abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218353102

Crowdfunding is hot! In 2022 is in Nederland 1,08 miljard euro via crowdfunding opgehaald. Dat is een groei van 48% ten opzichte van een jaar eerder. Niet eerder werd in een jaar tijd zoveel met crowdfunding gefinancierd.(bron).

Vormen van crowdfunding
Er zijn 4 vormen van crowdfunding:
• Lening crowdfunding (Crowdfinance)
• Aandelen crowdfunding
• Schenking / Donatie crowdfunding
• Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding

Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:

Crowdfundingplatformen met ECSP vergunning
Collin Crowdfund (CCF), leningen voor MKB met crowdfundcoach.
Geldvoorelkaar (GVE), leningen voor MKB en particulieren.
Samen In Geld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Horeca Crowdfunding Nederland (HCN), leningen voor horeca.
Waarde voor je Geld (WvjG), leningen met een christelijk normen- en waardenkader voor het MKB.
NLinvesteert (NLI), een platform voor zakelijke financiering waaronder crowdfunding.
Duurzaam Investeren (DI), combinatie van maatschappelijk en financieel rendement.
Lenderspender (LS), peer-to-peer lending.
October (OCT), platform voor MKB-financieringen in continentaal Europa.
One Planet Crowd (OPC), groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc.
Voordegroei (VDG), leningen voor MKB.
Crowd About Now (CAN), leningen voor food, horeca, retail.
Lendahand (LDH), investeren in opkomende economieën.
Crowd Real Estate (CRE), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.

Crowdfundingplatformen KOM Group
Kapitaal Op Maat (KOM), leningen voor MKB.
Capital Circle (CC), leningen voor MKB.

Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zekerheden
SPOILER
Webinars zekerheden
SPOILER
Webinar box3 belastingwetgeving
SPOILER
Exitstrategieën platformen
SPOILER
Informatie Kifid
SPOILER
Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Statistieken
SPOILER
Nominale en effectieve rente
SPOILER
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_218353108
quote:
0s.gif Op maandag 28 juli 2025 14:41 schreef tnhb het volgende:

[..]
Ik begrijp je reactie over de taxatie, is vaak ook mijn eerste reactie als er geen of alleen een oude taxatie is. In het geval van landbouwgrond kun je nog best redelijk inschatting welke orde grote bedrag die ca. 2,7 ha grasland in Drenthe zou moeten kunnen opbrengen, voor gebouwen is zoiets meestal veel lastiger. Op basis van die 100k lening zou 1 ha. dus zo'n 37k waard moeten zijn voor een 100% dekking. Op basis van cijfers (bijvoorbeeld pachtwaarde overzicht belastingdienst, ander bron kan Kwartaalberichten agrarische grondmarkt van het Kadaster zijn) zou een waarde van een ha. landbouwgrond in het Zuidelijk zandgebied Drentthe al snel richting het dubbele (77k) gaan waardoor er zoals ccf aangeeft een aardige overwaarde te verwachten kan zijn. Normaal gesproken blijft landbouwgrond in het algemeen erg waardevast terwijl dat met bedrijfsgebouwen en bijvoorbeeld woningen veel afhankelijker is van de economisch omstandigheden. Ik deel wel de mening dat 6.5% voor een directlening best laag is in combinatie met de kosten, maar blijkbaar zijn er genoeg investeerders die er toch elke keer weer instappen, ook bij geldleningen is het een kwestie van vraag en aanbod.
Eens.

Ik zit overigens alleen in de eerste (10 jaars) lening uit april 2019.
Wat wel van belang zou kunnen zijn is of dit stuk grond ook vanaf de openbare weg bereikbaar is. Zelf heb ik hier niet naar gekeken bij dit nieuwe project.
pi_218353141
Pfff, ook weer een update van deze (via Collin) prutser:

SPOILER
Ook dit project zakt steeds dieper weg...
En die curator maar kosten maken :(
pi_218353368
quote:
14s.gif Op maandag 28 juli 2025 15:21 schreef Horsemen het volgende:

SPOILER
Blijkbaar kan je als hypotheekhouder niet onafhankelijk opereren van de curator. Dus feitelijk kan je als hypotheekhouder beter de boel ten gelde maken voor dat de curator in beeld komt. Het lijkt er nl op dat hij voor ons alleen maar in de weg loopt.
pi_218353487
quote:
0s.gif Op maandag 28 juli 2025 14:41 schreef Zomaarevenkijken het volgende:

[..]
NLI wint het qua rendement inderdaad ruim. Hoogstens kun je nog de opmerking plaatsen dat NLI kennelijk geen post voorzien meerekend. Dit zijn de getallen zoals gepubliceerd door de platformen, bij mij doet Collin het flink beter dan NLI.
Dank voor je bijdrage, ook altijd fijn om de meest recente getallen naast elkaar te zetten. Kleine correctie voor NLI: de post "afschrijving" is inclusief een volledige afschrijving van alle projecten die meer dan 90 dagen achterlopen. Dus inclusief een (hele ruime) voorziening. Geen idee hoe "voorzien" bij Collin en GvE wordt bepaald, maar ik kan me niet voorstellen dat die definitie daar nog ruimer is dan bij NLI. Eerder andersom.

Op individueel niveau kunnen de resultaten uiteraard verschillen, zelf ligt mijn rendement bij NLI een stuk hoger dan het gemiddelde, maar ik probeer dan ook enkel ongeveer 8-12 projecten per jaar mee te nemen. Dat leidt tot ongeveer 30 actieve investeringen op een willekeurig moment. Daarmee realiseer je een goede spreiding terwijl je heel selectief kan zijn als het gaat om rendement / risico verhouding door alleen de meest gunstige projecten mee te nemen (goed verhaal, goede rente, goede dekkingsgraad zekerheden). En je behoud overzicht op je portefeuille icm. weinig adminstratiedruk.

Maar ik weet dat er ook mensen zijn die heel anders over denken en juist in heel veel projecten tegelijkertijd proberen te investeren. Daarmee weet je eigenlijk bijna zeker dat je het gemiddelde platformrendement gaat benaderen, ook in dit geval zou NLI naar mijn idee de beste optie zijn.

[ Bericht 2% gewijzigd door JP01 op 28-07-2025 16:18:34 ]
pi_218353754
Geen komkommertijd voor beheer Collin. Veel updates.
pi_218353783
quote:

SPOILER
Zou Collin niet zelf het kavel kunnen verkopen als ze problemen hebben met de curator?
quote:
Wanneer een woningeigenaar failliet gaat, wordt een curator aangesteld om de boedel (bezittingen) te beheren en te verkopen. De hypotheekhouder kan zijn recht van parate executie uitoefenen en de woning verkopen om zijn vordering te innen.
pi_218353926
quote:
14s.gif Op maandag 28 juli 2025 15:16 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Eens.

Ik zit overigens alleen in de eerste (10 jaars) lening uit april 2019.
Wat wel van belang zou kunnen zijn is of dit stuk grond ook vanaf de openbare weg bereikbaar is. Zelf heb ik hier niet naar gekeken bij dit nieuwe project.
Ik zit ook in eerste. Voor zover ik het via google maps (en kadaster info) kan zien is het perceel vanaf de openbare weg bereikbaar obv kadastrale nummer, het ligt schuin tegenover aan overzijde van de weg tegenover de eigen bedrijfsgebouwen, dat is uiteraard wel een factor die een rol speelt maar dat is met de kadastrale info en google maps aardig te beoordelen.
pi_218353961
quote:
0s.gif Op maandag 28 juli 2025 15:50 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Blijkbaar kan je als hypotheekhouder niet onafhankelijk opereren van de curator. Dus feitelijk kan je als hypotheekhouder beter de boel ten gelde maken voor dat de curator in beeld komt. Het lijkt er nl op dat hij voor ons alleen maar in de weg loopt.
Op zich kun je volgens mij als hypotheekhouder ook zonder inzet van de curator aan de slag, maar dan moet je wel pro-actief handelen en doorpakken en daarbij ook zelf kosten maken en het geheel organiseren en communiceren etc. en dat kost ook weer tijd en de juiste kennis (dus geld). Boedelbijdrages zijn redelijk standaarden voor gezet tegenwoordig, ik zie daar in verslagen eigenlijk nooit zoveel afwijking op.
pi_218353992
quote:
0s.gif Op maandag 28 juli 2025 16:48 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Zou Collin niet zelf het kavel kunnen verkopen als ze problemen hebben met de curator?
[..]

Ik denk dat het geen enkel probleem zou zijn als Collin dit zelf zou oppakken maar ik ben de mening toegedaan dat ze dit soort situaties steeds vaker via de curator laten lopen. Vermoedelijk een stuk makkelijker en geen achteraf geen discussie met de curator. Ik ben alleen bang dat dit niet per definitie de beste oplossing is voor ons investeerders. Nu zal dit ook wel weer per situatie verschillen.
pi_218354036
quote:
0s.gif Op maandag 28 juli 2025 16:45 schreef KrekelJapie het volgende:
Geen komkommertijd voor beheer Collin. Veel updates.
Zeker, o.a. dat "@ swien* C0rner" gaat ook weer langer duren en over Ef*ndi @UTO's verbaas ik mij ook steeds meer over. Wat daar allemaal speelt in de familie weet ik niet maar dit is echt een hele dure actie en sterkere zekerheden kunnen we niet krijgen dus ik begrijp niet wat hij wil bereiken.

Ook SiG heeft weer van 2 projecten een maandtermijn kunnen binnen hengelen maar ik hoop dat ze hierbij de boeterente niet vergeten.
pi_218354256
quote:
14s.gif Op maandag 28 juli 2025 17:26 schreef Horsemen het volgende:

Ook SiG heeft weer van 2 projecten een maandtermijn kunnen binnen hengelen maar ik hoop dat ze hierbij de boeterente niet vergeten.
SIG had 6x nabetaling voor mij: 2 keer een pand in Z**nd*m eigendom van 1 eigenaar en van een andere eigenaar 4 recreatiewoningen in B*thmen
pi_218354300
quote:
14s.gif Op maandag 28 juli 2025 17:19 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Ik denk dat het geen enkel probleem zou zijn als Collin dit zelf zou oppakken maar ik ben de mening toegedaan dat ze dit soort situaties steeds vaker via de curator laten lopen. Vermoedelijk een stuk makkelijker en geen achteraf geen discussie met de curator. Ik ben alleen bang dat dit niet per definitie de beste oplossing is voor ons investeerders. Nu zal dit ook wel weer per situatie verschillen.
Zelf kan men allen per executie verkopen en de vrije verkoopwaarde is 150000 en executiewaarde 100000 geschat dus al duurt het langer de opbrengst zal hoger moeten zijn
  maandag 28 juli 2025 @ 18:51:57 #14
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_218354736
quote:

SPOILER
Zodra de curator in beeld is heb je niets meer in te brengen. Daarnaast is de curator GROOT-verdiener..
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_218354939
quote:
0s.gif Op maandag 28 juli 2025 17:48 schreef Crowdyfunder het volgende:

[..]
SIG had 6x nabetaling voor mij: 2 keer een pand in Z**nd*m eigendom van 1 eigenaar en van een andere eigenaar 4 recreatiewoningen in B*thmen
Volgens mij zijn deze allemaal van dezelfde projecteigenaar, alleen de ene keer in prive en de andere keer in een B.V.
pi_218356004
quote:
0s.gif Op maandag 28 juli 2025 19:18 schreef Red_arrow het volgende:

[..]
Volgens mij zijn deze allemaal van dezelfde projecteigenaar, alleen de ene keer in prive en de andere keer in een B.V.
Correct, de (indirect) eigenaar van die bv (met een flink aantal challets op sig) is dezelfde als de eigenaar van de panden in Zaandam en één van de handelsnamen van de holding is exact gelijk aan z'n eigen voor- en achternaam dus veel twijfel dat het om dezelfde gaat hoef je niet te hebben. En voor degene die nog twijfelt, kijk lees de (copy) hypotheek akte die je normaal gesproken als deelnemer in een project kunt downloaden maar eens en je zult dezelfde persoon tegenkomen.

SPOILER
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')