Hier kun je alles kwijt over sollicitaties, werksituaties, belastingen, (handelen op) de beurs, hypotheken, beleggingen en salarissen, arbeidscontracten of geschillen met je (huis)baas. Alles over werk, geldzaken en recht dus.
Crowdfunding is hot! In 2024 groeide de Nederlandse zakelijke crowdfundingmarkt aanzienlijk en werd er in totaal ruim 1,137 miljard euro opgehaald, wat een stijging van bijna 20 procent betekende vergeleken met het jaar ervoor.
Vormen van crowdfunding Er zijn 4 vormen van crowdfunding: • Lening crowdfunding (Crowdfinance) • Aandelen crowdfunding • Schenking / Donatie crowdfunding • Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding
Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinars zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinar box3 belastingwetgeving
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Exitstrategieën platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Informatie Kifid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nominale en effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Punt van orde: We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.
Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
Op maandag 29 december 2025 12:38 schreef polquito1971 het volgende: Ja precies ... je geeft alleen je Portefeuillewaarde op bij je beleggingen volgens mij. Wat ik wel dubieus vind, is dat daar ook al de Inschrijvingen onder vallen terwijl die op zich nog geen rente opleveren toch?
[..] Ik begrijp dat je het zo doet. Alleen wettelijk gezien is de wallet een overige bezitting het valt niet onder de spaartegoeden volgens de belastingdienst.
Dit zijn spaartegoeden. De rest dus niet 3Voor de toepassing van het tweede lid wordt onder banktegoeden verstaan:
a.deposito’s als bedoeld in artikel 1:1 van de Wet op het financieel toezicht en daarmee naar aard en strekking overeenkomende buitenlandse deposito’s;
b.een recht van vruchtgebruik dat rust op een banktegoed als bedoeld in onderdeel a;
c.contant geld;
d.een lidmaatschapsrecht in een vereniging van eigenaars als bedoeld in artikel 125, tweede lid, van Boek 5 van het Burgerlijk Wetboek;
e.een vorderingsrecht voortvloeiende uit de bijzondere rekening van de notaris, bedoeld in artikel 25 van de Wet op het notarisambt;
f.een vorderingsrecht voortvloeiende uit de bijzondere rekening van de gerechtsdeurwaarder, bedoeld in artikel 19 van de Gerechtsdeurwaarderswet.
Op maandag 29 december 2025 13:37 schreef quepos het volgende: Bij GVE tot op heden nog geen update over de aflossing van Ruimtevrij. Had een week geleden afgelost moeten worden.
Geldnemer heeft wel altijd op tijd betaald. Waarschijnlijk verloopt de herfinanciering wat moeizamer dan verwacht.
is bij jullie ook de website van ccf een beetje stuk, oftewel als je naar "Mijn Colin" gaat zien jullie dan aan de linkerkant ook niet meer de keuzes om bijvoorbeeld de rekening courant te selecteren etc. ?
Op maandag 29 december 2025 17:07 schreef tnhb het volgende: is bij jullie ook de website van ccf een beetje stuk, oftewel als je naar "Mijn Colin" gaat zien jullie dan aan de linkerkant ook niet meer de keuzes om bijvoorbeeld de rekening courant te selecteren etc. ?
alles werkt gewoon perfect.. sneller dan ooit niet zo druk momenteel op de site en app
De app doet het bij mij inderdaad wel, maar vanaf pc met diverse browser geprobeerd en met allemaal is het linkermenu helemaal leeg. Als ik het dus goed begrijp zie jij in een browser (onafhankelijk of dat laptop of smartphone is) wel de mogelijkheid om o.a. de rekenign courant te bekijken met alle mutatie sen die als xls te downloaden? (wat ik dus gisteren nog wel zag)
Op maandag 29 december 2025 17:13 schreef tnhb het volgende: De app doet het bij mij inderdaad wel, maar vanaf pc met diverse browser geprobeerd en met allemaal is het linkermenu helemaal leeg. Als ik het dus goed begrijp zie jij in een browser (onafhankelijk of dat laptop of smartphone is) wel de mogelijkheid om o.a. de rekenign courant te bekijken met alle mutatie sen die als xls te downloaden? (wat ik dus gisteren nog wel zag)
Op maandag 29 december 2025 17:13 schreef tnhb het volgende: De app doet het bij mij inderdaad wel, maar vanaf pc met diverse browser geprobeerd en met allemaal is het linkermenu helemaal leeg. Als ik het dus goed begrijp zie jij in een browser (onafhankelijk of dat laptop of smartphone is) wel de mogelijkheid om o.a. de rekenign courant te bekijken met alle mutatie sen die als xls te downloaden? (wat ik dus gisteren nog wel zag)
Hier de afgelopen twee uren geen probleem gehad met de app en ook niet met de website. Zag alle menu's zoals ik gewend was.
Op maandag 29 december 2025 17:26 schreef Faraday01 het volgende: Vandaag weer twee gedeeltelijke vervroegde aflossingen bij Collin. Begint inmiddels wel op te lopen
Wel een vertraging. Het s*nackpunt D*rachten heeft de BTW aflossing gemist. Er komt een update van intensief beheer collin De zaak ziet er op facebook goed uit. Mooi opgebouwd. Dus icm met zekerheden nog vertrouwen in
[..] probleem met cookies of je browser niet met ccf
Mooi dat je dat zo op afstand kunt vaststellen. Uiteraard waren cookies en cache etc. al gereset en had ik met zowel accepteren van cookies als het compleet negeren van cookies geprobeerd. Ik heb inmiddels op twee verschillende fysieke locaties (andere internet aansluiting) met op elke locatie minimaal twee aparte computers met op elke computer met twee verschillende browsers aangemeld en steeds hetzelfde resultaat, één computer had daarbij nog nooit de site van collin bezocht. Ook een compleet vers geïnstalleerde W11 machine gepakt met ook daar hetzelfde resultaat. En voor de compleetheid, ook alle firewalling en anti-virus en browserbescherming uitgezet gehad zonder zichtbaar effect. Nog steeds cookies of browser? Als het de site niet is zou het mogelijk in mijn account kunnen zitten want dat is het enige (naast de site) wat steeds weer hetzelfde is. Ook via tablet (zowel ipad als android machine) website bezocht met exact hetzelfde resultaat, alleen via de app kan ik momenteel de rekening courant inzien. Ik zal ccf wel mailen als het bij jullie allemaal werkt, want dan kan het bijna niets anders dan het account zijn (waarmee al langere tijd niet geïnvesteerd is, dat wel!)
[ Bericht 0% gewijzigd door tnhb op 29-12-2025 19:33:29 ]
Op maandag 29 december 2025 19:18 schreef Collin63 het volgende: Is er iemand die nog het overzicht van Crowdreal heeft welke bonus bij het geinvesteerde bedrag hoort?
Vandaag aflossing ontvangen van mijn laatst lopende project bij Voordegroei, dus daar kan ik de administratie ook van afsluiten. Opgeruimd staat netjes
[..] probleem met cookies of je browser niet met ccf
Ik heb ook dat probleem met die zwarte linkermarge bij Collin. Heb al een andere browser geprobeerd en de geschiedenis leeggemaakt. Nog steeds dat probleem.
Er lijkt idd iets aan de hand met de site nu. Ik kan nu niet inloggen, dit was paar dagen geleden ook even het geval, dat de ruimte waar je naam+ww in kan vullen niet zichtbaar werd. Als ik de pagina ververs springt het even tevoorschijn en meteen weer weg, omdat de pagina opnieuw wordt geladen.
Vanmorgen kon ik overigens wel normaal inloggen en alles zien. O, nu werkt het ineens weer. Kan alles gewoon zien bij mij.
GVE 22813 Ruimtevrij vandaag deelaflossing , update GVE met toelichting zal zo wel komen. en inderdaad is eral , restant wordt herfin in begin jan26 met een LTV van 42%
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 94% gewijzigd door peterc op 30-12-2025 09:28:59 ]
Op dinsdag 30 december 2025 08:16 schreef peterc het volgende: GVE 22813 Ruimtevrij vandaag deelaflossing , update GVE met toelichting zal zo wel komen. en inderdaad is eral , restant wordt herfin in begin jan26 met een LTV van 42%
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dan doet SIG het wel netter met een dubbele dagrente als de aflossingsdatum niet gehaald wordt. De aflossing stond volgens het betaalschema op 23 december, dat wordt nu al snel een maand later GVE kennende.
Op dinsdag 30 december 2025 08:16 schreef peterc het volgende: GVE 22813 Ruimtevrij vandaag deelaflossing , update GVE met toelichting zal zo wel komen. en inderdaad is eral , restant wordt herfin in begin jan26 met een LTV van 42%
SPOILER
Als de rente enigszins in de buurt komt van het oude project dan pak ik de herfinanciering ook mee. Er is altijd op tijd betaald en de ondernemer heeft al een flink stuk afgelost waardoor de ltv nog lager is.
Vandaag geen rente ontvangen (termijn 7) van CPG Alpha GmbH (Collin). Gaat denk ik een volgende probleem worden van Dominik Benner met een vermogen volgens de pitches van 160.000.000
Op dinsdag 30 december 2025 13:01 schreef Rush-2112 het volgende: Vandaag geen rente ontvangen (termijn 7) van CPG Alpha GmbH (Collin). Gaat denk ik een volgende probleem worden van Dominik Benner met een vermogen volgens de pitches van 160.000.000
Benner is ook bekend van Benner Kleiderman Grundbesitz GmbH Collin). Hier stopte na 4 maanden de rente en aflossing. Gaat om grootte leningen van 4,6 en 5 miljoen.
Ik snap dat het zoetsappig is om te kunnen melden, maar laten we achterstanden - conform de topicregels - hier pas melden na drie (werk)dagen. Dat voorkomt onnodige onrust. En het gebruik van spoilers of sterretjes, zodat de naam niet in zoekresultaten van Google komt, is ook wel zo netjes.
[..] Mooi dat je dat zo op afstand kunt vaststellen. Uiteraard waren cookies en cache etc. al gereset en had ik met zowel accepteren van cookies als het compleet negeren van cookies geprobeerd. Ik heb inmiddels op twee verschillende fysieke locaties (andere internet aansluiting) met op elke locatie minimaal twee aparte computers met op elke computer met twee verschillende browsers aangemeld en steeds hetzelfde resultaat, één computer had daarbij nog nooit de site van collin bezocht. Ook een compleet vers geïnstalleerde W11 machine gepakt met ook daar hetzelfde resultaat. En voor de compleetheid, ook alle firewalling en anti-virus en browserbescherming uitgezet gehad zonder zichtbaar effect. Nog steeds cookies of browser? Als het de site niet is zou het mogelijk in mijn account kunnen zitten want dat is het enige (naast de site) wat steeds weer hetzelfde is. Ook via tablet (zowel ipad als android machine) website bezocht met exact hetzelfde resultaat, alleen via de app kan ik momenteel de rekening courant inzien. Ik zal ccf wel mailen als het bij jullie allemaal werkt, want dan kan het bijna niets anders dan het account zijn (waarmee al langere tijd niet geïnvesteerd is, dat wel!)
oh je logt in met een inactieve account? dat zei je er niet bij
wat zei CCF toen je contact met hen opnam?
[ Bericht 1% gewijzigd door Boyette op 30-12-2025 14:27:47 ]
Op dinsdag 30 december 2025 13:01 schreef Rush-2112 het volgende: Vandaag geen rente ontvangen (termijn 7) van CPG Alpha GmbH (Collin). Gaat denk ik een volgende probleem worden van Dominik Benner met een vermogen volgens de pitches van 160.000.000
Op dinsdag 30 december 2025 14:06 schreef djtiesto8 het volgende: Ik snap dat het zoetsappig is om te kunnen melden, maar laten we achterstanden - conform de topicregels - hier pas melden na drie (werk)dagen. Dat voorkomt onnodige onrust. En het gebruik van spoilers of sterretjes, zodat de naam niet in zoekresultaten van Google komt, is ook wel zo netjes.
nou als dit aan benner is gelieerd vind ik het wel noemenswaardig..
[..] nou als dit aan benner is gelieerd vind ik het wel noemenswaardig..
daar loopt een hoop zooi van
Net op tijd voor een flinke fiscale afschrijving in box 3 resp. vpb , hier heeft Collin wat uit te leggen , o.a. wie de accountant is die die vermogensopstelling heeft aangeleverd, ik vrees Beun der Hase
[..] Net op tijd voor een flinke fiscale afschrijving in box 3 resp. vpb , hier heeft Collin wat uit te leggen , o.a. wie de accountant is die die vermogensopstelling heeft aangeleverd, ik vrees Beun der Hase
je kunt afschrijven wat je wil maar volgend jaar komt het er denk ik wel weer bij
Op dinsdag 30 december 2025 15:41 schreef zeeland6 het volgende: SIG Paulus Potterstraat 40 Herfinanciering in Schiedam. De hypotheek is op 22 december 2025 vervroegd afgelost.
Ik heb toch wel zware twijfels, zie hierna, dat zouden zelfs Knabbel & Babbel niet bedenken.... (let wel: op de woning is alleen P/N verklaring van toepassing).
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De balans heeft zich gunstig ontwikkeld: solvabiliteit in 2 jaar tijd van 7% naar 10%. Nou nou. Current ratio 0,7.... uiteraard wordt het vanaf 2025 beter.
Winkelpand is 404K waard, lening NLI 620K. Maar over 5 jaar is er overwaarde. Moet er wel eerst stevig afgelost worden .
Kortom het is een zwak bedrijf met zwaar onvoldoende zekerheid, maar ze kunnen daar bij NLI leuteren als de spreekwoordelijke Brugman.
[..] Ik heb toch wel zware twijfels, zie hierna, dat zouden zelfs Knabbel & Babbel niet bedenken.... (let wel: op de woning is alleen P/N verklaring van toepassing).
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De balans heeft zich gunstig ontwikkeld: solvabiliteit in 2 jaar tijd van 7% naar 10%. Nou nou. Current ratio 0,7.... uiteraard wordt het vanaf 2025 beter.
Winkelpand is 404K waard, lening NLI 620K. Maar over 5 jaar is er overwaarde. Moet er wel eerst stevig afgelost worden .
Kortom het is een zwak bedrijf met zwaar onvoldoende zekerheid, maar ze kunnen daar bij NLI leuteren als de spreekwoordelijke Brugman.
Positieve punten: het is een herfinanciering waarop al een goed deel is afgelost. Verder hebben ze 2 jaar geleden hun bedrijf uitgebreid door een overname. Het zijn ervaren ondernemers met 2 winkels. Belangrijk voor de HA.
Als het fout zou gaan in het begin dan verwacht ik iets van de helft terug, maar hoe langer het duurt hoe minder verlies je zal hebben in het ergste scenario.
[..] Positieve punten: het is een herfinanciering waarop al een goed deel is afgelost. Verder hebben ze 2 jaar geleden hun bedrijf uitgebreid door een overname. Het zijn ervaren ondernemers met 2 winkels. Belangrijk voor de HA.
Als het fout zou gaan in het begin dan verwacht ik iets van de helft terug, maar hoe langer het duurt hoe minder verlies je zal hebben in het ergste scenario.
Voor een procentje minder aan rente, heb je bij Collin een project met véél betere zekerheden. Als het een ijzersterk bedrijf zou zijn zou ik het nog overwegen, maar de historische cijfers zijn gewoon zwak. denk dat je serieus rekening moet houden met default.
Ik ben sowieso wat negatief geworden over NLI. Vorig jaar 3 faillissementen gehad op nog geen 30 projecten. Bij Collin heb ik 600 projecten lopende, geen enkel faillissement de laatste paar jaren. Er ging er zelfs eentje failliet die nog maar 1 termijn betaald had (Medico). Ze weten nog steeds niet hoe dat kan, dat moet de curator nu uitzoeken. Maar wel 10 A4'tjes met analyse doen vooraf
Op dinsdag 30 december 2025 13:59 schreef Rush-2112 het volgende: Benner is ook bekend van Benner Kleiderman Grundbesitz GmbH Collin). Hier stopte na 4 maanden de rente en aflossing. Gaat om grootte leningen van 4,6 en 5 miljoen.
Ik zit niet in die leningen, maar is dat met "duitse hypotheek"? Zo ja dan ben ik wel heel benieuwd hoe ccf dat gaat oplossen als het eventueel tot executie gaat komen.
Waar schrijf ik dat het account inactief is, dat is de conclusie die jij trek maar dat is zeker niet het geval. Ik schreef dat ik met dat account al langere tijd niet had geïnvesteerd, dat is iets heel anders! En ik kan je zeggen, van de lopende portefeuille kun je nog veel leuke dingen kopen als die ik 1x zou worden uitbetaald. Overigens was ik niet de enige met dit verschijnsel zoals je inmiddels ook hebt kunnen lezen. Gisteravond waren ze telefonisch niet bereikbaar, ik heb dus een mailtje gestuurd en nog geen reactie gekregen, wel zag hier dat ik niet de enige was die dat gedaan had. Vandaag de hele dag bij een klant aan het werk geweest en vanavond zag ik dat het weer werkte, en dat zonder dat ik zelf ook maar één ding had aangepast
Ben benieuwd of vandaag de aflossing nog komt van Infinity Investments bij Collin. Deze had 24 december afgelost moeten worden. Op zijn minst verwacht ik een update van Collin.
[..] Ik zit niet in die leningen, maar is dat met "duitse hypotheek"? Zo ja dan ben ik wel heel benieuwd hoe ccf dat gaat oplossen als het eventueel tot executie gaat komen.
Bij beide bedrijven is een 2e hypothecaire inschrijving op Duits onroerend goed gekregen. Daarnaast geeft B*e*nn*er met weer een ander bedrijf een “notarielles Schuldanerkenntnis” met directe executiemogelijkheid notarieel meeverbonden voor 2,5 miljoen. Volgens pitch: Dit sterke Duitse instrument biedt extra zekerheid, die op dit moment materieel van aard is gezien het eigen vermogen. Deze "notarielles Schuldanerkenntnis"speel alleen bij *C*P*G* A*lph*a.
[..] Bij beide bedrijven is een 2e hypothecaire inschrijving op Duits onroerend goed gekregen. Daarnaast geeft B*e*nn*er met weer een ander bedrijf een “notarielles Schuldanerkenntnis” met directe executiemogelijkheid notarieel meeverbonden voor 2,5 miljoen. Volgens pitch: Dit sterke Duitse instrument biedt extra zekerheid, die op dit moment materieel van aard is gezien het eigen vermogen. Deze "notarielles Schuldanerkenntnis"speel alleen bij *C*P*G* A*lph*a.
Ook ik ben erg benieuwd hoe sterk dit dan is en hoe lang een eventuele afwikkeling gaat duren.
Nu zegt 1 of 2 projecten nog niet zo veel maar er moet natuurlijk ergens begonnen worden. Mijn ervaringen met Duitse projecten waren héél slecht (o.a. via AgD) maar ik hoop oprecht dat Collin ons gaat verbazen. Laten we voor de investeerders in deze projecten hopen dat het zover niet gaat komen maar het zou wel een mooie testcase zijn.
Via deze weg willen wij u informeren over de algehele vervroegde aflossing van de lening Nafx Holding B.V. met leningnummer 00050834. Zojuist hebben wij de reguliere rente en aflossing van uw openstaande bedrag vermeerderd met 1 extra maand vergoedingsrente pro rato uw investering op uw rekening courant bijgeschreven.
Dat wordt nog aanpoten in januari om het CF portfolio een beetje op peil te brengen
[..] Ook ik ben erg benieuwd hoe sterk dit dan is en hoe lang een eventuele afwikkeling gaat duren.
Nu zegt 1 of 2 projecten nog niet zo veel maar er moet natuurlijk ergens begonnen worden. Mijn ervaringen met Duitse projecten waren héél slecht (o.a. via AgD) maar ik hoop oprecht dat Collin ons gaat verbazen. Laten we voor de investeerders in deze projecten hopen dat het zover niet gaat komen maar het zou wel een mooie testcase zijn.
Ja dat ging lekker met onze vriend Han van Rijn. Heb het gevoel dat hij er op één of andere wijze ingeluisd is. Dat Infra Union leek wel een vooropgezet plan. Dit is mijn grootste CF afschrijving.
Eerst was er een dreigend faillissement (aangevraagd door een crediteur), ik meen twee weken na de investering. Dat werd weer teruggedraaid, en twee maanden later werden de terugbetalingen opnieuw stopgezet.
Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en de ondernemer netjes gevraagd waarom er momenteel niet meer betaald kon worden. Hij wilde meteen mijn volledige naam weten, weigerde te reageren op mijn vraag, en toen ik mijn achternaam niet wilde geven, kreeg ik een flinke scheldkanonnade toebedeeld waar zelfs de honden geen brood van lusten.
Wat een asociaal volk!
Daarnaast werd mij meegedeeld dat hij mij wel zou weten te vinden als ik Collin hierover zou benaderen. Deze week heb ik dit natuurlijk toch gedaan. Collin wil geen uitspraken doen over hoe hun contact met deze ondernemer verloopt, maar de investeerders moeten voorlopig niet rekenen op geld in de wallet. Er lijkt geen geld beschikbaar te zijn en vermoedelijk komt er binnenkort een update aan.
Vandaag heb ik drie vervroegde aflossingen ontvangen waarvan twee toch best een flink bedrag was. Ik heb eerder aan Collin gevraagd of ze vervroegde aflossingen op de laatste dag in de morgen zouden kunnen doen en daarna nog een extra ronde van uitbetalen naar de bank zouden kunnen sturen. Men zou het doorsturen naar de persoon die daar over gaat. Niks meer van gehoord natuurlijk.
Wat dat betreft zou Collin wel wat meer aan hun investeerders kunnen denken. Dat doet Kapitaal op Maat wel een uitbetaling van 7 januari werd vandaag afgelost. Vaak is KoM negatief in het nieuws maar hier kan Collin een voorbeeld aan nemen.
--Ik stel voor om volgend jaar met veel mensen van hier de laatste week een mail te sturen naar Collin met de vraag of 31 december alles wat uitbetaald is [ als je het opneem ] diezelfde dag uitboeken zodat het 31 december op de rekening bij de bank staat.
Een voorspoedig 2026 gewenst !
[ Bericht 0% gewijzigd door Collin63 op 31-12-2025 19:36:44 ]
Op woensdag 31 december 2025 19:25 schreef Collin63 het volgende: Vandaag heb ik drie vervroegde aflossingen ontvangen waarvan twee toch best een flink bedrag was. Ik heb eerder aan Collin gevraagd of ze vervroegde aflossingen op de laatste dag in de morgen zouden kunnen doen en daarna nog een extra ronde van uitbetalen naar de bank zouden kunnen sturen. Men zou het doorsturen naar de persoon die daar over gaat. Niks meer van gehoord natuurlijk.
Wat dat betreft zou Collin wel wat meer aan hun investeerders kunnen denken. Dat doet Kapitaal op Maat wel een uitbetaling van 7 januari werd vandaag afgelost. Vaak is KoM negatief in het nieuws maar hier kan Collin een voorbeeld aan nemen.
--Ik stel voor om volgend jaar met veel mensen van hier de laatste week een mail te sturen naar Collin met de vraag of 31 december alles wat uitbetaald is [ als je het opneem ] diezelfde dag uitboeken zodat het 31 december op de rekening bij de bank staat.
Een voorspoedig 2026 gewenst !
Als je het wallet zelf op 31-12 terugstort, staat het toch niet meer bij Collin? Misschien ook niet op je huisbank, maar dat is een ander verhaal.
[..] Als je het wallet zelf op 31-12 terugstort, staat het toch niet meer bij Collin? Misschien ook niet op je huisbank, maar dat is een ander verhaal.
Zolang het niet op de huisbank staat hoort het nog bij Collin lijkt mij.
Het blijft een beetje schipperen rond de peildatum. Zo is de GVE Herfinanciering B&B Amsterdam II op 30-12 uitgeboekt en rond, maar de aflossing van de eerste lening staat nog niet in de wallet. Omdat ik daar met een significant bedrag in zit ga ik mij op het standpunt stellen dat de nog niet uitbetaalde gelden van de oude lening onder banktegoeden moeten vallen in het kader van: "e. een vorderingsrecht voortvloeiende uit de bijzondere rekening van de notaris, bedoeld in artikel 25 van de Wet op het notarisambt;" en het GVE jaaroverzicht hiervoor corrigeren. Lijkt me goed verdedigbaar.
Op een bord in de tuin staat geschreven: Opening Soon. Binnenkort gaat Boutique Hotel Westerlee open. De nieuwe naam van het horecapaleis, wat ooit als Landgoed Westerlee door het leven ging. De nieuwe eigenaren gaan voor een frisse, nieuwe start. ,,We zijn al weken aan het boenen en poetsen.”
[..] Zakelijk hopelijk wel, met 3,9%. En rust is ook wat waard.
Om hier nu een BV voor op te richten
Maar het laat precies het issue zien. Je wordt als particulier met het huidige systeem gedwongen om vooral voor hoog renderende risicovolle projecten te gaan terwijl je in een BV wel gewoon voor dit soort zekerheidjes kunt gaan. Dat is natuurlijk nogal vreemd beleid van de overheid (niet dat dit beleid is want het gaat gewoon om voldoende inkomsten binnen halen).
Als je toch al een BV hebt, is dit de manier. Ik zou er niet direct een nieuwe BV voor oprichten of het moet om zeer grote bedragen gaan. Je mikt ook eens wat dinerbonnetjes in de boekhouding om de beleggingen te evalueren met een goed glas wijn erbij
[..] Als je toch al een BV hebt, is dit de manier. Ik zou er niet direct een nieuwe BV voor oprichten of het moet om zeer grote bedragen gaan. Je mikt ook eens wat dinerbonnetjes in de boekhouding om de beleggingen te evalueren met een goed glas wijn erbij
Blijkbaar was 5.5% hier het juiste percentage want hij zat in 30 minuten vol. Wel jammer natuurlijk. Voor mij moet zo'n project minimaal 7% opbrengen wil ik het interessant vinden om mee te nemen.
Op woensdag 31 december 2025 12:30 schreef Crowd001 het volgende: Ja, ik weet het. Er is vooraf voor dit project gewaarschuwd, maar ik wilde de ondernemer een tweede kans geven en het voordeel van de twijfel geven.
Eerst was er een dreigend faillissement (aangevraagd door een crediteur), ik meen twee weken na de investering. Dat werd weer teruggedraaid, en twee maanden later werden de terugbetalingen opnieuw stopgezet.
Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en de ondernemer netjes gevraagd waarom er momenteel niet meer betaald kon worden. Hij wilde meteen mijn volledige naam weten, weigerde te reageren op mijn vraag, en toen ik mijn achternaam niet wilde geven, kreeg ik een flinke scheldkanonnade toebedeeld waar zelfs de honden geen brood van lusten.
Wat een asociaal volk!
Daarnaast werd mij meegedeeld dat hij mij wel zou weten te vinden als ik Collin hierover zou benaderen. Deze week heb ik dit natuurlijk toch gedaan. Collin wil geen uitspraken doen over hoe hun contact met deze ondernemer verloopt, maar de investeerders moeten voorlopig niet rekenen op geld in de wallet. Er lijkt geen geld beschikbaar te zijn en vermoedelijk komt er binnenkort een update aan.
Hij heeft wel een mooi huis dat we anders samen mogen verdelen dus ik verwacht toch dat het goed komt
[..] Blijkbaar was 5.5% hier het juiste percentage want hij zat in 30 minuten vol. Wel jammer natuurlijk. Voor mij moet zo'n project minimaal 7% opbrengen wil ik het interessant vinden om mee te nemen.
Bij die netto/bruto-berekeningen wordt er hier altijd keurig gerekend met de officiële werkwijze zoals de belastingdienst deze voorschrijft. Ik weet niet of alle crowdfund-investeerders weten hoe dit moet en zolang de platformen ook geen overzichten naar de belastingdienst sturen zoals banken wel moeten doen blijft er altijd wat ruimte voor een eigen interpretatie.
Project GVE vandaag om 13.00u, moet een hoop gedaan worden.
Kleine inleg gedaan, gaat wel erg traag op de site van GVE / nu wachtrij van 200 peoples met project voor 30% vol
Oh ja een CCF 44641 & 45201 The jewel-men. met de garageboxen lossen weer keurig 10% af, voor beide proj al de 4e keer. Hebben de ¤cash primadelux op orde, en idem 44161 de Boer ook voor het 4jr op rij een deelafloss
[ Bericht 6% gewijzigd door peterc op 02-01-2026 17:50:46 ]
[..] 2,44% netto daar houd ik de inflatie nog niet mee bij
Over 2 weken weten we hoe het box3 verdergaat. Dan is er een kamerdebat. Hopelijk nog maar een forfaitair peilmoment (1 januari 27). Daarna ook voor particulieren reële tarieven.
[..] Hij heeft wel een mooi huis dat we anders samen mogen verdelen dus ik verwacht toch dat het goed komt
Dat kan nog wel eens een zware dobber worden. Eerste helft van het afgelopen jaar (2025) is er ook al geprobeerd dat huis te veilen. Ze wilden toen niet meewerken en stonden o.a. bezichtigingen niet toe. Dat soort grapjes komt de opbrengst niet ten goede. Overigens zullen ze daar uiteindelijk zelf de hoogste prijs voor betalen maar wij als investeerders zullen vooral geduld moeten hebben en misschien een beetje verlies op dit project moeten incalculeren. Het blijkt wel het onbetrouwbare eigenaren zijn bij "Het Vuur Lab".
Vandaag vervroegde aflosing van Hotel Torenburg Naaldwijk (HCN) ontvangen, Alleen mis ik hier de reguliere rente van 1 januari (betaaldatum is de 1e van de maand en laatste betaling was dus 1 december). Ook is er een groot bedrag aan investfee berekend, lijkt me de investfee over de anders nog resterende maanden ipv slecht 1 maand zoals bij eerdere vervroegde aflossingen met de 0,035% investfee per maand. Op deze manier hou je netto maar zo'n 1 maand extra rente over van de 2% dividend. Erg karig, zeker als je bedenkt dat wanneer je in het eerstvolgende nieuwe project investeert, je waarschijnlijk pas in maart de eerste rentebetaling mag verwachten.
willen wij u informeren over de algehele vervroegde aflossing van de lening Hoveniersbedrijf Heller met leningnummer 42626. Zojuist hebben wij de reguliere rente en aflossing van uw openstaande bedrag pro rato uw investering op uw rekening courant..
Op vrijdag 2 januari 2026 16:58 schreef zeeland6 het volgende: willen wij u informeren over de algehele vervroegde aflossing van de lening Hoveniersbedrijf Heller met leningnummer 42626. Zojuist hebben wij de reguliere rente en aflossing van uw openstaande bedrag pro rato uw investering op uw rekening courant..
Ja het gaat weer hard deze eerste twee dagen vanet nieuwe jaar. De wallet is alweer goed gevuld nadat ik hem op 31 december leeg gehaald heb.
[..] Dat kan nog wel eens een zware dobber worden. Eerste helft van het afgelopen jaar (2025) is er ook al geprobeerd dat huis te veilen. Ze wilden toen niet meewerken en stonden o.a. bezichtigingen niet toe. Dat soort grapjes komt de opbrengst niet ten goede. Overigens zullen ze daar uiteindelijk zelf de hoogste prijs voor betalen maar wij als investeerders zullen vooral geduld moeten hebben en misschien een beetje verlies op dit project moeten incalculeren. Het blijkt wel het onbetrouwbare eigenaren zijn bij "Het Vuur Lab".
hun credentials waren toch niet slecht.. normaal laat ik deze links liggen maar het hele gebeuren had toch best wat uitstraling.. eerste helft van 2025 waren ze bezig met ons geld hun schulden af te lossen dus dat verklaart het een beetje.. die vlieger gaat deze keer niet op.. het is nu ons huis..
we mogen toch zeker wel zelf bepalen wat we met ons huis doen?
Dat je het huis gefinancieerd hebt, maakt je nog geen eigenaar.
Deze mensen hebben bewezen niet mee te werken aan gedwongen verkoop. Niet veel mensen zullen het huis kopen zonder bezichtiging en mogelijk dat je de huidige eigenaren er hierna nog uit moet zetten.
[..] Dat je het huis gefinancieerd hebt, maakt je nog geen eigenaar.
Deze mensen hebben bewezen niet mee te werken aan gedwongen verkoop. Niet veel mensen zullen het huis kopen zonder bezichtiging en mogelijk dat je de huidige eigenaren er hierna nog uit moet zetten.
we hebben het huis niet gefinancieerd maar zijn bedrijf.. en zijn huis is het onderpand
[..] Dan maakt niet uit. Het gaat om een hypotheekverstrekking. Er is geen eigenaarschap.
Dat klopt maar het geeft toch een ander gevoel als je jezelf wijs maakt dat je eigenaar van het huis bent dan dat je maar moet hopen dat je er ooit nog wat uit haalt bij verkoop van de woning... nietwaar?
[..] Dan maakt niet uit. Het gaat om een hypotheekverstrekking. Er is geen eigenaarschap.
Je hebt idd alleen maar het recht om het o/g te (doen) verkopen en de opbrengst te verrekenen. Stel dat het je zodanig bevalt dat je er zelf in zou willen gaan wonen, dat kan dus niet. Al valt daar misschien wel een mouw aan te passen met een slimme constructie met een derde
Het is CRE toch nog gelukt voor het einde van het jaar een deelaflossing van project Universiteitsgebouw Bochum I over te maken. De 7.5% aflossing valt me wel wat tegen, het voelt meer als een zoethoudertje. In een eerdere update van een half jaar geleden werd gesproken over twee deelaflossingen van 50% in het derde en vierde kwartaal van afgelopen jaar, vandaar dat mijn (naïeve) verwachtingen misschien anders waren. Als ze dit tempo volhouden is de lening over 12 jaar nog niet afgelost.
Ik zit in de eerste "De Eik". Inderdaad geen betalingsproblemen. Die lening is ook aflossingsvrij en loopt nog een half jaartje, lijkt me dat ze dan beide leningen in een keer willen herfinancieren.
[..] Ik zit niet in die leningen, maar is dat met "duitse hypotheek"? Zo ja dan ben ik wel heel benieuwd hoe ccf dat gaat oplossen als het eventueel tot executie gaat komen.
In de Benner K* Grundbesitz lening gaat het om een hele stapel panden en adressen met een tweede hypotheek als zekerheid, waarbij de waarde tov de eerste hypotheek niet altijd erg groot is. Lijkt mij dat Collin er alles aan zal doen om dit project weer vlot te trekken want het wordt een enorm hoofdpijndossier met vele hindernissen als de zaak failliet gaat en aanspraak gemaakt moet worden op de zekerheden. Met een beetje pech heb je te maken met allemaal verschillende eerste hypotheekhouders waar je mee om tafel moet, die allemaal hun eigen belangen hebben, in Duitsland waar de regels en wetten anders zijn en de molens erg traag malen en waar de vastgoedmarkt ook nogal anders is. De afwikkeling gaat dan vele jaren duren. Meneer kan dan zoveel 100 miljoen waard zijn maar als (andere) financiers het vertrouwen verliezen en leningen gaan opeisen dan kan het opeens hard gaan. In elk geval heb ik voor de belastingdienst (en gelijk aan de voorziening in de Collin administratie) ongeveer de helft van de investering afgeschreven.
Op woensdag 31 december 2025 12:30 schreef Crowd001 het volgende: Ja, ik weet het. Er is vooraf voor dit project gewaarschuwd, maar ik wilde de ondernemer een tweede kans geven en het voordeel van de twijfel geven.
Wat een asociaal volk!
Dit geeft helaas het " niveau" van de ondernemers aan. Geloof best wel dat er een mate van stress is en dat de vraagstelling door Crowd001 onverwacht kwam voor de ondernemers. Evenwel dien je als ondernemer ook je zwakheden te kennen. De CV's zijn "very indrukwekkend" met circa 20 ervaringen in allerlei richtingen (BBQ's, HotTubs, PestControl) Alles oogt, meer dan succesvol op Soc Media, veel beter dan de harde werkelijkheid nu is. Een businesstrip naar China blijkbaar voor de tubs zat er nog wel aan.
Deze ondernemers hebben snel nodig een goede bedrijfsadviseur (M/V) waar ze naar luisteren, die ze down to earth brengt, een strak plan (sanering-focus en wat meer) met hen maakt. waarbij er zeker (harde) keuzes gemaakt moeten worden en tot uitvoer brengt. Zo niet gaat de boel geheid de rand over.
Voort modderen, denken dat je zelf alles beter weet-kunt en een grote bek opzetten tegen iemand die een terechte vraag stelt geeft je eigen beperkingen weer. Kun je nog zo'n indrukwekkend CV hebben.
SPOILER
[ Bericht 0% gewijzigd door peterc op 04-01-2026 14:29:58 ]
Aflossing stond gepland medio september. Ze waren bezig met herfinanciering, maar 2 updates later (waarvan de laatste eind oktober) weten we nog niks. Ze betalen gelukkig wel de rente, inclusief 5%punt extra.
Aflossing stond gepland medio september. Ze waren bezig met herfinanciering, maar 2 updates later (waarvan de laatste eind oktober) weten we nog niks. Ze betalen gelukkig wel de rente, inclusief 5%punt extra.
Weimarstraat heeft 3 dagen achterstand maar Herenstraat heeft 22 dagen achterstand.
[..] Weimarstraat heeft 3 dagen achterstand maar Herenstraat heeft 22 dagen achterstand.
Over 4 maanden moet ook de Bloemistenlaan worden geherfinancierd. Ik zit in deze, plus de Tedd*yki*ds (nog 17 ternijnen to go). Hier wordt netjes betaald.
Laten we hopen dat deze avontuurlijke Rus niet in de problemen raakt zoals wat andere vastgoedbaronnetjes de laatste tijd.
[..] Over 4 maanden moet ook de Bloemistenlaan worden geherfinancierd. Ik zit in deze, plus de Tedd*yki*ds (nog 17 ternijnen to go). Hier wordt netjes betaald.
Laten we hopen dat deze avontuurlijke Rus niet in de problemen raakt zoals wat andere vastgoedbaronnetjes de laatste tijd.
Rus of geen rus hij moet gewoon betalen. Er staat ook niets te koop.. dat baart me zorgen
[..] Rus of geen rus hij moet gewoon betalen. Er staat ook niets te koop.. dat baart me zorgen
Dan kan er ook mogelijk niet direct noodzaak zijn. 1e hypo op het project (Bloem) waar ik in zit, dus maak niet direct zorgen. Loopt al vanaf mei 2021 en ondertussen ook circa 18% afgelost, dit en de waardestijging van het pand de afgelopen 5 jr, komt wel in orde.
[ Bericht 0% gewijzigd door peterc op 05-01-2026 17:06:02 ]
Wat een asociaal volk!
[..] Dit geeft helaas het " niveau" van de ondernemers aan. Geloof best wel dat er een mate van stress is en dat de vraagstelling door Crowd001 onverwacht kwam voor de ondernemers. Evenwel dien je als ondernemer ook je zwakheden te kennen. De CV's zijn "very indrukwekkend" met circa 20 ervaringen in allerlei richtingen (BBQ's, HotTubs, PestControl) Alles oogt, meer dan succesvol op Soc Media, veel beter dan de harde werkelijkheid nu is. Een businesstrip naar China blijkbaar voor de tubs zat er nog wel aan.
Deze ondernemers hebben snel nodig een goede bedrijfsadviseur (M/V) waar ze naar luisteren, die ze down to earth brengt, een strak plan (sanering-focus en wat meer) met hen maakt. waarbij er zeker (harde) keuzes gemaakt moeten worden en tot uitvoer brengt. Zo niet gaat de boel geheid de rand over.
Voort modderen, denken dat je zelf alles beter weet-kunt en een grote bek opzetten tegen iemand die een terechte vraag stelt geeft je eigen beperkingen weer. Kun je nog zo'n indrukwekkend CV hebben.
SPOILER
SPOILER
Zelf heb ik ook recent contact gehad met Collin m.b.t. dit project. Ik begreep dat de ondernemers "tijdelijke" liquiditeitsproblemen ervaren. M.i. wel bizar dat dit al zo snel is na de start van het project en dat er meteen na het ophalen van de geld al problemen waren. Verder komt er vermoedelijk op korte termijn een update aan met een stemronde.
Nou, ik ben benieuwd waar de stemming precies over gaat maar bovenstaande lezende ben ik toch meer een voorstander om in dit geval (met deze ondernemers) meteen door te pakken. Ook zou onmiddellijk de rente flink omhoog moeten aangezien het risico klaarblijkelijk veel hoger is dat voorgespiegeld.
[ Bericht 0% gewijzigd door Horsemen op 05-01-2026 10:27:33 ]
[..] [..] [..] Zelf heb ik ook recent contact gehad met Collin m.b.t. dit project. Ik begreep dat de ondernemers "tijdelijke" liquiditeitsproblemen ervaren. M.i. wel bizar dat dit al zo snel is na de start van het project en dat er meteen na het ophalen van de geld al problemen waren. Verder komt er vermoedelijk op korte termijn een update aan met een stemronde.
Nou, ik ben benieuwd waar de stemming precies over gaat maar bovenstaande lezende ben ik toch meer een voorstander om in dit geval (met deze ondernemers) meteen door te pakken. Ook zou onmiddellijk de rente flink omhoog moeten aangezien het risico klaarblijkelijk veel hoger is dat voorgespiegeld.
Ben ook wel benieuwd welk boetekleed Collin zelf aantrekt in de update daar wij ook na de waarschuwingen uit de crowd op verkeerde gronden gerust gesteld zijn!
Het onroerend goed kent een taxatiewaarde van ¤ 3.500.000,- leeg en vrij van verhuur en een taxatiewaarde in huidige verhuurde staat van ¤ 3.550.000,-. De Loan-To-Value (LTV; de verhouding tussen het leenbedrag en de waarde van het onroerend goed) bedraagt 73% bij aanvang en 68% bij slottermijn.
Investeringsoverzicht Aankoop onroerend goed, inclusief overdrachtsbelasting ¤ 2.539.200,- Renovatie/verbouwing/verduurzaming ¤ 125.000,- Aanvullende kosten/onvoorzien ¤ 50.000,- Totale investering ¤ 2.714.200,- Eigen inbreng ¤ 114.200,- Lening via Collin Crowdfund ¤ 2.600.000,-
Het onroerend goed kent een taxatiewaarde van ¤ 3.500.000,- leeg en vrij van verhuur en een taxatiewaarde in huidige verhuurde staat van ¤ 3.550.000,-. De Loan-To-Value (LTV; de verhouding tussen het leenbedrag en de waarde van het onroerend goed) bedraagt 73% bij aanvang en 68% bij slottermijn.
Investeringsoverzicht Aankoop onroerend goed, inclusief overdrachtsbelasting ¤ 2.539.200,- Renovatie/verbouwing/verduurzaming ¤ 125.000,- Aanvullende kosten/onvoorzien ¤ 50.000,- Totale investering ¤ 2.714.200,- Eigen inbreng ¤ 114.200,- Lening via Collin Crowdfund ¤ 2.600.000,-
Goede onderhandelaars?
IEr syaat me zo iets bij dat dit hotel al niet eens eerder met cf gerinancierd is? Klopt dat?
[..] wel dezelfde ondernemers met een groot hotel op collin, deze zegt mij niks.
Ik heb nog even op internet gezocht en vond dit: https://www.kreatorgroep.nl/projecten/t-veerhuis/ Lijkt erop dat de gemeente eigenaar is (geweest). Was ieder geval opdracht gever van een verbouwing voordat oekraieners erin gingen. Wil deze denk ik wel basis meenemen als er geen vreemde zaken boven tafel komen.
Minimaal meegenomen, ik zie deze snelle jongens net iets te vaak voorbij komen, maar het verhaal is op zich goed, het pand kan t.z.t. ook ingezet worden voor huisvesting arbeidsmigranten.
[..] Minimaal meegenomen, ik zie deze snelle jongens net iets te vaak voorbij komen, maar het verhaal is op zich goed, het pand kan t.z.t. ook ingezet worden voor huisvesting arbeidsmigranten.
Hetzelfde, zekerheden zijn goed dus durf het wel aan.
[..] Was er eentje met 50k inleg. Investeerder 500000 en nog iets
Is gouden handel dit. Je klust wat voor nog geen 36K en het onderpand wordt 160K méér waard. Daar valt niet tegenop te werken, ik heb het verkeerde beroep gekozen vrees ik.
Wederom een gedeeltelijke vervroegde aflossing van 10% van het oorspronkelijke leenbedrag van JvE Holding (Collin) na ook al 10% aflossing begin december (en ook in december 2024). De zaken gaan bljkbaar goed.
[..] Is gouden handel dit. Je klust wat voor nog geen 36K en het onderpand wordt 160K méér waard. Daar valt niet tegenop te werken, ik heb het verkeerde beroep gekozen vrees ik.
Op maandag 5 januari 2026 14:02 schreef Soulfreak het volgende: Wederom een gedeeltelijke vervroegde aflossing van 10% van het oorspronkelijke leenbedrag van JvE Holding (Collin) na ook al 10% aflossing begin december (en ook in december 2024). De zaken gaan bljkbaar goed.
Er stromen meerdere 10% aflossingen binnen vandaag... de januari sale is begonnen
Op maandag 5 januari 2026 14:36 schreef escortmk2 het volgende: Voor Puls*r staat dat de tussentijdse aflossing gedaan is op 31-12-2025, maar het bericht en de betaling zijn vandaag binnengekomen.
Lijkt op een boekhoudkundig foefje om in 2026 nog een extra aflossing te kunnen doen.
Wel interessant voor die box 3 discussie. Wat was nou het bedrag van de uitstaande lening op 31-12?
Dat zou je straks moeten kunnen zien op basis van de cijfers op de jaaropgave van ccf.
Je hebt gelijk gekregen. Heden een update dat de termijn van november niet betaald is door CPG Alpha, en dat deze gecorrigeerd wordt in mijn RC.....kak, weer een erbij
[..] Je hebt gelijk gekregen. Heden een update dat de termijn van november niet betaald is door CPG Alpha, en dat deze gecorrigeerd wordt in mijn RC.....kak, weer een erbij
Dit wisten we al.. product van Benner de kleine man
Op maandag 5 januari 2026 14:36 schreef escortmk2 het volgende: Voor Puls*r staat dat de tussentijdse aflossing gedaan is op 31-12-2025, maar het bericht en de betaling zijn vandaag binnengekomen.
Lijkt op een boekhoudkundig foefje om in 2026 nog een extra aflossing te kunnen doen.
Wel interessant voor die box 3 discussie. Wat was nou het bedrag van de uitstaande lening op 31-12?
Aangezien er op 2-1-26 ook deelaflossingen plaatsvonden wisten ze waarschijnlijk zelf ook niet wat ze hier mee aan moesten. Denk dat het gewoon op 31-12 is binnengekomen bij Collin maar of met een verkeerd kenmerk of toen ze de deuren van het pand al hadden dichtgedaan.
Op vrijdag 2 januari 2026 14:09 schreef Soulfreak het volgende: Vandaag vervroegde aflosing van Hotel Torenburg Naaldwijk (HCN) ontvangen, Alleen mis ik hier de reguliere rente van 1 januari (betaaldatum is de 1e van de maand en laatste betaling was dus 1 december). Ook is er een groot bedrag aan investfee berekend, lijkt me de investfee over de anders nog resterende maanden ipv slecht 1 maand zoals bij eerdere vervroegde aflossingen met de 0,035% investfee per maand. Op deze manier hou je netto maar zo'n 1 maand extra rente over van de 2% dividend. Erg karig, zeker als je bedenkt dat wanneer je in het eerstvolgende nieuwe project investeert, je waarschijnlijk pas in maart de eerste rentebetaling mag verwachten.
Ik had HCN hierover een mail gestuurd. Vandaag een nieuwe status update dat het een foutje was en vandaag gecorrigeerd wordt. Nabetaling staat intussen al op mijn rekening.
quote:
Geachte investeerder,
Per abuis zijn op 1 januari 2026 bij de vervroegde aflossing van project Hotel Torenburg Naaldwijk alle toekomstige termijnen van de investeringsfee ingehouden. Tevens is de rente van december 2025 niet doorgerekend. Dit is uiteraard niet correct. Vandaag keren wij derhalve nog 30 termijnen investeringsfee aan u uit en de rente over december 2025.
Op maandag 5 januari 2026 15:58 schreef ovdm het volgende: Als we dit al wisten (waarbij ik niet tot "we" behoor helaas), weten we dan ook al hoe het af gaat lopen?
Ik meende dat de zekerheden toch behoorlijk waren, lijkt mij dat de investering toch grotendeels terug moet zijn te halen? Of zie ik dingen over het hoofd?
Op maandag 5 januari 2026 15:58 schreef ovdm het volgende: Als we dit al wisten (waarbij ik niet tot "we" behoor helaas), weten we dan ook al hoe het af gaat lopen?
Het komt wel goed of er moet een enorm vastgoed schandaal in Duitsland ontstaan
[..] Ik meende dat de zekerheden toch behoorlijk waren, lijkt mij dat de investering toch grotendeels terug moet zijn te halen? Of zie ik dingen over het hoofd?
Nou ja . Het is wel een beetje een web van dubbele hypotheken en alles staat met elkaar in verband.. God weet hoeveel leningen er uit staan..
Voor de kringloopwinkel bij WvjG gaat morgen de herfinanciering open voor deelnemers aan het eerste project.
12 maanden, tegen 7% (was 60 mnd voor 3,5%)
Sympathiek project, mooi stuk afgelost, herfinanciering die 28-1 gepland stond komt dus waarschijnlijk op tijd terug, alleen weet ik niet zo goed wat ik met het platform aanmoet. Enerzijds gun ik het ze en vind ik het ook wel fijn dat er qua platformen wat te kiezen blijft, maar ze hebben toch ook wel wat rare fratsen soms…
Woensdagavond gaat ie open indien er nog ruimte is overgelaten door de oorspronkelijke investeerders.
[..] Aangezien er op 2-1-26 ook deelaflossingen plaatsvonden wisten ze waarschijnlijk zelf ook niet wat ze hier mee aan moesten. Denk dat het gewoon op 31-12 is binnengekomen bij Collin maar of met een verkeerd kenmerk of toen ze de deuren van het pand al hadden dichtgedaan.
Maar staat daar ook als aflosdatum 31-12-2025?
Het is volgens mij heel simpel: betaling binnen op 31-12-2025 om 23.59 of eerder is aflossing in 2025. Betaling in de wallet op 1-1-2026 om 0.01 is aflossing in 2026.
Pand staat buitendijks zo te zien. Wel een mooie plek maar zit er nog een extra risico aan bij overstromingen? Neem aan dat dat in de marktwaarde verrekend is.
[..] Maar staat daar ook als aflosdatum 31-12-2025?
Het is volgens mij heel simpel: betaling binnen op 31-12-2025 om 23.59 of eerder is aflossing in 2025. Betaling in de wallet op 1-1-2026 om 0.01 is aflossing in 2026.
Ik denk dat het een fout in de mail is. Het is op 5-1 bijgeschreven op het wallet, dus een tussentijdse aflossing in 2026.
In 2023 en 2024 hebben ze het ook in januari gedaan. In 2025 dus geen extra aflossing.
[ Bericht 0% gewijzigd door KrekelJapie op 05-01-2026 19:58:58 ]
Op maandag 5 januari 2026 17:27 schreef escortmk2 het volgende: Voor de kringloopwinkel bij WvjG gaat morgen de herfinanciering open voor deelnemers aan het eerste project.
12 maanden, tegen 7% (was 60 mnd voor 3,5%)
Sympathiek project, mooi stuk afgelost, herfinanciering die 28-1 gepland stond komt dus waarschijnlijk op tijd terug, alleen weet ik niet zo goed wat ik met het platform aanmoet. Enerzijds gun ik het ze en vind ik het ook wel fijn dat er qua platformen wat te kiezen blijft, maar ze hebben toch ook wel wat rare fratsen soms…
Woensdagavond gaat ie open indien er nog ruimte is overgelaten door de oorspronkelijke investeerders.
[..] Ik meende dat de zekerheden toch behoorlijk waren, lijkt mij dat de investering toch grotendeels terug moet zijn te halen? Of zie ik dingen over het hoofd?
Nee dat zie je goed. Maar het stoort me enorm dat van Collin geen enkele officiële mededeling komt. Aan de telefoon begreep ik dat de beste man in het ziekenhuis heeft gelegen maar dat lijkt me een leuterverhaal en zeker geen reden voor de wanbetalingen die we nu zien. Ik krijg steeds meer de indruk dat Collin zich in een avontuur heeft gestort in het buitenland zonder de juiste voorbereiding en zonder voldoende inzicht in de lokale situatie en wetgeving.
[..] Nee dat zie je goed. Maar het stoort me enorm dat van Collin geen enkele officiële mededeling komt. Aan de telefoon begreep ik dat de beste man in het ziekenhuis heeft gelegen maar dat lijkt me een leuterverhaal en zeker geen reden voor de wanbetalingen die we nu zien. Ik krijg steeds meer de indruk dat Collin zich in een avontuur heeft gestort in het buitenland zonder de juiste voorbereiding en zonder voldoende inzicht in de lokale situatie en wetgeving.
Tja, dubbele zaken is moeilijk zeker als ze in het buitenland zitten.Je eigen juristen team kan je nauwlijks helpen en Duitse goede relaties heb je zo 123 niet. HCN Belgie wil ook niet vsn de grond komen. Ik ben blij dat ik me strikt gehouden heb aan mijn intuitie niet in CF projecten over de grens te stappen. Hoop dat Collin de boel goed gescheiden heeft en de Duitse problemen geen invloed hebben op het NL bedrijf.
Op maandag 5 januari 2026 21:44 schreef djtiesto8 het volgende: Oeps, mijn dagelijkse walletopname bij CCF wordt niet gewaardeerd. Dat kost CCF teveel.
SPOILER
Ik heb dit bericht vorig jaar september ook gehad. Ik vermoed dat iedereen die vaker dan 1x/week opneemt (dus alles anders dan automatisch) het bericht op enig moment heeft gekregen.
De rekensom is wel grappig. 0,2% van 50.000 investeerders, ofwel 100 mensen, veroorzaken 25% van alle opnames. Als de handmatige opnemers 365 keer op zouden nemen (elke dag), dan gaat het om 36.500 overboekingen. Betekent dat alle andere investeerders gemiddeld maar (4x36.500)/49.500 2,94 keer per jaar handmatig op zouden mogen nemen....iets in mij zegt dat die rekensom niet kan kloppen....
[ Bericht 0% gewijzigd door ovdm op 05-01-2026 22:07:22 ]
Op maandag 5 januari 2026 21:44 schreef djtiesto8 het volgende: Oeps, mijn dagelijkse walletopname bij CCF wordt niet gewaardeerd. Dat kost CCF teveel.
SPOILER
Ik zou zeggen een nette mail met een nette uitleg. Het zal voor de meeste investeerders niet een echt probleem zijn om 1 maal per week automatisch de wallet leeg te halen i.p.v. iedere dag handmatig. Ik zou ze willen adviseren ook een mogelijkheid te maken om een instelling te maken om op 31 december de wallet automatisch leeg te kunnen halen. Ik ben de laatse dagen van het jaar druk om steeds die wallet handmatig leeg te halen omdat ik niet weet wanneer de laatste storting in de wallet is en ik de wallet op 31 december 24.00 uur leeg wil hebben. Door het jaar heen grbruik ik de handmatige terugstort functie bijna nooit.
Inderdaad een nette mail, en ze mogen het zeker onder de aandacht brengen dat dingen niet gratis zijn, maar ik vind de onderbouwing incompleet. De kosten voor het betalingsverkeer zijn gestegen en ze willen de beheerfee liever niet verhogen. Maar alles in de wereld is duurder geworden. En onze salarissen/inkomsten zijn als het goed is ook (grotendeels) meegestegen. Dus de leensom van een gemiddeld CCF-project is nu hoger dan een paar jaar terug. Dan verdienen ze de hogere betalingskosten toch al terug doordat ze meer fee binnenharken per project? Dan hoeft er toch niet te worden gesleuteld aan de beheerfee? Zolang de beheerfee een percentage blijft van de uitstaande leensom.
[..] Ik ben de laatse dagen van het jaar druk om steeds die wallet handmatig leeg te halen omdat ik niet weet wanneer de laatste storting in de wallet is en ik de wallet op 31 december 24.00 uur leeg wil hebben. Door het jaar heen grbruik ik de handmatige terugstort functie bijna nooit.
Is dit omdat je ervan uit gaat dat je rekeningcourant bij Collin (of eender welke crowdfunder) behoort tot vorderingen zoals uitgeleend geld, en niet onder bank- en spaartegoeden?
Uit interesse: Hoe verhoudt zich dat dan tot een beleggingsrekening bij de bank en de rekeningcourant die daaraan gekoppeld is? Of tot een normale bankrekening bij de bank, waar je net als bij Collin het geld ook renteloos op hebt staan en er vrij over kunt beschikken op elk gewenst moment?
[..] Ik heb dit bericht vorig jaar september ook gehad. Ik vermoed dat iedereen die vaker dan 1x/week opneemt (dus alles anders dan automatisch) het bericht op enig moment heeft gekregen.
De rekensom is wel grappig. 0,2% van 50.000 investeerders, ofwel 100 mensen, veroorzaken 25% van alle opnames. Als de handmatige opnemers 365 keer op zouden nemen (elke dag), dan gaat het om 36.500 overboekingen. Betekent dat alle andere investeerders gemiddeld maar (4x36.500)/49.500 2,94 keer per jaar handmatig op zouden mogen nemen....iets in mij zegt dat die rekensom niet kan kloppen....
Hier 45 opnames in 2025 (handmatig en automatisch) en geen mail gehad. Ze kunnen ook nog kijken naar de instelling van automatisch terugstorten. Ze kijken nu bv. naar de laatste investering en niet naar de laatste handmatige terugstorting. Ik heb meermaals gehad dat ik donderdagavond het saldo handmatig opnam en dat Collin dit zondag erop nog een keer automatisch deed. Ik zou zelf na een handmatige opname de automatische opnames opschorten met het aantal ingestelde dagen.
[..] Ik krijg steeds meer de indruk dat Collin zich in een avontuur heeft gestort in het buitenland zonder de juiste voorbereiding en zonder voldoende inzicht in de lokale situatie en wetgeving.
[..] Is dit omdat je ervan uit gaat dat je rekeningcourant bij Collin (of eender welke crowdfunder) behoort tot vorderingen zoals uitgeleend geld, en niet onder bank- en spaartegoeden?
Uit interesse: Hoe verhoudt zich dat dan tot een beleggingsrekening bij de bank en de rekeningcourant die daaraan gekoppeld is? Of tot een normale bankrekening bij de bank, waar je net als bij Collin het geld ook renteloos op hebt staan en er vrij over kunt beschikken op elk gewenst moment?
Wettelijk gezien is de wallet een overige bezitting, het valt niet onder de spaartegoeden volgens de belastingdienst.
Dit zijn spaartegoeden, de rest dus niet:
quote:
Voor de toepassing van het tweede lid wordt onder banktegoeden verstaan:
a.deposito’s als bedoeld in artikel 1:1 van de Wet op het financieel toezicht en daarmee naar aard en strekking overeenkomende buitenlandse deposito’s;
b.een recht van vruchtgebruik dat rust op een banktegoed als bedoeld in onderdeel a;
c.contant geld;
d.een lidmaatschapsrecht in een vereniging van eigenaars als bedoeld in artikel 125, tweede lid, van Boek 5 van het Burgerlijk Wetboek;
e.een vorderingsrecht voortvloeiende uit de bijzondere rekening van de notaris, bedoeld in artikel 25 van de Wet op het notarisambt;
f.een vorderingsrecht voortvloeiende uit de bijzondere rekening van de gerechtsdeurwaarder, bedoeld in artikel 19 van de Gerechtsdeurwaarderswet.
En precies de reden waarom ik de kat even uit de boom gekeken heb. Had al zo'n vermoeden dat dit niet zo eenvoudig zou zijn. En met het Infraunion drama van Aygodutch (Han van Rijn) in het achterhoofd let ik wel op. Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen
[..] En precies de reden waarom ik de kat even uit de boom gekeken heb. Had al zo'n vermoeden dat dit niet zo eenvoudig zou zijn. En met het Infraunion drama van Aygodutch (Han van Rijn) in het achterhoofd let ik wel op. Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen
[..] Is dit omdat je ervan uit gaat dat je rekeningcourant bij Collin (of eender welke crowdfunder) behoort tot vorderingen zoals uitgeleend geld, en niet onder bank- en spaartegoeden?
[..] En precies de reden waarom ik de kat even uit de boom gekeken heb. Had al zo'n vermoeden dat dit niet zo eenvoudig zou zijn. En met het Infraunion drama van Aygodutch (Han van Rijn) in het achterhoofd let ik wel op. Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen
Ik heb me ook heel terughoudend opgesteld, maar juist bij deze had ik het gevoel dat het risico zeer beperkt zou zijn, mede vanwege die claim dat de DGA goed zou zijn voor 160 miljoen in privé. En behalve dat de huurders nogal mopperen, lees je er ook geen gekke dingen over in de Duitse media. Hoe dan ook is de afwikkeling bepalend of ik nog één cent die kant op stuur.
Uit interesse: Hoe verhoudt zich dat dan tot een beleggingsrekening bij de bank en de rekeningcourant die daaraan gekoppeld is?
Ik herinner mij nu dat ik een schrijven heb van een belastinginspecteur (via reddit gekregen) dat het spaargeld bij trade republic als fiscaal spaargeld wordt gezien. Wel is het zo dat het expliciet is vastgelegd dat het rentedragend is. Dus dat zou dan voor alle beleggingsrekeningen moeten gelden op basis van het gelijkheidsbeginsel.
Wel of niet rentedragend lijkt me een wat vreemde maatstaf want dat is in de basis vrijwel alles al is het tegen 0%, want dan zouden spaarrekeningen ineens geen spaarrekeningen meer als je geen rente meer krijgt of we weer rente moeten betalen zoals nog niet eens zo heel lang geleden. Ik schat in dat vrij beschikbaar/vrij opneembaar een veel grotere factor cq. kans zal zijn als is dat ook niet altijd maatgevend, kijk naar het vermogensaandeel dat je bij een vve hebt, dat is NIET vrij beschikbaar/opneembaar en daar krijg je zelf normaal gesproken ook geen rente over, maar toch valt het tegenwoordig onder "spaargeld".
Overigens denk ik niet dat de rechter gevoelig is wat een belastinginspecteur (ik neem aan niet in functie?) op reddit of welk ander niet officieel belastingdienst forum zou schrijven.
[..] Ik herinner mij nu dat ik een schrijven heb van een belastinginspecteur (via reddit gekregen) dat het spaargeld bij trade republic als fiscaal spaargeld wordt gezien. Wel is het zo dat het expliciet is vastgelegd dat het rentedragend is. Dus dat zou dan voor alle beleggingsrekeningen moeten gelden op basis van het gelijkheidsbeginsel.
Een wallet bij een crowdfundplatform is geen beleggingsrekening. Is gewoon geld dat bij het platform staat, dat het visueel op een bankrekening lijkt maakt het nog geen bankrekening. Saxobank bijvoorbeeld heeft een bankvergunning en de effectenrekening daar heeft een IBAN-nummer dus dat is een heel andere situatie.
Ik vind het zelf wel handig om altijd saldo in de wallet te hebben, dat kan net het verschil maken dat je niet achter het net vist bij een project dat snel vol loopt. Van een beetje saldo in de wallet zul je fiscaal ook niet echt failliet gaan , bovendien hoef je die maar 1 x per jaar leeg te maken.
[..] Ik heb dit bericht vorig jaar september ook gehad. Ik vermoed dat iedereen die vaker dan 1x/week opneemt (dus alles anders dan automatisch) het bericht op enig moment heeft gekregen.
Berekening is nog iets extremer naar mijn mening: 0,2% van 50000 geeft dus 100 "grootgebruikers", stel dagelijkse opname dat geeft 365*100 = 36500 opnamens, dat is 25% van het totaal, totaal dus 146000 opnamens, 75% daarvan (109500) betreft dus 99.8% van de gebruikers (=49900), die doen dus gemiddeld net iets meer dan 2,19 opname per jaar, dat lijkt mijn niet de werkelijkheid. Maar afgezien daarvan, als ze de automatische opname methodiek iets slimmer en logischer zouden maken en niet alleen zouden triggeren op laatste investering (storting?) maar ook op handmatige opnames zou dat al veel extra onnodige automatische opnames schelen. Als ze daarnaast een optie zouden geven om het instelbaar te maken op een vaste dag in de week / maand / kwartaal (bijvoorbeeld laatste dag) dan zou dat weer veel handmatige opnames besparen verwacht ik. Zakelijk gezien wil ik gewoon aan het eind van de maand (en zeker aan het eind van het kwartaal, btw) de boel leeg gemaakt is/wordt, dat doe ik nu altijd handmatig en zou dan niet meer nodig zijn, maar blijkbaar zijn ze nog niet op dat idee gekomen.
[..] Hier 45 opnames in 2025 (handmatig en automatisch) en geen mail gehad. Ze kunnen ook nog kijken naar de instelling van automatisch terugstorten. Ze kijken nu bv. naar de laatste investering en niet naar de laatste handmatige terugstorting. Ik heb meermaals gehad dat ik donderdagavond het saldo handmatig opnam en dat Collin dit zondag erop nog een keer automatisch deed. Ik zou zelf na een handmatige opname de automatische opnames opschorten met het aantal ingestelde dagen.
Ik heb dat in december 2024 bij hun gemeld waarbij ze dat ook hebben bevestigd, hierna vervolgens nog een paar keer contact over gehad wat in februari 2025 met de volgende reactie kwamen: Wij hebben dit voorgelegd bij onze IT-collega’s en zij hebben deze verandering in behandeling. Echter kan het lang duren, maanden of soms zelfs jaren, voordat zo’n functionaliteit is aangepast.
Lijkt mij een simpele aanpassing die hun zeker ook geld kan besparen, ik vind het dan eigenlijk wel jammer dat ik geen mail van Collin hierover heb gehad, misschien moet ik ook maar elke dag geld op gaan nemen? Op dit vervolgens als reactie te sturen.
[..] Overigens denk ik niet dat de rechter gevoelig is wat een belastinginspecteur (ik neem aan niet in functie?) op reddit of welk ander niet officieel belastingdienst forum zou schrijven.
Was een formeel schrijven van de belastingdienst. Ik zal het straks wel posten
[..] Ik kan geen afbeelding kopiëren hier of een document invoegen. Voor geïnteresseerden via DM. Moet ik wel je prive emailadres hebben
Ik neem aan dat het over deze gaat:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zoals ik het lees gaat het daar over geld dat expliciet door TR namens jouw bij een partnerbank wordt gestalt die vervolgens een bankvergunning heeft en onder het deposito garantie stelsel valt (van een europees land, afhankelijk van de partnerbank). Ik lees nergens dat het is omdat er rente wordt betaald (want dat triggerde me initieel), wel dat het geld op een (spaar)rekening bij een partnerbank met bankvergunning staat, en dat laatste lijkt me de sleutel tot de conclusie dat het dus onder spaargeld valt.
Ik heb liever dat ccf de automatische opname afhankelijk maakt van het bedrag dat in de wallet staat ipv een bepaalde tijd. Maar dat schijnen ze niet te willen of kunnen. Nu schrijf ik handmatig aflossingen over en laat ik de automatische terugschrijvingen op 1 week staan.
Op dinsdag 6 januari 2026 09:31 schreef obligataire het volgende: Een aandeel in het VVE vermogen wordt wel erkend als spaargeld voor box 3, maar dat is expliciet in de wet vastgelegd.
Correct, vandaar dat ik ook noemde "tegenwoordig". Als m'n geheugen me niet al te veel in de steek laat is die classificatie pas sind 2023 (of was het 2024?). Wat ik bedoelde is dat er soms wel eens iets kan gaan wijzigen naar aanleidng van "klagers". Ik zou me dus heel goed kunnen voorstellen dat er op enig moment n.a.v. een gerechterlijk uitspraak ook voor sakldo's van (direct opneembare) wallets met eventueel een bank IBAN (heeft OPP een bankvergunning?) onder de categorie "spaargeld" gaan vallen.
Op dinsdag 6 januari 2026 10:50 schreef zeeland6 het volgende: Ik heb liever dat ccf de automatische opname afhankelijk maakt van het bedrag dat in de wallet staat ipv een bepaalde tijd. Maar dat schijnen ze niet te willen of kunnen. Nu schrijf ik handmatig aflossingen over en laat ik de automatische terugschrijvingen op 1 week staan.
Lijkt me ook een zeer wenselijke aanvulling voor een bepaalde groep mensen, maar dan wel zodanig dat er boven een bepaald bedrag een afroming tot een bepaalt lager bedrag wordt uitgevoerd want anders kan het ook (bijna) een dagelijkse overboeking worden
De meeste uitbetalingen blijven bij mij niet lang in de wallet staan want worden snel al weer ingezet voor nieuwe projecten. Geld in de wallet hebben staan heeft ook als voordeel dat je sneller kunt investeren wanneer zich een mooie kans voordoet en je minder snel achter het net vist.
In mijn geval gaat het om ¤ 500 to 1000,- wat er gemiddeld in de wallet staat. De rente die ik hierover mis is bij een optimistische 2% bij de bank dus ¤ 10,- tot ¤ 20,- per jaar. Daar ga ik niet continu handmatige opnames voor doen. Enkel in december room ik wat af.
Bovenstaande gaat uiteraard alleen maar op als je je CF portefeuille wilt behouden of uitbreiden. Bij afbouwen begrijp ik dat je vaker laat uitbetalen, maar lijkt het mij ook niet bezwaarlijk om dat periodiek geautomatiseerd te doen. Het nut van iedere dag een handmatige opname doen ontgaat mij.
[..] Correct, vandaar dat ik ook noemde "tegenwoordig". Als m'n geheugen me niet al te veel in de steek laat is die classificatie pas sind 2023 (of was het 2024?). Wat ik bedoelde is dat er soms wel eens iets kan gaan wijzigen naar aanleidng van "klagers". Ik zou me dus heel goed kunnen voorstellen dat er op enig moment n.a.v. een gerechterlijk uitspraak ook voor sakldo's van (direct opneembare) wallets met eventueel een bank IBAN (heeft OPP een bankvergunning?) onder de categorie "spaargeld" gaan vallen.
Ja dat denk ik ook, over VVE gelden zijn rechtszaken gevoerd dacht ik, het is sowieso iets wat in den lande heel veel voorkomt dus ook logisch dat dit als eerste geregeld is. Er moet éérst iemand een rechtszaak beginnen omdat hij een waterijsje teveel aan belasting heeft betaald omdat er nog een bedragje op zijn wallet stond.
Trouwens, is het niet zo dat bij Collin de wallet niet bij OPP staat, want OPP zet het geld toch gelijk door naar Collin? Bij HCN is dat anders denk ik, daar kun je rechtstreeks inloggen bij de provider.
[..] Ja dat denk ik ook, over VVE gelden zijn rechtszaken gevoerd dacht ik, het is sowieso iets wat in den lande heel veel voorkomt dus ook logisch dat dit als eerste geregeld is. Er moet éérst iemand een rechtszaak beginnen omdat hij een waterijsje teveel aan belasting heeft betaald omdat er nog een bedragje op zijn wallet stond.
Lang verhaal kort, een kleine moeite om te zorgen dat je de wallet op 31-12 leeg boekt.
Op dinsdag 6 januari 2026 11:46 schreef obligataire het volgende: En zakelijk heeft een lege wallet al helemaal geen nut (behalve dan enig renteverlies, in theorie).
Inderdaad maar minimaal aangezien de zakelijke rentes meestal nog lager zijn dan privé/consumenten rentes.
Dat gaat niet in alle gevallen op. Ik heb het afgelopen jaar 121 handmatige opnames gedaan (geen enkele automatische) en tot op heden geen mail ontvangen. Vermoedelijk kijken ze dus (terecht) naar meerdere factoren dan alleen het aantal handmatige overboekingen.
Op dinsdag 6 januari 2026 11:11 schreef obligataire het volgende: Trouwens, is het niet zo dat bij Collin de wallet niet bij OPP staat, want OPP zet het geld toch gelijk door naar Collin? Bij HCN is dat anders denk ik, daar kun je rechtstreeks inloggen bij de provider.
De vraag zal zijn, wie is de beheerder van het geld/rekening? Dat zou onafhankelijk moeten zijn zoals dar vroeger bij de eigen stichtingen derdengelden was ondergebracht. Bij een aantal partijnen lijkt het helderder waar het staat, ook bij ccf verwacht ik dat het bij OPP staat maar dat kan ook anders zijn omdat het daar standaard pas de volgende werkdag wordt bijgeschreven (en niet zals bij sig binnen maximaal een paar uur).
[..] Berekening is nog iets extremer naar mijn mening: 0,2% van 50000 geeft dus 100 "grootgebruikers", stel dagelijkse opname dat geeft 365*100 = 36500 opnamens, dat is 25% van het totaal, totaal dus 146000 opnamens, 75% daarvan (109500) betreft dus 99.8% van de gebruikers (=49900), die doen dus gemiddeld net iets meer dan 2,19 opname per jaar, dat lijkt mijn niet de werkelijkheid. Maar afgezien daarvan, als ze de automatische opname methodiek iets slimmer en logischer zouden maken en niet alleen zouden triggeren op laatste investering (storting?) maar ook op handmatige opnames zou dat al veel extra onnodige automatische opnames schelen. Als ze daarnaast een optie zouden geven om het instelbaar te maken op een vaste dag in de week / maand / kwartaal (bijvoorbeeld laatste dag) dan zou dat weer veel handmatige opnames besparen verwacht ik. Zakelijk gezien wil ik gewoon aan het eind van de maand (en zeker aan het eind van het kwartaal, btw) de boel leeg gemaakt is/wordt, dat doe ik nu altijd handmatig en zou dan niet meer nodig zijn, maar blijkbaar zijn ze nog niet op dat idee gekomen.
Anderzijds, van die 50000 investeerders zullen er veel zijn die geen projecten meer hebben lopen of die slechts een enkel projectje hebben meegepakt. Ik schat dat misschien eenderde nu echt actief investeerder is.
Hey @CCF als jullie meelezen, kunnen jullie de inbox wat gebruikersvriendelijker maken door á la Gmail vinkjes voor de berichten te zetten, zodat ik ze in één keer als gelezen kan markeren, in plaats van 30x te moeten klikken na een tijdje. Dank!
By being a racing driver means - you are racing with other people. And if you no longer go for a gap, that exists, you are no longer a racing driver. Because we are competing. We are competing to win. And the main motivation to all of us is to compete for a victory. ~ Ayrton Senna
SIG heeft de toegezegde bedragen, welke nog niet geinvesteerd zijn in 2025 al meegenomen in het overzicht. Heel irritant. Nu lijken mijn investeringen groter dan ze zijn in 2025.
Nog maar een vervroegde aflossing, dit keer bij Collin.
quote:
Beste investeerder, Via deze weg willen wij u informeren over de algehele vervroegde aflossing van de lening GUBO Bouw met leningnummer 00049196. Zojuist hebben wij de reguliere rente en aflossing van uw openstaande bedrag vermeerderd met 6 extra maanden vergoedingsrente pro rato uw investering op uw rekening courant bijgeschreven. Wij danken u mede namens de ondernemer voor uw vertrouwen.
Op dinsdag 6 januari 2026 13:43 schreef boertje2024 het volgende: SIG heeft de toegezegde bedragen, welke nog niet geinvesteerd zijn in 2025 al meegenomen in het overzicht. Heel irritant. Nu lijken mijn investeringen groter dan ze zijn in 2025.
Volgens mij is dat ieder jaar zo geweest. Gewoon tzt de jaaropgave gebruiken, die klopt volgens mij (zo even uit mijn hoofd) wel.
De financieringsbehoefte bestaat naast de herfinanciering van de bestaande Collin lening ook uit het grotendeels aflossen van de Coronasteun. Als zekerheid geldt de bestaande eerste hypothecaire inschrijving van ¤ 415.000,- op het eigen vastgoed in Elsloo met een gezamenlijke WOZ-waarde 2024 van ¤ 662.000,-.
De financieringsbehoefte bestaat naast de herfinanciering van de bestaande Collin lening ook uit het grotendeels aflossen van de Coronasteun. Als zekerheid geldt de bestaande eerste hypothecaire inschrijving van ¤ 415.000,- op het eigen vastgoed in Elsloo met een gezamenlijke WOZ-waarde 2024 van ¤ 662.000,-.
Beide linkje meer dan welkom. Ik zit in Notten #1, wellicht krijgen we nog een linkje.
SPOILER
Misschien kunnen ze daarover ook beter een melding zetten bij "Beheer saldo" in je account vóórdat men gaat utibetalen? Iets zoals: "Tip: opnames zijn gratis. Bij frequent gebruik kunnen beheerkosten voor iedereen stijgen. Automatische terugstorting is in te stellen via je accountinstellingen." Voorkomt waarschijnlijk een hele hoop extra opnamen, ik had ook geen enkel idee dat dit zo kostbaar voor ze was.
[..] Yep, hij begint weer van vooraf aan. Doch met een hogere WOZ nu.
Eerder had hij naast de Collin lening ook nog de coronasteun, die komt nu bij de nieuwe Collin lening. Maar ook nog eens 50k overige kosten en werkkapitaal erbij nu. Maar het pandje is nu wel in waarde gestegen.
[..] Eerder had hij naast de Collin lening ook nog de coronasteun, die komt nu bij de nieuwe Collin lening. Maar ook nog eens 50k overige kosten en werkkapitaal erbij nu. Maar het pandje is nu wel in waarde gestegen.
Na financiering is er binnen de Notten groep geen sprake meer van overige financieringen. Men maakt wel gebruik van de inkoopcombinatie GMS, als crediteur met een doorlopende betaaltermijn van 2 à 3 maanden. Daarnaast zal er na de deelaflossing nog ongeveer ¤ 55.000,- aan Coronasteun openstaan.
Als ik dit zo lees blijft er ook nog wat corona schuld open staan.
Op donderdag 4 december 2025 20:16 schreef Soulfreak het volgende: Ik heb vandaag zowaar eens een update ontvangen van een oud project van Capital Circle. Problemen / achterstand sinds maart 2024, nog wel onregelmatig enkele termijnbetalingen ontvangen, de laatste keer was in april dit jaar en betrof de termijn van september vorig jaar. In al die 22 maanden is nooit een update verstuurd.
SPOILER
Vandaag nieuwe update over dit oude project van Capital Circle
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En zowaar ook 2 termijnen ontvangen. Waren zie ik in mij account al 24 december uitgekeerd en die dag ook via automatische opname opgenomen, maar vandaag pas ontvangen op mijn betaalrekening. Nog 5 termijnen te gaan van dit project, zou dit dan toch nog helemaal goedkomen?
Ouders nog steeds woonachtig boven de winkel, terwijl die 75 jaar geleden de zaak zijn gestart. Dan zijn ze diep in de 90!
Als ik op wozwaardeloket.nl kijk voor beide panden, kom ik op ¤214k + ¤244k = ¤458k. Dat scheelt nogal met de ¤662k die Collin noemt. Wordt het zakelijke deel/oppervlakte niet meegerekend door wozwaardeloket en zit daar het verschil?
[..] Hier 45 opnames in 2025 (handmatig en automatisch) en geen mail gehad. Ze kunnen ook nog kijken naar de instelling van automatisch terugstorten. Ze kijken nu bv. naar de laatste investering en niet naar de laatste handmatige terugstorting. Ik heb meermaals gehad dat ik donderdagavond het saldo handmatig opnam en dat Collin dit zondag erop nog een keer automatisch deed. Ik zou zelf na een handmatige opname de automatische opnames opschorten met het aantal ingestelde dagen.
deze man doet dat waarschijnlijk letterlijk iedere dag dus moet je nagaan 365 opnames
[..] deze man doet dat waarschijnlijk letterlijk iedere dag dus moet je nagaan 365 opnames
Vrijdag en zaterdag heeft sowieso geen zin om op te nemen omdat deze opnames maandag pas op de betaalrekening wordt bijgeschreven. Ik denk dat het maximaal gaat om 260 opnames. Uiteraard totaal niet nodig om zo vaak op te nemen. Zeker niet als je nog regelmatig investeert.
[..] Yep, hij begint weer van vooraf aan. Doch met een hogere WOZ nu.
Zelf zit ik ook in de 1e lening en daar heeft hij op 1 termijn na (maart 2025 wat na 1 week al weer was ingelopen) netjes aan zijn verplichtingen voldaan. Aan de andere kant blijft het natuurlijk een schoenenboer en daar heb ik slechte ervaringen mee en winstmarge niet geweldig. Dit is dus m.i. zeker geen risicoloos project maar de zekerheden zijn nog steeds goed. Wel vraag ik mij af of de bovenwoningen een zelfstandige ingang hebben. Dat zou belangrijk zijn als er ooit verkocht moet worden. Ook is de woz-waarde de afgelopen 5 jaar met 117k gestegen en de rente gaat hierbij van 7% naar 8%.
Al met al rol ik hem door en verhoog ik mijn investeringsbedrag.
[..] Ouders nog steeds woonachtig boven de winkel, terwijl die 75 jaar geleden de zaak zijn gestart. Dan zijn ze diep in de 90!
Als ik op wozwaardeloket.nl kijk voor beide panden, kom ik op ¤214k + ¤244k = ¤458k. Dat scheelt nogal met de ¤662k die Collin noemt. Wordt het zakelijke deel/oppervlakte niet meegerekend door wozwaardeloket en zit daar het verschil?
Klopt. De woz waarde van het bedrijfsdeel was ten tijden van de start van het vorige project 210k dus dat zou betekenen dat deze waarde de afgelopen 5 jaar ongeveer gelijk is gebleven.
[..] Misschien kunnen ze daarover ook beter een melding zetten bij "Beheer saldo" in je account vóórdat men gaat utibetalen? Iets zoals: "Tip: opnames zijn gratis. Bij frequent gebruik kunnen beheerkosten voor iedereen stijgen. Automatische terugstorting is in te stellen via je accountinstellingen." Voorkomt waarschijnlijk een hele hoop extra opnamen, ik had ook geen enkel idee dat dit zo kostbaar voor ze was.
Ik zie in mijn account deze optie niet, hoe moet je dat doen?
[..] [..] Zelf zit ik ook in de 1e lening en daar heeft hij op 1 termijn na (maart 2025 wat na 1 week al weer was ingelopen) netjes aan zijn verplichtingen voldaan. Aan de andere kant blijft het natuurlijk een schoenenboer en daar heb ik slechte ervaringen mee en winstmarge niet geweldig. Dit is dus m.i. zeker geen risicoloos project maar de zekerheden zijn nog steeds goed. Wel vraag ik mij af of de bovenwoningen een zelfstandige ingang hebben. Dat zou belangrijk zijn als er ooit verkocht moet worden. Ook is de woz-waarde de afgelopen 5 jaar met 117k gestegen en de rente gaat hierbij van 7% naar 8%.
Al met al rol ik hem door en verhoog ik mijn investeringsbedrag.
Ik neem hem voor het minimale bedrag mee o.a. vanwege de lage LTV van dit nette winkelpand. Met een winst van 18K in 2024 en een forse schuldenlast zou hij beter de schoenen aan de wilgen kunnen hangen. Voor een baas gaan werken en cashen op het pand Misschien doet hij dat wel als de ouders er niet meer zijn.
[..] dank voor reaktie maar daar zie ik niets van dien aard
Bij Mijn Collin | Account instellingen, onderdeel Persoonlijk en daar onderaan heb ik de instelling Automatische terugstoring na xx dagen, jij niet? (precies boven de twee knoppen profilefoto wijzigen en e-mailadres wijzigen)
[..] Bij Mijn Collin | Account instellingen, onderdeel Persoonlijk en daar onderaan heb ik de instelling Automatische terugstoring na xx dagen, jij niet? (precies boven de twee knoppen profilefoto wijzigen en e-mailadres wijzigen)
Gevonden dankzij de details in jouw post , daar had ik het niet verwacht, dank!
Op FD een bericht waarin zijdelings wordt vermeld dat kleine rijschoolhouders zwaar in de problemen komen door het aanhoudende winterweer. Hopen dat dat voor "onze" rijschool beperkt blijft.
By being a racing driver means - you are racing with other people. And if you no longer go for a gap, that exists, you are no longer a racing driver. Because we are competing. We are competing to win. And the main motivation to all of us is to compete for a victory. ~ Ayrton Senna
S. Dokter en F. Dokter ¤ 445.000 | 7,0 % rente | 18 maanden 1ste hypotheek- waarde van ¤ 515.000,- op basis van een taxatierapport met waardepeildatum 26-11-2025.
Peildatum WOZ-waarde 01-01-2024 467.000 euro 01-01-2023 400.000 euro 01-01-2022 538.000 euro
S. Dokter en F. Dokter ¤ 445.000 | 7,0 % rente | 18 maanden 1ste hypotheek- waarde van ¤ 515.000,- op basis van een taxatierapport met waardepeildatum 26-11-2025.
Peildatum WOZ-waarde 01-01-2024 467.000 euro 01-01-2023 400.000 euro 01-01-2022 538.000 euro
Linkje S. Dokter en F. Dokter :
SPOILER
Ik vind eigenlijk de rente net een half procentje te laag voor deze LTV maar vanwege hoe dit valt afgezet tegen de peildata voor box 3 neem ik deze waarschijnlijk toch wel mee
[..] Ik vind eigenlijk de rente net een half procentje te laag voor deze LTV maar vanwege hoe dit valt afgezet tegen de peildata voor box 3 neem ik deze waarschijnlijk toch wel mee
Projecten die deels aflossen zijn nu toch interessanter voor peildatumcriterium?
[..] Projecten die deels aflossen zijn nu toch interessanter voor peildatumcriterium?
Zeker maar deze valt zo dat je maar 1x de peildatum mee pakt. Nou ja dat is vooral afhankelijk wat er besloten wordt over box 3 in 2027 natuurlijk.
Ik kom hiervoor (met diamant) uit op 4,1% met de huidige regels als ik rekening houdt met 36%*6% VRH over de hele looptijd. Dat vind ik nog wel acceptabel voor dit project met niet zo'n heel groot risico.
Ik was voornemens te investeren maar toch online even gekeken. Het appartement heeft 42m2 oppervlakte en valt bij een nieuw huurder dus onder de middenhuur regels tegen max 1200 euro per maand. Dat betekent dat er op dat moment accuut een uitdaging ligt en het appartement verkocht moet worden. Op basis hiervan sla ik over.
Op woensdag 7 januari 2026 11:01 schreef bonenstaak het volgende: Ik was voornemens te investeren maar toch online even gekeken. Het appartement heeft 42m2 oppervlakte en valt bij een nieuw huurder dus onder de middenhuur regels tegen max 1200 euro per maand. Dat betekent dat er op dat moment accuut een uitdaging ligt en het appartement verkocht moet worden. Op basis hiervan sla ik over.
42m2 valt niet altijd onder de middenhuur (lees Corop regio -> (+30-40 punten), desalniettemin verwacht ik dat je in dit betreffende geval gelijk hebt. Vandaar ook de shortstay verhuur, dan valt die erbuiten;-)
[..] Zeker maar deze valt zo dat je maar 1x de peildatum mee pakt. Nou ja dat is vooral afhankelijk wat er besloten wordt over box 3 in 2027 natuurlijk.
Ik kom hiervoor (met diamant) uit op 4,1% met de huidige regels als ik rekening houdt met 36%*6% VRH over de hele looptijd. Dat vind ik nog wel acceptabel voor dit project met niet zo'n heel groot risico.
Box 3 2027 is gelijk aan 2026. Behoudens een kleine tariefwijziging wat afgesproken kan worden in de formatie.
Op woensdag 7 januari 2026 11:40 schreef Fredericm het volgende: Linkje collin RE/SA grundbesitz. Lijkt mij degelijk. Vonden we van Benner waarschijnlijk ook.
SPOILER
Ik doe pas mee als ze een vermogen hebben van 300 miljoen (en zelfs dan twijfel ik nog)
[..] 42m2 valt niet altijd onder de middenhuur (lees Corop regio -> (+30-40 punten), desalniettemin verwacht ik dat je in dit betreffende geval gelijk hebt. Vandaar ook de shortstay verhuur, dan valt die erbuiten;-)
Totdat iemand de shortstay aanvecht, omdat het gewoon omzeilen van de huur regels is. Dan zit er ineens permanente huurder in. Gebeurt ook wel eens volgens mij.
[..] Totdat iemand de shortstay aanvecht, omdat het gewoon omzeilen van de huur regels is. Dan zit er ineens permanente huurder in. Gebeurt ook wel eens volgens mij.
Dat is niet mogelijk - mits je de juiste regels toepast.
Op woensdag 7 januari 2026 11:40 schreef Fredericm het volgende: Linkje collin RE/SA grundbesitz. Lijkt mij degelijk. Vonden we van Benner waarschijnlijk ook.
SPOILER
Ik vraag me af hoe jullie dit ontwikkelproject beoordelen tegen de toch wat stagnerende woningmarkt in (voormalig oost-)duitsland als ik alle moeizame aflossing/herfinancieringen bijvoorbeeld bij duitse cre projecten zie en ook een andre groot duits project bij ccf al snel wat hobbels lijkt te moeten nemen. Daar komt ook het ontwikkelrisico nog bij met een ltv NA realisatie van zo'n 89% obv taxatie (ik heb bedragen niet nagerekend), een LTV van 90% op een ontwikkelproject met zie ik niet echt als iets degelijks of beperkt risico (daar is overigens die 9% rente dan ook naar), of mis ik hier wat?
[..] Ik denk dat het een fout in de mail is. Het is op 5-1 bijgeschreven op het wallet, dus een tussentijdse aflossing in 2026.
In 2023 en 2024 hebben ze het ook in januari gedaan. In 2025 dus geen extra aflossing.
De extra aflossing van pulsar staat in de wallet op 5-1-26, maar in het aflossingschema op 31-12. Ik vermoed dat ze deze toch voor 2025 laten meetellen en deze in 2026 nog een keer wat aflossingsvrij kan aflossen.
De ondernemers hebben de mogelijkheid om éénmaal per kalenderjaar maximaal 10% van het oorspronkelijke leenbedrag af te lossen zonder extra vergoedingsrente. De looptijd zal hierbij gelijk blijven.
[..] De ondernemers hebben de mogelijkheid om éénmaal per kalenderjaar maximaal 10% van het oorspronkelijke leenbedrag af te lossen zonder extra vergoedingsrente. De looptijd zal hierbij gelijk blijven.
Oké op die manier, helder.
[..] De extra aflossing van pulsar staat in de wallet op 5-1-26, maar in het aflossingschema op 31-12. Ik vermoed dat ze deze toch voor 2025 laten meetellen en deze in 2026 nog een keer wat aflossingsvrij kan aflossen.
Er staat nog een klein bedrag open en de rente is niet erg hoog dus van mij mogen ze de lening helemaal aflossen deze maand
De uitslag van de stemronde op basis van de ontvangen respons is als volgt:
Percentage eens: 81.83%
Percentage oneens: 18.17%
Ondertussen heeft de curator ons medegedeeld dat men nog in onderhandeling is met de koper over de laatste punten en komma's waarna de koopovereenkomst naar verwachting getekend zal worden.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik lees hier alleen niets over de ¤150.000,- die aangehouden zou worden als bouwdepot. Betalingen stopten nog net geen half jaar na begin lening. Zou dit bedrag al volledig zijn uitbetaald aan leningnemer?
Afgelopen december heeft Kifid een uitspraak gedaan waar gve partij was in een zaak die over boete- of compensatierente gaat bij het opeisen van de lening door het platform (wegens wanbetaling bijvoorbeeld).
Ik ken deze case verder niet, maar ik kan me zomaar voorstellen dat dit toch best wat impact kan hebben en ze bij gve iets uit te leggen hebben aan de investeedrers.
Want stel dat ik als mkb ondernemer een lening ben aangegaan en ik ik wil vervroegd aflossen maar wil geen eigenlijk niet de van toepassing zijnde boeterente betalen, dan stop ik dus gewoon met betalen en wacht tot het platform de lening opeist, dan betaal ik vervolgens direct conform opeisen de hoofdsom en de lopende rente maar wel zonder de boeterente, conform deze uitspraak zou ik dan gewoon aan alle verplichtingen hebben voldaan.
Op woensdag 7 januari 2026 18:34 schreef tnhb het volgende: Afgelopen december heeft Kifid een uitspraak gedaan waar gve partij was in een zaak die over boete- of compensatierente gaat bij het opeisen van de lening door het platform (wegens wanbetaling bijvoorbeeld).
Ik ken deze case verder niet, maar ik kan me zomaar voorstellen dat dit toch best wat impact kan hebben en ze bij gve iets uit te leggen hebben aan de investeedrers.
Want stel dat ik als mkb ondernemer een lening ben aangegaan en ik ik wil vervroegd aflossen maar wil geen eigenlijk niet de van toepassing zijnde boeterente betalen, dan stop ik dus gewoon met betalen en wacht tot het platform de lening opeist, dan betaal ik vervolgens direct conform opeisen de hoofdsom en de lopende rente maar wel zonder de boeterente, conform deze uitspraak zou ik dan gewoon aan alle verplichtingen hebben voldaan.
Dit gaat over de escaperoom.
[ Bericht 0% gewijzigd door KrekelJapie op 07-01-2026 19:25:59 ]
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik lees hier alleen niets over de ¤150.000,- die aangehouden zou worden als bouwdepot. Betalingen stopten nog net geen half jaar na begin lening. Zou dit bedrag al volledig zijn uitbetaald aan leningnemer?
Inderdaad vraagje, dan zou er al aardig verbouwd moeten zijn ;
proj 48728 betreft lening van 680k (incl bouwdepot 150k) met 1e hypo op pand dat na verbouwing een waarde zou hebben van 770k. . Zekerheden HA+1ehypo+pandrecht huur+2ehypo op pandje Hoogstraat 42. Nu bieding van 650k -/- kosten
Je hebt ook nog proj 48923 Hoogstraat 42 Landgraaf (HA+1e hypo+pandrecht huur) , hier zijn de bet (rente) gestopt na 10 term. Dit wordt ook verkocht. Lening 250k / WOZ 289k / tax waarde 345k, blijkbaar is de opbr hiervan niet voldoende om aflos+rente te voldoen aan de CCF invest.
Er was sprake van 1.365k EV in de OG portefeuille, met een OG waarde obv tax+woz van bijna 4.000k met daartegen over schulden van 2.625k volgens bekijkdocu.
Dus van 48923 zullen we nog wel een updateje krijgen als de Hoogstraat verkocht is.
Onze OGmagnaatje Kevin B had nog meer pandjes een stuk op 26 eenheden Zie onderstaand uittreksel uit CCF proj 50017 SamSam Participaties BV waarin ook gesproken wordt over een gezamenlijke materiele borg van 250k
Zijn vastgoedportefeuille omvat vijf objecten met in totaal 26 eenheden. De totale waarde van hiervan is meer dan ¤ 3.200.000,-. Collin Crowdfund kent Kevin van leningnummers 00048728 en 00048923 waarin hij tot nu toe zijn betaalverplichtingen stipt is nagekomen. De ondernemers kennen elkaar al sinds hun kinderjaren. Hun families werken al langer samen aan vastgoed- en horecaprojecten.
Al met al zullen het geen hele grote bleeders worden. Dan blijft ook nog de HA over, ben er nog niet achter of Kevin een "Rene Frogert Eigen Huis" heeft. Weet niet wat de status is van SamSam, maar ken altijd nog gezellie in de vriendenkring worden
Hetgeen ook mij weer leert dat indien de ¤cashflow niet op orde is er dan geen Cash is King is. Kevin is dus NieGeschikt. Dus very kritisch blijven op de OG projecten. En niet altijd vertrouwen op 2e hypo's
[ Bericht 2% gewijzigd door peterc op 07-01-2026 19:58:58 ]
Op woensdag 7 januari 2026 18:34 schreef tnhb het volgende: Afgelopen december heeft Kifid een uitspraak gedaan waar gve partij was in een zaak die over boete- of compensatierente gaat bij het opeisen van de lening door het platform (wegens wanbetaling bijvoorbeeld).
Dan mogen ze wel als de wiedeweerga de de leningsvoorwaarden voor nieuwe en te herziene overeenkomsten gaan aanpassen.
[..] Inderdaad vraagje, dan zou er al aardig verbouwd moeten zijn ;
Als het bouwdepot al op is, zou de verbouwing inderdaad al flink gevorderd moeten zijn of zelfs afgerond en zou ik een hogere verkoopprijs verwachten. Tenzij de staat van het pand zodanig was dat het bedrag van ¤150.000 niet voldoende was en je nu met een half af pand zit.
quote:
Onze OGmagnaatje Kevin B had nog meer pandjes een stuk op 26 eenheden
Wat betreft zijn andere pandjes, daar had Collin al eerder beslag op gelegd
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het is dan alleen wel de vraag of daar dan wel genoeg overwaarde op zit om het restant + achterstallige rente te kunnen betalen.
[..] Dan mogen ze wel als de wiedeweerga de de leningsvoorwaarden voor nieuwe en te herziene overeenkomsten gaan aanpassen.
De rechter heeft dus geoordeeld dat er geen boeterente berekend mag worden als de gehele lening ineens opgeëist word. Jammer, maar helaas voor mij als investeerder. GvE dient dit uiteraard wel direct aan te passen voor toekomstige projecten.
Alleen doet dat niets af aan de vertragingsrente voor de leningnemer. Die verwacht ik nog steeds en die staan zonder onduidelijkheden in de algemene regels van GvE. Als die uiteindelijk niet betaald worden dan zal GvE waarschijnlijk een hoop nieuwe klachten kunnen verwachten van investeerders.
quote:
Artikel 22. Niet-tijdige betaling door de Projecteigenaar 22.1 Bij niet-tijdige en/of niet-volledige betaling van een uit hoofde van de Overeenkomst Lening verschuldigd bedrag is de Projecteigenaar over het niet of niet-tijdig betaalde bedrag gedurende de tijd dat hij niet nakomt direct dagelijks Vertragingsrente verschuldigd aan Investeerders, tenzij er een Vervangende Betaling is gedaan voor de niet of niet tijdig verrichte betaling. Op het moment dat de Projecteigenaar een verschuldigd bedrag niet of niet tijdig betaalt, en hiervoor geen Vervangende Betaling wordt gedaan, begint de Vertragingsrente te lopen over het geheel van de op dat moment door Projecteigenaar niet verrichte betalingen. https://www.geldvoorelkaar.nl/algemene-voorwaarden/
[..] De rechter heeft dus geoordeeld dat er geen boeterente berekend mag worden als de gehele lening ineens opgeëist word. Jammer, maar helaas voor mij als investeerder. GvE dient dit uiteraard wel direct aan te passen voor toekomstige projecten.
Alleen doet dat niets af aan de vertragingsrente voor de leningnemer. Die verwacht ik nog steeds en die staan zonder onduidelijkheden in de algemene regels van GvE. Als die uiteindelijk niet betaald worden dan zal GvE waarschijnlijk een hoop nieuwe klachten kunnen verwachten van investeerders. [..]
Alleen is de vertragingsrente bij GvE gelijk aan de afgesproken rente. Lijkt me logisch dat deze betaald moet worden. Ik zou liever een verhoogde rente zien in de Algemene Voorwaarden.
Ik ben in deze casus ook benieuwd hoe de restschuld voldaan gaat worden omdat het onderpand zeer vermoedelijk niet voldoende heeft opgeleverd om de hoofdsom en vertragingsrente te voldoen.
De ondernemers hebben nu echt geen lekkere track record met betalen. Slecht drie termijnen voldaan sinds januari 2024 en hierna 0 euro rente voldaan.
Op woensdag 7 januari 2026 20:15 schreef Soulfreak het volgende: Als het bouwdepot al op is, zou de verbouwing inderdaad al flink gevorderd moeten zijn of zelfs afgerond en zou ik een hogere verkoopprijs verwachten. Tenzij de staat van het pand zodanig was dat het bedrag van ¤150.000 niet voldoende was en je nu met een half af pand zit.
In de update van 18-06-2025 stond: "In de kern lijken persoonlijke problemen van de ondernemer de oorzaak te zijn van vertraging in de verbouwing en als gevolg daarvan de ontstane betalingsachterstanden". Toch een beetje wazig allemaal, bouwdepot volledig uitbetaald door CCF maar verbouwing nooit begonnen of nooit afgemaakt? Dit is ook een aanname op basis van de lagere verkoopprijs.
En waarom blijkt het andere pand waar een 2e hypotheek op zit geen cent waard opeens? Heeft hij een sloopkogel doorheen gehaald zeker.
Nouja, ik neem aan dat we er zonder kleerscheuren vanaf komen ivm de rest van de portefeuille, maar anders zou ik toch meer willen weten van CCF.
[..] In de update van 18-06-2025 stond: "In de kern lijken persoonlijke problemen van de ondernemer de oorzaak te zijn van vertraging in de verbouwing en als gevolg daarvan de ontstane betalingsachterstanden". Toch een beetje wazig allemaal, bouwdepot volledig uitbetaald door CCF maar verbouwing nooit begonnen of nooit afgemaakt? Dit is ook een aanname op basis van de lagere verkoopprijs.
Maar daar staat niet dat het bouwdepot al volledig uitbetaald is. Als er vertraging was in de verbouwing en de aannemer minder dan gepland heeft gedaan, zou die voor dat niet gedane werk ook geen facturen indienen die betaald moeten worden uit het bouwdepot. Maar we weten het niet want er wordt niets over het bouwdepot gezegd, ook niet in eerdere updates. Ik vrees alleen dat het wel allemaal uitbetaald is, anders zou Collin wel melden dat er nog een bedrag in het depot staat en misschien dat bedrag zelfs al terug betaald hebben aan de investeerders.
quote:
En waarom blijkt het andere pand waar een 2e hypotheek op zit geen cent waard opeens? Heeft hij een sloopkogel doorheen gehaald zeker.
Misschien een taxatie die iets te rooskleurig was?
WOZ-waarde Peildatum WOZ-waarde 01-01-2024 289.000 euro 01-01-2023 275.000 euro 01-01-2022 253.000 euro
[..] Maar daar staat niet dat het bouwdepot al volledig uitbetaald is. Als er vertraging was in de verbouwing en de aannemer minder dan gepland heeft gedaan, zou die voor dat niet gedane werk ook geen facturen indienen die betaald moeten worden uit het bouwdepot. Maar we weten het niet want er wordt niets over het bouwdepot gezegd, ook niet in eerdere updates. Ik vrees alleen dat het wel allemaal uitbetaald is, anders zou Collin wel melden dat er nog een bedrag in het depot staat en misschien dat bedrag zelfs al terug betaald hebben aan de investeerders. [..]
Als het (deels) niet was uitbetaald had ik het nu wel op onze rekening courant verwacht. Dus het zal wel uitbetaald zijn en daar heb ik eigenlijk wel wat kritische vragen over, maar ik laat het zelf maar even gaan totdat ik daadwerkelijk moet afboeken op deze lening.
Te gek En maar groot grond bezitter worden
Snap alleen niet dat het niet in de achterstand voorkomt er speelt iets anders
Er is ook niets failliet en het was ook niet voor verkoop geloof ik.. Dus geld moet hij wel kunnen betalen hij zal het wel willen herfinancieren dat denk ik en met de huuropbrengsten langzaam afbetalen
[ Bericht 16% gewijzigd door Boyette op 07-01-2026 22:47:18 ]
Heden 3 termijnen ontvangen voor Het Vuur LAB. B.V. 00051991. Er zal wel een update volgen, want de aflossing is de helft lager dan normaal, en ook de rente is gehalveerd.
Op woensdag 7 januari 2026 22:43 schreef ovdm het volgende: Heden 3 termijnen ontvangen voor Het Vuur LAB. B.V. 00051991. Er zal wel een update volgen, want de aflossing is de helft lager dan normaal, en ook de rente is gehalveerd.
Meen je niet .. heeft dat belletje toch geholpen afgelopen week en het feit dat we zijn huis wilden kopen..zie je wel
Update
Mij heeft ie niets betaald hoor
104 achterstand kan dat ook al
Is er geen wet gelijke behandeling
[ Bericht 5% gewijzigd door Boyette op 08-01-2026 02:22:40 ]
Zo stom dat je hier geen screenshots kunt delen. Ik heb echt 3 termijnen binnen van Vuur. Periode 3 (die was gecorrigeerd, omdat het TOEN AL mis ging), periode 4 en 5.
Wel grappig, rente gehalveerd, maar kosten (en BTW) gelijk aan termijn 1 en 2....iets gaat er niet helemaal lekker.
Snap alleen niet dat het niet in de achterstand voorkomt er speelt iets anders
Er is ook niets failliet en het was ook niet voor verkoop geloof ik.. Dus geld moet hij wel kunnen betalen hij zal het wel willen herfinancieren dat denk ik en met de huuropbrengsten langzaam afbetalen
Beide projecten waren inderdaad al enkele maanden geleden bezig met een herfinanciering welke tot nu toe niet afgerond is. Ik hoop dat het bijzonder beheer de druk kan opvoeren om een aflossing al dan niet via herfinanciering CCF te realiseren.
[..] Beide projecten waren inderdaad al enkele maanden geleden bezig met een herfinanciering welke tot nu toe niet afgerond is. Ik hoop dat het bijzonder beheer de druk kan opvoeren om een aflossing al dan niet via herfinanciering CCF te realiseren.
Die herfinanciering gaan we dan wel allin neem ik aan? Die rus willen we klem zetten..
Op woensdag 7 januari 2026 23:03 schreef ovdm het volgende: Zo stom dat je hier geen screenshots kunt delen. Ik heb echt 3 termijnen binnen van Vuur. Periode 3 (die was gecorrigeerd, omdat het TOEN AL mis ging), periode 4 en 5.
Wel grappig, rente gehalveerd, maar kosten (en BTW) gelijk aan termijn 1 en 2....iets gaat er niet helemaal lekker.
Hoezo rente gehalveerd?
Oh ja nu zie ik het ook.. ik had alleen de achterstand gecheckt.. na een paar keer betalen heeft ie maar besloten de helft te betalen maar in december helemaal niet meer..
En de aflossing die toch al minimaal was is ook gehalveerd..
Misschien met een paar mensen eens zijn showroom bezoeken en onder het genot van een gegrilde bokworst aangeven dat we verwachten dat dit op zijn minst in overleg kan?
Balen dat Zorg door P*uck ook is gestopt met betalen. Collin beheer gaf aan dat er wat problemen zijn met opzet van de onderneming en ze het onderpand gingen verkopen. Staat nog niet op Funda. Zou net goed moeten komen.
van een redelijk overzichtelijke fix-and-flip zo lijkt op het eerste gezicht.
SPOILER
Verwacht beperkt R 97k, en de 1e 8mnd rente mee in de lening,
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Vindt het nog geen super Cash is King. Buiten het risico van bouwvertraging, kostenverhogingen en het evt langer te koop staan van de appartementen. De splitsing en flip lijkt me inderdaad relatief eenvoudig, geen echt grote bouwkundige aanpassingen.
[ Bericht 13% gewijzigd door peterc op 08-01-2026 11:29:30 ]
[..] De ondernemers hebben nu echt geen lekkere track record met betalen. Slecht drie termijnen voldaan sinds januari 2024 en hierna 0 euro rente voldaan.
Precies, en alleen maar tegenwerken volgens mij, aangezien we ook van GVE een update kregen dat ze excuses moesten maken aan de eigenaren. Ik vind het kwijtschelden van de boeterente niet zo'n probleem, maar het niet betalen van enig termijn/rente al twee jaar lang terwijl de toko gewoon open is echt niet ondernemers waardig.
[..] Verwacht beperkt R 97k, en de 1e 8mnd rente mee in de lening,
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Vindt het nog geen super Cash is King. Buiten het risico van bouwvertraging, kostenverhogingen en het evt langer te koop staan van de appartementen. De splitsing en flip lijkt me inderdaad relatief eenvoudig, geen echt grote bouwkundige aanpassingen.
Ik neem zelf al een tijdje nauwelijks tot geen projecten meer mee die amper aflossen gedurende de looptijd. Iets teveel herfinancieringsgedoe de laatste tijd.
N.a.v. een vraag aan Collin kreeg ik overigens het bericht dat Art*st M*to opgelicht zou zijn, wellicht dat daarom ook geen rente meer betaald wordt. Dat is echter wel een andere boodschap dan in de officiële communicatie uit oktober waarin er wel sprake was van rentebetalingen.
Als je dan (en dat is nog conservatief) er 15% prijsstijging bij doet tussen begin 2024 en nu zit je exclusief de winkel al op ¤ 1,4 miljoen. Dus zo gek lijkt die waardering niet te zijn
Ja het wordt bijna standaard lijkt het wel. De 8% en 9% worden eerder uitzondering op de regel terwijl dit vorig jaar eerder was bij de 6,5% en 7%. Punt is dat ze toch wel volraken, ook al is het maar 6,5%.
Als je dan (en dat is nog conservatief) er 15% prijsstijging bij doet tussen begin 2024 en nu zit je exclusief de winkel al op ¤ 1,4 miljoen. Dus zo gek lijkt die waardering niet te zijn
Pand loopt een stuk naar achteren door zie WOZ waardeloket / kadastrale kaart
Vooropgesteld dat het wat mij betreft teleurstellend is scheelt het mij een hoop tijd aangezien ik projecten beneden de 7% geeneens bekijk. Daarnaast kijk ik ook niet naar kortlopende projecten (12 maanden of minder) dus dan valt er wel heel veel af. Keuzes, keuzes en keuzes...
jongens iemand een mening over die verbouwingen in leipzig van resa ccf? dat postkantoor gaat denk ik wel lukken maar die bestaande appartementen vind ik wel een dingetje..
Het is denk ik wel te doen maar de afhankelijkheid van de marktomstandigheden + dat alles goed loopt tijdens de verbouwing is wel heel groot, of te wel 100%..
Dat is wel een erg kleine schijf 2. Waarom die paar 1000 euro niet zelf gefinancierd om het allemaal administratief wat eenvoudiger (en waarschijnlijk goedkoper) te houden?
Op donderdag 8 januari 2026 17:44 schreef Boyette het volgende: jongens iemand een mening over die verbouwingen in leipzig van resa ccf? dat postkantoor gaat denk ik wel lukken maar die bestaande appartementen vind ik wel een dingetje..
Het is denk ik wel te doen maar de afhankelijkheid van de marktomstandigheden + dat alles goed loopt tijdens de verbouwing is wel heel groot, of te wel 100%..
wat denken jullie?
Zit al vol maar: projectontwikkeling, eindwaarde is niet veel groter dan lening dus er mag niks misgaan, rente en bouwkosten moeten door de crowd worden voorgeschoten dus bedrijf heeft zelf geen reserves. Voor Nederland zou 9% misschien nog redelijk zijn al denk ik dat ik hem hier ook had laten schieten. Voor Duitsland een absolute no-go.
[..] Zit al vol maar: projectontwikkeling, eindwaarde is niet veel groter dan lening dus er mag niks misgaan, rente en bouwkosten moeten door de crowd worden voorgeschoten dus bedrijf heeft zelf geen reserves. Voor Nederland zou 9% misschien nog redelijk zijn al denk ik dat ik hem hier ook had laten schieten. Voor Duitsland een absolute no-go.
hmm ok.. ik zit er al in maar kan me eventueel nog terugtrekken..
Ik vind op zich de locatie niet zo verkeerd en verwacht weinig problemen en vind het trackreckord van de ondernemer wel interessant dat ik hem dit gun.. en anders kun je je toch weer een leuk appartement in Leipzig toeeigenen..
maar ik zie ook wel de risico's.
Dat die duitsers toch elke keer bij ons geld komen halen baart me zorgen.. waar is het oud duits geld gebleven?
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Net bericht van Collin, voor mij geen reden om mijn investering terug te trekken, maar het project staat weer een beetje open en dat kan de komende vier dagen nog vaker gebeuren. Even in de gaten houden als je interesse hebt.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Net bericht van Collin, voor mij geen reden om mijn investering terug te trekken, maar het project staat weer een beetje open en dat kan de komende vier dagen nog vaker gebeuren. Even in de gaten houden als je interesse hebt.
zo te zien zit het gewoon vol.. maar ik zou hier niet in investeren.. louter om de reden hoe Ronny daar op de foto staat voor dat pand. Nonchalant met 1 hand in zijn zak en wijdbeens dan krijg je van mij geen cent..
[..] zo te zien zit het gewoon vol.. maar ik zou hier niet in investeren.. louter om de reden hoe Ronny daar op de foto staat voor dat pand. Nonchalant met 1 hand in zijn zak en wijdbeens dan krijg je van mij geen cent..
Ik zie alleen een nette man bij de pitch?
Edit: oh wacht nu zie ik het. vind ik niet echt een reden dat fotootje om af te haken. Met deze kou houd ik mijn handen ook graag op een warme plek Als hij maar genoeg geld in zijn zak heeft en daar lijkt het wel op.
Edit: oh wacht nu zie ik het. vind ik niet echt een reden dat fotootje om af te haken. Met deze kou houd ik mijn handen ook graag op een warme plek Als hij maar genoeg geld in zijn zak heeft en daar lijkt het wel op.
Mee eens, zelfs een aap in een chic driedelig kostuum kan er geïnteresseerd en misschien zelfs vermogend uitzien. Maar uiteindelijk blijft het een aap. Daarom kijk ik liever naar zekerheden, cashflow en structuur van het project dan naar een pose of een pak.
[..] Mee eens, zelfs een aap in een chic driedelig kostuum kan er geïnteresseerd en misschien zelfs vermogend uitzien. Maar uiteindelijk blijft het een aap. Daarom kijk ik liever naar zekerheden, cashflow en structuur van het project dan naar een pose of een pak.
Ik investeer altijd alleen op basis van de fotos daarom had ik zo veel vertrouwen in het firelab zag er allemaal gelikt uit
Dank voor de tip, heb in de loop van de avond leuk wat restjes meegepakt. Geen toprente maar ook vrij weinig risico, als morgen tenminste het dak niet naar beneden komt met een halve meter sneeuw en hij de opstalverzekering is vergeten…
[..] Dat die duitsers toch elke keer bij ons geld komen halen baart me zorgen.. waar is het oud duits geld gebleven?
Wat mij bijstaat is dat de gevraagde rentes in Duitsland hoger liggen dan in Nederland, alleen heb ik dat nooit verder uitgezocht. En wellicht dat in Nederland het investeringsklimaat (o.a. bereidheid om in dit soort projecten te investeren) beter is dan in Duitsland waardoor projecten binnen korte tijd gefund zijn.
[..] De splitsingsvergunning is reeds aangevraagd, en zal naar verwachting op het moment van uitboeken van de aankooptranche in ons bezit zijn.
Het kan dus zijn dat het geld wordt uitgeboekt zonder vergunning voor splitsen aangezien het geen voorwaarde is voor uitboeken.
Ja, dat zien we vaker. Op zich geen probleem, want volgens mij zijn de vergunningen er altijd gekomen. Ik heb geen voorbeeld waarin de vergunning níet gekomen is
[..] Ja, dat zien we vaker. Op zich geen probleem, want volgens mij zijn de vergunningen er altijd gekomen. Ik heb geen voorbeeld waarin de vergunning níet gekomen is
Ik zou er niet zomaar vanuit gaat dat vergunningen altijd rondkomen.