abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219768273
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 11:40 schreef Fredericm het volgende:
Linkje collin RE/SA grundbesitz.
Lijkt mij degelijk. Vonden we van Benner waarschijnlijk ook.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik doe pas mee als ze een vermogen hebben van 300 miljoen :7 (en zelfs dan twijfel ik nog)
Pecunia non olet
pi_219768383
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 10:22 schreef geritz81 het volgende:

[..]
Linkje S. Dokter en F. Dokter :
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En meteen linkje S. Dokter en F. Dokter 2:
SPOILER
pi_219768594
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 11:07 schreef impact9 het volgende:

[..]
42m2 valt niet altijd onder de middenhuur (lees Corop regio -> (+30-40 punten), desalniettemin verwacht ik dat je in dit betreffende geval gelijk hebt. Vandaar ook de shortstay verhuur, dan valt die erbuiten;-)
Totdat iemand de shortstay aanvecht, omdat het gewoon omzeilen van de huur regels is. Dan zit er ineens permanente huurder in. Gebeurt ook wel eens volgens mij.
pi_219768683
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 12:10 schreef FokkerCF het volgende:

[..]
Totdat iemand de shortstay aanvecht, omdat het gewoon omzeilen van de huur regels is. Dan zit er ineens permanente huurder in. Gebeurt ook wel eens volgens mij.
Dat is niet mogelijk - mits je de juiste regels toepast.
pi_219768788
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 12:17 schreef impact9 het volgende:

[..]
Dat is niet mogelijk - mits je de juiste regels toepast.
Short Stay vindt de gemeente Amsterdam weer niet zo leuk, met een bijbehorende vergunnigsplicht.
Ik ga me er in dit geval niet aan wagen....
-
pi_219769037
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 15:41 schreef Lezer8857 het volgende:

[..]
Ik heb navraag gedaan enkele dagen geleden maar nog geen reactie. Verwacht het begin komende week.
Update Art*m T*lmachev en M.A. D*ken

SPOILER
pi_219769233
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 11:40 schreef Fredericm het volgende:
Linkje collin RE/SA grundbesitz.
Lijkt mij degelijk. Vonden we van Benner waarschijnlijk ook.

SPOILER
Ik vraag me af hoe jullie dit ontwikkelproject beoordelen tegen de toch wat stagnerende woningmarkt in (voormalig oost-)duitsland als ik alle moeizame aflossing/herfinancieringen bijvoorbeeld bij duitse cre projecten zie en ook een andre groot duits project bij ccf al snel wat hobbels lijkt te moeten nemen. Daar komt ook het ontwikkelrisico nog bij met een ltv NA realisatie van zo'n 89% obv taxatie (ik heb bedragen niet nagerekend), een LTV van 90% op een ontwikkelproject met zie ik niet echt als iets degelijks of beperkt risico (daar is overigens die 9% rente dan ook naar), of mis ik hier wat?
pi_219769389
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 18:07 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Ik denk dat het een fout in de mail is. Het is op 5-1 bijgeschreven op het wallet, dus een tussentijdse aflossing in 2026.

In 2023 en 2024 hebben ze het ook in januari gedaan. In 2025 dus geen extra aflossing.
De extra aflossing van pulsar staat in de wallet op 5-1-26, maar in het aflossingschema op 31-12. Ik vermoed dat ze deze toch voor 2025 laten meetellen en deze in 2026 nog een keer wat aflossingsvrij kan aflossen.
pi_219769428
quote:
5s.gif Op woensdag 7 januari 2026 13:41 schreef nostra het volgende:

[..]
?
De ondernemers hebben de mogelijkheid om éénmaal per kalenderjaar maximaal 10% van het oorspronkelijke leenbedrag af te lossen zonder extra vergoedingsrente. De looptijd zal hierbij gelijk blijven.
pi_219769432
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 13:42 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
De ondernemers hebben de mogelijkheid om éénmaal per kalenderjaar maximaal 10% van het oorspronkelijke leenbedrag af te lossen zonder extra vergoedingsrente. De looptijd zal hierbij gelijk blijven.
Oké op die manier, helder.
pi_219769490
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 13:39 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
De extra aflossing van pulsar staat in de wallet op 5-1-26, maar in het aflossingschema op 31-12. Ik vermoed dat ze deze toch voor 2025 laten meetellen en deze in 2026 nog een keer wat aflossingsvrij kan aflossen.
Er staat nog een klein bedrag open en de rente is niet erg hoog dus van mij mogen ze de lening helemaal aflossen deze maand :9
pi_219770621
Stemmingsuitslag slopert De Knipe
quote:
De uitslag van de stemronde op basis van de ontvangen respons is als volgt:

Percentage eens: 81.83%

Percentage oneens: 18.17%

Ondertussen heeft de curator ons medegedeeld dat men nog in onderhandeling is met de koper over de laatste punten en komma's waarna de koopovereenkomst naar verwachting getekend zal worden.
pi_219770622
https://www.collincrowdfund.nl/wijnberg-bestratingen/

Veilig "deposito";-), incourant OG, dat wel.
Link welkom
pi_219770643
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 16:04 schreef impact9 het volgende:
https://www.collincrowdfund.nl/wijnberg-bestratingen/

Veilig "deposito";-), incourant OG, dat wel.
Link welkom
Die zou ik ook wel willen. Was bij de Urker dekkenboer net te laat
pi_219770723
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 16:07 schreef Bobby100 het volgende:

[..]
Die zou ik ook wel willen. Was bij de Urker dekkenboer net te laat
Heb ik gelukkig mee kunnen nemen voor mijn dubbele inleg. 6,5% laat ik lopen
pi_219770886
Stemronde heer Bla*uw

SPOILER
Ik lees hier alleen niets over de ¤150.000,- die aangehouden zou worden als bouwdepot. Betalingen stopten nog net geen half jaar na begin lening. Zou dit bedrag al volledig zijn uitbetaald aan leningnemer?
pi_219771590
Afgelopen december heeft Kifid een uitspraak gedaan waar gve partij was in een zaak die over boete- of compensatierente gaat bij het opeisen van de lening door het platform (wegens wanbetaling bijvoorbeeld).

Kifid uitspraak

Ik ken deze case verder niet, maar ik kan me zomaar voorstellen dat dit toch best wat impact kan hebben en ze bij gve iets uit te leggen hebben aan de investeedrers.

Want stel dat ik als mkb ondernemer een lening ben aangegaan en ik ik wil vervroegd aflossen maar wil geen eigenlijk niet de van toepassing zijnde boeterente betalen, dan stop ik dus gewoon met betalen en wacht tot het platform de lening opeist, dan betaal ik vervolgens direct conform opeisen de hoofdsom en de lopende rente maar wel zonder de boeterente, conform deze uitspraak zou ik dan gewoon aan alle verplichtingen hebben voldaan.
pi_219771937
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 18:34 schreef tnhb het volgende:
Afgelopen december heeft Kifid een uitspraak gedaan waar gve partij was in een zaak die over boete- of compensatierente gaat bij het opeisen van de lening door het platform (wegens wanbetaling bijvoorbeeld).

Kifid uitspraak

Ik ken deze case verder niet, maar ik kan me zomaar voorstellen dat dit toch best wat impact kan hebben en ze bij gve iets uit te leggen hebben aan de investeedrers.

Want stel dat ik als mkb ondernemer een lening ben aangegaan en ik ik wil vervroegd aflossen maar wil geen eigenlijk niet de van toepassing zijnde boeterente betalen, dan stop ik dus gewoon met betalen en wacht tot het platform de lening opeist, dan betaal ik vervolgens direct conform opeisen de hoofdsom en de lopende rente maar wel zonder de boeterente, conform deze uitspraak zou ik dan gewoon aan alle verplichtingen hebben voldaan.
Dit gaat over de escaperoom.

[ Bericht 0% gewijzigd door KrekelJapie op 07-01-2026 19:25:59 ]
pi_219772318
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 16:49 schreef Soulfreak het volgende:
Stemronde heer Bla*uw

SPOILER
Ik lees hier alleen niets over de ¤150.000,- die aangehouden zou worden als bouwdepot. Betalingen stopten nog net geen half jaar na begin lening. Zou dit bedrag al volledig zijn uitbetaald aan leningnemer?
Inderdaad vraagje, dan zou er al aardig verbouwd moeten zijn ;

proj 48728 betreft lening van 680k (incl bouwdepot 150k) met 1e hypo op pand dat na verbouwing een waarde zou hebben van 770k. . Zekerheden HA+1ehypo+pandrecht huur+2ehypo op pandje Hoogstraat 42. Nu bieding van 650k -/- kosten

Je hebt ook nog proj 48923 Hoogstraat 42 Landgraaf (HA+1e hypo+pandrecht huur) , hier zijn de bet (rente) gestopt na 10 term. Dit wordt ook verkocht. Lening 250k / WOZ 289k / tax waarde 345k, blijkbaar is de opbr hiervan niet voldoende om aflos+rente te voldoen aan de CCF invest.

Er was sprake van 1.365k EV in de OG portefeuille, met een OG waarde obv tax+woz van bijna 4.000k met daartegen over schulden van 2.625k volgens bekijkdocu.

Dus van 48923 zullen we nog wel een updateje krijgen als de Hoogstraat verkocht is.

Onze OGmagnaatje Kevin B had nog meer pandjes een stuk op 26 eenheden Zie onderstaand uittreksel uit CCF proj 50017 SamSam Participaties BV waarin ook gesproken wordt over een gezamenlijke materiele borg van 250k

Zijn vastgoedportefeuille omvat vijf objecten met in totaal 26 eenheden. De totale waarde van hiervan is meer dan ¤ 3.200.000,-. Collin Crowdfund kent Kevin van leningnummers 00048728 en 00048923 waarin hij tot nu toe zijn betaalverplichtingen stipt is nagekomen.
De ondernemers kennen elkaar al sinds hun kinderjaren. Hun families werken al langer samen aan vastgoed- en horecaprojecten.

Al met al zullen het geen hele grote bleeders worden. Dan blijft ook nog de HA over, ben er nog niet achter of Kevin een "Rene Frogert Eigen Huis" heeft. Weet niet wat de status is van SamSam, maar ken altijd nog gezellie in de vriendenkring worden

Hetgeen ook mij weer leert dat indien de ¤cashflow niet op orde is er dan geen Cash is King is.
Kevin is dus NieGeschikt. Dus very kritisch blijven op de OG projecten. En niet altijd vertrouwen op 2e hypo's

[ Bericht 2% gewijzigd door peterc op 07-01-2026 19:58:58 ]
pi_219772711
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 18:34 schreef tnhb het volgende:

Kifid uitspraak

Dan mogen ze wel als de wiedeweerga de de leningsvoorwaarden voor nieuwe en te herziene overeenkomsten gaan aanpassen.
pi_219772725
quote:
12s.gif Op woensdag 7 januari 2026 19:43 schreef peterc het volgende:

[..]
Inderdaad vraagje, dan zou er al aardig verbouwd moeten zijn ;
Als het bouwdepot al op is, zou de verbouwing inderdaad al flink gevorderd moeten zijn of zelfs afgerond en zou ik een hogere verkoopprijs verwachten. Tenzij de staat van het pand zodanig was dat het bedrag van ¤150.000 niet voldoende was en je nu met een half af pand zit.

quote:
Onze OGmagnaatje Kevin B had nog meer pandjes een stuk op 26 eenheden
Wat betreft zijn andere pandjes, daar had Collin al eerder beslag op gelegd

SPOILER
Het is dan alleen wel de vraag of daar dan wel genoeg overwaarde op zit om het restant + achterstallige rente te kunnen betalen.
pi_219772897
quote:
14s.gif Op woensdag 7 januari 2026 20:13 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Dan mogen ze wel als de wiedeweerga de de leningsvoorwaarden voor nieuwe en te herziene overeenkomsten gaan aanpassen.
De rechter heeft dus geoordeeld dat er geen boeterente berekend mag worden als de gehele lening ineens opgeëist word. Jammer, maar helaas voor mij als investeerder. GvE dient dit uiteraard wel direct aan te passen voor toekomstige projecten.

Alleen doet dat niets af aan de vertragingsrente voor de leningnemer. Die verwacht ik nog steeds en die staan zonder onduidelijkheden in de algemene regels van GvE. Als die uiteindelijk niet betaald worden dan zal GvE waarschijnlijk een hoop nieuwe klachten kunnen verwachten van investeerders.

quote:
Artikel 22. Niet-tijdige betaling door de Projecteigenaar
22.1 Bij niet-tijdige en/of niet-volledige betaling van een uit hoofde van de Overeenkomst Lening verschuldigd bedrag is de Projecteigenaar over het niet of niet-tijdig betaalde bedrag gedurende de tijd dat hij niet nakomt direct dagelijks Vertragingsrente verschuldigd aan Investeerders, tenzij er een Vervangende Betaling is gedaan voor de niet of niet tijdig verrichte betaling. Op het moment dat de Projecteigenaar een verschuldigd bedrag niet of niet tijdig betaalt, en hiervoor geen Vervangende Betaling wordt gedaan, begint de Vertragingsrente te lopen over het geheel van de op dat moment door Projecteigenaar niet verrichte betalingen.
https://www.geldvoorelkaar.nl/algemene-voorwaarden/
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_219773149
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 20:31 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
De rechter heeft dus geoordeeld dat er geen boeterente berekend mag worden als de gehele lening ineens opgeëist word. Jammer, maar helaas voor mij als investeerder. GvE dient dit uiteraard wel direct aan te passen voor toekomstige projecten.

Alleen doet dat niets af aan de vertragingsrente voor de leningnemer. Die verwacht ik nog steeds en die staan zonder onduidelijkheden in de algemene regels van GvE. Als die uiteindelijk niet betaald worden dan zal GvE waarschijnlijk een hoop nieuwe klachten kunnen verwachten van investeerders.
[..]

Alleen is de vertragingsrente bij GvE gelijk aan de afgesproken rente. Lijkt me logisch dat deze betaald moet worden. Ik zou liever een verhoogde rente zien in de Algemene Voorwaarden.

Ik ben in deze casus ook benieuwd hoe de restschuld voldaan gaat worden omdat het onderpand zeer vermoedelijk niet voldoende heeft opgeleverd om de hoofdsom en vertragingsrente te voldoen.

De ondernemers hebben nu echt geen lekkere track record met betalen. Slecht drie termijnen voldaan sinds januari 2024 en hierna 0 euro rente voldaan.
pi_219773416
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 20:15 schreef Soulfreak het volgende:
Als het bouwdepot al op is, zou de verbouwing inderdaad al flink gevorderd moeten zijn of zelfs afgerond en zou ik een hogere verkoopprijs verwachten. Tenzij de staat van het pand zodanig was dat het bedrag van ¤150.000 niet voldoende was en je nu met een half af pand zit.

In de update van 18-06-2025 stond: "In de kern lijken persoonlijke problemen van de ondernemer de oorzaak te zijn van vertraging in de verbouwing en als gevolg daarvan de ontstane betalingsachterstanden". Toch een beetje wazig allemaal, bouwdepot volledig uitbetaald door CCF maar verbouwing nooit begonnen of nooit afgemaakt? Dit is ook een aanname op basis van de lagere verkoopprijs.

En waarom blijkt het andere pand waar een 2e hypotheek op zit geen cent waard opeens? Heeft hij een sloopkogel doorheen gehaald zeker.

Nouja, ik neem aan dat we er zonder kleerscheuren vanaf komen ivm de rest van de portefeuille, maar anders zou ik toch meer willen weten van CCF.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')