En op de rijksbegroting stelt het natuurlijk ook geen bal voor…quote:Op zaterdag 25 mei 2024 21:01 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat is het voordeel als je dit soort grappen op andermans kosten kan doen hè, dan merk je er niet zo veel van.
Ja, uit welke hoek kwam het veranderen van de naam van het Ministerie van Justitie in Veiligheid & Justitie en 2 jaar later weer in Justitie & Veiligheid ook al weer?quote:
Hoe is dit nu weer een argument?quote:Op zaterdag 25 mei 2024 21:03 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
En op de rijksbegroting stelt het natuurlijk ook geen bal voor…
Laten we het realistische houden hoeveel mensen uit afrika hebben we nodig en kunnen we gebruikenquote:Op zaterdag 25 mei 2024 20:54 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Wat ik probeer uit te leggen is dat er voor al het wensdenken iets is wat realiteit heet.
Stel, het vrije verkeer van goederen en mensen uit het Schengen verdrag komt te vervallen, dan nog gaan we niet alle arbeidsmigranten weigeren want a. we hebben een personeelstekort en b: in ieder geval BBB en VVD gaan niet tegen de ondernemers zeggen “jullie krijgen geen arbeidsmigranten meer.
Stel we voeren het “zwaarste migratieplan ooit” in, dan verwacht het CBS dat dit invloed heeft op 10% van de asielmigranten. Natuurlijk kunnen we hopen op een opt out, maar daarmee vraag je aan de andere 26 landen “Jullie moeten allemaal even tekenen bij het kruisje, dan moeten jullie onze asielmigranten over jullie 26 landen verdelen, ohja en we willen derogatie, minder natura 2000 gebieden, pulsvissen en wat gunstigere nitraatrichtlijnen. Ook willen we netto minder betalen.” Ik ben een waardeloze onderhandelaar, maar dit krijg je zelfs bij mij niet voor elkaar. Gewoon boerenverstand noemen ze dat in het te vormen kabinet.
Betreffende Expats zou ik je graat willen verwijzen naar dd recent aangenomen “operatie Beethoven”, dit lukte gewoon met de huidige samenstelling van de kamer. En ik verwacht dat we een deel van de expats nog wel even nodig hebben, is het niet voor het verdienmodel van Nederland, dan is het wel voor de ICT projecten bij de belastingdienst.
Blijft over de student. Ons gidsland in buitenlanders buiten houden, Denemarken, had het Engels uit hun hoger onderwijs gesloopt, zij kwamen hier al vrij snel op terug. Na welgeteld twee jaar concludeerden de Denen dat het moeilijk werd schaars buitenlands talent aan te trekken.
Ik zeg dit allemaal niet omdat ik niet gelezen heb dat er geen woningnood is. Ik zeg dit omdat woningnood niet de enige factor is waar een Nederlandse regering mee te maken heeft. Maar helaas is politiek kiezen in schaarste en geld er geen ceteris paribus voor het oplossen van één probleem. Ik hoop in ieder geval dat we blijven bouwen, bouwen, bouwen.
quote:Zaterdag 16 maart 2019, 15:57
Opnieuw grootschalig misbruik met WW-uitkeringen door Polen
Duizenden Poolse arbeidsmigranten blijken op grote schaal misbruik te maken van een Europese regeling. Ze gaan met behoud van hun WW-uitkering terug naar Polen om daar werk te gaan zoeken. Maar in de praktijk vindt bijna niemand een baan. Dat blijkt uit onderzoek van Nieuwsuur. Oorzaak: de Poolse lonen liggen vaak honderden euro's lager dan de WW-uitkering die ze uit Nederland meekrijgen. Niet werken is veel lucratiever.
Het blijkt doodeenvoudig. Duizenden WW-uitkeringen gaan jaarlijks vanuit Nederland naar andere EU-landen, naar met name Polen. Volgens EU-regels mogen werklozen de WW drie maanden legaal meenemen naar een ander land, onder de voorwaarde dat ze daar werk zoeken. De zogenaamde 'export-WW'.
Mainstream progressivisme? Ik ben gewoon progressief: volledige en radicale gelijkwaarigheid van man en vrouw, bescherming van rechten voor homo- en anderseksuelen en etnische en overige minderheden (waaronder gehandicapten en psychisch lijdenden), rigoureuze scheiding van kerk en staat, de overheid als zorgdrager van publieke voorzieningen (onderwijs, zorg, openbaar vervoer, wonen) alsmede sociale voorzieningen (met een nadruk op werknemersrechten, ziekte- en werkloosheidsuitkeringen), mogelijkheid tot euthanasie en abortus en Nederland als staat functionerend met en in de EU.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 14:48 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ik heb deze vraag al tig keer beantwoord. Je ligt constant in de klinch met linkse denkers. Studenten op de UvA, GL'ers iedereen die woke is. Op een gegeven moment als geen enkele mainstream progressief je meer zint en je alleen maar conservatieve standpunten oreert ga ik je toch als conservatief labelen.
Moet ik dit bookmarken voor de volgende keren dat je dit weer vraagt?|
Snap ook niet zo goed waarom je keer op keer hetzelfde vraagt.
Ik geloof dus eerder andersom (ik denk dat asielzoekers eerder de sociale huurwoning verlaten, omdat een voor sociale huurwoningen relatief groot deel studeert), maar het zal dus in totaal inderdaad ongeveer 6% zijn idd. Nauwelijks relevant op het huidige tekort dus.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 20:53 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Nee, want als ze in jaar 1 6% van de vrijkomende huizen bezetten, maar slechts 10% van de huizen komt vrij, dan bezetten ze in totaal 6% van 10% van het totaal, of 0,6%. Maar dat totale aantal wordt natuurlijk steeds groter, totdat je bij 6% van het totaal komt. Daarna zou het aandeel statushouders gelijk moeten blijven, tenzij gemiddeld meer niet-statushouders hun huis verlaten dan wel-statushouders. En dat geloof ik best. Dus ik denk dat dat totale aantal best kan stijgen.
Niet maar het doet dus niemand pijn om dit te doen. Ofwel een volgend kabinet kan weer iets met milieu of klimaat introduceren.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 21:04 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
[..]
Hoe is dit nu weer een argument?
Ik ken geen enkele Oekraïner met een huis, die wonen allemaal in voormalige scholen e.d.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 20:53 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Edit: ik lees nu dat Oekraïeners daarvoor niet in aanmerking komen, maar ze hebben wel massaal woningen gekregen. Dus ik vermoed dat die woningen gewoon onttrokken zijn aan de socialehuurvoorraad om ze vervolgens voor Oekraïeners te reserveren
Cumulatief loopt het wel op hé. Als je gemiddeld 40 k instroom per jaar hebt dan is dat na 10 jaar 400k. Dat heeft een buitengewoon significante impact op de woningvoorraad.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 21:06 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik geloof dus eerder andersom (ik denk dat asielzoekers eerder de sociale huurwoning verlaten, omdat een voor sociale huurwoningen relatief groot deel studeert), maar het zal dus in totaal inderdaad ongeveer 6% zijn idd. Nauwelijks relevant op het huidige tekort dus.
Klopt.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 21:08 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik ken geen enkele Oekraïner met een huis, die wonen allemaal in voormalige scholen e.d.
Ja, die zitten allemaal in tijdelijke verblijven.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 21:08 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik ken geen enkele Oekraïner met een huis, die wonen allemaal in voormalige scholen e.d.
Mwah, dat zijn ministers "voor" ipv ministers "van"; die hebben geen eigen ministerie als zodanig. Die hebben wat ambtenaren op een echt ministerie die daar dan onder vallen.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 21:07 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Niet maar het doet dus niemand pijn om dit te doen. Ofwel een volgend kabinet kan weer iets met milieu of klimaat introduceren.
Het blijft zo dat als het elk jaar 6% van de instroom in de sociale woninghuur is, dan blijf je rond de 6% zitten. Zet in een enorm bad een kraan aan met water en voeg op één of andere manier een precieze straal toe van 6% ranja of een andere vloeistof, dan blijft die verhouding 94% water en 6% wat anders, hoe lang je de kraan aan laat.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 21:08 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Cumulatief loopt het wel op hé. Als je gemiddeld 40 k instroom per jaar hebt dan is dat na 10 jaar 400k. Dat heeft een buitengewoon significante impact op de woningvoorraad.
Ze zijn er wel. Maar het is een heel klein deel.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 21:08 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het probleem zit hem in het hele palet aan beleidskeuzes én aan de beperkte uitstroom uit sociale huur. Na de eerste toets is er geen belemmering meer om te blijven zitten waar je zit, dus waarom zou je vertrekken als je redelijk of beter woont? Helemaal als op kosten van de verhuurder de verduurzaming plaatsvindt en je zelf je portemonnee niet hoeft te trekken. Daarnaast trekt het pro-cyclische beleid van de overheid ten tijde van de financiële crisis (onder VVD/PvdA) nog steeds een zware wissel, want dat tekort loop je, eenmaal opgedaan, niet snel meer in. Tot slot is het CPB notoir incapabel om het inwoneraantal te voorspellen: in 2010 zouden er in 2040 17,5 miljoen mensen hier wonen, in werkelijkheid was dat in 2023 zo. Dat is een beetje dom, zou Máxima zeggen, helemaal als je ook nog eens niet tussentijds bijstuurt, maar alleen retrospectief rapporteert.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 21:08 schreef phpmystyle het volgende:
Cumulatief loopt het wel op hé. Als je gemiddeld 40 k instroom per jaar hebt dan is dat na 10 jaar 400k. Dat heeft een buitengewoon significante impact op de woningvoorraad.
Inderdaad, verkeerde voorspellingen (niet alleen op gebied van aantal inwoners, ook wat betreft aantal mensen per huis en aantal langer alleen wonenden of gescheiden mensen) en het feit dat er tijdens de financiële crisis 5 jaar lang niks is gebouwd ipv 75k woningen per jaar, dat zijn de echte oorzaken. Niet een asielinstroom, oid.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 21:22 schreef nostra het volgende:
[..]
Het probleem zit hem in het hele palet aan beleidskeuzes én aan de beperkte uitstroom uit sociale huur. Na de eerste toets is er geen belemmering meer om te blijven zitten waar je zit, dus waarom zou je vertrekken als je redelijk of beter woont? Helemaal als op kosten van de verhuurder de verduurzaming plaatsvindt en je zelf je portemonnee niet hoeft te trekken. Daarnaast trekt het pro-cyclische beleid van de overheid ten tijde van de financiële crisis (onder VVD/PvdA) nog steeds een zware wissel, want dat tekort loop je, eenmaal opgedaan, niet snel meer in. Tot slot is het CPB notoir incapabel om het inwoneraantal te voorspellen: in 2010 zouden er in 2040 17,5 miljoen mensen hier wonen, in werkelijkheid was dat in 2023 zo. Dat is een beetje dom, zou Máxima zeggen, helemaal als je ook nog eens niet tussentijds bijstuurt, maar alleen retrospectief rapporteert.
In paragraaf 2 heb ik het over Europeanen, in paragraaf 3 over migranten, in paragraaf 4 over Expats en paragraaf 5 behandeld de buitenlandse studenten. Volgens mij zijn dit grof de vier categorieën migranten die we hebben (remigrerende Nederlanders niet meegerekend.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 21:04 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Laten we het realistische houden hoeveel mensen uit afrika hebben we nodig en kunnen we gebruiken
ze spreken de taal niet en hebben een grote onderwijs achterstand
De mensen waar jij het over heb zijn oost Europeanen en die mogen vrij reizen en mogen gelijk van alle sociale voorzieningen gebruik maken en maken daar ook nog is misbruik van. Zijn zijn nu een wezenlijk probleem wat er nu ontstaat
Aan de andere kant hebben ze ook geholpen aan de grote economische groei wat we nu meemaken
maar het ene positieve veroorzaakt ook negatieve zaken
het gaat niet alleen om economie in een land
[..]
In mijn wijk wonen best wel wat Oekrainers in vrije sector huur.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 21:08 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik leg in dezelfde post uit hoe ik daarbij kom, @nostra doet dat ook in de post die ik quote.quote:
Die 6% blijft 6% als er elkaar jaar ook ongeveer 6% aan asielzoekers uitstroom uit de socialenwoningbouw omdat ze bijvoorbeeld particulier gaan huren of gaan kopen. Ik geloof niet dat dat het geval is.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 21:18 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het blijft zo dat als het elk jaar 6% van de instroom in de sociale woninghuur is, dan blijf je rond de 6% zitten. Zet in een enorm bad een kraan aan met water en voeg op één of andere manier een precieze straal toe van 6% ranja of een andere vloeistof, dan blijft die verhouding 94% water en 6% wat anders, hoe lang je de kraan aan laat.
Nu heb je hier natuurlijk ook uitstroom, maar er is geen enkel reden om aan te nemen dat de uitstroom van statushouders anders is dan die van anderen in de sociale huur. En dus blijf je rond die 6% zitten. Ik vind dat een zeer welvarend land als Nederland best 6% van de sociale woningvoorraad kan inzetten voor hen die vluchten voor oorlog en geweld.
Technische oplossing: ook scheefhuurders moeten wonen, die komen gaan dan zoeken in de krappe huur- of koopmarkt.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 21:26 schreef Hanca het volgende:
[..]
En scheefhuur zou allang veel meer urgentie moeten hebben.
En met mij post wil ik zeggen dat de post van jou en die van @nostra complete onzin is als we in 15 maanden een geregistreerde bevolkingsgroei hebben van bijna 160000 manquote:Op zaterdag 25 mei 2024 21:47 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik leg in dezelfde post uit hoe ik daarbij kom, @:nostra doet dat ook in de post die ik quote.
Klopt. Maar die horen niet in de sociale huur, ook al niet toen er nog helemaal geen krappe koopmarkt was nog niet zo lang geleden. Dat had allang geregeld moeten zijn, eigenlijk al bij de invoering van de sociale huur.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 21:48 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Technische oplossing: ook scheefhuurders moeten wonen, die komen gaan dan zoeken in de krappe huur- of koopmarkt.
Je beseft je dat dit bijna volledig om Oekraïners gaat, die in scholen e.d. zitten en die graag na het conflict weer naar huis gaan? Dat is inderdaad een tijdelijke extra groep die we opvangen en dat is niet meer dan terecht.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 21:50 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
En met mij post wil ik zeggen dat de post van jou en die van @:nostra complete onzin is als we in 15 maanden een geregistreerde bevolkingsgroei hebben van bijna 160000 man
stel dat we die lijn doortrekken naar 30 maanden dan zou het heel hard gaan.....met 320000 extra mensen
hier kunnen we toch niet mee doorgaan?
Kan. Maar hoe ethisch is het om iemand met 45k inkomen naar de koop of huurmarkt te schoppen ?quote:Op zaterdag 25 mei 2024 21:51 schreef Hanca het volgende:
[..]
Klopt. Maar die horen niet in de sociale huur, ook al niet toen er nog helemaal geen krappe koopmarkt was nog niet zo lang geleden. Dat had allang geregeld moeten zijn, eigenlijk al bij de invoering van de sociale huur.
Een paar jaar terug? Perfect ethisch. Ik heb in de afgelopen 14 jaar 2 keer een huis gekocht met een veel lager inkomen, laatste 4 jaar geleden.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 21:52 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Kan. Maar hoe ethisch is het om iemand met 45k inkomen naar de koop of huurmarkt te schoppen ?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |