitief is, verwacht ik uiteindelijk dat het netto rendement wel richting het CCF gemiddelde zal trekken. Al gaat het CCF gemiddelde natuurlijk ook omhoog, als de leningen die in mijn portefeuille zijn voorzien, worden afgewikkeld. :')

Edit: Het lagere rendement hangt ook deels af van de periode waarin je bent gestart. Voor mij was dat 2015. Nu zijn de rentes standaard 7-9%, maar een paar jaar terug was de standaard 6-7%, met geluk af en toe 8%.

[ Bericht 6% gewijzigd door djtiesto8 op 29-05-2025 17:40:43 ]
pi_217789278
Ik heb een hoge voorziening, of althans, Collin heeft een hoog bedrag onder de noemer voorziening geparkeerd. Daardoor heb ik maar liefst 7,3% voorzien en een belachelijk laag berekend rendement.

Ook bij mij geldt gelukkig dat alle voorzieningen tot nu slechts papieren afboekingen waren, ik heb nog geen verlies geleden.

Valt me op dat er toch veel achterstanden ontstaan, zo'n 10% van mijn portefeuille kent een achterstand.
pi_217789369
quote:
14s.gif Op woensdag 28 mei 2025 21:59 schreef Horsemen het volgende:

Reroll Works B.V.

Linkje: https://www.collincrowdfu(...)7d461e5b2f21f0a66ef4
pi_217789963
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2025 16:49 schreef djtiesto8 het volgende:
[......]

Edit: Het lagere rendement hangt ook deels af van de periode waarin je bent gestart. Voor mij was dat 2015. Nu zijn de rentes standaard 7-9%, maar een paar jaar terug was de standaard 6-7%, met geluk af en toe 8%.
Helemaal mee eens.
Ik ben ook in 2015 gestart bij CCF.
Toen was de rente inderdaad gemiddeld lager maar vooral ook de zekerheden veel slechter (en ondergetekende naïever en onervarener op het gebied van crowdfunding).

Mijn rendement over alle jaren sinds 2015 bij CCF is dan ook wat benedengemiddeld.
Zelfs lager dan het hier veel verguisde GVE. :)
Maar ja daar ben ik dan ook later begonnen.
Over de laatste jaren is mijn rendement bij CCF veel beter.

Het zou mooi zijn als CCF ook het rendement per jaar per investeerder zou geven.
Of op zijn minst zo iets als ze hier voor het totaal geven: https://www.collincrowdfund.nl/leningportefeuille/
Je kan daar trouwens ook goed zijn dat het rendement in de eerste jaren veel lager lag (3,91% netto!).
Dat wordt overigens vnl. veroorzaakt door de afboekingen.
pi_217791372
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2025 17:53 schreef ovdm het volgende:

Valt me op dat er toch veel achterstanden ontstaan, zo'n 10% van mijn portefeuille kent een achterstand.
10% in aantal projecten of in ¤ van het nog openstaande bedrag?

Bij mij is totaal voorzien 2,4% van het nog openstaand bedrag.
Ik verwacht daar het grootste gedeelte overigens op termijn gewoon van terug aangezien de zekerheden bij de meeste projecten sterk zijn.
pi_217791385
quote:
Top dat je die weer geregeld hebt.
Meegenomen.
pi_217792715
quote:
[..]
10% in aantal projecten of in ¤ van het nog openstaande bedrag?

Ik kom van Matching Capital, waar de inleg in parten van 5.000 euro gingen. Met die insteek ben ik begonnen met Collin. Direct mijn eerste project kwam al snel in een achterstand, en nu zelfs een faillissement (vriend Ayhan Sahin uit Deventer). Ook andere projecten met een hogere inleg kennen een achterstand of hebben die gehad (zoals Plomer, Amsterdam). Alle afgeloste projecten met achterstand leidden uiteindelijk niet tot een verlies op inleg, wel op verschuldigde rente. Van de nu nog openstaande projecten hebben er 7,6% een achterstand, en dus een voorziening. Ze lopen nu 1 maand tot ruim anderhalf jaar achter.

Als ik de door Collin gehanteerde voorzieningen niet mee tel, en ervan uit ga dat het goed komt vanwege de relatief goede dekkingen, dan heb ik een net rendement. Ik voorzie echter dat ik me niet al te rijk moet rekenen. Als Sahin failliet gaat, dan is mijn rendement van een heel jaar weg, nog los van de achterstallige rente.
pi_217792926
quote:
Ik heb een hoge voorziening, of althans, Collin heeft een hoog bedrag onder de noemer voorziening geparkeerd. Daardoor heb ik maar liefst 7,3% voorzien en een belachelijk laag berekend rendement.

Ook bij mij geldt gelukkig dat alle voorzieningen tot nu slechts papieren afboekingen waren, ik heb nog geen verlies geleden.

Ik hoop van harte voor je dat dat komende periode langzaam weer rechttrekt, want met 7,3 procentpunt voorzien, houd je inderdaad weinig rendement over.
pi_217795851
Is er hier iemand die al heeft deelgenomen aan het Collin MKB fonds en wat ervaringen zou kunnen delen ?
  vrijdag 30 mei 2025 @ 11:41:14 #192
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_217796331
quote:
Ja, hier hadden we het een paar weken geleden ook over. Het begint ze bij CCF over de voeten te stromen. Door de toegenomen 'work load' kunnen ze niet meer zo kort op de bal zitten als voorheen. Updates blijven ook véél te lang uit. Het zal ongetwijfeld te maken hebben met personeelstekort, maar daar hebben investeerders geen boodschap aan. Ik vrees een beetje voor de slechte dag die ik ook ooit bij GVE heb gehad; een mailtje in mijn 'Postvak IN' dat ze het 'bijzonder beheer' gingen uitbesteden. Die 'move' (Flanderijn / Van Eck) heeft het platform geen goed gedaan. De recovery is dramatisch slecht (al zag ik gelukkig vorige week hier wel wat lichtpuntjes voorbij komen).
Een zelfde actie valt ook bij CCF niet geheel uit te sluiten. Bijzonder Beheer is immers een zeer arbeidsintensief gebeuren.
pi_217796531
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 mei 2025 11:41 schreef InVestEerder het volgende:
Een zelfde actie valt ook bij CCF niet geheel uit te sluiten. Bijzonder Beheer is immers een zeer arbeidsintensief gebeuren.
Als je het uitbesteed, moet je dicht op het incassobureau zitte. Bij GvE werd dit helemaal losgelaten en bleven de dossiers onder aan de stapel liggen.

[ Bericht 5% gewijzigd door KrekelJapie op 30-05-2025 13:53:07 ]
pi_217796812
Ik was vandaag weer een keer in Gouda en heb de locatie Desi & Devi (HCN) even bezocht. Restaurant ziet er zo uit (precies een jaar na financiering):

[ Bericht 5% gewijzigd door KrekelJapie op 30-05-2025 13:52:15 ]
pi_217797272
Overdragen van bijzonder beheer naar een extern incassobureau kent veel risico's, zoals GvE heeft laten zien. Oplossers (ref bv. HCN) worden proceduredraaiers, incasso-omzet gaat voor alles, er groeit steeds meer afstand tot de crowdfundpraktijk. Communicatie met investeerders wordt dan steeds meer een lastig randverschijnsel. De site gaat vervolgens signalen en leerpunten missen die voortkomen uit bijzonder beheer situaties, etc. Ik denk dat het de dood in de pot is voor deze business.
pi_217797680
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 mei 2025 12:36 schreef KrekelJapie het volgende:
Ik was vandaag weer een keer in Gouda en heb de locatie Desi & Devi (HCN) even bezocht. Restaurant ziet er zo uit (precies een jaar na financiering):
[ afbeelding ]
Dat wordt voorlopig nog geen gebruik maken van de incentive.

Ik was gisteren even in Nieuwegein wezen kijken. Fat Phill's is gisteren geopend en het zat er redelijk vol. Hudson heeft nog wel wat verbouwwerk te doen. Maar is ook een groter pand.
pi_217797757
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 mei 2025 14:14 schreef Erinco71 het volgende:

[..]

Ik was gisteren even in Nieuwegein wezen kijken. Fat Phill's is gisteren geopend en het zat er redelijk vol. Hudson heeft nog wel wat verbouwwerk te doen. Maar is ook een groter pand.
Voor Hudson heb ik nog geen bericht ontvangen dat het bedrag is overgeboekt naar de ondernemer. Ik had wel de hoop dat dit nog deze maand zou zijn aangezien het betaalverzoek maandag de 19e is gedaan.
pi_217797815
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 mei 2025 14:19 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Voor Hudson heb ik nog geen bericht ontvangen dat het bedrag is overgeboekt naar de ondernemer. Ik had wel de hoop dat dit nog deze maand zou zijn aangezien het betaalverzoek maandag de 19e is gedaan.
Inderdaad de 19 mei bedragen uitgevraagd bij de investeerders. Maar zijn wel al bezig met verbouwen. Dus had fijn geweest als de bedragen waren uitbetaald.
pi_217797889
Lute Holding B.V.
¤ 1.700.000 | 8,0 % rente | 30 maanden

1ste hypotheek op te verkopen object +2de hypotheek op woonhuis waar ze ook willen bouwen/werken
pi_217798552
S. Laouaji
¤ 140.000 | 7,0 % rente | 60 maanden

1ste hypotheek op vakantievastgoed met woz waarde van 213k
1ste hypotheek op kleine horecalocatie met woz waarde van 66k
pi_217798941
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 mei 2025 15:45 schreef Tjalala het volgende:
S. Laouaji

Dit is een leuke
Er staat een flamingo in mijn gezichtsveld... Rake $3
pi_217799229
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 mei 2025 16:23 schreef drollenvanger het volgende:

[..]
Dit is een leuke
ik vind netto 3% niet leuk.
pi_217799325
Ik ook niet, om me geld te spreiden net een deposito afgesloten tegen 3,15 bij Raisin voor 10 jaar.

Vanwege box 3. Pak ik alleen nog projecten mee van minimaal 8%.
pi_217801401
quote:
S. Laouaji

Deze wil ik ondanks de lage rentevergoeding wel meenemen.
Wel vind ik het twijfelachtig dat het mogelijk was om Akerstraat 153 te kopen voor deze prijs.
Of zou er het e.e.a. onder de tafel geschoven zijn? Daar zullen we niet achter komen dus gaan we maar uit van de pitchen dat de verkoper snel centjes nodig heeft.

https://www.pararius.nl/huis-te-koop/brunssum/195c1649/akerstraat

[ Bericht 7% gewijzigd door Horsemen op 30-05-2025 21:14:16 ]
pi_217801866
Die nabetaling van InvestorMatch/Lekker Enzo dat valt nog niet tegen, 7,5% van de hoofdsom.
Pecunia non olet
pi_217802324
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 mei 2025 14:31 schreef Tjalala het volgende:
Lute Holding B.V.
¤ 1.700.000 | 8,0 % rente | 30 maanden

1ste hypotheek op te verkopen object +2de hypotheek op woonhuis waar ze ook willen bouwen/werken
Linkje met incentive :9

SPOILER
pi_217802889
Lute is nog oud-klant, grappig. Maar wie gaat er naar Kraggenburg rijden om ecologisch te eten? Die overnachtingsmogelijkheid snap ik dan wel, maar dan nog. Beetje far-fetched.
Best pilot in history
  zaterdag 31 mei 2025 @ 01:24:56 #208
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_217803032
Stemronde G*sberts en K*k B.V.

Wat vinden jullie? Ik neig naar ja, executoriale verkoop kan altijd nog in een later stadium mocht dit plan niet slagen. De extra rente is ook mooi meegenomen.

[ Bericht 6% gewijzigd door leolinedance op 31-05-2025 12:12:43 ]
pi_217805029
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 mei 2025 11:41 schreef InVestEerder het volgende:

[..]
Ja, hier hadden we het een paar weken geleden ook over. Het begint ze bij CCF over de voeten te stromen. Door de toegenomen 'work load' kunnen ze niet meer zo kort op de bal zitten als voorheen. Updates blijven ook véél te lang uit. Het zal ongetwijfeld te maken hebben met personeelstekort, maar daar hebben investeerders geen boodschap aan. Ik vrees een beetje voor de slechte dag die ik ook ooit bij GVE heb gehad; een mailtje in mijn 'Postvak IN' dat ze het 'bijzonder beheer' gingen uitbesteden. Die 'move' (Flanderijn / Van Eck) heeft het platform geen goed gedaan. De recovery is dramatisch slecht (al zag ik gelukkig vorige week hier wel wat lichtpuntjes voorbij komen).
Tegelijk blijven ze maar doorgaan met het aanbieden van junk leningen zoals bijvoorbeeld deze week die Be Silk. Je kunt voorspellen dat deze op termijn bij Collin Beheer komt te liggen, dus wéér extra werk voor de dames en heren daar. Maar ja, voor nu extra omzet. Dat is heilig. En de investeerders lusten ze wel want hypothecaire zekerheid. Op de lange termijn is dit model niet houdbaar m.i. Overigens worden nu ook al taken uitbesteed maar onder supervisie van Collin zelf. Er moet echt capaciteit bijkomen om de dienstverlening op het niveau te houden waaraan Collin zijn succes te danken heeft.
Pecunia non olet
  zaterdag 31 mei 2025 @ 11:19:48 #210
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_217805263
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2025 11:02 schreef obligataire het volgende:
Tegelijk blijven ze maar doorgaan met het aanbieden van junk leningen zoals bijvoorbeeld deze week die Be Silk. Je kunt voorspellen dat deze op termijn bij Collin Beheer komt te liggen, dus wéér extra werk voor de dames en heren daar. Maar ja, voor nu extra omzet. Dat is heilig. En de investeerders lusten ze wel want hypothecaire zekerheid. Op de lange termijn is dit model niet houdbaar m.i. Overigens worden nu ook al taken uitbesteed maar onder supervisie van Collin zelf. Er moet echt capaciteit bijkomen om de dienstverlening op het niveau te houden waaraan Collin zijn succes te danken heeft.
Helemaal eens met jou, Obli. Ze hanteren nu een strategie die alléén voor de korte termijn een gunstig effect heeft op hun cijfers, En dat snap ik niet goed van deze zeer intelligente, succesvolle ondernemers. Tenzij er gedacht wordt aan het scenario dat ik vorige week een keer heb geschetst; op het hoogtepunt van het succes de hele toko verkopen...
pi_217805549
quote:

[..]
Helemaal eens, korte termijn verstandig, lange termijn slecht. Resultaten gaan naar beneden, vertrouwen verdwijnt. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard.
pi_217805630
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2025 01:24 schreef leolinedance het volgende:
Stemronde G*sb*rts en K*k B.V.

Wat vinden jullie? Ik neig naar ja, executoriale verkoop kan altijd nog in een later stadium mocht dit plan niet slagen. De extra rente is ook mooi meegenomen.
Of "de ruimte" bij verkoop zo groot is als wordt aangegeven betwijfel ik eerlijk gezegd, daarnaast is het wel weer een last minute actie want aanstaande maandag is de aflosdatum. Mijn ervaring de afgelopen paar jaar is dat zakelijk vastgoed niet zo heel hard in prijs is gestegen (in tegenstelling tot woningen) en soms best lang te koop/te huur kan staan. Toen ze zelf dit pand kochten stond het ook al zo'n anderhalf jaar te koop. Maar goed, als dat alles is zal in het geval het mis gaat de pijn nog wel te overzien zijn, en die extra 2% is leuk maar ik zag liever dat de lening werd afgelost aangezien de risico's wel groter lijken te zijn geworden nu de huurder blijkbaar de kosten niet meer kan opbrengen (en verhuurder daardoor ook niet). Als er eind van het jaar eventueel toch tot executie zou moeten worden overgegaan zal de situatie niet veel anders zijn dan nu (behalve dat borgstellingen dan wel niet meer materieel zullen zijn)

Zelf ben ik eigenlijk wel meer benieuwd naar de status van die NLI lening van de overname (in total meen ik iets van 3.8 miljoen). Zover ik kan zien loopt deze nog, zijn er hier die daar in zitten (J. H*ekstr* BV?) en is er info of daar ook extra afspraken zijn gemaakt. Want de twee eigenaren van deze vastgoed bv hadden ook samen dat handelsbedrijf gekocht wat hier huurder is, inmiddels is (blijkbaar onder druk van leverancier en verkoper!) één van de twee daar uitgestapt maar is nog wel (mede)eigenaar van de vastgoed bv (en borgsteller!). Wat mij betreft wel een wat bijzondere situatie waarbij ik me sterk afvraag of ze alle informatie wel te lezen krijgen cq. hebben gekregen in het verleden. Vandaar dat ik ook heel benieuwd ben naar de NLI communicatie, als die er is geweest.
pi_217805706
quote:

[..]
Vooralsnog lijkt het voor de investeerders te werken maar dit heeft inderdaad een flink afbreukrisico.

In dat kader zijn de cijfers die verschillende investeerders hier gepost hebben interessant. Ik had ongeveer het 'laagste' bruto rendement en de meeste investeerders met hogere bruto rentes komen voorlopig netto ook beter uit. Het risico lijkt dus tot nu toe te lonen. Dat heeft ook te maken met de enorme vastgoedboom waardoor het relatief eenvoudig is met uitwinning van de hypotheek het geld (grotendeels) terug te halen. Als je echter steeds meer probleemgevallen hebt, veel tweede hypotheken en een vastgoedmarkt die op termijn niet meer door stijgt dan kan dat op enig moment wel een ander verhaal worden.
Je ziet het zowel bij SamenInGeld en in mindere mate ook bij Collin. De kwaliteit van het onderpand afgezet tegen het risicoprofiel van de lening wordt steeds marginaler. En daarmee neemt de kans op een afschrijving toe.
pi_217806345
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2025 11:19 schreef InVestEerder het volgende:

[..]
Helemaal eens met jou, Obli. Ze hanteren nu een strategie die alléén voor de korte termijn een gunstig effect heeft op hun cijfers, En dat snap ik niet goed van deze zeer intelligente, succesvolle ondernemers. Tenzij er gedacht wordt aan het scenario dat ik vorige week een keer heb geschetst; op het hoogtepunt van het succes de hele toko verkopen...
Het lijkt wel 50plus mobiel.....
pi_217807890
En weer een dossiertje voor bijz beheer v CCF, ook dit gaat wel ff duren maar met 2e hypo + HA komt er wel beweging in.

CCF 47174 RWB overname aandelen JG Spuitbedrijf // nog 90% to go vd 125k // HA +2e hypo woonhuis + pandrecht roer zkn.

Op 28-05-2025 is J.G. Spuitbedrijf B.V. te Hillegom (Zuid-Holland) door de rechtbank in Den-Haag failliet verklaard. Als curator is aangesteld mr M.W.J. Huyssen van Kattendijke. Het insolventienummer van deze zaak is F.09/25/187. De (hoofd)activiteit van J.G. Spuitbedrijf B.V. is gespecialiseerde werkzaamheden in de bouw.
Er zijn (nog) geen verslagen beschikbaar.
pi_217808912
quote:

[..]
Ik denk dat Collin wel dekking heeft voor de kosten die ze maken voor extra werk. Bij grote leningen kan het zelfs een profit center worden. Collin ontvangt:
• ¤500 voor een te late betaling
• 2% over het openstaande bedrag (met minimum van ¤1.000) voor elke herziening leningvoorwaarden
• 6 maanden rente bij opzegging/opeising
• Ze hebben de mogelijkheid om 5% rente-opslag in rekening te brengen bij in gebreke blijven... waarschijnlijk pakken ze daar zelf wel iets van?
• En ik ga ervanuit dat externe kosten van deurwaarders, makelaars etc. daarbovenop nog apart vergoed worden uit de opbrengst van het onderpand

Een probleemlening met ¤200K openstaande schuld (9% rente), een paar te late betalingen, een stemronde en een opeising levert dan ~¤14K op, nog zonder die mogelijke +5%. Daar kan Bas met zijn team wel even voor aan de slag. En zolang het onderpand goed is, blijven de rendementen op peil.
pi_217808927
quote:
12s.gif Op zaterdag 31 mei 2025 15:32 schreef peterc het volgende:
En weer een dossiertje voor bijz beheer v CCF, ook dit gaat wel ff duren maar met 2e hypo + HA komt er wel beweging in.

CCF 47174 RWB overname aandelen JG Spuitbedrijf // nog 90% to go vd 125k // HA +2e hypo woonhuis + pandrecht roer zkn.

Op 28-05-2025 is J.G. Spuitbedrijf B.V. te Hillegom (Zuid-Holland) door de rechtbank in Den-Haag failliet verklaard. Als curator is aangesteld mr M.W.J. Huyssen van Kattendijke. Het insolventienummer van deze zaak is F.09/25/187. De (hoofd)activiteit van J.G. Spuitbedrijf B.V. is gespecialiseerde werkzaamheden in de bouw.
Er zijn (nog) geen verslagen beschikbaar.
+ Een illusie armer
quote:
Raymon wil graag iets opbouwen met zijn 22-jarige zoon voor diens toekomst
pi_217810192
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2025 12:13 schreef Tjalala het volgende:

[..]
Heb ook ander project bij SIG met de volgende berichtgeving.
Dit betekent dat wij formeel stappen ondernemen om het hypotheekrecht uit te winnen conform de wettelijke voorschriften. Deze maatregel is noodzakelijk geworden doordat we, ondanks herhaaldelijke pogingen, geen concreet en formeel aflosverzoek van de projectaanvrager hebben ontvangen en ook in onze gesprekken geen duidelijkheid wordt verschaft over de vervolgstappen van hun kant.

Oorspronkelijk project uit 2019 heeft 5 jaar gelopen toen vorig jaar voor 1 jaar geherfinancierd met een tijdelijke boeterente ivm te laat zijn. En nu lastig contact te krijgen, wel heeft de ondernemer de reguliere maandtermijn betaald(althans dat heb ik ontvangen dus zonder de nieuwe boeterente). Maar dan gaat de SIG mail verder:

Het pand is inmiddels in de vrije verkoop gezet, in de hoop op korte termijn tot aflossing van de hypotheek te kunnen komen.

Dan lijkt het toch wel weer goed te komen, pandje lijkt nu vrij van huurders te koop te staan met een vanaf prijs van 385k met een totale lening van 160k.

SPOILER
Verkoop met vanafprijs mislukt, nu te koop voor 349.5k

SPOILER
pi_217811700
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 mei 2025 18:53 schreef Tjalala het volgende:

[..]
Verkoop met vanafprijs mislukt, nu te koop voor 349.5k

SPOILER
Voor die wijk wel echt hele hoge prijs per m². Dat gaat ook niet snel verkocht worden op deze manier verwacht ik...
  zondag 1 juni 2025 @ 22:07:56 #220
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_217824598
Update Max CF over Omn*i Pr*operties

SPOILER
Tsja.. wat moet je er nog van zeggen hè? Ik had hem jaren geleden al helemaal afgeschreven dus de pijn is al wel geleden. Maar een dieptepunt in mijn 'crowdfund-carrière' is dit toch absoluut..
Tegenover zulke 'bleeders' moeten weer heel wat succesvolle projecten staan, om deze schade te compenseren.

Jammer maar helaas; óók dit is crowdfunding. If you can't stand the heat, get out of the kitchen...
  zondag 1 juni 2025 @ 22:15:57 #221
13309 nostra
ask why
pi_217824690
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2025 22:07 schreef InVestEerder het volgende:

SPOILER
Tsja.. wat moet je er nog van zeggen hè? Ik had hem jaren geleden al helemaal afgeschreven dus de pijn is al wel geleden. Maar een dieptepunt in mijn 'crowdfund-carrière' is dit toch absoluut..
Tegenover zulke 'bleeders' moeten weer heel wat succesvolle projecten staan, om deze schade te compenseren.

Jammer maar helaas; óók dit is crowdfunding. If you can't stand the heat, get out of the kitchen...
Wat is het verhaal hierachter? Klinkt als een scam?
Best pilot in history
pi_217825102
quote:

SPOILER

Dit is helaas typerend voor Max cf. Het totale verlies dat ik bij hun geleden heb wordt niet gecompenseerd door de resultaten bij andere platforms en ik ben niet de enige.
pi_217825431
T*rio solar 11 is na een jaar blijkbaar niet opgestart. We krijgen ons geld terug, stond gelukkig nog bij de notaris nu de rente nog. Deze maand moeten nog 3 fondsen die ook op de wassenaarseweg gevestigd zijn een betaling doen. Fingers crossed.
SPOILER

[ Bericht 3% gewijzigd door Fredericm op 02-06-2025 00:27:54 ]
pi_217826828
quote:

SPOILER

Was dit # 627642 in Newport?
Pecunia non olet
  maandag 2 juni 2025 @ 09:51:44 #225
454405 escortmk2
petrolhead
pi_217827012
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 mei 2025 21:53 schreef obligataire het volgende:
Die nabetaling van InvestorMatch/Lekker Enzo dat valt nog niet tegen, 7,5% van de hoofdsom.
Onderaan de streep dus zo’n 14% rendement, en dat was al 6% zonder deze nabetaling.

Natuurlijk met wat vertraging en gedoe, looptijd van 9 jaar ipv 3, maar voor de investeerders een prima afloop. Hopelijk kan de ondernemer nu ook weer verder, ik heb nooit het idee gehad dat het aan zijn intenties of inzet lag.
pi_217827534
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 09:26 schreef obligataire het volgende:

[..]
Als ik het zo lees is het een combinatie van twee leningen #627642 en #744839 voor één project. Was dat er eentje zonder hypotheek, of was dat die met de "vergeten" hypotheek?

SPOILER
Als ik zo snel door de rapportage van de curator scan lijkt het er op dat het bedrag dat mcf niet meer wil aanvechten als oorzaak een "registration of two legal charges" heeft waarbij ze in het ongelijk gesteld is en voor de kosten (gbp 16113) + rente veroordeeld lijkt te zijn en dat de curator dat hefet ingehouden op de uitbetaling.

Maar als iemand meer kennis van het engels recht heeft hoor ik graag hoe ik dat precies moet lezen.

[ Bericht 1% gewijzigd door tnhb op 02-06-2025 11:11:38 ]
pi_217827583
Herfinanciering bij Collin.

RE:BORN CVII B.V.

https://www.collincrowdfu(...)fefde055e6795960734a
pi_217828959
quote:

SPOILER

quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 09:26 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ik zit ook in project 627642. Was een van de twee projecten die ik als proef voor ¤200,- per project had meegenomen. Zelf hoor ik nooit meer wat van Max dus mooi dat je het gedeeld hebt. Heb jij hier nog een mail over gehad of zo? Heb je de ¤2,15 per ¤100,- al terug gekregen of moet dit nog komen. Bij mij is er in de wallet nog niets binnen gekomen.

Verder is het natuurlijk een bizar verhaal. Wat een prutsers!
Maar goed ik ga er geen woorden meer aan vuil maken.
pi_217829059
quote:
S. Laouaji

Deze staat nu open.
Voor mijn dubbele basisbedrag meegenomen.
pi_217829093
quote:
14s.gif Op maandag 2 juni 2025 14:01 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Deze staat nu open.
Thanks ik ook zoiets
Er staat een flamingo in mijn gezichtsveld... Rake $3
  maandag 2 juni 2025 @ 14:26:58 #231
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_217829185
quote:
14s.gif Op maandag 2 juni 2025 14:01 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Deze staat nu open.
Voor mijn niet. 7% in combinatie met Collin Direct is dat voor mij te karig.

Zie betere voorbij komen. Zegt mijn gevoel.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_217829187
Nieuw Collin project op vermoedelijk bijna klaar woonhuis:

Proef en Beleef Evenementen Dienstverlening
¤ 160.000 | 8,5 % rente | 60 maanden

https://www.collincrowdfu(...)ten-dienstverlening/

Dit zou ook nog wel een aardig project kunnen zijn voor een basisbedrag inleg als het woonhuis inderdaad bijna klaar is en de geschatte waarde van de taxateur van een half jaar geleden een beetje klopt.
quote:
Het onroerend goed betreft een vrijstaande nieuwbouwwoning, welke nagenoeg gereed is volgens de ondernemer. Het onroerend goed kent een taxatiewaarde op basis van een taxatierapport met als waardepeildatum 11-11-2024 van ¤ 1.325.000,- na volledige oplevering.
  maandag 2 juni 2025 @ 14:32:33 #233
454405 escortmk2
petrolhead
pi_217829206
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2025 16:53 schreef escortmk2 het volgende:

[..]
Ik heb pas navraag gedaan, geen reactie gekregen.

Ik heb vandaag een reactie gekregen:

De slottermijn wordt geherfinancierd bij Collin Crowdfund waar reeds de offerte voor is getekend. Wij zijn op dit moment bezig met het gereedmaken van de leningvoorwaarden en de pitch zodat wij deze kunnen voorleggen aan de investeerders. Naar verwachting zal herfinanciering binnen 3 weken geformaliseerd worden waarbij de slottermijn met bijbehorende dagrente pro rato uw investering wordt bijgeschreven op uw rekening courant.

(Collin 32524, BB vd Vl0*e*d)
pi_217829277
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 14:32 schreef escortmk2 het volgende:

[..]
Ik heb vandaag een reactie gekregen:

De slottermijn wordt geherfinancierd bij Collin Crowdfund waar reeds de offerte voor is getekend. Wij zijn op dit moment bezig met het gereedmaken van de leningvoorwaarden en de pitch zodat wij deze kunnen voorleggen aan de investeerders. Naar verwachting zal herfinanciering binnen 3 weken geformaliseerd worden waarbij de slottermijn met bijbehorende dagrente pro rato uw investering wordt bijgeschreven op uw rekening courant.

(Collin 32524, BB vd Vl0*e*d)
Op twee Corona uitstellen na betaalde hij altijd netjes. De laatste periode is natuurlijk erg rommelig en geen idee wat voor deze maanden lange vertraging heeft gezorgd. Ik weet nog niet of ik de nieuwe lening ga meenemen.
  maandag 2 juni 2025 @ 15:00:26 #235
454405 escortmk2
petrolhead
pi_217829360
quote:
14s.gif Op maandag 2 juni 2025 14:45 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Op twee Corona uitstellen na betaalde hij altijd netjes. De laatste periode is natuurlijk erg rommelig en geen idee wat voor deze maanden lange vertraging heeft gezorgd. Ik weet nog niet of ik de nieuwe lening ga meenemen.
Precies dat. Ik denk dat er voor zowel Collin als veel ondernemers nog veel winst te behalen valt als het op herfinanciering aankomt. Regel dit ruim van te voren, dan heb je een duidelijk verhaal en verwacht ik dat veel investeerders gewoon hun investering doorrollen. Idealiter zou je dan ook nog iets kunnen verzinnen op het feit dat je nu altijd ook eerst je nieuwe investering moet doen en dan later pas je geld terugkrijgt.
pi_217829802
quote:
14s.gif Op maandag 2 juni 2025 14:27 schreef Horsemen het volgende:

Dit zou ook nog wel een aardig project kunnen zijn voor een basisbedrag inleg als het woonhuis inderdaad bijna klaar is en de geschatte waarde van de taxateur van een half jaar geleden een beetje klopt.
[..]

De man heeft wel héél veel zelfvertrouwen om met een duur huis in aanbouw, voor zichzelf te beginnen. Daar moet niet al te veel mis gaan of hij moet andere huisvesting gaan zoeken....

Het is niet helemaal een sprong in het diepe, hij doet het al sinds 2023, maar nu fulltime . Met een schuld van 761 K en bijbehorende verplichtingen, en een stukje huishoudgeld (ik vermoed dat hij niet naar de Nettorama gaat), moet daar een beste winst uit gaan komen. Ik ben benieuwd.

[ Bericht 5% gewijzigd door obligataire op 02-06-2025 16:07:19 ]
Pecunia non olet
pi_217829900
Nieuwe CCF: Schilders- en Straalbedrijf Schalekamp B.V. - ¤ 350.000 | 8,5 % rente | 48 maanden

Deels herfinanciering begrijp ik, dus een deel van de leden hier zit misschien in het eerdere project.
Mooie zekerheden sowieso. Ik ben er positief over, iemand nog aandachtspunten?
pi_217830298
SIG
quote:
Vandaag zijn de maandelijkse uitbetalingen uitgekeerd. Vanwege een technische update duurt het langer dan gebruikelijk voordat de transacties zichtbaar zijn in het account. De verwachting is dat uiterlijk morgen, dinsdag 3 juni 2025, alle betalingen verwerkt zullen zijn.
pi_217830366
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 16:17 schreef Ricky86 het volgende:
Nieuwe CCF: Schilders- en Straalbedrijf Schalekamp B.V. - ¤ 350.000 | 8,5 % rente | 48 maanden

Deels herfinanciering begrijp ik, dus een deel van de leden hier zit misschien in het eerdere project.
Nou, vooral dat er staat
quote:
De overwaarde bedraagt derhalve ¤ 544.511,-.
Na financiering is de overwaarde “maar” 195k wat ik in dit geval bij een 2e hypotheek helemaal niet zo bijzonder goed vind.

WOZ-waarde
Peildatum WOZ-waarde
01-01-2024 557.000 euro
01-01-2023 532.000 euro
01-01-2022 620.000 euro
01-01-2021 562.000 euro
01-01-2020 535.000 euro
01-01-2019 524.000 euro
01-01-2018 447.000 euro
01-01-2017 423.000 euro
01-01-2016 406.000 euro
01-01-2015 437.000 euro
01-01-2014 437.000 euro
pi_217830641
Weer een faillissement. Lening met slechts 6% rente. Zou nog wel eens een probleem kunnen worden om alles terug te krijgen.
SPOILER
pi_217831122
quote:
14s.gif Op maandag 2 juni 2025 17:21 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Nou, vooral dat er staat
[..]
Na financiering is de overwaarde “maar” 195k wat ik in dit geval bij een 2e hypotheek helemaal niet zo bijzonder goed vind.

Bij het lezen van zowel de huidige als de vorige pitch heb ik vooral vragen.

De vorige lening was voor Schilders- en Straalbedrijf Schalekamp B.V., Unicum Schiedam B.V. en Unicum Moerdijk B.V en de heren Hodde en Timmerman., de nieuwe alleen voor Schalekamp en (na het overlijden van haar man) mevrouw Hodde. In de vorige pitch waren er 2 bedrijfspanden waarop een 1e hypotheek werd verkregen.

In de nieuwe pitch ontbreekt de andere leningnemer uit de vorige pitch.. Het te herfinancieren bedrag is de helft van de slottermijn van de oude lening, moet de heer Timmerman dan de andere ¤200.000 nog aflossen / herfinancieren of is er tijdens de looptijd extra afgelost?
Ook ontbreken de 2 bedrijfspanden. Het ene bedrijfspand (die in Pernis waar volgens Streetview Schalekamp was gevestigd) staat sinds 3 maanden te koop https://www.fundainbusine(...)jffelbroekselaan-75/ In het andere bedrijfspand zitten nu Schalekamp (op nr 31) en Unicum Schiedam (nr 33). Waarom dan geen hypotheek hierop?
Er wordt nu ook aangegeven dat er vorderingen op gelieerde partijen uitstaan. Welke gelieerde partijen en voor welk bedrag?
pi_217831295
quote:
14s.gif Op maandag 2 juni 2025 14:45 schreef Horsemen het volgende:
De laatste periode is natuurlijk erg rommelig en geen idee wat voor deze maanden lange vertraging heeft gezorgd.
Er is half maart door ccf aangegeven dat er nog een paar stukken misten voordat de aanvraag voor de herfinanciering in behandeling genomen kon worden. Dat was ongeveer op de dag dat alles afgelost moet worden, die aflossing gaat dus nu blijkbaar binnen een paar weken alsnog uitgevoerd worden als ik het zo lees.

SPOILER
pi_217831383
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 19:30 schreef tnhb het volgende:

[..]
Er is half maart door ccf aangegeven dat er nog een paar stukken misten voordat de aanvraag voor de herfinanciering in behandeling genomen kon worden. Dat was ongeveer op de dag dat alles afgelost moet worden, die aflossing gaat dus nu blijkbaar binnen een paar weken alsnog uitgevoerd worden als ik het zo lees.

SPOILER
Het eerste stuk had ik gezien. Was inmiddels geen paar weken meer maar een paar maanden.

Dank voor de extra info uit de spoiler.

Ik rol mijn investering niet door naar de nieuwe lening.

[ Bericht 1% gewijzigd door Horsemen op 02-06-2025 20:16:43 ]
pi_217832509
Ze zijn vrij laat bij sameningeld.

Normaal de eerste dag na het weekend alles verwerkt.
pi_217832554
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 21:13 schreef quepos het volgende:
Ze zijn vrij laat bij sameningeld.

Normaal de eerste dag na het weekend alles verwerkt.
Als het goed is heb je daar een e-mail over ontvangen. Zie ook de post van KrekelJapie van maandag 2 juni 2025 @ 17:12:02
pi_217833444
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 21:18 schreef FINONAF het volgende:

[..]
Als het goed is heb je daar een e-mail over ontvangen. Zie ook de post van KrekelJapie van maandag 2 juni 2025 @ 17:12:02
Ik heb geen mail gehad, op account van mijn vrouw wel. Zoals al eerder gesteld zijn er problemen met de mailserver van SIG die reeds maanden aanhouden. Heb ze daar nogmaals op gewezen.
pi_217833625
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 22:42 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
Ik heb geen mail gehad, op account van mijn vrouw wel. Zoals al eerder gesteld zijn er problemen met de mailserver van SIG die reeds maanden aanhouden. Heb ze daar nogmaals op gewezen.
Wat ook vervelend is dat is dat het vaak niet duidelijk is dat de mail van SiG afkomstig is met al die privé namen.
Waarom niet vanuit info@sameningeld.nl versturen? Nu zit het om de haverklap in mijn spam box.
pi_217833772
quote:
14s.gif Op maandag 2 juni 2025 17:21 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Nou, vooral dat er staat
[..]

WOZ-waarde
Peildatum WOZ-waarde
01-01-2024 557.000 euro
01-01-2023 532.000 euro
01-01-2022 620.000 euro
01-01-2021 562.000 euro
01-01-2020 535.000 euro
01-01-2019 524.000 euro
01-01-2018 447.000 euro
01-01-2017 423.000 euro
01-01-2016 406.000 euro
01-01-2015 437.000 euro
01-01-2014 437.000 euro
Denk dat het goed is dat je dit laat zien, 2e hypotheek is mogelijk niet volledig dekkend. Wel is het bedrijf goed winstgevend. Er zitten wat risico's aan en daarom staat de rente ook op 8,5% naar we hebben de laatste tijd wel wat slechtere projecten met minder rente voorbij zien komen voor mijn gevoel
pi_217834570
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 23:27 schreef eenjongen... het volgende:

[..]
Denk dat het goed is dat je dit laat zien, 2e hypotheek is mogelijk niet volledig dekkend. Wel is het bedrijf goed winstgevend. Er zitten wat risico's aan en daarom staat de rente ook op 8,5% naar we hebben de laatste tijd wel wat slechtere projecten met minder rente voorbij zien komen voor mijn gevoel
Ik heb ook niet gezegd dat ik het een slecht project vond. Ik reageerde op #Ricky86 die schreef:
quote:
Mijn aandachtspunt was dus dat de zekerheden van de 2e hypotheek misschien wel niet geheel dekkend zouden zijn.
pi_217834911
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 18:03 schreef KrekelJapie het volgende:
ning met slechts 6% rente. Zou nog wel eens e
Ja, ik zit in beide, met een ruime deelneming (ten opzichte van mijn andere participaties).
Maar ook hier laat Collin echt wel veel tijd overheen gaan en is niet erg proactief in het doorpakken en communiceren. Er komt nu al voor de 2e keer pas een update wanneer ik ernaar vraag...
Eind vorig jaar zou er al een herfinanciering plaatsvinden, maar door de ‘kerstdrukte’ werd dat uitgesteld naar uiteindelijk maart. Die herfinanciering is toen niet gelukt.
En nu is er een faillissement uitgesproken… In de tussenliggende periode werd er geen rente uitgekeerd. Voor nu zou het al een hele stap zijn als de inleg wordt terugbetaald, denk ik.
Ik zie als investeerder natuurlijk niet alles, maar dit soort ‘excuses’ wekken bij mij toch echt de indruk dat de leningnemer Collin aan het lijntje houdt en zich aan zijn verplichtingen probeert te onttrekken met smoesjes.
pi_217835318
quote:
14s.gif Op dinsdag 3 juni 2025 07:36 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Ik heb ook niet gezegd dat ik het een slecht project vond. Ik reageerde op #Ricky86 die schreef:
[..]
Mijn aandachtspunt was dus dat de zekerheden van de 2e hypotheek misschien wel niet geheel dekkend zouden zijn.

Een ander aandachtspunt is dat ik een fotootje zie van Knabbel & Babbel :s)
Pecunia non olet
pi_217835796
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2025 09:22 schreef obligataire het volgende:

[..]
Dan zou ik zeggen bij twijfel niet instappen. Deze knaagdieren hamsteren veelal voor eigen gewin. De investeerder heeft voor hen ,zo is in het verleden gebleken, geen prioriteit.
Overigens wel fijn van Collin dat ze deze waarschuwingsfotos van deze heren bij de pitch zetten. :)
pi_217836256
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2025 09:22 schreef obligataire het volgende:

[..]
Waar staat die foto?
Positief vind ik wel dat ondanks overlijden Jacco Hodde medio 24 de onderneming goed doordraait.
pi_217836293
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 16:17 schreef Ricky86 het volgende:

Voor eventuele liefhebbers het linkje:
SPOILER
pi_217836450
quote:
Een enorme lap tekst weer maar het venijn zit in een klein zinnetje:
- De zekerhedenpositie is volledig secundair en heeft geen dekkingswaarde.
Pecunia non olet
pi_217836734
1e hypotheek op gigantisch groot schip

Linkje

SPOILER
Man man man, wát een getallen....
pi_217837027
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2025 10:55 schreef Jaco078 het volgende:
1e hypotheek op gigantisch groot schip

Linkje

SPOILER
Man man man, wát een getallen....
Ondanks de korte looptijd overweeg ik een stevige inleg. Dit lijkt me een project dat niet kan of mag mislukken, alleen al omdat het de naam van onze koningin draagt en de partijen/subsidies die er bij betrokken zijn.

Wat zijn de risico's? Bouwrisico uiteraard, maar dat lijkt me gering.
Pecunia non olet
pi_217837028
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2025 10:33 schreef obligataire het volgende:

[..]
Een enorme lap tekst weer maar het venijn zit in een klein zinnetje:
- De zekerhedenpositie is volledig secundair en heeft geen dekkingswaarde.
Ja positief vind ik altijd wel dat je ziet hoe ze dat berekenen en geeft mij ook inzicht om pandrechten, tweede hypotheek en dergelijke te beoordelen bij andere crowdfundplatformen.
pi_217837494
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2025 11:17 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ondanks de korte looptijd overweeg ik een stevige inleg. Dit lijkt me een project dat niet kan of mag mislukken, alleen al omdat het de naam van onze koningin draagt en de partijen/subsidies die er bij betrokken zijn.

Wat zijn de risico's? Bouwrisico uiteraard, maar dat lijkt me gering.
Je vaart luxe binnen of gaat groots het schip in :)
Ik ben het met je eens dat hier veel belangen zijn om het project te laten slagen, nog even over nadenken, de r/c stroomt weer aardig vol de laatste dagen.
pi_217837725
Twee updates CRE:

Worms
SPOILER
Gerechtsgebouw Breda
SPOILER
Volgens de laatste update zou garageboxen Erfurt eindelijk deze maand eens moeten komen, ik ben benieuwd
pi_217838098
En tevens Pelkwijk
SPOILER
pi_217838349
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 18:03 schreef KrekelJapie het volgende:
Weer een faillissement. Lening met slechts 6% rente. Zou nog wel eens een probleem kunnen worden om alles terug te krijgen.
SPOILER
Brick....d (2) 42172 ff nagekeken,
SPOILER
Achteraf en mijn 1x basisinleg in Brickfield2, het leermoment dat deze kantoorlocatie to big was voor Dominique en Pepijn. Een "oud" hotel kan je nog gebruiken voor opvang asiel danwel arbeidsmigranten. Bij het kantoor ging de ¤cashflow uit agv leegstand welke niet opgelost werd.

Er zal zeker nog wel wat terugkomen maar denk dat het hutje tzt echt gekocht (zal wel cheap zijn) door een grote vastgoedtoko die de ¤bagage & zekerheiden heeft en er een plan voor maakt.
Ook benieuwd naar
SPOILER
en wat daar inzit en daarmee gebeurt

[ Bericht 13% gewijzigd door peterc op 03-06-2025 13:50:39 ]
pi_217838365
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2025 10:20 schreef Fredericm het volgende:
Waar staat die foto?
Als je naar de Collin site gaat via een pc dan staan de foto's rechts naast de pitch.
Als je het doet via een iPad dan staan ze onder de pitch en als je het doet via de app of je telefoon staan ze er niet bij.
pi_217838713
quote:
12s.gif Op dinsdag 3 juni 2025 13:22 schreef peterc het volgende:

[..]
Brick....d (2) 42172 ff nagekeken,
SPOILER
Achteraf en mijn 1x basisinleg in Brickfield2, het leermoment dat deze kantoorlocatie to big was voor Dominique en Pepijn. Een "oud" hotel kan je nog gebruiken voor opvang asiel danwel arbeidsmigranten. Bij het kantoor ging de ¤cashflow uit agv leegstand welke niet opgelost werd.

Er zal zeker nog wel wat terugkomen maar denk dat het hutje tzt echt gekocht (zal wel cheap zijn) door een grote vastgoedtoko die de ¤bagage & zekerheiden heeft en er een plan voor maakt.
Ook benieuwd naar
SPOILER
en wat daar inzit en daarmee gebeurt
44737 moet volgende maand afgelost worden. Gelukkig project met 1 ste hypotheek. Is Lumado ook failliet?
pi_217838723
Nieuwe kleine lening via Collin met een 4e hypotheek:

Rotterdam Posturefixx B.V.
¤ 50.000 | 8,0 % rente | 60 maanden

https://www.collincrowdfund.nl/rotterdam-posturefixx-b-v/

Zelf twijfel ik een beetje om hem voor mijn basis bedrag mee te nemen.

De eerste lening via Collin is van maart 2020 en liep 60 maanden en loopt blijkbaar nog steeds. Mijn vraag is zijn er hier investeerders die in deze lening zitten en kunnen vertellen waar de achterstand door is ontstaan? Mijn vermoeden is dat er een of twee Corona uitstellen zijn geweest.

Verder zijn de cijfers matig en rommelig. De zekerheden zouden wel voldoende moeten zijn.
pi_217838753
Nieuw project via Collin met een 1e hypotheek op een recreatiewoning:

Carolien de Vroege
¤ 112.000 | 8,0 % rente | 60 maanden

https://www.collincrowdfund.nl/carolien-de-vroege/

Deze wil ik wel voor mijn basisbedrag meenemen.

Hier stond hij in het verleden te koop: https://hestia.nl/object/groene-heuvels-20/
Te huur: https://www.micazu.nl/vak(...)roene-heuvels-45541/

WOZ gegevens:
quote:
Adres
Groene Heuvels 20
6644KZ
Ewijk
WOZ-waarde
Peildatum WOZ-waarde
01-01-2024 130.000 euro
01-01-2023 120.000 euro
01-01-2022 105.000 euro
01-01-2021 63.000 euro
01-01-2020 68.000 euro
01-01-2019 73.000 euro
01-01-2018 74.000 euro
01-01-2017 71.000 euro
01-01-2016 71.000 euro
01-01-2015 75.000 euro
01-01-2014 77.000 euro

< Minder weergeven
WOZ-gegevens
Identificatie:
020900002665
Grondoppervlakte:
305m2
Kenmerken
Bouwjaar:
1996
Gebruiksdoel:
logiesfunctie
Oppervlakte:
78m2
Adresseerbaar object:
0209010000008294
Nummeraanduiding:
0209200000007178
pi_217838804
quote:
14s.gif Op dinsdag 3 juni 2025 14:08 schreef Horsemen het volgende:
Nieuw project via Collin met een 1e hypotheek op een recreatiewoning:

Carolien de Vroege
¤ 112.000 | 8,0 % rente | 60 maanden

https://www.collincrowdfund.nl/carolien-de-vroege/

Deze wil ik wel voor mijn basisbedrag meenemen.

Hier stond hij in het verleden te koop: https://hestia.nl/object/groene-heuvels-20/
Te huur: https://www.micazu.nl/vak(...)roene-heuvels-45541/

WOZ gegevens:
[..]

Niet een 1e hypotheek op de woning volgens mij, maar op opstal/erfpacht. Lijkt me iets minder dan hypotheek op vastgoed.
pi_217838855
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2025 14:14 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Niet een 1e hypotheek op de woning volgens mij, maar op opstal/erfpacht. Lijkt me iets minder dan hypotheek op vastgoed.
Er staat "Er wordt een eerste hypothecaire inschrijving ter hoogte van ¤ 112.000,- op het recht van erfpacht en opstal "
Ik ging er vanuit dat de woning de opstal is?

Aanvulling: Ik mail Collin even.

[ Bericht 2% gewijzigd door Horsemen op 03-06-2025 14:29:49 ]
pi_217839714
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2025 14:03 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
44737 moet volgende maand afgelost worden. Gelukkig project met 1 ste hypotheek. Is Lumado ook failliet?
NEE. , maar is 100% dochter van de de nu failliete Leblanc Hld. De hld had ook een 50% belang in Brickfield bij start vh project, de andere 50% was van ZV Beheer BV welke 16nov23 failliet is gegaan. Zie hiertoe onderstaande passages uit het faillissementsverslag van ZV beheer BV

SPOILER
pi_217839753
quote:
14s.gif Op dinsdag 3 juni 2025 14:19 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Er staat "Er wordt een eerste hypothecaire inschrijving ter hoogte van ¤ 112.000,- op het recht van erfpacht en opstal "

We hebben bij GvE een keer gehad dat er geen hypotheek op de recreatiewoning zelf gevestigd kon worden. We kregen toen een hypotheek op het opstalrecht. Was minder sterk was het algemene idee:
quote:
Mail GvE:
Gedurende het notariële proces is gebleken dat de ondergrond behorende bij de recreatiewoning bij het park in eigendom blijft. Dit in tegenstelling tot hetgeen bekend was bij publicatie van het project. Dit betekent dat geldnemer geen registergoed in eigendom verkrijgt. Gevolg hiervan is dat wij geen registergoed kunnen belasten met het hypotheekrecht.

Wij zijn hierover in gesprek gegaan met de geldnemer en begeleidend adviseur, die direct actie hebben ondernomen. Op dit moment wordt daarom de concrete mogelijkheid onderzocht om een opstalrecht te vestigen en dit te belasten met hypotheekrecht.
Dit lijkt erg op de omschrijving in de pitch van CCF.
pi_217839773
quote:
14s.gif Op maandag 2 juni 2025 14:27 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Staat open
pi_217839930
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2025 16:10 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Staat open
Als snackje meegenomen, neem aan dat iemand van CCF een keer langs het bijna afgebouwd huuske is gereden om te kieken, 27km en een klein halfuurtje rijden, ook hadden ze een as it is fotootje kunnen plaatsen. Hij kan nog altijd terug i h onderwijs als (bij)baantje mocht het aanbranden.

[ Bericht 1% gewijzigd door peterc op 03-06-2025 17:43:37 ]
pi_217839994
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 17:12 schreef KrekelJapie het volgende:
SIG
[..]

Inmiddels in de wallet.
pi_217840205
quote:
14s.gif Op dinsdag 3 juni 2025 16:37 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Inmiddels in de wallet.
opnieuw minus een paar "Zaandam" projecten...
pi_217840235
quote:
88s.gif Op dinsdag 3 juni 2025 16:59 schreef Inductor het volgende:

[..]
opnieuw minus een paar "Zaandam" projecten...
Had jij anders verwacht dan?
pi_217840281
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2024 16:20 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]

Voor degenen die hier in zitten (ikzelf niet): vanmorgen tijdens mijn hardlooprondje kwam ik toevallig langs dit pand, en het lijkt erop dat de verbouwing is begonnen. Het is wel echt een bouwval, dus voorlopig wordt er vooral gesloopt (afgaande op wat ik zo snel in het voorbijgaan kon zien).
quote:
12s.gif Op zondag 10 november 2024 16:30 schreef peterc het volgende:

[..]

Dank namens degenen die hier inzitten. Hou zou maar op de hoogte als je voorbij komt OpDieFiets danwel hardlopend *O*
Gaat over dit project:
SPOILER
Vandaag rende ik voor het eerst sinds lange tijd weer eens langs dit pand. De puien aan de voorkant liggen er nu uit en de nieuwe puien staan klaar om geplaatst te worden. Verder lijkt er aan de buitenkant nog niets gebeurd te zijn en ziet het er nog steeds uit als een bouwval. Lijkt niet heel erg op te schieten allemaal...
  dinsdag 3 juni 2025 @ 17:16:13 #279
13309 nostra
ask why
pi_217840372
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2025 17:06 schreef OpDieFiets het volgende:
Gaat over dit project:
quote:
Angelmo wil naast zijn huidige, jarenlange werkzaamheden als technisch tekenaar (ZZP-er) zijn activiteiten in de vastgoedwereld uitbreiden. Om dit te verwezenlijken wil hij nu een pand aan de Amsterdamsestraatweg 975-977 te Utrecht transformeren naar twee bedrijfsruimten en twee woningen. Hij zal extra waarde creëren door het pand volledig op te knappen en de oppervlakte van de woningen te vergroten. De omgevingsvergunning is verleend.

De getaxeerde marktwaarde in huidige staat van het pand aan de Amsterdamsestraatweg heeft de taxateur bepaald op ¤ 660.000,- (waardepeildatum: 07-08-2024). De verbouwkosten heeft Angelmo begroot op ¤ 245.000,- exclusief BTW. De aannemer die de verbouwing uitvoert, heeft jarenlange ervaring in de bouw. Hij heeft een getekende offerte voor de begrote bouwkosten afgegeven. Angelmo gaat zelf ook actief meewerken aan de verbouwing. De getaxeerde marktwaarde van het pand in lege staat na verbouwing bedraagt ¤ 1.120.000,- (waardepeildatum: 07-08-2024). Angelmo verwacht de bedrijfsruimtes en de woningen voor een hogere prijs te verkopen, namelijk in totaal voor ¤ 1.400.000,-.
Tja.

"Angelo is nu als technisch tekenaar aan het zzp'en en hoort daar allerlei verhalen over pandjes flippen en tonnen die daarmee verdiend worden. Dat wil hij ook wel. Hij heeft daarom een krot gekocht op een B-locatie. Mits hij ook een hoop zelf doet, doet de aannemer de rest voor 250k. De taxateur verwacht dat als de verbouwing naar tevredenheid is verlopen, het pand 1,1 miljoen waard zal zijn, maar na alle verhalen denkt Angelo het voor 1,4 miljoen ook wel te kunnen verkopen. Graag centjes voor Angelo!"
Best pilot in history
pi_217840587
Onze Re-born boys. Hopelijk niet te snel op de brommer

https://www.quotenet.nl/v(...)n-reborn-werelddeal/
pi_217840848
quote:
12s.gif Op dinsdag 3 juni 2025 17:42 schreef peterc het volgende:
Onze Re-born boys. Hopelijk niet te snel op de brommer

https://www.quotenet.nl/v(...)n-reborn-werelddeal/
Dat pier-project hebben ze bij Nli gefinancierd
pi_217842790
Ik begrijp Schalekamp fundcoaches knabbel en babbel geen goede naam hebben bij leden van dit forum?
pi_217843066
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2025 12:15 schreef Bieselke het volgende:
............Volgens de laatste update zou garageboxen Erfurt eindelijk deze maand eens moeten komen, ik ben benieuwd
Je doelt op de update van 14-3? Laten we het hopen. Ik had het prettig gevonden als ze nog een keer hadden gemeld dat een en ander op schema ligt. Het is en blijft een zware bevalling.
Pecunia non olet
  dinsdag 3 juni 2025 @ 22:34:53 #284
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_217843295
Je moet voor de aardigheid nog eens alle updates betreffende dit project teruglezen.
https://www.crowdrealesta(...)ageboxen-erfurt/blog

Totaal geen grip op de leningnemer! Het heeft eigenlijk een erg hoog MaxCF gehalte.
pi_217844071
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2025 08:36 schreef escortmk2 het volgende:

[..]

Een soortgelijk bericht gaan we binnenkort ook krijgen over een schoenenzaak

SPOILER
Had iemand hier nog iets van gezien?
pi_217844353
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 06:30 schreef Tjalala het volgende:

[..]
Had iemand hier nog iets van gezien?
Goed dat je het nog even aanzwengelt!

Nee, helemaal stil.

Misschien moeten de mensen die hier in zitten er nog even een mailtje aan wagen om nog wat van de investering terug te zien.

Voor je het weet gebruikt hij het geld om een van zijn eigen openstaande rekeningen mee te betalen want klaarblijkelijk zit hij zelf ook nogal krap.
pi_217844555
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2025 22:17 schreef obligataire het volgende:

[..]
Je doelt op de update van 14-3? Laten we het hopen. Ik had het prettig gevonden als ze nog een keer hadden gemeld dat een en ander op schema ligt. Het is en blijft een zware bevalling.
Daarom laat ik me blij verrassen indien het wel komt :) Het hele deelaflossingenverhaal is voor mij sowieso nieuw, maar ondertussen ben ik bij dit project allang blij als er iets binnenkomt. De andere "typische" CRE-projecten blijft de intrest binnenkomen ook aal blijven ze zonder veel duidelijkheid verlengd worden, hier heb je zelfs dat niet.
pi_217845285
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 08:37 schreef Bieselke het volgende:

[..]
Daarom laat ik me blij verrassen indien het wel komt :) Het hele deelaflossingenverhaal is voor mij sowieso nieuw, maar ondertussen ben ik bij dit project allang blij als er iets binnenkomt. De andere "typische" CRE-projecten blijft de intrest binnenkomen ook aal blijven ze zonder veel duidelijkheid verlengd worden, hier heb je zelfs dat niet.
Ik zou wel eens willen weten wat er nu eigenlijk aan de hand is daar. Of heb ik dat ergens gemist in de updates.
Het project zag er veelbelovend uit, het perceel was al verworven en de bouw van de garageboxen was al gestart, er was ook veel vraag naar dit soort boxen. En met een rente van 5% verwacht je vooraf ook niet al te veel problemen. Maar inmiddels is het een hoofdpijndossier waar ze bij CRE zelf ook wel de nodige frustaties van zullen hebben. Ze geven de moed niet op, dat is het positieve. Vooralsnog hebben ze geen defaults en dat zullen ze heel graag zo houden.
Pecunia non olet
pi_217845308
Duitse 1e hypotheek
Collin
Linkje

SPOILER
pi_217846373
quote:
14s.gif Op dinsdag 3 juni 2025 14:19 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Is hier nog iets uitgekomen of heeft iemand over dit project nog een (aanvullende) mening?
  woensdag 4 juni 2025 @ 11:46:09 #291
454405 escortmk2
petrolhead
pi_217846472
quote:
14s.gif Op woensdag 4 juni 2025 07:56 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Goed dat je het nog even aanzwengelt!

Nee, helemaal stil.

Misschien moeten de mensen die hier in zitten er nog even een mailtje aan wagen om nog wat van de investering terug te zien.

Voor je het weet gebruikt hij het geld om een van zijn eigen openstaande rekeningen mee te betalen want klaarblijkelijk zit hij zelf ook nogal krap.
Ik ben deze niet vergeten en had een herinneringsmailtje gestuurd.

Mocht een reactie uitblijven dan wil ik eigenlijk via de curator achterhalen wat er is uitgekeerd en daarmee eventuele vervolgstappen bedenken.
pi_217846481
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 11:35 schreef Ricky86 het volgende:

[..]
Is hier nog iets uitgekomen of heeft iemand over dit project nog een (aanvullende) mening?
Wat zou het anders kunnen zijn, dan de woning?
Pecunia non olet
pi_217846663
Nog een projectje van 4 dimensionaal

Linkje

SPOILER
pi_217846700
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 11:47 schreef obligataire het volgende:

[..]
2092 maak ik niet meer mee tenzij er tussentijds een levens elixer wordt uitgevonden. Dus in de looptijd van delening zal de taxatiewaarde met de huidige woningnood en plannen om recreatie bewoning voor normaalgebruik te legaliseren niet snel neerwaarts gaan. Ondanks dat ik geen fan ben van erfpacht wil ik deze wel meenemen.
pi_217846768
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 11:35 schreef Ricky86 het volgende:

[..]
quote:

[..]
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 12:08 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
2092 maak ik niet meer mee tenzij er tussentijds een levens elixer wordt uitgevonden. Dus in de looptijd van delening zal de taxatiewaarde met de huidige woningnood en plannen om recreatie bewoning voor normaalgebruik te legaliseren niet snel neerwaarts gaan. Ondanks dat ik geen fan ben van erfpacht wil ik deze wel meenemen.
Tot op heden nog geen reactie van Collin gekregen.

#KrekelJapie zou hier best eens gelijk in kunnen hebben dat het wat gecompliceerder ligt.
pi_217846955
quote:
1s.gif Op donderdag 20 februari 2025 16:25 schreef zeeland6 het volgende:
Het Schip in bij gve
SPOILER
SPOILER
Dat heeft nog best lang geduurd...
pi_217846980
quote:

[..]
Pitch geeft mogelijk aan dat het gaat om hypotheek op opstalrecht. Niet op de woning zelf. Dan zou dit van toepassing kunnen zijn
quote:
Een recht van opstal kan eindigen. Het kan bijvoorbeeld gevestigd zijn voor bepaalde tijd. Of het recht kan worden opgezegd door één van beide partijen. Dit heeft tot gevolg dat een hypotheekrecht op een opstalrecht minder zekerheid biedt dan een opstalrecht op een volledig eigendomsrecht.

[ Bericht 15% gewijzigd door KrekelJapie op 04-06-2025 13:55:09 ]
pi_217847868
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 12:46 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Pitch geeft mogelijk aan dat het gaat om hypotheek op opstalrecht. Niet op de woning zelf. Dan zou dit van toepassing kunnen zijn
[..]

Niet mogelijk, het staat er letterlijk, dat de inschrijving rust op het recht van erfpacht en opstal (einddatum 31-12-2092).

Het zijn allebei zakelijke rechten (eigendom en opstal), maar het opstalrecht is idd eindig en ten gevolge van natrekking wordt de eigenaar van de grond dan eigenaar van de opstal. Zonder vergoeding denk ik. Dus met andere woorden de eigenaar van het opstalrecht moet incalculeren dat zijn eigendom over 67 jaar helemaal afgeschreven is.

Dat maakt het uiteraard voor nu en zo lang als wij leven, niet héél erg spannend. Over 5 jaar zijn er nog 62 jaar over en dan is de lening ook nog maar 86K (van de 112K nu).
Pecunia non olet
pi_217847916
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 14:13 schreef obligataire het volgende:

[..]
Niet mogelijk, het staat er letterlijk, dat de inschrijving rust op het recht van erfpacht en opstal (einddatum 31-12-2092).

Het zijn allebei zakelijke rechten (eigendom en opstal), maar het opstalrecht is idd eindig en ten gevolge van natrekking wordt de eigenaar van de grond dan eigenaar van de opstal. Zonder vergoeding denk ik. Dus met andere woorden de eigenaar moet incalculeren dat zijn eigendom over 67 jaar helemaal afgeschreven is.

Dat maakt het uiteraard voor nu en zo lang als wij leven, niet héél erg spannend. Over 5 jaar zijn er nog 62 jaar over en dan is de lening ook nog maar 86K (van de 112K nu).
Maar, stel dat de camping/vakantiepark wordt verkocht en de nieuwe eigenaar heeft andere plannen, zou het opstalrecht dan eerder opgezegd kunnen worden? Gebeurd vaak genoeg dat gebruikers van de grond moeten vertrekken. deze zekerheid is dan een hele andere zekerheid dan hypotheek op een woonhuis.
pi_217848105
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 14:17 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Maar, stel dat de camping/vakantiepark wordt verkocht en de nieuwe eigenaar heeft andere plannen, zou het opstalrecht dan eerder opgezegd kunnen worden? Gebeurd vaak genoeg dat gebruikers van de grond moeten vertrekken. deze zekerheid is dan een hele andere zekerheid dan hypotheek op een woonhuis.
Opstal is een zakelijk recht (notariële akte, inschrijving kadaster), dus daar kan een koper m.i. niets tegen doen. Hooguit afkopen....

De situatie die jij schetst daar hebben de gebruikers kortlopende huurovereenkomsten of iets dergelijks.
Pecunia non olet
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')