abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218722743

Crowdfunding is hot! In 2022 is in Nederland 1,08 miljard euro via crowdfunding opgehaald. Dat is een groei van 48% ten opzichte van een jaar eerder. Niet eerder werd in een jaar tijd zoveel met crowdfunding gefinancierd.(bron).

Vormen van crowdfunding
Er zijn 4 vormen van crowdfunding:
• Lening crowdfunding (Crowdfinance)
• Aandelen crowdfunding
• Schenking / Donatie crowdfunding
• Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding

Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:

Crowdfundingplatformen met ECSP vergunning
Collin Crowdfund (CCF), leningen voor MKB met crowdfundcoach.
Geldvoorelkaar (GVE), leningen voor MKB en particulieren.
Samen In Geld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Horeca Crowdfunding Nederland (HCN), leningen voor horeca.
Waarde voor je Geld (WvjG), leningen met een christelijk normen- en waardenkader voor het MKB.
NLinvesteert (NLI), een platform voor zakelijke financiering waaronder crowdfunding.
Duurzaam Investeren (DI), combinatie van maatschappelijk en financieel rendement.
Lenderspender (LS), peer-to-peer lending.
October (OCT), platform voor MKB-financieringen in continentaal Europa.
One Planet Crowd (OPC), groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc.
Voordegroei (VDG), leningen voor MKB.
Crowd About Now (CAN), leningen voor food, horeca, retail.
Lendahand (LDH), investeren in opkomende economieën.
Crowd Real Estate (CRE), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.

Crowdfundingplatformen KOM Group
Kapitaal Op Maat (KOM), leningen voor MKB.
Capital Circle (CC), leningen voor MKB.

Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zekerheden
SPOILER
Webinars zekerheden
SPOILER
Webinar box3 belastingwetgeving
SPOILER
Exitstrategieën platformen
SPOILER
Informatie Kifid
SPOILER
Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Statistieken
SPOILER
Nominale en effectieve rente
SPOILER
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
Pecunia non olet
pi_218722786
Topcare:

Die post langlopende schuld (BNI) moet zijn 6.868.000 euro i.p.v. 686.000.
Klein typefoutje :)

De mannen maken leuke winsten met hun vastgoedbedrijf.
Dus gebakken lucht zou ik het zeker niet willen noemen.

Toch twijfel ik, zit al in twee eerdere projecten van de heren.

Ik kan de taxatie van het pand ook niet helemaal volgen. De taxatiewaarde zou 2350K bedragen terwijl ze er zelf maar 900K voor betaald hebben plus een paar ton voor inventaris en goodwill. Het zal met het contract voor de vluchtelingenopvang te maken hebben maar dat kan zomaar ophouden en dan moeten ze een nieuwe huurder zoeken.

[ Bericht 15% gewijzigd door obligataire op 09-09-2025 15:50:13 ]
Pecunia non olet
pi_218725561
Interview met René Bogaart, grotendeels over zijn meest recente zaak, Brasserie Le Paris. Hierin zegt hij o.a. dat hij al jarenlang aasde op het pand.

https://www.entreemagazin(...)et-onze-gastvrijheid

[ Bericht 1% gewijzigd door Soulfreak op 09-09-2025 20:50:08 ]
pi_218725795
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2025 13:29 schreef tnhb het volgende:

[..]
Hoelang duurt het normaal bij GvE voordat het geld van een vervroegde aflossing na aankondiging in de wallet staat? (of direct is overgeboekt?) Ze zijn nu blijkbaar al een week bezig om het geld bij elkaar te zoeken (?) en is het inmiddels ook weer uit de te verwachten verzamelbetalingen verdwenen, vreemde gang van zaken. Navragen bij GvE heeft voor mij geen zin, behalve dat de vraag doorgestuurd wordt heb ik dit jaar geen inhoudelijk reacties meer op vragen mogen ontvangen. In het verleden duurde het soms erg lang voordat een inleg rentedragend werd (is nu dacht ik direct volschrijven lening), maar nu duurt het blijkbaar lang voordat je je een vervroegde aflossing weer terug krijgt, van de regen in de drup :)
De wonderen zijn de wereld nog niet uit, ik kreeg vrij vlot een inhoudelijke reactie. Maar het antwoord was op z'n zachts gezegd wel erg teleurstellend, ze hebben nog extra tijd nodig (om het geld te verzamelen, of eigen business te financieren? :s) ) en de uitbetaling zal rond 15 september op de wallet worden gestort werd mij aangegeven.
Enkele dagen blijkt dus bij GvE in de praktijk gewoon meer dan 2 weken te zijn ! ~O>
pi_218725848
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 12:43 schreef moedernatuur het volgende:
https://www.collincrowdfund.nl/topcare-woningverhuur-b-v-2/

alle theoretische overwaarde wordt opgenomen, die netto cashflow t.o.v. geheel is natuurlijk ook om te janken laat staan de solvabiliteit op basis van de getaxeerde waarde. Nieuwe kaartenhuis...
Betaalden toch goed in de voorgaande investeringen?
pi_218727406
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 20:49 schreef Boyette het volgende:

[..]
De totale investering over twee panden is 3.650.000 en hij doet zelf 100k.
Daarnaast wat is eigenlijk die huurstroom van die opvang? We kunnen niet eens inschatten wat de waarde van het vastgoed is, behalve een "riante" netto cashflow en opgeblazen vermogenspostie. De Duitse entiteiten met de prachtige solvabiliteit tekenen natuurlijk niet mee (waarschijnlijk net zo opgeblazen). Natuurlijk zit er een beetje speculatie tussen voor degene die mij wat kritisch vinden. De eigen inleg tov van het geheel en de aankoopsom t.o.v. de getaxeerde huurwaarde zijn voor mij dikke redflags. Daarnaast zijn dit soort panden de opvangpanden en de aangekochte beleggingspanden heel eenvoudig te financieren met lagere rente en toch wordt het niet gedaan dus dat is een laatste signaal dat je echt op moet passen met dit soort "riante" huurstromen en dito (theoretische) waarde in verhuurde staat.
pi_218727591
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 20:43 schreef tnhb het volgende:

[..]
De wonderen zijn de wereld nog niet uit, ik kreeg vrij vlot een inhoudelijke reactie. Maar het antwoord was op z'n zachts gezegd wel erg teleurstellend, ze hebben nog extra tijd nodig (om het geld te verzamelen, of eigen business te financieren? :s) ) en de uitbetaling zal rond 15 september op de wallet worden gestort werd mij aangegeven.
Enkele dagen blijkt dus bij GvE in de praktijk gewoon meer dan 2 weken te zijn ! ~O>
Ik heb gistermorgen gebeld en kreeg hetzelfde antwoord van 15 september. Ik heb gezegd dat ik heel vreemd vond dat ze 29 augustus een bericht sturen dat het project volledig is afgelost maar dat het 18 dagen moet duren dat ze het uit betalen. Daarna kreeg ik iemand anders aan de lijn en die zou er naar kijken.

Nu vanmorgen bericht ontvangen dat het uitbetaald is.
pi_218727838
quote:
7s.gif Op woensdag 10 september 2025 07:18 schreef Collin63 het volgende:

[..]
Ik heb gistermorgen gebeld en kreeg hetzelfde antwoord van 15 september. Ik heb gezegd dat ik heel vreemd vond dat ze 29 augustus een bericht sturen dat het project volledig is afgelost maar dat het 18 dagen moet duren dat ze het uit betalen. Daarna kreeg ik iemand anders aan de lijn en die zou er naar kijken.

Klopt.
Verzamelbetaling in de mail ontvangen en het geld staat in de wallet.
pi_218728032
quote:
7s.gif Op woensdag 10 september 2025 07:18 schreef Collin63 het volgende:

[..]

Gelukkig kreeg je initieel hetzelfde antwoord! Vervolgens geven ze het toch maar wat meer aandacht en wordt het direct geregeld. Ik kan geen andere conclusie trekken dan dat ze het bewust een poosje laten liggen of het gewoon niet belangrijk vinden en het daardoor langer laten liggen. Beiden zijn natuurlijk onacceptabel, in plaats van het geld vooraf vasthouden doen ze het nu blijkbaar achteraf. Ik heb ze er ook zachtjes op gewezen of ze wel weten hoeveel geld het kost (cq. oplevert) als gelden structureel pas zo'n 2 weken na ontvangst worden uitbetaald, helaas heb daar geen reactie op gekregen.

aanvulling: ik zie nu dat ze het betaalschema hebben aangepast, ik krijg een paar cent meer rente dan wat er oorspronkelijk stond op het moment van de aflosaankonding.
pi_218728290
Update AV*M S**eafood

SPOILER
Nou, dames en heren van Collin, een beetje meer druk op de ketel mag wel. In dit tempo is over ruim 9 jaar de hoofdsom pas afgelost en dan moet de rente nog komen.
Onder druk wordt alles vloeibaar :blauwoog: ~O> Als ze 500 in de maand kunnen betalen dan moet 700 of zo toch ook wel lukken.

[ Bericht 2% gewijzigd door obligataire op 10-09-2025 09:42:30 ]
Pecunia non olet
pi_218728336
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 20:49 schreef Boyette het volgende:

[..]
In die 2 projecten is pas 3 en 7 keer overgemaakt dus dat is veel te kort om iets zinnigs over hun betaalgedrag te zeggen.

Ik laat dit project liggen, ze lopen mij iets teveel te stunten met de taxatiewaarde van dat pand.
Pecunia non olet
pi_218728644
Wereldkampioen karting met 1e hypotheek van ltv van 8,5%
https://www.collincrowdfund.nl/peter-de-bruijn-holding-b-v/

Wel maar 5,5% rente

https://www.fundainbusine(...)3908791-gieterij-39/
pi_218728979
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 10:10 schreef KrekelJapie het volgende:
Wereldkampioen karting met 1e hypotheek van ltv van 8,5%
https://www.collincrowdfund.nl/peter-de-bruijn-holding-b-v/

Wel maar 5,5% rente

https://www.fundainbusine(...)3908791-gieterij-39/
Een LTV van 8%, dat is toch wel bijzonder _O_

Maar het rendement is niet bijzonder, zelfs in vpb regime na tax 3,5%. Dat is wel heel zuinig.

Misschien willen Frits en Jumbo zijn raceteam wel sponsoren <O)
Pecunia non olet
pi_218729178
Big Bread staat stond open. (en niet lang)
Pecunia non olet
  woensdag 10 september 2025 @ 11:02:48 #15
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_218729202
en vol
pi_218729203
Meegenomen, was wel haastwerk - binnen 1 min vol.
pi_218729335
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 09:37 schreef obligataire het volgende:
Nou, dames en heren van Collin, een beetje meer druk op de ketel mag wel.
Voor mij is het niet zo erg als 9% bruto tegen een LTV rond de 50% nog even suddert.

Het is wel bijzonder om te constateren dat de ondernemer toch heel langzaam af zou kunnen lossen met die ¤500. In een normale situatie zou deze ondernemer nu maandelijks ¤325 kwijt zijn aan rente en kosten: ¤250 voor investeerders en ¤75 voor Collin. Ze betalen nu ¤175 extra, waarvan ¤37 naar investeerders gaat (1% hogere rente) en ¤138 naar Collin (extra kostenvergoeding, ik denk dat ze die ¤500 gewoon op een rond getal geprikt hebben). Van mij mag Collin de leningvoorwaarden ook aanpassen naar ¤600 per maand annuitair, dan kan die ¤138 richting aflossing en staan we over 10 jaar op nul.
pi_218730011
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 11:16 schreef Atlas_ het volgende:

[..]
Voor mij is het niet zo erg als 9% bruto tegen een LTV rond de 50% nog even suddert.

Het is wel bijzonder om te constateren dat de ondernemer toch heel langzaam af zou kunnen lossen met die ¤500. In een normale situatie zou deze ondernemer nu maandelijks ¤325 kwijt zijn aan rente en kosten: ¤250 voor investeerders en ¤75 voor Collin. Ze betalen nu ¤175 extra, waarvan ¤37 naar investeerders gaat (1% hogere rente) en ¤138 naar Collin (extra kostenvergoeding, ik denk dat ze die ¤500 gewoon op een rond getal geprikt hebben). Van mij mag Collin de leningvoorwaarden ook aanpassen naar ¤600 per maand annuitair, dan kan die ¤138 richting aflossing en staan we over 10 jaar op nul.
Collin is geen liefdadigheidsinstelling, zacht gezegd. Als je het zo formuleert, met de gegeven zekerheden, dan heeft Collin eigenlijk helemaal geen belang om te pushen, behalve als er ongeduldige investeerders aan de deur kloppen.

Je hebt helemaal gelijk dat het voor 2 van de 3 partijen een goudmijntje is, maar dit verhaal loopt al 3,5 jaar en nog eens 10 jaar is toch niet helemaal de bedoeling :)

Ze hebben een enorme overwaarde, daar moet toch ergens een 2e hypotheekje op af te sluiten zijn, desnoods bij Collin zelf.
Pecunia non olet
pi_218730566
CCF

Gepvolt SE
¤ 2.402.000 | 8,5 % rente | 48 maanden

https://www.collincrowdfu(...)864b13fb54dbc21c7fe7
pi_218730605
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 13:42 schreef Lezer8857 het volgende:
CCF

Gepvolt SE
¤ 2.402.000 | 8,5 % rente | 48 maanden

https://www.collincrowdfu(...)864b13fb54dbc21c7fe7
Inschrijvingen hadden wat hoger gemogen om zekerheid wat sterker te maken. Nu 100% ltv
pi_218730767
Ja inderdaad. Je zou een inschrijving van 2.5 mil verwachten op het pand Max-Volmer-Straße 23, 40724 Hilden. Nu laten ze daar 700k liggen....
pi_218730897
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 14:13 schreef ovdm het volgende:
Ja inderdaad. Je zou een inschrijving van 2.5 mil verwachten op het pand Max-Volmer-Straße 23, 40724 Hilden. Nu laten ze daar 700k liggen....
Het bedrijfspand ziet er voor mijn gevoel wel fris en fruitig uit, de kleur is niet mijn smaak, maar voldoende courant om genoeg opbrengst te genereren als de zaken niet goed blijken te lopen. Dit is voor veel bedrijven een haalbaar bedrag om te investeren.

https://www.google.nl/map(...)IKXMDSoASAFQAw%3D%3D

Daarnaast worden ook zijn woonhuis en appartementen ingebracht, die zien er ook netjes uit.

https://www.google.nl/map(...)IKXMDSoASAFQAw%3D%3D

Als de panden méér zouden opbrengen, kan Collin de meeropbrengst claimen op basis van de borgstelling.
Een verhoogde inschrijving was mooier geweest idd; misschien willen ze de mogelijkheid open houden om later nogmaals een financieringsrondje te doen. Dan hebben wij niets aan die meerwaarde.

[ Bericht 3% gewijzigd door obligataire op 10-09-2025 14:46:17 ]
Pecunia non olet
pi_218731215
Re:Born / zij hebben vlgs mij div CF projecten lopen oa Collin. Zie podcast Vastgoed Gezocht BNR over de Pier in Scheveningen.

https://www.bnr.nl/podcast/vastgoed-gezocht

Het SIG zonet van Ilyas weer asap vol
pi_218733200
Een paar waterijsjes ontvangen van KOM/Brouwerij Scheveningen:

SPOILER
En een handvol magnums van CCF/Proced*e Holding.
Pecunia non olet
pi_218738404
Update 10-09-2025 Art*em Tolmac*hev (Herenstraat 16 te Leiden) 00047762

SPOILER
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_218740584
Een notaris heeft meestal wel een goede beroepsaansprakelijkheidsverzekering voor gemaakte fouten. Zou ook een oplossing zijn.
SPOILER
Laten we maar zeggen dat het met crowdfunding nooit saai is.

Ook collin is bij dit project zeker niet foutloos geweest door in de pitch te melden dat alle panden verhuurd waren, maar dat dit werklijkheid nooit is gebeurd.

[ Bericht 3% gewijzigd door KrekelJapie op 11-09-2025 14:06:39 ]
pi_218740794
quote:
Ook collin is bij dit project zeker niet foutloos geweest door in de pitch te melden dat alle panden verhuurd waren, maar dat dit werklijkheid nooit is gebeurd.
Wat ik mij dan in het algemeen af vraag. Stel dat door een fout in de pitch, niet zozeer deze casus (ik zit niet in de project) en ook niet zozeer Collin want het kan bij ieder willekeurig platform voorkomen, er een verlies moet worden afgeboekt, welke aansprakelijkheid ligt er dan bij het platform?
pi_218740926
De weg naar beneden qua rente is flink ingezet.
Goede zekerheden, maar de rente is echt véél te laag.

Gelijk met invest-linkje:

SPOILER
pi_218740955
https://www.collincrowdfund.nl/glascentrale-bor%c3%a9/

Deze is veel interessanter, linkje zeer welkom!
pi_218740999
quote:
0s.gif Op donderdag 11 september 2025 14:29 schreef impact9 het volgende:

Met deze wil ik ook wel mee doen.
pi_218741013
quote:
0s.gif Op donderdag 11 september 2025 14:29 schreef impact9 het volgende:

De zekerheid ziet er prima uit, maar verder is het m.i. nogal een butt project.... :D

Zowel de persoonlijkheid van de man als diens financiën, zijn behoorlijk labiel.
Pecunia non olet
pi_218741022
quote:
0s.gif Op donderdag 11 september 2025 14:35 schreef obligataire het volgende:

[..]
De zekerheid ziet er prima uit, maar verder is het m.i. nogal een butt project.... :D

Zowel de persoonlijkheid van de man als diens financiën, zijn behoorlijk labiel.
Eens, zie ook google maps (hoarder)
pi_218741091
quote:
0s.gif Op donderdag 11 september 2025 14:13 schreef Lezer8857 het volgende:

[..]
Wat ik mij dan in het algemeen af vraag. Stel dat door een fout in de pitch, niet zozeer deze casus (ik zit niet in de project) en ook niet zozeer Collin want het kan bij ieder willekeurig platform voorkomen, er een verlies moet worden afgeboekt, welke aansprakelijkheid ligt er dan bij het platform?
Je kan het altijd aankaarten bij Kifid of de rechtbank als je vind dat het verlies komt door handelen van het platform.
pi_218741099
quote:
0s.gif Op donderdag 11 september 2025 14:26 schreef impact9 het volgende:

SPOILER
Ook dit project mogen ze wat mij betreft daar onderbrengen waar de zon nooit schijnt. :D
Hoe durven ze zulke rente te bieden. ~O>
Pecunia non olet
pi_218741119
quote:
0s.gif Op donderdag 11 september 2025 14:46 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ook dit project mogen ze wat mij betreft daar onderbrengen waar de zon nooit schijnt. :D
Met deze rente zou de investering substantieel veiliger moeten zijn dan een deposito bij een bank om te kunnen concurreren _O-
pi_218741489
Huisje in emmen keurig op tijd verkocht door midden Nederland bij ccf.. alles verloopt exact volgens de planning.. wat kan er nu nog mis gaan?
pi_218741951
quote:
0s.gif Op donderdag 11 september 2025 14:35 schreef obligataire het volgende:

[..]

Als we de Google reviews mogen geloven krijg je als je hem een app stuurde om een investeringslink te vragen geen antwoord.😀 Toch wil ik gezien de geboden zekerheden, rente percentage en dat hij hulp krijgt van zijn vader wel meedoen voor mijn basisbedrag .
pi_218742403
[quote]0s.gif Op donderdag 11 september 2025 14:29 schreef impact9 het volgende:

[/quote
Linkne stuur ik over ruim een uur op.
pi_218743023
Linkje glasbedrijf bij Collin
SPOILER
pi_218743068
Nadere info glasbedrijf
SPOILER
pi_218743082
Sorry voor de extra post. Ik doe alles met een telefoon en dikke duim.
pi_218743306
quote:
0s.gif Op donderdag 11 september 2025 17:47 schreef Fredericm het volgende:
Linkje glasbedrijf bij Collin
SPOILER
Dank, ik doe mee maar het zou wel eens een hobbelig ritje kunnen worden. Zo te zien hobbelen er hier veel mensen mee. 😀 Die is vanavond wel vol!
pi_218743323
quote:
0s.gif Op donderdag 11 september 2025 18:20 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Dank, ik doe mee maar het zou wel eens een hobbelig ritje kunnen worden. Zo te zien hobbelen er hier veel mensen mee. 😀 Die is vanavond wel vol!
Graag gedaan.
Altijd fijn als het forum zelf bij eventuele stemmingen in de lead is.
pi_218743400
quote:

[..]
Dat van de eventuele hobbelige rit onderschrijf ik helemaal en daar is terecht de rente naar. Aan de andere kant heb ik dat wel vaker gedacht en dan liep/loopt een dergelijk project probleemloos. We gaan het weer meemaken. De zekerheden zien er goed uit en een volledige lineaire aflossing naar 0 dus dat is ook mooi.
pi_218743628
quote:

[..]
We gaan het zien. Ik doe ook mee :X
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
pi_218744020
quote:
0s.gif Op donderdag 11 september 2025 18:56 schreef Essebes het volgende:

[..]
Ik niet. Ik krijg al genoeg mails van Team Collin Beheer ;)
Pecunia non olet
pi_218744411
quote:
0s.gif Op donderdag 11 september 2025 18:56 schreef Essebes het volgende:

[..]
Ik ben er ook bij, de centjes komen wel terug. De "naar eigen zeggen" in de pitch vond ik wel droog. :+
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Friedman on Donahue
pi_218744443
quote:
0s.gif Op donderdag 11 september 2025 14:26 schreef impact9 het volgende:

SPOILER
Dat die rente laag is en dat veel van die projecten zoals nu weer een of andere hondenknip centrum zonder enig vorm van betaalbaarheid wordt gepubliceerd is omdat er veel en veel teveel honger is naar dealtjes. Ze zijn teveel bezig met de leningnemers en vergeten een fatsoenlijke rente te vragen voor investeerders. Het enige wat telt is een afsluitfee en beheersfee. Een echte investeerder gaat natuurljk never nooit 5% rente aanvaarden al is de ltv 5%. Teveel dom geld in de markt er moeten eerst een paar grote defaults komen.
quote:
0s.gif Op donderdag 11 september 2025 14:46 schreef obligataire het volgende:

[..]
het is de arrogantie van het platform en de domheid van iedere investeerder die daar een euro in meedoet.
pi_218745420
quote:
6s.gif Op donderdag 11 september 2025 20:03 schreef nostra het volgende:

[..]
Ik ben er ook bij, de centjes komen wel terug. De "naar eigen zeggen" in de pitch vond ik wel droog. :+
Nog 100 euro
pi_218745439
quote:
0s.gif Op donderdag 11 september 2025 21:37 schreef Fredericm het volgende:

[..]
Nog 100 euro
Collin mag wel eens commissie gaan betalen aan ons.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Friedman on Donahue
pi_218745451
quote:
88s.gif Op donderdag 11 september 2025 21:38 schreef nostra het volgende:

[..]
Collin mag wel eens commissie gaan betalen aan ons.
Om te beginnen het loyaliteitsprogramma ook op direct leningen toepassen
pi_218745940
quote:
0s.gif Op donderdag 11 september 2025 21:39 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Om te beginnen het loyaliteitsprogramma ook op direct leningen toepassen
Dat zal niet verkeerd zijn. Ik ben in elk geval ook meegegaan met de hobbelige rit 😉
pi_218746165
Wat is jullie mening over de hondenoppas en trimmer Estelle's hondenhoeve bij Collin? 8% lening
Eerste hypotheek van 88% LTV op bedrijfspand en woning.

[ Bericht 2% gewijzigd door Fredericm op 12-09-2025 00:06:02 ]
pi_218746759
quote:
1s.gif Op donderdag 11 september 2025 23:25 schreef Fredericm het volgende:
Wat is jullie mening over de hondenoppas en trimmer Estelle's hondenhoeve bij Collin? 8% lening
Eerste hypotheek van 88% LTV op bedrijfspand en woning.
Bedrijfswoning is net wat moeilijker te verkopen icm bedrijfspand hebben we laatst gezien. Ik wacht op betere projecten.
pi_218746894
quote:
0s.gif Op donderdag 11 september 2025 21:37 schreef Fredericm het volgende:

[..]
Nog 100 euro
Toen ik dit net las was het 600.
Maar nu is het 0 😎
pi_218747748
Bij WvjG vind ik het wel mooi dat ze weer een lokaal project hebben.

Bij dit project krijgen inwoners uit Melissant en Herkingen voorrang op inschrijving. Tussen donderdag 11 september 19:00 uur en maandag 15 september 12:00 uur kunnen uitsluitend mensen uit Melissant en Herkingen inschrijven. Op 16 september om 19:00 uur zal het project (indien van toepassing) worden opengesteld voor alle investeerders.

https://flakkeenieuws.nl/nieuws/850000-euro-nodig-voor-heropening-supermarkt-melissant/11561

Ik hoop dan altijd dat ze veel nieuwe investeerders weten te trekken. Want met 7% bruto op ongeveer 100% ltv(vastgoed) en of 7.5% bruto voor het werkkapitaal(verpanding inventaris/voorraad/huur) zijn de projecten voor ons niet echt interessant te noemen.
pi_218747920
quote:
0s.gif Op donderdag 11 september 2025 20:06 schreef moedernatuur het volgende:

[..]
Dat die rente laag is en dat veel van die projecten zoals nu weer een of andere hondenknip centrum zonder enig vorm van betaalbaarheid wordt gepubliceerd is omdat er veel en veel teveel honger is naar dealtjes. Ze zijn teveel bezig met de leningnemers en vergeten een fatsoenlijke rente te vragen voor investeerders. Het enige wat telt is een afsluitfee en beheersfee. Een echte investeerder gaat natuurljk never nooit 5% rente aanvaarden al is de ltv 5%. Teveel dom geld in de markt er moeten eerst een paar grote defaults komen.
[..]
het is de arrogantie van het platform en de domheid van iedere investeerder die daar een euro in meedoet.
Als het je niet bevalt laat je het toch links liggen. Je kan een platform toch niet verwijten een lening te plaatsen die vol komt. Dat noemen we marktwerking. Ik investeer ook niet In dit soort leningen maar misschien voor een ander een goede belegging. Bijvoorbeeld voor iemand die risico mijdt en geen spaartax betaalt ivm vrijstelling. We gaan gewoon zien wat de markt doet met deze 5% lening. Ik hoop overigens dat die niet vol komt.
pi_218747999
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2025 10:02 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Als het je niet bevalt laat je het toch links liggen. Je kan een platform toch niet verwijten een lening te plaatsen die vol komt. Dat noemen we marktwerking. Ik investeer ook niet In dit soort leningen maar misschien voor een ander een goede belegging. Bijvoorbeeld voor iemand die risico mijdt en geen spaartax betaalt ivm vrijstelling. We gaan gewoon zien wat de markt doet met deze 5% lening. Ik hoop overigens dat die niet vol komt.
En als aanvulling daarop: het zou eigenlijk van slecht ondernemerschap blijken indien de ondernemer meer rente gaat betalen dan nodig.
pi_218748419
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2025 10:16 schreef escortmk2 het volgende:

[..]
En als aanvulling daarop: het zou eigenlijk van slecht ondernemerschap blijken indien de ondernemer meer rente gaat betalen dan nodig.
De markt heeft gesproken. Zat snel vol, zonder mij overigens. Binnenkort een project voor 4,5%? Kijken hoe laag ze kunnen gaan?
pi_218748801
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2025 05:38 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Bedrijfswoning is net wat moeilijker te verkopen icm bedrijfspand hebben we laatst gezien. Ik wacht op betere projecten.
Op zich vind ik het een heel sympathiek project, echt iets voor crowdfunding, maar ik vraag me af of ze niet erg veel betalen voor dat voormalige veeteeltbedrijf (althans dat denk ik). Het levert ze een forse maandlast op. Gemakshalve gaat ze uit van een stijging van de omzet met ruim 50% maar dat moet ook nog maar blijken.
Haar man heeft een dienstbetrekking , maar dan nog.
Pecunia non olet
pi_218748863
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 september 2025 11:09 schreef escortmk2 het volgende:

[..]
De markt heeft gesproken. Zat snel vol, zonder mij overigens. Binnenkort een project voor 4,5%? Kijken hoe laag ze kunnen gaan?
Breng ze niet op het idee :D
Pecunia non olet
pi_218748918
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2025 10:16 schreef escortmk2 het volgende:

[..]
Je kunt ook denken: als 5% een goede marktrente is voor een project met goede zekerheid, waarom betalen de Duitsers dan 60 tot 70% meer aan rente, bij ogenschijnlijk fantastische taxaties? Duitsers zijn toch niet dom of naief. Ergens zit iets scheef.
Pecunia non olet
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')