abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218752563
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 september 2025 15:59 schreef Fredericm het volgende:

[..]
Ik was laatst bij Collin. Toen maakten ze de opmerking dat bij nieuwe projecten, ik dacht vanaf november 23, de algemene voorwaarden zijn gewijzigd. Dus inclusief renteopslag.
Ik ben wel benieuwd welk artikel dat dan is, zover ik me kan herinneren was er niet echt iets expliciet op dat punt gewijzigd, hebben ze misschien ook aangegeven op basis van welk artikel in de AV het was?
pi_218752710
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2025 18:41 schreef tnhb het volgende:

[..]
Ik ben wel benieuwd welk artikel dat dan is, zover ik me kan herinneren was er niet echt iets expliciet op dat punt gewijzigd, hebben ze misschien ook aangegeven op basis van welk artikel in de AV het was?
Nee dat niet, was tijdens borrel iin een 1:1 gesprek.
pi_218753021
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2025 18:06 schreef tnhb het volgende:

[..]
Je kunt en mag zakelijke rentes met bijbehorende risico's gewoon niet vergelijken met wat een gemiddelde brave particulier voor zijn of haar hypothecaire lening betaalt.
Daar heb je gelijk in. Maar we zien het nu wel gebeuren met crowdfunding. Normaalgesproken geldt: hoe kleiner (en jonger, riskanter) het bedrijf, hoe hoger de rente. Maar nu Piet Particulier de investeringsbeslissing neemt, zou het voor het aller-allerkleinste segment van de markt wel eens ongekeerd kunnen worden.
pi_218753107
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2025 18:41 schreef tnhb het volgende:

[..]
Het staat in de vergoedingenstructuur. Op 26 juli 2023 stond het er nog niet in, in dec 2023 wel.
https://web.archive.org/w(...)ven-lenen-overzicht/
pi_218753242
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2025 19:29 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
Het staat in de vergoedingenstructuur. Op 26 juli 2023 stond het er nog niet in, in dec 2023 wel.
Aha, thanks! Dus geen onderdeel van de AV maar gewoon onderdeel van de kosten/tarieven zoals die voor de geldnemers gelden, en daar kijk ik niet zo vaak :)
pi_218753381
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2025 19:29 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
Goed gevonden.
Maar gezien de formulering "heeft Collin de mogelijkheid om een renteopslag in rekening te brengen van 5%" kan het zijn dat bij de ene lening wel 5% extra rente wordt berekend en bij een ander niet.
Zo had ik bij een project van begin augustus 2023 wel 5% extra rente en bij een project van eind augustus 2023 niet.
De vraag van KrekelJapie "Waarom het ene project een renteopslag krijgt en een ander niet" blijft dus nog steeds.
pi_218753581
Dat staat in de vacature-omschrijving medewerker bijzonder beheer: “Heb jij financieel inzicht, een sterk rechtvaardigheidsgevoel en kun je zakelijkheid combineren met empathie?”

Als een leningnemer duidelijk heeft geprobeerd het tijdig te regelen en/of hij heeft nauwelijks middelen om de rente te voldoen dan zou ik het niet raar vinden om van de verhoging af te zien.
pi_218754577
Bij GvE kunnen ze ook wel wat versterking gebruiken.

------------------------------------------------------------
Veenendaal, 11 september 2025
Update project Foodmarkt De FAM | 26636
Beste investeerder,
Wij willen u informeren over de stand van zaken rondom het project Foodmarkt De FAM met projectnummer
26636.
Ondanks onze eerdere aanmaningen en gesprekken met de ondernemer is helaas geen passende
betaaloplossing bereikt. Om ervoor te zorgen dat de vordering op een correcte en efficiënte manier wordt
ingevorderd, hebben wij het dossier overgedragen aan de gerechtsdeurwaarder. Via de gerechtsdeurwaarder
zullen, indien nodig, tevens de zekerheden worden uitgewonnen en zal voor de verdere incasso van de
vordering worden zorggedragen, om zo het maximale resultaat voor u als investeerders te behalen.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Daar hebben ze dan 7 maanden over gedaan, om te constateren dat borgsteller geen zin heeft om zijn verplichting na te komen. En bij gebrek aan eigen kundigheid, wordt het dossier aan de deurwaarder overgedragen.
Pecunia non olet
pi_218754900
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2025 21:54 schreef obligataire het volgende:
Bij GvE kunnen ze ook wel wat versterking gebruiken.

------------------------------------------------------------
Veenendaal, 11 september 2025
Update project Foodmarkt De FAM | 26636
Beste investeerder,
Wij willen u informeren over de stand van zaken rondom het project Foodmarkt De FAM met projectnummer
26636.
Ondanks onze eerdere aanmaningen en gesprekken met de ondernemer is helaas geen passende
betaaloplossing bereikt. Om ervoor te zorgen dat de vordering op een correcte en efficiënte manier wordt
ingevorderd, hebben wij het dossier overgedragen aan de gerechtsdeurwaarder. Via de gerechtsdeurwaarder
zullen, indien nodig, tevens de zekerheden worden uitgewonnen en zal voor de verdere incasso van de
vordering worden zorggedragen, om zo het maximale resultaat voor u als investeerders te behalen.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Daar hebben ze dan 7 maanden over gedaan, om te constateren dat borgsteller geen zin heeft om zijn verplichting na te komen. En bij gebrek aan eigen kundigheid, wordt het dossier aan de deurwaarder overgedragen.
Ja en de geldnemer gaf kort na faillissement nog een interview aan AD waar ze heel dik en stoer zegt:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_218755713
quote:
Op woensdag 22 oktober 2025 organiseren wij de SamenInGeld Investeerdersavond. Een inspirerende avond waarin kennis delen, ontmoeten en samen investeren centraal staan.
- SamenInGeld deelt de laatste ontwikkelingen op het gebied van vastgoedcrowdfunding.
- Een projectaanvrager vertelt over zijn ervaringen.
- Een ervaren investeerder deelt waardevolle inzichten.

Het belooft een avond te worden waarin je niet alleen nieuwe kansen ontdekt, maar ook in contact komt met gelijkgestemden en ervaren investeerders.
Reserveer via onderstaande link je gratis ticket(s)! Aanmelden kan tot 15 september 2025. Vol is Vol!
https://eventix.shop/jbqextve
pi_218756340
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2025 18:06 schreef tnhb het volgende:

[..]
Ik weet niet welke ervaringen je zelf als ondernemer hebt en financiering van bijvoorbeeld werkkapitaal, maar vergis je niet wat een gemiddeld zakelijk crediet bij bijvoorbeeld een grootbank kost, en dan heb ik het nog niet over de ondernemers die daar gewoon niet meer geaccepteerd worden vanweg historie of het feit dat de risico's gewoon hoog zijn. Vergelijk het ook eens met de wettelijk handelsrente (zie ook https://www.wettelijke-rente.com/handelsrente/ voor histoische cijfers) die begin dit jaar gewoon meer dan 11% was en de belastingrente voor de te betalen rente bij vennootschapsbelasting in 2024 gewoon 10% is (ok, daar lopen nu wat grootschalige bezwaren tegen). Je kunt en mag zakelijke rentes met bijbehorende risico's gewoon niet vergelijken met wat een gemiddelde brave particulier voor zijn of haar hypothecaire lening betaalt. Ik durf zelfs wel te beweren dat menig ondernemer afgelopen 2 jaar graag tegen 8% wat werkkapitaal had geleend, dat was toch goedkoper geweest dan het via uitgestelde vennootschapsbelating bij de fiscus te "lenen". Ook voor zakelijke leningen voor een bedrijfspand voor eigen gebruik (maximale financiering stop bij 70% a 80%) moet je afhankelijk van rentevast periode etc. ook niet vreemd staan kijken dat het 7,5% tot 8,5% kost, en dan moet je geen starter zijn.
die laatste zin 100% eens! amen!
pi_218756545
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2025 08:22 schreef moedernatuur het volgende:

[..]
die laatste zin 100% eens! amen!
Banken maken over het algemeen niet voor niets mooie winsten.
pi_218760553
In het kader van bijzonder beheer, wilde ik ook een klein goed nieuws vermelden. Ik heb van alle updates van collin in mijn investeringen aangemerkt als ze achterstallig waren. Collin vermeldt altijd de achterstand, maar niet als het weer 'goed' loopt. Van de onderstaande investeringen heb ik de afgelopen maanden een update ontvangen dat ze achterstallig waren, waarna ze - al dan niet door overdracht naar Bijzonder Beheer - weer bij met betalen. Dat wil uiteraard niet zeggen dat het goedkomt, maar de navolgende hebben nu geen achterstand meer, waar ze dat voorheen wel hadden:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_218766811
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2025 14:30 schreef obligataire het volgende:

[..]
Los van de reeds besproken (ietwat magere) zekerheid, wat denken we van dat batterij opslag project?
Is dat iets wat we heel serieus moeten nemen, heeft iemand kennis van dit soort projecten?

Het valt me op dat de huidige financiering bedoeld is voor de resterende investeringen. Mijn eerste gedachte is dan, blijkbaar zijn de kosten (veel) hoger uitgevallen dan begroot en wordt er nu gezocht naar waaghalzen investeerders die de meerkosten willen financieren. Dan kan, zolang het geen bodemloze put wordt.
Ik heb wel meegedaan. Ik ga ervanuit / hoop dat een blijkbaar welvarende familie de jonge ondernemer helpt als het toch misgaat. Als ik het lees dan is bijna alles al geleverd, gaat het nu om aansluitingen etc
pi_218767688
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2025 08:02 schreef Fredericm het volgende:

[..]
Ik heb wel meegedaan. Ik ga ervanuit / hoop dat een blijkbaar welvarende familie de jonge ondernemer helpt als het toch misgaat. Als ik het lees dan is bijna alles al geleverd, gaat het nu om aansluitingen etc
In zijn algemeenheid, als een onderneming een investeringsproject opstart, wordt een nauwkeurige calculatie gemaakt van de kosten en wordt daar financiering bij gezocht. Dat plaatje moet vooraf kloppen. Ze beginnen niet op goed geluk, zeg maar. Dus als je op enig moment nog geld moet gaan ophalen bij een buitenlands crowdfund platform, dan is er iets niet goed gegaan. Maar hoe ernstig, dat weten we niet. Ik weet ook niets van grote batterijen :) Ik heb zelf het minimale bedrag ingelegd vanwege de redelijke zekerheid. Commitment heeft hij wel.

Kijkend naar de naam, betwijfel ik of daar heel veel geld zit. Het is geen oud Duits industrieel geslacht zo te zien.
Pecunia non olet
pi_218769984
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2025 10:17 schreef obligataire het volgende:

[..]
In zijn algemeenheid, als een onderneming een investeringsproject opstart, wordt een nauwkeurige calculatie gemaakt van de kosten en wordt daar financiering bij gezocht. Dat plaatje moet vooraf kloppen. Ze beginnen niet op goed geluk, zeg maar. Dus als je op enig moment nog geld moet gaan ophalen bij een buitenlands crowdfund platform, dan is er iets niet goed gegaan. Maar hoe ernstig, dat weten we niet. Ik weet ook niets van grote batterijen :) Ik heb zelf het minimale bedrag ingelegd vanwege de redelijke zekerheid. Commitment heeft hij wel.

Kijkend naar de naam, betwijfel ik of daar heel veel geld zit. Het is geen oud Duits industrieel geslacht zo te zien.
Is een lastige markt grote batterijen
Tenminste in Nederland

https://www.deondernemer.(...)p-te-vechten~c4d7485
pi_218771319
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2025 14:08 schreef Boyette het volgende:

[..]
Tenminste in Nederland

Wel een groot verschil tussen het produceren van batterijopslagsystemen en het bedrijven ervan, het verschil tussen een autofabrikant en een bezorgdienst zeg maar. Bij het genoemde Collin project gaat het om dat laatste.

Mijn indruk zonder me er heel erg in verdiept te hebben:
De opbrengsten van energiehandel via een batterijsysteem is afhankelijk van de energiemarkt en de invloed hierop door regelgeving en subsidies van wispelturige overheden. Ik verwacht dat batterijen in de toekomst een belangrijk onderdeel zullen vormen van het elektriciteitsnetwerk maar dat door de onzekere opbrengsten het risico voor investeerders vrij groot is.
pi_218772510
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2025 14:08 schreef Boyette het volgende:

[..]
Tenminste in Nederland

Dan zal het in Duitsland niet veel beter zijn....
Pecunia non olet
pi_218773680
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2025 19:13 schreef obligataire het volgende:

[..]
Dan zal het in Duitsland niet veel beter zijn....
Ik ben er uiteindelijk maar uit gestapt. Wacht wel op iets wat beter bij mij past.
pi_218775884
Het zou eens tijd worden.............
Ik ben benieuwd wat dat hok nog op gaat brengen bij de veiling.
In 2022 is het getaxeerd op 350K maar dat zal het niet worden aangezien het nu al lang vruchteloos te koop staat. De helft is ook genoeg denk ik.

SPOILER

[ Bericht 5% gewijzigd door obligataire op 15-09-2025 09:31:14 ]
Pecunia non olet
pi_218777330
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2025 09:26 schreef obligataire het volgende:
Het zou eens tijd worden.............
Ik ben benieuwd wat dat hok nog op gaat brengen bij de veiling.
In 2022 is het getaxeerd op 350K maar dat zal het niet worden aangezien het nu al lang vruchteloos te koop staat. De helft is ook genoeg denk ik.

SPOILER
Wordt wel tijd
Al sinds juni 2024 failliet
pi_218778263
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2025 11:42 schreef Boyette het volgende:

[..]
Wordt wel tijd
Al sinds juni 2024 failliet
De curator is er in elk geval klaar mee, als ik het goed lees heeft hij namelijk het faillisement voorgedragen voor (vereenvoudigde) afwikkeling.

Er waren volgens de pitch bij ccf drie geldnemers, twee daarvan zijn (nog) niet failliet en één daarvan had volgens de pitch een jaarwinst waarmee de schuld in 1x kon worden voldaan. Ik neem aan dat ze daar al een claim hebben neergelegd, die geldnemer op haar verantwoordelijkheden heeft gewezen en dat daar al een bijdrage vandaan komt? Ook zou er een pandrecht op alle roerende goederen van die twee geldnemers worden gevestigd en daarnaast was er tenslotte nog een (beperkte) persoonlijke borgstelling. Lijkt me dat er dan toch wel het een en ander af te dwingen zou moeten zijn en men niet alleen maar afwachtend gaat zitten toekijken totdat het vastgoed - dat blijkbaar vrij duur wordt aangeboden - een keer verkocht wordt, of is dat wel de strategie van ccf?

Ik zit niet in het project en mis mogelijk info, maar op basis van de wel beschikbare info vraag ik me af of ccf(lees: of derde partij die dit voor ccf doet) wel alle mogelijke stappen zet en niet teveel afwachtend toe zit te kijken.

[ Bericht 0% gewijzigd door tnhb op 15-09-2025 14:28:44 ]
pi_218778376
Ik heb een paar maanden geleden voor 2022 en 2023 een aangifte werkelijk rendement gedaan. Ben benieuwd of er hier nog meer zijn en of die mogelijk al wat vernomen hebben van de Belastingdienst (verwacht het niet nu al maar je weet maar nooit)
pi_218778379
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2025 13:04 schreef tnhb het volgende:

[..]
of is dat wel de strategie van gve?

Ik zit niet in het project en mis mogelijk info, maar op basis van de wel beschikbare info vraag ik me af of gve (lees: derde partij die dit voor gve doet) wel alle mogelijke stappen zet en niet teveel afwachtend toe zit te kijken.
Ccf
pi_218778454
Voor wie de hondenhoeve wil financieren:

https://www.collincrowdfu(...)5150023ffb810371a3ab
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')