SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
10.000 euro per investering. Inleg te hoog voor mij.quote:Op donderdag 15 mei 2025 17:06 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Ze geven zelf aan dat ze geen partij zijn bij de financiering: https://jens.nl/wet-en-regelgeving-2/
quote:Op donderdag 15 mei 2025 22:21 schreef Jaco078 het volgende:
Linkje L*rdon. 3e keer als ik het goed zie, steeds her- + bijfinanciering. Wat lage rente, wel een pareltje (als ik het goed inschat). Anderen kunnen vaak betere opmerkingen maken over voormalige paardenbakken dan ik.De tonnen vliegen voorbij bij de investeringen, ik doe iets verkeerd😅SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Misschien zijn dat wel kopers van de kavels die al verkocht zijn. Wanneer je meer dan een miljoen kan neertellen voor een kavel, kun je ook nog wel een tonnetje (of 2) investeren en zelf ook nog een beetje mee profiteren.quote:Op donderdag 15 mei 2025 22:55 schreef FokkerCF het volgende:
[..]
De tonnen vliegen voorbij bij de investeringen, ik doe iets verkeerd😅
quote:Op donderdag 15 mei 2025 22:21 schreef Jaco078 het volgende:
Linkje L*rdon. 3e keer als ik het goed zie, steeds her- + bijfinanciering. Wat lage rente, wel een pareltje (als ik het goed inschat). Anderen kunnen vaak betere opmerkingen maken over voormalige paardenbakken dan ik.Enige wat ik zie is dat de 4 mooiste kavels al verkocht zijn en buiten de pitch vallen. Er moeten 3 van de 4 overige (oranje) kavels verkocht worden om de lening af te kunnen lossen. Percelen staan al 11 maanden in de verkoop: https://www.facebook.com/(...)ng-/994635772666724/SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Rente vind ik wel erg laag.
[ Bericht 6% gewijzigd door KrekelJapie op 16-05-2025 02:22:17 ]
Stel dat er maar een verkocht wordt en op de lening afgelost, dan hebben we nog steeds eerste hypotheek met zeer lage LTV. Tegen een korting van 50% zullen die andere kavels toch wel verkocht kunnen worden als we de zekerheden moeten uitwinnen?quote:Op vrijdag 16 mei 2025 02:12 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Enige wat ik zie is dat de 4 mooiste kavels al verkocht zijn en buiten de pitch vallen. Er moeten 3 van de 4 overige (oranje) kavels verkocht worden om de lening af te kunnen lossen. Percelen staan al 11 maanden in de verkoop: https://www.facebook.com/(...)ng-/994635772666724/
Rente vind ik wel erg laag.
[ afbeelding ]
Linkje: https://www.collincrowdfu(...)106f454d251c57139380quote:Op vrijdag 16 mei 2025 12:07 schreef Horsemen het volgende:
Nieuw projectje via Collin met een 1e hypotheek op garageboxen:
De Laat Makelaardij
¤ 83.000 | 8,0 % rente | 60 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/de-laat-makelaardij/
De huur zal wel omhoog moeten om dit winstgevend te krijgen.
Wel een leuk klein (FoK!) projectje wat ik wel wil meenemen. Als iemand toevallig een linkje heeft dan hou ik mij aanbevolen
Al 28 investeerders.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 13:02 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Linkje: https://www.collincrowdfu(...)106f454d251c57139380
+1.quote:
En dan is ze zelf ook nog goed voor het volle bedrag. Moet wel heel raar lopen willen die centen niet terugkomen.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 08:28 schreef Fredericm het volgende:
[..]
Stel dat er maar een verkocht wordt en op de lening afgelost, dan hebben we nog steeds eerste hypotheek met zeer lage LTV. Tegen een korting van 50% zullen die andere kavels toch wel verkocht kunnen worden als we de zekerheden moeten uitwinnen?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:De ondernemer van The Blokes Groningen (P518) heeft zijn onderneming verkocht. Dit heeft tot gevolg dat vandaag de resterende 14 termijnen ineens aan u worden uitgekeerd.
Hiermee is deze lening volledig afgelost. Wij danken u, mede namens de ondernemer, voor uw investering in dit project.
quote:Op vrijdag 16 mei 2025 12:07 schreef Horsemen het volgende:
De Laat Makelaardij
Wel een leuk klein (FoK ?) projectje wat ik wel wil meenemen. Als iemand toevallig een linkje heeft dan hou ik mij aanbevolen
Dank ook meegenomen. Met de eigen inleg en zijn beroep als makelaar ga ik er vanuit dat hij wel weet waar hij mee bezig is (en wat hij aankoopt). Rondom een evt. huurverhoging maak ik me dan ook niet zo'n zorgen.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 13:02 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Linkje: https://www.collincrowdfu(...)106f454d251c57139380
Ik zou het best mee willen nemen maar ja:quote:Op vrijdag 16 mei 2025 12:07 schreef Horsemen het volgende:
De Laat Makelaardij
Wel een leuk klein (FoK ?) projectje wat ik wel wil meenemen. Als iemand toevallig een linkje heeft dan hou ik mij aanbevolen
Vergeet je hier niet dat obligaties onder hetzelfde VRH tarief vallen?quote:Op vrijdag 16 mei 2025 15:47 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Ik zou het best mee willen nemen maar ja:
8,0% - 1,2% kosten - 2,8% VRH 2026ev = 4,0% netto rendement
Risicovrije rente: 2,3% (NL obligatie 5 jaar).
De netto risicopremie is met 1,7% niet echt aantrekkelijk en ook hiermee houd je de inflatie amper bij. Lastig!
staatsobligaties zijn natuurlijk niet aantrekkelijk maar eventueel kun je dan arbitrage toepassen (werkelijk rendement).quote:Op vrijdag 16 mei 2025 15:52 schreef OpDieFiets het volgende:
[..]
Vergeet je hier niet dat obligaties onder hetzelfde VRH tarief vallen?
JJMT Holding B.V.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 14:42 schreef Fredericm het volgende:
Is er een linkje voor JJMT holding bij Collin?
Transport bedrijf is deventer ltv op bedrijfspand voor eigen onderneming is ruim 90% l. Echter de lening wordt ook voor de helft gedekt door 2e hypotheek op (ik neem aan eigen) woonhuis, rente 8,5%
Wederom mijn dank voor het netwerk van de linkjes leveranciers.
Ik neem hem niet mee.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 14:42 schreef Fredericm het volgende:
Is er een linkje voor JJMT holding bij Collin?
Transport bedrijf is deventer ltv op bedrijfspand voor eigen onderneming is ruim 90% l. Echter de lening wordt ook voor de helft gedekt door 2e hypotheek op (ik neem aan eigen) woonhuis, rente 8,5%
Wederom mijn dank voor het netwerk van de linkjes leveranciers.
Dit is wat ik in de verslagen lees van E*ens:quote:Op vrijdag 16 mei 2025 20:08 schreef Collin63 het volgende:
[..]
Ik neem hem niet mee.
--Raar verhaal dat er 5 bedrijfswagens zijn gestolen en dat dit de reden is dat zijn bedrijf failliet is gegaan.
--Zijn vorige bedrijf ging een paar maanden nadat hij vertrok failliet door ruzie met zijn compagnon. Dan zal het bedrijf op het moment dat hij vertrok er ook niet goed voorgestaan hebben denk ik zo.
--Bedrijf bestaat nog maar een maand of 9.
Er zijn genoeg betere projecten voor mij , al is het momenteel wel wat minder.
Mijns inziens is alleen de risicopremie relevant, en niet de inflatie. Dat je met een crowdfundproject de inflatie amper bijhoudt, wil natuurlijk niet zeggen dat het niet interessant is – zeker als je hiermee minder inlevert dan bijvoorbeeld bij een deposito. Zou je dit project wel interessant vinden als de inflatie <1% was?quote:Op vrijdag 16 mei 2025 15:47 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Ik zou het best mee willen nemen maar ja:
8,0% - 1,2% kosten - 2,8% VRH 2026ev = 4,0% netto rendement
Risicovrije rente: 2,3% (NL obligatie 5 jaar).
De netto risicopremie is met 1,7% niet echt aantrekkelijk en ook hiermee houd je de inflatie amper bij. Lastig!
Waarschijnlijk wel omdat op dat moment de risicopremie veel hoger is. Mijn punt is vooral dat door de VRH het rendement van crowdfunding eigenlijk te laag is voor box 3 beleggers. Daar heb ik al eerder over gepost.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 21:41 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Mijns inziens is alleen de risicopremie relevant, en niet de inflatie. Dat je met een crowdfundproject de inflatie amper bijhoudt, wil natuurlijk niet zeggen dat het niet interessant is – zeker als je hiermee minder inlevert dan bijvoorbeeld bij een deposito. Zou je dit project wel interessant vinden als de inflatie <1% was?
Als er over box 3 en VRH gesproken wordt, zijn dat vaak jouw posts idd :-). En wakkert - zeker in het laatste kwartaal wanneer je aangeeft te stoppen vóór oud en nieuw - is dat zeker waardevol (oprecht). Wel denk ik: wat is het alternatief. Ja, de belastingdruk is vrij hoog, maar ik weet even niet waar je anders 6,8 netto rendement moet halen.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 21:52 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Waarschijnlijk wel omdat op dat moment de risicopremie veel hoger is. Mijn punt is vooral dat door de VRH het rendement van crowdfunding eigenlijk te laag is voor box 3 beleggers. Daar heb ik al eerder over gepost.
Waarom is de risicopremie van crowdfunding t.o.v. bijvoorbeeld een spaardeposito veel hoger als de inflatie daalt?quote:Op vrijdag 16 mei 2025 21:52 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Waarschijnlijk wel omdat op dat moment de risicopremie veel hoger is. Mijn punt is vooral dat door de VRH het rendement van crowdfunding eigenlijk te laag is voor box 3 beleggers. Daar heb ik al eerder over gepost.
Point taken, ik zal wat terughoudender zijn hiermee. Het enige alternatief tegen lagere kosten zijn indexfondsen alleen mis je dan diversificatie. Mijn punt is vooral dat het financieringsmodel voor CF gegeven de VRH voor box 3 beleggers eigenlijk alleen 'werkt' bij een lage rente en inflatie klimaatquote:Op vrijdag 16 mei 2025 22:06 schreef Jaco078 het volgende:
[..]
Als er over box 3 en VRH gesproken wordt, zijn dat vaak jouw posts idd :-). En wakkert - zeker in het laatste kwartaal wanneer je aangeeft te stoppen vóór oud en nieuw - is dat zeker waardevol (oprecht). Wel denk ik: wat is het alternatief. Ja, de belastingdruk is vrij hoog, maar ik weet even niet waar je anders 6,8 netto rendement moet halen.
Dat lijkt me evident bij een gelijke rente. En het is wel duidelijk dat de geboden rente niet volledig elastisch meebeweegt met de kapitaalmarktrente.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 22:14 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Waarom is de risicopremie van crowdfunding t.o.v. bijvoorbeeld een spaardeposito veel hoger als de inflatie daalt?
Het werkelijk rendement opnemen in de aangifte kan natuurlijk ook. Vanaf 2025 zelfs in het aangifteformulier.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 15:56 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
staatsobligaties zijn natuurlijk niet aantrekkelijk maar eventueel kun je dan arbitrage toepassen (werkelijk rendement).
2,3 rente kun je bij raisin ook wel krijgen en dan betaal je forfaitair ongeveer 0,5% VRH. Maar je hebt gelijk dat daarmee de risicopremie wat hoger is, zo'n 2,2%
Tov inflatie blijft het weinig opleveren.
En bij reëel rendement moet je ook tegen reële waarde je vorderingen opnemen, dus bij een stijgende rente, daalt de reële waarde en neem je een fictief verlies daarop (en andersom).quote:Op vrijdag 16 mei 2025 22:52 schreef Fredericm het volgende:
[..]
Het werkelijk rendement opnemen in de aangifte kan natuurlijk ook. Vanaf 2025 zelfs in het aangifteformulier.
Je bent dan alleen het heffingsvrij vermogen kwijt 51K pp. Ook mag je geen rekening houden met kosten. Ik vraag mij af hoe er dan de kosten van Collin en andere crowdfundings platformen worden omgegaan. Wordt een beetje off-topic
Uiteraard zal het niet volledig elastisch zijn, maar in de jaren dat 0-1% rente op een spaardeposito gebruikelijk was, was een rentepercentage van 5-6% bij crowdfunding ook marktconform. Gevoelsmatig scheelt het iig niet zo veel met nu.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 22:40 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Dat lijkt me evident bij een gelijke rente. En het is wel duidelijk dat de geboden rente niet volledig elastisch meebeweegt met de kapitaalmarktrente.
quote:Op vrijdag 16 mei 2025 21:03 schreef tnhb het volgende:
[..]
Dit is wat ik in de verslagen lees van E*ens:In het project van Collin zijn het vijf auto's en hier zijn het er drie. En ik neem aan dat de auto's verzekerd zijn tegen diefstal. En zeker lease auto's.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Heeft alleen niks geholpen. In Den Haag zijn ze oostindisch doof voor goede argumenten om crowdfinance buiten vrh te houden!quote:Op zaterdag 17 mei 2025 09:19 schreef Collin63 het volgende:
Dit komt uit een nieuwsbrief van Collin datum december 2021
Een heel verschil of nul procent of 2,7 procent belasting betalen.
Collin naar de Tweede Kamer voor fiscale vrijstelling voor crowdfinance investeringen
Het doel vanuit Collin? Fiscale vrijstelling voor crowdfinance investeringen.
"Afgelopen donderdag heb ik Collins position paper mogen toelichten aan de
Tweede Kamer. Waar andere marktpartijen met meerdere suggesties kwamen die
een langere termijn nodig hebben om gerealiseerd te worden, heb ik mij gefocust op
één specifiek snel in te vullen doel: fiscaal voordeel voor de crowdfinance
investeerders. Middels deze vrijstelling van de vermogensrendementsheffing willen
wij investeringen in het MKB zo goed mogelijk ondersteunen.
Ik waardeer het enorm om via het ministerie van Economische Zaken en Klimaat
gevraagd te zijn voor dit rondetafelgesprek, en gehoord te worden door diverse
Kamerleden. Achteraf ben ik door twee van de Kamerleden inmiddels benaderd voor
een werkbezoek aan Collin. Hopelijk kunnen we vanuit daar verder sparren en onze
doelstellingen verwezenlijken." - Jeroen ter Huurne (CEO Collin Crowdfund)
Niet off-topic wat mij betreft. Dit raakt onze netto-rendementen uit crowdfunding, althans in box III.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 22:52 schreef Fredericm het volgende:
[..]
Het werkelijk rendement opnemen in de aangifte kan natuurlijk ook. Vanaf 2025 zelfs in het aangifteformulier.
Je bent dan alleen het heffingsvrij vermogen kwijt 51K pp. Ook mag je geen rekening houden met kosten. Ik vraag mij af hoe er dan de kosten van Collin en andere crowdfundings platformen worden omgegaan. Wordt een beetje off-topic
Ik zou daar ook niet al te makkelijk over denken inderdaad. Voor CF hield ik het al vrij goed bij (zoals velen hier met eigen excel) en sinds dit jaar houd ik ook voor spaartegoeden en beleggingen op de beurs dat bij.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 10:34 schreef obligataire het volgende:
[..]
Niet off-topic wat mij betreft. Dit raakt onze netto-rendementen uit crowdfunding, althans in box III.
Er wordt wel eens wat makkelijk gedaan over werkelijke rendementen opgeven, maar ik denk dat het een pens werk wordt om bij een omvangrijk en divers vermogen de zaak goed in kaart te brengen rekening houdend idd. met niet aftrekbare kosten en met koerswinsten.
Je mag hopen dat effectenbanken en andere partijen met een goede fiscale jaaropgaaf komen maar zo niet (en dat vermoed ik!) dan wordt het hele avonden puzzelen met een onzekere uitkomst wat het oplevert.
Om vrijstelling VRH 51KK pp te laten schieten moet je wel een grote belegger zijn met slechte resultaten.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 10:34 schreef obligataire het volgende:
[..]
Niet off-topic wat mij betreft. Dit raakt onze netto-rendementen uit crowdfunding, althans in box III.
Er wordt wel eens wat makkelijk gedaan over werkelijke rendementen opgeven, maar ik denk dat het een pens werk wordt om bij een omvangrijk en divers vermogen de zaak goed in kaart te brengen rekening houdend idd. met niet aftrekbare kosten en met koerswinsten.
Je mag hopen dat effectenbanken en andere partijen met een goede fiscale jaaropgaaf komen maar zo niet (en dat vermoed ik!) dan wordt het hele avonden puzzelen met een onzekere uitkomst wat het oplevert.
Stel dat de resultaten op de beurs aan het einde van het jaar zouden zijn zoals een maand gelegen, - 10% of meer. Dan loont het al vrij snel om een verzoek om werkelijk rendement in te dienen omdat je totale box3 vermogen zo maar een negatief rendement kan hebben. Oftewel dan hoef je geen cent te betalen.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 11:06 schreef Zeghomaar het volgende:
[..]
Om vrijstelling VRH 51KK pp te laten schieten moet je wel een grote belegger zijn met slechte resultaten.
En wat niet vooraf is ingevuld in de aangifte "vergeet" ik om aan te vullen.
Mee eens maar je weet nooit wat de toekomst brengt. Er zijn toch wel wat scenario's te bedenken waarbij ook een minder aanzienlijk vermogen in aanmerking zou komen voor de compensatie.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 11:06 schreef Zeghomaar het volgende:
[..]
Om vrijstelling VRH 51KK pp te laten schieten moet je wel een grote belegger zijn met slechte resultaten.
Gezien. Meteen maar in De Laat gestopt, blijft het geld in Brabant.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 11:45 schreef peterc het volgende:
CCG 42269 de slottermijn ontvangen vd 6 bedrijfsunits Goirkestraat 6 Tilburg, Alle termijnen stipt , complimenten a d Reijrinkjes![]()
Ook maar gedaan, Mijn 500e investering bij Collin. Ik vind het wel genoeg zo, vanaf nu laat ik het geld er langzaam uitlopen. Vanwege box3 en de teruggang in communicatie van Collin. Die begint wat weg te krijgen van GvE.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 11:50 schreef obligataire het volgende:
[..]
Gezien. Meteen maar in De Laat gestopt, blijft het geld in Brabant.![]()
Je hebt hier een punt. De inflatie is een gegeven waar we geen invloed op hebben.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 21:41 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Mijns inziens is alleen de risicopremie relevant, en niet de inflatie. Dat je met een crowdfundproject de inflatie amper bijhoudt, wil natuurlijk niet zeggen dat het niet interessant is – zeker als je hiermee minder inlevert dan bijvoorbeeld bij een deposito. Zou je dit project wel interessant vinden als de inflatie <1% was?
En hoe gaat de Belastingdienst controleren dat jouw berekening correct is (of niet)? En wie moet dan gaan bewijzen? Oftewel een groot grijs gebied waar nog veel open eindjes zijn waarbij er naar mijn idee alleen maar een groter web van onduidelijkheden komt terwijl het in de basis zo helder zou kunnen zijn. Kijk hoe het zakelijk wordt gedaan (ok, moet je het nodige voor vastleggen) of kijk hoe andere landen in europa het doen. Helaas laten we het hier helemaal afhangen van rechtszaken in plaats van dat we een nieuw correct werkend stelsel definieren, alleen maar omdat de belasntingdienst dat nu niet zou kunnen automatiseren...?quote:Op zaterdag 17 mei 2025 10:34 schreef obligataire het volgende:
[..]
Er zal ook veel van afhangen hoe de fiscus het werkelijk rendement precies gaat berekenen, in juli of zo zou daar een brief over komen. Ik heb zelf het meeste moeite met de manier waarop de huidige heffing tot stand komt nl door het totale vermogen per 1-1 te vergelijken met dat van vorig jaar. Onlangs heb ik een negatief rendement gehaald (MCF) maar mijn vermogen was toch gestegen vanwege inkomsten gedurende het jaar. Over dat laatste betaal je dus volledige VRH terwijl er slechts partieel rendement is verkregen (nl vanaf het moment van de ontvangst). Bij een werkelijk rendement berekening gaat dit niet zo voor zover ik thans kan overzien.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 18:24 schreef tnhb het volgende:
[..]
En hoe gaat de Belastingdienst controleren dat jouw berekening correct is (of niet)? En wie moet dan gaan bewijzen? Oftewel een groot grijs gebied waar nog veel open eindjes zijn waarbij er naar mijn idee alleen maar een groter web van onduidelijkheden komt terwijl het in de basis zo helder zou kunnen zijn. Kijk hoe het zakelijk wordt gedaan (ok, moet je het nodige voor vastleggen) of kijk hoe andere landen in europa het doen. Helaas laten we het hier helemaal afhangen van rechtszaken in plaats van dat we een nieuw correct werkend stelsel definieren, alleen maar omdat de belasntingdienst dat nu niet zou kunnen automatiseren...?
Inderdaad. Ik zit aan de 300 stuks bij Collin en vind heet ook genoeg. In ieder geval geen nieuw geld.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 11:54 schreef zeeland6 het volgende:
[..]
Ook maar gedaan, Mijn 500e investering bij Collin. Ik vind het wel genoeg zo, vanaf nu laat ik het geld er langzaam uitlopen. Vanwege box3 en de teruggang in communicatie van Collin. Die begint wat weg te krijgen van GvE.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |