abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218778493
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2025 13:04 schreef tnhb het volgende:

[..]
Ik zit niet in het project en mis mogelijk info, maar op basis van de wel beschikbare info vraag ik me af of gve (lees: derde partij die dit voor gve doet) wel alle mogelijke stappen zet en niet teveel afwachtend toe zit te kijken.
Collin heeft niet stil gezeten en zelfs beslag weten te leggen op een ander bedrijfspand, daarmee is al een aanzienlijk deel voldaan.

Echter daarna alleen nog wat kleine rentebetalinkjes, te weinig en te laat.
Dus nu hebben ze er eindelijk genoeg van.

Ze zitten daar op een berg aan defaults m.i., gevolg van jarenlang junkleningen aan de man brengen. Ieder dossier vreet tijd. En de vastgoedmarkt werkt ook niet echt mee heb ik de indruk.
Pecunia non olet
pi_218778889
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2025 13:21 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Ccf
oeps, fout van mij, aangepast, ik begrijp nu overigens dat ze niet stil hebben gezeten en dat er ook al het nodige terug is gekomen maar dat het nog niet afgerond is.

[ Bericht 12% gewijzigd door tnhb op 15-09-2025 14:36:14 ]
pi_218778943
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2025 13:20 schreef Slingervinger het volgende:
Ik heb een paar maanden geleden voor 2022 en 2023 een aangifte werkelijk rendement gedaan. Ben benieuwd of er hier nog meer zijn en of die mogelijk al wat vernomen hebben van de Belastingdienst (verwacht het niet nu al maar je weet maar nooit)
wel wat off-topic, maar ik heb zelfs nog geen uitnodigingsbrief gekregen om het owr formulier in te vullen terwijl ik voor 2022 prive obv werkelijk rendement best nog het nodige terug verwacht. Tijdens een webinar van knab werd aangegeven dat de hele afhandeling wel eens jaren (!) zou gaan kunnen duren...
pi_218779112
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2025 13:38 schreef obligataire het volgende:
Ze zitten daar op een berg aan defaults m.i., gevolg van jarenlang junkleningen aan de man brengen. Ieder dossier vreet tijd.
Dat beeld krijg ik helaas ook steeds meer, het afhandelen van defaults en achterstanden kost vaak gewoon erg veel tijd en energie en levert voor zo'n platform op zo'n moment ook niet veel meer op. Overigens heb ik het gevoel dat meerdere platformen meer en meer met dat probleem te maken hebben en de processen mbt die afhandeling hiervan nog niet altijd even soepel verlopen.
pi_218779206
FYI: Ik was even platformen aan het controleren op updates en zag bij mcf dat er mbt E*w*n N. een update van 12-sep staat met de melding dat er geld is ontvangen maar dat het door een technische problemen even heeft geduurd voordat het kon worden verdeeld en uitgekeerd, maar dat zou nu toch wel het geval zijn. Voor degenen die het betreft, ik zou even de mcf wallet controleren.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_218779589
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2025 14:35 schreef tnhb het volgende:

[..]
wel wat off-topic, maar ik heb zelfs nog geen uitnodigingsbrief gekregen om het owr formulier in te vullen terwijl ik voor 2022 prive obv werkelijk rendement best nog het nodige terug verwacht. Tijdens een webinar van knab werd aangegeven dat de hele afhandeling wel eens jaren (!) zou gaan kunnen duren...
ik had ook geen brief gekregen maar in "mijn belastingdienst" stond het formulier al wel, je mag het al eerder indienen maar dan moet je wat meer doen dan wanneer je op de brief wacht omdat daar het fictief rendement in staat
https://www.belastingdien(...)k-rendement-invullen
pi_218779717
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2025 15:31 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
ik had ook geen brief gekregen maar in "mijn belastingdienst" stond het formulier al wel, je mag het al eerder indienen maar dan moet je wat meer doen dan wanneer je op de brief wacht omdat daar het fictief rendement in staat
Ik kreeg vrij recent voor een relatie een brief over het jaar 2020. Dus 2022 is nog niet aan de beurt.

Dat fictieve rendement staat vermeld in de ingediende aangifte; als er geen correctie is geweest door de Fiscus dan moet dat bruikbaar zijn voor het verzoek.
Pecunia non olet
pi_218779792
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2025 15:46 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ik kreeg vrij recent voor een relatie een brief over het jaar 2020. Dus 2022 is nog niet aan de beurt.

Dat fictieve rendement staat vermeld in de ingediende aangifte; als er geen correctie is geweest door de Fiscus dan moet dat bruikbaar zijn voor het verzoek.
Als je het WR wilt opgeven voor 2 opvolgende jaren moet je eerst wachten op de definitieve aanslag inzake het eerste aangiftejaar voordat je de brief voor het 2e jaar krijgt. Dat gaat dus wel even duren op deze manier
pi_218779874
Het jaar 2023 zou inmiddels toch wel helemaal afgehandeld moeten zijn door de Fiscus, met uitzondering van navordering/bezwaar/beroep situaties. Ze zijn nu al volop bezig met 2024.
Pecunia non olet
pi_218779997
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2025 16:01 schreef obligataire het volgende:
Het jaar 2023 zou inmiddels toch wel helemaal afgehandeld moeten zijn door de Fiscus, met uitzondering van navordering/bezwaar/beroep situaties. Ze zijn nu al volop bezig met 2024.
ik was niet volledig, sorry. Bedoeld is de definitieve aanslag m b t de WR-opgave De brieven over 2022 zijn pas uitgegaan m i v september 2025. Overigens worden wel korte termijnen beloofd maar of dat haalbaar is.....
pi_218780530
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2025 13:20 schreef Slingervinger het volgende:
Ik heb een paar maanden geleden voor 2022 en 2023 een aangifte werkelijk rendement gedaan. Ben benieuwd of er hier nog meer zijn en of die mogelijk al wat vernomen hebben van de Belastingdienst (verwacht het niet nu al maar je weet maar nooit)
Ik heb vorige week een brief van de Belastingdienst gekregen dat ik mijn Werkelijk Rendement over 2022 mag doorgeven.
Dat heb ik inmiddels gedaan en ik verwacht dat ik alle belasting die ik in Box 3 betaald heb terugkrijg (want ik heb over 2022 een negatief (werkelijk) rendement).
Ik heb (uiteraard?) nog geen antwoord gekregen van de Belastingdienst.
pi_218780833
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2025 17:24 schreef TisIk het volgende:

[..]
Ik heb vorige week een brief van de Belastingdienst gekregen dat ik mijn Werkelijk Rendement over 2022 mag doorgeven.
Dat heb ik inmiddels gedaan en ik verwacht dat ik alle belasting die ik in Box 3 betaald heb terugkrijg (want ik heb over 2022 een negatief (werkelijk) rendement).
je zou binnen 2 maanden een definitieve aanslag moeten krijgen volgens het voorbeeld op de website

Voorbeeld
U mag uw werkelijk rendement doorgeven voor 2023 en 2024. U krijgt in september 2025 een brief om uw werkelijk rendement voor 2023 door te geven. Op 1 oktober 2025 vult u het formulier Opgaaf werkelijk rendement in. Wij behandelen het formulier en op 25 november krijgt u uw definitieve aanslag 2023 van ons. Daarna krijgt u de brief om uw werkelijk rendement door te geven voor 2024.
pi_218780907
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2025 17:24 schreef TisIk het volgende:

[..]
Het verschil tussen de maffia en de belastingdienst: De maffia is een georganiseerde bende.
pi_218781194
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2025 16:01 schreef obligataire het volgende:
Nee hoor, zeker niet. 2021 is op dit moment nog in behandeling voor zover er sprake is van BECON uitstel. 2021/22/23 zijn dus geenszins afgehandeld voor een behoorlijk aantal belastingplichtigen.
pi_218784245
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2025 13:34 schreef Lezer8857 het volgende:
Voor wie de hondenhoeve wil financieren:

https://www.collincrowdfu(...)5150023ffb810371a3ab
Het honden pension laat ik aan mij voorbijgaan. Als er een linkje is wil ik eventueel wel basis investeren in de nieuwe keukenboer https://www.collincrowdfund.nl/marquardt-amstelveen/
pi_218784286
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2025 08:47 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Het honden pension laat ik aan mij voorbijgaan. Als er een linkje is wil ik eventueel wel basis investeren in de nieuwe keukenboer https://www.collincrowdfund.nl/marquardt-amstelveen/
Ik vind de keukenboer van twee maanden geleden beter marquardt almelo, tenminste nog hypotheek op woonhuis en 9%
pi_218784323
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2025 18:53 schreef ovdm het volgende:

[..]
Nee hoor, zeker niet. 2021 is op dit moment nog in behandeling voor zover er sprake is van BECON uitstel. 2021/22/23 zijn dus geenszins afgehandeld voor een behoorlijk aantal belastingplichtigen.
Die groep was ik even vergeten ja :D
Die mensen laten hun aangiften verzorgen door een consulent, neem aan dat diezelfde consulent ook wel - voor een passende fee - de teruggaaf zal verzorgen.
Vraagsteller behoort niet tot die categorie van belastingplichtigen vermoed ik.
Pecunia non olet
pi_218784573
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 september 2025 08:54 schreef Fredericm het volgende:

[..]
Ik vind de keukenboer van twee maanden geleden beter marquardt almelo, tenminste nog hypotheek op woonhuis en 9%
Oh, waar kan ik in de pitch van twee maanden geleden investeren. :) Denk dat ik beter kan investeren in aandeel Palantir van 6jaar geleden. :) Tja er zijn veel investeringen uit het verleden beter. Maar soms ook naar later blijkt slechter.😀
pi_218784715
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 september 2025 08:54 schreef Fredericm het volgende:

[..]
De dekking is idd krap maar de ervaringen met Marquardt zijn goed en Marquardt NL (deel van Mandemakers) geeft een forse zakelijke borgstelling af dus die hebben er ook wel vertrouwen in. Dus ga hem wel met een basisbedrag meenemen.

De eerste 8 maanden lossen ze niet af maar daarna wel een stevige aflossing, het risico zal dan snel afnemen.
Pecunia non olet
pi_218784833
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2025 10:00 schreef obligataire het volgende:

[..]
De dekking is idd krap maar de ervaringen met Marquardt zijn goed en Marquardt NL (deel van Mandemakers) geeft een forse zakelijke borgstelling af dus die hebben er ook wel vertrouwen in. Dus ga hem wel met een basisbedrag meenemen.

De eerste 8 maanden lossen ze niet af maar daarna wel een stevige aflossing, het risico zal dan snel afnemen.
Zo krap is de dekking toch niet? Eerste hypotheek van 250k op recreatiewoning, 250k borgstelling door de franchisegever, en dan nog 250k persoonlijke borgstelling die in ieder geval deels materieel zou moeten zijn op basis van de overwaarde op de privewoning. En dan wordt er zoals je zegt ook nog behoorlijk afgelost. Ik vind hem wel interessant.
pi_218784919
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2025 10:24 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]
Zo krap is de dekking toch niet? Eerste hypotheek van 250k op recreatiewoning, 250k borgstelling door de franchisegever, en dan nog 250k persoonlijke borgstelling die in ieder geval deels materieel zou moeten zijn op basis van de overwaarde op de privewoning. En dan wordt er zoals je zegt ook nog behoorlijk afgelost. Ik vind hem wel interessant.
Ik ga hem ook meenemen, maar vind het net iets te min voor een dubbele inleg. Dat zit hem in de kleine details. We zijn verwend qua zekerheden, als je het vergelijkt met de meeste projecten op andere platformen :) Op GvE bijvoorbeeld zie je nog steeds projecten waarbij je weet dat je je geld kwijt bent zodra ze om wat voor reden dan ook stoppen met betalen. Bij Collin gaat het vaak nog om de vraag hoeveel er terugkomt, 80%, 90% of 100%.
Pecunia non olet
pi_218785029
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2025 10:38 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ik ga hem ook meenemen, maar vind het net iets te min voor een dubbele inleg. Dat zit hem in de kleine details. We zijn verwend qua zekerheden, als je het vergelijkt met de meeste projecten op andere platformen :) Op GvE bijvoorbeeld zie je nog steeds projecten waarbij je weet dat je je geld kwijt bent zodra ze om wat voor reden dan ook stoppen met betalen. Bij Collin gaat het vaak nog om de vraag hoeveel er terugkomt, 80%, 90% of 100%.
Ik denk wel aan een dubbele inleg, mede omdat de ondernemer zich al bewezen heeft met een vroegtijdige aflossing voor zijn eerdere vestiging.
pi_218785313
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2025 10:24 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]
De hypotheek op de recreatiewoning is ter dekking van de borgstelling in prive lijkt mij? Dus 250k dekking uit borg + recreatiewoning en 250k borg van franchisegever.
pi_218785409
quote:
14s.gif Op dinsdag 16 september 2025 11:42 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
De hypotheek op de recreatiewoning is ter dekking van de borgstelling in prive lijkt mij? Dus 250k dekking uit borg + recreatiewoning en 250k borg van franchisegever.
Goeie vraag. Ik ging er eigenlijk van uit dat een hypotheek en een borgstelling in principe afzonderlijke zekerheden zijn. Als dit niet zo is dan staat er in de pitch dacht ik meestal een opmerking dat beide zekerheden nooit voor een totaalbedrag van samen hoger dan X (in dit geval 250k) uitgewonnen kunnen worden.
pi_218785569
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2025 11:57 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]
Goeie vraag. Ik ging er eigenlijk van uit dat een hypotheek en een borgstelling in principe afzonderlijke zekerheden zijn. Als dit niet zo is dan staat er in de pitch dacht ik meestal een opmerking dat beide zekerheden nooit voor een totaalbedrag van samen hoger dan X (in dit geval 250k) uitgewonnen kunnen worden.
Dat staat er inderdaad regelmatig, maar nu staat er wel "Deze borgstelling is op dit moment materieel van aard op basis van de waarde van de recreatieprivéwoning, waarop tevens hypotheek verkregen wordt." dus dan ga ik er toch maar vanuit dat de hypotheek ter dekking van de borg in privé is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')