abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213444414
Onderstaande komt van Ali

Link naar deel 1:

F&L / Bijbelprofetie

OP van deel 1:

Naar aanleiding van vragen in andere topics open ik dit topic gewijd aan bijbelprofetie.

De gehele bijbel kan als een profetische bundel boeken worden beschouwd. Dankzij deze profeties kunnen we:

- Weten wat er in de toekomst nog staat te gebeuren
- De goddelijke inspiratie van de geschriften herkennen
- Hoop krijgen voor de toekomst

God zelf daagt ons uit om de profeties te bestuderen om te zien dat zijn woord betrouwbaar is, omdat Hij weet hoe koppig en volhardend wij kunnen zijn in ons ongeloof:

Jesaja 48
HEERE van de legermachten is Zijn Naam.
3De dingen van vroeger heb Ik van oudsher verkondigd,
uit Mijn mond zijn ze voortgekomen en Ik heb ze doen horen.
Plotseling heb Ik ze gedaan en ze zijn gekomen.
4Omdat Ik wist dat u hard bent,
uw nek een ijzeren pees is,
en uw voorhoofd van brons,
5daarom heb Ik het u van oudsher verkondigd;
voordat het kwam, heb Ik het u doen horen,
anders zou u zeggen: Mijn afgod heeft die dingen gedaan,
mijn gesneden beeld of mijn gegoten beeld heeft ze geboden.

Voor mij persoonlijk was bijbelprofetie één van de belangrijkste redenen om te geloven dat de bijbel inderdaad door God geïnspireerd is, en niet slechts een door mensen verzonnen bundel geschriften. Ik ben niet gelovig opgevoed en was zo'n 5 jaar lang intensief bezig met alles wat met New Age, esoterie, theosofie en dergelijke te maken heeft. Maar na verder zoeken moest ik uiteindelijk ik wel tot de conclusie komen dat als het inderdaad klopt wat ik in de bijbel las, het onmogelijk was dat dit door mensen was verzonnen en de bijbel wel degelijk goddelijk geïnspireerd is, met alle gevolgen van dien (ik dacht letterlijk: hebben die Christenen verdorie toch gelijk).. Profetie is voor mij dus een doorslaggevende factor geweest en dat kan het ook zijn voor iedereen die misschien denkt: 'Ik zou wel willen geloven, maar ik kan niet geloven, want ik heb niet genoeg redenen om te geloven'.

De bijbelprofeties zijn door de hele bijbel geweven. Er zijn de geschriften van specifieke profeten, maar ook in de historische geschriften komen we profeties tegen door middel van signaalwoorden, letterlijke gebeurtenissen met een spirituele connotatie en gebeurtenissen in de levens van specifieke personen. Daarnaast heeft praktisch elk element van de Joodse religie een profetisch element, omdat het Joodse religieuze systeem een 'schaduw' was, oftewel een illustratie van een grotere realiteit die betrekking had op de messias. Een zeer groot deel van de profeties heeft dan ook betrekking op de messias, omdat dit het centrale thema van de bijel is: God redt de mens van de dood en zal aan het einde der tijden een rechtvaardig oordeel vellen alvorens een nieuwe wereld begint waarin de zonde en de dood teniet zijn gedaan.

De allereerste profetie komen we dan ook tegen in Genesis 3, vlak nadat de eerste mensen hadden gedaan wat God uitdrukkelijk verboden had, waardoor zij de dood over zichzelf hadden uitgeroepen. En niet alleen dat: door God als autoriteit in hun leven te verwerpen en in plaats daarvan Satan te volgen, werd deze vanaf dat moment de 'prins van deze wereld'. De mens was vanaf dat moment slaaf van de zonde, slaaf van de dood, en slaaf van Satan, oftewel de tegenstander van God. Het was vervolgens aan God om de mens uit deze slavernij en gevangenis te bevrijden, de mens kon dat niet uit zichzelf.

God toonde meteen Zijn genade door aan te kondigen dat Hij persoonlijk ervoor zou zorgen dat Satan zou worden vernietigd:

14Toen zei de HEERE God tegen de slang:
Omdat u dit gedaan hebt, bent u vervloekt
onder al het vee en onder alle dieren van het veld!
Op uw buik zult u gaan en stof zult u eten, al de dagen van uw leven.
15En Ik zal vijandschap teweegbrengen tussen u en de vrouw,
en tussen uw nageslacht en haar Nageslacht;
Dat zal u de kop vermorzelen,
en u zult Het de hiel vermorzelen.

Het wordt algemeen aanvaard dat dit 'nageslacht van de vrouw' de eerste belofte is van de messias. Er zal een strijd zijn tussen de dienaars van God, en de dienaars van Satan, en de messias treedt op als vertegenwoordiger van de dienaars van God. En hoewel Satan deze messias zal doden (u zult het de hiel vermorzelen), zal deze messias Satan definitief vernietigen (de kop vermorzelen).

Deze tekst wordt ook wel het 'proto-evangelie' genoemd, oftewel het eerste evangelie. God kondigt meteen aan dat Hij uiteindelijk Satan zal overwinnen, en dat de tijd van pijn, leed, zonde en dood die zal volgen slechts tijdelijk is. En dat is goed nieuws, een blijde boodschap, de letterlijke vertaling van 'evangelie'.

In dit topic wil ik meer in detail ingaan op enkele van de belangrijkste en meest opmerkelijke profeties die weergeven hoe de bijbel de komst van de messias en zijn daden binnen de gehele wereldgeschiedenis heeft aangekondigd.

Ik verzoek iedereen om het respectvol en ontopic te houden.

Van mening verschillen mag natuurlijk altijd, maar laten we niet te veel afdwalen naar onderwerpen die niets met dit onderwerp te maken hebben. Daar zijn al genoeg andere topics voor.

Ik open dit topic met het verlangen om over te dragen wat ik zelf heb mogen ontvangen. Het is niet de bedoeling om mijn geloof te 'bewijzen' of anderen te overtuigen om te geloven wat ik geloof. Ik deel slechts wat ik geloof dat de waarheid over deze zaken is, omdat ik ze waardevol voor mijzelf en anderen acht. En ik deel goede dingen graag met anderen.

Wordt vervolgd.
  Moderator maandag 6 mei 2024 @ 19:53:54 #2
57816 crew  Mijk
BAM
pi_213444428
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2024 19:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Hoe kun je nou zeggen 'klopt' terwijl je het net nog de hemel in prijst als geweldig?
Dan moet je beter lezen waar ik het over heb, want ik heb de cloak van spiritualiteit nooit de hemel in geprezen. Zie post 285, is ook wel wat voor jou om een voorbeeld van zo'n cloak te zien, want bij spiritualiteit is de cloak versus de echte leer zéér duidelijk zichtbaar, bij klassieke religie veel minder, maar hetzelfde mechanisme speelt daar. En ja, ook in de jouwe.

quote:
Denk je dat wat jij allemaal verkondigt geen vorm van religie is? Natuurlijk is het dat wel.

Mensen slaan elkaar de hersens in om allerlei redenen.

De oplossing is Jezus Christus en Zijn leer van naastenliefde.
Zo kun je het noemen ja, of gewoon terugkeren naar de core, uitvinden wie je zelf bent en die 100% accepteren, want dat is uiteindelijk waar het allemaal om draait, Innergame, heaven is within.

quote:
Geen hersenspoeling waardoor je gelooft dat je geen individu meer bent, maar een 'bewustzijn' waarvan je zelf niet eens kunt uitleggen wat het is.
Projection projection, where is my self reflection. Echt stuitend dit, maargoed, we zijn wel wat gewend van je inmiddels.
As above, so below.
pi_213444432
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2024 19:43 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Klopt; Maria is waar.
En vliegende eenhoorns schenken eeuwig leven.

Tja, zo kunnen we vanalles bedenken.

Maar kun je het ook beargumenteren?

''Het is zo omdat het in de Bijbel staat'' of ''het is zo omdat de Paus het zegt'' telt niet
  maandag 6 mei 2024 @ 19:55:23 #4
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_213444445
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2024 19:54 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
En vliegende eenhoorns schenken eeuwig leven.

Tja, zo kunnen we vanalles bedenken.

Maar kun je het ook beargumenteren?

''Het is zo omdat het in de Bijbel staat'' of ''het is zo omdat de Paus het zegt'' telt niet
Nee het is omdat ik het ervaar.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_213444466
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2024 19:55 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Nee het is omdat ik het ervaar.
Dan denk ik dat je een placebo-effect ervaart.

Je zult echt met iets sterkers moeten komen dan ''ik heb een goede relatie met Maria''
  maandag 6 mei 2024 @ 19:57:51 #6
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_213444472
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2024 19:56 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Dan denk ik dat je een placebo-effect ervaart.

Je zult echt met iets sterkers moete komen dan ''ik heb een goede relatie met Maria''
Nee hoor.

En het is een mystieke ervaring, die kun je niet verwoorden, enkel ervaren.

Wellicht ervaar jij placebo-effecten.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_213444573
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2024 19:53 schreef Mijk het volgende:

[..]
Dan moet je beter lezen waar ik het over heb, want ik heb de cloak van spiritualiteit nooit de hemel in geprezen. Zie post 285, is ook wel wat voor jou om een voorbeeld van zo'n cloak te zien, want bij spiritualiteit is de cloak versus de echte leer zéér duidelijk zichtbaar, bij klassieke religie veel minder, maar hetzelfde mechanisme speelt daar. En ja, ook in de jouwe.
Wanneer is iets 'cloak' en wanneer is het dat niet? Welke criteria moet ik volgens jou hanteren om dat te bepalen? Dus niet dat jij het voor mij bepaalt, maar dat ik het voor mezelf kan bepalen.

quote:
Zo kun je het noemen ja, of gewoon terugkeren naar de core, uitvinden wie je zelf bent en die 100% accepteren, want dat is uiteindelijk waar het allemaal om draait, Innergame, heaven is within.
Ik geloof dat de hemel een wereld is waarin rechtvaardigheid heerst.

Rechtvaardigheid is geen kwestie van 'cloak'. Je kunt dat in begrijpelijke taal uiteenzetten en iedereen kan het begrijpen.

Het is gebaseerd op het gelijkheidsprincipe.

Wat je niet wilt dat jou geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Behandel anderen zoals je zelf behandeld wil worden.
Heb een ander evenveel lief als jezelf.
Wees barmhartig en geduldig met elkaar.
Buit elkaar niet uit.

Enzovoorts enzovoorts.

Gewoon hele simpele praktische sociale regels waarmee je het kwaad op afstand houdt, en waar je echt geen alternatieve staat van bewustzijn voor hoeft op te werken om ze te snappen.

quote:
Projection projection, where is my self reflection. Echt stuitend dit, maargoed, we zijn wel wat gewend van je inmiddels.
Wat zou jou er nog van kunnen overtuigen dat wat je gelooft eigenlijk niet waar is? Dat al die ervaringen die je zo sterken in je overtuiging toch niets anders zijn dan een truucje van de geest, een vorm van misleiding? Waarmee test je dat?

[ Bericht 0% gewijzigd door Ali_Kannibali op 06-05-2024 20:10:21 ]
  maandag 6 mei 2024 @ 20:15:54 #8
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_213444702
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Moderator maandag 6 mei 2024 @ 20:23:21 #9
57816 crew  Mijk
BAM
pi_213444794
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2024 20:04 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Wanneer is iets 'cloak' en wanneer is het dat niet? Welke criteria moet ik volgens jou hanteren om dat te bepalen? Dus niet dat jij het voor mij bepaalt, maar dat ik het voor mezelf kan bepalen.
[..]
Je zou kunnen beginnen met jezelf af te vragen hoe geloofwaardig het 1 is versus het ander.

En hier komt al heel snel het bovennatuurlijke bij kijken, en de tovenarij. Als er veel tovenarij of bovennatuurlijke zaken in staan (dingen die vandaag de dag niet kunnen, het is echt out of this universe om te denken dat die "toen wel konden", met welk argument? waren de natuurwetten anders? Nee, die kans is belachelijk nihil want die veranderen niet zomaar, zo bewijst ook de Kybalion. Hier staan natuurwetten in (Law of cause and effect, dus causaliteit in het universum) die vandaag de dag nog steeds kloppen.

Het is een beetje hetzelfde als bepalen hoe geloofwaardig een film is of niet, tja, als jij dat heel lastig vindt omdat dat eventueel je wereldbeeld omver kan blazen, dat begrijp ik, maar ik ga liever voor de "normale uitleg", waarbij niet allerlei magie en shit nodig is, of ressurectie van dode mensen waar egodeath 100x meer voordehand ligt.

quote:
Ik geloof dat de hemel een wereld is waarin rechtvaardigheid heerst.
Ja, ook weer een "utopische plek" zoals je het beschrijft, en dat is imo in zekere zin waar, maar voor mij is het gewoon een mentale staat.

quote:
Rechtvaardigheid is geen kwestie van 'cloak'. Je kunt dat in begrijpelijke taal uiteenzetten en iedereen kan het begrijpen.

Ja, geen idee wat hier verder de bedoeling van is.
Het is gebaseerd op het gelijkheidsprincipe.

Wat je niet wilt dat jou geschied, doe dat ook een ander niet.
Behandel anderen zoals je zelf behandeld wil worden.
Heb een ander evenveel lief als jezelf.
Wees barmhartig en geduldig met elkaar.
Buit elkaar niet uit.

Enzovoorts enzovoorts.
Ja, dit effect komt 100% vanzelf naar voren bij de moderne spirituele leren die het ego proberen te ontleren. Ego is er voor 1 ding, individueel gewin. Zodra ego weg valt, ben je compleet, heb je geen needs meer voor individueel gewin, dus doe je alles automatisch al voor het collectief, derhalve vervallen zonden, derhalve kom je in de Hemel, de mentale staat die ik zelf liever Nirvana noem omdat die beter is uitgelegd in het Oosten.

quote:
Gewoon hele simpele praktische sociale regels waarmee je het kwaad op afstand houdt, en waar je echt geen alternatieve staat van bewustzijn voor hoeft op te werken om ze te snappen.
De hemel is een alternatieve staat van bewustzijn Turiya/Samadhi, zoals de Aum hem presenteert.

quote:
[..]
Wat zou jou er nog van kunnen overtuigen dat wat je gelooft eigenlijk niet waar is? Dat al die ervaringen die je zo sterken in je overtuiging toch niets anders zijn dan een truucje van de geest, een vorm van misleiding? Waarmee test je dat?
Hoe bedoel je hoe test ik dat? Met herhalende ervaringen, dmv boeken, bepaalde sound frequencies, meditatie, enzovoorts.

Hoe meet je dat?
Innerpeace, stillness, bewustzijn (als in aware zijn), scherpte.

Maargoed ik ben niet permanent verlicht oid, ik heb alleen gezien wat dat is he, Satori noemen ze dat in ZEN geloof ik. En zodra je dat kent, dan wordt het ook oneindig veel makkelijker om te lezen wat ergens in een spiritueel of religieus geschrift staat. Je hebt het immers gezien, dus je ziet direct waar die teksten op doelen als ze sense maken.

En of iets me nog kan overtuigen? Weet niet, als je "de absolute" ziet, dan weet je dat het the absolute is, ik heb dat dan ook met meerdere methodieken voor elkaar gekregen, dezelfde (mentale) staat in komen. Eigenlijk gewoon dus je hele gedachtenflow "uitzetten", want dat is wat het is, je brein stilzetten waardoor je enkel ervaart en er een gigantische stilte en bliss komt, ipv lastige analytische en probleemoplossende vermoeiende gedachten van het ego. Niets meer, niets minder, en al helemaal geen magie of tovenarij, gewoon psychische truuk.

Dus ja, als je het dan gaat hebben over "hersenspoelingen", ik heb het nergens over buitenaardse magische tovenarij he, onthoud dat even, dat doe jij. Voor mij is hier niets bovennatuurlijks aan omdat ik ook in theorie psychologisch goed weet hoe dit werkt. En hersenspoelingen zijn voornamelijk om iemand iets onwaars te laten geloven. Psychologie is in de praktijk uittestbaar, derhalve spiritualiteit ook..............dus dan de vraag aan jou? De wonderen ook, ressurecties ook, over water lopen ook, water in wijn veranderen ook? Of zou het eventueel kunnen, dat hier iets onwaars verteld wordt in een heel gek geval?

Denk er even over na, im out even voor nu.
As above, so below.
pi_213444888
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2024 20:23 schreef Mijk het volgende:

[..]
Je zou kunnen beginnen met jezelf af te vragen hoe geloofwaardig het 1 is versus het ander.

En hier komt al heel snel het bovennatuurlijke bij kijken,etc etc
Dit vroeg ik niet. Ik vroeg je om hele concrete criteria die ik moet hanteren.

quote:
Ja, ook weer een "utopische plek" zoals je het beschrijft, en dat is imo in zekere zin waar, maar voor mij is het gewoon een mentale staat.
Voor mij ook, maar wel eentje die heel simpel onder woorden te brengen is, en die anderen ook kunnen begrijpen.

quote:
Ja, dit effect komt 100% vanzelf naar voren bij de moderne spirituele leren die het ego proberen te ontleren. Ego is er voor 1 ding, individueel gewin. Zodra ego weg valt, ben je compleet, heb je geen needs meer voor individueel gewin, dus doe je alles automatisch al voor het collectief, derhalve vervallen zonden, derhalve kom je in de Hemel, de mentale staat die ik zelf liever Nirvana noem omdat die beter is uitgelegd in het Oosten.
Toch jammer dan dat al die religies niet kunnen waarmaken wat ze beloven.

quote:
De hemel is een alternatieve staat van bewustzijn Turiya/Samadhi, zoals de Aum hem presenteert.
Vergeleken met de hemel waar ik in geloof, is dat een slap aftreksel ervan. Waarom zou de hemel geen plek kunnen zijn? Wat dacht je van het hele universum? Oneindig veel bewoonbare planeten? Schepsels in alle vormen en maten, dingen die we ons niet eens kunnen voorstellen?

Waarom zou het allemaal alleen maar tussen je oren moeten plaatsvinden, terwijl het duidelijk is dat de wereld barst van de sporen van een liefdevolle God die de wereld met pracht en praal heeft gemaakt? Kijk eens naar de bloemen, de dieren, de planten, de hemel. Allemaal kunstwerken eersteklas. En veel ervan is helaas al verdwenen, uitgestorven, of sterk gereduceerd in grootte en aantal. Stel je eens een wereld voor waarin de liefde regeert, en alles hersteld is, en zelfs nog beter.

Waarom eeuwig reincarneren in deze dorre wereld vol dood, leed en onrecht, terwijl dat ook anders kan? Ik weet wel wat ik zou kiezen.

quote:
Hoe bedoel je hoe test ik dat? Met herhalende ervaringen, dmv boeken, bepaalde sound frequencies, meditatie, enzovoorts.

Hoe meet je dat?
Innerpeace, stillness, bewustzijn (als in aware zijn), scherpte.

Maargoed ik ben niet permanent verlicht oid, ik heb alleen gezien wat dat is he, Satori noemen ze dat in ZEN geloof ik. En zodra je dat kent, dan wordt het ook oneindig veel makkelijker om te lezen wat ergens in een spiritueel of religieus geschrift staat. Je hebt het immers gezien, dus je ziet direct waar die teksten op doelen als ze sense maken.

En of iets me nog kan overtuigen? Weet niet, als je "de absolute" ziet, dan weet je dat het the absolute is, ik heb dat dan ook met meerdere methodieken voor elkaar gekregen, dezelfde (mentale) staat in komen. Eigenlijk gewoon dus je hele gedachtenflow "uitzetten", want dat is wat het is, je brein stilzetten waardoor je enkel ervaart en er een gigantische stilte en bliss komt, ipv lastige analytische en probleemoplossende vermoeiende gedachten van het ego. Niets meer, niets minder, en al helemaal geen magie of tovenarij, gewoon psychische truuk.

Dus ja, als je het dan gaat hebben over "hersenspoelingen", ik heb het nergens over buitenaardse magische tovenarij he, onthoud dat even, dat doe jij. Voor mij is hier niets bovennatuurlijks aan omdat ik ook in theorie psychologisch goed weet hoe dit werkt. En hersenspoelingen zijn voornamelijk om iemand iets onwaars te laten geloven. Psychologie is in de praktijk uittestbaar, derhalve spiritualiteit ook..............dus dan de vraag aan jou? De wonderen ook, ressurecties ook, over water lopen ook, water in wijn veranderen ook? Of zou het eventueel kunnen, dat hier iets onwaars verteld wordt in een heel gek geval?

Denk er even over na, im out even voor nu.
Ik denk helaas nog steeds dat deze 'alternatieve staat van bewustzijn' eigenlijk niets meer is dan een drug om aan de realiteit te ontsnappen, om geen pijn meer te voelen en een uitweg te hebben uit een wereld die koud, hard, en oneerlijk is.

Dan zul je zeggen: dat is jouw geloof ook. Dat klopt. Maar mijn geloof is gebaseerd op dingen die buiten mij bestaan, in plaats van alleen dingen die ik in mijn hoofd ervaar, en die ik niet eens in begrijpelijke taal aan anderen kan communiceren.

Daarom is de bijbel voor mij zo belangrijk. Ik kan controleren of wat in die profeties staat ook daadwerkelijk gebeurd is. Als je alleen je ervaringen als referentiekader hebt en gelooft dat alles een plastisch bewustzijn is, is er geen enkele manier om te testen of wat je gelooft wel waar is. Dan verzin je gewoon een nieuwe reden om het verhaal kloppend te maken, bijvoorbeeld door alles wat niet met je overtuigingen overeenkomt 'cloak' te noemen.

Mijn geloof is in een daadwerkelijk persoon: Jezus Christus. Iemand waar elke serieuze historicus het over eens is dat Hij daadwerkelijk heeft bestaat. Iemand met een karakter, een leer, een weg om te volgen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Ali_Kannibali op 06-05-2024 20:48:49 ]
  maandag 6 mei 2024 @ 20:54:27 #11
485791 CharlesKinbote
verwijderen a.u.b.
pi_213445256
Ik las laatst een artikel waarin betoogt werd dat de verinnerlijking van spiritualiteit, zoals dat met Jung gebeurt is, een dwaling is. Ik kan me daar redelijk in vinden. Dat "kijk in jezelf" gedoe leidt in negen van de tien gevallen tot narcisme, "ik heb universa en de hemel in mij", etc. Dat "spiritualiteit is psychologie"-paradigma is ook heel dominant, mensen kunnen nog nauwelijks begrijpen dat Plato de dingen die hij zegt letterlijk bedoelt. De auteur leek een soort neo-Platonisch standpunt aan te hangen. Ik zal kijken of ik het kan vinden. Ik ben zelf overigens ook geen christen, natuurlijk.
verwijder dit account.
pi_213445583
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2024 20:54 schreef CharlesKinbote het volgende:
Ik las laatst een artikel waarin betoogt werd dat de verinnerlijking van spiritualiteit, zoals dat met Jung gebeurt is, een dwaling is. Ik kan me daar redelijk in vinden. Dat "kijk in jezelf" gedoe leidt in negen van de tien gevallen tot narcisme, "ik heb universa en de hemel in mij", etc. Dat "spiritualiteit is psychologie"-paradigma is ook heel dominant, mensen kunnen nog nauwelijks begrijpen dat Plato de dingen die hij zegt letterlijk bedoelt. De auteur leek een soort neo-Platonisch standpunt aan te hangen. Ik zal kijken of ik het kan vinden. Ik ben zelf overigens ook geen christen, natuurlijk.
Ik zal het je nog sterker vertellen: "ik ben alles dat was, is,en dat ooit zal zijn. Er is niks buiten mij (bewustzijn)." :)
  maandag 6 mei 2024 @ 21:27:19 #13
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_213445804
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2024 19:16 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ik constateer dat je de vraag ontwijkt. Helaas.

Het is natuurlijk overduidelijk dat met 'de slang' niet naar een Griekse god wordt verwezen, aangezien die niet aan de karakteristieken van diezelfde slang voldoet. Want zoals je zelf al zei, werd de messias niet vermoord en werden zijn volgelingen niet vervolgd door een 'Griekse god', maar door de Romeinen, onder de invloed van de satan.

Die hypothese moet dus overboord.
Ik had al antwoord gegeven daar wees ik je op dat heeft niet met ontwijken te maken, meer met het niet willen herhalen van wat ik al beantwoord heb. Het voelt tevergeefs aan dat ik uitgebreid antwoord op een vraag geef en jij wederom dezelfde vraag stelt. Hoe lang wil je dat volhouden. Wat wil je daarmee bereiken? Ik weet wel wat er achter zit. Op een gegeven moment houdt het antwoorden dan op en dat kun jij dan weer gebruiken om te zeggen dat ik de vraag zou ontwijken. Wat een schijnheilig gedrag.

Daarnaast wordt het begrip 'de slang' geeneens genoemd in die tekst. Enkel het begrip 'satan' wordt vermeld. Dus geen idee waarom je hier nu meekomt.

En dit: 'Want zoals je zelf al zei werd de messias niet vermoord en werden zijn volgelingen niet vervolgd door een 'Griekse god', maar door de Romeinen, onder de invloed van de satan.' Dit heb ik nooit gezegd. Stop met liegen aub!
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
  maandag 6 mei 2024 @ 21:29:33 #14
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_213445837
quote:
schreef Ali_Kannibali het volgende:[/b]
Vergeving door God is nooit een obstakel geweest. De zonden van de mens en het onrecht wat daardoor is veroorzaakt zijn het obstakel. Dat onrecht moet worden rechtgezet.
Dat je overgaat tot het laten offeren van je eigen zoon. Iets waar in het Oude Testament dezelfde God nog faliekant op tegen was laat toch wel zien dat het voor God, althans hoe de schrijver van dit gedeelte zich God voorstelt, een groot obstakel moet zijn geweest om tot vergeving over te kunnen gaan.

Het toont duidelijk aan dat God machteloos was en geen uitweg meer wist. De enige oplossing om mensen te kunnen vergeven was blijkbaar het offer van zijn eigen zoon.

Notabene een ritueel dat alleen gedaan werd door heidenen. Dat moet een behoorlijk groot obstakel zijn geweest.

Het moet zo verschrikkelijk voor God zijn geweest dat hij door de ontheiliging van Jezus met een heidens ritueel zich zelfs genoodzaakt zag zichzelf om te draaien en af te keren van Jezus. Immers er staat geschreven ‘Mijn God, Mijn God, Waarom heeft u mij verlaten!’ Wat moeten zowel God als zijn zoon Jezus zich verschrikkelijk gevoeld hebben op dat moment. Met recht kun je spreken dat Jezus ter helle afdaalde.
  maandag 6 mei 2024 @ 22:19:30 #15
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_213446392
quote:
schreef Ali_Kannibali het volgende:[/b]

Je laat niet zien wat er in de bijbel staat, je zegt wat er volgens jou in de bijbel zou staan. Ik zie bar weinig onderbouwing.
2 Samuel 24 En de toorn des HEEREN voer voort te ontsteken tegen Israël; en Hij porde David aan tegen henlieden, zeggende: Ga, tel Israël en Juda.

1 Kronieken 21
Toen stond de satan op tegen Israël, en hij porde David aan, dat hij Israël telde

Het leek mij voldoende de teksten te laten spreken. Ik zag geen reden om deze verder te onderbouwen omdat jij zowel de bijbelteksten als mijn uitleg niet helemaal lijkt te snappen. Daar kan ik niets doen en wijt ik aan jouw onkunde.

Ik zal nogmaals een poging doen. En misschien zit ik er wel naast, maar zolang jij geen poging doet met een onderbouwde betere visie te komen zie ik geen reden van gedachten hierover te veranderen.

Uit de tekst uit 2 Samuel blijkt duidelijk dat het God is die David aanport Israël te tellen.
Uit de Naardense :
De toorn van de ENE houdt áán
tegen Israël te ontvlammen;
hij zet David tegen hen op door te zeggen:
ga heen, tel Israël en Juda!

Uit de tekst uit 1 Kronieken blijkt duidelijk dat het ‘de tegenstander’ is die David aanport.

Mocht het in 1 Kronieken gaan om de duivel dan loop je tegen het probleem aan dat God en de duivel niet dezelfde figuur zijn. Dan kan het dus niet anders dan dat God hier volgens de schrijver van 1 Kronieken aangeduid wordt met de term ‘de tegenstander’.

Gezien tekst en hoe het verhaal verder gaat lijkt mij dit de enige optie want God was in het verhaal op dit moment ‘de tegenstander’ van het volk.

Het door jou benoemen dat een alternatieve uitleg is dat God het toeliet dat Satan David aanspoorde verdient verdere argumentatie. Deze ontbreekt waardoor ik er niet zoveel mee kan. Het lijkt er wederom op dat je wat je mij verwijt, namelijk niet met argumenten te komen, vooral van toepassing is op jou.
Je zou dan bijvoorbeeld met onderbouwing vanuit de bijbel moeten aantonen dat met de Toorn des Heeren ‘de duivel’ bedoeld wordt. Je mag een poging doen en als deze overtuigend is dan zal ik uiteraard mijn mening bijstellen. Het lijkt er echter meer op dat het hier wederom om een geloofsuitspraak gaat waarbij je om tot deze uitspraak te moeten komen niet uit te weggaat bijbel teksten te corrumperen. Dat je hier vanuit je geloof redenen toe hebt begrijp ik al te goed. De redenen waarom jij van dingen in de bijbel iets anders maakt dan dat er staat vallen onder je geloof en wil ik helemaal niet bediscussiëren.

Een andere optie is dat er een fout in de bijbel is geslopen. Als met ‘de satan’ werkelijk ‘de duivel’ bedoelt wordt dan impliceert dit dat 1 van de teksten foutief is. Dat zou natuurlijk kunnen maar lijkt mij gezien het gebruik van het woord ‘satan’ in het Oude Testament niet het geval.
pi_213446416
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2024 21:14 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Ik zal het je nog sterker vertellen: "ik ben alles dat was, is,en dat ooit zal zijn. Er is niks buiten mij (bewustzijn)." :)
Ik begrijp wel waarom je gelooft wat je gelooft.

God die mens werd en uit vrije keuze en wil de dood heeft geproefd doet het em voor mij, hij zweette eerst bloed door de stress, de liefde voor de mensheid deed hem doorgaan, en het resultaat is eeuwige verlossing, want God zelf proefde de dood en stond op uit de dood..
Joh 18:38 Pilatus zeide tot Hem: Wat is waarheid?
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
pi_213446459
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2024 22:19 schreef Panterjong het volgende:

[..]
2 Samuel 24 En de toorn des HEEREN voer voort te ontsteken tegen Israël; en Hij porde David aan tegen henlieden, zeggende: Ga, tel Israël en Juda.

1 Kronieken 21
Toen stond de satan op tegen Israël, en hij porde David aan, dat hij Israël telde

Het leek mij voldoende de teksten te laten spreken. Ik zag geen reden om deze verder te onderbouwen omdat jij zowel de bijbelteksten als mijn uitleg niet helemaal lijkt te snappen. Daar kan ik niets doen en wijt ik aan jouw onkunde.

Ik zal nogmaals een poging doen. En misschien zit ik er wel naast, maar zolang jij geen poging doet met een onderbouwde betere visie te komen zie ik geen reden van gedachten hierover te veranderen.

Uit de tekst uit 2 Samuel blijkt duidelijk dat het God is die David aanport Israël te tellen.
Uit de Naardense :
De toorn van de ENE houdt áán
tegen Israël te ontvlammen;
hij zet David tegen hen op door te zeggen:
ga heen, tel Israël en Juda!

Uit de tekst uit 1 Kronieken blijkt duidelijk dat het ‘de tegenstander’ is die David aanport.

Mocht het in 1 Kronieken gaan om de duivel dan loop je tegen het probleem aan dat God en de duivel niet dezelfde figuur zijn. Dan kan het dus niet anders dan dat God hier volgens de schrijver van 1 Kronieken aangeduid wordt met de term ‘de tegenstander’.

Gezien tekst en hoe het verhaal verder gaat lijkt mij dit de enige optie want God was in het verhaal op dit moment ‘de tegenstander’ van het volk.

Het door jou benoemen dat een alternatieve uitleg is dat God het toeliet dat Satan David aanspoorde verdient verdere argumentatie. Deze ontbreekt waardoor ik er niet zoveel mee kan. Het lijkt er wederom op dat je wat je mij verwijt, namelijk niet met argumenten te komen, vooral van toepassing is op jou.
Je zou dan bijvoorbeeld met onderbouwing vanuit de bijbel moeten aantonen dat met de Toorn des Heeren ‘de duivel’ bedoeld wordt. Je mag een poging doen en als deze overtuigend is dan zal ik uiteraard mijn mening bijstellen. Het lijkt er echter meer op dat het hier wederom om een geloofsuitspraak gaat waarbij je om tot deze uitspraak te moeten komen niet uit te weggaat bijbel teksten te corrumperen. Dat je hier vanuit je geloof redenen toe hebt begrijp ik al te goed. De redenen waarom jij van dingen in de bijbel iets anders maakt dan dat er staat vallen onder je geloof en wil ik helemaal niet bediscussiëren.

Een andere optie is dat er een fout in de bijbel is geslopen. Als met ‘de satan’ werkelijk ‘de duivel’ bedoelt wordt dan impliceert dit dat 1 van de teksten foutief is. Dat zou natuurlijk kunnen maar lijkt mij gezien het gebruik van het woord ‘satan’ in het Oude Testament niet het geval.
God bezocht de eerstegeborenen van de Egypte - iets wat ze zelf ook met de joden deden - maar het was de duivelse engel des doods die het uitvoerde.
Job verweet God, maar het was satan die schuldig was.
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
  Moderator maandag 6 mei 2024 @ 23:27:23 #18
57816 crew  Mijk
BAM
pi_213447043
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2024 20:30 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Dit vroeg ik niet. Ik vroeg je om hele concrete criteria die ik moet hanteren.
[..]
Het zijn concrete criteria;
A) kijk naar geloofwaardigheid dmv het breken van natuurwetten
B) kijk naar geloofwaardigheid dmv tovenarij/sprookjestaal
C) kijk naar geloofwaardigheid dmv bovennatuurlijke gebeurtenissen

Als het antwoord op 1 vd 3 Ja is, dan daalt de geloofwaardigheid tenopzichte van élke andere theorie. Hoe meer vinkjes, hoe lager de geloofwaardigheid. Zo lastig is deze niet toch? We zitten niet in Harry potter ofzo.
quote:
Voor mij ook, maar wel eentje die heel simpel onder woorden te brengen is, en die anderen ook kunnen begrijpen.
[..]
Idd, dat heb ik dus ook gedaan zojuist.

quote:
Toch jammer dan dat al die religies niet kunnen waarmaken wat ze beloven.
Eens, en dat komt grotendeels door cloak idd en doordat dit door elk individu gedaan moet worden. En bijna niemand lijkt er wat van te begrijpen nog.

quote:
Vergeleken met de hemel waar ik in geloof, is dat een slap aftreksel ervan. Waarom zou de hemel geen plek kunnen zijn? Wat dacht je van het hele universum? Oneindig veel bewoonbare planeten? Schepsels in alle vormen en maten, dingen die we ons niet eens kunnen voorstellen?
Je downplayed de andere leren waar je niets van weet, dus je hebt geen idee wat zij bedoelen, maar wel dat zij ernaast zitten. Hier gaan we weer; dit is hetzelfde als oordelen over een wedstrijd die je niet gezien hebt. Gewoon maar wat roepen erover lol.

quote:
Waarom zou het allemaal alleen maar tussen je oren moeten plaatsvinden, terwijl het duidelijk is dat de wereld barst van de sporen van een liefdevolle God die de wereld met pracht en praal heeft gemaakt? Kijk eens naar de bloemen, de dieren, de planten, de hemel. Allemaal kunstwerken eersteklas. En veel ervan is helaas al verdwenen, uitgestorven, of sterk gereduceerd in grootte en aantal. Stel je eens een wereld voor waarin de liefde regeert, en alles hersteld is, en zelfs nog beter.
Bewustzijn vindt niet enkel tussen je oren plaats, dat maak jij er hier van. Met de rest ben ik het eens.

quote:
Waarom eeuwig reincarneren in deze dorre wereld vol dood, leed en onrecht, terwijl dat ook anders kan? Ik weet wel wat ik zou kiezen.
Waar wil je dan incarneren, andere planeet?

quote:
[..]
Ik denk helaas nog steeds dat deze 'alternatieve staat van bewustzijn' eigenlijk niets meer is dan een drug om aan de realiteit te ontsnappen, om geen pijn meer te voelen en een uitweg te hebben uit een wereld die koud, hard, en oneerlijk is.
Nou dan ben ik benieuwd welke drug, ik ben hier onder andere gekomend oor psychedelics, maar inmiddels veel vaker nuchter dan via die weg. Buddha deed ook geen drugs, huidige spirituele leraren ook zelden, toch beschrijven ze allemaal éxact dát wat ik meemaak, vóórdat ik uberhaupt de eerste keer in die staat kwam; over profetien gesproken lol.

quote:
Dan zul je zeggen: dat is jouw geloof ook. Dat klopt. Maar mijn geloof is gebaseerd op dingen die buiten mij bestaan, in plaats van alleen dingen die ik in mijn hoofd ervaar, en die ik niet eens in begrijpelijke taal aan anderen kan communiceren.
Ja, zolang je onderhevig bent aan de illusie van separatie die ego heet, dan lijkt het dat jij totaal iets anders bent dan de wereld en natuuur en andere mensen om je heen, dit is waarom het Religie heet, Religare, de éénwording met the all.

quote:
Daarom is de bijbel voor mij zo belangrijk. Ik kan controleren of wat in die profeties staat ook daadwerkelijk gebeurd is. Als je alleen je ervaringen als referentiekader hebt en gelooft dat alles een plastisch bewustzijn is, is er geen enkele manier om te testen of wat je gelooft wel waar is. Dan verzin je gewoon een nieuwe reden om het verhaal kloppend te maken, bijvoorbeeld door alles wat niet met je overtuigingen overeenkomt 'cloak' te noemen.
Lol, het is juist wel uit te testen, je kunt gewoon mediteren, de psyche kennen zoals Jung hem uitmuntend beschreef, de Buddhistische Dharma volgen, mensen met trackrecord hierin zoals Adyashanti eens aanhoren, het is allemaal geen hocus pocus toverstaf shit.

quote:
Mijn geloof is in een daadwerkelijk persoon: Jezus Christus. Iemand waar elke serieuze historicus het over eens is dat Hij daadwerkelijk heeft bestaat. Iemand met een karakter, een leer, een weg om te volgen.
Ja ik ontken ook nergens dat Jezus heeft bestaan, dat maak jij er hier weer van, maar Buddha heeft ook bestaan, dat zijn voor mij gelijkwaardige figuren.

Maargoed, ik zie dat je weer nergens ingaat op alle tovenarij, magie, buitenaardse zaken die de bijbel beschrijft, ik snap wel waarom, omdat het idd te belachelijjk voor woorden is om een (vroege) spirituele leer op die manier uit te moeten leggen omdat het anders van geen kant klopt. Maar dan wel klagen over een plastisch bewustzijn wat niet testbaar is, de ironie again, stuitend.

Cloak heet dat idd. Verder ga ik dan ook niet in discussie met dat selectieve reageren waar je zelf eerder in een ander topic over klaagde.

quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2024 20:54 schreef CharlesKinbote het volgende:
Ah, de huistrol die nooit spreekt over wat hij niet weet ! Dacht al, waar blijftie nouw :D

quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2024 21:14 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
+
As above, so below.
  maandag 6 mei 2024 @ 23:36:26 #19
485791 CharlesKinbote
verwijderen a.u.b.
pi_213447100
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2024 23:27 schreef Mijk het volgende:
Ah, de huistrol die nooit spreekt over wat hij niet weet ! Dacht al, waar blijftie nouw :D
Ik doe geen uitspraken over filosofen die ik niet gelezen heb - misschien een geinig advies voor in de toekomst.
verwijder dit account.
  Moderator maandag 6 mei 2024 @ 23:38:59 #20
57816 crew  Mijk
BAM
pi_213447122
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2024 23:36 schreef CharlesKinbote het volgende:

[..]
Ik doe geen uitspraken over filosofen die ik niet gelezen heb - misschien een geinig advies voor in de toekomst.
Ik ook niet, dus een advies is overbodig verder. Maar je hebt iets gevonden wat ik gequote heb wat niet klopte begrijp ik? Dat zou kunnen wel, ik doe vrijwel alle quotes die ik typ uit mn hoofd, dan zit ik er wel eens naast, dat komt voor. Daarnaast komt het ook wel eens voor dat een bepaalde quote het geleverde werk van iemand reflecteert zonder dat de quote daadwerkelijk van diegene komt, maar wel zijn of haar complete- of een groot deel van het werk samenvat, dit zie je ook veel. En dit laatste is gewoon legit imo.

Dus ik hoor het wel als het ergens fout staat, ik hou ook niet van misquoting.
As above, so below.
  maandag 6 mei 2024 @ 23:52:31 #21
485791 CharlesKinbote
verwijderen a.u.b.
pi_213447213
quote:
3s.gif Op maandag 6 mei 2024 23:38 schreef Mijk het volgende:

[..]
Ik ook niet, dus een advies is overbodig verder. Maar je hebt iets gevonden wat ik gequote heb wat niet klopte begrijp ik? Dat zou kunnen wel, ik doe vrijwel alle quotes die ik typ uit mn hoofd, dan zit ik er wel eens naast, dat komt voor.
Ik betwijfel of je Plato, Nietzsche en Aristoteles hebt gelezen, waar ik je herhaaldelijk allerlei dubieuze uitspraken over heb zien doen, maar dat is noch hier noch daar. Wat meer on-topic: je weet hoe ik denk over jouw "interpretatie" van boeddhisme, dus het heeft denk ik weinig zin om dat weer te herhalen. Ik heb je in het verleden al primaire bronnen w.d.b. voorgelegd waarvan je zoiets had dat ik het niet "echt" doorzag, wat voor mij eerder de vraag oproept of jij het gewoon over iets anders hebt dan wat daar beschreven staat. Ik denk dat het soort panentheïsme wat ik uit je berichten opmaak namelijk van een hele andere aard is dan sunyata/de middenweg.
verwijder dit account.
  Moderator dinsdag 7 mei 2024 @ 00:06:42 #22
57816 crew  Mijk
BAM
pi_213447330
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2024 23:52 schreef CharlesKinbote het volgende:

[..]
Ik betwijfel of je Plato, Nietzsche en Aristoteles hebt gelezen, waar ik je herhaaldelijk allerlei dubieuze uitspraken over heb zien doen, maar dat is noch hier noch daar.
Link ze gerust in PM ofzo, beetje offtopic hier, van Nietzsche het ik een aantal boeken gelezen, van Plato de Republic, van Arisoteles minder idd.

quote:
Wat meer on-topic: je weet hoe ik denk over jouw "interpretatie" van boeddhisme, dus het heeft denk ik weinig zin om dat weer te herhalen. Ik heb je in het verleden al primaire bronnen w.d.b. voorgelegd waarvan je zoiets had dat ik het niet "echt" doorzag, wat voor mij eerder de vraag oproept of jij het gewoon over iets anders hebt dan wat daar beschreven staat. Ik denk dat het soort panentheïsme wat ik uit je berichten opmaak namelijk van een hele andere aard is dan sunyata/de middenweg.
Ik kan me dan ook best sterk in Hinduism en Pantheism vinden ja, maar ook Mahayana Buddhism wijst naar non-duality, en de duality overstijgen is júist de ontkenning van een separaat universum t.o.v. jezelf, en dat dit dus 1 grote connected show is. Daar lijk je op te doelen als je over Pantheism begint, maar je kunt wat specifieker zijn wellicht? Hoewel ik tegenwoordig veel meer bezig ben met Hindu, Hermeticism en Shamanism, beetje analysis paralysis, maar het lukt me wel om te schuiven tussen leren :+

Edit, en voordat we weer de non-duality discussie ingaan over dat dit al een duality impliceert, dat klopt als je taalkundig dit bekijkt, maar taal is enkel om praktische communicatieve redenen, het heeft natuurlijk niets te maken met hoe dit in de praktijk verder werkt. In de praktijk is non-duality non-dual, dus klagen over woorden kun je beter bij vandale doen ofzo, ik heb dat niet verzonnen. Het gaat erom dat men weet wat er bedoeld wordt , dat is belangrijker dan welk woord, term of taal dan ook.
As above, so below.
  Moderator dinsdag 7 mei 2024 @ 01:17:54 #23
57816 crew  Mijk
BAM
pi_213447593
Ben wel benieuwd naar de Nietzsche errors, ik denk dat ik enkel Beyond Good and Evil hier heb genoemd, dit op zichzelf wijst naar duality, al was nietzsche niet echt van deze termen omdat ze uit het oosten komen, hij was helemaal geen fan van het oosten (en de leren) maar kwam wel met will-to-power. Nu is dit wel wat anders ingericht dan non-duality maar ook komen ze uiteindelik in strekking overeen. Ondanks dat hij de connected field of consciousness wel dismissde (dus de Brahman), maar wees wel op een soort van "dynamische vorm van interconnectness" voor zover ik herinner. En dit heeft dan wel weer sterke raakvlakken met een compleet verbonden Universum.

Goed, ik was bezig met Nietzsche als eerst toen ik psychologie ging onderzoeken, maar stopte zijn content al snel met verder onderzoek toen in de werken van Jung tegen kwam, omdat deze véél duidelijker beschreven waren, voor mij in de praktijk beter te begrijpen waren, beter te testen waren, en in combinatie met de spirituele boeken die ik destijds las, ook belachelijk goede resultaten boekte met de combinatie van deze 2. En hier was er nog geen psychedelic gebruikt op dat moment, omdat @Ali_Kannibali nogal een vooroordeel en/of bepaald beeld hierbij heeft.

Daarna werken van Freud ook bestudeerd, was niet heel erg onder de indruk ondanks de raakvlakken met Jung, Jung neemt religie veel serieuzer, en ondanks dat ik to-taal niet into die materie was vond ik het wel interessant dat hij ook het Boeddhisme dus bestudeerde, en klaarblijkelijk ook Hermeticism, want de termen Animus/Anima (Hermetic equivalent voor "Adam en Eva", Hindu equivalent voor Shiva/Shakti enzovoorts) kwamen dus niet van Jung zelf, maar vanuit het Hermeticism. Ja, als je dan sterke progress maakt in zowel Psyche als Spritualiteit in korte tijd, en je ziet dan dat die termen vanuit die leer komen (Hermeticism van Hermes, Egypte/Alexandrie; zeer waarschijnlijk een "bullshit-stripped" first prototype van de Bijbel, dán heeft die leer natuurlijk direct mijn aandacht. Jung koos die niet random. Dus zodoend even wat betreft de psychologie.
As above, so below.
  dinsdag 7 mei 2024 @ 08:11:42 #24
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_213448849
[quote]0s.gif Op maandag 6 mei 2024 22:25 schreef Alarmonoff het volgende:

[..]
God bezocht de eerstegeborenen van de Egypte - iets wat ze zelf ook met de joden deden - maar het was de duivelse engel des doods die het uitvoerde.

In de bijbel staat duidelijk dat het God zelf was die het uitvoerde.

quote:
Treft God hier helemaal geen blaam?
  dinsdag 7 mei 2024 @ 09:40:19 #25
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_213449439
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2024 22:25 schreef Alarmonoff het volgende:
nou nou nou... die deed dat met instemming van God zelf he? God is als eindbaas altijd verantwoordelijk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')