quote:
Op vrijdag 29 augustus 2025 16:33 schreef ovdm het volgende:[..]
Bodem qua lage rente nog niet in zicht? Een 3-jarig deposito (in het buitenland, maar met depositogarantie) levert 2,85% op voor deze looptijd, in box 3 zit ik krap boven de 3,15%. Voor dat marginale verschil hoef ik (in zijn algemeenheid, niet specifiek voor deze pitch) geen risico te lopen.... Als de rentedaling door zet komt crowdfunding in zwaar weer, dat zet ons weer aan het werk om werkelijk rendement aannemelijk te maken richting fiscus...
Crowdfunding komt ook bij lagere rente zeker niet in zwaar weer, er zijn altijd genoeg investeerders die nog volledig onder het vrijgestelde bedrag box 3 vallen. Als je ziet wat het animo op dit moment is dan zijn er eerder te weinig projecten dan te weinig investeerders.
Verder klopt het uiteraard wel dat crowdfunding met lagere rente relatief minder aantrekkelijk wordt. Historisch gezien doen de beurzen het juist zeer goed qua rendement in periodes van dalende rente. Maar het is nog maar de vraag of ECB de verlagingen verder doorzet, zelf verwacht ik niet dat dit heel snel zal gaan.
Mijn verdeling is op dit moment ongeveer 50% crowdfunding, 35% aandelen/etf's, 10% cash en 5% private equity. Waarbij ik crowdfunding vooral als een soort inkomensverzekering gebruik vanwege voorspelbare geldstromen. En cash om nieuwe aankopen op de beurs te doen als er een mooie aanbieding voorbij komt
[ Bericht 3% gewijzigd door JP01 op 29-08-2025 21:45:05 ]