Hier kun je alles kwijt over sollicitaties, werksituaties, belastingen, (handelen op) de beurs, hypotheken, beleggingen en salarissen, arbeidscontracten of geschillen met je (huis)baas. Alles over werk, geldzaken en recht dus.
Crowdfunding is hot! In 2022 is in Nederland 1,08 miljard euro via crowdfunding opgehaald. Dat is een groei van 48% ten opzichte van een jaar eerder. Niet eerder werd in een jaar tijd zoveel met crowdfunding gefinancierd.(bron).
Vormen van crowdfunding Er zijn 4 vormen van crowdfunding: • Lening crowdfunding (Crowdfinance) • Aandelen crowdfunding • Schenking / Donatie crowdfunding • Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding
Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinars zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinar box3 belastingwetgeving
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Exitstrategieën platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Informatie Kifid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nominale en effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Punt van orde: We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.
Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
Die post langlopende schuld (BNI) moet zijn 6.868.000 euro i.p.v. 686.000. Klein typefoutje
De mannen maken leuke winsten met hun vastgoedbedrijf. Dus gebakken lucht zou ik het zeker niet willen noemen.
Toch twijfel ik, zit al in twee eerdere projecten van de heren.
Ik kan de taxatie van het pand ook niet helemaal volgen. De taxatiewaarde zou 2350K bedragen terwijl ze er zelf maar 900K voor betaald hebben plus een paar ton voor inventaris en goodwill. Het zal met het contract voor de vluchtelingenopvang te maken hebben maar dat kan zomaar ophouden en dan moeten ze een nieuwe huurder zoeken.
[ Bericht 15% gewijzigd door obligataire op 09-09-2025 15:50:13 ]
[..] Hoelang duurt het normaal bij GvE voordat het geld van een vervroegde aflossing na aankondiging in de wallet staat? (of direct is overgeboekt?) Ze zijn nu blijkbaar al een week bezig om het geld bij elkaar te zoeken (?) en is het inmiddels ook weer uit de te verwachten verzamelbetalingen verdwenen, vreemde gang van zaken. Navragen bij GvE heeft voor mij geen zin, behalve dat de vraag doorgestuurd wordt heb ik dit jaar geen inhoudelijk reacties meer op vragen mogen ontvangen. In het verleden duurde het soms erg lang voordat een inleg rentedragend werd (is nu dacht ik direct volschrijven lening), maar nu duurt het blijkbaar lang voordat je je een vervroegde aflossing weer terug krijgt, van de regen in de drup
De wonderen zijn de wereld nog niet uit, ik kreeg vrij vlot een inhoudelijke reactie. Maar het antwoord was op z'n zachts gezegd wel erg teleurstellend, ze hebben nog extra tijd nodig (om het geld te verzamelen, of eigen business te financieren? ) en de uitbetaling zal rond 15 september op de wallet worden gestort werd mij aangegeven. Enkele dagen blijkt dus bij GvE in de praktijk gewoon meer dan 2 weken te zijn !
alle theoretische overwaarde wordt opgenomen, die netto cashflow t.o.v. geheel is natuurlijk ook om te janken laat staan de solvabiliteit op basis van de getaxeerde waarde. Nieuwe kaartenhuis...
Betaalden toch goed in de voorgaande investeringen?
[..] Betaalden toch goed in de voorgaande investeringen?
De totale investering over twee panden is 3.650.000 en hij doet zelf 100k. Daarnaast wat is eigenlijk die huurstroom van die opvang? We kunnen niet eens inschatten wat de waarde van het vastgoed is, behalve een "riante" netto cashflow en opgeblazen vermogenspostie. De Duitse entiteiten met de prachtige solvabiliteit tekenen natuurlijk niet mee (waarschijnlijk net zo opgeblazen). Natuurlijk zit er een beetje speculatie tussen voor degene die mij wat kritisch vinden. De eigen inleg tov van het geheel en de aankoopsom t.o.v. de getaxeerde huurwaarde zijn voor mij dikke redflags. Daarnaast zijn dit soort panden de opvangpanden en de aangekochte beleggingspanden heel eenvoudig te financieren met lagere rente en toch wordt het niet gedaan dus dat is een laatste signaal dat je echt op moet passen met dit soort "riante" huurstromen en dito (theoretische) waarde in verhuurde staat.
[..] De wonderen zijn de wereld nog niet uit, ik kreeg vrij vlot een inhoudelijke reactie. Maar het antwoord was op z'n zachts gezegd wel erg teleurstellend, ze hebben nog extra tijd nodig (om het geld te verzamelen, of eigen business te financieren? ) en de uitbetaling zal rond 15 september op de wallet worden gestort werd mij aangegeven. Enkele dagen blijkt dus bij GvE in de praktijk gewoon meer dan 2 weken te zijn !
Ik heb gistermorgen gebeld en kreeg hetzelfde antwoord van 15 september. Ik heb gezegd dat ik heel vreemd vond dat ze 29 augustus een bericht sturen dat het project volledig is afgelost maar dat het 18 dagen moet duren dat ze het uit betalen. Daarna kreeg ik iemand anders aan de lijn en die zou er naar kijken.
Nu vanmorgen bericht ontvangen dat het uitbetaald is.
[..] Ik heb gistermorgen gebeld en kreeg hetzelfde antwoord van 15 september. Ik heb gezegd dat ik heel vreemd vond dat ze 29 augustus een bericht sturen dat het project volledig is afgelost maar dat het 18 dagen moet duren dat ze het uit betalen. Daarna kreeg ik iemand anders aan de lijn en die zou er naar kijken.
Klopt. Verzamelbetaling in de mail ontvangen en het geld staat in de wallet.
[..] Ik heb gistermorgen gebeld en kreeg hetzelfde antwoord van 15 september. Ik heb gezegd dat ik heel vreemd vond dat ze 29 augustus een bericht sturen dat het project volledig is afgelost maar dat het 18 dagen moet duren dat ze het uit betalen. Daarna kreeg ik iemand anders aan de lijn en die zou er naar kijken.
Gelukkig kreeg je initieel hetzelfde antwoord! Vervolgens geven ze het toch maar wat meer aandacht en wordt het direct geregeld. Ik kan geen andere conclusie trekken dan dat ze het bewust een poosje laten liggen of het gewoon niet belangrijk vinden en het daardoor langer laten liggen. Beiden zijn natuurlijk onacceptabel, in plaats van het geld vooraf vasthouden doen ze het nu blijkbaar achteraf. Ik heb ze er ook zachtjes op gewezen of ze wel weten hoeveel geld het kost (cq. oplevert) als gelden structureel pas zo'n 2 weken na ontvangst worden uitbetaald, helaas heb daar geen reactie op gekregen.
aanvulling: ik zie nu dat ze het betaalschema hebben aangepast, ik krijg een paar cent meer rente dan wat er oorspronkelijk stond op het moment van de aflosaankonding.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nou, dames en heren van Collin, een beetje meer druk op de ketel mag wel. In dit tempo is over ruim 9 jaar de hoofdsom pas afgelost en dan moet de rente nog komen. Onder druk wordt alles vloeibaar Als ze 500 in de maand kunnen betalen dan moet 700 of zo toch ook wel lukken.
[ Bericht 2% gewijzigd door obligataire op 10-09-2025 09:42:30 ]
Voor mij is het niet zo erg als 9% bruto tegen een LTV rond de 50% nog even suddert.
Het is wel bijzonder om te constateren dat de ondernemer toch heel langzaam af zou kunnen lossen met die ¤500. In een normale situatie zou deze ondernemer nu maandelijks ¤325 kwijt zijn aan rente en kosten: ¤250 voor investeerders en ¤75 voor Collin. Ze betalen nu ¤175 extra, waarvan ¤37 naar investeerders gaat (1% hogere rente) en ¤138 naar Collin (extra kostenvergoeding, ik denk dat ze die ¤500 gewoon op een rond getal geprikt hebben). Van mij mag Collin de leningvoorwaarden ook aanpassen naar ¤600 per maand annuitair, dan kan die ¤138 richting aflossing en staan we over 10 jaar op nul.
[..] Voor mij is het niet zo erg als 9% bruto tegen een LTV rond de 50% nog even suddert.
Het is wel bijzonder om te constateren dat de ondernemer toch heel langzaam af zou kunnen lossen met die ¤500. In een normale situatie zou deze ondernemer nu maandelijks ¤325 kwijt zijn aan rente en kosten: ¤250 voor investeerders en ¤75 voor Collin. Ze betalen nu ¤175 extra, waarvan ¤37 naar investeerders gaat (1% hogere rente) en ¤138 naar Collin (extra kostenvergoeding, ik denk dat ze die ¤500 gewoon op een rond getal geprikt hebben). Van mij mag Collin de leningvoorwaarden ook aanpassen naar ¤600 per maand annuitair, dan kan die ¤138 richting aflossing en staan we over 10 jaar op nul.
Collin is geen liefdadigheidsinstelling, zacht gezegd. Als je het zo formuleert, met de gegeven zekerheden, dan heeft Collin eigenlijk helemaal geen belang om te pushen, behalve als er ongeduldige investeerders aan de deur kloppen.
Je hebt helemaal gelijk dat het voor 2 van de 3 partijen een goudmijntje is, maar dit verhaal loopt al 3,5 jaar en nog eens 10 jaar is toch niet helemaal de bedoeling
Ze hebben een enorme overwaarde, daar moet toch ergens een 2e hypotheekje op af te sluiten zijn, desnoods bij Collin zelf.
Op woensdag 10 september 2025 14:13 schreef ovdm het volgende: Ja inderdaad. Je zou een inschrijving van 2.5 mil verwachten op het pand Max-Volmer-Straße 23, 40724 Hilden. Nu laten ze daar 700k liggen....
Het bedrijfspand ziet er voor mijn gevoel wel fris en fruitig uit, de kleur is niet mijn smaak, maar voldoende courant om genoeg opbrengst te genereren als de zaken niet goed blijken te lopen. Dit is voor veel bedrijven een haalbaar bedrag om te investeren.
Als de panden méér zouden opbrengen, kan Collin de meeropbrengst claimen op basis van de borgstelling. Een verhoogde inschrijving was mooier geweest idd; misschien willen ze de mogelijkheid open houden om later nogmaals een financieringsrondje te doen. Dan hebben wij niets aan die meerwaarde.
[ Bericht 3% gewijzigd door obligataire op 10-09-2025 14:46:17 ]
Een paar waterijsjes ontvangen van KOM/Brouwerij Scheveningen:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En een handvol magnums van CCF/Proced*e Holding.
Een notaris heeft meestal wel een goede beroepsaansprakelijkheidsverzekering voor gemaakte fouten. Zou ook een oplossing zijn.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Laten we maar zeggen dat het met crowdfunding nooit saai is.
Ook collin is bij dit project zeker niet foutloos geweest door in de pitch te melden dat alle panden verhuurd waren, maar dat dit werklijkheid nooit is gebeurd.
[ Bericht 3% gewijzigd door KrekelJapie op 11-09-2025 14:06:39 ]
Ook collin is bij dit project zeker niet foutloos geweest door in de pitch te melden dat alle panden verhuurd waren, maar dat dit werklijkheid nooit is gebeurd.
Wat ik mij dan in het algemeen af vraag. Stel dat door een fout in de pitch, niet zozeer deze casus (ik zit niet in de project) en ook niet zozeer Collin want het kan bij ieder willekeurig platform voorkomen, er een verlies moet worden afgeboekt, welke aansprakelijkheid ligt er dan bij het platform?
[..] Wat ik mij dan in het algemeen af vraag. Stel dat door een fout in de pitch, niet zozeer deze casus (ik zit niet in de project) en ook niet zozeer Collin want het kan bij ieder willekeurig platform voorkomen, er een verlies moet worden afgeboekt, welke aansprakelijkheid ligt er dan bij het platform?
Je kan het altijd aankaarten bij Kifid of de rechtbank als je vind dat het verlies komt door handelen van het platform.
Op donderdag 11 september 2025 14:26 schreef impact9 het volgende: De weg naar beneden qua rente is flink ingezet. Goede zekerheden, maar de rente is echt véél te laag.
Gelijk met invest-linkje:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ook dit project mogen ze wat mij betreft daar onderbrengen waar de zon nooit schijnt. Hoe durven ze zulke rente te bieden.
[..] De zekerheid ziet er prima uit, maar verder is het m.i. nogal een butt project....
Zowel de persoonlijkheid van de man als diens financiën, zijn behoorlijk labiel.
Als we de Google reviews mogen geloven krijg je als je hem een app stuurde om een investeringslink te vragen geen antwoord.😀 Toch wil ik gezien de geboden zekerheden, rente percentage en dat hij hulp krijgt van zijn vader wel meedoen voor mijn basisbedrag .
[..] Dank, ik doe mee maar het zou wel eens een hobbelig ritje kunnen worden. Zo te zien hobbelen er hier veel mensen mee. 😀 Die is vanavond wel vol!
Dat van de eventuele hobbelige rit onderschrijf ik helemaal en daar is terecht de rente naar. Aan de andere kant heb ik dat wel vaker gedacht en dan liep/loopt een dergelijk project probleemloos. We gaan het weer meemaken. De zekerheden zien er goed uit en een volledige lineaire aflossing naar 0 dus dat is ook mooi.
Ik ben er ook bij, de centjes komen wel terug. De "naar eigen zeggen" in de pitch vond ik wel droog.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player. Friedman on Donahue
Op donderdag 11 september 2025 14:26 schreef impact9 het volgende: De weg naar beneden qua rente is flink ingezet. Goede zekerheden, maar de rente is echt véél te laag.
Gelijk met invest-linkje:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat die rente laag is en dat veel van die projecten zoals nu weer een of andere hondenknip centrum zonder enig vorm van betaalbaarheid wordt gepubliceerd is omdat er veel en veel teveel honger is naar dealtjes. Ze zijn teveel bezig met de leningnemers en vergeten een fatsoenlijke rente te vragen voor investeerders. Het enige wat telt is een afsluitfee en beheersfee. Een echte investeerder gaat natuurljk never nooit 5% rente aanvaarden al is de ltv 5%. Teveel dom geld in de markt er moeten eerst een paar grote defaults komen.
Collin mag wel eens commissie gaan betalen aan ons.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player. Friedman on Donahue
Wat is jullie mening over de hondenoppas en trimmer Estelle's hondenhoeve bij Collin? 8% lening Eerste hypotheek van 88% LTV op bedrijfspand en woning.
[ Bericht 2% gewijzigd door Fredericm op 12-09-2025 00:06:02 ]
Op donderdag 11 september 2025 23:25 schreef Fredericm het volgende: Wat is jullie mening over de hondenoppas en trimmer Estelle's hondenhoeve bij Collin? 8% lening Eerste hypotheek van 88% LTV op bedrijfspand en woning.
Bedrijfswoning is net wat moeilijker te verkopen icm bedrijfspand hebben we laatst gezien. Ik wacht op betere projecten.
Bij WvjG vind ik het wel mooi dat ze weer een lokaal project hebben.
Bij dit project krijgen inwoners uit Melissant en Herkingen voorrang op inschrijving. Tussen donderdag 11 september 19:00 uur en maandag 15 september 12:00 uur kunnen uitsluitend mensen uit Melissant en Herkingen inschrijven. Op 16 september om 19:00 uur zal het project (indien van toepassing) worden opengesteld voor alle investeerders.
Ik hoop dan altijd dat ze veel nieuwe investeerders weten te trekken. Want met 7% bruto op ongeveer 100% ltv(vastgoed) en of 7.5% bruto voor het werkkapitaal(verpanding inventaris/voorraad/huur) zijn de projecten voor ons niet echt interessant te noemen.
[..] Dat die rente laag is en dat veel van die projecten zoals nu weer een of andere hondenknip centrum zonder enig vorm van betaalbaarheid wordt gepubliceerd is omdat er veel en veel teveel honger is naar dealtjes. Ze zijn teveel bezig met de leningnemers en vergeten een fatsoenlijke rente te vragen voor investeerders. Het enige wat telt is een afsluitfee en beheersfee. Een echte investeerder gaat natuurljk never nooit 5% rente aanvaarden al is de ltv 5%. Teveel dom geld in de markt er moeten eerst een paar grote defaults komen. [..] het is de arrogantie van het platform en de domheid van iedere investeerder die daar een euro in meedoet.
Als het je niet bevalt laat je het toch links liggen. Je kan een platform toch niet verwijten een lening te plaatsen die vol komt. Dat noemen we marktwerking. Ik investeer ook niet In dit soort leningen maar misschien voor een ander een goede belegging. Bijvoorbeeld voor iemand die risico mijdt en geen spaartax betaalt ivm vrijstelling. We gaan gewoon zien wat de markt doet met deze 5% lening. Ik hoop overigens dat die niet vol komt.
[..] Als het je niet bevalt laat je het toch links liggen. Je kan een platform toch niet verwijten een lening te plaatsen die vol komt. Dat noemen we marktwerking. Ik investeer ook niet In dit soort leningen maar misschien voor een ander een goede belegging. Bijvoorbeeld voor iemand die risico mijdt en geen spaartax betaalt ivm vrijstelling. We gaan gewoon zien wat de markt doet met deze 5% lening. Ik hoop overigens dat die niet vol komt.
En als aanvulling daarop: het zou eigenlijk van slecht ondernemerschap blijken indien de ondernemer meer rente gaat betalen dan nodig.
[..] Bedrijfswoning is net wat moeilijker te verkopen icm bedrijfspand hebben we laatst gezien. Ik wacht op betere projecten.
Op zich vind ik het een heel sympathiek project, echt iets voor crowdfunding, maar ik vraag me af of ze niet erg veel betalen voor dat voormalige veeteeltbedrijf (althans dat denk ik). Het levert ze een forse maandlast op. Gemakshalve gaat ze uit van een stijging van de omzet met ruim 50% maar dat moet ook nog maar blijken. Haar man heeft een dienstbetrekking , maar dan nog.
[..] En als aanvulling daarop: het zou eigenlijk van slecht ondernemerschap blijken indien de ondernemer meer rente gaat betalen dan nodig.
Je kunt ook denken: als 5% een goede marktrente is voor een project met goede zekerheid, waarom betalen de Duitsers dan 60 tot 70% meer aan rente, bij ogenschijnlijk fantastische taxaties? Duitsers zijn toch niet dom of naief. Ergens zit iets scheef.
[..] Op zich vind ik het een heel sympathiek project, echt iets voor crowdfunding, maar ik vraag me af of ze niet erg veel betalen voor dat voormalige veeteeltbedrijf (althans dat denk ik). Het levert ze een forse maandlast op. Gemakshalve gaat ze uit van een stijging van de omzet met ruim 50% maar dat moet ook nog maar blijken. Haar man heeft een dienstbetrekking , maar dan nog.
[..] En als aanvulling daarop: het zou eigenlijk van slecht ondernemerschap blijken indien de ondernemer meer rente gaat betalen dan nodig.
volgens mij hebben ze bij het platform de belangen van een investeerder en ondernemer te behartigen wat sowieso moeilijk gaat maar naar mijn mening hanteren ze het idee dat het toch wel volkomt vanwege onkundig geld. Iets wat banken afwijzen tegen 4 a 5 procent moet je niet door crowd laten financieren zonder degelijke risico opslag. dat is mijn punt. En ja ze komen vol dat zie ik ook nog wel maar het is mijn optiek niet fatsoenlijk naar je investeerders. Geloof me, de meeste weten echt niet wat ze doen en drukken maar wat.
Daar zal wel wat omzetstijging inzitten vanuit nieuwe klanten die daar al gekend zijn.
ik mag het hopen , persoonlijk vind ik dit echt al een randgeval in de vorm van "eigen woning financiering" ipv een zakelijke financiering. Men heeft bijna geen eigen geld, geen gezonde cashflow en op basis van prognoses op een incourante woning op een incourante plek moet dit maar gefund worden. De rente kan niet hoger terwijl dit makkelijk op 8,5 had moeten staan maar dan blijft er natuurlijk helemaal geen "cashflow" meer over. LTV is ook veel te hoog voor dit type pand. Ze beginnen al met een dikke vette achterstand door een te hoge koopsom te betalen. Deze mensen gaan het echt zwaar krijgen met een hele dikke maandlast, wat zielig.
[..] Als het je niet bevalt laat je het toch links liggen. Je kan een platform toch niet verwijten een lening te plaatsen die vol komt. Dat noemen we marktwerking. Ik investeer ook niet In dit soort leningen maar misschien voor een ander een goede belegging. Bijvoorbeeld voor iemand die risico mijdt en geen spaartax betaalt ivm vrijstelling. We gaan gewoon zien wat de markt doet met deze 5% lening. Ik hoop overigens dat die niet vol komt.
ik geef een klein beetje achtergrond info mee over hoe die markt werkt en hoe ik vind dat dit moet werken. Maar met welke reden je ook investeert en tegen welke tarieven je belasting betaald, het aanbod klopt niet, maar dat ga je pas zien als de donkere wolken komen na de zonneschijn.
Bij Collin geloven we in ondernemerschap, vertrouwen én verantwoordelijkheid. Soms loopt een aflossingstraject anders dan verwacht. In die situaties ben jij als Medewerker Bijzonder Beheer de verbindende schakel tussen ondernemer en investeerders.
Je voert het gesprek aan met respect, duidelijkheid en oog voor beide kanten van de lening. Daarbij werk je binnen heldere kaders, maar is er altijd ruimte voor maatwerk.
Je schakelt met collega’s, leningnemers, investeerders, intermediairs, intensief beheer adviseurs, advocaten, deurwaarders, notarissen en curatoren. Dat maakt werken op de beheerafdeling veelzijdig én uitdagend.
📌 Wat bieden we jou? Een betekenisvolle rol in een groeiende fintech-organisatie Een hecht team van professionals met hart voor hun werk Veel ruimte voor eigen initiatief en ontwikkeling Een moderne werkplek in Oisterwijk (én deels thuiswerken)
Heb jij financieel inzicht, een sterk rechtvaardigheidsgevoel en kun je zakelijkheid combineren met empathie?
Op 24 juli jl. hebben wij u voor het laatst geïnformeerd over de afwikkeling inzake Sahin Vastgoed BV met leningnummer 44711. Helaas kan de koper van het onroerend goed geen financiering verkrijgen via Collin. Momenteel onderzoekt de ondernemer samen met de koper de financieringsmogelijkheden bij derden. Wij zijn echter hierover niet positief gestemd en ook ietwat ongeduldig. Daarom zijn wij momenteel gestart met het treffen van rechtsmaatregelen.
Voor een overzicht van de verstrekte zekerheden en voorwaarden verwijzen wij u naar de pitch.
Zodra hierover meer bekend is zullen wij u opnieuw informeren. [einde citaat]
Tjonge jonge. Dit duurt en duurt. Die man komt vanaf zijn 8e termijn de afspraken niet meer na, ondertussen zijn we 22 maanden verder, en geen centimeter opgeschoten.
Los van de reeds besproken (ietwat magere) zekerheid, wat denken we van dat batterij opslag project? Is dat iets wat we heel serieus moeten nemen, heeft iemand kennis van dit soort projecten?
Het valt me op dat de huidige financiering bedoeld is voor de resterende investeringen. Mijn eerste gedachte is dan, blijkbaar zijn de kosten (veel) hoger uitgevallen dan begroot en wordt er nu gezocht naar waaghalzen investeerders die de meerkosten willen financieren. Dan kan, zolang het geen bodemloze put wordt.
[..] Je kunt ook denken: als 5% een goede marktrente is voor een project met goede zekerheid, waarom betalen de Duitsers dan 60 tot 70% meer aan rente, bij ogenschijnlijk fantastische taxaties? Duitsers zijn toch niet dom of naief. Ergens zit iets scheef.
Mijns inziens is crowdfunding top op heden zeer aantrekkelijk geweest voor investeerders (voor ondernemers misschien ook wel, als die anders nergens terecht konden, maar dat terzijde). 6-7% netto rendement met hypothecaire zekerheid vind je niet zo snel ergens anders. Wat mij betreft is dit nog steeds mispricing in de markt. Kijk bijvoorbeeld naar vastgoedfondsen voor particulieren, die bieden vergelijkbare rendementen maar dan heb je aandelen met leverage. Of kijk naar brokers waar je tegen 3% kunt lenen met je aandelenportefeuille als onderpand.
Investeerders zijn met hun geld in de meerderheid ten opzichte van ondernemers, waardoor elk project snel vol zit. Het verbaast mij enigszins dat de rentes niet lager waren en de markt niet het punt opzocht waar vraag en aanbod in balans zijn. Wat bij Collin en sommige andere platformen waarschijnlijk een rol heeft gespeeld, is dat ze geen geweldig netto rendement over de eerste jaren konden adverteren. Dat wilden ze vast even recht trekken. Nu de netto rendementen hoger zijn dankzij alle Covid-steun en hypothecaire zekerheden, is er weer ruimte naar beneden.
Het goede nieuws is dat platformen in staat zijn om steeds grotere leningen te plaatsen. Daarmee wordt een nieuw segment aangeboord dat echt zoden aan de dijk zet voor het overschot aan investeerdersgeld. Ik kan me voorstellen dat rentes in de toekomst meer gedifferentieerd gaan worden naar omvang van de lening. Die ¤100K komt ook bij 5% wel vol. Als ondernemer zou ik dan nooit akkoord gaan met 8%. En als platform maakt dat kruimelwerk weinig uit voor je overall rendement. Om ¤3M op te halen, zul je duidelijk meer rente moeten bieden. En bovendien zit het MKB Leningenfonds daar ook in, daar wil men ook een mooi rendement kunnen laten zien.
Ik was laatst bij Collin. Toen maakten ze de opmerking dat bij nieuwe projecten, ik dacht vanaf november 23, de algemene voorwaarden zijn gewijzigd. Dus inclusief renteopslag.
Ik weet niet welke ervaringen je zelf als ondernemer hebt en financiering van bijvoorbeeld werkkapitaal, maar vergis je niet wat een gemiddeld zakelijk crediet bij bijvoorbeeld een grootbank kost, en dan heb ik het nog niet over de ondernemers die daar gewoon niet meer geaccepteerd worden vanweg historie of het feit dat de risico's gewoon hoog zijn. Vergelijk het ook eens met de wettelijk handelsrente (zie ook https://www.wettelijke-rente.com/handelsrente/ voor histoische cijfers) die begin dit jaar gewoon meer dan 11% was en de belastingrente voor de te betalen rente bij vennootschapsbelasting in 2024 gewoon 10% is (ok, daar lopen nu wat grootschalige bezwaren tegen). Je kunt en mag zakelijke rentes met bijbehorende risico's gewoon niet vergelijken met wat een gemiddelde brave particulier voor zijn of haar hypothecaire lening betaalt. Ik durf zelfs wel te beweren dat menig ondernemer afgelopen 2 jaar graag tegen 8% wat werkkapitaal had geleend, dat was toch goedkoper geweest dan het via uitgestelde vennootschapsbelating bij de fiscus te "lenen". Ook voor zakelijke leningen voor een bedrijfspand voor eigen gebruik (maximale financiering stop bij 70% a 80%) moet je afhankelijk van rentevast periode etc. ook niet vreemd staan kijken dat het 7,5% tot 8,5% kost, en dan moet je geen starter zijn.