Hier kun je alles kwijt over sollicitaties, werksituaties, belastingen, (handelen op) de beurs, hypotheken, beleggingen en salarissen, arbeidscontracten of geschillen met je (huis)baas. Alles over werk, geldzaken en recht dus.
Crowdfunding is hot! In 2024 groeide de Nederlandse zakelijke crowdfundingmarkt aanzienlijk en werd er in totaal ruim 1,137 miljard euro opgehaald, wat een stijging van bijna 20 procent betekende vergeleken met het jaar ervoor.
Vormen van crowdfunding Er zijn 4 vormen van crowdfunding: • Lening crowdfunding (Crowdfinance) • Aandelen crowdfunding • Schenking / Donatie crowdfunding • Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding
Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinars zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinar box3 belastingwetgeving
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Exitstrategieën platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Informatie Kifid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nominale en effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Punt van orde: We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.
Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
[ Bericht 1% gewijzigd door KrekelJapie op 24-09-2025 16:41:03 ]
[..] Denk dat de vraag is of ondernemers meewerken met verkoop pand. Bij de bank was er geen medewerking. Dit werd een veiling waarbij geen mogelijkheid was om in de woning te kijken.
Zo'n houding zal de prijs van de woning wel behoorlijk drukken. [/quote]
Nou ik zou dat huis wel willen hebben naast de bloemetjes. Dat is een gewilde locatie.
Maar men kan toch niet zon bedrag lenen en dan meteen al stoppen met betalen
Dat waren de voorzieningen. Dan zijn er nog een aantal probleemposten, die de slottermijn hebben gemist en heel goed tot grotere problemen kunnen leiden.
• MODULOVO future homes B.V. 00048668 • 4PM Real Estate B.V. 44854 • Artem Tolmachev (Herenstraat 16 te Leiden) 00047762 • M.A. Diken en N.A.M.L.E. van Rens-Diken 00049455
Er staat een uitgebreid artikel over duurzaaminvesteren.nl in de Telegraaf.
Zelf heb ik het net gelezen maar het lukt mij op mijn telefoon even niet om het artikel hier te delen aangezien het achter de betaalmuur zit. Voor de investeerders in dit platform (waar ik zelf nooit geïnvesteerd heb) vermoedelijks niets nieuws. Geen beste reclame voor crowdfinance in zijn algemeenheid.
Zelf heb ik het net gelezen maar het lukt mij op mijn telefoon even niet om het artikel hier te delen aangezien het achter de betaalmuur zit. Voor de investeerders in dit platform (waar ik zelf nooit geïnvesteerd heb) vermoedelijks niets nieuws. Geen beste reclame voor crowdfinance in zijn algemeenheid.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik heb ooit iets belegd in Vastgoedinvesteren.nl. Dat was een zusteronderneming van Duurzaaminvesteren.nl., zo te zien, de logo's zijn nagenoeg identiek.
Vastgoedinvesteren.nl is nu niet meer in de lucht.
[ Bericht 0% gewijzigd door obligataire op 25-09-2025 08:24:47 ]
Op woensdag 24 september 2025 23:59 schreef ovdm het volgende: Zeker wil ik het lijstje delen. Schrik niet. Achterstand (van 89 tot zelfs 684 dagen) in de volgende posten:
Dat waren de voorzieningen. Dan zijn er nog een aantal probleemposten, die de slottermijn hebben gemist en heel goed tot grotere problemen kunnen leiden.
• MODULOVO future homes B.V. 00048668 • 4PM Real Estate B.V. 44854 • Artem Tolmachev (Herenstraat 16 te Leiden) 00047762 • M.A. Diken en N.A.M.L.E. van Rens-Diken 00049455
Linkjes beschikbaar indien gewenst
Ik zit zelf ook in deze allemaal (op Leiden na). De meesten hebben een hypotheek, dus deze posten zorgen er niet voor dat jouw rendement negatief is nu.
[..] Ik zit zelf ook in deze allemaal (op Leiden na). De meesten hebben een hypotheek, dus deze posten zorgen er niet voor dat jouw rendement negatief is nu.
Volgens mij zit ik in geen van deze projecten. Heb wel genoeg andere projecten met achterstanden en hypotheek.
Ik kies blijkbaar toch voor andere soort projecten. Ontwikkelprojecten en projecten boven een miljoen sla ik normaal gesproken bv. over.
Problemen zitten vooral in projecten met restschuld. Zou een overweging kunnen zijn om volledig lineaire projecten mee te nemen.
[ Bericht 7% gewijzigd door KrekelJapie op 25-09-2025 10:06:41 ]
[..] Ik zit zelf ook in deze allemaal (op Leiden na). De meesten hebben een hypotheek, dus deze posten zorgen er niet voor dat jouw rendement negatief is nu.
Zo lang de hypotheek niet wordt uitgewonnen, worden ze automatisch afgewaardeerd. Dus dat negatieve percentage geeft een zwaar vertekend beeld. Ik bekijk liever van post tot post en maak dan zelf een inschatting wat mijn werkelijke risico is.
Het aantal probleemprojecten neemt wel degelijk toe. Voor ieder opgelost probleem komen er twee bij lijkt het wel. Deze week Mar*chel afgelost (mooi) maar komen er twee bij, Om**ri en de wietkwekers uit Eden (minder mooi).
Volgens mij loopt de vastgoedmarkt gewoon erg stroef, waar het verkopen voorheen vrij makkelijk ging.
En herfinanciering loopt ook stroef. Komt dat omdat leningnemers per se weg willen bij Collin vanwege de hoge kosten, of omdat Collin zelf geen trek heeft in herfinanciering? Dat laatste zou me enigszins verbazen, als een project jaren geleden door de ballotage kwam, dat zou dat na jaren van (enige) aflossing toch ook niet gauw een probleem moeten zijn.
Op donderdag 25 september 2025 10:09 schreef ZeKraut het volgende: Heb toch een rode vlag gemist bij vid*ra solar duurzaam investeren, tr*o investment blijkt eigendom van A.B. Kartel
Ali Bur*ak Kar*tal, alleen al de naam zou voldoende reden moeten zijn om iets meer aan de eigen veiligheid te denken dan aan het milieu.
Op woensdag 24 september 2025 23:59 schreef ovdm het volgende: Zeker wil ik het lijstje delen. Schrik niet. Achterstand (van 89 tot zelfs 684 dagen) in de volgende posten:
Ik heb alle project nummers van jou net ook even doorgenomen en zo te zien zit ook ik in geen van deze projecten.
Uiteraard heb ook ik best een aardige lijst met probleemprojecten van 14 stuks waarvan 3 afgeboekt op een totaal van 385 projecten die ik heb / heb gehad bij Collin. Van deze 14 probleem projecten verwacht ik bij 4 stuks grote afboekingen te moeten doen (hier zit de recente wietkweker al bij). Van de overige 10 verwacht ik minimaal mijn inleg uiteindelijk wel terug te krijgen door de uitwinning van de zekerheden.
Mijn netto rendement bij Collin (volgens de site) staat op dit moment op 6,24%, net een fractie hoger dus als het Collin gemiddelde van 6,13%.
[ Bericht 0% gewijzigd door Horsemen op 25-09-2025 10:38:18 ]
[..] Ali Bur*ak Kar*tal, alleen al de naam zou voldoende reden moeten zijn om iets meer aan de eigen veiligheid te denken dan aan het milieu.
Trio was wel de grote winnaar van SDE de subsidie in 2022 en 2023. Hij had tot de zomer van 2024 alle leningen terugbetaald. Ik moet zeggen dat hij zijn naam waar maakt qua communicatie. Jammer dat ik Collin niet eerder heb ontdekt. Mijn investeringen bij trio zorgen er wel voor dat mijn box 3 belasting laag wordt over 2025. PS Bij Collin is mijn netto rendement 7,76%, ook hier zullen er ooit wel achterstanden komen.
Dus 13 projecten van 150 met voorziening. Als je 100% voorziening/afboeking neemt en alle projecten hetzelfde bedrag zijn dan drukt dit inderdaad je verwacht rendement met 9,48%. Aan het eind van de rit boek je nooit zoveel af dan dat er voorzien is, dus je rendement zal weer positief worden, maar idd dit geeft geen moed.
[..] En herfinanciering loopt ook stroef. Komt dat omdat leningnemers per se weg willen bij Collin vanwege de hoge kosten, of omdat Collin zelf geen trek heeft in herfinanciering? Dat laatste zou me enigszins verbazen, als een project jaren geleden door de ballotage kwam, dat zou dat na jaren van (enige) aflossing toch ook niet gauw een probleem moeten zijn.
Lineaire leningen zonder slottermijn is geen slecht idee als je minder risico wilt lijkt me. Dat herfinanciering nu al regelmatig stroef loopt geeft al aan dat het in een flinke recessie praktisch onmogelijk is. Dus dan blijven crowdfunders met die leningen zitten die mogelijk hun rente niet betalen en met restschulden die mogelijk hoger zijn dan het onderpand. Dan wordt het een keuze om grote verliezen te realiseren met gedwongen verkopen of jaren te wachten op betere tijden.
[..] [..] Lineaire leningen zonder slottermijn is geen slecht idee als je minder risico wilt lijkt me. Dat herfinanciering nu al regelmatig stroef loopt geeft al aan dat het in een flinke recessie praktisch onmogelijk is. Dus dan blijven crowdfunders met die leningen zitten die mogelijk hun rente niet betalen en met restschulden die mogelijk hoger zijn dan het onderpand. Dan wordt het een keuze om grote verliezen te realiseren met gedwongen verkopen of jaren te wachten op betere tijden.
Tsja je leent ze een paraplu als de zon schijnt en als het regent dan wil je hem terug.
Ik begrijp soms niet zo goed waarom de looptijd van de meeste projecten tot 4-5 jaar is.
Neem eetcafé g*dh*ntje. Heeft in 5 jaar conform planning ruim de helft van het leenbedrag afgelost. Als dit project een looptijd van 10 jaar had gehad had dit toch voor iedereen prima geweest? Nu is er “stress” over een bedrijfspandje van 75000 met 35000 restschuld, totaal onnodig wmb.
Neem eetcafé g*dh*ntje. Heeft in 5 jaar conform planning ruim de helft van het leenbedrag afgelost. Als dit project een looptijd van 10 jaar had gehad had dit toch voor iedereen prima geweest? Nu is er “stress” over een bedrijfspandje van 75000 met 35000 restschuld, totaal onnodig wmb.
Als je dat combineert met een renteherziening na 5 jaar wat helemaal niet ongebruikelijk is in de markt, zou dat prima zijn.
Ik heb zelf ook een voorkeur voor een periode van 4-5 jaar boven dat van een periode van 10 jaar. Enerzijds weet ik zelf niet of ik tegen die tijd dat geld niet beter zelf kan gebruiken, anderzijds heb ik geen glazen bol, dus weet niet of de huidige rente dan ook nog logisch is.
Gelukkig lijkt niet iedereen op mij , maar denk dat er wel veel mensen zijn die er ook zo inzitten.
[..] Ik heb zelf ook een voorkeur voor een periode van 4-5 jaar boven dat van een periode van 10 jaar. Enerzijds weet ik zelf niet of ik tegen die tijd dat geld niet beter zelf kan gebruiken, anderzijds heb ik geen glazen bol, dus weet niet of de huidige rente dan ook nog logisch is.
Gelukkig lijkt niet iedereen op mij , maar denk dat er wel veel mensen zijn die er ook zo inzitten.
De rentecomponent is vrij eenvoudig op te lossen als je een vaste renteopslag bovenop de euribor afspreekt in combinatie met een herziening na 5 jaar.
Mijn eerste crowdfunding project was in 2014 bij Duurzaaminvesteren. Dat was Windpark Duiven. Totaal heb ik daar 31 projecten gehad. Ik ben in 2020 daar gestopt omdat de rente laag was en de kosten hoog. 30 projecten zijn inmiddels probleemloos afgelost.
Ik heb nu nog Groene Aggregaat Verhuur Nederland uit 2019. Na deze zijn er nog 2 grotere projecten in 2022 van geweest waar nog maar heel weinig van is afgelost.Die van mij is ongeveer 80% afgelost en met de rente en waarschijnlijk nog een klein aflossing zal ik net kiet spelen. Deze week weer vergadering gehad wat volgens mij de 5e keer was. Nu is besloten om faillissement aan te vragen. Hier is ook van alles aan de hand,veruit de meeste aggregaten zijn spoorloos. Vergadering die ongeldig was en opnieuw moest.
[ Bericht 1% gewijzigd door Collin63 op 25-09-2025 14:23:36 ]
[..] De rentecomponent is vrij eenvoudig op te lossen als je een vaste renteopslag bovenop de euribor afspreekt in combinatie met een herziening na 5 jaar.
Er worden ook deposito’s van 10 jaar afgesloten, of hypotheken van 20 jaar rentevast. Niet iedereen zal daar van houden, maar ook niet iedereen houdt van een herfinancieringsrisico.
Met de fietsenwinkel, eetcafé, zorg en dijk van een verbouwing heb ik er van dit laatste nu 4 bij één platform in een tijdsbestek van 19 dagen.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik heb ooit iets belegd in Vastgoedinvesteren.nl. Dat was een zusteronderneming van Duurzaaminvesteren.nl., zo te zien, de logo's zijn nagenoeg identiek.
Vastgoedinvesteren.nl is nu niet meer in de lucht.
Bijzondere uitspraak. Ik heb ook nog wel een paar aandeleninvesteringen waar de jaarcijfers wat minder rooskleurig waren dan de koers op 31 december rechtvaardigde.
Volgens mij bedoeld paardendokter welke kennis in de loop van het jaar beschikbaar komt. Een investering die in achterstand komt in 2026 kun je niet afwaarderen in 2025.
De meeste investeerders prefereren korte looptijden. GvE verkort soms de looptijd van een project dat niet hard loopt, om het 'aantrekkelijker te maken'.
10 jaar met renteherziening zou mij idd ook prima gepast hebben.
Op donderdag 25 september 2025 17:03 schreef Fredericm het volgende: Vreemd dat we van de nieuwe karabag bij Collin geen linkje krijgen als bestaande investeerders. Bedrijfspanden bij halfweg. 8,5% 1 jaar looptijd
Komt misschien nog. In de pitch zijn ze trouwens ook vergeten linkjes naar de voorgaande 2 pitches te zetten. Voor degenen die hier niet in zitten:
Uitnodiging 4 gangen wildmenu voor de liefhebber van CCF project
quote:
We zijn met Restaurant Trois Deventer nu bijna 3 maanden onderweg en onze stoelen worden elke dag een beetje meer gevuld, het personeel raakt op elkaar ingespeeld en de eerste positieve reacties staan op de bekende review sites. Een mooi moment om ons eerste event te organiseren samen met Berghorst wijnimporteurs:
- a night in the Provence - Marrenon X Trois – Winemakers Diner.
Op donderdag 16 oktober kookt chef Martijn Kuik een 4-gangen wild aan de hand van 4 topwijnen van het huis Marrenon. De wijnmaker zelf zal aanwezig zijn om toelichting te geven op de pairing en de wijnen.
De avond start om 19:00 (inloop 18:30) en bestaat uit een aperitief met bites, een 4-gangen wildmenu, bijpassende wijnen van het huis Marrenon en koffie met warme madeleines a ¤ 109, -.
Als investeerder via Collin Crowdfund geven we u de mogelijkheid om als eerste te reserveren voor dit unieke event. Dit kan via onze website www.troisdeventer.nl.
We ontvangen u graag op 16 oktober voor dit unieke event.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik heb wel eens meegedaan in een project van deze geldnemer, met een goed resultaat, maar geen garantie voor de toekomst uiteraard. De actuele propositie neem ik zelf niet mee omdat het rendement na kosten voor mij te laag is. Daarnaast zal je hier te maken hebben met niet ingeplande deelaflossingen gedurende de 18 maanden, waar ik persoonlijk zelf geen grote fan van ben omdat ik liever een meer voorspelbare cashflow heb (vooraf bepaald).
[ Bericht 9% gewijzigd door JP01 op 25-09-2025 18:32:29 ]
[..] Ik heb wel eens meegedaan in een project van deze geldnemer, met een goed resultaat, maar geen garantie voor de toekomst uiteraard. De actuele propositie neem ik zelf niet mee omdat het rendement na kosten voor mij te laag is. Daarnaast zal je hier te maken hebben met niet ingeplande deelaflossingen gedurende de 18 maanden, waar ik persoonlijk zelf geen grote fan van ben omdat ik liever een meer voorspelbare cashflow heb (vooraf bepaald).
Bovendien wordt de beheerfee van NLI niet naar beneden bijgesteld bij een niet ingeplande deelaflossing. Je betaalt dus nog meer dan 1.2%/jr.
[..] Bovendien wordt de beheerfee van NLI niet naar beneden bijgesteld bij een niet ingeplande deelaflossing. Je betaalt dus nog meer dan 1.2%/jr.
Dat klopt ook inderdaad. De fee wordt na een ongeplande deelaflossing wel aangepast voor de toekomstige termijnen, maar je betaald inderaad alsnog iets meer dan als de aflossingen al vooraf bepaald zouden zijn. Overigens heb ik wel begrepen dat deze berekening binnenkort wordt aangepast en er op basis van huidig uitstaand saldo wordt gerekend ipv gemiddeld uitstaand saldo. Dat komt meer overeen met de overige platforms en is ook duidelijke / makkelijker na te rekenen.
Gisteren kon ik tussendoor dat artikel in de Telegraaf even lezen maar zag daar wel een intressante opmerking in:
AFM bevestigt dat voor het aanbieden van effecten waarbij de totale tegenwaarde van de aanbieding minder dan 5 miljoen euro bedraagt, mogelijk een vrijstelling geldt van de prospectusplicht. „Om gebruik te kunnen maken van deze vrijstelling moet de totale tegenwaarde van de aanbiedingen van in een groep verbonden groepsmaatschappijen onder de 5 miljoen euro blijven.”
Zijn er bij een paar andere platformen ook niet een aantal bedrijven die misschien voor meer dan 5 miljoen hebben opgehaald?
En in het artikel van de NOS, volgens mij was die hier niet gedeeld stond nog het volgende: "Als blijkt dat een project een terugbetaling moet missen, moet het platform de beleggers per direct op de hoogte stellen. Dat zijn ze wettelijk verplicht," Is ook nog wel een leuke van Lex.
[..] 6 maanden tegen 7,5% en in die periode valt ook nog de peildatum VRH. Nee dank je
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
het lijkt wel of die vergunning al is afgegeven in maart maar dat er toch wat speelt omdat in de pitch staat dat de gemeente in de periode zit om het af te geven. Daarnaast lijkt het al juridisch gesplitst als je op waardeloket kijkt. Omdat de vergunning er blijkbaar niet is zou je eigenlijk willen weten wat de waarde nu is en wat de transformatie exact inhoudt om tot die eindwaarde te komen.
balans is verder in mijn optiek vooral lucht, leuke cashflow niet al te bijzonder en echt vermogen is gewoon rukkie. In mijn optiek mist er nogal wat info, is de rente te laat voor de periode, zelfs een rente van 9% zou voor de ondernemer niet moeten uitmaken want het loopt toch maar 6 maanden.
[..] het lijkt wel of die vergunning al is afgegeven in maart maar dat er toch wat speelt omdat in de pitch staat dat de gemeente in de periode zit om het af te geven. Daarnaast lijkt het al juridisch gesplitst als je op waardeloket kijkt. Omdat de vergunning er blijkbaar niet is zou je eigenlijk willen weten wat de waarde nu is en wat de transformatie exact inhoudt om tot die eindwaarde te komen.
balans is verder in mijn optiek vooral lucht, leuke cashflow niet al te bijzonder en echt vermogen is gewoon rukkie. In mijn optiek mist er nogal wat info, is de rente te laat voor de periode, zelfs een rente van 9% zou voor de ondernemer niet moeten uitmaken want het loopt toch maar 6 maanden.
Het zou me niet verbazen dat het deze aanvraag betreft: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-248957.pdf, maar als je het zeker wilt weten moet je de vraag gewoon bij CCF droppen want beantwoorden van vragen en helder maken van onduidelijkheden is een van hun taken.
Op vrijdag 26 september 2025 09:13 schreef KrekelJapie het volgende: Weer 8 cent ontvangen van Lenderspender, maar 8 oktober ga ik pas echt cashen. Dan krijg ik E 1,25.
Kijk, verschil moet er natuurlijk wezen
Hier moet ik vandaag 12 cent ontvangen en na 7 oktober zou ik nog ¤5,36 moeten krijgen.
Verder vergeet je nog iets
quote:
Daarnaast ontvang je eind oktober een laatste rentebetaling voor de periode 26 september tot 7 oktober.
Dus met een beetje geluk komt er nog 1 of 2 cent achteraan.
Nou ja, we kunnen er lacherig over doen. Ze ronden het wel keurig netjes af. Het had natuurlijk voor hun allemaal vele malen goedkoper gekund maar aan de andere kant iedereen krijgt tot op de cent waar hij/zij recht op heeft. Persoonlijk heb ik het een leuke aanvulling gevonden op crowdfinance. Het was bij mij echter een dermate klein platform dat ik er begin 2020 een streep onder heb gezet. Uiteindelijk heb ik een net rendement overgehouden aan de 5k welke ik er in totaal heb geïnvesteerd. Ook nog een leuke bonus ontvangen via de linkjes voor nieuwe investeerders.
Al met al kan ik het met een prima gevoel afsluiten.
Op donderdag 25 september 2025 20:46 schreef Collin63 het volgende: Totaal is er bij Duurzaaminvesteren bijna 400 miljoen geinvesteerd. Waarvan 88 miljoen door Mister Green en Trio Investment.
Dat is maar liefst 22% in die 2 fondsen.
En van die 88 mio komt 66 mio waarschijnlijk niet meer binnen.
Maar ze hebben er van geleerd Een dure les voor de investeerders.
[..] En van die 88 mio komt 66 mio waarschijnlijk niet meer binnen.
Maar ze hebben er van geleerd Een dure les voor de investeerders.
Ik heb het voor mijn gevoel afgeschreven, alles wat ik nog terugkrijg zal dan meevallen. Zit er gelukkig erg licht in. Dus inderdaad een dure les, maar weer van geleerd.
Op donderdag 25 september 2025 17:36 schreef KrekelJapie het volgende: We zijn met Restaurant Trois Deventer nu bijna 3 maanden onderweg en onze stoelen worden elke dag een beetje meer gevuld
Ik hoop dat Trois beter kookt dan dat ze wervende teksten schrijven.....
[..] Ik hoop dat Trois beter kookt dan dat ze wervende teksten schrijven.....
Het klinkt inderdaad niet alsof ze vanaf het begin stampend vol zaten. Nu hoeft dat ook niet per se maar de aflossingsvrije maanden zijn voorbij en de noodzaak voor wat cash begint zich wat meer te laten voelen. Vandaag staat het er weer bij in de wallet, hopelijk niet onder het bekende voorbehoud.
[..] 6 maanden tegen 7,5% en in die periode valt ook nog de peildatum VRH. Nee dank je
SPOILER
Dat laatste is een argument dat ik hier wel vaker lees, maar als je dit geld herinvesteert in februari (oid) dan heb je 10 maanden lang belastingvrij rendement. Het argument is eigenlijk alleen echt valide als je een krimpende porto hebt. Als je telkens vrijkomend geld herinvesteert en zelfs groeit, dan maakt het m.i. niets uit of je nu in project A of B zit en met welke resterende duur.
Zou het wel doen, maar drink niet meer en dat is met wild wel zonde van het geld dan.
By being a racing driver means - you are racing with other people. And if you no longer go for a gap, that exists, you are no longer a racing driver. Because we are competing. We are competing to win. And the main motivation to all of us is to compete for a victory. ~ Ayrton Senna
[..] Dat laatste is een argument dat ik hier wel vaker lees, maar als je dit geld herinvesteert in februari (oid) dan heb je 10 maanden lang belastingvrij rendement. Het argument is eigenlijk alleen echt valide als je een krimpende porto hebt. Als je telkens vrijkomend geld herinvesteert en zelfs groeit, dan maakt het m.i. niets uit of je nu in project A of B zit en met welke resterende duur.
Je kan nu risicoloos geld op een suffe spaarrekening zetten en dan begin Januari gaan investeren. Bruto rendement is lager, maar vanwege de fiscale wetgeving houd je er misschien al meer aan over als box 3 belegger.
We gaan naar vermogensbelasting op basis van het werkelijke rendement. Vanaf dan maakt het niet meer uit of geld spaargeld of beleggingen zijn.
[..] Je kan nu risicoloos geld op een suffe spaarrekening zetten en dan begin Januari gaan investeren. Bruto rendement is lager, maar vanwege de fiscale wetgeving houd je er misschien al meer aan over als box 3 belegger.
Uiteraard, maar je kunt natuurlijk ook een goed project nemen van een paar jaar looptijd en met een serieuze rente. Dan smeer je de belastingdruk uit over meerdere jaren zodat het schokeffect er wat uit is.
Als investeerders maandenlang hun geld gaan oppotten , dan moet er in januari/februari voldoende aanbod zijn van (goede!) projecten, zo niet dan blijft het lang staan op die suffe spaarrekening zonder rente want je kunt het ook niet vastzetten op deposito. Want je wilt herinvesteren.
[ Bericht 7% gewijzigd door obligataire op 27-09-2025 12:25:32 ]
[..] Uiteraard, maar je kunt natuurlijk ook een goed project nemen van een paar jaar looptijd en met een serieuze rente. Dan smeer je de belastingdruk uit over meerdere jaren zodat het schokeffect er wat uit is.
Als investeerders maandenlang hun geld gaan oppotten , dan moet er in januari/februari voldoende aanbod zijn van (goede!) projecten, zo niet dan blijft het lang staan op die suffe spaarrekening zonder rente want je kunt het ook niet vastzetten op deposito. Want je wilt herinvesteren.
Volledig met je eens. Goede projecten van 2 jaar of langer pak ik nu nog mee. Kortlopend laat ik lopen.
Maar zodra de sint in het land is, heb ik crowdfund vakantie tot 1 Januari.
Ik zie/doe het ook net even anders. Door de komende 3 maanden niet te investeren maak ik risicoloos minimaal het zelfde rendement, zo niet meer terwijl er inderdaad wel bedragen terug komen (al dan niet door reguliere of vervroegde aflossingen)
Daarnaast probeer ik al een paar jaar mijn geïnvesteerde vermogen (binnen de verschillende vermogens categorieën) globaal gelijk te houden. Binnen crowdfinance probeer ik wel mijn aantal projecten wat terug te brengen. Dit doe ik door mijn gemiddelde inleg per meegenomen project te verhogen. De komende 3 maanden kan ik mooi gebruiken om weer een beetje een buffer op te bouwen om deze projecten hoger mee te kunnen nemen. Daar komt bij dat ik de afgelopen maanden eigenlijk een beetje te veel in crowdfinance heb geïnvesteerd (met in mijn achterhoofd dat ik de laatste maanden van het jaar toch niks ging doen) dus een mooi moment om alles weer een beetje recht te trekken.
Zo doet een ieder het op mijn eigen manier. Tot op heden heb ik in de eerste maanden van een kalenderjaar nog nooit moeite gehad om voldoende goede nieuwe projecten te vinden.
Op zaterdag 27 september 2025 16:16 schreef Lezer8857 het volgende: Nu nog de vraag [..] Nu is het nog de vraag wat de verzekering doet. In het artikel wordt gezegd dat "crowdfunding moet worden ingezet om het weer op te bouwen".
Zonder een schadeuitkering zouden ze dubbele crowdfunding nodig hebben, om de oude schuld af te betalen en om een nieuwe plantage B&B te bouwen.
[..] Zonder een schadeuitkering zouden ze dubbele crowdfunding nodig hebben, om de oude schuld af te betalen en om een nieuwe plantage B&B te bouwen.
Vermoeden: De verzekering zal mogelijk niet alle schade dekken. Ze verwachten dat de crowdfunders de schuld wel kwijt zullen schelden en opnieuw een investering donatie willen doen want het is heel erg wat er gebeurd is en het is voor een goed doel. Daarna worden ze kwaad als CCF/crowdfunders daar niet zoveel voor voelen.
Iemand toevallig al een vraag aan GVE gesteld over project 30629 Realisatie appartementen Beverwijk? Op 25-07!! volg gekomen en nog steeds niet van start. Geen update ontvangen...
In de nieuwsbrief van de Belangengroep Obligatiehouders Trio Groep wordt nu gevraagd om een bijdrage van ¤ 100. Voor sommigen met grote investeringen in probleemprojecten zal dat een redelijk bedrag zijn maar voor mij, met een minimale investering in 1 project met hypothecaire zekerheid zonder betalingsachterstand is dat wat te gek. Een bedrag naar ratio van investering zou beter zijn maar dat zal nu qua administratie niet te doen zijn.
Ik vraag me ook af in hoeverre deze belangengroep en Duurzaaminvesteren elkaar voor de voeten gaan lopen.
In de nieuwsbrief ook een overzicht van alle Trio projecten bij DI:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Heeft TRIO alleen bij DI geld opgehaald?
Ik blijf bij mijn strategie om maximaal 2 projecten van eenzelfde leningnemer mee te nemen. Ook al lijken de projecten onafhankelijk van elkaar, in praktijk gaat het geld toch vaak via dezelfde beurs en wordt het ene gat met de andere gevuld. Daarnaast kan er ook iets met de leningnemer zelf gebeuren waardoor alle projecten van die leningnemer in de problemen komen.
Man man, wat een bizarre lijst Trio projecten, in paar jaar binnengeharkt. Ik zit ook - 'minimaal' - in 1 van die projecten, Videra solar 3 (ronde 1). De suggestie was een eigenstandig project, ik zie met belangstelling uit naar de wijze waarop het doorschuiven van de gelden feitelijk is gegaan, en waar het terecht is gekomen.
Ben benieuwd hoe AFM en andere instanties omgaan met deze vorm van salamitactiek. Het lijkt erop dat er meer tijd aan al die aanvragen is besteed dan aan het leggen van zonnepanelen. DI stond erbij en keek ernaar, maar ze hebben ervan geleerd ...
[..] Aangezien het 6+ mnd te koop heeft gestaan en al in prijs is verlaagd lijkt me dat niet waarschijnlijk, maar eerder een erg optimistische taxateur.
Lijkt mij ook wel. Pand is rijp voor binnen-buldozeren, alles eruit. ben er zelf nog niet uit vwb mogelijkheden. Pand is relatief smal en diep. Gescheiden ingangen voor beneden en boven (appartement) lijken mij gewenst, is vlgs mij geen achterom. Maar een goede architect weet wel een aanvaardbare oplossing voor het pand, uiteindelijk indien fris en fruitig ideaal pandje voor een fastfood bezorg met wat zitplaatsen toko en een appartementje er boven. Kleine inleg durf ik wel aan.
[..] Lijkt mij ook wel. Pand is rijp voor binnen-buldozeren, alles eruit. ben er zelf nog niet uit vwb mogelijkheden. Pand is relatief smal en diep. Gescheiden ingangen voor beneden en boven (appartement) lijken mij gewenst, is vlgs mij geen achterom. Maar een goede architect weet wel een aanvaardbare oplossing voor het pand, uiteindelijk indien fris en fruitig ideaal pandje voor een fastfood bezorg met wat zitplaatsen toko en een appartementje er boven. Kleine inleg durf ik wel aan.
Er is zeker wat van te maken, maar zonder bouwdepot vind ik het risico net wat te groot dat er om wat voor reden dan ook niets gebeurt en er over een jaar alleen een onderpand met een waarde van ca. 200k is voor een schuld van 390k. Hier was m.i. een bouwdepot of een veel hogere rente op zijn plaats geweest.
Nog ff gekeken naar de SIG Deventer van vanmiddag. Raydel heeft ook de SIG projecten gedaan 20220055 woonhuis Louise Christinastr in Vianen en Mgr Nolensplein 3 finan (20220035) en daarna ook herfin. Via funda verkocht zag ik dat de laatste keurig opgeknapt en verkocht (5 mnd te koop) is. Eea met wisselende partners.
[..] Er is zeker wat van te maken, maar zonder bouwdepot vind ik het risico net wat te groot dat er om wat voor reden dan ook niets gebeurt en er over een jaar alleen een onderpand met een waarde van ca. 200k is voor een schuld van 390k. Hier was m.i. een bouwdepot of een veel hogere rente op zijn plaats geweest.
klopt , maar ook HA w.o. ook de eigen woning met een WOZ v 812k, dus bescheiden inleg durf ik wel
[..] Staat deze info in de pitch? Ik zie het niet zo gauw staan.
Zekerheid (meer uitleg) Toelichting GVE 1. Hoofdelijke aansprakelijkheid in privé A. Majed (op dit moment van materiële waarde)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nu kan ziijn eigen woning natuurlijk aardig vol belast zijn, maar hij heeft het toch kunnen kopen en financieren blijkbaar. Op streetview 2024 staat/stond het te koop , blijkbaar heeft hij het gekocht van de ondernemer die er zat. Zijn KvK inschrijvingen en adres opdr gever in tax rapport staan op dit adres r. Nu zal de cash niet super zijn gezien de GVE mnd & rentedepo's. Maar denk dat hij zijn hutje niet heel snel op het spel zet, kan natuurlijk op iemand anders naam staan. Wel dan blijft enkel het GVE pandje over. Dus bescheiden inleg durf ik wel aan.
[ Bericht 1% gewijzigd door peterc op 29-09-2025 10:25:37 ]
[..] Zekerheid (meer uitleg) Toelichting GVE 1. Hoofdelijke aansprakelijkheid in privé A. Majed (op dit moment van materiële waarde)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nu kan ziijn eigen woning natuurlijk aardig vol belast zijn, maar hij heeft het toch kunnen kopen en financieren blijkbaar. Op streetview 2024 staat/stond het te koop , blijkbaar heeft hij het gekocht van de ondernemer die er zat. Zijn KvK inschrijvingen en adres opdr gever in tax rapport staan op dit adres r. Nu zal de cash niet super zijn gezien de GVE mnd & rentedepo's. Maar denk dat hij zijn hutje niet heel snel op het spel zet, kan natuurlijk op iemand anders naam staan. Wel dan blijft enkel het GVE pandje over. Dus bescheiden inleg durf ik wel aan.
Bescheiden meegenomen, met deel terugstorting van APOC AV.
Graag maken wij u erop attent dat aan onderstaand project een extra rente is toegevoegd in de vorm van een Early Bird. Wanneer u in deze periode uw investering doet, ontvangt u eenmalig 0,25% extra rente. In de pitch vindt u alle relevante informatie.
Op maandag 29 september 2025 16:10 schreef Red_arrow het volgende: Het huis in Almere van J*st Esc*pe van GVE is onder bod op funda. Zou er dan eindelijk na ruim een jaar nog eens wat betaald gaan worden...
gelijk allemaal een mail naar GVE sturen. Flanderijn zijn boevig genoeg om alles aan kosten af te romen en nauwelijks iets door te storten....
[..] gelijk allemaal een mail naar GVE sturen. Flanderijn zijn boevig genoeg om alles aan kosten af te romen en nauwelijks iets door te storten....
Alles zou wel meevallen lijkt me met een 2e hypotheek, maar zoals ik eerder schreef zal er nog wel een restschuld overblijven. Of ondernemers deze wel gaan bijven betalen is de grote vraag. Waarschijnlijk blijft het dossier bij Flanderijn.
De afwikkeling van de verkoop van het andere object van de initiatiefnemer, waaruit de aflossing zal plaatsvinden, bevindt zich in de afrondende fase. De bank van de kopende partij heeft bevestigd binnen enkele weken duidelijkheid te kunnen geven over het bijbehorende financieringstraject. Na ontvangst van deze terugkoppeling worden het aflossingsplan en de bijbehorende tijdslijnen vastgesteld en met investeerders gedeeld. Tot het moment van aflossing blijft uw investering rentedragend.
28 april:
quote:
De laatste update is nog steeds actueel. Zodra de terugkoppeling is ontvangen, worden het aflossingsplan en de bijbehorende tijdslijnen vastgesteld en gedeeld met investeerders.
10 juni:
quote:
Parallel aan het verkooptraject en de beoogde bancaire herfinanciering van het andere object van de leningnemer, zal een kortlopende overbruggingsfinanciering tot stand worden gebracht. Dit met als doel om de aflossing op korte termijn te realiseren. Uiterlijk eind volgende week geven wij een uitgebreidere update over de planning en verdere afwikkeling van deze propositie.
22 juni:
quote:
Er wordt op dit moment toegewerkt naar de herfinanciering van het object, met het doel om de aflossing gefaseerd te realiseren in het vierde kwartaal van dit jaar. De eerste aflossing van circa 50% zal naar verwachting in de loop van het vierde kwartaal plaatsvinden. Parallel hieraan loopt een verkooptraject van een ander project van de initiatiefnemer, waarvan de uitkomst mogelijk kan leiden tot een eerdere of aanvullende aflossing van het resterende deel (circa 50%). De exacte aflossingsdata worden momenteel afgestemd met de betrokken partijen. Zodra deze definitief zijn, brengen wij u hiervan op de hoogte. Tot die tijd blijven de maandelijkse rentebetalingen ongewijzigd doorlopen.
(stilte)
Project 2:
12 september (beoogde aflossingsdatum):
quote:
De leningnemer heeft een koopaanbieding ontvangen voor de verkoop van het verzorgingshuis, waarmee de lening bij Crowdrealestate kan worden afgelost. De verkoop is nog afhankelijk van enkele voorwaarden. Wij hebben de leningnemer verzocht uiterlijk 26 september een definitief aflossingsplan te overleggen. Wij houden u op de hoogte van de voortgang.
En uiteraard weer stil (ja, het is maar 1 werkdag, maar toch). Mag, zou, mogelijk, kortlopend, herfinanciering, nog een paar voorwaarden, plan, andere bieder, wat een rad.
By being a racing driver means - you are racing with other people. And if you no longer go for a gap, that exists, you are no longer a racing driver. Because we are competing. We are competing to win. And the main motivation to all of us is to compete for a victory. ~ Ayrton Senna
Hoe wij omgaan met betalingsachterstanden en wanneer er wordt gecommuniceerd
Soms krijgen we van investeerders het signaal dat ze het lang vinden duren alvorens duidelijk wordt wat de vervolgstappen zijn in het geval van een betalingsachterstand. ...
Ruim vijf (VIJF!! and still counting) maanden is het al wachten op überhaupt een inhoudelijk bericht over de achterstand van L*ndtong Amsterd*m. Niet een berichtje dat er contact is, dat er wordt meegewerkt of dat er nog aan een oplossing wordt gewerkt: he-le-maal niets. Ik snap wel dat ze soms signalen krijgen van investeerders die het lang vinden duren. Dit heeft mijns inziens namelijk ook helemaal niets meer te maken met het bewaken van het investeerdersbelang; dit is vooral het ontbreken van doelmatig debiteurenbeheer.
Nu gaat alles nog redelijk crescendo met de economie, maar ik voorspel gigantische problemen als het economisch minder gaat en er sprake zal zijn van een explosie aan faillissementen en het uitblijven van betalingen. Ik vraag mij af of crowdfunding zoals we dat nu kennen, een 2008 zou overleven.
Op maandag 29 september 2025 22:48 schreef Fredericm het volgende: Van A*ram A*rsen, 52055 heb ik geen betaling ontvangen op 25 september. Hierbij de weergave van een telefoongesprek met Collin
SPOILER
Helemaal uniek is het niet, maar bij Collin verwacht je het niet zo gauw. De lijst wordt steeds langer. Het wordt tijd dat ze daar eens wat steviger omgaan met de wanbetalers. De zekerheden worden niet voor niets gevestigd!
Het 1e HCN project in BE was - is No Ghost in Antwerpen Lange Klarenstraat, en deze heeft nr 18. Betaald tot op heden keurig.Lijkt of er best wel aanvragen zijn maar deze niet of nog niet de procedures doorkomen
Op maandag 29 september 2025 16:10 schreef Red_arrow het volgende: Het huis in Almere van J*st Esc*pe van GVE is onder bod op funda. Zou er dan eindelijk na ruim een jaar nog eens wat betaald gaan worden...
Status veranderd naar 'verkocht onder voorbehoud'.
Op maandag 29 september 2025 22:48 schreef Fredericm het volgende: Van A*ram A*rsen, 52055 heb ik geen betaling ontvangen op 25 september. Hierbij de weergave van een telefoongesprek met Collin
SPOILER
Godver, ik zat er nog zwaar over te twijfelen, maar toch meegepakt. Gelukkig alleen maar basis. Toch, hoe dan.
[..] Zwaar falende ballotage? Omzet belangrijker dan kwaliteit?
Zitten ze er met hun eigen fonds niet weer dik in? Dan keldert de omzet vanzelf wel, als je met zulke rendementen aankomt.
Sowieso vreemd verhaal, flikkeren er zelf een ton in en dan nu defaulten? Leuk ook als die mail van bijzonder beheer straks de deur uit is en je in de business van high value transport zit, succes met je Google reviews. In Armenië hadden ze nu een ander probleem gehad.
ccf vandaag zou B*uw & Onder*ouds*edrijf Snijd*r moeten aflossen. Ik vrees dat weer niet gaat lukken zoals de meeste aflossingen van CCF de laatste maanden,......
Op maandag 29 september 2025 19:14 schreef Parleur het volgende: Uit de Collin Informatievoorziening in beheerposten: [..] Ruim vijf (VIJF!! and still counting) maanden is het al wachten op überhaupt een inhoudelijk bericht over de achterstand van L*ndtong Amsterd*m. Niet een berichtje dat er contact is, dat er wordt meegewerkt of dat er nog aan een oplossing wordt gewerkt: he-le-maal niets. Ik snap wel dat ze soms signalen krijgen van investeerders die het lang vinden duren. Dit heeft mijns inziens namelijk ook helemaal niets meer te maken met het bewaken van het investeerdersbelang; dit is vooral het ontbreken van doelmatig debiteurenbeheer.
Nu gaat alles nog redelijk crescendo met de economie, maar ik voorspel gigantische problemen als het economisch minder gaat en er sprake zal zijn van een explosie aan faillissementen en het uitblijven van betalingen. Ik vraag mij af of crowdfunding zoals we dat nu kennen, een 2008 zou overleven.
Denk wel dat CCF dat overleeft, maar er komen denk ik veel voorzieningen en leningen kunnen op grote schaal niet geherfinancierd worden, dus delen van je geld komen muurvast te zitten. Ook heeft CCF niet meer de mankracht/middelen om overal achteraan te zitten, dus veel intensief beheer zaken zullen in een wachtlijst komen.
Ergste geval is het wel een zichzelf versterkend effect: hoe groter de problemen, hoe meer negatieve publiciteit, hoe groter de leegloop onder investeerders en hoe moeilijker herfinancieren wordt.
Op dinsdag 30 september 2025 17:57 schreef zeeland6 het volgende: ccf vandaag zou B*uw & Onder*ouds*edrijf Snijd*r moeten aflossen. Ik vrees dat weer niet gaat lukken zoals de meeste aflossingen van CCF de laatste maanden,......
Omdat ze de laatste tijd wel op tijd communiceerden als ze vertraging verwachtten, had ik deze wel gewoon verwacht. Edit: de volgende dag gewoon afgelost.
Daarnaast had vandaag ook rentetermijn 3 van 5 van pe*ple f*rst est*te voldaan moeten worden, ook niet gebeurd… 18.14u in de wallet. Had ik niet meer verwacht vandaag, viel me alleen op omdat ik wilde kijken hoe het met de aflossing van dat andere project stond.
En van HCN heb ik de tweewekelijkse uitbetaling ook niet ontvangen, staat wel in mijn dashboard voor afgelopen zondag. En er is al een nieuwe verzamelbetaling voor over 2 weken aangemaakt die de komende tijd ook nog verder gevuld zal worden. (Heb dit ook al even bij HCN nagevraagd, gok op een foutje bij de betaalprovider)
[ Bericht 10% gewijzigd door escortmk2 op 01-10-2025 14:52:35 ]
Op dinsdag 30 september 2025 17:58 schreef Fredericm het volgende: Van Oosterom sport bij Collin heel lage LTV op woonhuis, 9%. Kan volgens mij zomaar een fokje worden
Linkje
SPOILER
De LTV is wel wat hoger want het is een tweede hypotheek. Desalniettemin is de zekerheid en neem ik deze mee.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Was redelijk wat kritiek op deze stemming, maar nu dan toch een flinke rente bijschrijving op de rekening courant en wegvallen van de voorziening. Kansen op afschrijving (iig van lening #1) zijn ook echt wel een stukje lager wat mij betreft. Mijn CCF rendement is van 4,11% naar 4,74% geschoten
Ik moet de leningnemer nageven: misschien een slechte ondernemer, maar goed onderhandeld met CCF door de helft van de rente eraf te krijgen en volledig boetevrij aflossen voor de rest van de looptijd.
Op dinsdag 30 september 2025 17:57 schreef zeeland6 het volgende: ccf vandaag zou B*uw & Onder*ouds*edrijf Snijd*r moeten aflossen. Ik vrees dat weer niet gaat lukken zoals de meeste aflossingen van CCF de laatste maanden,......
Je bent me net voor, dit is inmiddels de derde aflossing die te laat is,binnen 6 weken.
Het wordt tijd dat Collin hierover wat strenger op toe gaat zien. Lijkt me heel normaal dat Collin een aantal maanden van te voren polst of de ondernemer een herfinanciering wil. Zodat de aflossingen op tijd plaats kunnen vinden!!!
Tevens over L*ndtong, waar ik 4 weken geleden nog telefonisch contact over heb gehad, ook niks meer vernomen.
Hier worden de investeerders niet blij van COLLIN!!!
Ik meende dat er iets over "niet klagen binnen 3 dagen" in de OP stond, laten we dat proberen aan te houden want anders krijgen we wel erg veel ruis iedere maand.
quote:
Op dinsdag 30 september 2025 18:05 schreef escortmk2 het volgende: Daarnaast had vandaag ook rentetermijn 3 van 5 van pe*ple f*rst est*te voldaan moeten worden, ook niet gebeurd
Deze is b.v. zojuist gewoon bijgeschreven, dus helemaal geen enkele vertraging.
En Snijder heeft alle termijnen tot op heden ook vlekkeloos voldaan, dus om daar nu al over te gaan stuiteren lijkt me rijkelijk vroeg. Gesteld dat vandaag een herfinanciering heeft plaats gevonden zal de notaris (afhankelijk van het tijdstip) pas morgen of overmorgen de gelden uitbetalen namelijk.
Daarnaast had vandaag ook rentetermijn 3 van 5 van pe*ple f*rst est*te voldaan moeten worden, ook niet gebeurd…
Is zojuist bij mij wel bijgeschreven. Collin is vandaag wel traag in het bijschrijven van de betalingen. Ik had vandaag 5 betalingen gepland staan, de 1e is geboekt om 9:54 uur, de 2e om 10:48 uur, vervolgens nog om 12:50 en 15:01 en dan als laatste die Pe*ple F*rst om 18:08. Normaal is alles wel halverwege de ochtend geboekt, soms iets later begin van de middag.
[..] En van HCN heb ik de tweewekelijkse uitbetaling ook niet ontvangen, staat wel in mijn dashboard voor afgelopen zondag. En er is al een nieuwe verzamelbetaling voor over 2 weken aangemaakt die de komende tijd ook nog verder gevuld zal worden. (Heb dit ook al even bij HCN nagevraagd, gok op een foutje bij de betaalprovider)
Ik heb eerder eens een tweewekelijkse uitbetaling van HCN op dinsdag op mijn betaalrekening ontvangen ipv maandag. Vandaag heb ik geen betaling, mijn volgende is pas weer 5 oktober.
Wel vrees ik een nieuw probleem bij HCN, ik mis al sinds de 21e de betaling van M*ss Gu's.
Op dinsdag 30 september 2025 17:58 schreef Fredericm het volgende: Van Oosterom sport bij Collin heel lage LTV 40% op woonhuis, 9% rente. Kan volgens mij zomaar een fokje worden
Linkje
SPOILER
Tnx, ik heb deze veredelde FNC lening ook meegenomen. Gaat idd vanavond wel vol komen.
Toch weer met een gevoel, van ja het zal wel goed komen door de zekerheid, maar de kans is natuurlijk groot dat deze over een tijdje ook weer bij Team Bas Beheer wordt ondergebracht. Alsof ze daar om werk verlegen zitten Een leuterverhaal over aanschaf van bedrijfsmiddelen maar één blik op de bedrijfsbalans leert dat hij het geld hard nodig heeft om zijn (boze?) crediteuren af te betalen. De zoveelste prutsert van een ondernemer die een reddingsboei krijgt uitsluitend vanwege de overwaarde op zijn woning, waaraan hij geen enkele verdienste heeft.
[..] Tnx, ik heb deze veredelde FNC lening ook meegenomen. Gaat idd vanavond wel vol komen.
Toch weer met een gevoel, van ja het zal wel goed komen door de zekerheid, maar de kans is natuurlijk groot dat deze over een tijdje ook weer bij Team Bas Beheer wordt ondergebracht. Alsof ze daar om werk verlegen zitten Een leuterverhaal over aanschaf van bedrijfsmiddelen maar één blik op de bedrijfsbalans leert dat hij het geld hard nodig heeft om zijn (boze?) crediteuren af te betalen. De zoveelste prutsert van een ondernemer die een reddingsboei krijgt uitsluitend vanwege de overwaarde op zijn woning, waaraan hij geen enkele verdienste heeft.
Je hebt wel een punt. Degene met een koopwoning hebben zomaar een paar ton cadeau gehad. Het is niet anders.
SPOILER
Denk dat er iemand van Collin even flink heeft zitten tieren aan de telefoon, want het staat er bij.
Die zou nog kunnen komen, een dagje te laat zou op zich niet zo'n issue mogen zijn. Maar G*BO Bo*w had volgens mij administratie half sept 50k (btw teruggave, dus dat geld zou er moeten zijn) moeten aflossen, niets gezien of gehoord.
De informatieverstrekking van ccf lijkt een beetje de verkeerde kant op te gaan (denk ook aan restaurant L. te A.), ik hoop dat ik ongelijk ga krijgen.
[ Bericht 7% gewijzigd door tnhb op 30-09-2025 20:51:13 ]
Op dinsdag 30 september 2025 20:41 schreef tnhb het volgende: De informatieverstrekking van ccf lijkt een beetje de verkeerde kant op te gaan (denk ook aan restaurant L. te A.), ik hoop dat ik ongelijk ga krijgen.
Eetcafe 't G*udhaantje: 18/9, een week voor de geplande aflossingsdatum een mailtje dat de slottermijn op 25/9 mogelijk niet gehaald wordt. Vandaag, slechts 3 werkdagen over tijd, staat de aflossing in de wallet.
De informatievoorziening van CCF is volgens mij nog nooit zo goed geweest.
Ik gaf eerder al aan dat de bijschrijvingen in de wallet later waren dan normaal en verdeeld over de hele dag. Misschien hadden ze (of OPP) wel een systeemprobleempje en hebben ze er toch nog alles aan gedaan om de betalingen te doen, waardoor ze tot na kantoor uren nog bezig waren.
[..] Ik gaf eerder al aan dat de bijschrijvingen in de wallet later waren dan normaal en verdeeld over de hele dag. Misschien hadden ze (of OPP) wel een systeemprobleempje en hebben ze er toch nog alles aan gedaan om de betalingen te doen, waardoor ze tot na kantoor uren nog bezig waren.
Dit is al een tijdje zo en loopt soms zelfs uit naar een dag later terwijl voorheen om 00:01 uur alles was verwerkt van die dag.
[..] Ik gaf eerder al aan dat de bijschrijvingen in de wallet later waren dan normaal en verdeeld over de hele dag. Misschien hadden ze (of OPP) wel een systeemprobleempje en hebben ze er toch nog alles aan gedaan om de betalingen te doen, waardoor ze tot na kantoor uren nog bezig waren.
Het kan met de kwartaalafsluiting te maken hebben, dat is een peilmoment waarop alles netjes dient te kloppen. Het lijkt er op dat alle betalingen handmatig vrijgegeven moeten worden om ongedekte uitbetalingen te voorkomen (en dat zijn er nogal wat de laatste tijd).
[..] Denk dat er iemand van Collin even flink heeft zitten tieren aan de telefoon, want het staat er bij.
Nou, dat is positief. Op naar een bumpy ride.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Was redelijk wat kritiek op deze stemming, maar nu dan toch een flinke rente bijschrijving op de rekening courant en wegvallen van de voorziening. Kansen op afschrijving (iig van lening #1) zijn ook echt wel een stukje lager wat mij betreft. Mijn CCF rendement is van 4,11% naar 4,74% geschoten
Ik moet de leningnemer nageven: misschien een slechte ondernemer, maar goed onderhandeld met CCF door de helft van de rente eraf te krijgen en volledig boetevrij aflossen voor de rest van de looptijd.
Het wordt dus beloond om je afspraken niet na te komen. Ik vind dit gewoon ronduit slecht van collin. Redement van lening 2 zou 0 moeten zijn en naar de leners van lening 1 moeten gaan. Maarja een hoop stemmen toch JA met de stemming. Je weet eigenlijk van tevoren all dat de uitkomst toch altijd ja is.
Op woensdag 1 oktober 2025 12:06 schreef obligataire het volgende: HCB/Keyserlei staat ook open voor investering,voor wie nog extra wil of de NL'se heeft gemist.
Let op; grote kans dat je eerst verliessimulatie moet invullen, voordat je kunt investeren.
Op dinsdag 30 september 2025 18:30 schreef gaanmetdiebanaan het volgende: Ik meende dat er iets over "niet klagen binnen 3 dagen" in de OP stond, laten we dat proberen aan te houden want anders krijgen we wel erg veel ruis iedere maand. [..] Deze is b.v. zojuist gewoon bijgeschreven, dus helemaal geen enkele vertraging.
En Snijder heeft alle termijnen tot op heden ook vlekkeloos voldaan, dus om daar nu al over te gaan stuiteren lijkt me rijkelijk vroeg. Gesteld dat vandaag een herfinanciering heeft plaats gevonden zal de notaris (afhankelijk van het tijdstip) pas morgen of overmorgen de gelden uitbetalen namelijk.
Inmiddels is er een paar maanden rente binnen, plus een beetje aflossing. De beste man heeft het nog steeds zwaar, eigenlijk al vanaf het begin. Ik vind het al knap dat hij nog steeds in de lucht is en zijn best doet wat te betalen. De stand is inmiddels stevig teruggelopen en zekerheden waren altijd al goed. Als er iedere maand rente wordt betaald en een ietsiepietsie aan aflossing vind ik het al lang best.
Inmiddels is er een paar maanden rente binnen, plus een beetje aflossing. De beste man heeft het nog steeds zwaar, eigenlijk al vanaf het begin. Ik vind het al knap dat hij nog steeds in de lucht is en zijn best doet wat te betalen. De stand is inmiddels stevig teruggelopen en zekerheden waren altijd al goed. Als er iedere maand rente wordt betaald en een ietsiepietsie aan aflossing vind ik het al lang best.
Klopt, waar ik me misschien wel het meeste aan stoor (en mogelijk lees ik iets wat er niets is) is dat het er op z'n minst op lijkt dat ccf in afgelopen periode wel betalingen heeft ontvangen (want er wortd gesproen over "deze- alsmede eerdere ...") van ondernemer maar daar verder blijkbaar niets mee heeft gedaan cq. niets over heeft gecommuniceerd richting geldgevers, gemiste kans.
[..] Het wordt dus beloond om je afspraken niet na te komen. Ik vind dit gewoon ronduit slecht van collin. Redement van lening 2 zou 0 moeten zijn en naar de leners van lening 1 moeten gaan. Maarja een hoop stemmen toch JA met de stemming. Je weet eigenlijk van tevoren all dat de uitkomst toch altijd ja is.
Ja hij zat erop met een advocaat de hele tijd en heeft het scherp gespeeld en geen cent betaald totdat aan zijn eisen is voldaan. CCF stond wat zwak vooral door lening #2. Als lening #2 er niet was geweest had CCF zich vermoed ik harder opgesteld en wellicht een verkoop van het huis afgedwongen. En daar zit dus ook precies de belangenverstrengeling.
Ik ben op zich niet heel ontevreden zelfs als investeerder in lening #1, want ik hoef ws niet af te boeken op deze lening. Bij executieverkoop op dit moment mogelijk wel wat. En als hij zich niet aan deze afspraak houdt kunnen we alsnog overgaan tot verkoop, maar dan met enkele extra betalingen in onze zak dus lagere LTV.
Is er door SamenInGeld al gecommuniceerd over de projecten van
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.? Heeft deze maand weer de betalingen gemist. Kan niet direct iets terugvinden maar kan zijn dat ik het bericht gemist heb.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.? Heeft deze maand weer de betalingen gemist. Kan niet direct iets terugvinden maar kan zijn dat ik het bericht gemist heb.
Ik heb laatste info voor het ene projct ontvangen op 5/8 en voor het andere project 28/7 (ik zit in twee projecten van deze geldnemer). Ik heb er eerder al eens naar gevraagd maar kreeg toen een naar mijn mening weinig zeggende reactie dat het dossier in behandeling was van de gerechtsdeurwaarder. Er staat volgende week meen ik voor één van de projecten een aflossing gepland, ik laat me dan graag positief verrassen
[..] Maar G*BO Bo*w had volgens mij administratie half sept 50k (btw teruggave, dus dat geld zou er moeten zijn) moeten aflossen, niets gezien of gehoord.
Iets later dan half september.
SPOILER
Heb er vandaag over gebeld, als het goed is word ik morgen teruggebeld door degene die erover gaat.
Voor de terugbetaalde 12,58 wordt zo in totaal 1,15 aan kosten afgehaald.
Collin heeft op die manier geen haast met afronding, dat snap ik wel.
Niet anders dan bij een bulletlening, toch? De looptijd van de lening is niet verlengd, de aflossing is enkel opgeschoven. Maar wel meer fee voor CCF dan bij lineaire aflossing inderdaad.
Het is een hobbelige rit, maar met reeds >50% afgelost maak ik me totaal geen zorgen om deze lening. Sterker nog, ik zou met plezier met een herfinanciering meedoen als de zekerheden gelijk blijven. Administratief is het wel het nodige werk, als je precies wil bijhouden wat er weer is binnengekomen.
[ Bericht 3% gewijzigd door djtiesto8 op 01-10-2025 21:37:18 ]
Op donderdag 2 oktober 2025 08:15 schreef peterc het volgende: GVE 26636 Foodmarket De FAM, volgt net betaalspec vwb de aflossing vh project, borg heeft blijkbaar keurig gedaan waarvoor hij borg stond. NETJES
Nu onze tegenspartelende vrienden van J*ust E*scape nog. Ik begreep dat er al een bod is uitgebracht?
Wat vinden jullie van de onderwijsman bij GVE? 8% rente annuïtaire lening. LTV op woonhuis 81% gebaseerd op WOZ, dus LTV zal wel wat lager zijn Gaat morgen open
Op donderdag 2 oktober 2025 11:11 schreef Fredericm het volgende: Wat vinden jullie van de onderwijsman bij GVE? 8% rente annuïtaire lening. LTV op woonhuis 81% gebaseerd op WOZ, dus LTV zal wel wat lager zijn Gaat morgen open
En van HCN heb ik de tweewekelijkse uitbetaling ook niet ontvangen, staat wel in mijn dashboard voor afgelopen zondag. En er is al een nieuwe verzamelbetaling voor over 2 weken aangemaakt die de komende tijd ook nog verder gevuld zal worden. (Heb dit ook al even bij HCN nagevraagd, gok op een foutje bij de betaalprovider)
Dit was inderdaad een foutje bij OPP, nagevraagd bij HCN en gisteren alsnog uitbetaald. Ik ben stiekem wel benieuwd of er hier nu ergens ook intern een alarmbelletje is afgegaan, dit zou toch vlekkeloos moeten werken.
Op donderdag 2 oktober 2025 11:11 schreef Fredericm het volgende: Wat vinden jullie van de onderwijsman bij GVE? 8% rente annuïtaire lening. LTV op woonhuis 81% gebaseerd op WOZ, dus LTV zal wel wat lager zijn Gaat morgen open
Geld wordt wel bijna 100% uitgeven aan advertenties. Moet dan wel extra omzet uitkomen.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt..
Het kwartaalwerk is afgerond, men heeft weer tijd voor updates. Eerst het laaghangende fruit . Hopelijk komen ook de zwaardere dossiers spoedig aan de beurt. .
Meegenomen. Nog wel even getwijfeld vanwege prijzige en grote locatie, maar trackrecord en lening door de holding en niet door de werk-bv geeft wel vertrouwen.
Ontwikkelkosten nemen wel toe: een ruwe berekening leert dat Almere en Zoetermeer nog voor ca. 500/m2 werden ontwikkeld terwijl Rijswijk en nu Den Haag rond de 1000/m2 zitten.
Me too, valt me mee, dekkende zekerheid, rente is OK, van het verhaal zelf ben ik matig enthousiast. Dekkende zekerheid op een courant onderpand, dat zie je zelden bij GvE, daarom dacht ik dat deze wel snel vol zou zijn.
De man verdient best leuk geld met zijn bedrijf, jammer dat hij alles opmaakt maar is schuldenvrij.
[ Bericht 7% gewijzigd door obligataire op 03-10-2025 11:16:32 ]
Op vrijdag 3 oktober 2025 11:59 schreef Fredericm het volgende: Voor de liefhebber niet voor mij. Woonhuizen boven 4 miljoen zijn niet echt courant. Soldaatjes bij Collin.
SPOILER
Knabbel & Babbel, om een indicatie van het risico te geven.
[..] Gaat langzaam vol, blijkbaar zien anderen wat ik niet zie. Ik kan me nog terugtrekken.
Misschien vanwege hypotheek op erfpachtrecht. Maar goed dat duurt nog 29 jaar. Lijkt me dat dat dit in de taxatiewaarde is meegewogen. Maar misschien schrikt het af.
Op vrijdag 3 oktober 2025 11:59 schreef Fredericm het volgende: Voor de liefhebber niet voor mij. Woonhuizen boven 4 miljoen zijn niet echt courant. Soldaatjes bij Collin.
SPOILER
Voelt wat vreemd, het leningsdoel is werkkapitaal en vooraad tbv handel in historische voetuigen maar er wordt 500k bouwdepot aangehouden voor de realisatie van de afbouw van een privewoning. Voelt voor mij eerder als het financieren van een dure hobby, of zien jullie dat totaal anders?
SPOILER
Nieuwe Collin met goed dekkende 3e hypotheek op courant woonhuis. https://www.collincrowdfund.nl/elyon-deco-b-v/ . De handel van de man zegt me niet zoveel maar gezien de hypotheek durf ik het wel aan voor mijn basis bedrag. Walletjes loopt al weer aardig vol door aflossingen.😀
Op 6 september hebben we je per e-mail geïnformeerd dat we de investeringsovereenkomst met je zullen beëindigen per 7 oktober. Omdat we de terugkoopprijs enkele dagen hierna naar je bankrekening overmaken, is het belangrijk om je rekeningnummer te controleren.
Controleer je bankrekeningnummer
Op dit moment is bij ons het volgende bankrekeningnummer bekend: NL**INGB*******2**.
Klopt dit niet? Dan verzoeken we je dit zo snel mogelijk - maar uiterlijk op 6 oktober - aan te passen in je dashboard (via Profiel > Bankrekening).
Je kunt ons bereiken op 085 - 888 8185 of via contact@lenderspender.nl.
Ze hebben nog wel even uitgerekend dat ik daar 5% netto rendement heb gehaald. Ben al een jaar of 5 geleden daar gestopt. Kreeg af en toe nog een paar centen. Maar de afkoop is nu 0. Vermoedelijk alles verder afgeschreven. Aanpassing bankrekeningnummer is dus niet nodig.
Het is een mooi woonhuis met ruim voldoende overwaarde dus dat komt wel goed. Over zijn bedrijf heb ik wat twijfels. Hij geeft zelf al aan dat de verkooppiek in het eerste halfjaar zit (moederdag etc.) maar bij de prognose verdubbelt hij gemakshalve de 6 maanden omzet en de winst. Dat omzet en marge zullen stijgen door zelfstandig in te kopen lijkt me nonsens, sowieso zwak onderbouwd. Zijn debiteuren betalen na 2,5 tot 3 maanden gemiddeld, dat geeft ook te denken.
Hij lost helemaal af in die 3 jaar, dat is dan weer positief. Hopelijk lukt dat, met name in de rustige maanden buiten het seizoen.
Wat ik ook niet kan volgen, de BV heeft een eigen vermogen van 51K begin van het jaar, winst 6 maanden 51K, hoe je dan uitkomt op een eigen vermogen van 134K na die 6 maanden.
Vaak wordt er dan wat gegoocheld met opwaardering van vaste activa, een mooie truc om het eigen vermogen van een bedrijf wat op te leuken, maar die heeft hij zo te zien nauwelijks.
Omdat u eerder heeft geïnvesteerd in vastgoedprojecten via Geldvoorelkaar.nl, brengen wij u graag op de hoogte van een ander vastgoedproject: StoreBox Breda en Drop & Clean Breda. Inmiddels is het project al voor 61% gefund. Om de afronding verder te versnellen, delen de projectnemers, de heer Van Pamelen en de heer Doornekamp, graag een extra incentive met u:
Investeert u in totaal ¤ 5.000,- of meer (of heeft u dat reeds gedaan)? Dan ontvangt u bij de laatste uitboeking, na afloop van de looptijd van 36 maanden, een extra rentevergoeding van 2% over het door u geïnvesteerde bedrag.
Op maandag 6 oktober 2025 13:59 schreef KrekelJapie het volgende: Omdat u eerder heeft geïnvesteerd in vastgoedprojecten via Geldvoorelkaar.nl, brengen wij u graag op de hoogte van een ander vastgoedproject: StoreBox Breda en Drop & Clean Breda. Inmiddels is het project al voor 61% gefund. Om de afronding verder te versnellen, delen de projectnemers, de heer Van Pamelen en de heer Doornekamp, graag een extra incentive met u:
Investeert u in totaal ¤ 5.000,- of meer (of heeft u dat reeds gedaan)? Dan ontvangt u bij de laatste uitboeking, na afloop van de looptijd van 36 maanden, een extra rentevergoeding van 2% over het door u geïnvesteerde bedrag.
Het loopt blijkbaar voor geen meter. Opslagman bij Collin blijkbaar populairder. Net weer een nieuwe grepu geannonceerd
Op maandag 6 oktober 2025 14:25 schreef Fredericm het volgende: Linkje grepu (opslagman) vastgoed locatie wageningen Iets teveel copy paste er staat nog locatie Den Haag rente wel 8%
Dat is volgens mij gewoon juist. De locatie Wageningen waarop nu bij dit nieuwe project een 1e hypotheek komt, is al eerder aangekocht, al in bedrijf en nu nog hypotheekvrij. Bij de lening voor de locatie Den Haag was aangegeven "Middels een andere financiering (op een hypotheekvrij ander pand van ondernemer) via Collin Crowdfund wordt er ¤ 4.000.000,- gefinancierd." Deze nieuwe Wageningen lening is dan volgens mij die ¤ 4.000.000,- die bij de eerdere Den Haag lening wordt genoemd. Hypotheek is dus op pand Wageningen maar wordt gebruikt om pand Den Haag aan te kopen, iets wat hij eerder ook met andere projecten heeft gedaan.
Toevoeging: Het staat er zelfs nog bij "De financiering wordt aangewend voor het vrijmaken van liquide middelen voor de aankoop van een nieuwe locatie in Den Haag." Ik had er zelf in eerste instantie overheen gelezen.
[ Bericht 4% gewijzigd door Soulfreak op 06-10-2025 15:01:30 ]
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. is afgelost. Na looptijd van anderhalf jaar stopte de aflossing in februari. Woonhuis verkocht en vandaag de resterende termijnen uitgekeerd.
Complimenten voor de doortastendheid van het platform, heel sneu voor de ondernemers dat dit zo is afgelopen.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. is afgelost. Na looptijd van anderhalf jaar stopte de aflossing in februari. Woonhuis verkocht en vandaag de resterende termijnen uitgekeerd.
Complimenten voor de doortastendheid van het platform, heel sneu voor de ondernemers dat dit zo is afgelopen.
En door naar het volgende project on hold
SPOILER
Gaat lekker zo. Er staan al meerdere maanden 2 andere projecten van deze ondernemer on hold. En nu dit bedrijfspand (weer) on hold staat zal het andere project (712) ook wel volgen. Wel is er op het bedrijfspand een 1e hypotheek waar al een deel van is afgelost, daarvoor zou dus het resterende bedrag terug moeten komen bij verkoop van het pand, mocht het zover komen.
[..] Gaat lekker zo. Er staan al meerdere maanden 2 andere projecten van deze ondernemer on hold. En nu dit bedrijfspand (weer) on hold staat zal het andere project (712) ook wel volgen. Wel is er op het bedrijfspand een 1e hypotheek waar al een deel van is afgelost, daarvoor zou dus het resterende bedrag terug moeten komen bij verkoop van het pand, mocht het zover komen.
Ja ik heb liever dat ie op de andere leningen aflost........
Op maandag 6 oktober 2025 20:04 schreef quepos het volgende: Vreemd ik heb hier nog geen mail gehad van indian delivery Bergschenhoek. En volgensmij is de volgende betaling ook pas rond de 15e?
Dat desi en devi onhold staat klopt. Maar Bergschenhoek is weer nieuw voor mij
Er zijn 2 leningen, 1 voor het bedrijfspand met hypo en 1 voor de inventaris. Voor die laatste is de betaling op de 17e. Nu is de 1e van deze 2 on hold en dan is de kans erg groot dat die 2e straks ook weer on hold gaat.
[..] Ja ik heb liever dat ie op de andere leningen aflost........
Ja, ik ook. Ik vraag me wel af of HCN bij eventuele verkoop het al afgeloste deel van de hypotheek kan gebruiken om een andere lening (deels) mee af te lossen.
Op 6 september hebben we je per e-mail geïnformeerd dat we de investeringsovereenkomst met je zullen beëindigen per 7 oktober.
Uitoefening terugkooprecht Zojuist hebben we daarom ons terugkooprecht uitgeoefend en de terugkoop van jouw vorderingen op leningen verwerkt. De terugkoopprijs ontvang je binnen 2-3 werkdagen op je bankrekening. Log in op www.lenderspender.nl voor een specificatie.
[..] Gaat lekker zo. Er staan al meerdere maanden 2 andere projecten van deze ondernemer on hold. En nu dit bedrijfspand (weer) on hold staat zal het andere project (712) ook wel volgen. Wel is er op het bedrijfspand een 1e hypotheek waar al een deel van is afgelost, daarvoor zou dus het resterende bedrag terug moeten komen bij verkoop van het pand, mocht het zover komen.
Ik had juist gehoopt dat er een inhoudelijke update kwam over die andere projecten.
[..] Ja, ik ook. Ik vraag me wel af of HCN bij eventuele verkoop het al afgeloste deel van de hypotheek kan gebruiken om een andere lening (deels) mee af te lossen.
Dat lijkt me niet. Als ze voor de andere projecten geen hypotheekrecht bedongen hebben valt het resultaat - nadat met HCN afgerekend is voor de lening waarvoor het hypotheekrecht geldt - in de boedel waar alle schuldeisers een claim op hebben (waaronder mogelijk de belastingdienst en het UWV met preferente rechten als het zo ver zou komen).
[..] Dat lijkt me niet. Als ze voor de andere projecten geen hypotheekrecht bedongen hebben valt het resultaat nadat met HCN afgerekend is voor de lening waarvoor het hypotheekrecht geldt in de boedel waar alle schuldeisers een claim op hebben (waaronder mogelijk de belastingdienst en het UWV met preferente rechten als het zo ver zou komen).
Dan moeten ze wel failliet zijn. Zonder faillissement kan dit misschien op grond van borgstelling van de BV
[..] Dan moeten ze wel failliet zijn. Zonder faillissement kan dit misschien op grond van borgstelling van de BV
Klopt. Zolang er geen curator in het spel is, kun je als schuldeiser natuurlijk proberen als eerste betaald te krijgen. Maar behalve een borgstelling van de BV (die andere partijen mogelijk ook hebben) hebben de investeerders in de andere projecten verder geen preferent recht op het resultaat dat over blijft bij een eventuele verkoop van het pand.
[..] Klopt. Zolang er geen curator in het spel is, kun je als schuldeiser natuurlijk proberen als eerste betaald te krijgen. Maar behalve een borgstelling van de BV (die andere partijen mogelijk ook hebben) hebben de investeerders in de andere projecten verder geen preferent recht op het resultaat dat over blijft bij een eventuele verkoop van het pand.
Laten we nu niet doorgaan met speculeren op dit dossier. We weten dat de ondernemer liquiditeitsproblemen heeft. We weten ook dat HCN er kort op zit. Soms moet je een ondernemer die wel willend is de tijd geven om zijn zaakjes op orde te krijgen en zolang er mondjes maat weer wat betaald wordt moet je het proces zijn gang laten gaan en HCN haar werk laten doen. Laten we hopen dat hij de boel weer op de rit krijgt dat is voor iedereen beter.
Volgens mij is het hier wel al aan de orde geweest maar ik kan het zo snel niet terug vinden. Ben bezig om voor een jaar mijn werkelijke rendement aan het uitrekenen. Hoe behandelen we Crowdfunding? Ontvangen rente in jaar x minus afschrijvingen in jaar x minus reserveringen voor afschrijvingen in jaar x = behaald rendement over jaar x ? Hoor graag van een expert op dit vlak.
[..] Laten we nu niet doorgaan met speculeren op dit dossier. We weten dat de ondernemer liquiditeitsproblemen heeft. We weten ook dat HCN er kort op zit. Soms moet je een ondernemer die wel willend is de tijd geven om zijn zaakjes op orde te krijgen en zolang er mondjes maat weer wat betaald wordt moet je het proces zijn gang laten gaan en HCN haar werk laten doen. Laten we hopen dat hij de boel weer op de rit krijgt dat is voor iedereen beter.
Ik geef alleen antwoord op een gestelde vraag. Verder heb ik al eerder gereageerd een paar maanden geleden dat het mogelijk beter was geweest een wat langere aflossingsvrije periode in te bouwen dan 2 maanden. Zeker voor de lening met hypothecaire zekerheid kan dat zonder veel risico voor de investeerders terwijl het de ondernemer wat meer lucht geeft.
Op dinsdag 7 oktober 2025 12:09 schreef NaRegenDeZon het volgende: Volgens mij is het hier wel al aan de orde geweest maar ik kan het zo snel niet terug vinden. Ben bezig om voor een jaar mijn werkelijke rendement aan het uitrekenen. Hoe behandelen we Crowdfunding? Ontvangen rente in jaar x minus afschrijvingen in jaar x minus reserveringen voor afschrijvingen in jaar x = behaald rendement over jaar x ? Hoor graag van een expert op dit vlak.
Als je het standaard formulier van de belastingdienst gebruikt werkt het iets anders. De bruto rente apart, kosten kun je niet meenemen. Verder moet je de begin- en eindwaarde opgeven en de omvang van de investeringen en aflossingen. Wat ik gedaan heb is de begin- en eindsaldo's corrigeren. Dat sluit ook aan bij de jaaropgaven van een aantal van de platforms.
Overigens heb ik daarmee ook jaren dat ik 'extra rendement' haal omdat de voorzieningen einde jaar lager zijn dan begin van het jaar.
[..] Als je het standaard formulier van de belastingdienst gebruikt werkt het iets anders. De bruto rente apart, kosten kun je niet meenemen. Verder moet je de begin- en eindwaarde opgeven en de omvang van de investeringen en aflossingen. Wat ik gedaan heb is de begin- en eindsaldo's corrigeren. Dat sluit ook aan bij de jaaropgaven van een aantal van de platforms.
Overigens heb ik daarmee ook jaren dat ik 'extra rendement' haal omdat de voorzieningen einde jaar lager zijn dan begin van het jaar.
Heb mijn box 3 rendement globaal berekend. Maar ik kan me het werk van het officiële invulformulier verder besparen. Scheelt weer een hoop tijd want zelfs de bankrekening nummers etc zijn niet vooraf ingevuld heb ik gezien terwijl ze wel bij de blauwe dienst bekend zijn en keurig bij de Ib vooraf ingevuld worden. Men wil het dus echt ontmoedigen dat dit formulier ingevuld wordt. Wat een gedoe gaat dat worden na 2027 als dit werkelijke rendement op deze wijze ingevuld moet gaan worden. Alleen de jaar overzichten van Collin sluiten een beetje aan op de invul wijze van de blauwe dienst. Ben vermoedelijk wel minimaal een dag extra bezig met mijn aangifte als ik alles zoals gewenst precies invul. Ik sla deze exercitie in ieder geval over voor 2022. Het enige jaar waar ik tot nu toe voor uitgenodigd ben om het formulier in te vullen.
Ja, dat had ik vanmorgen ook. Je moet even naar de app store gaan en daar de Collin app opzoeken en dan even laten bijwerken. Collin heeft hier vanmorgen een mail over gestuurd.
SPOILER
[..] Ja, dat had ik vanmorgen ook. Je moet even naar de app store gaan en daar de Collin app opzoeken en dan even laten bijwerken. Collin heeft hier vanmorgen een mail over gestuurd.
SPOILER
Dank. Ik heb deze mail nog niet ontvangen. Ik gebruik zelf geen Apple, maar Android.
[ Bericht 2% gewijzigd door KrekelJapie op 07-10-2025 17:23:12 ]
Op dinsdag 7 oktober 2025 15:14 schreef NaRegenDeZon het volgende: Wat een gedoe gaat dat worden na 2027 als dit werkelijke rendement op deze wijze ingevuld moet gaan worden.
Ik verwacht dat in ieder geval banken en brokers dan veel van de benodigde informatie zelf aan de belastingdienst door zullen geven, zoals dat ook het geval is in andere landen waar ze met werkelijk rendement werken. Of dat ook zal gelden voor financiele niche spelers als CF platformen is natuurlijk wel de vraag.
Mijn netto rendement bij Collin is zojuist ineens omhoog gesprongen van 4,64% naar 5,10%. Er is niet opeens een leningnemer weer gaan betalen maar Collin berekent de voorzieningen nu anders. Bij 1 van mijn 2 projecten met achterstand is er sprake van een 1e hypotheek + 2e hypotheek. Voor die 1e hypotheek wordt nu 75% van de waarde in de pitch genomen als verwachte dekkingswaarde. Een zelfde sommetje voor de 2e hypotheek levert ¤0 op als dekkingswaarde. Het verschil tussen het openstaand leenbedrag en de totale verwachte dekkingswaarde is de maximale voorziening en dan naar rato van mijn investering. Mijn voorziening is hiervan 75%, eerst was dat 75% van het totaal openstaand leenbedrag. Er wordt nu qua voorzieningen dus rekening gehouden met de gevestigde hypothecaire zekerheden, eerder niet.
Voor mijn andere project met achterstand verandert deze andere berekening niets, daar is de verwachte dekkingswaarde ¤0. Het verschil tussen waarde en openstaande schuld eerdere hypotheekhouder is zo klein dat er niets overblijft. Maar die leningnemers verwachten op enig moment in de toekomst nog een erfenis.
Op dinsdag 7 oktober 2025 20:34 schreef Soulfreak het volgende: Mijn netto rendement bij Collin is zojuist ineens omhoog gesprongen van 4,64% naar 5,10%. Er is niet opeens een leningnemer weer gaan betalen maar Collin berekent de voorzieningen nu anders. Bij 1 van mijn 2 projecten met achterstand is er sprake van een 1e hypotheek + 2e hypotheek. Voor die 1e hypotheek wordt nu 75% van de waarde in de pitch genomen als verwachte dekkingswaarde. Een zelfde sommetje voor de 2e hypotheek levert ¤0 op als dekkingswaarde. Het verschil tussen het openstaand leenbedrag en de totale verwachte dekkingswaarde is de maximale voorziening en dan naar rato van mijn investering. Mijn voorziening is hiervan 75%, eerst was dat 75% van het totaal openstaand leenbedrag. Er wordt nu qua voorzieningen dus rekening gehouden met de gevestigde hypothecaire zekerheden, eerder niet.
Voor mijn andere project met achterstand verandert deze andere berekening niets, daar is de verwachte dekkingswaarde ¤0. Het verschil tussen waarde en openstaande schuld eerdere hypotheekhouder is zo klein dat er niets overblijft. Maar die leningnemers verwachten op enig moment in de toekomst nog een erfenis.
Op dinsdag 7 oktober 2025 20:34 schreef Soulfreak het volgende: Mijn netto rendement bij Collin is zojuist ineens omhoog gesprongen van 4,64% naar 5,10%. Er is niet opeens een leningnemer weer gaan betalen maar Collin berekent de voorzieningen nu anders. Bij 1 van mijn 2 projecten met achterstand is er sprake van een 1e hypotheek + 2e hypotheek. Voor die 1e hypotheek wordt nu 75% van de waarde in de pitch genomen als verwachte dekkingswaarde. Een zelfde sommetje voor de 2e hypotheek levert ¤0 op als dekkingswaarde. Het verschil tussen het openstaand leenbedrag en de totale verwachte dekkingswaarde is de maximale voorziening en dan naar rato van mijn investering. Mijn voorziening is hiervan 75%, eerst was dat 75% van het totaal openstaand leenbedrag. Er wordt nu qua voorzieningen dus rekening gehouden met de gevestigde hypothecaire zekerheden, eerder niet.
Lijkt mij een goede actie van Collin.
Een achterstand bij een project met een 1 hypotheek is heel wat anders een achterstand bij een project zonder hypotheek. Het scheelt natuurlijk ook wat de ltv is en of het onderpand courant is, maar deze aanpassing geeft toch al een wat beter inzicht in je rendement.
Die erfenissen van Nigeriaanse prinsen zijn misschien intussen wel op, vorige week kreeg ik bericht over een erfenis van een voor mij onbekend familielid die in de tsunami van 2006 in Indonesië om het leven is gekomen. Zou volgens de meneer van de bank gaan om 12 miljoen dollar. Hij zelf zou dan 8 miljoen houden. Voor dat geld verwacht ik wel dat hij zijn uiterste best gaat doen voor mij. Met dit bedrag als erfenis hoef ik niet meer zo veel werk te steken om wat rendement te halen dmv crowdfunding. Het was leuk jullie hier gekend te hebben.
Een achterstand bij een project met een 1 hypotheek is heel wat anders een achterstand bij een project zonder hypotheek. Het scheelt natuurlijk ook wat de ltv is en of het onderpand courant is, maar deze aanpassing geeft toch al een wat beter inzicht in je rendement.
Inderdaad. Ik denk dat het voor een aantal crowdfunders hier zorgt voor een flinke verbetering van het netto rendement in het Collin dashboard.
Wat ook nog scheelt is welke waarde wordt gebruikt. In mijn genoemde voorbeeld wordt bv de waarde na verbouwing gebruikt (in de pitch staat geen waarde voor verbouwing) maar ik betwijfel of die verbouwing al klaar is of misschien zelfs nog niet eens gestart is, meneer stopte al na 5 maanden met betalen. Zonder die verbouwing en het splitsen van het pand zal het wel een stuk minder waard zijn. Huispedia geeft in ieder geval een lagere waarde, WOZ waarde is niet beschikbaar aangezien het een woon/winkelpand is. En krijg je wel een ander sommetje. Maar het is in ieder geval nog beter dan voorheen toen er geen rekening werd gehouden met de zekerheden.
[..] Als ik bij sommige projecten de voorziening zie die er nu staat lijkt me de situatie van nu aardig rooskleurig weergegeven.
Ik ben hier ook helemaal niet blij mee. Dit wordt dus meer belasting betalen of zelf nog extra afwaarderingen doen. Mijn netto rendement is van 6,25% naar 6,92% gegaan. Leuk je zelf rijk rekenen. Er zijn nu bij mij meerderen projecten waarbij een veel te rooskleurig beeld geschetst wordt. Neem bijvoorbeeld project Bouwbedrijf Haitsma. Die heeft het hele onderpand afgebroken en daar waarderen ze maar iets van 16,6% af.
Een hele slechte ontwikkeling wat mij betreft. Ik hoop dat ik Collin nu mag gaan houden aan deze opbrengsten.
Nogmaals, je zelf rijk rekenen en en Collin stelt het mooier voor dan het vaak is. Persoonlijk zie ik liever dat het achteraf meevalt dan dat het achteraf tegenvalt.
[..] Ik ben hier ook helemaal niet blij mee. Dit wordt dus meer belasting betalen of zelf nog extra afwaarderingen doen. Er zijn nu bij mij meerderen projecten waarbij een veel te rooskleurig beeld geschetst wordt. Neem bijvoorbeeld project Bouwbedrijf Haitsma. Die heeft het hele onderpand afgebroken en daar waarderen ze maar iets van 16,6% af.
Ik zit niet in dat project, maar ik neem aan dat daarbij de waarde uit de pitch is genomen. Vanwege het afbreken van het pand klopt die waarde nu niet meer, net zoals een waarde na verbouwing niet klopt wanneer die verbouwing nog heeft plaats gevonden. In dat soort gevallen zou dan naar de actuele waarde moeten worden gekeken, maar dat zal wel erg lastig zijn.
[..] Ik ben hier ook helemaal niet blij mee. Dit wordt dus meer belasting betalen of zelf nog extra afwaarderingen doen. Mijn netto rendement is van 6,25% naar 6,92% gegaan. Leuk je zelf rijk rekenen. Er zijn nu bij mij meerderen projecten waarbij een veel te rooskleurig beeld geschetst wordt. Neem bijvoorbeeld project Bouwbedrijf Haitsma. Die heeft het hele onderpand afgebroken en daar waarderen ze maar iets van 16,6% af.
Een hele slechte ontwikkeling wat mij betreft. Ik hoop dat ik Collin nu mag gaan houden aan deze opbrengsten.
Nogmaals, je zelf rijk rekenen en en Collin stelt het mooier voor dan het vaak is. Persoonlijk zie ik liever dat het achteraf meevalt dan dat het achteraf tegenvalt.
Ik ben hier ook niet blij mee, rendement van 4,5% naar 6,4%. Dat is nogal een verschil! Zou het nut hebben om met zijn allen in de pen te klimmen?
[..] Ik ben hier ook niet blij mee, rendement van 4,5% naar 6,4%. Dat is nogal een verschil! Zou het nut hebben om met zijn allen in de pen te klimmen?
Hier idem. Van 4,9% naar 7,3%. Gaat nogal hard zo. Ik teken er direct voor om alle slechte projecten op deze manier af te wikkelen.
Ik vind het prima, het komt meer in de buurt van hoe ik zelf reken. Dat voor sommige projecten de opbrengst nu niet reëel is kun je toch zelf in je eigen administratie aanpassen en zo aan de belastingdienst doorgeven?
Lol, mijn rendement is ook van 4,laag naar 7,1 gegaan. Voornamelijk door onze golfers. Daar zit ik zwaar in. Die hypo wordt natuurlijk nooit uitgewonnen voor het leningbedrag.
Ik heb liever eens een update daarover met aandacht aan de recente nieuwsberichten en eigenlijk ook de niet zo recente en hoe die lui in godsnaam hun KYC doorgekomen zijn, maar dat laatste gaan ze nooit doen natuurlijk.
Ik poker regelmatig en Alberto Stegeman is daar ook altijd te vinden, misschien wel een item voor hem.
[ Bericht 31% gewijzigd door nostra op 08-10-2025 07:01:20 ]
Op woensdag 8 oktober 2025 03:20 schreef KrekelJapie het volgende: Zal vooral voor CCF zelf het meest interessant zijn om de voorziening aan te passen, zodat ze een hoger rendement kunnen presenteren.
Natuurlijk. Ze zien de box 3 heffing ook. Trump zou dit 'alternative facts' noemen.
[..] Natuurlijk. Ze zien de box 3 heffing ook. Trump zou dit 'alternative facts' noemen.
Dit systeem biedt een betere benadering van het werkelijke resultaat, al heeft het natuurlijk beperkingen. Zoals bijvoorbeeld de golfbaan. Misschien kunnen ze het algoritme nog wat verder verfijnen door de mate van incourantheid mee te laten wegen.
Grappig trouwens dat mensen liever minder belasting betalen dan dat ze winst maken
[..] Dit systeem biedt een betere benadering van het werkelijke resultaat, al heeft het natuurlijk beperkingen. Zoals bijvoorbeeld de golfbaan. Misschien kunnen ze het algoritme nog wat verder verfijnen door de mate van incourantheid mee te laten wegen.
Grappig trouwens dat mensen liever minder belasting betalen dan dat ze winst maken
Haha, ik betaal met alle liefde veel belasting
Dat gezegd hebbend: Ik heb voor het werkelijk rendement een aantal berekeningen gemaakt en ik schrok toch wel hoeveel meer box 3 belasting ik over 2023 en 2024 zou moeten betalen als werkelijk rendement afgerekend wordt. Dat gaat over meer dan een verdubbeling ten opzichte van het huidige forfait. Nu hebben we ook hele goede beursjaren gehad maar we zullen er hoe dan ook rekening mee moeten houden dat we meer moeten gaan betalen. En daarmee kan vanaf 2027 een BV al een stuk sneller interessant gaan worden. En hoewel belastingarbitrage interessant kan zijn, vind ik het principieel onjuist als de overheid vermogen in box 2 en in box 3 zo ongelijk gaat behandelen.
[..] Haha, ik betaal met alle liefde veel belasting
Dat gezegd hebbend: Ik heb voor het werkelijk rendement een aantal berekeningen gemaakt en ik schrok toch wel hoeveel meer box 3 belasting ik over 2023 en 2024 zou moeten betalen als werkelijk rendement afgerekend wordt. Dat gaat over meer dan een verdubbeling ten opzichte van het huidige forfait. Nu hebben we ook hele goede beursjaren gehad maar we zullen er hoe dan ook rekening mee moeten houden dat we meer moeten gaan betalen. En daarmee kan vanaf 2027 een BV al een stuk sneller interessant gaan worden. En hoewel belastingarbitrage interessant kan zijn, vind ik het principieel onjuist als de overheid vermogen in box 2 en in box 3 zo ongelijk gaat behandelen.
Er is nog wel 1800 pp vrijstelling en slechte jaren kunnen worden verrekend. Ik zou geen besluit nemen over box 2 en 3 zolang er geen nieuw regeerakkoord is.
[..] Dit systeem biedt een betere benadering van het werkelijke resultaat, al heeft het natuurlijk beperkingen. Zoals bijvoorbeeld de golfbaan. Misschien kunnen ze het algoritme nog wat verder verfijnen door de mate van incourantheid mee te laten wegen.
Voor 'winst' maken hoef je niet meer bij crowdfunding te zijn (helaas). Ik neem sinds 1-2 jaar (bijna) geen nieuwe projecten meer mee en laat alles eruit lopen. Ik ben ben in zilver gegaan. Dat is goed uitgepakt. Ieder zijn ding.
Dat is ook helemaal niet juist wat je zegt.
Deze wijziging heeft namelijk 0,0 invloed op de hoeveelheid winst die je gaat maken maar wel op de eventueel te betalen belasting. (En ja, ik zag de knipoog)
Op woensdag 8 oktober 2025 10:30 schreef Zonnigetoekomst62 het volgende: Doen jullie mee met de Samen in Geld vandaag? Wat zijn de inzichten? Ik ben inmiddels veel te veel overwogen in Collin en wil weer verder kijken.
Het wordt een 4e hypotheek. Weliswaar is de waarde enorm toegenomen, maar dat houdt mij toch tegen om deze mee te pakken.
Deze wijziging heeft namelijk 0,0 invloed op de hoeveelheid winst die je gaat maken maar wel op de eventueel te betalen belasting. (En ja, ik zag de knipoog)
Dat is helemaal waar, aan de andere kant, de AFM methode geeft een te lage waardering van het vermogen omdat zekerheden daarin geen enkele rol spelen. Je kunt je afvragen of dat bij de Belastingdienst niet ooit tot vragen gaat leiden. Die ziet ook het liefst een reële (hogere!) waardering in de aangifte.
Toepassing van de AFM methode in de aangifte is handig, maar het is geen wetmatigheid dat die altijd maar fiscaal geaccepteerd blijft worden, zeker als de ene na de andere achterstandssituatie soepel opgelost wordt. Ik weet dat het soms lang duurt, maar (bijvoorbeeld) in mijn lopende porto heb ik nog geen enkel project definitief met verlies weggeboekt.
Ik heb Collin zojuist een mail gezonden dat i k de oude situatie weer hersteld wil hebben ofwel zelf de keuze mag maken en ook aangegeven hoeveel extra belastingheffing deze wijziging mij kost die overigens ingaat tegen de adviezen van AFM en ook nog eens een aanpassing van de spelregels is tijdens de wedstrijd. Voor mij een reden om hen aan te geven dat ik niet meer investeer totdat het is teruggedraaid en alles wat nog kon heb gestorneerd als inschrijving.
[..] Ik heb Collin zojuist een mail gezonden dat i k de oude situatie weer hersteld wil hebben ofwel zelf de keuze mag maken en ook aangegeven hoeveel extra belastingheffing deze wijziging mij kost die overigens ingaat tegen de adviezen van AFM en ook nog eens een aanpassing van de spelregels is tijdens de wedstrijd. Voor mij een reden om hen aan te geven dat ik niet meer investeer totdat het is teruggedraaid en alles wat nog kon heb gestorneerd als inschrijving.
Laten we dit met zijn allen doen
Dit is wel erg rigoureus. Volgens de fiscale wetgeving moet je - als ik het goed begrepen heb - de vermogensbestanddelen zo goed mogelijk waarderen. Daarbij kun je gebruik maken van de jaaropgave van Collin maar het staat je ook vrij daar aanpassingen aan te doen. Die je wel moet kunnen beargumenteren als de belastingdienst daar om vraagt.
De aanpassing die Collin nu doet lijkt me grotendeels aan te sluiten bij de praktijk dat hypotheekrechten - zeker een eerste hypotheek - meestal voldoende dekking bieden. Er zullen ongetwijfeld projecten zijn waar de vooruitzichten minder goed zijn, dat vraagt dan om maatwerk. Maar in algemene zin is deze aanpassing naar mijn mening niet onredelijk.
Er is alleen helemaal niet over gecommuniceerd en dat is wel een tekortkoming van Collin.
[..] Maak ze niet wakker a.u.b. daar in Den Haag. Dit 'probleem' is namelijk voor hun heel makkelijk op te lossen (en niet zoals ik dat graag zou willen).
Ik zit er eerlijk gezegd helemaal niet op te wachten om hiervoor een BV op te moeten richten. Maar als duidelijk is hoe het er precies uit gaat zien vanaf 2027 ga ik wel advies inwinnen.
Nu wordt na toepassing voorziening het restant pas na 1 jaar 100% afgeschreven. Als we toch nog kijken naar de 6 maanden termijn van de AFM, zou van mij de 100% afschrijving na 6 maanden mogen plaatsvinden ipv een jaar.
Zeker omdat niet elke 1e hypotheek gelijk aan elkaar gesteld kan worden.
Nu wordt de voorziening op beide elementen afwijkend toegepast bij CCF.
Collin denkt niet aan de investeerders maar is vooral bezig om het rendement van het platform omhoog te krikken. En dat moet ook nog in dit jaar had dan nog enkele maanden gewacht tot het nieuwe jaar. Ik heb een groot bedrag geinvesteerd bij Collin en wat ik nu meer moet betalen aan belasting is een serieus bedrag. Het bedrag wat er nu overblijft daar mag Collin ze meteen voor overnemen en dan wil ik er ook nog korting op geven. Ik heb zelf goed in beeld wat ik aan afschrijving kan verwachten en dat naast het overzicht van Collin zoals het was heb ik dan een prima overzicht.
Hier een voorbeeld, Nog geen 6% afschrijving in 502 dagen maar wel bijna 6% belasting betalen in 2 jaar.
H. Sediqi (box 3) 42532 Geinvesteerd 500 euro Achterstand 500 euro 502 dagen achterstand 29,60 afschrijving
Het duurt vaak jaren voordat alles is afgerond. Dus steeds belasting betalen over die jaren. En meestal rekent Collin ook geen rente over de maanden/jaren die te laat zijn.
Op woensdag 8 oktober 2025 12:54 schreef Collin63 het volgende: Collin denkt niet aan de investeerders maar is vooral bezig om het rendement van het platform omhoog te krikken. En dat moet ook nog in dit jaar had dan nog enkele maanden gewacht tot het nieuwe jaar. Ik heb een groot bedrag geinvesteerd bij Collin en wat ik nu meer moet betalen aan belasting is een serieus bedrag. Het bedrag wat er nu overblijft daar mag Collin ze meteen voor overnemen en dan wil ik er ook nog korting op geven. Ik heb zelf goed in beeld wat ik aan afschrijving kan verwachten en dat naast het overzicht van Collin zoals het was heb ik dan een prima overzicht.
Hier een voorbeeld, Nog geen 6% afschrijving in 502 dagen maar wel bijna 6% belasting betalen in 2 jaar.
H. Sediqi (box 3) 42532 Geinvesteerd 500 euro Achterstand 500 euro 502 dagen achterstand 29,60 afschrijving
Het duurt vaak jaren voordat alles is afgerond. Dus steeds belasting betalen over die jaren. En meestal rekent Collin ook geen rente over de maanden/jaren die te laat zijn.
Ik kan me de nieuwe methodiek ook enigszins voorstellen ... alhoewel ze zelf aangeven dat ze een executieverkoop zo lang mogelijk willen uitstellen omdat daar veel kosten mee gemoeid zijn en een sterk verminderde verkoopprijs.
Dat zie ik dan niet heel erg terug in de precentages van 75% en 65%.
Bovendien vind ik het moment inderdaad ook lullig gekozen. Meld dan ruim vantevoren dat je hier in 2026 mee gaat beginnen of zo.
Kun je echt de spelregels voor de lopende investeringen zomaar aanpassen?
Het is toch niet zo dat de spelregels van Collin veranderd zijn?
Ze geven een dashboard wat inzicht geeft in je investeringen, dat kan je gebruiken, of niet. Zelf kijk ik er nooit naar.
Eerlijk gezegd denk ik dat de AFM-afschrijvingsmethode ook wat achterhaald is en niet meer aansluit bij een ietsje volwassener geworden crowdfundwereld waarbij zekerheden steeds vaker een serieus onderdeel van een project zijn. Dat je daar dan ook waarde aan toekent bij achterstanden vind ik niet meer dan redelijk.
Eens met veel van de geluiden hierboven. Collin gaat voorbij aan het belang van box 3-investeerders door hen met een te hoge waarde of veel extra werk op te zadelen. Het strookt ook niet met het voorzichtigheidsprincipe in boekhouden. De taxaties zijn vaak optimistisch en gaan zeker bij zakelijk onroerend goed uit van continuïteit in de bedrijfsvoering. De laatste is juist vaak niet het geval bij wanbetaling. En als de woningprijzen straks weer eens -10% doen, heeft dat volgens de nieuwe methodiek ook geen impact op de waardering.
Aan de andere kant heeft Collin een punt dat de nu voorgestelde rendementen erg conservatief zijn. Dit zouden ze op kunnen lossen door niet een aanpassing in de waardering te maken, maar door een extra KPI toe te voegen. Iets als "Wat zou het rendement zijn als we zouden veronderstellen dat vandaag X% terugkomt van de leningen met Y hypothecaire dekking". Mag precies volgens de methode die ze gebruiken, maar het is belangrijk om te benadrukken dat dit een fictief getal is en niet een robuuste waardering per heden.
Wat betreft waardering en box-3 belasting: In 2028 (zoals het er nu voor staat) zal er op daadwerkelijk rendement afgerekend gaan worden. Het zou vervelend zijn als op 31 december 2027 de waarderingen te laag zijn. Als er in 2028 dan nog veel geld terugkomt van hypothecaire afwikkelingen, zou dat tot een te hoog rendement en te hoge belasting leiden. Dus de huidige conservatieve methode houden, lijkt me ook niet goed. Voor box 3-betalers zou het fijn zijn als Collin de herziening van de waarderingsmethode afstemt op de herziening van box 3, dus ergens in 2027. Vanaf dat moment is de waardering voor box 3 ook niet zo kritisch meer; voor mijn part mogen ze de fictieve KPI dan omzetten in een fiscale waarde. Hopelijk heeft Collin de ruimte om dat te doen. Ik vertrouw erop dat ze meelezen!
Zoals al eerder vermeld, de AFM methodiek is bedoeld voor de verantwoording vanuit de platformen, niet zozeer als fiscaal instrument ook al wordt dat door velen wel gebruikt als zodanig. Echter die jaaropgaaf is niet heilig.
Ik ga er van uit, dat de meerderheid hier een excelsheet bijhoudt, de een wat uitgebreider dan de ander.
Het lijkt me niet al teveel werk, om aan de lijst met projecten, per project de huidige stand + een percentage van waarschijnlijke ontvangst, toe te voegen. Eigen inschatting. Even totaliseren en klaar is de fiscale jaaropgaaf.
Die kun je aan iedere inspecteur laten zien (al zal dat waarschijnlijk nooit nodig zijn want dat hebben ze de afgelopen jaren ook nog nooit opgevraagd).
Op woensdag 8 oktober 2025 13:55 schreef obligataire het volgende: Zoals al eerder vermeld, de AFM methodiek is bedoeld voor de verantwoording vanuit de platformen, niet zozeer als fiscaal instrument ook al wordt dat door velen wel gebruikt als zodanig. Echter die jaaropgaaf is niet heilig.
Ik sluit ook niet uit dat de fiscus al wat vragen aan CCF heeft gesteld hierover, n.a.v. opgaven werkelijk rendement die van deze jaaropgaven uitgaan. En dat dit de aanpassing heeft getriggerd.
Collin kan natuurlijk ook helemaal geen voorzieningen tonen, doet HCN ook niet. Maar als je wel voorzieningen mee laat tellen vind ik het op zich wel goed dat er rekening gehouden wordt met hypothecaire zekerheden. De waarde van het onderpand moet dan wel actueel zijn, of in ieder geval meer actueel dan simpelweg de waarde uit de pitch te nemen. Ik vraag me af welke waarde Collin gebruikt wanneer er 2 waardes in de pitch staan, bv een waarde voor verbouwing/transformatie en erna of wanneer er compleet nieuw gebouwd wordt en de waarde voor alleen die van de grond is.
Wat me niet duidelijk is, is of het gemiddelde netto rendement op de "rendement" tab ook wordt berekend volgens de nieuwe systematiek. De uitleg op de CCF website suggereert dat dat wel het geval zou moeten zijn ("Gemiddeld over onze gehele portefeuille stijgt het verwachte rendement voor de investeerders met ongeveer 1% door de nieuwe automatische voorzieningensystematiek"), maar de gemiddelde netto rendement statistieken in de "rendement" tab lijken me vooralsnog ongewijzigd?
Op woensdag 8 oktober 2025 03:20 schreef KrekelJapie het volgende: Zal vooral voor CCF zelf het meest interessant zijn om de voorziening aan te passen, zodat ze een hoger rendement kunnen presenteren.
En dat geven ze zelf dan ook gewoon aan, niet dat dat het doel was maar wel dat het rendement met zo'n 1% punt omhoog gaat.
quote:
Wat is het effect op mijn rendement? Uw rendement zal waarschijnlijk minder sterk fluctueren en beter overeenkomen met de verwachte opbrengst. Gemiddeld over onze gehele portefeuille stijgt het verwachte rendement voor de investeerders met ongeveer 1% door de nieuwe automatische voorzieningensystematiek.
Op woensdag 8 oktober 2025 16:21 schreef OpDieFiets het volgende: Wat me niet duidelijk is, is of het gemiddelde netto rendement op de "rendement" tab ook wordt berekend volgens de nieuwe systematiek. De uitleg op de CCF website suggereert dat dat wel het geval zou moeten zijn ("Gemiddeld over onze gehele portefeuille stijgt het verwachte rendement voor de investeerders met ongeveer 1% door de nieuwe automatische voorzieningensystematiek"), maar de gemiddelde netto rendement statistieken in de "rendement" tab lijken me vooralsnog ongewijzigd?
Bij het gemiddelde netto rendement op de "rendement" tab wordt uitgegaan van het bedrag wat voorzien is. En dat bedrag verandert met deze nieuwe berekening, dus verandert ook je netto rendement. Ik ben bv van 4,64% naar 5,10% netto rendement gegaan. Bij de algemene Collin statistieken zul je dit verschil pas vanaf de volgende maand zien aangezien die statistieken maar eens per maand worden bijgewerkt.
Op woensdag 8 oktober 2025 16:46 schreef Soulfreak het volgende: Bij de algemene Collin statistieken zul je dit verschil pas vanaf de volgende maand zien aangezien die statistieken maar eens per maand worden bijgewerkt.
Waarom dan niet even gewacht met het invoeren van de nieuwe systematiek tot het volgende moment waarop de gemiddelde statistieken worden bijgewerkt? Nu krijg je dus straks nog een keer een grote sprong in het verschil tussen het individuele en gemiddelde rendement...
[..] Bij het gemiddelde netto rendement op de "rendement" tab wordt uitgegaan van het bedrag wat voorzien is. En dat bedrag verandert met deze nieuwe berekening, dus verandert ook je netto rendement. Ik ben bv van 4,64% naar 5,10% netto rendement gegaan. Bij de algemene Collin statistieken zul je dit verschil pas vanaf de volgende maand zien aangezien die statistieken maar eens per maand worden bijgewerkt.
Overigens bedoelde ik met het "gemiddelde netto rendement" niet mijn persoonlijk netto rendement maar het rendement over de hele Collin portefeuille. Dit is ook de term die op de rendement tab hiervoor gebruikt wordt.
Dat is wel een een heel groot verschil. Hopelijk is dat ook echt realistisch op basis van de zekerheden en wordt je nu niet blij gemaakt met een dood musje.
Op woensdag 8 oktober 2025 17:19 schreef geritz81 het volgende: D [..] Ik heb de update ook ontvangen en dat is goed nieuws ! Ik zit in 2 brickfield projecten. Dat hebben ze zeker goed gedaan..voor het eerste project.
Het 2e project krijgt echter nog een staartje:
SPOILER
Stond nog niets hierover in het laatste faill-verslag vd curator (Brickfield LeBlanc hld) / datum 26sept25. Wel dat de MB 580lang voor 68k verkocht is. CCF moet Dhr "Le Blanc" standvastig vasthouden aan zijn borg, tzt de uitspraak vd rechter boven tafel zien te krijgen.
[ Bericht 1% gewijzigd door peterc op 08-10-2025 18:42:31 ]
Ik ook want ik had serieuze twijfels over de waarde van dat vervallen kantoorpand. Het is ook het enige Collin project van mij met serieuze betaalachterstand.
Nu de tinyhuisjesbouwer nog maar daar wordt ook aan gewerkt. Dan kan mijn percentage voorzien in mijn eigen spreadsheet en bij Collin op 0.0%. Niet slecht vind ik zelf met nog 57 lopende projecten.
SPOILER
[..] Ik heb Collin zojuist een mail gezonden dat i k de oude situatie weer hersteld wil hebben ofwel zelf de keuze mag maken en ook aangegeven hoeveel extra belastingheffing deze wijziging mij kost die overigens ingaat tegen de adviezen van AFM en ook nog eens een aanpassing van de spelregels is tijdens de wedstrijd. Voor mij een reden om hen aan te geven dat ik niet meer investeer totdat het is teruggedraaid en alles wat nog kon heb gestorneerd als inschrijving.
Laten we dit met zijn allen doen
Ik bepaal zelf bij mijn belastingaangifte de waarde van mijn CF portefeuille, neem dus naar eigen inzicht de ¤ afwaardering-voorziening mee van projecten waarvan ik van mening ben dat deze plaats moet vinden. Houd voor mezelf wel bij welke projecten / hoeveel en waarom. Laat dit niet afhangen van overzichten van de diverse platformen.
Denk dat eenieder voor zichzelf voor de div platformen waarbij projecten welke in troubles zitten een beargumenteerde afweging en dus afboeking kan maken en verantwoorden. Denk niet dat er veel gedoe hierover zal ontstaan.
Bij mij is het persoonlijk CCF netto rendement ook met bij 0,75% omhoog gegaan. Mijn voorziening is nog maar 0,10% en dit is op zich niet zo gek, daar ik op veel trouble projecten 1e hypo dekking heb. Dus daar komt altijd nog wat uit. Het % voorzieningen wat er stond was te hoog (gezien m.n. de hypo dekkingen) wat er nu staat is mogelijk wat te laag. Maar moet dit nog ff checken voor mijzelf
[ Bericht 7% gewijzigd door peterc op 08-10-2025 18:34:36 ]
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt..
Het kwartaalwerk is afgerond, men heeft weer tijd voor updates. Eerst het laaghangende fruit . Hopelijk komen ook de zwaardere dossiers spoedig aan de beurt. .
[..] Voor 'winst' maken hoef je niet meer bij crowdfunding te zijn (helaas). Ik neem sinds 1-2 jaar (bijna) geen nieuwe projecten meer mee en laat alles eruit lopen. Ik ben ben in zilver gegaan. Dat is goed uitgepakt. Ieder zijn ding.
Dat is een héle andere tak van sport, erg volatiel, grondstoffen. Voorlopig heeft het de wind mee.
Grondstoffen wil ik nog wel basis in gaan beleggen, maar voorlopig ben ik zelf een lening aan het terugbetalen omdat die fuckers van CRE hun werk niet doen. Ook van de tweede lening (aflossing begin september, 25 september zou het plan komen, niets gehoord, gebeld, zou (die dag) morgen teruggbeld worden, niets gehoord, gisteren gebeld, hele kantoor hele dag niet bereikbaar. Voicemail ingesproken om teruggebeld te worden, niets gehoord. Wat een k** klantenservice en die Duitser is er niets aan gelegen om af te lossen op zijn 6% lening en blijkbaar sluit je bij CRE gewoon een perpetual af als de leningnemer zo besluit.
[..] Dat is wel een een heel groot verschil. Hopelijk is dat ook echt realistisch op basis van de zekerheden en wordt je nu niet blij gemaakt met een dood musje.
Ik kan het nog gekker maken. Eerder schreef ik hier op het forum over mijn volgens Collin veronderstelde negatieve rendement, bekeken over ongeveer 150 investeringen, met een behoorlijke dosis aan defaults. In reactie gaf men daarop aan dat hierbij geen rekening is gehouden met onderpand/dekking. Collin heeft meegelezen en ik zit nu op een verondersteld "rendement nieuwe stijl" van 6,24%, waar ik in het weekend nog op -0,59% zat.
Een stijging in rendement van 6,83%
Weet je, die -/-0,59% was al niet mijn verwachtingswaarde, die lag aanzienlijk hoger. Enerzijds creeer je door deze weergave wat rust in het hoofd bij de onzekere belegger, anderzijds maak je de vrije bewijsleer lastiger in te vullen door belastingplichtige als het gaat om het OWR formulier. Ik overlegde graag een voorziening van 100% voor posten als Sahin (https://www.collincrowdfund.nl/sahin-vastgoed-b-v/) die al 2 jaar achterstand heeft. Daar is de voorizening nu gedaald van 100% naar zo'n 25% van de hoofdsom o.b.v. onderpand. Wat ik daarin mis is het misgelopen rendement gedurende die 2 jaar, die wordt niet bijgeschreven bij de hoofdsom, en daarmee niet voorzien.
[..] Ik zit niet in dat project, maar ik neem aan dat daarbij de waarde uit de pitch is genomen. Vanwege het afbreken van het pand klopt die waarde nu niet meer, net zoals een waarde na verbouwing niet klopt wanneer die verbouwing nog heeft plaats gevonden. In dat soort gevallen zou dan naar de actuele waarde moeten worden gekeken, maar dat zal wel erg lastig zijn.
Er wordt niet gekeken naar de actuele waarde. Enkel naar de waarde uit de pitch
SPOILER
[ Bericht 5% gewijzigd door KrekelJapie op 09-10-2025 12:20:36 ]
[..] Er wordt niet gekeken naar de actuele waarde. Enkle naar de waarde uit de pitch
SPOILER
In dit genoemde voorbeeld staat er 180k open, is de marktwaarde getaxeerd op 160k, gaat Collin in de nieuwe berekening uit van een opbrengst van 150k (maximale voorziening 30k) terwijl de liquidatiewaarde door een taxateur vastgesteld is op 100k. De hoop is dus (en hier probeert Collin ook op aan te sturen) dat het stuk bouwgrond de marktwaarde gaat opbrengen maar dat is natuurlijk nog helemaal de vraag. Daarnaast neemt Collin de misgelopen (nog steeds oplopende) rente ook hier niet mee. Hopelijk komt de uiteindelijke opbrengst ergens uit tussen de 100k en die 160k maar blijft het bedrag waar Collin nu vanuit gaat (150K) in mijn ogen erg rooskleurig voorgespiegeld en is er een zeer grote kans dat er een domper volgt als de opbrengst uiteindelijk tot onder de 150k zakt.
Blijft dus in mijn ogen over dat het een heel slechte actie is van Collin. Daarmee creëren ze ook nog eens veel ontevreden investeerders als in verschillende situaties achteraf blijkt dat de opbrengst (veel) lager uitpakt als dat Collin nu doet voorkomen.
[ Bericht 28% gewijzigd door Horsemen op 09-10-2025 12:42:17 ]
SIG 2020047Prof Poelslaan 64a Rdam / zijn nu 1,5mnd later, benieuwd naar status, indertijd 2020 178k geleend , pandje moet altijd > 250k plus... opbrengen, dus eigenlijk zou herfinan of verkoop geen issue moeten zijn.
SPOILER
Op donderdag 9 oktober 2025 12:25 schreef Horsemen het volgende: Blijft dus in mijn ogen over dat het een heel slechte actie is van Collin. Daarmee creëren ze ook nog eens veel ontevreden investeerders als in verschillende situaties achteraf blijkt dat de opbrengst (veel) lager uitpakt als dat Collin nu doet voorkomen.
Naar mijn idee is het primaire doel van die aanpassingen gewoon het oppoetsen van de cijfertjes. Er kwamen gewoon teveel achterstanden, zoals we hier ook al constateerden, die flink op de resultaten / statistieken drukten.
Ik heb drie projecten met achterstand waarbij er geen enkele voorzieining meer is getroffen, twee zouden weer gewoon on-track zijn (andere >100% vastgoed dekking) en is er een nieuw aangepast aflosschema toegevoegd maar bij één is de de betaaldatum inmiddels alweer 3 dagen voorbij, dus weer in achterstand maar staat niet meer bij te verwachten transacties maar ook niet bij investeringen met achterstand.
Overigens, bij L. te A. wordt blijkbaar deze maand de achterstand compleet ingelopen als ik het betaalschema zie, de laatste recente informatie was dat dat absoluut niet haalbaar zou zijn, maar ik laat me graag opnieuw positief verrassen...
Dat er bij het treffen van voorzieningen wordt uitgegaan van de materiele dekking is prima om dichter bij de werkelijkheid te komen, maar pak dan ook de actuele (executie) waarde van het onderpand als basis en niet "de beloftes uit een pitch".
Al met al kan ik voorlopig eigenlijk alleen maar concluderen dat de (papieren) cijfers opgepoets moesten worden en dat is blijkbaar op deze manier prima gelukt, iedereen weer tevreden
Op donderdag 9 oktober 2025 14:01 schreef tnhb het volgende: Dat er bij het treffen van voorzieningen wordt uitgegaan van de materiele dekking is prima om dichter bij de werkelijkheid te komen, maar pak dan ook de actuele (executie) waarde van het onderpand als basis en niet "de beloftes uit een pitch".
Een bijkomend voordeeltje kan zijn dat de opgeblazen taxaties in de pitch meer in beeld gaan komen en daarmee op termijn tot het verleden gaan behoren.
[..] In dit genoemde voorbeeld staat er 180k open, is de marktwaarde getaxeerd op 160k, gaat Collin in de nieuwe berekening uit van een opbrengst van 150k (maximale voorziening 30k) terwijl de liquidatiewaarde door een taxateur vastgesteld is op 100k. De hoop is dus (en hier probeert Collin ook op aan te sturen) dat het stuk bouwgrond de marktwaarde gaat opbrengen maar dat is natuurlijk nog helemaal de vraag. Daarnaast neemt Collin de misgelopen (nog steeds oplopende) rente ook hier niet mee. Hopelijk komt de uiteindelijke opbrengst ergens uit tussen de 100k en die 160k maar blijft het bedrag waar Collin nu vanuit gaat (150K) in mijn ogen erg rooskleurig voorgespiegeld en is er een zeer grote kans dat er een domper volgt als de opbrengst uiteindelijk tot onder de 150k zakt.
Blijft dus in mijn ogen over dat het een heel slechte actie is van Collin. Daarmee creëren ze ook nog eens veel ontevreden investeerders als in verschillende situaties achteraf blijkt dat de opbrengst (veel) lager uitpakt als dat Collin nu doet voorkomen.
Bij het project waar bij mij de voorziening nu minder is geworden door deze berekening is de waarde uit de pitch ¤770.000. Dit zou de waarde na verbouwing zijn. Er is geen waarde voor verbouwing gegeven of aankoopprijs. Het pad was al een jaar eerder aangekocht en werd met de Collin lening geherfinancierd. Het herfinancieringsbedrag was ¤500.000 en er werd ook nog geld geleend voor de verbouwing. Mogelijk was de aankoopprijs toen rond die ¤500.000. Misschien was de waarde voor verbouwing dan ook rond dat bedrag, misschien iets meer wanneer hij toen nog iets van eigen inbreng had of hij het pand goedkoper het kunnen kopen. Misschien is de waarde in de afgelopen 2 jaar nog gestegen, want alles blijft maar gewoon stijgen, maar zelfs dan kom je nog lang niet aan de waarde na verbouwing. Er is ook niet voor niets nog een 2e hypotheek op een ander pand, waar nu met deze nieuwe berekening een verwachte dekkingswaarde van ¤0 uitkomt.
Ik zou dus ook graag zien dat er uit wordt gegaan van de actuele waarde. De nieuwe berekening is denk ik in principe wel goed, maar als de basis (de waarde) niet (meer) correct is die berekening ook niet correct.
Op donderdag 9 oktober 2025 14:30 schreef Soulfreak het volgende: Ik zou dus ook graag zien dat er uit wordt gegaan van de actuele waarde. De nieuwe berekening is denk ik in principe wel goed, maar als de basis (de waarde) niet (meer) correct is die berekening ook niet correct.
Eens maar de actuele waarde bepalen gaat in veel gevallen natuurlijk veel te kostbaar en arbeidsintensief worden voor Collin. Daar staat tegenover dat het nieuwe gehanteerde systeem al helemaal niet juist is dus m.i. is de enige manier om e.e.a. zo snel mogelijk terug te draaien en terug naar de tekentafel om met een betere manier van berekenen te komen.
[..] Eens maar de actuele waarde bepalen gaat in veel gevallen natuurlijk veel te kostbaar en arbeidsintensief worden voor Collin. Daar staat tegenover dat het nieuwe gehanteerde systeem al helemaal niet juist is dus m.i. is de enige manier om e.e.a. zo snel mogelijk terug te draaien en terug naar de tekentafel om met een betere manier van berekenen te komen.
Actuele waarde bepalen is inderdaad kostbaar, in dat geval zou je bijvoorbeeld (geautomatiseerd!) de WOZ waarde die (vrijwel) altijd beschikbaar is (ook voor bedrijfspanden, maar dan helaas niet openbaar) kunnen nemen. Dat is bijvoorbeeld ook een waarde die veel grootbanken bij woning-hypotheken hanteren als er geen nieuwe taxatie is om te bepalen of bijvoorbeeld een risicotoeslag nog relevant is. Daarnaast zal ccf in bijvoorbeeld in het geval dat ze weten dat (een deel van) het onderpand gesloopt is deze waarde handmatig naar beneden moeten bijstellen.
Dat nieuwe methode de ook niet de hele werkelijkheid aangeeeft zijn we het denk ik wel over een, maar nogmaals, daar zijn ze ook niet naar op zoek naar mijn idee. Het doel lijkt mij nog steeds gewoon de cijfers oppoetsen, zoveel mogelijk leningen verstrekken en daarmee de (papieren)waarde van het platform zoveel mogelijk verhogen. Ik kan me met de beste wil niet voorstellen dat ze deze werkwijze hebben gekozen in het belang van de geldgevers.
[..] Eens maar de actuele waarde bepalen gaat in veel gevallen natuurlijk veel te kostbaar en arbeidsintensief worden voor Collin. Daar staat tegenover dat het nieuwe gehanteerde systeem al helemaal niet juist is dus m.i. is de enige manier om e.e.a. zo snel mogelijk terug te draaien en terug naar de tekentafel om met een betere manier van berekenen te komen.
Daarom gaf ik eerder al aan dat actuele waardes bepalen lastig zou zijn. Maar er zou wel wat meer maatwerk kunnen zijn ipv automatisch de waarde uit de pitch te hanteren.
Er zijn de laatste jaren steeds meer projecten met verbouw/transformatie of zelfs complete nieuwbouw Tussen de waarde voor en na zit dan een groot verschil. Welke waarde wordt dan gehanteerd?
Volstrekt mee eens, belachelijke rekenwijze. Zeker omdat er documentatie is van de AFM (en nieuwe vergunning ECSPR), waarin AFM aangeeft dat een project dat >90 dagen in achterstand staat of failliet, voor 100% mag worden afgeboekt.
1. Crowdfunding service providers which provide crowdfunding services consisting of the facilitation of granting of loans shall consider a default to have occurred with regard to a particular loan offered on their crowdfunding platform when either or both of the following events have taken place:
(b) the project owner is more than 90 days past due on any material credit obligation related to the loan concerned."
Wie is Collin dan om te bepalen dat een project door de zekerheden een veel lagere afboeking heeft. Dit is puur voor eigen gewin en zorgt voor hogere belastingen dan nodig bij investeerders.
Ik denk ook niet dat we ons moeten blindstaren op wat losse casuïstiek, ongetwijfeld zitten er foutjes in hier en daar, maar kijkend naar de totale opwaardering van een (grote) porto dan denk ik dat die wel redelijk OK is. Zelfs nog een beetje conservatief. Vergeet niet dat ze de dekking op slechts 75% bij een eerste hypotheek hanteren, dus daar zit sowieso al een redelijke marge in, in verreweg de meeste gevallen. Nog te ontvangen rente en boeterente is in het model ook nog niet meegewogen.
Positieve verrassingen en negatieve verrassingen heffen elkaar deels op, blijft Team Beheer zijn werk goed doen zoals voorheen dan denk ik dat de positieve gevallen nog wel vaker zullen voorkomen dan de negatieve.
[ Bericht 4% gewijzigd door obligataire op 09-10-2025 16:33:32 ]
De oude berekening was veel te pessimistisch, de nieuwe in bepaalde gevallen te optimistich. Maar het uiteindelijk werkelijk behaalde rendement telt en dat weet je pas wanneer het onderpand verkocht is. Wat nu veranderd is, is de weergave van het mogelijk te behalen rendement. Ik ga me er verder niet meer druk over maken, maar ga maar weer eens mijn excel overzichtjes aanpassen omdat er weer bij 2 HCN projecten 1 cent minder is uitbetaald dan in het betaalschema staat, ook zo'n (kleine) frustratie.
De eenvoudigste oplossing voor Collin zou zijn om zowel de oude methode, voorzieningen op basis van achterstand in tijd als de nieuwe methode met meegewogen zekerheden weer te geven. Dat is vlot en goedkoop te implementeren en geeft in de meeste gevallen een redelijk beeld van een bandbreedte waarin het te verwachten rendement zal liggen.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ze hebben echt totaal geen grip op deze lener
[..] In dit genoemde voorbeeld staat er 180k open, is de marktwaarde getaxeerd op 160k, gaat Collin in de nieuwe berekening uit van een opbrengst van 150k (maximale voorziening 30k) terwijl de liquidatiewaarde door een taxateur vastgesteld is op 100k. De hoop is dus (en hier probeert Collin ook op aan te sturen) dat het stuk bouwgrond de marktwaarde gaat opbrengen maar dat is natuurlijk nog helemaal de vraag. Daarnaast neemt Collin de misgelopen (nog steeds oplopende) rente ook hier niet mee. Hopelijk komt de uiteindelijke opbrengst ergens uit tussen de 100k en die 160k maar blijft het bedrag waar Collin nu vanuit gaat (150K) in mijn ogen erg rooskleurig voorgespiegeld en is er een zeer grote kans dat er een domper volgt als de opbrengst uiteindelijk tot onder de 150k zakt.
Gezien het nieuwe bericht is 16% afschrijving een lachertje een voorziening van 61% dus omgedraaid zal eerder komen al heel snel een bewijs dat de nieuwe berekening voor de investeerder gigantisch slecht uitpakt en de belastingdienst alleen maar spekt en Collin een veel te hoog rendement kan publiceren hoezo investeerdervriendelijk
[..] Gezien het nieuwe bericht is 16% afschrijving een lachertje een voorziening van 61% dus omgedraaid zal eerder komen al heel snel een bewijs dat de nieuwe berekening voor de investeerder gigantisch slecht uitpakt en de belastingdienst alleen maar spekt en Collin een veel te hoog rendement kan publiceren hoezo investeerdervriendelijk
Eens. Voor de mensen die hier niet in zitten het bericht:
quote:
In juli jl. hebben wij u voor het laatst geïnformeerd over de afwikkeling van lening 40921 ten name van Bouwbedrijf H@itsma. Ondertussen bevinden wij ons in de afrondende fase van de gesprekken met de curator over de boedelbijdrage, waarbij de gevraagde bijdrage hoger uitvalt dan gebruikelijk. Dit is een gevolg van de forse kosten die de curator heeft gemaakt om een bouwvergunning te verkrijgen hetgeen natuurlijk een positieve invloed heeft op de waarde van het bouwperceel.
Helaas is ook gebleken dat het bouwperceel verontreinigd is hetgeen een negatieve invloed heeft op de waarde van het verhypothekeerde onroerend goed. Natuurlijk hebben we overwogen om het perceel te laten saneren en pas daarna te verkopen maar gegeven de onzekerheid met betrekking tot de saneringskosten hebben we hiertoe niet besloten. Per saldo is dit dus geen eenvoudig verkooptraject en vraagt dit veel tijd en aandacht zoals reeds eerder vermeld. De curator overlegt momenteel met een potentiële koper. Een concrete bieding is nog niet gedaan. Dus dat is nog afwachten.
Dit was voor mij even een voorbeeld van een project waar de nieuwe berekening helemaal verkeerd uitpakt.
Voor mij helaas geen enkel probleem om er nog een paar op te noemen zoals bijvoorbeeld het golfterrein P@rc Z@@rderheiken of het afgebrande project Stichting He@ling Ed*n.
Ook gemiddeld, als ik al mijn probleem projecten er bij pak is de nu genomen voorziening van slechts 0,11% véél te laag.
CCF geeft de middelvinger naar investeerders die het niet eens zijn met de nieuwe methodiek.
Beste. ,
Wij hebben deze vermelding niet opgenomen, omdat wij van mening zijn dat dit niet in alle gevallen noodzakelijk of relevant is. Dit om de volgende redenen:
Veel investeerders beschikken over een vermogen dat onder het heffingsvrije vermogen valt. Voor deze groep is de vermelding met betrekking tot box 3 derhalve niet van toepassing. Voor zakelijke investeerders is de belastingheffing in box 3 niet van toepassing. Voor investeerders met een vermogen boven het heffingsvrije bedrag geldt dat zij hun werkelijk rendement mogen opgeven. Dit rendement dient door henzelf te worden berekend. De berekening van Collin is voor deze groep dus niet leidend. Voor de juiste berekening adviseren wij contact op te nemen met een fiscaal adviseur. Wij vernemen van verschillende investeerders dat zij voor hun box 3-aangifte eigen berekeningen hanteren. Vanuit de Belastingdienst is er geen specifiek voorschrift voor de verwerking van voorzieningen met betrekking tot crowdfundinvesteringen. Indien in een eerder jaar een te hoge voorziening is opgenomen, kan deze in een later jaar (gedeeltelijk) vrijvallen, waardoor het rendement toeneemt. Een dergelijke vrijval kan in de toekomst leiden tot extra belastingdruk. Het merendeel van de platformen in de markt brengt geen voorziening ten laste van het rendement. Collin streeft ernaar een zo getrouw mogelijk beeld te geven en heeft daarom de berekeningswijze aangepast, zodat het rendement beter aansluit bij de werkelijkheid.
Het staat Collin vrij om aanpassingen te doen aan het Online Platform. Wij zijn dan ook van mening dat deze wijziging een verbetering is en een beter inzicht geeft zoals ook uiteengezet in de mail die u ontvangen heeft.
Wij geven geen gehoor aan uw verzoek om de uitstaande investeringen af te lossen tegen boekwaarde.
Ervan uitgaande u bij deze naar behoren te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Tim van Vechel
[ Bericht 0% gewijzigd door zeeland6 op 10-10-2025 18:19:31 ]
Op vrijdag 10 oktober 2025 12:53 schreef zeeland6 het volgende: Wij hebben deze vermelding niet opgenomen, omdat wij van mening zijn dat dit niet in alle gevallen noodzakelijk of relevant is. Dit om de volgende redenen:
Veel investeerders beschikken over een vermogen dat onder het heffingsvrije vermogen valt. Voor deze groep is de vermelding met betrekking tot box 3 derhalve niet van toepassing. Voor zakelijke investeerders is de belastingheffing in box 3 niet van toepassing. Voor investeerders met een vermogen boven het heffingsvrije bedrag geldt dat zij hun werkelijk rendement mogen opgeven. Dit rendement dient door henzelf te worden berekend. De berekening van Collin is voor deze groep dus niet leidend. Voor de juiste berekening adviseren wij contact op te nemen met een fiscaal adviseur. Wij vernemen van verschillende investeerders dat zij voor hun box 3-aangifte eigen berekeningen hanteren. Vanuit de Belastingdienst is er geen specifiek voorschrift voor de verwerking van voorzieningen met betrekking tot crowdfundinvesteringen. Indien in een eerder jaar een te hoge voorziening is opgenomen, kan deze in een later jaar (gedeeltelijk) vrijvallen, waardoor het rendement toeneemt. Een dergelijke vrijval kan in de toekomst leiden tot extra belastingdruk. Het merendeel van de platformen in de markt brengt geen voorziening ten laste van het rendement. Collin streeft ernaar een zo getrouw mogelijk beeld te geven en heeft daarom de berekeningswijze aangepast, zodat het rendement beter aansluit bij de werkelijkheid.
Met vriendelijke groet, Tim van Vechel
Antwoord van Tim komt niet overeen met de tekst uit de jaaropgave van collin zelf
Ik kan me in de meeste punten die Collin aangeeft wel vinden, maar als je zegt "een zo getrouw mogelijk beeld streeft te geven" dan heb je alleen dat zo getrouw mogelijk beeld wanneer de basis van je berekening ook een zo getrouw mogelijke waarde is. Prima om standaard de waarde uit de ptich te gebruiken, maar in gevallen waarbij het voor iedereen duidelijk is dat de waarde uit de pitch niet meer klopt zou Collin die waarde moeten aanpassen. Het project met dat afgebroken pand is een overduidelijk voorbeeld waarbij de waarde uit de pitch totaal niet realistisch is, ook zonder een taxatie.
[..] Eens. Voor de mensen die hier niet in zitten het bericht: [..] Dit was voor mij even een voorbeeld van een project waar de nieuwe berekening helemaal verkeerd uitpakt.
Voor mij helaas geen enkel probleem om er nog een paar op te noemen zoals bijvoorbeeld het golfterrein P@rc Z@@:rderheiken of het afgebrande project Stichting He@ling Ed*n.
Ook gemiddeld, als ik al mijn probleem projecten er bij pak is de nu genomen voorziening van slechts 0,11% véél te laag.
Nu is gewoon eigenlijk de vraag wat doe je zelf met het rendements% en je voorzieningen%.
De 0,10% voorzieningen wat er bij mu nu staat is mogelijk te laag het % dat er stond was veel te hoog. Alhoewel veel van mijn trouble projecten een 1e hypo hebben. Maar het Helpmijnman is huizenslopert in de Knipe en de Golf Parc Boys leiden er mogelijk toe dat eea niet volledig terug komt. Andere komen alsnog waarschijnlijk volledig terug zij het met enige vertraging.
Het voorzieningen% geeft mij een indicatie en meer niet en waardeer per afzonderlijk project mijn situatie en kansen op return. Mijn eigen inzichten gebruik ik ook bij mijn Box 3, vind ik het een afwaardering dan waardeer ik af. Mogelijk zie ik het voor mijn Box 3 somberder in dan mogelijk de uiteindelijke uitkomst, zou kunnen . Maar mogelijk ook niet Ben nog geen helderziende.
Belangrijk is voor mij inzicht in de trouble projecten en de voortgang van de recovery hierin. Staar me verder niet blind op %, hier rekent CCF zo, GVE weer anders, SIG nog anders en mijn ETFjes en aandelen bank bank 1 zo en bank 2 zo. Gaat mij uiteindelijk gewoon om de ¤ en vermogensaanwas.
Camping in Beesel runnen & nog te bouwen woonhuizen op een smal perceeltje in Den Haag met een waarde van 2x ¤1.100k, vorige keer laten lopen doe het nu idem. Meende dat er een 1e hypo op de grond zat v 500k. Was nl vorige discussie over woningen of grond, was dus grond.
nu De ondernemer gaat middels deze financiering twee woonhuizen bouwen voor de verkoop. De grond waarop de woonhuizen gebouwd worden heeft hij vorig jaar al gekocht en betaald uit eigen middelen.
toen De hypothecaire inschrijving op de bouwkavels met als adres Dagpauwooglaan 51 en 53, 2496 XG ’s-Gravenhage, kadastraal bekend als sectie BF nummers 4820 en 4827 te ’s-Gravenhage wordt verhoogd van ¤ 400.000,- naar ¤ 500.000,- ;Ter securering van de bovenstaande borgstelling wordt er een eerste hypothecaire inschrijving gevestigd ter hoogte van ¤ 400.000,- op het woonhuis aan de Dagpauwooglaan 51 en 53, 2496 XG 's-Gravenhage, kadastraal bekend als sectie BF nummers 4820 en 4827 te 's-Gravenhage. Het woonhuis is in 2023 aangekocht voor ¤ 400.000,-.
Die 500k herfin in het nw project zal wel de hypo zijn in het 1e project, maar hoe zit het dan met de zekerheden van het 1e project, deze loopt nog ? Of is deze al afgelost ?Of ik heb de pitch nog niet helemaal goed gelezen.
Op vrijdag 10 oktober 2025 12:53 schreef zeeland6 het volgende: CCF geeft de middelvinger naar investeerders die het NIET eens zijn met de nieuwe methodiek.
Beste. ,
Wij hebben deze vermelding niet opgenomen, omdat wij van mening zijn dat dit niet in alle gevallen noodzakelijk of relevant is. Dit om de volgende redenen:
Het staat Collin vrij om aanpassingen te doen aan het Online Platform. Wij zijn dan ook van mening dat deze wijziging een verbetering is en een beter inzicht geeft zoals ook uiteengezet in de mail die u ontvangen heeft.
Wij geven geen gehoor aan uw verzoek om de uitstaande investeringen af te lossen tegen boekwaarde.
Ervan uitgaande u bij deze naar behoren te hebben geïnformeerd.
[..] Antwoord van Tim komt niet overeen met de tekst uit de jaaropgave van collin zelf [ afbeelding ]
Ik heb hier ook meegelezen en vandaag eens even naar mijn persoonlijke situatie gekeken.
Bij mij is ook (grotendeels onterecht) mijn zogenaamde netto rendement omhoog geschoten. Ik ben hieromtrent zeer teleurgesteld in de nu gevolgde lijn van Collin.
De afgelopen jaren ben ik gestopt met bijvoorbeeld KoM omdat de directie daar gewoon prutsers waren en heb ik GvE duidelijk geminderd omdat ik (vaak) de geboden rente t.o.v. de zekerheden niet in balans vind en de communicatie slecht.
Daarnaast heb ik mijn investeringen bij Collin juist flink opgehoogd omdat Collin m.i. een degelijke organisatie heeft, redelijke communicatie en als ik eens vragen stelde ik redelijk snel een goed inhoudelijke reactie kreeg.
Wat Collin nu doet stelt mij alleen erg teleur. Een ieder moet vooral zijn eigen conclusies trekken maar mij zet dit oppoetsen van de cijfertjes wel te denken. Misschien was de oude situatie wel iets te negatief gesteld maar dat heb ik heel wat liever dan dat wat men nu doet. Ook in mijn situatie schetst men een véél te positief beeld en daar hou ik niet van. In mijn situatie schuurt het tegen misleiding aan.
Klaarblijkelijk heeft Collin dit nu nodig om veel investeerders een tevreden gevoel te geven.
Alles overziende trek ik hier mijn conclusies uit. Jammer.
Voor de liefhebbers een nieuw project bij cre (herfinanciering):
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wat mij betreft zijn ze wel wat met met cijfers en LTV aan het spelen ten opzichte van de vorige pitch voor hetzelfde complex, de taxatiewaarde is lager geworden, het initiele leenbedrag is hetzelfde en toch komen ze op een betere LTV uit .
Op vrijdag 10 oktober 2025 16:37 schreef KrekelJapie het volgende: Bij CCF hanteren ze een gedeeltelijke dekkingswaarde op een hypotheek. Bij WvjG plakken ze een dekkingswaarde van 100% op een borgstelling
SPOILER
Misschien schatten ze hun doelgroep van geldnemers in als super betrouwbaar ?
Ik zie dat zij verpanding op inventaris op 50% waarderen, dan gaan ze er toch ook wel vanuit dat in het geval het echt misgaat er geen schulden meer bij de belastingdienst zijn. Misschien moet je wel ergens een bandbreedte gaan aangeven, ondergrens bij een dekkingswaarde van bijv. 10% en bovengrens bij 75% en ergens iets in het midden, mogelijk ook termijn meerekenen en bij het maandelijsk net te laat betalen niets steeds de achterstand naar 0 dagen zetten en dan moet je eigenlijk ook nog rekening gaan houden met renteachterstanden etc., zo simpel is het naar mijn idee nog niet
Wat dat betreft blijf ik groot liefhebber van de "oude" AFM methode, de kans dat het dan later alsnog extra pijn gaat doen is dan zo ongeveer te verwaarlozen en weet je direct hoeveel zeer het zou kunnen gaan doen.
Op vrijdag 10 oktober 2025 12:53 schreef zeeland6 het volgende: Wij geven geen gehoor aan uw verzoek om de uitstaande investeringen af te lossen tegen boekwaarde.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ze hebben echt totaal geen grip op deze lener
Zoethoudertje zonder inhoud. CRE met hun hoopvolle verwachtingen, beetje jammer dat de leningnemers zich er niet aan houden.
Van het platform eisen of verzoeken om af te lossen tegen boekwaarde schiet ook wel erg door. Uiteindelijk is het maar een berekening, de belastingdienst kan daar ook geen waarheid op plakken dus zo ernstig is het ook allemaal weer niet. Beetje opzichtig hun cijfers oppoetsen, tja.
Op vrijdag 10 oktober 2025 18:31 schreef nostra het volgende: Van het platform eisen of verzoeken om af te lossen tegen boekwaarde schiet ook wel erg door. Uiteindelijk is het maar een berekening, de belastingdienst kan daar ook geen waarheid op plakken dus zo ernstig is het ook allemaal weer niet. Beetje opzichtig hun cijfers oppoetsen, tja.