Hier kun je alles kwijt over sollicitaties, werksituaties, belastingen, (handelen op) de beurs, hypotheken, beleggingen en salarissen, arbeidscontracten of geschillen met je (huis)baas. Alles over werk, geldzaken en recht dus.
Crowdfunding is hot! In 2022 is in Nederland 1,08 miljard euro via crowdfunding opgehaald. Dat is een groei van 48% ten opzichte van een jaar eerder. Niet eerder werd in een jaar tijd zoveel met crowdfunding gefinancierd.(bron).
Vormen van crowdfunding Er zijn 4 vormen van crowdfunding: • Lening crowdfunding (Crowdfinance) • Aandelen crowdfunding • Schenking / Donatie crowdfunding • Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding
Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinars zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinar box3 belastingwetgeving
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Exitstrategieën platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Informatie Kifid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nominale en effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Punt van orde: We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.
Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
[..] Hartelijk dank voor uw bericht en het vermelden van de constatering. Het is correct dat de zes maanden vergoedingsrente nog niet aan u zijn uitbetaald, terwijl dat wel had gemoeten. Zojuist hebben wij de transactie gecorrigeerd en opnieuw doorbetaald. Ditmaal inclusief de zes maanden vergoedingsrente.
Ik krijg al meer dan een uur de melding "Momenteel wordt er een verbeterde versie van het Collin Crowdfund platform online geplaatst. Over enkele minuten zal het platform weer beschikbaar zijn voor gebruik. Excuses voor het ongemak!"
Duurt uren, is hier al eens eerder besproken. Misschien is het een soort standaard tekst voor websites, want ik kwam 'm onlangs bij iets heeel anders ook tegen, en ook hier moest je de minuten als uren duiden.
Op dinsdag 20 mei 2025 19:53 schreef lykkefund het volgende: Duurt uren, is hier al eens eerder besproken. Misschien is het een soort standaard tekst voor websites, want ik kwam 'm onlangs bij iets heeel anders ook tegen, en ook hier moest je de minuten als uren duiden.
Blijkbaar een pittig klusje (misschien reparatie vanwege claimactie bij Grigo****ious), want voor het eerst in lange tijd staan om deze tijd de dagelijkse bijschrijvingen nog niet in de wallet.
[..] Ze zijn volgens mij echt altijd te laat met een herfinanciering. Dit weet je toch van tevoren.Het komt uiteindelijk wel goed maar toch..
Met “ze” bedoel je CCF neem ik aan, maar ik zie het toch echt als de verantwoordelijkheid van de leningnemer om tijdig een plan te maken voor de aflossing.
[..] Blijkbaar een pittig klusje (misschien reparatie vanwege claimactie bij Grigo****ious), want voor het eerst in lange tijd staan om deze tijd de dagelijkse bijschrijvingen nog niet in de wallet.
Als het over Collin gaat, komt in de loop van de dag. Dit ivm technische updates van hun platform. Net gebeld
[..] Met “ze” bedoel je CCF neem ik aan, maar ik zie het toch echt als de verantwoordelijkheid van de leningnemer om tijdig een plan te maken voor de aflossing.
Klopt, Collin zou een boete moeten invoeren. Al is het maar 1% extra of zo.
[..] Klopt, Collin zou een boete moeten invoeren. Al is het maar 1% extra of zo.
Een enkele keer doen ze dat ook, met name bij oudere laagrentende leningen, maar meestal niet, dat is waar. Ze hebben de mogelijkheid wel overigens:
quote:
12) Als Geldnemer in gebreke is inzake nakoming van enige betalingsverplichting heeft Collin de mogelijkheid om een renteopslag in rekening te brengen van 5% (op jaarbasis) in aanvulling op de overeengekomen rentevergoeding. De renteopslag zal van toepassing zijn over de betalingsverplichting die achterstallig is.
Akkerbouw Spe***kken loopt vlot vol. Heb ook een bijdrage gedaan, het komt over als een goed doordacht plan en de mannen zijn ruim ervaren. En de zekerheid is ook uitstekend, al is het onderpand minder courant dan een appartementje in de stad.
Op woensdag 21 mei 2025 11:10 schreef nostra het volgende: 6% wordt me wat te gortig voor alles wat met landbouw te maken heeft.
Ik ben normaliter ook wat huiverig bij agrarische projecten maar met deze solvabiliteit loop je erg weinig risico. In vpb regime is het nog wel te doen qua rendement.
[..] Ik ben normaliter ook wat huiverig bij agrarische projecten maar met deze solvabiliteit loop je erg weinig risico. In vpb regime is het nog wel te doen qua rendement.
Ja oké, jij zit in de BV, dan is het nog een ander verhaal. Voor Box 3 is het aan afknapper.
Government is not the solution to our problem, government is the problem. The Roots _O_ - Live @ AFAS 02-07-2025
Hypotheek doorgehaald, maar laatste betaling gestorneerd bij GvE
quote:
Status dossier De annuïtaire lening nummer 025615 is feitelijk afgewikkeld. De hypotheek op het onderpand is doorgehaald en het grootste deel van het openstaande bedrag is voldaan.
Actuele ontwikkelingen Bij het opstellen van de aflosnota is uitgegaan van automatische betaling van de laatste termijn (termijn 26). Deze betaling van EUR 9.184,42 is echter nadien gestorneerd. Ondanks herhaalde verzoeken is dit bedrag tot op heden niet alsnog voldaan. Het dossier is daarom overgedragen aan onze advocaat, die formeel tot betaling heeft gesommeerd.
Verwacht resultaat Er wordt ingezet op minnelijke incasso binnen de gestelde termijn. Wij verwachten dat dit restant alsnog geïncasseerd wordt. Indien nodig volgen juridische stappen. Zodra er ontwikkelingen zijn, zullen wij u nader informeren.
Er is nu dus een openstaande schuld zonder dekking. Project is in augustus 2024 voor investeerders al afgewikkeld. Neem aan dat GvE de afwikkeling van dit probleem op zich neemt en geen bedragen gaat terugvorderen bij de investeerders.
Op woensdag 21 mei 2025 17:34 schreef KrekelJapie het volgende: Hypotheek doorgehaald, maar laatste betaling gestorneerd bij GvE [..] Er is nu dus een openstaande schuld zonder dekking. Project is in augustus 2024 voor investeerders al afgewikkeld. Neem aan dat GvE de afwikkeling van dit probleem op zich neemt en geen bedragen gaat terugvorderen bij de investeerders.