abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219466918
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2025 19:23 schreef markmangler het volgende:
Zowel bij Cosimo als HC Projecten kun je met veelvouden van ¤100 instappen, terwijl dat normaal alleen kan bij Direct-leningen. Ik heb even gekeken of ik iets gemist had, maar ik zie nergens terug dat er iets is gewijzigd.
Nee als je doorklikt dan moet je toch meervouden van 500 inleggen.
Pecunia non olet
pi_219466935
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2025 19:26 schreef obligataire het volgende:

[..]
Nee als je doorklikt dan moet je toch meervouden van 500 inleggen.
Ah, inderdaad. Dan staat het alleen verkeerd in de tekst. Wellicht komt dit nog door Only Planet waarvoor ze een uitzondering hadden gemaakt.
pi_219467852
G*iuverda bij Collin loopt langzaam. Iemand enig idee waardoor dit komt?
pi_219468168
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2025 20:34 schreef Olifant123 het volgende:
G*iuverda bij Collin loopt langzaam. Iemand enig idee waardoor dit komt?
Denk combi van crowdfund+privaat, enorm leningsbedrag en eind december.
pi_219468791
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2025 11:29 schreef obligataire het volgende:

[..]
Je hebt geen verlies geleden, op iedere 1.000 euro is uiteindelijk 1.091 teruggekomen, dat is een zeer bescheiden rendement, maar uiteindelijk nog beter dan een spaarrekening bij de Rabobank. Voor deze kerel is trouwens gewaarschuwd op het forum, hij had toen al een bedenkelijke reputatie.
Als je het verlies op de inleg compenseert met de ontvangen rente, dan snap ik wat je zegt. Precies dat is de sigaar uit eigen doos die Collin noemt in de mail. Nogmaals, ik ben tevreden met het behaalde resultaat en de beperking van het verlies, maar ik ga niet mijn rente compenseren met mijn inleg. Verlies is verlies. Of het nu op inleg is, of op rente.
pi_219472893
Dit zou misschien ook nog wel eens van invloed kunnen zijn voor/bij de crowdfinance platforms:

quote:
Btw-vrijstelling voor kredietbemiddeling verduidelijkt
https://www.pwc.nl/nl/act(...)g-verduidelijkt.html
pi_219472906
quote:
14s.gif Op vrijdag 12 december 2025 11:56 schreef Horsemen het volgende:
Dit zou misschien ook nog wel eens van invloed kunnen zijn voor/bij de crowdfinance platforms:
[..]
Had Johan dan toch gelijk?
pi_219473107
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 december 2025 11:57 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Het zou voor de crowdfunders gunstig zijn 😀
Pecunia non olet
pi_219474374
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 december 2025 11:57 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Ik vraag het me af. Ik lees bijvoorbeeld:
quote:
Niet doorslaggevend is dat de tussenpersoon geen volmacht heeft om namens de kredietverstrekker te handelen, geen invloed uitoefent op de contractvoorwaarden of dat de klant de vrijheid behoudt om de kredietverstrekker te kiezen.
Dit lijkt te suggereren dat als er wel sprake is van een volmacht en invloed op de contractvoorwaarden (allebei het geval bij CF platformen) het mogelijk niet onder de vrijstelling zou vallen. Maar ik ken de details van deze regeling niet.
pi_219474747
Weer een deelaflossing van Gl*be B**rings. De administratie hiervan weegt amper meer op tegen het rendement :@ Misschien is toch beter als Collin bedragen <10% van de leensom combineert en 1 keer per maand boekt
pi_219476508
quote:
14s.gif Op vrijdag 12 december 2025 11:56 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Het is en blijft een beetje grijs gebied en deze case is denk ik niet zomaar toepasbaar, maar kan wel openingen geven bij een dicussie. Het gaat hier als ik het goed lees om de commissie bij het tot stand komen van een overeenkomst, de kosten die bij ons maandelijks worden ingehouden werden dacht ik juist uitgelegd als administratie en beheer van de lening, en dat is dan toch weer anders. Als een platform (zoals dat vroeger meen ik wel voorkwam) alleen bij het tot standkomen een eenmalige fee rekent dan kunnen die het label bemiddellingskosten/afsluitkosten krijgen, maar als er een maandelijkse fee is kom je al snel weer op een administratievergoeding.

Maar het zou mooi zijn dat er geen btw meer van toepassing zou zijn op de kosten, dan kunnen ook de fees bij ccf flink omlaag want daar zit nu ook btw in en zouden de kosten in het algemeen dus lager kunnen worden zodat crowfunding/financing weer wat aantrekkelijker wordt.
pi_219476566
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 december 2025 15:18 schreef Faraday01 het volgende:
Weer een deelaflossing van Gl*be B**rings. De administratie hiervan weegt amper meer op tegen het rendement :@ Misschien is toch beter als Collin bedragen <10% van de leensom combineert en 1 keer per maand boekt
Mijn administratie is ctrl c-v vanuit collin, desnoods lossen ze iedere dag af. Ik heb er geen extra werk aan
pi_219480201
Goede zekerheden bij satikboga op Collin. Eerste hypotheek op bedrijfsruimte voor verhuur en dekkende tweede hypotheek op woonhuis. 8% rente. Helaas maar 18 maanden. Is er een linkje?
pi_219480907
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 december 2025 18:31 schreef Fredericm het volgende:

[..]
Mijn administratie is ctrl c-v vanuit collin, desnoods lossen ze iedere dag af. Ik heb er geen extra werk aan
Hoe doe je dat dan, als ik vragen mag? Ik kopieer die schema's ook, maar moet dat telkens herhalen na een deelbetaling.

Voor mij is het zelfs een reden dat ik een project waarbij ik veel deelbetalingen verwacht, dat ik die laat liggen. Het rendement is ook erg laag vergeleken met al dat werk.
Pecunia non olet
pi_219480936
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 december 2025 10:43 schreef obligataire het volgende:

[..]
Hoe doe je dat dan, als ik vragen mag? Ik kopieer die schema's ook, maar moet dat telkens herhalen na een deelbetaling.

Voor mij is het zelfs een reden dat ik een project waarbij ik veel deelbetalingen verwacht, dat ik die laat liggen. Het rendement is ook erg laag vergeleken met al dat werk.
Ik stuur morgen wel een DM van mijn Collin excel
pi_219480965
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 december 2025 10:49 schreef Fredericm het volgende:

[..]
Ik stuur morgen wel een DM van mijn Collin excel
Zou je die mij ook willen doorsturen? Ik heb mijn eigen schema, maar sta open voor een efficiėntere manier, zeker als het om dit soort kleine deel aflossingen gaat als bij Globe.
Dankjewel alvast.
  zaterdag 13 december 2025 @ 11:02:20 #92
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_219480984
Eerste betalingen van CRE zijn gisteren aan het einde van de dag weer binnengedruppeld. Om alle betalingen in de tweede volle week van de maand te doen, lukt ze helaas al lang niet meer. Maar op een paar dagen kijk ik niet, dat valt voor mij allemaal binnen de kaders van crowdfunding. Wat voor mij niet binnen de spelregels valt, is dat bijvoorbeeld Appartementen Sauerland nog steeds niet is afgelost, terwijl dit begin juli al had moeten gebeuren. Al hun updates sindsdien zijn niet uitgekomen. Als het echt noodzakelijk is om nog even door te laten lopen, dan moet dat maar. Maar dan niet tegen de 5% rente, meneer Harth**rn! Dit is zo geen eerlijke manier van zaken doen met uw investeerders.

[ Bericht 1% gewijzigd door InVestEerder op 13-12-2025 14:37:12 ]
pi_219481217
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 december 2025 11:02 schreef InVestEerder het volgende:
Eerste betalingen van CRE zijn gisteren aan het einde van de dag weer binnengedruppeld. Om alle betalingen in de tweede volle week van de maand te doen, lukt ze helaas al lang niet meer. Maar op een paar dagen kijk ik niet, dat valt voor mij allemaal binnen de kaders van crowdfunding. Wat voor mij niet binnen de spelregels valt, is dat bijvoorbeeld Appartementen Sauerland nog steeds niet is afgelost, terwijl dit begin juli al had moeten gebeuren. Al hun updates sindsdien zijn niet uitgekomen. Als het echt noodzakelijk is om nog even door te laten lopen, dan moet dat maar. Maar dan niet tegen de 5% rente, meneer Harth**rn. Dit is zo geen eerlijk zakendoen met uw investeerders.
Ik heb bij CRE momenteel zo'n 75% van de projecten die te laat zijn met aflossen, gemiddeld hebben ze 10 maanden achterstand (kortste 4 maanden, langste 15 maanden) en dan heb ik de initiele uitloop die als eerste werd gecommuniceerd nog niet altijd meegerekend. Samen zijn ze goed voor een aflosachterstand op de totale uitstaande bedrag bij CRE van bijna 80%, op een enkeling na betalen ze nog wel steeds (de niet meer marktconforme) rente. Op zich begrijp ik dat projecten niet altijd lopen zoals verwacht, maar momenteel wordt dat aandeel structureel te groot en kun je niet meer spreken van een incidenteel geval maar is lijkt het gewoon een structurele regel voor goedkoop geld. Bij het project met de hoogste rente lijkt de meeste beweging te zijn, dat geeft dus aan dat mijn bewering van structureel goedkoop geld wel richting werkelijkheid te gaan.

Als ik tegen mijn crediteuren zeg dat ze betaald krijgen zodra ik mijn geld van CRE heb ontvangen weet ik zeker dat ze dat niet accepteren, of hooguit tegen een forse (marktconforme) rente die in geen verhouding staat tot de rente die op deze achterstandprojecten wordt betaald. Dat geeft opnieuw aan dat CRE om geloofwaardig te willen blijven echt iets moet gaan doen aan de rente bij de fors uiteglopen projecten.
pi_219499328
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 december 2025 08:46 schreef Fredericm het volgende:
Goede zekerheden bij satikboga op Collin. Eerste hypotheek op bedrijfsruimte voor verhuur en dekkende tweede hypotheek op woonhuis. 8% rente. Helaas maar 18 maanden. Is er een linkje?
Nog net op tijd. Linkje
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_219500209
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 december 2025 11:51 schreef tnhb het volgende:

[..]
Ik heb bij CRE momenteel zo'n 75% van de projecten die te laat zijn met aflossen, gemiddeld hebben ze 10 maanden achterstand (kortste 4 maanden, langste 15 maanden) en dan heb ik de initiele uitloop die als eerste werd gecommuniceerd nog niet altijd meegerekend. Samen zijn ze goed voor een aflosachterstand op de totale uitstaande bedrag bij CRE van bijna 80%, op een enkeling na betalen ze nog wel steeds (de niet meer marktconforme) rente. Op zich begrijp ik dat projecten niet altijd lopen zoals verwacht, maar momenteel wordt dat aandeel structureel te groot en kun je niet meer spreken van een incidenteel geval maar is lijkt het gewoon een structurele regel voor goedkoop geld. Bij het project met de hoogste rente lijkt de meeste beweging te zijn, dat geeft dus aan dat mijn bewering van structureel goedkoop geld wel richting werkelijkheid te gaan.

Als ik tegen mijn crediteuren zeg dat ze betaald krijgen zodra ik mijn geld van CRE heb ontvangen weet ik zeker dat ze dat niet accepteren, of hooguit tegen een forse (marktconforme) rente die in geen verhouding staat tot de rente die op deze achterstandprojecten wordt betaald. Dat geeft opnieuw aan dat CRE om geloofwaardig te willen blijven echt iets moet gaan doen aan de rente bij de fors uiteglopen projecten.
De updates slaan dan ook vaak als een tang op een varken.
Ik zit nog maar in enkele projecten, maar bijv. bij universiteitsgebouw Bochum wordt er al een halfjaar gezegd dat er herfinanciering of verkoop plaats gaat vinden. Maar deze zal wel weer door gaan lopen tot in 2026.
pi_219500833
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2025 12:12 schreef crowdfundingnederlan het volgende:

[..]
De updates slaan dan ook vaak als een tang op een varken.
Ik zit nog maar in enkele projecten, maar bijv. bij universiteitsgebouw Bochum wordt er al een halfjaar gezegd dat er herfinanciering of verkoop plaats gaat vinden. Maar deze zal wel weer door gaan lopen tot in 2026.
Ander voorbeeld, project dat oorspronkelijk okt/nov '23 zou aflossen, in mei '24 moesten alleen nog een paar documenten aangeleverd worden om herfinanciering bij bank definitief te maken, door onvoorziene omstandigheden zou het uiteindelijk tot dec '24 kunnen gaan duren, in apr/mei '25 melding dat alles toch nog wat langer duurde en nu ook maar begonnen over (eigen) herfinanciering om aflossing geen verdere vertraging op te laten lopen, okt '25 herfinanciering volledig voorbreid, dit kwartaal (q4 '25) zal eerste (minimaal 50%) aflossing plaatsvinden, publicatie van project nog niet gezien, zal dit jaar dus wel niet meer afgelost worden schat ik zo in. Tsja, dan kan ik niet anders concluderen dan dat geldnemer nog steeds goedkoop geld heeft en elk jaar zo'n 2% in z'n zak heeft gehouden (al snel ruim 30k).

Overigens is er voor het platform (zoals bij ongeveer alle platformen!) geen reden om snel te handelen of door te pakken (met alle kosten die daarbij horen) want er wordt in dit geval (en ik verwacht bij zo ongeveer alle projecten) gewoon de rente betaald en het platform krijgt haar maandlijks vergpoedingen. Er is een project waar de geldnemer al een jaar in staat van faillisement verkeert (en moederbedrijf al meer dan 2 jaar dacht ik) en gewoon de rente betaalt. In Duitsland werken dat soort dingen blijkbaar heel anders dan in Nederland, dat is ook de reden dat hier al verschillende openbare oproepen richting o.a. CCF gedaan zijn om daar (vanwege hun projecten) meer uitleg over te geven. Bij MCF zien we ook dat buitenlandse "hypotheekrechten" (uk en de) niet altijd even gemakkelijk executeerbaar zijn in vergelijking met een nl recht.

Naast de zichtbare projecten doet CRE ook nog best veel private placements (met minimaal 50k of 100k inleg), stilzitten doen ze niet, het zou me dan ook niet verbazen dat het platform het financieel gewoon best goed doet zoals ze nu bezig zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')