abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218722743

Crowdfunding is hot! In 2022 is in Nederland 1,08 miljard euro via crowdfunding opgehaald. Dat is een groei van 48% ten opzichte van een jaar eerder. Niet eerder werd in een jaar tijd zoveel met crowdfunding gefinancierd.(bron).

Vormen van crowdfunding
Er zijn 4 vormen van crowdfunding:
• Lening crowdfunding (Crowdfinance)
• Aandelen crowdfunding
• Schenking / Donatie crowdfunding
• Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding

Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:

Crowdfundingplatformen met ECSP vergunning
Collin Crowdfund (CCF), leningen voor MKB met crowdfundcoach.
Geldvoorelkaar (GVE), leningen voor MKB en particulieren.
Samen In Geld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Horeca Crowdfunding Nederland (HCN), leningen voor horeca.
Waarde voor je Geld (WvjG), leningen met een christelijk normen- en waardenkader voor het MKB.
NLinvesteert (NLI), een platform voor zakelijke financiering waaronder crowdfunding.
Duurzaam Investeren (DI), combinatie van maatschappelijk en financieel rendement.
Lenderspender (LS), peer-to-peer lending.
October (OCT), platform voor MKB-financieringen in continentaal Europa.
One Planet Crowd (OPC), groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc.
Voordegroei (VDG), leningen voor MKB.
Crowd About Now (CAN), leningen voor food, horeca, retail.
Lendahand (LDH), investeren in opkomende economieën.
Crowd Real Estate (CRE), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.

Crowdfundingplatformen KOM Group
Kapitaal Op Maat (KOM), leningen voor MKB.
Capital Circle (CC), leningen voor MKB.

Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zekerheden
SPOILER
Webinars zekerheden
SPOILER
Webinar box3 belastingwetgeving
SPOILER
Exitstrategieën platformen
SPOILER
Informatie Kifid
SPOILER
Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Statistieken
SPOILER
Nominale en effectieve rente
SPOILER
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
Pecunia non olet
pi_218722786
Topcare:

Die post langlopende schuld (BNI) moet zijn 6.868.000 euro i.p.v. 686.000.
Klein typefoutje :)

De mannen maken leuke winsten met hun vastgoedbedrijf.
Dus gebakken lucht zou ik het zeker niet willen noemen.

Toch twijfel ik, zit al in twee eerdere projecten van de heren.

Ik kan de taxatie van het pand ook niet helemaal volgen. De taxatiewaarde zou 2350K bedragen terwijl ze er zelf maar 900K voor betaald hebben plus een paar ton voor inventaris en goodwill. Het zal met het contract voor de vluchtelingenopvang te maken hebben maar dat kan zomaar ophouden en dan moeten ze een nieuwe huurder zoeken.

[ Bericht 15% gewijzigd door obligataire op 09-09-2025 15:50:13 ]
Pecunia non olet
pi_218725561
Interview met René Bogaart, grotendeels over zijn meest recente zaak, Brasserie Le Paris. Hierin zegt hij o.a. dat hij al jarenlang aasde op het pand.

https://www.entreemagazin(...)et-onze-gastvrijheid

[ Bericht 1% gewijzigd door Soulfreak op 09-09-2025 20:50:08 ]
pi_218725795
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2025 13:29 schreef tnhb het volgende:

[..]
Hoelang duurt het normaal bij GvE voordat het geld van een vervroegde aflossing na aankondiging in de wallet staat? (of direct is overgeboekt?) Ze zijn nu blijkbaar al een week bezig om het geld bij elkaar te zoeken (?) en is het inmiddels ook weer uit de te verwachten verzamelbetalingen verdwenen, vreemde gang van zaken. Navragen bij GvE heeft voor mij geen zin, behalve dat de vraag doorgestuurd wordt heb ik dit jaar geen inhoudelijk reacties meer op vragen mogen ontvangen. In het verleden duurde het soms erg lang voordat een inleg rentedragend werd (is nu dacht ik direct volschrijven lening), maar nu duurt het blijkbaar lang voordat je je een vervroegde aflossing weer terug krijgt, van de regen in de drup :)
De wonderen zijn de wereld nog niet uit, ik kreeg vrij vlot een inhoudelijke reactie. Maar het antwoord was op z'n zachts gezegd wel erg teleurstellend, ze hebben nog extra tijd nodig (om het geld te verzamelen, of eigen business te financieren? :s) ) en de uitbetaling zal rond 15 september op de wallet worden gestort werd mij aangegeven.
Enkele dagen blijkt dus bij GvE in de praktijk gewoon meer dan 2 weken te zijn ! ~O>
pi_218725848
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 12:43 schreef moedernatuur het volgende:
https://www.collincrowdfund.nl/topcare-woningverhuur-b-v-2/

alle theoretische overwaarde wordt opgenomen, die netto cashflow t.o.v. geheel is natuurlijk ook om te janken laat staan de solvabiliteit op basis van de getaxeerde waarde. Nieuwe kaartenhuis...
Betaalden toch goed in de voorgaande investeringen?
pi_218727406
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 20:49 schreef Boyette het volgende:

[..]
De totale investering over twee panden is 3.650.000 en hij doet zelf 100k.
Daarnaast wat is eigenlijk die huurstroom van die opvang? We kunnen niet eens inschatten wat de waarde van het vastgoed is, behalve een "riante" netto cashflow en opgeblazen vermogenspostie. De Duitse entiteiten met de prachtige solvabiliteit tekenen natuurlijk niet mee (waarschijnlijk net zo opgeblazen). Natuurlijk zit er een beetje speculatie tussen voor degene die mij wat kritisch vinden. De eigen inleg tov van het geheel en de aankoopsom t.o.v. de getaxeerde huurwaarde zijn voor mij dikke redflags. Daarnaast zijn dit soort panden de opvangpanden en de aangekochte beleggingspanden heel eenvoudig te financieren met lagere rente en toch wordt het niet gedaan dus dat is een laatste signaal dat je echt op moet passen met dit soort "riante" huurstromen en dito (theoretische) waarde in verhuurde staat.
pi_218727591
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 20:43 schreef tnhb het volgende:

[..]
De wonderen zijn de wereld nog niet uit, ik kreeg vrij vlot een inhoudelijke reactie. Maar het antwoord was op z'n zachts gezegd wel erg teleurstellend, ze hebben nog extra tijd nodig (om het geld te verzamelen, of eigen business te financieren? :s) ) en de uitbetaling zal rond 15 september op de wallet worden gestort werd mij aangegeven.
Enkele dagen blijkt dus bij GvE in de praktijk gewoon meer dan 2 weken te zijn ! ~O>
Ik heb gistermorgen gebeld en kreeg hetzelfde antwoord van 15 september. Ik heb gezegd dat ik heel vreemd vond dat ze 29 augustus een bericht sturen dat het project volledig is afgelost maar dat het 18 dagen moet duren dat ze het uit betalen. Daarna kreeg ik iemand anders aan de lijn en die zou er naar kijken.

Nu vanmorgen bericht ontvangen dat het uitbetaald is.
pi_218727838
quote:
7s.gif Op woensdag 10 september 2025 07:18 schreef Collin63 het volgende:

[..]
Ik heb gistermorgen gebeld en kreeg hetzelfde antwoord van 15 september. Ik heb gezegd dat ik heel vreemd vond dat ze 29 augustus een bericht sturen dat het project volledig is afgelost maar dat het 18 dagen moet duren dat ze het uit betalen. Daarna kreeg ik iemand anders aan de lijn en die zou er naar kijken.

Klopt.
Verzamelbetaling in de mail ontvangen en het geld staat in de wallet.
pi_218728032
quote:
7s.gif Op woensdag 10 september 2025 07:18 schreef Collin63 het volgende:

[..]

Gelukkig kreeg je initieel hetzelfde antwoord! Vervolgens geven ze het toch maar wat meer aandacht en wordt het direct geregeld. Ik kan geen andere conclusie trekken dan dat ze het bewust een poosje laten liggen of het gewoon niet belangrijk vinden en het daardoor langer laten liggen. Beiden zijn natuurlijk onacceptabel, in plaats van het geld vooraf vasthouden doen ze het nu blijkbaar achteraf. Ik heb ze er ook zachtjes op gewezen of ze wel weten hoeveel geld het kost (cq. oplevert) als gelden structureel pas zo'n 2 weken na ontvangst worden uitbetaald, helaas heb daar geen reactie op gekregen.

aanvulling: ik zie nu dat ze het betaalschema hebben aangepast, ik krijg een paar cent meer rente dan wat er oorspronkelijk stond op het moment van de aflosaankonding.
pi_218728290
Update AV*M S**eafood

SPOILER
Nou, dames en heren van Collin, een beetje meer druk op de ketel mag wel. In dit tempo is over ruim 9 jaar de hoofdsom pas afgelost en dan moet de rente nog komen.
Onder druk wordt alles vloeibaar :blauwoog: ~O> Als ze 500 in de maand kunnen betalen dan moet 700 of zo toch ook wel lukken.

[ Bericht 2% gewijzigd door obligataire op 10-09-2025 09:42:30 ]
Pecunia non olet
pi_218728336
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 20:49 schreef Boyette het volgende:

[..]
In die 2 projecten is pas 3 en 7 keer overgemaakt dus dat is veel te kort om iets zinnigs over hun betaalgedrag te zeggen.

Ik laat dit project liggen, ze lopen mij iets teveel te stunten met de taxatiewaarde van dat pand.
Pecunia non olet
pi_218728644
Wereldkampioen karting met 1e hypotheek van ltv van 8,5%
https://www.collincrowdfund.nl/peter-de-bruijn-holding-b-v/

Wel maar 5,5% rente

https://www.fundainbusine(...)3908791-gieterij-39/
pi_218728979
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 10:10 schreef KrekelJapie het volgende:
Wereldkampioen karting met 1e hypotheek van ltv van 8,5%
https://www.collincrowdfund.nl/peter-de-bruijn-holding-b-v/

Wel maar 5,5% rente

https://www.fundainbusine(...)3908791-gieterij-39/
Een LTV van 8%, dat is toch wel bijzonder _O_

Maar het rendement is niet bijzonder, zelfs in vpb regime na tax 3,5%. Dat is wel heel zuinig.

Misschien willen Frits en Jumbo zijn raceteam wel sponsoren <O)
Pecunia non olet
pi_218729178
Big Bread staat stond open. (en niet lang)
Pecunia non olet
  woensdag 10 september 2025 @ 11:02:48 #15
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_218729202
en vol
pi_218729203
Meegenomen, was wel haastwerk - binnen 1 min vol.
pi_218729335
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 09:37 schreef obligataire het volgende:
Nou, dames en heren van Collin, een beetje meer druk op de ketel mag wel.
Voor mij is het niet zo erg als 9% bruto tegen een LTV rond de 50% nog even suddert.

Het is wel bijzonder om te constateren dat de ondernemer toch heel langzaam af zou kunnen lossen met die ¤500. In een normale situatie zou deze ondernemer nu maandelijks ¤325 kwijt zijn aan rente en kosten: ¤250 voor investeerders en ¤75 voor Collin. Ze betalen nu ¤175 extra, waarvan ¤37 naar investeerders gaat (1% hogere rente) en ¤138 naar Collin (extra kostenvergoeding, ik denk dat ze die ¤500 gewoon op een rond getal geprikt hebben). Van mij mag Collin de leningvoorwaarden ook aanpassen naar ¤600 per maand annuitair, dan kan die ¤138 richting aflossing en staan we over 10 jaar op nul.
pi_218730011
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 11:16 schreef Atlas_ het volgende:

[..]
Voor mij is het niet zo erg als 9% bruto tegen een LTV rond de 50% nog even suddert.

Het is wel bijzonder om te constateren dat de ondernemer toch heel langzaam af zou kunnen lossen met die ¤500. In een normale situatie zou deze ondernemer nu maandelijks ¤325 kwijt zijn aan rente en kosten: ¤250 voor investeerders en ¤75 voor Collin. Ze betalen nu ¤175 extra, waarvan ¤37 naar investeerders gaat (1% hogere rente) en ¤138 naar Collin (extra kostenvergoeding, ik denk dat ze die ¤500 gewoon op een rond getal geprikt hebben). Van mij mag Collin de leningvoorwaarden ook aanpassen naar ¤600 per maand annuitair, dan kan die ¤138 richting aflossing en staan we over 10 jaar op nul.
Collin is geen liefdadigheidsinstelling, zacht gezegd. Als je het zo formuleert, met de gegeven zekerheden, dan heeft Collin eigenlijk helemaal geen belang om te pushen, behalve als er ongeduldige investeerders aan de deur kloppen.

Je hebt helemaal gelijk dat het voor 2 van de 3 partijen een goudmijntje is, maar dit verhaal loopt al 3,5 jaar en nog eens 10 jaar is toch niet helemaal de bedoeling :)

Ze hebben een enorme overwaarde, daar moet toch ergens een 2e hypotheekje op af te sluiten zijn, desnoods bij Collin zelf.
Pecunia non olet
pi_218730566
CCF

Gepvolt SE
¤ 2.402.000 | 8,5 % rente | 48 maanden

https://www.collincrowdfu(...)864b13fb54dbc21c7fe7
pi_218730605
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 13:42 schreef Lezer8857 het volgende:
CCF

Gepvolt SE

Inschrijvingen hadden wat hoger gemogen om zekerheid wat sterker te maken. Nu 100% ltv
pi_218730767
Ja inderdaad. Je zou een inschrijving van 2.5 mil verwachten op het pand Max-Volmer-Straße 23, 40724 Hilden. Nu laten ze daar 700k liggen....
pi_218730897
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 14:13 schreef ovdm het volgende:
Ja inderdaad. Je zou een inschrijving van 2.5 mil verwachten op het pand Max-Volmer-Straße 23, 40724 Hilden. Nu laten ze daar 700k liggen....
Het bedrijfspand ziet er voor mijn gevoel wel fris en fruitig uit, de kleur is niet mijn smaak, maar voldoende courant om genoeg opbrengst te genereren als de zaken niet goed blijken te lopen. Dit is voor veel bedrijven een haalbaar bedrag om te investeren.

https://www.google.nl/map(...)IKXMDSoASAFQAw%3D%3D

Daarnaast worden ook zijn woonhuis en appartementen ingebracht, die zien er ook netjes uit.

https://www.google.nl/map(...)IKXMDSoASAFQAw%3D%3D

Als de panden méér zouden opbrengen, kan Collin de meeropbrengst claimen op basis van de borgstelling.
Een verhoogde inschrijving was mooier geweest idd; misschien willen ze de mogelijkheid open houden om later nogmaals een financieringsrondje te doen. Dan hebben wij niets aan die meerwaarde.

[ Bericht 3% gewijzigd door obligataire op 10-09-2025 14:46:17 ]
Pecunia non olet
pi_218731215
Re:Born / zij hebben vlgs mij div CF projecten lopen oa Collin. Zie podcast Vastgoed Gezocht BNR over de Pier in Scheveningen.

https://www.bnr.nl/podcast/vastgoed-gezocht

Het SIG zonet van Ilyas weer asap vol
pi_218733200
Een paar waterijsjes ontvangen van KOM/Brouwerij Scheveningen:

SPOILER
En een handvol magnums van CCF/Proced*e Holding.
Pecunia non olet
pi_218738404
Update 10-09-2025 Art*em Tolmac*hev (Herenstraat 16 te Leiden) 00047762

SPOILER
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_218740584
Een notaris heeft meestal wel een goede beroepsaansprakelijkheidsverzekering voor gemaakte fouten. Zou ook een oplossing zijn.
SPOILER
Laten we maar zeggen dat het met crowdfunding nooit saai is.

Ook collin is bij dit project zeker niet foutloos geweest door in de pitch te melden dat alle panden verhuurd waren, maar dat dit werklijkheid nooit is gebeurd.

[ Bericht 3% gewijzigd door KrekelJapie op 11-09-2025 14:06:39 ]
pi_218740794
quote:
Ook collin is bij dit project zeker niet foutloos geweest door in de pitch te melden dat alle panden verhuurd waren, maar dat dit werklijkheid nooit is gebeurd.
Wat ik mij dan in het algemeen af vraag. Stel dat door een fout in de pitch, niet zozeer deze casus (ik zit niet in de project) en ook niet zozeer Collin want het kan bij ieder willekeurig platform voorkomen, er een verlies moet worden afgeboekt, welke aansprakelijkheid ligt er dan bij het platform?
pi_218740926
De weg naar beneden qua rente is flink ingezet.
Goede zekerheden, maar de rente is echt véél te laag.

Gelijk met invest-linkje:

SPOILER
pi_218740955
https://www.collincrowdfund.nl/glascentrale-bor%c3%a9/

Deze is veel interessanter, linkje zeer welkom!
pi_218740999
quote:
0s.gif Op donderdag 11 september 2025 14:29 schreef impact9 het volgende:

Met deze wil ik ook wel mee doen.
pi_218741013
quote:
0s.gif Op donderdag 11 september 2025 14:29 schreef impact9 het volgende:

De zekerheid ziet er prima uit, maar verder is het m.i. nogal een butt project.... :D

Zowel de persoonlijkheid van de man als diens financiën, zijn behoorlijk labiel.
Pecunia non olet
pi_218741022
quote:
0s.gif Op donderdag 11 september 2025 14:35 schreef obligataire het volgende:

[..]
De zekerheid ziet er prima uit, maar verder is het m.i. nogal een butt project.... :D

Zowel de persoonlijkheid van de man als diens financiën, zijn behoorlijk labiel.
Eens, zie ook google maps (hoarder)
pi_218741091
quote:
0s.gif Op donderdag 11 september 2025 14:13 schreef Lezer8857 het volgende:

[..]
Wat ik mij dan in het algemeen af vraag. Stel dat door een fout in de pitch, niet zozeer deze casus (ik zit niet in de project) en ook niet zozeer Collin want het kan bij ieder willekeurig platform voorkomen, er een verlies moet worden afgeboekt, welke aansprakelijkheid ligt er dan bij het platform?
Je kan het altijd aankaarten bij Kifid of de rechtbank als je vind dat het verlies komt door handelen van het platform.
pi_218741099
quote:
0s.gif Op donderdag 11 september 2025 14:26 schreef impact9 het volgende:

SPOILER
Ook dit project mogen ze wat mij betreft daar onderbrengen waar de zon nooit schijnt. :D
Hoe durven ze zulke rente te bieden. ~O>
Pecunia non olet
pi_218741119
quote:
0s.gif Op donderdag 11 september 2025 14:46 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ook dit project mogen ze wat mij betreft daar onderbrengen waar de zon nooit schijnt. :D
Met deze rente zou de investering substantieel veiliger moeten zijn dan een deposito bij een bank om te kunnen concurreren _O-
pi_218741489
Huisje in emmen keurig op tijd verkocht door midden Nederland bij ccf.. alles verloopt exact volgens de planning.. wat kan er nu nog mis gaan?
pi_218741951
quote:
0s.gif Op donderdag 11 september 2025 14:35 schreef obligataire het volgende:

[..]

Als we de Google reviews mogen geloven krijg je als je hem een app stuurde om een investeringslink te vragen geen antwoord.😀 Toch wil ik gezien de geboden zekerheden, rente percentage en dat hij hulp krijgt van zijn vader wel meedoen voor mijn basisbedrag .
pi_218742403
[quote]0s.gif Op donderdag 11 september 2025 14:29 schreef impact9 het volgende:

[/quote
Linkne stuur ik over ruim een uur op.
pi_218743023
Linkje glasbedrijf bij Collin
SPOILER
pi_218743068
Nadere info glasbedrijf
SPOILER
pi_218743082
Sorry voor de extra post. Ik doe alles met een telefoon en dikke duim.
pi_218743306
quote:
0s.gif Op donderdag 11 september 2025 17:47 schreef Fredericm het volgende:
Linkje glasbedrijf bij Collin
SPOILER
Dank, ik doe mee maar het zou wel eens een hobbelig ritje kunnen worden. Zo te zien hobbelen er hier veel mensen mee. 😀 Die is vanavond wel vol!
pi_218743323
quote:
0s.gif Op donderdag 11 september 2025 18:20 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Dank, ik doe mee maar het zou wel eens een hobbelig ritje kunnen worden. Zo te zien hobbelen er hier veel mensen mee. 😀 Die is vanavond wel vol!
Graag gedaan.
Altijd fijn als het forum zelf bij eventuele stemmingen in de lead is.
pi_218743400
quote:

[..]
Dat van de eventuele hobbelige rit onderschrijf ik helemaal en daar is terecht de rente naar. Aan de andere kant heb ik dat wel vaker gedacht en dan liep/loopt een dergelijk project probleemloos. We gaan het weer meemaken. De zekerheden zien er goed uit en een volledige lineaire aflossing naar 0 dus dat is ook mooi.
pi_218743628
quote:

[..]
We gaan het zien. Ik doe ook mee :X
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
pi_218744020
quote:
0s.gif Op donderdag 11 september 2025 18:56 schreef Essebes het volgende:

[..]
Ik niet. Ik krijg al genoeg mails van Team Collin Beheer ;)
Pecunia non olet
pi_218744411
quote:
0s.gif Op donderdag 11 september 2025 18:56 schreef Essebes het volgende:

[..]
Ik ben er ook bij, de centjes komen wel terug. De "naar eigen zeggen" in de pitch vond ik wel droog. :+
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Friedman on Donahue
pi_218744443
quote:
0s.gif Op donderdag 11 september 2025 14:26 schreef impact9 het volgende:

SPOILER
Dat die rente laag is en dat veel van die projecten zoals nu weer een of andere hondenknip centrum zonder enig vorm van betaalbaarheid wordt gepubliceerd is omdat er veel en veel teveel honger is naar dealtjes. Ze zijn teveel bezig met de leningnemers en vergeten een fatsoenlijke rente te vragen voor investeerders. Het enige wat telt is een afsluitfee en beheersfee. Een echte investeerder gaat natuurljk never nooit 5% rente aanvaarden al is de ltv 5%. Teveel dom geld in de markt er moeten eerst een paar grote defaults komen.
quote:
0s.gif Op donderdag 11 september 2025 14:46 schreef obligataire het volgende:

[..]
het is de arrogantie van het platform en de domheid van iedere investeerder die daar een euro in meedoet.
pi_218745420
quote:
6s.gif Op donderdag 11 september 2025 20:03 schreef nostra het volgende:

[..]
Ik ben er ook bij, de centjes komen wel terug. De "naar eigen zeggen" in de pitch vond ik wel droog. :+
Nog 100 euro
pi_218745439
quote:
0s.gif Op donderdag 11 september 2025 21:37 schreef Fredericm het volgende:

[..]
Nog 100 euro
Collin mag wel eens commissie gaan betalen aan ons.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Friedman on Donahue
pi_218745451
quote:
88s.gif Op donderdag 11 september 2025 21:38 schreef nostra het volgende:

[..]
Collin mag wel eens commissie gaan betalen aan ons.
Om te beginnen het loyaliteitsprogramma ook op direct leningen toepassen
pi_218745940
quote:
0s.gif Op donderdag 11 september 2025 21:39 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Om te beginnen het loyaliteitsprogramma ook op direct leningen toepassen
Dat zal niet verkeerd zijn. Ik ben in elk geval ook meegegaan met de hobbelige rit 😉
pi_218746165
Wat is jullie mening over de hondenoppas en trimmer Estelle's hondenhoeve bij Collin? 8% lening
Eerste hypotheek van 88% LTV op bedrijfspand en woning.

[ Bericht 2% gewijzigd door Fredericm op 12-09-2025 00:06:02 ]
pi_218746759
quote:
1s.gif Op donderdag 11 september 2025 23:25 schreef Fredericm het volgende:
Wat is jullie mening over de hondenoppas en trimmer Estelle's hondenhoeve bij Collin? 8% lening
Eerste hypotheek van 88% LTV op bedrijfspand en woning.
Bedrijfswoning is net wat moeilijker te verkopen icm bedrijfspand hebben we laatst gezien. Ik wacht op betere projecten.
pi_218746894
quote:
0s.gif Op donderdag 11 september 2025 21:37 schreef Fredericm het volgende:

[..]
Nog 100 euro
Toen ik dit net las was het 600.
Maar nu is het 0 😎
pi_218747748
Bij WvjG vind ik het wel mooi dat ze weer een lokaal project hebben.

Bij dit project krijgen inwoners uit Melissant en Herkingen voorrang op inschrijving. Tussen donderdag 11 september 19:00 uur en maandag 15 september 12:00 uur kunnen uitsluitend mensen uit Melissant en Herkingen inschrijven. Op 16 september om 19:00 uur zal het project (indien van toepassing) worden opengesteld voor alle investeerders.

https://flakkeenieuws.nl/nieuws/850000-euro-nodig-voor-heropening-supermarkt-melissant/11561

Ik hoop dan altijd dat ze veel nieuwe investeerders weten te trekken. Want met 7% bruto op ongeveer 100% ltv(vastgoed) en of 7.5% bruto voor het werkkapitaal(verpanding inventaris/voorraad/huur) zijn de projecten voor ons niet echt interessant te noemen.
pi_218747920
quote:
0s.gif Op donderdag 11 september 2025 20:06 schreef moedernatuur het volgende:

[..]
Dat die rente laag is en dat veel van die projecten zoals nu weer een of andere hondenknip centrum zonder enig vorm van betaalbaarheid wordt gepubliceerd is omdat er veel en veel teveel honger is naar dealtjes. Ze zijn teveel bezig met de leningnemers en vergeten een fatsoenlijke rente te vragen voor investeerders. Het enige wat telt is een afsluitfee en beheersfee. Een echte investeerder gaat natuurljk never nooit 5% rente aanvaarden al is de ltv 5%. Teveel dom geld in de markt er moeten eerst een paar grote defaults komen.
[..]
het is de arrogantie van het platform en de domheid van iedere investeerder die daar een euro in meedoet.
Als het je niet bevalt laat je het toch links liggen. Je kan een platform toch niet verwijten een lening te plaatsen die vol komt. Dat noemen we marktwerking. Ik investeer ook niet In dit soort leningen maar misschien voor een ander een goede belegging. Bijvoorbeeld voor iemand die risico mijdt en geen spaartax betaalt ivm vrijstelling. We gaan gewoon zien wat de markt doet met deze 5% lening. Ik hoop overigens dat die niet vol komt.
pi_218747999
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2025 10:02 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Als het je niet bevalt laat je het toch links liggen. Je kan een platform toch niet verwijten een lening te plaatsen die vol komt. Dat noemen we marktwerking. Ik investeer ook niet In dit soort leningen maar misschien voor een ander een goede belegging. Bijvoorbeeld voor iemand die risico mijdt en geen spaartax betaalt ivm vrijstelling. We gaan gewoon zien wat de markt doet met deze 5% lening. Ik hoop overigens dat die niet vol komt.
En als aanvulling daarop: het zou eigenlijk van slecht ondernemerschap blijken indien de ondernemer meer rente gaat betalen dan nodig.
pi_218748419
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2025 10:16 schreef escortmk2 het volgende:

[..]
En als aanvulling daarop: het zou eigenlijk van slecht ondernemerschap blijken indien de ondernemer meer rente gaat betalen dan nodig.
De markt heeft gesproken. Zat snel vol, zonder mij overigens. Binnenkort een project voor 4,5%? Kijken hoe laag ze kunnen gaan?
pi_218748801
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2025 05:38 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Bedrijfswoning is net wat moeilijker te verkopen icm bedrijfspand hebben we laatst gezien. Ik wacht op betere projecten.
Op zich vind ik het een heel sympathiek project, echt iets voor crowdfunding, maar ik vraag me af of ze niet erg veel betalen voor dat voormalige veeteeltbedrijf (althans dat denk ik). Het levert ze een forse maandlast op. Gemakshalve gaat ze uit van een stijging van de omzet met ruim 50% maar dat moet ook nog maar blijken.
Haar man heeft een dienstbetrekking , maar dan nog.
Pecunia non olet
pi_218748863
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 september 2025 11:09 schreef escortmk2 het volgende:

[..]
De markt heeft gesproken. Zat snel vol, zonder mij overigens. Binnenkort een project voor 4,5%? Kijken hoe laag ze kunnen gaan?
Breng ze niet op het idee :D
Pecunia non olet
pi_218748918
quote:

[..]
Je kunt ook denken: als 5% een goede marktrente is voor een project met goede zekerheid, waarom betalen de Duitsers dan 60 tot 70% meer aan rente, bij ogenschijnlijk fantastische taxaties? Duitsers zijn toch niet dom of naief. Ergens zit iets scheef.
Pecunia non olet
pi_218749027
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2025 11:57 schreef obligataire het volgende:

[..]
Op zich vind ik het een heel sympathiek project, echt iets voor crowdfunding, maar ik vraag me af of ze niet erg veel betalen voor dat voormalige veeteeltbedrijf (althans dat denk ik). Het levert ze een forse maandlast op. Gemakshalve gaat ze uit van een stijging van de omzet met ruim 50% maar dat moet ook nog maar blijken.
Haar man heeft een dienstbetrekking , maar dan nog.
Het heeft nu bestemming hondenpension
https://www.fundainbusine(...)5719-stevensweg-251/

Daar zal wel wat omzetstijging inzitten vanuit nieuwe klanten die daar al gekend zijn.
pi_218749121
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2025 12:20 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Daar zal wel wat omzetstijging inzitten vanuit nieuwe klanten die daar al gekend zijn.
Plaats genoeg in ieder geval.
Pecunia non olet
pi_218749626
quote:

[..]
volgens mij hebben ze bij het platform de belangen van een investeerder en ondernemer te behartigen wat sowieso moeilijk gaat maar naar mijn mening hanteren ze het idee dat het toch wel volkomt vanwege onkundig geld. Iets wat banken afwijzen tegen 4 a 5 procent moet je niet door crowd laten financieren zonder degelijke risico opslag. dat is mijn punt. En ja ze komen vol dat zie ik ook nog wel maar het is mijn optiek niet fatsoenlijk naar je investeerders. Geloof me, de meeste weten echt niet wat ze doen en drukken maar wat.
pi_218749671
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2025 12:20 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

ik mag het hopen , persoonlijk vind ik dit echt al een randgeval in de vorm van "eigen woning financiering" ipv een zakelijke financiering. Men heeft bijna geen eigen geld, geen gezonde cashflow en op basis van prognoses op een incourante woning op een incourante plek moet dit maar gefund worden. De rente kan niet hoger terwijl dit makkelijk op 8,5 had moeten staan maar dan blijft er natuurlijk helemaal geen "cashflow" meer over. LTV is ook veel te hoog voor dit type pand. Ze beginnen al met een dikke vette achterstand door een te hoge koopsom te betalen. Deze mensen gaan het echt zwaar krijgen met een hele dikke maandlast, wat zielig.
pi_218749716
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2025 10:02 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
ik geef een klein beetje achtergrond info mee over hoe die markt werkt en hoe ik vind dat dit moet werken. Maar met welke reden je ook investeert en tegen welke tarieven je belasting betaald, het aanbod klopt niet, maar dat ga je pas zien als de donkere wolken komen na de zonneschijn.
pi_218749782
quote:
1s.gif Op donderdag 11 september 2025 19:28 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ik niet. Ik krijg al genoeg mails van Team Collin Beheer ;)
Wellicht binnenkort méér mails of sneller reactie ;)

𝗖𝗼𝗹𝗹𝗶𝗻 𝗖𝗿𝗼𝘄𝗱𝗳𝘂𝗻𝗱 𝘇𝗼𝗲𝗸𝘁 𝗲𝗲𝗻 𝗠𝗲𝗱𝗲𝘄𝗲𝗿𝗸𝗲𝗿 𝗕𝗶𝗷𝘇𝗼𝗻𝗱𝗲𝗿 𝗕𝗲𝗵𝗲𝗲𝗿

Bij Collin geloven we in ondernemerschap, vertrouwen én verantwoordelijkheid. Soms loopt een aflossingstraject anders dan verwacht. In die situaties ben jij als Medewerker Bijzonder Beheer de verbindende schakel tussen ondernemer en investeerders.

Je voert het gesprek aan met respect, duidelijkheid en oog voor beide kanten van de lening. Daarbij werk je binnen heldere kaders, maar is er altijd ruimte voor maatwerk.

Je schakelt met collega’s, leningnemers, investeerders, intermediairs, intensief beheer adviseurs, advocaten, deurwaarders, notarissen en curatoren. Dat maakt werken op de beheerafdeling veelzijdig én uitdagend.

📌 Wat bieden we jou?
Een betekenisvolle rol in een groeiende fintech-organisatie
Een hecht team van professionals met hart voor hun werk
Veel ruimte voor eigen initiatief en ontwikkeling
Een moderne werkplek in Oisterwijk (én deels thuiswerken)

Heb jij financieel inzicht, een sterk rechtvaardigheidsgevoel en kun je zakelijkheid combineren met empathie?
pi_218749996
Update 12-09-2025 Sahin Vastgoed B.V. 44711

Beste investeerder,

Op 24 juli jl. hebben wij u voor het laatst geïnformeerd over de afwikkeling inzake Sahin Vastgoed BV met leningnummer 44711. Helaas kan de koper van het onroerend goed geen financiering verkrijgen via Collin. Momenteel onderzoekt de ondernemer samen met de koper de financieringsmogelijkheden bij derden. Wij zijn echter hierover niet positief gestemd en ook ietwat ongeduldig. Daarom zijn wij momenteel gestart met het treffen van rechtsmaatregelen.

Voor een overzicht van de verstrekte zekerheden en voorwaarden verwijzen wij u naar de pitch.

Zodra hierover meer bekend is zullen wij u opnieuw informeren.
[einde citaat]

Tjonge jonge. Dit duurt en duurt. Die man komt vanaf zijn 8e termijn de afspraken niet meer na, ondertussen zijn we 22 maanden verder, en geen centimeter opgeschoten.
pi_218750249
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 13:42 schreef Lezer8857 het volgende:
CCF

Gepvolt SE

Los van de reeds besproken (ietwat magere) zekerheid, wat denken we van dat batterij opslag project?
Is dat iets wat we heel serieus moeten nemen, heeft iemand kennis van dit soort projecten?

Het valt me op dat de huidige financiering bedoeld is voor de resterende investeringen. Mijn eerste gedachte is dan, blijkbaar zijn de kosten (veel) hoger uitgevallen dan begroot en wordt er nu gezocht naar waaghalzen investeerders die de meerkosten willen financieren. Dan kan, zolang het geen bodemloze put wordt.
Pecunia non olet
pi_218750806
Waarom het ene project een renteopslag krijgt en een ander niet is mij niet duidelijk
SPOILER
pi_218750821
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2025 12:09 schreef obligataire het volgende:

[..]
Je kunt ook denken: als 5% een goede marktrente is voor een project met goede zekerheid, waarom betalen de Duitsers dan 60 tot 70% meer aan rente, bij ogenschijnlijk fantastische taxaties? Duitsers zijn toch niet dom of naief. Ergens zit iets scheef.
Mijns inziens is crowdfunding top op heden zeer aantrekkelijk geweest voor investeerders (voor ondernemers misschien ook wel, als die anders nergens terecht konden, maar dat terzijde). 6-7% netto rendement met hypothecaire zekerheid vind je niet zo snel ergens anders. Wat mij betreft is dit nog steeds mispricing in de markt. Kijk bijvoorbeeld naar vastgoedfondsen voor particulieren, die bieden vergelijkbare rendementen maar dan heb je aandelen met leverage. Of kijk naar brokers waar je tegen 3% kunt lenen met je aandelenportefeuille als onderpand.

Investeerders zijn met hun geld in de meerderheid ten opzichte van ondernemers, waardoor elk project snel vol zit. Het verbaast mij enigszins dat de rentes niet lager waren en de markt niet het punt opzocht waar vraag en aanbod in balans zijn. Wat bij Collin en sommige andere platformen waarschijnlijk een rol heeft gespeeld, is dat ze geen geweldig netto rendement over de eerste jaren konden adverteren. Dat wilden ze vast even recht trekken. Nu de netto rendementen hoger zijn dankzij alle Covid-steun en hypothecaire zekerheden, is er weer ruimte naar beneden.

Het goede nieuws is dat platformen in staat zijn om steeds grotere leningen te plaatsen. Daarmee wordt een nieuw segment aangeboord dat echt zoden aan de dijk zet voor het overschot aan investeerdersgeld. Ik kan me voorstellen dat rentes in de toekomst meer gedifferentieerd gaan worden naar omvang van de lening. Die ¤100K komt ook bij 5% wel vol. Als ondernemer zou ik dan nooit akkoord gaan met 8%. En als platform maakt dat kruimelwerk weinig uit voor je overall rendement. Om ¤3M op te halen, zul je duidelijk meer rente moeten bieden. En bovendien zit het MKB Leningenfonds daar ook in, daar wil men ook een mooi rendement kunnen laten zien.
pi_218750824
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2025 15:37 schreef KrekelJapie het volgende:
Waarom het ene project een renteopslag krijgt en een ander niet is mij niet duidelijk
SPOILER
Mss de vraag aan Collin stellen ipv hier?
pi_218750991
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 september 2025 15:40 schreef Tjalala het volgende:

[..]
Mss de vraag aan Collin stellen ipv hier?
Ik was laatst bij Collin. Toen maakten ze de opmerking dat bij nieuwe projecten, ik dacht vanaf november 23, de algemene voorwaarden zijn gewijzigd. Dus inclusief renteopslag.
pi_218752262
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2025 15:40 schreef Atlas_ het volgende:
Als ondernemer zou ik dan nooit akkoord gaan met 8%.
Ik weet niet welke ervaringen je zelf als ondernemer hebt en financiering van bijvoorbeeld werkkapitaal, maar vergis je niet wat een gemiddeld zakelijk crediet bij bijvoorbeeld een grootbank kost, en dan heb ik het nog niet over de ondernemers die daar gewoon niet meer geaccepteerd worden vanweg historie of het feit dat de risico's gewoon hoog zijn. Vergelijk het ook eens met de wettelijk handelsrente (zie ook https://www.wettelijke-rente.com/handelsrente/ voor histoische cijfers) die begin dit jaar gewoon meer dan 11% was en de belastingrente voor de te betalen rente bij vennootschapsbelasting in 2024 gewoon 10% is (ok, daar lopen nu wat grootschalige bezwaren tegen). Je kunt en mag zakelijke rentes met bijbehorende risico's gewoon niet vergelijken met wat een gemiddelde brave particulier voor zijn of haar hypothecaire lening betaalt. Ik durf zelfs wel te beweren dat menig ondernemer afgelopen 2 jaar graag tegen 8% wat werkkapitaal had geleend, dat was toch goedkoper geweest dan het via uitgestelde vennootschapsbelating bij de fiscus te "lenen". Ook voor zakelijke leningen voor een bedrijfspand voor eigen gebruik (maximale financiering stop bij 70% a 80%) moet je afhankelijk van rentevast periode etc. ook niet vreemd staan kijken dat het 7,5% tot 8,5% kost, en dan moet je geen starter zijn.
pi_218752563
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 september 2025 15:59 schreef Fredericm het volgende:

[..]
Ik was laatst bij Collin. Toen maakten ze de opmerking dat bij nieuwe projecten, ik dacht vanaf november 23, de algemene voorwaarden zijn gewijzigd. Dus inclusief renteopslag.
Ik ben wel benieuwd welk artikel dat dan is, zover ik me kan herinneren was er niet echt iets expliciet op dat punt gewijzigd, hebben ze misschien ook aangegeven op basis van welk artikel in de AV het was?
pi_218752710
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2025 18:41 schreef tnhb het volgende:

[..]
Ik ben wel benieuwd welk artikel dat dan is, zover ik me kan herinneren was er niet echt iets expliciet op dat punt gewijzigd, hebben ze misschien ook aangegeven op basis van welk artikel in de AV het was?
Nee dat niet, was tijdens borrel iin een 1:1 gesprek.
pi_218753021
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2025 18:06 schreef tnhb het volgende:

[..]
Je kunt en mag zakelijke rentes met bijbehorende risico's gewoon niet vergelijken met wat een gemiddelde brave particulier voor zijn of haar hypothecaire lening betaalt.
Daar heb je gelijk in. Maar we zien het nu wel gebeuren met crowdfunding. Normaalgesproken geldt: hoe kleiner (en jonger, riskanter) het bedrijf, hoe hoger de rente. Maar nu Piet Particulier de investeringsbeslissing neemt, zou het voor het aller-allerkleinste segment van de markt wel eens ongekeerd kunnen worden.
pi_218753107
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2025 18:41 schreef tnhb het volgende:

[..]
Het staat in de vergoedingenstructuur. Op 26 juli 2023 stond het er nog niet in, in dec 2023 wel.
https://web.archive.org/w(...)ven-lenen-overzicht/
pi_218753242
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2025 19:29 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
Het staat in de vergoedingenstructuur. Op 26 juli 2023 stond het er nog niet in, in dec 2023 wel.
Aha, thanks! Dus geen onderdeel van de AV maar gewoon onderdeel van de kosten/tarieven zoals die voor de geldnemers gelden, en daar kijk ik niet zo vaak :)
pi_218753381
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2025 19:29 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
Goed gevonden.
Maar gezien de formulering "heeft Collin de mogelijkheid om een renteopslag in rekening te brengen van 5%" kan het zijn dat bij de ene lening wel 5% extra rente wordt berekend en bij een ander niet.
Zo had ik bij een project van begin augustus 2023 wel 5% extra rente en bij een project van eind augustus 2023 niet.
De vraag van KrekelJapie "Waarom het ene project een renteopslag krijgt en een ander niet" blijft dus nog steeds.
pi_218753581
Dat staat in de vacature-omschrijving medewerker bijzonder beheer: “Heb jij financieel inzicht, een sterk rechtvaardigheidsgevoel en kun je zakelijkheid combineren met empathie?”

Als een leningnemer duidelijk heeft geprobeerd het tijdig te regelen en/of hij heeft nauwelijks middelen om de rente te voldoen dan zou ik het niet raar vinden om van de verhoging af te zien.
pi_218754577
Bij GvE kunnen ze ook wel wat versterking gebruiken.

------------------------------------------------------------
Veenendaal, 11 september 2025
Update project Foodmarkt De FAM | 26636
Beste investeerder,
Wij willen u informeren over de stand van zaken rondom het project Foodmarkt De FAM met projectnummer
26636.
Ondanks onze eerdere aanmaningen en gesprekken met de ondernemer is helaas geen passende
betaaloplossing bereikt. Om ervoor te zorgen dat de vordering op een correcte en efficiënte manier wordt
ingevorderd, hebben wij het dossier overgedragen aan de gerechtsdeurwaarder. Via de gerechtsdeurwaarder
zullen, indien nodig, tevens de zekerheden worden uitgewonnen en zal voor de verdere incasso van de
vordering worden zorggedragen, om zo het maximale resultaat voor u als investeerders te behalen.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Daar hebben ze dan 7 maanden over gedaan, om te constateren dat borgsteller geen zin heeft om zijn verplichting na te komen. En bij gebrek aan eigen kundigheid, wordt het dossier aan de deurwaarder overgedragen.
Pecunia non olet
pi_218754900
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2025 21:54 schreef obligataire het volgende:
Bij GvE kunnen ze ook wel wat versterking gebruiken.

------------------------------------------------------------
Veenendaal, 11 september 2025
Update project Foodmarkt De FAM | 26636
Beste investeerder,
Wij willen u informeren over de stand van zaken rondom het project Foodmarkt De FAM met projectnummer
26636.
Ondanks onze eerdere aanmaningen en gesprekken met de ondernemer is helaas geen passende
betaaloplossing bereikt. Om ervoor te zorgen dat de vordering op een correcte en efficiënte manier wordt
ingevorderd, hebben wij het dossier overgedragen aan de gerechtsdeurwaarder. Via de gerechtsdeurwaarder
zullen, indien nodig, tevens de zekerheden worden uitgewonnen en zal voor de verdere incasso van de
vordering worden zorggedragen, om zo het maximale resultaat voor u als investeerders te behalen.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Daar hebben ze dan 7 maanden over gedaan, om te constateren dat borgsteller geen zin heeft om zijn verplichting na te komen. En bij gebrek aan eigen kundigheid, wordt het dossier aan de deurwaarder overgedragen.
Ja en de geldnemer gaf kort na faillissement nog een interview aan AD waar ze heel dik en stoer zegt:

SPOILER
pi_218755713
quote:
Op woensdag 22 oktober 2025 organiseren wij de SamenInGeld Investeerdersavond. Een inspirerende avond waarin kennis delen, ontmoeten en samen investeren centraal staan.
- SamenInGeld deelt de laatste ontwikkelingen op het gebied van vastgoedcrowdfunding.
- Een projectaanvrager vertelt over zijn ervaringen.
- Een ervaren investeerder deelt waardevolle inzichten.

Het belooft een avond te worden waarin je niet alleen nieuwe kansen ontdekt, maar ook in contact komt met gelijkgestemden en ervaren investeerders.
Reserveer via onderstaande link je gratis ticket(s)! Aanmelden kan tot 15 september 2025. Vol is Vol!
https://eventix.shop/jbqextve
pi_218756340
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2025 18:06 schreef tnhb het volgende:

[..]
Ik weet niet welke ervaringen je zelf als ondernemer hebt en financiering van bijvoorbeeld werkkapitaal, maar vergis je niet wat een gemiddeld zakelijk crediet bij bijvoorbeeld een grootbank kost, en dan heb ik het nog niet over de ondernemers die daar gewoon niet meer geaccepteerd worden vanweg historie of het feit dat de risico's gewoon hoog zijn. Vergelijk het ook eens met de wettelijk handelsrente (zie ook https://www.wettelijke-rente.com/handelsrente/ voor histoische cijfers) die begin dit jaar gewoon meer dan 11% was en de belastingrente voor de te betalen rente bij vennootschapsbelasting in 2024 gewoon 10% is (ok, daar lopen nu wat grootschalige bezwaren tegen). Je kunt en mag zakelijke rentes met bijbehorende risico's gewoon niet vergelijken met wat een gemiddelde brave particulier voor zijn of haar hypothecaire lening betaalt. Ik durf zelfs wel te beweren dat menig ondernemer afgelopen 2 jaar graag tegen 8% wat werkkapitaal had geleend, dat was toch goedkoper geweest dan het via uitgestelde vennootschapsbelating bij de fiscus te "lenen". Ook voor zakelijke leningen voor een bedrijfspand voor eigen gebruik (maximale financiering stop bij 70% a 80%) moet je afhankelijk van rentevast periode etc. ook niet vreemd staan kijken dat het 7,5% tot 8,5% kost, en dan moet je geen starter zijn.
die laatste zin 100% eens! amen!
pi_218756545
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2025 08:22 schreef moedernatuur het volgende:

[..]
die laatste zin 100% eens! amen!
Banken maken over het algemeen niet voor niets mooie winsten.
pi_218760553
In het kader van bijzonder beheer, wilde ik ook een klein goed nieuws vermelden. Ik heb van alle updates van collin in mijn investeringen aangemerkt als ze achterstallig waren. Collin vermeldt altijd de achterstand, maar niet als het weer 'goed' loopt. Van de onderstaande investeringen heb ik de afgelopen maanden een update ontvangen dat ze achterstallig waren, waarna ze - al dan niet door overdracht naar Bijzonder Beheer - weer bij met betalen. Dat wil uiteraard niet zeggen dat het goedkomt, maar de navolgende hebben nu geen achterstand meer, waar ze dat voorheen wel hadden:

SPOILER
pi_218766811
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2025 14:30 schreef obligataire het volgende:

[..]
Los van de reeds besproken (ietwat magere) zekerheid, wat denken we van dat batterij opslag project?
Is dat iets wat we heel serieus moeten nemen, heeft iemand kennis van dit soort projecten?

Het valt me op dat de huidige financiering bedoeld is voor de resterende investeringen. Mijn eerste gedachte is dan, blijkbaar zijn de kosten (veel) hoger uitgevallen dan begroot en wordt er nu gezocht naar waaghalzen investeerders die de meerkosten willen financieren. Dan kan, zolang het geen bodemloze put wordt.
Ik heb wel meegedaan. Ik ga ervanuit / hoop dat een blijkbaar welvarende familie de jonge ondernemer helpt als het toch misgaat. Als ik het lees dan is bijna alles al geleverd, gaat het nu om aansluitingen etc
pi_218767688
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2025 08:02 schreef Fredericm het volgende:

[..]
Ik heb wel meegedaan. Ik ga ervanuit / hoop dat een blijkbaar welvarende familie de jonge ondernemer helpt als het toch misgaat. Als ik het lees dan is bijna alles al geleverd, gaat het nu om aansluitingen etc
In zijn algemeenheid, als een onderneming een investeringsproject opstart, wordt een nauwkeurige calculatie gemaakt van de kosten en wordt daar financiering bij gezocht. Dat plaatje moet vooraf kloppen. Ze beginnen niet op goed geluk, zeg maar. Dus als je op enig moment nog geld moet gaan ophalen bij een buitenlands crowdfund platform, dan is er iets niet goed gegaan. Maar hoe ernstig, dat weten we niet. Ik weet ook niets van grote batterijen :) Ik heb zelf het minimale bedrag ingelegd vanwege de redelijke zekerheid. Commitment heeft hij wel.

Kijkend naar de naam, betwijfel ik of daar heel veel geld zit. Het is geen oud Duits industrieel geslacht zo te zien.
Pecunia non olet
pi_218769984
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2025 10:17 schreef obligataire het volgende:

[..]
In zijn algemeenheid, als een onderneming een investeringsproject opstart, wordt een nauwkeurige calculatie gemaakt van de kosten en wordt daar financiering bij gezocht. Dat plaatje moet vooraf kloppen. Ze beginnen niet op goed geluk, zeg maar. Dus als je op enig moment nog geld moet gaan ophalen bij een buitenlands crowdfund platform, dan is er iets niet goed gegaan. Maar hoe ernstig, dat weten we niet. Ik weet ook niets van grote batterijen :) Ik heb zelf het minimale bedrag ingelegd vanwege de redelijke zekerheid. Commitment heeft hij wel.

Kijkend naar de naam, betwijfel ik of daar heel veel geld zit. Het is geen oud Duits industrieel geslacht zo te zien.
Is een lastige markt grote batterijen
Tenminste in Nederland

https://www.deondernemer.(...)p-te-vechten~c4d7485
pi_218771319
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2025 14:08 schreef Boyette het volgende:

[..]
Tenminste in Nederland

Wel een groot verschil tussen het produceren van batterijopslagsystemen en het bedrijven ervan, het verschil tussen een autofabrikant en een bezorgdienst zeg maar. Bij het genoemde Collin project gaat het om dat laatste.

Mijn indruk zonder me er heel erg in verdiept te hebben:
De opbrengsten van energiehandel via een batterijsysteem is afhankelijk van de energiemarkt en de invloed hierop door regelgeving en subsidies van wispelturige overheden. Ik verwacht dat batterijen in de toekomst een belangrijk onderdeel zullen vormen van het elektriciteitsnetwerk maar dat door de onzekere opbrengsten het risico voor investeerders vrij groot is.
pi_218772510
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2025 14:08 schreef Boyette het volgende:

[..]
Tenminste in Nederland

Dan zal het in Duitsland niet veel beter zijn....
Pecunia non olet
pi_218773680
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2025 19:13 schreef obligataire het volgende:

[..]
Dan zal het in Duitsland niet veel beter zijn....
Ik ben er uiteindelijk maar uit gestapt. Wacht wel op iets wat beter bij mij past.
pi_218775884
Het zou eens tijd worden.............
Ik ben benieuwd wat dat hok nog op gaat brengen bij de veiling.
In 2022 is het getaxeerd op 350K maar dat zal het niet worden aangezien het nu al lang vruchteloos te koop staat. De helft is ook genoeg denk ik.

SPOILER

[ Bericht 5% gewijzigd door obligataire op 15-09-2025 09:31:14 ]
Pecunia non olet
pi_218777330
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2025 09:26 schreef obligataire het volgende:
Het zou eens tijd worden.............
Ik ben benieuwd wat dat hok nog op gaat brengen bij de veiling.
In 2022 is het getaxeerd op 350K maar dat zal het niet worden aangezien het nu al lang vruchteloos te koop staat. De helft is ook genoeg denk ik.

SPOILER
Wordt wel tijd
Al sinds juni 2024 failliet
pi_218778263
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2025 11:42 schreef Boyette het volgende:

[..]
Wordt wel tijd
Al sinds juni 2024 failliet
De curator is er in elk geval klaar mee, als ik het goed lees heeft hij namelijk het faillisement voorgedragen voor (vereenvoudigde) afwikkeling.

Er waren volgens de pitch bij ccf drie geldnemers, twee daarvan zijn (nog) niet failliet en één daarvan had volgens de pitch een jaarwinst waarmee de schuld in 1x kon worden voldaan. Ik neem aan dat ze daar al een claim hebben neergelegd, die geldnemer op haar verantwoordelijkheden heeft gewezen en dat daar al een bijdrage vandaan komt? Ook zou er een pandrecht op alle roerende goederen van die twee geldnemers worden gevestigd en daarnaast was er tenslotte nog een (beperkte) persoonlijke borgstelling. Lijkt me dat er dan toch wel het een en ander af te dwingen zou moeten zijn en men niet alleen maar afwachtend gaat zitten toekijken totdat het vastgoed - dat blijkbaar vrij duur wordt aangeboden - een keer verkocht wordt, of is dat wel de strategie van ccf?

Ik zit niet in het project en mis mogelijk info, maar op basis van de wel beschikbare info vraag ik me af of ccf(lees: of derde partij die dit voor ccf doet) wel alle mogelijke stappen zet en niet teveel afwachtend toe zit te kijken.

[ Bericht 0% gewijzigd door tnhb op 15-09-2025 14:28:44 ]
pi_218778376
Ik heb een paar maanden geleden voor 2022 en 2023 een aangifte werkelijk rendement gedaan. Ben benieuwd of er hier nog meer zijn en of die mogelijk al wat vernomen hebben van de Belastingdienst (verwacht het niet nu al maar je weet maar nooit)
pi_218778379
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2025 13:04 schreef tnhb het volgende:

[..]
of is dat wel de strategie van gve?

Ik zit niet in het project en mis mogelijk info, maar op basis van de wel beschikbare info vraag ik me af of gve (lees: derde partij die dit voor gve doet) wel alle mogelijke stappen zet en niet teveel afwachtend toe zit te kijken.
Ccf
pi_218778454
Voor wie de hondenhoeve wil financieren:

https://www.collincrowdfu(...)5150023ffb810371a3ab
pi_218778493
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2025 13:04 schreef tnhb het volgende:

[..]
Ik zit niet in het project en mis mogelijk info, maar op basis van de wel beschikbare info vraag ik me af of gve (lees: derde partij die dit voor gve doet) wel alle mogelijke stappen zet en niet teveel afwachtend toe zit te kijken.
Collin heeft niet stil gezeten en zelfs beslag weten te leggen op een ander bedrijfspand, daarmee is al een aanzienlijk deel voldaan.

Echter daarna alleen nog wat kleine rentebetalinkjes, te weinig en te laat.
Dus nu hebben ze er eindelijk genoeg van.

Ze zitten daar op een berg aan defaults m.i., gevolg van jarenlang junkleningen aan de man brengen. Ieder dossier vreet tijd. En de vastgoedmarkt werkt ook niet echt mee heb ik de indruk.
Pecunia non olet
pi_218778889
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2025 13:21 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Ccf
oeps, fout van mij, aangepast, ik begrijp nu overigens dat ze niet stil hebben gezeten en dat er ook al het nodige terug is gekomen maar dat het nog niet afgerond is.

[ Bericht 12% gewijzigd door tnhb op 15-09-2025 14:36:14 ]
pi_218778943
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2025 13:20 schreef Slingervinger het volgende:
Ik heb een paar maanden geleden voor 2022 en 2023 een aangifte werkelijk rendement gedaan. Ben benieuwd of er hier nog meer zijn en of die mogelijk al wat vernomen hebben van de Belastingdienst (verwacht het niet nu al maar je weet maar nooit)
wel wat off-topic, maar ik heb zelfs nog geen uitnodigingsbrief gekregen om het owr formulier in te vullen terwijl ik voor 2022 prive obv werkelijk rendement best nog het nodige terug verwacht. Tijdens een webinar van knab werd aangegeven dat de hele afhandeling wel eens jaren (!) zou gaan kunnen duren...
pi_218779112
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2025 13:38 schreef obligataire het volgende:
Ze zitten daar op een berg aan defaults m.i., gevolg van jarenlang junkleningen aan de man brengen. Ieder dossier vreet tijd.
Dat beeld krijg ik helaas ook steeds meer, het afhandelen van defaults en achterstanden kost vaak gewoon erg veel tijd en energie en levert voor zo'n platform op zo'n moment ook niet veel meer op. Overigens heb ik het gevoel dat meerdere platformen meer en meer met dat probleem te maken hebben en de processen mbt die afhandeling hiervan nog niet altijd even soepel verlopen.
pi_218779206
FYI: Ik was even platformen aan het controleren op updates en zag bij mcf dat er mbt E*w*n N. een update van 12-sep staat met de melding dat er geld is ontvangen maar dat het door een technische problemen even heeft geduurd voordat het kon worden verdeeld en uitgekeerd, maar dat zou nu toch wel het geval zijn. Voor degenen die het betreft, ik zou even de mcf wallet controleren.

SPOILER
pi_218779589
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2025 14:35 schreef tnhb het volgende:

[..]
wel wat off-topic, maar ik heb zelfs nog geen uitnodigingsbrief gekregen om het owr formulier in te vullen terwijl ik voor 2022 prive obv werkelijk rendement best nog het nodige terug verwacht. Tijdens een webinar van knab werd aangegeven dat de hele afhandeling wel eens jaren (!) zou gaan kunnen duren...
ik had ook geen brief gekregen maar in "mijn belastingdienst" stond het formulier al wel, je mag het al eerder indienen maar dan moet je wat meer doen dan wanneer je op de brief wacht omdat daar het fictief rendement in staat
https://www.belastingdien(...)k-rendement-invullen
pi_218779717
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2025 15:31 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
ik had ook geen brief gekregen maar in "mijn belastingdienst" stond het formulier al wel, je mag het al eerder indienen maar dan moet je wat meer doen dan wanneer je op de brief wacht omdat daar het fictief rendement in staat
Ik kreeg vrij recent voor een relatie een brief over het jaar 2020. Dus 2022 is nog niet aan de beurt.

Dat fictieve rendement staat vermeld in de ingediende aangifte; als er geen correctie is geweest door de Fiscus dan moet dat bruikbaar zijn voor het verzoek.
Pecunia non olet
pi_218779792
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2025 15:46 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ik kreeg vrij recent voor een relatie een brief over het jaar 2020. Dus 2022 is nog niet aan de beurt.

Dat fictieve rendement staat vermeld in de ingediende aangifte; als er geen correctie is geweest door de Fiscus dan moet dat bruikbaar zijn voor het verzoek.
Als je het WR wilt opgeven voor 2 opvolgende jaren moet je eerst wachten op de definitieve aanslag inzake het eerste aangiftejaar voordat je de brief voor het 2e jaar krijgt. Dat gaat dus wel even duren op deze manier
pi_218779874
Het jaar 2023 zou inmiddels toch wel helemaal afgehandeld moeten zijn door de Fiscus, met uitzondering van navordering/bezwaar/beroep situaties. Ze zijn nu al volop bezig met 2024.
Pecunia non olet
pi_218779997
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2025 16:01 schreef obligataire het volgende:
Het jaar 2023 zou inmiddels toch wel helemaal afgehandeld moeten zijn door de Fiscus, met uitzondering van navordering/bezwaar/beroep situaties. Ze zijn nu al volop bezig met 2024.
ik was niet volledig, sorry. Bedoeld is de definitieve aanslag m b t de WR-opgave De brieven over 2022 zijn pas uitgegaan m i v september 2025. Overigens worden wel korte termijnen beloofd maar of dat haalbaar is.....
pi_218780530
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2025 13:20 schreef Slingervinger het volgende:
Ik heb vorige week een brief van de Belastingdienst gekregen dat ik mijn Werkelijk Rendement over 2022 mag doorgeven.
Dat heb ik inmiddels gedaan en ik verwacht dat ik alle belasting die ik in Box 3 betaald heb terugkrijg (want ik heb over 2022 een negatief (werkelijk) rendement).
Ik heb (uiteraard?) nog geen antwoord gekregen van de Belastingdienst.
pi_218780833
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2025 17:24 schreef TisIk het volgende:

[..]
Ik heb vorige week een brief van de Belastingdienst gekregen dat ik mijn Werkelijk Rendement over 2022 mag doorgeven.
Dat heb ik inmiddels gedaan en ik verwacht dat ik alle belasting die ik in Box 3 betaald heb terugkrijg (want ik heb over 2022 een negatief (werkelijk) rendement).
je zou binnen 2 maanden een definitieve aanslag moeten krijgen volgens het voorbeeld op de website

Voorbeeld
U mag uw werkelijk rendement doorgeven voor 2023 en 2024. U krijgt in september 2025 een brief om uw werkelijk rendement voor 2023 door te geven. Op 1 oktober 2025 vult u het formulier Opgaaf werkelijk rendement in. Wij behandelen het formulier en op 25 november krijgt u uw definitieve aanslag 2023 van ons. Daarna krijgt u de brief om uw werkelijk rendement door te geven voor 2024.
pi_218780907
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2025 17:24 schreef TisIk het volgende:

[..]
Het verschil tussen de maffia en de belastingdienst: De maffia is een georganiseerde bende.
pi_218781194
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2025 16:01 schreef obligataire het volgende:
Nee hoor, zeker niet. 2021 is op dit moment nog in behandeling voor zover er sprake is van BECON uitstel. 2021/22/23 zijn dus geenszins afgehandeld voor een behoorlijk aantal belastingplichtigen.
pi_218784245
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2025 13:34 schreef Lezer8857 het volgende:
Voor wie de hondenhoeve wil financieren:

https://www.collincrowdfu(...)5150023ffb810371a3ab
Het honden pension laat ik aan mij voorbijgaan. Als er een linkje is wil ik eventueel wel basis investeren in de nieuwe keukenboer https://www.collincrowdfund.nl/marquardt-amstelveen/
pi_218784286
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2025 08:47 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Het honden pension laat ik aan mij voorbijgaan. Als er een linkje is wil ik eventueel wel basis investeren in de nieuwe keukenboer https://www.collincrowdfund.nl/marquardt-amstelveen/
Ik vind de keukenboer van twee maanden geleden beter marquardt almelo, tenminste nog hypotheek op woonhuis en 9%
pi_218784323
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2025 18:53 schreef ovdm het volgende:

[..]
Nee hoor, zeker niet. 2021 is op dit moment nog in behandeling voor zover er sprake is van BECON uitstel. 2021/22/23 zijn dus geenszins afgehandeld voor een behoorlijk aantal belastingplichtigen.
Die groep was ik even vergeten ja :D
Die mensen laten hun aangiften verzorgen door een consulent, neem aan dat diezelfde consulent ook wel - voor een passende fee - de teruggaaf zal verzorgen.
Vraagsteller behoort niet tot die categorie van belastingplichtigen vermoed ik.
Pecunia non olet
pi_218784573
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 september 2025 08:54 schreef Fredericm het volgende:

[..]
Ik vind de keukenboer van twee maanden geleden beter marquardt almelo, tenminste nog hypotheek op woonhuis en 9%
Oh, waar kan ik in de pitch van twee maanden geleden investeren. :) Denk dat ik beter kan investeren in aandeel Palantir van 6jaar geleden. :) Tja er zijn veel investeringen uit het verleden beter. Maar soms ook naar later blijkt slechter.😀
pi_218784715
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 september 2025 08:54 schreef Fredericm het volgende:

[..]
De dekking is idd krap maar de ervaringen met Marquardt zijn goed en Marquardt NL (deel van Mandemakers) geeft een forse zakelijke borgstelling af dus die hebben er ook wel vertrouwen in. Dus ga hem wel met een basisbedrag meenemen.

De eerste 8 maanden lossen ze niet af maar daarna wel een stevige aflossing, het risico zal dan snel afnemen.
Pecunia non olet
pi_218784833
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2025 10:00 schreef obligataire het volgende:

[..]
De dekking is idd krap maar de ervaringen met Marquardt zijn goed en Marquardt NL (deel van Mandemakers) geeft een forse zakelijke borgstelling af dus die hebben er ook wel vertrouwen in. Dus ga hem wel met een basisbedrag meenemen.

De eerste 8 maanden lossen ze niet af maar daarna wel een stevige aflossing, het risico zal dan snel afnemen.
Zo krap is de dekking toch niet? Eerste hypotheek van 250k op recreatiewoning, 250k borgstelling door de franchisegever, en dan nog 250k persoonlijke borgstelling die in ieder geval deels materieel zou moeten zijn op basis van de overwaarde op de privewoning. En dan wordt er zoals je zegt ook nog behoorlijk afgelost. Ik vind hem wel interessant.
pi_218784919
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2025 10:24 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]
Zo krap is de dekking toch niet? Eerste hypotheek van 250k op recreatiewoning, 250k borgstelling door de franchisegever, en dan nog 250k persoonlijke borgstelling die in ieder geval deels materieel zou moeten zijn op basis van de overwaarde op de privewoning. En dan wordt er zoals je zegt ook nog behoorlijk afgelost. Ik vind hem wel interessant.
Ik ga hem ook meenemen, maar vind het net iets te min voor een dubbele inleg. Dat zit hem in de kleine details. We zijn verwend qua zekerheden, als je het vergelijkt met de meeste projecten op andere platformen :) Op GvE bijvoorbeeld zie je nog steeds projecten waarbij je weet dat je je geld kwijt bent zodra ze om wat voor reden dan ook stoppen met betalen. Bij Collin gaat het vaak nog om de vraag hoeveel er terugkomt, 80%, 90% of 100%.
Pecunia non olet
pi_218785029
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2025 10:38 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ik ga hem ook meenemen, maar vind het net iets te min voor een dubbele inleg. Dat zit hem in de kleine details. We zijn verwend qua zekerheden, als je het vergelijkt met de meeste projecten op andere platformen :) Op GvE bijvoorbeeld zie je nog steeds projecten waarbij je weet dat je je geld kwijt bent zodra ze om wat voor reden dan ook stoppen met betalen. Bij Collin gaat het vaak nog om de vraag hoeveel er terugkomt, 80%, 90% of 100%.
Ik denk wel aan een dubbele inleg, mede omdat de ondernemer zich al bewezen heeft met een vroegtijdige aflossing voor zijn eerdere vestiging.
pi_218785313
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2025 10:24 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]
De hypotheek op de recreatiewoning is ter dekking van de borgstelling in prive lijkt mij? Dus 250k dekking uit borg + recreatiewoning en 250k borg van franchisegever.
pi_218785409
quote:
14s.gif Op dinsdag 16 september 2025 11:42 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
De hypotheek op de recreatiewoning is ter dekking van de borgstelling in prive lijkt mij? Dus 250k dekking uit borg + recreatiewoning en 250k borg van franchisegever.
Goeie vraag. Ik ging er eigenlijk van uit dat een hypotheek en een borgstelling in principe afzonderlijke zekerheden zijn. Als dit niet zo is dan staat er in de pitch dacht ik meestal een opmerking dat beide zekerheden nooit voor een totaalbedrag van samen hoger dan X (in dit geval 250k) uitgewonnen kunnen worden.
pi_218785569
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2025 11:57 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]
Goeie vraag. Ik ging er eigenlijk van uit dat een hypotheek en een borgstelling in principe afzonderlijke zekerheden zijn. Als dit niet zo is dan staat er in de pitch dacht ik meestal een opmerking dat beide zekerheden nooit voor een totaalbedrag van samen hoger dan X (in dit geval 250k) uitgewonnen kunnen worden.
Dat staat er inderdaad regelmatig, maar nu staat er wel "Deze borgstelling is op dit moment materieel van aard op basis van de waarde van de recreatieprivéwoning, waarop tevens hypotheek verkregen wordt." dus dan ga ik er toch maar vanuit dat de hypotheek ter dekking van de borg in privé is.
pi_218785647
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2025 10:57 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]
Ik denk wel aan een dubbele inleg, mede omdat de ondernemer zich al bewezen heeft met een vroegtijdige aflossing voor zijn eerdere vestiging.
Die eerdere vestiging is toch niet door deze ondernemer vervrroegd afgelost? Hij heeft die vestiging eerder dit jaar overgenomen en die lening is uit 2021 door andere ondernemers (zie link ernaar in de pitch). Die hebben het dan eerder dit jaar verkocht en hun lening daarnee vervroegd afgelost. Zo lees ik het tenminste.
pi_218785668
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2025 11:57 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]
Als een borgsteller failliet gaat, dan is Stichting Zekerheden Collin gewoon een concurrente crediteur, de borgstelling op zich creëert geen voorrang boven de andere crediteuren van borgsteller.
Daarom wordt de borgstelling vaak verzwaard met een recht van hypotheek. Die twee overlappen elkaar dus.

Als er uiteindelijk nog geld over zou blijven, na verkoop van het huis, wordt dat onder crediteuren van borgsteller verdeeld. Dus in theorie zou Collin daar nog wat geld kunnen scoren. Voorzichtigheidshalve kun je daar beter niet teveel waarde aan toekennen.
Pecunia non olet
pi_218785821
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2025 12:27 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Die eerdere vestiging is toch niet door deze ondernemer vervrroegd afgelost? Hij heeft die vestiging eerder dit jaar overgenomen en die lening is uit 2021 door andere ondernemers (zie link ernaar in de pitch). Die hebben het dan eerder dit jaar verkocht en hun lening daarnee vervroegd afgelost. Zo lees ik het tenminste.
Je hebt gelijk. Ik had iets te snel gelezen, geloof ik :)
Gezien ook de discussie hierboven over de persoonlijke borgstelling blijft het denk ik toch maar bij een basisinleg ;)
pi_218786486
Linkje voor Marquardt Amstelveen https://www.collincrowdfu(...)6e5d08b55497a2f8c1b7
pi_218786639
quote:
14s.gif Op dinsdag 16 september 2025 12:13 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
Dat staat er inderdaad regelmatig, maar nu staat er wel "Deze borgstelling is op dit moment materieel van aard op basis van de waarde van de recreatieprivéwoning, waarop tevens hypotheek verkregen wordt." dus dan ga ik er toch maar vanuit dat de hypotheek ter dekking van de borg in privé is.
Die zin lijkt dat inderdaad te suggereren. Het zou alleen goed zijn als dat iets explicieter was gemaakt.
pi_218786712
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2025 14:17 schreef Lezer8857 het volgende:
Linkje voor Marquardt Amstelveen https://www.collincrowdfu(...)6e5d08b55497a2f8c1b7
Dank, scheelt weer wekker zetten om 16u! Flinke bedragen bij de vroege inschrijvers - meer dan 200k met z’n 40-en.
pi_218786734
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2025 12:32 schreef obligataire het volgende:
Daarom wordt de borgstelling vaak verzwaard met een recht van hypotheek. Die twee overlappen elkaar dus.
Toch zou het denk ik goed zijn als dat meer expliciet werd beschreven. Een hypotheekrecht is een zakelijk recht, terwijl een borgstelling een persoonlijk recht is. Het zijn dus verschillende typen zekerheden die in beginsel niet direct aan elkaar gekoppeld zijn, tenzij die link expliciet wordt gemaakt.
pi_218787278
Terneuzense markthal vervroegd afgelost bij CCF. Prima, was al geen probleemloos project.
pi_218787562
Blog: Beheer bij Collin – Zorgvuldig proces, menselijke aanpak met investeerdersbelang voorop.

Bij Collin Crowdfund zetten we ons dagelijks in om ondernemers en investeerders met elkaar te verbinden. Soms verlopen financieringen echter anders dan verwacht. Wanneer een ondernemer (tijdelijk) niet aan zijn verplichtingen kan voldoen, komt onze afdeling Beheer in actie. Een afdeling waar niet alleen processen, maar vooral mensen centraal staan.
Ieder dossier is maatwerk

Achter elke betalingsachterstand zit een ondernemer met een verhaal. Daarom hanteren wij geen standaardoplossingen. We brengen per situatie zorgvuldig in kaart wat er speelt en welke stappen nodig zijn. Denk hierbij aan een betalingsregeling, herstructurering van de lening of – indien nodig – het aanspreken van zekerheden.

“Het oplossen van een beheercase vraagt om een combinatie van juridische kennis, financiële scherpte, oplossingsgericht denken en vooral ook empathie met het investeerdersbelang voorop,” aldus Tim van Vechel, teamleider Beheer.
Transparant proces, met ruimte voor overleg

Het beheerproces kent meerdere fases, waarbij we starten met persoonlijk contact met de ondernemer. We bekijken wat er nodig is om weer tot betaling te komen. Indien dat niet lukt, gaan we verder met passende vervolgstappen, zoals het aanspreken van zekerheden of het inschakelen van externe specialisten.

Tegelijkertijd houden we investeerders zo goed als mogelijk op de hoogte van de voortgang. Bij iedere belangrijke stap communiceren we wat er gebeurt, waarom en wat de gevolgen zijn. Dit doen we niet geautomatiseerd, maar handmatig en weloverwogen.

“Een beheercase vraagt soms om tijd,” vertelt Stan ter Huurne, Operationeel Directeur van Collin. “We nemen die tijd bewust, omdat we geloven dat een zorgvuldige afweging in het belang is van álle betrokken partijen.”
Vertrouwen dankzij aanpak en communicatie

Hoewel beheersituaties nooit wenselijk zijn, tonen de ervaringen van investeerders dat onze aanpak wordt gewaardeerd. Uit meer dan 2.200 Trustpilot-reviews blijkt dat Collin een stevige 4,5 uit 5 sterren scoort.
Die waardering komt onder andere voort uit onze aanpak, transparantie en het vermogen om in lastige situaties meestal het gesprek aan te blijven gaan.

Waar mogelijk zoeken we naar oplossingen buiten de juridische route. Maar als het moet, deinzen we er niet voor terug om zekerheden uit te winnen of juridische stappen te zetten. Altijd met respect, altijd zorgvuldig en met de investeerders belangen voorop.
Tot slot

Beheer is bij Collin geen ‘afwikkelproces’, maar een actief, mensgericht onderdeel van ons bedrijf. We begrijpen de impact voor ondernemers en doen ons uiterste best om investeerders een zo hoog mogelijk herstel te bieden. Geen loze beloftes, maar een aanpak die staat.
Pecunia non olet
pi_218787652
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2025 16:22 schreef obligataire het volgende:
Blog: Beheer bij Collin – Zorgvuldig proces, menselijke aanpak met investeerdersbelang voorop.

Bij Collin Crowdfund zetten we ons dagelijks in om ondernemers en investeerders met elkaar te verbinden. Soms verlopen financieringen echter anders dan verwacht. Wanneer een ondernemer (tijdelijk) niet aan zijn verplichtingen kan voldoen, komt onze afdeling Beheer in actie. Een afdeling waar niet alleen processen, maar vooral mensen centraal staan.
Ieder dossier is maatwerk

Achter elke betalingsachterstand zit een ondernemer met een verhaal. Daarom hanteren wij geen standaardoplossingen. We brengen per situatie zorgvuldig in kaart wat er speelt en welke stappen nodig zijn. Denk hierbij aan een betalingsregeling, herstructurering van de lening of – indien nodig – het aanspreken van zekerheden.

“Het oplossen van een beheercase vraagt om een combinatie van juridische kennis, financiële scherpte, oplossingsgericht denken en vooral ook empathie met het investeerdersbelang voorop,” aldus Tim van Vechel, teamleider Beheer.
Transparant proces, met ruimte voor overleg

Het beheerproces kent meerdere fases, waarbij we starten met persoonlijk contact met de ondernemer. We bekijken wat er nodig is om weer tot betaling te komen. Indien dat niet lukt, gaan we verder met passende vervolgstappen, zoals het aanspreken van zekerheden of het inschakelen van externe specialisten.

Tegelijkertijd houden we investeerders zo goed als mogelijk op de hoogte van de voortgang. Bij iedere belangrijke stap communiceren we wat er gebeurt, waarom en wat de gevolgen zijn. Dit doen we niet geautomatiseerd, maar handmatig en weloverwogen.

“Een beheercase vraagt soms om tijd,” vertelt Stan ter Huurne, Operationeel Directeur van Collin. “We nemen die tijd bewust, omdat we geloven dat een zorgvuldige afweging in het belang is van álle betrokken partijen.”
Vertrouwen dankzij aanpak en communicatie

Hoewel beheersituaties nooit wenselijk zijn, tonen de ervaringen van investeerders dat onze aanpak wordt gewaardeerd. Uit meer dan 2.200 Trustpilot-reviews blijkt dat Collin een stevige 4,5 uit 5 sterren scoort.
Die waardering komt onder andere voort uit onze aanpak, transparantie en het vermogen om in lastige situaties meestal het gesprek aan te blijven gaan.

Waar mogelijk zoeken we naar oplossingen buiten de juridische route. Maar als het moet, deinzen we er niet voor terug om zekerheden uit te winnen of juridische stappen te zetten. Altijd met respect, altijd zorgvuldig en met de investeerders belangen voorop.
Tot slot

Beheer is bij Collin geen ‘afwikkelproces’, maar een actief, mensgericht onderdeel van ons bedrijf. We begrijpen de impact voor ondernemers en doen ons uiterste best om investeerders een zo hoog mogelijk herstel te bieden. Geen loze beloftes, maar een aanpak die staat.
In algemene zin is dit ook zoals ik het ervaar als investeerder. Natuurlijk zijn er ook uitglijders geweest zoals bijvoorbeeld het Amsterdams Proeflokaal. Ik heb de indruk dat men vandien uitglijders leert en die minder vaak voorkomen. Ben wel benieuwd of men een rating bijhoudt van de CF coaches. Worden bijvoorbeeld mensen als Peppi en Kokki bijgestuurd. Of leeft het alleen maar in onze hoofden dat deze jongens meer probleem projecten hebben.
pi_218788008
Ik mis vandaag een betaling bij Collin van Stro*nk M*anagement. Deze kleine lening loopt pas net. Even afwachten.
pi_218788229
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2025 17:48 schreef quepos het volgende:
Ik mis vandaag een betaling bij Collin van Stro*nk M*anagement. Deze kleine lening loopt pas net. Even afwachten.
Staat in het betaalschema ook pas voor morgen in de planning.
pi_218788337
Vwb marquardt bij Collin. Taxatiewaarde recreatiewoning Oosteinde 11 h 52 Moordrecht is 250K. Woz waarde per 1-1-23 is 170K. Nummer 91 is verkocht. Vraagprijs 200K, slecht 4 m2 kleiner. Ik denk dat met huidige box 3 veel recreatiewoningen verkocht gaan worden.
Ik wacht op nieuwe aanbiedingen met zekerheid van woonhuizen of goede bedrijfspanden.
  woensdag 17 september 2025 @ 08:40:39 #140
233644 proxydude
Usenet Leegzuigen
pi_218791768
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 september 2025 18:49 schreef Fredericm het volgende:
Vwb marquardt bij Collin. Taxatiewaarde recreatiewoning Oosteinde 11 h 52 Moordrecht is 250K. Woz waarde per 1-1-23 is 170K. Nummer 91 is verkocht. Vraagprijs 200K, slecht 4 m2 kleiner. Ik denk dat met huidige box 3 veel recreatiewoningen verkocht gaan worden.
Ik wacht op nieuwe aanbiedingen met zekerheid van woonhuizen of goede bedrijfspanden.
https://weblog.independer(...)%2Fwww.google.com%2F maar de prijzen stijgen nog wel niet heel hard..
pi_218791801
Inmiddels zit Mar*quardt al voor 68 74% vol dus de zorgen worden niet breed gedeeld....

[ Bericht 13% gewijzigd door obligataire op 17-09-2025 10:56:10 ]
Pecunia non olet
pi_218791848
Herfinanciering Ann*etijn
https://www.collincrowdfund.nl/b-f-h-boenk/

Dit is :9 ondanks de korte looptijd.
De hoogte van de rente verbaast me aangenaam, blijkbaar is er haast bij .

Update: de link :)
https://www.collincrowdfu(...)5e18846a8291eda3a3b2

[ Bericht 34% gewijzigd door obligataire op 17-09-2025 11:04:08 ]
Pecunia non olet
pi_218792864
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2025 08:56 schreef obligataire het volgende:

Kan zeker nergens 10k vandaan halen. Zou dus wel eens hobbelig eind van het ritje kunnen worden als er ineens 160k afgetikt moet worden dan wel herfinanciering aan de orde is.
pi_218792986
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2025 11:19 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Kan zeker nergens 10k vandaan halen. Zou dus wel eens hobbelig eind van het ritje kunnen worden als er ineens 160k afgetikt moet worden dan wel herfinanciering aan de orde is.
Vermoed ik ook idd. Gezamenlijke slotsom is 670k op 800k woz.
Staat een vergelijkbare woning te koop sinds dec '24. Niet heel courant dus (wel vr. pr. 900k-ish)
Op basis van jaarlijkse opbrengst (ex exploitatiekosten) kan je het geheel niet financieren tegen ca 8%.
De 1ste hypotheek is nu nog 17 mnd tegen 4,9%. Tot die tijd is de exploitatie winstgevend.
pi_218793043
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2025 08:56 schreef obligataire het volgende:

Nou ja.. heeft in al die jaren dus geen druppel afgelost en er moet nog 10k bij..

De zaken gaan goed !
pi_218793064
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2025 09:40 schreef Tjalala het volgende:
Bij WvjG vind ik het wel mooi dat ze weer een lokaal project hebben.

Bij dit project krijgen inwoners uit Melissant en Herkingen voorrang op inschrijving. Tussen donderdag 11 september 19:00 uur en maandag 15 september 12:00 uur kunnen uitsluitend mensen uit Melissant en Herkingen inschrijven. Op 16 september om 19:00 uur zal het project (indien van toepassing) worden opengesteld voor alle investeerders.

https://flakkeenieuws.nl/nieuws/850000-euro-nodig-voor-heropening-supermarkt-melissant/11561

Ik hoop dan altijd dat ze veel nieuwe investeerders weten te trekken. Want met 7% bruto op ongeveer 100% ltv(vastgoed) en of 7.5% bruto voor het werkkapitaal(verpanding inventaris/voorraad/huur) zijn de projecten voor ons niet echt interessant te noemen.
Staat nu voor iedereen open, maar nog geen 20% door lokalen gefund.
pi_218793155
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2025 11:38 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Volgens mij dat die gisteren voor de livegang op 26k / 500 euro stonden dus niet zoveel lokaals. Maar het komt allemaal goed voor dit project volgens Johan.

“Er is geen scenario waarbij het project wordt afgeblazen”
pi_218793184
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2025 11:35 schreef Boyette het volgende:

[..]
Nou ja.. heeft in al die jaren dus geen druppel afgelost en er moet nog 10k bij..

De zaken gaan goed !
Is het op zich ook niet gek om de lening over te laten gaan van de bv naar persoonlijk.
Ze geven nu ook geen cijfers van de bv toch?

Ow ja op zich wel cijfers.
pi_218793262
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2025 11:48 schreef polquito1971 het volgende:
Is het op zich ook niet gek om de lening over te laten gaan van de bv naar persoonlijk.
MIsschien een probleem met prive rekening courant icm excessief lenen regelgeving. Wel een dure lening om in box 3 te hebben met de beperkte aftrekbaarheid.

Blijkbaar is er ook geen ruimte voor een 1e/2e/3e hypotheek op zijn privewoning.

Voor (her)taxatie van het vakantiehuis was ook geen tijd/geld. Destijds getaxeerd op 850k en nu alleen verwezen naar WOZ van 800k. Ik vraag me af hoe courant dit soort vakantiehuizen nu zijn. In box 3 betaal je je scheel
pi_218793396
Update Arti*st Mi*xto

SPOILER
pi_218793437
Ook een update mbt Kinder*outlet

SPOILER
Komt dus neer op: De één zijn dood, is een ander zijn brood aflossing.
pi_218793565
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2025 12:25 schreef Soulfreak het volgende:
Ook een update mbt Kinder*outlet

SPOILER
Komt dus neer op: De één zijn dood, is een ander zijn brood aflossing.
Bij KoM was ook ooit een toezegging dat een erfenis gebruikt zou worden voor aflossing. Bleek moeilijk officieel vast te leggen.

Uiteraard is hier de woning met hypotheek altijd nog als achtervang.
pi_218793652
SPOILER
Aflossing Tern*zense M*rkthal

Deze was een tijd lang problematisch, maar uiteindelijk toch goed gekomen incl. achterstallige rente.
pi_218793670
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2025 12:43 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Bij KoM was ook ooit een toezegging dat een erfenis gebruikt zou worden voor aflossing. Bleek moeilijk officieel vast te leggen.

Uiteraard is hier de woning met hypotheek altijd nog als achtervang.
Hier lijkt het me meer het issue dat de erfenis nog moet vrijkomen. De erfenis is dus nog niet afgehandeld, wellicht omdat onroerend goed van de erflater nog moet worden verkocht of omdat er andere zaken zijn waardoor allemaal wat langer duurt. Ik had hier graag wat informatie over willen zien, het "op enig moment" is nogal vaag. Er zijn erfenissen waarbij de afhandeling jaren duurt.
pi_218793699
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2025 12:00 schreef Bobby100 het volgende:

[..]
MIsschien een probleem met prive rekening courant icm excessief lenen regelgeving. Wel een dure lening om in box 3 te hebben met de beperkte aftrekbaarheid.

Blijkbaar is er ook geen ruimte voor een 1e/2e/3e hypotheek op zijn privewoning.

Voor (her)taxatie van het vakantiehuis was ook geen tijd/geld. Destijds getaxeerd op 850k en nu alleen verwezen naar WOZ van 800k. Ik vraag me af hoe courant dit soort vakantiehuizen nu zijn. In box 3 betaal je je scheel
In Ann*etijn Holding zit ruim een miljoen euro aan eigen vermogen, als je het stamrecht meetelt want dat is ook risicodragende financiering. De activa kant is niet helemaal liquide maar toch.

Herfinanciering zal vermoed ik ook weer via Collin gaan.
Dit komt altijd goed, ook naar het hele plaatje kijken.
Pecunia non olet
pi_218793733
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2025 11:38 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Die zijn ook niet gek. Als een lokale winkel geen bestaansrecht meer heeft, dan helpt een herstart met crowdfunding ook niet.

(Met enig ongenoegen denk ik dan terug aan de Weesper Boekhandel.)
Pecunia non olet
  woensdag 17 september 2025 @ 15:00:18 #157
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_218794578
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2025 12:58 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Hier lijkt het me meer het issue dat de erfenis nog moet vrijkomen. De erfenis is dus nog niet afgehandeld, wellicht omdat onroerend goed van de erflater nog moet worden verkocht of omdat er andere zaken zijn waardoor allemaal wat langer duurt. Ik had hier graag wat informatie over willen zien, het "op enig moment" is nogal vaag. Er zijn erfenissen waarbij de afhandeling jaren duurt.
Zijn de erf-laters al overleden?
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_218794888
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2025 15:00 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]
Zijn de erf-laters al overleden?
Staat er niet bij en is iets wat ik me ook al afvroeg. Dat "op enig moment" is behoorlijk vaak, op enig moment gaan we allemaal dood.
pi_218795163
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2025 15:33 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Staat er niet bij en is iets wat ik me ook al afvroeg. Dat "op enig moment" is behoorlijk vaak, op enig moment gaan we allemaal dood.
Maar of je op enig moment nog erfgenaam bent, is een ander verhaal.
  woensdag 17 september 2025 @ 16:45:41 #160
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_218795343
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2025 16:21 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Ben zelf erfgenaam van een oom van mij die in 2007 is overleden.

Moet ik het eerste dubbeltje nog van krijgen.

Zijn "huurster" heeft het leefrecht van de boerderij. Testementair.
pi_218795490
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2025 16:21 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Ja klopt, en de erflater kan voor het zover is het geld nog opmaken ook. Dan reken je op een groot bedrag en wordt het uiteindelijk een paar tientjes.
Ging mij er meer om dat "op enig moment" vaak nog best lang kan duren. Dus zonder verdere informatie is het niet duidelijk met welke termijn investeerders rekening moeten houden. Maar ach, de problemen lopen al sinds begin 2020 waarbij er vanaf vorig jaar juli helemaal niet meer wordt betaald.

Gelukkig is het grootste deel het geld al terug. De verkoper van het bedrijf gaf een persoonlijke borgstelling met ter securering een tweede hypothecaire inschrijving op het bedrijfspand wat de leningnemers van de verkoper huurden. Dat pand is in 2021 verkocht en het bedrag van de borg afgelost. Mede hierdoor is intussen al 83% van het leningbedrag terug en inclusief rente (bij elkaar 28 maanden opschorting van aflossing) is 101,75% ontvangen.
pi_218798017
https://www.collincrowdfu(...)er-aannemersbedrijf/

Genoeg overwaarde. Zwartsteen zou misschien passender zijn als naam :D
Pecunia non olet
pi_218798907
Klopt het dat ik op dit moment niet kan inloggen op de collin website?
pi_218799608
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2025 21:52 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Klopt het dat ik op dit moment niet kan inloggen op de collin website?
Hier geen problemen met inloggen.
pi_218799655
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2025 22:42 schreef Lezer8857 het volgende:

[..]
Hier geen problemen met inloggen.
Daarnet kreeg ik wel een foutmelding, intussen werkt het weer.
pi_218803456
Wat is dat met dat hanseatisch miljoen bij ccf?
pi_218803661
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2025 21:01 schreef obligataire het volgende:
https://www.collincrowdfu(...)er-aannemersbedrijf/

Genoeg overwaarde. Zwartsteen zou misschien passender zijn als naam :D
Bij gebrek aan beter druppelt hij vol. Het lijkt wel of we nu pas last hebben van de zomerrust. Er zal gemiddeld ook een tot twee maanden overheen gaan voordat een investering beschikbaar is.
pi_218804427
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2025 14:52 schreef Fredericm het volgende:

[..]
Bij gebrek aan beter druppelt hij vol. Het lijkt wel of we nu pas last hebben van de zomerrust. Er zal gemiddeld ook een tot twee maanden overheen gaan voordat een investering beschikbaar is.
Een beetje een trieste rente, als dit op alle projecten zou zijn, ben ik zo klaar met crowdfunding. Dan loont het niet meer.
pi_218804521
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2025 14:20 schreef Boyette het volgende:
Wat is dat met dat hanseatisch miljoen bij ccf?
SPOILER
Zoals ik het leest wordt de, in eerste instantie, gefinancierde (afgerond) ¤ 2mln niet volledig gebruikt voor werkkapitaal, maar voor 50% voor het aflossen van een lening en de andere 50% voor werkkapitaal. Dus nu 1mln werkkapitaal ipv 2mln. De "ontbrekende" 1mln werkkapitaal zal binnen 2 tot 3 maanden alsnog beschikbaar komen vanuit verkoop van een ander project, is de verwachting.

Dus m.i. een verschuiving van werkkapitaal naar aflossing lening. Als de gefinancierde 2mln nu volledig als werkkapitaal was gebruikt, dan zal de verwachte verkoop over 2 tot 3 maanden gebruikt worden ter aflossing van de lening. Alleen wordt dit nu omgedraaid. Eerst lening aflossen en daarna aanvulling werkkapitaal.

Ik laat vooralsnog mijn inleg staan.
pi_218804907
Er wordt tegenwoordig meer weinig op tijd afgelost bij CCf. De volgende met problemen....

SPOILER
pi_218805062
Mogelijke herfinanciering.

SPOILER
pi_218805136
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2025 18:05 schreef zeeland6 het volgende:
Er wordt tegenwoordig meer weinig op tijd afgelost bij CCf. De volgende met problemen....

SPOILER
Mijn volgende aflossing van een slottermijn is eind oktober, vader en zoon Anand. Met hun Globe Bearings waren ze vorige maand ook iets te laat, 1 dag voor de geplande aflosdatum kwam er een nieuwe lening op de Collin en aflossing was een dag of 5 later. Dat was vergeleken bij sommige anderen dus best nog wel snel.
pi_218805389
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2025 18:25 schreef FrenkDeTank het volgende:

SPOILER
Dik*en en Goud-*haan zou ik met alle plezier doorrollen. Kom maar met een mooi bod :7
Pecunia non olet
pi_218805548
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2025 17:03 schreef Lezer8857 het volgende:

[..]
SPOILER
Zoals ik het leest wordt de, in eerste instantie, gefinancierde (afgerond) ¤ 2mln niet volledig gebruikt voor werkkapitaal, maar voor 50% voor het aflossen van een lening en de andere 50% voor werkkapitaal. Dus nu 1mln werkkapitaal ipv 2mln. De "ontbrekende" 1mln werkkapitaal zal binnen 2 tot 3 maanden alsnog beschikbaar komen vanuit verkoop van een ander project, is de verwachting.

Dus m.i. een verschuiving van werkkapitaal naar aflossing lening. Als de gefinancierde 2mln nu volledig als werkkapitaal was gebruikt, dan zal de verwachte verkoop over 2 tot 3 maanden gebruikt worden ter aflossing van de lening. Alleen wordt dit nu omgedraaid. Eerst lening aflossen en daarna aanvulling werkkapitaal.

Ik laat vooralsnog mijn inleg staan.
Ik hoop dat je daar geen spijt van krijgt.

Wat betekent dit verhaal voor de liquiditeit? Hadden ze die volle 2 miljoen eigenlijk hard nodig? En hoe zeker is die verkoop? En hoe is het überhaupt mogelijk dat jullie geld ineens voor de helft een andere bestemming krijgt? Ik krijg het gevoel dat het niet geheel vrijwillig is gegaan. Buitenkansje voor de bank, 'hey kuckt mal, er is ineens geld, da's voor ons'. Steken een dikke sigaar op. En lachen om die dumme Holländer.

[ Bericht 1% gewijzigd door obligataire op 18-09-2025 19:26:32 ]
Pecunia non olet
pi_218805688
-

[ Bericht 100% gewijzigd door nostra op 18-09-2025 19:33:06 ]
Friedman on Donahue
pi_218807587
Ik heb contact met HCN BE gehad.
En...; er komen meerdere projecten aan. Best leuk :-).
Dit ter info.
pi_218808773
Fwiw: wat bewonersreacties (gemengd positief en negatief) over het nieuwe Kijkduin, waar onze cocktailbar zit. Volgens mij geen premium dus zo te lezen.

Lezers verdeeld over vernieuwd Kijkduin: sfeerloos betondorp of vooruitgang?

https://www.ad.nl/van-de-(...)ooruitgang~ad67040e/
Friedman on Donahue
pi_218808790
En wat Google reacties over de golfbaan die kennelijk wel open is, maar totaal (nog, echt nog) niet bespeelbaar.

https://share.google/H1WjsmnYYK3l1IvRW
Friedman on Donahue
pi_218809147
Woning van rijschoolhouder Paul B0ger5 (CCF) staat op Funda: https://www.funda.nl/deta(...)=share-listing-modal

1e hypotheek was 200k dus zeer ruime overwaarde.
pi_218809181
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2025 14:52 schreef Fredericm het volgende:

[..]
Misschien hebben ze vandaag bewust vrij gepland om iets met het gehele team te doen. En of dat dan golfen is of met zijn allen telefoontjes plegen naar wat wanbetalers is...
pi_218809415
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2025 18:25 schreef FrenkDeTank het volgende:

SPOILER
Waarom verkopen ze die tent niet gewoon? Zou al in 2024 nagenoeg klaar zijn qua verbouwing. Aangekocht voor 1.8m en getaxeerd op ruim boven de 3m na verbouwing.
pi_218810020
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2025 19:54 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Goed gevonden.
Maar gezien de formulering "heeft Collin de mogelijkheid om een renteopslag in rekening te brengen van 5%" kan het zijn dat bij de ene lening wel 5% extra rente wordt berekend en bij een ander niet.
Zo had ik bij een project van begin augustus 2023 wel 5% extra rente en bij een project van eind augustus 2023 niet.
De vraag van KrekelJapie "Waarom het ene project een renteopslag krijgt en een ander niet" blijft dus nog steeds.
Inmiddels na wat vertraging antwoord gekregen: De AV is in nov 2023 aangepast, samen met de bijbehorende vergoedingenstructuur waarin dus zoals we hier al konden lezen ook die 5% staat. Dat is volgens de reactie van ccf DE reden dat bij het ene project bij het niet tijdig betalen van de slottermijn wel 5% renteopslag van toepasing is en het andere project juist niet.

Kan het zijn dat in de pitch/contract van begin aug 2023 er ergens expliciet iets staat over een renteopslag bij te late aflossing, of dat er in dat project ergens na nov 2023 nog het een en ander is gewijzigd waarmee de nieuwe AV en bijbehorende nieuwe/aangepaste vergoedingenstructuur alsnog van toepassing zijn verklaard?
pi_218812079
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2025 10:47 schreef tnhb het volgende:

[..]
Inmiddels na wat vertraging antwoord gekregen: De AV is in nov 2023 aangepast, samen met de bijbehorende vergoedingenstructuur waarin dus zoals we hier al konden lezen ook die 5% staat. Dat is volgens de reactie van ccf DE reden dat bij het ene project bij het niet tijdig betalen van de slottermijn wel 5% renteopslag van toepasing is en het andere project juist niet.

Kan het zijn dat in de pitch/contract van begin aug 2023 er ergens expliciet iets staat over een renteopslag bij te late aflossing, of dat er in dat project ergens na nov 2023 nog het een en ander is gewijzigd waarmee de nieuwe AV en bijbehorende nieuwe/aangepaste vergoedingenstructuur alsnog van toepassing zijn verklaard?
De leningnemer ontvangt samen met de te ondertekenen overeenkomst lening uiteraard een exemplaar van de alg. voorwaarden en de vergoedingenstructuur die geldt voor die lening. Het zou zomaar kunnen dat ergens rond juli/aug 2023 de nieuwe vergoedingenstructuur al gebruikt werd. Omdat sommige leningen er wat langer over doen om gepubliceerd te worden dan andere, is de datum van publicatie/totstandkoming niet maatgevend voor de versie van de uitgereikte vergoedingenstructuur.

De nieuwe alg. voorwaarden staan los van de 5% boeterente - er is daarin weliswaar wat explicieter een artikel opgenomen over kosten voor niet-nakoming (art 36), maar ook de oude voorwaarden verwezen naar de vergoedingenstructuur voor de kosten.

quote:
37. Tarieven en kosten
37.1. Een overzicht van de geldende tarieven en kosten is opgenomen in de Vergoedingenstructuur.
37.2. De geldende tarieven en kosten worden vastgelegd op het moment van het door Collin versturen van de Bevestiging en blijven voor de duur van de Leningovereenkomst van kracht.

[ Bericht 0% gewijzigd door gaanmetdiebanaan op 19-09-2025 14:10:57 ]
pi_218812767
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2025 08:55 schreef Tjalala het volgende:

[..]
Misschien hebben ze vandaag bewust vrij gepland om iets met het gehele team te doen. En of dat dan golfen is of met zijn allen telefoontjes plegen naar wat wanbetalers is...
Als ze in Venlo gaan golfen dan kunnen ze dat mooi combineren. En meteen even doorrijden naar Vaals ;)
Pecunia non olet
pi_218813269
Mensen hier met ervaringen met Duurzaaminvesteren.nl?

Ik heb enkele projecten daar, en die lijken (op windprojecten na) allemaal vroegtijdig te stranden. Ik noem H*llostroom en V*dera. Die laatste blijkt onderdeel van de Tr*o groep, die via DI een enorme hoeveelheid obligaties blijkt te hebben uitgezet onder allerlei namen / entiteiten (>44miljoen?).

Bij trustpilot staat inmiddels een behoorlijke hoeveelheid zeer negatieve beoordelingen van recente datum.

Ik ben benieuwd of er bij DI ooit wel eens oplossingen zijn gerealiseerd na wanbetaling.
pi_218813303
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2025 15:34 schreef ZeKraut het volgende:
M•ster groen lease en Gr•ene Aggregaat ook in de problemen
pi_218813454
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2025 15:40 schreef Bobby100 het volgende:

[..]
M•ster groen lease en Gr•ene Aggregaat ook in de problemen
Serieus, Mr Green L*ase joh? Die hebben zó veel tranches opgehaald daar....
pi_218813494
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2025 14:48 schreef obligataire het volgende:

[..]
Als ze in Venlo gaan golfen dan kunnen ze dat mooi combineren. En meteen even doorrijden naar Vaals ;)
Ze zijn in ieder geval niet met zijn allen golfen, afdeling beheer mocht misschien niet mee of er moest tenminste één iemand op de toko passen.. Eerder vandaag ontving ik al een update over de fietsen reperateur, daarvan is nu de september rente betaald, over de te late aflossing komt meer info wanneer het bekend is. En zojuist een update over een failliete slagerij.

SPOILER
Die septermber termijn is inderdaad zojuist in de wallet bijgeschreven, de restant aflossing nog niet, zal nog wel volgen.
pi_218813531
Personeelskrapte GvE
SPOILER
pi_218813777
Linkje GvE: https://e.geldvoorelkaar.(...)OCEgr08CEIXMwmKYxQ64

Omdat u eerder heeft geïnvesteerd in vastgoedprojecten via Geldvoorelkaar.nl, brengen wij u graag als eerste op de hoogte van een nieuwe kans: StoreBox Breda en Drop & Clean Breda.

Bedrag: ¤ 1.200.000
Rente: 9,0%
Looptijd: 36 maanden
Zekerheden: 1e recht van hypotheek, meerdere zakelijke en persoonlijke borgstellingen, pandrecht op huurpenningen en bedrijfsinventaris, depotregeling en non-onttrekkingsverklaring
pi_218813880
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2025 15:34 schreef ZeKraut het volgende:

Ik heb enkele projecten daar, en die lijken (op windprojecten na) allemaal vroegtijdig te stranden. Ik noem H*llostroom en V*dera. Die laatste blijkt onderdeel van de Tr*o groep, die via DI een enorme hoeveelheid obligaties blijkt te hebben uitgezet onder allerlei namen / entiteiten (>44miljoen?).

Bij trustpilot staat inmiddels een behoorlijke hoeveelheid zeer negatieve beoordelingen van recente datum.

Ik ben benieuwd of er bij DI ooit wel eens oplossingen zijn gerealiseerd na wanbetaling.
Zat in tidal ,power, ging failliet, kwam uiteindelijk nog bedragje van de curator.
Duurzaam doet denk ik sowieso niets meer nadat lening rond is, je hebt dan rechtstreeks met bedrijf van lening te maken.
ben er gestopt omdat het voor mij teveel administratie wordt op die manier.
pi_218813910
Voor Trio is er nu een belangengroep opgericht. Waarschijnlijk zullen er aangiftes volgen. Er zijn ook AFM onderzoeken
pi_218814485
Financiering glasvezel projecten Duitsland.

Bring back memories.

Mans Infra Techniek B.V.
¤ 150.000 | 9,0 % rente | 48 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/mans-infra-techniek-b-v/

[ Bericht 12% gewijzigd door KrekelJapie op 19-09-2025 18:41:52 ]
pi_218814693
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 september 2025 18:29 schreef KrekelJapie het volgende:
Financiering glasvezel projecten Duitsland.

Bring back memories.

Mans Infra Techniek B.V.
¤ 150.000 | 9,0 % rente | 48 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/mans-infra-techniek-b-v/
De zekerheden zijn wat matig, door lineaire aflossing loopt het risico er wel uit. Bedrijf maakt wel winst en heeft eigen vermogen
pi_218814953
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2025 17:06 schreef Fredericm het volgende:
Voor Trio is er nu een belangengroep opgericht. Waarschijnlijk zullen er aangiftes volgen. Er zijn ook AFM onderzoeken
Voor geinteresseerden zal ik de brief even citeren. Ik heb de persoonlijke noot aan het einde weggelaten.

SPOILER
Oef, dat kon wel eens een flinke afschrijving worden. Ik heb toendertijd hier nog gewaarschuwd dat men veel projecten onder verschillende namen aan de man bracht. Ik zit in 1 project, Trio Solar 9, waarvan maar 1 rentetermijn (te laat) binnen is. Dat is wel een nadeel van projecten die maar een keer per jaar betalen.
(En tot mijn verbazing valt NextEnergy er ook onder waar ik een tijdje geleden een energiecontract had)
pi_218815250
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2025 17:03 schreef Aalsmeer15 het volgende:

[..]
Zat in tidal ,power, ging failliet, kwam uiteindelijk nog bedragje van de curator.
Duurzaam doet denk ik sowieso niets meer nadat lening rond is, je hebt dan rechtstreeks met bedrijf van lening te maken.
Er is wel een Stichting BelangenBehartiging DuurzaamInvesteren maar zo te lezen heeft die niet zoveel macht en een minder actieve rol dan bijvoorbeeld de Speciaal Beheer afdeling van Collin. Ik denk ook niet dat die brieven van belangengroepen zou doorsturen.

Toevoeging:
Weet iemand wat bedoeld wordt met
quote:
Het eerste hypotheekrecht op de grond conform de Baarns beslag procedure
Het lijkt een procedure te zijn voor de notaris om te controleren of onroerend goed rechtenvrij is voordat de hypotheek gevestigd wordt, maar ik heb deze kreet nog niet eerder bij crowdfunding gezien, en dat maakt mij wantrouwig.

[ Bericht 16% gewijzigd door Zomaarevenkijken op 19-09-2025 20:12:05 (vraag toegevoegd) ]
pi_218815704
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2025 19:29 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
Oef, dat kon wel eens een flinke afschrijving worden. Ik heb toendertijd hier nog gewaarschuwd dat men veel projecten onder verschillende namen aan de man bracht. Ik zit in 1 project, Trio Solar 9, waarvan maar 1 rentetermijn (te laat) binnen is. Dat is wel een nadeel van projecten die maar een keer per jaar betalen.
(En tot mijn verbazing valt NextEnergy er ook onder waar ik een tijdje geleden een energiecontract had)
Ik zit ook in één project van dat T*io (V*dera, voor zonnepanelen op een kassencomplex, dat na 3 halfjaarrentes ophield te betalen (volgens DI-site zouden onjuist 4 termijnen betaald zijn)), maar wist niet dat dat onderdeel was van een enorm leenconglomeraat. Bij trustpilot wordt het al een piramidespel genoemd. De bedragen die rondgaan zijn zo groot dat AFM en wsl OM niet meer weg kunnen kijken. Dat kan nog wel eens impact gaan hebben op de hele crowdfundingbusiness
pi_218818841
Mbt project escaperoom GvE. Dit project betaalt al ruim een jaar geen aflossing of rente.

Er ligt nu een bod op de woning waar de stichting zekerheden hypothecaire zekerheid op heeft. Mogelijk kan dit dossier binnenkort deels afgelost worden. Verwacht nog wel een restschuld.

Ondernemers houden zelf niets over aan de verkoop van de woning. Ze kunnen zich wel gaan richten op exploitatie van de escaperoom waar minder financiering op rust.

Korte rekensom bij opbrengst 675.000 (vraagprijs)
- aflossing 1e hypotheek 400.000
- aflossing GvE 250.000
- niet betaalde rente en fee 30.000
- boeterente 20.000
- juridische kosten 10.000

Verwachte restschuld 35/70k wat uit de HA/exploitatie VOF moet komen.

[ Bericht 29% gewijzigd door KrekelJapie op 20-09-2025 07:36:27 ]
pi_218819339
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 september 2025 06:26 schreef KrekelJapie het volgende:
Mbt project escaperoom GvE. Dit project betaalt al ruim een jaar geen aflossing of rente.

Er ligt nu een bod op de woning waar de stichting zekerheden hypothecaire zekerheid op heeft. Mogelijk kan dit dossier binnenkort deels afgelost worden. Verwacht nog wel een restschuld.

Ondernemers houden zelf niets over aan de verkoop van de woning. Ze kunnen zich wel gaan richten op exploitatie van de escaperoom waar minder financiering op rust.

Korte rekensom bij opbrengst 675.000 (vraagprijs)
- aflossing 1e hypotheek 400.000
- aflossing GvE 250.000
- niet betaalde rente en fee 30.000
- boeterente 20.000
- juridische kosten 10.000

Verwachte restschuld 35/70k wat uit de HA/exploitatie VOF moet komen.

Dank voor de update, iets waar GVE keer op keer in tekort schiet ;-)

En herinner me vooral de (waanzin) excuus update van GVE na een geplaatste update waar de geldnemer huilie huilie over deed.
pi_218819414
Ik ken de details van bovenstaand project niet, maar in het geval van een faillissement en verkoop woning dan zou ik er in het algemeen blij mee zijn als het grootste deel van de inleg terug komt. Gemiste rente, laat staan boeterente, is in zo’n geval een risico van crowdfunding en dat neem ik dan op de koop toe.
pi_218819453
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 september 2025 09:13 schreef escortmk2 het volgende:
Ik ken de details van bovenstaand project niet, maar in het geval van een faillissement en verkoop woning dan zou ik er in het algemeen blij mee zijn als het grootste deel van de inleg terug komt. Gemiste rente, laat staan boeterente, is in zo’n geval een risico van crowdfunding en dat neem ik dan op de koop toe.
Er is hier geen sprake van een faillissement. Ondernemers betalen aflossing en rente gewoon niet.

Woning wordt niet gedwongen verkocht. Gewoon openbaar via funda.

[ Bericht 2% gewijzigd door KrekelJapie op 20-09-2025 10:56:42 ]
pi_218819594
Ik was net even bezig met mijn administratie en de 4 Collin projecten die nu afgelost hadden moeten zijn.

Die zijn voor Collin best interessant om gewoon door te laten lopen.
Voor de fietsenmaker, die ik had meegenomen voor 500 euro, is nu de volgende betaling ontvangen:

1,55 rente betaald
0,23 aan kosten
1,32 uitgekeerd

Zonder aflossing zijn die Collin-kosten procentueel wel erg hoog en volgens mij is er voor Collin ook geen enkele noodzaak om op aflossing aan te dringen.
pi_218819616
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 september 2025 09:22 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Er is hier geen sprake van een faillissement. Ondernemers betalen aflossing en rente gewoon niet.

Woning wordt niet gedwongen verkocht. Gewoon onderhands via funda.
OK, geen rente en aflossing betalen, ik dacht dat de tent failliet zou zijn. Dan is het wel een ander verhaal ja.

Dan nog is een “gewone” verkoop via Funda voor alle partijen beter dan een gedwongen openbare veiling, maar er zijn wel grenzen aan hoe lang je dit moet kunnen laten duren.
(Doet me denken aan iemand die in scheiding lag, onenigheid over de waarde van de woning, heeft iemand zo nog bijna 5 jaar in het huis kunnen blijven wonen door maar biedingen te blijven weigeren…)
pi_218819760
quote:
[En herinner me vooral de (waanzin) excuus update van GVE na een geplaatste update waar de geldnemer huilie huilie over deed.
Ik heb ruim een maand geleden met een medewerker gesproken van GVE. Die gaf ook al aan het vervelende mensen zijn, die maar bleven drammen over toezeggingen die door GVE 'zouden' zijn gedaan. Volgens hem was er niet meer mee te praten, en zou de uitwinning gestart zijn.

Dat klopt ook wel met hun bericht van een paar weken eerder:
SPOILER
.
De woning stond trouwens in januari al te koop.

In het gesprek gaf men ook aan dat er inmiddels een ervaren medewerker op Beheer was aangetrokken en dat er zaken positief zouden gaan veranderen op die afdeling.

[ Bericht 23% gewijzigd door obligataire op 20-09-2025 10:18:25 ]
Pecunia non olet
pi_218820263
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 september 2025 09:13 schreef escortmk2 het volgende:
Er is alleen geen faillissement. De lening nemer is gewoon gestopt met betalen na de eerste 2 termijnen.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  zaterdag 20 september 2025 @ 12:15:54 #206
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_218820918
CRE is niet echt dood, maar allesbehalve springlevend. Het is nooit een erg transparante club geweest en ik hoopte dat dit wat zou veranderen toen ze Europese vergunning kregen. Maar het formeel losknippen van eigenaar Harth**rn heeft eigenlijk geen verbetering gebracht. Ik had gehoopt dat ze op volle kracht zouden gaan inzetten op binnenhalen van nieuwe projecten bij nieuwe klanten. Maar dat lijkt niet erg te lukken; veel projecten zijn toch weer gelieerd aan zakenrelaties van Harth**rn.(Putte, hotels e.d. in Amsterdam, hotels in Duitsland)

In tegenstelling tot CCF heeft CRE maar een heel beperkt aantal projecten gefund. Om die reden moet het toch goed mogelijk zijn om bovenop de afwikkeling van de diverse projecten te zitten. Maar ik vind de updates altijd erg vrijblijvend en zelden vernemen wij een concreet plan van aanpak. Exponent daarvan is natuurlijk Garageboxen Erfurt.
Maar, zoals al vaker gezegd, over het algemeen lopen de betalingen wel netjes door bij CRE. Ik zag overigens wel dat de maandtermijn van H*mburg R*hlstedt momenteel nog niet binnen is.
pi_218821108
Die projecten van 5,5% zijn wel om somber van te worden. Of eigenlijk meer de voorgenomen aanpassing in box 3.
Laten we voor het gemak van uitgaan dat als je crowdfunding doet je over het algemeen boven de vrijstelling zit.

5,5% bruto rente bij CCF min beheervergoeding is voor het gemak 4,5%
Box 3 2026 = 0,36X7,78% = 2,8 %
Hou je toch een hele mooie 1,7% over...

Vergelijken we dit met sparen
1,95%(Rabo Tijdslotsparen)
Box 3 2026 = 0,36x1,44%(waarde 2025 voor banktegoeden) = 1,43%

Dus voor enkele tienden procent rendement(1,7% bij CCF en 1,43% bij sparen) loop je veel meer risico, terwijl je spaartegoeden per bank(licentie) gedekt zijn. Dan ben ik nog niets begonnen over inflatie.(verwachting ±2,4% in 2025)

Neem dan nog mee de verlaging van de vrijstelling box 3, het niet volledig aan inflatie aanpassen van de schalen in box1, het niet meer aftrekbaar zijn van studiekosten, het de facto einde van groen sparen en beleggen.
De opgaaf werkelijk rendement zou box 3 wel iets kunnen verzachten, benieuwd hoe dit uit gaat pakken.

Het waarom heb ik verder geen mening over het waarom, maar het wordt wel lastig om nog iets leuks bij te verdienen als gemiddelde belegger, laat staan iets als FIRE in NL.
pi_218821125
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 september 2025 09:42 schreef escortmk2 het volgende:
Ik was net even bezig met mijn administratie en de 4 Collin projecten die nu afgelost hadden moeten zijn.

Die zijn voor Collin best interessant om gewoon door te laten lopen.
Voor de fietsenmaker, die ik had meegenomen voor 500 euro, is nu de volgende betaling ontvangen:

1,55 rente betaald
0,23 aan kosten
1,32 uitgekeerd

Zonder aflossing zijn die Collin-kosten procentueel wel erg hoog en volgens mij is er voor Collin ook geen enkele noodzaak om op aflossing aan te dringen.
Nog afgezien van de doorlopende kosten die ccf gewoon in rekening blijft brengen rechtreeks aan geldnemer (o.a. 0.07%/mnd administratievergoeding) https://www.collincrowdfund.nl/tarieven-lenen-overzicht/

[ Bericht 1% gewijzigd door tnhb op 20-09-2025 12:45:33 ]
pi_218821253
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 september 2025 12:15 schreef InVestEerder het volgende:
CRE is niet echt dood, maar allesbehalve springlevend. Het is nooit een erg transparante club geweest en ik hoopte dat dit wat zou veranderen toen ze Europese vergunning kregen. Maar het formeel losknippen van eigenaar Harth**rn heeft eigenlijk geen verbetering gebracht. Ik had gehoopt dat ze op volle kracht zouden gaan inzetten op binnenhalen van nieuwe projecten bij nieuwe klanten. Maar dat lijkt niet erg te lukken; veel projecten zijn toch weer gelieerd aan zakenrelaties van Harth**rn.(Putte, hotels e.d. in Amsterdam, hotels in Duitsland)

In tegenstelling tot CCF heeft CRE maar een heel beperkt aantal projecten gefund. Om die reden moet het toch goed mogelijk zijn om bovenop de afwikkeling van de diverse projecten te zitten. Maar ik vind de updates altijd erg vrijblijvend en zelden vernemen wij een concreet plan van aanpak. Exponent daarvan is natuurlijk Garageboxen Erfurt.
Maar, zoals al vaker gezegd, over het algemeen lopen de betalingen wel netjes door bij CRE. Ik zag overigens wel dat de maandtermijn van H*mburg R*hlstedt momenteel nog niet binnen is.
Van de 12 projecten die ik er nog heb lopen (m'n laatste project was nov 2023) zitten er inmiddels 9 in "resevertijd". Meer dan de helft daarvan al langere tijd (>6 mnd), maar de overgrote meerderheid bijft wel gewoon de rente betalen. Het blijft wel een beetje een bijzondere gang van zaken.
Overigens genoemde termijn van R-H heb ik volgens mij wel regulier ontvangen maar is niet verwerkt in de info op de site
pi_218821254
quote:
Laatste betaling ontvangen op 12-sep ...
pi_218821295
Ach ja, CRE. Van de 10 projecten waar ik aan meegedaan heb zijn er maar 2 op tijd afgelost, de rest allemaal met grote vertraging. Ik wacht nog op aflossing van Universiteitsgebouw Bochum I.
SPOILER
Het derde kwartaal is bijna om en zoals verwacht geen aflossing. En uiteraard geen boeterente. Je kunt er om lachen of huilen of gewoon niet meer bij deze club investeren. Dat had ik mezelf ook beloofd, maar toen kwamen ze met die jubileumsbonus...
pi_218822189
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2025 16:50 schreef KrekelJapie het volgende:

Omdat u eerder heeft geïnvesteerd in vastgoedprojecten via Geldvoorelkaar.nl, brengen wij u graag als eerste op de hoogte van een nieuwe kans: StoreBox Breda en Drop & Clean Breda.

Zekerheden: 1e recht van hypotheek, meerdere zakelijke en persoonlijke borgstellingen, pandrecht op huurpenningen en bedrijfsinventaris, depotregeling en non-onttrekkingsverklaring
https://www.fundainbusine(...)43737807-dijklaan-9/

pandje
pi_218822319
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2025 16:50 schreef KrekelJapie het volgende:

ff op de site van StoreBox gekeken naar de beschikbaarheid op div locaties. Op sommige locaties nog veel te huur zeker in vergelijking met verhuurd en totaal.
pi_218824341
quote:
12s.gif Op zaterdag 20 september 2025 14:27 schreef peterc het volgende:

[..]
ff op de site van StoreBox gekeken naar de beschikbaarheid op div locaties. Op sommige locaties nog veel te huur zeker in vergelijking met verhuurd en totaal.
En duur vanwege locatie. In Delft zitten ze ook in het centrum maar zijn 1.5x zo duur als Shurgard in Delft-Zuid. Ik kan me voorstellen dat voor veel mensen de plek niet zo heel belangrijk is.
pi_218825140
quote:
14s.gif Op zaterdag 20 september 2025 16:41 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
En duur vanwege locatie. In Delft zitten ze ook in het centrum maar zijn 1.5x zo duur als Shurgard in Delft-Zuid. Ik kan me voorstellen dat voor veel mensen de plek niet zo heel belangrijk is.
Nou ja, aangezien veel nieuwbouwappartementen zonder berging worden opgeleverd, is dat een beetje de doelgroep waar ze zich op richten. Het is dan wel handig dat je voor je ladder in de buurt zit, dat is wat anders dan de jaarlijkse kerstspullen.
Friedman on Donahue
pi_218825714
Via funda levert meer op dan een executie verkoop dus dat kan een keuze zijn
pi_218830299
quote:
quote:
Parkeren
In de omgeving zijn er voldoende gratis parkeer mogelijkheden
Niet op zaterdag als het markt is 🙂
En de gemeente is bezig om daar betaald parkeren in te voeren!
pi_218831397
quote:
CRE is niet echt dood, maar allesbehalve springlevend.........
Voor een bijna overleden platform doen ze het anders nog best aardig.
Verrassende uitslagen in de lijst.

Platform: Volume H1 2025
Mogelijk 270.000.000
Collin Crowdfund 207.900.000
NLInvesteert 74.300.000
Crowdrealestate 62.700.000
Waardevoorjegeld 27.200.000
Sameningeld 22.400.000
Geldvoorelkaar 20.000.000
KOM group 13.900.000
Lendahand 13.400.000
Zonhub 11.600.000*
DuurzaamInvesteren 11.000.000
Invesdor (Oneplanetcrowd) 10.500.000
Eyevestor 10.400.000
ZIB Investments 10.300.000
Crowdaboutnow 7.500.000
Horeca Crowdfunding 5.695.000
Seedblink (Symbid) 1.400.000

Totaal: 780.195.000
Pecunia non olet
pi_218832771
Onze vrienden van Teds zijn ook in het nieuws:
Sanne en Michiel mikken op 17 miljoen omzet met all day brunchrestaurant Teds: ‘Hoe groter, hoe makkelijker’

Staat helaas niks in over hoe ze nu de financiering hebben lopen
pi_218839872
quote:
0s.gif Op zondag 21 september 2025 13:49 schreef Tjalala het volgende:
Onze vrienden van Teds zijn ook in het nieuws:
Sanne en Michiel mikken op 17 miljoen omzet met all day brunchrestaurant Teds: ‘Hoe groter, hoe makkelijker’

Staat helaas niks in over hoe ze nu de financiering hebben lopen
Hoe groter, hoe makkelijker geldt waarschijnlijk ook voor (banciare) financieringen. Ik ken een franchise organisatie die we eerst bij HCN zagen, maar die nu standaard bij ABNAMRO zitten.
pi_218842003
Zes punten voor het verbeteren van crowdfundingplatformen
22 september 2025
Redactie FM

De omgeving is niet betrouwbaar genoeg voor beleggers en ondernemers.
De AFM heeft een stappenplan naar negentien crowdfundingplatformen gestuurd. Het stappenplan bestaat uit zes onderdelen waaronder informatieverstrekking, de toelatingskennistest en de beheersing van ICT-risico’s.

De zes onderdelen zijn slechts een greep uit de doorlopende eisen die gelden voor crowdfundingplatformen. Per onderdeel staat een aantal actiepunten met handvatten waarmee elk crowdfundingplatform stap voor stap de bedrijfsvoering en dienstverlening tegen het licht kan houden.

Overigens is de AFM tevreden over de voortgang die crowdfundingplatformen boeken in het structureel voldoen aan de Europese Crowdfunding Verordening. Er zijn echter nog een aantal onderwerpen die de aandacht vragen om een betrouwbare omgeving te bieden die beleggers en ondernemers bij elkaar brengen.

Met het stappenplan kan elk platform zelf beoordelen of en waar verbetering nodig is en hoe deze verbeteringen door te voeren, stelt de AFM. De waakhond zegt dat het volgen van dit stappenplan bijdraagt aan de professionalisering van een crowdfundingsector

Zes verplichtingn waarop crowdfundingplatformen aan moeten werken
Informatieverstrekking
Toelatingskennistest
Verliessimulatie
Belangenconflictenbeleid
Bedrijfscontinuïteitsplan
Beheersen van ICT-risico’s
pi_218842845
Er is nog wel wat werk te verrichten.
Het 24e project en nog steeds kennen ze de cliënt niet voldoende. :N

SPOILER
Pecunia non olet
pi_218842875
Ccf
Vervroegde
Aflossing mrk medical 42041.
pi_218843199
Aankoop Australisch vliegtuig voor revisie en verkoop
https://waardevoorjegeld.(...)ine-fleet-support-bv

Geen hypotheek mogelijk omdat dit vliegtuig niet in het Nederlandse luchtvaartuigenregister worden geregistreerd
pi_218843715
CCF Onderpand verloren gegaan door brand en onzeker of dat wel verzekerd is...

quote:
Beste investeerder,

In september 2024 heeft u geïnvesteerd in Stichting Healing Eden met leningnummer 00049318.

Helaas is het verhypothekeerde onroerend goed afgelopen weekend afgebrand waardoor de exploitatie van de onderneming stilligt. De ondernemer vertelde ons dat waarschijnlijk de brand is ontstaan vanwege een elektrische kortsluiting met een scooter. De vraag is nu uiteraard: hoe verder?

Deze vraag is extra relevant omdat de ondernemer ons heeft aangegeven dat het onzeker is of onroerend goed voor dit ongeval is verzekerd waardoor een uitkering vanuit de verzekering vooralsnog onduidelijk is. Herbouw lijkt dus vooralsnog niet mogelijk te zijn.

Komende periode zullen verder overleggen met de ondernemer over het vervolg. Zodra hierover meer bekend is zullen wij u wederom informeren.

Daarnaast zullen wij de betaaltermijn van september pas aan u doorbetalen op het moment dat wij deze hebben ontvangen.

Voor een overzicht van de verstrekte zekerheden en voorwaarden verwijzen wij u naar de pitch.

Wij vertrouwen erop u hiermede naar behoren te hebben geïnformeerd.
Zie ook het bericht en foto op hun website
quote:
pi_218843782
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2025 15:22 schreef probablyunsure het volgende:
[..]
[..]

Ik zit hier ook in. Het zou ontstaan zijn door een batterij dus. Hoezo niet verzekerd? Wat de ondernemer hier bedoelt neem ik aan is dat hij geen opstalverzekering heeft afgesloten of vergeten is zijn premie te betalen?

We hebben het hier eerder over gehad een tijd terug. Controleert CCF wel of er opstalverzekeringen worden afgesloten en vernieuwd? En zo nee, waarom eigenlijk niet? Er staan namelijk wel tonnen of miljoenen van investeerders op het spel voor elk pand.

Ik was recent al aan het overwegen of crowdfunding nog wel voor mij was aangezien mijn netto rendement door alle voorzieningen echt behoorlijk droevig is (laat staan als we in een flinke recessie komen) en de belasting+inflatiedruk alleen maar toeneemt, maar als we al niet eens uit kunnen gaan van een normale opstalverzekering op onze onderpanden, dan wordt het beeld wel heel duidelijk voor mij...
pi_218843963
Vastgoedproject Altea La Nucia Spanje

Bedrag: ¤ 800.000
Rente: 10%
Looptijd: 15 maanden
Zekerheden: 1e recht van hypotheek, persoonlijke borgstelling en een bouw- en rentedepot
LTV: 48%

Linkje: https://e.geldvoorelkaar.(...)DkvlGqOrnJvQxV8K24uM

Ik zou verwachten dat 1e hypotheek 2e in rang is, maar zie dat niet zo snel terug.
pi_218844039
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2025 15:34 schreef ShowMeTheMoney het volgende:

[..]
Ik zit hier ook in. Het zou ontstaan zijn door een batterij dus. Hoezo niet verzekerd? Wat de ondernemer hier bedoelt neem ik aan is dat hij geen opstalverzekering heeft afgesloten of vergeten is zijn premie te betalen?

We hebben het hier eerder over gehad een tijd terug. Controleert CCF wel of er opstalverzekeringen worden afgesloten en vernieuwd? En zo nee, waarom eigenlijk niet? Er staan namelijk wel tonnen of miljoenen van investeerders op het spel voor elk pand.

Zoals ik het lees, was er wel een opstalverzekering maar is er misschien een mate van eigen schuld/nalatigheid waardoor de verzekering de claim kan weigeren.

En natuurlijk is het weer zo'n r*k project waar nauwelijks op is afgelost ;(
Pecunia non olet
pi_218844068
quote:
Ik zit hier ook in. Het zou ontstaan zijn door een batterij dus. Hoezo niet verzekerd?
Ik weet van onze lokale daklozenopvang dat ze door de brandweer zijn verordenneerd om de scootmobielen buiten op te laden, wat voorheen binnen in de hal gebeurde. Wellicht iets soortgelijks waardoor de verzekeraar niet dekt.
Friedman on Donahue
pi_218844502
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2025 16:13 schreef obligataire het volgende:

[..]
Zoals ik het lees, was er wel een opstalverzekering maar is er misschien een mate van eigen schuld/nalatigheid waardoor de verzekering de claim kan weigeren.

En natuurlijk is het weer zo'n r*k project waar nauwelijks op is afgelost ;(
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2025 16:17 schreef nostra het volgende:

[..]
Ik weet van onze lokale daklozenopvang dat ze door de brandweer zijn verordenneerd om de scootmobielen buiten op te laden, wat voorheen binnen in de hal gebeurde. Wellicht iets soortgelijks waardoor de verzekeraar niet dekt.
Ik gok persoonlijk dat de verzekering niet zo blij is dat de hele tent is afgebrand vanwege een hennepkwekerij.
Toch wel vreemd dat deze onderneemster dat detail net weglaat bij haar verhaal aan CCF

SPOILER
pi_218844547
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2025 17:23 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
[..]
Ik gok persoonlijk dat de verzekering niet zo blij is dat de hele tent is afgebrand vanwege een hennepkwekerij.
Toch wel vreemd dat deze onderneemster dat detail net weglaat bij haar verhaal aan CCF

SPOILER
Brand is ook op zolder ontstaan. Dat daar een scooter stond lijkt ook niet aannemelijk (accu zou nog kunnen).
quote:
Volgens de eerste melding bij de brandweer is de brand ontstaan in het dak, vrij snel na die eerste melding schaalde de brandweer op naar grote brand.
Bekijk deze YouTube-video
pi_218844609
quote:
1s.gif Op maandag 22 september 2025 17:32 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Brand is ook op zolder ontstaan. Dat daar een scooter stond lijkt ook niet aannemelijk (accu zou nog kunnen).
[..]
Bekijk deze YouTube-video
Of een scooter voor na de oogst. Veel dealers rijden op die dingen rond om snel weg te kunnen komen bij onverwachte problemen.

Maar zonder gekheid lijkt het er inderdaad op dat de investeerders hun geld is gebruikt om in planten te investeren en dan niet het soort planten waar men vooraf vanuit ging.

En ik blijf het vreemd vinden dat CCF 2 weken na de brand zo'n bericht verzend waaruit blijkt dat ze totaal niet op de hoogte zijn van de omstandigheden van de brand.

Ik zit niet in het project en het was 2 minuten zoekwerk voor mij om wel hiervan op de hoogte te komen.
pi_218844653
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2025 17:03 schreef Aalsmeer15 het volgende:

[..]
Ik heb nog 1 project lopen bij DI. Loopt tot op heden goed.
pi_218844668
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2025 17:51 schreef Erinco71 het volgende:

[..]
Ik heb nog 1 project lopen bij DI. Loopt tot op heden goed
Je kan niet altijd zes gooien, maar je kan ook niet nooit zes gooien.
Friedman on Donahue
pi_218844673
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2025 17:23 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
[..]

SPOILER
Dat de ondernemer niet net de billen bloot gaat over een eventueel vermoeden van een hennep kwekerij is natuurlijk logisch. Die probeert natuurlijk te redden wat er te redden valt. Het is zelfs een beetje naïef om wel te denken dat ze hierover de vlag uithangt. Voor haar en ook voor ons beter dat er geen bewijs komt voor een eventuele kwekerij.
pi_218844686
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2025 17:54 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Dat de ondernemer niet net de billen bloot gaat over een eventueel vermoeden van een hennep kwekerij is natuurlijk logisch. Die probeert natuurlijk te redden wat er te redden valt.
Joh. Je las die zin niet als ironisch? :P
pi_218845181
Onderneemster zal CCF echt wel ingelicht hebben over in ieder geval de vermoedens van brandweer en verzekering natuurlijk, CCF accepteert echt niet zomaar een verhaal dat de verzekering mogelijk niet uitkeert. Maar omdat het allemaal nog onbewezen is, is het logisch dat het geen meerwaarde heeft om op dit moment de investeerders met vage vermoedens lastig te vallen...

Wel weer een slecht verhaal voor degenen die hier in zitten, is ook geen promotie voor crowdfunding.
pi_218845185
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2025 16:04 schreef KrekelJapie het volgende:
Vastgoedproject Altea La Nucia Spanje

Bedrag: ¤ 800.000
Rente: 10%
Looptijd: 15 maanden
Zekerheden: 1e recht van hypotheek, persoonlijke borgstelling en een bouw- en rentedepot
LTV: 48%

Linkje: https://e.geldvoorelkaar.(...)DkvlGqOrnJvQxV8K24uM

Ik zou verwachten dat 1e hypotheek 2e in rang is, maar zie dat niet zo snel terug.
Normaal loop je bij 10% veel risico bij GVE. Zijn er forumleden die hier instappen?

[ Bericht 0% gewijzigd door Fredericm op 22-09-2025 19:22:27 ]
pi_218845201
Nw SIG van Ilyas Schiekade 492 LIVE 24 sept. 16.30 uur

https://www.funda.nl/deta(...)iekade-492/43003493/
pi_218846453
Het is wel héél veel Ilyas. Houden jullie daar wel of geen rekening mee? Je zou kunnen kijken sec naar het onderpand.
Maar feitelijk ligt er ook nog wel een concentratie risico als je veel investeert in 1 leningnemer. ..
pi_218846577
Over brand en verzekeringen gesproken: ik zou het ook niet verkeerd vinden om iets te vernemen omtrent Yo**Yo Arnhem. Het is complex dat weet ik daar maar nieuws is welkom.
Pecunia non olet
pi_218846625
quote:

[..]

In ideale wereld wel, maar gebeurt nooit.
Bij bank die hypotheek verstrekt controleren ook niet. Echter sluiten die weer secundaire verzekering af voor als hypotheekgever niet verzekerd blijkt te zijn.
Dat risico wordt bij crowdfunding niet afgedekt, terwijl ze dat ook zouden kunnen. Zou alleen wel ten koste rendement gaan. Zelf voorstander.
Al weet ik weer niet of in criminele activiteiten gevallen zoals deze die secundaire verzekering soelaas zou bieden...
pi_218846943
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2025 17:54 schreef nostra het volgende:

[..]
Je kan niet altijd zes gooien, maar je kan ook niet nooit zes gooien.
En een kapotte klok staat ook 2x per dag goed O-)
Pecunia non olet
pi_218847491
In plaats van het sparen van geld ben ik maar overgestapt op het sparen van achterstanden bij Collin. Vandaag kreeg ik te horen dat project Rosmolenstraat niet tijdig wordt afgelost, donderdag meldden ze dat over Diken, en daags ervoor over Artem Tolmachev en 4PM real estate. Ik kan er bijna in grossieren.

Veelvuldig komt als reden een niet tijdige herfinanciering naar voren. Niet tijdig betekent te laat. Te laat begonnen, of te laat klaar....maar hoe dan ook te laat. Gelukkig eindigen ze niet allemaal in voorzieningen/afboekingen/defaults, hoewel die ook in aantal en omvang toenemen.

Het rommelt niet alleen aan de inkomstenkant. Ook het op Prinsjesdag gelanceerde plan om het fictieve rendement van 5,88% te verhogen naar 7,78% ten einde de rekening van box 3 te financieren maakt dat het zelfs met een rentevergoeding op een lening van 8% al enige tijd financieel onaantrekkelijk is om nu nog gelden in te leggen bij een crowdfundplatform. Immers, je trekt nog 3 maanden rente, en wordt op 1 januari aangeslagen voor een rendement over een vol jaar (uiteraard...tegenbewijsregeling...succes ;)

De euforie in huize V is fors getemperd deze maand....
pi_218847808
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2025 21:05 schreef Jaco078 het volgende:
Het is wel héél veel Ilyas. Houden jullie daar wel of geen rekening mee? Je zou kunnen kijken sec naar het onderpand.
Maar feitelijk ligt er ook nog wel een concentratie risico als je veel investeert in 1 leningnemer. ..
Ik houd er enigszins rekening mee. Ik kijk in 1e instantie sec naar het project (pand, locatie, looptijd, doel, % evt werkzhdn , etc) Ik heb ook best wel veel Ilyas, inmiddels ook veel afgelost maar ook nog een proj of 12 lopen. Nog nooit gedoe geweest.
Ilyas is mooi op- en in de goede tijd begonnen met zijn OG. Veel van zijn OG zal dermate in waarde gestegen zijn dat goedkopere herfinanciering al dan niet in een (meer panden) mandje voldoende huurcash ¤ brengt om niet in de problemen te komen. Ilays neem ik normaal wel mee met spreiding over de verschillende projecten. In worst case staan de hypo's er, is en blijft woningnood voorlopig en de prijzen zullen altijd nog wel wat % per jaar stijgen. Als Ilyas maar de cashflow op orde houdt. En daar lijkt hij slim genoeg voor.

[ Bericht 2% gewijzigd door peterc op 23-09-2025 14:09:55 ]
pi_218849335
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2025 15:22 schreef probablyunsure het volgende:
[..]
[..]

In deze zit ik helaas ook.

Net eens even naar gekeken en een bierviltjes berekening op los gelaten. Er is op dit moment aan aflossing en rente ongeveer 8% van de investering terug. Mijn hele globale inschatting is dat daar ooit nog een procentje of 17 bij gaat komen* zodat ik verwacht om 75% van mijn inleg te moeten afschrijven. Als een eventuele verzekeraar nog gaat uitkeren dan kan er natuurlijk een heel ander plaatje uitkomen maar die kans is helaas niet erg groot.

Ook hier zal het wel weer een lange adem worden om de om die laatste 17% binnen te krijgen.

We wachten af.

* Stuk bouwgrond en een stuk landbouwgrond -/- kosten van sloop en vermoedelijke kosten schoonmaken grond (asbest?) en schoongrond verklaring voor je weer zou mogen bouwen.
pi_218849513
quote:
14s.gif Op dinsdag 23 september 2025 10:21 schreef Horsemen het volgende:

[..]
In deze zit ik helaas ook.

Net eens even naar gekeken en een bierviltjes berekening op los gelaten. Er is op dit moment aan aflossing en rente ongeveer 8% van de investering terug. Mijn hele globale inschatting is dat daar ooit nog een procentje of 17 bij gaat komen* zodat ik verwacht om 75% van mijn inleg te moeten afschrijven. Als een eventuele verzekeraar nog gaat uitkeren dan kan er natuurlijk een heel ander plaatje uitkomen maar die kans is helaas niet erg groot.

Ook hier zal het wel weer een lange adem worden om de om die laatste 17% binnen te krijgen.

We wachten af.

* Stuk bouwgrond en een stuk landbouwgrond -/- kosten van sloop en vermoedelijke kosten schoonmaken grond (asbest?) en schoongrond verklaring voor je weer zou mogen bouwen.
Ik zit er ook behoorlijk in. Hopelijk stonden er op zolder niet al te veel plantjes. Dan zal er geen uitgebreid onderzoek plaats vinden en wordt het misschien afgedaan met een 5 plantjes voor eigen gebruik situatie. Afijn we gaan het wel zien. Misschien gaat de spirituele gemeenschap wel de handjes uit de mouwen steken en bouwen ze de boel eigenhandig weer op. Maar hobbelig en onzeker gaat dit traject zeker worden.

[ Bericht 25% gewijzigd door NaRegenDeZon op 23-09-2025 11:04:02 ]
pi_218849672
Voor de liefhebber update van en een linkje naar het nieuwe project van Fountain Fuel.

quote:
Hierbij ontvang u een update over: Fountain Fuel

Fountain Fuel

Investeerdersupdate: Voortgang Fountain Fuel en een nieuwe kans voor u

Beste investeerder,

Namens Fountain Fuel delen wij graag een update over de voortgang van het bedrijf sinds de financieringsronde in april 2023. Daarnaast nodigt Fountain Fuel u uit om deel te nemen aan de komende campagne op Invesdor, nog vóór deze voor het brede publiek opent.

In de eerste ronde haalde Fountain Fuel B.V. ¤1,2 miljoen op via een 3-jarig bullet bond tegen 7,2%. Deze campagne ging erg snel en was binnen 24 uur volledig volgeschreven. In oktober 2024 werd circa ¤700.000 vervroegd afgelost (inclusief één extra jaar rente), doordat de subsidie vervroegd uitbetaald is.

Hierbij een overzicht van de ontwikkelingen van de afgelopen 1,5 jaar:

1) Amersfoort-station: volledig operationeel sinds september 2023, met een marktleidende beschikbaarheid van meer dan 98%.

2) Uitbreiding: nieuwe stations in Nijmegen en Rotterdam in aanbouw, vergunningen zijn rond, beide naar verwachting operationeel in Q4 2025. Daarnaast zijn er acht extra locaties in de vergunningsfase.

3) Sterke afnamecontracten: gesteund door meer dan ¤23,2 miljoen aan subsidies zijn waterstofvoertuigen aangeschaft. Hierdoor is al bijna 100.000 kg waterstof per jaar contractueel vastgelegd via take-or-pay-overeenkomsten, met een totale verwachte afname van meer dan 1.000.000 kg per jaar.

4) Sterke aandeelhouderssteun: ¤3,463 miljoen aan nieuw eigen vermogen opgehaald via converteerbare leningen op HoldCo-niveau, volledig volgeschreven door bestaande aandeelhouders.

Vooruitblik:

Fountain Fuel blijft opschalen. De nieuwe financieringsronde van Fountain Fuel Amersfoort B.V. wordt ingezet voor uitbreiding van de waterstofcapaciteit en de implementatie van 700-bar heavy-duty technologie op het station in Amersfoort. De volledige opbrengst wordt direct in deze upgrade geïnvesteerd.

Exclusieve vroege toegang – tot morgen 10:00 CET

Als eerdere investeerder heeft u exclusieve vroege toegang tot deze financieringsronde, nog vóór de publieke opening. Let op: de vorige ronde van Fountain Fuel was binnen 24 uur volledig volgeschreven. Vroeg instappen vergroot de zekerheid van deelname aan dit volgende hoofdstuk.

U kunt direct investeren via de volgende link: https://bit.ly/nlfountainfuelupdate
pi_218849805
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 augustus 2025 00:38 schreef Jaco078 het volgende:
@JP01, wellicht een beetje offtopic (neem me niet kwalijk in dat geval, anders maar even PM), maar bij welke private equity-club/fondsen zit je?
Ik heb weleens naar Capler gekeken, maar vond daar de kosten relatief hoog.
Trade Republic heeft vandaag Private Markets geïntroduceerd waar je voor de reguliere ¤ 1 fee in kan stappen in Apollo of EQT fondsen.

NB1: Apollo en EQT zijn zelf beursgenoteerd, maar dan investeer je in de fondsbeheerder (ofwel de (performance) fees van AUM) - niet in de PE-beleggingen zelf

NB2: zie mijn ondertitel: ask why (de zeer treffend-cynische reclameslogan van Enron). PE ligt onder druk en grote jongens willen graag een exit in underperforming fondsen. Retail investors zijn een prachtige uitweg daarvoor.

NB3: Private equity, en Apollo in het kwadraat, zijn de grootste boeven op de financiële markten. Eén ding telt: hun eigen performance, wie ze daarvoor moeten naaien is ze irrelevant.

NB4: kostenstructuur onduidelijk

NB5: een voordeel is dat je niet zoals gebruikelijk (en ook bij Capler) aan een lock-up vastzit, maar maandelijks tegen de NAV kan uitstappen. Nadeel: dan moet er wel vraag zijn, er is geen liquidity provider.

Niettemin: als je een klein deeltje wil proberen, dan is het het proberen waard.
Friedman on Donahue
pi_218849813
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 10:57 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Ik zit er ook behoorlijk in. Hopelijk stonden er op zolder niet al te veel plantjes. Dan zal er geen uitgebreid onderzoek plaats vinden en wordt het misschien afgedaan met een 5 plantjes voor eigen gebruik situatie. Afijn we gaan het wel zien. Misschien gaat de spirituele gemeenschap wel de handjes uit de mouwen steken en bouwen ze de boel eigenhandig weer op. Maar hobbelig en onzeker gaat dit traject zeker worden.

Als ze geluk hebben is er zoveel afgefikt dat de politie er in elk geval geen zaak meer van kan maken. De verzekering is sowieso een ander verhaal, maar die zullen toch met sterke argumenten moeten komen waarom ze denken dat de eigenaar ernstig nalatig/onzorgvuldig is geweest. Het enkele feit dat ze groeilampen gebruikten lijkt mij onvoldoende eerlijk gezegd. Het kan ook zomaar een combinatie van het hoge elektriciteitsverbruik en slechte verbindingen in de elektrische installatie zijn geweest waardoor de brand is ontstaan, maar dat is de eigenaar niet te verwijten. Maar goed, als de verzekering vervelend blijft doen kan het zomaar jaren duren met rechtszaken en alles.
pi_218849874
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2025 21:19 schreef obligataire het volgende:
Over brand en verzekeringen gesproken: ik zou het ook niet verkeerd vinden om iets te vernemen omtrent Yo**Yo Arnhem. Het is complex dat weet ik daar maar nieuws is welkom.
Ik heb hier ongeveer een maand geleden een update over gevraagd en ook snel gekregen:

SPOILER
Ik verwacht hier dus binnenkort wel weer een update over.
pi_218850196
Pecunia non olet
pi_218850285
quote:
Die zag ik niet meer gebeuren
pi_218851154
Vandaag de laatste termijn ontvangen van HCN project Restaurant Sauvignon Huizen, wat volgens mij al vrij snel omgedoopt werd tot Restaurant La Maison. Een fijn probleemloos project, altijd netjes op tijd, alleen 2 maanden Corona vertraging. *O*
pi_218851156
quote:
1s.gif Op maandag 22 september 2025 19:09 schreef Fredericm het volgende:

[..]
Normaal loop je bij 10% veel risico bij GVE. Zijn er forumleden die hier instappen?
Een basis inlegje durf ik wel. Via linkedin zie je een filmpje met een grote diepe kuil waar men beton ah storten in voor de kelderetage. Men is dus a d gang. Weet niet of project 1 hypo voorrang heeft tov dit project.
pi_218851243
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 14:12 schreef Soulfreak het volgende:
Vandaag de laatste termijn ontvangen van HCN project Restaurant Sauvignon Huizen, wat volgens mij al vrij snel omgedoopt werd tot Restaurant La Maison. Een fijn probleemloos project, altijd netjes op tijd, alleen 2 maanden Corona vertraging. *O*
Wat grappig, wist niet dat dit via crowdfunding is opgezet. Ben er een paar keer geweest en zit in het weekend altijd vol. Door de weeks volgens mij ook wel gevuld en dat terwijl ik er van tevoren op die plek wat minder vertrouwen in had. De restaurant die er daarvoor zaten gingen allemaal failliet
pi_218851854
CCF 45958 Marc... Beheer BV / na wat gedoe de laatste maanden nu geen gedoe meer ... vandaag vervroegd afgelost. Binnen = binnen
pi_218851938
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2025 22:56 schreef ovdm het volgende:
In plaats van het sparen van geld ben ik maar overgestapt op het sparen van achterstanden bij Collin. Vandaag kreeg ik te horen dat project Rosmolenstraat niet tijdig wordt afgelost, donderdag meldden ze dat over Diken, en daags ervoor over Artem Tolmachev en 4PM real estate. Ik kan er bijna in grossieren.

Veelvuldig komt als reden een niet tijdige herfinanciering naar voren. Niet tijdig betekent te laat. Te laat begonnen, of te laat klaar....maar hoe dan ook te laat. Gelukkig eindigen ze niet allemaal in voorzieningen/afboekingen/defaults, hoewel die ook in aantal en omvang toenemen.

Het rommelt niet alleen aan de inkomstenkant. Ook het op Prinsjesdag gelanceerde plan om het fictieve rendement van 5,88% te verhogen naar 7,78% ten einde de rekening van box 3 te financieren maakt dat het zelfs met een rentevergoeding op een lening van 8% al enige tijd financieel onaantrekkelijk is om nu nog gelden in te leggen bij een crowdfundplatform. Immers, je trekt nog 3 maanden rente, en wordt op 1 januari aangeslagen voor een rendement over een vol jaar (uiteraard...tegenbewijsregeling...succes ;)

De euforie in huize V is fors getemperd deze maand....
Ja eens, het kan voor mij niet meer uit. Het regent hier voorzieningen bij CCF. Huidige momentopname van mijn twee accounts bij CCF: 2,93% en 4,11% netto rendement. Voorzieningen zullen hier en daar wegvallen, maar er zullen ook meer projecten affikken. En deze statistieken zijn in een goede economie, wat natuurlijk kan omslaan. Ik denk dat ik blij mag zijn met uiteindelijk 4% netto rendement.

Bij GVE heb ik gek genoeg 0 problemen op nu 19 lopende projecten en 7,28% netto rendement. Maar goed als ik 1 flinke default heb daar, dan keldert het rendement naar net zoiets als CCF.

Neem dan een belastingdruk van zeker 36% op je daadwerkelijk netto rendement van 4%, dan houd je nog 2,5% over. Dat moet dan de inflatie dekken, maar toename van vermogen zit er niet in. En je geld staat jaren muurvast. En ondertussen zit je elke dag forum posts te tikken, WOZ waardes te checken en pitches te lezen |:(

Neem dan een alternatieve en compleet passieve belegging, bv de NL staatsobligatie van 3,75% rente @ 106%. Volgens mijn berekening is het netto rendemement daar 3,75 / 1,06 * 0,64 = 2,26% na belastingen met ook nog een kans op koersstijging en zeer laag risico. Geld in principe altijd opneembaar ook.

Anyway, ik was al in box3 winterslaap, maar ik ga niet meer opstarten in jan. Het is gewoon zonde van mijn tijd.

[ Bericht 1% gewijzigd door ShowMeTheMoney op 23-09-2025 16:09:22 ]
pi_218852086
Nagelmevrouw die een pandje koopt met hulp van Collin https://www.collincrowdfund.nl/my-way/ wil wel mee doen voor mijn basis bedrag. Linkje welkom.
pi_218852511
Linkje van de nageldame
SPOILER
pi_218852606
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 16:17 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Nagelmevrouw die een pandje koopt met hulp van Collin https://www.collincrowdfund.nl/my-way/ wil wel mee doen voor mijn basis bedrag. Linkje welkom.
Lees niet welk bedrag wordt afgelost door verkoop commerciële ruimte
quote:
Eén commerciële ruimte wordt door een derde gekocht.
pi_218852628
Nagelmevrouw

https://www.funda.nl/deta(...)=share-listing-modal

Levensverhaal: https://www.hoezoheino.nl(...)ruikt-als-motivatie/

[ Bericht 18% gewijzigd door KrekelJapie op 23-09-2025 19:30:05 ]
  dinsdag 23 september 2025 @ 18:09:17 #264
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_218852870
quote:
Creditsafe score 32

Dat is wel erg laag toch?
pi_218853401
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 17:40 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Lees niet welk bedrag wordt afgelost door verkoop commerciële ruimte
[..]

Ik denk dat het iets anders is maar het is wel erg verwarrend opgeschreven. Zij verkoop de commerciële ruimte helemaal niet want ze koop hem ook niet.

quote:
Het aan te kopen pand wordt bij aankoop direct gesplitst in twee commerciële ruimtes op de begane grond en één woning op de eerste etage. Eén commerciële ruimte wordt door een derde gekocht. Janieke koopt de bovenwoning en één commerciële ruimte.
Het onderpand bestaat voor ons dus uit de bovenwoning en één winkeldeel t.w.v. ¤390k op een lening van ¤420,- derhalve een ltv van 108.

Of heb ik het nu verkeerd?

Overigens overweeg ik hem wel voor mijn basisbedrag mee te nemen aangezien de toko wel goed lijkt te draaien.
pi_218853496
quote:
14s.gif Op dinsdag 23 september 2025 19:17 schreef Horsemen het volgende:
Het onderpand bestaat voor ons dus uit de bovenwoning en één winkeldeel t.w.v. ¤390k op een lening van ¤420,- derhalve een ltv van 108.

Klopt. Ze denken alleen dat de ltv lager is doordat het gesplitste pand meer waard is dan het niet-gesplitste pand.
pi_218853522
quote:

[..]
Ik denk dat het iets anders is maar het is wel erg verwarrend opgeschreven. Zij verkoop de commerciële ruimte helemaal niet want ze koop hem ook niet.
[..]

Overigens overweeg ik hem wel voor mijn basisbedrag mee te nemen aangezien de toko wel goed lijkt te draaien.
Denk inderdaad dat op basis van het funda bericht het pand gekocht is door een investeerder voor rond de 525k in december 2024. Deze verkoopt het nu in 3 eenheden waarvan de nagelmevrouw er twee koopt. Blijft vermoedelijk nog steeds een substantieel aantal m2 over voor de eenheden van de nagelmevrouw. Verkoper op Funda spreekt over in totaal 700m2.
pi_218853565
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 18:09 schreef leolinedance het volgende:

[..]
Creditsafe score 32

En vrij slechte zekerheden.
Vanwege de goede reputatie heb ik dit project wel overwogen, maar word dit mijn 1e APOC waar ik wel in kan investeren maar dat niet doe.
pi_218854011
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 18:09 schreef leolinedance het volgende:

[..]
Creditsafe score 32

quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 19:35 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Vanwege de goede reputatie heb ik dit project wel overwogen, maar word dit mijn 1e APOC waar ik wel in kan investeren maar dat niet doe.
De vorige twee hadden een score van 30 en dezelfde zekerheden toch? Of zie ik iets verkeerd?
AZ en AA|||
pi_218854407
quote:

[..]
[..]
Met dien verstande dat de twee samengevoegde delen samen nu ineens 490K waard zijn, dus een veel lagere LTV.
Ik weet niet wat de logica daarvan is maar misschien weet iemand dit.

Vaak levert juist splitsing toegevoegde waarde op.
Pecunia non olet
pi_218854427
Nog een dag voor de Spaanse appartementen bij SIG. Ik gok dat het wel door gaat. Ik ben benieuwd hoeveel last minuten instappers er nog komen.
pi_218854445
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 19:35 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Van de 31 projecten, 28 reeds netjes afgelost. Gezien de schaarste aan goede projecten momenteel toch maar weer meegenomen.
Pecunia non olet
  dinsdag 23 september 2025 @ 21:15:03 #273
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_218854488
APOC toch maar klein meegepakt. Heb nog voor een flink bedrag openstaan bij ze dus even rustig aan.
pi_218854688
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 20:58 schreef obligataire het volgende:

[..]
Met dien verstande dat de twee samengevoegde delen samen nu ineens 490K waard zijn, dus een veel lagere LTV.

Misschien is dit ook wel het geval.
We weten natuurlijk niet wat de commerciële ruimte die aan derde verkocht wordt op gaat leveren voor de verkoper.
pi_218854896
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 20:58 schreef obligataire het volgende:

[..]

Er wordt toch inderdaad juist gesplitst?
pi_218855245
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 16:00 schreef ShowMeTheMoney het volgende:

[..]
Ja eens, het kan voor mij niet meer uit. Het regent hier voorzieningen bij CCF. Huidige momentopname van mijn twee accounts bij CCF: 2,93% en 4,11% netto rendement. Voorzieningen zullen hier en daar wegvallen, maar er zullen ook meer projecten affikken. En deze statistieken zijn in een goede economie, wat natuurlijk kan omslaan. Ik denk dat ik blij mag zijn met uiteindelijk 4% netto rendement.

Bij GVE heb ik gek genoeg 0 problemen op nu 19 lopende projecten en 7,28% netto rendement. Maar goed als ik 1 flinke default heb daar, dan keldert het rendement naar net zoiets als CCF.

Neem dan een belastingdruk van zeker 36% op je daadwerkelijk netto rendement van 4%, dan houd je nog 2,5% over. Dat moet dan de inflatie dekken, maar toename van vermogen zit er niet in. En je geld staat jaren muurvast. En ondertussen zit je elke dag forum posts te tikken, WOZ waardes te checken en pitches te lezen |:(

Neem dan een alternatieve en compleet passieve belegging, bv de NL staatsobligatie van 3,75% rente @ 106%. Volgens mijn berekening is het netto rendemement daar 3,75 / 1,06 * 0,64 = 2,26% na belastingen met ook nog een kans op koersstijging en zeer laag risico. Geld in principe altijd opneembaar ook.

Anyway, ik was al in box3 winterslaap, maar ik ga niet meer opstarten in jan. Het is gewoon zonde van mijn tijd.
Dan doe je het nog "goed". Ik heb al tijden een negatief rendement bij Collin. Op dit moment staat de teller op -0,59%. Uiteraard stijgt dat als de nu gehanteerde voorziening niet leidt tot een afboeking, maar tot een aflossing. Maar vooralsnog is het diep triest...En al tijden, en het wordt alleen maar erger. Met mijn extra inleggen (op dit moment zo;n 150 projecten) krijg ik het rendement niet omhoog. Steeds weer komt er een default bij en zak ik weer naar (of onder) de nul....
pi_218855707
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 16:17 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Ik heb hem ook meegenomen.

Met dit project sluit ik, om de bekende belastingtechnische redenen, mijn investeringen voor dit jaar af. Het zal wel weer even afkicken zijn 😇.
pi_218855721
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 23:34 schreef ovdm het volgende:

[..]
Dan doe je het nog "goed". Ik heb al tijden een negatief rendement bij Collin. Op dit moment staat de teller op -0,59%. Uiteraard stijgt dat als de nu gehanteerde voorziening niet leidt tot een afboeking, maar tot een aflossing. Maar vooralsnog is het diep triest...En al tijden, en het wordt alleen maar erger. Met mijn extra inleggen (op dit moment zo;n 150 projecten) krijg ik het rendement niet omhoog. Steeds weer komt er een default bij en zak ik weer naar (of onder) de nul....
Dat is wel een hele trieste uitkomst inderdaad. Hopelijk herstelt het nog wat als er goede zekerheden waren.

Aan je spreiding ligt het dus niet.

Mijn eerste indruk is dat er met je afwegingen om projecten wel/niet mee te nemen iets drastisch moet veranderen. Probeer er de vinger op te leggen waar het mis gaat bij de fout lopende projecten en probeer die niet meer mee te nemen.
Het moet echt mogelijk zijn een net rendement te behalen, zeker met de info welke hier op het forum vaak boven komt drijven. Daarnaast kun je soms ook gewoon pech hebben, dat je achteraf bij een project wat fout loopt denk, ik zou hem als het een nieuwe project was weer mee nemen…

Heb je zelf er de vinger al op kunnen leggen waar het vaak mis gaat?
pi_218855826
Vraagje ivm box 3 tegenbewijsregeling.
Nemen jullie voorzieningen al op als verliespost of wacht je tot de formele afboeking?
pi_218855855
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 07:55 schreef Fredericm het volgende:
Nemen jullie voorzieningen al op als verliespost of wacht je tot de formele afboeking?
Ik heb nooit verliezen gehad, maar in zijn algemeenheid, ik gebruik altijd mijn excelsheet als basis voor de belastingaangiften. Ik kijk niet eens naar de jaaropgaven. In de excel kan ik per project iedere verfijning (lees: andere waardering) aanbrengen die ik zelf nodig vind.
Dat kan twee kanten op. Bij strakke zekerheden laat ik het gewoon op boekwaarde staan terwijl ik in andere gevallen soms sneller afwaardeer dan dat AFM schemaatje.

[ Bericht 2% gewijzigd door obligataire op 24-09-2025 08:20:34 ]
Pecunia non olet
pi_218855964
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 08:03 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ik heb nooit verliezen gehad, maar in zijn algemeenheid, ik gebruik altijd mijn excelsheet als basis voor de belastingaangiften. Ik kijk niet eens naar de jaaropgaven. In de excel kan ik per project iedere verfijning (lees: andere waardering) aanbrengen die ik zelf nodig vind.
Dat kan twee kanten op. Bij strakke zekerheden laat ik het gewoon op boekwaarde staan terwijl ik in andere gevallen soms sneller afwaardeer dan dat AFM schemaatje.
Bedankt voor je reactie
Wat bedoel je met AFM Schemaatje?
pi_218855965
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 08:35 schreef Fredericm het volgende:

[..]
Bedankt voor je reactie
Wat bedoel je met AFM Schemaatje?
Die automatische afwaardering na x-dagen.
Pecunia non olet
pi_218856334
quote:
Hier ook via het AFM-schemaatje
  woensdag 24 september 2025 @ 11:04:31 #284
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_218856996
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 17:22 schreef Jaco078 het volgende:
Linkje van de nageldame
SPOILER
Open & Vol.
pi_218857348
quote:

[..]
trieste constatering, maar ik verwacht dat hier ook wat posten inzitten zonder hypotheekrecht of niet? Platformen moeten in mijn optiek echt kwaliteit bewaken en veel vaker nee zeggen .
pi_218857707
Het ccf Fire experiment is weer laat met betalen
pi_218858339
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 12:31 schreef Boyette het volgende:
Het ccf Fire experiment is weer laat met betalen
De dag die je wist die zou komen ........ is toch flink voor gewaarschuwd hier.
Pecunia non olet
pi_218858404
Nog een dag die je wist die zou komen.....

Update 24-09-2025 M. van den Th**illart (box3) / Van den Thil***lart Hold*ing 43874
SPOILER
.

"niet langer uitgesloten', pff daar denk ik bij die flaporen al minstens 9 maanden aan.

SPOILER
.
Daar moet toch wel wat te halen zijn zou je zeggen, plankgas, dit heeft lang genoeg geduurd!

[ Bericht 7% gewijzigd door obligataire op 24-09-2025 13:39:40 ]
Pecunia non olet
pi_218858558
quote:

[..]
Jeetje, dit moet haast wel pure pech zijn, negatief rendement op 150 CCF projecten in de huidige marktsituatie... Ik denk dat je dat niet eens zou kunnen reproduceren als je je best doet om alleen de allerslechtste projecten mee te pakken.
pi_218858566
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 13:58 schreef ShowMeTheMoney het volgende:

[..]
Jeetje, dit moet haast wel pure pech zijn, negatief rendement op 150 CCF projecten in de huidige marktsituatie... Ik denk dat je dat niet eens zou kunnen reproduceren als je je best doet om alleen de allerslechtste projecten mee te pakken.
Dat zou je zeggen, maar misschien waren de bedragen ongelijk verdeeld.....
Pecunia non olet
pi_218858663
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 13:32 schreef obligataire het volgende:
Nog een dag die je wist die zou komen.....

Update 24-09-2025 M. van den Th**illart (box3) / Van den Thil***lart Hold*ing 43874
SPOILER
.

"niet langer uitgesloten', pff daar denk ik bij die flaporen al minstens 9 maanden aan.

SPOILER
.
Daar moet toch wel wat te halen zijn zou je zeggen, plankgas, dit heeft lang genoeg geduurd!
Hier de update van een vervolg project van dezelfde leningnemers: LT Bouwmanagement 46195:

SPOILER
Trouwens dit is weer zo'n zaak met 2 CCF leningen op 1 woning met een duidelijke rangorde, dus goed opletten hoe CCF dit afhandelt en dus niet de belangen van investeerders in lening 1 en lening 2 door elkaar haalt.

Lening 1: https://www.collincrowdfund.nl/lt-bouwmanagement/
Lening 2: https://www.collincrowdfund.nl/lt-bouwmanagement-2/

Het komt erop neer dat lening 1 grotendeels gedekt moet zijn bij een gedwongen verkoop, maar lening 2 vist waarschijnlijk geheel achter het net.
  woensdag 24 september 2025 @ 15:14:01 #292
233644 proxydude
Usenet Leegzuigen
pi_218859022
Kleine update bij max.

SPOILER
Verder ga ik maxcrowfund niet meer mailen ik beschouw die paar duizend als verloren. En met een beetje geluk krijg ik nog een paar 100 euro terug.. Ik zie het wel verschijnen in mijn mailbox of niet.
pi_218859124
quote:

[..]
Laatst deelde ik een lijstje met projecten die achterstallig waren, die later weer 'bijtrokken'.
Wil jij eens een lijst delen hier van jouw projecten? En dan uiteraard zonder bedragen hoor, maar puur de projectenlijst. Dan kunnen wij meekijken waarom wij eventueel níet een project mee zouden nemen. Niet uit kritiek, wel als serieus meedenken :-).
pi_218859161
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 13:24 schreef obligataire het volgende:

[..]
De dag die je wist die zou komen ........ is toch flink voor gewaarschuwd hier.
Men heeft ook nog eigen obligaties uitgegeven

Wat moet je daar dan van denken..

Maar goed dat onderpand zit volgens mij wel goed.. zit verder geen andere hypotheek op.. dus dit moet toch wel goed komen

SPOILER

[ Bericht 4% gewijzigd door Boyette op 24-09-2025 15:52:04 ]
pi_218859196
quote:
7s.gif Op dinsdag 23 september 2025 11:39 schreef nostra het volgende:

[..]
Trade Republic heeft vandaag Private Markets geïntroduceerd waar je voor de reguliere ¤ 1 fee in kan stappen in Apollo of EQT fondsen.

NB1: Apollo en EQT zijn zelf beursgenoteerd, maar dan investeer je in de fondsbeheerder (ofwel de (performance) fees van AUM) - niet in de PE-beleggingen zelf

NB2: zie mijn ondertitel: ask why (de zeer treffend-cynische reclameslogan van Enron). PE ligt onder druk en grote jongens willen graag een exit in underperforming fondsen. Retail investors zijn een prachtige uitweg daarvoor.

NB3: Private equity, en Apollo in het kwadraat, zijn de grootste boeven op de financiële markten. Eén ding telt: hun eigen performance, wie ze daarvoor moeten naaien is ze irrelevant.

NB4: kostenstructuur onduidelijk

NB5: een voordeel is dat je niet zoals gebruikelijk (en ook bij Capler) aan een lock-up vastzit, maar maandelijks tegen de NAV kan uitstappen. Nadeel: dan moet er wel vraag zijn, er is geen liquidity provider.

Niettemin: als je een klein deeltje wil proberen, dan is het het proberen waard.
Daarbij nog een extra kanttekening dat Trade Repubic niet bekend staat als een goede broker, in geval er iets fout gaat of je bijv je portefeuille wil verhuizen schijnt het nagenoeg onmogelijk te zijn om support te ontvangen. Neem dan liever IBKR en/of Trading212 (die laatste dan vooral voor de geweldige card, zeker als je wel eens buiten de eurozone komt).

Op basis van je betoog zou je dan eigenlijk liever willen investeren in de aandelen van Apollo zelf, dan in hun PE fondsen.
pi_218859255
quote:

[..]
Dat is met die spreiding wel een heel onverwacht resultaat. Heb je je inleg ongeveer gelijk verdeeld of zaten er een paar grote jongens tussen die het rendement zodanig naar beneden trekken?

Ik krijg het gevoel dat de grote platforms (misschien behalve NLI) lang niet kritisch genoeg zijn bij het toelaten van de projecten. Daar krijgen zij - en de investeerders - wel vroeger of later de rekening van.
pi_218859313
quote:
1s.gif Op woensdag 24 september 2025 15:42 schreef Boyette het volgende:
Maar goed dat onderpand zit volgens mij wel goed.. zit verder geen andere hypotheek op.. dus dit moet toch wel goed komen

SPOILER
Denk dat de vraag is of ondernemers meewerken met verkoop pand. Bij de bank was er geen medewerking. Dit werd een veiling waarbij geen mogelijkheid was om in de woning te kijken.

Zo'n houding zal de prijs van de woning wel behoorlijk drukken.
pi_218859389
Iemand iets gehoord over
SPOILER
5 dagen niet betaald en geen update

Zekerheden lijken prima, zeker voor de rangswijziging van hypotheek. Zou eigenlijk afgesproken moeten zijn dat ccf zal meewerken aan rangswisseling zolang er geen achterstanden zijn,

[ Bericht 5% gewijzigd door KrekelJapie op 24-09-2025 16:26:52 ]
pi_218859456
quote:
Gewoon aftrekken alvast.
Je mag bij de waardering van het box 3-vermogen rekening houden met kennis die op een later moment pas beschikbaar is gekomen, maar wel betrekking heeft op de waarde van een bezitting op de waardepeildatum.
I
pi_218859550
Die SIG van Ilyas ging wel heel snel vol. Was er binnen 1 minuut, maar toch te laat
pi_218859552
vol
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')