abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219122557

Crowdfunding is hot! In 2024 groeide de Nederlandse zakelijke crowdfundingmarkt aanzienlijk en werd er in totaal ruim 1,137 miljard euro opgehaald, wat een stijging van bijna 20 procent betekende vergeleken met het jaar ervoor.

Vormen van crowdfunding
Er zijn 4 vormen van crowdfunding:
• Lening crowdfunding (Crowdfinance)
• Aandelen crowdfunding
• Schenking / Donatie crowdfunding
• Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding

Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:

Crowdfundingplatformen met ECSP vergunning
Collin Crowdfund (CCF), leningen voor MKB met crowdfundcoach.
Geldvoorelkaar (GVE), leningen voor MKB en particulieren.
Samen In Geld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Horeca Crowdfunding Nederland (HCN), leningen voor horeca.
Waarde voor je Geld (WvjG), leningen met een christelijk normen- en waardenkader voor het MKB.
NLinvesteert (NLI), een platform voor zakelijke financiering waaronder crowdfunding.
One Planet Crowd (OPC), groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc.
Crowd About Now (CAN), leningen voor food, horeca, retail.
Lendahand (LDH), investeren in opkomende economieën.
Crowd Real Estate (CRE), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Duurzaam Investeren (DI), combinatie van maatschappelijk en financieel rendement.
Kapitaal Op Maat (KOM), leningen voor MKB.
Capital Circle (CC), leningen voor MKB.

Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zekerheden
SPOILER
Webinars zekerheden
SPOILER
Webinar box3 belastingwetgeving
SPOILER
Exitstrategieën platformen
SPOILER
Informatie Kifid
SPOILER
Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Statistieken
SPOILER
Nominale en effectieve rente
SPOILER
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_219122614
Projectnummer 32224
Product Annuïteit
Leendoel Financiering werkkapitaal
Zekerheden
HY, DR, BS, HA
G-PD percentage 0,15%
Creditsafe score 72
Bedrag 150.000
https://www.geldvoorelkaa(...)en/project/?id=32224

2e hypotheek met overwaarde 460.000. Jammer dat er een hypotheek en borgstelling van 100.000 wordt gevestigd en niet voor het volledige leenbedrag.
pi_219122757
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2025 18:38 schreef KrekelJapie het volgende:
Projectnummer 32224
Product Annuïteit
Leendoel Financiering werkkapitaal
Zekerheden
HY, DR, BS, HA
G-PD percentage 0,15%
Creditsafe score 72
Bedrag 150.000
https://www.geldvoorelkaa(...)en/project/?id=32224

2e hypotheek met overwaarde 460.000. Jammer dat er een hypotheek en borgstelling van 100.000 wordt gevestigd en niet voor het volledige leenbedrag.
Papa heeft er blijkbaar niet volledig vertrouwen in of wil overwaarde in reserve houden.
pi_219122922
Ook HCN België gaat via OPP
pi_219123766
Zaterdag had de toko bij Collin weer moeten gaan betalen. Na een 7 maanden alleen rentebetalingen.

Ben benieuwd of er iets binnen is gekomen bij Collin, op mijn account in ieder geval nog niks.

Zoals ik het mag geloven is de Begijnhofstra*t bij sig afgelopen vrijdag echt gepasseerd(afgelost) bij de notaris. Dus de komende dagen even afwachten,
pi_219123794
quote:
1s.gif Op maandag 27 oktober 2025 15:16 schreef Fredericm het volgende:
Vo
[..]
Voor die 0,5% (7,5 ipv 8) zou ik bij GVE binderij 21 nemen. Eerste hypotheek LTV 71%
Of Elisa Keur bij Collin. Recreatie woning met eerste hypotheek met zeer lage LTV na geplande deel aflossingen.
Het verschil bij de 2 Binderij leningen is 1.25% (7,5% ipv 8,75%)

[ Bericht 1% gewijzigd door obligataire op 27-10-2025 20:58:04 ]
Pecunia non olet
pi_219123795
Linkje Barca GVE / 9% / 48mnd

SPOILER
pi_219123805
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2025 20:48 schreef pkaiser het volgende:
Linkje Barca GVE / 9% / 48mnd

SPOILER
Ik zat m net te lezen. Giga winsten (vooral in de toekomst), maar wel een negatief bedrijfskapitaal van bijna anderhalf miljoen 8)7
Pecunia non olet
pi_219123927
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2025 20:48 schreef obligataire het volgende:

[..]
Het verschil bij de 2 Binderij leningen is 1.25% (7,5% ipv 8,75%)
De 0,5% is het verschil tussen de gedekte eerste hypotheek van binderij 21 (7,5%) en kawhee Coffee House (8%)
pi_219125168
Iemand bij Collin is vergeten zijn wekker te zetten...........
Pecunia non olet
pi_219125221
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2025 08:08 schreef obligataire het volgende:
Iemand bij Collin is vergeten zijn wekker te zetten...........
Het lijkt eerder een software hik die ze aan het fixen zijn. In de app zie ik de bijschrijvingen van vandaag gewoon staan, maar het saldo is niet aangepast. Als ik via de website kijk dan zijn de bijschrijvingen niet gedaan, maar staan ze ook niet bij Verwacht.
pi_219125254
quote:
14s.gif Op dinsdag 28 oktober 2025 08:25 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
Het lijkt eerder een software hik die ze aan het fixen zijn. In de app zie ik de bijschrijvingen van vandaag gewoon staan, maar het saldo is niet aangepast. Als ik via de website kijk dan zijn de bijschrijvingen niet gedaan, maar staan ze ook niet bij Verwacht.
Dat zal het zijn. Het eerste schaapje is inmiddels over de dam :)
Ik kijk vanmiddag nog wel een keer.
Pecunia non olet
pi_219125307
Het gebeurt wel vaker dat in de app de laatste transactie niet getoond wordt of dat het weergegeven saldo niet klopt.

Zit altijd puur in de weergave, op de achtergrond staat het wel goed. (Heb eens geprobeerd om te spelen met saldo-opnames, dan lijkt dat toch technisch goed dichtgetimmerd 😉)
pi_219125449
Gaan er nog leden inschrijven bij Elisa Keur op Collin Direct? Recreatiewoning met lage LTV na deelaflossingen 48 maanden looptijd 8% rente. Ik vermoed dat deze 11 uur wel open gaat.

[ Bericht 2% gewijzigd door Fredericm op 28-10-2025 09:58:25 ]
pi_219125520
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 oktober 2025 09:09 schreef Fredericm het volgende:
Gaan er nog leden inschrijven bij Elisa Keur op Collin Direct? Recreatiewoning met lage LTV na deelaflossingen 60 maanden looptijd 8% rente. Ik vermoed dat deze 11 uur wel open gaat.
Is een dure hypotheek met inschrijving en doorhaling voor slechts een paar weken. Geld uit verkoop lijkt wel voor 1-1-26 terug te zijn op wallet.

[ Bericht 1% gewijzigd door KrekelJapie op 28-10-2025 09:36:10 ]
pi_219125685
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2025 09:30 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Is een dure hypotheek met inschrijving en doorhaling voor slechts een paar weken. Geld uit verkoop lijkt wel voor 1-1-26 terug te zijn op wallet.
Inderdaad studio passeert op 1 december. Dus geld is wel terug voor 1 januari. Zo veel geld kost een hypotheek inschrijving toch niet, beter een paar honderd euro uitgeven dan 4 jaar een hogere rente lijkt mij.
pi_219126605
[quote]0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2025 09:30 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
[/quote
Ik vind het ook wel een schijn annuitaire lening op deze manier. 191,500 lening, eerste 12 maanden aflossingsvrij, in dat jaar ook BTW-teruggave van 30k en als het meezit aflossing door verkoop woning van 90k en een aflossingsvrij gedeelte van 150k.
pi_219126619
Deze ochtend 2 updates bij Collin.

Zojuist deze betreffende de gemixte artiest.
SPOILER
En eerder deze ochtend de blaauwe meneer.
SPOILER
pi_219126730
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 oktober 2025 09:56 schreef Fredericm het volgende:

[..]
Inderdaad studio passeert op 1 december. Dus geld is wel terug voor 1 januari. Zo veel geld kost een hypotheek inschrijving toch niet, beter een paar honderd euro uitgeven dan 4 jaar een hogere rente lijkt mij.
Met alle vervoregde aflossingen is de totale rente wel te overzien lijkt me. Inschrijving kan je nog zelf bepalen, maar doorhaling bepaalt meestal de koper bij welke notaris dit gebeurd en deze kunnen dan vragen wat ze willen.

Ik zou zelf geprobeerd hebben de aankoop te verplaatsen na verkoop woning of geld elders op te halen voor deze overbrugging.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')