abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217556295

Crowdfunding is hot! In 2022 is in Nederland 1,08 miljard euro via crowdfunding opgehaald. Dat is een groei van 48% ten opzichte van een jaar eerder. Niet eerder werd in een jaar tijd zoveel met crowdfunding gefinancierd.(bron).

Vormen van crowdfunding
Er zijn 4 vormen van crowdfunding:
• Lening crowdfunding (Crowdfinance)
• Aandelen crowdfunding
• Schenking / Donatie crowdfunding
• Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding

Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:

Crowdfundingplatformen met ECSP vergunning
Collin Crowdfund (CCF), leningen voor MKB met crowdfundcoach.
Geldvoorelkaar (GVE), leningen voor MKB en particulieren.
Samen In Geld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Horeca Crowdfunding Nederland (HCN), leningen voor horeca.
Waarde voor je Geld (WvjG), leningen met een christelijk normen- en waardenkader voor het MKB.
NLinvesteert (NLI), een platform voor zakelijke financiering waaronder crowdfunding.
Duurzaam Investeren (DI), combinatie van maatschappelijk en financieel rendement.
Lenderspender (LS), peer-to-peer lending.
October (OCT), platform voor MKB-financieringen in continentaal Europa.
One Planet Crowd (OPC), groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc.
Voordegroei (VDG), leningen voor MKB.
Crowd About Now (CAN), leningen voor food, horeca, retail.
Lendahand (LDH), investeren in opkomende economieën.
Crowd Real Estate (CRE), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.

Crowdfundingplatformen KOM Group
Kapitaal Op Maat (KOM), leningen voor MKB.
Capital Circle (CC), leningen voor MKB.

Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zekerheden
SPOILER
Webinars zekerheden
SPOILER
Webinar box3 belastingwetgeving
SPOILER
Exitstrategieën platformen
SPOILER
Informatie Kifid
SPOILER
Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Statistieken
SPOILER
Nominale en effectieve rente
SPOILER
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
Pecunia non olet
pi_217556464
31354 GVE Bar Lef > Biertje toegestaan *O* Basisinleg gedaan, lijken mij serieuze ondernemers met een plan, geen 100% garantie op suc6 , maar locatie lijkt OK, Plus handige meneer = timmerman dus die heeft bouw connecties, waardoor de verbouwing niet gierend uit de ¤ loopt zoals onze Consultant JvK in Made bij CCF.

https://planviewer.nl/lb/(...)aat-26-te-zaltbommel
https://kennis.cultureele(...)Zaltbommel_40276.pdf

[ Bericht 14% gewijzigd door peterc op 06-05-2025 12:23:26 ]
pi_217557836
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 mei 2025 10:51 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Heb jij bij deze vervroegde aflossing wel de 22 dagen dagrente ontvangen? Bij mij zat dit er namelijk niet bij. Bij andere vervroegde aflossingen ontving ik 1 bedrag waar de dagrente ook bij zat. Ik had gehoopt dat dit dan maandag of vandaag alsnog apart gestort zou worden, maar tot nu toe helaas niet. Wel de maandtermijnen van andere projecten ontvangen.
Ik had toch even een mailtje gestuurd naar HCN om te vragen naar de ontbrekende dagrente van K-Town.
Antwoord:
quote:
U heeft gelijk, per abuis is de rentebetaling vergeten. Deze zal aankomende vrijdag alsnog met een reguliere betaalbatch worden meegenomen.
Excuses voor het ongemak.
Is toch weer een pak magnums. Of eigenlijk 2 aangezien ze bij de hamster supermarkt deze week 1+1 gratis zijn.

Zo blijkt maar weer, controleren van de betalingen heeft nut.
pi_217557930
Voor de Brix mensen en omdat ik zelf geinteresseerd was, heb ik bij Collin nagevraagd hoe het zit met de stapelborgstellingen:

quote:
Beste meneer Nostra,

Hartelijk dank voor uw vraag.

Er wordt per individuele borgstelling beoordeeld of die borgstelling materieel of moreel is.

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: Contactformulier collincrowdfund <mail@collincrowdfund.nl>
Verzonden: zaterdag 3 mei 2025 07:17
Aan: Collin Crowdfund <info@collincrowdfund.nl>
Onderwerp: Nieuw Bericht Van Collin Crowdfund

Bericht: Bij de pitches van de Brix financieringen wordt gemeld datbde borgstelling van 750k volledig materieel is, maar dat ook andere borgstellingen van 2MM zijn verstrekt. Is die 2 miljoen voor het waardeoordeel "volledig materieel" afgetrokken van de vermogenspositie van de borgsteller, of wordt dat slechts per individuele borgstelling beoordeeld?
In this present crisis, government is not the solution to our problem; government is the problem. From time to time we've been tempted to believe that society has become too complex to be managed by self-rule, that government by an elite group is superior to government for, by, and of the people.
To regret is to compromise
pi_217557969
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 mei 2025 15:23 schreef nostra het volgende:
Voor de Brix mensen en omdat ik zelf geinteresseerd was, heb ik bij Collin nagevraagd hoe het zit met de stapelborgstellingen:
[..]

Klinkt mooi, maar twijfel toch een beetje. Het zou ook beter zijn om inzichtelijk te maken, welke borgstellingen eerder zijn afgegeven en waarom het dan nog steeds materieel is.
pi_217559622
Vandaag in de nieuwsbrief van Collin: Statistieken april - netto rendement laatste 3 jaar 6,94%. In de nieuwbrief van begin april was netto rendement in maart nog 7,02% en een maand daarvoor 7,04%. Daarentegen is de leningrente van 8,32% in februari naar 8,35% in april gegaan. Zijn er wat forse afboekingen / voozieningen geweest in april of is er een andere oorzaak voor dat lagere redement laatste 3 jaar?
pi_217560181
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 mei 2025 18:30 schreef Soulfreak het volgende:
Vandaag in de nieuwsbrief van Collin: Statistieken april - netto rendement laatste 3 jaar 6,94%. In de nieuwbrief van begin april was netto rendement in maart nog 7,02% en een maand daarvoor 7,04%. Daarentegen is de leningrente van 8,32% in februari naar 8,35% in april gegaan. Zijn er wat forse afboekingen / voozieningen geweest in april of is er een andere oorzaak voor dat lagere redement laatste 3 jaar?
Voorzien is in april hard opgelopen van 6,6 naar 7,3 miljoen. De achterstanden zijn in maart hard opgelopen van 27,5 naar 36,8 miljoen
pi_217560453
Bij HCN zal de situatie niet veel beter zijn, ik zie daar toch wel wat zorgelijke ontwikkelingen de laatste maanden.
Pecunia non olet
pi_217560459
Nog een half miljoen voor herfinanciering SiG. Tot die tijd dubbele rente. Wel de vraag of deze nog vol gaat lopen.

https://investeren.sameni(...)27-herfinanciering-2
pi_217560578
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 mei 2025 20:01 schreef obligataire het volgende:
Bij HCN zal de situatie niet veel beter zijn, ik zie daar toch wel wat zorgelijke ontwikkelingen de laatste maanden.
Bij HCN heb ik nu inderdaad 3 projecten on hold staan. Eentje staat te koop bij een horeca makelaar en is recent ¤20.000 gedaald qua vraagprijs, een ander zou volgens de leningnemer ook te koop staan maar het was HCN ten tijde van de laatste update onbekend of dit verkooptraject via een horecamakelaar gedaan wordt. En nr 3 heeft de benen genomen naar Albanie.

Dit alles kan wel eens een deukje slaan in mijn tot nu toe prima rendement bij HCN. Sinds ik daar begon in december 2016 heb ik slechts 1 default daar waardoor er slechts 0,03% afgeboekt is.
pi_217562585
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 mei 2025 20:02 schreef KrekelJapie het volgende:
Nog een half miljoen voor herfinanciering SiG. Tot die tijd dubbele rente. Wel de vraag of deze nog vol gaat lopen.

Ik weet niet of SIG hier meeleest, maar als ze een tussenschijf zouden kunnen creëren van bijvoorbeeld ¤600K tot de ¤900K tegen een rente die tussen schijf 1 en schijf 2 in zit, zeg zo'n 9%, dan vind ik het zeker een inleg waard. Nu blijf ik nog even aan de zijlijn.
pi_217563185
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 mei 2025 23:03 schreef djtiesto8 het volgende:

[..]
Ik weet niet of SIG hier meeleest, maar als ze een tussenschijf zouden kunnen creëren van bijvoorbeeld ¤600K tot de ¤900K tegen een rente die tussen schijf 1 en schijf 2 in zit, zeg zo'n 9%, dan vind ik het zeker een inleg waard. Nu blijf ik nog even aan de zijlijn.
Ik vond het oude systeem ook beter dan het huidige.
pi_217564708
Nieuwe geborgde lening HCN, link
https://horecacrowdfundin(...)dam-geborgd-zpvy7epy
Pecunia non olet
pi_217564752
Nieuw project via Collin. Starter en horeca met 1e hypotheek op bedrijfspand met bedrijfswoning:

Proeflokaal Geverik
¤ 360.000 | 8,5 % rente | 48 maanden

https://www.collincrowdfund.nl/proeflokaal-geverik/

https://www.funda.nl/deta(...)rstraat-42/89097478/
pi_217564904
De Duitse autopoetser zat al snel vol. Sehr gut
pi_217564917
quote:
0s.gif Op woensdag 7 mei 2025 11:04 schreef FokkerCF het volgende:
De Duitse autopoetser zat al snel vol. Sehr gut
Und der Obli war mit dabei :P
Pecunia non olet
pi_217565407
Ik heb me ook voor deze ingeschreven. Ben trouwens blij dat ik dit forum heb ontdekt, een hoop waardevolle informatie.
pi_217565817
Welkom pieter1. Ik zit ook een paar jaar op dit forum en het heeft me al voor heel wat missers behoed.
pi_217565854
quote:
14s.gif Op woensdag 7 mei 2025 10:32 schreef Horsemen het volgende:
Nieuw project via Collin. Starter en horeca met 1e hypotheek op bedrijfspand met bedrijfswoning:

Proeflokaal Geverik
¤ 360.000 | 8,5 % rente | 48 maanden

https://www.collincrowdfund.nl/proeflokaal-geverik/

https://www.funda.nl/deta(...)rstraat-42/89097478/
hoge ltv op bedrijfspand alles gebasseerd op prognoses...brrrrrr
pi_217565907
Nieuw project via Collin met een 1e hypotheek op een woonhuis:

Modern Lifestyle Technologies B.V.
¤ 100.000 | 9,0 % rente | 60 maanden

https://www.collincrowdfund.nl/modern-lifestyle-technologies-b-v/

Zware verliesfinanciering, negatief e.f., hockeystick prognose. Het enige positieve is de zeer sterke 1e hypotheek op het verhuurde woonhuis wat de ouders afgeven.
Arme mensen. Zeer grote kans op gedoe bij dit project. Op basis van de zekerheden overweeg ik hem wel basis mee te nemen maar verder :X
pi_217565946
quote:
14s.gif Op woensdag 7 mei 2025 12:56 schreef Horsemen het volgende:

Zware verliesfinanciering, negatief e.f., hockeystick prognose. Het enige positieve is de zeer sterke 1e hypotheek op het verhuurde woonhuis wat de ouders afgeven.
Arme mensen. Zeer grote kans op gedoe bij dit project. Op basis van de zekerheden overweeg ik hem wel basis mee te nemen maar verder :X
precies hetzelfde hier!
pi_217565963
quote:

quote:

Ik herken dat gevoel. Enerzijds denk je; is lenen wel het beste voor u. Anderzijds; als wij niet meedoen, doen anderen wel mee; vol komtie toch wel .
pi_217566068
quote:

Als er een linkje is doe ik ook graag mee.De wekker zetten doe ik niet voor dit project
pi_217566165
Collin gebeld over the Rijschool Br*nkman. Uiterste activeringsdatum was gisteren. Ik wordt teruggebeld

[ Bericht 23% gewijzigd door Fredericm op 07-05-2025 14:03:57 ]
pi_217566175
quote:
0s.gif Op woensdag 7 mei 2025 13:22 schreef Fredericm het volgende:
Collin gevekr over the Rijschool bronkman
Wablief?
In this present crisis, government is not the solution to our problem; government is the problem. From time to time we've been tempted to believe that society has become too complex to be managed by self-rule, that government by an elite group is superior to government for, by, and of the people.
pi_217566179
quote:
10s.gif Op woensdag 7 mei 2025 13:23 schreef nostra het volgende:

[..]
Wablief?
Dikke vingers post afgemaakt.
pi_217566290
quote:
0s.gif Op woensdag 7 mei 2025 10:23 schreef obligataire het volgende:
Nieuwe geborgde lening HCN, link
https://horecacrowdfundin(...)dam-geborgd-zpvy7epy
Dat is dan al de 2e keer dat zij een geborgde lening hebben, in mei 2023 ook eentje, voor ¤250.000 en 60 maanden.

Van HCN vernomen dat er eind deze week of begin volgende week weer een nieuwe Fat Phill’s gaat komen. Misschien dat ik er daar eens eentje van mee pak met het geld van de vervroegde aflossing van afgelopen week. Ik heb tot nu toe nog geen vette Flip.
pi_217566471
quote:
1s.gif Op woensdag 7 mei 2025 13:22 schreef Fredericm het volgende:
Collin gebeld over the Rijschool Br*nkman. Uiterste activeringsdatum was gisteren. Ik wordt teruggebeld

Wordt 9 mei rentedragend
pi_217566809
quote:
0s.gif Op woensdag 7 mei 2025 13:40 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Dat is dan al de 2e keer dat zij een geborgde lening hebben, in mei 2023 ook eentje, voor ¤250.000 en 60 maanden.

Dat is niet verwonderlijk als ik naar hun solvabiliteit kijk, die is vet negatief. Borgstelling was hard nodig in dit geval. Prachtige teksten in de pitch maar de cijfers zeggen toch wat anders....
Pecunia non olet
pi_217567114
quote:
0s.gif Op woensdag 7 mei 2025 14:47 schreef obligataire het volgende:

[..]
Dat is niet verwonderlijk als ik naar hun solvabiliteit kijk, die is vet negatief. Borgstelling was hard nodig in dit geval. Prachtige teksten in de pitch maar de cijfers zeggen toch wat anders....
Zover had ik nog niet eens gelezen. Tegen de tijd dat ik hem zag was die al vol. Daarnaast, om nu nog een geborgd project mee te nemen levert te weinig rendement op met het oog op de geplande verhoging van het fictef rendement in 2026.

De naam en die zwart-wit foto kwamen me bekend voor dus even terug gezocht en kwam het eerdere project tegen. Die solvabiliteit cijfers stonden er in de eerste pitch niet bij https://horecacrowdfundin(...)dam-geborgd-nlq6vmpm
pi_217567326
quote:

Ze proberen EMS pakken te verkopen. Dan zal er toch nog wel wat aan de bereikbaarheid van hun site moeten gebeuren. Als ik Google op EMS pak zie ik ze er nergens tussen staan.
De financiering als eerste gebruikt worden denk ik zo.
Neem hem op basis van de uitstekende zekerheden wel mee overigens.
pi_217567383
quote:

Bij deze het linkje,

https://www.collincrowdfu(...)a2c4bd863335c267fb79
pi_217567610
Bureau tandem reclamebureau vind ik er wel vertrouwenwekkend uitzien, tenminste goed lopend bedrijf en eerste hypo, helaas maar 7,5% linkje is welkom
pi_217567628
Ik heb Collin nog een poging gedaan om vergoedingrente te krijgen als een financiering niet doorgaat, nul op rekest. Hierbij hun reactie.
---
Daarnaast wil ik graag nog even verder reageren op uw andere opmerking. Net als u vinden wij het vervelend wanneer een leningaanvraag geen doorgang vindt. Helaas komt het sporadisch voor dat (vanwege uiteenlopende redenen) een aanvraag na succesvolle funding niet uitgeboekt kan worden. In het algemeen heeft dit te maken met onverwachte wendingen omtrent het vestigen van hypotheek, waarop wij als Collin zijnde geen invloed hebben.

Tevens willen we graag benadrukken dat de gelden niet worden uitgeboekt totdat alle formaliteiten zijn afgerond en u hierom geen enkel risico heeft gelopen met uw investering.

Het is natuurlijk vervelend dat u gedurende deze periode geen rente heeft mogen ontvangen.

Wij streven ernaar dit soort verrassingen zo beperkt mogelijk te houden.
pi_217567653
quote:
0s.gif Op woensdag 7 mei 2025 16:44 schreef Fredericm het volgende:
Ik heb Collin nog een poging gedaan om vergoedingrente te krijgen als een financiering niet doorgaat, nul op rekest. Hierbij hun reactie.
---
Daarnaast wil ik graag nog even verder reageren op uw andere opmerking. Net als u vinden wij het vervelend wanneer een leningaanvraag geen doorgang vindt. Helaas komt het sporadisch voor dat (vanwege uiteenlopende redenen) een aanvraag na succesvolle funding niet uitgeboekt kan worden. In het algemeen heeft dit te maken met onverwachte wendingen omtrent het vestigen van hypotheek, waarop wij als Collin zijnde geen invloed hebben.

Tevens willen we graag benadrukken dat de gelden niet worden uitgeboekt totdat alle formaliteiten zijn afgerond en u hierom geen enkel risico heeft gelopen met uw investering.

Het is natuurlijk vervelend dat u gedurende deze periode geen rente heeft mogen ontvangen.

Wij streven ernaar dit soort verrassingen zo beperkt mogelijk te houden.
Een belangrijk verschil hierbij is m.i. of Collin zelf wel allerlei vergoedingen in rekening kan brengen / heeft gebracht waardoor Collin er eigenlijk een leuke inkomsten aan overhoudd terwijl het de investeerders eigenlijk geld kost. Helaas hebben wij hierin geen inzage. Gelukkig komt dit scenario zelden voor.
pi_217567687
Gve over de Utrechste fietsenmaker Republic
SPOILER
pi_217567975
quote:
0s.gif Op woensdag 7 mei 2025 16:39 schreef Fredericm het volgende:
Bureau tandem reclamebureau vind ik er wel vertrouwenwekkend uitzien, tenminste goed lopend bedrijf en eerste hypo, helaas maar 7,5% linkje is welkom
Bureau Tandem
¤ 635.000 | 7,5 % rente | 24 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/bureau-tandem/

Wel een erg krappe rente voor dit project. Ik heb ook altijd een beetje moeite met die geschatte taxatiewaardes waarbij een waarde genoemd wordt na een verbouwing welke ze nog moeten uitvoeren.
Ook kan ik niet zoveel waardering opbrengen dat de omzet en winst cijfers zijn op basis van de realisatie tot en met het derde kwartaal 2024 terwijl we al in mei 2025 zitten. Als je ruim 600k wil ophalen mag een platform in mei toch wel cijfers eisen van het voorgaande jaar?
De koopsom is gelukkig wel aardig in lijn met de woz waarde per 1-1-24 dus het lijkt allemaal uiteindelijk wel aardig te kloppen.
Overigens begrijp ik ook niet zo goed waarom een bank dit niet wil financieren. Het betreft hier als ik het goed begrijp namelijk een twee onder een kap woon - boerderij met een ruime garage met daarin ook een keukenblok met wasbak, vaatwasser en koelkast. Ik ga er vanuit dat ze hiervan dus een kantoor willen maken. Een normale 1e hypotheek zou dus de normale weg zijn m.i. of zie ik iets over het hoofd?

https://www.funda.nl/deta(...)slaan-10-a/43766360/

Al met al ben ik tegen deze rente niet super enthousiast.
pi_217568514
nieuw bootje GVE 8% / 84 maanden
SPOILER
pi_217568605
quote:
14s.gif Op woensdag 7 mei 2025 17:31 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Al met al ben ik tegen deze rente niet super enthousiast.
Ik had hier ook graag een wat hogere rente gezien. De uitvaartbegeleider van eerder dit jaar had een lagere LTV en had 8%. Die was wel aflossingsvrij. Maar met het kleine bedrag wat er bij deze nieuwe wordt afgelost is het ook bijna aflossingsvrij. Ik zou graag wat meer aflossing zien.

De looptijd had voor mij ook wat langer kunnen zijn. Mogelijk hopen ze over 2 jaar met een lagere LTV wel bij een bank te kunnen herfinancieren.

Positief is wel dat het een 1e hypotheek is, je heb geen bank voor je die nog dwars kan liggen bij eventuele verkoop of nog 40% kosten kan rekenen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Soulfreak op 07-05-2025 19:06:52 ]
pi_217568888
quote:
0s.gif Op woensdag 7 mei 2025 18:54 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Ik had hier ook graag een wat hogere rente gezien. De uitvaartbegeleider van eerder dit jaar had een lagere LTV en had 8%. Die was wel aflossingsvrij. Maar met het kleine bedrag wat er bij deze nieuwe wordt afgelost is het ook bijna aflossingsvrij. Ik zou graag wat meer aflossing zien.

De looptijd had voor mij ook wat langer kunnen zijn. Mogelijk hopen ze over 2 jaar met een lagere LTV wel bij een bank te kunnen herfinancieren.

Positief is wel dat het een 1e hypotheek is, je heb geen bank voor je die nog dwars kan liggen bij eventuele verkoop of nog 40% kosten kan rekenen.
ondernemer draagt zelf wel ongeveer een kwart bij, en zijn ouders lenen achtergesteld 100 k dat is wel weer positief
pi_217569154
quote:
0s.gif Op woensdag 7 mei 2025 19:35 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
ondernemer draagt zelf wel ongeveer een kwart bij, en zijn ouders lenen achtergesteld 100 k dat is wel weer positief
Dat is zeker positief, maar bij de genoemde uitvaartbegeleider was de lening ¤530.000 en eigen middelen ¤655.000, dus meer dan het dubbele qua eigen inbreng dan bij deze ondernemer.
  woensdag 7 mei 2025 @ 20:37:10 #42
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_217569749
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 mei 2025 20:02 schreef KrekelJapie het volgende:

Als ze de rente niet verhogen, dan gaat dat niet lukken. Volgens mij is er vandaag niet of nauwelijks geïnvesteerd in dit project. En als je nog meer dan 5 ton nodig hebt, dan gaat dit héél lang duren...
  woensdag 7 mei 2025 @ 20:45:18 #43
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_217569829
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 mei 2025 19:25 schreef Fredericm het volgende:

[..]
Voorzien is in april hard opgelopen van 6,6 naar 7,3 miljoen. De achterstanden zijn in maart hard opgelopen van 27,5 naar 36,8 miljoen
Wij hadden hier al eerder geconstateerd dat Collin begint achter te lopen met haar updates. Het één kan hoogstwaarschijnlijk niet los worden gezien van het ander. Wellicht een reden om de toelatingseisen voor geldnemers maar weer eens een keer goed tegen het licht te houden.
pi_217570246
quote:
0s.gif Op woensdag 7 mei 2025 20:45 schreef InVestEerder het volgende:

[..]
Wij hadden hier al eerder geconstateerd dat Collin begint achter te lopen met haar updates. Het één kan hoogstwaarschijnlijk niet los worden gezien van het ander. Wellicht een reden om de toelatingseisen voor geldnemers maar weer eens een keer goed tegen het licht te houden.
Er komen inderdaad téveel projecten voorbij waarvan je kunt voorspellen dat het spaak zal lopen en de zekerheden redding moeten brengen. Vandaag ook weer (die lifestyle toko).

Eigenlijk is het een pervers verdienmodel maar dat valt de investeerders niet kwalijk te nemen.
Collin zou idd strenger moeten selecteren òf een paar personeelsadvertenties voor Team Beheer moeten plaatsen.
Pecunia non olet
pi_217570369
quote:
0s.gif Op woensdag 7 mei 2025 21:15 schreef obligataire het volgende:

[..]
Er komen inderdaad téveel projecten voorbij waarvan je kunt voorspellen dat het spaak zal lopen en de zekerheden redding moeten brengen. Vandaag ook weer (die lifestyle toko).

Eigenlijk is het een pervers verdienmodel maar dat valt de investeerders niet kwalijk te nemen.
Collin zou idd strenger moeten selecteren òf een paar personeelsadvertenties voor Team Beheer moeten plaatsen.
Het is inderdaad pervers en ik weiger te investeren in bedrijven waar ik niet in geloof. De schoorsteen bij Collin moet roken, dat begrijp ik, alleen is dit niet de manier. Je ziet wel over de hele linie dat de kwaliteit minder wordt want het is zeker niet alleen Collin maar bijvoorbeeld ook SamenInGeld.
pi_217571564
quote:
0s.gif Op woensdag 7 mei 2025 21:24 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Het is inderdaad pervers en ik weiger te investeren in bedrijven waar ik niet in geloof. De schoorsteen bij Collin moet roken, dat begrijp ik, alleen is dit niet de manier. Je ziet wel over de hele linie dat de kwaliteit minder wordt want het is zeker niet alleen Collin maar bijvoorbeeld ook SamenInGeld.
In het jaarverslag 2024 geeft Collin aan begin 2027 de 2 miljard aan funding te willen bereiken. De 1e miljard hadden ze in maart en daar hebben ze iets meer dan 10 jaar over gedaan. Nu willen ze dus de 2e miljard in slechts 2 jaar halen. Nu gaat met sparen / vermogen opbouwen de 2e ton meestal ook sneller dan de 1e ton maar toch zal het best een opgave zijn om in 2 jaar tijd nog even een miljard te funden. Daar moeten ze heel wat projecten voor funden, waarvan veel grote projecten. En daar zullen door het grote volume ook ongetwijfeld flink wat minder goede of zelf ronduit slechte projecten bij zitten. Dat betekent voor ons als investeerders om kritisch te blijven kijken naar projecten, misschien wel nog kritischer dan we nu al doen.

Zelf investeer ik nu eigenlijk alleen nog maar met terug gekomen aflossingen, bijna de gehele rente gebruik ik om van te leven waardoor mijn totaal uitstaand saldo niet echt meer groeit. Er zullen alleen nog de laatste restanten van projecten bij Voordegroei en Capital Circle naar Collin gaan. Met gemiddeld 1 Collin project per maand hoop ik wel de betere projecten er uit te kunnen pikken.
pi_217571641
quote:
0s.gif Op woensdag 7 mei 2025 18:41 schreef pkaiser het volgende:
nieuw bootje GVE 8% / 84 maanden
SPOILER
Bootje gezien. 2e hypotheek achter een grote eerste hypotheek. Het is vergelijkbaar aan schijf 2 bij SIG. Levert de boot bij gedwongen verkoop bijvoorbeeld maar 6 ton op, dan kan je als 2e hypotheekhouder fluiten naar je geld. Ik heb vertrouwen in de ondernemers, maar ik ken geen waarde toe aan deze 2e hypotheek. Zouden we via GVE 820.000 financieren en eerste hypotheek hebben, dan had ik wel meegedaan.
pi_217572672
Appartement van Grootenhuijs vastgoed 3 (CCF) is vlot verkocht ovb: https://www.funda.nl/detail/43963488
pi_217572687
quote:

[..]

Nog even over die lifestyle toko, zag zo net dat investeerder 5541 voor de tweede keer heeft opgehoogd.

Daar denk ik nu ook aan. Er zullen misschien wat problemen ontstaan. Maar die 1e hypotheek is wat dat betreft wel een zekerheidje.
pi_217572720
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2025 08:45 schreef quepos het volgende:

[..]
Nog even over die lifestyle toko, zag zo net dat investeerder 5541 voor de tweede keer heeft opgehoogd.

Daar denk ik nu ook aan. Er zullen misschien wat problemen ontstaan. Maar die 1e hypotheek is wat dat betreft wel een zekerheidje.
Ik ben er zelf fors ingegaan met hetzelfde idee; ik houd sterk rekening met problemen maar de ouders gaan dat oplossen. Het is ook niet hun eigen woning maar een verhuurd huis, dus ze hebben wel wat geld kennelijk.
pi_217572898
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2025 08:45 schreef quepos het volgende:

[..]

En vol in de voorverkoop.
pi_217573028
quote:
14s.gif Op donderdag 8 mei 2025 08:49 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
Ik ben er zelf fors ingegaan met hetzelfde idee; ik houd sterk rekening met problemen maar de ouders gaan dat oplossen. Het is ook niet hun eigen woning maar een verhuurd huis, dus ze hebben wel wat geld kennelijk.
Idem, fors ingegaan. Kan goed dat deze over een paar maanden bij Team Bas loopt (zoals @Obli) dat altijd netjes zegt. Maar op zekerheden is dit wel een parel met een LTV van 30% tov WOZ.
pi_217573186
Linkje Collin

R*-BORN (gasten hebben op NLI onlangs de Pier van Scheveningen gefund

SPOILER
pi_217573383
quote:
14s.gif Op donderdag 8 mei 2025 08:43 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
Appartement van Grootenhuijs vastgoed 3 (CCF) is vlot verkocht ovb: https://www.funda.nl/detail/43963488
Weer een starter geholpen. Ik kan nergens vinden hoeveek hij dan moet aflossen bij passeren van het huis

[ Bericht 0% gewijzigd door Fredericm op 08-05-2025 10:39:51 ]
pi_217573421
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2025 10:01 schreef Jaco078 het volgende:
Linkje Collin

SPOILER
Met 300k inleg (een CCF-fondsje?) Zelf pitch nog niet goed gelezen straks ff doen, maar als ik op streetview kijk kan het inderdaad wel een upgrade gebruiken, hoog alternatief gehalte daar in de straat kijkende

en Tandem https://www.funda.nl/deta(...)slaan-10-a/43766360/

[ Bericht 12% gewijzigd door peterc op 08-05-2025 10:36:46 ]
pi_217573513
quote:
Linkje Collin

SPOILER
Daarvan hebben ze de eerste 5 termijnen netjes betaald
pi_217573691
quote:
1s.gif Op donderdag 8 mei 2025 10:20 schreef Fredericm het volgende:

[..]
Weer een starter geholpen. Ik kan nergens vinden hoeveek hij dan moet aflossen bij passeren van het huis
Dat staat niet in de pitch, maar ik neem aan dat het wel ongeveer het bedrag is dat in de vorige pitch stond, 225k voor het 54m2 appartement.
pi_217573931
quote:
Linkje Collin

SPOILER
ik zou er met een ruime boog omheen lopen
pi_217573981
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2025 11:16 schreef Bobby100 het volgende:

[..]
ik zou er met een ruime boog omheen lopen
kan je ook aangeven waarom, ik vind het niet zo gek alleen steken ze er zelf wat (te) weinig in
pi_217574126
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2025 10:35 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
Daarvan hebben ze de eerste 5 termijnen netjes betaald
ik ben bang dat dat scheveningen-verhaal een bodemloze put wordt.
pi_217574169
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2025 11:26 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
kan je ook aangeven waarom, ik vind het niet zo gek alleen steken ze er zelf wat (te) weinig in
Ik doe wel mee
Er staat een flamingo in mijn gezichtsveld... Rake $3
pi_217574518
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2025 11:47 schreef Jaco078 het volgende:

[..]
ik ben bang dat dat scheveningen-verhaal een bodemloze put wordt.
dat Scheveningengebeuren wel ja, ik deed alleen mee uit sentimentele overwegingen (geboren en getogen Hagenaar) maar dit project is wel wat anders alleen heb ik wat twijfels over de ondernemers (weinig eigen inbreng)
pi_217575960
quote:
14s.gif Op donderdag 8 mei 2025 08:49 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
Ik heb hem laten gaan. Met de hypotheek op die woning komt het geld heus wel terug, maar ik heb geen zin in het gedoe wanneer ze die hockeystickprognose bij lange na niet halen of ze zelfs nog een jaar verlies draaien. De kans is niet ondenkbeeldig dat binnen één of twee jaar al de woning verkocht moet worden. Dan neem ik liever een project met een lagere rente mee, zoals die Tandem, wat gewoon al enkele jaren goed loopt.
pi_217575998
Nieuwe SIG: Aristotelesstraat 20:

Het pand wordt gehuurd door de eigen onderneming van de aanvragers, met een huurovereenkomst tot 2030.
Sterke punten zijn de vaste huurinkomsten, hypothecaire zekerheid en ervaring van de initiatiefnemers. Risico’s zijn er ook: relatief hoge financiering ten opzichte van de waarde, afhankelijkheid van één huurder. Ik loop er toch maar omheen.
pi_217576161
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2025 11:26 schreef Slingervinger het volgende:
kan je ook aangeven waarom
ben zelf actief in dergelijke gebieden / projecten en neem deze niet mee op gevoel wegens o.a.:
- huur is niet voldoende om de rente te betalen
- ze betalen ruim 2000 euro per m2 perceel (op erfpachtgrond)
- dergelijke ontwikkelingen duren in de regel 5-10 jaar tot start bouw
- mannen zijn redelijk onervaren en op groepsniveau zwaar gefinancierd. taxatiewaarde vind ik al hoog en helemaal als de markt wat verslechtert en onder druk verkocht moet worden.
pi_217576261
Is er al een tandem linkje? Alvast bedankt
pi_217576536
quote:

[..]

ze willen zo graag financieren dat het belang van de investeerder in mijn optiek te vaak wordt vergeten of dat de belangen van de investeerder niet goed worden gewaardeerd in de rente %.
pi_217576567
quote:
Linkje Collin

SPOILER
als je het hebt over theoretische borgstellingen, deze gasten zitten echt volgevreten met hoge leningen. Maar als je denkt zonder risico geen rendement dan zou ik zeker instappen.

Ik lees net dat iemand zegt dat ze weinig ervaring hebben maar dat vind ik een vreemde. De mannen hebben echt wel een bewezen trackrecord alleen voor mij gaat het gewoon om het vastgoed en de verbonden risicos in de cash.
pi_217577192
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2025 16:00 schreef Bobby100 het volgende:

[..]
ben zelf actief in dergelijke gebieden / projecten en neem deze niet mee op gevoel wegens o.a.:
- huur is niet voldoende om de rente te betalen
- ze betalen ruim 2000 euro per m2 perceel (op erfpachtgrond)
- dergelijke ontwikkelingen duren in de regel 5-10 jaar tot start bouw
- mannen zijn redelijk onervaren en op groepsniveau zwaar gefinancierd. taxatiewaarde vind ik al hoog en helemaal als de markt wat verslechtert en onder druk verkocht moet worden.
dank voor posten, deskundig advies waardevol en leerzaam. Wel 1 opmerking: de pitch inzake hun Scheveningen project bij Nli is veel uitgebreider en daarin viel te lezen dat de ondernemers toch wel wat ervaring hebben
pi_217577342
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2025 15:43 schreef Ricky86 het volgende:

Het pand wordt gehuurd door de eigen onderneming van de aanvragers, met een huurovereenkomst tot 2030.
Sterke punten zijn de vaste huurinkomsten, hypothecaire zekerheid en ervaring van de initiatiefnemers. Risico’s zijn er ook: relatief hoge financiering ten opzichte van de waarde, afhankelijkheid van één huurder. Ik loop er toch maar omheen.
Leningnemer:
quote:
Aankoop en verhuur van het pand gaan we vanuit AS20 BV doen. We hebben het pand bewust gescheiden van de drukkerij zodat we het wellicht in de toekomst kunnen transformeren naar woningen.
Gezien het pand en de omgeving lijkt mij transformatie naar woningen zeer onwaarschijnlijk. Ik zou ook niet weten waarom het dan vanuit een aparte BV moet. Ik kan wel bedrijfseconomische en juridische redenen bedenken om het pand in een eigen BV onder te brengen, vooral voor het geval dat het misloopt.

Verder lijkt het een bedrijfsverzamelgebouw, maar de andere bedrijfjes hebben het adres van de zijstraat. Het is wat lastig te zien wat er nou allemaal onder "Aristotelesweg 20" valt. Betalen die andere bedrijven ook huur of is er sprake van verschillende eigendommen in één gebouw.

Al met al veel vragen, gedoe, geen zin in.
pi_217577839
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2025 17:40 schreef Zomaarevenkijken het volgende:

[..]
Leningnemer:
[..]
Gezien het pand en de omgeving lijkt mij transformatie naar woningen zeer onwaarschijnlijk. Ik zou ook niet weten waarom het dan vanuit een aparte BV moet. Ik kan wel bedrijfseconomische en juridische redenen bedenken om het pand in een eigen BV onder te brengen, vooral voor het geval dat het misloopt.

Verder lijkt het een bedrijfsverzamelgebouw, maar de andere bedrijfjes hebben het adres van de zijstraat. Het is wat lastig te zien wat er nou allemaal onder "Aristotelesweg 20" valt. Betalen die andere bedrijven ook huur of is er sprake van verschillende eigendommen in één gebouw.

Al met al veel vragen, gedoe, geen zin in.
Dit zou de info uit het kadaster zijn: https://perceelloep.nl/ISM01/C/4850 die bij het adres hoort, maar dat komt niet helemaal overeen met de kadaster info uit de pitch (of de kadaster info van sig klopt niet).

En dit is de info conform bag-register: https://bagviewer.kadaster.nl/lvbag/bag-viewer/?searchQuery=Aristotelesstraat+20%2C+3076BD+Rotterdam&objectId=0599010000489195&theme=BRT+Achtergrond&geometry.x=95530.345&geometry.y=433087.01&zoomlevel=15

Op die plek een transformatie naar woningen zie ik nog niet zo snel gebeuren. Het is uiteraard juridisch gewoon handiger voor de ondernemers om het geheel in een zelfstandige (dochter) BV onder te brengen, deze bv is opgericht op 7 april als bedrijf voor "het verrichten van werkzaamheden op het gebied van administratie".
pi_217579470
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2025 18:21 schreef tnhb het volgende:

[..]
Dit zou de info uit het kadaster zijn: https://perceelloep.nl/ISM01/C/4850 die bij het adres hoort, maar dat komt niet helemaal overeen met de kadaster info uit de pitch (of de kadaster info van sig klopt niet).

En dit is de info conform bag-register: https://bagviewer.kadaster.nl/lvbag/bag-viewer/?searchQuery=Aristotelesstraat+20%2C+3076BD+Rotterdam&objectId=0599010000489195&theme=BRT+Achtergrond&geometry.x=95530.345&geometry.y=433087.01&zoomlevel=15

Op die plek een transformatie naar woningen zie ik nog niet zo snel gebeuren. Het is uiteraard juridisch gewoon handiger voor de ondernemers om het geheel in een zelfstandige (dochter) BV onder te brengen, deze bv is opgericht op 7 april als bedrijf voor "het verrichten van werkzaamheden op het gebied van administratie".
Er zitten meer dan 10 ondernemers in, totale huurstroom ca 200k per jaar / ca 1000 meter oppervlakte is 200 per m2. Aanvangshuur ligt daar even snel gezien tusssen de 140 - 170 per m2 over kleinere meters. Dus de m2 prijs is al beetje opgeblazen qua markthuur tov contracthuur. Verder zou je zeggen dat de huurstroom tov waarde wel heel apart is, je zou verwachten op basis van huurstroom dat een netto aanvangsrendement van 8 procent ook wel veilig is, dan kom je ruim boven de 2 mio waarde tegen. Snap deze dan ook niet echt. Verder ben ik benieuwd hoe zij de lening gaan blijven betalen met die achterlijk hoge rentes op het moment dat er een deel leeg komt te staan maar wellicht ben ik dan te kritisch.
pi_217580723
quote:
1s.gif Op donderdag 8 mei 2025 16:10 schreef Fredericm het volgende:
Is er al een tandem linkje? Alvast bedankt
Ja, hier, bij dezen:

SPOILER
Let op: nog maar 1 procent ruimte!!!
pi_217581255
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2025 22:37 schreef Jaco078 het volgende:

[..]
Ja, hier, bij dezen:

SPOILER
Let op: nog maar 1 procent ruimte!!!
Dankjewel net op tijd.
Heb je toevallig ook een linkje van Pro/Zee technoservice bij Collin?
pi_217581322
quote:
1s.gif Op donderdag 8 mei 2025 23:26 schreef Fredericm het volgende:

[..]
Dankjewel net op tijd.
Idem net op tijd , nog maar 4,5k to go, thnx
pi_217581427
quote:
12s.gif Op donderdag 8 mei 2025 23:32 schreef peterc het volgende:

[..]
Idem net op tijd , nog maar 4,5k to go, thnx
Ook ik was nog op tijd, echt super hoe je die linkjes iedere keer weet te vinden Jaco.

En vol is 'ie. Als deze voor morgenochtend 11:00 uur gepland stond zal Collin de plannen even moeten aanpassen.
pi_217583491
quote:
1s.gif Op donderdag 8 mei 2025 23:26 schreef Fredericm het volgende:

[..]
Dankjewel net op tijd.
Wat te denken van Pro/Zee technoservice?
Afloscapaciteit lijkt goed, zekerheden zijn volgens mij ook redelijk.
pi_217583681
Linkje van bekende naam op Collin

SPOILER
Let op: loopt al rap vol. Maandag live
pi_217583797
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 mei 2025 11:11 schreef Jaco078 het volgende:
Linkje van bekende naam op Collin

SPOILER
Let op: loopt al rap vol. Maandag live
Betekent weer een aflossing op Globe 3
pi_217584562
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 mei 2025 11:30 schreef boertje2024 het volgende:

[..]
Betekent weer een aflossing op Globe 3
En denk ik ook op Globe 1 waarmee de grond is gekocht. Bij eerdere verkopen werd ook op allebei afgelost.

Ik pas even, na Tandem van gisteravond heb ik nu geen Collin centjes meer,. Misschien volgende maand weer, als ik intussen geen HCNtje meeneem.
pi_217584808
quote:
Pro/Zee staat nu open
  vrijdag 9 mei 2025 @ 14:06:57 #82
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_217584843
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 mei 2025 14:01 schreef ovdm het volgende:

[..]
Pro/Zee staat nu open
Al vol 8)7
pi_217584913
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 mei 2025 14:06 schreef leolinedance het volgende:

[..]
Al vol 8)7
Het gaat weer hard, iedereen wil zijn centjes graag ergens kwijt, ook die SA maakt grote kans vol te komen voor live gang, net als Tandem gisteravond.
pi_217585765
Nieuwe CCF: NIVAS Invest B.V. 2

Lijkt me een mooi project, verhuurde woningen met eerste hypotheek.
Of zie ik wat over het hoofd?
pi_217585881
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 mei 2025 15:39 schreef Ricky86 het volgende:

Beetje kort.
pi_217586188
NIVAS Invest B.V. 2
¤ 1.020.000 | 8,0 % rente | 12 maanden

Linkje
SPOILER
pi_217587323
Vernieuwd projectvoorstel Residentie Oosterschelde. Bedrag is flink verlaagd verder hetzelfde gebleven.

Investeer direct

Beste heer,

U ontvangt deze mail omdat u eerder heeft geïnvesteerd in het project Herfinanciering Residentie Oosterschelde. De ondernemer heeft besloten dit project terug te trekken. Uw volledige investering wordt daarom teruggestort in uw Wallet.

De ondernemer komt met een vernieuwd projectvoorstel onder de naam: Realisatie appartement 6 Residentie Oosterschelde, met een lager financieringsbedrag om zodoende sneller het doelbedrag te behalen en met de verbouwing te kunnen starten.

Investeer direct

Kenmerken:

Bedrag: ¤160.000

Rente: 7%

Looptijd: 60 maanden

Loan-to-Value (LTV): 49%

Toelichting:

Ondernemer Eric Moerland en zijn vrouw Karin transformeerden hun voormalige hotel-restaurant de afgelopen jaren succesvol naar een kleinschalige, hoogwaardige residentie met vijf zelfstandige appartementen. De recreatiewoningen zijn sinds de heropening in april 2024 zeer goed ontvangen door de markt. De gemiddelde bezettingsgraad ligt boven de 90%, met een volledige bezetting in de zomermaanden. Nu zien zij kans voor de ontwikkeling en realisatie van een zesde luxe recreatieappartement op een unieke buitendijkse locatie in Nationaal Park Oosterschelde. U krijgt hiermee opnieuw de kans om te investeren in dit project.

Investeer direct

Met vriendelijke groet,

Klantenservice Geldvoorelkaar.nl
pi_217587497
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 mei 2025 15:39 schreef Ricky86 het volgende:

Vastgoed wordt aangekocht voor 820k, maar getaxeerde marktwaarde in huidige staat zou 1.230k zijn?
pi_217587615
Dat is een groot voordeel van GVE boven Collin, bij GVE publiceren ze dd taxatie rapporten.
pi_217588024
Nog geen bekijkdocument v nivas2?
pi_217588270
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 mei 2025 18:46 schreef Fredericm het volgende:
Dat is een groot voordeel van GVE boven Collin, bij GVE publiceren ze dd taxatie rapporten.
Ja veel grote voordelen bij GVE, ik blijf wel bij Collin.

Totaal geen updates bij gve als er probleem projecten zijn.
  vrijdag 9 mei 2025 @ 20:44:04 #92
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_217588680
In de hoop Collin te activeren, heb ik poosje terug onderstaande post gedaan:
quote:
0s.gif Op zondag 27 april 2025 19:48 schreef InVestEerder het volgende:
Ze lopen een beetje achter met updates, vind ik. Over een paar weken radiostilte hoeven we het hier niet te gaan hebben, dat hoort gewoon bij crowdfunding.

Op 28/1 een update gehad over
SPOILER
.
Er was toen een betalingsregeling overeengekomen. Die is echter nooit nageleefd. Zonder de details te kennen, ben ik in dergelijke gevallen voorstander van een keiharde aanpak.

Op 12/3 een update gehad over
SPOILER
Zodra pand definitief verkocht zou zijn, dan zouden we bericht krijgen. We hebben echter niks meer gehoord. Daaruit zou je dan de conclusie kunnen trekken dat de verkoop tóch niet is doorgegaan. Maar ik verwacht eerlijk gezegd eerdaags gewoon de aflossing, en op dat moment ook een update.
Inmiddels zijn we 2 volle werkweken verder en nog steeds totaal geen info. Dat vind ik slecht en het valt me echt tegen. Voor mij reden om Collin voorlopig op 'hold' te zetten. Beetje een principekwestie. Bij Collin zullen ze absoluut niet wakker liggen van mijn stille protest, omdat investeerders elkaar momenteel verdringen om van hun geld af te kunnen komen.

Het scenario dat bij mij steeds vaker door mijn hoofd spookt, is dat de toko een keer verkocht gaat worden.
Collin is door pioniers Jeroen en Bas uitgegroeid tot een zéér respectabel en succesvol bedrijf. Ik weet zeker dat o.a. de grootbanken dit met argusogen volgen en ik verwacht dat ze ook al wel eens in Oisterwijk op de koffie zijn geweest.
Voor de beide pioniers is het succes inmiddels bijna onmetelijk groot, veel beter kan het haast niet meer worden. En op het hoogtepunt moet je stoppen.
Als er een keer een club voorbij komt met een grote zak geld, een aanbieding die niet te weigeren valt, is de kans groot dat toko in andere handen komt. Bij GVE hebben we ervaren dat zo'n wissel niet per definitie goed uitpakt voor de kwaliteit van het platform. Ik weet dat de situatie niet vergelijkbaar is, omdat kinderen van Jeroen ook in het bedrijf zitten. Maar als de zak geld groot genoeg is, kan daarmee ook hún toekomst zijn veiliggesteld.

Bovenstaande is puur speculatie mijnerzijds, op geen enkel feit gebaseerd.
Maar het doet mij wel beseffen dat ik momenteel eigenlijk veel te veel eieren in dit ene mandje heb liggen.

[ Bericht 1% gewijzigd door InVestEerder op 09-05-2025 20:49:55 ]
pi_217589227
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 mei 2025 18:28 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]
Vastgoed wordt aangekocht voor 820k, maar getaxeerde marktwaarde in huidige staat zou 1.230k zijn?
Valide opmerking, heeft mij aan het twijfelen gebracht en bij twijfel niet inhalen!

[ Bericht 0% gewijzigd door Fredericm op 10-05-2025 00:27:46 ]
pi_217589309
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 mei 2025 18:28 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]
en na verduurzaming 1.250k, verduurzaming staat ergens voor 20k dat lijkt me erg weinig. Klopt niet , ik blijf er weg

[ Bericht 7% gewijzigd door Slingervinger op 09-05-2025 23:53:29 ]
pi_217590777
100 miljoen voor KoM
quote:
100 miljoen euro gefinancierd!
Met trots kondigen wij aan dat KOM Group B.V. de grens van 100 miljoen euro aan financieringen heeft overschreden! Dit is een bijzondere mijlpaal waar we als team enorm trots op zijn. Sinds onze oprichting hebben we ons ingezet om ondernemers en bedrijven te helpen groeien door middel van crowdfunding.

Ruim 10 jaar geleden was het eerste project bij de KOM Group succesvol gefinancierd. Nu hebben we in maart 2025 de 100 miljoen bereikt in totaal gefinancierde projecten. Mede door de bijdrage van een succesvol 2024, is er een versnelde groei in het totale volume van gefinancierde projecten op het platform. Waar in 2024 nog 80 miljoen totale financiering op het platform was behaald, is dat in 2025 met 20 miljoen opgelopen. Deze mijlpaal laat ons zien dat de dienstverlening die wij uitvoeren op prijs gesteld wordt en dat geeft ons voldoening.

Na het behalen van deze mooie mijlpaal, zullen we vastberaden doorgaan met het ontwikkelen van oplossingen om voor ondernemers toegankelijk kapitaal aan te kunnen bieden via het crowdfunding platform. Zo blijven we werken aan de techniek om het fijne gebruik van het platform te waarborgen.

Wij danken zowel alle ondernemers als de investeerders die vertrouwen hebben getoond door gebruik te maken van onze diensten. Wij kijken uit naar de toekomst om nog meer ondernemers te ondersteunen in hun groeiplannen en om investeerders mooie projecten aan te kunnen bieden waar rendement op kan worden behaald.
pi_217592140
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 mei 2025 20:44 schreef InVestEerder het volgende:
[..]
Als er een keer een club voorbij komt met een grote zak geld, een aanbieding die niet te weigeren valt, is de kans groot dat toko in andere handen komt. Bij GVE hebben we ervaren dat zo'n wissel niet per definitie goed uitpakt voor de kwaliteit van het platform. Ik weet dat de situatie niet vergelijkbaar is, omdat kinderen van Jeroen ook in het bedrijf zitten. Maar als de zak geld groot genoeg is, kan daarmee ook hún toekomst zijn veiliggesteld.

Maar het doet mij wel beseffen dat ik momenteel eigenlijk veel te veel eieren in dit ene mandje heb liggen.
Het scenario is niet ondenkbaar maar er is sinds de overname van GvE door Trustbuddy natuurlijk wel een en ander gebeurd in de vorm van Europese regelgeving. Ik ben daar niet zo bevreesd voor maar je mag wel verwachten dat dan de kosten voor de investeerders (fors) zullen stijgen, die overname moet terugverdiend worden.

Info over GvE en Trustbuddy:
SPOILER
Pecunia non olet
pi_217592445
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 mei 2025 18:46 schreef Fredericm het volgende:
Voordelen van GVE boven Collin? Laat me niet lachen! Nooit zo’n slechte communicatie over probleemprojecten gehad als bij GVE!
pi_217592700
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2025 11:17 schreef Slijker het volgende:

[..]
Voordelen van GVE boven Collin? Laat me niet lachen! Nooit zo’n slechte communicatie over probleemprojecten gehad als bij GVE!
Meer dan volkomen mee eens dat communicatie door gve ver onder het nulpunt zit (zelfs persoonlijke toezegging door directie werd vervolgens gewoon genegeerd). Maar een minpunt van ccf is/blijft wat mij betreft het stelselmatig achterhouden van taxaties rapporten (na vragen beroepen ze zich op de privacywetgeving, de grootste onzin want info moet gewoon beschikbaar komen als die relevant is/kan zijn, desnoods onder strikte geheimhouding) terwijl we dus maar moeten geloven dat datgene wat ze stellen er ook zo staat en niet gebaseerd is op een eigen interpreretatie, bij gve staat er (bijna?) altijd een samenvatting van het taxatierapport met relevante informatie en bij sig is op verzoek inzage en/of krijg je extra details toegestuurd. Dus op dat punt doet ccf het zeker minder/slechter dan een aantal ander platformen en is daar zeker ook nog ruimte voor verbetering.

[ Bericht 0% gewijzigd door tnhb op 10-05-2025 16:07:23 ]
pi_217593943
Mijn opmerking over het taxatierapport van GVE geeft nog wel wat reacties. Ik heb zelf nog geen ervaring met achterstanden. Ik wil graag aannemen dat Collin daar veel beter mee omgaat dan GVE. Het enige wat ik wilde zeggen dat ik het taxatierapport van GVE prettig vind.
pi_217594251
Net als bij KOM overigens!

Klaagzangen over KOM in 3, 2, 1…. 😉
  zaterdag 10 mei 2025 @ 17:22:06 #101
233644 proxydude
Usenet Leegzuigen
pi_217594627
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 mei 2025 20:44 schreef InVestEerder het volgende:
In de hoop Collin te activeren, heb ik poosje terug onderstaande post gedaan:
[..]
Inmiddels zijn we 2 volle werkweken verder en nog steeds totaal geen info. Dat vind ik slecht en het valt me echt tegen. Voor mij reden om Collin voorlopig op 'hold' te zetten. Beetje een principekwestie. Bij Collin zullen ze absoluut niet wakker liggen van mijn stille protest, omdat investeerders elkaar momenteel verdringen om van hun geld af te kunnen komen.

Het scenario dat bij mij steeds vaker door mijn hoofd spookt, is dat de toko een keer verkocht gaat worden.
Collin is door pioniers Jeroen en Bas uitgegroeid tot een zéér respectabel en succesvol bedrijf. Ik weet zeker dat o.a. de grootbanken dit met argusogen volgen en ik verwacht dat ze ook al wel eens in Oisterwijk op de koffie zijn geweest.
Voor de beide pioniers is het succes inmiddels bijna onmetelijk groot, veel beter kan het haast niet meer worden. En op het hoogtepunt moet je stoppen.

Ik heb de vraag bij collin gesteld wat een korte termijn is. Soms all 3 maanden geen update gehad. Terwijl in het laatste bericht staat korte termijn. Nou is dat nog all een ruim begrip.
pi_217595948
Volgens mij is deze Collin nog niet besproken.
https://www.collincrowdfund.nl/hotel-gelpkes-muhle/
Op de een of andere manier denk ik dat deze mensen zo'n hotelletje wel kunnen runnen. Ze stoppen er ook zelf ruim een ton in. Ik wil wel basis meedoen. Dus als iemand een linkje heeft......
.
pi_217596027
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2025 20:49 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Volgens mij is deze Collin nog niet besproken.
https://www.collincrowdfund.nl/hotel-gelpkes-muhle/
Op de een of andere manier denk ik dat deze mensen zo'n hotelletje wel kunnen runnen. Ze stoppen er ook zelf ruim een ton in. Ik wil wel basis meedoen. Dus als iemand een linkje heeft......
.
Ik vind het een te hoog ik vertrek gehalte hebben
pi_217596167
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2025 20:58 schreef Fredericm het volgende:

[..]
Ik vind het een te hoog ik vertrek gehalte hebben
Zal echt wel het 1 en ander van terugkomen. Maar dan kun je beter een project voor meer meenemen met betere condities, zoals van de week dat vialty projectje, met 1e hypotheek van 100k, wat 400k waard is.
pi_217596427
Deel wel het gevoel van "ik vertrek", en de condities. Wel is het zo dat dit mensen zijn die van aanpakken weten: banen in de zorg en vrachtwagenchauffeur, dan moet je echt wel kunnen aanpakken, dus in die zin wel geschikt voor een hotel waarin je die eigenschappen ook moet hebben.

Maar ik laat deze ook aan mij voorbijgaan, hoewel ik voor dit soort avonturen meer sympathie heb dan de zoveelste huisjeshandel.
pi_217597817
Pandje minderzorg 28 mei op de veiling

https://vastgoedveiling.n(...)m-hoogstraat-151-a-b
pi_217598091
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2025 21:50 schreef lykkefund het volgende:
Deel wel het gevoel van "ik vertrek", en de condities. Wel is het zo dat dit mensen zijn die van aanpakken weten: banen in de zorg en vrachtwagenchauffeur, dan moet je echt wel kunnen aanpakken, dus in die zin wel geschikt voor een hotel waarin je die eigenschappen ook moet hebben.

Maar ik laat deze ook aan mij voorbijgaan, hoewel ik voor dit soort avonturen meer sympathie heb dan de zoveelste huisjeshandel.
Ik moest nog even denken aan project HCN/Papa Joe Winterberg, mijn eerste default bij HCN, als we het dan toch hebben over 'ik vertrek' en Horeca in Duitsland.

Ik ben bang dat de opstapeling van uitdagingen (voor het eerst ondernemer, ander land, andere taal, andere sociale omgeving, andere regels) een default vrij waarschijnlijk maakt. De bezetting zal veel beter moeten worden dan dat het nu is. Met enthousiasme en werklust alleen gaan ze het niet redden vrees ik...

[ Bericht 3% gewijzigd door obligataire op 11-05-2025 09:10:23 ]
Pecunia non olet
  zondag 11 mei 2025 @ 10:22:53 #108
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_217598488
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2025 10:27 schreef obligataire het volgende:
Het scenario is niet ondenkbaar maar er is sinds de overname van GvE door Trustbuddy natuurlijk wel een en ander gebeurd in de vorm van Europese regelgeving. Ik ben daar niet zo bevreesd voor maar je mag wel verwachten dat dan de kosten voor de investeerders (fors) zullen stijgen, die overname moet terugverdiend worden.
Klopt idd Obli, dat hebben we ook nog even meegemaakt, in ons crowdfundverleden. Maar ik bedoelde eigenlijk de fase daarna, waarin de oprichters Martijn en Edwin definitief uit de zaak stapten. Daarmee is, in mijn beleving, ook de ambitie verdwenen om een heel mooi product aan te bieden. Het oorspronkelijke doel was "geld verdienen door leningnemers en investeerders bij elkaar te brengen, en dit proces tot ieders tevredenheid te laten plaatsvinden".
Het huidige doel bij GVE is volgens mij enkel nog "geld verdienen".
Bij Collin daarentegen heb ik hier nog wél steeds een goed gevoel over.
  zondag 11 mei 2025 @ 10:26:14 #109
13309 nostra
ask why
pi_217598499
20% bezettingsgraad omturnen als buitenlander en nieuweling in de hotelerie, hé succes.
pi_217599483
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2025 17:22 schreef proxydude het volgende:

[..]
Ik heb de vraag bij collin gesteld wat een korte termijn is. Soms all 3 maanden geen update gehad. Terwijl in het laatste bericht staat korte termijn. Nou is dat nog all een ruim begrip.
Het kunnen lastige dossiers zijn, ook vanuit Collin perspectief (steekjes laten vallen?).
Hoe dan ook, is idd regelmatige update gewenst. Die mooie tool op de website is er niet voor niets :)

Zomaar een lijstje van namen waarvan ik (en anderen vermoed ik) graag wat meer zou willen vernemen, qua achtergrond van de achterstand en plan van aanpak:

V d Vlo***ed Beheer
M*K*B boekhouden
S**abientje B**onhof
Hum***ble Group
Pa*rc Paar***deheiken
Gerr***it Brin**kman
Hans M***ullink
Shi***qsa IPD
De Sl****ager
Pecunia non olet
pi_217601581
over taxaties gesproken:

video gaat over een recent project van ccf. vanaf 10:10 wordt gesproken over hoe de taxatiewaarde tot stand is gekomen. Ik snap wel dat ccf dat soort rapporten niet wil publiceren.

Bekijk deze YouTube-video
  maandag 12 mei 2025 @ 08:06:33 #112
233644 proxydude
Usenet Leegzuigen
pi_217606936
quote:
0s.gif Op zondag 11 mei 2025 12:20 schreef obligataire het volgende:

[..]
Het kunnen lastige dossiers zijn, ook vanuit Collin perspectief (steekjes laten vallen?).
Hoe dan ook, is idd regelmatige update gewenst. Die mooie tool op de website is er niet voor niets :)

Zomaar een lijstje van namen waarvan ik (en anderen vermoed ik) graag wat meer zou willen vernemen, qua achtergrond van de achterstand en plan van aanpak:

V d Vlo***ed Beheer
M*K*B boekhouden
S**abientje B**onhof
Hum***ble Group
Pa*rc Paar***deheiken
Gerr***it Brin**kman
Hans M***ullink
Shi***qsa IPD
De Sl****ager
Of onderbezeting van personeel. Een tijdje terug heb ik 2 weken moeten wachten voor antwoord op mijn mail.
pi_217606990
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2025 08:06 schreef proxydude het volgende:

[..]
Of onderbezeting van personeel. Een tijdje terug heb ik 2 weken moeten wachten voor antwoord op mijn mail.
Er staan voor een bedrijf van de omvang van Collin ook redelijk wat vacatures open :s)
  maandag 12 mei 2025 @ 10:07:22 #114
233644 proxydude
Usenet Leegzuigen
pi_217607683
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2025 08:19 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Er staan voor een bedrijf van de omvang van Collin ook redelijk wat vacatures open :s)
Inderdaad ja https://www.collincrowdfund.nl/werken-bij/ Er staan helaas geen aantallen bij. Ik vermoed echt dat het komt door een personeels tekort. Wat je nu bij een hoop bedrijven ziet. Zo staat er ook een vacature open voor case manager.
pi_217608280
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2025 15:43 schreef Ricky86 het volgende:

Loopt nog niet heel snel dit project, had wel verwacht dat er iets meer animo zou zijn.
pi_217608977
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2025 11:24 schreef Ricky86 het volgende:

[..]
Loopt nog niet heel snel dit project, had wel verwacht dat er iets meer animo zou zijn.
Plus: gebruiker pand wordt eigenaar pand. Kans dat gebruiker verhuisd is te verwaarlozen.

Ik durf deze wel mee te nemen in schijf 1.
pi_217609835
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2025 11:24 schreef Ricky86 het volgende:

[..]
Erfpacht he.

Voor de rest aardig project, heb m in 2 schijven meegenomen.
Pecunia non olet
pi_217609993
quote:
0s.gif Op zondag 11 mei 2025 16:10 schreef Bobby100 het volgende:
Ik snap wel dat ccf dat soort rapporten niet wil publiceren.
Als je iets niet wilt publiceren dan is dat naar mijn mening bewust achterhouden, als dat op een bepaald moment feitelijk zo blijkt te zijn dan er bewust informatie achtergehouden wordt (dat beeld heb ik nu niet) kan er natuurlijk wel een serieus probleem gaan ontstaan.

Ik zou overigens niet weten waarom je als platform info niet zou willen publiceren zolang het feiten betreft. Door dat juist wel te doen ben je transparant en kun je als platform niet eenvoudig het verwijt krijgen dat je belangrijke informatie hebt achtergehouden, als je niet publiceert wordt de kans daarop wel groter.
pi_217610292
Heeft iemand een MJP Jansen linkje bij collin? Kleinschalig huisproject in Apeldoorn. Nmm goede zekerheid 7,5% rente
pi_217611051
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2025 15:10 schreef Fredericm het volgende:
Heeft iemand een MJP Jansen linkje bij collin? Kleinschalig huisproject in Apeldoorn. Nmm goede zekerheid 7,5% rente
pandje waar je zekerheid op krijgt of moet van ontvangen is een prive sauna (dat zijn van die halve bordelen), als je die eruit denkt heb je gewoon een "zielig" bedrijfshalletje/kantoor van 252 m2 met een aanvangshuur van ca 100 per m2 is 25k op jaarbasis. Die is never nooit 600 waard maar waarschijnlijk nu op de exploitatie getaxeerd met een mooie bezettingsgraad.

Kortom, ik geloof deze wel...
pi_217611110
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2025 16:50 schreef moedernatuur het volgende:

[..]
pandje waar je zekerheid op krijgt of moet van ontvangen is een prive sauna (dat zijn van die halve bordelen), als je die eruit denkt heb je gewoon een "zielig" bedrijfshalletje/kantoor van 252 m2 met een aanvangshuur van ca 100 per m2 is 25k op jaarbasis. Die is never nooit 600 waard maar waarschijnlijk nu op de exploitatie getaxeerd met een mooie bezettingsgraad.

Heb je beter gekeken dan ik.
pi_217611157
quote:

[..]

Ik hoor graag als je een project ziet dat je wél gelooft. Tot dusver loop je alles af te fakkelen....
Pecunia non olet
pi_217611178
quote:

[..]

Dit en dan krijg je natuurlijk ook een 1e op de bouwkavel t.w.v. 225k waarbij hij maar 150k hoeft af te lossen bij een verkoop.
pi_217611184
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2025 16:56 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ik hoor graag als je een project ziet dat je wél gelooft. Tot dusver loop je alles af te fakkelen....
tis allemaal niet ongefundeerd, probeer de medemens wat context te geven aan de proposities die worden aangeboden, maar voor de investeerder die zegt zonder risico geen rendement zijn dit toch prima projecten
pi_217611314
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2025 16:59 schreef moedernatuur het volgende:

[..]
tis allemaal niet ongefundeerd, probeer de medemens wat context te geven aan de proposities die worden aangeboden, maar voor de investeerder die zegt zonder risico geen rendement zijn dit toch prima projecten
Dit is een prima project m.i., gebaseerd op het hele plaatje waaronder de prima renderende onderneming van de leningnemer en diens opgebouwde vermogen. Interessant doen over aanvangsrendementen doet geen recht aan het totale project. Het gaat om een inschatting of het geld terug komt. Dat hangt niet alléén af van de waarde van het onderpand.

Ieder project wat aangeboden wordt als CF, daar zit wel een vlekje op. Anders gingen ze wel naar een bank.

In ruil voor dat vlekje krijgen wij een hogere rente dan dat we bij een spaarrekening van de Rabobank zouden krijgen. En bij voldoende spreiding is het geen ramp als er een keer een project fout loopt.
Pecunia non olet
pi_217611424
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2025 17:09 schreef obligataire het volgende:

[..]
Dit is een prima project m.i., gebaseerd op het hele plaatje waaronder de prima renderende onderneming van de leningnemer en diens opgebouwde vermogen. Interessant doen over aanvangsrendementen doet geen recht aan het totale project. Het gaat om een inschatting of het geld terug komt. Dat hangt niet alléén af van de waarde van het onderpand.

Ieder project wat aangeboden wordt als CF, daar zit wel een vlekje op. Anders gingen ze wel naar een bank.

In ruil voor dat vlekje krijgen wij een hogere rente dan dat we bij een spaarrekening van de Rabobank zouden krijgen. En bij voldoende spreiding is het geen ramp als er een keer een project fout loopt.
het heeft niks met interessant doen te maken, de meeste willen context hebben over investeringen en daarom kom je op een forum uit, als iedereen het zo goed weet, had dit geen bestaansrecht.

Banken willen helemaal geen projectontwikkeling doen vanwege de korte looptijd en regelgeving mbt balansen

Zij schermen in mijn optiek met een mooi risicoverhaal waarop een rendement wordt losgelaten voor de investeerder. Als je het mij vraagt moet hier een veel hogere rente tegenover staan dan waarmee zij komen en dan hoop ik oprecht dat iedereen dit soort aanvragen links laat liggen zodat het aanbod beter wordt, wordt het niet beter dan graag een betere vergoeding zodat het echt interessant wordt om te investeren in kamikazen leningen zodat als de markt draait, je inderdaad nog wat rendement overhoudt om je defaults te compenseren.

het echte vlekje in deze aanvraag, die is bij ons allemaal nog niet bekend, maar voor hetgeen wat wel bekend is, zou ik zeker nog een keer heroverwegen waarom je hier/niet in wil investeren.
pi_217611478
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2025 17:20 schreef moedernatuur het volgende:
het heeft niks met interessant doen te maken, de meeste willen context hebben over investeringen en daarom kom je op een forum uit, als iedereen het zo goed weet, had dit geen bestaansrecht.

Banken willen helemaal geen projectontwikkeling doen vanwege de korte looptijd en regelgeving mbt balansen

Zij schermen in mijn optiek met een mooi risicoverhaal waarop een rendement wordt losgelaten voor de investeerder. Als je het mij vraagt moet hier een veel hogere rente tegenover staan dan waarmee zij komen en dan hoop ik oprecht dat iedereen dit soort aanvragen links laat liggen zodat het aanbod beter wordt, wordt het niet beter dan graag een betere vergoeding zodat het echt interessant wordt om te investeren in kamikazen leningen zodat als de markt draait, je inderdaad nog wat rendement overhoudt om je defaults te compenseren.

het echte vlekje in deze aanvraag, die is bij ons allemaal nog niet bekend, maar voor hetgeen wat wel bekend is, zou ik zeker nog een keer heroverwegen waarom je hier/niet in wil investeren.
dit klink zo concreet, dat het bijna lijkt of je voorkennis hebt m.b.t. deze debiteur?
pi_217611498
@moedernatuur en @obligatoire beiden hebben jullie gelijk. Het belichten van de pro's en con's is belangrijk en het hoeft ook niet per se negatief te zijn. Ben blij dat er onderzoek gedaan wordt, dan kan ik op basis daarvan zelf oordelen of ik wel of niet bereid ben in deze risico's / sectoren in te stappen. Ik vind het zelf heel erg prettig als de bedenkingen gedeeld worden.
pi_217611618
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2025 17:29 schreef Jaco078 het volgende:

[..]
dit klink zo concreet, dat het bijna lijkt of je voorkennis hebt m.b.t. deze debiteur?
als dat zo overkomt doe ik dat niet goed, ken de partij niet. Heb even snel gekeken naar het pandje gekeken om te bepalen wat het risico is.
pi_217611657
quote:

[..]

exact mijn conclusie toen ik snel keek. Geen interessantdoennerij of affakkelen, maar gewoon een faire risicoinschatting. Iedereen is vrij zijn eigen afweging te maken. Investeren is nu eenmaal balanceren tussen risico en rendement.
pi_217612026
quote:

[..]
Die is never nooit 600 waard maar waarschijnlijk nu op de exploitatie getaxeerd met een mooie bezettingsgraad.
Die hoeft ook geen 600k op te leveren. De lening is voor 500k en er is nog een 1e hypotheek op de aan te kopen bouwkavel. Mocht het mis gaan hoeft dat pandje maar 500k min het bedrag van de kavel op te leveren.

Overigens neem ik hem niet mee omdat ik 1) nu geen even geen CF budget heb en 2) niet zo'n fan van dit soort projecten ben.

Ik vraag me wel af hoe groot de kans is dat hij een vergunning voor 2 woningen krijgt, zo supergroot is die kavel niet. En afgaand op de streetview foto's stond de kavel al eerder te koop, in ieder geval vanaf 2014, daarna verkocht in 2018 waarna er in 2020 hekken van een bouwbedrijf om heen stonden, en vanaf 2022 is er een fundament te zien.
Volgens de Funda advertentie is er door de eerdere koper al een kelder gemaakt en is de grond gesaneerd.
https://www.funda.nl/deta(...)straat-110/42326920/

[ Bericht 27% gewijzigd door Soulfreak op 12-05-2025 18:51:52 ]
pi_217612711
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2025 18:37 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Die hoeft ook geen 600k op te leveren. De lening is voor 500k en er is nog een 1e hypotheek op de aan te kopen bouwkavel. Mocht het mis gaan hoeft dat pandje maar 500k min het bedrag van de kavel op te leveren.

Overigens neem ik hem niet mee omdat ik 1) nu geen even geen CF budget heb en 2) niet zo'n fan van dit soort projecten ben.

Ik vraag me wel af hoe groot de kans is dat hij een vergunning voor 2 woningen krijgt, zo supergroot is die kavel niet. En afgaand op de streetview foto's stond de kavel al eerder te koop, in ieder geval vanaf 2014, daarna verkocht in 2018 waarna er in 2020 hekken van een bouwbedrijf om heen stonden, en vanaf 2022 is er een fundament te zien.
Volgens de Funda advertentie is er door de eerdere koper al een kelder gemaakt en is de grond gesaneerd.
https://www.funda.nl/deta(...)straat-110/42326920/

grond heeft vanaf 2013 te koop gestaan tot 2018 in prijzen vanaf 150k tot 125k uiteindelijk, koopprijs heb ik verder niet onderzocht maar ook in goede markt was er geen koper te krijgen voor dit mooi stukje perceel.
pi_217613682
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2025 17:31 schreef boertje2024 het volgende:
@:moedernatuur en @:obligatoire beiden hebben jullie gelijk. Het belichten van de pro's en con's is belangrijk en het hoeft ook niet per se negatief te zijn. Ben blij dat er onderzoek gedaan wordt, dan kan ik op basis daarvan zelf oordelen of ik wel of niet bereid ben in deze risico's / sectoren in te stappen. Ik vind het zelf heel erg prettig als de bedenkingen gedeeld worden.
Mee eens. Maar ik vind nu eenmaal dat investeren méér is dan alléén maar heel kritisch naar onderpanden kijken. Bij mij is het glas ook wel eens half vol. Als we als zure bankmanagers de projecten gaan beoordelen ligt de CF sector spoedig op zijn gat :)
Pecunia non olet
pi_217615223
quote:

[..]

Ik vertrouw blijkbaar teveel op de Collin berekening 304m2 voor 225K. Dat is 750 euro/m2. Bij ons in het westen is het goedkoper

[ Bericht 0% gewijzigd door Fredericm op 12-05-2025 23:55:31 ]
pi_217615853
quote:
1s.gif Op maandag 12 mei 2025 23:21 schreef Fredericm het volgende:

[..]
Ik vertrouw blijkbaar teveel op de Collin berekening 304m2 voor 225K. Dat is 750 euro/m2. Bij ons in het westen is het goedkoper
Ik kan bijna geen informatie over de ondernemer en zijn bedrijf HBS b.v. op het internet vinden, dit vind ik vreemd en het weerhoud mij om mee te doen aan deze ogenschijnlijk veilige lening....
pi_217616181
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2025 20:48 schreef obligataire het volgende:

[..]
Mee eens. Maar ik vind nu eenmaal dat investeren méér is dan alléén maar heel kritisch naar onderpanden kijken. Bij mij is het glas ook wel eens half vol. Als we als zure bankmanagers de projecten gaan beoordelen ligt de CF sector spoedig op zijn gat :)
we zijn het met elkaar eens. het verschil in mijn optiek zit alleen dat ik wat essentiele onderdelen ter discussie stel zodat iedereen een overweging kan maken over een propositie t.o.v. rente. Een bankmedewerker oordeelt alleen. Klein beetje context, vaker negatief dan positief.

Laten we vooral inhoudelijk de discussie voeren.
pi_217616203
quote:
1s.gif Op maandag 12 mei 2025 23:21 schreef Fredericm het volgende:

[..]
wij hebben het over het bedrijfspand waar de sauna inzit, jij kijkt naar het perceel. Prijs per m2 perceel klinkt inderdaad in vergelijking met andere objecten in de directe omgeving niet hoog, dat ben ik met je eens.
pi_217616267
Wat mij betreft is dit een prima project om in je portefeuille te hebben, zeker als je kijkt naar de zekerheden en het verwachte rendement. Over het onderpand heb ik nog wel wat twijfels, met name vanwege de huidige bestemming. Dat ik voor ieder persoonlijk natuurlijk om daar een keuze in te maken.
  dinsdag 13 mei 2025 @ 09:05:26 #139
20979 darktower
www.twitter.com/locuta
pi_217616358
Ligt het aan mij of lopen projecten op crowdrealestate minder snel vol?
Auteur van de boeken "Van Rotterdam naar het Witte Huis" (Obama) en "Project Homerus" (DSB)
pi_217616606
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2025 09:05 schreef darktower het volgende:
Ligt het aan mij of lopen projecten op crowdrealestate minder snel vol?
Dat klopt volgens mij wel. Ikzelf wacht even met nieuwe projecten daar meenemen tot er een aantal uit 2022 en 2023 eindelijk zijn terugbetaald. Duurt erg lang bij deze club. Uiteindelijk komt het geld altijd wel terug, maar het laat vaak (te) lang op zich wachten.
pi_217616825
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2025 09:37 schreef Erinco71 het volgende:

[..]
Dat klopt volgens mij wel. Ikzelf wacht even met nieuwe projecten daar meenemen tot er een aantal uit 2022 en 2023 eindelijk zijn terugbetaald. Duurt erg lang bij deze club. Uiteindelijk komt het geld altijd wel terug, maar het laat vaak (te) lang op zich wachten.
Ik neem er nog wel wat mee maar het staat me enigszins tegen dat grote projecten in tranches worden aangeboden en dat het de laatste tijd bijna alleen maar hotels zijn en (als ik me niet vergis) van dezelfde initiatiefnemer via allerlei B.V.'s. Op zich beleg ik graag in langdurig verhuurde hotels maar qua risicospreiding is dit niet wat je wilt natuurlijk.
Pecunia non olet
pi_217616847
quote:

[..]

Naar mijn weten is er bij Collin ook een keer een privé-sauna in Valkenswaard (op de Vest) voorbij gekomen.Deze heb ik toen gemist. Er is vraag naar want naast V'waard zitten ze nu ook in Roermond. Of het halve bordelen zijn.......? Dan kun je ook menig hotel daartoe rekenen. Er zal heus wel eens iets buitenechtelijk of kinky's gebeuren. Gelukkig hebben we de beelden ...niet...meer, iedereen zijn plezier.
Als je de toko goed organiseert kun je er een prima legale boterham aan hebben
  dinsdag 13 mei 2025 @ 10:58:59 #143
233644 proxydude
Usenet Leegzuigen
pi_217617167
Ik krijg vandaag de Uitslag stemronde lening 47867 Plomer properties en gelijk daarna Afwikkeling 09-05-2025 Plomer Properties 2 00047867. Ze zitten bij collin overduidelijk met een personeels tekort. Of iemand zit te slapen. De uitslag had natuurlijk veel eerder verzonden moeten worden.
pi_217617182
Hotel Gelpkes Muhle staat open.
Investeren moest via app, 2-factor-smsjes kwamen niet binnen.
pi_217617195
2e hypotheek bij collin op 11 panden. Balanstotaal meer dan 40 MIO

Linkje
SPOILER
  dinsdag 13 mei 2025 @ 11:57:49 #146
20979 darktower
www.twitter.com/locuta
pi_217617524
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2025 10:01 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ik neem er nog wel wat mee maar het staat me enigszins tegen dat grote projecten in tranches worden aangeboden en dat het de laatste tijd bijna alleen maar hotels zijn en (als ik me niet vergis) van dezelfde initiatiefnemer via allerlei B.V.'s. Op zich beleg ik graag in langdurig verhuurde hotels maar qua risicospreiding is dit niet wat je wilt natuurlijk.
Fijn deze info, dank je, had ik niet gezien nog. Ik doe er met eentje mee nu weer, maar andere laat ik dan even waaien
Auteur van de boeken "Van Rotterdam naar het Witte Huis" (Obama) en "Project Homerus" (DSB)
pi_217617680
HCN nw Fat Phill's Londen
https://horecacrowdfundin(...)s-londen-uk-mle1x694

waarschijnlijk links vd ingang bij metrostation Wood Green. Mis nog wel de EBI

[ Bericht 9% gewijzigd door peterc op 13-05-2025 12:28:01 ]
pi_217617774
Linkje Jansen
SPOILER
pi_217617843
quote:
Het gaat lekker met Fat Phil's. Snap alleen niet dat het rentepercentage gelijk is aan de andere vestigingen in Nederland. Ik vind het risico bij een eerste vestiging in het buitenland toch groter dan er eentje bij in Nederland. Ik laat deze even lopen en stap wel weer in bij een volgende Nederlandse vestiging.
pi_217617935
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2025 11:02 schreef Jaco078 het volgende:

Linkje
SPOILER
Van 'zweetbordeel' naar multimiljonair, never a dull moment :P
Wat een bedragen....
Pecunia non olet
pi_217618032
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2025 12:33 schreef Jaco078 het volgende:
Linkje Jansen
SPOILER
Prima zekerheden alleen loop ik steeds meer aan tegen de rente afgezet tegen de inflatie. De rente is op zich niet onredelijk op basis van de geboden zekerheden, hoewel een half procent meer ook best zou kunnen.

Als box 3 investeerder, houd ik hiermee alleen de inflatie niet eens meer bij vanaf 2026:

Bruto rente: 7,5%
Kosten Collin: -0,9% (op basis van diamanten status)
VRH vanaf 2026: -2,8% (werkelijk rendement berekenen - als dat over het geheel werkt - levert voor deze pitch weinig op)
Netto rente: 3,8%

Inflatie april 2025: 4,1%

Hoewel dat eigenlijk buiten de afweging zou moeten blijven (want de markt dicteert de rente), is dit toch flink problematisch te noemen voor CF investeerders. De kosten zijn bij dit soort investeringen relatief veel hoger dan grote indexfondsen of ETF's en aangezien de hoge raad bepaald heeft dat kosten niet verrekend mogen worden bij een werkelijk rendement berekening wegen die relatief nog zwaarder door omdat je over dat verloren rendement wel VRH betaalt..

Voor de box 2 belegger, pakt deze pitch verwacht ik anders uit in de afweging om in te leggen.
pi_217618742
Helemaal eens met wat je zegt, het wordt steeds lastiger om een aantrekkelijk rendement uit Crowdfunding te halen. De platformkosten vind ik best fors en daarnaast neemt de overheid via belastingheffing ook een stevig stuk van de koek.

Wat ik wél als voordeel zie bij Crowdfunding tegenover ETF, is dat je iets beter kunt inschatten wat je verwachte rendement over meerdere jaren zal zijn, mits je rekening houdt met risico’s. In jouw berekening zie ik dat je ervan uitgaat dat alles volledig wordt terugbetaald. Zelf hanteer ik een default reservering van 5% van de inleg, om wat buffer te houden voor mogelijke uitvallers.

Voor dit project kom ik uit op een netto rendement van 3,13%, vergeleken met 1,63% als ik het bedrag in een spaardeposito zou zetten (42 maanden tegen 2,15%, met 0,52% belasting op de inleg). Het verschil blijft nog steeds in het voordeel van Crowdfunding, maar het wordt wel steeds magerder.

Hopelijk komt er snel iets van beweging in Den Haag om die buitensporige heffing op beleggingen van 7,77% aan te pakken. Dat zou de balans voor veel beleggers weer iets herstellen.
pi_217618752
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2025 13:07 schreef Faraday01 het volgende:
Hoewel dat eigenlijk buiten de afweging zou moeten blijven (want de markt dicteert de rente), is dit toch flink problematisch te noemen voor CF investeerders. De kosten zijn bij dit soort investeringen relatief veel hoger dan grote indexfondsen of ETF's en aangezien de hoge raad bepaald heeft dat kosten niet verrekend mogen worden bij een werkelijk rendement berekening wegen die relatief nog zwaarder door omdat je over dat verloren rendement wel VRH betaalt..
Peter Paul heeft vorige week een artikel gepubliceerd over ETF en crowdfunding. Niet helemaal duidelijk waarom dit op een CF platform staat. https://www.kapitaalopmaat.nl/Wat-is-ETF-beleggen
pi_217618985
Na drie jaar een uitkering na schuldsanering vanuit IVM
quote:
Het is al even geleden dat wij u voor het laatst hebben bericht. De ondernemer van Lekker-enzo zat 3 jaar lang in de schuldsanering. Deze is per mei afgelopen.

Wij kunnen u berichten dat wij nog EUR 2410 kunnen verdelen onder de investeerders in deze lening, na rato van inleg in deze lening. Wij zullen dit deze maand aan u overmaken (wij moeten het nog ontvangen van de bewindvoerder) op het bij ons bekende rekeningnummer. U ontvangt geen aparte jaaropgave van deze overboeking.

Als uw rekeningnummer is gewijzigd, ontvangen wij graag voor 25 mei het nieuwe rekeningnummer, met daarbij een kopie bankpas of kopie rekeningafschrift ter bewijsvoering.

Mocht u nog vragen hebben, verneem ik dit graag.

Peter van Meersbergen
Investment Director
pi_217619113
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2025 14:18 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Peter Paul heeft vorige week een artikel gepubliceerd over ETF en crowdfunding. Niet helemaal duidelijk waarom dit op een CF platform staat. https://www.kapitaalopmaat.nl/Wat-is-ETF-beleggen
Ik vermoed vanwege de 'voordelen' van crowdfunding maar ik vind het stuk niet erg overtuigend. Het punt blijft staan dat je de inflatie niet bij houdt. Het belangrijkste voordeel van CF is diversificatie en minder volatiliteit en daar staat tegenover dat je met een breed indexfonds een hoger verwacht netto rendement op lange termijn mag verwachten tegen lagere kosten.

Het model stimuleert meer risico nemen, in een heel goed jaar betaal je met een grote glimlach de VRH over het forfaitair rendement en in een slecht jaar beroep je op werkelijk rendement. In dit model zijn obligaties en crowdfunding minder aantrekkelijke assets.
pi_217619204
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2025 12:41 schreef boertje2024 het volgende:

[..]
Het gaat lekker met Fat Phil's. Snap alleen niet dat het rentepercentage gelijk is aan de andere vestigingen in Nederland. Ik vind het risico bij een eerste vestiging in het buitenland toch groter dan er eentje bij in Nederland. Ik laat deze even lopen en stap wel weer in bij een volgende Nederlandse vestiging.
Het wordt niet duidelijk in de pitch, maar er is al een restaurant geopend in London, in Clapham Junction. Daar heeft de oprichter het over in de Dutch Dragon's video. Afgaand op een foto met een ballonnenboog bij Google Maps is die december 2024 geopend.

Zelf denk ik nog even of ik deze mee wil nemen, niet alleen vanwege het feit dat het nu een vestiging in het buitenland is, maar ook het rendement / box 3 belasting verhaal. Ik heb nu een aantal jaar geen belasting hoeven betalen omdat het te betalen bedrag lager is dan de algemene heffingskorting, maar met het verhoogde fictief rendement gaat dat veranderen. Ik neig vooralsnog naar wel meenemen.
  dinsdag 13 mei 2025 @ 15:33:14 #157
233644 proxydude
Usenet Leegzuigen
pi_217619376
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2025 15:05 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Ik vermoed vanwege de 'voordelen' van crowdfunding maar ik vind het stuk niet erg overtuigend. Het punt blijft staan dat je de inflatie niet bij houdt. Het belangrijkste voordeel van CF is diversificatie en minder volatiliteit en daar staat tegenover dat je met een breed indexfonds een hoger verwacht netto rendement op lange termijn mag verwachten tegen lagere kosten.

Het model stimuleert meer risico nemen, in een heel goed jaar betaal je met een grote glimlach de VRH over het forfaitair rendement en in een slecht jaar beroep je op werkelijk rendement. In dit model zijn obligaties en crowdfunding minder aantrekkelijke assets.
Het is een extra zekerheid als het wat minder goed gaat op korte termijn met de beurs. Je hebt met crowdfund een redelijke zekerheid mits je goed spreid. En levert meer op dan een obligatie. ETF zou ik mee beginnen en crowdfund later toevoegen aan je portfolio. Op lange termijn blijft crowdfund gewoon altijd minder aantrekkelijk. Mensen die alleen op de beurs wat doen snap ik echt niet. die spreiden weer niet genoeg. Tenzij je nog in je startfase zit natuurlijk.
pi_217622007
GvE/Mbs And***rea lijkt op het eerste gezicht een aardig project voor een bescheiden bijdrage, maar er is sprake van een achterstellingsovereenkomst ten opzichte van de 1e hypotheekhouder.

Ik kan dat ding nergens vinden in de pitch maar ik herinner me dat er eens eerder een dergelijke claule was bij een schip bij GvE. En dat was drama..........
Pecunia non olet
  dinsdag 13 mei 2025 @ 20:38:29 #159
13309 nostra
ask why
pi_217622429
Ben inmiddels wel eens benieuwd hoe het met onze golfende vrienden die tijdelijk gered moesten worden door een lading zand, die niet verkocht kon worden om duistere redenen, gaat. De nieuwspagina op de website is volledig leeg en de laatste foto's van 2023.
  dinsdag 13 mei 2025 @ 20:44:49 #160
13309 nostra
ask why
pi_217622508
Een aardig stukje uit 2020 (!) over de leningnemers, bijzonder dat daar met geen woord over is gerept in de pitch en bij het DD van Collin.

https://omroepvenlo.nl/fr(...)rderheiken-in-gevaar
pi_217623032
quote:
7s.gif Op dinsdag 13 mei 2025 20:44 schreef nostra het volgende:
Een aardig stukje uit 2020 (!) over de leningnemers, bijzonder dat daar met geen woord over is gerept in de pitch en bij het DD van Collin.

OMG de naam uit de video is dezelfde als in de pitch van Collin.
Pecunia non olet
pi_217624506
quote:
7s.gif Op dinsdag 13 mei 2025 20:44 schreef nostra het volgende:

15 mei 2022

Aanleg golfbaan Parc Zaarderheiken Venlo mag doorgaan
Op 20 april 2022 heeft de Raad van State besloten dat de aanleg van een golfbaan in Parc Zaarderheiken in Venlo mag doorgaan. De Natuur en Milieufederatie Limburg had daartegen bezwaar gemaakt samen met Dassenwerkgroep Limburg en stichting Das & Boom. Ook golfbaan De Peelse Golf had bezwaar aangetekend tegen de golfbaan omdat er geen behoefte zou zijn aan een nieuwe 18 holes baan.

De Stichting Heyerhoven wil bij het voormalige Floriadeterrein een golfbaan aanleggen op grond van Ontwikkelbedrijf Greenport Venlo. Samen met Dassenwerkgroep Limburg en stichting Das & Boom hebben we ons van meet af aan verzet tegen de komst van de golfbaan. Ons belangrijkste argument is dat deze ontwikkeling ervoor zal zorgen dat de dassenpopulatie in het gebied volledig zal verdwijnen.

Uitspraak Raad van State
Volgens de Raad van State zijn de beroepen ongegrond en blijft er voldoende leefgebied voor de das over. Bovendien stelt de bestuursrechter dat de behoefte aan een golfbaan sinds de Coronapandemie aanzienlijk is toegenomen. Van concurrentie zou geen sprake zijn, want de golfbaan in Parc Zaarderheiken richt zich vooral op golfers uit het bedrijfsleven (vanwege de ligging bij bedrijventerreinen).

Nog één hobbel voor de golfbaan
De Stichting Heyerhoven is nog verwikkeld in een conflict met de pachter van de grond waar de golfbaan gerealiseerd gaat worden. Maar het lijkt nu slechts een kwestie van tijd voordat golfbaan Parc Zaarderheiken een feit is.
pi_217627764
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2025 19:59 schreef obligataire het volgende:
GvE/Mbs And***rea lijkt op het eerste gezicht een aardig project voor een bescheiden bijdrage, maar er is sprake van een achterstellingsovereenkomst ten opzichte van de 1e hypotheekhouder.

Ik kan dat ding nergens vinden in de pitch maar ik herinner me dat er eens eerder een dergelijke claule was bij een schip bij GvE. En dat was drama..........
Probleem met schepen is dat bij gedwongen verkopen ze vaak veel minder opbrengen dan de huidige taxatie waarde. De eerste schijf (60% van de huidige taxatiewaarde) is voor de 1e hypotheekhouder. Gaat het fout dan gaat het voor de 2e hypotheekhouder als snel reuze fout. Veiligheidshalve doe ik bij schepen uitsluitend mee als ik eerste hypotheekhouder ben, of dat de 1e hypotheekhouder maximaal 25% van de taxatiewaarde financiert. Het deel tussen de 60 en de 72% financieren vind ik een te groot risico.
  woensdag 14 mei 2025 @ 08:36:37 #164
454405 escortmk2
petrolhead
pi_217628707
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2025 14:51 schreef KrekelJapie het volgende:
Na drie jaar een uitkering na schuldsanering vanuit IVM
[..]

Een soortgelijk bericht gaan we binnenkort ook krijgen over een schoenenzaak

SPOILER
  woensdag 14 mei 2025 @ 08:42:34 #165
454405 escortmk2
petrolhead
pi_217628732
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 mei 2025 15:10 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Ik had toch even een mailtje gestuurd naar HCN om te vragen naar de ontbrekende dagrente van K-Town.
Antwoord:
[..]
Is toch weer een pak magnums. Of eigenlijk 2 aangezien ze bij de hamster supermarkt deze week 1+1 gratis zijn.

Zo blijkt maar weer, controleren van de betalingen heeft nut.
Goed opgemerkt! Heb jij die betaling ook ontvangen?
Ik ben even wat minder actief geweest hier, las nu pas je opmerking over dit project.
pi_217629556
Te laat - trage Belg :)

[ Bericht 42% gewijzigd door Bieselke op 14-05-2025 11:47:54 ]
  woensdag 14 mei 2025 @ 11:12:52 #167
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_217629627
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2025 11:00 schreef Bieselke het volgende:
Nieuwe Duitser - , 5M - 9% -24maanden aflossingsvrij - zelf nog niet in detail gelezen, maar een 11-tal kleine supermarkten, op 1 na allemaal in Oost-Duitsland

SPOILER
Reeds behandeld:

quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2025 11:02 schreef Jaco078 het volgende:

Linkje
SPOILER
toch bedankt :P
pi_217629628
Bericht van SIG over het opstarten van incassoprocedure voor het uitwinnen van hypotheek Be**jnh#f in Roermond. Dit is toch een project van het bedrijf van Lex die ook de directeur is bij All4Funding? Geld zal wel terugkomen, maar hij zou toch moeten weten hoe het werkt.
pi_217629739
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2025 08:42 schreef escortmk2 het volgende:

[..]
Goed opgemerkt! Heb jij die betaling ook ontvangen?
Ik ben even wat minder actief geweest hier, las nu pas je opmerking over dit project.
Nee, nog niet ontvangen. Jij wel?

Igor gaf aan dat die de vrijdag bij de andere betalingen zou zitten, maar zat er niet bij, ook afgelopen maandag niet. Ik denk dat ik maar weer een mailtje ga sturen.
pi_217629869
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2025 11:13 schreef Erinco71 het volgende:
Bericht van SIG over het opstarten van incassoprocedure voor het uitwinnen van hypotheek Be**jnh#f in Roermond. Dit is toch een project van het bedrijf van Lex die ook de directeur is bij All4Funding? Geld zal wel terugkomen, maar hij zou toch moeten weten hoe het werkt.
Vreemde zaak idd. Vooral over de slechte communicatie met Lex.
pi_217629994
quote:
Heb ook ander project bij SIG met de volgende berichtgeving.
Dit betekent dat wij formeel stappen ondernemen om het hypotheekrecht uit te winnen conform de wettelijke voorschriften. Deze maatregel is noodzakelijk geworden doordat we, ondanks herhaaldelijke pogingen, geen concreet en formeel aflosverzoek van de projectaanvrager hebben ontvangen en ook in onze gesprekken geen duidelijkheid wordt verschaft over de vervolgstappen van hun kant.

Oorspronkelijk project uit 2019 heeft 5 jaar gelopen toen vorig jaar voor 1 jaar geherfinancierd met een tijdelijke boeterente ivm te laat zijn. En nu lastig contact te krijgen, wel heeft de ondernemer de reguliere maandtermijn betaald(althans dat heb ik ontvangen dus zonder de nieuwe boeterente). Maar dan gaat de SIG mail verder:

Het pand is inmiddels in de vrije verkoop gezet, in de hoop op korte termijn tot aflossing van de hypotheek te kunnen komen.

Dan lijkt het toch wel weer goed te komen, pandje lijkt nu vrij van huurders te koop te staan met een vanaf prijs van 385k met een totale lening van 160k.

SPOILER
pi_217630929
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2025 12:13 schreef Tjalala het volgende:
Het pand is inmiddels in de vrije verkoop gezet, in de hoop op korte termijn tot aflossing van de hypotheek te kunnen komen.

Dan lijkt het toch wel weer goed te komen, pandje lijkt nu vrij van huurders te koop te staan met een vanaf prijs van 385k met een totale lening van 160k.

SPOILER
Met dubbele rente geen probleem dat deze nog niet is afgelost.
pi_217631016
quote:
Ja, correct!
heeft bij Matching Capital ook nog een project lopen.
pi_217631139
Vertraging aflossing en zonder dubbele rente
quote:
In mei 2022 heeft u geïnvesteerd in Partycentrum Nabat met leningnummer 41681. Volgens het oorspronkelijke betaalschema stond de slottermijn gepland op 13 mei 2025.

Recentelijk is er contact geweest met de ondernemer omtrent de aflossing van de lening. De ondernemer heeft aangegeven een herfinancieringsaanvraag te hebben ingediend bij een externe partij. Deze herfinanciering is niet tijdig gerealiseerd. Mogelijk wordt deze herfinanciering alsnog gerealiseerd eveneens wordt er gekeken naar de mogelijkheden om de lening bij Collin te herfinancieren. Wij hebben het dossier overgedragen aan een intensief beheer adviseur om in dit proces vinger aan de pols te houden.
pi_217631437
Weer twee nieuwe CCF projectjes waar ik met een hele grote boog om heen loop.

Eindelijk! Tamara
¤ 60.000 | 9,5 % rente | 60 maanden

RDM Consultancy
¤ 175.000 | 9,0 % rente | 18 maanden
Hoe is het mogelijk dat je een negatief eigen vermogen hebt van mijn 200k. :s)

[ Bericht 20% gewijzigd door Ricky86 op 14-05-2025 16:17:09 ]
pi_217631458
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2025 16:00 schreef Ricky86 het volgende:
Eindelijk!!-weer eens een derde hypotheek waar ik met een boog omheen loop
pi_217631464
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2025 16:00 schreef Ricky86 het volgende:
Misschien handig om de projecten waarover dit gaat er in de toekomst even bij te zetten. Is ook altijd handig om later als archief te kunnen terugkijken.
pi_217631533
RDM Consultancy bij Collin. Herfinanciering lening, waarom is die ooit afgesloten. ICT eenpitter bij overheid. Ik denk dan aan wet DBA en beperking inhuur externen. Kan hij die 175K niet bij de bank lenen. 2e hypotheek op woonhuis in Zoetermeer.LTV 85%. Echtgenote loopt in WIA.
Doet er iemand mee, ik nog niet
pi_217631578
Eindelijk Tamara. Kleding zaak in Elst ook bij Collin vind ik er beter uit zien voor 9,5%. Partner werkt. Lening is 60K de helft wordt lineair afgelost. 3e hypotheek 1ste en 2e bij zelfde bank LTV ook 85% op
Eigen woonhuis. Heeft iemand een linkje?

[ Bericht 25% gewijzigd door Fredericm op 14-05-2025 16:26:14 ]
pi_217631688
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2025 16:13 schreef Fredericm het volgende:
RDM Consultancy bij Collin. Herfinanciering lening, waarom is die ooit afgesloten. ICT eenpitter bij overheid. Ik denk dan aan wet DBA en beperking inhuur externen. Kan hij die 175K niet bij de bank lenen. 2e hypotheek op woonhuis in Zoetermeer.LTV 85%. Echtgenote loopt in WIA.
Doet er iemand mee, ik nog niet
Bij RDM denk ik meteen aan die scheepswerf die in 1983 failliet ging. Deze RDM hikt ook aan tegen faillissement.
Uit wanhoop dan maar de eigen woning inzetten om de zaak te redden.
Mooi project weer voor het toch al overbelaste team van Ome Bas.
Pecunia non olet
pi_217631745
quote:
1s.gif Op woensdag 14 mei 2025 16:20 schreef Fredericm het volgende:
Eindelijk Tamara. Kleding zaak in Elst ook bij Collin vind ik er beter uit zien voor 9,5%. Partner werkt. Lening is 60K de helft wordt lineair afgelost. 3e hypotheek 1ste en 2e bij zelfde bank LTV ook 85% op
online is er nog veel te winnen zo te zien 8-)
pi_217632240
quote:
6s.gif Op woensdag 14 mei 2025 16:40 schreef boertje2024 het volgende:

[..]
online is er nog veel te winnen zo te zien 8-)
Wel heel erg veel te winnen. Snelste manier is de website offline halen ;-) Maar zelfs de naam is bijzonder. Bedrijf: Eindelijk! T#m#ra. Website Eindelijk-#nline en contactgegevens anita@... Wel een mooie rente 😉
pi_217633720
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2025 15:15 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Het wordt niet duidelijk in de pitch, maar er is al een restaurant geopend in London, in Clapham Junction. Daar heeft de oprichter het over in de Dutch Dragon's video. Afgaand op een foto met een ballonnenboog bij Google Maps is die december 2024 geopend.

Zelf denk ik nog even of ik deze mee wil nemen, niet alleen vanwege het feit dat het nu een vestiging in het buitenland is, maar ook het rendement / box 3 belasting verhaal. Ik heb nu een aantal jaar geen belasting hoeven betalen omdat het te betalen bedrag lager is dan de algemene heffingskorting, maar met het verhoogde fictief rendement gaat dat veranderen. Ik neig vooralsnog naar wel meenemen.
Deze Londonse Fat Phill's deed er wat langer over om vol te raken, misschien toch meer mensen die meer risico zien in een buitenlandse vestiging, maar is nu toch vol.
Ik heb hem uiteindelijk wel meegenomen.

Er stond overigens een spelvaut in de pitch, over de internationale expansie stond "Dit gebeurd nu als eerste in London". In mijn mailtje over iets anders (de nog niet ontvangen dagrente van K-Town) heb ik ze daar op gewezen. Mail is blijkbaar gelezen en nu is het gecorrigeerd naar "gebeurt".

[ Bericht 10% gewijzigd door Soulfreak op 14-05-2025 20:58:36 ]
pi_217637409
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2025 19:59 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Deze Londonse Fat Phill's deed er wat langer over om vol te raken, misschien toch meer mensen die meer risico zien in een buitenlandse vestiging, maar is nu toch vol.

Er stond overigens een spelvaut in de pitch, over de internationale expansie stond "Dit gebeurd nu als eerste in London". In mijn mailtje over iets anders (de nog niet ontvangen dagrente van K-Town) heb ik ze daar op gewezen. Mail is blijkbaar gelezen en nu is het gecorrigeerd naar "gebeurt".
Ik moest er ook wat langer over nadenken. Maar heb deze uiteindelijk ook meegenomen.
pi_217638827
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2025 19:59 schreef obligataire het volgende:

Inmiddels staat de achterstellingsovk er wel bij, althans er wordt verwezen naar de bijlage bij een ander project met Beequip als 1e hypotheekhouder. Naar mijn mening is die achterstelling van dien aard dat ik het project verder maar laat liggen, nog los van de toch al vrij zwakke zekerheid.
Pecunia non olet
pi_217640027
Opnieuw een J K*lly

linkje
SPOILER
pi_217640321
Vraag van een vriend van mij. Iemand ervaring met www.jens.nl ?

Soort van hypotheken crowfdfund
pi_217640482
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2025 11:52 schreef zeeland6 het volgende:
Vraag van een vriend van mij. Iemand ervaring met www.jens.nl ?

Soort van hypotheken crowfdfund
Ik ken deze club niet maar wat mij in eerste instantie opvalt is dat ze ogenschijnlijk makkelijk hypotheken aan particulieren verstrekken welke deze woningen niet als belegging maar als woonhuis gebruiken. Dit is echt een hele andere tak van sport dan bijvoorbeeld de leningen van SiG of Mogelijk. Er gelden hier hele andere regels voor en als die niet juist gevolgd worden geniet de consument (want dat zijn dit, consumenten en geen investeerders) verschillende extra beschermingen.
pi_217640630
quote:
14s.gif Op donderdag 15 mei 2025 12:07 schreef Horsemen het volgende:
dit, consumenten en geen investeerders) verschillende extra beschermingen.
klopt, dat leggen ze ook expliciet uit hoe dat juridisch is afgedicht. Is wel hellend vlak hoor, eigen woning versus box-3.
  donderdag 15 mei 2025 @ 14:49:51 #190
233644 proxydude
Usenet Leegzuigen
pi_217641733
Linkje Investeringskans JIKB 3 B.V.

SPOILER
Sry was al gepost zie ik nu.
pi_217641958
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2025 19:59 schreef Soulfreak het volgende:

[..]

Maar geen reactie op de mail als ik het goed lees. Ik heb hier ook nog niks ontvangen. Als ik HCN was had ik er allang een algemene mail over gestuurd naar de investeerders. (op het moment van constateren eigenlijk al)
pi_217642158
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2025 15:17 schreef Tjalala het volgende:

[..]
Maar geen reactie op de mail als ik het goed lees. Ik heb hier ook nog niks ontvangen. Als ik HCN was had ik er allang een algemene mail over gestuurd naar de investeerders. (op het moment van constateren eigenlijk al)
Nee, nog geen reactie. Zouden ze die dagrente soms niet bij de leningnemer hebben geincasseerd en moet dat misschien eerst nog gebeuren? Het gaat niet om een groot bedrag, maar als je aangeeft dagrente uit te betalen naar de investeerder moet je dat natuurlijk ook echt doen. HCN betaalt 2 keer per week de termijnen uit die niet via OPP gaan, dus even kijken of het er morgen bij zit.

Misschien kunnen jij en anderen die in deze zaten ook erover mailen naar ze, dat ze weten dat ik niet de enige ben die niet opgemerkt heeft.
pi_217642293
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2025 14:49 schreef proxydude het volgende:
Linkje Investeringskans JIKB 3 B.V.

SPOILER
Sry was al gepost zie ik nu.

Kamikazelening qua LTV, wat wordt er nu eigenlijk gedaan met al dat geld? wat wordt er verbeterd?
pi_217642328
quote:
14s.gif Op donderdag 15 mei 2025 12:07 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Ik ken deze club niet maar wat mij in eerste instantie opvalt is dat ze ogenschijnlijk makkelijk hypotheken aan particulieren verstrekken welke deze woningen niet als belegging maar als woonhuis gebruiken. Dit is echt een hele andere tak van sport dan bijvoorbeeld de leningen van SiG of Mogelijk. Er gelden hier hele andere regels voor en als die niet juist gevolgd worden geniet de consument (want dat zijn dit, consumenten en geen investeerders) verschillende extra beschermingen.
hier hebben ze in ieder geval een vergunning voor nodig voor het financieren aan consumenten en waarschijnlijk een vergunning voor crowdfunding, weet niet of deze er zijn.

ken de partij niet..
pi_217642778
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2025 15:15 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
De eerste Fat Phill's vestiging in London in Clapham Junction is overigens niet van Armin Vahabian zelf, maar. van een ontwikkelaar die als franchisenemer voor een aantal vestigingen heeft getekend, verneem ik zojuist van HCN. Dan denk ik dat het alsnog interessante info zou zijn geweest voor potentiele investeerders om te weten dat er al een Fat Phill's in London is, ook al is dat dan een franchise.

[ Bericht 0% gewijzigd door Soulfreak op 15-05-2025 17:07:11 ]
pi_217642847
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2025 16:05 schreef moedernatuur het volgende:

[..]
hier hebben ze in ieder geval een vergunning voor nodig voor het financieren aan consumenten en waarschijnlijk een vergunning voor crowdfunding, weet niet of deze er zijn.

ken de partij niet..
Ze geven zelf aan dat ze geen partij zijn bij de financiering: https://jens.nl/wet-en-regelgeving-2/
pi_217643005
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2025 17:06 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Ze geven zelf aan dat ze geen partij zijn bij de financiering: https://jens.nl/wet-en-regelgeving-2/
Als familiehypotheek prima dus (maar daar heb je hun niet voor nodig) maar verder een grijs gebied. Niks voor mij.
pi_217643468
https://www.funda.nl/deta(...)sstraat-24/43878354/

project van WVJG, studentenhuisvesting geweest? Je kan er zeker wat van maken maar je zal toch ff bezig zijn
pi_217644062
quote:
1s.gif Op woensdag 14 mei 2025 16:20 schreef Fredericm het volgende:
Ook meegenomen. Wellicht een hobbelige weg, maar zekerheden zijn toch niet verkeerd.
pi_217644080
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2025 19:50 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Ook meegenomen. Wellicht een hobbelige weg, maar zekerheden zijn toch niet verkeerd.
Als het maar geen "Eindelijk Geld Terug" wordt 8-)
pi_217646440
Lordon bij Collin, eerste hypo met lage LTV op kavels in Ridderkerk a 7,5% rente. Wel mogelijkheid tot snel terug betalen. Heeft iemand een linkje?
pi_217647600
Linkje L*rdon. 3e keer als ik het goed zie, steeds her- + bijfinanciering. Wat lage rente, wel een pareltje (als ik het goed inschat). Anderen kunnen vaak betere opmerkingen maken over voormalige paardenbakken dan ik.

SPOILER
pi_217647872
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2025 17:06 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
10.000 euro per investering. Inleg te hoog voor mij.
pi_217648591
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2025 22:21 schreef Jaco078 het volgende:
Linkje L*rdon. 3e keer als ik het goed zie, steeds her- + bijfinanciering. Wat lage rente, wel een pareltje (als ik het goed inschat). Anderen kunnen vaak betere opmerkingen maken over voormalige paardenbakken dan ik.

SPOILER
De tonnen vliegen voorbij bij de investeringen, ik doe iets verkeerd😅
pi_217649760
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2025 22:55 schreef FokkerCF het volgende:

[..]
De tonnen vliegen voorbij bij de investeringen, ik doe iets verkeerd😅
Misschien zijn dat wel kopers van de kavels die al verkocht zijn. Wanneer je meer dan een miljoen kan neertellen voor een kavel, kun je ook nog wel een tonnetje (of 2) investeren en zelf ook nog een beetje mee profiteren.
https://hofvanwaelsicht.n(...)t-verkoopprijzen.pdf

Ik vind deze ook best interessant. Ik ga toch eens kijken of ik nog ruimte heb om deze mee te nemen.
pi_217650379
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2025 22:21 schreef Jaco078 het volgende:

SPOILER
Enige wat ik zie is dat de 4 mooiste kavels al verkocht zijn en buiten de pitch vallen. Er moeten 3 van de 4 overige (oranje) kavels verkocht worden om de lening af te kunnen lossen. Percelen staan al 11 maanden in de verkoop: https://www.facebook.com/(...)ng-/994635772666724/
Rente vind ik wel erg laag.

[ Bericht 6% gewijzigd door KrekelJapie op 16-05-2025 02:22:17 ]
pi_217651131
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 02:12 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Enige wat ik zie is dat de 4 mooiste kavels al verkocht zijn en buiten de pitch vallen. Er moeten 3 van de 4 overige (oranje) kavels verkocht worden om de lening af te kunnen lossen. Percelen staan al 11 maanden in de verkoop: https://www.facebook.com/(...)ng-/994635772666724/
Rente vind ik wel erg laag.
[ afbeelding ]
Stel dat er maar een verkocht wordt en op de lening afgelost, dan hebben we nog steeds eerste hypotheek met zeer lage LTV. Tegen een korting van 50% zullen die andere kavels toch wel verkocht kunnen worden als we de zekerheden moeten uitwinnen?
pi_217653170
Nieuw projectje via Collin met een 1e hypotheek op garageboxen:

De Laat Makelaardij
¤ 83.000 | 8,0 % rente | 60 maanden

https://www.collincrowdfund.nl/de-laat-makelaardij/

De huur zal wel omhoog moeten om dit winstgevend te krijgen.
Wel een leuk klein (FoK ?) projectje wat ik wel wil meenemen. Als iemand toevallig een linkje heeft dan hou ik mij aanbevolen :7

[ Bericht 2% gewijzigd door Horsemen op 16-05-2025 13:10:21 ]
pi_217653664
quote:
14s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 12:07 schreef Horsemen het volgende:

De Laat Makelaardij

Wel een leuk klein (FoK!) projectje wat ik wel wil meenemen. Als iemand toevallig een linkje heeft dan hou ik mij aanbevolen :7
Linkje: https://www.collincrowdfu(...)106f454d251c57139380
pi_217654309
Dank meegenomen leuke project mijn inziens, leuke rente aanvaardbaar risico.
  vrijdag 16 mei 2025 @ 14:27:13 #211
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_217654361
quote:
Al 28 investeerders.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
  vrijdag 16 mei 2025 @ 14:35:29 #212
13309 nostra
ask why
pi_217654433
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 14:27 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]
Al 28 investeerders.
+1.
  vrijdag 16 mei 2025 @ 14:37:10 #213
13309 nostra
ask why
pi_217654444
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 08:28 schreef Fredericm het volgende:

[..]
Stel dat er maar een verkocht wordt en op de lening afgelost, dan hebben we nog steeds eerste hypotheek met zeer lage LTV. Tegen een korting van 50% zullen die andere kavels toch wel verkocht kunnen worden als we de zekerheden moeten uitwinnen?
En dan is ze zelf ook nog goed voor het volle bedrag. Moet wel heel raar lopen willen die centen niet terugkomen.
pi_217654490
Is er een linkje voor JJMT holding bij Collin?
Transport bedrijf is deventer ltv op bedrijfspand voor eigen onderneming is ruim 90% l. Echter de lening wordt ook voor de helft gedekt door 2e hypotheek op (ik neem aan eigen) woonhuis, rente 8,5%
Wederom mijn dank voor het netwerk van de linkjes leveranciers.
  vrijdag 16 mei 2025 @ 14:46:00 #215
13309 nostra
ask why
pi_217654506
Die linkjes komen wel als de koppelbazen ze hebben, we hoeven er niet bij elk project om te vragen. ;)
pi_217654542
nieuw GVE Delicious&Healthy 10% / 5 jaar LINK
SPOILER
pi_217654699
Zojuist is de dagrente van K-Town bijgeschreven.

En heb ik nog een mail van een vervroegde aflossing bij HCN binnen, mijn eerste geborgde project (en ook één van de eerste toen bij HCN) wordt na 46 termijnen vervroegd afgelost.

quote:
De ondernemer van The Blokes Groningen (P518) heeft zijn onderneming verkocht. Dit heeft tot gevolg dat vandaag de resterende 14 termijnen ineens aan u worden uitgekeerd.

Hiermee is deze lening volledig afgelost. Wij danken u, mede namens de ondernemer, voor uw investering in dit project.

[ Bericht 0% gewijzigd door Soulfreak op 16-05-2025 15:27:32 ]
pi_217654802
Huur moet inderdaad omhoog. Marktconform is 100euro per maand per box. Bij nieuwe huur is BAR 7,2% op basis van financieringsbedrag.

quote:

De Laat Makelaardij

Wel een leuk klein (FoK ?) projectje wat ik wel wil meenemen. Als iemand toevallig een linkje heeft dan hou ik mij aanbevolen :7
pi_217654838
quote:
Dank ook meegenomen. Met de eigen inleg en zijn beroep als makelaar ga ik er vanuit dat hij wel weet waar hij mee bezig is (en wat hij aankoopt). Rondom een evt. huurverhoging maak ik me dan ook niet zo'n zorgen.
pi_217654885
quote:

De Laat Makelaardij

Ik zou het best mee willen nemen maar ja:
8,0% - 1,2% kosten - 2,8% VRH 2026ev = 4,0% netto rendement

Risicovrije rente: 2,3% (NL obligatie 5 jaar).

De netto risicopremie is met 1,7% niet echt aantrekkelijk en ook hiermee houd je de inflatie amper bij. Lastig!
pi_217654911
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 15:47 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

De netto risicopremie is met 1,7% niet echt aantrekkelijk en ook hiermee houd je de inflatie amper bij. Lastig!
Vergeet je hier niet dat obligaties onder hetzelfde VRH tarief vallen?
pi_217654933
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 15:52 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]
Vergeet je hier niet dat obligaties onder hetzelfde VRH tarief vallen?
staatsobligaties zijn natuurlijk niet aantrekkelijk maar eventueel kun je dan arbitrage toepassen (werkelijk rendement).
2,3 rente kun je bij raisin ook wel krijgen en dan betaal je forfaitair ongeveer 0,5% VRH. Maar je hebt gelijk dat daarmee de risicopremie wat hoger is, zo'n 2,2%

Tov inflatie blijft het weinig opleveren.
pi_217655308
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 14:42 schreef Fredericm het volgende:
Transport bedrijf is deventer ltv op bedrijfspand voor eigen onderneming is ruim 90% l. Echter de lening wordt ook voor de helft gedekt door 2e hypotheek op (ik neem aan eigen) woonhuis, rente 8,5%
JJMT Holding B.V.
¤ 260.000 | 8,5 % rente | 30 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/jjmt-holding-b-v/

Het totaal van de zekerheden ziet er wel oké uit.

Zoals ook netjes genoemd in de pitch hebben zich wel meerdere faillissement is zijn omgeving voorgedaan waarbij hij soms net op tijd (drie maanden na zijn uitgetreden klapte de boel) de dans kon ontspringen.
Dit recente dossier kwam ik nog tegen maar heb ik zelf niet doorgelezen. https://www.faillissement(...)ax-delivery-b-v.aspx

Al met al twijfel ik nog een beetje.
pi_217656745
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 14:42 schreef Fredericm het volgende:
Ik neem hem niet mee.

--Raar verhaal dat er 5 bedrijfswagens zijn gestolen en dat dit de reden is dat zijn bedrijf failliet is gegaan.

--Zijn vorige bedrijf ging een paar maanden nadat hij vertrok failliet door ruzie met zijn compagnon. Dan zal het bedrijf op het moment dat hij vertrok er ook niet goed voorgestaan hebben denk ik zo.

--Bedrijf bestaat nog maar een maand of 9.

Er zijn genoeg betere projecten voor mij , al is het momenteel wel wat minder.
pi_217657362
quote:
7s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 20:08 schreef Collin63 het volgende:

[..]
Ik neem hem niet mee.

--Raar verhaal dat er 5 bedrijfswagens zijn gestolen en dat dit de reden is dat zijn bedrijf failliet is gegaan.

--Zijn vorige bedrijf ging een paar maanden nadat hij vertrok failliet door ruzie met zijn compagnon. Dan zal het bedrijf op het moment dat hij vertrok er ook niet goed voorgestaan hebben denk ik zo.

--Bedrijf bestaat nog maar een maand of 9.

Er zijn genoeg betere projecten voor mij , al is het momenteel wel wat minder.
Dit is wat ik in de verslagen lees van E*ens:

SPOILER
  vrijdag 16 mei 2025 @ 21:41:23 #226
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_217657696
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 15:47 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

Mijns inziens is alleen de risicopremie relevant, en niet de inflatie. Dat je met een crowdfundproject de inflatie amper bijhoudt, wil natuurlijk niet zeggen dat het niet interessant is – zeker als je hiermee minder inlevert dan bijvoorbeeld bij een deposito. Zou je dit project wel interessant vinden als de inflatie <1% was?
  vrijdag 16 mei 2025 @ 21:49:10 #227
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_217657755
quote:
6s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 14:35 schreef nostra het volgende:

[..]
+1.
+2
pi_217657790
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 21:41 schreef leolinedance het volgende:

[..]
Mijns inziens is alleen de risicopremie relevant, en niet de inflatie. Dat je met een crowdfundproject de inflatie amper bijhoudt, wil natuurlijk niet zeggen dat het niet interessant is – zeker als je hiermee minder inlevert dan bijvoorbeeld bij een deposito. Zou je dit project wel interessant vinden als de inflatie <1% was?
Waarschijnlijk wel omdat op dat moment de risicopremie veel hoger is. Mijn punt is vooral dat door de VRH het rendement van crowdfunding eigenlijk te laag is voor box 3 beleggers. Daar heb ik al eerder over gepost.
pi_217657917
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 21:52 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Waarschijnlijk wel omdat op dat moment de risicopremie veel hoger is. Mijn punt is vooral dat door de VRH het rendement van crowdfunding eigenlijk te laag is voor box 3 beleggers. Daar heb ik al eerder over gepost.
Als er over box 3 en VRH gesproken wordt, zijn dat vaak jouw posts idd :-). En wakkert - zeker in het laatste kwartaal wanneer je aangeeft te stoppen vóór oud en nieuw - is dat zeker waardevol (oprecht). Wel denk ik: wat is het alternatief. Ja, de belastingdruk is vrij hoog, maar ik weet even niet waar je anders 6,8 netto rendement moet halen.
  vrijdag 16 mei 2025 @ 22:14:37 #230
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_217658012
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 21:52 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Waarom is de risicopremie van crowdfunding t.o.v. bijvoorbeeld een spaardeposito veel hoger als de inflatie daalt?
pi_217658333
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 22:06 schreef Jaco078 het volgende:

[..]
Als er over box 3 en VRH gesproken wordt, zijn dat vaak jouw posts idd :-). En wakkert - zeker in het laatste kwartaal wanneer je aangeeft te stoppen vóór oud en nieuw - is dat zeker waardevol (oprecht). Wel denk ik: wat is het alternatief. Ja, de belastingdruk is vrij hoog, maar ik weet even niet waar je anders 6,8 netto rendement moet halen.
Point taken, ik zal wat terughoudender zijn hiermee. Het enige alternatief tegen lagere kosten zijn indexfondsen alleen mis je dan diversificatie. Mijn punt is vooral dat het financieringsmodel voor CF gegeven de VRH voor box 3 beleggers eigenlijk alleen 'werkt' bij een lage rente en inflatie klimaat
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 22:14 schreef leolinedance het volgende:

[..]
Waarom is de risicopremie van crowdfunding t.o.v. bijvoorbeeld een spaardeposito veel hoger als de inflatie daalt?
Dat lijkt me evident bij een gelijke rente. En het is wel duidelijk dat de geboden rente niet volledig elastisch meebeweegt met de kapitaalmarktrente.

[ Bericht 3% gewijzigd door Faraday01 op 16-05-2025 22:46:11 ]
pi_217658460
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 15:56 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
staatsobligaties zijn natuurlijk niet aantrekkelijk maar eventueel kun je dan arbitrage toepassen (werkelijk rendement).
2,3 rente kun je bij raisin ook wel krijgen en dan betaal je forfaitair ongeveer 0,5% VRH. Maar je hebt gelijk dat daarmee de risicopremie wat hoger is, zo'n 2,2%

Tov inflatie blijft het weinig opleveren.
Het werkelijk rendement opnemen in de aangifte kan natuurlijk ook. Vanaf 2025 zelfs in het aangifteformulier.
Je bent dan alleen het heffingsvrij vermogen kwijt 51K pp. Ook mag je geen rekening houden met kosten. Ik vraag mij af hoe er dan de kosten van Collin en andere crowdfundings platformen worden omgegaan. Wordt een beetje off-topic
  vrijdag 16 mei 2025 @ 23:25:03 #233
13309 nostra
ask why
pi_217658683
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 22:52 schreef Fredericm het volgende:

[..]
Het werkelijk rendement opnemen in de aangifte kan natuurlijk ook. Vanaf 2025 zelfs in het aangifteformulier.
Je bent dan alleen het heffingsvrij vermogen kwijt 51K pp. Ook mag je geen rekening houden met kosten. Ik vraag mij af hoe er dan de kosten van Collin en andere crowdfundings platformen worden omgegaan. Wordt een beetje off-topic
En bij reëel rendement moet je ook tegen reële waarde je vorderingen opnemen, dus bij een stijgende rente, daalt de reële waarde en neem je een fictief verlies daarop (en andersom).

Ik blijf er nog steeds bij dat dat hele Box 3 gebeuren zo'n enorme uitvoeringscrime wordt dat ik me er niet al teveel zorgen om ga maken; de handhaving is echt nul en de speelruimte vrij groot (vooral voor illiquide beleggingen).
  vrijdag 16 mei 2025 @ 23:45:41 #234
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_217658805
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 22:40 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Dat lijkt me evident bij een gelijke rente. En het is wel duidelijk dat de geboden rente niet volledig elastisch meebeweegt met de kapitaalmarktrente.
Uiteraard zal het niet volledig elastisch zijn, maar in de jaren dat 0-1% rente op een spaardeposito gebruikelijk was, was een rentepercentage van 5-6% bij crowdfunding ook marktconform. Gevoelsmatig scheelt het iig niet zo veel met nu.
pi_217659962
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 21:03 schreef tnhb het volgende:

[..]
Dit is wat ik in de verslagen lees van E*ens:

SPOILER
In het project van Collin zijn het vijf auto's en hier zijn het er drie. En ik neem aan dat de auto's verzekerd zijn tegen diefstal. En zeker lease auto's.
pi_217660074
Dit komt uit een nieuwsbrief van Collin datum december 2021

Een heel verschil of nul procent of 2,7 procent belasting betalen.

Collin naar de Tweede Kamer voor fiscale vrijstelling voor crowdfinance investeringen

Het doel vanuit Collin? Fiscale vrijstelling voor crowdfinance investeringen.
"Afgelopen donderdag heb ik Collins position paper mogen toelichten aan de
Tweede Kamer. Waar andere marktpartijen met meerdere suggesties kwamen die
een langere termijn nodig hebben om gerealiseerd te worden, heb ik mij gefocust op
één specifiek snel in te vullen doel: fiscaal voordeel voor de crowdfinance
investeerders. Middels deze vrijstelling van de vermogensrendementsheffing willen
wij investeringen in het MKB zo goed mogelijk ondersteunen.
Ik waardeer het enorm om via het ministerie van Economische Zaken en Klimaat
gevraagd te zijn voor dit rondetafelgesprek, en gehoord te worden door diverse
Kamerleden. Achteraf ben ik door twee van de Kamerleden inmiddels benaderd voor
een werkbezoek aan Collin. Hopelijk kunnen we vanuit daar verder sparren en onze
doelstellingen verwezenlijken." - Jeroen ter Huurne (CEO Collin Crowdfund)
pi_217660241
quote:
7s.gif Op zaterdag 17 mei 2025 09:19 schreef Collin63 het volgende:
Dit komt uit een nieuwsbrief van Collin datum december 2021

Een heel verschil of nul procent of 2,7 procent belasting betalen.

Collin naar de Tweede Kamer voor fiscale vrijstelling voor crowdfinance investeringen

Het doel vanuit Collin? Fiscale vrijstelling voor crowdfinance investeringen.
"Afgelopen donderdag heb ik Collins position paper mogen toelichten aan de
Tweede Kamer. Waar andere marktpartijen met meerdere suggesties kwamen die
een langere termijn nodig hebben om gerealiseerd te worden, heb ik mij gefocust op
één specifiek snel in te vullen doel: fiscaal voordeel voor de crowdfinance
investeerders. Middels deze vrijstelling van de vermogensrendementsheffing willen
wij investeringen in het MKB zo goed mogelijk ondersteunen.
Ik waardeer het enorm om via het ministerie van Economische Zaken en Klimaat
gevraagd te zijn voor dit rondetafelgesprek, en gehoord te worden door diverse
Kamerleden. Achteraf ben ik door twee van de Kamerleden inmiddels benaderd voor
een werkbezoek aan Collin. Hopelijk kunnen we vanuit daar verder sparren en onze
doelstellingen verwezenlijken." - Jeroen ter Huurne (CEO Collin Crowdfund)
Heeft alleen niks geholpen. In Den Haag zijn ze oostindisch doof voor goede argumenten om crowdfinance buiten vrh te houden!
pi_217660696
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 22:52 schreef Fredericm het volgende:

[..]
Niet off-topic wat mij betreft. Dit raakt onze netto-rendementen uit crowdfunding, althans in box III.

Er wordt wel eens wat makkelijk gedaan over werkelijke rendementen opgeven, maar ik denk dat het een pens werk wordt om bij een omvangrijk en divers vermogen de zaak goed in kaart te brengen rekening houdend idd. met niet aftrekbare kosten en met koerswinsten.
Je mag hopen dat effectenbanken en andere partijen met een goede fiscale jaaropgaaf komen maar zo niet (en dat vermoed ik!) dan wordt het hele avonden puzzelen met een onzekere uitkomst wat het oplevert.
Pecunia non olet
pi_217660878
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2025 10:34 schreef obligataire het volgende:

[..]
Niet off-topic wat mij betreft. Dit raakt onze netto-rendementen uit crowdfunding, althans in box III.

Er wordt wel eens wat makkelijk gedaan over werkelijke rendementen opgeven, maar ik denk dat het een pens werk wordt om bij een omvangrijk en divers vermogen de zaak goed in kaart te brengen rekening houdend idd. met niet aftrekbare kosten en met koerswinsten.
Je mag hopen dat effectenbanken en andere partijen met een goede fiscale jaaropgaaf komen maar zo niet (en dat vermoed ik!) dan wordt het hele avonden puzzelen met een onzekere uitkomst wat het oplevert.
Ik zou daar ook niet al te makkelijk over denken inderdaad. Voor CF hield ik het al vrij goed bij (zoals velen hier met eigen excel) en sinds dit jaar houd ik ook voor spaartegoeden en beleggingen op de beurs dat bij.
Dat betekent de saldo's per 1 januari, alle mutaties (aan- en verkopen, kosten, dividenden, rentes en dividendelastingen) en aan het einde van het jaar het saldo per 31 december. Daar kan ik dan het bruto rendement (zonder de kosten en belastingen) en het netto rendement uit halen. Aangezien het bruto rendement in euro's volgens de hoge raad de grondslag zou moeten zijn voor het bepalen van de te betalen belasting kan ik daarmee als het goed is uitrekenen van de box 3 heffing op basis van werkelijk rendement is. Dat zet ik dan af tegen het fictief rendement volgens het forfait.

Het is inderdaad nogal een administratie. 3 bestanden voor beleggingen, crowdfunding en sparen en dat een verzamelbestand waarin de rendementen opgeteld worden, de VRH berekend wordt en vervolgens ter vergelijking de VRH op basis van het forfait (met vrijstelling) uitgerekend wordt ter vergelijking.

Ik raad iedereen aan die voor dit jaar overweegt een verzoek werkelijk rendement in te gaan dienen het meteen bij te gaan houden want vooral de kosten zijn soms lastig terug te vinden. En dan neem ik de interne kosten van indexfondsen die in de koersen verrekend worden nog niet mee want dat is al helemaal niet te achterhalen.

En dan hebben we het nog niet eens over aanpassingen in de waardering van uitstaande leningen als er > 3 maanden achterstand is. Ik volg daarbij - uit gemakszucht - de opgaves van Collin maar eigenlijk zou je per achterstand moeten bepalen wat je inschatting is van hoeveel geld er terug komt en wat je af mag schrijven. Veel plezier daarmee :X
  zaterdag 17 mei 2025 @ 11:06:18 #240
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_217660881
quote:

[..]

Om vrijstelling VRH 51KK pp te laten schieten moet je wel een grote belegger zijn met slechte resultaten.

En wat niet vooraf is ingevuld in de aangifte "vergeet" ik om aan te vullen.
pi_217660906
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2025 11:06 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]
Om vrijstelling VRH 51KK pp te laten schieten moet je wel een grote belegger zijn met slechte resultaten.

En wat niet vooraf is ingevuld in de aangifte "vergeet" ik om aan te vullen.
Stel dat de resultaten op de beurs aan het einde van het jaar zouden zijn zoals een maand gelegen, - 10% of meer. Dan loont het al vrij snel om een verzoek om werkelijk rendement in te dienen omdat je totale box3 vermogen zo maar een negatief rendement kan hebben. Oftewel dan hoef je geen cent te betalen.
pi_217661107
CCG 42269 de slottermijn ontvangen vd 6 bedrijfsunits Goirkestraat 6 Tilburg, Alle termijnen stipt , complimenten a d Reijrinkjes *O* w/
pi_217661141
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2025 11:06 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]

Mee eens maar je weet nooit wat de toekomst brengt. Er zijn toch wel wat scenario's te bedenken waarbij ook een minder aanzienlijk vermogen in aanmerking zou komen voor de compensatie.

Op voorhand al je administratie inrichten conform uitspraak HR, heeft het voordeel dat je het werk uitsmeert over een langere periode, maar het blijft veel werk en je weet natuurlijk niet of het nodig zal zijn. Plus, weegt al dat werk op tegen een bescheiden teruggaaf. Dan kun je de tijd beter steken in een krantenwijk of zo, dat levert altijd wel wat op en een frisse neus. :)
Pecunia non olet
pi_217661146
quote:
12s.gif Op zaterdag 17 mei 2025 11:45 schreef peterc het volgende:
CCG 42269 de slottermijn ontvangen vd 6 bedrijfsunits Goirkestraat 6 Tilburg, Alle termijnen stipt , complimenten a d Reijrinkjes *O* w/
Gezien. Meteen maar in De Laat gestopt, blijft het geld in Brabant. ;)
Pecunia non olet
pi_217661169
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2025 11:50 schreef obligataire het volgende:

[..]
Gezien. Meteen maar in De Laat gestopt, blijft het geld in Brabant. ;)
Ook maar gedaan, Mijn 500e investering bij Collin. Ik vind het wel genoeg zo, vanaf nu laat ik het geld er langzaam uitlopen. Vanwege box3 en de teruggang in communicatie van Collin. Die begint wat weg te krijgen van GvE.
pi_217661492
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 21:41 schreef leolinedance het volgende:

[..]
Je hebt hier een punt. De inflatie is een gegeven waar we geen invloed op hebben.
Hopelijk zal deze gaan afvlakken de komende jaren.

Voor nu is het vooral een kwestie van schade beperken en hopen dat het overwaait.
Het lijkt me niet evident om in allerlei risicovolle beleggingen te gaan zitten alleen omdat het rendement op papier aantrekkelijk is en > de inflatie. Dat zou een valkuil zijn met nog véél meer schade tot gevolg.
Pecunia non olet
pi_217664175
quote:

[..]

En hoe gaat de Belastingdienst controleren dat jouw berekening correct is (of niet)? En wie moet dan gaan bewijzen? Oftewel een groot grijs gebied waar nog veel open eindjes zijn waarbij er naar mijn idee alleen maar een groter web van onduidelijkheden komt terwijl het in de basis zo helder zou kunnen zijn. Kijk hoe het zakelijk wordt gedaan (ok, moet je het nodige voor vastleggen) of kijk hoe andere landen in europa het doen. Helaas laten we het hier helemaal afhangen van rechtszaken in plaats van dat we een nieuw correct werkend stelsel definieren, alleen maar omdat de belasntingdienst dat nu niet zou kunnen automatiseren...?
pi_217664414
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2025 18:24 schreef tnhb het volgende:

[..]
En hoe gaat de Belastingdienst controleren dat jouw berekening correct is (of niet)? En wie moet dan gaan bewijzen? Oftewel een groot grijs gebied waar nog veel open eindjes zijn waarbij er naar mijn idee alleen maar een groter web van onduidelijkheden komt terwijl het in de basis zo helder zou kunnen zijn. Kijk hoe het zakelijk wordt gedaan (ok, moet je het nodige voor vastleggen) of kijk hoe andere landen in europa het doen. Helaas laten we het hier helemaal afhangen van rechtszaken in plaats van dat we een nieuw correct werkend stelsel definieren, alleen maar omdat de belasntingdienst dat nu niet zou kunnen automatiseren...?
Er zal ook veel van afhangen hoe de fiscus het werkelijk rendement precies gaat berekenen, in juli of zo zou daar een brief over komen. Ik heb zelf het meeste moeite met de manier waarop de huidige heffing tot stand komt nl door het totale vermogen per 1-1 te vergelijken met dat van vorig jaar. Onlangs heb ik een negatief rendement gehaald (MCF) maar mijn vermogen was toch gestegen vanwege inkomsten gedurende het jaar. Over dat laatste betaal je dus volledige VRH terwijl er slechts partieel rendement is verkregen (nl vanaf het moment van de ontvangst). Bij een werkelijk rendement berekening gaat dit niet zo voor zover ik thans kan overzien.
pi_217665395
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2025 11:54 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
Ook maar gedaan, Mijn 500e investering bij Collin. Ik vind het wel genoeg zo, vanaf nu laat ik het geld er langzaam uitlopen. Vanwege box3 en de teruggang in communicatie van Collin. Die begint wat weg te krijgen van GvE.
Inderdaad. Ik zit aan de 300 stuks bij Collin en vind heet ook genoeg. In ieder geval geen nieuw geld.
Wat betreft de communicatie moet ik je gelijk geven. Deze is de laatste tijd zwaar onder de maat.
pi_217679469
Lang geleden dat een SIG zo traag volliep als nu. Wellicht omdat de vergunningen er nog niet zijn?
pi_217680491
quote:
0s.gif Op zondag 18 mei 2025 16:05 schreef Jaco078 het volgende:
Lang geleden dat een SIG zo traag volliep als nu. Wellicht omdat de vergunningen er nog niet zijn?
Het derde project achter elkaar wat niet vol is te krijgen. De “ouderwetse” projecten met normale woningen als onderpand zijn er ook bijna niet meer.
pi_217685924
Linkje Collin

hilal-m*kho*khi

SPOILER
pi_217685967
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2025 09:49 schreef Jaco078 het volgende:
Linkje Collin

hilal-m*kho*khi

SPOILER
Wat zou de waarde zijn in niet verhuurde staat?
pi_217685996
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2025 09:53 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
WOZ-waarde van 49+51 is 571k.
pi_217686001
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2025 09:49 schreef Jaco078 het volgende:
Linkje Collin

hilal-m*kho*khi

SPOILER
Bijzonder persoonlijk verhaal, van een veroordeling voor plantjes naar zo'n onderneming waar de gemeente en het UWV ook zaken mee willen doen. Dat hoor je niet vaak.
pi_217686011
quote:

[..]
De woz waarde is veel lager
49 - 353K
51 - 218K
Ik begrijp het verband ook niet met het reclasseringsbedrijf wat hij heeft
pi_217686016
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2025 10:00 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Bijzonder persoonlijk verhaal, van een veroordeling voor plantjes naar zo'n onderneming waar de gemeente en het UWV ook zaken mee willen doen. Dat hoor je niet vaak.
is wel de 2e aanvraag van deze leningnemer in korte tijd. Goed om rekening mee te houden voor degene(n) die geen concentratierisico willen lopen.
pi_217686054
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2025 10:02 schreef Jaco078 het volgende:

[..]
is wel de 2e aanvraag van deze leningnemer in korte tijd. Goed om rekening mee te houden voor degene(n) die geen concentratierisico willen lopen.
Staat verder los van een oordeel wat iedereen zelf moet vormen over de pitch natuurlijk. En de leningaanvraag heeft verder ook niet zo veel te maken met zijn onderneming. Daarover gesproken: Een dekkende 1e hypotheek op basis van WOZ waarde als onderpand is weinig mis mee.
pi_217686180
Vervroegde aflossing bij NLI

U investeert mee in Sempergreen B.V. Sempergreen levert wereldwijd kwaliteitsproducten voor groene daken, groene gevels en kant-en-klare bodembedekking.

De verstrekte lening
Uw lening is in juni 2023 verstrekt met een totaal bedrag van EUR 2.850.000,= voor een periode van 48 maanden. De restant hoofdsom bedraag EUR 1.979.166,63. De verkregen financiering is gebruikt voor de herfinanciering van een deel van de bestaande bancaire lening bij de Rabobank alsmede voor de uitbreiding van het werkkapitaal. Het laatste bericht heeft u 3 september ontvangen.
Sempergreen heeft uw lening kunnen herfinancieren bij haar huisbank en uw lening is per 16 mei 2026 afgelost. U ontvangt tot en met 16 mei rente en 3 maanden extra rente voor vervroegde aflossing volgens artikel 4.2 in de leningovereenkomst. De aflossing en rente ontvangt u binnen enkele dagen op uw rekening.
pi_217686215
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2025 10:06 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Staat verder los van een oordeel wat iedereen zelf moet vormen over de pitch natuurlijk. En de leningaanvraag heeft verder ook niet zo veel te maken met zijn onderneming. Daarover gesproken: Een dekkende 1e hypotheek op basis van WOZ waarde als onderpand is weinig mis mee.
zo bedoel ik 'm niet. Stel, een investeerder wil maximaal maar (zeg/bijv.) ¤500,- aan 1 leningnemer uitlenen. En die persoon zou al in lening 1 zitten. Dan zou dit de 2e lening zijn van die debiteur, wat wellicht niet past in iemand investeringsstrategie.
pi_217686295
quote:

[..]
Op basis van

https://householland.domek.nl/netherlands_2021280_Spoorwegstraat_49

en

https://householland.domek.nl/netherlands_2021281_Spoorwegstraat_51

is het geheel naar ik verwacht aangeboden voor 609k, het zou me niet verbazen als het lager is aangekocht. Met een gecombineerde WOZ van 570k zal dat ook wel min of meer de waarde weergeven en zou ik zeggen ca. 100% LTV, bij gedwongen verkoop zal dat niet gehaald worden maar de rente is ook niet voor niets 8%. Er is nog geen huurcontract wat op zich een extra risico kan vormen. Als je uitgaat van de verhuurde waarde die in dit geval denk ik best wel aardig boven de niet verhuurde waarde zal liggen, jammer dat ccf geen inzag in taxatie geeft. Huurinkomsten worden geschat op 78k (3 appartementen), ruim 2100 per maand per appartement, da's best prijzing volgens mij voor Arnhem (maar mogelijk zijn er hier die de verhuurmarkt in Arnhem beter kennen?).
pi_217686537
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2025 10:00 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Nee, maar zoveel aanbod op dit specifieke terrein zal er ook wel niet zijn. Gezien zijn achtergrond in het bankwezen zal hij in staat zijn geweest om deze onderneming op te zetten maar ik ben toch huiverig gezien het hele verhaal. Het spreekwoord van de vos en zijn streken.
Het eerste project van hem heb ik laten lopen, deze neem ik basis mee. Het risico is beperkt tot eventueel een kleine afschrijving . Het ding brengt vast wel wat op.
Pecunia non olet
pi_217686745
quote:

[..]
waarde in verhuurde staat roept bij mij vragen op. De huurstroom tov waarde is heel gunstig. Het zijn volgens mij 3 appartementjes die dan dik boven de punten verhuurd worden. Het is voor mij echt de vraag of dit wel kan. Misschien dat het een zakelijke verhuur betreft maar ik kan het met de info die we nu hebben niet beoordelen. Denk dat de markthuur lager zou moeten zijn dan de 78k op jaarbasis

de leegwaarde hangt natuurlijk af of het gesplist is/wordt en wat de uiteindelijke meters en afwerking is.maar stel gesplitst en stel ca 40-50m2 dan in goede staat dan ca 200-240k schat ik in.
  maandag 19 mei 2025 @ 11:43:09 #264
13309 nostra
ask why
pi_217686946
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2025 10:42 schreef tnhb het volgende:

[..]
Op basis van

https://householland.domek.nl/netherlands_2021280_Spoorwegstraat_49

en

https://householland.domek.nl/netherlands_2021281_Spoorwegstraat_51

is het geheel naar ik verwacht aangeboden voor 609k, het zou me niet verbazen als het lager is aangekocht. Met een gecombineerde WOZ van 570k zal dat ook wel min of meer de waarde weergeven en zou ik zeggen ca. 100% LTV, bij gedwongen verkoop zal dat niet gehaald worden maar de rente is ook niet voor niets 8%. Er is nog geen huurcontract wat op zich een extra risico kan vormen. Als je uitgaat van de verhuurde waarde die in dit geval denk ik best wel aardig boven de niet verhuurde waarde zal liggen, jammer dat ccf geen inzag in taxatie geeft. Huurinkomsten worden geschat op 78k (3 appartementen), ruim 2100 per maand per appartement, da's best prijzing volgens mij voor Arnhem (maar mogelijk zijn er hier die de verhuurmarkt in Arnhem beter kennen?).
Zit ook een bedrijfsruimte onder.

Ik had wel sympathie voor zijn eerste project (geen idee of ik ben ingestapt of niet eigenlijk), maar dit voelt een beetje raar. De pitch is een copy/paste van de vorige, maar heeft nu geen enkele samenhang met de financieringsaanvraag, die bovendien allerlei vragen oproept (wat is hij aan het herfinancieren, waar heb je 110k werkkapitaal voor nodig bij het verhuren van verbouwd vastgoed, er ligt ergens een concept-huurovereenkomst maar meer niet), dus ik laat hem lopen.
  maandag 19 mei 2025 @ 11:50:37 #265
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_217687013
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2025 10:20 schreef boertje2024 het volgende:
Vervroegde aflossing bij NLI

U investeert mee in Sempergreen B.V. Sempergreen levert wereldwijd kwaliteitsproducten voor groene daken, groene gevels en kant-en-klare bodembedekking.

De verstrekte lening
Uw lening is in juni 2023 verstrekt met een totaal bedrag van EUR 2.850.000,= voor een periode van 48 maanden. De restant hoofdsom bedraag EUR 1.979.166,63. De verkregen financiering is gebruikt voor de herfinanciering van een deel van de bestaande bancaire lening bij de Rabobank alsmede voor de uitbreiding van het werkkapitaal. Het laatste bericht heeft u 3 september ontvangen.
Sempergreen heeft uw lening kunnen herfinancieren bij haar huisbank en uw lening is per 16 mei 2026 afgelost. U ontvangt tot en met 16 mei rente en 3 maanden extra rente voor vervroegde aflossing volgens artikel 4.2 in de leningovereenkomst. De aflossing en rente ontvangt u binnen enkele dagen op uw rekening.
2026???
pi_217687178
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2025 11:43 schreef nostra het volgende:

[..]

Ik had wel sympathie voor zijn eerste project (geen idee of ik ben ingestapt of niet eigenlijk), maar dit voelt een beetje raar. De pitch is een copy/paste van de vorige, maar heeft nu geen enkele samenhang met de financieringsaanvraag, die bovendien allerlei vragen oproept (wat is hij aan het herfinancieren, waar heb je 110k werkkapitaal voor nodig bij het verhuren van verbouwd vastgoed, er ligt ergens een concept-huurovereenkomst maar meer niet), dus ik laat hem lopen.
die bedrijfs/woon ruimte is ook niet groot.

voor mij ook teveel vragen over de dekking
pi_217687291
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2025 11:43 schreef nostra het volgende:
Is volgens kadaster zijn beide huisnummers (nog/weer) woonruimte.
Inmiddels bijna (94%) vol met gemiddelde investering van een kleine 1650 / investeerder.
pi_217687366
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2025 12:19 schreef tnhb het volgende:

[..]
Is volgens kadaster zijn beide huisnummers (nog/weer) woonruimte.
Inmiddels bijna (94%) vol met gemiddelde investering van een kleine 1650 / investeerder.
Net ook even naar gekeken.
Zelf zit ik niet in de eerste lening van deze meneer maar deze heb ik wel voor mijn basisbedrag meegenomen. Pand ziet er aan de buitenkant wel behoorlijk uit, zou in 2025 intern gerenoveerd zijn waardoor het met een beetje mazel de WOZ-waarde welke van voor de renovatie is moeten kunnen opbrengen. Verder is het geen superbuurt maar je zit wel nagenoeg in het midden van het centrum van Arnhem.
pi_217687590
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2025 11:50 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]
2026???
Scherp, zelfs dan is het nog een vervroegde aflossing, maar denk dat 2025 wordt bedoeld.
pi_217688022
Nieuwe CC
Transformatie Oetewalerstraat 44 te Amsterdam
8,5% / 12 mnd
SPOILER
pi_217688233
Nieuwe Collin met een 1e hypotheek op een bedrijfspand:

BEME Engineering
¤ 150.000 | 8,5 % rente | 60 maanden

https://www.collincrowdfund.nl/beme-engineering/
pi_217688250
Nieuwe Collin met 1e hypotheek op nog te bouwen snakpunt en 2e hypotheek op woonhuis:

Het Snackpunt
¤ 215.000 | 8,5 % rente | 60 maanden

https://www.collincrowdfund.nl/het-snackpunt/
pi_217688267
Nieuwe Collin met 2e hypotheek op een woonhuis:

SummaView Nederland B.V.
¤ 200.000 | 9,0 % rente | 48 maanden

https://www.collincrowdfund.nl/summaview-nederland-b-v/
pi_217688293
Nieuwe Collin met 1e hypotheek op bedrijfsgebouw en percelen grond:

Akkerbouwbedrijf Spekken
¤ 200.000 | 6,0 % rente | 60 maanden

https://www.collincrowdfund.nl/akkerbouwbedrijf-spekken/
pi_217688461
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2025 13:56 schreef pkaiser het volgende:
Nieuwe CC
Transformatie Oetewalerstraat 44 te Amsterdam
8,5% / 12 mnd
SPOILER
even naar nummer 44 gekeken maar kom niet verder dan 3 x 34m2 en een keertje 54 m2. Totaal gemiddeld daar 8.000 per m2. zij wil minimaal 10k per m2. taxateur zal wel een goede dag hebben, op funda ook allemaal rond de 8200 per m2.
pi_217688814
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2025 14:38 schreef moedernatuur het volgende:
ede dag hebben, op fun
Het verschil tussen de 8k en 10k is natuurlijk omdat het ook nog verbouwd moet worden.
Verder heeft zij nummer 40 al en buurmans grond is maar 1 keer te koop he.
pi_217688954
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2025 15:17 schreef Jaco078 het volgende:

[..]
Het verschil tussen de 8k en 10k is natuurlijk omdat het ook nog verbouwd moet worden.
Verder heeft zij nummer 40 al en buurmans grond is maar 1 keer te koop he.
zit even wat verderop te kijken..... https://www.funda.nl/deta(...)2/43725743/overzicht

het is mogelijk 10k plus, maar dan nog, een of twee zwaluwen maken geen zomer.
  maandag 19 mei 2025 @ 15:46:15 #278
13309 nostra
ask why
pi_217689118
Snackbarretje dubbel en BEME basis, als ik op tijd ben.
pi_217689344
sig
Je hebt geïnvesteerd in het project Korhaanstraat 55A in Rotterdam. De hypotheek is op 14-5-2025 vervroegd afgelost.

6 mnd boeterente
liep nog tot maart 2026

[ Bericht 52% gewijzigd door zeeland6 op 19-05-2025 16:18:25 ]
pi_217689447
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2025 14:38 schreef moedernatuur het volgende:

[..]
even naar nummer 44 gekeken maar kom niet verder dan 3 x 34m2 en een keertje 54 m2. Totaal gemiddeld daar 8.000 per m2. zij wil minimaal 10k per m2. taxateur zal wel een goede dag hebben, op funda ook allemaal rond de 8200 per m2.
Sowieso maar 12 mnd, dan lees ik eigenlijk al niet eens meer.

De Snackbar lijkt me wel interessant om mee te nemen, ook wat royaler.
Pecunia non olet
pi_217689505
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2025 16:12 schreef obligataire het volgende:

[..]

snackbarretje, beme en die akkerbouw zijn volgens mij prima posten
pi_217689872
SiG:
Project Clematisstraat 65 in Almelo. De hypotheek is op 15-5-2025 vervroegd afgelost
project Korhaanstraat 55A in Rotterdam. De hypotheek is op 14-5-2025 vervroegd afgelost
pi_217689974
Paar maanden geleden is de drogisterij gesloten. Nu netjes afgelost
quote:
Via deze weg willen wij u informeren over de algehele vervroegde aflossing van de lening Elyn drogisterij & Mooi parfumerie B.V. met leningnummer 44079.

Zojuist hebben wij de reguliere rente en aflossing van uw openstaand bedrag vermeerderd met zes extra maanden vergoedingsrente pro rato uw investering op uw rekening courant bijgeschreven.
pi_217690188
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2025 16:40 schreef NaRegenDeZon het volgende:
SiG:
Project Clematisstraat 65 in Almelo. De hypotheek is op 15-5-2025 vervroegd afgelost
project Korhaanstraat 55A in Rotterdam. De hypotheek is op 14-5-2025 vervroegd afgelost
Helaas heb ik deze ook allebei. Mijn geïnvesteerde saldo bij SiG vliegt omlaag.
pi_217690421
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2025 16:51 schreef KrekelJapie het volgende:
Paar maanden geleden is de drogisterij gesloten. Nu netjes afgelost
[..]

Inderdaad netjes. Centjes weer op de wallet, dus op zoek naar een nieuwe bestemming.
pi_217690917
Mijn eerste dossier :| met minimale inleg gelukkig, GVE 31034 Al*sh*wa

SPOILER
pi_217691293
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2025 16:40 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Korhaanstraat
wat gek, ik zit in beide projecten, maar geen mails ontvangen.
pi_217691801
Ook niks in je wallet? De aflossing zou er al op moeten staan.
pi_217692063
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2025 19:12 schreef Jaco078 het volgende:

[..]
wat gek, ik zit in beide projecten, maar geen mails ontvangen.
ze hebben de laatste tijd nogal moeilijkheden met de mailserver.
ik heb 2 accounts, bij de ene krijg ik vaak geen mails (wisselend) of 8 uur later.
pi_217692765
Die Belgische meneer van HCN is wat onregelmatig van betalen :?
Pecunia non olet
pi_217692915
quote:
14s.gif Op maandag 19 mei 2025 19:57 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
Ook niks in je wallet? De aflossing zou er al op moeten staan.
Klopt, beide netjes ontvangen inclusief boeterente. Inmiddels overgemaakt naar mijn lopende ING rekening en daarop is het inmiddels ook al binnen gekomen.
pi_217694099
Bij GVE, hebben we hier ook linkjes van?
https://www.geldvoorelkaa(...)20en%20Nieuwsbrieven

Project: Herfinanciering en verbouwing verhuurpand Meppel
Leendoel: Onroerend goed
Doelbedrag: ¤ 350.000
Rente: 7,8%
Looptijd: 48 maanden
Leenvorm: Flexlening
LTV: 57%
21 mei live om 15.00 uur
pi_217694416
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2025 23:59 schreef Fredericm het volgende:
Bij GVE, hebben we hier ook linkjes van?
https://www.geldvoorelkaa(...)20en%20Nieuwsbrieven

Project: Herfinanciering en verbouwing verhuurpand Meppel
Leendoel: Onroerend goed
Doelbedrag: ¤ 350.000
Rente: 7,8%
Looptijd: 48 maanden
Leenvorm: Flexlening
LTV: 57%
21 mei live om 15.00 uur
Soms, maar projecten zitten meestal minder snel vol van CCF en kan je meestal ook op reguliere manier investeren.

[ Bericht 0% gewijzigd door KrekelJapie op 20-05-2025 06:40:05 ]
pi_217694562
Fat Phill’s in winkelcentra van Wereldhave

Crowdfunding

De groei wordt met eigen geld gerealiseerd. Franchisenemers van Fat Phill’s werven daarnaast fondsen voor nieuwe vestigingen via Horecacrowdfunding.nl. In het algemeen worden co-investeerders gezocht voor bedragen van circa twee ton voor een periode van 48 maanden. Hoewel er ook compactere vestigingen worden gestart, ligt de omzetprognose bij reguliere restaurants voor het eerste volledige jaar op circa 725.000 euro.
  dinsdag 20 mei 2025 @ 11:19:32 #295
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_217696188
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2025 16:12 schreef obligataire het volgende:

[..]

Waarom vind je dat niet interessant?
pi_217696547
ccf

via deze weg willen wij u informeren over de algehele vervroegde aflossing van de lening E. Grigorios met leningnummer 00047541.

Zojuist hebben wij de reguliere rente en aflossing van uw openstaand bedrag vermeerderd met zes extra maanden vergoedingsrente pro rato uw investering op uw rekening courant bijgeschreven.

edit.
6 maanden boeterente ontbreken

[ Bericht 7% gewijzigd door zeeland6 op 20-05-2025 12:38:43 ]
pi_217696728
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 mei 2025 11:19 schreef leolinedance het volgende:

[..]
Waarom vind je dat niet interessant?
Ik geef de voorkeur aan langlopende projecten. Korte geven teveel administratie en teveel beslissingsmomenten waardoor je meer kans loopt de verkeerde de treffen.(m.i.). En minder verdiensten uit boeterente.
Pecunia non olet
pi_217697025
Waarom vindt iedereen het Snackpunt zo interessant? Kijkt niemand naast de zekerheden meer naar de betaalbaarheid van een lening?

Wat ik zie:
- Eenmanszaak
- 33k tot 45k winst p/j = loon. Daar moeten deze financieringslasten (aflossing iig) ook nog van betaald gaan worden.
Dat is uitermate mager als ondernemer. Natuurlijk zijn aan de andere kant de zekerheden sterk, maar daar is ook veel mee gezegd.
pi_217697191
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 mei 2025 12:50 schreef crowdfundingnederlan het volgende:
Waarom vindt iedereen het Snackpunt zo interessant? Kijkt niemand naast de zekerheden meer naar de betaalbaarheid van een lening?

Wat ik zie:
- Eenmanszaak
- 33k tot 45k winst p/j = loon. Daar moeten deze financieringslasten (aflossing iig) ook nog van betaald gaan worden.
Dat is uitermate mager als ondernemer. Natuurlijk zijn aan de andere kant de zekerheden sterk, maar daar is ook veel mee gezegd.
Als ik naar het bruto winstpercentage kijk lijkt me zijn privé wel goed te komen…
pi_217697376
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 mei 2025 12:00 schreef zeeland6 het volgende:
ccf

via deze weg willen wij u informeren over de algehele vervroegde aflossing van de lening E. Grigorios met leningnummer 00047541.

edit.
Ik denk dat ze het nog corrigeren. De terugbetaling is nu op de RC weer teruggeboekt. Dacht het op te gaan nemen, maar kan dus nog even niet.

Edit: soms gaat het snel. Weer op de RC, maar nu met 6 maanden extra rente. Is toch weer een groot assortiment ijsjes extra.

[ Bericht 3% gewijzigd door Erinco71 op 20-05-2025 13:31:37 ]
pi_217697477
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 mei 2025 12:00 schreef zeeland6 het volgende:
ccf

edit.
Hartelijk dank voor uw bericht en het vermelden van de constatering. Het is correct dat de zes maanden vergoedingsrente nog niet aan u zijn uitbetaald, terwijl dat wel had gemoeten. Zojuist hebben wij de transactie gecorrigeerd en opnieuw doorbetaald. Ditmaal inclusief de zes maanden vergoedingsrente.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')