Dan doe je het nog "goed". Ik heb al tijden een negatief rendement bij Collin. Op dit moment staat de teller op -0,59%. Uiteraard stijgt dat als de nu gehanteerde voorziening niet leidt tot een afboeking, maar tot een aflossing. Maar vooralsnog is het diep triest...En al tijden, en het wordt alleen maar erger. Met mijn extra inleggen (op dit moment zo;n 150 projecten) krijg ik het rendement niet omhoog. Steeds weer komt er een default bij en zak ik weer naar (of onder) de nul....quote:Op dinsdag 23 september 2025 16:00 schreef ShowMeTheMoney het volgende:
[..]
Ja eens, het kan voor mij niet meer uit. Het regent hier voorzieningen bij CCF. Huidige momentopname van mijn twee accounts bij CCF: 2,93% en 4,11% netto rendement. Voorzieningen zullen hier en daar wegvallen, maar er zullen ook meer projecten affikken. En deze statistieken zijn in een goede economie, wat natuurlijk kan omslaan. Ik denk dat ik blij mag zijn met uiteindelijk 4% netto rendement.
Bij GVE heb ik gek genoeg 0 problemen op nu 19 lopende projecten en 7,28% netto rendement. Maar goed als ik 1 flinke default heb daar, dan keldert het rendement naar net zoiets als CCF.
Neem dan een belastingdruk van zeker 36% op je daadwerkelijk netto rendement van 4%, dan houd je nog 2,5% over. Dat moet dan de inflatie dekken, maar toename van vermogen zit er niet in. En je geld staat jaren muurvast. En ondertussen zit je elke dag forum posts te tikken, WOZ waardes te checken en pitches te lezen![]()
Neem dan een alternatieve en compleet passieve belegging, bv de NL staatsobligatie van 3,75% rente @ 106%. Volgens mijn berekening is het netto rendemement daar 3,75 / 1,06 * 0,64 = 2,26% na belastingen met ook nog een kans op koersstijging en zeer laag risico. Geld in principe altijd opneembaar ook.
Anyway, ik was al in box3 winterslaap, maar ik ga niet meer opstarten in jan. Het is gewoon zonde van mijn tijd.
Ik heb hem ook meegenomen.quote:Op dinsdag 23 september 2025 16:17 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Nagelmevrouw die een pandje koopt met hulp van Collin https://www.collincrowdfund.nl/my-way/ wil wel mee doen voor mijn basis bedrag. Linkje welkom.
Dat is wel een hele trieste uitkomst inderdaad. Hopelijk herstelt het nog wat als er goede zekerheden waren.quote:Op dinsdag 23 september 2025 23:34 schreef ovdm het volgende:
[..]
Dan doe je het nog "goed". Ik heb al tijden een negatief rendement bij Collin. Op dit moment staat de teller op -0,59%. Uiteraard stijgt dat als de nu gehanteerde voorziening niet leidt tot een afboeking, maar tot een aflossing. Maar vooralsnog is het diep triest...En al tijden, en het wordt alleen maar erger. Met mijn extra inleggen (op dit moment zo;n 150 projecten) krijg ik het rendement niet omhoog. Steeds weer komt er een default bij en zak ik weer naar (of onder) de nul....
Ik heb nooit verliezen gehad, maar in zijn algemeenheid, ik gebruik altijd mijn excelsheet als basis voor de belastingaangiften. Ik kijk niet eens naar de jaaropgaven. In de excel kan ik per project iedere verfijning (lees: andere waardering) aanbrengen die ik zelf nodig vind.quote:Op woensdag 24 september 2025 07:55 schreef Fredericm het volgende:
Vraagje ivm box 3 tegenbewijsregeling.
Nemen jullie voorzieningen al op als verliespost of wacht je tot de formele afboeking?
Bedankt voor je reactiequote:Op woensdag 24 september 2025 08:03 schreef obligataire het volgende:
[..]
Ik heb nooit verliezen gehad, maar in zijn algemeenheid, ik gebruik altijd mijn excelsheet als basis voor de belastingaangiften. Ik kijk niet eens naar de jaaropgaven. In de excel kan ik per project iedere verfijning (lees: andere waardering) aanbrengen die ik zelf nodig vind.
Dat kan twee kanten op. Bij strakke zekerheden laat ik het gewoon op boekwaarde staan terwijl ik in andere gevallen soms sneller afwaardeer dan dat AFM schemaatje.
Die automatische afwaardering na x-dagen.quote:Op woensdag 24 september 2025 08:35 schreef Fredericm het volgende:
[..]
Bedankt voor je reactie
Wat bedoel je met AFM Schemaatje?
Hier ook via het AFM-schemaatjequote:Op woensdag 24 september 2025 07:55 schreef Fredericm het volgende:
Nemen jullie voorzieningen al op als verliespost of wacht je tot de formele afboeking?
quote:Op dinsdag 23 september 2025 17:22 schreef Jaco078 het volgende:
Linkje van de nageldameOpen & Vol.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
trieste constatering, maar ik verwacht dat hier ook wat posten inzitten zonder hypotheekrecht of niet? Platformen moeten in mijn optiek echt kwaliteit bewaken en veel vaker nee zeggen .quote:Op dinsdag 23 september 2025 23:34 schreef ovdm het volgende:
[..]
Dan doe je het nog "goed". Ik heb al tijden een negatief rendement bij Collin. Op dit moment staat de teller op -0,59%. Uiteraard stijgt dat als de nu gehanteerde voorziening niet leidt tot een afboeking, maar tot een aflossing. Maar vooralsnog is het diep triest...En al tijden, en het wordt alleen maar erger. Met mijn extra inleggen (op dit moment zo;n 150 projecten) krijg ik het rendement niet omhoog. Steeds weer komt er een default bij en zak ik weer naar (of onder) de nul....
De dag die je wist die zou komen ........ is toch flink voor gewaarschuwd hier.quote:Op woensdag 24 september 2025 12:31 schreef Boyette het volgende:
Het ccf Fire experiment is weer laat met betalen
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt..
"niet langer uitgesloten', pff daar denk ik bij die flaporen al minstens 9 maanden aan.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt..
Daar moet toch wel wat te halen zijn zou je zeggen, plankgas, dit heeft lang genoeg geduurd!
[ Bericht 7% gewijzigd door obligataire op 24-09-2025 13:39:40 ]Pecunia non olet
Jeetje, dit moet haast wel pure pech zijn, negatief rendement op 150 CCF projecten in de huidige marktsituatie... Ik denk dat je dat niet eens zou kunnen reproduceren als je je best doet om alleen de allerslechtste projecten mee te pakken.quote:Op dinsdag 23 september 2025 23:34 schreef ovdm het volgende:
[..]
Dat zou je zeggen, maar misschien waren de bedragen ongelijk verdeeld.....quote:Op woensdag 24 september 2025 13:58 schreef ShowMeTheMoney het volgende:
[..]
Jeetje, dit moet haast wel pure pech zijn, negatief rendement op 150 CCF projecten in de huidige marktsituatie... Ik denk dat je dat niet eens zou kunnen reproduceren als je je best doet om alleen de allerslechtste projecten mee te pakken.
quote:Op woensdag 24 september 2025 13:32 schreef obligataire het volgende:
Nog een dag die je wist die zou komen.....
Update 24-09-2025 M. van den Th**illart (box3) / Van den Thil***lart Hold*ing 43874SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt..
"niet langer uitgesloten', pff daar denk ik bij die flaporen al minstens 9 maanden aan.Hier de update van een vervolg project van dezelfde leningnemers: LT Bouwmanagement 46195:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt..
Daar moet toch wel wat te halen zijn zou je zeggen, plankgas, dit heeft lang genoeg geduurd!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Trouwens dit is weer zo'n zaak met 2 CCF leningen op 1 woning met een duidelijke rangorde, dus goed opletten hoe CCF dit afhandelt en dus niet de belangen van investeerders in lening 1 en lening 2 door elkaar haalt.
Lening 1: https://www.collincrowdfund.nl/lt-bouwmanagement/
Lening 2: https://www.collincrowdfund.nl/lt-bouwmanagement-2/
Het komt erop neer dat lening 1 grotendeels gedekt moet zijn bij een gedwongen verkoop, maar lening 2 vist waarschijnlijk geheel achter het net.![]()
Kleine update bij max.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Verder ga ik maxcrowfund niet meer mailen ik beschouw die paar duizend als verloren. En met een beetje geluk krijg ik nog een paar 100 euro terug.. Ik zie het wel verschijnen in mijn mailbox of niet.![]()
Laatst deelde ik een lijstje met projecten die achterstallig waren, die later weer 'bijtrokken'.quote:Op dinsdag 23 september 2025 23:34 schreef ovdm het volgende:
[..]
Wil jij eens een lijst delen hier van jouw projecten? En dan uiteraard zonder bedragen hoor, maar puur de projectenlijst. Dan kunnen wij meekijken waarom wij eventueel níet een project mee zouden nemen. Niet uit kritiek, wel als serieus meedenken :-).![]()
Men heeft ook nog eigen obligaties uitgegevenquote:Op woensdag 24 september 2025 13:24 schreef obligataire het volgende:
[..]
De dag die je wist die zou komen ........ is toch flink voor gewaarschuwd hier.
Wat moet je daar dan van denken..
Maar goed dat onderpand zit volgens mij wel goed.. zit verder geen andere hypotheek op.. dus dit moet toch wel goed komenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 4% gewijzigd door Boyette op 24-09-2025 15:52:04 ]![]()
Daarbij nog een extra kanttekening dat Trade Repubic niet bekend staat als een goede broker, in geval er iets fout gaat of je bijv je portefeuille wil verhuizen schijnt het nagenoeg onmogelijk te zijn om support te ontvangen. Neem dan liever IBKR en/of Trading212 (die laatste dan vooral voor de geweldige card, zeker als je wel eens buiten de eurozone komt).quote:Op dinsdag 23 september 2025 11:39 schreef nostra het volgende:
[..]
Trade Republic heeft vandaag Private Markets geïntroduceerd waar je voor de reguliere ¤ 1 fee in kan stappen in Apollo of EQT fondsen.
NB1: Apollo en EQT zijn zelf beursgenoteerd, maar dan investeer je in de fondsbeheerder (ofwel de (performance) fees van AUM) - niet in de PE-beleggingen zelf
NB2: zie mijn ondertitel: ask why (de zeer treffend-cynische reclameslogan van Enron). PE ligt onder druk en grote jongens willen graag een exit in underperforming fondsen. Retail investors zijn een prachtige uitweg daarvoor.
NB3: Private equity, en Apollo in het kwadraat, zijn de grootste boeven op de financiële markten. Eén ding telt: hun eigen performance, wie ze daarvoor moeten naaien is ze irrelevant.
NB4: kostenstructuur onduidelijk
NB5: een voordeel is dat je niet zoals gebruikelijk (en ook bij Capler) aan een lock-up vastzit, maar maandelijks tegen de NAV kan uitstappen. Nadeel: dan moet er wel vraag zijn, er is geen liquidity provider.
Niettemin: als je een klein deeltje wil proberen, dan is het het proberen waard.
Op basis van je betoog zou je dan eigenlijk liever willen investeren in de aandelen van Apollo zelf, dan in hun PE fondsen.![]()
Dat is met die spreiding wel een heel onverwacht resultaat. Heb je je inleg ongeveer gelijk verdeeld of zaten er een paar grote jongens tussen die het rendement zodanig naar beneden trekken?quote:Op dinsdag 23 september 2025 23:34 schreef ovdm het volgende:
[..]
Ik krijg het gevoel dat de grote platforms (misschien behalve NLI) lang niet kritisch genoeg zijn bij het toelaten van de projecten. Daar krijgen zij - en de investeerders - wel vroeger of later de rekening van.![]()
quote:Op woensdag 24 september 2025 15:42 schreef Boyette het volgende:
Maar goed dat onderpand zit volgens mij wel goed.. zit verder geen andere hypotheek op.. dus dit moet toch wel goed komenDenk dat de vraag is of ondernemers meewerken met verkoop pand. Bij de bank was er geen medewerking. Dit werd een veiling waarbij geen mogelijkheid was om in de woning te kijken.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zo'n houding zal de prijs van de woning wel behoorlijk drukken.![]()
Iemand iets gehoord overSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.5 dagen niet betaald en geen update
Zekerheden lijken prima, zeker voor de rangswijziging van hypotheek. Zou eigenlijk afgesproken moeten zijn dat ccf zal meewerken aan rangswisseling zolang er geen achterstanden zijn,
[ Bericht 5% gewijzigd door KrekelJapie op 24-09-2025 16:26:52 ]![]()
Gewoon aftrekken alvast.quote:Op woensdag 24 september 2025 07:55 schreef Fredericm het volgende:
Je mag bij de waardering van het box 3-vermogen rekening houden met kennis die op een later moment pas beschikbaar is gekomen, maar wel betrekking heeft op de waarde van een bezitting op de waardepeildatum.
I
Forum Opties Forumhop: Hop naar: