Maak ze niet wakker a.u.b. daar in Den Haag. Dit 'probleem' is namelijk voor hun heel makkelijk op te lossenquote:Op woensdag 8 oktober 2025 09:51 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
......vind ik het principieel onjuist als de overheid vermogen in box 2 en in box 3 zo ongelijk gaat behandelen.
Dat is helemaal waar, aan de andere kant, de AFM methode geeft een te lage waardering van het vermogen omdat zekerheden daarin geen enkele rol spelen. Je kunt je afvragen of dat bij de Belastingdienst niet ooit tot vragen gaat leiden. Die ziet ook het liefst een reële (hogere!) waardering in de aangifte.quote:Op woensdag 8 oktober 2025 10:25 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Dat is ook helemaal niet juist wat je zegt.
Deze wijziging heeft namelijk 0,0 invloed op de hoeveelheid winst die je gaat maken maar wel op de eventueel te betalen belasting.
(En ja, ik zag de knipoog)
Ik heb Collin zojuist een mail gezonden dat i k de oude situatie weer hersteld wil hebben ofwel zelf de keuze mag maken en ook aangegeven hoeveel extra belastingheffing deze wijziging mij kost die overigens ingaat tegen de adviezen van AFM en ook nog eens een aanpassing van de spelregels is tijdens de wedstrijd.quote:Op woensdag 8 oktober 2025 10:25 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Dat is ook helemaal niet juist wat je zegt.
Deze wijziging heeft namelijk 0,0 invloed op de hoeveelheid winst die je gaat maken maar wel op de eventueel te betalen belasting.
(En ja, ik zag de knipoog)
Dit is wel erg rigoureus. Volgens de fiscale wetgeving moet je - als ik het goed begrepen heb - de vermogensbestanddelen zo goed mogelijk waarderen. Daarbij kun je gebruik maken van de jaaropgave van Collin maar het staat je ook vrij daar aanpassingen aan te doen. Die je wel moet kunnen beargumenteren als de belastingdienst daar om vraagt.quote:Op woensdag 8 oktober 2025 10:54 schreef crowder07 het volgende:
[..]
Ik heb Collin zojuist een mail gezonden dat i k de oude situatie weer hersteld wil hebben ofwel zelf de keuze mag maken en ook aangegeven hoeveel extra belastingheffing deze wijziging mij kost die overigens ingaat tegen de adviezen van AFM en ook nog eens een aanpassing van de spelregels is tijdens de wedstrijd.
Voor mij een reden om hen aan te geven dat ik niet meer investeer totdat het is teruggedraaid en alles wat nog kon heb gestorneerd als inschrijving.
Laten we dit met zijn allen doen
Ik zit er eerlijk gezegd helemaal niet op te wachten om hiervoor een BV op te moeten richten. Maar als duidelijk is hoe het er precies uit gaat zien vanaf 2027 ga ik wel advies inwinnen.quote:Op woensdag 8 oktober 2025 10:47 schreef obligataire het volgende:
[..]
Maak ze niet wakker a.u.b. daar in Den Haag. Dit 'probleem' is namelijk voor hun heel makkelijk op te lossen(en niet zoals ik dat graag zou willen).
Email is inmiddels binnen.quote:Op woensdag 8 oktober 2025 11:07 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Er is alleen helemaal niet over gecommuniceerd en dat is wel een tekortkoming van Collin.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op woensdag 8 oktober 2025 11:37 schreef Lezer8857 het volgende:
[..]
Email is inmiddels binnen.Nu wordt na toepassing voorziening het restant pas na 1 jaar 100% afgeschreven. Als we toch nog kijken naar de 6 maanden termijn van de AFM, zou van mij de 100% afschrijving na 6 maanden mogen plaatsvinden ipv een jaar.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zeker omdat niet elke 1e hypotheek gelijk aan elkaar gesteld kan worden.
Nu wordt de voorziening op beide elementen afwijkend toegepast bij CCF.
Ik kan me de nieuwe methodiek ook enigszins voorstellen ... alhoewel ze zelf aangeven dat ze een executieverkoop zo lang mogelijk willen uitstellen omdat daar veel kosten mee gemoeid zijn en een sterk verminderde verkoopprijs.quote:Op woensdag 8 oktober 2025 12:54 schreef Collin63 het volgende:
Collin denkt niet aan de investeerders maar is vooral bezig om het rendement van het platform omhoog te krikken.
En dat moet ook nog in dit jaar had dan nog enkele maanden gewacht tot het nieuwe jaar.
Ik heb een groot bedrag geinvesteerd bij Collin en wat ik nu meer moet betalen aan belasting is een serieus bedrag.
Het bedrag wat er nu overblijft daar mag Collin ze meteen voor overnemen en dan wil ik er ook nog korting op geven. Ik heb zelf goed in beeld wat ik aan afschrijving kan verwachten en dat naast het overzicht van Collin zoals het was heb ik dan een prima overzicht.
Hier een voorbeeld, Nog geen 6% afschrijving in 502 dagen maar wel bijna 6% belasting betalen in 2 jaar.
H. Sediqi (box 3) 42532
Geinvesteerd 500 euro
Achterstand 500 euro
502 dagen achterstand
29,60 afschrijving
Het duurt vaak jaren voordat alles is afgerond. Dus steeds belasting betalen over die jaren. En meestal rekent Collin ook geen rente over de maanden/jaren die te laat zijn.
Ik sluit ook niet uit dat de fiscus al wat vragen aan CCF heeft gesteld hierover, n.a.v. opgaven werkelijk rendement die van deze jaaropgaven uitgaan. En dat dit de aanpassing heeft getriggerd.quote:Op woensdag 8 oktober 2025 13:55 schreef obligataire het volgende:
Zoals al eerder vermeld, de AFM methodiek is bedoeld voor de verantwoording vanuit de platformen, niet zozeer als fiscaal instrument ook al wordt dat door velen wel gebruikt als zodanig. Echter die jaaropgaaf is niet heilig.
En dat geven ze zelf dan ook gewoon aan, niet dat dat het doel was maar wel dat het rendement met zo'n 1% punt omhoog gaat.quote:Op woensdag 8 oktober 2025 03:20 schreef KrekelJapie het volgende:
Zal vooral voor CCF zelf het meest interessant zijn om de voorziening aan te passen, zodat ze een hoger rendement kunnen presenteren.
quote:Wat is het effect op mijn rendement?
Uw rendement zal waarschijnlijk minder sterk fluctueren en beter overeenkomen met de verwachte opbrengst. Gemiddeld over onze gehele portefeuille stijgt het verwachte rendement voor de investeerders met ongeveer 1% door de nieuwe automatische voorzieningensystematiek.
Bij het gemiddelde netto rendement op de "rendement" tab wordt uitgegaan van het bedrag wat voorzien is. En dat bedrag verandert met deze nieuwe berekening, dus verandert ook je netto rendement. Ik ben bv van 4,64% naar 5,10% netto rendement gegaan. Bij de algemene Collin statistieken zul je dit verschil pas vanaf de volgende maand zien aangezien die statistieken maar eens per maand worden bijgewerkt.quote:Op woensdag 8 oktober 2025 16:21 schreef OpDieFiets het volgende:
Wat me niet duidelijk is, is of het gemiddelde netto rendement op de "rendement" tab ook wordt berekend volgens de nieuwe systematiek. De uitleg op de CCF website suggereert dat dat wel het geval zou moeten zijn ("Gemiddeld over onze gehele portefeuille stijgt het verwachte rendement voor de investeerders met ongeveer 1% door de nieuwe automatische voorzieningensystematiek"), maar de gemiddelde netto rendement statistieken in de "rendement" tab lijken me vooralsnog ongewijzigd?
Waarom dan niet even gewacht met het invoeren van de nieuwe systematiek tot het volgende moment waarop de gemiddelde statistieken worden bijgewerkt? Nu krijg je dus straks nog een keer een grote sprong in het verschil tussen het individuele en gemiddelde rendement...quote:Op woensdag 8 oktober 2025 16:46 schreef Soulfreak het volgende:
Bij de algemene Collin statistieken zul je dit verschil pas vanaf de volgende maand zien aangezien die statistieken maar eens per maand worden bijgewerkt.
Overigens bedoelde ik met het "gemiddelde netto rendement" niet mijn persoonlijk netto rendement maar het rendement over de hele Collin portefeuille. Dit is ook de term die op de rendement tab hiervoor gebruikt wordt.quote:Op woensdag 8 oktober 2025 16:46 schreef Soulfreak het volgende:
[..]
Bij het gemiddelde netto rendement op de "rendement" tab wordt uitgegaan van het bedrag wat voorzien is. En dat bedrag verandert met deze nieuwe berekening, dus verandert ook je netto rendement. Ik ben bv van 4,64% naar 5,10% netto rendement gegaan. Bij de algemene Collin statistieken zul je dit verschil pas vanaf de volgende maand zien aangezien die statistieken maar eens per maand worden bijgewerkt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op woensdag 8 oktober 2025 17:05 schreef peterc het volgende:
update Brickfield 42172 / pand Beneluxweg 37 Oosterhout , goegedaan CCF
Weet niet of 45120 Brickfield 3 200k ook soortgelijk bericht hebben gehad.Ik heb de update ook ontvangen en dat is goed nieuws ! Ik zit in 2 brickfield projecten.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat hebben ze zeker goed gedaan..voor het eerste project.
Het 2e project krijgt echter nog een staartje:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat is wel een een heel groot verschil. Hopelijk is dat ook echt realistisch op basis van de zekerheden en wordt je nu niet blij gemaakt met een dood musje.quote:Op woensdag 8 oktober 2025 15:05 schreef ShowMeTheMoney het volgende:
WOW, mijn CCF rendement is van 4,74% naar 6,73% geschoten vandaag en dat met deze ene simpele truc!!
quote:Op woensdag 8 oktober 2025 17:05 schreef peterc het volgende:
update Brickfield 42172 / pand Beneluxweg 37 Oosterhout , goegedaan CCF
Weet niet of 45120 Brickfield 3 200k ook soortgelijk bericht hebben gehad.Ze zijn tevredenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.quote:Naar onze mening is dit een resultante van een vastberaden, standvastige en geduldige klantstrategie vormgegeven door ons Team Beheer.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |