Dan moet je beter lezen waar ik het over heb, want ik heb de cloak van spiritualiteit nooit de hemel in geprezen. Zie post 285, is ook wel wat voor jou om een voorbeeld van zo'n cloak te zien, want bij spiritualiteit is de cloak versus de echte leer zéér duidelijk zichtbaar, bij klassieke religie veel minder, maar hetzelfde mechanisme speelt daar. En ja, ook in de jouwe.quote:Op maandag 6 mei 2024 19:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Hoe kun je nou zeggen 'klopt' terwijl je het net nog de hemel in prijst als geweldig?
Zo kun je het noemen ja, of gewoon terugkeren naar de core, uitvinden wie je zelf bent en die 100% accepteren, want dat is uiteindelijk waar het allemaal om draait, Innergame, heaven is within.quote:Denk je dat wat jij allemaal verkondigt geen vorm van religie is? Natuurlijk is het dat wel.
Mensen slaan elkaar de hersens in om allerlei redenen.
De oplossing is Jezus Christus en Zijn leer van naastenliefde.
Projection projection, where is my self reflection. Echt stuitend dit, maargoed, we zijn wel wat gewend van je inmiddels.quote:Geen hersenspoeling waardoor je gelooft dat je geen individu meer bent, maar een 'bewustzijn' waarvan je zelf niet eens kunt uitleggen wat het is.
En vliegende eenhoorns schenken eeuwig leven.quote:
Nee het is omdat ik het ervaar.quote:Op maandag 6 mei 2024 19:54 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
En vliegende eenhoorns schenken eeuwig leven.
Tja, zo kunnen we vanalles bedenken.
Maar kun je het ook beargumenteren?
''Het is zo omdat het in de Bijbel staat'' of ''het is zo omdat de Paus het zegt'' telt niet
Dan denk ik dat je een placebo-effect ervaart.quote:
Nee hoor.quote:Op maandag 6 mei 2024 19:56 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Dan denk ik dat je een placebo-effect ervaart.
Je zult echt met iets sterkers moete komen dan ''ik heb een goede relatie met Maria''
Wanneer is iets 'cloak' en wanneer is het dat niet? Welke criteria moet ik volgens jou hanteren om dat te bepalen? Dus niet dat jij het voor mij bepaalt, maar dat ik het voor mezelf kan bepalen.quote:Op maandag 6 mei 2024 19:53 schreef Mijk het volgende:
[..]
Dan moet je beter lezen waar ik het over heb, want ik heb de cloak van spiritualiteit nooit de hemel in geprezen. Zie post 285, is ook wel wat voor jou om een voorbeeld van zo'n cloak te zien, want bij spiritualiteit is de cloak versus de echte leer zéér duidelijk zichtbaar, bij klassieke religie veel minder, maar hetzelfde mechanisme speelt daar. En ja, ook in de jouwe.
Ik geloof dat de hemel een wereld is waarin rechtvaardigheid heerst.quote:Zo kun je het noemen ja, of gewoon terugkeren naar de core, uitvinden wie je zelf bent en die 100% accepteren, want dat is uiteindelijk waar het allemaal om draait, Innergame, heaven is within.
Wat zou jou er nog van kunnen overtuigen dat wat je gelooft eigenlijk niet waar is? Dat al die ervaringen die je zo sterken in je overtuiging toch niets anders zijn dan een truucje van de geest, een vorm van misleiding? Waarmee test je dat?quote:Projection projection, where is my self reflection. Echt stuitend dit, maargoed, we zijn wel wat gewend van je inmiddels.
Je zou kunnen beginnen met jezelf af te vragen hoe geloofwaardig het 1 is versus het ander.quote:Op maandag 6 mei 2024 20:04 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Wanneer is iets 'cloak' en wanneer is het dat niet? Welke criteria moet ik volgens jou hanteren om dat te bepalen? Dus niet dat jij het voor mij bepaalt, maar dat ik het voor mezelf kan bepalen.
[..]
Ja, ook weer een "utopische plek" zoals je het beschrijft, en dat is imo in zekere zin waar, maar voor mij is het gewoon een mentale staat.quote:Ik geloof dat de hemel een wereld is waarin rechtvaardigheid heerst.
Ja, dit effect komt 100% vanzelf naar voren bij de moderne spirituele leren die het ego proberen te ontleren. Ego is er voor 1 ding, individueel gewin. Zodra ego weg valt, ben je compleet, heb je geen needs meer voor individueel gewin, dus doe je alles automatisch al voor het collectief, derhalve vervallen zonden, derhalve kom je in de Hemel, de mentale staat die ik zelf liever Nirvana noem omdat die beter is uitgelegd in het Oosten.quote:Rechtvaardigheid is geen kwestie van 'cloak'. Je kunt dat in begrijpelijke taal uiteenzetten en iedereen kan het begrijpen.
Ja, geen idee wat hier verder de bedoeling van is.
Het is gebaseerd op het gelijkheidsprincipe.
Wat je niet wilt dat jou geschied, doe dat ook een ander niet.
Behandel anderen zoals je zelf behandeld wil worden.
Heb een ander evenveel lief als jezelf.
Wees barmhartig en geduldig met elkaar.
Buit elkaar niet uit.
Enzovoorts enzovoorts.
De hemel is een alternatieve staat van bewustzijn Turiya/Samadhi, zoals de Aum hem presenteert.quote:Gewoon hele simpele praktische sociale regels waarmee je het kwaad op afstand houdt, en waar je echt geen alternatieve staat van bewustzijn voor hoeft op te werken om ze te snappen.
Hoe bedoel je hoe test ik dat? Met herhalende ervaringen, dmv boeken, bepaalde sound frequencies, meditatie, enzovoorts.quote:[..]
Wat zou jou er nog van kunnen overtuigen dat wat je gelooft eigenlijk niet waar is? Dat al die ervaringen die je zo sterken in je overtuiging toch niets anders zijn dan een truucje van de geest, een vorm van misleiding? Waarmee test je dat?
Dit vroeg ik niet. Ik vroeg je om hele concrete criteria die ik moet hanteren.quote:Op maandag 6 mei 2024 20:23 schreef Mijk het volgende:
[..]
Je zou kunnen beginnen met jezelf af te vragen hoe geloofwaardig het 1 is versus het ander.
En hier komt al heel snel het bovennatuurlijke bij kijken,etc etc
Voor mij ook, maar wel eentje die heel simpel onder woorden te brengen is, en die anderen ook kunnen begrijpen.quote:Ja, ook weer een "utopische plek" zoals je het beschrijft, en dat is imo in zekere zin waar, maar voor mij is het gewoon een mentale staat.
Toch jammer dan dat al die religies niet kunnen waarmaken wat ze beloven.quote:Ja, dit effect komt 100% vanzelf naar voren bij de moderne spirituele leren die het ego proberen te ontleren. Ego is er voor 1 ding, individueel gewin. Zodra ego weg valt, ben je compleet, heb je geen needs meer voor individueel gewin, dus doe je alles automatisch al voor het collectief, derhalve vervallen zonden, derhalve kom je in de Hemel, de mentale staat die ik zelf liever Nirvana noem omdat die beter is uitgelegd in het Oosten.
Vergeleken met de hemel waar ik in geloof, is dat een slap aftreksel ervan. Waarom zou de hemel geen plek kunnen zijn? Wat dacht je van het hele universum? Oneindig veel bewoonbare planeten? Schepsels in alle vormen en maten, dingen die we ons niet eens kunnen voorstellen?quote:De hemel is een alternatieve staat van bewustzijn Turiya/Samadhi, zoals de Aum hem presenteert.
Ik denk helaas nog steeds dat deze 'alternatieve staat van bewustzijn' eigenlijk niets meer is dan een drug om aan de realiteit te ontsnappen, om geen pijn meer te voelen en een uitweg te hebben uit een wereld die koud, hard, en oneerlijk is.quote:Hoe bedoel je hoe test ik dat? Met herhalende ervaringen, dmv boeken, bepaalde sound frequencies, meditatie, enzovoorts.
Hoe meet je dat?
Innerpeace, stillness, bewustzijn (als in aware zijn), scherpte.
Maargoed ik ben niet permanent verlicht oid, ik heb alleen gezien wat dat is he, Satori noemen ze dat in ZEN geloof ik. En zodra je dat kent, dan wordt het ook oneindig veel makkelijker om te lezen wat ergens in een spiritueel of religieus geschrift staat. Je hebt het immers gezien, dus je ziet direct waar die teksten op doelen als ze sense maken.
En of iets me nog kan overtuigen? Weet niet, als je "de absolute" ziet, dan weet je dat het the absolute is, ik heb dat dan ook met meerdere methodieken voor elkaar gekregen, dezelfde (mentale) staat in komen. Eigenlijk gewoon dus je hele gedachtenflow "uitzetten", want dat is wat het is, je brein stilzetten waardoor je enkel ervaart en er een gigantische stilte en bliss komt, ipv lastige analytische en probleemoplossende vermoeiende gedachten van het ego. Niets meer, niets minder, en al helemaal geen magie of tovenarij, gewoon psychische truuk.
Dus ja, als je het dan gaat hebben over "hersenspoelingen", ik heb het nergens over buitenaardse magische tovenarij he, onthoud dat even, dat doe jij. Voor mij is hier niets bovennatuurlijks aan omdat ik ook in theorie psychologisch goed weet hoe dit werkt. En hersenspoelingen zijn voornamelijk om iemand iets onwaars te laten geloven. Psychologie is in de praktijk uittestbaar, derhalve spiritualiteit ook..............dus dan de vraag aan jou? De wonderen ook, ressurecties ook, over water lopen ook, water in wijn veranderen ook? Of zou het eventueel kunnen, dat hier iets onwaars verteld wordt in een heel gek geval?
Denk er even over na, im out even voor nu.
Ik zal het je nog sterker vertellen: "ik ben alles dat was, is,en dat ooit zal zijn. Er is niks buiten mij (bewustzijn)."quote:Op maandag 6 mei 2024 20:54 schreef CharlesKinbote het volgende:
Ik las laatst een artikel waarin betoogt werd dat de verinnerlijking van spiritualiteit, zoals dat met Jung gebeurt is, een dwaling is. Ik kan me daar redelijk in vinden. Dat "kijk in jezelf" gedoe leidt in negen van de tien gevallen tot narcisme, "ik heb universa en de hemel in mij", etc. Dat "spiritualiteit is psychologie"-paradigma is ook heel dominant, mensen kunnen nog nauwelijks begrijpen dat Plato de dingen die hij zegt letterlijk bedoelt. De auteur leek een soort neo-Platonisch standpunt aan te hangen. Ik zal kijken of ik het kan vinden. Ik ben zelf overigens ook geen christen, natuurlijk.
Ik had al antwoord gegeven daar wees ik je op dat heeft niet met ontwijken te maken, meer met het niet willen herhalen van wat ik al beantwoord heb. Het voelt tevergeefs aan dat ik uitgebreid antwoord op een vraag geef en jij wederom dezelfde vraag stelt. Hoe lang wil je dat volhouden. Wat wil je daarmee bereiken? Ik weet wel wat er achter zit. Op een gegeven moment houdt het antwoorden dan op en dat kun jij dan weer gebruiken om te zeggen dat ik de vraag zou ontwijken. Wat een schijnheilig gedrag.quote:Op maandag 6 mei 2024 19:16 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik constateer dat je de vraag ontwijkt. Helaas.
Het is natuurlijk overduidelijk dat met 'de slang' niet naar een Griekse god wordt verwezen, aangezien die niet aan de karakteristieken van diezelfde slang voldoet. Want zoals je zelf al zei, werd de messias niet vermoord en werden zijn volgelingen niet vervolgd door een 'Griekse god', maar door de Romeinen, onder de invloed van de satan.
Die hypothese moet dus overboord.
Dat je overgaat tot het laten offeren van je eigen zoon. Iets waar in het Oude Testament dezelfde God nog faliekant op tegen was laat toch wel zien dat het voor God, althans hoe de schrijver van dit gedeelte zich God voorstelt, een groot obstakel moet zijn geweest om tot vergeving over te kunnen gaan.quote:schreef Ali_Kannibali het volgende:[/b]
Vergeving door God is nooit een obstakel geweest. De zonden van de mens en het onrecht wat daardoor is veroorzaakt zijn het obstakel. Dat onrecht moet worden rechtgezet.
2 Samuel 24 En de toorn des HEEREN voer voort te ontsteken tegen Israël; en Hij porde David aan tegen henlieden, zeggende: Ga, tel Israël en Juda.quote:schreef Ali_Kannibali het volgende:[/b]
Je laat niet zien wat er in de bijbel staat, je zegt wat er volgens jou in de bijbel zou staan. Ik zie bar weinig onderbouwing.
Ik begrijp wel waarom je gelooft wat je gelooft.quote:Op maandag 6 mei 2024 21:14 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ik zal het je nog sterker vertellen: "ik ben alles dat was, is,en dat ooit zal zijn. Er is niks buiten mij (bewustzijn)."
God bezocht de eerstegeborenen van de Egypte - iets wat ze zelf ook met de joden deden - maar het was de duivelse engel des doods die het uitvoerde.quote:Op maandag 6 mei 2024 22:19 schreef Panterjong het volgende:
[..]
2 Samuel 24 En de toorn des HEEREN voer voort te ontsteken tegen Israël; en Hij porde David aan tegen henlieden, zeggende: Ga, tel Israël en Juda.
1 Kronieken 21
Toen stond de satan op tegen Israël, en hij porde David aan, dat hij Israël telde
Het leek mij voldoende de teksten te laten spreken. Ik zag geen reden om deze verder te onderbouwen omdat jij zowel de bijbelteksten als mijn uitleg niet helemaal lijkt te snappen. Daar kan ik niets doen en wijt ik aan jouw onkunde.
Ik zal nogmaals een poging doen. En misschien zit ik er wel naast, maar zolang jij geen poging doet met een onderbouwde betere visie te komen zie ik geen reden van gedachten hierover te veranderen.
Uit de tekst uit 2 Samuel blijkt duidelijk dat het God is die David aanport Israël te tellen.
Uit de Naardense :
De toorn van de ENE houdt áán
tegen Israël te ontvlammen;
hij zet David tegen hen op door te zeggen:
ga heen, tel Israël en Juda!
Uit de tekst uit 1 Kronieken blijkt duidelijk dat het ‘de tegenstander’ is die David aanport.
Mocht het in 1 Kronieken gaan om de duivel dan loop je tegen het probleem aan dat God en de duivel niet dezelfde figuur zijn. Dan kan het dus niet anders dan dat God hier volgens de schrijver van 1 Kronieken aangeduid wordt met de term ‘de tegenstander’.
Gezien tekst en hoe het verhaal verder gaat lijkt mij dit de enige optie want God was in het verhaal op dit moment ‘de tegenstander’ van het volk.
Het door jou benoemen dat een alternatieve uitleg is dat God het toeliet dat Satan David aanspoorde verdient verdere argumentatie. Deze ontbreekt waardoor ik er niet zoveel mee kan. Het lijkt er wederom op dat je wat je mij verwijt, namelijk niet met argumenten te komen, vooral van toepassing is op jou.
Je zou dan bijvoorbeeld met onderbouwing vanuit de bijbel moeten aantonen dat met de Toorn des Heeren ‘de duivel’ bedoeld wordt. Je mag een poging doen en als deze overtuigend is dan zal ik uiteraard mijn mening bijstellen. Het lijkt er echter meer op dat het hier wederom om een geloofsuitspraak gaat waarbij je om tot deze uitspraak te moeten komen niet uit te weggaat bijbel teksten te corrumperen. Dat je hier vanuit je geloof redenen toe hebt begrijp ik al te goed. De redenen waarom jij van dingen in de bijbel iets anders maakt dan dat er staat vallen onder je geloof en wil ik helemaal niet bediscussiëren.
Een andere optie is dat er een fout in de bijbel is geslopen. Als met ‘de satan’ werkelijk ‘de duivel’ bedoelt wordt dan impliceert dit dat 1 van de teksten foutief is. Dat zou natuurlijk kunnen maar lijkt mij gezien het gebruik van het woord ‘satan’ in het Oude Testament niet het geval.
Het zijn concrete criteria;quote:Op maandag 6 mei 2024 20:30 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dit vroeg ik niet. Ik vroeg je om hele concrete criteria die ik moet hanteren.
[..]
Idd, dat heb ik dus ook gedaan zojuist.quote:Voor mij ook, maar wel eentje die heel simpel onder woorden te brengen is, en die anderen ook kunnen begrijpen.
[..]
Eens, en dat komt grotendeels door cloak idd en doordat dit door elk individu gedaan moet worden. En bijna niemand lijkt er wat van te begrijpen nog.quote:Toch jammer dan dat al die religies niet kunnen waarmaken wat ze beloven.
Je downplayed de andere leren waar je niets van weet, dus je hebt geen idee wat zij bedoelen, maar wel dat zij ernaast zitten. Hier gaan we weer; dit is hetzelfde als oordelen over een wedstrijd die je niet gezien hebt. Gewoon maar wat roepen erover lol.quote:Vergeleken met de hemel waar ik in geloof, is dat een slap aftreksel ervan. Waarom zou de hemel geen plek kunnen zijn? Wat dacht je van het hele universum? Oneindig veel bewoonbare planeten? Schepsels in alle vormen en maten, dingen die we ons niet eens kunnen voorstellen?
Bewustzijn vindt niet enkel tussen je oren plaats, dat maak jij er hier van. Met de rest ben ik het eens.quote:Waarom zou het allemaal alleen maar tussen je oren moeten plaatsvinden, terwijl het duidelijk is dat de wereld barst van de sporen van een liefdevolle God die de wereld met pracht en praal heeft gemaakt? Kijk eens naar de bloemen, de dieren, de planten, de hemel. Allemaal kunstwerken eersteklas. En veel ervan is helaas al verdwenen, uitgestorven, of sterk gereduceerd in grootte en aantal. Stel je eens een wereld voor waarin de liefde regeert, en alles hersteld is, en zelfs nog beter.
Waar wil je dan incarneren, andere planeet?quote:Waarom eeuwig reincarneren in deze dorre wereld vol dood, leed en onrecht, terwijl dat ook anders kan? Ik weet wel wat ik zou kiezen.
Nou dan ben ik benieuwd welke drug, ik ben hier onder andere gekomend oor psychedelics, maar inmiddels veel vaker nuchter dan via die weg. Buddha deed ook geen drugs, huidige spirituele leraren ook zelden, toch beschrijven ze allemaal éxact dát wat ik meemaak, vóórdat ik uberhaupt de eerste keer in die staat kwam; over profetien gesproken lol.quote:[..]
Ik denk helaas nog steeds dat deze 'alternatieve staat van bewustzijn' eigenlijk niets meer is dan een drug om aan de realiteit te ontsnappen, om geen pijn meer te voelen en een uitweg te hebben uit een wereld die koud, hard, en oneerlijk is.
Ja, zolang je onderhevig bent aan de illusie van separatie die ego heet, dan lijkt het dat jij totaal iets anders bent dan de wereld en natuuur en andere mensen om je heen, dit is waarom het Religie heet, Religare, de éénwording met the all.quote:Dan zul je zeggen: dat is jouw geloof ook. Dat klopt. Maar mijn geloof is gebaseerd op dingen die buiten mij bestaan, in plaats van alleen dingen die ik in mijn hoofd ervaar, en die ik niet eens in begrijpelijke taal aan anderen kan communiceren.
Lol, het is juist wel uit te testen, je kunt gewoon mediteren, de psyche kennen zoals Jung hem uitmuntend beschreef, de Buddhistische Dharma volgen, mensen met trackrecord hierin zoals Adyashanti eens aanhoren, het is allemaal geen hocus pocus toverstaf shit.quote:Daarom is de bijbel voor mij zo belangrijk. Ik kan controleren of wat in die profeties staat ook daadwerkelijk gebeurd is. Als je alleen je ervaringen als referentiekader hebt en gelooft dat alles een plastisch bewustzijn is, is er geen enkele manier om te testen of wat je gelooft wel waar is. Dan verzin je gewoon een nieuwe reden om het verhaal kloppend te maken, bijvoorbeeld door alles wat niet met je overtuigingen overeenkomt 'cloak' te noemen.
Ja ik ontken ook nergens dat Jezus heeft bestaan, dat maak jij er hier weer van, maar Buddha heeft ook bestaan, dat zijn voor mij gelijkwaardige figuren.quote:Mijn geloof is in een daadwerkelijk persoon: Jezus Christus. Iemand waar elke serieuze historicus het over eens is dat Hij daadwerkelijk heeft bestaat. Iemand met een karakter, een leer, een weg om te volgen.
Ah, de huistrol die nooit spreekt over wat hij niet weet ! Dacht al, waar blijftie nouwquote:Op maandag 6 mei 2024 20:54 schreef CharlesKinbote het volgende:
Ik las laatst een artikel waarin betoogt werd dat de verinnerlijking van spiritualiteit, zoals dat met Jung gebeurt is, een dwaling is. Ik kan me daar redelijk in vinden. Dat "kijk in jezelf" gedoe leidt in negen van de tien gevallen tot narcisme, "ik heb universa en de hemel in mij", etc. Dat "spiritualiteit is psychologie"-paradigma is ook heel dominant, mensen kunnen nog nauwelijks begrijpen dat Plato de dingen die hij zegt letterlijk bedoelt. De auteur leek een soort neo-Platonisch standpunt aan te hangen. Ik zal kijken of ik het kan vinden. Ik ben zelf overigens ook geen christen, natuurlijk.
+quote:Op maandag 6 mei 2024 21:14 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ik zal het je nog sterker vertellen: "ik ben alles dat was, is,en dat ooit zal zijn. Er is niks buiten mij (bewustzijn)."
Ik doe geen uitspraken over filosofen die ik niet gelezen heb - misschien een geinig advies voor in de toekomst.quote:Op maandag 6 mei 2024 23:27 schreef Mijk het volgende:
Ah, de huistrol die nooit spreekt over wat hij niet weet ! Dacht al, waar blijftie nouw
Ik ook niet, dus een advies is overbodig verder. Maar je hebt iets gevonden wat ik gequote heb wat niet klopte begrijp ik? Dat zou kunnen wel, ik doe vrijwel alle quotes die ik typ uit mn hoofd, dan zit ik er wel eens naast, dat komt voor. Daarnaast komt het ook wel eens voor dat een bepaalde quote het geleverde werk van iemand reflecteert zonder dat de quote daadwerkelijk van diegene komt, maar wel zijn of haar complete- of een groot deel van het werk samenvat, dit zie je ook veel. En dit laatste is gewoon legit imo.quote:Op maandag 6 mei 2024 23:36 schreef CharlesKinbote het volgende:
[..]
Ik doe geen uitspraken over filosofen die ik niet gelezen heb - misschien een geinig advies voor in de toekomst.
Ik betwijfel of je Plato, Nietzsche en Aristoteles hebt gelezen, waar ik je herhaaldelijk allerlei dubieuze uitspraken over heb zien doen, maar dat is noch hier noch daar. Wat meer on-topic: je weet hoe ik denk over jouw "interpretatie" van boeddhisme, dus het heeft denk ik weinig zin om dat weer te herhalen. Ik heb je in het verleden al primaire bronnen w.d.b. voorgelegd waarvan je zoiets had dat ik het niet "echt" doorzag, wat voor mij eerder de vraag oproept of jij het gewoon over iets anders hebt dan wat daar beschreven staat. Ik denk dat het soort panentheïsme wat ik uit je berichten opmaak namelijk van een hele andere aard is dan sunyata/de middenweg.quote:Op maandag 6 mei 2024 23:38 schreef Mijk het volgende:
[..]
Ik ook niet, dus een advies is overbodig verder. Maar je hebt iets gevonden wat ik gequote heb wat niet klopte begrijp ik? Dat zou kunnen wel, ik doe vrijwel alle quotes die ik typ uit mn hoofd, dan zit ik er wel eens naast, dat komt voor.
Link ze gerust in PM ofzo, beetje offtopic hier, van Nietzsche het ik een aantal boeken gelezen, van Plato de Republic, van Arisoteles minder idd.quote:Op maandag 6 mei 2024 23:52 schreef CharlesKinbote het volgende:
[..]
Ik betwijfel of je Plato, Nietzsche en Aristoteles hebt gelezen, waar ik je herhaaldelijk allerlei dubieuze uitspraken over heb zien doen, maar dat is noch hier noch daar.
Ik kan me dan ook best sterk in Hinduism en Pantheism vinden ja, maar ook Mahayana Buddhism wijst naar non-duality, en de duality overstijgen is júist de ontkenning van een separaat universum t.o.v. jezelf, en dat dit dus 1 grote connected show is. Daar lijk je op te doelen als je over Pantheism begint, maar je kunt wat specifieker zijn wellicht? Hoewel ik tegenwoordig veel meer bezig ben met Hindu, Hermeticism en Shamanism, beetje analysis paralysis, maar het lukt me wel om te schuiven tussen lerenquote:Wat meer on-topic: je weet hoe ik denk over jouw "interpretatie" van boeddhisme, dus het heeft denk ik weinig zin om dat weer te herhalen. Ik heb je in het verleden al primaire bronnen w.d.b. voorgelegd waarvan je zoiets had dat ik het niet "echt" doorzag, wat voor mij eerder de vraag oproept of jij het gewoon over iets anders hebt dan wat daar beschreven staat. Ik denk dat het soort panentheïsme wat ik uit je berichten opmaak namelijk van een hele andere aard is dan sunyata/de middenweg.
Treft God hier helemaal geen blaam?quote:Job verweet God, maar het was satan die schuldig was.
nou nou nou... die deed dat met instemming van God zelf he? God is als eindbaas altijd verantwoordelijk.quote:Op maandag 6 mei 2024 22:25 schreef Alarmonoff het volgende:
Job verweet God, maar het was satan die schuldig was.
Dit is gewoon feitelijk onjuist.quote:Op maandag 6 mei 2024 21:27 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Ik had al antwoord gegeven daar wees ik je op dat heeft niet met ontwijken te maken, meer met het niet willen herhalen van wat ik al beantwoord heb. Het voelt tevergeefs aan dat ik uitgebreid antwoord op een vraag geef en jij wederom dezelfde vraag stelt. Hoe lang wil je dat volhouden. Wat wil je daarmee bereiken? Ik weet wel wat er achter zit. Op een gegeven moment houdt het antwoorden dan op en dat kun jij dan weer gebruiken om te zeggen dat ik de vraag zou ontwijken. Wat een schijnheilig gedrag.
Daarnaast wordt het begrip 'de slang' geeneens genoemd in die tekst. Enkel het begrip 'satan' wordt vermeld. Dus geen idee waarom je hier nu meekomt.
En dit: 'Want zoals je zelf al zei werd de messias niet vermoord en werden zijn volgelingen niet vervolgd door een 'Griekse god', maar door de Romeinen, onder de invloed van de satan.' Dit heb ik nooit gezegd. Stop met liegen aub!
En wat vind je tot nu toe van de bijbelprofeties waar dit topic over gaat?quote:Op dinsdag 7 mei 2024 01:17 schreef Mijk het volgende:
Ben wel benieuwd naar de Nietzsche errors, ik denk dat ik enkel Beyond Good and Evil hier heb genoemd, dit op zichzelf wijst naar duality, al was nietzsche niet echt van deze termen omdat ze uit het oosten komen, hij was helemaal geen fan van het oosten (en de leren) maar kwam wel met will-to-power. Nu is dit wel wat anders ingericht dan non-duality maar ook komen ze uiteindelik in strekking overeen. Ondanks dat hij de connected field of consciousness wel dismissde (dus de Brahman), maar wees wel op een soort van "dynamische vorm van interconnectness" voor zover ik herinner. En dit heeft dan wel weer sterke raakvlakken met een compleet verbonden Universum.
Goed, ik was bezig met Nietzsche als eerst toen ik psychologie ging onderzoeken, maar stopte zijn content al snel met verder onderzoek toen in de werken van Jung tegen kwam, omdat deze véél duidelijker beschreven waren, voor mij in de praktijk beter te begrijpen waren, beter te testen waren, en in combinatie met de spirituele boeken die ik destijds las, ook belachelijk goede resultaten boekte met de combinatie van deze 2. En hier was er nog geen psychedelic gebruikt op dat moment, omdat @:ali_kannibali nogal een vooroordeel en/of bepaald beeld hierbij heeft.
Daarna werken van Freud ook bestudeerd, was niet heel erg onder de indruk ondanks de raakvlakken met Jung, Jung neemt religie veel serieuzer, en ondanks dat ik to-taal niet into die materie was vond ik het wel interessant dat hij ook het Boeddhisme dus bestudeerde, en klaarblijkelijk ook Hermeticism, want de termen Animus/Anima (Hermetic equivalent voor "Adam en Eva", Hindu equivalent voor Shiva/Shakti enzovoorts) kwamen dus niet van Jung zelf, maar vanuit het Hermeticism. Ja, als je dan sterke progress maakt in zowel Psyche als Spritualiteit in korte tijd, en je ziet dan dat die termen vanuit die leer komen (Hermeticism van Hermes, Egypte/Alexandrie; zeer waarschijnlijk een "bullshit-stripped" first prototype van de Bijbel, dán heeft die leer natuurlijk direct mijn aandacht. Jung koos die niet random. Dus zodoend even wat betreft de psychologie.
Ik heb uitgelegd dat mijn inziens met begrippen als 'satan', 'slang' en dergelijke verschillende begrippen bedoeld worden die allen betrekking hebben op de vijand van het koninkrijk Gods. Hier heb ik uitgebreid over geschreven.quote:Op dinsdag 7 mei 2024 10:37 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dit is gewoon feitelijk onjuist.
Jij zei dat de slang waarschijnlijk naar een Griekse god verwijst.
Dan zou logischerwijs ook een Griekse god de messias en zijn volk hebben vervolgd, aangezien de tekst duidelijk zegt dat de slang oftewel draak achter de messias en zijn volk ging.
Dus als ik zeg dat jij zegt dat een Griekse god achter de messias en zijn volk ging, lieg ik niet. Dat is gewoon een feit als je stelt dat de slang een Griekse god voorstelt.
Maar zoals je weet, klopt dat voor geen kanten. Dus jouw interpretatie dat het om een Griekse god gaat, klopt ook niet.
Maar wie is nou de slang in Openbaring 12? Ben je nog steeds van mening dat dit een Griekse god is, of niet?quote:Op dinsdag 7 mei 2024 11:19 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Ik heb uitgelegd dat mijn inziens met begrippen als 'satan', 'slang' en dergelijke verschillende begrippen bedoeld worden die allen betrekking hebben op de vijand van het koninkrijk Gods. Hier heb ik uitgebreid over geschreven.
Ik heb uitgelegd met een voorbeeld van een tekst uit het Oude Testament dat het gebruik van dergelijke begrippen in het Nieuwe Testament geheel geheel in traditie is met het Oude Testament. Als je dit rustig gelezen zou hebben zou je, gezien de hoogte van je IQ, niet tot bovenstaande conclusie gekomen zijn. Tenminste als ik er vanuit ga dat je geen moeite hebt met begrijpend lezen want dat kan natuurlijk ook nog. Probeer anders nog eens rustig te lezen wat ik er over gezegd heb en kom er dan nog eens op terug.
Ja ik weet het. Maar als meneer mij van liegen beschuldigt, zal ik daar toch echt een weerwoord op moeten geven.quote:Op dinsdag 7 mei 2024 11:30 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Als ik zeg dat jij zegt dat ik zeg dat….
citaten gebruiken lijkt me dan een beter idee.quote:Op dinsdag 7 mei 2024 11:31 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ja ik weet het. Maar als meneer mij van liegen beschuldigt, zal ik daar toch echt een weerwoord op moeten geven.
Er is geen citaat, het is een logische gevolgtrekking die hij blijkbaar niet begrijpt of niet wil aanvaarden.quote:Op dinsdag 7 mei 2024 11:34 schreef Beathoven het volgende:
[..]
citaten gebruiken lijkt me dan een beter idee.
Klopt helemaal.quote:Op dinsdag 7 mei 2024 09:40 schreef hoatzin het volgende:
[..]
nou nou nou... die deed dat met instemming van God zelf he? God is als eindbaas altijd verantwoordelijk.
Dat is niet mijn menig en is het nooit geweest. Stop met liegen!quote:Op dinsdag 7 mei 2024 11:21 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Maar wie is nou de slang in Openbaring 12? Ben je nog steeds van mening dat dit een Griekse god is, of niet?
Wat ik niet zo snap is dat als je het oude testament pakt er een heleboel locaties traceerbaar zijn naar stukjes land verspreid over de hele Levant tm grofweg Egypte. De tuin van Eden wordt letterlijk in een traceerbare vruchtbare rivierdelta geplaatst van de tigris en de eufraat en een opgedroogde 3e rivier. Een sodom & gomorra zijn traceerbaar en waarvan 1 bijna zeker door een aardbeving met gasreserve naar de filistijnen is gegaan.quote:Op dinsdag 7 mei 2024 11:21 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Maar wie is nou de slang in Openbaring 12? Ben je nog steeds van mening dat dit een Griekse god is, of niet?
Dat jij Panterjong dit verwijt.quote:Op dinsdag 7 mei 2024 10:37 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Toch opmerkelijk dat je zoveel tijd en energie verspilt aan het ontkennen van zaken die gewoon letterlijk zwart op wit staan.
Dat heb ik al beantwoord.quote:Op dinsdag 7 mei 2024 13:15 schreef Panterjong het volgende:
Ali_Kannibali
Al nagedacht over het feit dat God 'satan' wordt genoemd? Of heb je weer geen zin om tijd en energie te verspillen aan zaken die gewoon letterlijk zwart op wit staan?
Dan gaan we toch maar citeren ben ik bang.quote:Op dinsdag 7 mei 2024 12:00 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Dat is niet mijn menig en is het nooit geweest. Stop met liegen!
Misschien ligt het aan mij hoor, maar volgens mij zeg je hier toch echt dat volgens jou met 'oude slang' en 'satan' de 'Griekse god' 'Asklepios' wordt bedoeld.quote:Op donderdag 2 mei 2024 10:21 schreef Panterjong het volgende:
Openbaringen 2
12En aan de engel van de vergadering
in Pergamum,
schrijf:
zo zegt hij
die het tweesnijdende scherpe zwaard heeft:
13
ik ken de plaats waar je woont:
daar waar de troon van de satan is;
je houdt vast aan mijn naam
en hebt het geloof in mij niet verloochend,
ook niet in de dagen dat Antipas,
mijn getuige, mijn getrouwe,
gedood werd bij u, daar waar de satan woont;
Er zijn in Pergamum tot op de dag van vandaag geen historische aanwijzingen gevonden om te onderbouwen dat met het woord satan een gevallen engel, de slang uit Genesis, de heerser van de hel, de paus of wat Ali ook met Satan zou mogen bedoelen, bedoeld wordt. Er is daar nooit een tempel of een troon gevonden voor deze Satan.
Net zoals dat in het Oude Testament het woord satan nooit voor een eigennaam gebruikt is ligt het meer voor de hand dat het woord in deze tekst ook gebruikt wordt om een 'titel' of een 'ambt' aan te geven.
Niet alleen het gebruik van het woord satan in het Oude Testament onderbouwt dit maar er zijn ook historische aanwijzingen. In Pergamum staat namelijk de tempel van de griekse god Asklepios. Het is evident dat griekse goden tegenstanders 'satans' waren van God.
Asklepios droeg een staf met een slang (de 'esculaap' die tegenwoordig nog steeds als symbool in de medische wereld gebruikt wordt) en vereenzelfdigde, volgens de Griekse mythologie, zich, door haar gedaante aan te nemen met een slang.
Het lijkt er hier sterk op dat met de term 'satan' en met de term 'oude slang' Asklepios bedoeld wordt.
De bijbel vertelt dat de hele aarde door water is overdekt en vernietigd.quote:Op dinsdag 7 mei 2024 12:23 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Wat ik niet zo snap is dat als je het oude testament pakt er een heleboel locaties traceerbaar zijn naar stukjes land verspreid over de hele Levant tm grofweg Egypte. De tuin van Eden wordt letterlijk in een traceerbare vruchtbare rivierdelta geplaatst van de tigris en de eufraat en een opgedroogde 3e rivier. Een sodom & gomorra zijn traceerbaar en waarvan 1 bijna zeker door een aardbeving met gasreserve naar de filistijnen is gegaan.
Als je het met de bril van vandaag de dag bekijkt is het allemaal niet erg in het goddelijke te plaatsen. Op z'n best zou je kunnen zeggen dat het scheppingsverhaal in deze locatie de geboorte van "de moderne ontwikkelde mens / moderne beschaving" zou symboliseren boven het gepeupel Vooral ook omdat het parallelen kent met het scheppingsverhaal van de Babyloniers. In zekere zin is het een beetje iets als in 'wat heeft onze beschaving gesticht (lees: degenen die vinden dat ze de beschaving zelf vertegenwoordigen)'. Zoals "de nieuwe wereld" begon bij Columbus. Terwijl dat zeer betwistbaar is.
... En dan hebben we het ineens over wat een slang symboliseerde omdat iemand ooit een verhaal rond een slang heeft bedacht.
Het ontstaan van steenkool, aardgas en olievelden, is een proces dat 60 miljoen jaren in beslag heeft genomen. De vorming van de huidige fossiele reserves is ook al 300 miljoen jaren geleden afgerond.quote:Op dinsdag 7 mei 2024 13:45 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Wellicht heeft men die rivieren na de vloed simpelweg dezelfde naam gegeven als de rivieren voor de vloed, maar gaat het fysiek niet om exact dezelfde rivieren en locaties. De hele aarde moet zijn verwoest en het oppervlak totaal veranderd. Daarom liggen er overal dode beesten begraven, zijn er koolvelden van begraven bomen en planten, olievelden van begraven materiaal, een dikke laag kalk die in een ondiepe, warme zee moet zijn ontstaan, overal vulkanen, woestijnen die eerst de bodem van een zee zijn geweest, enzovoorts enzovoorts.
Over vooringenomenheid, subjectiviteit en wetenschap gesproken.quote:Op dinsdag 7 mei 2024 13:45 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Zo vind je wereldwijd ook vloedverhalen met arken van Noach. Maar alleen de ark van Noach is een daadwerkelijk zeewaardige superboot. Ik weet dat je hier allemaal graag de draak mee steekt, maar feiten zijn feiten.
Dit is zoals ik begrijp dat de dingen zijn gebeurd.
Wat vind je daar vooringenomen aan dan?quote:Op dinsdag 7 mei 2024 14:10 schreef blomke het volgende:
[..]
Over vooringenomenheid, subjectiviteit en wetenschap gesproken.
Tja, hoe vaak die verhalen wel niet veranderen in de loop van de vele duizenden jaren.quote:Op dinsdag 7 mei 2024 14:13 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Wat vind je daar vooringenomen aan dan?
In het Babylonische verhaal is de ark een kubus bijvoorbeeld. Die zou alleen maar rondtollen in het water.
Toch vreemd dan dat we nog onverkoolde stukken hout in koolvelden tegenkomen, en cellen in dinobotten en dergelijke, zogenaamd honderden miljoenen jaren oud en nog intact. Je moet wel in wonderen geloven om dat voor waar aan te nemen.quote:Op dinsdag 7 mei 2024 14:09 schreef blomke het volgende:
[..]
Het ontstaan van steenkool, aardgas en olievelden, is een proces dat 60 miljoen jaren in beslag heeft genomen. De vorming van de huidige fossiele reserves is ook al 300 miljoen jaren geleden afgerond.
Wat jij beschrijft en in het zondvloedverhaal alloceert, is iets wat al lang daarvoor is gebeurt. Ook de evolutie van de mensen (weliswaar zeer recent t.o.v. het Carboon) is een proces van miljoenen jaren geweest.
Dat de Eufraat en de Tigris elders hebben gelopen, zal best: de loop van rivieren meandert in de loop van de miljoenen jaren, kijk maar naar de rivieren in Nederland. Dat heeft niets met de zondvloed te maken, maar alles met fysische processen die met de Navier Stokes vergelijkingen kunnen worden beschreven.
Dat bijbelverhaal lijkt anders niet veel te zijn veranderd, omdat het gewoon een zeewaardig model is.quote:Op dinsdag 7 mei 2024 14:22 schreef blomke het volgende:
[..]
Tja, hoe vaak die verhalen wel niet veranderen in de loop van de vele duizenden jaren.
Hoe verklaar je dan het licht van sterrenstelsels die miljoenen jaren onderweg zijn naar hier? Ons zustersterrenstelsel staat 2,7 miljoen lichtjaar van ons af. En toch zien we haar.quote:Op dinsdag 7 mei 2024 14:25 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Toch vreemd dan dat we nog onverkoolde stukken hout in koolvelden tegenkomen, en cellen in dinobotten en dergelijke, zogenaamd honderden miljoenen jaren oud en nog intact. Je moet wel in wonderen geloven om dat voor waar aan te nemen.
Ik neem al die enorme tijdsperioden met een enorme korrel zout. Omstandigheden zijn veel belangrijker dan tijd.
Maar goed, laten we er geen vloeddiscussie van maken, want dan is het einde zoek. Dit is een onderwerp dat iedereen zelf in zijn eigen tijd moet nachecken.
Over het bestaan van God kunnen we nog discussiëren, maar dit is gewoon puur gelul.quote:Op dinsdag 7 mei 2024 14:25 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Toch vreemd dan dat we nog onverkoolde stukken hout in koolvelden tegenkomen, en cellen in dinobotten en dergelijke, zogenaamd honderden miljoenen jaren oud en nog intact. Je moet wel in wonderen geloven om dat voor waar aan te nemen.
Them had boatzquote:Op dinsdag 7 mei 2024 13:45 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Zo vind je wereldwijd ook vloedverhalen met arken van Noach. Maar alleen de ark van Noach is een daadwerkelijk zeewaardige superboot. Ik weet dat je hier allemaal graag de draak mee steekt, maar feiten zijn feiten.
Fair enough. Met 'hier' verwijs ik naar Openbaringen 2 en daar wordt inderdaad de term 'oude slang' niet gebruikt. Ik had slechts moeten schrijven dat het er hier sterk op lijkt dat met de term 'satan' Asklepios bedoeld wordt.quote:Op dinsdag 7 mei 2024 13:27 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dan gaan we toch maar citeren ben ik bang.
[..]
Misschien ligt het aan mij hoor, maar volgens mij zeg je hier toch echt dat volgens jou met 'oude slang' en 'satan' de 'Griekse god' 'Asklepios' wordt bedoeld.
De term 'oude slang' komt voor in hoofdstuk 12 van openbaring (wat ik hierboven heb geciteerd) en hoofdstuk 20.
Die verwijzen duidelijk naar dezelfde entiteit.
Ze worden ook gelijkgesteld aan de 'draak' die 'het kind' en 'de vrouw' vervolgt, en 'satan', en 'de aanklager' en 'de duivel'.
9En de grote draak werd neergeworpen, namelijk de oude slang, die duivel en satan genoemd wordt, die de hele wereld misleidt. Hij werd neergeworpen op de aarde en zijn engelen werden met hem neergeworpen.
Dus logischerwijs is het dan volgens jou de Griekse god Asklepios die dat kind en de vrouw heeft vervolgd.
4En zijn staart veegde het derde deel van de sterren van de hemel en wierp die op de aarde. En de draak stond voor de vrouw, die op het punt stond te baren, om haar Kind te verslinden, zodra zij Het gebaard zou hebben.
Als je het met me eens bent dat dat niet het geval is, moet je je theorie laten waar hij thuishoort, in de prullenbak.
Op basis van het aanvullen van dingen die er niet staan en niet op basis van argumentatie. Net zoals de slang in Genesis. Net zoals de kleine hoorn. Net zoals het merkteken. Eigenlijk heeft elk belangrijk punt in je uitleg van wat jij ziet als profetie als basis het aanvullen van dingen die er niet staan.quote:
Dit klinkt nogal als een kulverhaal en slap excuus, want je hele theorie dat het sloeg op de Griekse god Asklepios is gebaseerd op zijn staf met een slang. Dus waar haal je dan de link met de 'oude slang' vandaan als het niet uit Openbaring 12 is?quote:Op dinsdag 7 mei 2024 15:18 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Fair enough. Met 'hier' verwijs ik naar Openbaringen 2 en daar wordt inderdaad de term 'oude slang' niet gebruikt. Ik had slechts moeten schrijven dat het er hier sterk op lijkt dat met de term 'satan' Asklepios bedoeld wordt.
Op grond van wat ik eerder schreef is dit foutje geen reden te concluderen dat ik van mening zou zijn dat met de termen in Openbaringen 12 een Griekse godheid wordt bedoeld.
1) Dat komt door de conserverende werking om het omliggende steenkool.quote:Op dinsdag 7 mei 2024 14:25 schreef Ali_Kannibali het volgende:
1) Toch vreemd dan dat we nog onverkoolde stukken hout in koolvelden tegenkomen, en cellen in dinobotten en dergelijke, zogenaamd honderden miljoenen jaren oud 2) en nog intact. Je moet wel in wonderen geloven om dat voor waar aan te nemen.
Dat van hem is een kulverhaal, maar dat van die oceansteamer van Noah kan je waardering wel in een 'like' ontvangen.quote:Op dinsdag 7 mei 2024 16:08 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dit klinkt nogal als een kulverhaal en slap excuus, want je hele theorie dat het sloeg op de Griekse god Asklepios is gebaseerd op zijn staf met een slang. Dus waar haal je dan de link met de 'oude slang' vandaan als het niet uit Openbaring 12 is?
En is de satan in Openbaring 12 dan niet dezelfde als in Openbaring 2? Gaat het weer over twee verschillende satans en slangen? Of is de satan in Openbaring 2 nu ineens geen slang meer? Maar nog wel Asklepios omdat... ja waarom eigenlijk als het niet de 'oude slang' is?
Er is geen touw meer aan vast te knopen.
Ik zou het op prijs stellen als je je excuses aan mij aanbiedt omdat je mij onterecht voor leugenaar hebt uitgemaakt.
Conserverende werking ... hout dat honderden miljoenen jaren onveranderd blijft? En alles eromheen verkoolt wel?quote:Op dinsdag 7 mei 2024 16:26 schreef blomke het volgende:
[..]
1) Dat komt door de conserverende werking om het omliggende steenkool.
2) Dat dinocellen intact zijn...waar haal je dat btw vandaan?
Dat cruiseship is toch gaaf. Ik moest er wel om lachen.quote:Op dinsdag 7 mei 2024 16:29 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Dat van hem is een kulverhaal, maar dat van die oceansteamer van Noah kan je waardering wel in een 'like' ontvangen.
ik hou wel van die twee maten.
Je leest en reageert erg selectief. Ik denk dat het daar in beginsel bij jou fout gaat.quote:Op dinsdag 7 mei 2024 16:08 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dit klinkt nogal als een kulverhaal en slap excuus, want je hele theorie dat het sloeg op de Griekse god Asklepios is gebaseerd op zijn staf met een slang. Dus waar haal je dan de link met de 'oude slang' vandaan als het niet uit Openbaring 12 is?
En is de satan in Openbaring 12 dan niet dezelfde als in Openbaring 2? Gaat het weer over twee verschillende satans en slangen? Of is de satan in Openbaring 2 nu ineens geen slang meer? Maar nog wel Asklepios omdat... ja waarom eigenlijk als het niet de 'oude slang' is?
Er is geen touw meer aan vast te knopen.
Ik zou het op prijs stellen als je je excuses aan mij aanbiedt omdat je mij onterecht voor leugenaar hebt uitgemaakt.
Zijn de Hindoeboeken (gita en upanishads) gebaseerd op mythen of op historische feiten?quote:Op dinsdag 7 mei 2024 15:00 schreef Libertarisch het volgende:
De verhalen in de Bijbel zijn mythes. Het kenmerk van mythes is dat ze fictief zijn, ze bestaan niet.
Er is geen objectief bewijs voor de ark van Noach, S&G of Jezus. Het zijn mythes.
Het heeft dus geen zin om er objectief of serieus mee bezig te zijn. Het zijn mythes.
Dat zijn ook mythen. De Bhagavad Gita is een onderdeel van de Mahabharata, en dat is een mythologisch-historisch boek. In de Gita is er de vertelling over een slag tussen de Pandavas en Kauravas, maar die hele slag is natuurlijk mythologische bullshit. Het gaat om de boodschap van die mythe, en dat is dat bewustzijn God is.quote:Op dinsdag 7 mei 2024 16:59 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Zijn de Hindoeboeken (gita en upanishads) gebaseerd op mythen of op historische feiten?
Duidelijk.quote:Op dinsdag 7 mei 2024 17:10 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Dat zijn ook mythen. De Bhagavad Gita is een onderdeel van de Mahabharata, en dat is een mythologisch-historisch boek. In de Gita is er de vertelling over een slag tussen de Pandavas en Kauravas, maar die hele slag is natuurlijk mythologische bullshit. Het gaat om de boodschap van die mythe, en dat is dat bewustzijn God is.
Hoe moeilijk is het om te zien wat mythe is en wat niet?
Ik zal het verschil uitleggen tussen mythe en feiten.quote:Op dinsdag 7 mei 2024 17:13 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Duidelijk.
De bijbel is bedoeld als historisch en profetisch boek, er zijn ook veel archeologische ontdekkingen gedaan van feiten in de Bijbel.
Yep, de intentie van de bijbel is histoerie, niet mythe.quote:Op dinsdag 7 mei 2024 17:21 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ik zal het verschil uitleggen tussen mythe en feiten.
Mythe: weinig of geen objectieve data, een verhaallijn met veel bovennatuurlijke gebeurtenissen. Overdreven verhalen.
Historisch: veel objectieve data, een verhaallijn zonder bovennatuurlijke gebeurtenissen. Droge feiten, geen overdreven gebeurtenissen.
Duidelijk? Zie je nu het verschil tussen feit en mythe?
Nee, de Bijbel is bijna uitsluitend mythe en wellicht losjes geinspireerd op daadwerkelijke gebeurtenissen.quote:Op dinsdag 7 mei 2024 17:23 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Yep, de intentie van de bijbel is histoerie, niet mythe.
Dat is like your opinion man. Het is bedoeld als historisch, profetisch en Goddelijk geïnspireerde boekenverzameling, het meeste ervan is niet eens bovennatuurlijk.quote:Op dinsdag 7 mei 2024 17:24 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Nee, de Bijbel is bijna uitsluitend mythe en wellicht losjes geinspireerd op daadwerkelijke gebeurtenissen.
Een verdomde kleuter kan dat inzien
We zijn toch allemaal mensen, hoe kan er dan dat er mensen zijn die denken dat de Bijbel met de realiteit te maken heeft? Hoe kan dat?
Volgens mij heb je geen menselijke basisvaardigheden als logica en kritisch denken als je de Bijbel serieus neemt.quote:Op dinsdag 7 mei 2024 17:29 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Dat is like your opinion man. Het is bedoeld als historisch, profetisch en Goddelijk geïnspireerde boekenverzameling, het meeste ervan is niet eens bovennatuurlijk.
Kan, of juist wel, je kunt het onderzoeken dan weet je het zeker.quote:Op dinsdag 7 mei 2024 17:33 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Volgens mij heb je geen menselijke basisvaardigheden als logica en kritisch denken als je de Bijbel serieus neemt.
Je kunt het onderzoeken, en dat is ook gebeurd. Zelfs het historische bestaan van het hoofdpersonage (Jezus Christus) is niet aangetoond.quote:Op dinsdag 7 mei 2024 17:35 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Kan, of juist wel, je kunt het onderzoeken dan weet je het zeker.
Dus geen excuses en je neemt je woorden niet terug. Oké. Dan heb ik ook geen zin meer om met jou in gesprek te gaan. Ik laat me niet voor van alles en nog wat uitmaken omdat je niet kunt bijhouden wat je zelf allemaal zegt en ik de volle lading krijg als ik je op de fouten in je denken wijs. Daar heb ik geen zin in. Dat is echt geen basis om een discussie te voeren voor mij.quote:Op dinsdag 7 mei 2024 16:54 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Je leest en reageert erg selectief. Ik denk dat het daar in beginsel bij jou fout gaat.
Ik heb je er al een aantal keer op gewezen dat er naar mijn idee verschillende entiteiten mee worden bedoeld. Dus wat is je punt?
Voor wat betreft leugen: Wat heb ik gezegd: ‘Het meest voor de hand ligt’ of ‘Het is’. Volgens jou heb ik gezegd ‘Het is’ en dat geeft een geheel andere betekenis aan hoe ik erover denk. Dat is dus gewoon een leugen.
Eerder heb ik je al gewezen op een leugen. En ik kan er meer aanwijzen. Dus waarom zou ik je een excuses aanbieden. Je noemde mij een trol.
In je openingspost zei je nog wel ‘Ik verzoek iedereen om het respectvol.’ te houden.
En dan vervolgens roepen (ik citeer even vrij): De katholieke kerk heeft Jezus vermoord. De katholieke kerk is de kerk van Satan. De katholieke kerk is de hoer van Babylon. Het verzoek tot het tonen van respect geldt blijkbaar enkel en alleen voor degene die je hier opzadelt met wat de geloofsgroepering waarbij je aangesloten zit je influistert.
Ze hebben hem gekruisigd, de wereld heeft hem verworpen, andere machtige gekken van de wereld willen niet vergeten worden en daar zorgen ze ook voor.quote:Op dinsdag 7 mei 2024 17:42 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Je kunt het onderzoeken, en dat is ook gebeurd. Zelfs het historische bestaan van het hoofdpersonage (Jezus Christus) is niet aangetoond.
Conclusie: het is mythologie, geen realiteit.
Toon eerst maar zonder twijfel aan dat Jezus bestaan heeft voordat je uitspraken over de realiteit gaat doen.quote:Op dinsdag 7 mei 2024 17:50 schreef Alarmonoff het volgende:
Z
[..]
Ze hebben hem gekruisigd, de wereld heeft hem verworpen, andere machtige gekken van de wereld willen niet vergeten worden en daar zorgen ze ook voor.
"I choose to believe the Bible because it is a reliable collection of historical documents written down by eyewitnesses during the lifetime of other eyewitnesses. They reported supernatural events that took place in fulfillment of specific prophecies and claimed that their writings are divine rather than human in origin."quote:Op dinsdag 7 mei 2024 17:52 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Toon eerst maar zonder twijfel aan dat Jezus bestaan heeft voordat je uitspraken over de realiteit gaat doen.
Ik zeg toch ook niet: ''Hitler had stieken een negerin als minnares'' zonder het te onderbouwen met keiharde feiten?
Maar je moet sowieso niks geloven zonder voldoende bewijs. Iets geloven zonder bewijs kan namelijk heel slecht uitpakken.quote:Op dinsdag 7 mei 2024 17:58 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
"I choose to believe the Bible because it is a reliable collection of historical documents written down by eyewitnesses during the lifetime of other eyewitnesses. They reported supernatural events that took place in fulfillment of specific prophecies and claimed that their writings are divine rather than human in origin."
https://baptistcourier.co(...)bible-matter-reason/
Als jij een resonantie in je bewustzijn ervaart om te beleggen dan doe je het?quote:Op dinsdag 7 mei 2024 18:01 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Maar je moet sowieso niks geloven zonder voldoende bewijs. Iets geloven zonder bewijs kan namelijk heel slecht uitpakken.
''Ik investeer 100000 euro in de aandelenmarkt, omdat ik geloof dat de beurs gaat scoren volgend kwartaal!''
Nee, dat werkt niet he....
Ik zou niet zonder een goede objectieve onderbouwing gaan investeren. En God is nog belangrijker, dus dan moet je helemaal niet op geloof spelen.quote:Op dinsdag 7 mei 2024 18:03 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Als jij een resonantie in je bewustzijn ervaart om te beleggen dan doe je het?
''De Schrift is van God ingegeven'', OK prima. Wie of wat is God dan? En kun je zonder twijfel aantonen dat God bestaat?quote:Op dinsdag 7 mei 2024 18:03 schreef Alarmonoff het volgende:
2Timotheus 3:16 Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing die in de rechtvaardigheid is;
Ik heb best moeite om het te voglen vaak omdat ik nog steeds geen sterk concrete voorbeelden heb gezien. Jij zegt dat het complex is. Nou ok, dat kan he, dus dan probeer ik dat van je aan te nemen. En eigenlijk zijn alle posts die ik zie gewoon 1 grote copy paste van allerlei passages waarvan soms lijkt dat het random is, soms wordt er een leuke discussie over gevoerd, soms vlieg jij of je gesprekspartner weer uit de bocht, dus ik zie niet een heel ander topic ineens dan wat ik gewend ben.quote:Op dinsdag 7 mei 2024 10:48 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
En wat vind je tot nu toe van de bijbelprofeties waar dit topic over gaat?
Ik heb dit topic na aandringen van jou geopend, weet je nog?
Ja, maar ik zie nergens ook maar een schim terug van een eventuele egodeath die je gezien hebt. Je beweert van wel, je beschrijft de religare, maar er ontbreekt ook heel veel aan de beschrijving van die ervaring die je je gezegd te hebben gehad. En als je al zoiets hebt gehad, dan lijkt het een behoorlijke light-versie vergeleken met degene die ik heb gezien. Ik zal je even wat concretequote:Verder heb ik geen vooroordelen over psychedelics. Ik heb daar zelf uitgebreide ervaring mee, dus mijn mening daarover is niet gebaseerd op vooroordelen, maar op praktijkervaring.
Dit alleen al, als een profetie de belangrijkste reden is ipv dat je echt een compleet 8voudig mentaal orgasme als bliss hebt gekregen waarna er 100miljoen KG van je schouders viel, daarna alles even een film leek (ook veel gehoord dit fenomeen) omdat alles ineens vanzelf gaat ipv jij met je vrije wil (welke ego heet) ertussen zit?quote:Voor mij persoonlijk was bijbelprofetie één van de belangrijkste redenen om te geloven dat de bijbel inderdaad door God geïnspireerd is, en niet slechts een door mensen verzonnen bundel geschriften.
Ik snap dat je sommige new age aan de kant zet, maar je gaat me lastig vertellen dat je --ik meen met jouw universitaire opleiding in psychologie-- helemaal niet het inzicht hebt wat ze bedoelen in die zgn "New age leren"? En niet om te bashen ofzo, maar dan was je echt slecht in wat je op die Uni deed. De terminologie in spiritualiteit komt bijna 1 op 1 over met wat ze gebruiken in de psychologie. De zgn "New age leren", zijn niets anders dan de moderne uitleg van klassieke religies, en omdat de tijdsgeest anders is, dat begrijpbaarder verwoord wordt met vele malen minder Jibberish en History erin weggewerkt.quote:Ik ben niet gelovig opgevoed en was zo'n 5 jaar lang intensief bezig met alles wat met New Age, esoterie, theosofie en dergelijke te maken heeft. Maar na verder zoeken moest ik uiteindelijk ik wel tot de conclusie komen dat als het inderdaad klopt wat ik in de bijbel las, het onmogelijk was dat dit door mensen was verzonnen en de bijbel wel degelijk goddelijk geïnspireerd is
Ten eerste is God compleet neutraal, Advaita Vedanta noemen ze het, Non-duality, er wordt niet voor niets in állerlei leren (inclusief het Christendom >> Lucas 6:37) gezegd dat er nergens geoordeeld of veroordeeld moet worden. En dan komt de grote "god" die jij bedoelt, wle even een oordeel vellen over wie er een nieuwe wereld in mag een nieuw geschapen aarde en wie niet.quote:God redt de mens van de dood en zal aan het einde der tijden een rechtvaardig oordeel vellen alvorens een nieuwe wereld begint waarin de zonde en de dood teniet zijn gedaan.
Haha, tja om nou te willen, kunnen of geoeg redenen te gaan krijgen óm uberhaupt te gaan geloven, is dit wel het laatste waarom je dat zou moeten willen, dit gaat om Emotional Self-Mastery, zoals in elke religie, niet om 1 of andere voorspelling buiten jezelf, daar wordt je echt niet gelukkig van hoor.quote:Profetie is voor mij dus een doorslaggevende factor geweest en dat kan het ook zijn voor iedereen die misschien denkt: 'Ik zou wel willen geloven, maar ik kan niet geloven, want ik heb niet genoeg redenen om te geloven'.
Tja.... Dit wordt een lastig verhaal toch wel dan met die cloak, bewust de ene passage opnemen in NT, en bewust de ander níet opnemen in NT, die door dezelfde mensen maakt zijn, zgn "kenners" dus.quote:This saying suggests that the divine presence is not distant or separate from individuals but rather is immanent, permeating every aspect of existence. It emphasizes the idea of a close and intimate relationship between humanity and the divine, portraying a deity who is accessible and present within the fabric of everyday life. By stating that the divine can be found in ordinary objects like wood and stone, the saying underscores the idea that God is not confined to specific religious institutions or distant realms but is intimately involved with the world and accessible to individuals in their daily experiences.
Voor jou staat het al vast en voor mij ook, valt er dan nog te discussiëren in plaats van overtuigen?quote:Op dinsdag 7 mei 2024 18:06 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ik zou niet zonder een goede objectieve onderbouwing gaan investeren. En God is nog belangrijker, dus dan moet je helemaal niet op geloof spelen.
[..]
''De Schrift is van God ingegeven'', OK prima. Wie of wat is God dan? En kun je zonder twijfel aantonen dat God bestaat?
Want als God niet bestaat wordt het ''De Schrift is door Niks ingegeven'' en dat is onacceptabel.
En as for dit, maakt dit NT natuurlijk al heel sterk aan t wankelen, maar dit is iets van 30 of 40% van de content die ik erover wil posten maar ben een beetje typ-moe. Ik typ alles zelf ipv lijsten aan passages te kopieren. Goed, ik wacht eerst de reactie wel af als die er uberhaupt sterk inhoudelijk gaat komen voordat ik de andere tafelpoten nog verder onder die cloak wegzaag.quote:
Ja die vroeg ik mij ook al even af, maar zonder verdere context, of pinpointen en weerleggen van bepaalde argumenten, is dit natuurlijk maar lucht. Ik weerleg bijna élk woord in die post, dus kom met wat beters voor serieuze discussie plz.quote:Op dinsdag 7 mei 2024 19:11 schreef Alarmonoff het volgende:
projectie projectie, wo ist mijn reflectie
Ik weet serieus niet wat jij met God bedoelt.quote:Op dinsdag 7 mei 2024 19:05 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Voor jou staat het al vast en voor mij ook, valt er dan nog te discussiëren in plaats van overtuigen?
Ik ben ook wel nieuwsgierig nu... maar ik geloof dat het deze users waren die in Genesis geen uitleg van dualiteit terug zagen. Tja, Dan kun je niet anders dan verdwalen daarin, en derhalve zijn de oosterse religies gewoon véél toegankelijker, ook de TAO.quote:Op dinsdag 7 mei 2024 19:27 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ik weet serieus niet wat jij met God bedoelt.
Is het een geest? Is het een gouden kalf? Is het superman?
foute gevolgtrekkingquote:Op dinsdag 7 mei 2024 18:06 schreef Libertarisch het volgende:
Want als God niet bestaat wordt het ''De Schrift is door Niks ingegeven'' en dat is onacceptabel.
Het is een fictief opperwezen.quote:Op dinsdag 7 mei 2024 19:27 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Die basis was al weg toen je me een trol noemde. Het is geen probleem verder hoor. Misschien verander je nog eens van gedachten. Ik bied je hierbij mijn excuses aan als de woorden die ik gebruikt heb hard zijn overgekomen. Omdat ik er achter sta neem ik ze niet terug. Ik vind dat je een goed hart hebt, laat je hart spreken, ontdek het evangelie en vergeet al die nonsens die de zevendagsadventisten je influisteren. Dan kun je echt God werk voortzetten.quote:Op dinsdag 7 mei 2024 17:47 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dus geen excuses en je neemt je woorden niet terug. Oké. Dan heb ik ook geen zin meer om met jou in gesprek te gaan. Ik laat me niet voor van alles en nog wat uitmaken omdat je niet kunt bijhouden wat je zelf allemaal zegt en ik de volle lading krijg als ik je op de fouten in je denken wijs. Daar heb ik geen zin in. Dat is echt geen basis om een discussie te voeren voor mij.
Ik noemde jou een trol omdat je uit het niets de grootst mogelijke onzin over mij begon te verkopen, zoals dat ik 'de bijbel van mijn geloofgenootschap' gebruik om mijn verhaaltje recht te breien, dingen die compleet uit je dikke duiim waren gezogen, en nog meer van dat soort onzinnige persoonlijke aanvallen om mij en wat ik zeg in diskrediet te brengen.quote:Op dinsdag 7 mei 2024 22:17 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Die basis was al weg toen je me een trol noemde. Het is geen probleem verder hoor. Misschien verander je nog eens van gedachten. Ik bied je hierbij mijn excuses aan als de woorden die ik gebruikt heb hard zijn overgekomen. Omdat ik er achter sta neem ik ze niet terug. Ik vind dat je een goed hart hebt, laat je hart spreken, ontdek het evangelie en vergeet al die nonsens die de zevendagsadventisten je influisteren. Dan kun je echt God werk voortzetten.
Inhoudelijk gun ik jou het laatste woord hierover omdat ik je bovenal een goede gast vind met het hart op de juiste plek. Ik bied je hier mijn excuses aan voor mijn deel waarom het tussen ons op dit moment niet botert. Ik verwacht dit niet van jou. Ik vind het zelf namelijk wel prima zo en neem je niets kwalijk. Ik vraag je om er samen een schep zand over te doen en vrolijk verder te gaan en anders is het ook niet zo'n probleem hoor. Dan negeer je me maar.quote:Op dinsdag 7 mei 2024 23:46 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik noemde jou een trol omdat je uit het niets de grootst mogelijke onzin over mij begon te verkopen, zoals dat ik 'de bijbel van mijn geloofgenootschap' gebruik om mijn verhaaltje recht te breien, dingen die compleet uit je dikke duiim waren gezogen, en nog meer van dat soort onzinnige persoonlijke aanvallen om mij en wat ik zeg in diskrediet te brengen.
En dan noem je wat ik zeg liegen, terwijl ik gewoon je eigen woorden gebruik. De pot verwijt de ketel.
Je woorden komen niet hard aan, ik voel me niet gekwetst hoor. Ik ben wel meer gewend dan wat letters op een forum.
Maar je zit mij hier wel publiekelijk zwart te maken, volledig onterecht, en dat pik ik niet.
Inhoudelijk gun ik jou het laatste woord hierover omdat ik je bovenal een goede gast vind met het hart op de juist plek. Ik bied je hier mijn excuses aan voor mijn deel waarom het tussen ons op dit moment niet botert. Ik verwacht dit niet van jou. Ik vind het zelf namelijk wel prima zo en neem je niets kwalijk. Ik vraag je om er samen een schep zand over te doen en vrolijk verder te gaan en anders is het ook niet zo'n probleem hoor. Dan negeer je me maar.quote:Op dinsdag 7 mei 2024 23:46 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik noemde jou een trol omdat je uit het niets de grootst mogelijke onzin over mij begon te verkopen, zoals dat ik 'de bijbel van mijn geloofgenootschap' gebruik om mijn verhaaltje recht te breien, dingen die compleet uit je dikke duiim waren gezogen, en nog meer van dat soort onzinnige persoonlijke aanvallen om mij en wat ik zeg in diskrediet te brengen.
En dan noem je wat ik zeg liegen, terwijl ik gewoon je eigen woorden gebruik. De pot verwijt de ketel.
Je woorden komen niet hard aan, ik voel me niet gekwetst hoor. Ik ben wel meer gewend dan wat letters op een forum.
Maar je zit mij hier wel publiekelijk zwart te maken, volledig onterecht, en dat pik ik niet.
Laat ik het zo zeggen: ik stel het niet op prijs als iemand tegelijkertijd aantoonbare leugens over mij verspreidt, en mij vervolgens onterecht voor leugenaar uitmaakt.quote:Op woensdag 8 mei 2024 00:44 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Inhoudelijk gun ik jou het laatste woord hierover omdat ik je bovenal een goede gast vind met het hart op de juist plek. Ik bied je hier mijn excuses aan voor mijn deel waarom het tussen ons op dit moment niet botert. Ik verwacht dit niet van jou. Ik vind het zelf namelijk wel prima zo en neem je niets kwalijk. Ik vraag je om er samen een schep zand over te doen en vrolijk verder te gaan en anders is het ook niet zo'n probleem hoor. Dan negeer je me maar.
Ik verwacht van jou dat je gewoon lekker jezelf blijft. Het maakt mij niet uit of je me een trol noemt, kerken hoer of satanisch noemt, de bijbel vervalst, wat er tegen je gezegd wordt verdraait of liegt. Dat is allemaal geen probleem.quote:Op woensdag 8 mei 2024 09:00 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Laat ik het zo zeggen: ik stel het niet op prijs als iemand tegelijkertijd aantoonbare leugens over mij verspreidt, en mij vervolgens onterecht voor leugenaar uitmaakt.
Dat soort gedrag tolereer ik niet, niet in de privesfeer, en niet op internet. Als je een gesprek met mij wilt voeren, verwacht ik een zekere mate van respect. Als je geen respect hebt, heb ik geen zin om met jou te praten. Dat is mijn goed recht.
Verder komen we met zo'n houding ook geen steek verder. Ik heb je hierboven op een denkfout gewezen. Het heeft me meerdere posts en herhalingen gekost om dat eindelijk aan je verstand te peuteren omdat je niet eens probeert te begrijpen wat ik zeg, maar simpelweg ontkent en me voor leugenaar uitmaakt. Terwijl wat ik zei gewoon klopte.
Je moet niet denken dat elke keer als zoiets voorkomt ik met evenveel geduld en evenveel energie jou zal proberen te overtuigen, terwijl jij me vrijelijk herhaaldelijk voor van alles mag uitmaken en ontkennen. Daar werk ik niet aan mee.
Ik accepteer dus je excuses, maar ik verwacht van jou een meer volwassen en respectvolle houding.
Ik ben mijzelf. Ik trek hier een grens. Die kun je accepteren of niet. Op basis daarvan trek ik mijn conclusies.quote:Op woensdag 8 mei 2024 09:21 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Ik verwacht van jou dat je gewoon lekker jezelf blijft. Het maakt mij niet uit of je me een trol noemt, kerken hoer of satanisch noemt, de bijbel vervalst, wat er tegen je gezegd wordt verdraait of liegt. Dat is allemaal geen probleem.
''De strrijdbijl begraven''quote:Op woensdag 8 mei 2024 09:41 schreef Beathoven het volgende:
Strijdbijl begraven en samen lekker atheisten knuppelen.
Hoeveel honderdduizenden worden er in het OT wel niet omgelegd in de naam & in opdracht van de heere??quote:
Als mensen hier liegen, de bijbel verdraaien, mensen onterecht trol noemen, sektarisch gewauwel hier neerplempen en hele kerkgemeenschappen benoemen als trol of satanisch dan blijf ik van me afbijten. Dan weet je ook mijn grens.quote:Op woensdag 8 mei 2024 09:52 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik ben mijzelf. Ik trek hier een grens. Die kun je accepteren of niet. Op basis daarvan trek ik mijn conclusies.
Jouw grens voor wat? Om mij te mogen lasteren en in een kwaad daglicht te stellen? Leugens over mij verspreiden?quote:Op woensdag 8 mei 2024 11:45 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Als mensen hier liegen, de bijbel verdraaien, mensen onterecht trol noemen, sektarisch gewauwel hier neerplempen en hele kerkgemeenschappen benoemen als trol of satanisch dan blijf ik van me afbijten. Dan weet je ook mijn grens.
Ja, die Joden lusten wel pap van geweldquote:Op woensdag 8 mei 2024 11:43 schreef blomke het volgende:
[..]
Hoeveel honderdduizenden worden er in het OT wel niet omgelegd in de naam & in opdracht van de heere??
Hou op. Je doet het zelf! Haal eerst de balk uit je eigen ogen.quote:Op woensdag 8 mei 2024 11:56 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Om mij te mogen lasteren en in een kwaad daglicht te stellen?
Heb je de geschiedenis van de hervormde kerken al doorgenomen en onderzocht wat zij over Rome zeiden? Wat zij geloofden dat de profeties zeiden?quote:Op woensdag 8 mei 2024 11:58 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Hou op. Je doet het zelf! Haal eerst de balk uit je eigen ogen.
Dat is goed nieuws. Dank je.quote:Op woensdag 8 mei 2024 11:56 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Je hoeft van mij dan ook geen reacties meer te verwachten,
Volgens de Heidelberger Catechismus is het een "vervloekte afgoderij'. Niet mijn woorden he...quote:Op woensdag 8 mei 2024 12:01 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Heb je de geschiedenis van de hervormde kerken al doorgenomen en onderzocht wat zij over Rome zeiden? Wat zij geloofden dat de profeties zeiden?
Of kom je ook niet verder dan persoonlijke aanvallen?
Ik denk dat ik in het verleden al vrij uitgebreid heb aangegeven wat ik heb ervaren als ego-dood: simpelweg dat je geen onderscheid meer ervaart tussen de buitenwereld en je eigen bewustzijn. Dan ervaar je inderdaad alles als één bewustzijn. Het lijkt dan alsof je 'ego' ervoor zorgt dat je die ervaring niet permanent hebt in een normale staat van bewustzijn. En dat die ervaring van alles één de werkelijke realiteit is en de ervaring van individualiteit door het ego een illusie.quote:Op dinsdag 7 mei 2024 18:38 schreef Mijk het volgende:
[..]
Ik heb best moeite om het te voglen vaak omdat ik nog steeds geen sterk concrete voorbeelden heb gezien. Jij zegt dat het complex is. Nou ok, dat kan he, dus dan probeer ik dat van je aan te nemen. En eigenlijk zijn alle posts die ik zie gewoon 1 grote copy paste van allerlei passages waarvan soms lijkt dat het random is, soms wordt er een leuke discussie over gevoerd, soms vlieg jij of je gesprekspartner weer uit de bocht, dus ik zie niet een heel ander topic ineens dan wat ik gewend ben.
Bedankt wel dat je hem voor mij geopend hebt idd, en ik doe ook mn best linken te leggen, maargoed, je zegt mij om met concrete voorbeelden te komen in de vorige post ergens, en ik geef 3 keiharde onomstotelijke voorbeelden, en dat zie ik hier ook graag. Als dat dan niet kan, is dat teleurstellend natuurlijk maar enigzins zou ik er ook nog in kunnen komen dat ik het nóg niet zie omdat het complex kan zijn. Dus ik lees rustig verder van post naar post. Maar de droge stof --als er een paste gedaan wordt van 77 passages + nog 108, met een summiere uitleg erbij. Tja, da's voor mij idd niet concreet genoeg. Verre van. Dan waren mij voorbeelden stukken concreter
En ook hier had ik ervoor kunnen kiezen selectief te reageren he, maar dat ben ik niet, alleen als ik heel erge haast heb. Voorlopig loopt t goed toch, deel 5 alweer. Kun je weer een reeks bijschrijven vanwege mij, dat zou iig een vorm van PRIDE kunnen geven
[..]
Ja, maar ik zie nergens ook maar een schim terug van een eventuele egodeath die je gezien hebt. Je beweert van wel, je beschrijft de religare, maar er ontbreekt ook heel veel aan de beschrijving van die ervaring die je je gezegd te hebben gehad. En als je al zoiets hebt gehad, dan lijkt het een behoorlijke light-versie vergeleken met degene die ik heb gezien. Ik zal je even wat concretevoorbeelden geven.
[..]
Dit alleen al, als een profetie de belangrijkste reden is ipv dat je echt een compleet 8voudig mentaal orgasme als bliss hebt gekregen waarna er 100miljoen KG van je schouders viel, daarna alles even een film leek (ook veel gehoord dit fenomeen) omdat alles ineens vanzelf gaat ipv jij met je vrije wil (welke ego heet) ertussen zit?
En ja, ik denk ook dat dit door "god" geinspireerd is, ergo, ik weet dat zeker. Zoals ik al vaker heb aangegeven (en @:libertarisch ook) zijn wij niet anders dan de persoon Jezus van 2000 jaar geleden. Tovenarij met zwangere maagden, wonderen, opstaan uit de dood, enzovoorts, allemaal zwaar onnodig en zeer verwarrende cloakterminologie. Fictie met Realiteit mixen, the most worse it could possibly get.
Er wordt wél gezegd dat Jezus een "menselijke" en "goddelijke" natuur heeft. Dit heeft ieder mens al geloof jij dat zeer waarschijnlijk niet niet, en dat hoeft verder ook niet maar het is zeer eenvoudig te bewijzen voor jezelf. Als je wilt weten hoe, dan leg ik die later ook uit, in PM bijv. Ipv te denken in "menselijke" en "goddelijke" natuur kun je in mijn ogen dat net zo goed de "egoic desires" versus "Awareness-consciousness"... of, om meer in jouw termen te blijven; Het valse pad, én het goede pad wat iemand tot egodeath, en dus "wedergeboorte" zal leiden.
Op het moment van "wedergeboren" worden, dan is er geen vals pad meer, het ego wat de zonden veroorzaakte al die tijd is niet aanwezig op dit moment, met andere woorden; je leeft dan in de goddelijke staat. En ja; op dat moment gaat je intelligentie en wijsheid om 1 of andere reden omhoog, omdat je connect met the source of life. Buiten dat, ervaar je --zoals ik wel vaker zei-- dat je ineens weer als kind wordt.
Wat jij 'tovenarij' noemt, noem ik simpelweg wonderen, buitengewone gebeurtenissen die met de kracht van God (of de duivel) zijn verricht.quote:Dan krijgen we dit;
[..]
Ik snap dat je sommige new age aan de kant zet, maar je gaat me lastig vertellen dat je --ik meen met jouw universitaire opleiding in psychologie-- helemaal niet het inzicht hebt wat ze bedoelen in die zgn "New age leren"? En niet om te bashen ofzo, maar dan was je echt slecht in wat je op die Uni deed. De terminologie in spiritualiteit komt bijna 1 op 1 over met wat ze gebruiken in de psychologie. De zgn "New age leren", zijn niets anders dan de moderne uitleg van klassieke religies, en omdat de tijdsgeest anders is, dat begrijpbaarder verwoord wordt met vele malen minder Jibberish en History erin weggewerkt.
Verder, ben ik het er dus mee eens dat "dit goddelijk geinspireerd was", en hoe komt dat? Omdat ieder mens in die goddelijke staat kan komen bij een Ego-Death, in een pure bliss, gedachtenloos, sereen, vredig, waar álles is zoals het is, en je dus niets meer nodig hebt om Holy (whole) te worden en derhalve helemaal compleet bent, in "RELIGARE bent gegaan". Dit is de definitie van die goddelijke staat, je mag zaken toevoegen, be my guest.
En als zo'n persoon, laten we even @:libertarisch (out of all ppl) als voorbeeld nemen, even hypothetisch; hij heeft een egoloss gehad en daarna een wedergeboorte (is vrij inherent aan elkaar.), doorziet het ego en zit darmee in zijn goddelijke staat, niets boven natuurlijks aan, geen aparte entiteit voor nodig, gewoon de psychologische truuk die ze de "goddelijke staat" zouden kunnen noemen, [en nu komt het] natuurlijk is het dan zo dat als hij een boek schrijft, dat hij dat in diezelfde goddelijke staat gedaan heeft,... net als de schrijver van jouw bijbel waarbij je er van overtuigd bent dat er goddelijke interventie is geweest. Dus wie de schrijver dan ook is, ookal is het pietje uit de kerk met zijn goddelijke staat (inspiratie ingegeven door god) of @:libertarisch die lekker zn Prana bij zit te vullen en vanuit zijn goddelijke (egoloze) staat meeschrijft aan een boek. In beide gevallen is dit dus "gods woord", zou je kunnen zeggen. Omdat het niet meer in de (om jouw termen te gebruiken) zgn "gevallen staat" is geschreven.
Al deze dingen hierboven, is --als je enige kaas hebt gegeten van religies-- met basisschool logica te begrijpen, en dít is de reden waarom ik zeer, zéér sterk twijfel aan de ego death die jij zegt gehad te hebben, wellicht kun je wat beschrijven , er staat wel meer beschreven op internet hierover maar ik had wel wat meer, zegmaar gerust behoorlijk wat meer verwacht van bovenstaande, als iemand serieus weet waar een complete 100% ego-death over gaat.
En dan de aller ergste, dit is echt de kroon op het werk;
[..]
Ten eerste is God compleet neutraal, Advaita Vedanta noemen ze het, Non-duality, er wordt niet voor niets in állerlei leren (inclusief het Christendom >> Lucas 6:37) gezegd dat er nergens geoordeeld of veroordeeld moet worden. En dan komt de grote "god" die jij bedoelt, wle even een oordeel vellen over wie er een nieuwe wereld in mag een nieuw geschapen aarde en wie niet.
"Nieuwe wereld waarin de zonde en de dood teniet zijn gedaan", dit klopt 100% wederom, maar in totaal andere context en interpretatie. De nieuwe wereld waar het hier over gaat, is omdat je weer als kind uit je ogen kijkt bij een egodeath, waarom dit zo is heb ik veel vaker uitgelegt. Doordat je met kinderogen naar de wereld kijkt, lijkt alles weer helemaal nieuw en interessant. Dit is de staat waar ik het over heb, DIT is Nirvana, en daar hoeft geen enkele buitenaardse entiteit iets voor te doen, dat is allemaal al geregeld zodra je daar komt. Buiten dit, de opmerking over "waarin de zonde en dood teniet zijn gedaan", ja, ook die is niet zo lastig. Nogmaals; élke zonde in de bijbel kun je terug voeren op Egoic Desire (no exception). En over het "dood-teniet" zijn gedaan stukje, ook heb ik al een aantal keer aangegeven dat Ego-death, de ENIGE dood is die er bestaat. Daarbuiten is alles 1 grote energie, jij ook, maar denk je van niet en zit je gevangen in een doctrine, die hersenspoeling waar je het zelf eerder over had. Het eerste in deze alinea, is ook veruit het duidelijkste waar ik vanaf kan lezen dat jouw "ego-death" in de verste verte, en zelfs lichtjaren daar voorbij, niet op elkaar leken.
Goed, ik zal hem nog 1 x posten voor de liefhebbers, zonder spoiler zelfs, want zwaar toepasselijk op de dood die hier steeds als negatief wordt weggezet... dood bestaat niet, enkel ego-dood als je het zo wil noemen, je lichaam zal vergaan maar een wijs componist zei ooit;
"Nothing lasts,... But nothing is lost. Energie verandert enkel van vorm je vedwijnt nooit meer uit dit universum. Deprimerende gedachte? Vraag Buddha dan ns om Annata
[ afbeelding ]
En even voor de duidelijkheid, ik maak hier een buitengewoon uitgebreide post van, want (zoals je zelf eerder over jezelf beweerde (en ik mag hopen dat die vruchten nog wat worden)) misschien is het wel zo dat ik "de waarheid" heb gezien en jij niet, dat zou zomaar even goed als jij het geval kunnen zijn. Maar ik ga vrijwel op élk relevant detail in, ik ben niet selectief aan het reageren, dat hoeft ook niet, want ik heb op alles antwoord, jij ook?. En dat stoort me een beetje bij jou als we het over die tovenarij hebben. Je lijkt er geen antwoord op te willen geven, op te gaan geven, maar al helemaal niet op de kunnen geven. Dát is waar onze wegen een ander pad nemen; jij gaat voor Fictie verhalen, ik voor (in de basis) natuurkundig klopende, geen natuurwet-overtredende en geen magie-consuming verhaal. En ik denk dat ik niet uit hoef te leggen waarom.
Het evangelie van Thomas is een gnostisch werk. Reguliere kerken wezen de theologie en werken van de gnostici af, omdat ze volstrekt indruisen tegen de basisprincipes van zowel het Joodse als Christelijke geloof. Gnosticisme is gebaseerd op heidense ideeên van onder andere Plato en de mysteriescholen en heeft niets te maken met orthodox Christelijk geloof. Daarom kom je al die werken niet tegen in reguliere bijbels.quote:Nogmaals; ga eens Adyashanti - Dansende leegte lezen
Nogmaals; lees eens een book van Alan Watts
NOgmaals; Probeer eens serieuze content van Rumi en/of Krishnamurti te vinden hierover.
Allen grootmeesters in de échte contenet.
Verder; nog steeds zou eht je goed doen om eens naar een spirituele beurs te gaan i de Rai bijvoorbeeld, daar waar ze aan Fortune Telling doen voor 500 euro. Kan ik ook voor je, dan voorspel ik dat je 500 euro armer bent over een half uur.
Bedankt voor je inzet weer, en afhankelijk van hoe sterk de reactie is op deze post, overweeg ik wellicht om nog ns te reageren.
[..]
Haha, tja om nou te willen, kunnen of geoeg redenen te gaan krijgen óm uberhaupt te gaan geloven, is dit wel het laatste waarom je dat zou moeten willen, dit gaat om Emotional Self-Mastery, zoals in elke religie, niet om 1 of andere voorspelling buiten jezelf, daar wordt je echt niet gelukkig van hoor.
Edit BONUS CONTENT (zgn godslastering), heb nog een leuke bonus voor je die ook nog gi-gan-tisch uitgebreid kan worden als ik weer ns zin heb op te gaan typen.
Jezus kwam net "the Kingdom of Heaven is within" (eigenlijk zou deze phrase al genoeg moeten zeggen, maargoed).
Ik neem aan dat je deze uitspraak kent, welke dus in Egypte, al langer aanwezig was op Gospel of Thomas, daar staat;
"The Kingdom of God is within, and whoever shall know himself, shall find it"
Nu is het niet met 100% accuracy te zeggen dat NT dit gewoon even gecopy paste heeft , maar het heeft er álle schijn van. Buiten dit zouden het zelfs Christenen zijn geweest, die de Gospel of Thomas gemaakt hadden.
Nu heb ik al even aangegeven dat God zowel de createur is, en de creatie zelf is, als in een Collective Consciousness, ook hier werd ik compleet belachelijk om gemaakt.
Maar wat vinden we op diezelfde --door Christenen gemaakte-- Gospel of Thomas?
"The Kingdom of God is inside you, and all around you. Not in buildings of wood and stone. Split a piece of wood and I am there. Turn a stone and you will find me."
Nou, ik denk niet dat er verdere uitleg nodig is dat ook dit onderbouwt wat ik verkondig. God is overal, óveral, de creatie bestaat er ook uit, en guess what; wij mensen dus ook. Ik heb het nog even gedubbelcheckt bij slimme AI voordat ik weer aan het godslasteren ben met een BIAS, deze zei hierover;
[..]
Tja.... Dit wordt een lastig verhaal toch wel dan met die cloak, bewust de ene passage opnemen in NT, en bewust de ander níet opnemen in NT, die door dezelfde mensen maakt zijn, zgn "kenners" dus.
Dus we kunnen er nog wel even hele dikke vraagtekens achter zetten of de God waar je het over hebt wel "een externe entiteit" buiten jezelf is of dat je er zelf ook gewoon onderdeel van bent.
Dit wordt nog eens exponentieel veel harder gesterkt door een phrase uit Egyptian book of the Dead.
Deze beschreef ik zelf altijd als "I am one, shattered as many". Dat is ook basically wat er in deze quote staat, maar dan uitgebreider;
"The Truth is one, and many, for our sakes, to teach us about the One, in love, through the many."
"The Truth(God) is one, and many(mensen), for our sakes(want wij willen goddelijke natuur ervaren), to teach us(mensen, wie schreven anders in deze taal dit hier op?) about the One (God, want wederom met hoofdletter), in love, through the many(door alle mensen heen)".
Zowel de Gospel of Thomas, als de Egyptian proverb, áls de onafhankelijke zeer intelligente ariticial computer winden er geen doekjes om. Nou ik ben ff douchen
Maar hindoeisme is geen grap, zoals het christendom. Het zit extreem goed in elkaar. Verlichting is niet iets waar je aan twijfelt, en niet elke clown kan zich verlicht noemen.quote:Op woensdag 8 mei 2024 12:30 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik denk dat ik in het verleden al vrij uitgebreid heb aangegeven wat ik heb ervaren als ego-dood: simpelweg dat je geen onderscheid meer ervaart tussen de buitenwereld en je eigen bewustzijn. Dan ervaar je inderdaad alles als één bewustzijn. Het lijkt dan alsof je 'ego' ervoor zorgt dat je die ervaring niet permanent hebt in een normale staat van bewustzijn. En dat die ervaring van alles één de werkelijke realiteit is en de ervaring van individualiteit door het ego een illusie.
En ja, dat gaat inderdaad gepaard met euforische gevoelens en een gevoel dat je ineens alles doorziet, begrijpt en snapt.
En dan ga je dus ook geloven dat we inderdaad allemaal als Jezus zijn of kunnen zijn, als we die connectie met het 'al' maar herstellen.
Ik heb al de dingen ook meermaals ervaren en die ideeën ook lange tijd zelf verspreid, omdat ik geloofde dat ze de oplossing waren voor veel problemen in de wereld.
Ik ben ervan overtuigd dat als ik geen Christen zou zijn en ik nog steeds dezelfde overtuigingen zou hebben, wij het helemaal met elkaar eens zouden zijn. Dan zou je ook totaal niet twijfelen aan mijn ervaringen.
De enige reden waarom je twijfelt, is volgens mij omdat ik nu een radicaal andere positie heb ingenomen en ronduit zeg dat die ervaringen bedrieglijk zijn, een illusie. Een illusie die zeer overtuigend is, en daarom weet ik dat het erg moeilijk is om te geloven dat het misschien allemaal toch niet waarheidsgetrouw is.
Ik heb nooit gezegd dat het hindoeisme en al zijn offshoots een 'grap' zijn.quote:Op woensdag 8 mei 2024 12:45 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Maar hindoeisme is geen grap, zoals het christendom. Het zit extreem goed in elkaar. Verlichting is niet iets waar je aan twijfelt, en niet elke clown kan zich verlicht noemen.
Om dat te kunnen beoordelen moet je het eerst begrijpen, en ik weet bijna zeker dat je het niet begrijpt.quote:Op woensdag 8 mei 2024 13:15 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik heb nooit gezegd dat het hindoeisme en al zijn offshoots een 'grap' zijn.
Maar waar mij het om gaat is of het 'waar' is.
Ik weet ook bijna zeker dat jij het Christelijke geloof niet begrijpt.quote:Op woensdag 8 mei 2024 13:17 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Om dat te kunnen beoordelen moet je het eerst begrijpen, en ik weet bijna zeker dat je het niet begrijpt.
Bijvoorbeeld karma is een absoluut fundamenteel concept, maar weet jij wat dat is?
Nou het christelijke geloof is gemaakt voor mongooltjes dus ik denk het wel.quote:Op woensdag 8 mei 2024 13:20 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik weet ook bijna zeker dat jij het Christelijke geloof niet begrijpt.
quote:Op woensdag 8 mei 2024 13:23 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Nou het christelijke geloof is gemaakt voor mongooltjes dus ik denk het wel.
''Geloof in Jezus Christus en je wordt gered'', close enough?
Daar komt het in de kern op neer ja.quote:Op woensdag 8 mei 2024 13:23 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Karma is de som van alle ervaringen en je reactie op die ervaringen. Er is zowel individuele als collectieve karma. Collectieve karma is feitelijk de biologische evolutie.quote:Op woensdag 8 mei 2024 16:10 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Over karma lees ik: de relatie tussen de mentale en geestelijke acties van een persoon en de gevolgen van die acties, en de som van alle daden in iemands vorige levens en huidige leven en oorzaak en gevolg in moraliteit.
quote:Op woensdag 8 mei 2024 13:23 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Zoals de bijbel het omschrijftquote:Op dinsdag 7 mei 2024 19:27 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
en..quote:Op woensdag 8 mei 2024 16:10 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Daar komt het in de kern op neer ja.
Omdat Jezus de prijs voor onze zonden heeft betaald.
Jezus is in jouw belevingswereld een soort mafiabaas.quote:Op vrijdag 3 mei 2024 00:59 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dus S&G zijn als voorbeeld gesteld voor het toekomstige oordeel van alle goddelozen, en dat de rechtvaardigen gered zullen worden, zoals Lot.
Jezus zal inderdaad als rechter optreden.
Jezus is niet alleen een lief lammetje, maar ook een koning die de goddelozen zal neerslaan.
Op basis van beschikbare bronnen kun je niet met zekerheid beweren wat de reden is geweest voor het niet opnemen van het evangelie in de canon. De reden aandragen dat dit vanwege het karakter van het geschrift zou zijn is giswerk.quote:Op woensdag 8 mei 2024 12:30 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Het evangelie van Thomas is een gnostisch werk. Reguliere kerken wezen de theologie en werken van de gnostici af, omdat ze volstrekt indruisen tegen de basisprincipes van zowel het Joodse als Christelijke geloof. Gnosticisme is gebaseerd op heidense ideeên van onder andere Plato en de mysteriescholen en heeft niets te maken met orthodox Christelijk geloof. Daarom kom je al die werken niet tegen in reguliere bijbels.
3:54 Ik zou er bijna homo van wordenquote:
Indrukwekkende video, ik ben overtuigd: mijn bekering staat komend weekend gepland. Jezus zij met je!quote:
Maar dat bestaat niet meer als het ego dood is.quote:Op woensdag 8 mei 2024 17:11 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
3:54 Ik zou er bijna homo van worden
Alles bestaat nog als het ego dood is, behalve het individu.quote:Op woensdag 8 mei 2024 17:29 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Maar dat bestaat niet meer als het ego dood is.
Je editte het weg, dat je "niet in gaat op die onzin van het hindu". En daarmee dismiss je jezelf compleet bij mij, want als je het nam in de context waarin ik het beschreef, was het heel logisch dat ik die termen nam als uitleg. Daaruit bleek dat je helemaal niet weet wat er bedoeld wordt daar, anders zag je ook dat dat enorm relevant was.quote:Op woensdag 8 mei 2024 13:15 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik heb nooit gezegd dat het hindoeisme en al zijn offshoots een 'grap' zijn.
Maar waar mij het om gaat is of het 'waar' is.
Het is goed met jou. Als mijn pa zegt dat de buurman slecht is, dat hoef ik dat niet klakkeloos op te volgen.quote:Op woensdag 8 mei 2024 12:01 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Heb je de geschiedenis van de hervormde kerken al doorgenomen en onderzocht wat zij over Rome zeiden? Wat zij geloofden dat de profeties zeiden?
Of kom je ook niet verder dan persoonlijke aanvallen?
En wie bepaalt dan welke bijbel correct is? Zie mijn post hier;quote:Op woensdag 8 mei 2024 12:30 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Het evangelie van Thomas is een gnostisch werk. Reguliere kerken wezen de theologie en werken van de gnostici af, omdat ze volstrekt indruisen tegen de basisprincipes van zowel het Joodse als Christelijke geloof. Gnosticisme is gebaseerd op heidense ideeên van onder andere Plato en de mysteriescholen en heeft niets te maken met orthodox Christelijk geloof. Daarom kom je al die werken niet tegen in reguliere bijbels.
Het is niet heel verrassend het tegenovergestelde van wat de bijbel leert: ego, geest, individu wordt levend gemaakt door God's Geest, en het ''vlees'' wat niks goeds voort kan brengen wordt doodverklaard.quote:Op woensdag 8 mei 2024 17:30 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Alles bestaat nog als het ego dood is, behalve het individu.
Dat kan wel zo zijn, maar er is geen individu.quote:Op woensdag 8 mei 2024 18:06 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Het is niet heel verrassend het tegenovergestelde van wat de bijbel leert: ego, geest, individu wordt levend gemaakt door God's Geest, en het ''vlees'' wat niks goeds voort kan brengen wordt doodverklaard.
Volgens de bijbel is het individu juist belangrijk.
En volgens de bijbel, is die al helemaal niet belangrijk, want het is pas belangrijk zodra al die individuen een eenheid worden door allemaal in God te geloven. Nu klopt dit zowel letterlijk (cloak) als figuurlijk (zoals jij het bedoelt, Libertarisch), en als het zo zou zijn dat het individu wél belangrijk is in een geschrift van welke religie dan ook, dan weet je al zéker dat het cloak is, vanwége de gequotte opmerking lol.quote:Op woensdag 8 mei 2024 18:36 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Dat kan wel zo zijn, maar er is geen individu.
Fijn dat we dat nu weten.quote:Op woensdag 8 mei 2024 16:26 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Karma is de som van alle ervaringen en je reactie op die ervaringen. Er is zowel individuele als collectieve karma. Collectieve karma is feitelijk de biologische evolutie.
Voorbeeld: pijn is negatief. Dat is karma, want pijn is in essentie een neutrale sensatie. De negatieve lading van pijn heeft zich in miljoenen jaren verankerd in de biologie. Het transcenderen van karma betekent dat je terugkeert tot je God-zelf, de Zelf die bestond voordat er evolutie was.
Zo krijg je een beetje een idee wat verlichting inhoudt.
Eigenlijk is karma esoterisch. Er is geen goed of fout antwoord, het is verborgen kennis. Je snapt karma, of je snapt het niet. En dat is ook weer het gevolg van karma en reincarnatie
Ik zou maar snel mediteren als ik jou was.quote:Op woensdag 8 mei 2024 18:46 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Fijn dat we dat nu weten.
Dan kunnen we nu weer tot de orde van de dag. Of eigenlijk, het onderwerp van dit topic.
God is geduldig en barmhartig, maar we moeten zijn geduld en barmhartigheid niet verwarren met zwakheid of laksheid. Uiteindelijk oogsten we wat we zaaien.quote:Op woensdag 8 mei 2024 16:54 schreef Beathoven het volgende:
[..]
en..
[..]
Jezus is in jouw belevingswereld een soort mafiabaas.
De man die je zaak beschermt of je anders helemaal naar de tering helpt
Ik aanbid inderdaad liever Jezus dan een koe. Maar ieder zijn ding natuurlijk.quote:Op woensdag 8 mei 2024 17:50 schreef Mijk het volgende:
[..]
Je editte het weg, dat je "niet in gaat op die onzin van het hindu". En daarmee dismiss je jezelf compleet bij mij, want als je het nam in de context waarin ik het beschreef, was het heel logisch dat ik die termen nam als uitleg. Daaruit bleek dat je helemaal niet weet wat er bedoeld wordt daar, anders zag je ook dat dat enorm relevant was.
Wat als God het zegt? Geloof je het dan ook niet?quote:Op woensdag 8 mei 2024 17:55 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Het is goed met jou. Als mijn pa zegt dat de buurman slecht is, dat hoef ik dat niet klakkeloos op te volgen.
Cloak of Cloak, dus aan allebei heb je evenveel.quote:Op woensdag 8 mei 2024 18:55 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik aanbid inderdaad liever Jezus dan een koe. Maar ieder zijn ding natuurlijk.
Verdomd goed gezegd!quote:Op woensdag 8 mei 2024 19:04 schreef Mijk het volgende:
[..]
Cloak of Cloak, dus aan allebei heb je evenveel.
Uberhaupt iemand aanbidden is al een killer voor dat wat het is en gezocht wordt, dat is waarom ze zeggen;
"Religion is believing someone else's experience
Spirituality is having your own."
En dit is het grote verschil idd, tussen cloakreligie, en een serieuze vorm van spiritualiteit. Conceptualisatie in je hoofd van iets "wat het zou moeten zijn", versus het ervaren van dátgeen wat ze bedoelen, en wat het dus daadwerkelijk is.
Ik zal het zo beknopt mogelijk uitleggen.quote:Op woensdag 8 mei 2024 17:57 schreef Mijk het volgende:
[..]
En wie bepaalt dan welke bijbel correct is? Zie mijn post hier;
Mijk in F&L / King "Gay" James Bijbel
Ben benieuwd naar een antwoord hierop, dit is een extreem grote flaw in NT, daar kan niemand omheen.
Je kunt god, feetjes of de paashaas erbij halen en jezelf plezieren op de illusie dat Atheisten verdoemt worden. Ik geloof er niet in.quote:Op woensdag 8 mei 2024 18:51 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
God is geduldig en barmhartig, maar we moeten zijn geduld en barmhartigheid niet verwarren met zwakheid of laksheid. Uiteindelijk oogsten we wat we zaaien.
De goddelozen plukken dan ook simpelweg de vruchten van hun eigen daden in dit leven wanneer God hen veroordeelt.
Ik heb daar geen plezier in, ik hoop dat iedereen gered wordt.quote:Op woensdag 8 mei 2024 19:14 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Je kunt god, feetjes of de paashaas erbij halen en jezelf plezieren op de illusie dat Atheisten verdoemt worden. Ik geloof er niet in.
Dit klinkt vreselijk elitair en ego-achtig.quote:Op woensdag 8 mei 2024 19:04 schreef Mijk het volgende:
[..]
Cloak of Cloak, dus aan allebei heb je evenveel.
Uberhaupt iemand aanbidden is al een killer voor dat wat het is en gezocht wordt, dat is waarom ze zeggen;
"Religion is believing someone else's experience
Spirituality is having your own."
En dit is het grote verschil idd, tussen cloakreligie, en een serieuze vorm van spiritualiteit. Conceptualisatie in je hoofd van iets "wat het zou moeten zijn", versus het ervaren van dátgeen wat ze bedoelen, en wat het dus daadwerkelijk is.
Ik denk niet dat Jezus een pooier nodig heeft.quote:Op woensdag 8 mei 2024 19:21 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik heb daar geen plezier in, ik hoop dat iedereen gered wordt.
Ja , "jouw ervaring is een slap aftreksel", en "het christendom is het ENIGE goede, ik weet het juiste, en jij niet", dat klinkt idd als een goede vrucht, en aan de vruchten, herken jequote:Op woensdag 8 mei 2024 19:25 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dit klinkt vreselijk elitair en ego-achtig.
Alleen al van het Marcus evangelie bestaan vele variaties en versies. In de oudste Marcus documenten, is Marcus 16:8 het oorspronkelijk einde, en geloven wetenschappers dat het langere einde, met Marcus 16 vers 9-20 er later bij verzonnen is.quote:Op woensdag 8 mei 2024 19:13 schreef Ali_Kannibali het volgende:
De 'meerderheidstekst' bestaat uit duizenden fragmenten van de geschriften van het Nieuwe Testament die afkomstig zijn uit het voormalige Byzantijnse rijk (het huidige Turkije en de kusten van Griekenland), daar waar Paulus en de andere apostelen de eerste kerken stichtten.
Die kerken/gemeenten waren bijvoorbeeld in de steden Kolosse, Korinthe, Thessaloniki, Pergamon, Hierapolis, Laodicea, Sardis, Smyrna, Efeze, enzovoorts enzovoorts. Er waren gemeenten in heel veel van die plaatsen.
Die gemeenten ontvingen onder andere de brieven van Paulus en kopieerden die van elkaar. Ook deelden ze de teksten van de evangelieën, het boek openbaring, en kopieerden die van elkaar.
Zo kreeg je op den duur duizenden kopieën van de teksten die wij nu het Nieuwe Testament noemen.
Het Oude Testament was eeuwen daarvoor al vastgelegd door de Joden, en er waren ook al Griekse vertalingen van die de Joden gebruikten. Dus die tekst is sowieso niet meer veranderd sindsdien.
Die teksten van de meerderheidstekst zijn voor zo'n 99% gelijk aan elkaar. De verschillen zijn te verklaren door het feit dat ze onafhankelijk van elkaar werden gekopieerd, op verschillende plekken door verschillende mensen. Die foutjes wijzen dus niet op moedwillige wijziging, maar op het feit dat de teksten onafhankelijk van elkaar zijn gekopieerd en niet slechts uit één en dezelfde bron komen.
Kun jij hier definieren wat jij met Jezus bedoelt in deze context?quote:Op woensdag 8 mei 2024 19:25 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Door in relatie te blijven met Jezus,
Hoe dan?quote:Op woensdag 8 mei 2024 19:25 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Door in relatie te blijven met Jezus,
Hoe kan het zo zijn dat Paulus nergens het lege graf expliciet noemt?quote:Op woensdag 8 mei 2024 19:13 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Die gemeenten ontvingen onder andere de brieven van Paulus en kopieerden die van elkaar. Ook deelden ze de teksten van de evangelieën, het boek openbaring, en kopieerden die van elkaar.
Zo kreeg je op den duur duizenden kopieën van de teksten die wij nu het Nieuwe Testament noemen.
Door dit gekopieer zijn de originele geschriften verloren gegaan, die vielen uiteindelijk uit elkaar. Maar vele duizenden kopieën zijn overleefd en er is geen reden om aan te nemen dat die veel zijn veranderd, omdat ze dus voor 99% met elkaar overeenkomen.
Maar er waren ook gnostische groepen die zelf met deze teksten gingen morrelen. Die bevonden zich vooral in Rome en in Alexandriê in Egypte. De eerste kerkvaders schreven hier al over, evenals Paulus die het had over 'kennis (gnosis) die ten onrechte zo genoemd wordt.
Van deze teksten zijn er veel en veel minder dan van de meerderheidstekst, en daarom heet het de minderheidstekst.
De teksten van deze minderheidsteksten bevatten belangrijke verschillen van elkaar. Zo werden er regelmatig papyri gevonden die elk weer anders waren. Daardoor kreeg je steeds gereviseere bijbels op basis van de minderheidstekst, want steeds kwam men weer een andere tekst tegen. Deze teksten zouden wel ouder zijn dan de teksten van de minderheidstekst (omdat ze niet elkaar zijn gevallen door kopiëren, want er zijn nauwelijks kopieën van), en dat is het voornaamste argument dat wordt gebruikt om te zeggen dat ze betrouwbaarder zijn. Maar dat is niet waar, oud wil niet zeggen betrouwbaarder.
Het idee dat je dus geen betrouwbare bijbel meer zou kunnen vinden, is dus wat mij betreft gewoon niet waar. Gods woord is gepreserveerd door de eeuwen heen.
Vind je zelf niet dat het elitair en ego-achtig klinkt dan?quote:Op woensdag 8 mei 2024 19:28 schreef Mijk het volgende:
[..]
Ja , "jouw ervaring is een slap aftreksel", en "het christendom is het ENIGE goede, ik weet het juiste, en jij niet", dat klinkt idd als een goede vrucht, en aan de vruchten, herken je
Zo ook deze post van je, lekkere vrucht.... lekkere bedorven vrucht. Thanks.
Het schoolvoorbeeld van PROJECTION, universitaire psycholoog.
Ik zei toch ook dat er afwijkende teksten zijn. De vraag is dan dus wat waarschijnlijk de originele tekst was.quote:Op woensdag 8 mei 2024 19:30 schreef blomke het volgende:
[..]
Alleen al van het Marcus evangelie bestaan vele variaties en versies. In de oudste Marcus documenten, is Marcus 16:8 het oorspronkelijk einde, en geloven wetenschappers dat het langere einde, met Marcus 16 vers 9-20 er later bij verzonnen is.
Ik geloof niet in God, dus de rest is irrelevant.quote:Op woensdag 8 mei 2024 18:56 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Wat als God het zegt? Geloof je het dan ook niet?
Of geloof je niet dat God heeft gewaarschuwd voor slechte mensen, misleiders, wolven in schaapskleren?
Dit is een behoorlijk bekende uitdrukking, ik heb hem niet verzonnen maar ben het er wel mee eens, en dat zou jij ook zijn als je datzelfde gezien had waar we het eerder over hadden, maar mijn ervaring was een slap aftreksel van dat wat jij kent toch.quote:Op woensdag 8 mei 2024 19:36 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Vind je zelf niet dat het elitair en ego-achtig klinkt dan?
Wat ik met Jezus bedoel?quote:Op woensdag 8 mei 2024 19:30 schreef Mijk het volgende:
[..]
Kun jij hier definieren wat jij met Jezus bedoelt in deze context?
Helemaal niet uitgebreid, heel eenvoudig: het laatste deel is alter aan de tekst toegevoegd. De huidige vertalingen (Willibrord, Staten Vertaling en nog wat uitgaves) gebruiken die verschillen door elkaar heen. Er is dus helemaal geen sprake van eenduidigheid, het is gewoon een heel divers evangelie, met op zijn best een leeg graf. Overigens schrijft Paulus daar niets overquote:Op woensdag 8 mei 2024 19:39 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik ga hier nu geen hele discussie over voeren trouwens, veel te uitgebreid onderwerp.
Het ging mij meer om dat stukje 'serieuze spiritualiteit' vs 'cloak' oftewel oppervlakkige, onbenullige dingen.quote:Op woensdag 8 mei 2024 19:41 schreef Mijk het volgende:
[..]
Dit is een behoorlijk bekende uitdrukking, ik heb hem niet verzonnen maar ben het er wel mee eens, en dat zou jij ook zijn als je datzelfde gezien had waar we het eerder over hadden, maar mijn ervaring was een slap aftreksel van dat wat jij kent toch.
Vind je dat ik jou heb bespot? Met die opmerking over koeien aanbidden? Die bedoelde ik in het algemeen natuurlijk, ik neem aan dat jij geen koeien aanbidt. Dat had betrekking op het hindoeïsme waar ik absoluut geen heil in zie.quote:Vind je zelf niet dat dit elitair en ego-achtig klinkt dan?
En mag ik dat niet vinden zonder te worden bespot?
Ik moet toegeven dat ik me niet specifiek in dat evangelie heb verdiept, maar zal dat weleens doen als ik er tijd voor heb. Ik heb me vooral op de algemene meerderheids- en minderheidsteksten geconcentreerd om voor mezelf met overtuiging een keuze te maken welke bijbel ik volg.quote:Op woensdag 8 mei 2024 19:43 schreef blomke het volgende:
[..]
Helemaal niet uitgebreid, heel eenvoudig: het laatste deel is alter aan de tekst toegevoegd. De huidige vertalingen (Willibrord, Staten Vertaling en nog wat uitgaves) gebruiken die verschillen door elkaar heen. Er is dus helemaal geen sprake van eenduidigheid, het is gewoon een heel divers evangelie, met op zijn best een leeg graf. Overigens schrijft Paulus daar niets over
Jezus stierf voor god en is ook god zelf? Dat klinkt als een executie waarbij de beul wordt geëxecuteerd door zichzelf.quote:Op woensdag 8 mei 2024 19:42 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Jezus is God geïncarneerd in een mensenlichaam die is gedood en uit de dood is opgestaan.
De beul, of eerder de rechter, ondergaat inderdaad de straf die hij zelf aan een ander heeft opgelegd. Of eerder: die die ander heeft verdiend.quote:Op woensdag 8 mei 2024 19:51 schreef blomke het volgende:
[..]
Jezus stierf voor god en is ook god zelf? Dat klinkt als een executie waarbij de beul wordt geëxecuteerd door zichzelf.
Frappant. Bij het gewoon lezen in de Nl.-taal zie je al dat er een andere stijl en woordkeuze wordt gebruikt in die laatste verzen. Duidelijk niet van de oorspronkelijke auteur.quote:Op woensdag 8 mei 2024 19:50 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik moet toegeven dat ik me niet specifiek in dat evangelie heb verdiept, maar zal dat weleens doen als ik er tijd voor heb. Ik heb me vooral op de algemene meerderheids- en minderheidsteksten geconcentreerd.
Een mens kan niet alles weten hè. Ik zal er weleens naar kijken.quote:Op woensdag 8 mei 2024 19:52 schreef blomke het volgende:
[..]
Frappant. Bij het gewoon lezen in de Nl.-taal zie je al dat er een andere stijl en woordkeuze wordt gebruikt in die laatste verzen. Duidelijk niet van de oorspronkelijke auteur.
En de geëxecuteerde jezus staat ook weer op uit de dood door god's geest? Die was toch ook dood? Gekker moet het niet worden.quote:Op woensdag 8 mei 2024 19:52 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
De beul, of eerder de rechter, ondergaat inderdaad de straf die hij zelf aan een ander heeft opgelegd.
Perfecte rechtvaardigheid en perfecte genade in één persoon.
Jezus' Goddelijke natuur stierf niet aan het kruis. Dat was zijn menselijke natuur.quote:Op woensdag 8 mei 2024 19:54 schreef blomke het volgende:
[..]
En de geëxecuteerde jezus staat ook weer op uit de dood door god's geest? Die was toch ook dood? Gekker moet het niet worden.
Lijkt me essentieel om jouw preken te onderbouwen: alles staat of valt met jezus in leven, dan wel (nog steeds) dood.quote:Op woensdag 8 mei 2024 19:53 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Een mens kan niet alles weten hè. Ik zal er weleens naar kijken.
Dacht dat jezus een goddelijke natuur had?quote:Op woensdag 8 mei 2024 19:54 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Jezus' Goddelijke natuur stierf niet aan het kruis. Dat was zijn menselijke natuur.
Denk maar niet dat daar geen reden voor is.quote:Op woensdag 8 mei 2024 19:48 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Vind je dat ik jou heb bespot? Met die opmerking over koeien aanbidden?
Beide toch?quote:Op woensdag 8 mei 2024 19:55 schreef blomke het volgende:
[..]
Dacht dat jezus een goddelijke natuur had?
Markus is natuurlijk niet de enige getuigetekst van de wederopstanding van Christus.quote:Op woensdag 8 mei 2024 19:54 schreef blomke het volgende:
[..]
Lijkt me essentieel om jouw preken te onderbouwen: alles staat of valt met jezus in leven, dan wel (nog steeds) dood.
Overal is een reden voor.quote:Op woensdag 8 mei 2024 19:55 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Denk maar niet dat daar geen reden voor is.
[ afbeelding ]
Het is geen aanbidding, men probeert dezelfde mentale staat te bereiken als die koe.quote:Op woensdag 8 mei 2024 20:02 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Overal is een reden voor.
Maar de vraag is natuurlijk of het aanbidden van koeien ons daadwerkelijk dichter bij God brengt of niet.
Lucas en Mattheus hebben die toevoeging overgenomen (lees: plagiaat gepleegd). Het Johannes evangelie is al helemaal theologische interpretatie waarbij de historische feiten naar de achtergrond zijn verdreven.quote:Op woensdag 8 mei 2024 20:00 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Markus is natuurlijk niet de enige getuigetekst van de wederopstanding van Christus.
Waarom halen die gelovigen dan zoveel gerotzooi uit? Van seksueel kindermisbruik tot het op de brandstapel plempen van medegelovigen die iets anders vinden.quote:Op woensdag 8 mei 2024 20:00 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Daarnaast leeft Jezus in de gelovige. Dat is uiteindelijk voor ieder persoonlijk het ultieme bewijs van het feit dat Hij leeft.
Volgens sommige critici.quote:Op woensdag 8 mei 2024 20:05 schreef blomke het volgende:
[..]
Lucas en Mattheus hebben die toevoeging overgenomen (lees: plagiaat gepleegd). Het Johannes evangelie is al helemaal theologische interpretatie waarbij de historische feiten naar de achtergrond zijn verdreven.
15 Maar wees op uw hoede voor de valse profeten, die in schapenvacht naar u toe komen maar van binnen roofzuchtige wolven zijn.quote:Waarom halen die gelovigen dan zoveel gerotzooi uit? Van seksueel kindermisbruik tot het op de brandstapel plempen van medegelovigen die iets anders vinden.
Wat moet ik me daarbij voorstellen? Het "vleesgeworden Woord" heeft niet in Nederland gewoondquote:Op woensdag 8 mei 2024 19:58 schreef Ali_Kannibali het volgende:
'Het Woord is vlees geworden en heeft onder ons gewoond'
Ja leuk, wat heb je hier dan nog te verkondigen??quote:Op woensdag 8 mei 2024 20:06 schreef Ali_Kannibali het volgende:
15 Maar wees op uw hoede voor de valse profeten, die in schapenvacht naar u toe komen maar van binnen roofzuchtige wolven zijn.
16Aan hun vruchten zult u hen herkennen. Men plukt toch geen druif van doornstruiken of vijgen van distels?
17 Zo brengt iedere goede boom goede vruchten voort en een slechte boom brengt slechte vruchten voort.
18Een goede boom kan geen slechte vruchten voortbrengen en een slechte boom kan geen goede vruchten voortbrengen.
19Iedere boom die geen goede vrucht voortbrengt, wordt omgehakt en in het vuur geworpen.
20Zo zult u hen dus aan hun vruchten herkennen.
21 Niet ieder die tegen Mij zegt: Heere, Heere, zal binnengaan in het Koninkrijk der hemelen, maar wie de wil doet van Mijn Vader, Die in de hemelen is.
22 Velen zullen op die dag tegen Mij zeggen: Heere, Heere, hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam demonen uitgedreven, en in Uw Naam veel krachten gedaan?
23 Dan zal Ik hun openlijk zeggen: Ik heb u nooit gekend; ga weg van Mij, u die de wetteloosheid werkt!
We lezen dat Maria zwanger was van de Heilige Geest.quote:Op woensdag 8 mei 2024 20:06 schreef blomke het volgende:
[..]
Wat moet ik me daarbij voorstellen? Het "vleesgeworden Woord" heeft niet in Nederland gewoond
Hoe bedoel je?quote:Op woensdag 8 mei 2024 20:08 schreef blomke het volgende:
[..]
Ja leuk, wat heb je hier dan nog te verkondigen??
jezus zou toch uit het huis van David stammen? En hoe kan je nou zwanger worden van de heilige geest?quote:Op woensdag 8 mei 2024 20:08 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
We lezen dat Maria zwanger was van de Heilige Geest.
Terwijl Maria, Zijn moeder, met Jozef in ondertrouw was, bleek zij, nog voordat zij samengekomen waren, zwanger te zijn uit de Heilige Geest.
19Jozef, haar man, wilde haar onopgemerkt verlaten, omdat hij rechtvaardig was en haar niet in het openbaar te schande wilde maken.
20Terwijl hij deze dingen overwoog, zie, een engel van de Heere verscheen hem in een droom en zei: Jozef, zoon van David, wees niet bevreesd Maria, uw vrouw, bij u te nemen, want wat in haar ontvangen is, is uit de Heilige Geest;
Dus in Jezus werden God en mens verenigd in één lichaam, om de mensheid met God te verzoenen.
Het komt op hetzelfde neer.quote:Op woensdag 8 mei 2024 20:03 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Het is geen aanbidding, men probeert dezelfde mentale staat te bereiken als die koe.
Een perfect ongestoord bewustzijn, zonder gedachtes.
En nu...?quote:Op woensdag 8 mei 2024 20:00 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Markus is natuurlijk niet de enige getuigetekst van de wederopstanding van Christus.
Daarnaast leeft Jezus Zeus in de gelovige. Dat is uiteindelijk voor ieder persoonlijk het ultieme bewijs van het feit dat Hij leeft.
Jozef was van het huis van David.quote:Op woensdag 8 mei 2024 20:09 schreef blomke het volgende:
[..]
jezus zou toch uit het huis van David stammen? En hoe kan je nou zwanger worden van de heilige geest?
Jozef was niet de vader en Maria was niet van dat huis.quote:Op woensdag 8 mei 2024 20:14 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Jozef was van het huis van David.
Het is waarschijnlijk dat Maria dat ook was.
Waarom wonderlijk doen over iets wat zo normaal als tandenpoetsen is? Er wordt als wonder geïnterpreteerd, terwijl Jozef en Mária gewoon al voor hun huwelijk, het bed deelden. Niks mis mee, nageslacht is best belangrijk als je eigen bedrijf hebt; dus eerst testen of "het werkt".quote:Op woensdag 8 mei 2024 20:14 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Hoe je zwanger kan worden van de heilige geest? Dat is uiteraard een wonder. Waarom zou dat voor God onmogelijk zijn?
Volgens mij weten we niet van welke stam Maria was hoor, dat staat nergens in de bijbel geschreven. Maar het was een gewoonte om binnen de eigen stam te trouwen.quote:Op woensdag 8 mei 2024 20:15 schreef blomke het volgende:
[..]
Jozef was niet de vader en Maria was niet van dat huis.
Dat is niet wat de tekst zegt, maar dat mag je natuurlijk geloven.quote:Op woensdag 8 mei 2024 20:18 schreef blomke het volgende:
[..]
Waarom wonderlijk doen over iets wat zo normaal als tandenpoetsen is? Er wordt als wonder geïnterpreteerd, terwijl Jozef en Mária gewoon al voor hun huwelijk, het bed deelden. Niks mis mee, nageslacht is best belangrijk als je eigen bedrijf hebt; dus eerst testen of "het werkt".
Nouja ik noem het "wat" jij ermee bedoelt, maar je mag ook denken "wie", als jij denkt dat dat een extern iets is, dan hebben we daar al een gigantisch verschil in definitie, dat maakt verder niet uit. Buiten dit, is God geen persoon maar een energie; Bewustzijn/Source of Life. Jezus, is ook geen persoon meer, maar op dit moment ook dus God. Dus als we het daarover hebben, dan is het een "wat", geen "wie". De "wie" was van 2000 jaar terug.quote:Op woensdag 8 mei 2024 19:42 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Wat ik met Jezus bedoel?
Je bedoelt wie ik met Jezus bedoel?
Weer de projectie hier, het blijft maar doorgaan.quote:Op woensdag 8 mei 2024 19:48 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Het ging mij meer om dat stukje 'serieuze spiritualiteit' vs 'cloak' oftewel oppervlakkige, onbenullige dingen.
Daarmee plaats je jezelf wel op een voetstuk namelijk, op basis van je ervaring. En iemand die niet exact dezelfde ervaring als jou heeft, die gelooft in onbenullige dingen. Om niet te zeggen: die is onbenullig.
Ik geloof in wat we in gangbaar Nederlands de drie-eenheid van Vader, Zoon en Heilige Geest noemen ja.quote:Op woensdag 8 mei 2024 20:21 schreef Mijk het volgende:
[..]
Maar Jezus is dus God , dus je gelooft in de trinity?
Ik vind het realistisch klinken ja. Als alles wat krom is uiteindelijk niet wordt rechtgezet, is het leven een zeer wrede grap. Ik geloof daar niet in, ik geloof in het bestaan van liefde, rechtvaardigheid en eerlijkheid, en dat uiteindelijk alles zal worden rechtgezet. Daar vertrouw ik op.quote:Daar je hetzelf over intelligentie had om te bepalen of iets cloak of niet is, vind jij dit realistisch klinken, of vind je dit meer klinken als angst aanjagen, zodat mensen naar iemand luisteren?
Jij kunt niet tippen aan de mentale vrede van een koe.quote:[b]Op woensdag 8 mei 2024 20:26 schreef
En dat voetstuk? De quote is niet van mij, kwam m eeen keer tegen, en ben het ermee eens. Jij zet het Christendom onterecht op een voetstuk en zegt dat Jezus one of a kind is en zet hem daarmee OOK op een voetstuk, en dus jezelf ook "omdat jij in dat gelooft", en de rest maar een stel sukkels zijn omdat ze een koe aanbidden. (iets wat overigens óók cloak is, in Hinduism, zo consequent ben ik dan weer wel, want dat gaat ook nergens over idd).
Okay.quote:Op woensdag 8 mei 2024 20:20 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Volgens mij weten we niet van welke stam Maria was hoor, dat staat nergens in de bijbel geschreven.
Een gewoonte, okay.quote:Op woensdag 8 mei 2024 20:20 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Maar het was een gewoonte om binnen de eigen stam te trouwen.
For the sake of the arguement, okay.quote:Op woensdag 8 mei 2024 20:20 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Adam wordt ook de 'zoon van God genoemd', maar is Adam letterlijk uit God geboren? Nee, God heeft Adam geschapen.
Eerst: jij denkt: JIJ denkt, okay. En dan: dat is geen feit, je zegt net zelf "het was een gewoonte om binnen de stam te trouwen". Een gewoonte, geen feit.quote:Op woensdag 8 mei 2024 20:20 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dus ik denk dat het feit dat hij binnen die familie onder het hoofd van Jozef werd geboren,
Dus nee.quote:Op woensdag 8 mei 2024 20:20 schreef Ali_Kannibali het volgende:
voldoende is geweest om hem als van de lijn van David te beschouwen.
Next level dit wel, angstaanjagend sektarisch zelfs, maargoed, ik hoop dat iig jij wat hieruit haalt. Dan heeft het nog enige nut.quote:Op woensdag 8 mei 2024 20:28 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik geloof in wat we in gangbaar Nederlands de drie-eenheid van Vader, Zoon en Heilige Geest noemen ja.
[..]
Ik vind het realistisch klinken ja. Als alles wat krom is uiteindelijk niet wordt rechtgezet, is het leven een zeer wrede grap. Ik geloof daar niet in, ik geloof in het bestaan van liefde, rechtvaardigheid en eerlijkheid, en dat uiteindelijk alles zal worden rechtgezet. Daar vertrouw ik op.
Nee meester, geen vragen.quote:Verder zag ik geen vragen. Bedankt voor je bijdrage.
Wat ik vooral zo vreselijk vind aan hindoeïsme is dat degenen die er dageljiks mee te maken krijgen er het meeste onder lijden.quote:Op woensdag 8 mei 2024 20:26 schreef Mijk het volgende:
[..]
Weer de projectie hier, het blijft maar doorgaan.
Oppervlakkig is vooral het niet doorzien van de giga-complexe symboliek die in ál deze leren zit. Ik heb gister verteld hoe je met eigen ogen een voorbeeld van een cloak kunt zien, bij Spiritualiteit. En als je niet ziet, dat er in de cloak van religie (bijna elke religie) een vorm van machtsgreep is vastgelegd en dan mij "oppervlakkig" noemt, dan zijn we snel uitgeluld idd.
En dat voetstuk? De quote is niet van mij, kwam m eeen keer tegen, en ben het ermee eens. Jij zet het Christendom onterecht op een voetstuk en zegt dat Jezus one of a kind is en zet hem daarmee OOK op een voetstuk, en dus jezelf ook "omdat jij in dat gelooft", en de rest maar een stel sukkels zijn omdat ze een koe aanbidden. (iets wat overigens óók cloak is, in Hinduism, zo consequent ben ik dan weer wel, want dat gaat ook nergens over idd).
Één van de weinigen die shit doorziet jij.quote:Op woensdag 8 mei 2024 20:03 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Het is geen aanbidding, men probeert dezelfde mentale staat te bereiken als die koe.
Een perfect ongestoord bewustzijn, zonder gedachtes.
Klopt, en hier lijk je de cloak van het Hinduisme wel op de juiste manier te doorzien, de echte leer nog niet, maar dat is vooruitgang, de Dharma is waar het daar daadwerkelijk om gaat.quote:Op woensdag 8 mei 2024 20:37 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Wat ik vooral zo vreselijk vind aan hindoeïsme is dat degenen die er dageljiks mee te maken krijgen er het meeste onder lijden.
Wij hier in het westen zitten die oosterse dingen allemaal enorm op te hemelen als een geweldige bron van wijsheid, maar wat is nu werkelijk de praktijk?
Ik zie het hindoeïsme en alle varianten en verwante religies als een gevangenis die mensen en maatschappijen naar beneden trekt in een systeem van bijgeloof, mensonterende praktijken en uitbuiting van de velen door de weinigen.
En je hebt helemaal gelijk dat heel veel religies dat doen, inclusief sommige Christelijke kerken, met name eente die ik in dit topic veelvuldig bespreek.
Maar daarom hamer ik ook op een Christelijke spiritutaliteit die zoveel mogelijk nastreeft om de praktijk te brengen wat de bijbel leert, omdat de kerk die Jezus is begonnen niet gebaseerd is op macht en uitbuiting, maar op elkaar dienen als gelijken en zelfopoffering.
En ja, ik denk dat er objectief wel degelijk een onderscheid te maken is tussen betere en mindere goede religies, en betere en minder goede culturen, zoals op basis van de mate waarin zij de individualiteit van elk mens respecteren, het leven bevorderen en leed verminderen.
Op basis daarvan zie ik heel duidelijke verschillen tussen allerlei religies en systemen.
De ideeën kunnen nog zo mooi of juist onzinnig klinken, maar uiteindelijk blijkt uit de praktijkervaring wat de daadwerkelijke waarde voor de mens ervan is.
Zoals Jezus zei:
33 Want Johannes de Doper is gekomen, hij at geen brood en hij dronk geen wijn, en u zegt: Hij heeft een demon.
34De Zoon des mensen is gekomen, Die wel at en dronk, en u zegt: Ziedaar, een vraatzuchtig mens en drinker, een vriend van tollenaars en zondaars.
35Maar de Wijsheid is gerechtvaardigd door al Haar kinderen.
De meeste mensen geloven dat het zichtbare gewoon ontstaan en gevormd is zonder een schepper want Darwin en wetenschap, natuurlijke processen en selectie verklaart het, maar jij geloof dat ook van het onzichtbare, dat is helemaal niet logisch.quote:Op woensdag 8 mei 2024 18:47 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ik zou maar snel mediteren als ik jou was.
Anders reincarneer je straks in het zoveelste kut leven.
Kun jij een gedacht van jezelf even vastpakken en aan ons tonen, wel met beide handen vastpakken als het een zware gedachte is.quote:Op woensdag 8 mei 2024 20:44 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
De meeste mensen geloven dat het zichtbare gewoon ontstaan en gevormd is zonder een schepper want Darwin en wetenschap, natuurlijke processen en selectie verklaart het, maar jij geloof dat ook van het onzichtbare, dat is helemaal niet logisch.
Mensen kunnen zichzelf vanalles wijsmaken.quote:Op woensdag 8 mei 2024 20:44 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
De meeste mensen geloven dat het zichtbare gewoon ontstaan en gevormd is zonder een schepper want Darwin en wetenschap, natuurlijke processen en selectie verklaart het, maar jij geloof dat ook van het onzichtbare, dat is helemaal niet logisch.
De religie van Jezus Christus heeft geen cloak, Mijk.quote:Op woensdag 8 mei 2024 20:42 schreef Mijk het volgende:
[..]
Klopt, en hier lijk je de cloak van het Hinduisme wel op de juiste manier te doorzien, de echte leer nog niet, maar dat is vooruitgang, de Dharma is waar het daar daadwerkelijk om gaat.
Nu nog leren zien dat élke religie een dergelijke cloak heeft
Nee, want je hebt zelf gezegd dat er stukken symboliek zijn en stukken letterlijk. De grootste bijbelgeleerden weten zelfs niet welke stukken, maar jij wel begrijp ik?quote:Op woensdag 8 mei 2024 20:48 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
De religie van Jezus Christus heeft geen cloak, Mijk.
Jezus' leer is duidelijk en concreet:
Je gaat steeds dezelfde fout in, de conceptualisatie in het hoofd van iets, zo ook hier; "de leer VAN jezus christus", net of Jezus deze leer verzonnen heeft, zelfs zonder bijbel, zelfs zonder religie, zelfs zonder geschrift, zelfs zonder taal was God bereikbaar voor iedereen, niet zo gek ook, als álles eruit bestaat en enkel je ego hetgeen is wat het pad ernaar disconnect.quote:34 Een nieuw gebod geef Ik u, namelijk dat u elkaar liefhebt; zoals Ik u liefgehad heb, moet u ook elkaar liefhebben.
35 Hierdoor zullen allen inzien dat u Mijn discipelen bent: als u liefde onder elkaar hebt.
12 Alles dan wat u wilt dat de mensen u doen, doet u hun ook zo, want dat is de Wet en de Profeten.
37Jezus zei tegen hem: U zult de Heere, uw God, liefhebben met heel uw hart, met heel uw ziel en met heel uw verstand.
38Dit is het eerste en het grote gebod.
39En het tweede, hieraan gelijk, is: U zult uw naaste liefhebben als uzelf.
40Aan deze twee geboden hangt heel de Wet, en de Profeten.
Dit is de kern van het Christelijke geloof.
En dit bereik je niet met een 'egodood', want daarin speelt 'de Heere God' helemaal geen rol. Die heb je effectief tot 'energie' of 'bewustzijn' gereduceerd.
De leer van Jezus draait nadrukkelijk niet om wat jij gelooft.
Er staan in de bijbel twee geboorteregisters. Vanwege de verschillen tussen de twee registers wordt over het algemeen aangenomen dat die in Lucas de lijn van Maria volgt. Maria is dan net als Jozef een Davide uit de stam Juda.quote:Op woensdag 8 mei 2024 20:15 schreef blomke het volgende:
[..]
Jozef was niet de vader en Maria was niet van dat huis.
'De grootste bijbelgeleerden'. Dit is gewoon uit de lucht gegrepen.quote:Op woensdag 8 mei 2024 20:52 schreef Mijk het volgende:
[..]
Nee, want je hebt zelf gezegd dat er stukken symboliek zijn en stukken letterlijk. De grootste bijbelgeleerden weten zelfs niet welke stukken, maar jij wel begrijp ik?
Ik ga geen fout in, Mijk.quote:Je gaat steeds dezelfde fout in, de conceptualisatie in het hoofd van iets, zo ook hier; "de leer VAN jezus christus", net of Jezus deze leer verzonnen heeft, zelfs zonder bijbel, zelfs zonder religie, zelfs zonder geschrift, zelfs zonder taal was God bereikbaar voor iedereen, niet zo gek ook, als álles eruit bestaat en enkel je ego hetgeen is wat het pad ernaar disconnect.
Dit is het labelprobleem, waar veel andere leren het ook over hebben, en Buddha dus ook doorzag.
Dat zou je echt een moeten doen. Het is het mooiste en puurste evangelie.quote:Op woensdag 8 mei 2024 19:50 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik moet toegeven dat ik me niet specifiek in dat evangelie heb verdiept, maar zal dat weleens doen als ik er tijd voor heb. Ik heb me vooral op de algemene meerderheids- en minderheidsteksten geconcentreerd om voor mezelf met overtuiging een keuze te maken welke bijbel ik volg.
Eh nee, wetenschappelijke onderzoekers naar de bijbel twijfelen ook nog steeds over dat Gospel of Thomas waar ik het over had.quote:Op woensdag 8 mei 2024 20:56 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
'De grootste bijbelgeleerden'. Dit is gewoon uit de lucht gegrepen.
Ik doe hier in dit topic dus een poging om aan te geven dat die zaken ook begrijpelijk zijn.
Maar dan moet je die uitleg wel lezen.
Ik ben geen Spirituele goeroe, verre van, dat is wat jij er van maakt, dat heb ik nooit gezegd. Jij doet je eerder voor als Jezus himself. Het dringt prima tot mij door wat jij me probeert duidelijk te maken, maar als je de andere grotere (en ook kleinere) leren hiernaast legt, strookt dat veel meer met wat ik te vertellen heb dan wat jij hier verkondigt.quote:[..]
Ik ga geen fout in, Mijk.
Je hoeft me geen schouderklopjes te geven of me te vertellen wanneer ik de fout in ga. Ik heb jou niet als mijn spirituele goeroe aangesteld en heb daar ook geen behoefte aan.
Wat ik jou duidelijk probeer te maken, is dat je ideeën over het Christelijk geloof hebt die niet met de realiteit stroken.
Dringt dat niet door als je zulke teksten leest?
Ben je het met me eens dat als Jezus zegt dat je 'de Heer met heel je hart moet liefhebben', wat een samenvatting is van de tien geboden en dan met name de eerste vier geboden, inclusief het sabbatsgebod, dat onmogelijk kan stroken met jouw idee over god en Jezus?quote:Op woensdag 8 mei 2024 21:08 schreef Mijk het volgende:
[..]
Eh nee, wetenschappelijke onderzoekers naar de bijbel twijfelen ook nog steeds over dat Gospel of Thomas waar ik het over had.
[..]
Ik ben geen Spirituele goeroe, verre van, dat is wat jij er van maakt, dat heb ik nooit gezegd. Jij doet je eerder voor als Jezus himself. Het dringt prima tot mij door wat jij me probeert duidelijk te maken, maar als je de andere grotere (en ook kleinere) leren hiernaast legt, strookt dat veel meer met wat ik te vertellen heb dan wat jij hier verkondigt.
Dat is dan ook veruit het meest logische wat er zou zijn in deze content; dat verschillende culturen en bevolkingsgroepen zélf iets uitgevonden hebben (zonder jezus, zonder bijbel, zonder kerk), en daar een eigen verhaal van hebben gemaakt. En dat zijn de verhalen waar we hier tegenaan kijken.
Jij doet alsof God pas toegankelijk is sinds Jezus, zoals wel meer christenen dit heel graag claimen, maar dát is de vorm van arrogantie en het op een voetstuk plaatsen van een bepaald iets waar je het notabene zelf eerder over had.
En het "aanbidden" of het "op een voetstuk zetten" van iets, is een hiërarchie creeeren, en hierarchie is énkel en áltijd afkomstig van ego omdat het een vorm van Pride is "hoger zijn dan", "beter zijn dan" enz, dus false truth, en daarmee ver buiten Jezus of God om.
Ja, hier ben ik het mee eens, en waarom? omdat Heartchakra, hier kun je voelbaar de energien stromen. Dat is ook waarom men zegt "zet je hart open voor god", om deze reden. Dit is de plek waar je VOELT ipv denkt, en een 100% focus daarop == een 0% focus op je denken, en dus ego. Met die opmerking kun je dus ego laten wegvallen, en zo heb ik véél meer voorbeelden gegeven in het verleden hiervan in andere topics.quote:Op woensdag 8 mei 2024 21:10 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ben je het met me eens dat als Jezus zegt dat je 'de Heer met heel je hart moet liefhebben',
quote:The Heart Chakra, when open, activated and balanced allows us to invite love, empathy, compassion and positivity into our lives. It represents unconditional love, compassion and joy. It is associated with the heart, lungs, thymus and circulatory system. When energy is free-flowing, there is a feeling of infinite space.
quote:wat een samenvatting is van de tien geboden en dan met name de eerste vier geboden, inclusief het sabbatsgebod, dat onmogelijk kan stroken met jouw idee over god en Jezus?
Kan ik prima inkomen, omdat je hier ook met het label (imagination) probleem te maken krijgt als je dat zou doen. Conceptualisatie.quote:1. Vereer naast Mij geen andere goden.
2. Maak geen afgodsbeelden (het afbeelden van iets dat in de hemel, aarde of het water is, is verboden).
Nee, gewoon stukje basis respect en ook zelf protectie.quote:Misbruik de naam van de Heer niet.
Kan ik me voorstellen, dat gaat over de wederopstanding, en dus de dag waarop de rust en stilte erin kwam , exact hoe je een ego-death zou beschrijven.quote:Houd de sabbat in ere.
Nee dat ben ik oneens, want het ligt er puur en enkel aan hoe jij de bijbel interpreteert, en dat doe jij ongeveer zoals bijna elke religieuze, alleen dan in een bepaalde tak. Zo doen moslims dat ook. Joden ook.quote:En dat jouw idee van Jezus dus niet overeen kan komen met de Jezus die in de bijbel wordt voorgesteld?
Even los van welk idee over Jezus beter is of niet. Ben je dat met me eens?
Dus deze geboden zijn perfect in harmonie met hoe jij tegen god en Jezus aankijkt:quote:Op woensdag 8 mei 2024 21:30 schreef Mijk het volgende:
[..]
Ja, hier ben ik het mee eens, en waarom? omdat Heartchakra, hier kun je voelbaar de energien stromen. Dat is ook waarom men zegt "zet je hart open voor god", om deze reden. Dit is de plek waar je VOELT ipv denkt, en een 100% focus daarop == een 0% focus op je denken, en dus ego. Met die opmerking kun je dus ego laten wegvallen, en zo heb ik véél meer voorbeelden gegeven in het verleden hiervan in andere topics.
[..]
[..]
[..]
Kan ik prima inkomen, omdat je hier ook met het label (imagination) probleem te maken krijgt als je dat zou doen. Conceptualisatie.
[..]
Nee, gewoon stukje basis respect en ook zelf protectie.
[..]
Kan ik me voorstellen, dat gaat over de wederopstanding, en dus de dag waarop de rust en stilte erin kwam , exact hoe je een ego-death zou beschrijven.
[..]
Nee dat ben ik oneens, want het ligt er puur en enkel aan hoe jij de bijbel interpreteert, en dat doe jij ongeveer zoals bijna elke religieuze, alleen dan in een bepaalde tak. Zo doen moslims dat ook. Joden ook.
Allen pretenderen ze "we leren vrede", deze leren bestaan al duizenden jaren, dus waar is de vrede? Zou dat kunnen komen omdat de overgrote, zegmaar gerust zéér overgrote meerderheid, het niet snapt of het niet goed doet?
En je maakt de fout dat je het hebt over; "Dat de bijbel het anders bedoelt en dat dat niet kan stroken met hoe ik denk".
Maar de correcte bewoording hiervoor is "Hoe JIJ het denkt te lezen versus hoe ik er tegenaan kijk".
Waarom negeer jij alle andere leren?
quote:
Ik begrijp dat je het druk hebt. En misschien meer vragen krijgt dan je kunt beantwoorden. Maar ik hoop dat je bovenstaande vragen nog kunt beantwoorden.quote:Op woensdag 8 mei 2024 20:34 schreef Bargehassus het volgende:
[..]
Okay.
[..]
Een gewoonte, okay.
[..]
For the sake of the arguement, okay.
[..]
Eerst: jij denkt: JIJ denkt, okay. En dan: dat is geen feit, je zegt net zelf "het was een gewoonte om binnen de stam te trouwen". Een gewoonte, geen feit.
[..]
Dus nee.
Edit: Ik zie dat je alleen op vragen antwoordt: Wat vind je van bovenstaande opmerkingen?
Bedankt voor de ping.quote:Op woensdag 8 mei 2024 21:46 schreef Bargehassus het volgende:
@:Ali_Kannibali
[..]
[..]
Ik begrijp dat je het druk hebt. En misschien meer vragen krijgt dan je kunt beantwoorden. Maar ik hoop dat je bovenstaande vragen nog kunt beantwoorden.
Dit is altijd amusant.quote:Op woensdag 8 mei 2024 21:42 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dus deze geboden zijn perfect in harmonie met hoe jij tegen god en Jezus aankijkt:
1Toen sprak God al deze woorden:
2Ik ben de HEERE, uw God, Die u uit het land Egypte, uit het slavenhuis, geleid heeft.
3U zult geen andere goden voor Mijn aangezicht hebben.
4 U zult voor uzelf geen beeld maken, geen enkele afbeelding van wat boven in de hemel, of beneden op de aarde of in het water onder de aarde is.
5U zult zich daarvoor niet neerbuigen, en die niet dienen, want Ik, de HEERE, uw God, ben een na-ijverig God, Die de misdaad van de vaderen vergeldt aan de kinderen, aan het derde en vierde geslacht van hen die Mij haten,
6maar Die barmhartigheid doet aan duizenden van hen die Mij liefhebben en Mijn geboden in acht nemen.
7 U zult de Naam van de HEERE, uw God, niet ijdel gebruiken, want de HEERE zal niet voor onschuldig houden wie Zijn Naam ijdel gebruikt.
8 Gedenk de sabbatdag, dat u die heiligt.
9 Zes dagen zult u arbeiden en al uw werk doen,
10maar de zevende dag is de sabbat van de HEERE, uw God. Dan zult u geen enkel werk doen, u, noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienaar, noch uw dienares, noch uw vee, noch uw vreemdeling die binnen uw poorten is.
11Want in zes dagen heeft de HEERE de hemel en de aarde gemaakt, de zee, en al wat erin is, en Hij rustte op de zevende dag. Daarom zegende de HEERE de sabbatdag, en heiligde die.
Jij ziet geen enkel verschil tussen jouw denkbeelden en deze klinkklare instructies?
Maar de Jezus van de bijbel leerde om al deze dingen te geloven en in de praktijk te brengen.quote:Op woensdag 8 mei 2024 21:55 schreef Mijk het volgende:
[..]
Dit is altijd amusant.
Er zou een disclaimer bij moeten zitten met dat dit verhalen zijn waar NIEMAND bij was toen dit geschreven werd, verhalen waren die van generatie op generatie zijn doorverteld, waarvan ook NIEMAND het waarheidsgehalte kent. Ook jij niet Ali, niemand niet.
1. God spreekt niet, het is bewustzijn, het communiceert op een bepaalde manier zonder woorden, in bijv een Ayahuasca sessie is dit sterk merkbaar, maar je bent onderdeel van dat bewustzijn, dus natuurlijk heeft het geen woorden nodig om te spreken. Exact de reden waarom Rumi zei; "Silence is the language of God, all else is poor translation."
2. Ja, maar niemand weet hoe die God eruit ziet verder, dit is een aanname van degenen die uitbraken, en zie disclaimergedeelte.
3. Dat bestaat ook niet, want niemand weet hoe "Hij" eruit ziet.
4. is de mooiste en debunkt je hele verhaal at once, hier staat dus dat we op Flat Earth leven; "Het water onder de aarde". Het bewijs dat dit door mensen verzonnen is en er geen almachtige heerser meekeek, maar een mens die in de "goddelijke" staat verkeerde (dus egoloos en wedergeboren). Het mooiste is dat deze zichzelf nog even benadrukt ook "het wat er OP de aarde.... OF het water onder de aarde."
Ik denk dat ik niet meer verder hoef te gaan, want dat wordt wel heel unfortunate en treurig dan.
Ja dat kan, en ik geloof ook prima dat Jezus niet kon weten dat de aarde rond was en dacht dat deze plat was. Ook dit bewijst dat Jezus dus geen God was, althans, niet de God zoals jij deze ziet, eerder zoals ik deze zie, welke in IEDER mens aanwezig is, namelijk simpelweg; the source of life, of bewustzijn/consciousness.quote:Op woensdag 8 mei 2024 22:04 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Maar de Jezus van de bijbel leerde om al deze dingen te geloven en in de praktijk te brengen.
In die Jezus geloof ik.
The only demons are fear and anger.quote:Niet in een alternatieve esoterische Jezus waar je de ideeën over binnenkrijgt als je contact maakt met demonen via een alternatieve staat van bewustzijn.
Dus jouw interpretatie, dat daarmee 'flat earth' werd bedoeld, is de enige juiste en mogelijke interpretatie?quote:Op woensdag 8 mei 2024 22:07 schreef Mijk het volgende:
[..]
Ja dat kan, en ik geloof ook prima dat Jezus niet kon weten dat de aarde rond was en dacht dat deze plat was. Ook dit bewijst dat Jezus dus geen God was, althans, niet de God zoals jij deze ziet, eerder zoals ik deze zie, welke in IEDER mens aanwezig is, namelijk simpelweg; the source of life, of bewustzijn/consciousness.
Dus als jij zegt in díe Jezus te geloven, geloof je ook in Flat Earth, anders klop 4 van geen kant. En als je in Flat Earth geloof, mijn zegen heb je, maar dan heeft discussie verder helemaal geen zin meer
Dit klinkt net als de slang.quote:The only demons are fear and anger.
Laat je toch geen alternatieve waarheden aanpraten door je sektarische kerk demonen.
Ik hecht hier gewoon niet zoveel waarde aan, voor mij is het spijkers op laag water zoeken. Jozef was van de lijn van David en Jozef was het hoofd van de familie. Verder slaat die titel denk ik vooral op zijn koninklijke positie. Panterjong maakte wel een interessante opmerking over de twee stambomen. Ik zou daar nog eens in moeten duiken. Maar voor mij maakt het geen verschil.quote:Op woensdag 8 mei 2024 20:34 schreef Bargehassus het volgende:
[..]
Okay.
[..]
Een gewoonte, okay.
[..]
For the sake of the arguement, okay.
[..]
Eerst: jij denkt: JIJ denkt, okay. En dan: dat is geen feit, je zegt net zelf "het was een gewoonte om binnen de stam te trouwen". Een gewoonte, geen feit.
[..]
Dus nee.
Edit: Ik zie dat je alleen op vragen antwoordt: Wat vind je van bovenstaande opmerkingen?
Nou laat eens horen dan, welk water onder de aarde ?quote:Op woensdag 8 mei 2024 22:19 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dus jouw interpretatie, dat daarmee 'flat earth' werd bedoeld, is de enige juiste en mogelijke interpretatie?
Ik zie dat heel anders namelijk.
[..]
Haha, dat kun je van HEEL DE BIJBEL afvragen, beste vrind, het is nog steeds door mensen geschreven, dus eigenlijk zeg jij jezelf hiermee dat je jezelf óók af zou moeten vragen of je niet op een vals pad zit via deze geschriften. En als je dat niet doet, ben je inconsequent naar jezelf.quote:Dit klinkt net als de slang.
"Is het echt zo dat God gezegd heeft...?"
Hahaquote:De enige die hier met alternatieve waarheden op de proppen komt, ben je toch echt zelf kerel.
Jozef was gewoon goedgelovigquote:Op woensdag 8 mei 2024 20:14 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Jozef was van het huis van David.
Het is waarschijnlijk dat Maria dat ook was.
Hoe je zwanger kan worden van de heilige geest? Dat is uiteraard een wonder. Waarom zou dat voor God onmogelijk zijn?
Met 'water onder de aarde' wordt simpelweg verwezen naar de zeeën, de oceanen en alles wat daarin leeft, omdat die lager liggen dan het droge aardoppervlak.quote:Op woensdag 8 mei 2024 22:27 schreef Mijk het volgende:
[..]
Nou laat eens horen dan, welk water onder de aarde ?
Alles wat is geschreven is door mensen geschreven (of tegenwoordig door AI, maar goed).quote:Haha, dat kun je van HEEL DE BIJBEL afvragen, beste vrind, het is nog steeds door mensen geschreven, dus eigenlijk zeg jij jezelf hiermee dat je jezelf óók af zou moeten vragen of je niet op een vals pad zit via deze geschriften. En als je dat niet doet, ben je inconsequent naar jezelf.
[..]
Haha
Was de melkboer van Jozef de heilige geest?quote:Op woensdag 8 mei 2024 22:38 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Met 'water onder de aarde' wordt simpelweg verwezen naar de zeeën, de oceanen en alles wat daarin leeft, omdat die lager liggen dan het droge aardoppervlak.
[..]
Alles wat is geschreven is door mensen geschreven (of tegenwoordig door AI, maar goed).
Dat is een non-argument.
Alles waar jij het over hebt, is ook jouw subjectieve ervaring, ervaren door een mens. Al die wonderlijke dingen die je ervaart spelen zich puur en alleen in jouw hoofd af.
Daarom moet je wat geschreven is (en wat je ervaart) vergelijken met de praktijk.
Dat is wat ik in dit topic ook probeer te doen: bijbelprofetie vergelijken met de geschiedenis.
Ja dat maak jij ervan nu., zo zou er dan ook gewezen kunnen worden naar sloten en rivieren. Maar even buiten of dit waar is of niet wat je hier zegt, dan houden bijster weinig mensen zich aan die geboden, als dat alllemaal niet mag. Dat wordt een drukke bedoeling in de hel.quote:Op woensdag 8 mei 2024 22:38 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Met 'water onder de aarde' wordt simpelweg verwezen naar de zeeën, de oceanen en alles wat daarin leeft, omdat die lager liggen dan het droge aardoppervlak.
[..]
Dit geldt voor jou ook, dus jouw ideeen spelen zich ook allemaal af in je hoofd. Jouw interpretaties ook, jouw openbaringen ook.quote:Dat is een non-argument.
Alles waar jij het over hebt, is ook jouw subjectieve ervaring, ervaren door een mens. Al die wonderlijke dingen die je ervaart spelen zich puur en alleen in jouw hoofd af.
O-m-f-g... dit verkondig ik al een jaar of 3 dat ik dat áltijd doe, meermaals, onder verschillende omdatndigheden. Fijn dat je die opvatting nu overneemt wel.quote:Daarom moet je wat geschreven is vergelijken met de praktijk.
...quote:Dat is wat ik in dit topic ook probeer te doen.
Een cyclus van een universum uit een ander "eindigend" universum is helemaal zo gek nog niet.quote:Op woensdag 8 mei 2024 20:46 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Mensen kunnen zichzelf vanalles wijsmaken.
Een universum uit het niets is het gekst mogelijke idee.
Ok, maar wie heeft dan het universum zo ''gemaakt'' of ''ontworpen'' dat alles als een klokwerk in elkaar past en dat wij geevolueerd zijn uit eencelligen zodat we met elkaar kunnen praten?quote:Op woensdag 8 mei 2024 22:58 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Een cyclus van een universum uit een ander "eindigend" universum is helemaal zo gek nog niet.
Het idee dat het universum door een evenveeld van de naakte homo sapiens aap is geschapen kan daar een dikke punt aan zuigen.
Dit is een prima voorbeeld van de symboliek. Ik geloof dat het Alan Watts was die hier een briljante uitleg over gaf, maar het gaat totaal niet om het "uiterlijke evenbeeld" waardoor er bedoeld zou worden "dat de mens er aan de buitenkant zo uit ziet als God". God heeft geen vorm, het is gewoon 1 groot quantumfield of consciousness, tijdloos.quote:Op woensdag 8 mei 2024 22:58 schreef Beathoven het volgende:
evenveeld van de naakte homo sapiens aap
Nee, jij maakt er een platte aarde van. Dat staat er al helemaal niet. Dit is 3500 jaar geleden geschreven, soms had men nu eenmaal andere manieren om dingen uit te drukken dan nu.quote:Op woensdag 8 mei 2024 22:44 schreef Mijk het volgende:
[..]
Ja dat maak jij ervan nu., zo zou er dan ook gewezen kunnen worden naar sloten en rivieren. Maar even buiten of dit waar is of niet wat je hier zegt, dan houden bijster weinig mensen zich aan die geboden, als dat alllemaal niet mag. Dat wordt een drukke bedoeling in de hel.
Nee, want de openbaringen waar ik me op baseer, staan geschreven, buiten mijn hoofd.quote:Dit geldt voor jou ook, dus jouw ideeen spelen zich ook allemaal af in je hoofd. Jouw interpretaties ook, jouw openbaringen ook.
Eh, ik neem die opvatting nu niet van jou over hoor. Ik ben 17 jaar geleden in de bijbel gaan geloven, en heb daarvoor ook 5 jaar gezocht toen ik nog 'new ager' was.quote:O-m-f-g... dit verkondig ik al een jaar of 3 dat ik dat áltijd doe, meermaals, onder verschillende omdatndigheden. Fijn dat je die opvatting nu overneemt wel.
Als we de route naar lala-land inslaan dan ga ik voor een godin die bevlekt is door de melkboer van Jozef.quote:Op woensdag 8 mei 2024 23:06 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ok, maar wie heeft dan het universum zo ''gemaakt'' of ''ontworpen'' dat alles als een klokwerk in elkaar past en dat wij geevolueerd zijn uit eencelligen zodat we met elkaar kunnen praten?
Dat kan alleen de allerhoogste intelligentie zijn geweest: God
Aha, dus "soms had men eenmaal andere manieren om dingen uit te drukken dan nu", maar toch wordt er elke keer vol overtuiging gezegd "het staat er toch !!11", hoe weten we dan zo zeker dat die teksten zo bedoeld zijn zoals ze er staan, als je nu komt met een contradictie daarvan; "andere manieren van uitdrukken" ?quote:Op woensdag 8 mei 2024 23:35 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Nee, jij maakt er een platte aarde van. Dat staat er al helemaal niet. Dit is 3500 jaar geleden geschreven, soms had men nu eenmaal andere manieren om dingen uit te drukken dan nu.
Iedereen heeft die geboden overtreden inderdaad.
Daarom is het verzoenoffer van Jezus ook nodig, anders zouden we inderdaad allemaal in de hel belanden (lees: een eeuwige dood sterven).
Ik meende dat je zelf een openbaring gehad zei te hebben en daarom naar t christendom ging. Maar kan er naast zitten, spreek veel mensen.quote:Op woensdag 8 mei 2024 23:35 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Nee, want de openbaringen waar ik me op baseer, staan geschreven, buiten mijn hoofd.
Ja, dan zou je op zn minst moeten weten dat ik dit ook al even doe, alles in de praktijk testen, meermaals. Want ik post al even mee, met pauzes her en der.quote:Op woensdag 8 mei 2024 23:35 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Eh, ik neem die opvatting nu niet van jou over hoor. Ik ben 17 jaar geleden in de bijbel gaan geloven, en heb daarvoor ook 5 jaar gezocht toen ik nog 'new ager' was.
In de tijd dat het concept van het oude en latere nieuwe testament ontstond weten we een paar dingen zekerquote:Op woensdag 8 mei 2024 23:10 schreef Mijk het volgende:
[..]
Dit is een prima voorbeeld van de symboliek. Ik geloof dat het Alan Watts was die hier een briljante uitleg over gaf, maar het gaat totaal niet om het "uiterlijke evenbeeld" waardoor er bedoeld zou worden "dat de mens er aan de buitenkant zo uit ziet als God". God heeft geen vorm, het is gewoon 1 groot quantumfield of consciousness, tijdloos.
Ten eerste moet je niet meteen naar de meest absurde uitleg (lees: flat earth) springen en gaan roepen 'Haha kijk, lolz, die domme bijbel haha, kijk nou hoe stom wat er staat!'quote:Op woensdag 8 mei 2024 23:46 schreef Mijk het volgende:
[..]
Aha, dus "soms had men eenmaal andere manieren om dingen uit te drukken dan nu", maar toch wordt er elke keer vol overtuiging gezegd "het staat er toch !!11", hoe weten we dan zo zeker dat die teksten zo bedoeld zijn zoals ze er staan, als je nu komt met een contradictie daarvan; "andere manieren van uitdrukken" ?
Ik ben tot geloof gekomen door naar preken over de bijbel te luisteren en te gaan bidden.quote:]
Ik meende dat je zelf een openbaring gehad zei te hebben en daarom naar t christendom ging. Maar kan er naast zitten, spreek veel mensen.
Nou, dat zeg je wel, maar ik zie dat dus niet echt, aangezien je er stellig van overtuigd lijkt te blijven dat jouw idee van Jezus het 'ware' idee is, ongeacht wat er in de geschriften staan.quote:Ja, dan zou je op zn minst moeten weten dat ik dit ook al even doe, alles in de praktijk testen, meermaals. Want ik post al even mee, met pauzes her en der.
Lala-land?quote:Op woensdag 8 mei 2024 23:37 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Als we de route naar lala-land inslaan dan ga ik voor een godin die bevlekt is door de melkboer van Jozef.
God kan immers niets baren.
Ja, maar bestonden ze nog niet, of wisten we er nog niet van? Dat is een groot verschil wel. Het quantumfield of collective consciousness heeft altijd al bestaan, ook voor de aarde bestond, het is niet zo dat er pas iets is zodra het "ontdekt wordt door de mens".quote:Op woensdag 8 mei 2024 23:54 schreef Beathoven het volgende:
[..]
In de tijd dat het concept van het oude en latere nieuwe testament ontstond weten we een paar dingen zeker
- kwantumfysica en kwantumveldtheorie bestonden niet.
- men had nog nooit door een microscoop gekeken.
- De dinosaurussen van Ken Ham en Kent Hovind waren nog niet aan boord van de ark.
Ik snap niet zo goed waarom er met een schuin oog naar ontwikkelingen in de wetenschap wordt gekeken om vervolgens aan retrofitting te doen.
Omg........ gaan we écht deze kant op?quote:Op woensdag 8 mei 2024 23:56 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Terwijl je nooit iets had geweten over Jezus zonder die geschriften. Dan had je z'n naam niet eens gekend.
Yeshua.quote:Op donderdag 9 mei 2024 00:16 schreef Alarmonoff het volgende:
Jezus betekent Jehovah redt, is redding, is de redder.
En waarom hamer je zo door op die trips? Dat was de éérste 2x dat ik in Nirvana kwam, dat was de tooling om dáár te geraken, en de gehele psychologie hierachter zou jij bij uitstek moeten weten, maar ik heb al tientallen keren gelinkt en uitgelegd hoe dat werkt en waarom dat werkt.quote:Op woensdag 8 mei 2024 23:56 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dus hoe kun je er zo zeker van zijn dat de Jezus uit je trips de 'ware Jezus' is en niet die uit de geschriften? Waar kun je dat op baseren anders dan puur subjectieve overtuigingen?
Hier sla je de spijker op z'n kop. Dat is exact wat de evangelist de toehoorder voor wie het evangelie oorspronkelijk geschreven is wilde laten horen.quote:Op woensdag 8 mei 2024 22:22 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik hecht hier gewoon niet zoveel waarde aan, voor mij is het spijkers op laag water zoeken. Jozef was van de lijn van David en Jozef was het hoofd van de familie. Verder slaat die titel denk ik vooral op zijn koninklijke positie. Panterjong maakte wel een interessante opmerking over de twee stambomen. Ik zou daar nog eens in moeten duiken. Maar voor mij maakt het geen verschil.
edit Ik lees net dat Maria van de lijn van Aaron zou zijn, de priesterlijke lijn van de Levieten.
Dan zou Jezus dus een koninklijke en priesterlijke origine hebben.
En dat klopt ook, Hij is zowel de ware koning als de ware hogepriester.
Het is interessant maar volgens mij is het, zulke ervaringen, misleiding door het geestelijke domein van de slang.quote:Op donderdag 9 mei 2024 00:22 schreef Mijk het volgende:
[..]
En waarom hamer je zo door op die trips? Dat was de éérste 2x dat ik in Nirvana kwam, dat was de tooling om dáár te geraken, en de gehele psychologie hierachter zou jij bij uitstek moeten weten, maar ik heb al tientallen keren gelinkt en uitgelegd hoe dat werkt en waarom dat werkt.
Buiten dit, heb ik het nu ook méérmaals zonder psychedelic gezien, dus je "downplayen" van mijn ervaringen om steeds maar trip erbij te halen, is gewoon een methodiek om het minder geloofwaardig te laten zijn voor mensen die totaal niet weten wat dat doet, en enkel de phrase "drugs are bad mmhkay" kennen. Ik heb ook meermaals boeken, video's en super grote lappen tekst gepost, hoe mediteren werkt, hoe duality werkt, enzovoort enzovoort, allemaal zaken waarmee je dat kunt behalen omdat dit een complex psychisch iets is.
Nee, het legt de shadow bloot, en het drukt de slang juist weg, want slang == ego.quote:Op donderdag 9 mei 2024 00:25 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Het is interessant maar volgens mij is het, zulke ervaringen, misleiding door het geestelijke domein van de slang.
Ik vind het ook enge shit. Ik heb vroeger weleens een paddootje, papertrip of een microdot op. Maar het mixt je hersens heen en weer. Niet goed voor je lichaam en geest naar mijn idee. Dus ja zoals jij het stelt kan ik me wel in vinden. Maar iedereen z'n ervaring is anders. De ene vermoord Sharon Tate met een papertripje op en de ander heeft het gevoel het Nirvana te bereiken. Dat laatste is wat mij betreft prima.quote:Op donderdag 9 mei 2024 00:25 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Het is interessant maar volgens mij is het, zulke ervaringen, misleiding door het geestelijke domein van de slang.
Waarom typ je dan zoveel? Communiceer gewoon telepathisch met me via het collectieve bewustzijn.quote:Op donderdag 9 mei 2024 00:11 schreef Mijk het volgende:
[..]
Omg........ gaan we écht deze kant op?
TAAL IS IRRELEVANT.
Echt?quote:Ook zonder taal bestond "god" al, ook zonder religie, ook zonder mensen.
Je gelooft inderdaad in een demonische Jezus, niet de bijbelse Jezus. Eentje die jou vertelt dat je zelf god bent, misschien zelfs dat je zelf Jezus bent, of kan zijn. New agers noemen dat de 'kosmische Christus'. Dat is satan die zich voordoet als Jezus Christus.quote:Existence is Layer 1
Taal is layer 2
We proberen mét layer 2, zaken uit te leggen die zich voordoen in Layer 1, maar layer 2 is niet nodig voor layer 1 om te bestaan. Dus de term JEZUS is compleet irrelevant zolang je weet wat daarmee bedoeld wordt.Awareness, zo weet ik, dat extract ik uit meerdere leren. En nee, dan heb ik het niet over de "persoon Jezus", maar het spirituele figuur.
Nee, hij zei dat Hij de weg en de waarheid is.quote:De persoon Jezus, zei dat hij de enige weg is naar de waarheid.
Want 'awareness' moet je wel volgen?quote:En zette zichzelf dus neer als voorbeeld voor anderen, of denk je echt dat hij zat te wachten op miljoenen volgers wereldwijd door te zeggen; Volg mij??? En als je Jezus vervangt door Awareness, is dat zeer kloppend;
Ik snap wel wat je bedoelt, maar verlossing in de bijbelse Jezus Christus is heel iets anders dan wat je hier beschrijft. Dat kan ik je verzekeren.quote:Want je móet aware zijn, om je bewust te worden van collective consciousness. Dát is de enige weg. Dát is ook hét leven en ook dé waarheid. Omdat dit buiten het denken omgaat en dus automatisch buiten ego, en het direct ervaren van de realiteit betekent. Daarom ook "de kracht van het NU" enzovoorts, állemaal proberen ze zit uit te leggen.
Wat Jezus bedoelde met 'de weg, de waarheid en het leven, niemand komt tot de Vader dan door mij', was dat Jezus de zonden van de wereld zou wegnemen, waardoor de mensheid kon worden verzoend met God.quote:Jezus, zei ook "ik ben de weg, waarheid en leven en de enige weg tot God" oid, dus de "persoon Jezus" bedoelde hiermee ook datzelfde, er wordt enkel andere terminologie gebruikt. Maar again; taal is púúr en enkel voor communicatie, om iets begrijpbaar te maken voor de ander. Dus welke termen er gebruikt worden in welke religie, zegt totaal NUL over wie er gelijk heeft, en datzelfde geldt voor de mate waarin, en wélke symboliek er gebruikt wordt.
Waarom denk je dat de hippies in de jaren 70 zo vredig waren als het maar zijn kon, en verbonden met de natuur, en vrijheid is blijheid?quote:Op donderdag 9 mei 2024 00:31 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Ik vind het ook enge shit. Ik heb vroeger weleens een paddootje, papertrip of een microdot op. Maar het mixt je hersens heen en weer. Niet goed voor je lichaam en geest naar mijn idee. Dus ja zoals jij het stelt kan ik me wel in vinden. Maar iedereen z'n ervaring is anders. De ene vermoord Sharon Tate met een papertripje op en de ander heeft het gevoel het Nirvana te bereiken. Dat laatste is wat mij betreft prima.
SPOILER: Dus ja.Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.As above, so below.
Omdat ik nog niet uitgevonden heb hoe dat werkt. Theoretisch zou dit moeten kunnen idd. Zeker daar wetenschap ook zegt dat álles een trilling is (E=MC²) Je hebt die kerk in frankrijk toch, waar je de fluistermuur hebt, dat komt al in de buurt.quote:Op donderdag 9 mei 2024 00:37 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Waarom typ je dan zoveel? Communiceer gewoon telepathisch met me via het collectieve bewustzijn.
Dus Awareness is een demonische Jezus? Ik vraag me nu serieus af of je begrijpt wat de term Awareness inhoud (in jezelf), want daarmee zeg je dat ik (en ieder ander mens) dus Satan zijn, da's een hoop Satans in deze wereld dan. Heb je in de kerk ook al gezegd dat ieder van hen een satan is? Elk mens heeft namelijk een awareness.quote:[..]
Echt?
[..]
Je gelooft inderdaad in een demonische Jezus, niet de bijbelse Jezus. Eentje die jou vertelt dat je zelf god bent, misschien zelfs dat je zelf Jezus bent, of kan zijn. New agers noemen dat de 'kosmische Christus'. Dat is satan die zich voordoet als Jezus Christus.
Ja, de bijbel zegt wel meer, ook dat er een slang praatte en nog meer tovenarij, buitenaardse zooi enz, allemaal al toegelicht.quote:In de bijbel worden dat soort ideeën godslastering genoemd.
[..]
Ja ok, ik had de exacte quote niet bij de hand, maar idd als je je awareness volgt, word je bewust, door bewustwording, wordt je je bewust van je shadows, los je die op. Door bewustwording in het gevoel (hartchakra, remember?) schakel je het ego meer en meer uit. Hoe kleiner shadow wordt, hoe minder grip het ego op je heeft. Hoe meer je vanuit je gevoel leeft, hoe nóg veel minder grip je ego heeft, en uiteindelijk kom je dan dáár idd.quote:Nee, hij zei dat Hij de weg en de waarheid is.
[..]
Want 'awareness' moet je wel volgen?
En als Jezus zegt 'volg mij', bedoelt hij eigenlijk 'volg mij niet'?
Ja hieruit blijkt dat je niet begrijpt wat zonden zijn en hoe ze ontstaan en waar dat vandaan komt, want dat is allemaal egoic construct.quote:Dat klinkt niet erg aannemelijk.
[..]
Ik snap wel wat je bedoelt, maar verlossing in de bijbelse Jezus Christus is heel iets anders dan wat je hier beschrijft. Dat kan ik je verzekeren.
[..]
Wat Jezus bedoelde met 'de weg, de waarheid en het leven, niemand komt tot de Vader dan door mij', was dat Jezus de zonden van de wereld zou wegnemen, waardoor de mensheid kon worden verzoend met God.
Ja klopt, maar if you die before you die, you won't die when you die. Egodeath is de enige dood, vanaf daar is er enkel spirit, energie, ziel.... dat kan niet dood, ook niet in een vage hel ofzo.quote:Jij, ik, iedereen heeft Gods geboden overtreden. Iedereen verdient te sterven en is stervende.
Nogmaals, dan begrijp je to-taal niet hoe die zaken allemaal in de psyche tot stand komen, hoogleraar psychologie.quote:De enige manier daaraan te ontsnappen, is via geloof in het bloed dat Jezus Christus voor onze verzoening heeft uitgestort aan het kruis.
Met jouw Jezus is er geen wet, geen zonde, geen veroordeling, geen verzoening, niets van dat alles.
Zonden gaan vanzelf weg zodra ego weg valt, maar dat heb je zelf ook ervaren zeg je, dus dat zou je moeten weten. Omdat desires na egodeath VERUIT inferieur zijn aan de staat waarin je zit. Iedereen die een serieuze ego-death heeft gehad weet dit.quote:In plaats daarvan heb je 'geheime kennis' (awareness) nodig. Dat is waar gnosticisme om draait.
Maar die zogenaamde 'kennis' kan je zonden niet wegnemen. En dus geen vergeving en verzoening met God bieden.
Oke, nou dan is ieder mens Satan dus, want Awareness is geen "staat", awareness is het zelfbewustzijn, dus als jij je hand omhoog steekt, dat jij weet dat dat jouw hand is. En als je ergens loopt, dat je weet dat dat jouw schaduw is, en als je voor de spiegel staat, dat je weet dat jij dat bent. Dát is awareness, en dát kun je versterken met je door focus erop te leggen.quote:Wat je in die staat van 'awareness' ervaart, is demonische bezitneming door een leugenachtige geest die je allerlei ideeën inprent die rechtstreeks indruisen tegen alle fundamenten van het Christelijke geloof zoals dat in de bijbel geopenbaard is, en een echo zijn van wat de slang in Eden zei: je zult als God wezen, je zult niet sterven.
Daarom ben je ervan overtuigd dat je de bijbel compleet doorgrondt, terwijl je nog geen vers kan citeren.
Daarom geloof je in een compleet andere Jezus dan ik.
Het wordt steeds moeilijker om je schrijfsels te volgen en erop te reageren. Ik wil je niet beledigen, maar je lijkt echt te raaskallen.quote:Op donderdag 9 mei 2024 00:54 schreef Mijk het volgende:
[..]
Omdat ik nog niet uitgevonden heb hoe dat werkt. Theoretisch zou dit moeten kunnen idd. Zeker daar wetenschap ook zegt dat álles een trilling is (E=MC²) Je hebt die kerk in frankrijk toch, waar je de fluistermuur hebt, dat komt al in de buurt.
Verder, kun je je dan ook afvragen waarom niet alle gebeden verhoord worden, dan zou het altijd gelijk spel worden bij het voetbal, zei Cruyff scherp.
m.a.w.; zo makkelijk werkt het universum niet altijd.
[..]
Dus Awareness is een demonische Jezus? Ik vraag me nu serieus af of je begrijpt wat de term Awareness inhoud (in jezelf), want daarmee zeg je dat ik (en ieder ander mens) dus Satan zijn, da's een hoop Satans in deze wereld dan. Heb je in de kerk ook al gezegd dat ieder van hen een satan is? Elk mens heeft namelijk een awareness.
[..]
Ja, de bijbel zegt wel meer, ook dat er een slang praatte en nog meer tovenarij, buitenaardse zooi enz, allemaal al toegelicht.
[..]
Ja ok, ik had de exacte quote niet bij de hand, maar idd als je je awareness volgt, word je bewust, door bewustwording, wordt je je bewust van je shadows, los je die op. Door bewustwording in het gevoel (hartchakra, remember?) schakel je het ego meer en meer uit. Hoe kleiner shadow wordt, hoe minder grip het ego op je heeft. Hoe meer je vanuit je gevoel leeft, hoe nóg veel minder grip je ego heeft, en uiteindelijk kom je dan dáár idd.
Volg mij, als in; ik ben jullie voorbeeld. Hij bedoelde iig niet dat iedereen hem moest volgen als hij naar de supermarkt ging, want dan was het nogal druk daar. Het ding is dat hij geen terminologie had om psyche uit te leggen, en deed dit daarom zo. Buddha was hier een stuk beter in zo ben ik met je eens.
[..]
Ja hieruit blijkt dat je niet begrijpt wat zonden zijn en hoe ze ontstaan en waar dat vandaan komt, want dat is allemaal egoic construct.
[..]
Ja klopt, maar if you die before you die, you won't die when you die. Egodeath is de enige dood, vanaf daar is er enkel spirit, energie, ziel.... dat kan niet dood, ook niet in een vage hel ofzo.
[..]
Nogmaals, dan begrijp je to-taal niet hoe die zaken allemaal in de psyche tot stand komen, hoogleraar psychologie.
[..]
Zonden gaan vanzelf weg zodra ego weg valt, maar dat heb je zelf ook ervaren zeg je, dus dat zou je moeten weten. Omdat desires na egodeath VERUIT inferieur zijn aan de staat waarin je zit. Iedereen die een serieuze ego-death heeft gehad weet dit.
[..]
Oke, nou dan is ieder mens Satan dus, want Awareness is geen "staat", awareness is het zelfbewustzijn, dus als jij je hand omhoog steekt, dat jij weet dat dat jouw hand is. En als je ergens loopt, dat je weet dat dat jouw schaduw is, en als je voor de spiegel staat, dat je weet dat jij dat bent. Dát is awareness, en dát kun je versterken met je mind.
Dus in jouw post hier, is ELK mens Satan, want elk mens heeft dat, zelfs Jezus, dus Jezus = Satan. Goed verhaal.
Awareness vs Consciousness, en leer hoe de psyche verder werkt, met name ego/shadow.
Écht het slechtste verhaal wat ik ooit gelezen heb , de gequotte post, ik stop er maar mee, want het sektarische gedrag.... echt, vlucht, of doe iets......................
Ja mooie flame, maar ik ben bijna 3 weken gestopt met alcohol en sigaretten tegelijk nu, als je bedoelt dat mn genotsmiddel water is, dan laat ik die liever niet staan, tis wel zo lekker als je dorst hebt. En ik heb andere mensen dit ook even laten lezen en snappen prima waar ik het over heb, misschien komt dat omdat zij wat meer onderlegd zijn in deze content, want als je niet weet waar dit over gaat dan kan dat misschien raaskallen lijken ja.quote:Op donderdag 9 mei 2024 01:03 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Het wordt steeds moeilijker om je schrijfsels te volgen. Ik wil je niet beledigen, maar je lijkt echt te raaskallen.
Het zou misschien verstandig zijn om de genotmiddeltjes even aan de kant te laten en je geest wat rust te gunnen.
En dan daarna weer het gesprek aan te gaan wanneer je je gedachten wat meer op een rijtje hebt en je ze beter onder woorden kunt brengen.
Dat is voor je lezers denk ik ook wel zo prettig. Voor mij wel in ieder geval.
Ik waardeer in ieder geval je betrokkenheid. Maar ik maak me ook een beetje zorgen om je eerlijk gezegd.
Bedankt en fijne avond.
Het was niet als flame bedoeld.quote:Op donderdag 9 mei 2024 01:14 schreef Mijk het volgende:
[..]
Ja mooie flame, maar ik ben bijna 3 weken gestopt met alcohol en sigaretten tegelijk nu, als je bedoelt dat mn genotsmiddel water is, dan laat ik die liever niet staan, tis wel zo lekker als je dorst hebt. En ik heb andere mensen dit ook even laten lezen en snappen prima waar ik het over heb, misschien komt dat omdat zij wat meer onderlegd zijn in deze content, want als je niet weet waar dit over gaat dan kan dat misschien raaskallen lijken ja.
Want als ik zo teruglees, is de post helemaal niet onduidelijk geformuleerd oid, hooguit wat terminologie wat sommige mensen niet zullen begrijpen.
Maargoed, je laat je true vruchten wel even goed zien hier door weer verder te gaan op "genotsmiddeltjes" die ik al even niet meer doe. Bovendien zou bij uitstek jij (met je zgn egodeath) óók weer moeten weten dat psychedelics alles behalve "genots" middelen zijn. Je wedergeboorte is ver te zoeken.
Die twijfel aan egodeath wordt groter en groter hierdoor. Buiten dat ook de twijfel vannaar eigen zeggen doorgronding van je eigen religie , hoewel ik door cloak al zie dat dat niet zo is, wijzen je vruchten er ook niet echt naar.
Over mij hoef je je verder geen zorgen te maken, ik ben niet lid van een club met vastgeroeste gevaarlijke denkbeelden.
Truste, en beperk de verboden vruchten ook een beetje van de boom der kennis !
Mensen die paddo's of andere psychedelics voor de lol doen weten niet wat ze aan het doen zijn, ik wist dat dus ook niet, voordat ik in Nirvana terecht kwam erdoor. Ik doe ze nóóit voor de lol, enkel voor mentale progressie. Denken dat dit demonisch is, is gewoon een soort van slechte (teken)film. Het is wat het is; shadows opruimen, met een even grote symboliek als dromen, en een even grote symboliek als de bijbel.quote:Op donderdag 9 mei 2024 01:20 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Het was niet als flame bedoeld.
Paddo's en vergelijkbare middelen zijn ook genotsmiddelen. Daar verwees ik naar.
Het was niet mijn bedoeling om je te kwetsen.
Ik ben trots op je dat je met sigaretten en alcohol gestopt bent. Ik hoop van harte dat je het kunt volhouden.
Maar denk niet dat psychedelica onschuldige middeltjes zijn. Dat zijn het niet. Het zijn surrogaatmiddelen voor liefde.
Als hij raaskalt dan lig jij wat meters voor met je eigen geschetste demonische Jezus die zowel liefde geeft als complete steden vernietigd omdat iets ‘m niet zint.quote:Op donderdag 9 mei 2024 01:03 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Het wordt steeds moeilijker om je schrijfsels te volgen en erop te reageren. Ik wil je niet beledigen, maar je lijkt echt te raaskallen.
Het zou misschien verstandig zijn om de genotmiddeltjes even aan de kant te zetten en je geest wat rust te gunnen.
En dan daarna weer het gesprek aan te gaan wanneer je je gedachten wat meer op een rijtje hebt en je ze beter onder woorden kunt brengen.
Dat is voor je lezers denk ik ook wel zo prettig. Voor mij wel in ieder geval.
Ik waardeer in ieder geval je betrokkenheid. Maar ik maak me ook een beetje zorgen om je eerlijk gezegd.
Bedankt en fijne avond.
edit Ik wil je deze niet onthouden:
28Kom naar Mij toe, allen die vermoeid en belast zijn, en Ik zal u rust geven.
29Neem Mijn juk op u, en leer van Mij dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart; en u zult rust vinden voor uw ziel;
30 want Mijn juk is zacht en Mijn last is licht.
Bedankt voor je eerlijke antwoord voor wat betreft mijn vraag "en nu".quote:Op woensdag 8 mei 2024 21:52 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Bedankt voor de ping.
Ik had niet echt een antwoord op 'En nu?' eerlijk gezegd.
Zoals ik zei is dat een persoonlijke ervaring en persoonlijk bewijs.
Dus iemand anders mag daarover geloven wat hij wil.
Mensen als Mijk baseren zich ook op hun ervaring. En andere mensen ook. Misschien wel op Zeus.
Ieder moet zelf bepalen of die ervaring waarheidsgetrouw is of niet. De ervaringen die ik zelf met het geloof heb, bevestigen voor mij dat Jezus wel degelijk leeft.
Die andere post beantwoord ik wel apart.
Overigens beantwoord ik niet alleen vragen.
Maar het is geen doen om overal op te antwoorden, vooral niet als het een hele uiteenzetting is over compleet andere religies en denkbeelden die weinig tot niets met het topic te maken hebben.
Dat heeft te maken met de gehele mind-set van de hippie-cultuur. Er heerste kortstondig een gevoel zich op een vredelievende manier af te willen zetten tegen het systeem. Tegen de oorlog in Vietnam, recht op abortus, dat soort zaken. Dit was uiteraard een gevoel dat men had want in de praktijk ging dat vredelievende niet altijd goed.quote:Op donderdag 9 mei 2024 00:40 schreef Mijk het volgende:
[..]
Waarom denk je dat de hippies in de jaren 70 zo vredig waren als het maar zijn kon, en verbonden met de natuur, en vrijheid is blijheid?
Het is een beetje een 'Wij van WC-eend' verhaal maar ik ben het verder wel met je eens. Ik zie ook wel de voordelen van LSD en de relatieve onschuld ervan in vergelijking met bijvoorbeeld Oxazepam, GHB, 3-mmc en meer van dat soort ellende.quote:Het is 1 vd minst gevaarlijke drugs die er is, meestal bij zulke voorvallen, zijn er ook andere substanties in het spel of raakt iemand in een psychose. Maargoed, zo zijn er ook Christelijke mensen die in een psychose komen en denken dat de Duivel hen zaken inspreekt, of er massa psychoses komen in Christelijke sektes waardoor een groep van tientallen mensen van een rots afspringt. Altijd excessen.
Als je je aan de regels houdt van de middelen, is er weinig aan de hand, ik weet ook niet of je weet met welke argumenten dat verboden is geworden, maar dat is een giller. Doorgaans zijn de mensen met de grootste meningen over dit soort middelen, hset vooral de mensen die het nooit gedaan hebben en de werking niet kennen.
Leuke uitspraak, maar in mijn perceptie betekenisloos.quote:Op donderdag 9 mei 2024 01:03 schreef Ali_Kannibali het volgende:
edit Ik wil je deze niet onthouden:
28Kom naar Mij toe, allen die vermoeid en belast zijn, en Ik zal u rust geven.
29Neem Mijn juk op u, en leer van Mij dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart; en u zult rust vinden voor uw ziel;
30 want Mijn juk is zacht en Mijn last is licht.
Neeneenee. Jozef en Maria waren op het moment van het zwanger raken van Maria niet getrouwd en dus geen familie. Maria is zwanger geraakt van de Heilige Geest (=God) volgens de Bijbel. Uit de Bijbel blijkt nergens dat Maria uit het huis van David kwam.quote:Op woensdag 8 mei 2024 22:22 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik hecht hier gewoon niet zoveel waarde aan, voor mij is het spijkers op laag water zoeken. Jozef was van de lijn van David en Jozef was het hoofd van de familie. Verder slaat die titel denk ik vooral op zijn koninklijke positie. Panterjong maakte wel een interessante opmerking over de twee stambomen. Ik zou daar nog eens in moeten duiken. Maar voor mij maakt het geen verschil.
edit Ik lees net dat Maria van de lijn van Aaron zou zijn, de priesterlijke lijn van de Levieten.
Dan zou Jezus dus een koninklijke en priesterlijke origine hebben.
En dat klopt ook, Hij is zowel de ware koning als de ware hogepriester.
Ik heb in de OP duidelijk aangegeven dat het niet mijn doel is om anderen 'te overtuigen' met 'hard bewijs'.quote:Op donderdag 9 mei 2024 09:32 schreef Bargehassus het volgende:
[..]
Bedankt voor je eerlijke antwoord voor wat betreft mijn vraag "en nu".
Maar snap je ook dat een niet-gelovige (en in mijn geval ex-gelovige) niet zoveel kan met een "persoonlijk bewijs"?
Je haalt bijbelteksten aan, geeft uitleg aan bijbelteksten en zegt dan, dan is voor mij het "persoonlijk bewijs". Dat vind ik fijn voor je, echt, maar ik kan er niks mee want het is geen "hard" bewijs.
Volgens mij zijn ze daarna getrouwd hoor.quote:Op donderdag 9 mei 2024 09:48 schreef Bargehassus het volgende:
[..]
Neeneenee. Jozef en Maria waren op het moment van het zwanger raken van Maria niet getrouwd en dus geen familie. Maria is zwanger geraakt van de Heilige Geest (=God) volgens de Bijbel. Uit de Bijbel blijkt nergens dat Maria uit het huis van David kwam.
Dan komt dus Jezus niet uit het huis van David, klopt de Bijbel en dus de profetie niet.
In het kader van dit topic lijkt me dat geen "spijkers op laag water zoeken".
Ik begrijp je. Een groot deel van mijn directe familie hanteert vrijwel exact dezelfde argumenten die jij aanvoert.quote:Op donderdag 9 mei 2024 09:52 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik heb in de OP duidelijk aangegeven dat het niet mijn doel is om anderen 'te overtuigen' met 'hard bewijs'.
Overtuigen is een persoonlijke kwestie. Je kunt altijd ervoor kiezen om iets te geloven of niet, of simpelweg te ontkennen. Niemand kan je dwingen of forceren iets te geloven.
Ik kan dus ook alleen voor mijzelf spreken. Ik raakte steeds meer overtuigd van de bijbel door de uitleg die mij ervan werd gegeven: hoe logisch de geboden van God zijn, hoe groot de liefde van Jezus is, en de wereld die Hij voor ons voorbereidt. Dat raakte me omdat het resoneerde met hetgeen ik eigenlijk al jaren aan het zoeken was.
Met die overtuiging heb ik zelf toen gebeden tot God, op mijn knieën, voor het eerst met volle overtuiging. En het verschil tussen dat moment en daarvoor was meteen duidelijk, het was alsof mijn hele kamer verlicht was met Gods geest, en ik werd me heel snel bewust van allerlei fouten die ik daarvoor had gemaakt, gebreken in mijn karakter, dingen waar ik me daarvoor nog helemaal niet bewust van was. Dat kwam dus exact overeen met de belofte dat je de Heilige Geest ontvangt en dat die je zal overtuigen van zonde, rechtvaardigheid en oordeel.
Ik merkte ook dat God me daarna begon te genezen van allerlei dingen. Het was alsof er een bezem door m'n leven werd gehaald.
Een heleboel dingen die ik gewoon zo heb beleefd en die mij overtuigden van het feit dat dit daadwerkelijk God was die ik had ontvangen in mijn leven en geest. Een andere verklaring heb ik daar nog steeds niet voor, want het komt exact overeen met wat de bijbel beschrijft als de transformatie die je ondergaat zodra je je leven aan Christus geeft.
Voor mij is dat hard bewijs. Het is compleet overtuigend. Die ervaring kan niemand mij ontnemen, en niemand kan mij ervan overtuigen dat hij niet echt is. Daarom weet ik dat Jezus leeft en dat ik geen dode god aanbid.
Maar een ander? Die kan daar van maken wat hij wil. 'Dat zit tussen je oren'. 'Dat stel je je alleen maar voor'. 'Andere religies doen hetzelfde'. Enzovoorts enzovoorts. Voor mij is dat gewoon ongeloof.
De gekozen methode voor de verspreiding van het evangelie is getuigenissen. Mensen die zelf met Jezus in aanraking zijn gekomen, die de liefde en kracht van Jezus hebben ervaren, en die daar vervolgens aan anderen over gaan vertellen. Denk aan de blinde man die Jezus genas en die hij daarna naar de farizeeën stuurde. Denk aan de vrouw bij de put. Denk aan de apostelen die allemaal twee-aan-twee over Jezus moesten gaan vertellen. Denk aan de evangelieën die zijn geschreven als getuigenissen.
Dit is de door God gekozen manier om het evangelie te verspreiden. Niet met een empirische peer reviewed studie in Nature, niet met bombastische wonderen en tekenen in de hemel, niet met engelen en andere hemelse wezens die grote indruk maken, niet met persoonlijke verschijningen van hem, niets van dat alles.
De gekozen methode is getuigenissen van mensen wiens leven is getransformeerd doordat Jezus in hun leven is gekomen.
Die getuigenis heb ik ook. Daar kan ik je heel veel verhalen over vertellen. Gelooft iemand ze? Nauwelijks. Mensen zijn sceptisch en ongelovig. Dat is de status quo.
Maar voor mij is het hard bewijs.
Het enige wat ik kan doen, is het evangelie preken, en dat doe ik dus ook al vanaf het moment dat ik het zelf aan den lijve heb ondervonden. Die drang om het te delen en het van de daken te schreeuwen zit er meteen in.
Maar niemand gelooft je. De meeste mensen willen het niet horen. Wat je ook probeert, hoe je de boodschap ook brengt. hoeveel goede werken je eerst ook doet, de meeste mensen geloven je simpelweg niet. Die denken dat je een beetje gek bent.
Ik ben niet gek. Ik weet dat wat ik zeg de waarheid is. Het is aan ieder om dat ook te geloven, zich te bekeren van zonden en tot God te bidden. De rest is aan God. Alleen die kan je een authentieke ervaring met Hemzelf geven, die we allemaal nodig hebben om op Hem te leren vertrouwen. Niet alleen in Zijn bestaan, maar vooral in Zijn goedheid en liefde.
Het zijn geen 'argumenten'. Ik zeg je gewoon zoals het is. Dit is de manier zoals het werkt. Daar kan ik niets aan veranderen, niemand niet. Wij mensjes hebben nu eenmaal niet alles onder controle en kunnen niet alles naar onze hand zetten. Dat is maar goed ook denk ik.quote:Op donderdag 9 mei 2024 10:00 schreef Bargehassus het volgende:
[..]
Ik begrijp je. Een groot deel van mijn directe familie hanteert vrijwel exact dezelfde argumenten die jij aanvoert.![]()
Aan de andere kant: Er zijn ook mensen die je met dezelfde vasthoudendheid van het tegenovergestelde proberen te overtuigen, je proberen te laten inzien wat er niet klopt.
Dit geldt exact hetzelfde voor beide kanten. Maar ik laat het hier even bij, even tijd voor andere dingen.quote:Op donderdag 9 mei 2024 10:04 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Het zijn geen 'argumenten'. Ik zeg je gewoon zoals het is. Dit is de manier zoals het werkt. Daar kan ik niets aan veranderen, niemand niet. Wij mensjes hebben nu eenmaal niet alles onder controle en kunnen niet alles naar onze hand zetten. Dat is maar goed ook denk ik.
'Je proberen te laten zien wat er niet klopt'. Wat er volgens hen niet klopt. Wat zij geloven dat er niet klopt. Wat zij geloven dat een reden moet zijn voor een ander om van diens geloof af te vallen en niet te geloven, zoals zij zelf ook niet geloven. Dit zijn nog grotere evangelisten dan Christenen zelf, die hard proberen om van jou te ontnemen wat ze zelf niet hebben.
Dat is iets heel anderes dan 'wat er niet klopt'. Ik beschouw ongelovigen niet als autoriteit op het gebied van het geloof en de bijbel. Dat zijn het namelijk niet. De meeste van die argumenten barsten van de onjuistheden en denkfouten. Maar mensen geloven er graag in omdat het hun ongeloof bevestigt.
Dat heb ik ook meegemaakt. Zonder God.quote:Op donderdag 9 mei 2024 09:52 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik merkte ook dat God me daarna begon te genezen van allerlei dingen. Het was alsof er een bezem door m'n leven werd gehaald.
Dan was Jezus dus niet uit de stam van David. Feitelijk genomen was Jezus een bastaard.quote:Op donderdag 9 mei 2024 10:00 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dus op het moment dat Jezus werd geboren, waren ze getrouwd.
Dat is duidelijk niet wat de Bijbel zegt, dat maak jij er van om de zaak rond te breien. Zoals je al jaren onophoudelijk doet.quote:Een koningslijn, dat is waar het om draait.
Uiteraard heeft iedereen die neiging.quote:Op donderdag 9 mei 2024 10:23 schreef Bargehassus het volgende:
[..]
Dit geldt exact hetzelfde voor beide kanten. Maar ik laat het hier even bij, even tijd voor andere dingen.
Ik waardeer je vasthoudendheid maar ben het gewoon niet met je eens. Ik denk dat we in het dagelijks leven prima door 1 deur zouden kunnen.
Hyper Awareness zonder gedachten en heel bewust zijn van gedachten die opkomen ken ik wel.quote:Op donderdag 9 mei 2024 00:29 schreef Mijk het volgende:
[..]
Nee, het legt de shadow bloot, en het drukt de slang juist weg, want slang == ego.
Mindfulness, en nu niet loslaten maar 24/7 volhouden.quote:Op donderdag 9 mei 2024 11:13 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Hyper Awareness zonder gedachten en heel bewust zijn van gedachten die opkomen ken ik wel.
Heeft dit een naam?
1) Wat voor dingen dan?quote:Op donderdag 9 mei 2024 09:52 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Het voelt verdovend en verlammend, het was een voor mij tastbare geestelijke aanval.quote:Op donderdag 9 mei 2024 11:34 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Mindfulness, en nu niet loslaten maar 24/7 volhouden.
Als je een clown wilt blijven, go aheadquote:Op donderdag 9 mei 2024 11:55 schreef Alarmonoff het volgende:
Vasthouden aan Jezus all-in zonder bluff en hopen op genezing waar Ali over spreekt.
Zoals ik zei de bron van die ervaring was duidelijk, en er zijn duizenden mensen die dat ook kunnen bevestigen, jijbuis zit er vol mee.quote:Op donderdag 9 mei 2024 11:58 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Als je een clown wilt blijven, go ahead
1) Daar ga ik hier nu niet over uitwijden.quote:Op donderdag 9 mei 2024 11:39 schreef blomke het volgende:
[..]
1) Wat voor dingen dan?
2) Ik heb het 100% tegenovergestelde meegemaakt: toen ik de bezem door m'n leven haalde, was ik van m'n geloof af. Goddank. Dus wat is nou je punt?
Nee precies, als het om feiten en concrete voorstellen gaat, komt er niks.quote:Op donderdag 9 mei 2024 12:17 schreef Ali_Kannibali het volgende:
1) Daar ga ik hier nu niet over uitwijden.
De consequentie is, dat je mensen in twee (minimaal) groepen verdeelt: zij die jezus hebben aangenomen en het eeuwige leven verkrijgen, en zondaars die buiten de hemelpoort blijven waar het geween en het tandengeknars is (ik doe m'n kunstgebit wel uit ).quote:Op donderdag 9 mei 2024 12:17 schreef Ali_Kannibali het volgende:
2) Ik heb geen punt. Ik deel alleen mijn ervaring.
Buiten die stad dat op aarde neerdaalt.quote:Op donderdag 9 mei 2024 12:32 schreef blomke het volgende:
[..]
Nee precies, als het om feiten en concrete voorstellen gaat, komt er niks.
[..]
De consequentie is, dat je mensen in twee (minimaal) groepen verdeelt: zij die jezus hebben aangenomen en het eeuwige leven verkrijgen, en zondaars die buiten de hemelpoort blijven waar het geween en het tandengeknars is (ik doe m'n kunstgebit wel uit ).
Ik vind dat nogal een punt.
Waarom wil je het per se weten?quote:Op donderdag 9 mei 2024 12:32 schreef blomke het volgende:
[..]
Nee precies, als het om feiten en concrete voorstellen gaat, komt er niks.
En wat moet ik daaraan doen?quote:De consequentie is, dat je mensen in twee (minimaal) groepen verdeelt: zij die jezus hebben aangenomen en het eeuwige leven verkrijgen, en zondaars die buiten de hemelpoort blijven waar het geween en het tandengeknars is (ik doe m'n kunstgebit wel uit ).
Ik vind dat nogal een punt.
Tja, dat accepteer je met de wetenschap dat jij bij de club van "verzamelden" hoort. Zoals de Farizeeën ook maar wat ingenomen waren met hun uitverkoren positie.quote:Op donderdag 9 mei 2024 12:53 schreef Ali_Kannibali het volgende:
De bijbel is zeer stellig over deze tweedeling. Er zijn maar twee categorieën mensen. 'Wie niet met mij verzamelt verdeelt, en wie niet met mij is, is tegen mij'.
Ik accepteer dat gewoon en als een ander dat niet kan, dan kan ik daar niks aan doen.
Fijn dat jij mijn hart kunt lezen en zien dat ik 'ingenomen' ben.quote:Op donderdag 9 mei 2024 13:50 schreef blomke het volgende:
[..]
Tja, dat accepteer je met de wetenschap dat jij bij de club van "verzamelden" hoort. Zoals de Farizeeën ook maar wat ingenomen waren met hun uitverkoren positie.
Ik ben niet bitter, ik ben bevrijd sinds ik rustig en weloverwogen kan uitroepen "god bestaat gewoon niet".quote:
En nu heb je het tot je missie gemaakt om mij daar ook van te overtuigen?quote:Op donderdag 9 mei 2024 14:04 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik ben niet bitter, ik ben bevrijd sinds ik rustig en weloverwogen kan uitroepen "god bestaat gewoon niet".
Dat weet je gewoon niet.quote:Op donderdag 9 mei 2024 14:04 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik ben niet bitter, ik ben bevrijd sinds ik rustig en weloverwogen kan uitroepen "god bestaat gewoon niet".
Klopt. Mijn standpunt is dan ook "Ik geloof niet dat God (of een god) bestaat." Lijkt hetzelfde, maar is toch anders.quote:
Ja, dat is beter.quote:Op donderdag 9 mei 2024 14:18 schreef Bargehassus het volgende:
[..]
Klopt. Mijn standpunt is dan ook "Ik geloof niet dat God (of een god) bestaat." Lijkt hetzelfde, maar is toch anders.
We zijn het een keer eens.quote:
Ik zou zeggen informeer jezelf eens, het internet ligt voor je. Het plaatje van de gevaren van drugs wat ik postte in die spoiler, komt van Jellinek, dus niet van mezelf.quote:Op donderdag 9 mei 2024 09:32 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Dat heeft te maken met de gehele mind-set van de hippie-cultuur. Er heerste kortstondig een gevoel zich op een vredelievende manier af te willen zetten tegen het systeem. Tegen de oorlog in Vietnam, recht op abortus, dat soort zaken. Dit was uiteraard een gevoel dat men had want in de praktijk ging dat vredelievende niet altijd goed.
LSD heeft voor dat gevoel hier zeker een belangrijke rol in gespeeld. Je ziet dit bijvoorbeeld bij the Beatles. The Beatles gebruikten LSD en begonnen maanden daarna een boodschap van naastenliefde te verkondigen.
Echter het gebruik zorgt er ook voor dat je in je eigen egocentrische coconnetje een end weg zit te trippen. Je bent erg in jezelf gekeerd en hoewel de intentie er is empathisch te zijn naar je medereiziger is deze empathie tijdens de trip erg oppervlakkig. Dit wordt vooral duidelijk wanneer je met je medereiziger niet op één lijn zit. Bijvoorbeeld wanneer eventuele door LSD versterkte angstgevoelens bij medereiziger optreden. Als jij lekker in je eigen coconnetje weg zit te trippen dan zullen deze angstgevoelens je mee trekken in een negatief gevoel. Hoewel de intentie er is de ander te helpen zorgen de effecten van de trip ervoor dat je je voor dit negatieve af wilt sluiten. Concrete hulp die je wilt bieden zal ook verstoord worden door het verstijvende effect van de trip op reactie en handelen.
In de jaren 70 waren veel hippies inmiddels kapitalisten, fabrieksarbeiders, slaaf van hun heroine-dealer en snoof de hippie-elite (Bijvoorbeeld Dennis en Brian Wilson, George Harrison en Eric Clapton) elke dag een bergje coke weg. En nu... Een beetje kort door de bocht: Inmiddels zitten de hippies van toen in afbetaalde huizen met een paar ton op de bank de pensioenpotjes die jij en ik vullen leeg te slurpen.
[..]
Het is een beetje een 'Wij van WC-eend' verhaal maar ik ben het verder wel met je eens. Ik zie ook wel de voordelen van LSD en de relatieve onschuld ervan in vergelijking met bijvoorbeeld Oxazepam, GHB, 3-mmc en meer van dat soort ellende.
Dit, en het is sterk definitie afhankelijk, want het is zó extreem uit verband getrokken door de klassieke religies dat de term God beter geschrapt kan worden.quote:
Lol, het is goed om God tevriend te hebben.quote:Op donderdag 9 mei 2024 15:17 schreef Mijk het volgende:
[..]
Dit, en het is sterk definitie afhankelijk, want het is zó extreem uit verband getrokken door de klassieke religies dat de term God beter geschrapt kan worden.
Je trollmodus slaat weer een beetje door, en dan moet je je afvragen of jij jezelf nog tevriend wilt hebbenquote:Op donderdag 9 mei 2024 15:23 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Lol, het is goed om God tevriend te hebben.
Zonder God zou ik me eenzaam, zielig en zwak voelen. Maar hey, als jij atheistisch wilt zijn, go for it!quote:Op donderdag 9 mei 2024 15:25 schreef Mijk het volgende:
[..]
Je trollmodus slaat weer een beetje door, en dan moet je je afvragen of jij jezelf nog tevriend wilt hebben
Jij bent nét iets verlichter dan ik, dus hoe kun je dit nou stellen?!quote:Op donderdag 9 mei 2024 15:26 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Zonder God zou ik me eenzaam, zielig en zwak voelen. Maar hey, als jij atheistisch wilt zijn, go for it!
Sneu voor je dat je je zonder God eenzaam, zielig en zwak voelt. Maakt het wel weer wat begrijpelijker waarom je zo ontzettend je best doet om je eigen overtuiging over te brengen.quote:Op donderdag 9 mei 2024 15:26 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Zonder God zou ik me eenzaam, zielig en zwak voelen. Maar hey, als jij atheistisch wilt zijn, go for it!
Het is wel handig om gesteund te worden door het opperwezen.quote:Op donderdag 9 mei 2024 15:41 schreef Bargehassus het volgende:
[..]
Sneu voor je dat je je zonder God eenzaam, zielig en zwak voelt. Maakt het wel weer wat begrijpelijker waarom je zo ontzettend je best doet om je eigen overtuiging over te brengen.
Maar hey, als jij overtuigd wil zijn, go for it!
Ik blijf liever atheist, ik heb geen God nodig om me goed te voelen.
Je kunt niet atheïstisch willen zijn. Het is net als met geloof, dat doe je of je doet het niet. Komt geen wil aan te pas.quote:Op donderdag 9 mei 2024 15:26 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Handig? Gesteund te worden door het opperwezen? Nee, je bent er afhankelijk van, want anders ben je "eenzaam, zielig en zwak". Kom voor jezelf op!quote:Op donderdag 9 mei 2024 15:45 schreef Libertarisch het volgende:
Het is wel handig om gesteund te worden door het opperwezen.
Eens met dit wel, maar ook niet helemaal waar.quote:Op donderdag 9 mei 2024 15:56 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Je kunt niet atheïstisch willen zijn. Het is net als met geloof, dat doe je of je doet het niet. Komt geen wil aan te pas.
Je weet dondersgoed wat ik bedoel. Ego's vallen anderen aan omdat ze in de illusie leven dat ze een individu zijn.quote:Op donderdag 9 mei 2024 15:58 schreef Bargehassus het volgende:
[..]
Handig? Gesteund te worden door het opperwezen? Nee, je bent er afhankelijk van, want anders ben je "eenzaam, zielig en zwak". Kom voor jezelf op!
En mag ik een uitleg voor het "sneu ego-aapje"? Ik heb geen idee wat je daar mee bedoelt.
Ook exact de reden dat iedereen die meedoet met geweld en oorlog, z'n religie niet begrijpt.quote:Op donderdag 9 mei 2024 16:04 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Je weet dondersgoed wat ik bedoel. Ego's vallen anderen aan omdat ze in de illusie leven dat ze een individu zijn.
Precies, en maar reincarneren met hun klotenillusie.quote:Op donderdag 9 mei 2024 16:05 schreef Mijk het volgende:
[..]
Ook exact de reden dat iedereen die meedoet met geweld en oorlog, z'n religie niet begrijpt.
Nee, serieus, ik heb geen flauw idee wat je bedoelt. En voor ik dat duidelijk heb kan ik ook niet reageren op de rest van je post.quote:Op donderdag 9 mei 2024 16:04 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Je weet dondersgoed wat ik bedoel. Ego's vallen anderen aan omdat ze in de illusie leven dat ze een individu zijn.
Jij noemt mij sneu omdat ik gesteund word door God?quote:Op donderdag 9 mei 2024 16:20 schreef Bargehassus het volgende:
[..]
Nee, serieus, ik heb geen flauw idee wat je bedoelt. En voor ik dat duidelijk heb kan ik ook niet reageren op de rest van je post.
Dat is de theorie van agnosten?quote:
Nu met god ben je niet eenzaam? Is ie je stapvriend??quote:Op donderdag 9 mei 2024 15:26 schreef Libertarisch het volgende:
Zonder God zou ik me eenzaam, zielig en zwak voelen.
Jij denkt dat de realiteit objectief is?quote:Op donderdag 9 mei 2024 16:33 schreef blomke het volgende:
Heb genoeg geleerd van het gedrag op atomair en moleculair niveau, plus de quantumtheorie, plus de boeken van Harari om te stellen: het gaat om een fictief opperwezen.
Het probleem is dat je daarmee tweedeling in je mensbeeld creëert, o.b.v. .... je religieuze overtuiging. Soort geestelijk facisme. We weten allemaal waartoe de ideologie over de verdeling über vs. unter-menschen toe heeft geleid.quote:[b]Op donderdag 9 mei 2024 12:53 schreef [url=http
En wat moet ik daaraan doen?
Moet ik me nu een slecht mens voelen? Omdat je daar moeite mee hebt? Of me schamen? Me schuldig voelen?
Ik begrijp het probleem niet.
Nee, maar ik moet het doen met mijn perceptie. Beter gezegd: ik moet een inschatting maken o.b.v. een (beperkt) aantal waarnemingen. Die wijzen allemaal dezelfde kant uit.quote:Op donderdag 9 mei 2024 16:34 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Jij denkt dat de realiteit objectief is?
Welnee, je bent uiterst vermakelijk.quote:Op donderdag 9 mei 2024 14:05 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Of ben ik gewoon een bron van irritatie voor je.
Die wijzen de kant uit dat het universum uit het niets is ontstaan?quote:Op donderdag 9 mei 2024 16:39 schreef blomke het volgende:
[..]
Nee, maar ik moet het doen met mijn perceptie. Beter gezegd: ik moet een inschatting maken o.b.v. een (beperkt) aantal waarnemingen. Die wijzen allemaal dezelfde kant uit.
Ja, dat blijkt wel uit het boek "wij zijn ons brein".quote:
De enige betere verklaring is, dat we ons het universum inbeelden.quote:Op donderdag 9 mei 2024 16:44 schreef Libertarisch het volgende:
Die wijzen de kant uit dat het universum uit het niets is ontstaan?
Kan je van je geloof af willen stappen, maar niet kunnen?quote:Op donderdag 9 mei 2024 15:56 schreef hoatzin het volgende:
Je kunt niet atheïstisch willen zijn. Het is net als met geloof, dat doe je of je doet het niet. Komt geen wil aan te pas.
Dat vind jij een sterke wedervraag? ''Het blijft een mysterie, ha, ik heb je te pakken"quote:Op donderdag 9 mei 2024 16:55 schreef blomke het volgende:
Kom niet aan met een schepper/creator van het universum, want dan luidt mijn wedervraag "wie/wat schiep de schepper/creator".
Ik snap deze opmerking niet. Misschien kun je het verduidelijken. Waarmee en waarom?quote:Op donderdag 9 mei 2024 15:09 schreef Mijk het volgende:
[..]
Ik zou zeggen informeer jezelf eens, het internet ligt voor je.
Ik weet niet waarom je dit tegen me zegt maar dat was duidelijk.quote:Het plaatje van de gevaren van drugs wat ik postte in die spoiler, komt van Jellinek, dus niet van mezelf.
Ik begrijp niet helemaal waarom je dit met me wilt delen en wat het verband is met wat ik stelde. Wilde je gewoon even kletsen of zit er iets achter?quote:Buiten dat, zijn er honderden, zoniet duizenden soortgelijke ervaringen terug te vinden waarin men ervoer dat ze in Nirvana kwamen, en daardoor religieus werden. Ik ben dan niet religieus geworden, maar ik neem religies sindsdien wel héél serieus, omdat ik heb gezien wat ze bedoelen. Dat bewees zich waar voor mezelf, dus wat staat dáár (in religies) nog meer beschreven wat ik niet wist en vroeger zelf ook bashde als doorgeflipte psychotische onzin. Dát is waarom ik ál deze leren onderzoek, en niet aan het verdrinken ben in 1. Omnism noemen ze het.
Nee, ik zei letterlijk: "Sneu voor je dat je je zonder God eenzaam, zielig en zwak voelt". Dat is iets anders dan dat jij stelt. En ik zou er weer aan toe willen voegen, leef voor je zelf! En niet voorquote:Op donderdag 9 mei 2024 16:24 schreef Libertarisch het volgende:
Jij noemt mij sneu omdat ik gesteund word door God?
Dat zeg ik dus niet, zie hier boven.quote:Op donderdag 9 mei 2024 16:24 schreef Libertarisch het volgende:
Ik ben niet sneu, dus waarom zeg jij dat dan?
Ik wil je helemaal niet denigreren, hoe kom je er bij? Maar dit is een discussieforum, mensen zijn het oneens, ik ben het oneens met jou. Kan toch?quote:Op donderdag 9 mei 2024 16:24 schreef Libertarisch het volgende:
Omdat je mij wilt denigreren, daarom.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |