Hier kun je alles kwijt over sollicitaties, werksituaties, belastingen, (handelen op) de beurs, hypotheken, beleggingen en salarissen, arbeidscontracten of geschillen met je (huis)baas. Alles over werk, geldzaken en recht dus.
Crowdfunding is hot! In 2024 groeide de Nederlandse zakelijke crowdfundingmarkt aanzienlijk en werd er in totaal ruim 1,137 miljard euro opgehaald, wat een stijging van bijna 20 procent betekende vergeleken met het jaar ervoor.
Vormen van crowdfunding Er zijn 4 vormen van crowdfunding: • Lening crowdfunding (Crowdfinance) • Aandelen crowdfunding • Schenking / Donatie crowdfunding • Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding
Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinars zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinar box3 belastingwetgeving
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Exitstrategieën platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Informatie Kifid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nominale en effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Punt van orde: We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.
Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
[ Bericht 1% gewijzigd door KrekelJapie op 24-09-2025 16:41:03 ]
[..] Denk dat de vraag is of ondernemers meewerken met verkoop pand. Bij de bank was er geen medewerking. Dit werd een veiling waarbij geen mogelijkheid was om in de woning te kijken.
Zo'n houding zal de prijs van de woning wel behoorlijk drukken. [/quote]
Nou ik zou dat huis wel willen hebben naast de bloemetjes. Dat is een gewilde locatie.
Maar men kan toch niet zon bedrag lenen en dan meteen al stoppen met betalen
Dat waren de voorzieningen. Dan zijn er nog een aantal probleemposten, die de slottermijn hebben gemist en heel goed tot grotere problemen kunnen leiden.
• MODULOVO future homes B.V. 00048668 • 4PM Real Estate B.V. 44854 • Artem Tolmachev (Herenstraat 16 te Leiden) 00047762 • M.A. Diken en N.A.M.L.E. van Rens-Diken 00049455
Er staat een uitgebreid artikel over duurzaaminvesteren.nl in de Telegraaf.
Zelf heb ik het net gelezen maar het lukt mij op mijn telefoon even niet om het artikel hier te delen aangezien het achter de betaalmuur zit. Voor de investeerders in dit platform (waar ik zelf nooit geïnvesteerd heb) vermoedelijks niets nieuws. Geen beste reclame voor crowdfinance in zijn algemeenheid.
Zelf heb ik het net gelezen maar het lukt mij op mijn telefoon even niet om het artikel hier te delen aangezien het achter de betaalmuur zit. Voor de investeerders in dit platform (waar ik zelf nooit geïnvesteerd heb) vermoedelijks niets nieuws. Geen beste reclame voor crowdfinance in zijn algemeenheid.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik heb ooit iets belegd in Vastgoedinvesteren.nl. Dat was een zusteronderneming van Duurzaaminvesteren.nl., zo te zien, de logo's zijn nagenoeg identiek.
Vastgoedinvesteren.nl is nu niet meer in de lucht.
[ Bericht 0% gewijzigd door obligataire op 25-09-2025 08:24:47 ]
Op woensdag 24 september 2025 23:59 schreef ovdm het volgende: Zeker wil ik het lijstje delen. Schrik niet. Achterstand (van 89 tot zelfs 684 dagen) in de volgende posten:
Dat waren de voorzieningen. Dan zijn er nog een aantal probleemposten, die de slottermijn hebben gemist en heel goed tot grotere problemen kunnen leiden.
• MODULOVO future homes B.V. 00048668 • 4PM Real Estate B.V. 44854 • Artem Tolmachev (Herenstraat 16 te Leiden) 00047762 • M.A. Diken en N.A.M.L.E. van Rens-Diken 00049455
Linkjes beschikbaar indien gewenst
Ik zit zelf ook in deze allemaal (op Leiden na). De meesten hebben een hypotheek, dus deze posten zorgen er niet voor dat jouw rendement negatief is nu.
[..] Ik zit zelf ook in deze allemaal (op Leiden na). De meesten hebben een hypotheek, dus deze posten zorgen er niet voor dat jouw rendement negatief is nu.
Volgens mij zit ik in geen van deze projecten. Heb wel genoeg andere projecten met achterstanden en hypotheek.
Ik kies blijkbaar toch voor andere soort projecten. Ontwikkelprojecten en projecten boven een miljoen sla ik normaal gesproken bv. over.
Problemen zitten vooral in projecten met restschuld. Zou een overweging kunnen zijn om volledig lineaire projecten mee te nemen.
[ Bericht 7% gewijzigd door KrekelJapie op 25-09-2025 10:06:41 ]
[..] Ik zit zelf ook in deze allemaal (op Leiden na). De meesten hebben een hypotheek, dus deze posten zorgen er niet voor dat jouw rendement negatief is nu.
Zo lang de hypotheek niet wordt uitgewonnen, worden ze automatisch afgewaardeerd. Dus dat negatieve percentage geeft een zwaar vertekend beeld. Ik bekijk liever van post tot post en maak dan zelf een inschatting wat mijn werkelijke risico is.
Het aantal probleemprojecten neemt wel degelijk toe. Voor ieder opgelost probleem komen er twee bij lijkt het wel. Deze week Mar*chel afgelost (mooi) maar komen er twee bij, Om**ri en de wietkwekers uit Eden (minder mooi).
Volgens mij loopt de vastgoedmarkt gewoon erg stroef, waar het verkopen voorheen vrij makkelijk ging.
En herfinanciering loopt ook stroef. Komt dat omdat leningnemers per se weg willen bij Collin vanwege de hoge kosten, of omdat Collin zelf geen trek heeft in herfinanciering? Dat laatste zou me enigszins verbazen, als een project jaren geleden door de ballotage kwam, dat zou dat na jaren van (enige) aflossing toch ook niet gauw een probleem moeten zijn.
Op donderdag 25 september 2025 10:09 schreef ZeKraut het volgende: Heb toch een rode vlag gemist bij vid*ra solar duurzaam investeren, tr*o investment blijkt eigendom van A.B. Kartel
Ali Bur*ak Kar*tal, alleen al de naam zou voldoende reden moeten zijn om iets meer aan de eigen veiligheid te denken dan aan het milieu.
Op woensdag 24 september 2025 23:59 schreef ovdm het volgende: Zeker wil ik het lijstje delen. Schrik niet. Achterstand (van 89 tot zelfs 684 dagen) in de volgende posten:
Ik heb alle project nummers van jou net ook even doorgenomen en zo te zien zit ook ik in geen van deze projecten.
Uiteraard heb ook ik best een aardige lijst met probleemprojecten van 14 stuks waarvan 3 afgeboekt op een totaal van 385 projecten die ik heb / heb gehad bij Collin. Van deze 14 probleem projecten verwacht ik bij 4 stuks grote afboekingen te moeten doen (hier zit de recente wietkweker al bij). Van de overige 10 verwacht ik minimaal mijn inleg uiteindelijk wel terug te krijgen door de uitwinning van de zekerheden.
Mijn netto rendement bij Collin (volgens de site) staat op dit moment op 6,24%, net een fractie hoger dus als het Collin gemiddelde van 6,13%.
[ Bericht 0% gewijzigd door Horsemen op 25-09-2025 10:38:18 ]
[..] Ali Bur*ak Kar*tal, alleen al de naam zou voldoende reden moeten zijn om iets meer aan de eigen veiligheid te denken dan aan het milieu.
Trio was wel de grote winnaar van SDE de subsidie in 2022 en 2023. Hij had tot de zomer van 2024 alle leningen terugbetaald. Ik moet zeggen dat hij zijn naam waar maakt qua communicatie. Jammer dat ik Collin niet eerder heb ontdekt. Mijn investeringen bij trio zorgen er wel voor dat mijn box 3 belasting laag wordt over 2025. PS Bij Collin is mijn netto rendement 7,76%, ook hier zullen er ooit wel achterstanden komen.
Dus 13 projecten van 150 met voorziening. Als je 100% voorziening/afboeking neemt en alle projecten hetzelfde bedrag zijn dan drukt dit inderdaad je verwacht rendement met 9,48%. Aan het eind van de rit boek je nooit zoveel af dan dat er voorzien is, dus je rendement zal weer positief worden, maar idd dit geeft geen moed.
[..] En herfinanciering loopt ook stroef. Komt dat omdat leningnemers per se weg willen bij Collin vanwege de hoge kosten, of omdat Collin zelf geen trek heeft in herfinanciering? Dat laatste zou me enigszins verbazen, als een project jaren geleden door de ballotage kwam, dat zou dat na jaren van (enige) aflossing toch ook niet gauw een probleem moeten zijn.
Lineaire leningen zonder slottermijn is geen slecht idee als je minder risico wilt lijkt me. Dat herfinanciering nu al regelmatig stroef loopt geeft al aan dat het in een flinke recessie praktisch onmogelijk is. Dus dan blijven crowdfunders met die leningen zitten die mogelijk hun rente niet betalen en met restschulden die mogelijk hoger zijn dan het onderpand. Dan wordt het een keuze om grote verliezen te realiseren met gedwongen verkopen of jaren te wachten op betere tijden.
[..] [..] Lineaire leningen zonder slottermijn is geen slecht idee als je minder risico wilt lijkt me. Dat herfinanciering nu al regelmatig stroef loopt geeft al aan dat het in een flinke recessie praktisch onmogelijk is. Dus dan blijven crowdfunders met die leningen zitten die mogelijk hun rente niet betalen en met restschulden die mogelijk hoger zijn dan het onderpand. Dan wordt het een keuze om grote verliezen te realiseren met gedwongen verkopen of jaren te wachten op betere tijden.
Tsja je leent ze een paraplu als de zon schijnt en als het regent dan wil je hem terug.
Ik begrijp soms niet zo goed waarom de looptijd van de meeste projecten tot 4-5 jaar is.
Neem eetcafé g*dh*ntje. Heeft in 5 jaar conform planning ruim de helft van het leenbedrag afgelost. Als dit project een looptijd van 10 jaar had gehad had dit toch voor iedereen prima geweest? Nu is er “stress” over een bedrijfspandje van 75000 met 35000 restschuld, totaal onnodig wmb.
Neem eetcafé g*dh*ntje. Heeft in 5 jaar conform planning ruim de helft van het leenbedrag afgelost. Als dit project een looptijd van 10 jaar had gehad had dit toch voor iedereen prima geweest? Nu is er “stress” over een bedrijfspandje van 75000 met 35000 restschuld, totaal onnodig wmb.
Als je dat combineert met een renteherziening na 5 jaar wat helemaal niet ongebruikelijk is in de markt, zou dat prima zijn.
Ik heb zelf ook een voorkeur voor een periode van 4-5 jaar boven dat van een periode van 10 jaar. Enerzijds weet ik zelf niet of ik tegen die tijd dat geld niet beter zelf kan gebruiken, anderzijds heb ik geen glazen bol, dus weet niet of de huidige rente dan ook nog logisch is.
Gelukkig lijkt niet iedereen op mij , maar denk dat er wel veel mensen zijn die er ook zo inzitten.
[..] Ik heb zelf ook een voorkeur voor een periode van 4-5 jaar boven dat van een periode van 10 jaar. Enerzijds weet ik zelf niet of ik tegen die tijd dat geld niet beter zelf kan gebruiken, anderzijds heb ik geen glazen bol, dus weet niet of de huidige rente dan ook nog logisch is.
Gelukkig lijkt niet iedereen op mij , maar denk dat er wel veel mensen zijn die er ook zo inzitten.
De rentecomponent is vrij eenvoudig op te lossen als je een vaste renteopslag bovenop de euribor afspreekt in combinatie met een herziening na 5 jaar.
Mijn eerste crowdfunding project was in 2014 bij Duurzaaminvesteren. Dat was Windpark Duiven. Totaal heb ik daar 31 projecten gehad. Ik ben in 2020 daar gestopt omdat de rente laag was en de kosten hoog. 30 projecten zijn inmiddels probleemloos afgelost.
Ik heb nu nog Groene Aggregaat Verhuur Nederland uit 2019. Na deze zijn er nog 2 grotere projecten in 2022 van geweest waar nog maar heel weinig van is afgelost.Die van mij is ongeveer 80% afgelost en met de rente en waarschijnlijk nog een klein aflossing zal ik net kiet spelen. Deze week weer vergadering gehad wat volgens mij de 5e keer was. Nu is besloten om faillissement aan te vragen. Hier is ook van alles aan de hand,veruit de meeste aggregaten zijn spoorloos. Vergadering die ongeldig was en opnieuw moest.
[ Bericht 1% gewijzigd door Collin63 op 25-09-2025 14:23:36 ]
[..] De rentecomponent is vrij eenvoudig op te lossen als je een vaste renteopslag bovenop de euribor afspreekt in combinatie met een herziening na 5 jaar.
Er worden ook deposito’s van 10 jaar afgesloten, of hypotheken van 20 jaar rentevast. Niet iedereen zal daar van houden, maar ook niet iedereen houdt van een herfinancieringsrisico.
Met de fietsenwinkel, eetcafé, zorg en dijk van een verbouwing heb ik er van dit laatste nu 4 bij één platform in een tijdsbestek van 19 dagen.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik heb ooit iets belegd in Vastgoedinvesteren.nl. Dat was een zusteronderneming van Duurzaaminvesteren.nl., zo te zien, de logo's zijn nagenoeg identiek.
Vastgoedinvesteren.nl is nu niet meer in de lucht.
Bijzondere uitspraak. Ik heb ook nog wel een paar aandeleninvesteringen waar de jaarcijfers wat minder rooskleurig waren dan de koers op 31 december rechtvaardigde.
Volgens mij bedoeld paardendokter welke kennis in de loop van het jaar beschikbaar komt. Een investering die in achterstand komt in 2026 kun je niet afwaarderen in 2025.
De meeste investeerders prefereren korte looptijden. GvE verkort soms de looptijd van een project dat niet hard loopt, om het 'aantrekkelijker te maken'.
10 jaar met renteherziening zou mij idd ook prima gepast hebben.
Op donderdag 25 september 2025 17:03 schreef Fredericm het volgende: Vreemd dat we van de nieuwe karabag bij Collin geen linkje krijgen als bestaande investeerders. Bedrijfspanden bij halfweg. 8,5% 1 jaar looptijd
Komt misschien nog. In de pitch zijn ze trouwens ook vergeten linkjes naar de voorgaande 2 pitches te zetten. Voor degenen die hier niet in zitten:
Uitnodiging 4 gangen wildmenu voor de liefhebber van CCF project
quote:
We zijn met Restaurant Trois Deventer nu bijna 3 maanden onderweg en onze stoelen worden elke dag een beetje meer gevuld, het personeel raakt op elkaar ingespeeld en de eerste positieve reacties staan op de bekende review sites. Een mooi moment om ons eerste event te organiseren samen met Berghorst wijnimporteurs:
- a night in the Provence - Marrenon X Trois – Winemakers Diner.
Op donderdag 16 oktober kookt chef Martijn Kuik een 4-gangen wild aan de hand van 4 topwijnen van het huis Marrenon. De wijnmaker zelf zal aanwezig zijn om toelichting te geven op de pairing en de wijnen.
De avond start om 19:00 (inloop 18:30) en bestaat uit een aperitief met bites, een 4-gangen wildmenu, bijpassende wijnen van het huis Marrenon en koffie met warme madeleines a ¤ 109, -.
Als investeerder via Collin Crowdfund geven we u de mogelijkheid om als eerste te reserveren voor dit unieke event. Dit kan via onze website www.troisdeventer.nl.
We ontvangen u graag op 16 oktober voor dit unieke event.