abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217385614

Crowdfunding is hot! In 2022 is in Nederland 1,08 miljard euro via crowdfunding opgehaald. Dat is een groei van 48% ten opzichte van een jaar eerder. Niet eerder werd in een jaar tijd zoveel met crowdfunding gefinancierd.(bron).

Vormen van crowdfunding
Er zijn 4 vormen van crowdfunding:
• Lening crowdfunding (Crowdfinance)
• Aandelen crowdfunding
• Schenking / Donatie crowdfunding
• Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding

Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:

Crowdfundingplatformen met ECSP vergunning
Collin Crowdfund (CCF), leningen voor MKB met crowdfundcoach.
Geldvoorelkaar (GVE), leningen voor MKB en particulieren.
Samen In Geld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Horeca Crowdfunding Nederland (HCN), leningen voor horeca.
Waarde voor je Geld (WvjG), leningen met een christelijk normen- en waardenkader voor het MKB.
NLinvesteert (NLI), een platform voor zakelijke financiering waaronder crowdfunding.
Duurzaam Investeren (DI), combinatie van maatschappelijk en financieel rendement.
Lenderspender (LS), peer-to-peer lending.
October (OCT), platform voor MKB-financieringen in continentaal Europa.
One Planet Crowd (OPC), groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc.
Voordegroei (VDG), leningen voor MKB.
Crowd About Now (CAN), leningen voor food, horeca, retail.
Lendahand (LDH), investeren in opkomende economieën.
Crowd Real Estate (CRE), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.

Crowdfundingplatformen KOM Group
Kapitaal Op Maat (KOM), leningen voor MKB.
Capital Circle (CC), leningen voor MKB.

Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zekerheden
SPOILER
Webinars zekerheden
SPOILER
Webinar box3 belastingwetgeving
SPOILER
Exitstrategieën platformen
SPOILER
Informatie Kifid
SPOILER
Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Statistieken
SPOILER
Nominale en effectieve rente
SPOILER
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Tiësto Live @ Melkweg 2000
Best pilot in history
pi_217385618
Laatste post:

quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2025 16:19 schreef Jaco078 het volgende:
3e linkje vandaag

Snackbar
SPOILER
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Best pilot in history
pi_217386610
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2025 16:32 schreef nostra het volgende:
Laatste post:
[..]

Wat zijn de meningen?
pi_217386833
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2025 18:30 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Wat zijn de meningen?
Ik heb hem meegenomen. Lopende toko die ze goed kent, prima locatie lijkt me. Ze haalt weinig inkomen eruit maar lost stevig af, ook fijn. Zekerheden en eigen inbreng houden niet over maar ze steken er wel alles in.
pi_217386962
Er waren een tijdje geen (in mijn ogen) interessante projecten bij NLI, maar aankomende vrijdag doe ik weer mee. Betreft een overname van een zeer gezond bedrijf zonder schulden, maar ik zeg het alvast bij, niet voor mensen die puur naar de zekerheden kijken. 10,1% bruto, 8,9% na kosten.

SPOILER
pi_217387686
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2025 19:13 schreef JP01 het volgende:
Er waren een tijdje geen (in mijn ogen) interessante projecten bij NLI, maar aankomende vrijdag doe ik weer mee. Betreft een overname van een zeer gezond bedrijf zonder schulden, maar ik zeg het alvast bij, niet voor mensen die puur naar de zekerheden kijken. 10,1% bruto, 8,9% na kosten.

SPOILER
Ander minpuntje is dat de lening - met enige waarschijnlijkheid - slechts een jaar gaat lopen, en dan zijn ze weg als ze elders goedkoper geld kunnen krijgen. Met zulke rente zou dat zomaar kunnen. Oogt dus als een overbruggingsleninkje.

Verder wel goed verhaal idd.

[ Bericht 2% gewijzigd door obligataire op 16-04-2025 20:33:13 ]
Pecunia non olet
pi_217388078
Het CrowdfundingKompas biedt inzicht in de trends, prestaties en ontwikkelingen binnen de crowdfundingsector. Net zoals een kompas, geeft deze tool de richting van crowdfunding-investeerders weer. Elk kwartaal nodigen we investeerders uit om deel te nemen aan ons onderzoek

https://forms.office.com/(...)0Ny4u&route=shorturl
pi_217388169
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2025 20:25 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ander minpuntje is dat de lening - met enige waarschijnlijkheid - slechts een jaar gaat lopen, en dan zijn ze weg als ze elders goedkoper geld kunnen krijgen. Met zulke rente zou dat zomaar kunnen. Oogt dus als een overbruggingsleninkje.

Verder wel goed verhaal idd.
Die scenario heb ik inderdaad ook in overweging genomen, in geval ze na een jaar aflossen vind ik het dan ook helemaal prima. Zonder harde zekerheden zal het overigens denk ik niet meevallen om het hele bedrag tegen een veel lagere rente te herfinancieren. Wellicht wel als ECB in de tussentijd de rente nog een paar keer verlaagd.
pi_217388910
quote:

[..]
Wat zijn de meningen?
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2025 19:02 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
Ik heb hem meegenomen. Lopende toko die ze goed kent, prima locatie lijkt me. Ze haalt weinig inkomen eruit maar lost stevig af, ook fijn. Zekerheden en eigen inbreng houden niet over maar ze steken er wel alles in.
Het is geen risicoloos project maar ze heeft wel een redelijke ervaring en kent het bedrijf goed. Het overgrote deel zal als het onverhoopt toch mis gaat wel terug komen. Positief dat haar partner ook zijn koppie uitsteekt en haar 2 oudste dochters ook meewerken. Altijd verstandig dat iemand van de familie een oogje in het zeil kan houden.
Wel lijkt het deel wat ze van plan is om de komende 4 jaar te gaan aflossen mij erg hoog. (te hoog?) Als het haar lukt, petje af.
Meegenomen.
pi_217391069
Ik zou wel eens een update willen zien van onze vrienden VVE Ak*ker*dreef etc.
Ben benieuwd wat daar allemaal speelt, dat ze zo beroerd betalen.
Pecunia non olet
pi_217391214
quote:

[..]
Wat zijn de meningen?
Ik vind de zekerheden erg dun en de kengetallen idem.
Van de 2 hypotheek blijft niet veel over bij gedwongen verkoop met kosten van de 1e hyp verstrekker. Dus die reken ik maar niet mee.
De zekerheid is dus een pand met een snackbar. Ik zou zeggen in een slecht scenario 60% dekking.
Sympathiek project verders.
pi_217391312
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2025 09:13 schreef obligataire het volgende:
Eens.
Dit mede m.b.t. eventueel toekomstige VvE projecten.

Het zou goed zijn als de dames en heren van Collin hier even een blik op zouden willen werpen.
pi_217391459
Net nog een mail van gisteren van SiG uit mijn spam box gehaald. Klaarblijkelijk was de oorspronkelijke mail ietsjes te laat verzonden. Zelf had ik hem al voldaan.

quote:
Beste investeerder,

Voor het project aan de Westzijde 211D in Zaandam willen wij jou vriendelijk verzoeken om de betaling van de investeringstoezegging vóór morgen 17 april 2025 om 11.00 uur te voldoen.

Vanwege goede vrijdag en de paasdagen dienen wij de gelden eerder over te maken naar de notaris zodat de passage op 22 april 2025 kan plaatsvinden.

Mochten er nog vragen of opmerkingen zijn, dan vernemen wij dat graag.

Met vriendelijke groet,
pi_217391568
Linkje van (als ik het goed optel) 2e herfinanciering Gr**tenhuijs

SPOILER
pi_217391699
Nieuw klein projectje via Collin met een 2e & 3e hypotheek:

Maron handel&dienstverlening
¤ 25.000 | 10,0 % rente | 60 maanden

https://www.collincrowdfund.nl/maron-handeldienstverlening/

Ongelofelijk wat sommige mensen toch voor een kosten maken en risico nemen terwijl ze over minimalen middelen beschikken. Zelf laat ik hem zeker lekker lopen.
pi_217391719
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2025 10:29 schreef Jaco078 het volgende:
quote:
Indien Geldnemer gedurende de looptijd van de lening, de lening algeheel vervroegd aflost, dient Geldnemer te allen tijde in totaliteit (inclusief reeds betaalde termijnen) 6 maandtermijnen te voldoen.
Dit vind ik wel heel krom omschreven. Kan op meerdere manieren geïnterpreteerd worden imo. Het woord (vergoedings)rente wordt niet genoemd.
Het is een aflossingsvrije lening dus het kan alleen gaan over de rente.
- Altijd minimaal 6 maanden rente te voldoen. Dit lijkt mij dat er bedoeld wordt.
- Altijd maximaal 6 maanden rente te voldoen. Bijvoorbeeld als er betalingen gemist worden kan dit optreden? Dit is wat de advocaat van de duivel leest.
pi_217391721
quote:
14s.gif Op donderdag 17 april 2025 10:47 schreef Horsemen het volgende:
Ongelofelijk wat sommige mensen toch voor een kosten maken en risico nemen terwijl ze over minimalen middelen beschikken. Zelf laat ik hem zeker lekker lopen.
Ik heb de vorige nog even gelezen, waar ik zelf inzit. Dat is een mooi gedekte hypotheek, 60 maanden looptijd, 8%. Juist voor die lange looptijd heb ik m toen meegenomen.

Nu 10%, kleine lening, ook 60 maanden. het lijkt mij overzichtelijk. Wel weer een heel gedoe voor 25k zou je inderdaad zeggen. Als ik zijn foto's op werksot zie, levert hij wel mooie vloeren af.
pi_217391799
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2025 10:50 schreef Jaco078 het volgende:

[..]
Ik heb de vorige nog even gelezen, waar ik zelf inzit. Dat is een mooi gedekte hypotheek, 60 maanden looptijd, 8%. Juist voor die lange looptijd heb ik m toen meegenomen.

Nu 10%, kleine lening, ook 60 maanden. het lijkt mij overzichtelijk. Wel weer een heel gedoe voor 25k zou je inderdaad zeggen. Als ik zijn foto's op werksot zie, levert hij wel mooie vloeren af.
De vorige had ik ook gelezen. Daarin lees ik onder andere
quote:
De rente- en aflossingsverplichtingen kunnen volledig worden gedragen vanuit de netto verhuuropbrengsten en bij tegenslag kan de ondernemer terugvallen op zijn inkomen uit loondienstverband.
Bij de nieuwe lening lees ik dan
quote:
Per januari 2025 is Robin uit loondienst getreden en richt hij zich volledig op zijn onderneming.
Hij heeft dan nu inderdaad veel meer tijd maar zijn omzet hoop hij dan te verhogen van 37k naar 102k. Hopelijk zit er niks tegen want dan zit hij snel in grote problemen en m.i. heeft hij 0,00 achter de hand.
pi_217391824
quote:
14s.gif Op donderdag 17 april 2025 11:00 schreef Horsemen het volgende:
Hopelijk zit er niks tegen want dan zit hij snel in grote problemen en m.i. heeft hij 0,00 achter de hand.
In feite speelt dat nu al. En kan hij blijkbaar nergens anders terecht dan een dure lening bij CCF af te sluiten.
Pecunia non olet
pi_217392213
Nieuw project via Collin met 2x een 2e hypotheek:

B & B Koeriers V.O.F.
¤ 400.000 | 9,0 % rente | 48 maanden

https://www.collincrowdfund.nl/b-b-koeriers-v-o-f/
pi_217392276
quote:
14s.gif Op donderdag 17 april 2025 11:51 schreef Horsemen het volgende:

B & B Koeriers V.O.F.

Langlopend (vind ik fijn persoonlijk, sommigen zweren bij kortlopend) en geheel materieel gedekt (weliswaar o.b.v. 2 hypotheekinschrijvingen). Vind m er wel redelijk uitzien qua risico-rendement-verhouding.
pi_217392942
V.w.b. Kas Kle*nn*jenhuis, ik kwam dit hieronder ook tegen...
SPOILER

[ Bericht 6% gewijzigd door Red_arrow op 17-04-2025 13:57:05 ]
pi_217393006
Dubbel
pi_217393273
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2025 10:29 schreef Jaco078 het volgende:

SPOILER
kan je nu al vertellen dat er een derde herfinanciering aankomt, deze man zit net even te stevig in de hefboom, denk dat de enige manier om terug te betalen "verkoop" zal zijn. Reguliere banken gaan deze financiering echt niet overnemen en de standaard vastgoedbanken nemen die tweede hyp niet mee, als hij deze al niet moet ophogen om wat meer inleg te geven zodat het uberhaupt geherfinancierd kan worden.
pi_217393288
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2025 10:49 schreef plamp het volgende:

[..]
[..]
Dit vind ik wel heel krom omschreven. Kan op meerdere manieren geïnterpreteerd worden imo. Het woord (vergoedings)rente wordt niet genoemd.
Het is een aflossingsvrije lening dus het kan alleen gaan over de rente.
- Altijd minimaal 6 maanden rente te voldoen. Dit lijkt mij dat er bedoeld wordt.
- Altijd maximaal 6 maanden rente te voldoen. Bijvoorbeeld als er betalingen gemist worden kan dit optreden? Dit is wat de advocaat van de duivel leest.
Ik zat in de vorige en het is altijd minimaal 6 maanden rente. Heb het afgelopen jaar keurig 12 maanden rente ontvangen. Mij lijkt het verstandiger om de lening wat langer te maken, dan elk jaar met 12 maanden te herfinancieren.
pi_217393306
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2025 11:59 schreef Jaco078 het volgende:

[..]
Langlopend (vind ik fijn persoonlijk, sommigen zweren bij kortlopend) en geheel materieel gedekt (weliswaar o.b.v. 2 hypotheekinschrijvingen). Vind m er wel redelijk uitzien qua risico-rendement-verhouding.
Persoonlijk vind ik deze aanvraag net niks vanwege de netto casflow van 3 x niks, tweede hyp rechten op privé woningen, wat een gezeik gaan die mensen krijgen als het mis gaat. Ik vind dat je dit soort zakelijke leningen niet met de privewoning moet mengen. Dat is de laatste veilige haven voor vrouw en kinderen en daar moet je gewoon vanaf blijven. Ze kunnen beter beetje werkkapitaal ophalen via spotcap of iets anders. Betaalbaarheid is echt matig laat staan afloscapaciteit, moet niet teveel tegen zitten met straks hogere prijzen aan de pomp. Dit moet een platform die kwaliteit nastreeft eigenlijk niet willen.
pi_217393636
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2025 09:13 schreef obligataire het volgende:
En daar is 'ie.

SPOILER
pi_217393810
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2025 16:00 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
En daar is 'ie.

SPOILER
We worden op onze wenken bediend ^O^

Ik word niet zo gauw zenuwachtig van wat achterstand, maar deze, daar zit ik vet in, dus liefst geen grappen daar a.u.b.

Een update over Parc Zaarder**** zou ook welkom zijn , liefst ook met positieve inhoud.

[ Bericht 2% gewijzigd door obligataire op 17-04-2025 16:39:25 ]
Pecunia non olet
pi_217393949
Ik had gehoopt dat CRE vandaag zou bijschrijven, vanwege Goede Vrijdag morgen. Anders wordt het dinsdag vrees ik.
Pecunia non olet
pi_217393987
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2025 16:30 schreef obligataire het volgende:

[..]
We worden op onze wenken bediend ^O^

Ik word niet zo gauw zenuwachtig van wat achterstand, maar deze, daar zit ik vet in, dus liefst geen grappen daar a.u.b.
Ik zit nu in geen enkel project vet, bij alle projecten heb ik hetzelfde bedrag geinvesteerd. Ik werd er vooral een beetje zenuwachtig van omdat er vanwege de lange looptijd nog niet zo veel was afgelost op deze VVE.

Nu deze weer is betaald heb ik nog maar 1 ander project met achterstand / voorziening en daar is al 83% terug van de hoofdsom en met de ontvangen rente is totaal al meer ontvangen dan de inleg. Daar zou volgens een update eind januari na een plan van aanpak door de bewindvoerder de woning dit voorjaar in de verkoop worden gezet.
pi_217394288
quote:
1s.gif Op donderdag 17 april 2025 13:46 schreef Red_arrow het volgende:
V.w.b. Kas Kle*nn*jenhuis, ik kwam dit hieronder ook tegen...
SPOILER
Interessante uitspraak en (totaal off topic) een bevestiging van een advies dat een advocaat me ooit eens gaf, namelijk het niet ter discussie staande deel van een factuur wel gewoon betalen omdat je anders nooit 100% in het gelijk gesteld kunt worden over de reste en daarmee een proceskosten vergoeding bijna altijd zeker zult mislopen.

Terug on-topic: hij heeft (deels) gewonnen dus daar is het geld niet naartoe gegaan...
pi_217394340
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2025 16:58 schreef obligataire het volgende:
Ik had gehoopt dat CRE vandaag zou bijschrijven, vanwege Goede Vrijdag morgen. Anders wordt het dinsdag vrees ik.
Bij mij lijkt het merendeel van de projecten op 17/4 en twee projecten op 22/4 te staan, in de praktijk zal dat dus voor alles wel 22/4 of 23/4 worden verwacht ik uitgaande van de feestdagen waarbij er geen sepa betalingsverkeer is.
pi_217397610
Niemand een mening over Grootenhuis? Los van dat het kortlopend is en dat niet de voorkeur heeft voor de meesten hier.

Rente kon misschien iets hoger, maar door de eerste hypotheek op het beleggingspand en ook de best ruime tweede hypotheek op het woonhuis is het risico te overzien in mijn ogen. Of zie ik iets over het hoofd?
pi_217398099
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2025 22:21 schreef eenjongen... het volgende:
Niemand een mening over Grootenhuis? Los van dat het kortlopend is en dat niet de voorkeur heeft voor de meesten hier.

Rente kon misschien iets hoger, maar door de eerste hypotheek op het beleggingspand en ook de best ruime tweede hypotheek op het woonhuis is het risico te overzien in mijn ogen. Of zie ik iets over het hoofd?
Ik zat in de vorige en ben doorgerold naar deze, idd dankzij de hypo op zijn huis lijkt het risico bescheiden. Leensom is nl. wel vrij hoog, ongeveer de woz waarde van de appartementen.

Het appartement dat hij wil verkopen staat net op funda: https://www.funda.nl/deta(...)=share-listing-modal
pi_217398460
quote:

B & B Koeriers V.O.F.

Heeft iemand een investeringslinkje?
pi_217398497
quote:

B & B Koeriers V.O.F.

Ik kan er niet enthousiast van worden eerlijk gezegd. De overwaarde is heel krap en de winstprognose 2025 lijkt me een luchtkasteel. Sowieso is het een hele moeilijke branche. Ik laat hem graag aan anderen....
Pecunia non olet
pi_217400199
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2025 16:58 schreef obligataire het volgende:
Het mag een officiële feestdag zijn, maar ik ken maar weinig bedrijven die nog dicht zijn behalve Philips.
Best pilot in history
pi_217400744
quote:
12s.gif Op vrijdag 18 april 2025 09:30 schreef nostra het volgende:

[..]
Het mag een officiële feestdag zijn, maar ik ken maar weinig bedrijven die nog dicht zijn behalve Philips.
Betaalverkeer werkt toch net even anders. Instant Payments gaan goed maar batches niet.
Pecunia non olet
pi_217400825
Linkje CCF Herfinanciering Hotel:

¤ 425.000 | 7,5 % rente | 24 maanden

SPOILER
pi_217401226
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 10:37 schreef obligataire het volgende:

[..]
Betaalverkeer werkt toch net even anders. Instant Payments gaan goed maar batches niet.
Ah ja, ik vergeet nog wel eens dat banken nog deels in de jaren '80 leven.
Best pilot in history
  vrijdag 18 april 2025 @ 14:12:20 #41
233644 proxydude
Usenet Leegzuigen
pi_217402569
Linkje Verkeersschool Brinkman B.V.

SPOILER
pi_217402639
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 10:45 schreef delcielo het volgende:
Linkje CCF Herfinanciering Hotel:

¤ 425.000 | 7,5 % rente | 24 maanden

SPOILER
Het hotel laat ik lopen (moeilijk verhaal :6 ), Mountain Design ook (nog moeilijker verhaal :6 :6 ) maar de verkeersschool vind ik wel aantrekkelijk genoeg voor een bijdrage.
Pecunia non olet
pi_217402733
De verkeersschool vind ik zelf niet overtuigend genoeg. Een enorme investering voor ze, met een geprognotiseerd resultaat van van 125k op een balanstotaal van 3.5mio is het rendement magertjes vind ik. Waar ze de eigen inbreng van 635k vandaan halen is mij niet duidelijk, dat is meer dan het eigen vermogen. Krijgen ze een verhuispremie van de gemeente of zo? Ik zie het nergens toegelicht.
pi_217403490
Rijschool neem ik wel mee, begrip in Haarlem en redelijke zekerheden.
Best pilot in history
pi_217407691
quote:
14s.gif Op vrijdag 18 april 2025 14:35 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
De verkeersschool vind ik zelf niet overtuigend genoeg. Een enorme investering voor ze, met een geprognotiseerd resultaat van van 125k op een balanstotaal van 3.5mio is het rendement magertjes vind ik. Waar ze de eigen inbreng van 635k vandaan halen is mij niet duidelijk, dat is meer dan het eigen vermogen. Krijgen ze een verhuispremie van de gemeente of zo? Ik zie het nergens toegelicht.
Het is m.i. niet juist om de winst te relateren aan het balanstotaal, eerder om het aan het Eigen vermogen te relateren van 390K en dan doen de mannen het zeker niet slecht.

Zou je willen uitgaan van het balanstotaal dan moet je er ook de kosten van het vreemde vermogen er in betrekken want het vreemde vermogen maakt ook deel uit van het balanstotaal. Dit om de rentabiliteit van het totale geïnvesteerde vermogen te bepalen.

Wat ook nog speelt is dat het een B.V. is dus het salaris van de eigenaar (DGA) is er ook al van af. Plus dat van de zonen want die zijn ook aandeelhouder en werken mee.

[ Bericht 3% gewijzigd door obligataire op 18-04-2025 23:07:44 ]
Pecunia non olet
pi_217408672
Daar heb je gelijk in, maar toch laat ik deze graag aan anderen.
  zaterdag 19 april 2025 @ 10:59:15 #47
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_217409795
Nu ook aandelen te koop bij KOM. En uitbreiding naar meer landen.
Resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst.
Max is even bij KOM in beeld geweest, wordt KOM nu een MAX kopie.
Mij niet gezien.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_217410215
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 10:59 schreef Zeghomaar het volgende:
Nu ook aandelen te koop bij KOM. En uitbreiding naar meer landen.
Resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst.
Max is even bij KOM in beeld geweest, wordt KOM nu een MAX kopie.
Mij niet gezien.
Helemaal eens ik heb hierover overigens geen bericht gehad van KOM (Kopie Overeenkomstig MAX?). Trouwens, resultaten uit het (MAX-)verleden zijn waarschijnlijk wel een garantie voor de toekomst
pi_217410516
quote:
7s.gif Op vrijdag 18 april 2025 16:06 schreef nostra het volgende:
Rijschool neem ik wel mee, begrip in Haarlem en redelijke zekerheden.
Soms kan het inderdaad net de doorslag geven als je de onderneming, regio of sector kent. In positieve of negatieve zin natuurlijk. Fijn om zulke informatie dan terug te lezen hier op het forum. Aangezien ik zelf - als inwoner uit Oost-Nederland - niet echt bekend ben in Haarlem.
pi_217420640
Ik had eigenlijk wel gehoopt dat als ik mijn hele administratie inricht op het investeren in HCN.be, dat er wat meer dan 1 project zou(den) komen....
pi_217421180
quote:
0s.gif Op zondag 20 april 2025 14:20 schreef Jaco078 het volgende:
Ik had eigenlijk wel gehoopt dat als ik mijn hele administratie inricht op het investeren in HCN.be, dat er wat meer dan 1 project zou(den) komen....
Loop je dan niet het risico dat het platform ten onder gaat? Soms heb je wel bijzonder beheer nodig
pi_217424627
quote:
0s.gif Op zondag 20 april 2025 14:20 schreef Jaco078 het volgende:
Ik heb zomaar het vermoeden (mede op basis van hoe m'n zakelijk account actief te krijgen) dat de belgische regelgeving ondanks europeese regels toch net wat anders (lees: lastiger) in elkaar steekt. Bij projecten zonder bronheffing/voorheffing op rente mogen bijvoorbeeld zakelijke accounts niet aan meedoen, maar dat verschijnsel kennen we in Nederland dus niet.
pi_217424663
quote:
0s.gif Op zondag 20 april 2025 15:02 schreef Fredericm het volgende:

[..]
Loop je dan niet het risico dat het platform ten onder gaat? Soms heb je wel bijzonder beheer nodig
Ik neem aan dat Jaco078 bedoelt dat hij zijn eigen administratie heeft ingericht voor een extra platform en dat het vervolgens na het eerste project (waar je vervolgens formeel met een zakelijkaccount niet aan zou mogen deelnemen, Belgische regels) erg stil is gebleven.
pi_217426455
quote:
0s.gif Op zondag 20 april 2025 19:52 schreef tnhb het volgende:

[..]
Ik neem aan dat Jaco078 bedoelt dat hij zijn eigen administratie heeft ingericht voor een extra platform en dat het vervolgens na het eerste project (waar je vervolgens formeel met een zakelijkaccount niet aan zou mogen deelnemen, Belgische regels) erg stil is gebleven.
Is dat dan zoveel werk?
Ik beperk mij tot:
Platform
Datum maandbetaling
Naam
Verwachte jaar maand eindaflossing
Initiële storting
Aflossing
Ontvangen rente op jaarbasis
Nog te verwachten rente op jaarbasis
Soort zekerheid
Rente%
Totale financiering
Waarde onderpand
Evt 1ste hypo
LTV
Omschrijving
pi_217437379
Iemand interesse voor GvE/hotel Ameland?
Geen hypothecaire zekerheid maar wel een aardig verhaal.. Winstgevend onder de vorige eigenaar en lineaire aflossing.
Op zich is het leningbedrag te overzien, vooral omdat ze zelf ook stevig inbrengen.
Ik neig zelf naar een bescheiden inleg.
Pecunia non olet
pi_217437551
Ditto! Ik ga ook weer eens meedoen bij GVE, leuk verhaal, dat mis ik soms (voor mijzelf) in de stroom meepakken, geld komt hoogst waarschijnlijk wel terug…

Bovendien zijn de Waddeneilanden altijd wel in trek, ook bij een recessie, of misschien zelfs júist dan wel.
pi_217438018
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 10:13 schreef obligataire het volgende:
Geen hypothecaire zekerheid maar wel een aardig verhaal.. Winstgevend onder de vorige eigenaar en lineaire aflossing.
Op zich is het leningbedrag te overzien, vooral omdat ze zelf ook stevig inbrengen.
Geen zekerheid en volgend jaar 21% btw, dus niet
pi_217438550
In drie minuten vol.
Pecunia non olet
pi_217438740
Zijn er investeerders die in sprookjes bij Collin geloven. Na eerste lezing ik wel, ik moet het boek nog verder doorlezen. Zie toekomstige investeringskansen. Linkje is welkom
pi_217439109
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 13:30 schreef Fredericm het volgende:
Zijn er investeerders die in sprookjes bij Collin geloven. Na eerste lezing ik wel, ik moet het boek nog verder doorlezen. Zie toekomstige investeringskansen. Linkje is welkom
Hier is het linkje.
Bij NLI hebben we wel wat pretparken gefinancierd die goed lopen.
verder moet ik denken aan het efteling-debacle (tenminste, pandje naast de Efteling), maar dat bassseer ik verder nog nergens op.

https://www.collincrowdfu(...)c7955a0c32c4d4c5694f
pi_217439157
quote:
Ikzelf vind een LTV boven de 70 à 75% op relatief hogere bedragen niet zo aantrekkelijk.
Zo'n specifiek vastgoed met marktwaardes van in de miljoenen is bij een eventuele executie stúkken minder waard.

Zeker nadat ik ooit heb gezien dat er tussen taxaties van verschillende taxateurs enorme verschillen kunnen zitten als het om hogere bedragen gaat. Dan is de overwaarde soms al verdampt als je die taxaties vergelijkt.
pi_217439175
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 10:13 schreef obligataire het volgende:
Ik doe bij GvE uit principe niet mee vanwege historisch gezien hoge afboekingen / slecht debiteurenbeheer en omdat ze het rendement anders berekenen waardoor het beter lijkt dan dat het is. Daarmee kan je ook de bij GvE getoonde percentages niet 1 op 1 vergelijken met andere platforms. Betekent wel dat je dan zo nu en dan een leuk project misloopt, maar dat heb ik er wel "voor over".

[ Bericht 1% gewijzigd door JP01 op 22-04-2025 14:46:35 ]
pi_217439185
quote:
Ik ben er toevallig afgelopen zomervakantie geweest. Sprookjesbos en speeltuin maakten op mij nogal een indruk van 'vergane glorie', van een "flinke kwaliteitsimpuls" was daar toen nog niet veel te zien. Restaurant heb ik niet bezocht, dus heb ik geen mening over.
Al met al vind ik het heel lastig om hier een waarde aan te hangen.
pi_217439197
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 14:35 schreef JP01 het volgende:

[..]
Ik doe bij GvE uit principe niet mee vanwege historisch gezien…
Snap ik helemaal, ik ben ook kritisch, maar hoop wel dat ze blijven bestaan. Enige spreiding in platforms is ook wel lekker, en het houdt ze scherp.
pi_217439221
quote:
Bij dit soort projecten snap ik de looptijd niet zo goed. 36 maanden waarvan 12 maanden aflossingsvrij, en daarna (logischerwijs) een heel groot deel herfinancieren. Een looptijd van 60 maanden minimaal, maar langer zou ik ook wel begrijpen. Geeft een hoop rust en zekerheid zou ik zeggen.
pi_217439240
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 14:42 schreef escortmk2 het volgende:

[..]
Snap ik helemaal, ik ben ook kritisch, maar hoop wel dat ze blijven bestaan. Enige spreiding in platforms is ook wel lekker, en het houdt ze scherp.
Concurrentie moet er wel blijven, maar er zijn al meerdere platforms waarbij het geheel (naar mijn mening) veel beter is geregeld. Voor mij zijn dat NLI en HCN, maar ook Collin en SIG doen het aardig. Genoeg spreiding voor wie het wil, persoonlijk hou ik het graag bij max 2 platforms.
pi_217439385
Nieuwe HCN, Hudson Nieuwegein https://horecacrowdfunding.nl/projects/hudson-nieuwegein-mle3n6p4
Het was al een tijdje rustig met nieuwe gewone projecten bij HCN, laatste was 19 maart, wel in die tijd 4 geborgde projecten geweest.
Deze nieuwe Hudson loopt al aardig door, nu op 27%. Wordt voor mij mijn 2e Hudson project bij HCN.
pi_217439492
quote:
Dank voor jullie reacties. Bewijst voor mij de waarde van dit forum. Het boek gaat dicht
pi_217439531
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 15:15 schreef Soulfreak het volgende:
Nieuwe HCN, Hudson Nieuwegein https://horecacrowdfunding.nl/projects/hudson-nieuwegein-mle3n6p4
Het was al een tijdje rustig met nieuwe gewone projecten bij HCN, laatste was 19 maart, wel in die tijd 4 geborgde projecten geweest.
Deze nieuwe Hudson loopt al aardig door, nu op 27%. Wordt voor mij mijn 2e Hudson project bij HCN.
Ik twijfel bij deze een beetje. Het is in korte tijd de derde horecaondernemer die het gaat proberen in dit pand. Steeds meer panden staan leeg op het winkelcentrum. Natuurlijk wordt er om het winkelcentrum heen volop gebouwd en zou er genoeg aanloop kunnen zijn, maar Utrecht zit om de hoek.
pi_217439970
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 15:35 schreef Erinco71 het volgende:

[..]
Ik twijfel bij deze een beetje. Het is in korte tijd de derde horecaondernemer die het gaat proberen in dit pand. Steeds meer panden staan leeg op het winkelcentrum. Natuurlijk wordt er om het winkelcentrum heen volop gebouwd en zou er genoeg aanloop kunnen zijn, maar Utrecht zit om de hoek.
Ik ben zelf niet bekend in die regio. Ik zie op Streetview dat er in dat pand een La Place heeft gezeten en daarna restaurant Robuust. Volgens het faillissementsverslag werd dit restaurant geopend na de eerste Corona lockdown en werd er daarna te weinig omzet gegenereerd. Ook na die eerste lockdown waren er nog beperkingen en latere lockdowns wat zeker invloed zal hebben gehad. Daar heeft Hudson nu niet mee te maken.

Wat me ook aanspreekt bij deze Hudson is dat er 2 bestuurders van Hudson Company zelf mee tekenen. De eerste die genoemd wordt (Doina) is volgens haar LinkedIn al 16 jaar mede eigenaar van Hudson.
pi_217440023
Ik ken het winkelcentrum van Nieuwegein wel (heb er gewerkt, Wattstraat) en dat was niet bepaald bruisend te noemen, of hoe het in de pitch staat. :+ Een schoolvoorbeeld van een jaren '80 winkelcentrum met reisbureaus, een Blokker en een V&D, een verpauperde Chinees om de hoek, reljeugd bij de metro/tram. Wel denk ik dat het potentie heeft omdat Utrecht uit zijn voegen is gebarsten en veel panden (waaronder waar ik werkte) zijn of worden omgeturnd naar appartementen en het centrum zelf inderdaad wel een make-over heeft gehad. Ik steun in deze op de inschatting van de ondernemers, die er ook een bulk eigen geld (en HA) in stoppen en ruime ervaring hebben, dus neem het toch mee.
Best pilot in history
pi_217440331
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 17:05 schreef nostra het volgende:
Ik ken het winkelcentrum van Nieuwegein wel (heb er gewerkt, Wattstraat) en dat was niet bepaald bruisend te noemen, of hoe het in de pitch staat. :+ Een schoolvoorbeeld van een jaren '80 winkelcentrum met reisbureaus, een Blokker en een V&D, een verpauperde Chinees om de hoek, reljeugd bij de metro/tram. Wel denk ik dat het potentie heeft omdat Utrecht uit zijn voegen is gebarsten en veel panden (waaronder waar ik werkte) zijn of worden omgeturnd naar appartementen en het centrum zelf inderdaad wel een make-over heeft gehad. Ik steun in deze op de inschatting van de ondernemers, die er ook een bulk eigen geld (en HA) in stoppen en ruime ervaring hebben, dus neem het toch mee.
Een V&D heeft er dan nooit gezeten 😉. Woon er al bijna 50 jaar naast. Ik heb de vorige Fat P. die aan de andere kant komt ook meegenomen en deze neem ik bescheiden mee. Maar dat is vooral omdat ik hoop dat ze het redden en er wat meer uitgaans-/eetgelegenheden in mijn hometown komen.
pi_217443119
Zojuist is Burggravenlaan 233 Leiden op Funda gekomen. Dit is het appartement van https://www.collincrowdfu(...)ing-artem-tolmachev/
Ik zit er niet in, dus geen idee of die nog loopt of al vervroegd afgelost is. Lening is van augustus 2020, 60 maanden, dus zou indien nog niet afgelost nog een paar maanden moeten lopen.
Gezien de foto's en plattegrond is de zolder er toch bijgekocht. https://www.funda.nl/deta(...)enlaan-233/89345432/
Vraagprijs ¤500.000
pi_217443480
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 22:50 schreef Soulfreak het volgende:
ar maanden moeten lopen.
Gezien de foto's en plattegrond is de zolder er toch b
ik vind het er werkelijk niet uitzien, of klinkt dat onaardig?
pi_217443513
Laat ik het zo zeggen, mijn smaak is het ook niet.

Maar blijkbaar was het bij aankoop in 2020 nog erger. Het werd hier omschreven als een puinbak.
NaRegenDeZon in WGR / [Crowdfunding] #262 Hypothecaire kwekerijen

[ Bericht 73% gewijzigd door Soulfreak op 23-04-2025 01:03:43 ]
pi_217443741
quote:
Zojuist is Burggravenlaan 233 Leiden op Funda gekomen. Dit is het appartement van https://www.collincrowdfu(...)ing-artem-tolmachev/
Ik zit er niet in, dus geen idee of die nog loopt of al vervroegd afgelost is. Lening is van augustus 2020, 60 maanden, dus zou indien nog niet afgelost nog een paar maanden moeten lopen.
Gezien de foto's en plattegrond is de zolder er toch bijgekocht. https://www.funda.nl/deta(...)enlaan-233/89345432/
Vraagprijs ¤500.000
Ik zat daar wel in.
Deze is al in 2021, na 10 maanden, met 6 maanden extra rente afgelost.
pi_217443935
quote:
Vraagprijs ¤500.000
Nou maar hopen dat die boiler goed vastzit.
pi_217443974
Op CCF zie ik dat de investeringskans in Vrkeer**chol Brnkmn B.V. nog niet helemaal is volgeschreven. Volgens mij heb ik er wel eens een linkje van langs zien komen, maar nog geen meningen gelezen.

Wat vinden jullie van dit project?

Voor een verkeersschool vind ik het best een flinke investering. Aan de andere kant lijkt de sector het op dit moment juist goed te doen. Hier in de buurt zit er eentje die flink uitbreidt met meer voertuigen en het geven van Code 95-cursussen.

Het vastgoed lijkt me trouwens prima te verkopen als het project om wat voor reden dan ook niet zou slagen.

Ik ben benieuwd wat jullie ervan denken. Hebben jullie deze kans meegenomen of juist bewust niet?
pi_217444134
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2025 08:23 schreef Ricky86 het volgende:
Op CCF zie ik dat de investeringskans in Vrkeer**chol Brnkmn B.V. nog niet helemaal is volgeschreven. Volgens mij heb ik er wel eens een linkje van langs zien komen, maar nog geen meningen gelezen.

Wat vinden jullie van dit project?

Voor een verkeersschool vind ik het best een flinke investering. Aan de andere kant lijkt de sector het op dit moment juist goed te doen. Hier in de buurt zit er eentje die flink uitbreidt met meer voertuigen en het geven van Code 95-cursussen.

Het vastgoed lijkt me trouwens prima te verkopen als het project om wat voor reden dan ook niet zou slagen.

Ik ben benieuwd wat jullie ervan denken. Hebben jullie deze kans meegenomen of juist bewust niet?
Meegenomen, zie vorige post (410) laatste pagina's voor meningvorming
pi_217445417
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2025 00:25 schreef Soulfreak het volgende:
Laat ik het zo zeggen, mijn smaak is het ook niet.

Maar blijkbaar was het bij aankoop in 2020 nog erger. Het werd hier omschreven als een puinbak.
NaRegenDeZon in WGR / [Crowdfunding] #262 Hypothecaire kwekerijen
In tegenstelling tot 5 jaar geleden ziet het appartement er nu wel redelijk uit. Denk dat de eigenaar het goed gedaan heeft met ongeveer 200k winst +ontvangen huurpenningen in 5 jaar. Ik verwacht dat het in de huidige tijd in Leiden die 500k wel opbrengt. Tijden veranderen.
pi_217445665
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2025 11:57 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
In tegenstelling tot 5 jaar geleden ziet het appartement er nu wel redelijk uit. Denk dat de eigenaar het goed gedaan heeft met ongeveer 200k winst +ontvangen huurpenningen in 5 jaar. Ik verwacht dat het in de huidige tijd in Leiden die 500k wel opbrengt. Tijden veranderen.
Behalve de waardestijging vanwege de verbouwing heeft hij natuurlijk ook de markt mee. Zonder de verbouwing zou de waarde ook zijn gestegen, alleen lang niet zoveel.
Van die 200k winst zul je nog wel de kosten voor de aankoop van de zolder af moeten trekken, want die stonden er in de pitch niet bij, en misschien nog wat extra kosten om die ook te verbouwen. Maar al met al toch een leuke winst. En door de verbouwing zal hij wel een hogere huur hebben kunnen vragen dan zonder.
pi_217445787
quote:
14s.gif Op woensdag 23 april 2025 06:48 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Ik zat daar wel in.
Deze is al in 2021, na 10 maanden, met 6 maanden extra rente afgelost.
Die was dan snel afgelost. Het is dus niet zo dat hij nu met de verkoop de boel gaat aflossen wat ik eerst dacht.
pi_217445925
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2025 12:31 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Die was dan snel afgelost. Het is dus niet zo dat hij nu met de verkoop de boel gaat aflossen wat ik eerst dacht.
Vermoedelijk is er met de nieuwe regelgeving en belasting op de verhuur gewoon geen winst meer mee te maken. Dan blijft uitponden nog over. En weer een huurwoning minder… Misschien is er, al dan niet na wat doorschuiven, voor 500k nog een starter blij mee te maken.
pi_217446067
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2025 12:45 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Vermoedelijk is er met de nieuwe regelgeving en belasting op de verhuur gewoon geen winst meer mee te maken. Dan blijft uitponden nog over. En weer een huurwoning minder… Misschien is er, al dan niet na wat doorschuiven, voor 500k nog een starter blij mee te maken.
En daarin is hij niet de enige. In het kleinschalige appartmentencomplex (8 woningen) waar ik zelf tot 2007 heb gewoon stonden nog niet zo lang geleden 3 appartmenten te koop. Van een voormalige buurvrouw die er nog steeds woont hoorde ik dat 2 daarvan van particuliere beleggers waren die ze verhuurden en die ze nu verkochten vanwege wat jij aangeeft.
pi_217446555
Nieuw project via Collin met 2x 2e hypotheek en een bankgarantie:

Nlockd Holding B.V.
¤ 290.000 | 8,0 % rente | 36 maanden

https://www.collincrowdfund.nl/nlockd-holding-b-v/
pi_217446675
quote:
14s.gif Op woensdag 23 april 2025 13:50 schreef Horsemen het volgende:
Nieuw project via Collin met 2x 2e hypotheek en een bankgarantie:

Nlockd Holding B.V.
¤ 290.000 | 8,0 % rente | 36 maanden

https://www.collincrowdfund.nl/nlockd-holding-b-v/
Dat is geen hockeystickprognose meer, maar de coronagrafiekjes van Van Dissel.
Best pilot in history
pi_217446807
quote:
10s.gif Op woensdag 23 april 2025 14:04 schreef nostra het volgende:

[..]
Dat is geen hockeystickprognose meer, maar de coronagrafiekjes van Van Dissel.
Bevat meer sprookjes dan de pitch van de Sprookjeshof 😉
Pecunia non olet
pi_217446820
Gedeelte vervroegde aflossing. Het tijdelijk cashflowprobleem waarvoor deze korte overbruggingsfinanciering was is blijkbaar opgelost.

SPOILER
pi_217447186
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2025 14:17 schreef obligataire het volgende:

[..]
Volgens Collin 7% ipv 8% in financiële bijlage, slordig
pi_217447200
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2025 14:17 schreef obligataire het volgende:

[..]
Een bankgarantie als (1/3) zekerheid, dat zien we niet veel. Laatste keer dat ik weet was bij Cruise Travel (GVE), waar ik toen ook zeer fors in hapte. Deze lokt me een stuk minder.
pi_217451105
En weer een project van Capital Circle afgerond, vandaag de april plus mei (en tevens laatste) termijn ontvangen van 30ml Leiden. *O*
En dat terwijl de zaak sinds maart vorig jaar al van een nieuwe eigenaar is. Het afgelopen jaar was de betaling wel regelmatig een week of zo te laat, maar werd wel iedere keer betaald.
pi_217452322
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2025 14:18 schreef Soulfreak het volgende:
Gedeelte vervroegde aflossing. Het tijdelijk cashflowprobleem waarvoor deze korte overbruggingsfinanciering was is blijkbaar opgelost.

SPOILER
Prima dat de ondernemer weer in (¤) control is.
pi_217452372
quote:
12s.gif Op woensdag 23 april 2025 23:40 schreef peterc het volgende:

[..]
Prima dat de ondernemer weer in (¤) control is.
Inderdaad. Betreft een 12 maanden aflossingsvrije lening voor slechts ¤28.000 die loopt t/m oktober. Als hij nu de resterende 6 maanden een zelfde bedrag per maand aflost dan is het klaar. Voor mij had de lening best door mogen lopen tot oktober, maar wel fijn dat de aflossing nu geen probleem is. Alleen jammer dat er geen boeterente is.
pi_217453988
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2025 23:57 schreef Soulfreak het volgende:
Alleen jammer dat er geen boeterente is.
Ik zat even te kijken waarom eigenlijk niet. Volgens de pitch is alleen volledige aflossing vergoedingsvrij:

quote:
Geldnemer heeft de mogelijkheid om in de laatste zes maanden, in afwijking van de Algemene Voorwaarden, de lening volledig vervroegd af te lossen zonder vergoedingsrente.
Maar goed, ik vind het prima zo.
pi_217454984
B & L exclusive bij Collin. Stabiel auto import bedrijf, gedekt door 2e hypotheek. Wat is jullie mening?
Ik neig naar meenemen. Heeft iemand een linkje?
pi_217455007
Stapelfinancierin"kje" bij CCF, ik loop er omheen.

https://url42.collincrowd(...)u02RuA7v-2Fieg-3D-3D
Best pilot in history
pi_217455584
Update Indiase restaurants en delivery.

SPOILER
Lijkt me een goede beslissing om nu even 2 maanden alleen rente te betalen. Zoiets was hier dacht ik al eens voorgesteld.
pi_217455652
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 13:17 schreef Soulfreak het volgende:
Update Indiase restaurants en delivery.

SPOILER
Lijkt me een goede beslissing om nu even 2 maanden alleen rente te betalen. Zoiets was hier dacht ik al eens voorgesteld.
De vraag is alleen of twee maanden uitstel de problemen oplossen. Maar goed ze zullen in ieder geval de problemen niet verergeren en over twee maanden zien we wel weer hoe de vlag er voor staat. Zal vermoedelijk wel een hobbelige rit blijven tot hij tenminste weer een van zijn leningen totaal heeft afgelost. de man is van goede wil dus het zal uiteindelijk wel goed komen.
pi_217455809
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 13:24 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
De vraag is alleen of twee maanden uitstel de problemen oplossen. Maar goed ze zullen in ieder geval de problemen niet verergeren en over twee maanden zien we wel weer hoe de vlag er voor staat. Zal vermoedelijk wel een hobbelige rit blijven tot hij tenminste weer een van zijn leningen totaal heeft afgelost. de man is van goede wil dus het zal uiteindelijk wel goed komen.
Dat zien we over 2 maanden wel weer. Misschien is de verwachting dat dan het restaurant in Gouda eindelijk open kan gaan zodat er daar ook geld verdiend kan worden.
Het Amsterdamse restaurant is de eerste die geheel afgelost zal worden, moet als ik het goed zie nog 12 maanden aflossing betalen.
pi_217455977
quote:

[..]
De ronkende power point presentaties dat alles koek en ei is ten spijt. Ik zwijg er maar verder over.
pi_217456005
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 13:43 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Dat zien we over 2 maanden wel weer. Misschien is de verwachting dat dan het restaurant in Gouda eindelijk open kan gaan zodat er daar ook geld verdiend kan worden.
Het Amsterdamse restaurant is de eerste die geheel afgelost zal worden, moet als ik het goed zie nog 12 maanden aflossing betalen.
Kleine aanvulling hierop: van project 320 - L*t & D**n, ook van deze groep, is in januari 2025 de laatste aflossing nog gedaan.

Naast de andere projecten van daarvoor.
pi_217456293
Nog een linkje naar vastgoedtransformatie van een welbekende.
Best pilot in history
pi_217456517
GVE doet zijn naam ook weer eer aan.

Betaling van duurzaam recreatiepark is 15 april niet betaald.

Geen update, niks.

Een project van onze Kas, die ook projecten bij SIG heeft lopen, en ook daar problemen heeft.
pi_217456581
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 14:43 schreef nostra het volgende:
Voor het andere lopende project van hem ( acht en twintig BeVe) is de splitsingsvergunning vorige week verleend dus daarvan zijn aflossingen te verwachten over een week of 5 als de inzagetermijn verstreken is.
pi_217456582
Linkje bij ondernemer opgevraagd en ontvangen

SPOILER
B + L Excl*sive.
pi_217456605
quote:
de onroerend goed muzikant J K**ly
pi_217456688
quote:
24-04-2025

Beste investeerder,

Je hebt geïnvesteerd in het project Badhoevelaan 80 in Badhoevedorp. De hypotheek is op 15-04-2025 vervroegd afgelost.
10 dagen na aflossing storting in wallet is best lang.
pi_217456718
Voorstel H*zelaard**
quote:
Concreet betekent dit voor u dat in mei of juni 2025:
• Het openstaande leenbedrag inclusief reguliere rente geheel wordt voldaan uit verkoop van het onroerend goed;
• De extra vergoedingsrente van 6 maanden wordt gereduceerd tot 1,5 maand;
• De automatische voorziening van 75% volledig vrijvalt ten gunste van uw portefeuille-rendement.
pi_217457134
quote:

[..]
Ik vind het zeker prima. Had dit zelfs al eerder verwacht. Op korte termijn geeft het hem wat lucht. Op langere termijn zou het verlengen van de looptijden ook een optie zijn maar wat ingewikkelder misschien.
Pecunia non olet
pi_217457373
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 14:02 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
De ronkende power point presentaties dat alles koek en ei is ten spijt. Ik zwijg er maar verder over.
Feit is wel - en dat klopt ook vanuit zijn powerpoint - in relatief korte tijd meer dan 1 miljoen euro afloste. Dat is toch wel prijzenswaardig, vind ik! Is wat anders dan die bullitleningen waarbij de rente zelfs in depot wordt meegefinancierd.
pi_217457433
Aflossingsvrij na vier maanden al in gebreke, dat doe je knap.

quote:
Beste investeerder,
Wij hebben de volledige termijn van de maand maart van De heer K. Bl**uw 2 met leningnummer 00048728 nog niet ontvangen. De termijn van maart hebben wij wel op uw rekening courant bijgeschreven.
De betaling van maart wordt gecorrigeerd omdat deze door de ondernemer niet voldaan is.
Hierdoor komt de feitelijke situatie weer overeen met uw administratie.
Het oorspronkelijke leenbedrag bedroeg ¤ 680.000,- per september 2024. Het openstaande leenbedrag bedraagt op dit moment ¤ 676.808,50 (exclusief rente en kosten). Voor een overzicht van de verstrekte zekerheden en voorwaarden verwijzen wij u naar de pitch.
Het dossier is overgedragen aan een intensief beheer adviseur.
Wij informeren u zodra er nieuwe relevante informatie beschikbaar is.
Best pilot in history
pi_217457615
quote:
81s.gif Op donderdag 24 april 2025 17:24 schreef nostra het volgende:
Aflossingsvrij na vier maanden al in gebreke, dat doe je knap.
[..]

Ik had het al een beetje verwacht,. betaling had zaterdag al bijgeschreven moeten zijn en dat was niet gebeurd.
Misschien gevalletje meer kosten voor de verbouwing dan voorzien?
Ook was er in de pitch sprake van een verwachte tussentijdse aflossing van minimaal ¤ 130.000,- uit de verkoop van ander onroerend goed, misschien duurt de verkoop daarvan langer.
pi_217458069
Weigering verkoop eigen woning door GvE
quote:
Hierbij informeren wij u graag over de actuele stand van zaken in het dossier rondom geldnemer J*st
*sc*p*, leningnummer 2**71.
De geldnemer heeft inmiddels aangegeven de onderliggende woning – waarop wij een tweede
hypotheekrecht houden – te willen verkopen en hiermee een deel van de achterstanden in te lossen.
Wij kunnen dit voorstel thans niet accepteren, met name vanwege het gebrek aan inzicht in de
verwachte verkoopopbrengst en de structurele aflossingscapaciteit van de onderneming.
Sedert medio 2024 is er geen rente of aflossing meer voldaan. Ondanks herhaalde verzoeken is tot
op heden geen concreet, onderbouwd voorstel ontvangen dat perspectief biedt op volledige
terugbetaling. Wij hebben de geldnemer nu verzocht uiterlijk 2 mei a.s. aanvullende financiële
informatie aan te leveren, ter voorbereiding op een fysiek overleg en de te nemen vervolgstappen.
pi_217458076
kortlopende 12 mnd modernisering dubbel benedenhuis Amsterdam bij SiG https://investeren.sameni(...)nder-boersstraat-37h
pi_217458095
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 15:28 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Rente is betaald t/m gisteren, dus het zal wel niet helemaal kloppen die 15/4. Wat ik wel mis is de rente tot einddatum, immers:

quote:
De Geldlener heeft de mogelijkheid om vervroegd af te lossen:
Bij een algehele aflossing binnen de rentevaste periode is de Geldlener verplicht een boete te betalen
overeenkomstig 6 maanden rente, zoals vastgelegd in de hypotheekakte. Is de resterende termijn korter
dan 6 maanden, dan geldt de boete over de resterende periode tot het einde van de rentevastperiode.
In het geval van een gebroken maand wordt het aantal dagen daarvan meegerekend. Daarnaast brengt
SamenInGeld administratiekosten in rekening.
Wanneer de aflossing binnen 3 maanden voor de rentevast- of renteherzienings- datum valt, is dit boetevrij
mogelijk. SamenInGeld brengt Geldlener wel administratie kosten in rekening.
en het is nog iets meer dan 3 maanden tot de einddatum (4 augustus).

[ Bericht 0% gewijzigd door gaanmetdiebanaan op 24-04-2025 18:46:49 ]
pi_217458256
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 18:35 schreef KrekelJapie het volgende:
Weigering verkoop eigen woning door GvE
[..]

Wat voor goede reden zou daarvoor kunnen zijn? Ik vind die omschrijving van GvE erg onduidelijk..............
Pecunia non olet
pi_217458650
quote:
14s.gif Op donderdag 24 april 2025 18:38 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
Rente is betaald t/m gisteren, dus het zal wel niet helemaal kloppen die 15/4. Wat ik wel mis is de rente tot einddatum, immers:
[..]
en het is nog iets meer dan 3 maanden tot de einddatum (4 augustus).
Als ik het allemaal goed lees, zowel in project info als in de van toeassing zijnde av versie 11 mei 2022, zou de volledige rente betaald moeten worden. De aflosdatum was namelijk korter dan 6 maanden en langer dan 3 maanden voor de einddatum, heeft iemand SIG hier al op gewezen?
pi_217458698
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 18:56 schreef obligataire het volgende:

[..]
Wat voor goede reden zou daarvoor kunnen zijn? Ik vind die omschrijving van GvE erg onduidelijk..............
Ik ken de hele situatie niet, maar ik lees dat er blijkbara geen minimala opbrengst kan worden afgesproken, dus als verkoper het met de koper (mogelijk vriendje en/of familie?) op een akkoortje gooit en zorgt dat net de eerste hypotheek afgelost kan worden heeft gve het nakijken, Dat zullen ze niet met zoveel woorden communiceren, maar dat is bij "vrijwillige"verkoop wel het risico dat je als tweede hypotheek houder loopt als je daar vooraf geen heldere afspraken (dus minimaal voorrecht behouden om verkoop te blokkeren als opbrengst niet marktconform/te laag is) vooraf over maakt.
pi_217459122
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 19:37 schreef tnhb het volgende:

[..]
Als ik het allemaal goed lees, zowel in project info als in de van toeassing zijnde av versie 11 mei 2022, zou de volledige rente betaald moeten worden. De aflosdatum was namelijk korter dan 6 maanden en langer dan 3 maanden voor de einddatum, heeft iemand SIG hier al op gewezen?
Ik heb SIG gevraagd om een correctie of toelichting.
pi_217459183
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 15:33 schreef KrekelJapie het volgende:
Voorstel H*zelaard**
[..]

Kan hier wel mee instemmen. Ben blij voor alle partijen dat het zo is opgelost. Hoop dat mevrouw er uiteindelijk nog redelijk is uitgekomen. Kan me herinneren dat ze een behoorlijke overwaarde uit een verkocht woonhuis in de zaanstreek alseigengeld had ingebracht bij aanvang van het project.
pi_217459254
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 16:38 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ik vind het zeker prima. Had dit zelfs al eerder verwacht. Op korte termijn geeft het hem wat lucht. Op langere termijn zou het verlengen van de looptijden ook een optie zijn maar wat ingewikkelder misschien.
In dit geval was misschien een langere aflossingsvrije termijn beter geweest voor de ondernemer. Of het nu 2 of 6 maanden aflossingsvrij is maakt voor ons dan ook weinig meer uit en dan kan er wat meer vlees op de botten komen.
pi_217459573
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 15:28 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Was er eentje van Valentino. Samen met Marissa. Ik hoop dat zij er zonder al te veel schade is kunnen uitstappen.
pi_217459646
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 14:02 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
In de powerpoint werd juist specifiek genoemd dat er qua liquiditeit nog uitdagingen zullen blijven bestaan de komende tijd. Wel pas op een van de laatste pagina's, misschien ben je niet zover gekomen?
pi_217462994
Linkje

aankoop bedrijfspand; huur naar koop

SPOILER
pi_217463416
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2025 11:08 schreef Jaco078 het volgende:
Linkje

SPOILER
Dank.

In eerste indruk geen onaardig project. Eigenlijk is het gewoon een woonhuis met de mogelijkheid van bedrijf aan huis (nr.40). Wel komt zowel de taxatiewaarde als de aankoopprijs mij vrij hoog over in vergelijking met vergelijkbare verkochte woningen alsmede de woz waarde. Dit in combinatie met de vrij korte looptijd, aflossingsvrij en korting op de vergoedingsrente bij vervroegde aflossing maakt mij wat terughoudend. Zelf denk ik erover om hem voor max mijn halve basisbedrag mee te nemen.
Andere hierover nog een mening?

https://vestamakelaars.nl/woning/w-m-dudokstraat-50-52/
https://www.livestylemake(...)9329918ca9a649db447/
pi_217463504
quote:
14s.gif Op vrijdag 25 april 2025 12:22 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Dank.

In eerste indruk geen onaardig project. Eigenlijk is het gewoon een woonhuis met de mogelijkheid van bedrijf aan huis (nr.40). Wel komt zowel de taxatiewaarde als de aankoopprijs mij vrij hoog over in vergelijking met vergelijkbare verkochte woningen alsmede de woz waarde. Dit in combinatie met de vrij korte looptijd, aflossingsvrij en korting op de vergoedingsrente bij vervroegde aflossing maakt mij wat terughoudend. Zelf denk ik erover om hem voor max mijn halve basisbedrag mee te nemen.

Almere is zeer gewild, alles gaat ver boven de vraagprijs weg. Als je dit maar de halve basis waard vindt post dan svp wat je een volledige basis waard vindt. Zit een eerste hypotheek op bij met een bedrijf wat al een tijd aktief is. PS ik woon ook in Almere buiten
pi_217463551
Beste investeerders,

Allereerst dank voor de aanmoedigende berichten hier op het forum, maar ook de berichten die wij rechtstreeks in de mailbox ontvangen. Zoals ik eerder in onze update van eind december / begin januari had aangegeven, moeten we helaas nog even doorbijten in een periode van krappe liquiditeit. Gelukkig hebben we met HCN een constructieve oplossing gevonden. Om speculaties te voorkomen, wil ik graag nog iets meer achtergrondinformatie geven. Ik begrijp volkomen dat HCN in hun berichtgeving kiest voor een discrete benadering. Er is dan ook niets gelogen in het bericht, we zijn inderdaad (te) snel gegroeid en hebben hoge aflosverplichtingen. Maar er is helaas meer. Zoals de meeste van jullie weten zijn wij, net als veel horecabedrijven een familiebedrijf. In ons eerste en grootste restaurant in Rotterdam, 91 Spices, heeft mijn schoonmoeder altijd een belangrijke rol gespeeld. Sommige investeerders zijn tijdens het verzilveren van de incentive ook door haar ontvangen. Helaas is twee jaar geleden slokdarmkanker bij haar ontdekt en zijn we na een lang en intensief traject van chemo's, operaties en bestralingen de strijd aan het verliezen. Er is nu geen behandeling meer mogelijk. Dit maakt niet alleen (tijdelijk) het ondernemen iets lastiger, we hebben er daarom ook voor gekozen om bijvoorbeeld het project in Gouda minder prioriteit te geven. Het loopt wel uiteraard door, zo wordt onze keuken ter waarde van 90k begin juni geleverd en geïnstalleerd. Maar gezien de onzekere tijden de komende maanden is het niet zeker of we voor of na de zomer open zullen gaan.

Zoals sommige investeerders al terecht opmerkten, we hebben inderdaad veel afgelost in een korte tijd. We zijn ook van 1 zaak voor covid naar 8 lokaties nu gegaan. Maar soms moet je ook pas op de plaats maken en tijd nemen voor verlies. Namens ons gezin wil ik onze waardering en dank uitspreken voor jullie geduld en de constructieve samenwerking die we hebben met HCN en haar investeerders.

We hopen snel terug te komen met nieuwe campagnes en hopen ook dan weer op jullie support.

Groet,
Mohamed
pi_217463604
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2025 12:42 schreef Mohamed91Spices het volgende:
hopen ook dan weer op jullie support.
Sterkte @Mohamed91Spices. Hou vol! Goed bezig en w.m.b. blijven we supporten!
pi_217463611
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 april 2025 12:33 schreef Fredericm het volgende:
Als je dit maar de halve basis waard vindt post dan svp wat je een volledige basis waard vindt.
Volgens mij heb ik aangegeven wat voor mij de minpunten van het project zijn.

quote:
Wel komt zowel de taxatiewaarde als de aankoopprijs mij vrij hoog over in vergelijking met vergelijkbare verkochte woningen alsmede de woz waarde. Dit in combinatie met de vrij korte looptijd, aflossingsvrij en korting op de vergoedingsrente bij vervroegde aflossing maakt mij wat terughoudend.
Als deze punten beter zouden zijn zou dit mijn inleg kunnen verhogen.
In de desbetreffende straat zie ik nog geen vergelijkbare woningen die voor prijzen a de taxatiewaarde verkocht zijn maar misschien heb jij aanvullende info?
pi_217463629
quote:
14s.gif Op vrijdag 25 april 2025 12:57 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Volgens mij heb ik aangegeven wat voor mij de minpunten van het project zijn.
[..]
Als deze punten beter zouden zijn zou dit mijn inleg kunnen verhogen.
In de desbetreffende straat zie ik nog geen vergelijkbare woningen die voor prijzen a de taxatiewaarde verkocht zijn maar misschien heb jij aanvullende info?
Almere is vaak voorzichtig de woz waarde. Bij mij is die 20% onder de reële verkoopwaarde. Scheelt de gemeente veel bezwaren
pi_217463636
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2025 12:42 schreef Mohamed91Spices het volgende:
Beste investeerders,

Allereerst dank voor de aanmoedigende berichten hier op het forum, maar ook de berichten die wij rechtstreeks in de mailbox ontvangen. Zoals ik eerder in onze update van eind december / begin januari had aangegeven, moeten we helaas nog even doorbijten in een periode van krappe liquiditeit. Gelukkig hebben we met HCN een constructieve oplossing gevonden. Om speculaties te voorkomen, wil ik graag nog iets meer achtergrondinformatie geven. Ik begrijp volkomen dat HCN in hun berichtgeving kiest voor een discrete benadering. Er is dan ook niets gelogen in het bericht, we zijn inderdaad (te) snel gegroeid en hebben hoge aflosverplichtingen. Maar er is helaas meer. Zoals de meeste van jullie weten zijn wij, net als veel horecabedrijven een familiebedrijf. In ons eerste en grootste restaurant in Rotterdam, 91 Spices, heeft mijn schoonmoeder altijd een belangrijke rol gespeeld. Sommige investeerders zijn tijdens het verzilveren van de incentive ook door haar ontvangen. Helaas is twee jaar geleden slokdarmkanker bij haar ontdekt en zijn we na een lang en intensief traject van chemo's, operaties en bestralingen de strijd aan het verliezen. Er is nu geen behandeling meer mogelijk. Dit maakt niet alleen (tijdelijk) het ondernemen iets lastiger, we hebben er daarom ook voor gekozen om bijvoorbeeld het project in Gouda minder prioriteit te geven. Het loopt wel uiteraard door, zo wordt onze keuken ter waarde van 90k begin juni geleverd en geïnstalleerd. Maar gezien de onzekere tijden de komende maanden is het niet zeker of we voor of na de zomer open zullen gaan.

Zoals sommige investeerders al terecht opmerkten, we hebben inderdaad veel afgelost in een korte tijd. We zijn ook van 1 zaak voor covid naar 8 lokaties nu gegaan. Maar soms moet je ook pas op de plaats maken en tijd nemen voor verlies. Namens ons gezin wil ik onze waardering en dank uitspreken voor jullie geduld en de constructieve samenwerking die we hebben met HCN en haar investeerders.

We hopen snel terug te komen met nieuwe campagnes en hopen ook dan weer op jullie support.

Groet,
Mohamed
Bedankt voor de extra update.
Heel veel sterkte gewenst in deze moeilijke tijd.
pi_217463838
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 april 2025 12:59 schreef Fredericm het volgende:

[..]
Almere is vaak voorzichtig de woz waarde. Bij mij is die 20% onder de reële verkoopwaarde. Scheelt de gemeente veel bezwaren
Uit hobby heb ik een uitdraai bij het Kadaster opgevraagd. Daaruit blijkt dat nummer #42 een paar jaar geleden al voor een soortgelijk bedrag van eigenaar is gewisseld. En 50-52 ook. Helaas valt de vergelijkbare woning van #6 buiten het postcodegebied.

Tegelijkertijd wel opvallend dat nummer 50-52 twee jaar geleden nog is verkocht voor ¤400.000 en nu voor ¤562.000. Dat is een forse stijging.

[ Bericht 4% gewijzigd door djtiesto8 op 25-04-2025 13:35:56 ]
pi_217463967
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2025 13:26 schreef djtiesto8 het volgende:

[..]
Uit hobby heb ik een uitdraai bij het Kadaster opgevraagd. Daaruit blijkt dat nummer #42 een paar jaar geleden al voor een soortgelijk bedrag van eigenaar is gewisseld. En 50-52 ook. Helaas valt de vergelijkbare woning van #6 buiten het postcodegebied.

Tegelijkertijd wel opvallend dat nummer 50-52 twee jaar geleden nog is verkocht voor ¤400.000 en nu voor ¤562.000. Dat is een forse stijging.

[ link | afbeelding ]
Kijk, dat is mooie informatie!

Dan ga ik mijn inleg vergogen naar mijn basis bedrag.
Overigens wel bijzonder dat bij nr. 42 de woz waarde inderdaad omhoog ging naar 530k om een jaar later weer te zakken naar 479k.

Bedankt voor de extra info ^O^
pi_217463996
quote:
14s.gif Op vrijdag 25 april 2025 12:22 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Dank.

Ik neem hem mee. Zekerheden zijn prima, de prijzen in Almere gaan inderdaad steady omhoog en dat zie ik daar minder snel veranderen dan op andere plekken in Nederland. Daarnaast zijn de cijfers ook meer dan prima, dus ik durf het wel aan.
pi_217464344
Nieuw project via Collin met een 1e en een 2e hypotheek:

V.O.F. de Oude Pomp
¤ 175.000 | 7,0 % rente | 36 maanden

https://www.collincrowdfund.nl/v-o-f-de-oude-pomp/

Als er iemand toevallig een linkje heeft dan hou ik mij aanbevolen.
Wat mij betreft een prima project voor een inleg. Jammer dat de (netto) rente wel erg laag is.
pi_217464465
quote:
14s.gif Op vrijdag 25 april 2025 13:46 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Kijk, dat is mooie informatie!

Dan ga ik mijn inleg vergogen naar mijn basis bedrag.
Overigens wel bijzonder dat bij nr. 42 de woz waarde inderdaad omhoog ging naar 530k om een jaar later weer te zakken naar 479k.

Bedankt voor de extra info ^O^
eens, dat de woz waarde het laatste jaar weer gezakt is komt in mijn omgeving ook regelmatig voor dus is misschien niet zo bijzonder
pi_217465059
quote:
14s.gif Op vrijdag 25 april 2025 14:28 schreef Horsemen het volgende:

V.O.F. de Oude Pomp

Wat mij betreft een prima project voor een inleg. Jammer dat de (netto) rente wel erg laag is.
Nmm biedt het weiland weinig zekerheid. Als zometeen de helft van de boeren moet stoppen zal dat minder waarde krijgen. Blijft over de 2e hypotheek op het woonhuis
pi_217465098
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2025 15:51 schreef Fredericm het volgende:

[..]
Nmm biedt het weiland weinig zekerheid. Als zometeen de helft van de boeren moet stoppen zal dat minder waarde krijgen. Blijft over de 2e hypotheek op het woonhuis
Mmm, in Groningen/Friesland hoeft vast de helft van de boeren niet te stoppen. Als het überhaupt al tot zulke percentages komt.
pi_217465795
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2025 15:56 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Mmm, in Groningen/Friesland hoeft vast de helft van de boeren niet te stoppen. Als het überhaupt al tot zulke percentages komt.
Percentage voor mij te laag. Heb andere visie op landbouwgrond: grond is schaars en zal alleen maar schaarser worden. De boeren die vooral zullen moeten stoppen zijn 'boeren met uitsluitend varkensstallen die 100% van het voer inkopen en alle mest moeten afvoeren.
pi_217465913
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2025 17:20 schreef Crowdyfunder het volgende:

[..]
Percentage voor mij te laag. Heb andere visie op landbouwgrond: grond is schaars en zal alleen maar schaarser worden. De boeren die vooral zullen moeten stoppen zijn 'boeren met uitsluitend varkensstallen die 100% van het voer inkopen en alle mest moeten afvoeren.
Percentage voor mij ook te laag, grond houd normaal wel waarde, flink stuk zakken niet uitgesloten natuurlijk. Zie echter meer gevaar als ze het tijdje na aankoop gaan verhuren voor iets anders dan paarden , dan zakt de waarde.
pi_217466121
quote:
Onze bekende heeft ook nog wat SIG jes oa Leidsegracht, Spaarnwouder in Haarlem & de Middenweg in A'dam, nog ff think about it
pi_217466482
quote:
12s.gif Op vrijdag 25 april 2025 17:59 schreef peterc het volgende:

[..]
Onze bekende heeft ook nog wat SIG jes oa Leidsegracht, Spaarnwouder in Haarlem & de Middenweg in A'dam, nog ff think about it
en ook nog op diverse andere forums, wel een beetje veel allemaal hoewel hij wel een behoorlijke trackrecord heeft
pi_217466527
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2025 13:49 schreef eenjongen... het volgende:

[..]
Ik neem hem mee. Zekerheden zijn prima, de prijzen in Almere gaan inderdaad steady omhoog en dat zie ik daar minder snel veranderen dan op andere plekken in Nederland. Daarnaast zijn de cijfers ook meer dan prima, dus ik durf het wel aan.
Neem hem ook basis mee, vnl obv de zekerheid van 1e hypo op een courante bedrijfswoning/ruimte. Deze zal nog wel in waarde stijgen. Enige "zorg" is dat er geen aflossing gedurende de looptijd plaatsvindt en dus geen extra ¤ruimte ontstaat tussen hoogte lening <> waarde OG (dan behoudens de waarde stijging hiervan). Een deel aflossing was nog beter geweest, maar dat zal er blijkbaar niet in zitten. Hij zal attent op zijn cash-positie moeten zijn. Mocht het een failure worden om wat voor reden ook, dan zal het eventuele loss vanwege het OG beperkt zijn.
pi_217466676
De nw SIG van morgen 26april25 16.00u.

https://www.funda.nl/deta(...)traat-37-h/43887270/

[ Bericht 0% gewijzigd door peterc op 25-04-2025 19:29:02 ]
pi_217467979
quote:
14s.gif Op vrijdag 25 april 2025 14:28 schreef Horsemen het volgende:

V.O.F. de Oude Pomp

Hier het linkje

SPOILER
pi_217468184
Lintkjesregen op Koningsavond
Best pilot in history
pi_217472692
Update KOM/Frites de la Maison

St. Zekerheden St. Zekerheden 25-4-2025 11:38 Frites de la Maison

Beste beleggers,

Hierbij updaten wij u weer over de voortgang in dit dossier.

Naar aanleiding van de verschillende sommatiebrieven, is er contact met ons opgenomen. De persoon beweerde de nieuwe eigenaar te zijn van Frites de la Maison. Alex heeft de inventaris en de goodwill van de zaak, zonder toestemming van de Stichting, verkocht aan een derde. Deze verkoop is onrechtmatig geweest, omdat de goederen verpand zijn en de Stichting geen toestemming heeft gegeven voor de verkoop.

Wij hebben contact gezocht met de kopers. Zij zijn bij de Stichting langsgekomen op kantoor. We hebben met elkaar gesproken en het blijkt dat ook zij opgelicht zijn door Alex. Zo zouden er verschillende zaken onderdeel uitmaken van de koop, die niet aanwezig bleken te zijn en was er forse schade aan essentiële apparatuur, zoals de meterkast en de bakwand.

De nieuwe eigenaren hebben aangegeven de positie van de Stichting, als pandhouder, te begrijpen, maar niet bereid te zijn om een financiële compensatie te bieden. Voor de Stichting is dit juridisch niet afdwingbaar, omdat de kopers te goeder trouw waren ten tijde van de overname. Het enige wat resteert is het aanvragen van het faillissement.

De Stichting heeft een incassospecialist ingeschakeld om het faillissement aan te vragen. De voorbereiding is gedaan en het verzoekschrift kan op korte termijn worden ingediend. Als het faillissement wordt uitgesproken, dan zal de curator een oordeel moeten vormen over de waarde van het pandrecht.

Tegelijkertijd beraamt de Stichting zich op het doen van aangifte tegen Alex. Niet alleen heeft hij goederen wederrechtelijk onttrokken aan het pandrecht, ook is hij uit Nederland gevlucht en onbereikbaar voor de deurwaarder. De Stichting heeft namelijk een briefexploot laten betekenen, maar gebleken is dat Alex niet langer bij een gemeente in Nederland staat ingeschreven.

Vanwege deze ontwikkelingen, krijgt het project de status ‘totaal voorzien’. Dit betekent dat wij geen rekening meer houden met een opbrengst en het restant mag worden afgeschreven. Uiteraard blijft de optie bestaan om een doorbetaling te doen, mocht er onverhoopt toch nog opbrengst volgen.

Met vriendelijk groet,

St. Security Trustee KOM Group
Pecunia non olet
pi_217473965
Wat een cowboyverhaal. :o
Best pilot in history
pi_217474458
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2025 11:08 schreef Jaco078 het volgende:
Linkje

SPOILER
Heb hem helemaal bekeken, ziet er goed uit.

Alleen de meneer is geen Nederlander, lost niks af, en in het achterhoofd met de meneer Meerzorg blijf ik tegenwoordig van zo'n projecten af.
pi_217475415
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2025 20:49 schreef quepos het volgende:

[..]
Heb hem helemaal bekeken, ziet er goed uit.

Alleen de meneer is geen Nederlander, lost niks af, en in het achterhoofd met de meneer Meerzorg blijf ik tegenwoordig van zo'n projecten af.
Al was het een Eskimo, een 1e hypotheek daar komt ie niet onderuit als het mis gaat.
Pecunia non olet
pi_217476236
De aflossing en rente en dus de afronding van APOC project AD II mis ik in de mail van de verzamelbetaling. Of kijk ik niet goed?
pi_217478629
quote:
0s.gif Op zondag 27 april 2025 00:49 schreef eenjongen... het volgende:
De aflossing en rente en dus de afronding van APOC project AD II mis ik in de mail van de verzamelbetaling. Of kijk ik niet goed?
Zit ik niet in, maar misschien komt dat doordat er nog een paar dagen van de maand resteren, dus ook enkele betalingen, dat zie je bij meerdere projecten.

Wat niet helemaal goed gaat is Young Staff, die flaporen zijn zo te zien 'vergeten' dat er nog 2 laatste termijntjes betaald moeten worden.

Duurzaam recreatiepark mis ik ook, daar is hier al eerder over bericht meen ik.

Foodm.De Fam betaalt ook al een paar weken niet meer, maar is failliet en het dossier ligt bij de curator. Volgens het laatste bericht van alweer 2,5 maand geleden :N
Pecunia non olet
pi_217479158
Inmiddels one week overdue bij CCF 49230 Great Peninsula Serv BV inz Graan voor Visch 18413.
met HA + 1e hypo + pandrecht. Wachten op bet danwel updateje v CCF. Pandje staat niet in de sale.

[ Bericht 10% gewijzigd door peterc op 27-04-2025 14:25:15 ]
  zondag 27 april 2025 @ 19:48:55 #154
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_217482292
Ze lopen een beetje achter met updates, vind ik. Over een paar weken radiostilte hoeven we het hier niet te gaan hebben, dat hoort gewoon bij crowdfunding.

Op 28/1 een update gehad over
SPOILER
.
Er was toen een betalingsregeling overeengekomen. Die is echter nooit nageleefd. Zonder de details te kennen, ben ik in dergelijke gevallen voorstander van een keiharde aanpak.

Op 12/3 een update gehad over
SPOILER
Zodra pand definitief verkocht zou zijn, dan zouden we bericht krijgen. We hebben echter niks meer gehoord. Daaruit zou je dan de conclusie kunnen trekken dat de verkoop tóch niet is doorgegaan. Maar ik verwacht eerlijk gezegd eerdaags gewoon de aflossing, en op dat moment ook een update.
pi_217484957
Vraagje, ik heb nu 2 fondsen die vandaag bij Collin de maandtermijn gemist hebben. Ik dacht dat Collin altijd de maandtermijn uitbetaalde als er geen bijzondere situatie was en anders terugvorderde. Het lijkt mij wel zo handig als Collin een bericht stuurt aan de investeerders als er iets is. Anders kunnen ze heel veel berichten gaan beantwoorden. Weet iemand hoe de Collin procedure is?
pi_217485114
quote:
0s.gif Op maandag 28 april 2025 09:58 schreef Fredericm het volgende:
Vraagje, ik heb nu 2 fondsen die vandaag bij Collin de maandtermijn gemist hebben. Ik dacht dat Collin altijd de maandtermijn uitbetaalde als er geen bijzondere situatie was en anders terugvorderde. Het lijkt mij wel zo handig als Collin een bericht stuurt aan de investeerders als er iets is. Anders kunnen ze heel veel berichten gaan beantwoorden. Weet iemand hoe de Collin procedure is?
Allereerst:

quote:
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.
De dag is nog niet om en dit zou vandaag nog handmatig toegevoegd kunnen worden.
De kans is groter dat je een deze dagen het bekende mailtje gaat krijgen zodat jou administratie weer gelijk loopt met de actuele situatie. Oftewel, dat de betaling van vorige maand teruggeboekt wordt…

[ Bericht 0% gewijzigd door Horsemen op 28-04-2025 13:00:44 ]
pi_217485608
https://www.collincrowdfund.nl/goudsmederij-bommel-v-o-f-2/

dit soort rentes zijn eigenlijk veel te laag, ltv lijkt aantrekkelijk maar het is een winkelpandje Een beetje vastgoedbank hanteert vergelijkbare rente tov netto rendement. Echt scharrig richting investeerders!
pi_217485617
quote:
14s.gif Op maandag 28 april 2025 10:43 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Allereerst:
[..]
De dag is nog niet om en dit zou vandaag nog handmatig toegevoegd kunnen worden.
De kans is groter dat je een deze dagen het bekende mailtje gaat krijgen zodat jou administratie weer gelijk loopt met de actuele situatie. Oftewel, dat de vorige maand teruggeboekt wordt…
Mijn vraag was gericht op de procedure,niet de specifieke casus
pi_217485654
quote:
0s.gif Op maandag 28 april 2025 12:05 schreef moedernatuur het volgende:

dit soort rentes zijn eigenlijk veel te laag, ltv lijkt aantrekkelijk maar het is een winkelpandje Een beetje vastgoedbank hanteert vergelijkbare rente tov netto rendement. Echt scharrig richting investeerders!
Rente is gewoon fair. Dat het minder interessant is voor particulieren door het krankzinnige box 3 systeem is een ander verhaal.
pi_217485719
quote:
Fondsen? of individuele leningen?
pi_217485724
quote:
0s.gif Op maandag 28 april 2025 12:14 schreef Bobby100 het volgende:

[..]
Rente is gewoon fair. Dat het minder interessant is voor particulieren door het krankzinnige box 3 systeem is een ander verhaal.
bij rnhb ben je tot 5 jaar op basis van ltv al ca 6,5% kwijt, als de bank het al niet doet, dan moet er gewoon een stuk risico opslag bij , lijkt mij logisch.
pi_217485913
quote:
0s.gif Op maandag 28 april 2025 12:27 schreef Jaco078 het volgende:

[..]
Fondsen? of individuele leningen?
Individuele leningen,ivm
3 dagen regel geen namen genoemd
  maandag 28 april 2025 @ 12:58:57 #163
233644 proxydude
Usenet Leegzuigen
pi_217485955
quote:
0s.gif Op zondag 27 april 2025 19:48 schreef InVestEerder het volgende:
Plomer Properties II
Hij staat niet meer op funda. Ik verwacht dat hij dan wel verkocht is of anders opnieuw er opgezet.. Maar inderdaad wel vreemd dat we maar niks horen.
pi_217485982
quote:
0s.gif Op maandag 28 april 2025 12:14 schreef Bobby100 het volgende:

[..]
Ik betwijfel of je hiervoor in de plaats bij een (vastgoed)bank eenvoudig soortgelijke kortlopende lening gaat krijgen met vergelijkbare rente. Ik heb eerder dit jaar voor een nieuw bedrijfspand wat vastgoedfinanciers gesproken en als je over commercieel vastgoed + aflossingsvrij en een ltv boven de 50% spreekt (of als er nog een andere financieringslast is) dan hebben ze ineens niet meer zoveel interesse of lopen de percentages op.

Wat betreft het project, er wordt niet afgelost dus het risico verminderd op dat punt niet en dat geeft mij toch wel weer een minder gevoel ondanks de gestegen omzet en winst (maar waar is die voor gebruikt?) en zorgt op relatief korte termijn weer voor het risico bij herfinanciering. Bij de oude lening was de rentevergoeding 1% punt hoger en werd er in 5 jaar bijna 44% afgelost, nu is er geen aflossing meer gedurende de looptijd en er is blijkbaar afgelopen jaar een extra (tijdelijke?) financiering nodig geweest waar we verder geen details van kennen, daar zal ook een reden voor zijn. Pand was 5 jaar geleden getaxeerd op 370k en het lijkt er op dat we voor verpanding nu niet meer achter de bank moet aansluiten zoals dat de vorige keer wel het geval was, dus wat betreft de zekerheden zal het wel loslopen denk ik.
pi_217485985
quote:

Het linkje voor wie wil

SPOILER
pi_217486005
quote:
0s.gif Op maandag 28 april 2025 12:54 schreef Fredericm het volgende:

[..]
Individuele leningen,ivm
3 dagen regel geen namen genoemd
De praktijk/proceduren is zoals ik vanmorgen heb geschreven.
pi_217486566
quote:
0s.gif Op maandag 28 april 2025 13:02 schreef raser1981 het volgende:

[..]
Het linkje voor wie wil

SPOILER
Dank.
Heb het linkje ook gekregen omdat ik ook in de oude lening zit.
Voor mij is de ondergrens m.b.t. de geboden rente in combinatie met de te verwachte belastingdruk ook wel bereikt . Aan de andere kant, de zekerheden lijken mij t.o.v. de vorige lening, ondanks de hij aflossingsvrij is, nu wel beter en als de lening netjes op tijd na 18 maanden gaat worden terugbetaald zou dit dus 1e helft november 2026 zijn. Tegen die tijd dus weer de optie om het op dat moment even op de spaarrekening te laten staan.
pi_217487429
quote:

quote:
14s.gif Op maandag 28 april 2025 14:26 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Dank.
Heb het linkje ook gekregen omdat ik ook in de oude lening zit.
Voor mij is de ondergrens m.b.t. de geboden rente in combinatie met de te verwachte belastingdruk ook wel bereikt . Aan de andere kant, de zekerheden lijken mij t.o.v. de vorige lening, ondanks de hij aflossingsvrij is, nu wel beter en als de lening netjes op tijd na 18 maanden gaat worden terugbetaald zou dit dus 1e helft november 2026 zijn. Tegen die tijd dus weer de optie om het op dat moment even op de spaarrekening te laten staan.
Voor investeerders die ondanks de zéér lage rente geïnteresseerd zijn in dit project nog even met aanvullende informatie van onze gewaardeerde #peterc van 5 jaar geleden:

quote:
12s.gif Op vrijdag 3 april 2020 19:12 schreef peterc het volgende:

[..]
Onderneming is gevestigd in het winkelhart van Veldhoven, pand ligt op de scheiding / grens van het "oude" gedeelte naar het nieuwe overdekte gedeelte. Pand is indertijd als een soort overbrugging van oud > nieuw gebouwd. Zie google earth, dan begrijp je het wel. Voordeel van het oude gedeelte + Bommel pand is dat veel panden eigendom zijn van (oude) winkeliers / particulieren die het pand bij de bouw van het Citycentrum konden kopen. Veel van deze panden zijn nu gewoon "afbetaald" en mogelijk ook wel verhandeld maar zijn vaak toch particulier eigendom. Het nieuwe gedeelte is van een belegger HAL

https://www.ed.nl/veldhov(...)ps://www.google.com/

Deze berekent natuurlijk ook huur, wat je merkt is dat best veel winkeliers van nieuw naar oud gaan. Je kan ook wel raden waarom.

Daarnaast is https://www.vsloun.nl/ een goede juwelier (enigszins vergelijkbaar) welke in de passage (overdekt) deel zat onlangs gestopt.

https://www.lucardi.nl/nl(...)es-lucardi-veldhoven

zit er weliswaar ook, maar dat is duidelijk een categorie goedkoper / lager. Vergelijk maar delicatesse met de Nettorama, met beiden niets mis maar duidelijk verschil.

Voordeel van het oude gedeelte is de flexibiliteit in het OG, in het overdekte deel zitten / zaten veel winkelketens, en zijn er best veel wisselingen en leegstand. OG lijkt wat mij betreft wel OKE, nu de business nog beoordelen

Ga morgen er weleens langs en ff kijken, en misschien wel ff naar binnen
quote:
12s.gif Op zaterdag 4 april 2020 19:26 schreef peterc het volgende:

[..]
er vandaag ff langs gehobbeld, precies zoals ik eerder al opmerkte, was er weer een winkelier die van nieuw naar oud gaat. Maar goed, daarom ging het niet, ben niet binnen geweest, wat heen en terug gelopen en het pand bekeken, al die tijd zat al de drie vrouw personeel klanten te helpen , en in deze tijd moet je daar niet tussen gaan lopen banjeren. Misschien dat ik er maandag nog ff binnenga. Bovenetage is er later opgezet zag ik, aan de overzijde is dat niet het geval (Blokker)
Dus je hebt een winkelpand met een aardige bovenruimte. Kan een plus of een min zijn.
De bovenruimte is zeker niet geschikt voor sales, maar voor werkruimte, atelier of kantoor,

Er is toch wat beschikbaar aan panden op de Pleintjes, Horst, Meent i h City centrum.

Maar lijken me inderdaad gedreven en betrokken ondernemers. Minpuntje is dat als de vermogenspositie van de ondernemers na +20 jaar ondernemen beperkt is.
Daarnaast was het zeer verstandig om het OG te kopen, maar een hypo afsluiten met een rente van 10%, weet zo niet wat daarachter heeft gezeten. Kan ook een bewuste deal geweest zijn?
Misschien heeft #peterc nog wel een update :P
Vooralsnog heb ik hem i.v.m. de 18 maanden toch maar voor mijn basisbedrag meegenomen.
pi_217487683
Nieuwe project via Collin met een 2e hypotheek op een woonhuis:

Eethuis Leyenburger
¤ 150.000 | 9,0 % rente | 60 maanden

https://www.collincrowdfund.nl/eethuis-leyenburger/

Wel een negatief e.v.
pi_217487905
quote:
14s.gif Op maandag 28 april 2025 16:54 schreef Horsemen het volgende:

Eethuis Leyenburger

Wel een negatief e.v.
Klopt, en dat komt doordat hij zo te zien 171K heeft opgegeten van de zaak. Vraag me af wat ie daarmee gedaan heeft.
Pecunia non olet
pi_217487998
quote:
0s.gif Op maandag 28 april 2025 17:23 schreef obligataire het volgende:

[..]
Klopt, en dat komt doordat hij zo te zien 171K heeft opgegeten van de zaak. Vraag me af wat ie daarmee gedaan heeft.
Dat zijn heeeel veel frikadellen! 😀
pi_217488022
Investeringslinkje overname Duitse vuurvaste materialenfabriek bij Collin: 5M¤, 9%, 48 mnd, 1e hyp.
pi_217488027
quote:
0s.gif Op maandag 28 april 2025 17:23 schreef obligataire het volgende:

[..]
Dit staat er over in de pitch:

quote:
Toelichting jaarcijfers
De onderneming is per mei 2023 gestart. Verder is in 2024 een negatief eigen vermogen ontstaan door hogere privé-onttrekkingen voor de verbouwing van het woonhuis en heeft de ondernemer verschillende apparaten moeten vervangen.
pi_217488394
quote:
14s.gif Op maandag 28 april 2025 17:42 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Dit staat er over in de pitch:
[..]
Toelichting jaarcijfers
De onderneming is per mei 2023 gestart. Verder is in 2024 een negatief eigen vermogen ontstaan door hogere privé-onttrekkingen voor de verbouwing van het woonhuis en heeft de ondernemer verschillende apparaten moeten vervangen.

De vaste activa op de balans plussen slechts 15k in 2024, dus zo spannend was dat nou ook weer niet. Als de rest is opgegaan aan een verbouwing, dan was dat een serieuze. Wat ik betwijfel.
pi_217488486
quote:
0s.gif Op maandag 28 april 2025 17:41 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
Investeringslinkje overname Duitse vuurvaste materialenfabriek bij Collin: 5M¤, 9%, 48 mnd, 1e hyp.
Het onderpand betreft traditioneel industrieel erfgoed van zeer grote afmetingen, inclusief twee gemetselde fabrieksschoorstenen en pittoresk overwoekerde spoorlijn, gelegen in een verstild middenduits dorpje in natuurrijke omgeving. Ik denk niet dat er erg veel belangstelling zal zijn bij een eventuele gedwongen verkoop.
pi_217488647
quote:
0s.gif Op maandag 28 april 2025 18:46 schreef Zomaarevenkijken het volgende:

[..]
Het onderpand betreft traditioneel industrieel erfgoed van zeer grote afmetingen, inclusief twee gemetselde fabrieksschoorstenen en pittoresk overwoekerde spoorlijn, gelegen in een verstild middenduits dorpje in natuurrijke omgeving. Ik denk niet dat er erg veel belangstelling zal zijn bij een eventuele gedwongen verkoop.
Precies. De balanswaarde van het og is speciaal voor deze pitch opgewaardeerd van 879k naar 7.98mio, waardoor het EV plotseling kan stijgen van 1681k naar een ogenschijnlijk comfortabele 8782k. Probleem is alleen dat van de og waarde vrij weinig overblijft als de toko het loodje legt. En meneer Rudigier heeft ervoor gezorgd dat bij hem weinig te halen valt...

Verbazingwekkend dat deze al bijna halfvol zit.
pi_217488779
quote:
14s.gif Op maandag 28 april 2025 16:29 schreef Horsemen het volgende:

[..]
[..]
Voor investeerders die ondanks de zéér lage rente geïnteresseerd zijn in dit project nog even met aanvullende informatie van onze gewaardeerde #peterc van 5 jaar geleden:
[..]
[..]
Misschien heeft #peterc nog wel een update :P
Vooralsnog heb ik hem i.v.m. de 18 maanden toch maar voor mijn basisbedrag meegenomen.
Your wish is my command Ha Ha Ha . Inderdaad niet veel veranderd daar, als ik er langs loop (niet vaak) zit er altijd volk. Koop niet zoveel jewels ben meer van de ¤. Verder behoudens die Lucardi (cheap) is dit de enige juwelier van niveau in Veldhoven.
De leegstand in het WC valt mee hoewel net de Blokker weg is (zat er tegenover)(pand wordt weer gesplitst in kleinere units. Daarentegen heeft de ACtion een groot pand in de passage in gebruik genomen. Ooit zal cf het nieuwe centrummasterplan de boel op de schop gaan maar dat gaat nog many vele jaren duren. Plus is men in de directe nabijheid bezig met het bouwen van circa 450 woningen + appartementen.

Er is worst case altijd wel een huurder - koper voor het pand te vinden (niet geschikt voor Horeca) Snap ook nog niet waarom er gezien de cashflow niet deels afgelost wordt maar dat zal mogelijk te maken hebben met de bedoelingen na afloop van 18mnd van deze lening, herfinan of gewoon aftikken?

Veldhoven is ASML city en daar komen nog aardig wat mensen bij (project Beethoven) , so a lot of wealthy expads en landgenoten die de ¤ kunnen laten rollen. Plus bij het CityCentrum is 2 hours free parking, good voor de SUVs en andere aardige auto's. Zie deze niet snel fout gaan zowel qua business niet als qua zekerheden. Ze hebben denk ik een aardig renderend winkeltje , maar goed blijven managen de toko. Pak deze ondanks de lage % mee. Al is het maar voor de support vd local economy

[ Bericht 1% gewijzigd door peterc op 28-04-2025 19:59:47 ]
pi_217489653
quote:
0s.gif Op maandag 28 april 2025 18:31 schreef optrandje het volgende:

[..]
De vaste activa op de balans plussen slechts 15k in 2024, dus zo spannend was dat nou ook weer niet. Als de rest is opgegaan aan een verbouwing, dan was dat een serieuze. Wat ik betwijfel.
Zakelijke investeringen staan sowieso helemaal los van de privé opnamen; zij verminderen slechts het werkkapitaal maar niet het eigen vermogen.

Stel dat hij 71K nodig had voor (o.a.) de boodschappen, de voorlopige aanslag IB en privédeel auto, dan blijft er een ton over dat hij in zijn huis zou hebben gestoken.

Het zou kunnen, dit scenario is al in meerdere pitches voorbij gekomen, ondernemers die hun bedrijf als geldautomaat gebruiken om het geklus aan hun huis te financieren. Om er dan na een jaar achter te komen dat het elastiek compleet is opgerekt en dan wordt Collin gebeld. Ik vind het nogal onprofessioneel maar bij kleine ondernemers is er nu eenmaal een situatie dat privé en zakelijk nogal door elkaar lopen. Die jaarrekening waar wij nu naar kijken, dat zegt hem waarschijnlijk helemaal niets, hij weet alleen dat hij te krap zit om zijn plannen door te voeren.

Nuchter bekeken is de financiering niet kansloos (hij verdient genoeg) en de overwaarde is ook prima (misschien mede door al dat geklus).
Pecunia non olet
pi_217492498
Er zijn weer een paar betalingsachterstanden bij SiG weggewerkt:

quote:
29-4-2025

Beste investeerder,

Wij informeren je graag dat de maandbetaling van maart 2025 voor het project aan de J.A. Z@ndlevenstraat 7 in Zaandam inmiddels is ontvangen.
De uitbetaling aan investeerders is uitgevoerd en zal binnenkort zichtbaar zijn in je account.

Wij gaan ervan uit dat de maandelijkse betalingen vanaf nu weer tijdig zullen plaatsvinden.

Heb je nog vragen of opmerkingen? Wij horen dat graag van je!

Het SamenInGeld team
quote:
29-4-2025

Beste investeerder,

Wij informeren je graag dat de maandbetaling van maart 2025 voor het project aan de Magda J@nssensstraat 48 in Zaandam inmiddels is ontvangen.
De uitbetaling aan investeerders is uitgevoerd en zal binnenkort zichtbaar zijn in je account.

Wij gaan ervan uit dat de maandelijkse betalingen vanaf nu weer tijdig zullen plaatsvinden.

Heb je nog vragen of opmerkingen? Wij horen dat graag van je!

Het SamenInGeld team
pi_217492690
Nieuwe Herfinan SIG

https://www.fundainbusine(...)177-scharnerweg-127/ zie ook brochure makelaar
https://maastrichtlokaal.nl/gmb-2024-399295/

Oplevering
Het object zal worden verkocht en geleverd ‘as-is, where
is’, dat wil zeggen in de staat ten tijde van de levering
met alle aan het object verbonden rechten en plichten,
alsmede eventuele zichtbare en onzichtbare gebreken
en zonder garantie van enig soort, waaronder die met
betrekking tot technische, bouwkundige, juridische,
fiscale, milieukundige, huur- en commerciële aspecten
van het verkochte.
pi_217492789
Update grieks restaurant HCN

SPOILER
Er staat nu nog zo'n 54% van het oorspronkelijke leningbedrag open.
pi_217492820
quote:
12s.gif Op dinsdag 29 april 2025 12:30 schreef peterc het volgende:
Nieuwe Herfinan SIG

https://www.fundainbusine(...)177-scharnerweg-127/ zie ook brochure makelaar
https://maastrichtlokaal.nl/gmb-2024-399295/

Oplevering
Het object zal worden verkocht en geleverd ‘as-is, where
is’, dat wil zeggen in de staat ten tijde van de levering
met alle aan het object verbonden rechten en plichten,
alsmede eventuele zichtbare en onzichtbare gebreken
en zonder garantie van enig soort, waaronder die met
betrekking tot technische, bouwkundige, juridische,
fiscale, milieukundige, huur- en commerciële aspecten
van het verkochte.
Klaarblijkelijk is het niet zo uitgepakt als 2 jaar geleden gehoopt.
In de pitch van 2 jaar terug stond namelijk een andere object omschrijving dan bij de nieuwe aanvraag:
quote:
Object
Het aan te kopen object is al geruime tijd verhuurd aan een gespecialiseerde
zorginstelling. De ligging is pal aan de groene loper in Maastricht. De Groene Loper is
een nieuw gebied met groene lanen met grote bomen; het zijn al eeuwenlang geliefde
plekken in grote steden. De twee kilometer lange groene loper in Maastricht loopt
over de nieuwe A2- tunnel en is van alle kanten goed bereikbaar. Dit nieuwe groene
stadsdeel is bruisend voor jong en oud.

Doelstelling voor de lange termijn met het object
- het transformeren naar 20 appartementen. De vraag naar huurwoningen rondom de groene loper is enorm en hier willen wij onze bijdrage aan leveren.
De huurinkomsten zullen door transformatie verdubbelen en de waarde van het object zal ook verdubbelen.
https://investeren.sameni(...)icht-scharnerweg-127

Uit de Funda advertentie:
quote:
Het pand was tot einde 2024 volledig verhuurd aan een gerenommeerd medisch dienstverlener, nu is het pand leeg en vrij van huur. De eigenaar een principe verzoek ingediend bij de gemeente Maastricht voor het realiseren van een 18-tal studio's.
Zelf heb ik hem vorige keer niet meegenomen en dat ga ik nu al helemaal niet doen.

[ Bericht 6% gewijzigd door Horsemen op 29-04-2025 13:06:19 ]
pi_217492938
quote:
14s.gif Op dinsdag 29 april 2025 11:53 schreef Horsemen het volgende:
Er zijn weer een paar betalingsachterstanden bij SiG weggewerkt:
[..]
[..]

Als betalingen bij SiG te laat gedaan worden (bijna een maand) dan krijg je toch altijd ook een boeterente (van ik meen 100%)?
Bij deze twee zie ik namelijk alleen de reguliere betaling.
pi_217492985
quote:
14s.gif Op dinsdag 29 april 2025 12:58 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Klaarblijkelijk is het niet zo uitgepakt als 2 jaar geleden gehoopt.
In de pitch van 2 jaar terug stond namelijk een andere object omschrijving dan bij de nieuwe aanvraag:
[..]
https://investeren.sameni(...)icht-scharnerweg-127

Uit de Funda advertentie:
[..]
Zelf heb ik hem vorige keer niet meegenomen en dat ga ik nu al helemaal niet doen.
SiG is helaas niet meer wat het geweest is
pi_217493000
Update CRE Pelkwijk/Mondriaan
SPOILER
pi_217493084
quote:
De 2 betalingen zijn gedaan, was een administratief foutje bij Collin.

Ze gaven aan mij aan dat er 2 varianten zijn.
Collin weet vooraf dat er geen betaling gedaan kan worden en laat dat dan aan de investeerders weten
Collin draait de betaling terug binnen 30+ dagen.
Dus een betaling missen zonder een bericht wordt dan veroorzaakt door een foutje bij Collin
pi_217493090
Ik vind boekestijn bij Collin er goed uitzien. Verbouwingsdepot met veel zekerheden, linkje is welkom
pi_217493165
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2025 13:54 schreef Fredericm het volgende:
Ik vind boekestijn bij Collin er goed uitzien. Verbouwingsdepot met veel zekerheden, linkje is welkom
Linkje

SPOILER
pi_217493259
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2025 13:54 schreef Fredericm het volgende:
Een vrij kort lopend project waarbij ook al na 6 maanden zonder vergoedingsrente geheel of gedeeltelijk mag worden afgelost. Dus in deze al korte periode zijn ook nog een of meerdere mutaties te verwachten.
Mij te veel gedoe bij een vermoedelijk lage opbrengst in euro's.
pi_217493263
quote:
14s.gif Op dinsdag 29 april 2025 13:26 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Als betalingen bij SiG te laat gedaan worden (bijna een maand) dan krijg je toch altijd ook een boeterente (van ik meen 100%)?
Bij deze twee zie ik namelijk alleen de reguliere betaling.
Boeterente komt meestal wat later. 100% is volgens mij alleen voor de periode na afloop van de overeengekomen termijn.
pi_217493314
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2025 14:22 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Boeterente komt meestal wat later. 100% is volgens mij alleen voor de periode na afloop van de overeengekomen termijn.
Dit staat er over in de algemene voorwaarden:
quote:
47. Boete bij te late betaling en bij voorgeschoten betalingen

1. Indien een aan de Crowd, SamenInGeld of de Stichting Zekerheden verschuldigd bedrag niet tijdig is ontvangen, is Geldnemer vanaf de vervaldag over het niet tijdig ontvangen bedrag een (boete)rente verschuldigd. Daarnaast is Geldnemer aan SamenInGeld bijkomende administratiekosten verschuldigd van minimaal ¤ 15,00 (zegge vijftien euro) per niet-tijdige betaling. Dit bedrag kan jaarlijks worden aangepast volgens het prijsindexcijfer van het CBS.
2. Indien de Crowd, SamenInGeld of de Stichting Zekerheden namens of voor Geldnemer een betaling heeft verricht, is Geldnemer verplicht het bedrag van de betaling onmiddellijk aan SamenInGeld of de Stichting Zekerheden terug te betalen. Geldnemer is vanaf het moment van betaling door SamenInGeld of de Stichting Zekerheden over het betaalde bedrag een (boete)rente verschuldigd.
3. De boeterente is gelijk aan het percentage van de contractuele rente vermeerderd met 1% met een maximum van het samengestelde bedrag tot het door de wetgever te stellen percentage. De boeterente is Geldnemer per maand verschuldigd. Indien Geldnemer gedurende een gedeelte van een maand in verzuim is, wordt de boeterente berekend over een gehele maand. De boeterente is direct opeisbaar.
Ik heb SiG er even een kort mailtje over gestuurd.
pi_217493792
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2025 14:06 schreef Jaco078 het volgende:

[..]
Linkje

SPOILER
Misschien ben ik te kritisch maar het ziet er op basis van een LTV aantrekkelijk uit. Verder bestaat het uit twee stukken incourante grond, een recreatiehut en een woonboerderij. Het feit dat er niks gepubliceerd wordt over de aflos dan wel betaalcapaciteit na 11 maanden vind ik eigenlijk al wel heel vreemd. Stel er kantelt ook maar iets in de markt en de waarde gaat onderuit, het duurt langer, wat heb je dan nog aan (schijn)zekerheid.Ik laat deze gewoon nog even lopen.
pi_217494023
Update van Ju**st Esc*ape

Het moet toch niet gekker worden, excuses eisen van GvE (na een jaar lang niets betaald te hebben) en extra investeren i.p.v. aflossen....

Gewoon aflossen uit verkoop woning, zoveel als mogelijk inclusief boeterente e.d., en pas als er iets overblijft mogen ze daarmee doen wat ze willen :(

SPOILER
Pecunia non olet
pi_217494097
Ik snap ook niet dat er geen enkele rentevergoeding ofzo betaald kan worden bij de escape room. Die zouden failliet kunnen gaan, dan wordt het huis verkocht met verlies en de investeerders staan met lege handen. Terwijl er als er alleen rente was betaald de afgelopen 12 maanden we toch nog iets terug hadden gehad. Ik neem aan dat het pand waar ze inzitten en het huis waar ze in wonen ook hypotheek of huur betaald moet worden.
pi_217494113
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2025 16:21 schreef obligataire het volgende:

Het moet toch niet gekker worden, excuses eisen van GvE (na een jaar lang niets betaald te hebben) en extra investeren i.p.v. aflossen....

Gewoon aflossen uit verkoop woning, zoveel als mogelijk inclusief boeterente e.d., en pas als er iets overblijft mogen ze daarmee doen wat ze willen :(

SPOILER
Bizar, ook de reactie van GvE.
pi_217494150
quote:
14s.gif Op dinsdag 29 april 2025 16:34 schreef Horsemen het volgende:
ar, ook de reactie van G
w.m.b. gewoon een gigantische bak mails naar GVE. Allemaal mailen. Man man man
pi_217494154
quote:
14s.gif Op dinsdag 29 april 2025 16:34 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Bizar, ook de reactie van GvE.
als je kijkt naar die teller op de homepage, dan begrijp je dit soort reacties ook. Ze doen bijna geen financieringen maar moeten het wel van de massa hebben. Een beetje fatsoenlijke partij die OOK de investeerder bedient draait ze om de oren met wat boeterentes en wil ze niet eens meer financieren maar goed, die luxe kunnen ze zich waarschijnlijk niet permiteren
pi_217494155
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2025 16:21 schreef obligataire het volgende:

SPOILER
Eerder hebben de ondernemers al bewust het depot opgemaakt.
quote:
Allereerst wil ik benadrukken dat we gebruik hebben gemaakt van het depot om de afbouw van de escaperoom, en een financiële tegenvaller inzake ons noodzakelijke vervoermiddel, te kunnen betalen. Dit was een strategische zet, aangezien de escaperoom een centraal onderdeel vormt van ons bedrijfsmodel en direct bijdraagt aan onze inkomsten.
Woning staat trouwens al te koop: https://www.funda.nl/deta(...)=share-listing-modal

Potentiële overwaarde is een kleine 3 ton.

[ Bericht 2% gewijzigd door KrekelJapie op 29-04-2025 16:52:25 ]
pi_217494171
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2025 15:55 schreef moedernatuur het volgende:

[..]
Misschien ben ik te kritisch maar het ziet er op basis van een LTV aantrekkelijk uit. Verder bestaat het uit twee stukken incourante grond, een recreatiehut en een woonboerderij. Het feit dat er niks gepubliceerd wordt over de aflos dan wel betaalcapaciteit na 11 maanden vind ik eigenlijk al wel heel vreemd. Stel er kantelt ook maar iets in de markt en de waarde gaat onderuit, het duurt langer, wat heb je dan nog aan (schijn)zekerheid.Ik laat deze gewoon nog even lopen.
Ik ken de omgeving niet goed, waarom is de grond incourant?
pi_217494188
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2025 16:39 schreef Jaco078 het volgende:

[..]
Als er hier een voorbeeldbrief gepost wordt, dan stuur ik die graag door naar GVE.
En als ze het onderpand laten verkopen zonder dat dat gehele bedrag afgelost wordt, dan is mijn laatste project bij GVE een feit.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_217494220
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2025 16:43 schreef Fredericm het volgende:

[..]
Ik ken de omgeving niet goed, waarom is de grond incourant?
Het is uiteindelijk allemaal perceptie maar in mijn optiek
- het gebied
- https://www.funda.nl/deta(...)sstraat-75/89997124/ staat meer dan 6 mnd te koop, de m2 prijs die hier gemaakt wordt staat niet in verhouding tot de prijs die daar gevraagd wordt
pi_217494337
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2025 16:51 schreef moedernatuur het volgende:

[..]
- het gebied
- https://www.funda.nl/deta(...)sstraat-75/89997124/ staat meer dan 6 mnd te koop, de m2 prijs die hier gemaakt wordt staat niet in verhouding tot de prijs die daar gevraagd wordt
Ik begrijp het td hoge prijs en teveel grond. Ik ga mijn inschrijving intrekken
pi_217494886
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2025 16:51 schreef moedernatuur het volgende:

[..]
- het gebied
Dank voor waardevol advies _O_
pi_217495246
De verzamelbetaling van GVE is mij bij mij nog steeds niet bijgeschreven op het saldo. Staat sinds 27 april cursief als 'nog te betalen'. Bij jullie ook het geval ?
pi_217495292
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2025 19:27 schreef zeeland6 het volgende:
De verzamelbetaling van GVE is mij bij mij nog steeds niet bijgeschreven op het saldo. Staat sinds 27 april cursief als 'nog te betalen'. Bij jullie ook het geval ?
Hier ook. Kan 5 werkdagen duren voordat het is verwerkt.
quote:
Velden met een * zijn in behandeling. Het kan 5 werkdagen duren voordat uw bank de uitbetaling verwerkt.
Wat dit met mijn bank te maken heeft, is mij een raadsel.
pi_217495300
quote:
Hier ook nog niks. En ook nog steeds geen update over de rentebetaling van realisatie duurzaam recreatiepark.

WILLEN JULLIE NOG INVESTEEERDERS OVERHOUDEN GVE???
pi_217495512
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2025 16:39 schreef Jaco078 het volgende:

[..]
Ik zit er zelf niet in maar zou er anders zeker een mail aan gewijd hebben.
pi_217495514
quote:
Betaaldatum is volgens mail ook pas 29/4, dus het zal dan morgen wel verwerkt zijn.
pi_217495611
quote:
Vanuit Capital Circle staat er ook een bedragje al een paar dagen te wachten op overschrijving. Langer dan normaal.
Pecunia non olet
pi_217495652
quote:
Ja, hier ook. Ze moeten de verzenddatum van de mail gewoon gelijktrekken met de datum van overboeking. Dit is gewoon zwaar irritant. Als ik een mail krijg wil ik ook over het bedrag kunnen beschikken.
pi_217495696
quote:
14s.gif Op dinsdag 29 april 2025 14:30 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Dit staat er over in de algemene voorwaarden:
[..]
Ik heb SiG er even een kort mailtje over gestuurd.
Vanmiddag snel een reactie van SiG ontvangen.

quote:
Natuurlijk hebben wij een boeterente opgelegd maar deze helaas nog niet mogen ontvangen.
Hopelijk komt dit spoedig.
Ik meen, even uit mijn hoofd, dat deze twee projecten medio dit jaar aflopen. Mochten ze onverhoopt niet betalen kan het mooi verrekend worden met de eindafrekening voordat de hypotheek doorgehaald wordt.
pi_217495787
quote:
14s.gif Op dinsdag 29 april 2025 20:14 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Ja, hier ook. Ze moeten de verzenddatum van de mail gewoon gelijktrekken met de datum van overboeking. Dit is gewoon zwaar irritant. Als ik een mail krijg wil ik ook over het bedrag kunnen beschikken.
Zeker met een wallet.

WvjG stuurt de specificatie dagen later. Vind ik ook niet super. Dag zelf moet kunnen lijkt me.
pi_217496178
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2025 20:31 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]WvjG stuurt de specificatie dagen later. Vind ik ook niet super. Dag zelf moet kunnen lijkt me.
Deze kun je dezelfde dag al raadplegen op de site.
Pecunia non olet
pi_217496325
quote:
Aandacht voor een van de spelregels hier op Forum Fok;

Punt van orde:

Kortom laten we naar de hoofdlijnen kijken en niet verzanden in details van een of twee dagen.
pi_217496740
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2025 21:44 schreef ML45 het volgende:

[..]
Aandacht voor een van de spelregels hier op Forum Fok;

Punt van orde:

Kortom laten we naar de hoofdlijnen kijken en niet verzanden in details van een of twee dagen.
Hier gaat het niet over “wel eens” een betaling te laat doen maar structureel de verzamelbetaling 2 a 3 dagen later betalen dan nodig zou zijn. Op deze manier betalen ze op jaarbasis structureel 30 dagen later dan nodig. We praten hier over de wallet. Er zou geeneens een specificatie per mail nodig moeten zijn.
pi_217496769
Bij GvE vanaf 1-5 11.00 u 18 mnd 7,5% prefab duurzame blokkendooswoning https://www.geldvoorelkaa(...)gen+en+Nieuwsbrieven een soortgelijk project was enkele maanden geleden kennelijk succesvol
pi_217497032
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2025 16:46 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Als er hier een voorbeeldbrief gepost wordt, dan stuur ik die graag door naar GVE.
En als ze het onderpand laten verkopen zonder dat dat gehele bedrag afgelost wordt, dan is mijn laatste project bij GVE een feit.
Er is geen voorbeeld nodig, gewoon die laatste regels in een mail kopiëren en verzenden met een uitroepteken ❗
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_217498269
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2025 22:30 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Hier gaat het niet over “wel eens” een betaling te laat doen maar structureel de verzamelbetaling 2 a 3 dagen later betalen dan nodig zou zijn. Op deze manier betalen ze op jaarbasis structureel 30 dagen later dan nodig. We praten hier over de wallet. Er zou geeneens een specificatie per mail nodig moeten zijn.
Ze zijn er bij gve mee bezig. Foutje. Wallet is vaak een dag eerder dan de boekingsdatum beschikbaar. Daarom viel me dit op.

Opvallend ander feitje. Ze reageren binnen een half uur op mijn mail vanmorgen. Op andere mailtjes over achterstanden of vragen hoe het met met een project staat, reageren ze (vaak) helemaal niet. Dus er is nog wel leven bij gve
pi_217498961
quote:
Als deze nog loopt...

Op 30-04-2025 heeft de rechtbank Lelystad de firma Wok To Go Hilversum B.V., ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 90326997 in staat van faillissement verklaard, met benoeming van mr. L. van Keulen tot curator. Het insolventienummer is F.16/25/220. De rechtsvorm betreft een Besloten vennootschap en de hoofdactiviteit van dit bedrijf was 56101, Restaurants.
pi_217498992
Storting ontvangen van B*r&Bistro R*ver Amsterdam, uiteindelijk naar mijn gevoel correct afgehandeld al blijf ik het een jammerlijk verloop vinden.
pi_217499202
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 12:19 schreef Tjalala het volgende:

[..]
Als deze nog loopt...

Op 30-04-2025 heeft de rechtbank Lelystad de firma Wok To Go Hilversum B.V., ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 90326997 in staat van faillissement verklaard, met benoeming van mr. L. van Keulen tot curator. Het insolventienummer is F.16/25/220. De rechtsvorm betreft een Besloten vennootschap en de hoofdactiviteit van dit bedrijf was 56101, Restaurants.
Deze is onlangs door HCN op “on hold” gezet.
Laatste betaling van februari was al 3 weken vertraagd, inclusief rente is nu zo’n 40% van de hoofdsom terugbetaald.
pi_217499625
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 13:01 schreef escortmk2 het volgende:

[..]
Deze is onlangs door HCN op “on hold” gezet.
Laatste betaling van februari was al 3 weken vertraagd, inclusief rente is nu zo’n 40% van de hoofdsom terugbetaald.
Ik heb 8 wok to go restaurants bij HCN . Deze gelukkig niet. Hoop niet dat dit faillissement een terug slag heeft op degroep.
pi_217499691
quote:
14s.gif Op maandag 28 april 2025 16:54 schreef Horsemen het volgende:

Eethuis Leyenburger

Wel een negatief e.v.
Staat nú open.
Voor mijn basis bedrag meegenomen.
pi_217499875
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 14:03 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Staat nú open.
Voor mijn basis bedrag meegenomen.
Loopt nog niet erg snel vol.
pi_217500213
Ik heb hem stevig meegenomen. Mooie omzet en resultaat als starter, goede reviews, courante woning met dekkende 2e hypotheek, lineaire aflossing.
pi_217500391
CCF 44737:

SPOILER
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
pi_217500734
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 14:23 schreef quepos het volgende:

[..]
Loopt nog niet erg snel vol.
Voor een bijna startend horecabedrijf, herfinanciering, negatief e.v. met 2e hypotheek toch vol in 1,5 uur. Toch best nog wel netjes m.i.
pi_217500827
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 16:23 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Voor een bijna startend horecabedrijf, herfinanciering, negatief e.v. met 2e hypotheek toch vol in 1,5 uur. Toch best nog wel netjes m.i.
vind ik ook, 2e hypotheekrecht is in deze ook wat waard, plus een aantrekkelijke rente.
pi_217501285
Ccf aan het lijntje gehouden door Thil**rt

SPOILER
pi_217502135
Heeft iemand een linkje voor 50+?
Ik weet dat er risico's zijn. Een lening durf ik wel aan. Als er een recessie komt zullen budgetmerken populairder worden m.i. Alvast bedankt
pi_217502211
GVE wallet is gevuld.
  woensdag 30 april 2025 @ 20:56:40 #232
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_217502803
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 19:28 schreef Fredericm het volgende:
Heeft iemand een linkje voor 50+?
Ik weet dat er risico's zijn. Een lening durf ik wel aan. Als er een recessie komt zullen budgetmerken populairder worden m.i. Alvast bedankt
https://www.collincrowdfu(...)1f529ff71d04eeef0798
  woensdag 30 april 2025 @ 21:09:00 #233
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_217502928
Ik geloof overigens niet in 50plus mobiel. Die hebben alleen maar zo veel abonnees omdat ze belachelijk goedkoop zijn en heel veel reclame maken. De operationele kosten worden gedekt met leningen. Hebben verder geen USP en ik denk dat wanneer het gedaan is met die lage prijzen dat een groot deel van de abonnees weer vertrekt.

Mijn vrouw heeft haar abo daar afgesloten tijdens black friday. 2 jaar vast onbeperkt+20GB voor 18 maanden 1 euro per maand en 6 maanden 10 euro meen ik. Daar verdien je als bedrijf helemaal niks op.

[ Bericht 6% gewijzigd door leolinedance op 30-04-2025 21:19:01 ]
pi_217503462
quote:
1s.gif Op woensdag 30 april 2025 21:09 schreef leolinedance het volgende:
Ik geloof overigens niet in 50plus mobiel. Die hebben alleen maar zo veel abonnees omdat ze belachelijk goedkoop zijn en heel veel reclame maken. De operationele kosten worden gedekt met leningen. Hebben verder geen USP en ik denk dat wanneer het gedaan is met die lage prijzen dat een groot deel van de abonnees weer vertrekt.

Mijn vrouw heeft haar abo daar afgesloten tijdens black friday. 2 jaar vast onbeperkt+20GB voor 18 maanden 1 euro per maand en 6 maanden 10 euro meen ik. Daar verdien je als bedrijf helemaal niks op.
Een overname is het enige doel. Fijn dat ze 250 euro per klant zeggen waard te zijn.
Dat ben ik ook niet met in het eerste jaar 1,00 per maand en in het tweede jaar 6,50. En dat is de doelgroep natuurlijk ook niet met 50+.
  woensdag 30 april 2025 @ 22:30:07 #235
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_217503742
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 22:05 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
Een overname is het enige doel. Fijn dat ze 250 euro per klant zeggen waard te zijn.
Dat ben ik ook niet met in het eerste jaar 1,00 per maand en in het tweede jaar 6,50. En dat is de doelgroep natuurlijk ook niet met 50+.
Ik ben geen kenner, maar zie niet in waarom iedere gekochte klant zo veel waard zou zijn bij verkoop van het bedrijf. Lijkt mij erg veel. De doelgroep begrijp ik ook nog niet, waarom zou deze telecomprovider beter geschikt zijn voor 50+ers dan anderen?

[ Bericht 2% gewijzigd door leolinedance op 30-04-2025 22:43:08 ]
  donderdag 1 mei 2025 @ 00:19:21 #236
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_217504440
quote:
0s.gif Op zondag 27 april 2025 00:49 schreef eenjongen... het volgende:
Net mail gehad dat deze eraan komt.
pi_217505110
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2025 00:19 schreef leolinedance het volgende:

[..]
Net mail gehad dat deze eraan komt.
Yes gezien, fijn. Overigens verwacht ik niet snel nieuwe aanvragen. Ik begreep uit een podcast dat ze een RC positie bij de Deutsche Bank van 50M hebben afgesloten
pi_217505153
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 17:45 schreef zeeland6 het volgende:
Ccf aan het lijntje gehouden door Thil**rt

SPOILER
Ik zit ook in de projecten van deze meneer,

Gisteren bericht gekregen over een ander project van een andere ondernemer met een veel kortere achterstand en daar is tot de aflossing 5% extra rente bijgekomen.
Ik snap niet waarom bij deze ondernemer dat niet gebeurd. Zoiets zou met elke vertraging moeten gebeuren.
Het gaat me niet om een paar dagen maar als het een week of langer is zou dat toch wel moeten.

Het gebeurd ook steeds vaker dat er vertraging is met de aflossingen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Collin63 op 01-05-2025 08:13:01 ]
pi_217505842
quote:
7s.gif Op donderdag 1 mei 2025 08:03 schreef Collin63 het volgende:

[..]
Ik zit ook in de projecten van deze meneer,

Gisteren bericht gekregen over een ander project van een andere ondernemer met een veel kortere achterstand en daar is tot de aflossing 5% extra rente bijgekomen.
Ik snap niet waarom bij deze ondernemer dat niet gebeurd. Zoiets zou met elke vertraging moeten gebeuren.
Het gaat me niet om een paar dagen maar als het een week of langer is zou dat toch wel moeten.

Het gebeurd ook steeds vaker dat er vertraging is met de aflossingen.
Ik heb het idee dat de vastgoedmarkt redelijk aan het vastlopen is. De gouden tijden lijken voorbij te zijn. Ik ben bang dat er nog wel meer avonturiers in de problemen zitten of gaan komen. Hun businessmodel is gericht op vlotte verkoop of herfinanciering, maar als ze er lange tijd mee blijven zitten wordt het lastig.

Vertraging van de economie, onrust door de tarieven van Trump, het werkt allemaal niet mee.
Pecunia non olet
pi_217505952
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2025 09:40 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ik heb het idee dat de vastgoedmarkt redelijk aan het vastlopen is. De gouden tijden lijken voorbij te zijn. Ik ben bang dat er nog wel meer avonturiers in de problemen zitten of gaan komen. Hun businessmodel is gericht op vlotte verkoop of herfinanciering, maar als ze er lange tijd mee blijven zitten wordt het lastig.

Vertraging van de economie, onrust door de tarieven van Trump, het werkt allemaal niet mee.
Met je eens. Vanaf heden beperk ik mij tot ondernemingen met reguliere business en vastgoed als zekerheid, veel minder in ondernemingen met vastgoed als business model
pi_217505969
Nieuwe direct op Collin met 2e hypotheek. Wel wat risico denk ik

https://www.collincrowdfund.nl/foodservice-van-halen/
  donderdag 1 mei 2025 @ 10:08:34 #242
415574 boriq
Blacksmith of Rhythm
pi_217506078
CCF 44032 (CF L*enfer*nk) vandaag netjes afgelost
  donderdag 1 mei 2025 @ 10:57:31 #243
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_217506474
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2025 10:08 schreef boriq het volgende:
45093 van L*nfer*nk ook.
pi_217506686
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2025 09:58 schreef quepos het volgende:
Nieuwe direct op Collin met 2e hypotheek. Wel wat risico denk ik

https://www.collincrowdfund.nl/foodservice-van-halen/
Wel wat risico, je hebt gevoel voor understatement _O_

Het is dat er een tweede hypotheek op zit, maar de eerste stemronde zal niet lang op zich laten wachten....
Pecunia non olet
pi_217507049
Een aardig project in Zeeland, GvE, hypotheek, recreatie.
Ik denk dat ik eens aardig ga inleggen, of jullie moeten massaal roepen doe dit niet :)

https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=31040
Pecunia non olet
pi_217507247
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2025 12:12 schreef obligataire het volgende:
Ik denk dat ik eens aardig ga inleggen, of jullie moeten massaal roepen doe dit niet :)

Goede ondernemer. Pandrecht is niets waard vanwege sluiting restaurant. Hij moet het echt van de zomer hebben want in de winter is het echt niet leuk en uitgestorven.
pi_217507406
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2025 12:35 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
Goede ondernemer. Pandrecht is niets waard vanwege sluiting restaurant. Hij moet het echt van de zomer hebben want in de winter is het echt niet leuk en uitgestorven.
In de zomer bouwen ze de reserves op waarmee ze de winter moeten doorkomen, daar zijn de tarieven dan ook naar ;)

We zitten nu aan het begin van het seizoen dus hij kan al flink sparen vanuit die andere 5 appartementen..
Pecunia non olet
pi_217507409
quote:

Wat een gave locatie zeg, de LTV i.c.m. de super goede reviews trekt mij ook wel over de streep
pi_217507500
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2025 12:58 schreef crowdfundingnederlan het volgende:

[..]
Wat een gave locatie zeg, de LTV i.c.m. de super goede reviews trekt mij ook wel over de streep
De lokatie is idd leuk voor toeristen. Maar er is niets te doen daar aan het eind van het uitgestorven eiland St. Philipsland (ik woon aan de overkant in de bewoonde wereld).

Maar het is vooral: te lage rente voor box3 beleggers en GVE.
  donderdag 1 mei 2025 @ 13:30:05 #250
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_217507651
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2025 13:12 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
De lokatie is idd leuk voor toeristen. Maar er is niets te doen daar aan het eind van het uitgestorven eiland St. Philipsland (ik woon aan de overkant in de bewoonde wereld).

Maar het is vooral: te lage rente voor box3 beleggers en GVE.
Wat is er mis met GVE? Mijn gemiddeld rendement is daar hoger dan bij CCF.
pi_217507685
quote:

Ik vind het een mooi project, gezien de goede recensies mag je verwachten dat de verhuur wel goed blijft gaan de komende jaren. De resultaten zijn best mager om een gezin van te onderhouden, zeker gezien de bezetting van 90%. Volgens de EBI werkt de partner erbij ("In de prognoses is rekening gehouden met de verhuur van 6 appartementen. De uitgaven privé zijn beperkt tot de te betalen IB. Er zal met name van het inkomen van de partner worden geleefd.") maar dat lees ik in de pitch niet terug.

Aan de taxatiewaarde hecht ik niet heel veel waarde, mocht het als b&b toch onvoldoende lopen is de vraag wat je er dan gaat doen.

Ik neem hem uit sympathie wel mee denk ik, maar zeker niet fors.
  donderdag 1 mei 2025 @ 13:49:25 #252
454405 escortmk2
petrolhead
pi_217507797
HCN
SPOILER
is verkocht en vervroegd afgelost.

Ergens altijd wel jammer als ogenschijnlijk probleemloze projecten vervroegd aflossen, maar dat hoort er vaak nou eenmaal bij.
pi_217508180
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2025 13:30 schreef leolinedance het volgende:

[..]
Wat er mis met GVE???

in mijn ogen zo'n beetje alles!

Communicatie
Geen updates of te laat
Afwikkeling van probleemprojecten
Enz.

Zal blij zijn als ik daar het boek kan sluiten, alleen dat duurt nog even helaas.
pi_217508402
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2025 13:49 schreef escortmk2 het volgende:
HCN
SPOILER

Ergens altijd wel jammer als ogenschijnlijk probleemloze projecten vervroegd aflossen, maar dat hoort er vaak nou eenmaal bij.
Hier ook dezelfde mail. Inderdaad jammer, maar je weet natuurlijk niet de reden achter de verkoop. Misschien vallen de inkomsten tegen en verkoopt hij het om eventuele problemen voor te zijn. Dan heb ik liever dat het nu vervroegd wordt afgelost dan dat het mogelijk later tot een faillissement komt.
En ook als het wel goed gaat met het restaurant en hij het verkoopt om op zijn andere restaurants te kunnen concentreren heb ik een bericht als dit 10 keer liever dan wat ik dinsdag kreeg over een Albanese Griek die de boel hier heeft achtergelaten en naar Albanie is gevlucht. De had de boel beter een half jaar geleden kunnen verkopen.

Wat dan verder jammer is, is dat HCN de afgelopen anderhalve maand maar weinig nieuwe projecten heeft om dit geld weer opnieuw in te kunnen investeren. Hopelijk komen er binnenkort weer nieuwe.
pi_217508563
quote:

[..]
Tsja, wat wil je horen? Ik ben er een kleine twee jaar geleden gestopt met investeren omdat de informatie voorziening $%$^ is, er is geen enkel platform waar deze optimaal is, maar deze spant echt de kroon door (vrijwel) nergesn op te reageren. Zelfs de beloftes van de directrice herself bleken niets waard te zijn, zelfs niet toen ik er nogmaals naar vroeg want toen bleef zij zelfs bij herhaling doodstil (mails waren wel aangekomen want ik kreeg een paar keer de melding dat het doorgestuurd was naar de juiste afdeling/persoon). De uitvoering van de recovery is naar mijn ervaring gewoon slecht, als je zelf geen navraag doet blijven uit bijvoorbeeld gelden uit een betalingsregeling maanden (mogelijk zelfs jaren?) bij de deurwaarder cq. geldvoorelkaar staan (ze hebben op mijn vraag waar het geld zo lang was geparkeerd nooit antwoord gegeven!) zonder dat de investeerders geïnformeerd worden. Als ik daar dan vragen over stel volgt er, na een aantal reminders en zo'n twee weken verder, één of twee termijnen zonder verder enige uitleg of (inhoudelijke!) reactie op de concrete vragen die ik gesteld hebt. Zelfs na een reminder met het verzoek om inhoudelijke reactie blijft het gewoon stil, doodstil.

Mogenlijk hebben anderen andere ervaringen, maar voor mij was het op een bepaald moment genoeg om ze definitief de rug toe te keren en te hopen dat de lopende projecten snel afgelost zouden worden.

Mijn rendement bij ccf is (en ook daar zitten een paar failure projecten tussen) overigens volgens de sites (hoe ze dat zelf rekenen heb ik niet gecontroleerd) zo'n 0,7% punt hoger dan bij gve, en die gaat volgens mij ook nog eens uit van effectieve rente (maar mogelijk niet met de rendement berekeningen, dat heb ik niet uitgezocht). Ik heb bij gve in totaal (totdat ik twee jaar geleden daar stopte) zo'n 45 projecten meegenomen en bij ccf staat de teller op bijna 90. Ter info, ik ben eind vorig jaar even helemaal gestop met cf investeringen wegens aankoop van een nieuw bedrijfspand.
pi_217508775
quote:

[..]
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2025 14:34 schreef quepos het volgende:

[..]
Wat er mis met GVE???

in mijn ogen zo'n beetje alles!

Communicatie
Geen updates of te laat
Afwikkeling van probleemprojecten
Enz.

Zal blij zijn als ik daar het boek kan sluiten, alleen dat duurt nog even helaas.
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2025 15:08 schreef tnhb het volgende:

[..]
Tsja, wat wil je horen? Ik ben er een kleine twee jaar geleden gestopt met investeren omdat de informatie voorziening $%$^ is, er is geen enkel platform waar deze optimaal is, maar deze spant echt de kroon door (vrijwel) nergesn op te reageren. Zelfs de beloftes van de directrice herself bleken niets waard te zijn, zelfs niet toen ik er nogmaals naar vroeg want toen bleef zij zelfs bij herhaling doodstil (mails waren wel aangekomen want ik kreeg een paar keer de melding dat het doorgestuurd was naar de juiste afdeling/persoon). De uitvoering van de recovery is naar mijn ervaring gewoon slecht, als je zelf geen navraag doet blijven uit bijvoorbeeld gelden uit een betalingsregeling maanden (mogelijk zelfs jaren?) bij de deurwaarder cq. geldvoorelkaar staan (ze hebben op mijn vraag waar het geld zo lang was geparkeerd nooit antwoord gegeven!) zonder dat de investeerders geïnformeerd worden. Als ik daar dan vragen over stel volgt er, na een aantal reminders en zo'n twee weken verder, één of twee termijnen zonder verder enige uitleg of (inhoudelijke!) reactie op de concrete vragen die ik gesteld hebt. Zelfs na een reminder met het verzoek om inhoudelijke reactie blijft het gewoon stil, doodstil.

Mogenlijk hebben anderen andere ervaringen, maar voor mij was het op een bepaald moment genoeg om ze definitief de rug toe te keren en te hopen dat de lopende projecten snel afgelost zouden worden.

Mijn rendement bij ccf is (en ook daar zitten een paar failure projecten tussen) overigens volgens de sites (hoe ze dat zelf rekenen heb ik niet gecontroleerd) zo'n 0,7% punt hoger dan bij gve, en die gaat volgens mij ook nog eens uit van effectieve rente (maar mogelijk niet met de rendement berekeningen, dat heb ik niet uitgezocht). Ik heb bij gve in totaal (totdat ik twee jaar geleden daar stopte) zo'n 45 projecten meegenomen en bij ccf staat de teller op bijna 90. Ter info, ik ben eind vorig jaar even helemaal gestop met cf investeringen wegens aankoop van een nieuw bedrijfspand.
Zelf ben ik ook de mening toegedaan dat de terugkoppelingen bij GvE veel en veel beter moet kunnen, zeker bij lopende probleemprojecten en veel meer pro actief. Ook de ervaring dat er soms te veel geld bij de deurwaarder blijft hangen herken ik wel. Je moet, als er lang geen update geweest is de boel soms wel eens wakker schudden.

Aan de andere kant ben ik blij dat er nog wel wat spreiding tussen platforms is en ook GvE heeft soms best leuke projecten die ik dan overweeg. Wat voor mij uiteindelijk het belangrijkste is dat is dat mijn netto resultaat overeind blijft en dit doet bij mij nauwelijks onder voor Collin. Wel drukken bij Collin een paar projecten momenteel mijn rendement waarvan de zekerheden best sterk zijn dus ik ga er vanuit dat mijn rendement daar uiteindelijk nog wat gaat oplopen.
pi_217509161
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2025 12:58 schreef crowdfundingnederlan het volgende:

[..]
bijzonder lastig om te zien wat je nu echt financiert. Er staat een taxatie met horeca maar die vervalt en de top waarde die getaxeerd is daar ontbreekt het rapport van.

Ben benieuwd met welk aanvangs % wordt gerekend maar iets zegt in mij dat zo'n hutje daar in verhuurde staat, recreatief vastgoed niet zomaar 500k opbrengt. Voor de rest zie ik niks over geprognotiseerde huren of huur uit verleden dus misschien ben ik te kritisch, maar dit blauwen ogen verhaal sla ik even over.

Theoretisch is het natuurlijk een hele mooie post
pi_217509740
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2025 16:16 schreef moedernatuur het volgende:

[..]
bijzonder lastig om te zien wat je nu echt financiert. Er staat een taxatie met horeca maar die vervalt en de top waarde die getaxeerd is daar ontbreekt het rapport van.

Ben benieuwd met welk aanvangs % wordt gerekend maar iets zegt in mij dat zo'n hutje daar in verhuurde staat, recreatief vastgoed niet zomaar 500k opbrengt. Voor de rest zie ik niks over geprognotiseerde huren of huur uit verleden dus misschien ben ik te kritisch, maar dit blauwen ogen verhaal sla ik even over.

Theoretisch is het natuurlijk een hele mooie post
Met een LTV van 50% hoeft het hutje geen 500K maar slechts de helft daarvan op te brengen. En dan moet het al helemaal mis gaan met de exploitatie. Verwacht je dat volgend jaar de toeristen massaal weg zullen blijven?
Pecunia non olet
pi_217509909
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2025 17:21 schreef obligataire het volgende:

[..]
Met een LTV van 50% hoeft het hutje geen 500K maar slechts de helft daarvan op te brengen. En dan moet het al helemaal mis gaan met de exploitatie. Verwacht je dat volgend jaar de toeristen massaal weg zullen blijven?
Achterin het document van 2023 zie ik dat de helft van de winst wordt behaald door het restaurant en de helft van de appartementen. 250k omzet, 125k per jaar winst op de appartementen. dus na verbouwing zal de winst dus 150k zijn. Dit vind ik wel wat weinig om tot een waardering van 3.1M EUR te komen. De 3,1 M EUR is bij een verkoop in delen en niet voor exploitatie. Als het misgaat, heb je geen tijd om het in delen te verkopen, waardoor de prijs lager zal zijn.
pi_217510447
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2025 17:21 schreef obligataire het volgende:

[..]
Vooropgesteld het gaat mij voor de discussie om, om te bepalen of iets een zinvolle investering is ja of nee.

Er blijft netto 122k over bij 5 kamers, stel 6 dan is dat 150k stel 175k. hoe kan je dan op 3 mio getaxeerde waarde komen.

Eigenlijk wordt mijn simpele vraag in deze pitch niet vermeld, hoe is die waarde van die 6 app tot stand gekomen. Ik denk zelf erpachtverhaal wat nog 11 jaar loopt, netto huurstroom tov getaxeerde eindwaarde dat het verhaal niet klopt.

Uitponden gaat hem hier niet worden, maar herfinancierne na einde looptijd hoeft ook geen gelopen race te zijn. Dus 5 jaar vooruit kijken tegen een bruto rendement van 7% op recreatief vastgoed waarvan de waarde met erfpacht wat over 5 jaar nog maar 6 jaar doorloopt en op basis van de netto cash best een vermogen zou moeten vertegenwoordigen, ben ik niet happig.
pi_217510562
quote:

[..]
Ik heb ook een vergelijkbaar rendement bij GVE als bij CCF. Ik denk dat dat met de juiste keuzes mogelijk is. Als ik hier mee lees zijn er wel genoeg voorbeelden waarbij de communicatie matig is en soms het uitwinnen van zekerheden ook beter kan. Daar heb ik zelf minder last van, door een stuk conservatiever te zijn in mijn keuzes dan sommige anderen. Ik kan mij vinden in het commentaar van de meesten, maar in een enkel geval vraag ik mij ook af hoe risico's zijn afgewongen.

Maar dat er dingen beter kunnen en moeten is ook duidelijk

[ Bericht 3% gewijzigd door eenjongen... op 01-05-2025 19:45:12 ]
pi_217511888
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2025 19:21 schreef moedernatuur het volgende:

[..]
Vooropgesteld het gaat mij voor de discussie om, om te bepalen of iets een zinvolle investering is ja of nee.

Er blijft netto 122k over bij 5 kamers, stel 6 dan is dat 150k stel 175k. hoe kan je dan op 3 mio getaxeerde waarde komen.

Eigenlijk wordt mijn simpele vraag in deze pitch niet vermeld, hoe is die waarde van die 6 app tot stand gekomen. Ik denk zelf erpachtverhaal wat nog 11 jaar loopt, netto huurstroom tov getaxeerde eindwaarde dat het verhaal niet klopt.

Uitponden gaat hem hier niet worden, maar herfinancierne na einde looptijd hoeft ook geen gelopen race te zijn. Dus 5 jaar vooruit kijken tegen een bruto rendement van 7% op recreatief vastgoed waarvan de waarde met erfpacht wat over 5 jaar nog maar 6 jaar doorloopt en op basis van de netto cash best een vermogen zou moeten vertegenwoordigen, ben ik niet happig.
Ik volg de redenering volkomen, echter je focust enorm op die taxatie terwijl het geleende bedrag ongeveer de helft daarvan bedraagt. De taxatie neem ik ook met een korreltje zout maar dan nog is er een royale foutmarge zonder dat het ons geld kost. Ik redeneer misschien wat simpel maar zolang hij zijn appartementjes blijft verhuren zoals hij nu doet kan hij moeiteloos zijn verplichtingen nakomen en over 5 jaar zal er waarschijnlijk een herfinanciering komen, als de lening nu volkomt dan zal dat over 5 jaar ook wel zo zijn. En zo niet, zonder enig risico ook geen rendement....
Pecunia non olet
  vrijdag 2 mei 2025 @ 01:19:13 #263
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_217513538
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2025 15:08 schreef tnhb het volgende:

[..]

Hier volgende stats:

CCF 91 projecten 5,54%
GVE 92 projecten 5,78%

Nu verwacht ik bij CCF op korte termijn nog wel wat recovery dus zal waarschijnlijk wel wat hoger uitvallen. Maar dan nog valt het niet tegen bij GVE. Wel voornamelijk projecten van een aantal jaar geleden, wellicht zijn afgelopen jaren minder goed geweest.
pi_217513702
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 mei 2025 01:19 schreef leolinedance het volgende:

[..]
Hier volgende stats:

CCF 91 projecten 5,54%
GVE 92 projecten 5,78%

Nu verwacht ik bij CCF op korte termijn nog wel wat recovery dus zal waarschijnlijk wel wat hoger uitvallen. Maar dan nog valt het niet tegen bij GVE. Wel voornamelijk projecten van een aantal jaar geleden, wellicht zijn afgelopen jaren minder goed geweest.
Rendement is uiteraard het belangrijkste aspect, maar door het standaard niet inhoudelijk reageren op mails, ben ik wel aan het afhaken. Zelfs een officiële klacht heeft GvE, na meerdere reminders, niet afgerond.
pi_217513728
HCN ondernemers krijgen een eigen reallifesoap:
https://www.tvgids.nl/nieuws/reality/familie-bogaart-uit-waar-doen-ze-het-van-krijgt-een-reallifesoap-op-sbs6

Zal het hierdoor ook drukker gaan worden in hun zaken?
pi_217513876
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 mei 2025 05:14 schreef Tjalala het volgende:
HCN ondernemers krijgen een eigen reallifesoap:
https://www.tvgids.nl/nieuws/reality/familie-bogaart-uit-waar-doen-ze-het-van-krijgt-een-reallifesoap-op-sbs6

Zal het hierdoor ook drukker gaan worden in hun zaken?
Zou kunnen, het genereert in ieder geval aandacht. Dat kan alleen ook negatieve aandacht zijn.
Van mensen met verkeerde bedoelingen tot wet Bibob en de belastingdienst. Ik denk dan, jullie zijn zo succesvol, schoenmaker hou je bij je leest.

Nu zijn dit vermoedelijk hele andere mensen dan bijvoorbeeld die Peter Gilles maar kijk waarin die allemaal verzeild is geraakt.
pi_217514938
Zijn er nog mensen bij bij CCF gaan inschrijven op Max Langenhorst buitenwatersloot in Delft? Officieel voor 18 maanden alleen als de vergunning binnenkomt wordt deze afgelost en komt er een grote financiering voor verbouwing.
Risico is m.i. dat er geen vergunning voor splitsing komt. Alleen dan is de lening 925K bij aankoop van 1100K en papa zal zoonlief wel niet failliet laten gaan. Papa heeft ook een grote achtergestelde lening
pi_217515479
VGT D*yko zit inmiddels vol, dat is toch een prestatie, een project van 5 miljoen. Ik had wel de indruk dat de eerste helft direct al vol zat met een grote investeerder, maar toch. Ben benieuwd wat ome Frank nog meer aan projecten weet binnen te halen in Duitsland.
Pecunia non olet
pi_217515605
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 mei 2025 09:28 schreef Fredericm het volgende:
Zijn er nog mensen bij bij CCF gaan inschrijven op Max Langenhorst buitenwatersloot in Delft? Officieel voor 18 maanden alleen als de vergunning binnenkomt wordt deze afgelost en komt er een grote financiering voor verbouwing.
Risico is m.i. dat er geen vergunning voor splitsing komt. Alleen dan is de lening 925K bij aankoop van 1100K en papa zal zoonlief wel niet failliet laten gaan. Papa heeft ook een grote achtergestelde lening
het grootste risico is inderdaad geen verkrijgen vergunning, wat is het dan waard. Pandje ernaast wat kleiner was, is verkocht voor begin 900k. Zoals ik het kan inschatten is het pand niet slecht gekocht qua m2 prijs echter de binnenkant kan ik niks van zien qua fotos. Als het echt zwaar achterstallig is, is het misschien wel te duur. Vergeet niet dat er 100en aasgieren zitten te vissen naar dergelijke projecten, hij is vast niet de eerste die hem probeert rond te rekenen. Dus in geval van default of bij herfinanciering of bij verkoop, misschien is het pand dan wel wat minder waard.

Daarnaast zou bij een tweede jaar, eventueel verlengen van de lening de rentebetalingen een probleem kunnen worden want dan is het rentedepot foetsie.

Eigenlijk vind ik persoonlijk gezien zijn cashflow en vermogensposisties dat deze kerel net even wat teveel aan leveragen is. Slechts 79k eigen inleg en rente wordt ook niet betaald. Cashflow is maar de vraag hoe sterk deze is, want deels vanuit huurinkomsten maar wellicht dat dit nog tegen lage rentes is en bij herfinancieren cashflow verdwijnt. En is uberhaupt de box III belasting e.d. er al vanaf gehaald. Kortom, voor degene die zegt zonder risico geen rendement prima casus, maar op basis van deze gegevens is het eigenlijk allemaal maar lastig te beoordelen.

Stel er komt wel vergunning, wat zijn dan de bouwkosten, hoe groot wordt het, hoe lang gaat het duren, wat als het uitloopt wie vangt dan de rentekosten op, wie pakken eventueel de extra bouwkosten, vallen de appartementen in de middenhuur, wat is de geschatte leegwaarde, wat is de marge for error feitelijk. We hebben allemaal geen idee. Heeft hij echt trackrecord in bouwen van appartementen of slechts beetje opknappen en verhuren. De lening moet dan ook flink omhoog en vanuit zijn "cashflow" zal het wel niet trekken.
pi_217515623
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 mei 2025 09:28 schreef Fredericm het volgende:
wat weten we van papa? cashflow of vermogensposities niet bekend. misschien wil hij wel maar kan hij niet.
pi_217515881
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 mei 2025 10:23 schreef moedernatuur het volgende:

[..]
het grootste risico is inderdaad geen verkrijgen vergunning, wat is het dan waard. Pandje ernaast wat kleiner was, is verkocht voor begin 900k. Zoals ik het kan inschatten is het pand niet slecht gekocht qua m2 prijs echter de binnenkant kan ik niks van zien qua fotos. Als het echt zwaar achterstallig is, is het misschien wel te duur. Vergeet niet dat er 100en aasgieren zitten te vissen naar dergelijke projecten, hij is vast niet de eerste die hem probeert rond te rekenen. Dus in geval van default of bij herfinanciering of bij verkoop, misschien is het pand dan wel wat minder waard.

Daarnaast zou bij een tweede jaar, eventueel verlengen van de lening de rentebetalingen een probleem kunnen worden want dan is het rentedepot foetsie.

Eigenlijk vind ik persoonlijk gezien zijn cashflow en vermogensposisties dat deze kerel net even wat teveel aan leveragen is. Slechts 79k eigen inleg en rente wordt ook niet betaald. Cashflow is maar de vraag hoe sterk deze is, want deels vanuit huurinkomsten maar wellicht dat dit nog tegen lage rentes is en bij herfinancieren cashflow verdwijnt. En is uberhaupt de box III belasting e.d. er al vanaf gehaald. Kortom, voor degene die zegt zonder risico geen rendement prima casus, maar op basis van deze gegevens is het eigenlijk allemaal maar lastig te beoordelen.

Stel er komt wel vergunning, wat zijn dan de bouwkosten, hoe groot wordt het, hoe lang gaat het duren, wat als het uitloopt wie vangt dan de rentekosten op, wie pakken eventueel de extra bouwkosten, vallen de appartementen in de middenhuur, wat is de geschatte leegwaarde, wat is de marge for error feitelijk. We hebben allemaal geen idee. Heeft hij echt trackrecord in bouwen van appartementen of slechts beetje opknappen en verhuren. De lening moet dan ook flink omhoog en vanuit zijn "cashflow" zal het wel niet trekken.
Bedankt voor je uitvoerige bespreking.
Er staat in de info dat bij een daadwerkelijke start van de bouw de hele lening geherfinancierd wordt, vandaar dat er na 6 maanden geen boeterente meer is.
pi_217515914
Van Langenhorst is de hele lening aanvraag gewijzigd. Knullig om dit te doen op het laatste moment. Ze hebben blijkbaar haast, is wel open gezet

[ Bericht 19% gewijzigd door Fredericm op 02-05-2025 11:04:13 ]
  vrijdag 2 mei 2025 @ 11:26:30 #273
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_217516220
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 mei 2025 10:53 schreef Fredericm het volgende:
Van Langenhorst is de hele lening aanvraag gewijzigd. Knullig om dit te doen op het laatste moment. Ze hebben blijkbaar haast, is wel open gezet
En vol. Heb hem ook meegepakt.
pi_217516317
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2025 10:08 schreef boriq het volgende:
Toch jammer dat deze lening en #45093 geen herfinanciering hebben gekregen op CCF. De 9% was een mooi rentepercentage en - in tegenstelling tot veel andere projecten van Len*fer*ink - ging het hier o.a. om woonhuizen en appartementen. Hetzij met een 2e/3e hypotheek i.p.v. een 1e hypotheek (want die was toebedeeld aan de Rabobank), maar toch.
pi_217516437
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 mei 2025 10:23 schreef moedernatuur het volgende:

[..]Stel er komt wel vergunning, wat zijn dan de bouwkosten, hoe groot wordt het, hoe lang gaat het duren, wat als het uitloopt wie vangt dan de rentekosten op, wie pakken eventueel de extra bouwkosten, vallen de appartementen in de middenhuur, wat is de geschatte leegwaarde, wat is de marge for error feitelijk. We hebben allemaal geen idee. Heeft hij echt trackrecord in bouwen van appartementen of slechts beetje opknappen en verhuren. De lening moet dan ook flink omhoog en vanuit zijn "cashflow" zal het wel niet trekken.
Misschien moet je het hele dossier maar opvragen bij de collin coach, want zo gedetailleerd worden de pitches doorgaans niet aangeleverd.

Overigens neem ik deze niet mee, ik laat projectfinancieringen meestal liggen vanwege de te korte looptijd en de te lage baten in verhouding tot het risico. Lenferink dan weer wel omdat dit een groot professioneel bedrijf is met een enorm balanstotaal.
Pecunia non olet
pi_217516849
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 mei 2025 10:49 schreef Fredericm het volgende:

[..]
Bedankt voor je uitvoerige bespreking.
Er staat in de info dat bij een daadwerkelijke start van de bouw de hele lening geherfinancierd wordt, vandaar dat er na 6 maanden geen boeterente meer is.
alles valt en staat met vergunning, maar zelfs met vergunning is het nog maar de vraag of het een uitstekend project is.
pi_217516903
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 mei 2025 12:31 schreef moedernatuur het volgende:

[..]
alles valt en staat met vergunning, maar zelfs met vergunning is het nog maar de vraag of het een uitstekend project is.
Bij een "uitstekend project" oftewel een pareltje krijg je geen rente van 8,5%.
Overigens heb ik hem ook niet meegenomen.
pi_217516957
https://www.collincrowdfund.nl/brix-real-estate-b-v/

maximale hefboom, entiteit vol met leningen en met een residuele waardemethode is de bovenkant 880k. Heerlijke cocktail voor een mooie default. Veel te weinig inleg vanuit ondernemers, deze rente had wat mij betreft echt wel half procent hoger gemogen in vergelijking met andere kamikaze deals.
pi_217516967
quote:
14s.gif Op vrijdag 2 mei 2025 12:37 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Bij een "uitstekend project" oftewel een pareltje krijg je geen rente van 8,5%.
Overigens heb ik hem ook niet meegenomen.
liever een goed project met 7% dan een vol met vraagtekens voor 8,5%. Gewoon even afwachten tot het juiste project komt , er is geen noodzaak om te investeren.
pi_217517177
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 mei 2025 12:31 schreef moedernatuur het volgende:

[..]
Ik zal tzt laten weten als het afgelost is. Als er een vergunning verleend wordt zal er ook afgelost worden, dan komt er een nieuwe financiering voor de daadwerkelijke bouw
pi_217517179
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 mei 2025 12:45 schreef moedernatuur het volgende:
https://www.collincrowdfund.nl/brix-real-estate-b-v/

maximale hefboom, entiteit vol met leningen en met een residuele waardemethode is de bovenkant 880k. Heerlijke cocktail voor een mooie default. Veel te weinig inleg vanuit ondernemers, deze rente had wat mij betreft echt wel half procent hoger gemogen in vergelijking met andere kamikaze deals.
Zit in een van de eerdere leningen, maar vind het ook wat veel en hard gaan. Tot op heden keurig betaald, nog een half jaar en dan kom ik er hopelijk zonder kleerscheuren vanaf. Elk project wordt een borgtocht van 750k toegezegd en aangegeven dat het materieel is, maar volgens mij niet zonder de borgtochten bij elkaar op te tellen.
pi_217517528
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 mei 2025 13:11 schreef boertje2024 het volgende:

[..]
Zit in een van de eerdere leningen, maar vind het ook wat veel en hard gaan. Tot op heden keurig betaald, nog een half jaar en dan kom ik er hopelijk zonder kleerscheuren vanaf. Elk project wordt een borgtocht van 750k toegezegd en aangegeven dat het materieel is, maar volgens mij niet zonder de borgtochten bij elkaar op te tellen.
Dat vraag ik me ook bij veel ondernemers af. Tot op welke hoogte mag een CF platform doorlopend bepalen dat een borgstelling/hoofdelijkheid materieel is?
Anders kun je inderdaad letterlijk op 50 plekken geld ophalen o.b.v. een eenmalig goede overwaarde of eigen vermogen.
pi_217518694
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 mei 2025 13:42 schreef crowdfundingnederlan het volgende:

[..]
Dat vraag ik me ook bij veel ondernemers af. Tot op welke hoogte mag een CF platform doorlopend bepalen dat een borgstelling/hoofdelijkheid materieel is?
Anders kun je inderdaad letterlijk op 50 plekken geld ophalen o.b.v. een eenmalig goede overwaarde of eigen vermogen.
tot op de lease van hun koffiemachine worden dit soort borgstelligen afgegeven dus het is echt niks waard.

er wordt mooi verteld dat alle verplichtingen tot heden zijn voldaan maar volgens mij hebben alle leningen nagenoeg allemaal een rentedepot. Ik ben wel benieuwd naar de cashpositie als de termijnen uitlopen.
pi_217519572
In het kader van losse eindjes proberen weg te werken heb ik zojuist maar eens een mail naar All4funding gestuurd:
SPOILER
heeft voor het laatst begin januari 2025 betaald. Er staan nog 9 termijnen/17% van de hoofdsom open.
Tot op heden radiostilte vanuit het platform.

Een kleine zoektocht leert ons dat de vestiging ondertussen gesloten is, en dat mijnheer Ibrahim verder gegaan is met
SPOILER
.

Wellicht kan het platform de geldnemer eens aan zijn mouw trekken, en hem uitleggen dat verkassen met de toko niet gelijkstaat aan het ophouden met betalen.
pi_217520442
het is geen feest meer in Vaals:
SPOILER
Op papier, al dan niet digitaal, zouden de zekerheden ruim voldoende moeten zijn: 50% en 66% voor de delen 1 en 2 waar ik in zit.
Echter vraag ik me af hoeveel er van de taxatie overblijft als het geheel de bietenbrug op gaat.
pi_217522715
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 mei 2025 19:58 schreef ETphonehome het volgende:
het is geen feest meer in Vaals:
SPOILER
Op papier, al dan niet digitaal, zouden de zekerheden ruim voldoende moeten zijn: 50% en 66% voor de delen 1 en 2 waar ik in zit.
Echter vraag ik me af hoeveel er van de taxatie overblijft als het geheel de bietenbrug op gaat.
CCF heeft vooraf aangegeven dat alle units verhuurd waren. Dit is waarschijnlijk de basis geweest voor de taxatiewaarde van het project. Nu er geen huurders blijken te zijn, verwacht ik dat de ltv inderdaad heel anders er uitziet dan vooraf gepresenteerd. Ook voor CCF lijkt me dit geen fijne positie als gelden niet volledig worden terugbetaald.
pi_217522926
Brix link voor de liefhebbers

SPOILER
pi_217523857
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 mei 2025 02:46 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
CCF heeft vooraf aangegeven dat alle units verhuurd waren. Dit is waarschijnlijk de basis geweest voor de taxatiewaarde van het project. Nu er geen huurders blijken te zijn, verwacht ik dat de ltv inderdaad heel anders er uitziet dan vooraf gepresenteerd. Ook voor CCF lijkt me dit geen fijne positie als gelden niet volledig worden terugbetaald.
Wel of niet compleet verhuurd, een taxatiewaarde zal gemaakt zijn op basis van markthuurwaarde ipv contracthuurwaarde. De vraag is alleen met welke markthuurwaarde een taxateur rekent en met name het netto aanvangsrendement, daar zie je vaak hele grote verschillen in bandbreedtes en op een of andere manier zit een taxateur vaak op de hoogste posities in de bandbreedte en een laag netto aanvangsrendement waardoor 9 vd 10 commerciele taxaties vaak luchtkastelen zijn. Als ik de juiste oude pitch voor me heb zie je niks over huurwaardes staan waardoor een inschatting van de markthuurwaarde door een investeerder of iemand die er verstand van heeft niet te maken is.
pi_217524029
‘Huizenflippen’ op z’n retour: ‘De rekensommetjes kloppen vaak niet meer’
SPOILER
Pecunia non olet
pi_217524437
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 mei 2025 10:40 schreef obligataire het volgende:
‘Huizenflippen’ op z’n retour: ‘De rekensommetjes kloppen vaak niet meer’
SPOILER
Het flippen is gaan floppen. Persoonlijk heb ik meer sympathie voor de oer flipper.
pi_217542547
quote:

Sneu voor ze, na 3 dagen pas 17%, het aanbod moet dus aangepast worden
pi_217543367
quote:
0s.gif Op maandag 5 mei 2025 00:33 schreef Fredericm het volgende:

[..]
Sneu voor ze, na 3 dagen pas 17%, het aanbod moet dus aangepast worden
GvE heeft sowieso al veel minder investeerders dan Collin, en dat Box 3 verhaal nog voor particulieren, plus dat veel investeerders liever kortere looptijden hebben.........dus de rente zal wel omhoog gaan en de looptijd korter.
Pecunia non olet
pi_217549847
Van onze ËO programma "waar doen ze het van" & ook binnenkort reality-soap Rene Bogaart (weer eens wat anders dan onze patjepeeër P Gilles) vandaag the last term van 497 Pavarotti IJssalon ontvangen.
Netjes *O*
pi_217550062
quote:
12s.gif Op maandag 5 mei 2025 18:18 schreef peterc het volgende:
Van onze ËO programma "waar doen ze het van" & ook binnenkort reality-soap Rene Bogaart (weer eens wat anders dan onze patjepeeër P Gilles) vandaag the last term van 497 Pavarotti IJssalon ontvangen.
Netjes *O*
Dan is jouw bank sneller, want hier nog niet bijgeschreven. Zal er morgen wel bij staan. Ik zou bijna even op de fiets stappen en naar de Nieuwe Rijn fietsen om ze te feliciteren.
pi_217554438
https://www.geldvoorelkaa(...)en/project/?id=31354
Zijn er nog forumleden met Lef. Wel een goede LTV maar wat lage rente voor een startende horeca ondernemer. Gaat vandaag 11:00 live bij GVE.
Ik vind het wel bijzonder dat de eerste hypotheek inschrijving zo hoog blijft. Er is dan wel een negatieve hypotheekverklaring maaar controleert de bank hierop als men de eerste hypotheek wil verhogen?
pi_217555113
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 mei 2025 08:53 schreef Fredericm het volgende:
https://www.geldvoorelkaa(...)en/project/?id=31354
Zijn er nog forumleden met Lef. Wel een goede LTV maar wat lage rente voor een startende horeca ondernemer. Gaat vandaag 11:00 live bij GVE.
Ik vind het wel bijzonder dat de eerste hypotheek inschrijving zo hoog blijft. Er is dan wel een negatieve hypotheekverklaring maaar controleert de bank hierop als men de eerste hypotheek wil verhogen?
Denk dat het hypo doorschuiven is van hun vorige "vestgingsadres" Kerkstraat ..nr ff kwijt in Nieuwaal.
De Bank kan en zal vanuit zorgplicht altijd vragen & controleren of er meer hypo's danwel verklaringen en/of andere leningen en kredieten zijn bij het verhogen / opnemen binnen de 1e hypo. Het "verzwijgen" van de neg hypo verklaring heeft geen doel, zeker nu de ondernemers een zekere "bekendheid" hebben met hun pitch, dit komt altijd uit. Niet goed voor de huidige & toekomstige relaties met je financiers een dergelijke attitude.

Ter aanv. de husband is timmerman, dus handig en met wat eveneens handige maatjes zal men de kosten van de verbouwing niet uit de klauwen laten lopen.

[ Bericht 5% gewijzigd door peterc op 06-05-2025 11:00:43 ]
pi_217555553
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2025 13:49 schreef escortmk2 het volgende:
HCN
SPOILER

Heb jij bij deze vervroegde aflossing wel de 22 dagen dagrente ontvangen? Bij mij zat dit er namelijk niet bij. Bij andere vervroegde aflossingen ontving ik 1 bedrag waar de dagrente ook bij zat. Ik had gehoopt dat dit dan maandag of vandaag alsnog apart gestort zou worden, maar tot nu toe helaas niet. Wel de maandtermijnen van andere projecten ontvangen.
pi_217555622
Lef! op GvE staat open.
Pecunia non olet
pi_217555964
Nieuwe Duitse Collin met 1 ste en tweede hypotheek. https://www.collincrowdfund.nl/rifat-mula/
pi_217556015
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 mei 2025 11:33 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Nieuwe Duitse Collin met 1 ste en tweede hypotheek. https://www.collincrowdfund.nl/rifat-mula/
Ziet er goed, is er een linkje?
pi_217556291
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 mei 2025 11:36 schreef Fredericm het volgende:

[..]
Ziet er goed, is er een linkje?
Nog niet.
Pecunia non olet
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar: