Omg........ gaan we écht deze kant op?quote:Op woensdag 8 mei 2024 23:56 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Terwijl je nooit iets had geweten over Jezus zonder die geschriften. Dan had je z'n naam niet eens gekend.
Yeshua.quote:Op donderdag 9 mei 2024 00:16 schreef Alarmonoff het volgende:
Jezus betekent Jehovah redt, is redding, is de redder.
En waarom hamer je zo door op die trips? Dat was de éérste 2x dat ik in Nirvana kwam, dat was de tooling om dáár te geraken, en de gehele psychologie hierachter zou jij bij uitstek moeten weten, maar ik heb al tientallen keren gelinkt en uitgelegd hoe dat werkt en waarom dat werkt.quote:Op woensdag 8 mei 2024 23:56 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dus hoe kun je er zo zeker van zijn dat de Jezus uit je trips de 'ware Jezus' is en niet die uit de geschriften? Waar kun je dat op baseren anders dan puur subjectieve overtuigingen?
Hier sla je de spijker op z'n kop. Dat is exact wat de evangelist de toehoorder voor wie het evangelie oorspronkelijk geschreven is wilde laten horen.quote:Op woensdag 8 mei 2024 22:22 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik hecht hier gewoon niet zoveel waarde aan, voor mij is het spijkers op laag water zoeken. Jozef was van de lijn van David en Jozef was het hoofd van de familie. Verder slaat die titel denk ik vooral op zijn koninklijke positie. Panterjong maakte wel een interessante opmerking over de twee stambomen. Ik zou daar nog eens in moeten duiken. Maar voor mij maakt het geen verschil.
edit Ik lees net dat Maria van de lijn van Aaron zou zijn, de priesterlijke lijn van de Levieten.
Dan zou Jezus dus een koninklijke en priesterlijke origine hebben.
En dat klopt ook, Hij is zowel de ware koning als de ware hogepriester.
Het is interessant maar volgens mij is het, zulke ervaringen, misleiding door het geestelijke domein van de slang.quote:Op donderdag 9 mei 2024 00:22 schreef Mijk het volgende:
[..]
En waarom hamer je zo door op die trips? Dat was de éérste 2x dat ik in Nirvana kwam, dat was de tooling om dáár te geraken, en de gehele psychologie hierachter zou jij bij uitstek moeten weten, maar ik heb al tientallen keren gelinkt en uitgelegd hoe dat werkt en waarom dat werkt.
Buiten dit, heb ik het nu ook méérmaals zonder psychedelic gezien, dus je "downplayen" van mijn ervaringen om steeds maar trip erbij te halen, is gewoon een methodiek om het minder geloofwaardig te laten zijn voor mensen die totaal niet weten wat dat doet, en enkel de phrase "drugs are bad mmhkay" kennen. Ik heb ook meermaals boeken, video's en super grote lappen tekst gepost, hoe mediteren werkt, hoe duality werkt, enzovoort enzovoort, allemaal zaken waarmee je dat kunt behalen omdat dit een complex psychisch iets is.
Nee, het legt de shadow bloot, en het drukt de slang juist weg, want slang == ego.quote:Op donderdag 9 mei 2024 00:25 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Het is interessant maar volgens mij is het, zulke ervaringen, misleiding door het geestelijke domein van de slang.
Ik vind het ook enge shit. Ik heb vroeger weleens een paddootje, papertrip of een microdot op. Maar het mixt je hersens heen en weer. Niet goed voor je lichaam en geest naar mijn idee. Dus ja zoals jij het stelt kan ik me wel in vinden. Maar iedereen z'n ervaring is anders. De ene vermoord Sharon Tate met een papertripje op en de ander heeft het gevoel het Nirvana te bereiken. Dat laatste is wat mij betreft prima.quote:Op donderdag 9 mei 2024 00:25 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Het is interessant maar volgens mij is het, zulke ervaringen, misleiding door het geestelijke domein van de slang.
Waarom typ je dan zoveel? Communiceer gewoon telepathisch met me via het collectieve bewustzijn.quote:Op donderdag 9 mei 2024 00:11 schreef Mijk het volgende:
[..]
Omg........ gaan we écht deze kant op?
TAAL IS IRRELEVANT.
Echt?quote:Ook zonder taal bestond "god" al, ook zonder religie, ook zonder mensen.
Je gelooft inderdaad in een demonische Jezus, niet de bijbelse Jezus. Eentje die jou vertelt dat je zelf god bent, misschien zelfs dat je zelf Jezus bent, of kan zijn. New agers noemen dat de 'kosmische Christus'. Dat is satan die zich voordoet als Jezus Christus.quote:Existence is Layer 1
Taal is layer 2
We proberen mét layer 2, zaken uit te leggen die zich voordoen in Layer 1, maar layer 2 is niet nodig voor layer 1 om te bestaan. Dus de term JEZUS is compleet irrelevant zolang je weet wat daarmee bedoeld wordt.Awareness, zo weet ik, dat extract ik uit meerdere leren. En nee, dan heb ik het niet over de "persoon Jezus", maar het spirituele figuur.
Nee, hij zei dat Hij de weg en de waarheid is.quote:De persoon Jezus, zei dat hij de enige weg is naar de waarheid.
Want 'awareness' moet je wel volgen?quote:En zette zichzelf dus neer als voorbeeld voor anderen, of denk je echt dat hij zat te wachten op miljoenen volgers wereldwijd door te zeggen; Volg mij??? En als je Jezus vervangt door Awareness, is dat zeer kloppend;
Ik snap wel wat je bedoelt, maar verlossing in de bijbelse Jezus Christus is heel iets anders dan wat je hier beschrijft. Dat kan ik je verzekeren.quote:Want je móet aware zijn, om je bewust te worden van collective consciousness. Dát is de enige weg. Dát is ook hét leven en ook dé waarheid. Omdat dit buiten het denken omgaat en dus automatisch buiten ego, en het direct ervaren van de realiteit betekent. Daarom ook "de kracht van het NU" enzovoorts, állemaal proberen ze zit uit te leggen.
Wat Jezus bedoelde met 'de weg, de waarheid en het leven, niemand komt tot de Vader dan door mij', was dat Jezus de zonden van de wereld zou wegnemen, waardoor de mensheid kon worden verzoend met God.quote:Jezus, zei ook "ik ben de weg, waarheid en leven en de enige weg tot God" oid, dus de "persoon Jezus" bedoelde hiermee ook datzelfde, er wordt enkel andere terminologie gebruikt. Maar again; taal is púúr en enkel voor communicatie, om iets begrijpbaar te maken voor de ander. Dus welke termen er gebruikt worden in welke religie, zegt totaal NUL over wie er gelijk heeft, en datzelfde geldt voor de mate waarin, en wélke symboliek er gebruikt wordt.
Waarom denk je dat de hippies in de jaren 70 zo vredig waren als het maar zijn kon, en verbonden met de natuur, en vrijheid is blijheid?quote:Op donderdag 9 mei 2024 00:31 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Ik vind het ook enge shit. Ik heb vroeger weleens een paddootje, papertrip of een microdot op. Maar het mixt je hersens heen en weer. Niet goed voor je lichaam en geest naar mijn idee. Dus ja zoals jij het stelt kan ik me wel in vinden. Maar iedereen z'n ervaring is anders. De ene vermoord Sharon Tate met een papertripje op en de ander heeft het gevoel het Nirvana te bereiken. Dat laatste is wat mij betreft prima.
SPOILER: Dus ja.Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.As above, so below.
Omdat ik nog niet uitgevonden heb hoe dat werkt. Theoretisch zou dit moeten kunnen idd. Zeker daar wetenschap ook zegt dat álles een trilling is (E=MC²) Je hebt die kerk in frankrijk toch, waar je de fluistermuur hebt, dat komt al in de buurt.quote:Op donderdag 9 mei 2024 00:37 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Waarom typ je dan zoveel? Communiceer gewoon telepathisch met me via het collectieve bewustzijn.
Dus Awareness is een demonische Jezus? Ik vraag me nu serieus af of je begrijpt wat de term Awareness inhoud (in jezelf), want daarmee zeg je dat ik (en ieder ander mens) dus Satan zijn, da's een hoop Satans in deze wereld dan. Heb je in de kerk ook al gezegd dat ieder van hen een satan is? Elk mens heeft namelijk een awareness.quote:[..]
Echt?
[..]
Je gelooft inderdaad in een demonische Jezus, niet de bijbelse Jezus. Eentje die jou vertelt dat je zelf god bent, misschien zelfs dat je zelf Jezus bent, of kan zijn. New agers noemen dat de 'kosmische Christus'. Dat is satan die zich voordoet als Jezus Christus.
Ja, de bijbel zegt wel meer, ook dat er een slang praatte en nog meer tovenarij, buitenaardse zooi enz, allemaal al toegelicht.quote:In de bijbel worden dat soort ideeën godslastering genoemd.
[..]
Ja ok, ik had de exacte quote niet bij de hand, maar idd als je je awareness volgt, word je bewust, door bewustwording, wordt je je bewust van je shadows, los je die op. Door bewustwording in het gevoel (hartchakra, remember?) schakel je het ego meer en meer uit. Hoe kleiner shadow wordt, hoe minder grip het ego op je heeft. Hoe meer je vanuit je gevoel leeft, hoe nóg veel minder grip je ego heeft, en uiteindelijk kom je dan dáár idd.quote:Nee, hij zei dat Hij de weg en de waarheid is.
[..]
Want 'awareness' moet je wel volgen?
En als Jezus zegt 'volg mij', bedoelt hij eigenlijk 'volg mij niet'?
Ja hieruit blijkt dat je niet begrijpt wat zonden zijn en hoe ze ontstaan en waar dat vandaan komt, want dat is allemaal egoic construct.quote:Dat klinkt niet erg aannemelijk.
[..]
Ik snap wel wat je bedoelt, maar verlossing in de bijbelse Jezus Christus is heel iets anders dan wat je hier beschrijft. Dat kan ik je verzekeren.
[..]
Wat Jezus bedoelde met 'de weg, de waarheid en het leven, niemand komt tot de Vader dan door mij', was dat Jezus de zonden van de wereld zou wegnemen, waardoor de mensheid kon worden verzoend met God.
Ja klopt, maar if you die before you die, you won't die when you die. Egodeath is de enige dood, vanaf daar is er enkel spirit, energie, ziel.... dat kan niet dood, ook niet in een vage hel ofzo.quote:Jij, ik, iedereen heeft Gods geboden overtreden. Iedereen verdient te sterven en is stervende.
Nogmaals, dan begrijp je to-taal niet hoe die zaken allemaal in de psyche tot stand komen, hoogleraar psychologie.quote:De enige manier daaraan te ontsnappen, is via geloof in het bloed dat Jezus Christus voor onze verzoening heeft uitgestort aan het kruis.
Met jouw Jezus is er geen wet, geen zonde, geen veroordeling, geen verzoening, niets van dat alles.
Zonden gaan vanzelf weg zodra ego weg valt, maar dat heb je zelf ook ervaren zeg je, dus dat zou je moeten weten. Omdat desires na egodeath VERUIT inferieur zijn aan de staat waarin je zit. Iedereen die een serieuze ego-death heeft gehad weet dit.quote:In plaats daarvan heb je 'geheime kennis' (awareness) nodig. Dat is waar gnosticisme om draait.
Maar die zogenaamde 'kennis' kan je zonden niet wegnemen. En dus geen vergeving en verzoening met God bieden.
Oke, nou dan is ieder mens Satan dus, want Awareness is geen "staat", awareness is het zelfbewustzijn, dus als jij je hand omhoog steekt, dat jij weet dat dat jouw hand is. En als je ergens loopt, dat je weet dat dat jouw schaduw is, en als je voor de spiegel staat, dat je weet dat jij dat bent. Dát is awareness, en dát kun je versterken met je door focus erop te leggen.quote:Wat je in die staat van 'awareness' ervaart, is demonische bezitneming door een leugenachtige geest die je allerlei ideeën inprent die rechtstreeks indruisen tegen alle fundamenten van het Christelijke geloof zoals dat in de bijbel geopenbaard is, en een echo zijn van wat de slang in Eden zei: je zult als God wezen, je zult niet sterven.
Daarom ben je ervan overtuigd dat je de bijbel compleet doorgrondt, terwijl je nog geen vers kan citeren.
Daarom geloof je in een compleet andere Jezus dan ik.
Het wordt steeds moeilijker om je schrijfsels te volgen en erop te reageren. Ik wil je niet beledigen, maar je lijkt echt te raaskallen.quote:Op donderdag 9 mei 2024 00:54 schreef Mijk het volgende:
[..]
Omdat ik nog niet uitgevonden heb hoe dat werkt. Theoretisch zou dit moeten kunnen idd. Zeker daar wetenschap ook zegt dat álles een trilling is (E=MC²) Je hebt die kerk in frankrijk toch, waar je de fluistermuur hebt, dat komt al in de buurt.
Verder, kun je je dan ook afvragen waarom niet alle gebeden verhoord worden, dan zou het altijd gelijk spel worden bij het voetbal, zei Cruyff scherp.
m.a.w.; zo makkelijk werkt het universum niet altijd.
[..]
Dus Awareness is een demonische Jezus? Ik vraag me nu serieus af of je begrijpt wat de term Awareness inhoud (in jezelf), want daarmee zeg je dat ik (en ieder ander mens) dus Satan zijn, da's een hoop Satans in deze wereld dan. Heb je in de kerk ook al gezegd dat ieder van hen een satan is? Elk mens heeft namelijk een awareness.
[..]
Ja, de bijbel zegt wel meer, ook dat er een slang praatte en nog meer tovenarij, buitenaardse zooi enz, allemaal al toegelicht.
[..]
Ja ok, ik had de exacte quote niet bij de hand, maar idd als je je awareness volgt, word je bewust, door bewustwording, wordt je je bewust van je shadows, los je die op. Door bewustwording in het gevoel (hartchakra, remember?) schakel je het ego meer en meer uit. Hoe kleiner shadow wordt, hoe minder grip het ego op je heeft. Hoe meer je vanuit je gevoel leeft, hoe nóg veel minder grip je ego heeft, en uiteindelijk kom je dan dáár idd.
Volg mij, als in; ik ben jullie voorbeeld. Hij bedoelde iig niet dat iedereen hem moest volgen als hij naar de supermarkt ging, want dan was het nogal druk daar. Het ding is dat hij geen terminologie had om psyche uit te leggen, en deed dit daarom zo. Buddha was hier een stuk beter in zo ben ik met je eens.
[..]
Ja hieruit blijkt dat je niet begrijpt wat zonden zijn en hoe ze ontstaan en waar dat vandaan komt, want dat is allemaal egoic construct.
[..]
Ja klopt, maar if you die before you die, you won't die when you die. Egodeath is de enige dood, vanaf daar is er enkel spirit, energie, ziel.... dat kan niet dood, ook niet in een vage hel ofzo.
[..]
Nogmaals, dan begrijp je to-taal niet hoe die zaken allemaal in de psyche tot stand komen, hoogleraar psychologie.
[..]
Zonden gaan vanzelf weg zodra ego weg valt, maar dat heb je zelf ook ervaren zeg je, dus dat zou je moeten weten. Omdat desires na egodeath VERUIT inferieur zijn aan de staat waarin je zit. Iedereen die een serieuze ego-death heeft gehad weet dit.
[..]
Oke, nou dan is ieder mens Satan dus, want Awareness is geen "staat", awareness is het zelfbewustzijn, dus als jij je hand omhoog steekt, dat jij weet dat dat jouw hand is. En als je ergens loopt, dat je weet dat dat jouw schaduw is, en als je voor de spiegel staat, dat je weet dat jij dat bent. Dát is awareness, en dát kun je versterken met je mind.
Dus in jouw post hier, is ELK mens Satan, want elk mens heeft dat, zelfs Jezus, dus Jezus = Satan. Goed verhaal.
Awareness vs Consciousness, en leer hoe de psyche verder werkt, met name ego/shadow.
Écht het slechtste verhaal wat ik ooit gelezen heb , de gequotte post, ik stop er maar mee, want het sektarische gedrag.... echt, vlucht, of doe iets......................
Ja mooie flame, maar ik ben bijna 3 weken gestopt met alcohol en sigaretten tegelijk nu, als je bedoelt dat mn genotsmiddel water is, dan laat ik die liever niet staan, tis wel zo lekker als je dorst hebt. En ik heb andere mensen dit ook even laten lezen en snappen prima waar ik het over heb, misschien komt dat omdat zij wat meer onderlegd zijn in deze content, want als je niet weet waar dit over gaat dan kan dat misschien raaskallen lijken ja.quote:Op donderdag 9 mei 2024 01:03 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Het wordt steeds moeilijker om je schrijfsels te volgen. Ik wil je niet beledigen, maar je lijkt echt te raaskallen.
Het zou misschien verstandig zijn om de genotmiddeltjes even aan de kant te laten en je geest wat rust te gunnen.
En dan daarna weer het gesprek aan te gaan wanneer je je gedachten wat meer op een rijtje hebt en je ze beter onder woorden kunt brengen.
Dat is voor je lezers denk ik ook wel zo prettig. Voor mij wel in ieder geval.
Ik waardeer in ieder geval je betrokkenheid. Maar ik maak me ook een beetje zorgen om je eerlijk gezegd.
Bedankt en fijne avond.
Het was niet als flame bedoeld.quote:Op donderdag 9 mei 2024 01:14 schreef Mijk het volgende:
[..]
Ja mooie flame, maar ik ben bijna 3 weken gestopt met alcohol en sigaretten tegelijk nu, als je bedoelt dat mn genotsmiddel water is, dan laat ik die liever niet staan, tis wel zo lekker als je dorst hebt. En ik heb andere mensen dit ook even laten lezen en snappen prima waar ik het over heb, misschien komt dat omdat zij wat meer onderlegd zijn in deze content, want als je niet weet waar dit over gaat dan kan dat misschien raaskallen lijken ja.
Want als ik zo teruglees, is de post helemaal niet onduidelijk geformuleerd oid, hooguit wat terminologie wat sommige mensen niet zullen begrijpen.
Maargoed, je laat je true vruchten wel even goed zien hier door weer verder te gaan op "genotsmiddeltjes" die ik al even niet meer doe. Bovendien zou bij uitstek jij (met je zgn egodeath) óók weer moeten weten dat psychedelics alles behalve "genots" middelen zijn. Je wedergeboorte is ver te zoeken.
Die twijfel aan egodeath wordt groter en groter hierdoor. Buiten dat ook de twijfel vannaar eigen zeggen doorgronding van je eigen religie , hoewel ik door cloak al zie dat dat niet zo is, wijzen je vruchten er ook niet echt naar.
Over mij hoef je je verder geen zorgen te maken, ik ben niet lid van een club met vastgeroeste gevaarlijke denkbeelden.
Truste, en beperk de verboden vruchten ook een beetje van de boom der kennis !
Mensen die paddo's of andere psychedelics voor de lol doen weten niet wat ze aan het doen zijn, ik wist dat dus ook niet, voordat ik in Nirvana terecht kwam erdoor. Ik doe ze nóóit voor de lol, enkel voor mentale progressie. Denken dat dit demonisch is, is gewoon een soort van slechte (teken)film. Het is wat het is; shadows opruimen, met een even grote symboliek als dromen, en een even grote symboliek als de bijbel.quote:Op donderdag 9 mei 2024 01:20 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Het was niet als flame bedoeld.
Paddo's en vergelijkbare middelen zijn ook genotsmiddelen. Daar verwees ik naar.
Het was niet mijn bedoeling om je te kwetsen.
Ik ben trots op je dat je met sigaretten en alcohol gestopt bent. Ik hoop van harte dat je het kunt volhouden.
Maar denk niet dat psychedelica onschuldige middeltjes zijn. Dat zijn het niet. Het zijn surrogaatmiddelen voor liefde.
Als hij raaskalt dan lig jij wat meters voor met je eigen geschetste demonische Jezus die zowel liefde geeft als complete steden vernietigd omdat iets ‘m niet zint.quote:Op donderdag 9 mei 2024 01:03 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Het wordt steeds moeilijker om je schrijfsels te volgen en erop te reageren. Ik wil je niet beledigen, maar je lijkt echt te raaskallen.
Het zou misschien verstandig zijn om de genotmiddeltjes even aan de kant te zetten en je geest wat rust te gunnen.
En dan daarna weer het gesprek aan te gaan wanneer je je gedachten wat meer op een rijtje hebt en je ze beter onder woorden kunt brengen.
Dat is voor je lezers denk ik ook wel zo prettig. Voor mij wel in ieder geval.
Ik waardeer in ieder geval je betrokkenheid. Maar ik maak me ook een beetje zorgen om je eerlijk gezegd.
Bedankt en fijne avond.
edit Ik wil je deze niet onthouden:
28Kom naar Mij toe, allen die vermoeid en belast zijn, en Ik zal u rust geven.
29Neem Mijn juk op u, en leer van Mij dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart; en u zult rust vinden voor uw ziel;
30 want Mijn juk is zacht en Mijn last is licht.
Bedankt voor je eerlijke antwoord voor wat betreft mijn vraag "en nu".quote:Op woensdag 8 mei 2024 21:52 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Bedankt voor de ping.
Ik had niet echt een antwoord op 'En nu?' eerlijk gezegd.
Zoals ik zei is dat een persoonlijke ervaring en persoonlijk bewijs.
Dus iemand anders mag daarover geloven wat hij wil.
Mensen als Mijk baseren zich ook op hun ervaring. En andere mensen ook. Misschien wel op Zeus.
Ieder moet zelf bepalen of die ervaring waarheidsgetrouw is of niet. De ervaringen die ik zelf met het geloof heb, bevestigen voor mij dat Jezus wel degelijk leeft.
Die andere post beantwoord ik wel apart.
Overigens beantwoord ik niet alleen vragen.
Maar het is geen doen om overal op te antwoorden, vooral niet als het een hele uiteenzetting is over compleet andere religies en denkbeelden die weinig tot niets met het topic te maken hebben.
Dat heeft te maken met de gehele mind-set van de hippie-cultuur. Er heerste kortstondig een gevoel zich op een vredelievende manier af te willen zetten tegen het systeem. Tegen de oorlog in Vietnam, recht op abortus, dat soort zaken. Dit was uiteraard een gevoel dat men had want in de praktijk ging dat vredelievende niet altijd goed.quote:Op donderdag 9 mei 2024 00:40 schreef Mijk het volgende:
[..]
Waarom denk je dat de hippies in de jaren 70 zo vredig waren als het maar zijn kon, en verbonden met de natuur, en vrijheid is blijheid?
Het is een beetje een 'Wij van WC-eend' verhaal maar ik ben het verder wel met je eens. Ik zie ook wel de voordelen van LSD en de relatieve onschuld ervan in vergelijking met bijvoorbeeld Oxazepam, GHB, 3-mmc en meer van dat soort ellende.quote:Het is 1 vd minst gevaarlijke drugs die er is, meestal bij zulke voorvallen, zijn er ook andere substanties in het spel of raakt iemand in een psychose. Maargoed, zo zijn er ook Christelijke mensen die in een psychose komen en denken dat de Duivel hen zaken inspreekt, of er massa psychoses komen in Christelijke sektes waardoor een groep van tientallen mensen van een rots afspringt. Altijd excessen.
Als je je aan de regels houdt van de middelen, is er weinig aan de hand, ik weet ook niet of je weet met welke argumenten dat verboden is geworden, maar dat is een giller. Doorgaans zijn de mensen met de grootste meningen over dit soort middelen, hset vooral de mensen die het nooit gedaan hebben en de werking niet kennen.
Leuke uitspraak, maar in mijn perceptie betekenisloos.quote:Op donderdag 9 mei 2024 01:03 schreef Ali_Kannibali het volgende:
edit Ik wil je deze niet onthouden:
28Kom naar Mij toe, allen die vermoeid en belast zijn, en Ik zal u rust geven.
29Neem Mijn juk op u, en leer van Mij dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart; en u zult rust vinden voor uw ziel;
30 want Mijn juk is zacht en Mijn last is licht.
Neeneenee. Jozef en Maria waren op het moment van het zwanger raken van Maria niet getrouwd en dus geen familie. Maria is zwanger geraakt van de Heilige Geest (=God) volgens de Bijbel. Uit de Bijbel blijkt nergens dat Maria uit het huis van David kwam.quote:Op woensdag 8 mei 2024 22:22 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik hecht hier gewoon niet zoveel waarde aan, voor mij is het spijkers op laag water zoeken. Jozef was van de lijn van David en Jozef was het hoofd van de familie. Verder slaat die titel denk ik vooral op zijn koninklijke positie. Panterjong maakte wel een interessante opmerking over de twee stambomen. Ik zou daar nog eens in moeten duiken. Maar voor mij maakt het geen verschil.
edit Ik lees net dat Maria van de lijn van Aaron zou zijn, de priesterlijke lijn van de Levieten.
Dan zou Jezus dus een koninklijke en priesterlijke origine hebben.
En dat klopt ook, Hij is zowel de ware koning als de ware hogepriester.
Ik heb in de OP duidelijk aangegeven dat het niet mijn doel is om anderen 'te overtuigen' met 'hard bewijs'.quote:Op donderdag 9 mei 2024 09:32 schreef Bargehassus het volgende:
[..]
Bedankt voor je eerlijke antwoord voor wat betreft mijn vraag "en nu".
Maar snap je ook dat een niet-gelovige (en in mijn geval ex-gelovige) niet zoveel kan met een "persoonlijk bewijs"?
Je haalt bijbelteksten aan, geeft uitleg aan bijbelteksten en zegt dan, dan is voor mij het "persoonlijk bewijs". Dat vind ik fijn voor je, echt, maar ik kan er niks mee want het is geen "hard" bewijs.
Volgens mij zijn ze daarna getrouwd hoor.quote:Op donderdag 9 mei 2024 09:48 schreef Bargehassus het volgende:
[..]
Neeneenee. Jozef en Maria waren op het moment van het zwanger raken van Maria niet getrouwd en dus geen familie. Maria is zwanger geraakt van de Heilige Geest (=God) volgens de Bijbel. Uit de Bijbel blijkt nergens dat Maria uit het huis van David kwam.
Dan komt dus Jezus niet uit het huis van David, klopt de Bijbel en dus de profetie niet.
In het kader van dit topic lijkt me dat geen "spijkers op laag water zoeken".
Ik begrijp je. Een groot deel van mijn directe familie hanteert vrijwel exact dezelfde argumenten die jij aanvoert.quote:Op donderdag 9 mei 2024 09:52 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik heb in de OP duidelijk aangegeven dat het niet mijn doel is om anderen 'te overtuigen' met 'hard bewijs'.
Overtuigen is een persoonlijke kwestie. Je kunt altijd ervoor kiezen om iets te geloven of niet, of simpelweg te ontkennen. Niemand kan je dwingen of forceren iets te geloven.
Ik kan dus ook alleen voor mijzelf spreken. Ik raakte steeds meer overtuigd van de bijbel door de uitleg die mij ervan werd gegeven: hoe logisch de geboden van God zijn, hoe groot de liefde van Jezus is, en de wereld die Hij voor ons voorbereidt. Dat raakte me omdat het resoneerde met hetgeen ik eigenlijk al jaren aan het zoeken was.
Met die overtuiging heb ik zelf toen gebeden tot God, op mijn knieën, voor het eerst met volle overtuiging. En het verschil tussen dat moment en daarvoor was meteen duidelijk, het was alsof mijn hele kamer verlicht was met Gods geest, en ik werd me heel snel bewust van allerlei fouten die ik daarvoor had gemaakt, gebreken in mijn karakter, dingen waar ik me daarvoor nog helemaal niet bewust van was. Dat kwam dus exact overeen met de belofte dat je de Heilige Geest ontvangt en dat die je zal overtuigen van zonde, rechtvaardigheid en oordeel.
Ik merkte ook dat God me daarna begon te genezen van allerlei dingen. Het was alsof er een bezem door m'n leven werd gehaald.
Een heleboel dingen die ik gewoon zo heb beleefd en die mij overtuigden van het feit dat dit daadwerkelijk God was die ik had ontvangen in mijn leven en geest. Een andere verklaring heb ik daar nog steeds niet voor, want het komt exact overeen met wat de bijbel beschrijft als de transformatie die je ondergaat zodra je je leven aan Christus geeft.
Voor mij is dat hard bewijs. Het is compleet overtuigend. Die ervaring kan niemand mij ontnemen, en niemand kan mij ervan overtuigen dat hij niet echt is. Daarom weet ik dat Jezus leeft en dat ik geen dode god aanbid.
Maar een ander? Die kan daar van maken wat hij wil. 'Dat zit tussen je oren'. 'Dat stel je je alleen maar voor'. 'Andere religies doen hetzelfde'. Enzovoorts enzovoorts. Voor mij is dat gewoon ongeloof.
De gekozen methode voor de verspreiding van het evangelie is getuigenissen. Mensen die zelf met Jezus in aanraking zijn gekomen, die de liefde en kracht van Jezus hebben ervaren, en die daar vervolgens aan anderen over gaan vertellen. Denk aan de blinde man die Jezus genas en die hij daarna naar de farizeeën stuurde. Denk aan de vrouw bij de put. Denk aan de apostelen die allemaal twee-aan-twee over Jezus moesten gaan vertellen. Denk aan de evangelieën die zijn geschreven als getuigenissen.
Dit is de door God gekozen manier om het evangelie te verspreiden. Niet met een empirische peer reviewed studie in Nature, niet met bombastische wonderen en tekenen in de hemel, niet met engelen en andere hemelse wezens die grote indruk maken, niet met persoonlijke verschijningen van hem, niets van dat alles.
De gekozen methode is getuigenissen van mensen wiens leven is getransformeerd doordat Jezus in hun leven is gekomen.
Die getuigenis heb ik ook. Daar kan ik je heel veel verhalen over vertellen. Gelooft iemand ze? Nauwelijks. Mensen zijn sceptisch en ongelovig. Dat is de status quo.
Maar voor mij is het hard bewijs.
Het enige wat ik kan doen, is het evangelie preken, en dat doe ik dus ook al vanaf het moment dat ik het zelf aan den lijve heb ondervonden. Die drang om het te delen en het van de daken te schreeuwen zit er meteen in.
Maar niemand gelooft je. De meeste mensen willen het niet horen. Wat je ook probeert, hoe je de boodschap ook brengt. hoeveel goede werken je eerst ook doet, de meeste mensen geloven je simpelweg niet. Die denken dat je een beetje gek bent.
Ik ben niet gek. Ik weet dat wat ik zeg de waarheid is. Het is aan ieder om dat ook te geloven, zich te bekeren van zonden en tot God te bidden. De rest is aan God. Alleen die kan je een authentieke ervaring met Hemzelf geven, die we allemaal nodig hebben om op Hem te leren vertrouwen. Niet alleen in Zijn bestaan, maar vooral in Zijn goedheid en liefde.
Het zijn geen 'argumenten'. Ik zeg je gewoon zoals het is. Dit is de manier zoals het werkt. Daar kan ik niets aan veranderen, niemand niet. Wij mensjes hebben nu eenmaal niet alles onder controle en kunnen niet alles naar onze hand zetten. Dat is maar goed ook denk ik.quote:Op donderdag 9 mei 2024 10:00 schreef Bargehassus het volgende:
[..]
Ik begrijp je. Een groot deel van mijn directe familie hanteert vrijwel exact dezelfde argumenten die jij aanvoert.![]()
Aan de andere kant: Er zijn ook mensen die je met dezelfde vasthoudendheid van het tegenovergestelde proberen te overtuigen, je proberen te laten inzien wat er niet klopt.
Dit geldt exact hetzelfde voor beide kanten. Maar ik laat het hier even bij, even tijd voor andere dingen.quote:Op donderdag 9 mei 2024 10:04 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Het zijn geen 'argumenten'. Ik zeg je gewoon zoals het is. Dit is de manier zoals het werkt. Daar kan ik niets aan veranderen, niemand niet. Wij mensjes hebben nu eenmaal niet alles onder controle en kunnen niet alles naar onze hand zetten. Dat is maar goed ook denk ik.
'Je proberen te laten zien wat er niet klopt'. Wat er volgens hen niet klopt. Wat zij geloven dat er niet klopt. Wat zij geloven dat een reden moet zijn voor een ander om van diens geloof af te vallen en niet te geloven, zoals zij zelf ook niet geloven. Dit zijn nog grotere evangelisten dan Christenen zelf, die hard proberen om van jou te ontnemen wat ze zelf niet hebben.
Dat is iets heel anderes dan 'wat er niet klopt'. Ik beschouw ongelovigen niet als autoriteit op het gebied van het geloof en de bijbel. Dat zijn het namelijk niet. De meeste van die argumenten barsten van de onjuistheden en denkfouten. Maar mensen geloven er graag in omdat het hun ongeloof bevestigt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |