De Anandjes hebben afgelopen jaren een goed betaalgedrag laten zien. In combinatie met de eerste hypotheken en de borgstelling durf ik wel een inleg te doen. 100% Risicoloos is het natuurlijk niet maar dat mag je voor 8% rente ook niet verwachten...quote:Op donderdag 20 november 2025 16:13 schreef markmangler het volgende:
[..]
Bedankt voor het delen Jaco. Na bestudering van het project, met name de financieringsstructuur en LTV, past dit niet bij mijn risicoprofiel. Ik laat deze kans daarom aan mij voorbijgaan.
Alleen het onderpand zijn wel voornamelijk kantoren. Ik denk dat woningen en werkplaatsen voor praktische arbeid beter hun waarde houden als de AI bubbel knaptquote:Op vrijdag 21 november 2025 08:20 schreef obligataire het volgende:
[..]
De Anandjes hebben afgelopen jaren een goed betaalgedrag laten zien. In combinatie met de eerste hypotheken en de borgstelling durf ik wel een inleg te doen. 100% Risicoloos is het natuurlijk niet maar dat mag je voor 8% rente ook niet verwachten...
Mee eens. Die zie ik ook liever. In dit geval is er een LTV van 57% dus is er wel wat remweg. Denk ook dat bij dit soort grote projecten veel knowhow aanwezig is, die weten of zouden moeten weten wat ze doenquote:Op vrijdag 21 november 2025 08:26 schreef Fredericm het volgende:
[..]
Alleen het onderpand zijn wel voornamelijk kantoren. Ik denk dat woningen en werkplaatsen voor praktische arbeid beter hun waarde houden als de AI bubbel knapt
Veel mensen zijn het met je eens. Gaat erg hard.quote:Op vrijdag 21 november 2025 08:46 schreef obligataire het volgende:
[..]
Mee eens. Die zie ik ook liever. In dit geval is er een LTV van 57% dus is er wel wat remweg. Denk ook dat bij dit soort grote projecten veel knowhow aanwezig is, die weten of zouden moeten weten wat ze doen
Als deze in het nieuwe jaar zou zijn gekomen had ik hem denk ik ook meegenomen, maar nu even niet. Ik heb al vaker een lening van de Anandjes meegenomen en inderdaad altijd goed betaalgedrag. Vandaag toevallig weer een gedeeltelijke vervroegde aflossing van een ander project van ze, de 3e keer deze maand al.quote:Op vrijdag 21 november 2025 08:20 schreef obligataire het volgende:
[..]
De Anandjes hebben afgelopen jaren een goed betaalgedrag laten zien. In combinatie met de eerste hypotheken en de borgstelling durf ik wel een inleg te doen. 100% Risicoloos is het natuurlijk niet maar dat mag je voor 8% rente ook niet verwachten...
Dat denk ik ook niet. Even snel AI er op losgelaten. De gemiddelde saneringskosten voor vervuilde grond liggen tussen de ¤100 en ¤250 per kubieke meter. Het perceel is 584 m2. Dan zit je op ¤146.000 bij ¤ 250 per m3 als je een meter diep gaat afgraven. Erg grove berekening natuurlijk, het zou net zo goed de helft kunnen zijn, dat is echt koffiedik kijken. Ik denk dat er weinig partijen hier hun vingers aan willen branden zonder dat er een verrekening van de saneringskosten plaatsvindt. Ik neig er naar om voor te stemmen, als het per executie wordt verkocht, verwacht ik eigenlijk niet dat daar ¤ 100.000 voor wordt betaald met in het achterhoofd dat er nog gesaneerd moet worden.quote:Op vrijdag 21 november 2025 16:20 schreef zeeland6 het volgende:
ccf
Stemronde 21-11-2025 Bouwbedrijf H*itsma
Alle noodzakelijke kosten die verband houden met het Onderzoek en de Sanering, worden door Koper gedragen en betaald. Voordat door of namens Koper betalingen worden verricht aan derden, dient hierover voorafgaande instemming van de Curator te worden verkregen. De Curator zal deze instemming niet op onredelijke gronden onthouden. De kosten zullen, na overlegging van deugdelijke bewijsstukken (zoals facturen en rapportages), in mindering worden gebracht op de Koopprijs
Raar. Blij maken met een dooie mus.
Dat wordt dus niet veel.
quote:Op woensdag 12 november 2025 11:10 schreef Red_arrow het volgende:
Zo stoor ik mij er ook aan dat er vanuit J*st Esc*pe al vanaf juni 2024 helemaal niets betaald wordt, dat bedrijf draait gewoon en volgen linkedin werken beide ouders daarnaast nog. Die zouden op zijn minst toch de rente ofzo moeten kunnen betalen, de achterstand loopt hard op iedere maand zo. Mocht het zover komen dat ze failliet verklaard worden zitten wij met een flinke default terwijl ik vermoed dat de hypotheek/huur van hun woonhuis en de verhuurder van het bedrijfspand wel gewoon betaald worden.
Degene die het minst hard zeurt wordt als laatste betaald en flanderijn heeft er ook geen belang bij dat er betaald wordt.
De status van het onderpand van J*st Esc*pe op funda is deze week veranderd van verkocht onder voorbehoudquote:Op woensdag 12 november 2025 14:24 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Afsluiten zal niet gaan. Er blijft een restschuld over. De gemiste rente van meer dan een jaar zal ook niet gecompenseerd gaan worden vermoed ik.
Voor gestemd. Het is een perceel van 584m2 waarop blijkbaar in schuurtjes wat gerommeld is. Het zal er ook geen Chemours of Tatasteel zijn daar. Mijn gevoel zegt dat er nog wel wat overblijft.quote:Op vrijdag 21 november 2025 16:37 schreef FINONAF het volgende:
[..]
Dat denk ik ook niet. Even snel AI er op losgelaten. De gemiddelde saneringskosten voor vervuilde grond liggen tussen de ¤100 en ¤250 per kubieke meter. Het perceel is 584 m2. Dan zit je op ¤146.000 bij ¤ 250 per m3 als je een meter diep gaat afgraven. Erg grove berekening natuurlijk, het zou net zo goed de helft kunnen zijn, dat is echt koffiedik kijken. Ik denk dat er weinig partijen hier hun vingers aan willen branden zonder dat er een verrekening van de saneringskosten plaatsvindt. Ik neig er naar om voor te stemmen, als het per executie wordt verkocht, verwacht ik eigenlijk niet dat daar ¤ 100.000 voor wordt betaald met in het achterhoofd dat er nog gesaneerd moet worden.
Ik heb ook voorgestemd. Denk dat een executie-verkoop zeker niet meer op zal leveren.quote:Op vrijdag 21 november 2025 16:59 schreef peterc het volgende:
[..]
Voor gestemd. Het is een perceel van 584m2 waarop blijkbaar in schuurtjes wat gerommeld is. Het zal er ook geen Chemours of Tatasteel zijn daar. Mijn gevoel zegt dat er nog wel wat overblijft.
Opvallend, normaliter vindt onderzoek plaats ten tijde van de (eerste) aankoop en is rond de vergunningaanvraag de bodemsituatie duidelijk. Ik meen me te herinneren dat iemand - na de sloop - autowrakken op het perceel signaleerde, het zou zomaar kunnen dat die hebben gelekt ...quote:Op vrijdag 21 november 2025 16:20 schreef zeeland6 het volgende:
cf
Alle noodzakelijke kosten die verband houden met het Onderzoek en de Sanering, worden door Koper gedragen en betaald. Voordat door of namens Koper betalingen worden verricht aan derden, dient hierover voorafgaande instemming van de Curator te worden verkregen. De Curator zal deze instemming niet op onredelijke gronden onthouden. De kosten zullen, na overlegging van deugdelijke bewijsstukken (zoals facturen en rapportages), in mindering worden gebracht op de Koopprijs
Ik ga tegen stemmen. Ik geef mijn portomonnee niet aan een koper en zeker niet onder toezicht van een zakken vullende curator.quote:Op vrijdag 21 november 2025 16:20 schreef zeeland6 het volgende:
ccf
Dat wordt dus niet veel.
Gaat zo'n onderzoek verder dan "de verkoper verklaart niet bekend te zijn met enige verontreiniging" en "uit historisch onderzoek blijkt geen aanleiding om bodemverontreiniging te vermoeden"?quote:Op vrijdag 21 november 2025 17:21 schreef ZeKraut het volgende:
[..]
Opvallend, normaliter vindt onderzoek plaats ten tijde van de (eerste) aankoop en is rond de vergunningaanvraag de bodemsituatie duidelijk.
Deze bedoelde u? Is het geen verontreiniging met resten asbest in de erfverhardiing/puinresten van het huis.quote:Ik meen me te herinneren dat iemand - na de sloop - autowrakken op het perceel signaleerde, het zou zomaar kunnen dat die hebben gelekt ...
Ik zit er niet in maar dat was mijn gedachte ook. "Voor de boedel" zou het beter zijn om zelf de sanering uit te voeren en dan te verkopen als schone bouwgrond, maar dat gaat waarschijnlijk te ver voor een curator om dat goed te regelen.quote:De rekensom hoeft niet zo dramatisch te zijn, erg afhankelijk van de aard en omvang van de verontreiniging. Raar dat er geen enkele indicatie wordt gegeven. Probleem is hier nu wel dat het traject van bodemonderzoeken tot en met sanering een erg strakke aansturing vraagt vanuit kostenbeheer. Daarvoor ligt bij de koper geen enkele prikkel meer, die kan vrolijk kiezen voor de koninklijke weg, en de rekening doorschuiven naar de curator en dus de investeerders.
We betalen ook nog een hoge boedelbijdrage. De hoogte van deze bijdrage hadden ze ook wel mogen opnemen in het voorstel.quote:Op vrijdag 21 november 2025 16:20 schreef zeeland6 het volgende:
ccf
Dat wordt dus niet veel.
Valt geen zinnige afweging te maken op dit voorstel.quote:Ondertussen bevinden wij ons in de afrondende fase van de gesprekken met de curator over de boedelbijdrage, waarbij de gevraagde bijdrage hoger uitvalt dan gebruikelijk.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |