abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217611424
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2025 17:09 schreef obligataire het volgende:

[..]
Dit is een prima project m.i., gebaseerd op het hele plaatje waaronder de prima renderende onderneming van de leningnemer en diens opgebouwde vermogen. Interessant doen over aanvangsrendementen doet geen recht aan het totale project. Het gaat om een inschatting of het geld terug komt. Dat hangt niet alléén af van de waarde van het onderpand.

Ieder project wat aangeboden wordt als CF, daar zit wel een vlekje op. Anders gingen ze wel naar een bank.

In ruil voor dat vlekje krijgen wij een hogere rente dan dat we bij een spaarrekening van de Rabobank zouden krijgen. En bij voldoende spreiding is het geen ramp als er een keer een project fout loopt.
het heeft niks met interessant doen te maken, de meeste willen context hebben over investeringen en daarom kom je op een forum uit, als iedereen het zo goed weet, had dit geen bestaansrecht.

Banken willen helemaal geen projectontwikkeling doen vanwege de korte looptijd en regelgeving mbt balansen

Zij schermen in mijn optiek met een mooi risicoverhaal waarop een rendement wordt losgelaten voor de investeerder. Als je het mij vraagt moet hier een veel hogere rente tegenover staan dan waarmee zij komen en dan hoop ik oprecht dat iedereen dit soort aanvragen links laat liggen zodat het aanbod beter wordt, wordt het niet beter dan graag een betere vergoeding zodat het echt interessant wordt om te investeren in kamikazen leningen zodat als de markt draait, je inderdaad nog wat rendement overhoudt om je defaults te compenseren.

het echte vlekje in deze aanvraag, die is bij ons allemaal nog niet bekend, maar voor hetgeen wat wel bekend is, zou ik zeker nog een keer heroverwegen waarom je hier/niet in wil investeren.
pi_217611478
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2025 17:20 schreef moedernatuur het volgende:
het heeft niks met interessant doen te maken, de meeste willen context hebben over investeringen en daarom kom je op een forum uit, als iedereen het zo goed weet, had dit geen bestaansrecht.

Banken willen helemaal geen projectontwikkeling doen vanwege de korte looptijd en regelgeving mbt balansen

Zij schermen in mijn optiek met een mooi risicoverhaal waarop een rendement wordt losgelaten voor de investeerder. Als je het mij vraagt moet hier een veel hogere rente tegenover staan dan waarmee zij komen en dan hoop ik oprecht dat iedereen dit soort aanvragen links laat liggen zodat het aanbod beter wordt, wordt het niet beter dan graag een betere vergoeding zodat het echt interessant wordt om te investeren in kamikazen leningen zodat als de markt draait, je inderdaad nog wat rendement overhoudt om je defaults te compenseren.

het echte vlekje in deze aanvraag, die is bij ons allemaal nog niet bekend, maar voor hetgeen wat wel bekend is, zou ik zeker nog een keer heroverwegen waarom je hier/niet in wil investeren.
dit klink zo concreet, dat het bijna lijkt of je voorkennis hebt m.b.t. deze debiteur?
pi_217611498
@moedernatuur en @obligatoire beiden hebben jullie gelijk. Het belichten van de pro's en con's is belangrijk en het hoeft ook niet per se negatief te zijn. Ben blij dat er onderzoek gedaan wordt, dan kan ik op basis daarvan zelf oordelen of ik wel of niet bereid ben in deze risico's / sectoren in te stappen. Ik vind het zelf heel erg prettig als de bedenkingen gedeeld worden.
pi_217611618
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2025 17:29 schreef Jaco078 het volgende:

[..]
dit klink zo concreet, dat het bijna lijkt of je voorkennis hebt m.b.t. deze debiteur?
als dat zo overkomt doe ik dat niet goed, ken de partij niet. Heb even snel gekeken naar het pandje gekeken om te bepalen wat het risico is.
pi_217611657
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2025 16:50 schreef moedernatuur het volgende:

[..]
pandje waar je zekerheid op krijgt of moet van ontvangen is een prive sauna (dat zijn van die halve bordelen), als je die eruit denkt heb je gewoon een "zielig" bedrijfshalletje/kantoor van 252 m2 met een aanvangshuur van ca 100 per m2 is 25k op jaarbasis. Die is never nooit 600 waard maar waarschijnlijk nu op de exploitatie getaxeerd met een mooie bezettingsgraad.

Kortom, ik geloof deze wel...
exact mijn conclusie toen ik snel keek. Geen interessantdoennerij of affakkelen, maar gewoon een faire risicoinschatting. Iedereen is vrij zijn eigen afweging te maken. Investeren is nu eenmaal balanceren tussen risico en rendement.
pi_217612026
quote:

[..]
Die is never nooit 600 waard maar waarschijnlijk nu op de exploitatie getaxeerd met een mooie bezettingsgraad.
Die hoeft ook geen 600k op te leveren. De lening is voor 500k en er is nog een 1e hypotheek op de aan te kopen bouwkavel. Mocht het mis gaan hoeft dat pandje maar 500k min het bedrag van de kavel op te leveren.

Overigens neem ik hem niet mee omdat ik 1) nu geen even geen CF budget heb en 2) niet zo'n fan van dit soort projecten ben.

Ik vraag me wel af hoe groot de kans is dat hij een vergunning voor 2 woningen krijgt, zo supergroot is die kavel niet. En afgaand op de streetview foto's stond de kavel al eerder te koop, in ieder geval vanaf 2014, daarna verkocht in 2018 waarna er in 2020 hekken van een bouwbedrijf om heen stonden, en vanaf 2022 is er een fundament te zien.
Volgens de Funda advertentie is er door de eerdere koper al een kelder gemaakt en is de grond gesaneerd.
https://www.funda.nl/deta(...)straat-110/42326920/

[ Bericht 27% gewijzigd door Soulfreak op 12-05-2025 18:51:52 ]
pi_217612711
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2025 18:37 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Die hoeft ook geen 600k op te leveren. De lening is voor 500k en er is nog een 1e hypotheek op de aan te kopen bouwkavel. Mocht het mis gaan hoeft dat pandje maar 500k min het bedrag van de kavel op te leveren.

Overigens neem ik hem niet mee omdat ik 1) nu geen even geen CF budget heb en 2) niet zo'n fan van dit soort projecten ben.

Ik vraag me wel af hoe groot de kans is dat hij een vergunning voor 2 woningen krijgt, zo supergroot is die kavel niet. En afgaand op de streetview foto's stond de kavel al eerder te koop, in ieder geval vanaf 2014, daarna verkocht in 2018 waarna er in 2020 hekken van een bouwbedrijf om heen stonden, en vanaf 2022 is er een fundament te zien.
Volgens de Funda advertentie is er door de eerdere koper al een kelder gemaakt en is de grond gesaneerd.
https://www.funda.nl/deta(...)straat-110/42326920/

grond heeft vanaf 2013 te koop gestaan tot 2018 in prijzen vanaf 150k tot 125k uiteindelijk, koopprijs heb ik verder niet onderzocht maar ook in goede markt was er geen koper te krijgen voor dit mooi stukje perceel.
pi_217613682
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2025 17:31 schreef boertje2024 het volgende:
@:moedernatuur en @:obligatoire beiden hebben jullie gelijk. Het belichten van de pro's en con's is belangrijk en het hoeft ook niet per se negatief te zijn. Ben blij dat er onderzoek gedaan wordt, dan kan ik op basis daarvan zelf oordelen of ik wel of niet bereid ben in deze risico's / sectoren in te stappen. Ik vind het zelf heel erg prettig als de bedenkingen gedeeld worden.
Mee eens. Maar ik vind nu eenmaal dat investeren méér is dan alléén maar heel kritisch naar onderpanden kijken. Bij mij is het glas ook wel eens half vol. Als we als zure bankmanagers de projecten gaan beoordelen ligt de CF sector spoedig op zijn gat :)
Pecunia non olet
pi_217615223
quote:

[..]
pandje waar je zekerheid op krijgt of moet van ontvangen is een prive sauna (dat zijn van die halve bordelen), als je die eruit denkt heb je gewoon een "zielig" bedrijfshalletje/kantoor van 252 m2 met een aanvangshuur van ca 100 per m2 is 25k op jaarbasis. Die is never nooit 600 waard maar waarschijnlijk nu op de exploitatie getaxeerd met een mooie bezettingsgraad.

Ik vertrouw blijkbaar teveel op de Collin berekening 304m2 voor 225K. Dat is 750 euro/m2. Bij ons in het westen is het goedkoper

[ Bericht 0% gewijzigd door Fredericm op 12-05-2025 23:55:31 ]
pi_217615853
quote:
1s.gif Op maandag 12 mei 2025 23:21 schreef Fredericm het volgende:

[..]
Ik vertrouw blijkbaar teveel op de Collin berekening 304m2 voor 225K. Dat is 750 euro/m2. Bij ons in het westen is het goedkoper
Ik kan bijna geen informatie over de ondernemer en zijn bedrijf HBS b.v. op het internet vinden, dit vind ik vreemd en het weerhoud mij om mee te doen aan deze ogenschijnlijk veilige lening....
pi_217616181
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2025 20:48 schreef obligataire het volgende:

[..]
Mee eens. Maar ik vind nu eenmaal dat investeren méér is dan alléén maar heel kritisch naar onderpanden kijken. Bij mij is het glas ook wel eens half vol. Als we als zure bankmanagers de projecten gaan beoordelen ligt de CF sector spoedig op zijn gat :)
we zijn het met elkaar eens. het verschil in mijn optiek zit alleen dat ik wat essentiele onderdelen ter discussie stel zodat iedereen een overweging kan maken over een propositie t.o.v. rente. Een bankmedewerker oordeelt alleen. Klein beetje context, vaker negatief dan positief.

Laten we vooral inhoudelijk de discussie voeren.
pi_217616203
quote:
1s.gif Op maandag 12 mei 2025 23:21 schreef Fredericm het volgende:

[..]
wij hebben het over het bedrijfspand waar de sauna inzit, jij kijkt naar het perceel. Prijs per m2 perceel klinkt inderdaad in vergelijking met andere objecten in de directe omgeving niet hoog, dat ben ik met je eens.
pi_217616267
Wat mij betreft is dit een prima project om in je portefeuille te hebben, zeker als je kijkt naar de zekerheden en het verwachte rendement. Over het onderpand heb ik nog wel wat twijfels, met name vanwege de huidige bestemming. Dat ik voor ieder persoonlijk natuurlijk om daar een keuze in te maken.
  dinsdag 13 mei 2025 @ 09:05:26 #139
20979 darktower
www.twitter.com/locuta
pi_217616358
Ligt het aan mij of lopen projecten op crowdrealestate minder snel vol?
Auteur van de boeken "Van Rotterdam naar het Witte Huis" (Obama) en "Project Homerus" (DSB)
pi_217616606
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2025 09:05 schreef darktower het volgende:
Ligt het aan mij of lopen projecten op crowdrealestate minder snel vol?
Dat klopt volgens mij wel. Ikzelf wacht even met nieuwe projecten daar meenemen tot er een aantal uit 2022 en 2023 eindelijk zijn terugbetaald. Duurt erg lang bij deze club. Uiteindelijk komt het geld altijd wel terug, maar het laat vaak (te) lang op zich wachten.
pi_217616825
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2025 09:37 schreef Erinco71 het volgende:

[..]
Dat klopt volgens mij wel. Ikzelf wacht even met nieuwe projecten daar meenemen tot er een aantal uit 2022 en 2023 eindelijk zijn terugbetaald. Duurt erg lang bij deze club. Uiteindelijk komt het geld altijd wel terug, maar het laat vaak (te) lang op zich wachten.
Ik neem er nog wel wat mee maar het staat me enigszins tegen dat grote projecten in tranches worden aangeboden en dat het de laatste tijd bijna alleen maar hotels zijn en (als ik me niet vergis) van dezelfde initiatiefnemer via allerlei B.V.'s. Op zich beleg ik graag in langdurig verhuurde hotels maar qua risicospreiding is dit niet wat je wilt natuurlijk.
Pecunia non olet
pi_217616847
quote:

[..]

Naar mijn weten is er bij Collin ook een keer een privé-sauna in Valkenswaard (op de Vest) voorbij gekomen.Deze heb ik toen gemist. Er is vraag naar want naast V'waard zitten ze nu ook in Roermond. Of het halve bordelen zijn.......? Dan kun je ook menig hotel daartoe rekenen. Er zal heus wel eens iets buitenechtelijk of kinky's gebeuren. Gelukkig hebben we de beelden ...niet...meer, iedereen zijn plezier.
Als je de toko goed organiseert kun je er een prima legale boterham aan hebben
  dinsdag 13 mei 2025 @ 10:58:59 #143
233644 proxydude
Usenet Leegzuigen
pi_217617167
Ik krijg vandaag de Uitslag stemronde lening 47867 Plomer properties en gelijk daarna Afwikkeling 09-05-2025 Plomer Properties 2 00047867. Ze zitten bij collin overduidelijk met een personeels tekort. Of iemand zit te slapen. De uitslag had natuurlijk veel eerder verzonden moeten worden.
pi_217617182
Hotel Gelpkes Muhle staat open.
Investeren moest via app, 2-factor-smsjes kwamen niet binnen.
pi_217617195
2e hypotheek bij collin op 11 panden. Balanstotaal meer dan 40 MIO

Linkje
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  dinsdag 13 mei 2025 @ 11:57:49 #146
20979 darktower
www.twitter.com/locuta
pi_217617524
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2025 10:01 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ik neem er nog wel wat mee maar het staat me enigszins tegen dat grote projecten in tranches worden aangeboden en dat het de laatste tijd bijna alleen maar hotels zijn en (als ik me niet vergis) van dezelfde initiatiefnemer via allerlei B.V.'s. Op zich beleg ik graag in langdurig verhuurde hotels maar qua risicospreiding is dit niet wat je wilt natuurlijk.
Fijn deze info, dank je, had ik niet gezien nog. Ik doe er met eentje mee nu weer, maar andere laat ik dan even waaien
Auteur van de boeken "Van Rotterdam naar het Witte Huis" (Obama) en "Project Homerus" (DSB)
pi_217617680
HCN nw Fat Phill's Londen
https://horecacrowdfundin(...)s-londen-uk-mle1x694

waarschijnlijk links vd ingang bij metrostation Wood Green. Mis nog wel de EBI

[ Bericht 9% gewijzigd door peterc op 13-05-2025 12:28:01 ]
pi_217617774
Linkje Jansen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_217617843
quote:
Het gaat lekker met Fat Phil's. Snap alleen niet dat het rentepercentage gelijk is aan de andere vestigingen in Nederland. Ik vind het risico bij een eerste vestiging in het buitenland toch groter dan er eentje bij in Nederland. Ik laat deze even lopen en stap wel weer in bij een volgende Nederlandse vestiging.
pi_217617935
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2025 11:02 schreef Jaco078 het volgende:
2e hypotheek bij collin op 11 panden. Balanstotaal meer dan 40 MIO

Linkje
SPOILER
Van 'zweetbordeel' naar multimiljonair, never a dull moment :P
Wat een bedragen....
Pecunia non olet
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')