abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218966446
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 09:51 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
......vind ik het principieel onjuist als de overheid vermogen in box 2 en in box 3 zo ongelijk gaat behandelen.
Maak ze niet wakker a.u.b. daar in Den Haag. Dit 'probleem' is namelijk voor hun heel makkelijk op te lossen }:| (en niet zoals ik dat graag zou willen).
Pecunia non olet
pi_218966467
quote:
14s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 10:25 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Dat is ook helemaal niet juist wat je zegt.

Deze wijziging heeft namelijk 0,0 invloed op de hoeveelheid winst die je gaat maken maar wel op de eventueel te betalen belasting.
(En ja, ik zag de knipoog)
Dat is helemaal waar, aan de andere kant, de AFM methode geeft een te lage waardering van het vermogen omdat zekerheden daarin geen enkele rol spelen. Je kunt je afvragen of dat bij de Belastingdienst niet ooit tot vragen gaat leiden. Die ziet ook het liefst een reële (hogere!) waardering in de aangifte.

Toepassing van de AFM methode in de aangifte is handig, maar het is geen wetmatigheid dat die altijd maar fiscaal geaccepteerd blijft worden, zeker als de ene na de andere achterstandssituatie soepel opgelost wordt. Ik weet dat het soms lang duurt, maar (bijvoorbeeld) in mijn lopende porto heb ik nog geen enkel project definitief met verlies weggeboekt.
Pecunia non olet
pi_218966482
quote:
14s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 10:25 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Dat is ook helemaal niet juist wat je zegt.

Deze wijziging heeft namelijk 0,0 invloed op de hoeveelheid winst die je gaat maken maar wel op de eventueel te betalen belasting.
(En ja, ik zag de knipoog)
Ik heb Collin zojuist een mail gezonden dat i k de oude situatie weer hersteld wil hebben ofwel zelf de keuze mag maken en ook aangegeven hoeveel extra belastingheffing deze wijziging mij kost die overigens ingaat tegen de adviezen van AFM en ook nog eens een aanpassing van de spelregels is tijdens de wedstrijd.
Voor mij een reden om hen aan te geven dat ik niet meer investeer totdat het is teruggedraaid en alles wat nog kon heb gestorneerd als inschrijving.

Laten we dit met zijn allen doen
pi_218966582
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 10:54 schreef crowder07 het volgende:

[..]
Ik heb Collin zojuist een mail gezonden dat i k de oude situatie weer hersteld wil hebben ofwel zelf de keuze mag maken en ook aangegeven hoeveel extra belastingheffing deze wijziging mij kost die overigens ingaat tegen de adviezen van AFM en ook nog eens een aanpassing van de spelregels is tijdens de wedstrijd.
Voor mij een reden om hen aan te geven dat ik niet meer investeer totdat het is teruggedraaid en alles wat nog kon heb gestorneerd als inschrijving.

Laten we dit met zijn allen doen
Dit is wel erg rigoureus. Volgens de fiscale wetgeving moet je - als ik het goed begrepen heb - de vermogensbestanddelen zo goed mogelijk waarderen. Daarbij kun je gebruik maken van de jaaropgave van Collin maar het staat je ook vrij daar aanpassingen aan te doen. Die je wel moet kunnen beargumenteren als de belastingdienst daar om vraagt.

De aanpassing die Collin nu doet lijkt me grotendeels aan te sluiten bij de praktijk dat hypotheekrechten - zeker een eerste hypotheek - meestal voldoende dekking bieden. Er zullen ongetwijfeld projecten zijn waar de vooruitzichten minder goed zijn, dat vraagt dan om maatwerk. Maar in algemene zin is deze aanpassing naar mijn mening niet onredelijk.

Er is alleen helemaal niet over gecommuniceerd en dat is wel een tekortkoming van Collin.
pi_218966607
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 10:47 schreef obligataire het volgende:

[..]
Maak ze niet wakker a.u.b. daar in Den Haag. Dit 'probleem' is namelijk voor hun heel makkelijk op te lossen }:| (en niet zoals ik dat graag zou willen).
Ik zit er eerlijk gezegd helemaal niet op te wachten om hiervoor een BV op te moeten richten. Maar als duidelijk is hoe het er precies uit gaat zien vanaf 2027 ga ik wel advies inwinnen.
pi_218966743
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 11:07 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

Er is alleen helemaal niet over gecommuniceerd en dat is wel een tekortkoming van Collin.
Email is inmiddels binnen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_218966801
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 11:37 schreef Lezer8857 het volgende:

[..]
Email is inmiddels binnen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nu wordt na toepassing voorziening het restant pas na 1 jaar 100% afgeschreven. Als we toch nog kijken naar de 6 maanden termijn van de AFM, zou van mij de 100% afschrijving na 6 maanden mogen plaatsvinden ipv een jaar.

Zeker omdat niet elke 1e hypotheek gelijk aan elkaar gesteld kan worden.

Nu wordt de voorziening op beide elementen afwijkend toegepast bij CCF.
pi_218967414
Collin denkt niet aan de investeerders maar is vooral bezig om het rendement van het platform omhoog te krikken.
En dat moet ook nog in dit jaar had dan nog enkele maanden gewacht tot het nieuwe jaar.
Ik heb een groot bedrag geinvesteerd bij Collin en wat ik nu meer moet betalen aan belasting is een serieus bedrag.
Het bedrag wat er nu overblijft daar mag Collin ze meteen voor overnemen en dan wil ik er ook nog korting op geven. Ik heb zelf goed in beeld wat ik aan afschrijving kan verwachten en dat naast het overzicht van Collin zoals het was heb ik dan een prima overzicht.

Hier een voorbeeld, Nog geen 6% afschrijving in 502 dagen maar wel bijna 6% belasting betalen in 2 jaar.

H. Sediqi (box 3) 42532
Geinvesteerd 500 euro
Achterstand 500 euro
502 dagen achterstand
29,60 afschrijving

Het duurt vaak jaren voordat alles is afgerond. Dus steeds belasting betalen over die jaren. En meestal rekent Collin ook geen rente over de maanden/jaren die te laat zijn.
pi_218967531
quote:
7s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 12:54 schreef Collin63 het volgende:
Collin denkt niet aan de investeerders maar is vooral bezig om het rendement van het platform omhoog te krikken.
En dat moet ook nog in dit jaar had dan nog enkele maanden gewacht tot het nieuwe jaar.
Ik heb een groot bedrag geinvesteerd bij Collin en wat ik nu meer moet betalen aan belasting is een serieus bedrag.
Het bedrag wat er nu overblijft daar mag Collin ze meteen voor overnemen en dan wil ik er ook nog korting op geven. Ik heb zelf goed in beeld wat ik aan afschrijving kan verwachten en dat naast het overzicht van Collin zoals het was heb ik dan een prima overzicht.

Hier een voorbeeld, Nog geen 6% afschrijving in 502 dagen maar wel bijna 6% belasting betalen in 2 jaar.

H. Sediqi (box 3) 42532
Geinvesteerd 500 euro
Achterstand 500 euro
502 dagen achterstand
29,60 afschrijving

Het duurt vaak jaren voordat alles is afgerond. Dus steeds belasting betalen over die jaren. En meestal rekent Collin ook geen rente over de maanden/jaren die te laat zijn.
Ik kan me de nieuwe methodiek ook enigszins voorstellen ... alhoewel ze zelf aangeven dat ze een executieverkoop zo lang mogelijk willen uitstellen omdat daar veel kosten mee gemoeid zijn en een sterk verminderde verkoopprijs.

Dat zie ik dan niet heel erg terug in de precentages van 75% en 65%.

Bovendien vind ik het moment inderdaad ook lullig gekozen. Meld dan ruim vantevoren dat je hier in 2026 mee gaat beginnen of zo.

Kun je echt de spelregels voor de lopende investeringen zomaar aanpassen?
pi_218967629
Het is toch niet zo dat de spelregels van Collin veranderd zijn?

Ze geven een dashboard wat inzicht geeft in je investeringen, dat kan je gebruiken, of niet. Zelf kijk ik er nooit naar.

Eerlijk gezegd denk ik dat de AFM-afschrijvingsmethode ook wat achterhaald is en niet meer aansluit bij een ietsje volwassener geworden crowdfundwereld waarbij zekerheden steeds vaker een serieus onderdeel van een project zijn. Dat je daar dan ook waarde aan toekent bij achterstanden vind ik niet meer dan redelijk.
pi_218967773
Eens met veel van de geluiden hierboven. Collin gaat voorbij aan het belang van box 3-investeerders door hen met een te hoge waarde of veel extra werk op te zadelen. Het strookt ook niet met het voorzichtigheidsprincipe in boekhouden. De taxaties zijn vaak optimistisch en gaan zeker bij zakelijk onroerend goed uit van continuïteit in de bedrijfsvoering. De laatste is juist vaak niet het geval bij wanbetaling. En als de woningprijzen straks weer eens -10% doen, heeft dat volgens de nieuwe methodiek ook geen impact op de waardering.

Aan de andere kant heeft Collin een punt dat de nu voorgestelde rendementen erg conservatief zijn. Dit zouden ze op kunnen lossen door niet een aanpassing in de waardering te maken, maar door een extra KPI toe te voegen. Iets als "Wat zou het rendement zijn als we zouden veronderstellen dat vandaag X% terugkomt van de leningen met Y hypothecaire dekking". Mag precies volgens de methode die ze gebruiken, maar het is belangrijk om te benadrukken dat dit een fictief getal is en niet een robuuste waardering per heden.

Wat betreft waardering en box-3 belasting: In 2028 (zoals het er nu voor staat) zal er op daadwerkelijk rendement afgerekend gaan worden. Het zou vervelend zijn als op 31 december 2027 de waarderingen te laag zijn. Als er in 2028 dan nog veel geld terugkomt van hypothecaire afwikkelingen, zou dat tot een te hoog rendement en te hoge belasting leiden. Dus de huidige conservatieve methode houden, lijkt me ook niet goed. Voor box 3-betalers zou het fijn zijn als Collin de herziening van de waarderingsmethode afstemt op de herziening van box 3, dus ergens in 2027. Vanaf dat moment is de waardering voor box 3 ook niet zo kritisch meer; voor mijn part mogen ze de fictieve KPI dan omzetten in een fiscale waarde. Hopelijk heeft Collin de ruimte om dat te doen. Ik vertrouw erop dat ze meelezen!
pi_218967897
Zoals al eerder vermeld, de AFM methodiek is bedoeld voor de verantwoording vanuit de platformen, niet zozeer als fiscaal instrument ook al wordt dat door velen wel gebruikt als zodanig. Echter die jaaropgaaf is niet heilig.

Ik ga er van uit, dat de meerderheid hier een excelsheet bijhoudt, de een wat uitgebreider dan de ander.

Het lijkt me niet al teveel werk, om aan de lijst met projecten, per project de huidige stand + een percentage van waarschijnlijke ontvangst, toe te voegen. Eigen inschatting. Even totaliseren en klaar is de fiscale jaaropgaaf.

Die kun je aan iedere inspecteur laten zien (al zal dat waarschijnlijk nooit nodig zijn want dat hebben ze de afgelopen jaren ook nog nooit opgevraagd).
Pecunia non olet
pi_218968081
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 13:55 schreef obligataire het volgende:
Zoals al eerder vermeld, de AFM methodiek is bedoeld voor de verantwoording vanuit de platformen, niet zozeer als fiscaal instrument ook al wordt dat door velen wel gebruikt als zodanig. Echter die jaaropgaaf is niet heilig.
Ik sluit ook niet uit dat de fiscus al wat vragen aan CCF heeft gesteld hierover, n.a.v. opgaven werkelijk rendement die van deze jaaropgaven uitgaan. En dat dit de aanpassing heeft getriggerd.
pi_218968266
WOW, mijn CCF rendement is van 4,74% naar 6,73% geschoten vandaag en dat met deze ene simpele truc!! ^O^
pi_218968563
Collin kan natuurlijk ook helemaal geen voorzieningen tonen, doet HCN ook niet. Maar als je wel voorzieningen mee laat tellen vind ik het op zich wel goed dat er rekening gehouden wordt met hypothecaire zekerheden. De waarde van het onderpand moet dan wel actueel zijn, of in ieder geval meer actueel dan simpelweg de waarde uit de pitch te nemen.
Ik vraag me af welke waarde Collin gebruikt wanneer er 2 waardes in de pitch staan, bv een waarde voor verbouwing/transformatie en erna of wanneer er compleet nieuw gebouwd wordt en de waarde voor alleen die van de grond is.
pi_218968776
Wat me niet duidelijk is, is of het gemiddelde netto rendement op de "rendement" tab ook wordt berekend volgens de nieuwe systematiek. De uitleg op de CCF website suggereert dat dat wel het geval zou moeten zijn ("Gemiddeld over onze gehele portefeuille stijgt het verwachte rendement voor de investeerders met ongeveer 1% door de nieuwe automatische voorzieningensystematiek"), maar de gemiddelde netto rendement statistieken in de "rendement" tab lijken me vooralsnog ongewijzigd?
pi_218968883
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 03:20 schreef KrekelJapie het volgende:
Zal vooral voor CCF zelf het meest interessant zijn om de voorziening aan te passen, zodat ze een hoger rendement kunnen presenteren.
En dat geven ze zelf dan ook gewoon aan, niet dat dat het doel was maar wel dat het rendement met zo'n 1% punt omhoog gaat.

quote:
Wat is het effect op mijn rendement?
Uw rendement zal waarschijnlijk minder sterk fluctueren en beter overeenkomen met de verwachte opbrengst. Gemiddeld over onze gehele portefeuille stijgt het verwachte rendement voor de investeerders met ongeveer 1% door de nieuwe automatische voorzieningensystematiek.
pi_218968944
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 16:21 schreef OpDieFiets het volgende:
Wat me niet duidelijk is, is of het gemiddelde netto rendement op de "rendement" tab ook wordt berekend volgens de nieuwe systematiek. De uitleg op de CCF website suggereert dat dat wel het geval zou moeten zijn ("Gemiddeld over onze gehele portefeuille stijgt het verwachte rendement voor de investeerders met ongeveer 1% door de nieuwe automatische voorzieningensystematiek"), maar de gemiddelde netto rendement statistieken in de "rendement" tab lijken me vooralsnog ongewijzigd?
Bij het gemiddelde netto rendement op de "rendement" tab wordt uitgegaan van het bedrag wat voorzien is. En dat bedrag verandert met deze nieuwe berekening, dus verandert ook je netto rendement. Ik ben bv van 4,64% naar 5,10% netto rendement gegaan. Bij de algemene Collin statistieken zul je dit verschil pas vanaf de volgende maand zien aangezien die statistieken maar eens per maand worden bijgewerkt.
pi_218968972
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 16:46 schreef Soulfreak het volgende:
Bij de algemene Collin statistieken zul je dit verschil pas vanaf de volgende maand zien aangezien die statistieken maar eens per maand worden bijgewerkt.
Waarom dan niet even gewacht met het invoeren van de nieuwe systematiek tot het volgende moment waarop de gemiddelde statistieken worden bijgewerkt? Nu krijg je dus straks nog een keer een grote sprong in het verschil tussen het individuele en gemiddelde rendement...
pi_218969043
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 16:46 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Bij het gemiddelde netto rendement op de "rendement" tab wordt uitgegaan van het bedrag wat voorzien is. En dat bedrag verandert met deze nieuwe berekening, dus verandert ook je netto rendement. Ik ben bv van 4,64% naar 5,10% netto rendement gegaan. Bij de algemene Collin statistieken zul je dit verschil pas vanaf de volgende maand zien aangezien die statistieken maar eens per maand worden bijgewerkt.
Overigens bedoelde ik met het "gemiddelde netto rendement" niet mijn persoonlijk netto rendement maar het rendement over de hele Collin portefeuille. Dit is ook de term die op de rendement tab hiervoor gebruikt wordt.
pi_218969084
update Brickfield 42172 / pand Beneluxweg 37 Oosterhout , goegedaan CCF

Weet niet of 45120 Brickfield 3 200k ook soortgelijk bericht hebben gehad.

SPOILER
pi_218969167
D
quote:
12s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 17:05 schreef peterc het volgende:

SPOILER
Ik heb de update ook ontvangen en dat is goed nieuws ! Ik zit in 2 brickfield projecten.
Dat hebben ze zeker goed gedaan..voor het eerste project.

Het 2e project krijgt echter nog een staartje:

SPOILER
pi_218969186
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 15:05 schreef ShowMeTheMoney het volgende:
WOW, mijn CCF rendement is van 4,74% naar 6,73% geschoten vandaag en dat met deze ene simpele truc!! ^O^
Dat is wel een een heel groot verschil. Hopelijk is dat ook echt realistisch op basis van de zekerheden en wordt je nu niet blij gemaakt met een dood musje.
pi_218969289
quote:
12s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 17:05 schreef peterc het volgende:

SPOILER
Ze zijn tevreden
quote:
Naar onze mening is dit een resultante van een vastberaden, standvastige en geduldige klantstrategie vormgegeven door ons Team Beheer.
pi_218969395
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 17:46 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Ze zijn tevreden
[..]

Bas wil een schouderklopje voor het uitvoeren van zijn werk. Bij het 2e project staat die zin er waarschijnlijk niet bij?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')