abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213470459
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2024 20:03 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Het is geen aanbidding, men probeert dezelfde mentale staat te bereiken als die koe.

Een perfect ongestoord bewustzijn, zonder gedachtes.
Het komt op hetzelfde neer.

22Terwijl zij zich uitgaven voor wijzen, zijn zij dwaas geworden,
23 en hebben zij de heerlijkheid van de onvergankelijke God vervangen door een beeld dat lijkt op een vergankelijk mens, op vogels en op viervoetige en kruipende dieren.
  woensdag 8 mei 2024 @ 20:12:01 #177
311622 Bargehassus
Hoogst merkwaardig
pi_213470462
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2024 20:00 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Markus is natuurlijk niet de enige getuigetekst van de wederopstanding van Christus.

Daarnaast leeft Jezus Zeus in de gelovige. Dat is uiteindelijk voor ieder persoonlijk het ultieme bewijs van het feit dat Hij leeft.
En nu...?
Het einde van de dag is nabij als kleine mensen lange schaduwen werpen.
pi_213470512
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2024 20:09 schreef blomke het volgende:

[..]
jezus zou toch uit het huis van David stammen? En hoe kan je nou zwanger worden van de heilige geest?
Jozef was van het huis van David.
Het is waarschijnlijk dat Maria dat ook was.

Hoe je zwanger kan worden van de heilige geest? Dat is uiteraard een wonder. Waarom zou dat voor God onmogelijk zijn?
pi_213470547
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2024 20:14 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Jozef was van het huis van David.
Het is waarschijnlijk dat Maria dat ook was.

Jozef was niet de vader en Maria was niet van dat huis.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_213470580
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2024 20:14 schreef Ali_Kannibali het volgende:

Hoe je zwanger kan worden van de heilige geest? Dat is uiteraard een wonder. Waarom zou dat voor God onmogelijk zijn?
Waarom wonderlijk doen over iets wat zo normaal als tandenpoetsen is? Er wordt als wonder geďnterpreteerd, terwijl Jozef en Mária gewoon al voor hun huwelijk, het bed deelden. Niks mis mee, nageslacht is best belangrijk als je eigen bedrijf hebt; dus eerst testen of "het werkt".
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_213470631
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2024 20:15 schreef blomke het volgende:

[..]
Volgens mij weten we niet van welke stam Maria was hoor, dat staat nergens in de bijbel geschreven. Maar het was een gewoonte om binnen de eigen stam te trouwen.

Adam wordt ook de 'zoon van God genoemd', maar is Adam letterlijk uit God geboren? Nee, God heeft Adam geschapen.

Dus ik denk dat het feit dat hij binnen die familie onder het hoofd van Jozef werd geboren, voldoende is geweest om hem als van de lijn van David te beschouwen.
pi_213470649
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2024 20:18 schreef blomke het volgende:

[..]
Waarom wonderlijk doen over iets wat zo normaal als tandenpoetsen is? Er wordt als wonder geďnterpreteerd, terwijl Jozef en Mária gewoon al voor hun huwelijk, het bed deelden. Niks mis mee, nageslacht is best belangrijk als je eigen bedrijf hebt; dus eerst testen of "het werkt".
Dat is niet wat de tekst zegt, maar dat mag je natuurlijk geloven.
  Moderator woensdag 8 mei 2024 @ 20:21:54 #183
57816 crew  Mijk
BAM
pi_213470660
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2024 19:42 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Wat ik met Jezus bedoel?

Je bedoelt wie ik met Jezus bedoel?
Nouja ik noem het "wat" jij ermee bedoelt, maar je mag ook denken "wie", als jij denkt dat dat een extern iets is, dan hebben we daar al een gigantisch verschil in definitie, dat maakt verder niet uit. Buiten dit, is God geen persoon maar een energie; Bewustzijn/Source of Life. Jezus, is ook geen persoon meer, maar op dit moment ook dus God. Dus als we het daarover hebben, dan is het een "wat", geen "wie". De "wie" was van 2000 jaar terug.

Maar Jezus is dus God , dus je gelooft in de trinity?

1. 13.gifJezus is de middelaar van het nieuwe verbond waardoor we vergeving van zonden ontvangen.
2. 14.gifJezus is God geďncarneerd in een mensenlichaam die is gedood en uit de dood is opgestaan.
3. 2.gif Jezus is de schepper, de redder en rechter.
4. 2.gifJezus is de allerbelangrijkste in het leven, omdat Hij je het leven heeft gegeven en je leven heeft gered.
5. 14.gifJezus is het leven.
6. 14.gifJezus is God.

1. Nee, vergeving is een gevoel voor jezelf, een overtuiging dat je geen smet meer op je hebt (in dit geval) dat helpt je wel om puurder te worden, dus in die zijn is het waar. Als je zelf een ander vergeeft, doe je dat óók voor jezelf en niet voor de ander, omdat je anders áltijd met wrok (wrath, een zonde zelfs :o ) blijft rondlopen. Dat is dan ook de zonde die zgn vergeven wordt.
2. Eens, zo heeft iedereen de goddelijjke (non-duality/gedachteloze) staat in zich en zette Jezus zichzelf als voorbeeld. Uit de geestelijke dood opgestaan ja, Egodeath noemen ze het. En Christenen zijn het hier doorgaans mee oneens, maar het komt in bijna 10(!!) andere leren voor dat dit inherent is aan de wedergeboorte, zelfs het christendom noemt het "wedergeboorte", een wedergeboorte kan enkel als de oude staat is afgestorven. En dat werd hier ook bedoeld. Maar het Christendom vindt dat ze een monopoly hebben en ze de beste zijn en de enige (zoals elke abra-religie).

En dan de grootste ironie hierin, is dan tegen mij gaan zeggen dat ik een soort arrogantie heb, een ego-achtig iets. Áls er een ego-achtig iets is, is het wel het wel "de enige beste" willen zijn als religie.

3. Deels eens, schepper? Ja. Redder? Nee, je moet zelf inspanning plegen om dit te doorzien, dus je redt jezelf. Anders was iedereen nu al wedergeboren, want als Jezus zou redden, dan hoefde je zelf niets te doen. Rechter? Haha, of je te zwaar bent op de weegschaal en dus de deuren van het vuur open gaan om jou de hel in te flikkeren? Daar je hetzelf over intelligentie had om te bepalen of iets cloak of niet is, vind jij dit realistisch klinken, of vind je dit meer klinken als angst aanjagen, zodat mensen naar iemand luisteren? Ik gok dat élk objectief mens die je dit voor zou leggen (objectief mens he, dus niet iemand uit 1 bepaalde religie met bias), állemaal voor het laatste zullen gaan.

4. Deels eens, enkel het leven heeft gegeven.

5. Eens, het is de awareness in jezelf die je moet volgen om consciousness te kunnen ervaren en beseffen

6. Eens, net als ieder ander die 5 op de juiste manier uitvoert.
As above, so below.
  Moderator woensdag 8 mei 2024 @ 20:26:29 #184
57816 crew  Mijk
BAM
pi_213470739
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2024 19:48 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Het ging mij meer om dat stukje 'serieuze spiritualiteit' vs 'cloak' oftewel oppervlakkige, onbenullige dingen.

Daarmee plaats je jezelf wel op een voetstuk namelijk, op basis van je ervaring. En iemand die niet exact dezelfde ervaring als jou heeft, die gelooft in onbenullige dingen. Om niet te zeggen: die is onbenullig.
Weer de projectie hier, het blijft maar doorgaan.

Oppervlakkig is vooral het niet doorzien van de giga-complexe symboliek die in ál deze leren zit. Ik heb gister verteld hoe je met eigen ogen een voorbeeld van een cloak kunt zien, bij Spiritualiteit. En als je niet ziet, dat er in de cloak van religie (bijna elke religie) een vorm van machtsgreep is vastgelegd en dan mij "oppervlakkig" noemt, dan zijn we snel uitgeluld idd.

En dat voetstuk? De quote is niet van mij, kwam m eeen keer tegen, en ben het ermee eens. Jij zet het Christendom onterecht op een voetstuk en zegt dat Jezus one of a kind is en zet hem daarmee OOK op een voetstuk, en dus jezelf ook "omdat jij in dat gelooft", en de rest maar een stel sukkels zijn omdat ze een koe aanbidden. (iets wat overigens óók cloak is, in Hinduism, zo consequent ben ik dan weer wel, want dat gaat ook nergens over idd).
As above, so below.
pi_213470796
quote:
3s.gif Op woensdag 8 mei 2024 20:21 schreef Mijk het volgende:

[..]

Maar Jezus is dus God , dus je gelooft in de trinity?
Ik geloof in wat we in gangbaar Nederlands de drie-eenheid van Vader, Zoon en Heilige Geest noemen ja.

quote:
Daar je hetzelf over intelligentie had om te bepalen of iets cloak of niet is, vind jij dit realistisch klinken, of vind je dit meer klinken als angst aanjagen, zodat mensen naar iemand luisteren?
Ik vind het realistisch klinken ja. Als alles wat krom is uiteindelijk niet wordt rechtgezet, is het leven een zeer wrede grap. Ik geloof daar niet in, ik geloof in het bestaan van liefde, rechtvaardigheid en eerlijkheid, en dat uiteindelijk alles zal worden rechtgezet. Daar vertrouw ik op.

Verder zag ik geen vragen. Bedankt voor je bijdrage.
  woensdag 8 mei 2024 @ 20:29:04 #186
382014 Libertarisch
Vrijspreker
pi_213470799
quote:
0s.gif [b]Op woensdag 8 mei 2024 20:26 schreef

En dat voetstuk? De quote is niet van mij, kwam m eeen keer tegen, en ben het ermee eens. Jij zet het Christendom onterecht op een voetstuk en zegt dat Jezus one of a kind is en zet hem daarmee OOK op een voetstuk, en dus jezelf ook "omdat jij in dat gelooft", en de rest maar een stel sukkels zijn omdat ze een koe aanbidden. (iets wat overigens óók cloak is, in Hinduism, zo consequent ben ik dan weer wel, want dat gaat ook nergens over idd).
Jij kunt niet tippen aan de mentale vrede van een koe.

Ja, lach maar :)
  woensdag 8 mei 2024 @ 20:34:38 #187
311622 Bargehassus
Hoogst merkwaardig
pi_213470899
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2024 20:20 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Volgens mij weten we niet van welke stam Maria was hoor, dat staat nergens in de bijbel geschreven.
Okay.

quote:
Maar het was een gewoonte om binnen de eigen stam te trouwen.
Een gewoonte, okay.
quote:
Adam wordt ook de 'zoon van God genoemd', maar is Adam letterlijk uit God geboren? Nee, God heeft Adam geschapen.
For the sake of the arguement, okay.
quote:
Dus ik denk dat het feit dat hij binnen die familie onder het hoofd van Jozef werd geboren,
Eerst: jij denkt: JIJ denkt, okay. En dan: dat is geen feit, je zegt net zelf "het was een gewoonte om binnen de stam te trouwen". Een gewoonte, geen feit.
quote:
voldoende is geweest om hem als van de lijn van David te beschouwen.
Dus nee.

Edit: Ik zie dat je alleen op vragen antwoordt: Wat vind je van bovenstaande opmerkingen?
Het einde van de dag is nabij als kleine mensen lange schaduwen werpen.
  Moderator woensdag 8 mei 2024 @ 20:34:45 #188
57816 crew  Mijk
BAM
pi_213470905
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2024 20:28 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ik geloof in wat we in gangbaar Nederlands de drie-eenheid van Vader, Zoon en Heilige Geest noemen ja.
[..]
Ik vind het realistisch klinken ja. Als alles wat krom is uiteindelijk niet wordt rechtgezet, is het leven een zeer wrede grap. Ik geloof daar niet in, ik geloof in het bestaan van liefde, rechtvaardigheid en eerlijkheid, en dat uiteindelijk alles zal worden rechtgezet. Daar vertrouw ik op.
Next level dit wel, angstaanjagend sektarisch zelfs, maargoed, ik hoop dat iig jij wat hieruit haalt. Dan heeft het nog enige nut.

quote:
Verder zag ik geen vragen. Bedankt voor je bijdrage.
Nee meester, geen vragen.

Maar er hoeven niet persee vragen te zijn om een weerwoord te geven, beetje oppervlakkig dat.
As above, so below.
pi_213470966
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2024 20:26 schreef Mijk het volgende:

[..]
Weer de projectie hier, het blijft maar doorgaan.

Oppervlakkig is vooral het niet doorzien van de giga-complexe symboliek die in ál deze leren zit. Ik heb gister verteld hoe je met eigen ogen een voorbeeld van een cloak kunt zien, bij Spiritualiteit. En als je niet ziet, dat er in de cloak van religie (bijna elke religie) een vorm van machtsgreep is vastgelegd en dan mij "oppervlakkig" noemt, dan zijn we snel uitgeluld idd.

Wat ik vooral zo vreselijk vind aan hindoeďsme is dat degenen die er dageljiks mee te maken krijgen er het meeste onder lijden.

Wij hier in het westen zitten die oosterse dingen allemaal enorm op te hemelen als een geweldige bron van wijsheid, maar wat is nu werkelijk de praktijk?

Ik zie het hindoeďsme en alle varianten en verwante religies als een gevangenis die mensen en maatschappijen naar beneden trekt in een systeem van bijgeloof, mensonterende praktijken en uitbuiting van de velen door de weinigen.

En je hebt helemaal gelijk dat heel veel religies dat doen, inclusief sommige Christelijke kerken, met name eente die ik in dit topic veelvuldig bespreek.

Maar daarom hamer ik ook op een Christelijke spiritutaliteit die zoveel mogelijk nastreeft om de praktijk te brengen wat de bijbel leert, omdat de kerk die Jezus is begonnen niet gebaseerd is op macht en uitbuiting, maar op elkaar dienen als gelijken en zelfopoffering.

En ja, ik denk dat er objectief wel degelijk een onderscheid te maken is tussen betere en mindere goede religies, en betere en minder goede culturen, zoals op basis van de mate waarin zij de individualiteit van elk mens respecteren, het leven bevorderen en leed verminderen.

Op basis daarvan zie ik heel duidelijke verschillen tussen allerlei religies en systemen.

De ideeën kunnen nog zo mooi of juist onzinnig klinken, maar uiteindelijk blijkt uit de praktijkervaring wat de daadwerkelijke waarde voor de mens ervan is.

Zoals Jezus zei:

33 Want Johannes de Doper is gekomen, hij at geen brood en hij dronk geen wijn, en u zegt: Hij heeft een demon.
34De Zoon des mensen is gekomen, Die wel at en dronk, en u zegt: Ziedaar, een vraatzuchtig mens en drinker, een vriend van tollenaars en zondaars.
35Maar de Wijsheid is gerechtvaardigd door al Haar kinderen.
  Moderator woensdag 8 mei 2024 @ 20:40:02 #190
57816 crew  Mijk
BAM
pi_213471012
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2024 20:03 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Het is geen aanbidding, men probeert dezelfde mentale staat te bereiken als die koe.

Een perfect ongestoord bewustzijn, zonder gedachtes.
Één van de weinigen die shit doorziet jij.

Zo hadden allebei Meister Eckhart en Adyashanti het over tegenover een boom zitten, dat is hetzelfde idee. De boom _is_ enkel, doet niets, de boom is het juiste voorbeeld. Zo de koe ook, en zo zette Jezus zichzelf ook als voorbeeld, waar de kerk, en allerlei mensen uit de oudheid, een com-pleet rare twist van hebben gemaakt. De kerk voor macht, en dus sektarisch. De mensen wisten niet beter, dus geloofden destijds gewoon in magie.
As above, so below.
  Moderator woensdag 8 mei 2024 @ 20:42:14 #191
57816 crew  Mijk
BAM
pi_213471052
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2024 20:37 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Wat ik vooral zo vreselijk vind aan hindoeďsme is dat degenen die er dageljiks mee te maken krijgen er het meeste onder lijden.

Wij hier in het westen zitten die oosterse dingen allemaal enorm op te hemelen als een geweldige bron van wijsheid, maar wat is nu werkelijk de praktijk?

Ik zie het hindoeďsme en alle varianten en verwante religies als een gevangenis die mensen en maatschappijen naar beneden trekt in een systeem van bijgeloof, mensonterende praktijken en uitbuiting van de velen door de weinigen.

En je hebt helemaal gelijk dat heel veel religies dat doen, inclusief sommige Christelijke kerken, met name eente die ik in dit topic veelvuldig bespreek.

Maar daarom hamer ik ook op een Christelijke spiritutaliteit die zoveel mogelijk nastreeft om de praktijk te brengen wat de bijbel leert, omdat de kerk die Jezus is begonnen niet gebaseerd is op macht en uitbuiting, maar op elkaar dienen als gelijken en zelfopoffering.

En ja, ik denk dat er objectief wel degelijk een onderscheid te maken is tussen betere en mindere goede religies, en betere en minder goede culturen, zoals op basis van de mate waarin zij de individualiteit van elk mens respecteren, het leven bevorderen en leed verminderen.

Op basis daarvan zie ik heel duidelijke verschillen tussen allerlei religies en systemen.

De ideeën kunnen nog zo mooi of juist onzinnig klinken, maar uiteindelijk blijkt uit de praktijkervaring wat de daadwerkelijke waarde voor de mens ervan is.

Zoals Jezus zei:

33 Want Johannes de Doper is gekomen, hij at geen brood en hij dronk geen wijn, en u zegt: Hij heeft een demon.
34De Zoon des mensen is gekomen, Die wel at en dronk, en u zegt: Ziedaar, een vraatzuchtig mens en drinker, een vriend van tollenaars en zondaars.
35Maar de Wijsheid is gerechtvaardigd door al Haar kinderen.
Klopt, en hier lijk je de cloak van het Hinduisme wel op de juiste manier te doorzien, de echte leer nog niet, maar dat is vooruitgang, de Dharma is waar het daar daadwerkelijk om gaat.

Nu nog leren zien dat élke religie een dergelijke cloak heeft ^O^
As above, so below.
pi_213471121
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2024 18:47 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Ik zou maar snel mediteren als ik jou was.

Anders reincarneer je straks in het zoveelste kut leven.
De meeste mensen geloven dat het zichtbare gewoon ontstaan en gevormd is zonder een schepper want Darwin en wetenschap, natuurlijke processen en selectie verklaart het, maar jij geloof dat ook van het onzichtbare, dat is helemaal niet logisch.
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
  Moderator woensdag 8 mei 2024 @ 20:46:15 #193
57816 crew  Mijk
BAM
pi_213471147
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2024 20:44 schreef Alarmonoff het volgende:

[..]
De meeste mensen geloven dat het zichtbare gewoon ontstaan en gevormd is zonder een schepper want Darwin en wetenschap, natuurlijke processen en selectie verklaart het, maar jij geloof dat ook van het onzichtbare, dat is helemaal niet logisch.
Kun jij een gedacht van jezelf even vastpakken en aan ons tonen, wel met beide handen vastpakken als het een zware gedachte is.

Emotie is ook goed, neem ff foto ervan.
As above, so below.
  woensdag 8 mei 2024 @ 20:46:38 #194
382014 Libertarisch
Vrijspreker
pi_213471157
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2024 20:44 schreef Alarmonoff het volgende:

[..]
Mensen kunnen zichzelf vanalles wijsmaken.

Een universum uit het niets is het gekst mogelijke idee.
pi_213471197
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2024 20:42 schreef Mijk het volgende:

[..]
Klopt, en hier lijk je de cloak van het Hinduisme wel op de juiste manier te doorzien, de echte leer nog niet, maar dat is vooruitgang, de Dharma is waar het daar daadwerkelijk om gaat.

Nu nog leren zien dat élke religie een dergelijke cloak heeft ^O^
De religie van Jezus Christus heeft geen cloak, Mijk.

20Jezus antwoordde hem: Ik heb openlijk gesproken tot de wereld; Ik heb altijd onderwezen in de synagoge en in de tempel, waar de Joden altijd samenkomen, en Ik heb niets in het verborgen gesproken.

Jezus' leer is duidelijk en concreet:

34 Een nieuw gebod geef Ik u, namelijk dat u elkaar liefhebt; zoals Ik u liefgehad heb, moet u ook elkaar liefhebben.
35 Hierdoor zullen allen inzien dat u Mijn discipelen bent: als u liefde onder elkaar hebt.

12 Alles dan wat u wilt dat de mensen u doen, doet u hun ook zo, want dat is de Wet en de Profeten.

37Jezus zei tegen hem: U zult de Heere, uw God, liefhebben met heel uw hart, met heel uw ziel en met heel uw verstand.
38Dit is het eerste en het grote gebod.
39En het tweede, hieraan gelijk, is: U zult uw naaste liefhebben als uzelf.
40Aan deze twee geboden hangt heel de Wet, en de Profeten.

Dit is de kern van het Christelijke geloof.

En dit bereik je niet met een 'egodood', want daarin speelt 'de Heere God' helemaal geen rol. Die heb je effectief tot 'energie' of 'bewustzijn' gereduceerd. Sterker nog, je bent gaan geloven dat je zelf god bent.

De leer van de Jezus van de bijbel draait uitdrukkelijk niet om wat jij gelooft.
  Moderator woensdag 8 mei 2024 @ 20:52:19 #196
57816 crew  Mijk
BAM
pi_213471308
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2024 20:48 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
De religie van Jezus Christus heeft geen cloak, Mijk.

Jezus' leer is duidelijk en concreet:
Nee, want je hebt zelf gezegd dat er stukken symboliek zijn en stukken letterlijk. De grootste bijbelgeleerden weten zelfs niet welke stukken, maar jij wel begrijp ik?

quote:
34 Een nieuw gebod geef Ik u, namelijk dat u elkaar liefhebt; zoals Ik u liefgehad heb, moet u ook elkaar liefhebben.
35 Hierdoor zullen allen inzien dat u Mijn discipelen bent: als u liefde onder elkaar hebt.

12 Alles dan wat u wilt dat de mensen u doen, doet u hun ook zo, want dat is de Wet en de Profeten.

37Jezus zei tegen hem: U zult de Heere, uw God, liefhebben met heel uw hart, met heel uw ziel en met heel uw verstand.
38Dit is het eerste en het grote gebod.
39En het tweede, hieraan gelijk, is: U zult uw naaste liefhebben als uzelf.
40Aan deze twee geboden hangt heel de Wet, en de Profeten.

Dit is de kern van het Christelijke geloof.

En dit bereik je niet met een 'egodood', want daarin speelt 'de Heere God' helemaal geen rol. Die heb je effectief tot 'energie' of 'bewustzijn' gereduceerd.

De leer van Jezus draait nadrukkelijk niet om wat jij gelooft.
Je gaat steeds dezelfde fout in, de conceptualisatie in het hoofd van iets, zo ook hier; "de leer VAN jezus christus", net of Jezus deze leer verzonnen heeft, zelfs zonder bijbel, zelfs zonder religie, zelfs zonder geschrift, zelfs zonder taal was God bereikbaar voor iedereen, niet zo gek ook, als álles eruit bestaat en enkel je ego hetgeen is wat het pad ernaar disconnect.

Dit is het labelprobleem, waar veel andere leren het ook over hebben, en Buddha dus ook doorzag.
As above, so below.
  woensdag 8 mei 2024 @ 20:52:38 #197
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_213471317
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2024 20:15 schreef blomke het volgende:

[..]
Er staan in de bijbel twee geboorteregisters. Vanwege de verschillen tussen de twee registers wordt over het algemeen aangenomen dat die in Lucas de lijn van Maria volgt. Maria is dan net als Jozef een Davide uit de stam Juda.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_213471402
quote:
2s.gif Op woensdag 8 mei 2024 20:52 schreef Mijk het volgende:

[..]
Nee, want je hebt zelf gezegd dat er stukken symboliek zijn en stukken letterlijk. De grootste bijbelgeleerden weten zelfs niet welke stukken, maar jij wel begrijp ik?
'De grootste bijbelgeleerden'. Dit is gewoon uit de lucht gegrepen.

Ik doe hier in dit topic dus een poging om aan te geven dat die zaken ook begrijpelijk zijn.

Maar dan moet je die uitleg wel lezen.

quote:
Je gaat steeds dezelfde fout in, de conceptualisatie in het hoofd van iets, zo ook hier; "de leer VAN jezus christus", net of Jezus deze leer verzonnen heeft, zelfs zonder bijbel, zelfs zonder religie, zelfs zonder geschrift, zelfs zonder taal was God bereikbaar voor iedereen, niet zo gek ook, als álles eruit bestaat en enkel je ego hetgeen is wat het pad ernaar disconnect.

Dit is het labelprobleem, waar veel andere leren het ook over hebben, en Buddha dus ook doorzag.
Ik ga geen fout in, Mijk.

Je hoeft me geen schouderklopjes te geven of me te vertellen wanneer ik de fout in ga. Ik heb jou niet als mijn spirituele goeroe aangesteld en heb daar ook geen behoefte aan.

Wat ik jou duidelijk probeer te maken, is dat je ideeën over het Christelijk geloof hebt die niet met de realiteit stroken.

Dringt dat niet door als je zulke teksten leest?
  woensdag 8 mei 2024 @ 21:06:11 #199
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_213471694
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2024 19:50 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ik moet toegeven dat ik me niet specifiek in dat evangelie heb verdiept, maar zal dat weleens doen als ik er tijd voor heb. Ik heb me vooral op de algemene meerderheids- en minderheidsteksten geconcentreerd om voor mezelf met overtuiging een keuze te maken welke bijbel ik volg.
Dat zou je echt een moeten doen. Het is het mooiste en puurste evangelie.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
  Moderator woensdag 8 mei 2024 @ 21:08:19 #200
57816 crew  Mijk
BAM
pi_213471752
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2024 20:56 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
'De grootste bijbelgeleerden'. Dit is gewoon uit de lucht gegrepen.

Ik doe hier in dit topic dus een poging om aan te geven dat die zaken ook begrijpelijk zijn.

Maar dan moet je die uitleg wel lezen.

Eh nee, wetenschappelijke onderzoekers naar de bijbel twijfelen ook nog steeds over dat Gospel of Thomas waar ik het over had.

quote:
[..]
Ik ga geen fout in, Mijk.

Je hoeft me geen schouderklopjes te geven of me te vertellen wanneer ik de fout in ga. Ik heb jou niet als mijn spirituele goeroe aangesteld en heb daar ook geen behoefte aan.

Wat ik jou duidelijk probeer te maken, is dat je ideeën over het Christelijk geloof hebt die niet met de realiteit stroken.

Dringt dat niet door als je zulke teksten leest?
Ik ben geen Spirituele goeroe, verre van, dat is wat jij er van maakt, dat heb ik nooit gezegd. Jij doet je eerder voor als Jezus himself. Het dringt prima tot mij door wat jij me probeert duidelijk te maken, maar als je de andere grotere (en ook kleinere) leren hiernaast legt, strookt dat veel meer met wat ik te vertellen heb dan wat jij hier verkondigt.

Dat is dan ook veruit het meest logische wat er zou zijn in deze content; dat verschillende culturen en bevolkingsgroepen zélf iets uitgevonden hebben (zonder jezus, zonder bijbel, zonder kerk), en daar een eigen verhaal van hebben gemaakt. En dat zijn de verhalen waar we hier tegenaan kijken.

Jij doet alsof God pas toegankelijk is sinds Jezus, zoals wel meer christenen dit heel graag claimen, maar dát is de vorm van arrogantie en het op een voetstuk plaatsen van een bepaald iets waar je het notabene zelf eerder over had.

En het "aanbidden" of het "op een voetstuk zetten" van iets, is een hiërarchie creeeren, en hierarchie is énkel en áltijd afkomstig van ego omdat het een vorm van Pride is "hoger zijn dan", "beter zijn dan" enz, dus false truth, en daarmee ver buiten Jezus of God om.
As above, so below.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')