Het is goed met jou. Als mijn pa zegt dat de buurman slecht is, dat hoef ik dat niet klakkeloos op te volgen.quote:Op woensdag 8 mei 2024 12:01 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Heb je de geschiedenis van de hervormde kerken al doorgenomen en onderzocht wat zij over Rome zeiden? Wat zij geloofden dat de profeties zeiden?
Of kom je ook niet verder dan persoonlijke aanvallen?
En wie bepaalt dan welke bijbel correct is? Zie mijn post hier;quote:Op woensdag 8 mei 2024 12:30 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Het evangelie van Thomas is een gnostisch werk. Reguliere kerken wezen de theologie en werken van de gnostici af, omdat ze volstrekt indruisen tegen de basisprincipes van zowel het Joodse als Christelijke geloof. Gnosticisme is gebaseerd op heidense ideeên van onder andere Plato en de mysteriescholen en heeft niets te maken met orthodox Christelijk geloof. Daarom kom je al die werken niet tegen in reguliere bijbels.
Het is niet heel verrassend het tegenovergestelde van wat de bijbel leert: ego, geest, individu wordt levend gemaakt door God's Geest, en het ''vlees'' wat niks goeds voort kan brengen wordt doodverklaard.quote:Op woensdag 8 mei 2024 17:30 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Alles bestaat nog als het ego dood is, behalve het individu.
Dat kan wel zo zijn, maar er is geen individu.quote:Op woensdag 8 mei 2024 18:06 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Het is niet heel verrassend het tegenovergestelde van wat de bijbel leert: ego, geest, individu wordt levend gemaakt door God's Geest, en het ''vlees'' wat niks goeds voort kan brengen wordt doodverklaard.
Volgens de bijbel is het individu juist belangrijk.
En volgens de bijbel, is die al helemaal niet belangrijk, want het is pas belangrijk zodra al die individuen een eenheid worden door allemaal in God te geloven. Nu klopt dit zowel letterlijk (cloak) als figuurlijk (zoals jij het bedoelt, Libertarisch), en als het zo zou zijn dat het individu wél belangrijk is in een geschrift van welke religie dan ook, dan weet je al zéker dat het cloak is, vanwége de gequotte opmerking lol.quote:Op woensdag 8 mei 2024 18:36 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Dat kan wel zo zijn, maar er is geen individu.
Fijn dat we dat nu weten.quote:Op woensdag 8 mei 2024 16:26 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Karma is de som van alle ervaringen en je reactie op die ervaringen. Er is zowel individuele als collectieve karma. Collectieve karma is feitelijk de biologische evolutie.
Voorbeeld: pijn is negatief. Dat is karma, want pijn is in essentie een neutrale sensatie. De negatieve lading van pijn heeft zich in miljoenen jaren verankerd in de biologie. Het transcenderen van karma betekent dat je terugkeert tot je God-zelf, de Zelf die bestond voordat er evolutie was.
Zo krijg je een beetje een idee wat verlichting inhoudt.
Eigenlijk is karma esoterisch. Er is geen goed of fout antwoord, het is verborgen kennis. Je snapt karma, of je snapt het niet. En dat is ook weer het gevolg van karma en reincarnatie
Ik zou maar snel mediteren als ik jou was.quote:Op woensdag 8 mei 2024 18:46 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Fijn dat we dat nu weten.
Dan kunnen we nu weer tot de orde van de dag. Of eigenlijk, het onderwerp van dit topic.
God is geduldig en barmhartig, maar we moeten zijn geduld en barmhartigheid niet verwarren met zwakheid of laksheid. Uiteindelijk oogsten we wat we zaaien.quote:Op woensdag 8 mei 2024 16:54 schreef Beathoven het volgende:
[..]
en..
[..]
Jezus is in jouw belevingswereld een soort mafiabaas.
De man die je zaak beschermt of je anders helemaal naar de tering helpt
Ik aanbid inderdaad liever Jezus dan een koe. Maar ieder zijn ding natuurlijk.quote:Op woensdag 8 mei 2024 17:50 schreef Mijk het volgende:
[..]
Je editte het weg, dat je "niet in gaat op die onzin van het hindu". En daarmee dismiss je jezelf compleet bij mij, want als je het nam in de context waarin ik het beschreef, was het heel logisch dat ik die termen nam als uitleg. Daaruit bleek dat je helemaal niet weet wat er bedoeld wordt daar, anders zag je ook dat dat enorm relevant was.
Wat als God het zegt? Geloof je het dan ook niet?quote:Op woensdag 8 mei 2024 17:55 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Het is goed met jou. Als mijn pa zegt dat de buurman slecht is, dat hoef ik dat niet klakkeloos op te volgen.
Cloak of Cloak, dus aan allebei heb je evenveel.quote:Op woensdag 8 mei 2024 18:55 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik aanbid inderdaad liever Jezus dan een koe. Maar ieder zijn ding natuurlijk.
Verdomd goed gezegd!quote:Op woensdag 8 mei 2024 19:04 schreef Mijk het volgende:
[..]
Cloak of Cloak, dus aan allebei heb je evenveel.
Uberhaupt iemand aanbidden is al een killer voor dat wat het is en gezocht wordt, dat is waarom ze zeggen;
"Religion is believing someone else's experience
Spirituality is having your own."
En dit is het grote verschil idd, tussen cloakreligie, en een serieuze vorm van spiritualiteit. Conceptualisatie in je hoofd van iets "wat het zou moeten zijn", versus het ervaren van dátgeen wat ze bedoelen, en wat het dus daadwerkelijk is.
Ik zal het zo beknopt mogelijk uitleggen.quote:Op woensdag 8 mei 2024 17:57 schreef Mijk het volgende:
[..]
En wie bepaalt dan welke bijbel correct is? Zie mijn post hier;
Mijk in F&L / King "Gay" James Bijbel
Ben benieuwd naar een antwoord hierop, dit is een extreem grote flaw in NT, daar kan niemand omheen.
Je kunt god, feetjes of de paashaas erbij halen en jezelf plezieren op de illusie dat Atheisten verdoemt worden. Ik geloof er niet in.quote:Op woensdag 8 mei 2024 18:51 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
God is geduldig en barmhartig, maar we moeten zijn geduld en barmhartigheid niet verwarren met zwakheid of laksheid. Uiteindelijk oogsten we wat we zaaien.
De goddelozen plukken dan ook simpelweg de vruchten van hun eigen daden in dit leven wanneer God hen veroordeelt.
Ik heb daar geen plezier in, ik hoop dat iedereen gered wordt.quote:Op woensdag 8 mei 2024 19:14 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Je kunt god, feetjes of de paashaas erbij halen en jezelf plezieren op de illusie dat Atheisten verdoemt worden. Ik geloof er niet in.
Dit klinkt vreselijk elitair en ego-achtig.quote:Op woensdag 8 mei 2024 19:04 schreef Mijk het volgende:
[..]
Cloak of Cloak, dus aan allebei heb je evenveel.
Uberhaupt iemand aanbidden is al een killer voor dat wat het is en gezocht wordt, dat is waarom ze zeggen;
"Religion is believing someone else's experience
Spirituality is having your own."
En dit is het grote verschil idd, tussen cloakreligie, en een serieuze vorm van spiritualiteit. Conceptualisatie in je hoofd van iets "wat het zou moeten zijn", versus het ervaren van dátgeen wat ze bedoelen, en wat het dus daadwerkelijk is.
Ik denk niet dat Jezus een pooier nodig heeft.quote:Op woensdag 8 mei 2024 19:21 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik heb daar geen plezier in, ik hoop dat iedereen gered wordt.
Ja , "jouw ervaring is een slap aftreksel", en "het christendom is het ENIGE goede, ik weet het juiste, en jij niet", dat klinkt idd als een goede vrucht, en aan de vruchten, herken jequote:Op woensdag 8 mei 2024 19:25 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dit klinkt vreselijk elitair en ego-achtig.
Alleen al van het Marcus evangelie bestaan vele variaties en versies. In de oudste Marcus documenten, is Marcus 16:8 het oorspronkelijk einde, en geloven wetenschappers dat het langere einde, met Marcus 16 vers 9-20 er later bij verzonnen is.quote:Op woensdag 8 mei 2024 19:13 schreef Ali_Kannibali het volgende:
De 'meerderheidstekst' bestaat uit duizenden fragmenten van de geschriften van het Nieuwe Testament die afkomstig zijn uit het voormalige Byzantijnse rijk (het huidige Turkije en de kusten van Griekenland), daar waar Paulus en de andere apostelen de eerste kerken stichtten.
Die kerken/gemeenten waren bijvoorbeeld in de steden Kolosse, Korinthe, Thessaloniki, Pergamon, Hierapolis, Laodicea, Sardis, Smyrna, Efeze, enzovoorts enzovoorts. Er waren gemeenten in heel veel van die plaatsen.
Die gemeenten ontvingen onder andere de brieven van Paulus en kopieerden die van elkaar. Ook deelden ze de teksten van de evangelieën, het boek openbaring, en kopieerden die van elkaar.
Zo kreeg je op den duur duizenden kopieën van de teksten die wij nu het Nieuwe Testament noemen.
Het Oude Testament was eeuwen daarvoor al vastgelegd door de Joden, en er waren ook al Griekse vertalingen van die de Joden gebruikten. Dus die tekst is sowieso niet meer veranderd sindsdien.
Die teksten van de meerderheidstekst zijn voor zo'n 99% gelijk aan elkaar. De verschillen zijn te verklaren door het feit dat ze onafhankelijk van elkaar werden gekopieerd, op verschillende plekken door verschillende mensen. Die foutjes wijzen dus niet op moedwillige wijziging, maar op het feit dat de teksten onafhankelijk van elkaar zijn gekopieerd en niet slechts uit één en dezelfde bron komen.
Kun jij hier definieren wat jij met Jezus bedoelt in deze context?quote:Op woensdag 8 mei 2024 19:25 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Door in relatie te blijven met Jezus,
Hoe dan?quote:Op woensdag 8 mei 2024 19:25 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Door in relatie te blijven met Jezus,
Hoe kan het zo zijn dat Paulus nergens het lege graf expliciet noemt?quote:Op woensdag 8 mei 2024 19:13 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Die gemeenten ontvingen onder andere de brieven van Paulus en kopieerden die van elkaar. Ook deelden ze de teksten van de evangelieën, het boek openbaring, en kopieerden die van elkaar.
Zo kreeg je op den duur duizenden kopieën van de teksten die wij nu het Nieuwe Testament noemen.
Door dit gekopieer zijn de originele geschriften verloren gegaan, die vielen uiteindelijk uit elkaar. Maar vele duizenden kopieën zijn overleefd en er is geen reden om aan te nemen dat die veel zijn veranderd, omdat ze dus voor 99% met elkaar overeenkomen.
Maar er waren ook gnostische groepen die zelf met deze teksten gingen morrelen. Die bevonden zich vooral in Rome en in Alexandriê in Egypte. De eerste kerkvaders schreven hier al over, evenals Paulus die het had over 'kennis (gnosis) die ten onrechte zo genoemd wordt.
Van deze teksten zijn er veel en veel minder dan van de meerderheidstekst, en daarom heet het de minderheidstekst.
De teksten van deze minderheidsteksten bevatten belangrijke verschillen van elkaar. Zo werden er regelmatig papyri gevonden die elk weer anders waren. Daardoor kreeg je steeds gereviseere bijbels op basis van de minderheidstekst, want steeds kwam men weer een andere tekst tegen. Deze teksten zouden wel ouder zijn dan de teksten van de minderheidstekst (omdat ze niet elkaar zijn gevallen door kopiëren, want er zijn nauwelijks kopieën van), en dat is het voornaamste argument dat wordt gebruikt om te zeggen dat ze betrouwbaarder zijn. Maar dat is niet waar, oud wil niet zeggen betrouwbaarder.
Het idee dat je dus geen betrouwbare bijbel meer zou kunnen vinden, is dus wat mij betreft gewoon niet waar. Gods woord is gepreserveerd door de eeuwen heen.
Vind je zelf niet dat het elitair en ego-achtig klinkt dan?quote:Op woensdag 8 mei 2024 19:28 schreef Mijk het volgende:
[..]
Ja , "jouw ervaring is een slap aftreksel", en "het christendom is het ENIGE goede, ik weet het juiste, en jij niet", dat klinkt idd als een goede vrucht, en aan de vruchten, herken je
Zo ook deze post van je, lekkere vrucht.... lekkere bedorven vrucht. Thanks.
Het schoolvoorbeeld van PROJECTION, universitaire psycholoog.
Ik zei toch ook dat er afwijkende teksten zijn. De vraag is dan dus wat waarschijnlijk de originele tekst was.quote:Op woensdag 8 mei 2024 19:30 schreef blomke het volgende:
[..]
Alleen al van het Marcus evangelie bestaan vele variaties en versies. In de oudste Marcus documenten, is Marcus 16:8 het oorspronkelijk einde, en geloven wetenschappers dat het langere einde, met Marcus 16 vers 9-20 er later bij verzonnen is.
Ik geloof niet in God, dus de rest is irrelevant.quote:Op woensdag 8 mei 2024 18:56 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Wat als God het zegt? Geloof je het dan ook niet?
Of geloof je niet dat God heeft gewaarschuwd voor slechte mensen, misleiders, wolven in schaapskleren?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |