abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213681205
Saaie TT.
“That's why they call it the American Dream, because you have to be asleep to believe it.”― George Carlin
pi_213681219
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 15:54 schreef probeer het volgende:

[..]
https://www.pvv.nl/images/2023/PVV-Verkiezingsprogramma-2023.pdf

Grondwetten aan je laars willen lappen maakt je een extremist.
Semantische discussie misschien, maar de definitie van extreem wordt geloof ik bepaald door een bereidheid tot geweld. Daar heb ik de PVV nog niet echt op kunnen betrappen. Dat maakt ze in mijn eigen eerder radicaal-rechts.
Incelfrikandel
  zaterdag 25 mei 2024 @ 19:04:09 #4
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_213681234
Die Lotto-reclame die dwars over de posts heen gaat is trouwens ook wel een mooie feature. Alleen jammer dat ik niet kan selecteren welke posts ie afschermt.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_213681244
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 18:58 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Die statushouder kan zich niet eerder inschrijven. Dus, wat moet daarmee gebeuren? De straat op?
Dus omdat je naar nederland vlucht moet je voorrang krijgen op een huis ten opzichte van ieder ander die er misschien al 10 jaar op wacht

Ze kunnen gewoon in het assielzoekers centra blijven gedurende die periode wat mij betreft
"Wedstrijden kun je altijd verliezen anders hoef je die wedstrijden ook niet te spelen"
Klaasweetalles 14-08-2018
pi_213681247
quote:
13s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 19:04 schreef Janneke141 het volgende:
Die Lotto-reclame die dwars over de posts heen gaat is trouwens ook wel een mooie feature. Alleen jammer dat ik niet kan selecteren welke posts ie afschermt.
Ja, had er al over geklaagd, maar geen reactie ...

FB / Reclame over post
“That's why they call it the American Dream, because you have to be asleep to believe it.”― George Carlin
pi_213681248
quote:
Helaas hebben wij geen invloed op dergelijke zaken, in FB loopt er, dacht ik, een topic over. Mischien handig om je ergernis daar te ventileren.
pi_213681251
quote:
Niet gewoon een abo hebben O+
pi_213681254
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 18:52 schreef SnertMetChoco het volgende: [..] Die rekensom die je eerder maakte klopt trouwens niet. Bij een systeem in flux kun je niet dat zo doorrekenen naar het percentage wachttijd. Stel bijvoorbeeld dat je een hoeveelheid instroom en uitstroom hebt wat gelijk aan elkaar is en geen wachtlijst, dan heb je geen wachttijd. Voeg een klein percentage aan die instroom toe en dan heb je een toenemende wachtlijst en wachttijd, wat zonder veranderende uitrstroom ook blijft toenemen (in principe ... in de praktijk gaan mensen op de langere wachtlijst dood of meer verdienen enzo, dus daar ontstaat dan een nieuw evenwicht op termijn). Dit zie je ook bv. in de klimaatproblematiek, waar de menselijke CO2-uitstoot op het natuurlijke geheel niet zoveel is(~3% dacht ik), maar omdat het extra is in een systeem wat min of meer in evenwicht was loopt het steeds verder op.
Zo werkt het in dit geval wel.

Het zou de wachtrijen niet oplossen. Niet eens in de buurt. 6% van de huizen wordt momenteel gevuld door statushouders. Stel dat er dan 1.000 huizen per jaar beschikbaar zijn en 8.000 mensen willen een huis (wachtrij 8 jaar), zonder statushouders worden dat iets meer dan 7.500 die een huis willen en hou je dus een wachtrij van 7,5 jaar. Het is niet zo dat het aantal vrijkomende huizen groter wordt.

De berekening klopt dus exact.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_213681279
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 19:05 schreef klaasweetalles het volgende:

[..]
Dus omdat je naar nederland vlucht moet je voorrang krijgen op een huis ten opzichte van ieder ander die er misschien al 10 jaar op wacht

Ze kunnen gewoon in het assielzoekers centra blijven gedurende die periode wat mij betreft
De overheid heeft denk ik de plicht om als diezelfde overheid ze als vluchteling bestempelt, ervoor te zorgen dat ze hier dan ook een leven kunnen opbouwen. Dus als er te weinig huizen zijn, moet de overheid de omstandigheden scheppen dat er meer woningen komen (als dat kan, en dat kan natuurlijk). Dit geldt ook voor mensen die wachten op een sociale huurwoning, maar die komen veelal niet van stel op sprong op straat dan en die kunnen hun positie op die wachtlijst opbouwen en krijgen overigens ook vaak voorrang als de omstandigheid er naar is.
pi_213681297
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 19:09 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
De overheid heeft denk ik de plicht om als diezelfde overheid ze als vluchteling bestempelt, ervoor te zorgen dat ze hier dan ook een leven kunnen opbouwen. Dus als er te weinig huizen zijn, moet de overheid de omstandigheden scheppen dat er meer woningen komen (als dat kan, en dat kan natuurlijk). Dit geldt ook voor mensen die wachten op een sociale huurwoning, maar die komen veelal niet van stel op sprong op straat dan en die kunnen hun positie op die wachtlijst opbouwen en krijgen overigens ook vaak voorrang als de omstandigheid er naar is.
Ja, statushouders zijn bij lange na niet de grootste groep die voorrang krijgen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_213681319
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 14:51 schreef Blastbeat het volgende:

[..]
Ik denk dat het hier vooral gaat om hun aversie tegen intellectualisme. Zie ook de BTW-verhoging op kranten, maar de uitzondering voor bioscoop en pretpark.
Misschien, maar ik denk dat reden wat simpeler is. Mijn ervaring is dat rechtsgeoriënteerden minder boeken lezen. De kans is wat groter dat ze meer last hebben van de BTW-verhoging van een pretpark.

quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 19:05 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Ja, had er al over geklaagd, maar geen reactie ...

FB / Reclame over post
Neem ook een abbo *O*
Incelfrikandel
pi_213681342
twitter

Gedoneerd.

Haha natuurlijk niet. Wat ongekend schaamteloos.
zie email 27 oktober
pi_213681349
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 19:11 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, statushouders zijn bij lange na niet de grootste groep die voorrang krijgen.
Ja maar volgens die nieuwe regels die in zullen gaan verdwijnt deze voorsprong en zal een statushouder gewoon achteraan moeten aansluiten.
"Wedstrijden kun je altijd verliezen anders hoef je die wedstrijden ook niet te spelen"
pi_213681353
Statushouders zouden gewoon net als iedere Nederlander in dezelfde rij moeten aansluiten.

En in de tussentijd zoeken en betalen ze maar hun eigen woonruimte.
pi_213681365
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 19:05 schreef klaasweetalles het volgende:

[..]

Dus we gaan veel meer asielzoekers centra bouwen? Als er niemand uitgaat, wordt de behoefte namelijk groter
pi_213681395
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 19:15 schreef klaasweetalles het volgende:

[..]
Ja maar volgens die nieuwe regels die in zullen gaan verdwijnt deze voorsprong en zal een statushouder gewoon achteraan moeten aansluiten.
Nee, dan komen ze in de categorie dakloos, een categorie die nu ook al voorrang krijgt. Het is nogal semantisch dus.
pi_213681420
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 19:14 schreef trein2000 het volgende:
[ x ]
Gedoneerd.

Tja, de schoorsteen moet blijven roken, he?
pi_213681424
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 19:13 schreef Frikandelbroodje het volgende:

Neem ook een abbo *O*
Deze oproep steun ik uiteraard wel volledig ;)
pi_213681457
quote:
[ x ]
Gedoneerd.

Heeft ie geen bruinhemden die hem kunnen beschermen?
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
pi_213681659
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 19:25 schreef Stephen_Dedalus het volgende:

[..]
Heeft ie geen bruinhemden die hem kunnen beschermen?
Ja met rode bandjes om de bovenarm
pi_213681664
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 19:19 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, dan komen ze in de categorie dakloos, een categorie die nu ook al voorrang krijgt. Het is nogal semantisch dus.
Nee dan vertrekken ze meestal en proberen ze het in een ander land

Nederland moet internationaal een stempel krijgen dat het heel moeilijk wordt om zich hier te vestigen, volgens mij is nu het tegenovergestelde aan de gang en denkt iedereen we gaan lekker naar Nederland

zoals ik al een paar keer heb benoemd, Nederland heeft een ernstig tekort aan huizen, we zitten overvol, er moet een stop komen, voordat het nog verder uit de hand loopt

Het bovenstaande heeft helemaal niets met rechts of links denken te maken maar is gewoon een keiharde feit die we onder ogen moeten zien
  zaterdag 25 mei 2024 @ 19:51:26 #23
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_213681705
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 19:46 schreef klaasweetalles het volgende:

[..]
Nee dan vertrekken ze meestal en proberen ze het in een ander land

Nederland moet internationaal een stempel krijgen dat het heel moeilijk wordt om zich hier te vestigen, volgens mij is nu het tegenovergestelde aan de gang en denkt iedereen we gaan lekker naar Nederland

zoals ik al een paar keer heb benoemd, Nederland heeft een ernstig tekort aan huizen, we zitten overvol, er moet een stop komen, voordat het nog verder uit de hand loopt

Het bovenstaande heeft helemaal niets met rechts of links denken te maken maar is gewoon een keiharde feit die we onder ogen moeten zien
Dat valt nogal mee:
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_213681771
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 19:51 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Dat valt nogal mee:
[ afbeelding ]
Het is maar net hoe je deze cijfers analyseert

Nederland 6 en groot Brittannië die 10? x groter is maar 3,2 per 1000 inwoners :)

frankrijk en spanje en italie dan? die zijn zoveel groter zijn dan Nederland en waar het aantal vluchtelingen ook vele malen lager is per 1000 inwoners

dit bevestigt alleen maar mijn stellingen
pi_213681777
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 19:19 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat is helaas inmiddels al lang niet meer het geval.
"Pools are perfect for holding water"
  zaterdag 25 mei 2024 @ 20:07:26 #26
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_213681919
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 19:57 schreef klaasweetalles het volgende:

[..]
Het is maar net hoe je deze cijfers analyseert

Nederland 6 en groot Brittannië die 10? x groter is maar 3,2 per 1000 inwoners :)

frankrijk en spanje en italie dan? die zijn zoveel groter zijn dan Nederland en waar het aantal vluchtelingen ook vele malen lager is per 1000 inwoners

dit bevestigt alleen maar mijn stellingen
De grootte van een land is niet de bottleneck, een land met 20 miljoen inwoners kan meer vluchtelingen absorberen dan een land met 5 miljoen.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_213681981
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 19:15 schreef klaasweetalles het volgende:

[..]
Per 1 juli 2017 hebben statushouders landelijk al geen voorrang meer, alleen veel gemeentes kennen die nog wel toe omdat een wet een persoon niet wegneemt.
pi_213681989
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 19:57 schreef probeer het volgende:

[..]
Dat is helaas inmiddels al lang niet meer het geval.
Jawel, maar ook met voorrang moet je nu soms wachten op een huis.
Maar daklozen staan gewoon nog in de categorie urgentie: https://www.huurstunt.nl/blog/voorrang-huurwoning
Net als mensen die vluchten voor huiselijk geweld en mensen met medische noodzaak.
Die komen voor urgentie in aanmerking en krijgen dus sneller een huis.

Sterker, 2 jaar geleden heeft het kabinet zelfs opgeroepen vaker voorrang te geven aan daklozen: https://www.binnenlandsbe(...)ozen-en-ex-patienten
pi_213682092
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 20:11 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Per 1 juli 2017 hebben statushouders landelijk al geen voorrang meer, alleen veel gemeentes kennen die nog wel toe omdat een wet een persoon niet wegneemt.
Wat ik probeer uit te leggen is dat we er voor moeten gaan zorgen dat we niet nog meer statushouders, onnodige vluchtelingen erbij moeten gaan krijgen met de huidige woningnood die er in Nederland is

Wat er nu is en wat nu een bepaalde stempel heeft gekregen daar valt weinig meer aan te doen

Je leest het goed, we hebben in Nederland een Woningnood.
  zaterdag 25 mei 2024 @ 20:24:58 #30
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_213682161
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 20:19 schreef klaasweetalles het volgende:

[..]
Wat ik probeer uit te leggen is dat we er voor moeten gaan zorgen dat we niet nog meer statushouders, onnodige vluchtelingen erbij moeten gaan krijgen met de huidige woningnood die er in Nederland is

Wat er nu is en wat nu een bepaalde stempel heeft gekregen daar valt weinig meer aan te doen

En Hongersnood want we hebben een ministerie van Voedselzekerheid nodig, volgens het beoogde Bruin 1.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  Moderator zaterdag 25 mei 2024 @ 20:29:15 #31
236264 crew  capricia
pi_213682223
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 20:24 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
En Hongersnood want we hebben een ministerie van Voedselzekerheid nodig, volgens het beoogde Bruin 1.
Ik heb het altijd al een bijzonder fenomeen gevonden dat we voor boeren en vissers een apart ministerie nodig hebben.

We hebben toch ook geen ministerie van kantoorwerkers, of een ministerie van de haven van Rotterdam?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_213682333
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 20:29 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik heb het altijd al een bijzonder fenomeen gevonden dat we voor boeren en vissers een apart ministerie nodig hebben.

We hebben toch ook geen ministerie van kantoorwerkers, of een ministerie van de haven van Rotterdam?
Het beleid van de boeren en de visserij wordt voornamelijk bepaald door de Europese Unie

subsidie regelingen enzovoort, ik denk dat dit een van de redenen is geweest om er een aparte ministerie voor in te stellen
pi_213682343
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 19:06 schreef Hanca het volgende:

[..]
Zo werkt het in dit geval wel.

Het zou de wachtrijen niet oplossen. Niet eens in de buurt. 6% van de huizen wordt momenteel gevuld door statushouders. Stel dat er dan 1.000 huizen per jaar beschikbaar zijn en 8.000 mensen willen een huis (wachtrij 8 jaar), zonder statushouders worden dat iets meer dan 7.500 die een huis willen en hou je dus een wachtrij van 7,5 jaar. Het is niet zo dat het aantal vrijkomende huizen groter wordt.

De berekening klopt dus exact.
"6% van de huizen wordt momenteel gevuld door statushouders", zeg je. Dat lees ik nergens terug. Ik lees dat 5-10% van de huizen per jaar naar statushouders gaat. Hoeveel % van de huurwoningen momenteel bewoond wordt door statushouders, heb ik niet teruggelezen. Dat zou wel eens veel hoger kunnen zijn, omdat er mogelijk minder doorstroming is vanuit die groep, aangezien het lastig zal zijn om een huis te kopen als statushouder.

Als er 200.000 huizen per jaar vrijkomen en er gaan er 10.000 tot 20.000 naar statushouders, dan is dat over 10 jaar al 100 tot 200.000 in totaal, ervan uitgaande dat veel statushouders na 10 jaar nog in die woning zitten. Dat betekent dat na 10 jaar al 5 tot 10% van het totale aantal sociale huurwoningen bezet wordt door statushouders. Dit aantal loopt alleen maar op als statushouders de woning niet verlaten. Uiteraard zullen er statushouders teruggaan naar het land van herkomst, gaan samenwonen, overlijden, verhuizen naar een andere sociale huurwoning of een koopwoning kopen, maar vermoedelijk is er minder doorstroming dan bij de NL bevolking. Dat kan betekenen dat na verloop van tijd de gehele hoeveelheid sociale huurwoningen wordt ingenomen door statushouders.
Mja
pi_213682384
quote:

[

Er is altijd een woningnood in Nederland. En dat komt door een markt die niet genoeg kan bouwen tegen lage prijzen, een markt met stijgende huisprijzen, bijv de grote steden en een overheid die te weinig deze tekortkomingen aanpakt.
Die paar statushouders per jaar komend is niet de grote oorzaak.
  Moderator zaterdag 25 mei 2024 @ 20:41:46 #35
236264 crew  capricia
pi_213682394
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 20:37 schreef klaasweetalles het volgende:

[..]
Het beleid van de boeren en de visserij wordt voornamelijk bepaald door de Europese Unie

subsidie regelingen enzovoort, ik denk dat dit een van de redenen is geweest om er een aparte ministerie voor in te stellen
Dit ministerie komt van voor de EU, is al oud. Net als dat we toen een ministerie van mijnbouw hadden. En ook hadden we een ministerie van oorlog.

Allemaal voorbij gegaan.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_213682534
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 20:38 schreef TAmaru het volgende:

[..]
"6% van de huizen wordt momenteel gevuld door statushouders", zeg je. Dat lees ik nergens terug. Ik lees dat 5-10% van de huizen per jaar naar statushouders gaat. Hoeveel % van de huurwoningen momenteel bewoond wordt door statushouders, heb ik niet teruggelezen. Dat zou wel eens veel hoger kunnen zijn, omdat er mogelijk minder doorstroming is vanuit die groep, aangezien het lastig zal zijn om een huis te kopen als statushouder.

Als er 200.000 huizen per jaar vrijkomen en er gaan er 10.000 tot 20.000 naar statushouders, dan is dat over 10 jaar al 100 tot 200.000 in totaal, ervan uitgaande dat veel statushouders na 10 jaar nog in die woning zitten. Dat betekent dat na 10 jaar al 5 tot 10% van het totale aantal sociale huurwoningen bezet wordt door statushouders. Dit aantal loopt alleen maar op als statushouders de woning niet verlaten. Uiteraard zullen er statushouders teruggaan naar het land van herkomst, gaan samenwonen, overlijden, verhuizen naar een andere sociale huurwoning of een koopwoning kopen, maar vermoedelijk is er minder doorstroming dan bij de NL bevolking. Dat kan betekenen dat na verloop van tijd de gehele hoeveelheid sociale huurwoningen wordt ingenomen door statushouders.
6% van de vrijkomende huizen, bedoel ik. En die 6% stond gewoon in mijn link als meest recent cijfer. En de rest van je post is echt onzin, als ze 6% van de vrijkomende huizen bezetten, blijft dat 6%. Sterker: gezien het feit dat veel statushouders gaan studeren nadat ze een verblijfsvergunning krijgen, lijkt de kans dat ze gaan verhuizen uit hun sociale huurwoning me eerder hoger dan lager dan gemiddeld.
pi_213682569
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 20:41 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Er is altijd een woningnood in Nederland. En dat komt door een markt die niet genoeg kan bouwen tegen lage prijzen, een markt met stijgende huisprijzen, bijv de grote steden en een overheid die te weinig deze tekortkomingen aanpakt.
Die paar statushouders per jaar komend is niet de grote oorzaak.
het is een combinatie van oost europa en vluchtelingen

zoals je ziet zijn er afgelopen 10 jaar denk ik rond de 500000 tot 600000 nieuwe woningen gebouwd

dat betekent dat er een hoop doorstromers zijn geweest van huur naar koop

maar als er dan afgelopen 20 jaar gemiddeld 100000 per jaar mensen erbij komen

ja dan gaat het mis

pi_213682575
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 20:29 schreef capricia het volgende:
Visserij heeft al 21 jaar niet meer in de naam gezeten en komt nu dan weer terug voor Van der Plas. LNV stond ook niet voor Landbouw & Visserij, maar Landbouw, Natuur & Voedselveiligheid. In de tijden daarvoor was het dan weer wel, dan weer geen onderdeel van EZ.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Hey, my girl, why don't you just let it flow?
  zaterdag 25 mei 2024 @ 20:53:09 #39
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_213682639
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 17:56 schreef Hanca het volgende:

[..]
Zo'n 6% van de vrijkomende huizen gaat naar statushouders: https://www.coa.nl/nl/lij(...)0bijvoorbeeld%206%25.

Zonder statushouders nemen wachtrijen dus 6% af, dan praat je over 5 maanden op een wachtrij van 8 jaar. Zou dat nu echt het probleem oplossen? Is het opgelost als je 7 jaar en 7 maanden moet wachten? Nee, toch?
Deze cijfers zijn erg bedenkelijk als je deze vergelijkt met lokale toewijzingen. Hier een voorbeeld: https://twitter.com/demo_(...)089164493099/photo/1
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
pi_213682653
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 20:48 schreef Hanca het volgende:

[..]
6% van de vrijkomende huizen, bedoel ik. En die 6% stond gewoon in mijn link als meest recent cijfer. En de rest van je post is echt onzin, als ze 6% van de vrijkomende huizen bezetten, blijft dat 6%. Sterker: gezien het feit dat veel statushouders gaan studeren nadat ze een verblijfsvergunning krijgen, lijkt de kans dat ze gaan verhuizen uit hun sociale huurwoning me eerder hoger dan lager dan gemiddeld.
Nee, want als ze in jaar 1 6% van de vrijkomende huizen bezetten, maar slechts 10% van de huizen komt vrij, dan bezetten ze in totaal 6% van 10% van het totaal, of 0,6%. Maar dat totale aantal wordt natuurlijk steeds groter, totdat je bij 6% van het totaal komt. Daarna zou het aandeel statushouders gelijk moeten blijven, tenzij gemiddeld meer niet-statushouders hun huis verlaten dan wel-statushouders. En dat geloof ik best. Dus ik denk dat dat totale aantal best kan stijgen.

Ik zou best eens willen weten hoeveel % van de totale socialehuurwoningen in Nederland wordt bezet door (voormalig) statushouders. Dit zou namelijk best eens heel dichtbij het woningtekort van 450.000 kunnen komen.

Overigens zie ik niet in waarom een statushouder zou vertrekken uit zijn socialehuurwoning als hij gaat studeren.

Ook vermoed ik dat de Oekraïeners niet zijn meegerekend in deze cijfers. Die zouden namelijk wel eens schrikbarend hoog kunnen zijn qua aantal.

Edit: ik lees nu dat Oekraïeners daarvoor niet in aanmerking komen, maar ze hebben wel massaal woningen gekregen. Dus ik vermoed dat die woningen gewoon onttrokken zijn aan de socialehuurvoorraad om ze vervolgens voor Oekraïeners te reserveren
Mja
  zaterdag 25 mei 2024 @ 20:54:13 #41
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_213682663
quote:
[ x ]
Gedoneerd.

Belachelijk dat dit nodig is.
Wie zouden FvD bedreigen eigenlijk?
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
pi_213682673
quote:

[..]

Wat ik probeer uit te leggen is dat er voor al het wensdenken iets is wat realiteit heet.

Stel, het vrije verkeer van goederen en mensen uit het Schengen verdrag komt te vervallen, dan nog gaan we niet alle arbeidsmigranten weigeren want a. we hebben een personeelstekort en b: in ieder geval BBB en VVD gaan niet tegen de ondernemers zeggen “jullie krijgen geen arbeidsmigranten meer.

Stel we voeren het “zwaarste migratieplan ooit” in, dan verwacht het CBS dat dit invloed heeft op 10% van de asielmigranten. Natuurlijk kunnen we hopen op een opt out, maar daarmee vraag je aan de andere 26 landen “Jullie moeten allemaal even tekenen bij het kruisje, dan moeten jullie onze asielmigranten over jullie 26 landen verdelen, ohja en we willen derogatie, minder natura 2000 gebieden, pulsvissen en wat gunstigere nitraatrichtlijnen. Ook willen we netto minder betalen.” Ik ben een waardeloze onderhandelaar, maar dit krijg je zelfs bij mij niet voor elkaar. Gewoon boerenverstand noemen ze dat in het te vormen kabinet.

Betreffende Expats zou ik je graat willen verwijzen naar dd recent aangenomen “operatie Beethoven”, dit lukte gewoon met de huidige samenstelling van de kamer. En ik verwacht dat we een deel van de expats nog wel even nodig hebben, is het niet voor het verdienmodel van Nederland, dan is het wel voor de ICT projecten bij de belastingdienst.

Blijft over de student. Ons gidsland in buitenlanders buiten houden, Denemarken, had het Engels uit hun hoger onderwijs gesloopt, zij kwamen hier al vrij snel op terug. Na welgeteld twee jaar concludeerden de Denen dat het moeilijk werd schaars buitenlands talent aan te trekken.

Ik zeg dit allemaal niet omdat ik niet gelezen heb dat er een woningnood is. Ik zeg dit omdat woningnood niet de enige factor is waar een Nederlandse regering mee te maken heeft. Maar helaas is politiek kiezen in schaarste en geld er geen ceteris paribus voor het oplossen van één probleem. Ik hoop in ieder geval dat we blijven bouwen, bouwen, bouwen.

[ Bericht 0% gewijzigd door KaheemSaid op 25-05-2024 21:00:04 ]
  Moderator zaterdag 25 mei 2024 @ 20:55:34 #43
236264 crew  capricia
pi_213682684
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 20:49 schreef nostra het volgende:

[..]
Visserij heeft al 21 jaar niet meer in de naam gezeten en komt nu dan weer terug voor Van der Plas. LNV stond ook niet voor Landbouw & Visserij, maar Landbouw, Natuur & Voedselveiligheid. In de tijden daarvoor was het dan weer wel, dan weer geen onderdeel van EZ.
Klopt. Kost miljoenen om de naam weer aan te passen.

Ik vind het sws vaag dat er een apart ministerie voor moet zijn.
De haven Rotterdam is minstens even belangrijk en daar hebben we ook geen apart ministerie voor. Of voor onze dienstensector.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_213682729
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 20:55 schreef capricia het volgende:

[..]

De haven Rotterdam is minstens even belangrijk en daar hebben we ook geen apart ministerie voor. Of voor onze dienstensector.
Milei wil zijn kettingzaag vast wel een weekje uitlenen aan ons.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
  Moderator zaterdag 25 mei 2024 @ 21:00:01 #45
236264 crew  capricia
pi_213682744
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 20:59 schreef nostra het volgende:

[..]
Milei wil zijn kettingzaag vast wel een weekje uitlenen aan ons.
Alles weg. _O-
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_213682755
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 20:55 schreef capricia het volgende:

[..]

Is gewoon politiek hobbyisme, de naam van dat ministerie verandert met enige regelmaat.
  Moderator zaterdag 25 mei 2024 @ 21:01:19 #47
236264 crew  capricia
pi_213682767
quote:
10s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 21:00 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Is gewoon politiek hobbyisme, de naam van dat ministerie verandert met enige regelmaat.
Geldverspilling. Imo.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_213682773
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 21:01 schreef capricia het volgende:

[..]
Geldverspilling. Imo.
Uiteraard.
  zaterdag 25 mei 2024 @ 21:01:59 #49
346939 Janneke141
pi_213682777
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 21:01 schreef capricia het volgende:

[..]
Geldverspilling. Imo.
Dat is het voordeel als je dit soort grappen op andermans kosten kan doen hè, dan merk je er niet zo veel van.
  Moderator zaterdag 25 mei 2024 @ 21:02:26 #50
236264 crew  capricia
pi_213682781
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 21:01 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Dat is het voordeel als je dit soort grappen op andermans kosten kan doen hè, dan merk je er niet zo veel van.
Rechtse hobbies. ;)
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_213682791
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 21:01 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
En op de rijksbegroting stelt het natuurlijk ook geen bal voor…
  zaterdag 25 mei 2024 @ 21:04:37 #52
346939 Janneke141
pi_213682806
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 21:02 schreef capricia het volgende:

[..]
Rechtse hobbies. ;)
Ja, uit welke hoek kwam het veranderen van de naam van het Ministerie van Justitie in Veiligheid & Justitie en 2 jaar later weer in Justitie & Veiligheid ook al weer?

quote:
10s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 21:03 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
En op de rijksbegroting stelt het natuurlijk ook geen bal voor…
Hoe is dit nu weer een argument?
pi_213682809
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 20:54 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Wat ik probeer uit te leggen is dat er voor al het wensdenken iets is wat realiteit heet.

Stel, het vrije verkeer van goederen en mensen uit het Schengen verdrag komt te vervallen, dan nog gaan we niet alle arbeidsmigranten weigeren want a. we hebben een personeelstekort en b: in ieder geval BBB en VVD gaan niet tegen de ondernemers zeggen “jullie krijgen geen arbeidsmigranten meer.

Stel we voeren het “zwaarste migratieplan ooit” in, dan verwacht het CBS dat dit invloed heeft op 10% van de asielmigranten. Natuurlijk kunnen we hopen op een opt out, maar daarmee vraag je aan de andere 26 landen “Jullie moeten allemaal even tekenen bij het kruisje, dan moeten jullie onze asielmigranten over jullie 26 landen verdelen, ohja en we willen derogatie, minder natura 2000 gebieden, pulsvissen en wat gunstigere nitraatrichtlijnen. Ook willen we netto minder betalen.” Ik ben een waardeloze onderhandelaar, maar dit krijg je zelfs bij mij niet voor elkaar. Gewoon boerenverstand noemen ze dat in het te vormen kabinet.

Betreffende Expats zou ik je graat willen verwijzen naar dd recent aangenomen “operatie Beethoven”, dit lukte gewoon met de huidige samenstelling van de kamer. En ik verwacht dat we een deel van de expats nog wel even nodig hebben, is het niet voor het verdienmodel van Nederland, dan is het wel voor de ICT projecten bij de belastingdienst.

Blijft over de student. Ons gidsland in buitenlanders buiten houden, Denemarken, had het Engels uit hun hoger onderwijs gesloopt, zij kwamen hier al vrij snel op terug. Na welgeteld twee jaar concludeerden de Denen dat het moeilijk werd schaars buitenlands talent aan te trekken.

Ik zeg dit allemaal niet omdat ik niet gelezen heb dat er geen woningnood is. Ik zeg dit omdat woningnood niet de enige factor is waar een Nederlandse regering mee te maken heeft. Maar helaas is politiek kiezen in schaarste en geld er geen ceteris paribus voor het oplossen van één probleem. Ik hoop in ieder geval dat we blijven bouwen, bouwen, bouwen.
Laten we het realistische houden hoeveel mensen uit afrika hebben we nodig en kunnen we gebruiken

ze spreken de taal niet en hebben een grote onderwijs achterstand

De mensen waar jij het over heb zijn oost Europeanen en die mogen vrij reizen en mogen gelijk van alle sociale voorzieningen gebruik maken en maken daar ook nog is misbruik van. Zijn zijn nu een wezenlijk probleem wat er nu ontstaat

Aan de andere kant hebben ze ook geholpen aan de grote economische groei wat we nu meemaken

maar het ene positieve veroorzaakt ook negatieve zaken

het gaat niet alleen om economie in een land

quote:
Zaterdag 16 maart 2019, 15:57
Opnieuw grootschalig misbruik met WW-uitkeringen door Polen

Duizenden Poolse arbeidsmigranten blijken op grote schaal misbruik te maken van een Europese regeling. Ze gaan met behoud van hun WW-uitkering terug naar Polen om daar werk te gaan zoeken. Maar in de praktijk vindt bijna niemand een baan. Dat blijkt uit onderzoek van Nieuwsuur. Oorzaak: de Poolse lonen liggen vaak honderden euro's lager dan de WW-uitkering die ze uit Nederland meekrijgen. Niet werken is veel lucratiever.

Het blijkt doodeenvoudig. Duizenden WW-uitkeringen gaan jaarlijks vanuit Nederland naar andere EU-landen, naar met name Polen. Volgens EU-regels mogen werklozen de WW drie maanden legaal meenemen naar een ander land, onder de voorwaarde dat ze daar werk zoeken. De zogenaamde 'export-WW'.
  zaterdag 25 mei 2024 @ 21:05:53 #54
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_213682825
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 14:48 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Ik heb deze vraag al tig keer beantwoord. Je ligt constant in de klinch met linkse denkers. Studenten op de UvA, GL'ers iedereen die woke is. Op een gegeven moment als geen enkele mainstream progressief je meer zint en je alleen maar conservatieve standpunten oreert ga ik je toch als conservatief labelen.
Moet ik dit bookmarken voor de volgende keren dat je dit weer vraagt?|

Snap ook niet zo goed waarom je keer op keer hetzelfde vraagt.
Mainstream progressivisme? Ik ben gewoon progressief: volledige en radicale gelijkwaarigheid van man en vrouw, bescherming van rechten voor homo- en anderseksuelen en etnische en overige minderheden (waaronder gehandicapten en psychisch lijdenden), rigoureuze scheiding van kerk en staat, de overheid als zorgdrager van publieke voorzieningen (onderwijs, zorg, openbaar vervoer, wonen) alsmede sociale voorzieningen (met een nadruk op werknemersrechten, ziekte- en werkloosheidsuitkeringen), mogelijkheid tot euthanasie en abortus en Nederland als staat functionerend met en in de EU.

Daarom mijn vraag: wat zijn precies mijn 'extreem-conservatieve' opvattingen? Dat ik weiger een individueel persoon 'hen' te noemen?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_213682844
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 20:53 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Nee, want als ze in jaar 1 6% van de vrijkomende huizen bezetten, maar slechts 10% van de huizen komt vrij, dan bezetten ze in totaal 6% van 10% van het totaal, of 0,6%. Maar dat totale aantal wordt natuurlijk steeds groter, totdat je bij 6% van het totaal komt. Daarna zou het aandeel statushouders gelijk moeten blijven, tenzij gemiddeld meer niet-statushouders hun huis verlaten dan wel-statushouders. En dat geloof ik best. Dus ik denk dat dat totale aantal best kan stijgen.
Ik geloof dus eerder andersom (ik denk dat asielzoekers eerder de sociale huurwoning verlaten, omdat een voor sociale huurwoningen relatief groot deel studeert), maar het zal dus in totaal inderdaad ongeveer 6% zijn idd. Nauwelijks relevant op het huidige tekort dus.
pi_213682857
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 21:04 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
[..]
Hoe is dit nu weer een argument?
Niet maar het doet dus niemand pijn om dit te doen. Ofwel een volgend kabinet kan weer iets met milieu of klimaat introduceren.
pi_213682878
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 20:53 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Edit: ik lees nu dat Oekraïeners daarvoor niet in aanmerking komen, maar ze hebben wel massaal woningen gekregen. Dus ik vermoed dat die woningen gewoon onttrokken zijn aan de socialehuurvoorraad om ze vervolgens voor Oekraïeners te reserveren
Ik ken geen enkele Oekraïner met een huis, die wonen allemaal in voormalige scholen e.d.
  zaterdag 25 mei 2024 @ 21:08:59 #58
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_213682898
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 21:06 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik geloof dus eerder andersom (ik denk dat asielzoekers eerder de sociale huurwoning verlaten, omdat een voor sociale huurwoningen relatief groot deel studeert), maar het zal dus in totaal inderdaad ongeveer 6% zijn idd. Nauwelijks relevant op het huidige tekort dus.
Cumulatief loopt het wel op hé. Als je gemiddeld 40 k instroom per jaar hebt dan is dat na 10 jaar 400k. Dat heeft een buitengewoon significante impact op de woningvoorraad.
Vladimir Putin
  zaterdag 25 mei 2024 @ 21:09:44 #59
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_213682920
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 21:08 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik ken geen enkele Oekraïner met een huis, die wonen allemaal in voormalige scholen e.d.
Klopt.
Wordt ook nog een dingetje als ze besluiten wel te willen blijven, geen idee of dat zou kunnen.
Vladimir Putin
pi_213682924
quote:

[..]
Ja, die zitten allemaal in tijdelijke verblijven.
pi_213682935
quote:
10s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 21:07 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Niet maar het doet dus niemand pijn om dit te doen. Ofwel een volgend kabinet kan weer iets met milieu of klimaat introduceren.
Mwah, dat zijn ministers "voor" ipv ministers "van"; die hebben geen eigen ministerie als zodanig. Die hebben wat ambtenaren op een echt ministerie die daar dan onder vallen.
pi_213683093
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 21:08 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Cumulatief loopt het wel op hé. Als je gemiddeld 40 k instroom per jaar hebt dan is dat na 10 jaar 400k. Dat heeft een buitengewoon significante impact op de woningvoorraad.
Het blijft zo dat als het elk jaar 6% van de instroom in de sociale woninghuur is, dan blijf je rond de 6% zitten. Zet in een enorm bad een kraan aan met water en voeg op één of andere manier een precieze straal toe van 6% ranja of een andere vloeistof, dan blijft die verhouding 94% water en 6% wat anders, hoe lang je de kraan aan laat.
Nu heb je hier natuurlijk ook uitstroom, maar er is geen enkel reden om aan te nemen dat de uitstroom van statushouders anders is dan die van anderen in de sociale huur. En dus blijf je rond die 6% zitten. Ik vind dat een zeer welvarend land als Nederland best 6% van de sociale woningvoorraad kan inzetten voor hen die vluchten voor oorlog en geweld.
pi_213683098
quote:

[..]
Ze zijn er wel. Maar het is een heel klein deel.
Vaak is er dan familie in Nederland waar ze bij ingetrokken zijn of ze hebben veel geld/doorlopende inkomsten en particulier wat gehuurd.
zie email 27 oktober
pi_213683156
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 21:08 schreef phpmystyle het volgende:
Het probleem zit hem in het hele palet aan beleidskeuzes én aan de beperkte uitstroom uit sociale huur. Na de eerste toets is er geen belemmering meer om te blijven zitten waar je zit, dus waarom zou je vertrekken als je redelijk of beter woont? Helemaal als op kosten van de verhuurder de verduurzaming plaatsvindt en je zelf je portemonnee niet hoeft te trekken. Daarnaast trekt het pro-cyclische beleid van de overheid ten tijde van de financiële crisis (onder VVD/PvdA) nog steeds een zware wissel, want dat tekort loop je, eenmaal opgedaan, niet snel meer in. Tot slot is het CPB notoir incapabel om het inwoneraantal te voorspellen: in 2010 zouden er in 2040 17,5 miljoen mensen hier wonen, in werkelijkheid was dat in 2023 zo. Dat is een beetje dom, zou Máxima zeggen, helemaal als je ook nog eens niet tussentijds bijstuurt, maar alleen retrospectief rapporteert.
pi_213683236
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 21:22 schreef nostra het volgende:

[..]
Het probleem zit hem in het hele palet aan beleidskeuzes én aan de beperkte uitstroom uit sociale huur. Na de eerste toets is er geen belemmering meer om te blijven zitten waar je zit, dus waarom zou je vertrekken als je redelijk of beter woont? Helemaal als op kosten van de verhuurder de verduurzaming plaatsvindt en je zelf je portemonnee niet hoeft te trekken. Daarnaast trekt het pro-cyclische beleid van de overheid ten tijde van de financiële crisis (onder VVD/PvdA) nog steeds een zware wissel, want dat tekort loop je, eenmaal opgedaan, niet snel meer in. Tot slot is het CPB notoir incapabel om het inwoneraantal te voorspellen: in 2010 zouden er in 2040 17,5 miljoen mensen hier wonen, in werkelijkheid was dat in 2023 zo. Dat is een beetje dom, zou Máxima zeggen, helemaal als je ook nog eens niet tussentijds bijstuurt, maar alleen retrospectief rapporteert.
Inderdaad, verkeerde voorspellingen (niet alleen op gebied van aantal inwoners, ook wat betreft aantal mensen per huis en aantal langer alleen wonenden of gescheiden mensen) en het feit dat er tijdens de financiële crisis 5 jaar lang niks is gebouwd ipv 75k woningen per jaar, dat zijn de echte oorzaken. Niet een asielinstroom, oid.

En scheefhuur zou allang veel meer urgentie moeten hebben.
pi_213683337
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 21:04 schreef klaasweetalles het volgende:

[..]
Laten we het realistische houden hoeveel mensen uit afrika hebben we nodig en kunnen we gebruiken

ze spreken de taal niet en hebben een grote onderwijs achterstand

De mensen waar jij het over heb zijn oost Europeanen en die mogen vrij reizen en mogen gelijk van alle sociale voorzieningen gebruik maken en maken daar ook nog is misbruik van. Zijn zijn nu een wezenlijk probleem wat er nu ontstaat

Aan de andere kant hebben ze ook geholpen aan de grote economische groei wat we nu meemaken

maar het ene positieve veroorzaakt ook negatieve zaken

het gaat niet alleen om economie in een land
[..]

In paragraaf 2 heb ik het over Europeanen, in paragraaf 3 over migranten, in paragraaf 4 over Expats en paragraaf 5 behandeld de buitenlandse studenten. Volgens mij zijn dit grof de vier categorieën migranten die we hebben (remigrerende Nederlanders niet meegerekend.

Betreffende de asielmigranten, daar ga ik nu geen waardeoordeel over vellen want dat wordt in potentie wel een heel harde discussie. Het gaat mij erom wat volgens het CPB het hardste immigratiepakket ooit gaat betekenen, een verwachte 10% afname mochten de voorstellen rechtsgeldig zijn.

Daarnaast zeg je over de Oost Europeanen ”Zijn zijn nu een wezenlijk probleem wat er nu ontstaat”. Ik snap niet helemaal wat je hiermee bedoelt, maar als we post #37 aanhouden zijn zij een probleem. Want het grootste deel van die netto instroom van 100.000 per jaar zijn Oost Europeanen.

Ik ben het hier overigens mee eens. Jij stelt dat ze meehelpen aan de economische groei van Nederland, ik denk dat dit geld voor de bedrijven voor wie ze werken. Maatschappelijk brengen deze arbeidsmigranten nochal wat kosten met zich mee, zeker als je hun deel van het veroorzaken van de wooncrisis meeneemt. Daarnaast denk ik dat goedkope arbeid innovatie hindert en dat de influx van goedkope arbeid één van de oorzaken is dat ons arbeidsproductiviteit stagneert. Stuk voor stuk punten die ik heel wat erger vind dan gevallen van fraude, iets wat in Nederland sowieso al illegaal is.

Om deze redenen zou ik dan ook graag een debat over arbeid hebben, een debat over welke bedrijfstakken we hier wenselijk vinden en welke bedrijfstakken hun tijd hier wel gehad hebben. We hebben in Nederland te maken met een opeenschakeling van schaarste: schaarste aan ruimte, aan milieuruimte, aan talent en aan elektra door netcongestie, dus we zullen gewoon moeten constateren dat niet alles hier kan.

Helaas zie ik dit debat niet gebeuren met BBB en VVD in de regering. Sterker nog, ik ben bang dat niemand zich aan zulke standpunten durft te branden. Dus we gaan lekker navelstaren zoals we al 30 jaar met de boeren doen.

Ik weet dat je dit niet wil lezen, maar ik denk dat mijn houding een realistischere schets van de toekomst biedt dan jou wensdenken.
pi_213683409
quote:

[..]
In mijn wijk wonen best wel wat Oekrainers in vrije sector huur.

Elke keer als ik iets over vrije huur schrijf krijg ik de nijging om een stekende opmerking richting @Hanca te maken.
pi_213683520
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 21:26 schreef Hanca het volgende:

[..]
INiet een asielinstroom, oid.

Hoe kom je erbij ?

de bevolking is in 15 maanden gegroeid met 156.214 mensen in de periode van jan 23 naar mei 2024

dat vind jij normaal

waar wonen al die mensen dan??????
pi_213683571
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 21:44 schreef klaasweetalles het volgende:

[..]
Hoe kom je erbij ?
Ik leg in dezelfde post uit hoe ik daarbij kom, @nostra doet dat ook in de post die ik quote.
  zaterdag 25 mei 2024 @ 21:48:21 #70
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_213683586
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 21:18 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het blijft zo dat als het elk jaar 6% van de instroom in de sociale woninghuur is, dan blijf je rond de 6% zitten. Zet in een enorm bad een kraan aan met water en voeg op één of andere manier een precieze straal toe van 6% ranja of een andere vloeistof, dan blijft die verhouding 94% water en 6% wat anders, hoe lang je de kraan aan laat.
Nu heb je hier natuurlijk ook uitstroom, maar er is geen enkel reden om aan te nemen dat de uitstroom van statushouders anders is dan die van anderen in de sociale huur. En dus blijf je rond die 6% zitten. Ik vind dat een zeer welvarend land als Nederland best 6% van de sociale woningvoorraad kan inzetten voor hen die vluchten voor oorlog en geweld.
Die 6% blijft 6% als er elkaar jaar ook ongeveer 6% aan asielzoekers uitstroom uit de socialenwoningbouw omdat ze bijvoorbeeld particulier gaan huren of gaan kopen. Ik geloof niet dat dat het geval is.

Als slechts 6% van de totale sociale woningbouw bezet zou zijn door asielzoekers, dan zou ik dat te billijken vinden.
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 21:26 schreef Hanca het volgende:

[..]

En scheefhuur zou allang veel meer urgentie moeten hebben.
Technische oplossing: ook scheefhuurders moeten wonen, die komen gaan dan zoeken in de krappe huur- of koopmarkt.
Vladimir Putin
pi_213683617
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 21:47 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik leg in dezelfde post uit hoe ik daarbij kom, @:nostra doet dat ook in de post die ik quote.
En met mij post wil ik zeggen dat de post van jou en die van @nostra complete onzin is als we in 15 maanden een geregistreerde bevolkingsgroei hebben van bijna 160000 man

stel dat we die lijn doortrekken naar 30 maanden dan zou het heel hard gaan.....met 320000 extra mensen

hier kunnen we toch niet mee doorgaan?
pi_213683632
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 21:48 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Technische oplossing: ook scheefhuurders moeten wonen, die komen gaan dan zoeken in de krappe huur- of koopmarkt.
Klopt. Maar die horen niet in de sociale huur, ook al niet toen er nog helemaal geen krappe koopmarkt was nog niet zo lang geleden. Dat had allang geregeld moeten zijn, eigenlijk al bij de invoering van de sociale huur.
pi_213683647
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 21:50 schreef klaasweetalles het volgende:

[..]
En met mij post wil ik zeggen dat de post van jou en die van @:nostra complete onzin is als we in 15 maanden een geregistreerde bevolkingsgroei hebben van bijna 160000 man

stel dat we die lijn doortrekken naar 30 maanden dan zou het heel hard gaan.....met 320000 extra mensen

hier kunnen we toch niet mee doorgaan?
Je beseft je dat dit bijna volledig om Oekraïners gaat, die in scholen e.d. zitten en die graag na het conflict weer naar huis gaan? Dat is inderdaad een tijdelijke extra groep die we opvangen en dat is niet meer dan terecht.
  zaterdag 25 mei 2024 @ 21:52:00 #74
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_213683650
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 21:51 schreef Hanca het volgende:

[..]
Klopt. Maar die horen niet in de sociale huur, ook al niet toen er nog helemaal geen krappe koopmarkt was nog niet zo lang geleden. Dat had allang geregeld moeten zijn, eigenlijk al bij de invoering van de sociale huur.
Kan. Maar hoe ethisch is het om iemand met 45k inkomen naar de koop of huurmarkt te schoppen ? :P
Vladimir Putin
pi_213683690
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 21:52 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Kan. Maar hoe ethisch is het om iemand met 45k inkomen naar de koop of huurmarkt te schoppen ? :P
Een paar jaar terug? Perfect ethisch. Ik heb in de afgelopen 14 jaar 2 keer een huis gekocht met een veel lager inkomen, laatste 4 jaar geleden.
  zaterdag 25 mei 2024 @ 21:54:57 #76
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_213683715
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 21:54 schreef Hanca het volgende:

[..]
Een paar jaar terug? Perfect ethisch. Ik heb in de afgelopen 14 jaar 2 huizen gekocht met een veel lager inkomen.
Voor 2020 was het inderdaad niet zo'n probleem. Met 50k inkomen zonder geld ben je nergens meer.
Vladimir Putin
pi_213683742
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 21:51 schreef Hanca het volgende:

[..]
Je beseft je dat dit bijna volledig om Oekraïners gaat, die in scholen e.d. zitten en die graag na het conflict weer naar huis gaan?
het gaat helemaal niet om alleen Oekraïners

en die gaan echt niet meer terug naar het verwoeste Oekraïne, die oorlog duurt nog 10 jaar als het tegenzit
  Moderator zaterdag 25 mei 2024 @ 22:02:19 #78
236264 crew  capricia
pi_213683815
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 21:56 schreef klaasweetalles het volgende:

[..]
het gaat helemaal niet om alleen Oekraïners

en die gaan echt niet meer terug naar het verwoeste Oekraïne, die oorlog duurt nog 10 jaar als het tegenzit
Des te meer reden om die russen er heel hard uit te trappen, uit Oekraïne, ja.
Maar helaas zijn vluchtelingen ook een wapen van Rusland. Idem qua Syrische vluchtelingen.

Het is geopolitiek. En ik maak me over dat eigenlijk wel echt zorgen.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_213683888
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 21:32 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
In paragraaf 2 heb ik het over Europeanen, in paragraaf 3 over migranten, in paragraaf 4 over Expats en paragraaf 5 behandeld de buitenlandse studenten. Volgens mij zijn dit grof de vier categorieën migranten die we hebben (remigrerende Nederlanders niet meegerekend.

Betreffende de asielmigranten, daar ga ik nu geen waardeoordeel over vellen want dat wordt in potentie wel een heel harde discussie. Het gaat mij erom wat volgens het CPB het hardste immigratiepakket ooit gaat betekenen, een verwachte 10% afname mochten de voorstellen rechtsgeldig zijn.

Daarnaast zeg je over de Oost Europeanen ”Zijn zijn nu een wezenlijk probleem wat er nu ontstaat”. Ik snap niet helemaal wat je hiermee bedoelt, maar als we post #37 aanhouden zijn zij een probleem. Want het grootste deel van die netto instroom van 100.000 per jaar zijn Oost Europeanen.

Ik ben het hier overigens mee eens. Jij stelt dat ze meehelpen aan de economische groei van Nederland, ik denk dat dit geld voor de bedrijven voor wie ze werken. Maatschappelijk brengen deze arbeidsmigranten nochal wat kosten met zich mee, zeker als je hun deel van het veroorzaken van de wooncrisis meeneemt. Daarnaast denk ik dat goedkope arbeid innovatie hindert en dat de influx van goedkope arbeid één van de oorzaken is dat ons arbeidsproductiviteit stagneert. Stuk voor stuk punten die ik heel wat erger vind dan gevallen van fraude, iets wat in Nederland sowieso al illegaal is.

Om deze redenen zou ik dan ook graag een debat over arbeid hebben, een debat over welke bedrijfstakken we hier wenselijk vinden en welke bedrijfstakken hun tijd hier wel gehad hebben. We hebben in Nederland te maken met een opeenschakeling van schaarste: schaarste aan ruimte, aan milieuruimte, aan talent en aan elektra door netcongestie, dus we zullen gewoon moeten constateren dat niet alles hier kan.

Helaas zie ik dit debat niet gebeuren met BBB en VVD in de regering. Sterker nog, ik ben bang dat niemand zich aan zulke standpunten durft te branden. Dus we gaan lekker navelstaren zoals we al 30 jaar met de boeren doen.

Ik weet dat je dit niet wil lezen, maar ik denk dat mijn houding een realistischere schets van de toekomst biedt dan jou wensdenken.
Heeft niets met wensdenken te maken maar wat er zich in Nederland op dit moment gebeurd

De PVV heeft gewoon handig ingespeeld op het woningprobleem en daarmee bereikte ze voornamelijk heel veel jongeren mee die massaal op Wilders hebben gestemd

De rest van de politieke partijen moeten zich goed gaan afvragen hoe ze de PVV en Wilders kunnen gaan bestrijden in hun verkiezingsprogrammaas

Gevolg zal zijn dat de meeste politieke partijen steeds meer extreem rechtse standpunten zullen gaan innemen om zeteltjes te gaan pikken

in verleden was dat al zo met het migratieprobleem

nu zullen ze dat gaan doen met het thema woningnood

zo ik ga even wat anders doen w/ :W
  zaterdag 25 mei 2024 @ 22:08:09 #80
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_213683890
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 22:02 schreef capricia het volgende:

[..]
Des te meer reden om die russen er heel hard uit te trappen, uit Oekraïne, ja.
Maar helaas zijn vluchtelingen ook een wapen van Rusland. Idem qua Syrische vluchtelingen.

Het is geopolitiek. En ik maak me over dat eigenlijk wel echt zorgen.
De Russen eruit trappen gaat niet gebeuren natuurlijk, dat is wensdenken. Beste scenario wat nog over is om het huidige Oekraiense grondgebied te bestendigen en te verdedigen.

Ik vraag me wel af of die Oekraiene vluchtelingen uit verwoeste gebieden komen, of gewoon preventief gevlucht zijn uit grondgebied dat niet is veroverd.

Wmb wordt erover nagedacht of we die Oekraieners terugsturen, of als we ze hier houden. In dat laatste geval moeten bepaalde verwachtingen naar de NL bevolking alvast gemanaged worden. Een huis wordt dan ongeveer synoniem voor "droom".
Vladimir Putin
  Moderator zaterdag 25 mei 2024 @ 22:11:49 #81
236264 crew  capricia
pi_213683934
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 22:08 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
De Russen eruit trappen gaat niet gebeuren natuurlijk, dat is wensdenken. Beste scenario wat nog over is om het huidige Oekraiense grondgebied te bestendigen en te verdedigen.

Ik vraag me wel af of die Oekraiene vluchtelingen uit verwoeste gebieden komen, of gewoon preventief gevlucht zijn uit grondgebied dat niet is veroverd.

Wmb wordt erover nagedacht of we die Oekraieners terugsturen, of als we ze hier houden. In dat laatste geval moeten bepaalde verwachtingen naar de NL bevolking alvast gemanaged worden. Een huis wordt dan ongeveer synoniem voor "droom".
Opvang in de regio, toch?
Ik heb 1000 keer met deze oorlog op ons continent dan met oorlogen op andere continenten.

Ik vind het ook bizar hoe Gaza het hele nieuws overneemt.
Voor mij is de Russische agressie echt zo veel belangrijker voor onze veiligheid.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zaterdag 25 mei 2024 @ 22:15:43 #82
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_213683975
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 22:11 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik heb 1000 keer met deze oorlog op ons continent dan met oorlogen op andere continenten.

Voor mij is de Russische agressie echt zo veel belangrijker voor onze veiligheid.
Eens met opvang in de regio, dus dat doen we ook. Het wordt wel een andere discussie als de oorlog is beëindigd (en er zijn verschillende scenario mogelijk) of zij dan ook hier mogen/kunnen blijven. Hoe gaan we om met vluchtelingen die hier zijn maar waar het huis wel/niet op veroverd grondgebied staan?

En los van alle discussie, het maakt ook uit of we over 41, 93, 174, of 290 k praten. Gaat het om kleine aantallen dan kun je ruimer denken, dan als het gaat om veel honderdduizenden. En dan ga ik nu uit van een situatie dat de Russen weinig vorderingen meer maken.
Vladimir Putin
pi_213684014
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 22:08 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Ooit zal er daar echt wel een wapenstilstand komen. Of Oekraïne dan iets kleiner is dan het was of niet doet er dan niet eens zoveel toe, dan kunnen de Oekraïners terug naar hun land en voor zover ik ze spreek (ik geef toe, dat zijn er maar een paar) willen ze niets liever. Pas als we toestaan dat de Russen heel Oekraïne veroveren, zullen de vluchtelingen nooit terug gaan.

En een huis wordt dan geen 'droom', het wordt dan nog meer dan nu noodzaak om alles uit de kast te trekken om zo snel mogelijk huizen uit de grond te stampen. Flats, prefab huizen, containerwoningen, echt alles moet dan gedaan worden. Maar voorlopig lijkt de verwachting zeer gerechtvaardigd dat de Oekraïners weer terug gaan. Dat willen ze namelijk zelf.
  zaterdag 25 mei 2024 @ 22:22:16 #84
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_213684095
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 22:17 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ooit zal er daar echt wel een wapenstilstand komen. Of Oekraïne dan iets kleiner is dan het was of niet doet er dan niet eens zoveel toe, dan kunnen de Oekraïners terug naar hun land en voor zover ik ze spreek (ik geef toe, dat zijn er maar een paar) willen ze niets liever. Pas als we toestaan dat de Russen heel Oekraïne veroveren, zullen de vluchtelingen nooit terug gaan.

En een huis wordt dan geen 'droom', het wordt dan nog meer dan nu noodzaak om alles uit de kast te trekken om zo snel mogelijk huizen uit de grond te stampen. Flats, prefab huizen, containerwoningen, echt alles moet dan gedaan worden. Maar voorlopig lijkt de verwachting zeer gerechtvaardigd dat de Oekraïners weer terug gaan. Dat willen ze namelijk zelf.
Ik las laatst artikel -weet niet meer waar- dat Oekraieners helemaal niet meer zo graag terug willen, mannen komen hier relatief snel aan werk omdat hun vaardigheden hier prima van pas komen. Oekraiene ligt in duigen, en leuk als er een "wapenstilstand" komt, maar als het wederom een halfbakken (Minsk) akkoord wordt zonder duidelijke Westerse toezeggingen (Navo lidmaatschap en/of navo troepen in Oekraiene) dan gok ik dat weinig Oekraieners hun koffertje gaan pakken.

Ga er maar vanuit dat dit een hele lastige discussie gaat worden.
Vladimir Putin
  zaterdag 25 mei 2024 @ 22:26:54 #85
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_213684163
Ik lees trouwens dat het er slechts hier om 74k gaat, dacht dat het veel meer waren. Of de cijfers deugen niet, houd ik ook rekening mee.
Vladimir Putin
  zaterdag 25 mei 2024 @ 23:28:07 #86
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_213684977
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 22:11 schreef capricia het volgende:

[..]

Tsja, bij Israel leveren we wel direct luchtsteun en bij Oekraïne niet. Dus de politieke top ziet dit toch anders - of, en dat speelt zeker ook mee lijkt me, durft minder tegen Rusland dan tegen Hamas/Iran.
pi_213685047
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 22:22 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Ik las laatst artikel -weet niet meer waar- dat Oekraieners helemaal niet meer zo graag terug willen, mannen komen hier relatief snel aan werk omdat hun vaardigheden hier prima van pas komen. Oekraiene ligt in duigen, en leuk als er een "wapenstilstand" komt, maar als het wederom een halfbakken (Minsk) akkoord wordt zonder duidelijke Westerse toezeggingen (Navo lidmaatschap en/of navo troepen in Oekraiene) dan gok ik dat weinig Oekraieners hun koffertje gaan pakken.

Ga er maar vanuit dat dit een hele lastige discussie gaat worden.
De Oekrainers die in het gebouw wonen wat voor corona nog mijn kantoor was willen graag weer terug. Ze willen niets liever dan Putin een trap na geven en hun land weer opbouwen. Dit is natuurlijk anekdotisch, maar wat ik van ze hoor is dit een vrij populaire opvatting in de gemeenschap.

Ik zou het persoonlijk jammer vinden want het zijn harde werkers die, zoals jij ook zegt, zich makkelijk kunnen integreren. De kinderen spreken (en lezen) al beter Nederlands dan sommige volwassenen die ik ken.
pi_213685284
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 22:26 schreef phpmystyle het volgende:
Ik lees trouwens dat het er slechts hier om 74k gaat, dacht dat het veel meer waren. Of de cijfers deugen niet, houd ik ook rekening mee.
Je kan de cijfers gewoon opzoeken hoeveel er in Nederland zijn geregistreerd. Dan zie je dat het er iets meer dan 100.000 zijn. Ook niet heel gek omdat de meeste zijn opgevangen in Polen en Duitsland.
pi_213686037
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 20:49 schreef klaasweetalles het volgende:

ja dan gaat het mis
Er is altijd woningnood geweest in mijn leven, zover ik het meemaakte en wat ik hoorde over verder terug in de tijd (zie quote)
Dat is struktureel... en wordt niet primair veroorzaakt door nieuwkomers van de laatste jaren.

quote:
d'Ailly: Woningnood Staatsvijand nr. 1
De Amsterdamse burgemeester, d'Ailly, heeft hedenmiddag in de Amsterdamse Raad een Nieuwjaarsrede gehouden. Hierin noemde hij de woningnood „Staatsvijand nummer 1" en hij achtte het in het belang van de geestelijke en lichamelijke gezondheid van ons volk nodig, dat in de woningnood, die in Amsterdam groter is dan ergens anders, wordt voorzien
De Waarheid 9 jan 1952

[ Bericht 20% gewijzigd door Bluesdude op 26-05-2024 01:54:41 ]
pi_213686234
Luister:
https://www.nporadio1.nl/(...)4-05-24-nieuws-en-co
Mona Keijzer 1.13.57:
... veel asielmigranten komen uit landen met een islamitisch geloof, we weten dat daar jodenhaat bijna onderdeel is van de cultuur
van de Kamp 1.15.40
Over de rug van zes miljoen vermoorde Joden wordt hier gebruik gemaakt om de agenda van dit soort coalities die er nu zijn dus met name wat mevrouw Keijzer nu zegt, in te vullen
pi_213686974
quote:
0s.gif Op zondag 26 mei 2024 01:46 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Er is altijd woningnood geweest in mijn leven, zover ik het meemaakte en wat ik hoorde over verder terug in de tijd (zie quote)
Dat is struktureel... en wordt niet primair veroorzaakt door nieuwkomers van de laatste jaren.
[..]
De Waarheid 9 jan 1952
Ga je helemaal los over radicaal- en extreemrechts, kom je met een communistische krant als bron. Maar goed, het is een redelijk feitelijke weergave dus soit.
pi_213686984
quote:
0s.gif Op zondag 26 mei 2024 02:19 schreef Bluesdude het volgende:
Luister:
https://www.nporadio1.nl/(...)4-05-24-nieuws-en-co
Mona Keijzer 1.13.57:
... veel asielmigranten komen uit landen met een islamitisch geloof, we weten dat daar jodenhaat bijna onderdeel is van de cultuur
van de Kamp 1.15.40
Over de rug van zes miljoen vermoorde Joden wordt hier gebruik gemaakt om de agenda van dit soort coalities die er nu zijn dus met name wat mevrouw Keijzer nu zegt, in te vullen
Wat? Krijgen we nu nota bene Henk Kamp in de rol van het morele geweten van de VVD?

edit: O, Van de Kamp. Ik schrok al...
"Wenn ein Nazi am Tisch sitzt, und daneben 10 andere, die dasitzen und mit ihm diskutieren, dann hast du einen Tisch mit 11 Nazis."
pi_213687020
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 22:08 schreef klaasweetalles het volgende:

[..]
Heeft niets met wensdenken te maken maar wat er zich in Nederland op dit moment gebeurd

De PVV heeft gewoon handig ingespeeld op het woningprobleem en daarmee bereikte ze voornamelijk heel veel jongeren mee die massaal op Wilders hebben gestemd

De rest van de politieke partijen moeten zich goed gaan afvragen hoe ze de PVV en Wilders kunnen gaan bestrijden in hun verkiezingsprogrammaas

Gevolg zal zijn dat de meeste politieke partijen steeds meer extreem rechtse standpunten zullen gaan innemen om zeteltjes te gaan pikken

in verleden was dat al zo met het migratieprobleem

nu zullen ze dat gaan doen met het thema woningnood

zo ik ga even wat anders doen w/ :W
Ik wil je hierin wel volgen, maar het gaat mij erom wat ze concreet gaan doen? Heb je hier naar gekeken?

De Tories in de UK hebben de Brexit voor elkaar gekregen op hetzelfde take back control sentiment. Migratie is alleen nooit zo hoog geweest als na de Brexit. Ik zeg niet dat dat hier gaat gebeuren, want migratie is afhankelijk van weer, conjunctuur en conflict. Maar ik zie in het hoofdlijnenakkoord jou premisse niet waargemaakt.
pi_213687294
quote:
0s.gif Op zondag 26 mei 2024 08:08 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Ik wil je hierin wel volgen, maar het gaat mij erom wat ze concreet gaan doen? Heb je hier naar gekeken?

De Tories in de UK hebben de Brexit voor elkaar gekregen op hetzelfde take back control sentiment. Migratie is alleen nooit zo hoog geweest als na de Brexit. Ik zeg niet dat dat hier gaat gebeuren, want migratie is afhankelijk van weer, conjunctuur en conflict. Maar ik zie in het hoofdlijnenakkoord jou premisse niet waargemaakt.
En het thema woningnood waar hij het over heeft, daarin kopiëren ze feitelijk gewoon alle plannen van De Jonge. Die kan wat dat betreft net zo goed blijven zitten, zijn agenda wordt uitgevoerd.
pi_213687342
quote:
0s.gif Op zondag 26 mei 2024 08:52 schreef Hanca het volgende:

[..]
En het thema woningnood waar hij het over heeft, daarin kopiëren ze feitelijk gewoon alle plannen van De Jonge. Die kan wat dat betreft net zo goed blijven zitten, zijn agenda wordt uitgevoerd.
In de verkiezingscampagne was Omtzigt hier ook best wel fan van. Het verhaal over grond wat de formerende partijen hadden is Hugo daar ook al mee bezig?

Wil je Rob Jetten dan ook in dit kabinet, zijn beleid wordt ook gecontinueerd.

Nu we het toch over dd poppetjes hebben, kan Wiebren van Haga geen premier worden, als 151 ste kamerlid heeft hij tijd en binding met de politiek.
  zondag 26 mei 2024 @ 09:03:41 #96
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_213687363
quote:
0s.gif Op zondag 26 mei 2024 08:08 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]

Jein
Veel mensen, vooral EU burgers zijn vertrokken, mensen die gewoon volkomen legaal in de UK waren, van vrachtwagenrijders tot Artsen. Ook zijn veel mensen uit de City's financiele sector vertrokken naar Amsterdam, Parijs, Frankfurt om daar de dienstverlening aan te bieden van Banken en verzekeraars.
Aan de andere kant komen nu veel meer niet opgeleide illegale migranten naar de UK, omdat landen als Frankrijk geen enkele reden heeft ze nog tegen te houden. Daar zijn in de EU afspraken over, maar ja, daar wilde de UK vanaf, dus zijn ze daar nu van af. Omdat de UK geen systeem heeft van een burgerlijke stand zoals in alle ander EU landen (met dank aan Napoleon) verdwijnen deze mensen gewoon in de steden van de UK.

Geweldig idee toch, dat Brexit.
pi_213687401
quote:
0s.gif Op zondag 26 mei 2024 09:03 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Jein
Veel mensen, vooral EU burgers zijn vertrokken, mensen die gewoon volkomen legaal in de UK waren, van vrachtwagenrijders tot Artsen. Ook zijn veel mensen uit de City's financiele sector vertrokken naar Amsterdam, Parijs, Frankfurt om daar de dienstverlening aan te bieden van Banken en verzekeraars.
Aan de andere kant komen nu veel meer niet opgeleide illegale migranten naar de UK, omdat landen als Frankrijk geen enkele reden heeft ze nog tegen te houden. Daar zijn in de EU afspraken over, maar ja, daar wilde de UK vanaf, dus zijn ze daar nu van af. Omdat de UK geen systeem heeft van een burgerlijke stand zoals in alle ander EU landen (met dank aan Napoleon) verdwijnen deze mensen gewoon in de steden van de UK.

Geweldig idee toch, dat Brexit.
Dankjewel Jan, zie nu inderdaad dat er minder mensen in Groot Britannië zijn dan voor de Brexit! Volgens mij is het enige voordeel van de Brexit dat andere Europese landen een tijdje van het “alleen verder” gezeik af zijn.
pi_213687503
quote:
0s.gif Op zondag 26 mei 2024 09:11 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Dankjewel Jan, zie nu inderdaad dat er minder mensen in Groot Britannië zijn dan voor de Brexit! Volgens mij is het enige voordeel van de Brexit dat andere Europese landen een tijdje van het “alleen verder” gezeik af zijn.
Een kennis van me uit het VK gaf aan dat men na de Brexit vooral bezig is geweest om de scheuren weer 1 voor 1 proberen te herstellen, maar dan met een andere naam.

Het doel is om alles gewoon te boetseren naar EU normen, maar dan mag het geen EU heten.

Beetje als toen de Romeinen vertrokken en men eerst ook maar wat ging lopen aankloten.
pi_213687553
quote:
10s.gif Op zondag 26 mei 2024 09:24 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Een kennis van me uit het VK gaf aan dat men na de Brexit vooral bezig is geweest om de scheuren weer 1 voor 1 proberen te herstellen, maar dan met een andere naam.

Het doel is om alles gewoon te boetseren naar EU normen, maar dan mag het geen EU heten.

Beetje als toen de Romeinen vertrokken en men eerst ook maar wat ging lopen aankloten.
Dat je gezellig mag meedoen met de EU, maar je inspraak kwijt bent? Beetje het Noorwegen idee van netto betaler zijn, mee mogen doen met veel dingen, maar ondertussen niet mee beslissen?
pi_213687626
quote:
1s.gif Op zondag 26 mei 2024 09:27 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Dat je gezellig mag meedoen met de EU, maar je inspraak kwijt bent? Beetje het Noorwegen idee van netto betaler zijn, mee mogen doen met veel dingen, maar ondertussen niet mee beslissen?
Dat is het wel zo’n beetje ja. Wel de lasten, minder lusten.
  zondag 26 mei 2024 @ 09:32:14 #101
491000 KareldeStoute
1433 - 1477
pi_213687645
quote:
1s.gif Op zondag 26 mei 2024 09:27 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Dat zou voor de Britten op zich ook een prima model zijn. Maar met het huidige sentiment voorlopig nog niet te verkopen.
  zondag 26 mei 2024 @ 09:32:55 #102
13309 nostra
ask why
pi_213687650
quote:
1s.gif Op zondag 26 mei 2024 08:59 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
In de verkiezingscampagne was Omtzigt hier ook best wel fan van. Het verhaal over grond wat de formerende partijen hadden is Hugo daar ook al mee bezig?

Wil je Rob Jetten dan ook in dit kabinet, zijn beleid wordt ook gecontinueerd.

Nu we het toch over dd poppetjes hebben, kan Wiebren van Haga geen premier worden, als 151 ste kamerlid heeft hij tijd en binding met de politiek.
Je hoeft hem in ieder geval niet te bellen met de vraag, dat antwoord staat al vast. Wel een garantie op genot, maar verbinder is wel de laatste eigenschap die ik hem zou toedichten. Dan liever Eerdmans. Maar die wilde niet. Zei hij, voor wat dat waard is.
pi_213687703
quote:
10s.gif Op zondag 26 mei 2024 09:32 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Dat zou voor de Britten op zich ook een prima model zijn. Maar met het huidige sentiment voorlopig nog niet te verkopen.
Niet zo prima

Het verschil is dat Noorwegen bulkt van de poen met hun natuurlijke bronnen en het VK zonder kolonisatie niet veel voorstelt.

Na Brexit is het armoedecijfer behoorlijk gestegen en zie je verval ook in dat men onderhoud op infra niet meer zo doet als voorheen.
pi_213687709
Een buitengewoon groot voordeel van de EU is dat landen niet overgeleverd zijn aan de grillen van het nationale electoraat. De Europese bevolking moet in meerderheid tegelijkertijd gek worden voordat er heel rare dingen kunnen gebeuren. Voorbeeldje: zonder EU had het komende kabinet het stikstofbeleid volledig losgelaten.

De nationale democratie had om allerlei redenen altijd een zekere traagheid waardoor echt ondoordacht beleid kansloos was. Die traagheid is weg en binnen een jaar of zes waren FvD, BBB, PvdA, VVD en PVV om beurten de grootste. Hadden we er nog een verkiezing tussendoor gehad, dan had NSC ook in dat rijtje kunnen staan.

De massa van de EU en de wet- en regelgeving ervan lijken vaak bureaucratisch en log, maar de voordelen ervan, al was het maar op het gebied van populismebestrijding, zijn onmiskenbaar.
"Wenn ein Nazi am Tisch sitzt, und daneben 10 andere, die dasitzen und mit ihm diskutieren, dann hast du einen Tisch mit 11 Nazis."
pi_213687731
quote:
10s.gif Op zondag 26 mei 2024 09:32 schreef nostra het volgende:

[..]
Je hoeft hem in ieder geval niet te bellen met de vraag, dat antwoord staat al vast. Wel een garantie op genot, maar verbinder is wel de laatste eigenschap die ik hem zou toedichten.
Als zuur links zie ik echt het probleem niet.
quote:
Dan liever Eerdmans. Maar die wilde niet. Zei hij, voor wat dat waard is.
Het zou toch een uitgelezen kans voor Eerdmans zijn?
pi_213687761
Ik vind dat die slogan “Nederland op 1” van de PVV voor Europa ook het denkniveau van de partij in een notendop is.

Als alle “PVV’s” van ieder land hun land op 1 zetten Europees gezien, moet je nog allemaal water bij de wijn doen.

Althans ik neem niet aan dat de meest rechtsdraaiende partijen van België en Duitsland ook Nederland op 1 gaan zetten.
  zondag 26 mei 2024 @ 09:44:27 #107
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_213687784
quote:
0s.gif Op zondag 26 mei 2024 09:37 schreef Blastbeat het volgende:
Een buitengewoon groot voordeel van de EU is dat landen niet overgeleverd zijn aan de grillen van het nationale electoraat. De Europese bevolking moet in meerderheid tegelijkertijd gek worden voordat er heel rare dingen kunnen gebeuren. Voorbeeldje: zonder EU had het komende kabinet het stikstofbeleid volledig losgelaten.

De nationale democratie had om allerlei redenen altijd een zekere traagheid waardoor echt ondoordacht beleid kansloos was. Die traagheid is weg en binnen een jaar of zes waren FvD, BBB, PvdA, VVD en PVV om beurten de grootste. Hadden we er nog een verkiezing tussendoor gehad, dan had NSC ook in dat rijtje kunnen staan.

De massa van de EU en de wet- en regelgeving ervan lijken vaak bureaucratisch en log, maar de voordelen ervan, al was het maar op het gebied van populismebestrijding, zijn onmiskenbaar.
In weze zeg je hier dat minder democratie goed is. Dat ben ik niet met je eens.
pi_213687828
quote:
10s.gif Op zondag 26 mei 2024 09:32 schreef nostra het volgende:

[..]
Je hoeft hem in ieder geval niet te bellen met de vraag, dat antwoord staat al vast. Wel een garantie op genot, maar verbinder is wel de laatste eigenschap die ik hem zou toedichten. Dan liever Eerdmans. Maar die wilde niet. Zei hij, voor wat dat waard is.
Eerdmans heeft natuurlijk nogal een geschiedenis als politieke sprinkhaan. Dat zal hij zelf ook wel weten. Als hij dan nu ineens een paar maanden minister wordt voor de PVV...

Bovendien ís Eerdmans JA21. Als hij weg is, dan houdt die partij op te bestaan.
pi_213687838
quote:
0s.gif Op zondag 26 mei 2024 09:44 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
In weze zeg je hier dat minder democratie goed is. Dat ben ik niet met je eens.
Nee, dat zei ik niet. Ik zei dat meer Europese democratie goed is.
pi_213687847
Ik stel voor dat heel de EU gewoon aan het infuus gaat bij Noorwegen. :)

Opgelost
  zondag 26 mei 2024 @ 09:49:10 #111
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_213687857
quote:
0s.gif Op zondag 26 mei 2024 09:37 schreef Blastbeat het volgende:

EU is niet van ijzer he? Als nationale parlementen willen doorzetten dan houden ze zich gewoon niet aan de regels. Doen Z-EU omtrent begroting, Polen en Hungarije omtrent migratie.
Vladimir Putin
  zondag 26 mei 2024 @ 09:50:38 #112
13309 nostra
ask why
pi_213687863
quote:
0s.gif Op zondag 26 mei 2024 09:38 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Als zuur links zie ik echt het probleem niet.
Nou ja, wat ik eerder zei, ik ken hem uit de Haarlemse fractie en daar heeft hij echt voor breuken gezorgd. Van ingelaste vergaderingen voor bestuursafzettingen tot vriendjes laten stemmen en vooral binnen het college (toen nog), waardoor de VVD ook nu nog non grata is bij coalitievorming.

Daarentegen is het beeld van hem als boze huisjesmelker ook weer dubbel. Hij heeft de Haarlemse horeca, groot deel van zijn vastgoedportefeuille, tijdens corona uit eigen zak meebetaald om te overleven. Aan de andere kant, toen zijn kind ging studeren in Amsterdam en een verhuurde kamer op het oog had, zegden die huurders vanuit het niets hun contract op na een bezoekje van Wybren(s companen).

quote:
Het zou toch een uitgelezen kans voor Eerdmans zijn?
Leek mij ook, maar hij was er woensdag vrij stellig in. Echt leiderschap heeft hij nooit hoeven tonen, dus geen idee hoe dat hem ligt. Rotterdam heeft hij iig prima gedaan, debaten kan hij ook (Thorbeckeprijs gewonnen) en het is gematigd genoeg als de PVV ook bon ton is. Sterker nog, dan is het de voice of reason. Gym gedaan, dubbele studie in het buitenland, dus intelligentie ook op orde. Maar als je zelf niet wil houdt het op natuurlijk.
  zondag 26 mei 2024 @ 09:51:26 #113
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_213687867
Europa is zonder EU overgeleverd aan de grillen van de VS, China, Rusland, etc. Niet alleen economisch, maar ook strategisch, militair en buitenlandse politiek. Met dank aan Putin (Putin bedankt) realiseren zich politiek en burgers dat nu beter.
De EU moet ook zonder de VS in staat zijn zich te verdedigen, veel Europese landen hebben veel te lang hun defensie verwaarloosd en in weze is men nog steeds niet bereid deze achterstand snel in te halen. Europa moet haar rol in de wereld vinden en een player worden, want wanneer men dat niet doet, wordt men ge"played"
  zondag 26 mei 2024 @ 09:56:39 #114
13309 nostra
ask why
pi_213687924
quote:
0s.gif Op zondag 26 mei 2024 09:51 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Europa is zonder EU overgeleverd aan de grillen van de VS, China, Rusland, etc. Niet alleen economisch, maar ook strategisch, militair en buitenlandse politiek. Met dank aan Putin (Putin bedankt) realiseren zich politiek en burgers dat nu beter.
De EU moet ook zonder de VS in staat zijn zich te verdedigen, veel Europese landen hebben veel te lang hun defensie verwaarloosd en in weze is men nog steeds niet bereid deze achterstand snel in te halen. Europa moet haar rol in de wereld vinden en een player worden, want wanneer men dat niet doet, wordt men ge"played"
Exact, de million dollar question is alleen hoe je dat vorm gaat geven.
  zondag 26 mei 2024 @ 09:58:52 #115
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_213687952
Verder denk ik dat het erg goed zou zijn een FBI achtige organisatie op te zetten in Europa, die zaken als corruptie, grensoverschrijdende criminaliteit, mensenhandel, terrorisme, spionage kan aanpakken op Europees niveau waarbij deze daarvoor ook een mandaat heeft. Ook politici, koningshuizen etc zouden hierbij niet uitgezonderd moeten worden. Het probleem daarbij is alleen een beetje dat Europese landen en onze geallieerden ook elkaar maar al te graag bespioneren. De VS en UK bespioneren de EU maar al te graag. Daarbij gaat het ook om politieke en economische spionage.
pi_213687960
quote:
0s.gif Op zondag 26 mei 2024 09:47 schreef Blastbeat het volgende:

[..]
Eerdmans heeft natuurlijk nogal een geschiedenis als politieke sprinkhaan. Dat zal hij zelf ook wel weten. Als hij dan nu ineens een paar maanden minister wordt voor de PVV...

Als hij Premier zou worden, dan komt Nanninga toch gewoon in de kamer? Als hij het dan ook nog goed doet zou JA21 toch gewoon de premier bonus kunnen pakken?
pi_213687998
quote:
0s.gif Op zondag 26 mei 2024 10:00 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Als hij Premier zou worden, dan komt Nanninga toch gewoon in de kamer? Als hij het dan ook nog goed doet zou JA21 toch gewoon de premier bonus kunnen pakken?
Hoe zeg ik dit enigszins politiek correct...

Poging: Nanninga heeft niet de eigenschappen die voor de JA21-kiezer aantrekkelijk zijn.
  zondag 26 mei 2024 @ 10:03:50 #118
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_213688015
quote:
1s.gif Op zondag 26 mei 2024 09:56 schreef nostra het volgende:

[..]
Exact, de million dollar question is alleen hoe je dat vorm gaat geven.
Dat nationale regeringen in gaan zien dat het beter is meer federaal te worden in de EU. Lastig.
Het is inmiddels lang en breed bekend dat bv de CIA en KGB in de jaren 50 zich in Europese landen bezig hielden verkiezingen te beïnvloeden. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat dit niet nog steeds gebeurd. Partijen met een sterk anti EU sentiment dienen duidelijk de belangen van VS, China en Rusland. Of dat nu een bewuste, betaalde strategie is of niet, gewoon een gevolg van hun populisme, dat is eigenlijk niet relevant. Feit is dat Rusland, VS en China voordeel hebben aan een zwakke EU.
pi_213688041
quote:
0s.gif Op zondag 26 mei 2024 10:00 schreef KaheemSaid het volgende:
Als hij het dan ook nog goed doet zou JA21 toch gewoon de premier bonus kunnen pakken?
O, ik vergat dit.

Ja, exact. Daarom zal Wilders het nooit toestaan dat Eerdmans onder de vlag van JA21 premier wordt. Wat een boodschap zou dat afgeven...

"Ja, je kunt wel op de PVV stemmen, maar voor echt leiderschap moet je bij JA21 zijn."
pi_213688059
quote:
7s.gif Op zondag 26 mei 2024 09:49 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
EU is niet van ijzer he? Als nationale parlementen willen doorzetten dan houden ze zich gewoon niet aan de regels. Doen Z-EU omtrent begroting, Polen en Hungarije omtrent migratie.
Toch denk ik dat er wel degelijk een sterk dempende factor vanuit gaat.

Op @Jan_Onderwater zijn opmerking dat dit ondemocratisch zou zijn heb ik het antwoord niet meteen. De Nederlandse regering geeft gemeentes ook taken en bevoegdheden die ze binnen kaders uit moeten voeren volgens mij is daar ook niks ondemocratisch aan. Het wordt pas ondemocratisch wanneer het Europees Parlement niet gekozen zou zijn.

Wel kun je door bijvoorbeeld de opkomst of door de Veto mogelijkheden van de Europese Unie zeggen dat Europa verminderd democratisch is.
pi_213688086
quote:
0s.gif Op zondag 26 mei 2024 10:06 schreef Blastbeat het volgende:

[..]
O, ik vergat dit.

Ja, exact. Daarom zal Wilders het nooit toestaan dat Eerdmans onder de vlag van JA21 premier wordt. Wat een boodschap zou dat afgeven...

"Ja, je kunt wel op de PVV stemmen, maar voor echt leiderschap moet je bij JA21 zijn."
“Fatsoenlijk rechts”, dat zou “goed bestuur” Omtzigt toch wel fijn vinden? Of is goed bestuur meer procedureel dan inhoudelijk?
pi_213688096
quote:
0s.gif Op zondag 26 mei 2024 10:08 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Toch denk ik dat er wel degelijk een sterk dempende factor vanuit gaat.

Op @:Jan_Onderwater zijn opmerking dat dit ondemocratisch zou zijn heb ik het antwoord niet meteen. De Nederlandse regering geeft gemeentes ook taken en bevoegdheden die ze binnen kaders uit moeten voeren volgens mij is daar ook niks ondemocratisch aan. Het wordt pas ondemocratisch wanneer het Europees Parlement niet gekozen zou zijn.

Wel kun je door bijvoorbeeld de opkomst of door de Veto mogelijkheden van de Europese Unie zeggen dat Europa verminderd democratisch is.
Het Europees parlement is natuurlijk een nep-parlement met uiterst beperkte bevoegdheden (en rare werkwijzen met maar drie fracties die er toe doen, en beperkte mediacontrole, etc). Ik zou daar echt niet teveel democratische legitimiteit aan willen toekennen.

Waar het op hangt is hoe je de EU ziet. Is dat een vorm van een federale staat achtig iets, dan snijdt jouw betoog hout. Zie je het echt puur als een samenwerking tussen soevereine Staten dan is het wel lastiger en kun je inderdaad betogen dat de nationale democratie in de knel komt.
zie email 27 oktober
pi_213688125
quote:
0s.gif Op zondag 26 mei 2024 10:11 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
“Fatsoenlijk rechts”, dat zou “goed bestuur” Omtzigt toch wel fijn vinden? Of is goed bestuur meer procedureel dan inhoudelijk?
O, goed punt. Ik weet eigenlijk niet hoe Omtzigt dat bedoelt.
  zondag 26 mei 2024 @ 10:18:59 #124
491000 KareldeStoute
1433 - 1477
pi_213688150
quote:
0s.gif Op zondag 26 mei 2024 09:47 schreef Blastbeat het volgende:

[..]

JA31 gaan ze in elk geval niet halen. Maar die club is toch net zo goed Annabel Nanninga?
pi_213688170
Los van hoe democratisch de EU precies is: democratischer is niet per se beter. We hebben bijvoorbeeld een Grondwet en allerlei internationale verdragen om bepaalde mensenrechten te beschermen. Als democratischer sowieso beter zou zijn, dan waren die allemaal niet nodig.
pi_213688178
quote:
10s.gif Op zondag 26 mei 2024 10:18 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
JA31 gaan ze in elk geval niet halen. Maar die club is toch net zo goed Annabel Nanninga?
Jawel, maar zie jij Nanninga als een uithangbord van wat 'fatsoenlijk rechts' zou moeten zijn?
  zondag 26 mei 2024 @ 10:23:03 #127
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_213688183
quote:
0s.gif Op zondag 26 mei 2024 10:21 schreef Blastbeat het volgende:
Los van hoe democratisch de EU precies is: democratischer is niet per se beter. We hebben bijvoorbeeld een Grondwet en allerlei internationale verdragen om bepaalde mensenrechten te beschermen. Als democratischer sowieso beter zou zijn, dan waren die allemaal niet nodig.
Als je ziet welke kant o.a. de VS, het VK en ook wij heengaan kun je je idd afvragen of de democratie in de huidige vorm wel het systeem is dat de beste resultaten oplevert.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  zondag 26 mei 2024 @ 10:24:29 #128
491000 KareldeStoute
1433 - 1477
pi_213688199
quote:
0s.gif Op zondag 26 mei 2024 10:11 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Voor fatsoenlijk rechts zijn ze wel heel erg laat uit de FvD gestapt.
  zondag 26 mei 2024 @ 10:30:46 #129
491000 KareldeStoute
1433 - 1477
pi_213688256
quote:
0s.gif Op zondag 26 mei 2024 10:22 schreef Blastbeat het volgende:

[..]
Jawel, maar zie jij Nanninga als een uithangbord van wat 'fatsoenlijk rechts' zou moeten zijn?
Nee maar Eerdmans eerlijk gezegd ook niet.
Maar wellicht is het sowieso wel wat ingewikkeld om fatsoenlijk rechts van de VVD te zijn. Die hebben wat je nog min of meer als fatsoenlijk zou kunnen zien altijd wel slim afgedekt.
pi_213688474
quote:
1s.gif Op zondag 26 mei 2024 09:43 schreef Beathoven het volgende:
Ik vind dat die slogan “Nederland op 1” van de PVV voor Europa ook het denkniveau van de partij in een notendop is.

Als alle “PVV’s” van ieder land hun land op 1 zetten Europees gezien, moet je nog allemaal water bij de wijn doen.

Althans ik neem niet aan dat de meest rechtsdraaiende partijen van België en Duitsland ook Nederland op 1 gaan zetten.
Of gewoon met de vinger wijzen naar *insert willekeurig buurland*, Schengen opblazen, en als een gek met zijn allen dik boven de NAVO-norm gaan zitten.
pi_213688488
quote:
10s.gif Op zondag 26 mei 2024 07:57 schreef nostra het volgende:

[..]
Ga je helemaal los over radicaal- en extreemrechts, kom je met een communistische krant als bron. Maar goed, het is een redelijk feitelijke weergave dus soit.
Idd.... het is een nieuwsfeit van toen. In dit geval is de bron niet zo van belang
pi_213688618
quote:
0s.gif Op zondag 26 mei 2024 10:12 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Het Europees parlement is natuurlijk een nep-parlement met uiterst beperkte bevoegdheden (en rare werkwijzen met maar drie fracties die er toe doen, en beperkte mediacontrole, etc). Ik zou daar echt niet teveel democratische legitimiteit aan willen toekennen.

Waar het op hangt is hoe je de EU ziet. Is dat een vorm van een federale staat achtig iets, dan snijdt jouw betoog hout. Zie je het echt puur als een samenwerking tussen soevereine Staten dan is het wel lastiger en kun je inderdaad betogen dat de nationale democratie in de knel komt.
Als het zogenaamde nep parlement straks al die plannen van de pvv en de bbb gaat afkeuren dan wordt dat wel lachen jah....
pi_213688948
quote:
0s.gif Op zondag 26 mei 2024 09:51 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Terugvinden dan he ;)
Vroeger waren wij immers de grootste player van allemaal.
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_213689015
quote:
1s.gif Op zondag 26 mei 2024 09:50 schreef nostra het volgende:
Nou ja, wat ik eerder zei, ik ken hem uit de Haarlemse fractie en daar heeft hij echt voor breuken gezorgd. Van ingelaste vergaderingen voor bestuursafzettingen tot vriendjes laten stemmen en vooral binnen het college (toen nog), waardoor de VVD ook nu nog non grata is bij coalitievorming.

Daarentegen is het beeld van hem als boze huisjesmelker ook weer dubbel. Hij heeft de Haarlemse horeca, groot deel van zijn vastgoedportefeuille, tijdens corona uit eigen zak meebetaald om te overleven. Aan de andere kant, toen zijn kind ging studeren in Amsterdam en een verhuurde kamer op het oog had, zegden die huurders vanuit het niets hun contract op na een bezoekje van Wybren(s companen).
Ik ben benieuwd wat daar gebeurd is.

Van Haga doet me een beetje denken aan een liegende autoverkoper. 'Ja hoor, deze auto is van een oud vrouwtje geweest en heeft altijd binnen gestaan...'

Overigens is Van Haga uit de VVD gegooid, dan is er zelfs volgens VVD-maatstaven al iets misgegaan. Daarna is hij naar FvD gegaan, en ook daar is hij met bonje vertrokken.

Ik denk dat niemand in de coalitie het ziet zitten om van hem minister-president te maken.

quote:
Leek mij ook, maar hij was er woensdag vrij stellig in. Echt leiderschap heeft hij nooit hoeven tonen, dus geen idee hoe dat hem ligt. Rotterdam heeft hij iig prima gedaan, debaten kan hij ook (Thorbeckeprijs gewonnen) en het is gematigd genoeg als de PVV ook bon ton is. Sterker nog, dan is het de voice of reason. Gym gedaan, dubbele studie in het buitenland, dus intelligentie ook op orde. Maar als je zelf niet wil houdt het op natuurlijk.
Ik hoor Eerdmans nooit echt domme dingen zeggen, en het politieke spel snapt hij ook voldoende. Het is bij hem niet zo zeer een gebrek aan intelligentie, maar wel een gebrek aan uitstraling en charisma. PVV, NSC en BBB hebben samen 46 zetels erbij gekregen, terwijl JA21 twee zetels verloren heeft en niet verder is gekomen dan één zetel. Dan heb je het bij de kiezer in ieder geval niet goed gedaan.
  zondag 26 mei 2024 @ 12:24:58 #135
13309 nostra
ask why
pi_213689157
quote:

[..]
De afscheidsspeech van Halsema naar Nanninga bij haar vertrek uit de Amsterdamse raad:

quote:
Amsterdam piept en kraakt onder het juk van een extreemlinks bestuur,” begon Halsema. “De deugkneuzen hebben hier onveranderlijk de leiding en de raad is – ondanks uw noeste werk – nog niet echt van kleur verschoten. En nu hoeft er niemand aan te pas te komen, want u cancelt uzelf. Op het hoofdkantoor van het milieu-, dier- en mensvriendelijke Woke International is de vlag uitgegaan. Dat zult u begrijpen.”

Vanuit de zaal werd gelachen, en ook Annabel Nanninga hield haar gezicht niet in de plooi. Waarna Halsema verderging, in een speech gebaseerd op de Twitterberichten en de eigen woorden van Nanninga over de Amsterdamse politiek in de afgelopen jaren. “Als iemand de crisis begrijpt die Amsterdam teistert, dan bent u het: het is geen vijf voor twaalf, maar half één in Pyongyang aan het IJ.”

De vegaburger
Halsema, zichtbaar ervan genietend: “Hoe moet de GGZ Raad 020 nu verder, zonder de psychiater die zich ontfermt over haar patiënten? Als dolende zielen zullen wij nu op de tast het hekje moeten vinden dat ons afscheidt van de linkse afgrond waarvoor u ons wist te behoeden.”

Het Parool werd ook genoemd. “Wie moet de Amsterdammers wijzen op obligaat gepiep over seksisme in een interview met de burgemeester?” zei Halsema. “En wie verheldert nog voor twitterend Nederland dat Het Parool in werkelijkheid de Pravda van de Stopera is?”
  zondag 26 mei 2024 @ 12:30:20 #136
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_213689204
quote:

[..]
Op zich is ze echt wel fatsoenlijk, maar ze mist heb ik het idee wel een beetje de theoretische basis om als eenpitter zo'n partijprofiel goed vorm te geven.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  zondag 26 mei 2024 @ 13:29:57 #137
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_213689710
quote:
10s.gif Op zondag 26 mei 2024 12:24 schreef nostra het volgende:

[..]
De afscheidsspeech van Halsema naar Nanninga bij haar vertrek uit de Amsterdamse raad:

[..]

_O_
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_213689728
quote:
0s.gif Op zondag 26 mei 2024 10:23 schreef Perrin het volgende:

[..]
Als je ziet welke kant o.a. de VS, het VK en ook wij heengaan kun je je idd afvragen of de democratie in de huidige vorm wel het systeem is dat de beste resultaten oplevert.
Dit is toch wel een vrij bizar statement. Is het misschien ooit bij je opgekomen dat mensen nogal kunnen verschillen over wat de beste resultaten zijn?
pi_213690668
quote:
0s.gif Op zondag 26 mei 2024 13:32 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Dit is toch wel een vrij bizar statement. Is het misschien ooit bij je opgekomen dat mensen nogal kunnen verschillen over wat de beste resultaten zijn?
Als een democratie zichzelf afschaft, is dat dan democratisch of de ondergang van de democratie?
pi_213690971
quote:
0s.gif Op zondag 26 mei 2024 15:04 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Als een democratie zichzelf afschaft, is dat dan democratisch of de ondergang van de democratie?
Beide dan hé.
pi_213691282
quote:

[..]
Beiden, zou ik zeggen.
pi_213691385
quote:

[..]
Vooral het laatste, want je kunt je afvragen in hoeverre het proces dat de aanloop vormt naar definitieve afschaffing wel democratisch is geweest.

Als je alle piketpalen wegslaat waarin een democratie goed kan functioneren dan is stembusgang met gewicht al niet democratisch meer.
pi_213691578
Het verschil is dat je (grond)wetten en internationale verdragen zowel in theorie als in de praktijk kunt terugdraaien, terwijl het opheffen van een democratie permanente gevolgen heeft.

Onze democratische rechtsstaat is trouwens ook meer dan louter 'de wil van de meerderheid'. Sterker nog, in de letterlijke definitie ervan wordt de staat bepaalde begrenzingen opgelegd en is zij gebonden aan onder meer grondwetten en onafhankelijke rechtspraak. Juist omdat rechten van burgers extra worden beschermd en omdat de overheid/meerderheid niet zomaar despotisch kan handelen, zijn we hier vrij en gelijk.

De pijlers van de democratische rechtsstaat aantasten is in elk geval niet 'het beste resultaat', lijkt me.
pi_213691989
quote:

[..]
NSDAP kwam in de regering door 'eerlijke' verkiezingen en schafte de democratie af.
Dus niks democratisch
pi_213692110
quote:
0s.gif Op zondag 26 mei 2024 12:30 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Op zich is ze echt wel fatsoenlijk, maar ze mist heb ik het idee wel een beetje de theoretische basis om als eenpitter zo'n partijprofiel goed vorm te geven.
Op enige vorm van fatsoen heb ik haar nog nooit kunnen betrappen.
pi_213693962
quote:
0s.gif Op zondag 26 mei 2024 16:06 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
NSDAP kwam in de regering door 'eerlijke' verkiezingen en schafte de democratie af.
Dus niks democratisch
Die verkiezingen waren niet eerlijk.
https://www.annefrank.org(...)atie-naar-dictatuur/
  zondag 26 mei 2024 @ 18:18:27 #147
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_213693980
quote:
0s.gif Op zondag 26 mei 2024 18:16 schreef Hanca het volgende:

[..]
Die verkiezingen waren niet eerlijk.
Zo oneerlijk waren die verkiezingen niet hoor. De NSDAP verloor zelfs zetels. Doordat ze later de communisten uit het parlement geweerd hadden en de christendemocraten om hun vinger hadden gewonden, wisten ze toch de macht naar zich toe te trekken.
pi_213694395
quote:
10s.gif Op zondag 26 mei 2024 12:24 schreef nostra het volgende:

[..]

[..]

Halsema heeft wel humor. Dat zie je niet vaak op links.
pi_213694407
quote:
Partijleiders praten maandag verder over premierskandidaat

De partijleiders van PVV, VVD, NSC en BBB praten maandagochtend verder over de premierskandidaat voor een nieuw kabinet. Dat doen ze met formateur Richard van Zwol. Het is nog steeds niet duidelijk wanneer de partijen een kandidaat presenteren.

Geert Wilders (PVV), Dilan Yesilgöz (VVD), Pieter Omtzigt (NSC) en Caroline van der Plas (BBB) hervatten de besprekingen om 09.30 uur. Vorige week is onderling afgesproken om te zwijgen over de gesprekken over de leider van het nieuwe kabinet.

PVV-leider Wilders had eerder Ronald Plasterk (PvdA) op het oog, maar die liet maandag weten niet langer beschikbaar te zijn voor het premierschap, nadat er discussie was ontstaan over de manier waarop hij zich zou hebben verrijkt met het claimen van patenten op medisch onderzoek. Een onderzoek daarnaar door de Universiteit van Amsterdam (UvA) loopt nog.
https://wnl.tv/2024/05/26(...)r-premierskandidaat/

Het zou mij wel logisch lijken als we maandag of dinsdag weten wie de nieuwe premier wordt. Van Zwol heeft 5 weken. Ondertussen is een halve week verstrekken, maar ik gok dat toen iemand is voorgedragen als premier en misschien dat ze dit weekend nog informele kennismakingen hebben met de desbetreffende persoon.

De hoorzittingen moeten tussen het gewone werk van de Tweede Kamer door, dus ongeveer 2 á 3 per dag lijkt mij. Dan moet je toch 2 weken daarvoor reserveren, dus het ideaalplaatje lijkt mij dat Van Zwol op maandag of dinsdag een beoogd premier kan presenteren en dat ze dan samen de ploeg verder samenstellen in de 2 weken daarop en vervolgens dan dus nog twee weken met hoorzittingen.
pi_213694553
quote:
0s.gif Op zondag 26 mei 2024 19:03 schreef Jojoke het volgende:

[..]
https://wnl.tv/2024/05/26(...)r-premierskandidaat/

Het zou mij wel logisch lijken als we maandag of dinsdag weten wie de nieuwe premier wordt. Van Zwol heeft 5 weken. Ondertussen is een halve week verstrekken, maar ik gok dat toen iemand is voorgedragen als premier en misschien dat ze dit weekend nog informele kennismakingen hebben met de desbetreffende persoon.

De hoorzittingen moeten tussen het gewone werk van de Tweede Kamer door, dus ongeveer 2 á 3 per dag lijkt mij. Dan moet je toch 2 weken daarvoor reserveren, dus het ideaalplaatje lijkt mij dat Van Zwol op maandag of dinsdag een beoogd premier kan presenteren en dat ze dan samen de ploeg verder samenstellen in de 2 weken daarop en vervolgens dan dus nog twee weken met hoorzittingen.
Maandag of dinsdag? Aanstaande maandag of dinsdag? _O-
pi_213694573
quote:
0s.gif Op zondag 26 mei 2024 19:16 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Maandag of dinsdag? Aanstaande maandag of dinsdag? _O-
Ja, ik bedoel morgen of overmorgen. Zo vreemd is dat toch niet?
  zondag 26 mei 2024 @ 19:18:40 #152
463823 Rodgrod
Lekker met vanillekwark
pi_213694589
quote:
0s.gif Op zondag 26 mei 2024 19:17 schreef Jojoke het volgende:

[..]
Lijkt mij niet nee.
❤️🐤🐤🐤🐤🐤🐤🐤🐤❤️
Doet rubber om staven
pi_213694604
quote:
0s.gif Op zondag 26 mei 2024 19:17 schreef Jojoke het volgende:

[..]
We zullen zien, ik verwacht er weinig van de komende dagen.
pi_213694771
quote:
0s.gif Op zondag 26 mei 2024 19:20 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
We zullen zien, ik verwacht er weinig van de komende dagen.
Qua timing zou mij dat heel vreemd lijken. Van Zwol is een oudgediende dus weet wat nodig is. Vorige week hebben ze waarschijnlijk de spelregels, de premier en de in te vullen posten besproken.
pi_213694785
twitter

Eens met Otten. Kiezen of delen.
zie email 27 oktober
  zondag 26 mei 2024 @ 19:40:35 #156
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_213694848
Ik mis de tijd dat Henk Otten nog precies zo irrelevant werd gehouden als wenselijk was. Verder maakt ie wel een goed technisch punt.

Zou hij niet trouwens het nieuwe kabinet in kunnen?
pi_213694959
quote:
0s.gif Op zondag 26 mei 2024 19:35 schreef trein2000 het volgende:
[ x ]
Maar maken gl/pvda-leden zich ook daadwerkelijk schuldig aan waar Otten ze nu van beschuldigd?
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  Moderator zondag 26 mei 2024 @ 19:55:32 #158
236264 crew  capricia
pi_213695072
quote:
0s.gif Op zondag 26 mei 2024 19:40 schreef VoMy het volgende:
Ik mis de tijd dat Henk Otten nog precies zo irrelevant werd gehouden als wenselijk was. Verder maakt ie wel een goed technisch punt.

Zou hij niet trouwens het nieuwe kabinet in kunnen?
Ik weet nog dat bij FvD de ledenadministratie zo chaotisch was, dat er eindeloze incasso's plaatsvonden bij mensen die al maanden opgezegd hadden.
Geen idee of het nu beter is.
Maar Otten heeft weinig recht van spreken, wmb.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zondag 26 mei 2024 @ 19:58:41 #159
505619 Origami94
#FreeKlopkoek
pi_213695125
quote:
1s.gif Op zondag 26 mei 2024 19:55 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik weet nog dat bij FvD de ledenadministratie zo chaotisch was, dat er eindeloze incasso's plaatsvonden bij mensen die al maanden opgezegd hadden.
Geen idee of het nu beter is.
Maar Otten heeft weinig recht van spreken, wmb.
Dat doet zo'n beetje elk bedrijf.

Of dubbel incasseren. Die oudjes vinden het toch wel goed of zijn te bang om er iets van te zeggen
  Moderator zondag 26 mei 2024 @ 20:02:45 #160
236264 crew  capricia
pi_213695184
quote:
0s.gif Op zondag 26 mei 2024 19:58 schreef Origami94 het volgende:

[..]
Dat doet zo'n beetje elk bedrijf.

Of dubbel incasseren. Die oudjes vinden het toch wel goed of zijn te bang om er iets van te zeggen
De ledenadministratie bij forum is/was gewoon een zooitje.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zondag 26 mei 2024 @ 20:04:15 #161
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_213695203
quote:
0s.gif Op zondag 26 mei 2024 19:35 schreef trein2000 het volgende:
[ x ]
Eens. Dit is natuurlijk geen sneaky vooropgezet plannetje geweest om eens lekker geld binnen te harken maar deze constructie is natuurlijk wel onwenselijk en niet de bedoeling.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_213695248
quote:
0s.gif Op zondag 26 mei 2024 20:04 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Eens. Dit is natuurlijk geen sneaky vooropgezet plannetje geweest om eens lekker geld binnen te harken maar deze constructie is natuurlijk wel onwenselijk en niet de bedoeling.
Nou ja dat. Het is nooit zo bedoeld maar werkt wel zo uit. En ik sluit ook niet uit dat het in stand gehouden wordt.
zie email 27 oktober
pi_213695363
De partijen opereren nog steeds als twee aparte entiteiten met eigen besturen, campagneteams, wetenschappelijke bureaus en jongerenorganisaties. Het feit dat die innig met elkaar samenwerken (waarbij wordt voorgesorteerd op een fusie) hoeft niet te betekenen dat de subsidie moet worden gehalveerd, lijkt me.

Dubbel lidmaatschap is iets van alle tijden.
  zondag 26 mei 2024 @ 20:18:53 #164
346939 Janneke141
pi_213695454
Het is niet verboden, maar erg netjes is het ook niet.
pi_213696498
quote:
VVD-partijleider Dilan Yeşilgöz vindt dat de onderhandelingen voor een nieuw kabinet met PVV, NSC en BBB 'echt zwaar' waren. "Maar het is gelukt. Niet omdat ik deze samenwerking persoonlijk graag wilde, dat is niet aan de orde
https://www.rtl.nl/nieuws(...)king-met-pvv-nsc-bbb
Ik denk.....ze wilde deze coalitie niet graag...maar ze wilde ook niet kiezen voor een coalitie over links?
Of wilde haar fractie met Wilders gaan en zij moest wel meegaan met de fractiemeerderheid ?

En van Omtzigt kun je ook denken: wilde hij deze coalitie wel 'persoonlijk graag' ?
pi_213696795
quote:
0s.gif Op zondag 26 mei 2024 21:25 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
https://www.rtl.nl/nieuws(...)king-met-pvv-nsc-bbb
Ik denk.....ze wilde deze coalitie niet graag...maar ze wilde ook niet kiezen voor een coalitie over links?
Of wilde haar fractie met Wilders gaan en zij moest wel meegaan met de fractiemeerderheid ?

En van Omtzigt kun je ook denken: wilde hij deze coalitie wel 'persoonlijk graag' ?
Als je de retoriek van Wilders de afgelopen jaren gehoord hebt en als je bijvoorbeeld de verhalen leest van iemand als Gert Leers in kabinet Rutte 1, dan zou het toch vreemd zijn als je “persoonlijk graag” met Geert Wilders wil.

“Woorden doen er toe”, zei van der Plas (in het antisemitisme debat), dat geldt natuurlijk hier ook. Een middenkabinet na deze aanleiding en campagne betekent grote verliezen, dan is het misschien fijner om te hopen dat de PVV het gaat verneuken, Gom van Strien, Plasterk en alle (twitter)stalbrandjes doen dit ook vermoeden. Maar het is natuurlijk een behoorlijke gok na deze verkiezingsuitslag waar ze zeker weten van geschrokken zijn.

Heb je hier echt vragen bij?
pi_213696837
quote:
0s.gif Op zondag 26 mei 2024 19:35 schreef Jojoke het volgende:

[..]
Qua timing zou mij dat heel vreemd lijken. Van Zwol is een oudgediende dus weet wat nodig is. Vorige week hebben ze waarschijnlijk de spelregels, de premier en de in te vullen posten besproken.
Ze hebben radiostilte voor de komende weken afgesproken, reken maar niet dat je binnen 3 weken de premier weet.
pi_213696989
quote:
0s.gif Op zondag 26 mei 2024 21:46 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ze hebben radiostilte voor de komende weken afgesproken, reken maar niet dat je binnen 3 weken de premier weet.
Ik verwachte dat we dit eerder weten.
  maandag 27 mei 2024 @ 09:47:52 #169
436222 Japepk
Padvinder
pi_213699969
quote:
0s.gif Op zondag 26 mei 2024 21:46 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik verwacht eigenlijk wel een bewuste of onbewuste blunder waarbij Kim Putters alvast in het Torentje mag kijken of zo en dit gewoon op klaarlichte dag vastgelegd kan worden door het journaille.
't Echte en 't ware!
pi_213699997
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 09:47 schreef Japepk het volgende:

[..]
Ik verwacht eigenlijk wel een bewuste of onbewuste blunder waarbij Kim Putters alvast in het Torentje mag kijken of zo en dit gewoon op klaarlichte dag vastgelegd kan worden door het journaille.
Weer een PvdA'er? Het is wel een patroon aan het worden wat je zou kunnen noemen "Iedereen behalve rechts"
pi_213700027
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 09:51 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Weer een PvdA'er? Het is wel een patroon aan het worden wat je zou kunnen noemen "Iedereen behalve rechts"
Wilders weet dat met iemand op rechts de kans op schandalen en het snel klappen van een kabinet erg hoog is.
pi_213700050
Hoe langer dit traject duurt (stel drie weken), hoe meer je het idee krijgt niemand wil met Wilders en hoe meer je het idee krijgt het is premier kandidaat 6, 7 of 8.
Dat is toch voor het vertrouwen in de PVV en de Premier slecht?
  maandag 27 mei 2024 @ 10:00:46 #173
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_213700069
Henk Otten zie ik trouwens ook nog wel als minister aantreden.
  maandag 27 mei 2024 @ 10:04:24 #174
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_213700089
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 09:58 schreef KaheemSaid het volgende:
Hoe langer dit traject duurt (stel drie weken), hoe meer je het idee krijgt niemand wil met Wilders en hoe meer je het idee krijgt het is premier kandidaat 6, 7 of 8.
Dat lijkt me wel. Maar wachten we dan ook met zoeken naar de ministers en staatssecretarissen? Willen die niet eerst weten wie de MP wordt? Of moet MP maar accepteren dat er iemand komt op een post waar hij/zij niet mee kan werken?
pi_213700091
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 10:00 schreef Hexagon het volgende:
Henk Otten zie ik trouwens ook nog wel als minister aantreden.
Namens wie?
zie email 27 oktober
  maandag 27 mei 2024 @ 10:08:03 #176
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_213700107
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 10:04 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Namens wie?
Het is een extraparlementair kabinet! Dus het hoeft niet namens iemand.
pi_213700116
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 09:47 schreef Japepk het volgende:

[..]
Zou Putters er wel zin in hebben constant gesouffleerd te worden door Wilders?
pi_213700122
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 10:08 schreef VoMy het volgende:

[..]
Het is een extraparlementair kabinet! Dus het hoeft niet namens iemand.
Laat ik de vraag herformuleren: wie van de vier partijleiders gaat Henk Otten opperen of benaderen?
zie email 27 oktober
pi_213700134
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 09:58 schreef KaheemSaid het volgende:
De enige serieus werkende optie voor een duurzame periode voor alle partijen in de kamer buiten PVV en BBB (die weinig tot geen kans maakt; omdat.. Wilders) lijkt Omtzigt als MP te zijn. Maar Omtzigt zal dan z'n eigen koers wat gaan varen samen met de VVD en virtueel doen alsof PVV en BBB er wat bijhangen en wat tieren. Dus dan kan er gegarandeerd een bak chips bij.
  maandag 27 mei 2024 @ 10:13:19 #180
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_213700138
quote:
2s.gif Op maandag 27 mei 2024 10:09 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Of geroyeerd te worden door de PvdA en toch een beetje vies aangekeken te worden op feesten en partijen. Waarom zou die man in godsnaam een hyperrechts kabinet willen leiden?
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  Moderator maandag 27 mei 2024 @ 10:15:37 #181
5428 crew  miss_sly
pi_213700155
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 10:04 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Dat lijkt me wel. Maar wachten we dan ook met zoeken naar de ministers en staatssecretarissen? Willen die niet eerst weten wie de MP wordt? Of moet MP maar accepteren dat er iemand komt op een post waar hij/zij niet mee kan werken?
Ik vind dit ook wel belangrijk, inderdaad.
Zowel MP als ministers en staatssecretarissen willen toch wel weten met wie ze eventueel aantreden en moeten samenwerken? Het lijkt mij dan ook logisch dat de MP als eerste bekend moet zijn, en dat dan de overige bewindslieden erbij worden gezocht. Maar goed, logica en dit extraparlementaire kabinet gaan niet per se samen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  maandag 27 mei 2024 @ 10:17:12 #182
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_213700162
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 10:04 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Namens wie?
De PVV, die moeten flink gaan schrapen
  maandag 27 mei 2024 @ 10:17:27 #183
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_213700166
quote:
2s.gif Op maandag 27 mei 2024 10:09 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Ik denk niet dat die man masochist is.
pi_213700168
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 10:13 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Of geroyeerd te worden door de PvdA en toch een beetje vies aangekeken te worden op feesten en partijen. Waarom zou die man in godsnaam een hyperrechts kabinet willen leiden?
Omdat het een programkabinet is (zakenkabinet) waarin meerderheden worden gezocht. Omtzigt z'n stijl van uitleggen (alles ligt open, naar alles kan samen een oplossing worden gezocht) en zoeken gaf dat al wat vorm. Daar zou een Plasterk of Putters prima binnen passen. Maar Wilders wil, ondanks dat er niet veel andere keuze is, eigenlijk helemaal niet zo'n type kabinet. Waarom? Omdat je dan ook met Links meerderheden kunt zoeken en de hyper-rechtse signatuur van het kabinet dan mogelijk totaal niet uit verf komt. Vooral omdat die hyperrechtse speerpunten op drijfzand staan qua onderbouwing.
pi_213700178
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 10:17 schreef Hexagon het volgende:

[..]
De PVV, die moeten flink gaan schrapen
Zou hij niet teveel profiel hebben daarvoor? Potentiële concurrent?
zie email 27 oktober
  maandag 27 mei 2024 @ 10:19:54 #186
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_213700183
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 10:19 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Zou hij niet teveel profiel hebben daarvoor? Potentiële concurrent?
Zou kunnen. Maar de PVV heeft geen hele grote rolodex natuurlijk.
pi_213700193
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 10:19 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Zou kunnen. Maar de PVV heeft geen hele grote rolodex natuurlijk.
Dat klopt. Maar tegelijkertijd heeft Geert voor het eerst wel echt wat te bieden. Namelijk functies in het centrum van de macht. Dat zal vast wel wat mensen aantrekken.

Vraag is dan weer of je die moet willen.
zie email 27 oktober
  maandag 27 mei 2024 @ 10:22:07 #188
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_213700199
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 10:17 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Omdat het een programkabinet is (zakenkabinet) waarin meerderheden worden gezocht. Omtzigt z'n stijl van uitleggen en zoeken gaf dat al wat vorm. Daar zou een Plasterk of Putters prima binnen passen. Maar Wilders wil, ondanks dat er niet veel andere keuze is, eigenlijk helemaal niet zo'n type kabinet. Waarom? Omdat je dan ook met Links meerderheden kan zoeken en de hyper-rechtse signatuur van het kabinet dan mogelijk totaal niet uit verf komt. Vooral omdat die hyperrechtse speerpunten op drijfzand staan qua onderbouwing.
Er is geen programkabinet en zelfs als die constructie er de facto wel zou zijn, dan moet hij zichzelf in Europa voor lul zetten, PvdA/GL gaat zich ook met een programkabinet niet opstellen als constructieve oppositie en hij zou zijn eigen partij voor lul zetten. Voor een PvdA'er is het gewoon uitgesloten om dit kabinet te leiden.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  maandag 27 mei 2024 @ 10:23:05 #189
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_213700208
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 10:11 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Laat ik de vraag herformuleren: wie van de vier partijleiders gaat Henk Otten opperen of benaderen?
Je denkt de verkeerde kant op: Otten benadert de partijleiders.

Hij heeft in de EK gezeten dus hij zal wel wat VVD'ers kennen uit zijn tijd daar. Daarnaast zijn allerlei FvD'ers uitgewaaid naar andere partijen, zoals Pouw-Verweij richting de BBB. Hij kent misschien nog namen uit zijn LPF-tijd, en LPF'ers worden ook weer genoemd als ministers dus die willen wel een goed woordje voor hem doen. De PVV heeft zelf geen namen dus die zullen vast open staan voor iemand zonder al te besmet blazoen.

Hij gooit 5 lijntjes uit en hopen dat er wordt gehapt.
pi_213700225
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 10:22 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Er is geen programkabinet en zelfs als die constructie er de facto wel zou zijn, dan moet hij zichzelf in Europa voor lul zetten, PvdA/GL gaat zich ook met een programkabinet niet opstellen als constructieve oppositie en hij zou zijn eigen partij voor lul zetten. Voor een PvdA'er is het gewoon uitgesloten om dit kabinet te leiden.
Ik denk ook niet dat Putters dit gaat doen om die reden .

Je moet een MP hebben met veel kunde, die persoonlijk niet veel te verliezen heeft.
  maandag 27 mei 2024 @ 10:34:47 #191
13309 nostra
ask why
pi_213700273
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 10:26 schreef Beathoven het volgende:
Je moet een MP hebben met veel kunde, die persoonlijk niet veel te verliezen heeft.
Dat is nogal een tegenstelling.
  Moderator maandag 27 mei 2024 @ 10:37:27 #192
5428 crew  miss_sly
pi_213700294
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 10:26 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Ik denk ook niet dat Putters dit gaat doen om die reden .

Of iemand die er in gelooft. De vraag is wel of dat een betrouwbaar, stabiel persoon zal zijn.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_213700312
quote:
7s.gif Op maandag 27 mei 2024 10:34 schreef nostra het volgende:

[..]
Nee hoor. Dat is een (pre-)pensionado.
zie email 27 oktober
  maandag 27 mei 2024 @ 10:40:53 #194
13309 nostra
ask why
pi_213700328
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 10:39 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Nee hoor. Dat is een (pre-)pensionado.
Da's een optie dan inderdaad. Maar dan kom je dus in de Remkes hoek uit.
pi_213700347
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 10:40 schreef nostra het volgende:

[..]
Da's een optie dan inderdaad. Maar dan kom je dus in de Remkes hoek uit.
Yup. Of nog 10 jaar jonger. 60+ zeg maar.
zie email 27 oktober
pi_213700358
quote:
7s.gif Op maandag 27 mei 2024 10:34 schreef nostra het volgende:

[..]
Deze formatie en het aanstaande kabinet in een plaatje samengevat:

pi_213700402
Kim Putters is natuurlijk totaal geen realistische optie.

Die man is nog veel te veel PvdA-er om leiding te gaan geven aan een conservatief en knetterrechts kabinet. Die kan helemaal niet achter dit hoofdlijnenakkoord staan. Daar gaat hij geen leiding aan geven.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  maandag 27 mei 2024 @ 10:54:32 #198
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_213700447
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 10:47 schreef Tomatenboer het volgende:

Die man is nog veel te veel PvdA-er om leiding te gaan geven aan een conservatief en knetterrechts kabinet. Die kan helemaal niet achter dit hoofdlijnenakkoord staan. Daar gaat hij geen leiding aan geven.
PvdA'ers hebben er wel een handje van om hun eigen aanwezigheid binnen coalities het belangrijkste resultaat te vinden en het te voeren beleid pas op twee te zetten. Bestuurspartijcultuur.
  maandag 27 mei 2024 @ 10:59:51 #199
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_213700484
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 10:54 schreef VoMy het volgende:

[..]
PvdA'ers hebben er wel een handje van om hun eigen aanwezigheid binnen coalities het belangrijkste resultaat te vinden en het te voeren beleid pas op twee te zetten. Bestuurspartijcultuur.
Putters lijkt me daarentegen wel een integer persoon die het wel wat uitmaakt.
pi_213701140
quote:

Maar het AD heeft het wel over hem: https://www.ad.nl/politie(...)-nederland~acc33fc4/
  maandag 27 mei 2024 @ 12:34:29 #201
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_213701148
quote:

Putter is geen optie als in dat hij te fatsoenlijk tav sommige uitwerkingen en ruzies die er gaan, sociaal-economisch zou ie prima mp kunnen zijn op dit akkoord.
Vladimir Putin
  maandag 27 mei 2024 @ 12:38:04 #202
13309 nostra
ask why
pi_213701175
quote:
7s.gif Op maandag 27 mei 2024 12:34 schreef phpmystyle het volgende:
Putter is geen optie als in dat hij te fatsoenlijk tav sommige uitwerkingen en ruzies die er gaan
Wat staat hier?
  maandag 27 mei 2024 @ 12:40:19 #203
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_213701189
quote:
10s.gif Op maandag 27 mei 2024 12:38 schreef nostra het volgende:

[..]
Wat staat hier?
Sorry.
Ik bedoel dat Putters zich niet zo makkelijk kan vereenzelvigen met maatregelen als 130, rode diesel, duurdere tickets voor musea. Er gaan straks ook ruzies komen in het kabinet, GW zal zo nu en dan toch wat kietelen in de media. Dat zou niet aan hem besteed zijn.

Sociaal-economisch lijkt het mij een akkoord van Putters prima achter kan staan, er gaat wat gebeuren aan bestaanszekerheid. En samen met P.O kan die daar mooi over filosoferen.
Vladimir Putin
pi_213701375
quote:
7s.gif Op maandag 27 mei 2024 12:40 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Sorry.
Ik bedoel dat Putters zich niet zo makkelijk kan vereenzelvigen met maatregelen als 130, rode diesel, duurdere tickets voor musea. Er gaan straks ook ruzies komen in het kabinet, GW zal zo nu en dan toch wat kietelen in de media. Dat zou niet aan hem besteed zijn.
Ik kan mij niet voorstellen dat een man als Putters die zich (in woord en geschrift) hard maakt voor thema’s als:

- de groter wordende kloof tussen arm en rijk(veenbrand);
- die zich tijdens de lockdowns liet gelden over het mentale en sociale welzijn van jongeren;
- de man die zelfredzaamheid hekelt omdat dit vooral voor de zwakste groep niet geldt,
- iemand die zich inzet voor een breder toekomstperspectief, zowel op het gebied van duurzame energievoorziening, aanpak van woningnood en het tegengaan van polarisatie en kansenongelijkheid (het einde van de BV Nederland).

Dat deze man zo kleinzerig is om zich te storen aan de futiliteiten die jij noemt. En dat hij niet veel meer moeite heeft met het gebrek aan visie op bijvoorbeeld de landbouw, het gebrek aan kansengelijkheid bijvoorbeeld in de asielparagraaf, het gebrek aan mentale en sociale welzijn door nog meer te snijden in de GGZ en preventieve maatregelen. Maar vooral nog omdat dit akkoord net zoveel sociaal democratie uitstraalt als van der Plas PvdD uitstraalt.

Dit wil niet zeggen dat de man (Putters) het niet wordt, daar beslissen vooral Geert Wilders en hijzelf over. Maar Putters zo wegzetten dat vooral zaken als 130, rode diesel en extra btw op cultuur hem zouden raken dat vind ik echt simplistisch.

quote:
Sociaal-economisch lijkt het mij een akkoord van Putters prima achter kan staan, er gaat wat gebeuren aan bestaanszekerheid. En samen met P.O kan die daar mooi over filosoferen.
Zou die marginale toename aan bestaanszekerheid en zelfs de stijging van de armoede onder kinderen echt opwegen tegen de sterkere tweedeling tussen eerste en tweederangs burgers? Ik noem het eerder afgeschafte tweestatusstelsel, de inperking van rechtsbijstand en de beperking van het narijzen van het stamgezin.

[ Bericht 16% gewijzigd door KaheemSaid op 27-05-2024 13:20:11 ]
  maandag 27 mei 2024 @ 13:14:48 #205
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_213701385
Is Plassterk al geopperd?
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
  maandag 27 mei 2024 @ 13:16:13 #206
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_213701394
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 13:14 schreef Vis1980 het volgende:
Is Plassterk al geopperd?
Wie is dat?
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  maandag 27 mei 2024 @ 13:21:47 #207
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_213701423
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 13:16 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Wie is dat?
Ik bedoelde eigenlijk Pechtold...

Is Pechtold al geopperd?
  maandag 27 mei 2024 @ 13:24:14 #208
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_213701431
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 13:21 schreef Vis1980 het volgende:

[..]

Is Pechtold al geopperd?
Zou me eerst afvragen of Pechtold dit uberhaupt wil

En dan zeg ik nee.
  maandag 27 mei 2024 @ 13:27:54 #209
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_213701452
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 13:24 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Zou me eerst afvragen of Pechtold dit uberhaupt wil

En dan zeg ik nee.
Linkse mp's aandragen voor dit ultrarechtse kabinet is enorm in, toch?
  maandag 27 mei 2024 @ 13:30:14 #210
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_213701464
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 13:27 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Ik snap die frame wel :P Maar Plasterk was al niet zo links meer dus ja ik denk dat de range niet opeens is verschoven naar links. Het is nog steeds een zoektocht naar een rechts figuur die niet geassocieerd kan worden met een van de vier coalitiepartners, waarbij de beste persoon ook geen persoonlijke ambities heeft op politieke vlak en gepokt en gemazeld is op politieke/bestuursvlak.
pi_213701472
quote:

[..]

Is Pechtold al geopperd?
Met Pechtold weet je in ieder geval zeker dat vanaf de eerste seconde de vonken tussen Wilders en hem er af zullen knallen en dat het kabinet binnen een week gevallen is.
  maandag 27 mei 2024 @ 13:43:15 #212
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_213701570
quote:
14s.gif Op maandag 27 mei 2024 13:31 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Met Pechtold weet je in ieder geval zeker dat vanaf de eerste seconde de vonken tussen Wilders en hem er af zullen knallen en dat het kabinet binnen een week gevallen is.
Dat zou allemaal overtredingen van het vuurwerkverbod opleveren.

Lekker knallen.

Pechtold veegde altijd wel mooi de vloer aan met Geertje.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  maandag 27 mei 2024 @ 13:51:23 #213
13309 nostra
ask why
pi_213701627
quote:

[..]

Is Pechtold al geopperd?
Als die al gebeld is, ligt-ie nu nog in een stuip.
pi_213701640
Ik mis Pechtold’s toon wel merk ik elke keer weer.
pi_213701654
quote:

[..]
Pechtold is natuurlijk allesbehalve links, rechtser dan onder hem is D66 nooit geweest.
pi_213701659
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 13:52 schreef KaheemSaid het volgende:
Ik mis Pechtold’s toon wel merk ik elke keer weer.
Ik absoluut niet, Jetten is 100% beter.
  maandag 27 mei 2024 @ 13:56:28 #217
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_213701667
Die BTW verhoging op cultuur zal een kunsthistoricus als Alexander Pechtold inderdaad vast helemaal geweldig vinden.
pi_213701701
Het gaat niet zo zeer om links of rechts, maar om de vraag of personen leuk gevonden worden door De Telegraaf.
pi_213701709
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 13:59 schreef Blastbeat het volgende:
Het gaat niet zo zeer om links of rechts, maar om de vraag of personen leuk gevonden worden door De Telegraaf.
De Telegraaf heeft een naam.... Mark Rutte!
https://www.telegraaf.nl/(...)te-nodig-als-premier
  maandag 27 mei 2024 @ 14:01:15 #220
13309 nostra
ask why
pi_213701711
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 13:56 schreef Hexagon het volgende:
Die BTW verhoging op cultuur zal een kunsthistoricus als Alexander Pechtold inderdaad vast helemaal geweldig vinden.
Die wilde uniformering van het btw-tarief naar 15%, dus dat betwijfel ik en hij vond een laag tarief voor iets als museumbezoek iets waar vooral de rijken van profiteren.
  maandag 27 mei 2024 @ 14:03:38 #221
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_213701732
Pechtold zal vooral de neofascistische aspecten van de PVV niet zo trekken vermoed ik, over een btw-verhoging of verlaging hier of daar zou hij zich wel heen kunnen zetten.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  maandag 27 mei 2024 @ 14:04:33 #222
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_213701741
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 14:01 schreef nostra het volgende:
hij vond een laag tarief voor iets als museumbezoek iets waar vooral de rijken van profiteren.
Bron?
pi_213701746
pi_213701761
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 13:54 schreef Hanca het volgende:

[..]
Pechtold is natuurlijk allesbehalve links, rechtser dan onder hem is D66 nooit geweest.
Krijgen we deze act weer. :')
  maandag 27 mei 2024 @ 14:09:09 #225
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_213701768
quote:
Dank

Ik vind het echt geestelijke armoede om het duurder te maken "want er komen toch enkel rijken".
  maandag 27 mei 2024 @ 14:10:13 #226
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_213701778
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 14:07 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Relatief gezien was AP inderdaad een relatief rechtse en conservatieve D66'er. Ook al is hij in het spectrum natuurlijk nog steeds progressief.
pi_213701792
quote:

[..]
Jouw act dat je dat ontkent, bedoel je? Ja, kun je mee stoppen. Jij bent de enige hier die conservatief als rechts en progressief als links ziet, dus die onzin kun je uit POL houden. Rechts en links gaat over economie. Pechtold was economisch de meeste rechtse D66 partijleider ooit, dat zal elke D66'er toegeven. D66 stond toen in elk schema rechtsprogressief.

En in vergelijking met Kaag en Jetten was hij nog vrij conservatief ook.
  maandag 27 mei 2024 @ 14:12:51 #228
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_213701805
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 14:10 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Relatief gezien was AP inderdaad een relatief rechtse en conservatieve D66'er. Ook al is hij in het spectrum natuurlijk nog steeds progressief.
Ik denk dat hij in principe niet veel rechtser was dan Thom de Graaff, Van Mierlo, Dittrich of Lousewies van der Laan maar door zijn Minerva-uitstraling leek hij dat misschien, zeker in vergelijking tot de wat linksere afslag die sinds Kaag is genomen.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  maandag 27 mei 2024 @ 14:13:35 #229
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_213701810
Overigens was Jan Terlouw in zijn tijd als politicus ook relatief rechts. Die is met oud worden meer naar links geschoven.
  maandag 27 mei 2024 @ 14:16:04 #230
13309 nostra
ask why
pi_213701836
quote:

[..]
Pechtold zat redelijk op een economisch rechtse lijn ja. Joop was altijd lachwekkend viesmad op hem als het op economie aankwam. (spend spend spend moest de lijn zijn)
  maandag 27 mei 2024 @ 14:17:54 #231
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_213701851
Pechtold was overigens wel een vrij pragmatisch politicus. Een beetje a la Emmanuel Macron.
pi_213701863
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 14:17 schreef Hexagon het volgende:
Pechtold was overigens wel een vrij pragmatisch politicus. Een beetje a la Emmanuel Macron.
En Macron is ook gewoon rechts inmiddels. Niet voor niets dat Macron, D66 en VVD samen in één Europese fractie zitten.
pi_213701865
quote:

[..]
Ja, maar Pechtold zou ik niet links noemen. Wel een vreemde zijsprong gezien zijn historie met Wilders.
pi_213701878
quote:
6s.gif Op maandag 27 mei 2024 14:16 schreef nostra het volgende:

[..]
Pechtold zat redelijk op een economisch rechtse lijn ja. Joop was altijd lachwekkend viesmad op hem als het op economie aankwam. (spend spend spend moest de lijn zijn)
Klopt maar Hanca hebben hier al een jarenlange discussie over lopen dat links of rechts allesbehalve alleen over economie draait. Op het culturele vlak was Pechtold zo links als wat.
pi_213701896
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 14:22 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Klopt maar Hanca hebben hier al een jarenlange discussie over lopen dat links of rechts allesbehalve alleen over economie draait. Op het culturele vlak was Pechtold zo links als wat.
En die act kun je dus stoppen, jij bent de enige in de wereld die politiek op een lijn stopt ipv in 4 vlakken.
pi_213701901
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 14:24 schreef Hanca het volgende:

[..]
En die act kun je dus stoppen, jij bent de enige in de wereld die politiek op een lijn stopt ipv in 4 vlakken.
:D De enige in de wereld nog wel.
  maandag 27 mei 2024 @ 14:26:36 #237
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_213701906
Eens met @PietjePuk2000 in dezen.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  maandag 27 mei 2024 @ 14:27:03 #238
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_213701908
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 14:20 schreef Hanca het volgende:

[..]
En Macron is ook gewoon rechts inmiddels. Niet voor niets dat Macron, D66 en VVD samen in één Europese fractie zitten.
Ja tappen allemaal redelijk uit hetzelfde vaatje.
pi_213701928
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 14:00 schreef Hanca het volgende:

[..]
Wonderlijk, aangezien ze hem een paar jaar geleden nog Marx Rutte noemden.
pi_213701929
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 14:26 schreef -XOR- het volgende:
Eens met @:PietjePuk2000 in dezen.
Dank. :)
pi_213701933
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 14:25 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
:D De enige in de wereld nog wel.
Ja, kijk je wel eens naar indelingen van partijen? Zowel in Nederland als in elk ander land zie je 4 vlakken. Ik ken geen enkele politiek duider die een lijn van links naar rechts aan houdt. Gewoon geen enkele. Altijd 4 vlakken: links-rechts (sociaal-economie) en progressief-conservatief.

En zoals je hier ziet stond D66 gewoon rechtsprogressief:

pi_213701965
Even een quote uit de pers om even te verduidelijken dat ook cultureel links en rechts voor vrijwel iedereen een gangbaar begrip is:

quote:
Citizens with economically left-wing and culturally right-wing views vote less and are less satisfied with politics
https://www.democraticaud(...)sfied-with-politics/
  maandag 27 mei 2024 @ 14:37:10 #243
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_213701978
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 14:09 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Dank

Ik vind het echt geestelijke armoede om het duurder te maken "want er komen toch enkel rijken".
Denk jij echt dat een verhoging van 12% op een kostenpost die incidenteel is leidt tot afname van de afzet?
Vladimir Putin
pi_213701980
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 14:35 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Even een quote uit de pers om even te verduidelijken dat ook cultureel links en rechts voor vrijwel iedereen een gangbaar begrip is:
[..]
https://www.democraticaud(...)sfied-with-politics/
En die engels term 'culturally left' noemen wij progressief, niet links. En 'culturally right' noemen wij conservatief, niet rechts.
pi_213701987
quote:
1s.gif Op maandag 27 mei 2024 14:30 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, kijk je wel eens naar indelingen van partijen? Zowel in Nederland als in elk ander land zie je 4 vlakken. Ik ken geen enkele politiek duider die een lijn van links naar rechts aan houdt. Gewoon geen enkele. Altijd 4 vlakken: links-rechts (sociaal-economie) en progressief-conservatief.

[ afbeelding ]
Overigens zijn dit soort kompassen ook vatbaar voor kritiek. DENK bijvoorbeeld wordt in de progressieve hoek geplaatst, terwijl het een stevig conservatieve partij is, maar ze zijn voor een ruimhartige toelating van migranten, gezinshereniging en andere zaken waar de allochtone achterban blij van wordt. Maar dat de motivatie achter die standpunten opportunistisch is en niet progressief, doet er bij deze indeling niet toe.
pi_213702012
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 14:37 schreef Blastbeat het volgende:

[..]
Overigens zijn dit soort kompassen ook vatbaar voor kritiek. DENK bijvoorbeeld wordt in de progressieve hoek geplaatst, terwijl het een stevig conservatieve partij is, maar ze zijn voor een ruimhartige toelating van migranten, gezinshereniging en andere zaken waar de allochtone achterban blij van wordt. Maar dat de motivatie achter die standpunten opportunistisch is en niet progressief, doet er bij deze indeling niet toe.
Ja, natuurlijk kun je zeker bij het kieskompas, gebaseerd op 25 stellingen, kritiek hebben. Die van chessdata is al een stuk beter.

Maar ik herinner me nog debatten tussen Pechtold en Rouvoet waarbij ze elkaar de tegenpolen noemden: rechts-progressief vs links-conservatief (na Rouvoet is CU een stuk progressiever geworden).
  maandag 27 mei 2024 @ 14:44:41 #247
13309 nostra
ask why
pi_213702052
quote:
7s.gif Op maandag 27 mei 2024 14:37 schreef phpmystyle het volgende:
Denk jij echt dat een verhoging van 12% op een kostenpost die incidenteel is leidt tot afname van de afzet?
Musea vallen sowieso niet onder de geplande btw-verhoging.

En een eventuele verhoging zou een daling van 4% in 'verbruik' opleveren https://www.volkskrant.nl(...)ergelijken~b04fed0a/

[ Bericht 0% gewijzigd door nostra op 27-05-2024 15:09:13 ]
  maandag 27 mei 2024 @ 14:59:38 #248
13309 nostra
ask why
pi_213702153
quote:
1s.gif Op maandag 27 mei 2024 14:30 schreef Hanca het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Ah, good ol' times, das war einmal.
  maandag 27 mei 2024 @ 15:00:28 #249
13309 nostra
ask why
pi_213702157
Gemist dat Rinnoy Kan en Aboutaleb alsnog Wilders als premier willen, voor zover die wat te willen hebben.
  maandag 27 mei 2024 @ 15:06:05 #250
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_213702184
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 14:00 schreef Hanca het volgende:

[..]
Eindelijk het stukje verfrissing die we nodig hebben.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  maandag 27 mei 2024 @ 15:06:06 #251
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_213702185
Ik ben daar ook niet op tegen aangezien hij de grootste is geworden maar zo'n premier, dan ga je toch af als land?

Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  maandag 27 mei 2024 @ 15:09:44 #252
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_213702205
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 14:37 schreef Blastbeat het volgende:

[..]
Overigens zijn dit soort kompassen ook vatbaar voor kritiek. DENK bijvoorbeeld wordt in de progressieve hoek geplaatst, terwijl het een stevig conservatieve partij is
Onder Azarkan was het wel degelijk een progressieve partij. Richting de vorige verkiezingen zijn ze wel duidelijk conservatief geworden; weet niet hoe dat in het kieskompas stond afgelopen keer?
pi_213702214
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 13:43 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Dat zou allemaal overtredingen van het vuurwerkverbod opleveren.

Lekker knallen.

Pechtold veegde altijd wel mooi de vloer aan met Geertje.
Pechtold had hier wel de overhand in dit debat ja.
Mja
pi_213702219
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 14:27 schreef KingRoland het volgende:

[..]
En toch zijn er een hoop mensen vooral in POL extreemlinks
U hoorde het hier voor het eerst.
  maandag 27 mei 2024 @ 15:12:02 #255
13309 nostra
ask why
pi_213702221
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 15:06 schreef -XOR- het volgende:
Ik ben daar ook niet op tegen aangezien hij de grootste is geworden maar zo'n premier, dan ga je toch af als land?

Ach, om zo'n gebbetje bij WNL? Rutte kon toch ook zo uithalen naar links:

quote:
Bij de aftrap van de verkiezingen voor Provinciale Staten in Dordrecht heeft VVD-leider Mark Rutte opnieuw gewaarschuwd voor de 'linkse wolk' van GroenLinks en PvdA. 'Hoe kleiner ze worden, hoe beter het is', zei Rutte. 'Je hebt alleen maar last van ze.'
  maandag 27 mei 2024 @ 15:15:35 #256
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_213702242
quote:
7s.gif Op maandag 27 mei 2024 14:37 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Uiteindelijk wel want er zullen altijd ergens keuzes gemaakt worden.

Bovendien wil je dat mensen er zoveel mogelijk heen gaan. Dus ook degenen die niet zoveel geld hebben. Dat werkt dit beleid tegen/
pi_213702274
quote:
10s.gif Op maandag 27 mei 2024 15:11 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Allemaal revolutiebereide communisten hier.
pi_213702287
  maandag 27 mei 2024 @ 15:22:30 #259
343486 KingRoland
#TEAMJOHANNES
pi_213702296
quote:
10s.gif Op maandag 27 mei 2024 15:11 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Lekker janken
graag op anoniem
pi_213702332
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 15:22 schreef KingRoland het volgende:

[..]
Lekker janken
pOl eXtReEm LiNks!1!!
  maandag 27 mei 2024 @ 15:31:00 #261
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_213702352
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 15:12 schreef nostra het volgende:

[..]
[..]

het probleem was alleen dat het geen gebbetje was maar hij het bloedserieus meende.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_213702370
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 13:54 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik absoluut niet, Jetten is 100% beter.
Prima, ik trek Jetten ook prima, maar heb het idee dat D66 onder Pechtold minder belerend was.
  maandag 27 mei 2024 @ 15:35:54 #263
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_213702383
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 15:12 schreef nostra het volgende:

[..]
[..]

En vervolgens scoorde de VVD nog slechter dan ze een half jaar later bij de TK deden. Hahaha.
  maandag 27 mei 2024 @ 15:35:59 #264
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_213702384
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 14:44 schreef nostra het volgende:

[..]
Musea vallen sowieso niet onder de geplande btw-verhoging.

En een eventuele verhoging zou een daling van 4% in 'verbruik' opleveren https://www.volkskrant.nl(...)ergelijken~b04fed0a/
Lol ze hebben helemaal zo'n prijs elasticiteits analyse gemaakt.
4% daling vind ik trouwens veel. Denk dat het ook niet klopt..
Vladimir Putin
  maandag 27 mei 2024 @ 15:37:11 #265
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_213702390
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 15:15 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Uiteindelijk wel want er zullen altijd ergens keuzes gemaakt worden.

Bovendien wil je dat mensen er zoveel mogelijk heen gaan. Dus ook degenen die niet zoveel geld hebben. Dat werkt dit beleid tegen/
Maar links wil belastingen op verbruik/consumptie omhoog zodat belasting op arbeid omlaagn kan :P
Vladimir Putin
  maandag 27 mei 2024 @ 15:37:39 #266
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_213702394
quote:
7s.gif Op maandag 27 mei 2024 15:37 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Maar links wil belastingen op verbruik/consumptie omhoog zodat belasting op arbeid omlaagn kan :P
Uitstekend idee van links.
  maandag 27 mei 2024 @ 15:42:55 #267
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_213702429
quote:

[..]
Voor het consumeren van geestverrijkende zaken zoals boeken en musea moet een uitzondering worden gemaakt.

Alles dat mensen geestelijk wijzer maakt moet namelijk gestimuleerd worden.
  maandag 27 mei 2024 @ 15:43:16 #268
13309 nostra
ask why
pi_213702433
quote:

[..]
Dat is op zich een uitstekend idee (pak je gelijk ook zwart geld mee), maar helaas betekent dat voor links niet dat de belasting op arbeid voor "grootverdieners" (lees > 70k) omlaag gaat, maar ook omhoog.
pi_213702448
quote:
12s.gif Op maandag 27 mei 2024 15:43 schreef nostra het volgende:

[..]
Dat is op zich een uitstekend idee (pak je gelijk ook zwart geld mee), maar helaas betekent dat voor links niet dat de belasting op arbeid voor "grootverdieners" (lees > 70k) omlaag gaat, maar ook omhoog.
Veel belasting betalen is een voorrecht Nostra…

(Iemand moet mijn postgedrag hier bekostigen).
  maandag 27 mei 2024 @ 15:48:30 #270
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_213702463
quote:
12s.gif Op maandag 27 mei 2024 15:43 schreef nostra het volgende:

[..]
Ligt eraan hoe je dat geld verdiend hebt dus we beoordelen je uitspraak als onwaar.
pi_213702466
Huh maar mensen denken dat D66 links is? Natuurlijk is dat gewoon een rechtse partij, ja ze komen ook op voor progressieve ideen, denk aan LGBTQI+ acceptatie. Maar economisch, wat mij betreft het belangrijkste zijn ze echt totaal niet links die geloven gewoon in een eindeloos groeiende economie en marktdenken.

Wat vinden mensen er zo links aan dan? Dat ze ook belasting willen heffen. Dat ze onze leefomgeving enige waarde toedichten met betrekking tot beleid op klimaatverandering?
  maandag 27 mei 2024 @ 15:50:31 #272
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_213702477
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 15:48 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Huh maar mensen denken dat D66 links is? Natuurlijk is dat gewoon een rechtse partij, ja ze komen ook op voor progressieve ideen, denk aan LGBTQI+ acceptatie. Maar economisch, wat mij betreft het belangrijkste zijn ze echt totaal niet links die geloven gewoon in een eindeloos groeiende economie en marktdenken.

Wat vinden mensen er zo links aan dan? Dat ze ook belasting willen heffen. Dat ze onze leefomgeving enige waarde toedichten met betrekking tot beleid op klimaatverandering?
Veel mensen halen progressief en links door elkaar.
Zoals anderen weer liberaal en links door elkaar halen.
Wat mij nog veel meer verbaasd is dat er mensen zijn die mensen dat Socialisme een functionerend systeem is.
  maandag 27 mei 2024 @ 15:53:31 #273
346939 Janneke141
pi_213702503
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 15:48 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

Hoi Lord, het 2024. Of je als partij links of rechts bent wordt uitsluitend bepaald op basis van je asielzoekersstandpunten. En aangezien D66 niet bereid is tot een hek op de grens, zijn ze links.
  maandag 27 mei 2024 @ 16:00:06 #274
13309 nostra
ask why
pi_213702546
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 15:48 schreef VoMy het volgende:

[..]
Ligt eraan hoe je dat geld verdiend hebt dus we beoordelen je uitspraak als onwaar.
Uit arbeid, niet uit vermogen. Het CPB heeft overigens ook allang aangegeven dat het zwaarder belasten van topinkomens, ook als die grens bij 150k gelegd wordt zoals de PvdA wil met z'n 60% ( :') ), tot minder inkomsten leidt.

Vermogensbelasting is een ander verhaal, daar moet in 2027 eens een keer een normaal verhaal over komen.
pi_213702578
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 15:31 schreef -XOR- het volgende:

[..]
het probleem was alleen dat het geen gebbetje was maar hij het bloedserieus meende.
Het was meer dat zijn fans het bloedserieus nemen en hij graag dat klotegevoel wil bedienen.
pi_213702626
quote:
2s.gif Op maandag 27 mei 2024 15:27 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
pOl eXtReEm LiNks!1!!
Vrijdag kameradenoverleg in Oude Pekela, dan wordt hier even niet gepost.

Wij de sikkel, en de hamer is voor Timmermans
pi_213702721
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 15:50 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Veel mensen halen progressief en links door elkaar.
Zoals anderen weer liberaal en links door elkaar halen.
Wat mij nog veel meer verbaasd is dat er mensen zijn die mensen dat Socialisme een functionerend systeem is.
Hoe bedoel je, waar is dan socialisme? De paar zeer achtergestelde landen die het hebben geprobeerd hebben geen geweldig succes geboekt. Maarja kapitalisme werkt ook bepaald niet voor dat type landen, zie bijvoorbeeld hoe Afrika geen zak opschiet met kapitalisme. Uiteindelijk is het idee achter socialisme veel beter, wel veel moeilijker uitvoerbaar natuurlijk. Maar om ons systeem af te laten hangen van gemak is niet echt slim wat mij betreft.
  maandag 27 mei 2024 @ 16:29:56 #278
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_213702742
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 16:25 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Hoe bedoel je, waar is dan socialisme? De paar zeer achtergestelde landen die het hebben geprobeerd hebben geen geweldig succes geboekt. Maarja kapitalisme werkt ook bepaald niet voor dat type landen, zie bijvoorbeeld hoe Afrika geen zak opschiet met kapitalisme. Uiteindelijk is het idee achter socialisme veel beter, wel veel moeilijker uitvoerbaar natuurlijk. Maar om ons systeem af te laten hangen van gemak is niet echt slim wat mij betreft.
Het idee achter socialisme is niet beter. Het is onvrijheid en dwang. Het grote gelijk maken. Ondernemen bestraffen, marktwerking verhinderen. Leidt tot inefficiëntie, armoede en een niet functionerende economie.
Dat een paar zeer achtergestelde landen het geprobeerd hebben is onzin. Zelfs Zweden ging er aan onderdoor, en dat was geeneens strikt socialisme. Venezuela heeft meer Olie dan Saudi Arabie en is op alle fronten Failliet.

[ Bericht 16% gewijzigd door Jan_Onderwater op 27-05-2024 16:47:25 ]
  maandag 27 mei 2024 @ 16:48:41 #279
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_213702851
quote:
6s.gif Op maandag 27 mei 2024 16:09 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Vrijdag kameradenoverleg in Oude Pekela, dan wordt hier even niet gepost.

Wij de sikkel, en de hamer is voor Timmermans
Nee, overleg is in Rode School, in het nutsgebouw van de linkse kerk
  maandag 27 mei 2024 @ 16:51:56 #280
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_213702868
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 16:00 schreef nostra het volgende:

Vermogensbelasting is een ander verhaal, daar moet in 2027 eens een keer een normaal verhaal over komen.
Laten we dan vermogen in eigen huis en pensioenvermogen ook maar eens gaan belasten, kunnen de babyboomers eens gaan betalen voor het profijt wat ze hebben genoten waarbij dan geldt, Verkoopwaarde - Aankoopwaarde is verdient geld en wordt dan naar tabel inkomstenbelasting belast (Sarcasme)
  maandag 27 mei 2024 @ 16:59:20 #281
13309 nostra
ask why
pi_213702913
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 16:51 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Laten we dan vermogen in eigen huis en pensioenvermogen ook maar eens gaan belasten, kunnen de babyboomers eens gaan betalen voor het profijt wat ze hebben genoten Verkoopwaarde - Aankoopwaarde is verdient geld en wordt dan naar tabel inkomstenbelasting belast (Sarcasme)
Sarcasme, yes, maar de fiscus vindt het maar wat prettig om een enorme latente claim te hebben op toekomstig pensioenvermogen. Woning gaat hem nooit worden, wordt toch altijd doorgerold, ook in landen waar die winsten in principe belast zijn (zoals de US). Maar inderdaad, de babyboomers mogen wel eens zichtbaar krijgen wat voor voordelen ze hebben genoten (de generatie daarvoor nog meer met VUT-regelingen op hun 52e en wat voor gekkigheid niet meer).

Gewoon werkelijk rendement belasten en dan een klap geven op je definitie van rendement (wel/niet gerealiseerd, wel/niet uitgekeerd) en dan ben je in ieder geval ergens. Maar MinFin gaat daar nooit in mee, aangezien de keerzijde van werkelijk rendement belasten is dat je werkelijke verliezen moet vergoeden, dan wel via carry-back, dan wel via carry-forward. En dat maakt de begroting een stuk onzekerder dan lekker een fictief percentage op een bekende vermogenssamenstelling plakken.
pi_213703063
quote:
12s.gif Op maandag 27 mei 2024 16:59 schreef nostra het volgende:

[..]
Sarcasme, yes, maar de fiscus vindt het maar wat prettig om een enorme latente claim te hebben op toekomstig pensioenvermogen. Woning gaat hem nooit worden, wordt toch altijd doorgerold, ook in landen waar die winsten in principe belast zijn (zoals de US). Maar inderdaad, de babyboomers mogen wel eens zichtbaar krijgen wat voor voordelen ze hebben genoten (de generatie daarvoor nog meer met VUT-regelingen op hun 52e en wat voor gekkigheid niet meer).

Gewoon werkelijk rendement belasten en dan een klap geven op je definitie van rendement (wel/niet gerealiseerd, wel/niet uitgekeerd) en dan ben je in ieder geval ergens. Maar MinFin gaat daar nooit in mee, aangezien de keerzijde van werkelijk rendement belasten is dat je werkelijke verliezen moet vergoeden, dan wel via carry-back, dan wel via carry-forward. En dat maakt de begroting een stuk onzekerder dan lekker een fictief percentage op een bekende vermogenssamenstelling plakken.
Hoe bedoel je, "niet mee akkoord"? Wat voor andere optie is er dan, na het afschieten van de verwachte vermogensrendementsheffing door de hoge raad?
pi_213703153
quote:
12s.gif Op maandag 27 mei 2024 16:59 schreef nostra het volgende:

[..]
Mijn vader en mijn oom schelen iets meer dan 2 jaar, mijn oom trad vervroegd uit op 55 jarige leeftijd terwijl mijn vader zijn pensioenleeftijd verhoogd werd naar 66. Extreme verschillen inderdaad (misschien ook wel in inkomsten na pensioen hoor).
  maandag 27 mei 2024 @ 17:21:13 #284
13309 nostra
ask why
pi_213703176
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 17:10 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Hoe bedoel je, "niet mee akkoord"? Wat voor andere optie is er dan, na het afschieten van de verwachte vermogensrendementsheffing door de hoge raad?
De oldschool vermogensbelasting zoals we die voor 2001 kenden of iets dat daar in ieder geval op lijkt. Iets als een Box 4 voor OG zie ik ook nog wel gebeuren, wordt regelmatig in de literatuur geopperd. Eenvoudiger wordt, net als met de toeslagen, een illusie ondat je altijd groepen onevenredig of disproportioneel raakt en dat trekt geen kiezers, plus hoeveel procent betaalt überhaupt (substabtieel) Box3, iets van een miljoen mensen zit boven de ton.
pi_213703183
https://www.rtl.nl/nieuws(...)an-nergens-nederland

En dit kan dus ook al niet. Lekker gewerkt mensen!

Check ook de reactie van Van der Plas eronder. "Ja, dat is aan het nieuwe kabinet."
pi_213703192
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 17:10 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Gewoon een vermogensheffing? Dus simpelweg afstappen van het kijken naar werkelijk of fictief rendement en vermogen op peildatum X boven drempelwaarde Y belasten met heffing Z.
Of denk ik nu veel te simpel?
  maandag 27 mei 2024 @ 17:24:47 #287
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_213703223
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 17:21 schreef Blastbeat het volgende:
https://www.rtl.nl/nieuws(...)an-nergens-nederland

En dit kan dus ook al niet. Lekker gewerkt mensen!

Check ook de reactie van Van der Plas eronder. "Ja, dat is aan het nieuwe kabinet."
Het komt samen met het juridisch houdbaar vervangen van de stikstofwet waarvan ze ook nog niet weten hoe dat precies gaat lukken. Dus misschien kan het toch nog.
  maandag 27 mei 2024 @ 17:25:43 #288
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_213703229
Het blijft maar een eindeloze verhoging van lasten, zonder dat er eens echt wordt nagedacht. De overheid blijft maar groeien. Wie ooit een ministerie van binnen heeft gezien weet dat ambtenaren heel erg goed voor zichzelf zorgen. Gemeentehuizen en Provinciehuizen net zo.
Er moet dringend in de overhead van de overheid worden gesneden.
pi_213703250
quote:
10s.gif Op maandag 27 mei 2024 17:22 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Gewoon een vermogensheffing? Dus simpelweg afstappen van het kijken naar werkelijk of fictief rendement en vermogen op peildatum X boven drempelwaarde Y belasten met heffing Z.
Of denk ik nu veel te simpel?
Kennelijk denk je niet te simpel, gezien nostra's reactie. Maar hoezo zou dat juridisch wel ok zijn en de verwachte vermogensrendementsheffing niet? Komt toch in feite op hetzelfde neer?

Zou overigens wel aardig jammer zijn als je in een slecht jaar de vermindering van vermogen niet mag aftrekken en elk jaar dan maar betaalt ongeacht je rendement.
  maandag 27 mei 2024 @ 17:30:49 #290
13309 nostra
ask why
pi_213703277
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 17:25 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Het blijft maar een eindeloze verhoging van lasten, zonder dat er eens echt wordt nagedacht. De overheid blijft maar groeien. Wie ooit een ministerie van binnen heeft gezien weet dat ambtenaren heel erg goed voor zichzelf zorgen. Gemeentehuizen en Provinciehuizen net zo.
Uiteraard, maar dat is allemaal godsonmogelijk, beleidsmedewerker hier, interimmertje voor 150 daar, projectgroepje, rapportje van KPMG, het moet allemaal.
  maandag 27 mei 2024 @ 17:31:56 #291
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_213703285
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 17:25 schreef Jan_Onderwater het volgende:
De gemeentes piepen en kraken. De ambtenaren lopen weg omdat er elders meer te verdienen is en verder gooit rijksoverheid juist meer taken naar de gemeentes die daar niet op berekend zijn.

https://www.binnenlandsbe(...)en-te-weinig-handjes
https://www.binnenlandsbe(...)ndt-werkdruk-te-hoog

Het aantal bouwvergunningen voor nieuwe woningen blijft dalen, met recente cijfers die niet eens de 55.000 halen, tegenover 65.000 vorig jaar en 75.000 het jaar daarvoor.

Volgens hoogleraar Peter Boelhouwer is de daling niet te wijten aan demissionair minister Hugo de Jonge.
Boelhouwer ziet de oorzaak eerder bij een tekort aan ambtenaren en lange wachttijden bij de Raad van State, naast economische factoren zoals rente- en bouwkostenstijgingen.

https://vastgoedinsider.n(...)de-bouwvergunningen/

Kort geleden presenteerde het A+O Fonds gemeenten de jaarlijkse personeelsmonitor. Belangrijke conclusies zijn:

1 op de 5 vacatures is moeilijk vervulbaar, de dienstverlening staat daardoor onder druk.
Het blijven investeren in toekomstig personeelsbeleid zijn grote uitdagingen voor gemeenten.
Ziekteverzuim is gestegen en langdurig verzuim neemt toe.
Als oorzaak worden genoemd: werkdruk, stress en fysieke aandoeningen.

Collega’s, ook die al jarenlang voor de organisatie werken, vertrekken ineens. Overal zijn vacatures, die soms erg lastig ingevuld kunnen worden. Ook zonder de cijfers is het allang duidelijk. De arbeidsmarkt, ook bij de overheid, is een grote uitdaging. Hoewel beweging in een loopbaan voor professionals op zich gezond is: continuïteit is voor organisaties van levensbelang.

https://www.desuccesvolle(...)rganisatie-verlaten/

Tuurlijk zullen er altijd mensen zijn die weinig te doen hebben, daar mag er ook wel wat mee gedaan worden. Maar het is te simpel om te zeggen dat er daar gewoon rucksichtlos gesneden kan worden.
pi_213703320
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 13:56 schreef Hexagon het volgende:
Het is geen btw verhoging, het is het stoppen van een subsidie.

Prima als je er tegen bent, maar waarom moeten we deze hobby s subsidiëren terwijl mensen hun zorgkosten niet kunnen betalen?
  maandag 27 mei 2024 @ 17:38:55 #293
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_213703324
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 17:31 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
De gemeentes piepen en kraken. De ambtenaren lopen weg omdat er elders meer te verdienen is en verder gooit rijksoverheid juist meer taken naar de gemeentes die daar niet op berekend zijn.

Het aantal bouwvergunningen voor nieuwe woningen blijft dalen, met recente cijfers die niet eens de 55.000 halen, tegenover 65.000 vorig jaar en 75.000 het jaar daarvoor.

Volgens hoogleraar Peter Boelhouwer is de daling niet te wijten aan demissionair minister Hugo de Jonge.
Boelhouwer ziet de oorzaak eerder bij een tekort aan ambtenaren en lange wachttijden bij de Raad van State, naast economische factoren zoals rente- en bouwkostenstijgingen.

Kort geleden presenteerde het A+O Fonds gemeenten de jaarlijkse personeelsmonitor. Belangrijke conclusies zijn:

1 op de 5 vacatures is moeilijk vervulbaar, de dienstverlening staat daardoor onder druk.
Het blijven investeren in toekomstig personeelsbeleid zijn grote uitdagingen voor gemeenten.

Collega’s, ook die al jarenlang voor de organisatie werken, vertrekken ineens. Overal zijn vacatures, die soms erg lastig ingevuld kunnen worden. Ook zonder de cijfers is het allang duidelijk. De arbeidsmarkt, ook bij de overheid, is een grote uitdaging. Hoewel beweging in een loopbaan voor professionals op zich gezond is: continuïteit is voor organisaties van levensbelang.

Tuurlijk zullen er altijd mensen zijn die weinig te doen hebben, daar mag er ook wel wat mee gedaan worden. Maar het is te simpel om te zeggen dat er daar gewoon rucksichtlos gesneden kan worden.
Ik heb bij gemeentes en ministeries opdrachten uitgevoerd, ook bij andere overheidsonderdelen, heel erg veel bla bla en vergaderen, maar werken ho maar, een paar uitzonderingen daar gelaten. Oh we zijn zo druk, ja ja, met commissies en gelul, daadwerkelijk wat doen, een besluit nemen, ho maar. Men is als de dood beslissingen te nemen, want je zou eens een verkeerde nemen. Dus wordt er oeverloos vergaderd.
Heb meegemaakt dat er voor de aanschaf van een software pakket meer dan 1600 manuur vergaderd, afgestemd en nog eens besproken werd, zonder dat er een besluit genomen werd. En natuurlijk van iedere bespreking braaf notulen, die verdeeld, besproken en okay bevonden moesten worden.
Niet kunnen snijden in de overheid, mag ik ff lachen.

Wel uitstekende biologisch dynamische koffie btw, ieder kopje vers gemalen. Heb het eens opgezocht, 48 Euro de kilo.
  maandag 27 mei 2024 @ 17:41:29 #294
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_213703339
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 17:38 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Ik heb bij gemeentes en ministeries opdrachten uitgevoerd, ook bij andere overheidsonderdelen, heel erg veel bla bla en vergaderen, maar werken ho maar, een paar uitzonderingen daar gelaten. Oh we zijn zo druk, ja ja, met commissies en gelul, daadwerkelijk wat doen, een besluit nemen, ho maar. Men is als de dood beslissingen te nemen, want je zou eens een verkeerde nemen. Dus wordt er oeverloos vergaderd.
Heb meegemaakt dat er voor de aanschaf van een software pakket meer dan 1600 manuur vergaderd, afgestemd en nog eens besproken werd, zonder dat er een besluit genomen werd. En natuurlijk van iedere bespreking braaf notulen, die verdeeld, besproken en okay bevonden moesten worden.
Niet kunnen snijden in de overheid, mag ik ff lachen.
Te veel vergaderen is een ziekte die je bijna overal ziet. Maar voordat je dat verbeterd hebt ben je weer heel wat jaren verder en dus kan je ook pas daarna gaan snijden.
  maandag 27 mei 2024 @ 17:41:58 #295
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_213703341
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 17:41 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Te veel vergaderen is een ziekte die je bijna overal ziet. Maar voordat je dat verbeterd hebt ben je weer heel wat jaren verder en dus kan je ook pas daarna gaan snijden.
Bullshit.
  maandag 27 mei 2024 @ 17:43:01 #296
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_213703348
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 17:41 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Bullshit.
Ah oke, dus jij lost t morgen op?

Succes
  maandag 27 mei 2024 @ 17:44:11 #297
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_213703352
quote:
1s.gif Op maandag 27 mei 2024 17:37 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Het is geen btw verhoging, het is het stoppen van een subsidie.

Prima als je er tegen bent, maar waarom moeten we deze hobby s subsidiëren terwijl mensen hun zorgkosten niet kunnen betalen?
Gezien cultuur en geschiedenis een belangrijk deel van de samenleving is. Het maakt mensen slimmer, creatiever in denken en maakt ze gelukkig. Levert uiteindelijk veel welzijn op.

Bovendien, die bodemloze zorgput daar kunnen we nog wel 800 miljard in gooien, en mensen blijven het te weinig vinden.
  maandag 27 mei 2024 @ 17:45:34 #298
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_213703360
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 17:43 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Ah oke, dus jij lost t morgen op?

Succes
Kwestie van politieke wil en een mandaat.
Maar dat komt er niet, omdat dat macht niet bij de kamer of de regering ligt, de macht licht bij de ambtenaren. Daar moet ie weg.
  maandag 27 mei 2024 @ 17:46:35 #299
346939 Janneke141
pi_213703369
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 17:31 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]

De processen zijn vooral veel te stroperig, omdat we alles tot op de vierkante millimeter willen regelen, borgen en vastleggen.
pi_213703376
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 17:44 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Gezien cultuur en geschiedenis een belangrijk deel van de samenleving is. Het maakt mensen slimmer, creatiever in denken en maakt ze gelukkig. Levert uiteindelijk veel welzijn op.

Bovendien, die bodemloze zorgput daar kunnen we nog wel 800 miljard in gooien, en mensen blijven het te weinig vinden.
De cultuur sector moet zichzelf maar (leren) bedruipen.
Net als alle andere bedrijfstakken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')