abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218807587
Ik heb contact met HCN BE gehad.
En...; er komen meerdere projecten aan. Best leuk :-).
Dit ter info.
pi_218808773
Fwiw: wat bewonersreacties (gemengd positief en negatief) over het nieuwe Kijkduin, waar onze cocktailbar zit. Volgens mij geen premium dus zo te lezen.

Lezers verdeeld over vernieuwd Kijkduin: sfeerloos betondorp of vooruitgang?

https://www.ad.nl/van-de-(...)ooruitgang~ad67040e/
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Friedman on Donahue
pi_218808790
En wat Google reacties over de golfbaan die kennelijk wel open is, maar totaal (nog, echt nog) niet bespeelbaar.

https://share.google/H1WjsmnYYK3l1IvRW
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Friedman on Donahue
pi_218809147
Woning van rijschoolhouder Paul B0ger5 (CCF) staat op Funda: https://www.funda.nl/deta(...)=share-listing-modal

1e hypotheek was 200k dus zeer ruime overwaarde.
pi_218809181
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2025 14:52 schreef Fredericm het volgende:

[..]
Bij gebrek aan beter druppelt hij vol. Het lijkt wel of we nu pas last hebben van de zomerrust. Er zal gemiddeld ook een tot twee maanden overheen gaan voordat een investering beschikbaar is.
Misschien hebben ze vandaag bewust vrij gepland om iets met het gehele team te doen. En of dat dan golfen is of met zijn allen telefoontjes plegen naar wat wanbetalers is...
pi_218809415
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2025 18:25 schreef FrenkDeTank het volgende:
Mogelijke herfinanciering.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Waarom verkopen ze die tent niet gewoon? Zou al in 2024 nagenoeg klaar zijn qua verbouwing. Aangekocht voor 1.8m en getaxeerd op ruim boven de 3m na verbouwing.
pi_218810020
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2025 19:54 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Goed gevonden.
Maar gezien de formulering "heeft Collin de mogelijkheid om een renteopslag in rekening te brengen van 5%" kan het zijn dat bij de ene lening wel 5% extra rente wordt berekend en bij een ander niet.
Zo had ik bij een project van begin augustus 2023 wel 5% extra rente en bij een project van eind augustus 2023 niet.
De vraag van KrekelJapie "Waarom het ene project een renteopslag krijgt en een ander niet" blijft dus nog steeds.
Inmiddels na wat vertraging antwoord gekregen: De AV is in nov 2023 aangepast, samen met de bijbehorende vergoedingenstructuur waarin dus zoals we hier al konden lezen ook die 5% staat. Dat is volgens de reactie van ccf DE reden dat bij het ene project bij het niet tijdig betalen van de slottermijn wel 5% renteopslag van toepasing is en het andere project juist niet.

Kan het zijn dat in de pitch/contract van begin aug 2023 er ergens expliciet iets staat over een renteopslag bij te late aflossing, of dat er in dat project ergens na nov 2023 nog het een en ander is gewijzigd waarmee de nieuwe AV en bijbehorende nieuwe/aangepaste vergoedingenstructuur alsnog van toepassing zijn verklaard?
pi_218812079
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2025 10:47 schreef tnhb het volgende:

[..]
Inmiddels na wat vertraging antwoord gekregen: De AV is in nov 2023 aangepast, samen met de bijbehorende vergoedingenstructuur waarin dus zoals we hier al konden lezen ook die 5% staat. Dat is volgens de reactie van ccf DE reden dat bij het ene project bij het niet tijdig betalen van de slottermijn wel 5% renteopslag van toepasing is en het andere project juist niet.

Kan het zijn dat in de pitch/contract van begin aug 2023 er ergens expliciet iets staat over een renteopslag bij te late aflossing, of dat er in dat project ergens na nov 2023 nog het een en ander is gewijzigd waarmee de nieuwe AV en bijbehorende nieuwe/aangepaste vergoedingenstructuur alsnog van toepassing zijn verklaard?
De leningnemer ontvangt samen met de te ondertekenen overeenkomst lening uiteraard een exemplaar van de alg. voorwaarden en de vergoedingenstructuur die geldt voor die lening. Het zou zomaar kunnen dat ergens rond juli/aug 2023 de nieuwe vergoedingenstructuur al gebruikt werd. Omdat sommige leningen er wat langer over doen om gepubliceerd te worden dan andere, is de datum van publicatie/totstandkoming niet maatgevend voor de versie van de uitgereikte vergoedingenstructuur.

De nieuwe alg. voorwaarden staan los van de 5% boeterente - er is daarin weliswaar wat explicieter een artikel opgenomen over kosten voor niet-nakoming (art 36), maar ook de oude voorwaarden verwezen naar de vergoedingenstructuur voor de kosten.

quote:
37. Tarieven en kosten
37.1. Een overzicht van de geldende tarieven en kosten is opgenomen in de Vergoedingenstructuur.
37.2. De geldende tarieven en kosten worden vastgelegd op het moment van het door Collin versturen van de Bevestiging en blijven voor de duur van de Leningovereenkomst van kracht.

[ Bericht 0% gewijzigd door gaanmetdiebanaan op 19-09-2025 14:10:57 ]
pi_218812767
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2025 08:55 schreef Tjalala het volgende:

[..]
Misschien hebben ze vandaag bewust vrij gepland om iets met het gehele team te doen. En of dat dan golfen is of met zijn allen telefoontjes plegen naar wat wanbetalers is...
Als ze in Venlo gaan golfen dan kunnen ze dat mooi combineren. En meteen even doorrijden naar Vaals ;)
Pecunia non olet
pi_218813269
Mensen hier met ervaringen met Duurzaaminvesteren.nl?

Ik heb enkele projecten daar, en die lijken (op windprojecten na) allemaal vroegtijdig te stranden. Ik noem H*llostroom en V*dera. Die laatste blijkt onderdeel van de Tr*o groep, die via DI een enorme hoeveelheid obligaties blijkt te hebben uitgezet onder allerlei namen / entiteiten (>44miljoen?).

Bij trustpilot staat inmiddels een behoorlijke hoeveelheid zeer negatieve beoordelingen van recente datum.

Ik ben benieuwd of er bij DI ooit wel eens oplossingen zijn gerealiseerd na wanbetaling.
pi_218813303
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2025 15:34 schreef ZeKraut het volgende:
M•ster groen lease en Gr•ene Aggregaat ook in de problemen
pi_218813454
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2025 15:40 schreef Bobby100 het volgende:

[..]
M•ster groen lease en Gr•ene Aggregaat ook in de problemen
Serieus, Mr Green L*ase joh? Die hebben zó veel tranches opgehaald daar....
pi_218813494
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2025 14:48 schreef obligataire het volgende:

[..]
Als ze in Venlo gaan golfen dan kunnen ze dat mooi combineren. En meteen even doorrijden naar Vaals ;)
Ze zijn in ieder geval niet met zijn allen golfen, afdeling beheer mocht misschien niet mee of er moest tenminste één iemand op de toko passen.. Eerder vandaag ontving ik al een update over de fietsen reperateur, daarvan is nu de september rente betaald, over de te late aflossing komt meer info wanneer het bekend is. En zojuist een update over een failliete slagerij.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Die septermber termijn is inderdaad zojuist in de wallet bijgeschreven, de restant aflossing nog niet, zal nog wel volgen.
pi_218813531
Personeelskrapte GvE
SPOILER
pi_218813777
Linkje GvE: https://e.geldvoorelkaar.(...)OCEgr08CEIXMwmKYxQ64

Omdat u eerder heeft geïnvesteerd in vastgoedprojecten via Geldvoorelkaar.nl, brengen wij u graag als eerste op de hoogte van een nieuwe kans: StoreBox Breda en Drop & Clean Breda.

Bedrag: ¤ 1.200.000
Rente: 9,0%
Looptijd: 36 maanden
Zekerheden: 1e recht van hypotheek, meerdere zakelijke en persoonlijke borgstellingen, pandrecht op huurpenningen en bedrijfsinventaris, depotregeling en non-onttrekkingsverklaring
pi_218813880
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2025 15:34 schreef ZeKraut het volgende:

Ik heb enkele projecten daar, en die lijken (op windprojecten na) allemaal vroegtijdig te stranden. Ik noem H*llostroom en V*dera. Die laatste blijkt onderdeel van de Tr*o groep, die via DI een enorme hoeveelheid obligaties blijkt te hebben uitgezet onder allerlei namen / entiteiten (>44miljoen?).

Bij trustpilot staat inmiddels een behoorlijke hoeveelheid zeer negatieve beoordelingen van recente datum.

Ik ben benieuwd of er bij DI ooit wel eens oplossingen zijn gerealiseerd na wanbetaling.
Zat in tidal ,power, ging failliet, kwam uiteindelijk nog bedragje van de curator.
Duurzaam doet denk ik sowieso niets meer nadat lening rond is, je hebt dan rechtstreeks met bedrijf van lening te maken.
ben er gestopt omdat het voor mij teveel administratie wordt op die manier.
pi_218813910
Voor Trio is er nu een belangengroep opgericht. Waarschijnlijk zullen er aangiftes volgen. Er zijn ook AFM onderzoeken
pi_218814485
Financiering glasvezel projecten Duitsland.

Bring back memories.

Mans Infra Techniek B.V.
¤ 150.000 | 9,0 % rente | 48 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/mans-infra-techniek-b-v/

[ Bericht 12% gewijzigd door KrekelJapie op 19-09-2025 18:41:52 ]
pi_218814693
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 september 2025 18:29 schreef KrekelJapie het volgende:
Financiering glasvezel projecten Duitsland.

Bring back memories.

Mans Infra Techniek B.V.
¤ 150.000 | 9,0 % rente | 48 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/mans-infra-techniek-b-v/
De zekerheden zijn wat matig, door lineaire aflossing loopt het risico er wel uit. Bedrijf maakt wel winst en heeft eigen vermogen
pi_218814953
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2025 17:06 schreef Fredericm het volgende:
Voor Trio is er nu een belangengroep opgericht. Waarschijnlijk zullen er aangiftes volgen. Er zijn ook AFM onderzoeken
Voor geinteresseerden zal ik de brief even citeren. Ik heb de persoonlijke noot aan het einde weggelaten.

SPOILER
Oef, dat kon wel eens een flinke afschrijving worden. Ik heb toendertijd hier nog gewaarschuwd dat men veel projecten onder verschillende namen aan de man bracht. Ik zit in 1 project, Trio Solar 9, waarvan maar 1 rentetermijn (te laat) binnen is. Dat is wel een nadeel van projecten die maar een keer per jaar betalen.
(En tot mijn verbazing valt NextEnergy er ook onder waar ik een tijdje geleden een energiecontract had)
pi_218815250
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2025 17:03 schreef Aalsmeer15 het volgende:

[..]
Zat in tidal ,power, ging failliet, kwam uiteindelijk nog bedragje van de curator.
Duurzaam doet denk ik sowieso niets meer nadat lening rond is, je hebt dan rechtstreeks met bedrijf van lening te maken.
ben er gestopt omdat het voor mij teveel administratie wordt op die manier.
Er is wel een Stichting BelangenBehartiging DuurzaamInvesteren maar zo te lezen heeft die niet zoveel macht en een minder actieve rol dan bijvoorbeeld de Speciaal Beheer afdeling van Collin. Ik denk ook niet dat die brieven van belangengroepen zou doorsturen.

Toevoeging:
Weet iemand wat bedoeld wordt met
quote:
Het eerste hypotheekrecht op de grond conform de Baarns beslag procedure
Het lijkt een procedure te zijn voor de notaris om te controleren of onroerend goed rechtenvrij is voordat de hypotheek gevestigd wordt, maar ik heb deze kreet nog niet eerder bij crowdfunding gezien, en dat maakt mij wantrouwig.

[ Bericht 16% gewijzigd door Zomaarevenkijken op 19-09-2025 20:12:05 (vraag toegevoegd) ]
pi_218815704
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2025 19:29 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
Oef, dat kon wel eens een flinke afschrijving worden. Ik heb toendertijd hier nog gewaarschuwd dat men veel projecten onder verschillende namen aan de man bracht. Ik zit in 1 project, Trio Solar 9, waarvan maar 1 rentetermijn (te laat) binnen is. Dat is wel een nadeel van projecten die maar een keer per jaar betalen.
(En tot mijn verbazing valt NextEnergy er ook onder waar ik een tijdje geleden een energiecontract had)
Ik zit ook in één project van dat T*io (V*dera, voor zonnepanelen op een kassencomplex, dat na 3 halfjaarrentes ophield te betalen (volgens DI-site zouden onjuist 4 termijnen betaald zijn)), maar wist niet dat dat onderdeel was van een enorm leenconglomeraat. Bij trustpilot wordt het al een piramidespel genoemd. De bedragen die rondgaan zijn zo groot dat AFM en wsl OM niet meer weg kunnen kijken. Dat kan nog wel eens impact gaan hebben op de hele crowdfundingbusiness
pi_218818841
Mbt project escaperoom GvE. Dit project betaalt al ruim een jaar geen aflossing of rente.

Er ligt nu een bod op de woning waar de stichting zekerheden hypothecaire zekerheid op heeft. Mogelijk kan dit dossier binnenkort deels afgelost worden. Verwacht nog wel een restschuld.

Ondernemers houden zelf niets over aan de verkoop van de woning. Ze kunnen zich wel gaan richten op exploitatie van de escaperoom waar minder financiering op rust.

Korte rekensom bij opbrengst 675.000 (vraagprijs)
- aflossing 1e hypotheek 400.000
- aflossing GvE 250.000
- niet betaalde rente en fee 30.000
- boeterente 20.000
- juridische kosten 10.000

Verwachte restschuld 35/70k wat uit de HA/exploitatie VOF moet komen.

[ Bericht 29% gewijzigd door KrekelJapie op 20-09-2025 07:36:27 ]
pi_218819339
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 september 2025 06:26 schreef KrekelJapie het volgende:
Mbt project escaperoom GvE. Dit project betaalt al ruim een jaar geen aflossing of rente.

Er ligt nu een bod op de woning waar de stichting zekerheden hypothecaire zekerheid op heeft. Mogelijk kan dit dossier binnenkort deels afgelost worden. Verwacht nog wel een restschuld.

Ondernemers houden zelf niets over aan de verkoop van de woning. Ze kunnen zich wel gaan richten op exploitatie van de escaperoom waar minder financiering op rust.

Korte rekensom bij opbrengst 675.000 (vraagprijs)
- aflossing 1e hypotheek 400.000
- aflossing GvE 250.000
- niet betaalde rente en fee 30.000
- boeterente 20.000
- juridische kosten 10.000

Verwachte restschuld 35/70k wat uit de HA/exploitatie VOF moet komen.

Dank voor de update, iets waar GVE keer op keer in tekort schiet ;-)

En herinner me vooral de (waanzin) excuus update van GVE na een geplaatste update waar de geldnemer huilie huilie over deed.
pi_218819414
Ik ken de details van bovenstaand project niet, maar in het geval van een faillissement en verkoop woning dan zou ik er in het algemeen blij mee zijn als het grootste deel van de inleg terug komt. Gemiste rente, laat staan boeterente, is in zo’n geval een risico van crowdfunding en dat neem ik dan op de koop toe.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')