abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211086142
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_211087427
quote:
88s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 09:26 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik zou wel eens een grafiekje zien met de frequentie van het woord communisme in deze reeks. Is dat een uit amerika overgewaaid iets? In discussies daar zie je inmiddels ook weer te pas en te onpas de communisme kaart getrokken worden.

Hier is het sinds er wat meer stemmen zijn voor regulering van de markt dat het als een soort "dat moet je niet willen" argument ingebracht worden. Ik zou willen zeggen wees niet bang we gaan nog geen 5 jarenplan instellen en drente een holodomor in trekken in de nabije toekomst :D
Och het draait meer om het maakbaarheidsdenken via central planning, dat maakbaarheidsdenken is wel tamelijk aanwezig en het vloekt voornamelijk zo erg omdat allerhande beleid defacto contraproductief is.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_211087956
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 12:16 schreef ludovico het volgende:

[..]
Och het draait meer om het maakbaarheidsdenken via central planning, dat maakbaarheidsdenken is wel tamelijk aanwezig en het vloekt voornamelijk zo erg omdat allerhande beleid defacto contraproductief is.
Communisme is ook het voorbeeld van een idee wat in theorie goed is voor de armen en in de praktijk dramatisch uitpakt voor deze groep. Dit gebeurt nu ook op de Nederlandse woningmarkt. De vergelijking snap ik dus wel.
Let op dit is mijn mening, geen feit.
  Moderator donderdag 26 oktober 2023 @ 13:11:54 #4
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_211087962
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 12:16 schreef ludovico het volgende:

[..]
Contra welk(e) product(ie).
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_211087967
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 13:11 schreef DjDaano het volgende:

[..]
Communisme is ook het voorbeeld van een idee wat in theorie goed is voor de armen en in de praktijk dramatisch uitpakt voor deze groep. Dit gebeurt nu ook op de Nederlandse woningmarkt. De vergelijking snap ik dus wel.
Het idee dat een paar overheidsambtenaren beter weten wat goed is voor individuen dan zijzelf is krankzinnig.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_211087995
quote:
88s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 13:11 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Contra welk(e) product(ie).
Nouja bijvoorbeeld wat ik eerder al stelde.

1. We maken eigen woning bezit fiscaal voordelig.
2. De huurders zijn zo zielig ze betalen te hoge huren t.o.v. koop.
3. We maken verhuur woningen fiscaal/via regelgeving nog onaantrekkelijker want die boze gemene verhuurders zijn huisjesmelkers, terwijl ze eigenlijk huur subsidieren met prijzen die onder markt-conform worden gedrukt..
4. Minder mensen willen verhuren want levert niks op.
5. Minder woningen worden bijgebouwd want waar eventueel geld is investeert niet meer in de markt.
6. Huren gaan omhoog vanwege beperkt aanbod.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het is een ratrace to the bottem.
Je moet met goede argumenten komen om te subsidiëren. "te hoge kosten" is geen reden voor subsidie. De markt regelt namelijk dat schaarste efficiënt wordt gealloceerd. Dat tegengaan kost de belastingbetaler meer dan het X oplevert.

En uiteraard is de primaire bottelneck altijd de overheid geweest met toewijzen van bestemmingen waar gebouwd mag worden.
En de immigratie.

Verder is het nou eenmaal gewoon erg duur, de eisen waar woningen aan moeten voldoen bouw je niet meer voor minder dan 50 jaar.
Daar is an sich niks mis mee als je het mij vraagt, maar dat is wel een investering in de toekomst.
  Moderator donderdag 26 oktober 2023 @ 13:23:53 #7
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_211088058
Ik denk nogsteeds dat het te kort door de bocht gaat om de huizenmarkt als een vrijblijvende markt te zien. Heel veel dingen die wel gelden voor bijvoorbeeld de paperclipmarkt gelden niet voor de huizenmarkt. Het is geen terugkerende aankoop, er is geen vrije keus je bent afhankelijk van veel meer randvoorwaarden dan bij het kopen van paperclips, de aankoop of verhuur is een eerste levensbehoefte, het is geen eenheidsproduct waar er veel dezelfde aangeboden worden.

Een markt reguleert zichzelf prima op de markt vind je de kwaliteit niets ga je naar een ander kraampje, vind je het product te duur dan kies je een goedkopere aanbieder, is er een schaarste dan komt er snel een nieuwe aanbieder die dan misschien wel duurder is. Maar huizen koop je niet op een markt, ook al noemen ze het een markt.
pi_211088084
quote:
88s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 13:23 schreef Bosbeetle het volgende:
Maar huizen koop je niet op een markt, ook al noemen ze het een markt.
Dat zou ook wat zijn, zo'n kraampje met huizen :D

Mooie huizen te kooooooop wie maakt me los?
  Moderator donderdag 26 oktober 2023 @ 13:51:03 #9
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_211088332
quote:
1s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 13:26 schreef Gajes_Octavianus het volgende:

[..]

Zou wel veel fijner zijn dat je gewoon kunt kiezen doe mij die maar en dan gewoon de prijs voor betaald die er staat.
pi_211088454
quote:
88s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 13:51 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Zou wel veel fijner zijn dat je gewoon kunt kiezen doe mij die maar en dan gewoon de prijs voor betaald die er staat.
En dan inpakken in een ouwe krant en meenemen *O*
pi_211088461
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 08:15 schreef ludovico het volgende: [..] Het zijn communisten die denken beter te weten wat goed voor jou is dan jijzelf.
Communisten kregen het in ieder geval wel voor elkaar om in korte tijd voor alle bewoners woonruimte te creëren onze rechtse populisten roepen al 20 jaar iets maar krijgen wat woningen betreft niet veel voor elkaar.. _O-
pi_211088466
De verkiezingen zijn over 4 weken, ben benieuwd wat er verandert (op de woning(non-)"markt").

Ik denk eigenlijk amper wat.....
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_211088484
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 14:03 schreef Basp1 het volgende:
Communisten kregen het in ieder geval wel voor elkaar om in korte tijd voor alle bewoners woonruimte te creëren onze rechtse populisten roepen al 20 jaar iets maar krijgen wat woningen betreft niet veel voor elkaar.. _O-
Als je in de USSR politiek niet welgevallig was, werd je verbannen, naar een in Siberie gelegen plaats. Maar daar was wel een woning voor zelfs een verbannene.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Moderator donderdag 26 oktober 2023 @ 14:11:22 #14
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_211088545
quote:

[..]
Woonruimte onder de grond, en in kampen, als je het over de sovietunie hebt in ieder geval. :D
  Moderator donderdag 26 oktober 2023 @ 14:11:48 #15
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_211088548
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 14:06 schreef blomke het volgende:

[..]
Als je in de USSR politiek niet welgevallig was, werd je verbannen, naar een in Siberie gelegen plaats. Maar daar was wel een woning voor zelfs een verbannene.
Of domweg vermoord.
pi_211088623
quote:

[..]
Wat een onzin. Alle rechtse populisten wonen super mooi! 😅😎
pi_211089420
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 14:18 schreef DjDaano het volgende:
Ook rechtse non-populisten.
pi_211089430
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 14:18 schreef DjDaano het volgende:

[..]
Alle rechtse populisten zijn natuurlijk maar een kleine subgroep van alle bewoners van het land. :P

Maar goed de afzichtelijke standaaristatie met oostblokbouw waardoor bouwen goedkoper zou kunnen willen we als maatschappij blijkbaar ook niet meer. We willen alles zo uniek mogelijk maar wel voor een serieproductieprijs en dat kan nu eenmaal niet. :')
  Moderator donderdag 26 oktober 2023 @ 15:41:16 #19
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_211089451
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 15:37 schreef blomke het volgende:

[..]
Ook rechtse non-populisten.
Wat is eigenlijk het tegenovergestelde van populisme? Elitisme, underdogisme?
pi_211089564
quote:
88s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 15:41 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Als je het over zuiver populisme hebt twijfel ik tussen een dictatuur of corporatisme.
pi_211089613
quote:
88s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 15:41 schreef Bosbeetle het volgende:

Neo-liberalisme
pi_211091034
quote:

[..]
De gemeentes worden niet door heel NL door rechts geregeerd?

Ik zei het al eerder, de overheid ligt dwars, ik denk dat links noch rechts daar voldoende aandacht heeft geschonken de afgelopen 20 jaar.
pi_211091076
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 15:52 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Als je het over zuiver populisme hebt twijfel ik tussen een dictatuur of corporatisme.
Politiek populisme, zoals gebruikt als sneer, is het meer "foute dingen verkondigen" "Omdat het positief aanslaat op emotionele stemmers"

Groenlinks is er goed in, maar ontsnapt de dans want valt onder "het narratief"
We leven in een wereld met extreme bias naar mijn mening. Vanuit de politiek / media / universiteiten.
pi_211091653
Voor de starters is het wel een betere tijd om zaken te doen als ik alle positieve berichten in de media mag geloven.
blablablabla
  donderdag 26 oktober 2023 @ 19:47:49 #25
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_211092000
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 15:38 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Alle rechtse populisten zijn natuurlijk maar een kleine subgroep van alle bewoners van het land. :P

Maar goed de afzichtelijke standaaristatie met oostblokbouw waardoor bouwen goedkoper zou kunnen willen we als maatschappij blijkbaar ook niet meer. We willen alles zo uniek mogelijk maar wel voor een serieproductieprijs en dat kan nu eenmaal niet. :')
Het gros van de woningen die gebouwd worden zij eengezinswoningen en die zijn vrij standaard qua plattegrond, bouwwijze, etc.

De enige variatie is in de beukmaat, woningdiepte en welke sfeer gevel (jaren 30, Tudor, etc) erop geplakt wordt. En de keuze uit de standaard opties als een dakkapel, uitbouw, dakraam, etc.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_211092292
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 19:26 schreef Elan het volgende:
Voor de starters is het wel een betere tijd om zaken te doen als ik alle positieve berichten in de media mag geloven.
En ik hoop dat de "pech generatie" de adviezen van het Nibud omtrent aflossen niet volgt. Wat een ongelofelijk ruk advies. Per terugbetaalde euro kan je minder dan een euro lenen.

Als je dan versnelt kan aflossen, spaar het dan astjeblieft.
pi_211093007
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 19:47 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]
Het gros van de woningen die gebouwd worden zij eengezinswoningen en die zijn vrij standaard qua plattegrond, bouwwijze, etc.

De enige variatie is in de beukmaat, woningdiepte en welke sfeer gevel (jaren 30, Tudor, etc) erop geplakt wordt. En de keuze uit de standaard opties als een dakkapel, uitbouw, dakraam, etc.
Daarbij komt: ENG: Energie Neutraal Gebouwd. De hedendaagse isolatie eisen e.d., liegen er niet om. Allemaal extra. Niet verkeerd, maar het moet wel betaald worden.
pi_211093536
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 20:00 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
En ik hoop dat de "pech generatie" de adviezen van het Nibud omtrent aflossen niet volgt. Wat een ongelofelijk ruk advies. Per terugbetaalde euro kan je minder dan een euro lenen.

Het advies van organisaties zoals het nibud is gericht op mensen die echt niet zelf kunnen nadenken. Als je dat wel kunt dan klopt het bijna nooit.
pi_211093861
quote:
Zou dat eigenlijk niet komen omdat starters geen keuze hebben en iemand die wikt doorstromen geconfronteerd wordt met hogere rentes en veel hogere huurprijzen?
  donderdag 26 oktober 2023 @ 21:19:11 #30
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211093943
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 19:47 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]

Ja, dat complete gebrek aan variatie aan de binnenkant is wel opvallend idd, de beukmaat brengt soms nog een welkome verrassing met zich mee, maar meestal niet en is het gewoon allemaal hetzelfde met een andere baksteen aan de buitenkant.
Wullie bin KOEL © Soneal
  donderdag 26 oktober 2023 @ 21:21:26 #31
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211093996
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 20:33 schreef blomke het volgende:

[..]
Daarbij komt: ENG: Energie Neutraal Gebouwd. De hedendaagse isolatie eisen e.d., liegen er niet om. Allemaal extra. Niet verkeerd, maar het moet wel betaald worden.
Klopt, nieuwbouw is ook door de (B)ENG eis gewoon duur.

We doen wel graag alsof het allemaal net zo goedkoop moet kunnen als de premie-koopwoningen uit de jaren 80, maar die werden veel goedkoper gebouwd.
Wullie bin KOEL © Soneal
  donderdag 26 oktober 2023 @ 21:22:57 #32
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211094034
quote:
Omdat een F-label kluswoning in prijs daalt?
Het gros kan niet klussen en hun budget is ook niet toereikend om een F-label woning te verwarmen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_211094047
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 21:16 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Zou dat eigenlijk niet komen omdat starters geen keuze hebben en iemand die wikt doorstromen geconfronteerd wordt met hogere rentes en veel hogere huurprijzen?
NHG gaat met 30K omhoog. En minder huisjesmelkers actief die ze uit de markt prijzen.
blablablabla
  donderdag 26 oktober 2023 @ 21:28:12 #34
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_211094168
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 20:33 schreef blomke het volgende:

[..]
Mwah, is al 10 jaar ongeveer hetzelfde. De verhoging voor de BENG betekent in de praktijk vrijwel geen verandering.

Soms zijn nog wel wat extra maatregelen nodig om aan je BENG-1 en TOjuli eis te voldoen.

Maar daar heb je als bewoner wel weer profijt van.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
  donderdag 26 oktober 2023 @ 21:30:15 #35
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_211094211
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 21:19 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ja, dat complete gebrek aan variatie aan de binnenkant is wel opvallend idd, de beukmaat brengt soms nog een welkome verrassing met zich mee, maar meestal niet en is het gewoon allemaal hetzelfde met een andere baksteen aan de buitenkant.
Ja, en het is ook al 40 jaar oid zo. Alleen in de jaren 90 en begin jaren 00 is nog wel wat geëxperimenteerd met plattegronden en materialisatie (lang niet altijd even succesvol).
  donderdag 26 oktober 2023 @ 21:38:18 #36
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211094405
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 21:30 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]
Ja, en het is ook al 40 jaar oid zo. Alleen in de jaren 90 en begin jaren 00 is nog wel wat geëxperimenteerd met plattegronden en materialisatie (lang niet altijd even succesvol).
Onze jaren 70 tweekapper was nog voor z'n tijd redelijk apart, met de voordeur aan de zijkant en de woonkamer, eetkamer en keuken in een U-vorm om de hal heen, maar zo zijn tegenwoordig bijna alle woningen met een voordeur aan de zijkant.

Overigens heb ik het ontwerp van ons huis daar ook weer op gebaseerd, behalve dat de keuken over de volle breedte aan de voorkant zit en de eetkamer en woonkamer in een L aan de zijkant en achterkant.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_211095177
quote:

[..]
De communisten bouwden recht opstaande blokkendozen zodat de bevolking woonruimte had, de Nederlandse kapitalisten bouwen vierkante kilometers aan liggende blokkendozen zodat wat onderbetaalde arbeidsmigranten met dozen kunnen schuiven.
pi_211095916
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 22:14 schreef J.B. het volgende:

[..]
De communisten bouwden recht opstaande blokkendozen zodat de bevolking woonruimte had, de Nederlandse kapitalisten bouwen vierkante kilometers aan liggende blokkendozen zodat wat onderbetaalde arbeidsmigranten met dozen kunnen schuiven.
En dat allemaal omdat de socialisten geen bouwvergunning willen verlenen voor huizen.
pi_211096031
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 20:00 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Maar spreek je dan uit ervaring of?

Want zelf heb ik er geen ervaring mee, maar de vermindering van hypotheek voor iemand met een studieschuld is erg fors.

Als ik op hypotheker invul dat een single 60.000 aan salaris heeft met een rentelooptijd van 10 jaar, dan kan iemand max 261.5k lenen (Annuïteit). Met een studieschuld van 40k (weet ik, is fors) van het oude systeem van voor 2015 kan diegene nog maar 201.1k lenen. Met dezelfde studieschuld van na 2015, kan die persoon 233.3k lenen.

Dus zeker als iemand het geld heeft, maar onder het oude systeem valt lijkt het mij veel beter om de lening zo snel mogelijk af te lossen.
https://www.hypotheker.nl/zelf-berekenen/hoeveel-kan-ik-lenen/
pi_211096117
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 23:04 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Maar spreek je dan uit ervaring of?
ik ken de regels
quote:
Want zelf heb ik er geen ervaring mee, maar de vermindering van hypotheek voor iemand met een studieschuld is erg fors.
er zijn verschillende typen studieschulden. Die van de pech generatie betaal je in een lager tempo terug. De norm is hierdoor anders.
quote:
Als ik op hypotheker invul dat een single 60.000 aan salaris heeft met een rentelooptijd van 10 jaar, dan kan iemand max 261.5k lenen (Annuïteit). Met een studieschuld van 40k (weet ik, is fors) van het oude systeem van voor 2015 kan diegene nog maar 201.1k lenen. Met dezelfde studieschuld van na 2015, kan die persoon 233.3k lenen.
10 jaar, 60k inkomen, 20k schuld, 10k spaargeld: max 247373

10 jaar, 60k inkomen, 10k schuld, 0k spaargeld: max 254412

Jij vergelijkt schuld met schuld. Ik niet. Met dat spaargeld kan je 257k betalen. Zonder 254k.

Daarnaast is je studieschuld belastingaftrekbaar onder nieuw stelsel
quote:
Dus zeker als iemand het geld heeft, maar onder het oude systeem valt lijkt het mij veel beter om de lening zo snel mogelijk af te lossen.
https://www.hypotheker.nl/zelf-berekenen/hoeveel-kan-ik-lenen/
En ik had het dus over de "pech generatie". Dat is nadrukkelijk niet iemand die onder het oude systeem valt. Ik had te laat door dat je negeerde over welke doelgroep ik het had.

Mocht je een zeldzaam geval zijn en nu afstuderen onder het oude systeem, kan je beter deposito's afsluiten omdat die rente hoger is dan de rente op je studieschuld. Maakt dat je een keuze hebt in wat je wil aflossen en wat niet. De rente versla je immers met gemak.

Mocht je al langer afgestudeerd zijn en nu mogelijk tussen de 0-1% rente betalen ben je gek als je geen deposito's afsluit maar aflost. Je steelt van jezelf
pi_211096212
Je zou jezelf maar het label “pechgeneratie” hebben gegeven. Dan geniet je iets teveel van je eigen ellende.
pi_211096229
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 23:23 schreef DjDaano het volgende:
Je zou jezelf maar het label “pechgeneratie” hebben gegeven. Dan geniet je iets teveel van je eigen ellende.
Als jouw posts je levenshouding symboliseren heb ik medelijden met je omgeving, ga je er daar ook altijd met een gestrekt been in?

Dacht ik erg te zijn
pi_211096273
quote:
1s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 23:16 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
ik ken de regels
[..]
er zijn verschillende typen studieschulden. Die van de pech generatie betaal je in een lager tempo terug. De norm is hierdoor anders.
[..]
10 jaar, 60k inkomen, 20k schuld, 10k spaargeld: max 247373

10 jaar, 60k inkomen, 10k schuld, 0k spaargeld: max 254412

Jij vergelijkt schuld met schuld. Ik niet. Met dat spaargeld kan je 257k betalen. Zonder 254k.

Daarnaast is je studieschuld belastingaftrekbaar onder nieuw stelsel
[..]
En ik had het dus over de "pech generatie". Dat is nadrukkelijk niet iemand die onder het oude systeem valt. Ik had te laat door dat je negeerde over welke doelgroep ik het had.

Mocht je een zeldzaam geval zijn en nu afstuderen onder het oude systeem, kan je beter deposito's afsluiten omdat die rente hoger is dan de rente op je studieschuld. Maakt dat je een keuze hebt in wat je wil aflossen en wat niet. De rente versla je immers met gemak.

Mocht je al langer afgestudeerd zijn en nu mogelijk tussen de 0-1% rente betalen ben je gek als je geen deposito's afsluit maar aflost. Je steelt van jezelf

Wat je natuurlijk vooral koopt door versneld af te lossen is de peace of mind om een schuld en kostenpost kwijt te zijn waar je nooit meer aan hoeft te denken.
pi_211096315
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 23:30 schreef Lokasenna het volgende:

[..]
Wat je natuurlijk vooral koopt door versneld af te lossen is de peace of mind om een schuld en kostenpost kwijt te zijn waar je nooit meer aan hoeft te denken.
Maar na looptijd schelden ze de rest kwijt. Je gaat ook elke dag werken om geld te krijgen, wat is dan het probleem van deposito's en kwijtschelding?

Met aflossen naait niet de overheid je, maar naai je jezelf.
pi_211096521
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 23:25 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Als jouw posts je levenshouding symboliseren heb ik medelijden met je omgeving, ga je er daar ook altijd met een gestrekt been in?

Dacht ik erg te zijn
Ach dat geld vice versa dus geen probleem. Beetje duidelijkheid kan mijn omgeving gelukkig wel waarderen.
  vrijdag 27 oktober 2023 @ 00:42:44 #46
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211096542
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2023 00:32 schreef DjDaano het volgende:

[..]
Ach dat geld vice versa dus geen probleem. Beetje duidelijkheid kan mijn omgeving gelukkig wel waarderen.
Welk geld?
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_211096555
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2023 00:42 schreef Leandra het volgende:

[..]
Welk geld?
Wel fijn dat je vriendinnetje je altijd steunt! :O :Y
  vrijdag 27 oktober 2023 @ 04:42:08 #48
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_211096891
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2023 00:46 schreef DjDaano het volgende:

[..]
Wel fijn dat je vriendinnetje je altijd steunt! :O :Y
Goede volwassen opmerking weer :)
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_211096910
quote:
Ik denk niet dat er veel te genieten valt voor een generatie met ongekend hoge studieschulden en huizen die inmiddels tien bruto jaarsalarissen moeten kosten. Anderzijds is de arbeidsmarkt zo krap dat ze na afstuderen meteen een baan (zouden moeten) hebben, dat is ook wel eens anders geweest.
pi_211096996
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 22:14 schreef J.B. het volgende:

[..]
Waarbij het met rechtopstaande blokken dozen veel makkelijker is om je energieprestatie norm te halen omdat je per woning daarin veel minder gevel oppervlakte hebt.
  Moderator vrijdag 27 oktober 2023 @ 07:01:12 #51
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_211097057
quote:
Het is een belachelijke term, als ieders auto kapot gaat spreek je ook niet van pech, maar van een systeemfout.
  vrijdag 27 oktober 2023 @ 07:11:58 #52
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_211097089
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2023 06:34 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Waarbij het met rechtopstaande blokken dozen veel makkelijker is om je energieprestatie norm te halen omdat je per woning daarin veel minder gevel oppervlakte hebt.
Per woning heb je ook veel minder plek voor bijv. zonnepanelen om je energieprestatie te halen
pi_211097229
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2023 07:11 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]
Per woning heb je ook veel minder plek voor bijv. zonnepanelen om je energieprestatie te halen
Zonnepanelen op onze Noorderbreedte waarvan we nu al niet weten hoe we met de overcapaciteit in de zomer en het tekort in de winter moeten omgaan..

Zonnepanelen hier zijn greenwashing en gaan Nederland niet verduurzamen.
pi_211097300
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2023 07:50 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Zonnepanelen op onze Noorderbreedte waarvan we nu al niet weten hoe we met de overcapaciteit in de zomer en het tekort in de winter moeten omgaan..
Daar komen de slimme netten voor.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 27-10-2023 08:17:05 ]
  vrijdag 27 oktober 2023 @ 08:34:52 #55
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_211097479
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2023 07:50 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Zonnepanelen hier zijn greenwashing en gaan Nederland niet verduurzamen.
En hoe moeten we dan aan de energieprestatie eisen voldoen?
pi_211097539
quote:
88s.gif Op vrijdag 27 oktober 2023 07:01 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Het is een belachelijke term, als ieders auto kapot gaat spreek je ook niet van pech, maar van een systeemfout.
Stiekem hebben ze ook niet zo heel veel geld misgelopen (als je het vergelijkt met de stijging in schulden) en zijn ze niet voorgelogen. De enige systeemfout is dat het leenbedrag een slider was, van 0 naar max. Iedereen weet wat een onderontwikkeld universitair brein dan doet.

Dus ja, pech. Omdat ze het begrip rente niet kennen omdat ze zonder opgegroeid zijn en hun ouders gedaald hebben in begeleiding.

Maar dat is verder wat offtopic
pi_211098008
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2023 08:34 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]
En hoe moeten we dan aan de energieprestatie eisen voldoen?
de energiebehoefte per vierkante meter in een gestapeld gebouw zijn natuurlijk stukken minder als de energiebehoefte van een rijtjes huis ;)
  vrijdag 27 oktober 2023 @ 11:14:26 #58
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_211098987
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2023 09:37 schreef Basp1 het volgende:

[..]
de energiebehoefte per vierkante meter in een gestapeld gebouw zijn natuurlijk stukken minder als de energiebehoefte van een rijtjes huis ;)
En toch is de eis voor energiebehoefte voor appartementen minder streng dan voor grondgebonden woningen.
pi_211099106
quote:
1s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 13:26 schreef Gajes_Octavianus het volgende:

[..]

Voor de kenners. _O-

pi_211099150
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2023 08:10 schreef blomke het volgende:

[..]
Daar komen de slimme netten voor.
En waar moeten we dat precies van gaan betalen? Subsidies? En dan hogere overdrachtsbelastingen? Of hogere onroerend-goed belastingen?

Huizen moeten goedkoper worden. Dus moeten er goedkopere huizen gebouwd worden.

Waarom zijn huizen tegenwoordig duur? Omdat ze duur gebouwd worden. Is het nodig ze zo duur te bouwen? Nee, niet echt, je kan ook met een goedkoper huis aan de regels voldoen. Waarom worden ze dan toch duurder gebouwd dan nodig? Omdat er schaarste is en de projectontwikkelaars er mee weg kunnen komen omdat mensen er toch wel voor betalen.

Ziedaar de vicieuze cirkel.

Bijvoorbeeld een keuken van 5.000 euro werkt net zo goed als een keuken van 15.000 euro. Hij zal er alleen niet zo mooi en modieus uitzien en geen Bosch apparatuur hebben.

Die "communismekaart" die blijkbaar getrokken wordt, is onzin. Is het 'communisme' om een functionele keuken te willen hebben in plaats van een top of the notch dure modieuze keuken? Nee. De top of the notch dure modieuze keuken is kapitalisme aan het werk, door in te spelen op het materialisme van mensen.

Een functionele keuken is gewoon "gewoon".

Communisme is wanneer je helemaal geen keuken krijgt, en je eten gratis bij de gaarkeuken op de hoek kunt gaan halen. Waarbij ze je ook nog leren dat je blij moet zijn omdat het gratis is en een eigen keuken helemaal niet nodig is.

:)

[ Bericht 4% gewijzigd door RetepV op 27-10-2023 11:34:03 ]
pi_211100971
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2023 11:27 schreef RetepV het volgende:

[..]
En waar moeten we dat precies van gaan betalen? Subsidies? En dan hogere overdrachtsbelastingen? Of hogere onroerend-goed belastingen?

Waarom zijn huizen tegenwoordig duur? Omdat ze duur gebouwd worden. Is het nodig ze zo duur te bouwen? Nee, niet echt, je kan ook met een goedkoper huis aan de regels voldoen. Waarom worden ze dan toch duurder gebouwd dan nodig? Omdat er schaarste is en de projectontwikkelaars er mee weg kunnen komen omdat mensen er toch wel voor betalen.

Bijvoorbeeld een keuken van 5.000 euro werkt net zo goed als een keuken van 15.000 euro. Hij zal er alleen niet zo mooi en modieus uitzien en geen Bosch apparatuur hebben.

Die "communismekaart" die blijkbaar getrokken wordt, is onzin. Is het 'communisme' om een functionele keuken te willen hebben in plaats van een top of the notch dure modieuze keuken? Nee. De top of the notch dure modieuze keuken is kapitalisme aan het werk, door in te spelen op het materialisme van mensen.

Communisme is wanneer je helemaal geen keuken krijgt, en je eten gratis bij de gaarkeuken op de hoek kunt gaan halen. Waarbij ze je ook nog leren dat je blij moet zijn omdat het gratis is en een eigen keuken helemaal niet nodig is.

Ik had het over electriciteitsnetten. Niet over woningen.
  vrijdag 27 oktober 2023 @ 16:00:13 #62
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211101442
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2023 11:27 schreef RetepV het volgende:

[..]

Het gros van de nieuwbouwwoningen wordt al niet meer met keuken opgeleverd, omdat de kopers idd die keuken van ¤ 5.000 niet willen hebben en het goedkoper (en milieuvriendelijker) is dat ze hem niet eerst plaatsen als hij er vervolgens toch gelijk uitgesloopt wordt.

Je mag er bij de meeste nieuwbouwwoningen al vanuit gaan dat de prijs exclusief een keuken is.
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 27 oktober 2023 @ 16:23:02 #63
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_211101586
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 oktober 2023 16:00 schreef Leandra het volgende:

[..]
Het gros van de nieuwbouwwoningen wordt al niet meer met keuken opgeleverd, omdat de kopers idd die keuken van ¤ 5.000 niet willen hebben en het goedkoper (en milieuvriendelijker) is dat ze hem niet eerst plaatsen als hij er vervolgens toch gelijk uitgesloopt wordt.

Je mag er bij de meeste nieuwbouwwoningen al vanuit gaan dat de prijs exclusief een keuken is.
Volgens mij krijg je tegenwoordig een bon van 5k erbij die dan kunt besteden bij keukenboer A.
  Moderator vrijdag 27 oktober 2023 @ 16:42:20 #64
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_211101799
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 oktober 2023 16:00 schreef Leandra het volgende:

[..]

Paar tegels in drie kleuren. Twee vloertegel optiee. Een simpele wasbak (wit hang ding) enkel, een douchekop en een hangwc. En dat al 5 jaar geleden.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_211103618
modedit: kappen met dat gedoe over en weer en hou het ontopic!

[ Bericht 93% gewijzigd door noodgang op 27-10-2023 22:48:49 ]
pi_211103631
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2023 05:10 schreef J.B. het volgende:

[..]
Ik denk niet dat er veel te genieten valt voor een generatie met ongekend hoge studieschulden en huizen die inmiddels tien bruto jaarsalarissen moeten kosten. Anderzijds is de arbeidsmarkt zo krap dat ze na afstuderen meteen een baan (zouden moeten) hebben, dat is ook wel eens anders geweest.
Je moet niet onderschatten dat starters nu al 4k per maand ontvangen direct na afstuderen. Met zijn 2tjes heb je dan 8k bruto. Daar kun je al best wat leuks voor kopen en heel makkelijk die schulden aflossen.
pi_211103800
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2023 05:10 schreef J.B. het volgende:
Anderzijds is de arbeidsmarkt zo krap dat ze na afstuderen meteen een baan (zouden moeten) hebben, dat is ook wel eens anders geweest.
Ook meegemaakt, ook geen pretje. Idee niet aan de bak te komen, honderden sollicitaties per vacature en uitzichtloos wachten....
  vrijdag 27 oktober 2023 @ 20:03:46 #68
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_211103991
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2023 16:23 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]
Volgens mij krijg je tegenwoordig een bon van 5k erbij die dan kunt besteden bij keukenboer A.
:N Bij beide nieuwbouwwoningen niet die wij kochten.
Ik heb je lief mijn hele leven
  zaterdag 28 oktober 2023 @ 07:28:01 #69
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_211108380
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2023 19:41 schreef DjDaano het volgende:

[..]
Je moet niet onderschatten dat starters nu al 4k per maand ontvangen direct na afstuderen. Met zijn 2tjes heb je dan 8k bruto. Daar kun je al best wat leuks voor kopen en heel makkelijk die schulden aflossen.
Haha

Nee
  zaterdag 28 oktober 2023 @ 08:25:33 #70
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_211108542
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2023 19:41 schreef DjDaano het volgende:

[..]
Hoe wereldvreemd ben jij?
Huilen dan.
pi_211108563
quote:
7s.gif Op zaterdag 28 oktober 2023 08:25 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Hoe wereldvreemd ben jij?
misschien een typisch gevalletje van een corporale lullo die in een bubbel zit van mensen in de financiële of juridische sector. :P
  zaterdag 28 oktober 2023 @ 08:54:52 #72
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_211108664
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2023 08:31 schreef Basp1 het volgende:

[..]
misschien een typisch gevalletje van een corporale lullo die in een bubbel zit van mensen in de financiële of juridische sector. :P
Nou, ook bij big4 krijg je dit niet als junior hoor.
pi_211108696
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2023 08:54 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Nou, ook bij big4 krijg je dit niet als junior hoor.
Ben jij KPMG'er?
  zaterdag 28 oktober 2023 @ 10:01:13 #74
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211109092
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2023 08:31 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Je zou denken dat ze bij het corps stam+t wel begrijpen, dus ik denk niet dat het een corpsballetje is.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_211109102
  zaterdag 28 oktober 2023 @ 10:17:56 #76
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211109223
quote:
Er staat letterlijk "geen uitzondering", je hoeft geen ster in begrijpend lezen te zijn om te snappen dat het daarmee nog niet de standaard is.
Sterker nog, in de eerste alinea staat letterlijk dat het gemiddelde salaris van een afgestudeerde starter het eerste kwartaal van dit jaar ¤ 2.839 is en dat dat 9,3% meer is dan een jaar daarvoor toen het ¤ 2.598 was.

En dan beweer jij dat een afgestudeerde starter 40,89% meer verdient dan het werkelijke gemiddelde startersloon.

Dat het voorkomt betekent niet dat het de standaard is.
Wullie bin KOEL © Soneal
  zaterdag 28 oktober 2023 @ 10:35:56 #77
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_211109338
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2023 10:17 schreef Leandra het volgende:

[..]
Er staat letterlijk "geen uitzondering", je hoeft geen ster in begrijpend lezen te zijn om te snappen dat het daarmee nog niet de standaard is.
Sterker nog, in de eerste alinea staat letterlijk dat het gemiddelde salaris van een afgestudeerde starter het eerste kwartaal van dit jaar ¤ 2.839 is en dat dat 9,3% meer is dan een jaar daarvoor toen het ¤ 2.598 was.

En dan beweer jij dat een afgestudeerde starter 40,89% meer verdient dan het werkelijke gemiddelde startersloon.

En dan niet slechts één starter, maar een stelletje. Alsof het de norm is dat die direct 8000 bruto zouden verdienen :') .
Huilen dan.
  zaterdag 28 oktober 2023 @ 10:36:39 #78
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211109344
quote:
10s.gif Op zaterdag 28 oktober 2023 10:35 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
En dan niet slechts één starter, maar een stelletje. Alsof het de norm is dat die direct 8000 bruto zouden verdienen :') .
Ja mooi hè, allebei 40% meer dan het gemiddelde...
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_211109346
quote:

[..]

Als 1 van beide een fatsoenlijke baan heeft en de andere is leraar ofzo dan heb je nog steeds 7k te besteden als starter. Nog steeds geen enkel probleem om een huis te kopen.
  zaterdag 28 oktober 2023 @ 10:49:16 #80
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_211109399
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2023 10:37 schreef DjDaano het volgende:

[..]
Als 1 van beide een fatsoenlijke baan heeft en de andere is leraar ofzo dan heb je nog steeds 7k te besteden als starter. Nog steeds geen enkel probleem om een huis te kopen.
Ja en als je de loterij wint dan heb je ook geen enkel probleem om een huis te kopen. Procentueel gezien, hoeveel startende stelletjes denk je dat op 7000 bruto zitten?
Huilen dan.
  zaterdag 28 oktober 2023 @ 10:59:29 #81
244125 laziness
pi_211109454
2 nieuwbouwhuizen hier in de straat. 400k en 450k. Genoeg animo maar de hypotheek rondkrijgen was toch voor velen een probleem.
Zeker in de provincie werkt men niet in sectoren waar je als starter zomaar 4k krijgt. Het is niet overal de zuidas.

quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2023 10:37 schreef DjDaano het volgende:

[..]
Een fatsoenlijke baan en een leraar want leraar is geen fatsoenlijke baan en alles onder de 4k als starter blijkbaar ook niet?
  zaterdag 28 oktober 2023 @ 11:16:45 #82
201761 phpmystyle
De weg vooruit is de weg terug
pi_211109571
Dat BKR is soms ook wel een dingetje volgens mij, komen vaak in het nieuws met twijfelachtige noteringen die het leven leven van mensen op hold zet.

https://www.telegraaf.nl/(...)word-dubbel-gestraft
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_211109598
quote:
7s.gif Op zaterdag 28 oktober 2023 10:49 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Ja en als je de loterij wint dan heb je ook geen enkel probleem om een huis te kopen. Procentueel gezien, hoeveel startende stelletjes denk je dat op 7000 bruto zitten?
Ook hier geldt wel weer de discussie wat een starter is. Starter op de woningmarkt is normaal gesproken pas een paar jaar later dan starter op de arbeidsmarkt.
Een stelletje van 30-32 heeft vaak wel 7000 euro bruto.
  zaterdag 28 oktober 2023 @ 11:23:19 #84
201761 phpmystyle
pi_211109608
quote:

[..]

Weet ie ook wel, maar tis wel nice om te doen alsof je mensen laat denken dat het normaal is. Hopende dat mensen denken dat je een grootverdiener bent.
pi_211109794
quote:
7s.gif Op zaterdag 28 oktober 2023 11:16 schreef phpmystyle het volgende:
Dat BKR is soms ook wel een dingetje volgens mij, komen vaak in het nieuws met twijfelachtige noteringen die het leven leven van mensen op hold zet.

Helaas kan ik het niet lezen, wil je een samenvatting geven?
  zaterdag 28 oktober 2023 @ 11:56:35 #86
201761 phpmystyle
pi_211109801
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2023 11:55 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Helaas kan ik het niet lezen, wil je een samenvatting geven?
https://archive.ph/ :)
pi_211109840
quote:
Thnx. Ja 12ft doet het zo slecht laatste tijd
pi_211109865
quote:
7s.gif Op zaterdag 28 oktober 2023 11:16 schreef phpmystyle het volgende:

quote:
„Ik heb nu een goede baan en verdien samen met mijn partner ¤100.000 per jaar. Maar toen we vorig jaar ons droomhuis vonden, klapte de hypotheekaanvraag op mijn BKR-telefoonnotering.”
Alleen om de telefoon notering? Of zat je huis op het randje van wat kon en was de iPhone betaling gewoon teveel van het goede. Of waren er nog wel iets meer registraties? Of veel betalingsregelingen? Of toch veel ineens afbetaalde achterstanden?

Wat als je de telefoon afkoopt? Genoeg aanbieders die daar in mee gaan. Nee, heb erg het gevoel alsof dit niet het hele verhaal is.
  zaterdag 28 oktober 2023 @ 12:31:22 #89
201761 phpmystyle
pi_211109989
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 oktober 2023 12:07 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
[..]
Alleen om de telefoon notering? Of zat je huis op het randje van wat kon en was de iPhone betaling gewoon teveel van het goede. Of waren er nog wel iets meer registraties? Of veel betalingsregelingen? Of toch veel ineens afbetaalde achterstanden?

Wat als je de telefoon afkoopt? Genoeg aanbieders die daar in mee gaan. Nee, heb erg het gevoel alsof dit niet het hele verhaal is.
Ze geven het eerlijk toe hoor:

quote:
„Ik word dubbel gestraft voor mijn schuldenverleden”, zegt Priscilla van Barlingen. Zij was na een jarenlang schuldentraject, waarin ze samen met haar twee dochters leefde van ¤70 per week, in 2022 eindelijk schuldenvrij. Haar financiële situatie is inmiddels rigoureus veranderd. „Ik heb nu een goede baan en verdien samen met mijn partner ¤100.000 per jaar. Maar toen we vorig jaar ons droomhuis vonden, klapte de hypotheekaanvraag op mijn BKR-telefoonnotering.”
Zijn gewoon eerlijk, er zijn fouten in het verleden gemaakt. Maar hoe rechtvaardig is het dat je daar jaren later nog voor wordt gestraft? Wat mij betreft mogen mensen op een bepaal moment opnieuw beginnen, ook al brengt het toch een risico met zich mee.
pi_211110035
quote:
7s.gif Op zaterdag 28 oktober 2023 12:31 schreef phpmystyle het volgende:

Wat mij betreft mogen mensen op een bepaal moment opnieuw beginnen, ook al brengt het toch een risico met zich mee.
Uit datzelfde artikel:

quote:
Anders is het een kwestie van wachten. Een BKR-notering blijft, ook als een schuld is afgelost of kwijtgescholden, namelijk vijf jaar staan.
  zaterdag 28 oktober 2023 @ 12:38:56 #91
201761 phpmystyle
pi_211110039
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2023 12:38 schreef blomke het volgende:

[..]
Uit datzelfde artikel:
[..]

I know.
Maar 5 jaar is wel lang hoor..
pi_211110064
quote:
7s.gif Op zaterdag 28 oktober 2023 12:38 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
I know.
Is nu eenmaal nodig anders krijg je nog meer wanbetalers. Wie zijn billen brand….
pi_211110092
quote:

[..]
[..]
Zijn gewoon eerlijk, er zijn fouten in het verleden gemaakt. Maar hoe rechtvaardig is het dat je daar jaren later nog voor wordt gestraft? Wat mij betreft mogen mensen op een bepaal moment opnieuw beginnen, ook al brengt het toch een risico met zich mee.
Dat mag na 5 jaar. Dan vervallen noteringen. Maar nu kan ze het volgens haar tot 2027 niet. Dat is dus die telefoon.
pi_211110100
quote:
7s.gif Op zaterdag 28 oktober 2023 12:38 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
I know.
Eerst bewijzen dat je het kan is niet onterecht toch? En toch weer een telefoon op afbetaling 🤷‍♂️
pi_211110144
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2023 12:48 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Eerst bewijzen dat je het kan is niet onterecht toch? En toch weer een telefoon op afbetaling 🤷‍♂️
Bewijzen dat je het kan, kan niet echt met een BKR-notering, want dan kun je niet veel meer. :)
pi_211110270
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2023 12:54 schreef Halcon het volgende:

[..]
Bewijzen dat je het kan, kan niet echt met een BKR-notering, want dan kun je niet veel meer. :)
Je kan nog schulden aangaan voor een telefoon etc. Idd niet voor een woning van ik gok een half miljoen.
pi_211110360
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2023 13:08 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Je kan nog schulden aangaan voor een telefoon etc. Idd niet voor een woning van ik gok een half miljoen.
Toen ik nog voor een financiële dienstverlener werkte, stapten ze nog weleens over een herstelde BKR-notering heen. Maar een A was toen al problematisch.

Telefoonabonnement geen idee. Waarschijnlijk kan dat met een H wel, ja.
pi_211110726
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2023 13:23 schreef Halcon het volgende:

[..]
Toen ik nog voor een financiële dienstverlener werkte, stapten ze nog weleens over een herstelde BKR-notering heen. Maar een A was toen al problematisch.

Telefoonabonnement geen idee. Waarschijnlijk kan dat met een H wel, ja.
Waarom zou je mensen die al een A notering hebben nog meer geld lenen. Dat het problematisch is lijkt mij dus logisch. Een H is in ieder geval niet problematisch meer (als schuld) maar wel een risico.

Als je een bak aan historische problemen hebt nog, lijkt het mij niet onredelijk dat men het als een risico ziet dat je zodra je weer geld hebt een lening voor een telefoon afsluit.
  zaterdag 28 oktober 2023 @ 14:14:17 #99
201761 phpmystyle
pi_211110753
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2023 12:42 schreef DjDaano het volgende:

[..]
Is nu eenmaal nodig anders krijg je nog meer wanbetalers. Wie zijn billen brand….
En op de blaren hebben ze dan ook al gezeten. Probleem is dat je dan duur moet huren en en sommige dingen moet laten.

Poor pay more..
pi_211110760
quote:
7s.gif Op zaterdag 28 oktober 2023 14:14 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
En op de blaren hebben ze dan ook al gezeten. Probleem is dat je dan duur moet huren en en sommige dingen moet laten.

Poor pay more..
Ze is niet echt arm te noemen.
pi_211110809
quote:

[..]

Poor pay more..
Het is geen wetgeving dus als jij de behoefte voelt ze een lening te verschaffen dan kan dat gewoon. Mocht je die behoefte hebben neem vooral contact met ze op. Commerciële bedrijven willen ze geen lening geven tegen het standaard tarief. Er zijn altijd mogelijkheden maar omdat het risico een stuk hoger is zal de rente ook een stuk hoger zijn.

Mijn inziens heel normale marktwerking.
pi_211110941
quote:

Dan had je dat als gevolg van lenen en niet terugbetalen, eerder moeten bedenken.

Wie een bedrag leent en terug kan betalen, kan dat bedrag ook vooraf sparen. Sterker nog: is ook nog goedkoper.
  zaterdag 28 oktober 2023 @ 18:20:05 #103
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211112887
quote:

[..]
[..]
Net een jaartje klaar met de WSNP vind ik wel van een andere orde... dat gaat dus idd niet om een telefoon op afbetaling maar een notering omdat ze achterstanden had met haar telefoonabonnement, en dat zal vast samenhangen met de andere zaken waardoor ze in de schuldsanering kwam, maar als je uit zo'n traject komt kan het niet echt een verrassing zijn dat je BKR nog niet helemaal schoon is.
Wullie bin KOEL © Soneal
  zaterdag 28 oktober 2023 @ 18:27:12 #104
201761 phpmystyle
pi_211112943
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2023 18:20 schreef Leandra het volgende:

[..]
Net een jaartje klaar met de WSNP vind ik wel van een andere orde... dat gaat dus idd niet om een telefoon op afbetaling maar een notering omdat ze achterstanden had met haar telefoonabonnement, en dat zal vast samenhangen met de andere zaken waardoor ze in de schuldsanering kwam, maar als je uit zo'n traject komt kan het niet echt een verrassing zijn dat je BKR nog niet helemaal schoon is.
Laat ikhet zo zeggen: er ontbreekt onvoldoende context uit het artikel. Maar op "enig" moment is het wel klaar en mag je opnieuw beginnen. En ja, ik weet dat die mensen een hoger risico met zich meebrengen, maar dat betekent niet dat je voor altijd dan maar duur moet huren.
  zaterdag 28 oktober 2023 @ 18:28:04 #105
201761 phpmystyle
pi_211112951
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2023 14:20 schreef DjDaano het volgende:

[..]
Het is geen wetgeving dus als jij de behoefte voelt ze een lening te verschaffen dan kan dat gewoon. Mocht je die behoefte hebben neem vooral contact met ze op. Commerciële bedrijven willen ze geen lening geven tegen het standaard tarief. Er zijn altijd mogelijkheden maar omdat het risico een stuk hoger is zal de rente ook een stuk hoger zijn.

Mijn inziens heel normale marktwerking.
Nou, banken hebben wel degelijk een maatschappelijk taak bij het financieren van zaken. Nee, het is geen wet, maar nogmaals de verantwoordelijkheid van een bank (gevolg ethiek) gaat verder dan die van een cafetaria.
  zaterdag 28 oktober 2023 @ 18:30:47 #106
201761 phpmystyle
pi_211112979
Gaat er ook om dat BKR wel vaker in de publiciteit komt met dikwijls bedenkelijk noteringen met verstrekkende gevolgen voor klanten.
pi_211112983
quote:
7s.gif Op zaterdag 28 oktober 2023 18:27 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Laat ikhet zo zeggen: er ontbreekt onvoldoende context uit het artikel. Maar op "enig" moment is het wel klaar en mag je opnieuw beginnen. En ja, ik weet dat die mensen een hoger risico met zich meebrengen, maar dat betekent niet dat je voor altijd dan maar duur moet huren.
5 jaar. Dat is het moment.
pi_211112996
quote:
7s.gif Op zaterdag 28 oktober 2023 18:30 schreef phpmystyle het volgende:
Gaat er ook om dat BKR wel vaker in de publiciteit komt met dikwijls bedenkelijk noteringen met verstrekkende gevolgen voor klanten.
Als mensen hun shit betalen en niet alles op afbetaling kopen. Blijft je bkr erg schoon. Het is de bedoeling mensen te beschermen en voor een groot deel van de samenleving is dat nodig. Anders verzwijgen ze hun schulden etc. (exStudenten)

Bijna alle bedenkelijke registratie berichten die ik gelezen heb, heb ik mijn twijfels of je wel het hele verhaal leest.
pi_211113071
De maximale hypotheek zou w.m.b. maximaal gekort moeten worden met het openstaande schuldbedrag van de DUO lening.

Perverse prikkel om die studielening af te lossen voor hogere maximale hypotheek terwijl de hypotheekschuld minder voordelig is.
pi_211113110
quote:
7s.gif Op zaterdag 28 oktober 2023 18:28 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Nou, banken hebben wel degelijk een maatschappelijk taak bij het financieren van zaken. Nee, het is geen wet, maar nogmaals de verantwoordelijkheid van een bank (gevolg ethiek) gaat verder dan die van een cafetaria.
Yep en ze hebben een zorgplicht. Juist door die zorgplicht zullen ze mensen die niet verantwoordelijk kunnen lenen geen lening vestrekken.
pi_211113409
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2023 18:40 schreef ludovico het volgende:
De maximale hypotheek zou w.m.b. maximaal gekort moeten worden met het openstaande schuldbedrag van de DUO lening.

Perverse prikkel om die studielening af te lossen voor hogere maximale hypotheek terwijl de hypotheekschuld minder voordelig is.
Gelukkig gaat je maximale hypotheekbedrag om je besteedbaar inkomen en niet om je openstaande schuldenlast
pi_211113420
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2023 19:19 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Gelukkig gaat je maximale hypotheekbedrag om je besteedbaar inkomen en niet om je openstaande schuldenlast
Dat is dus niet gelukkig.

Het besteedbaar inkomen wordt zeer nauw bekeken over één(?) jaar, dat zegt helemaal niet alles.
De daadkracht om de hypotheek terug te betalen wordt in de situatie dat de studieschuld met hypotheek wordt afgelost gewoon lager.

Hoe kan het dat je een lening met langere looptijd en lagere rente aflost, dat je meer financiering zou kunnen krijgen?

Ok de rente staat minder lang vast, dat is een factor. Doch perverse prikkel om een gunstige lening af te lossen ten bate van een minder gunstige lening.

Anyhow, je gaat een schuld aan over de gehele looptijd van de hypotheek, er zit wat safety margin ingebouwd, mij een raadsel waarom er dan op de korte termijn wordt gekeken.

[ Bericht 11% gewijzigd door ludovico op 28-10-2023 19:30:47 ]
pi_211113537
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2023 19:21 schreef ludovico het volgende:

[..]
Dat is dus niet gelukkig.
zeker een mening.
quote:
Het besteedbaar inkomen wordt zeer nauw bekeken over één(?) jaar, dat zegt helemaal niet alles.
De daadkracht om de hypotheek terug te betalen wordt in de situatie dat de studieschuld met hypotheek wordt afgelost gewoon lager.
sorry ik snap deze zijn niet helemaal. Hoe word de daadkracht de hypotheek af te lossen minder als je geen studieschuld meer hebt?
quote:
Hoe kan het dat je een lening met langere looptijd en lagere rente aflost, dat je meer financiering zou kunnen krijgen?
omdat (nieuw stelsel) je over 35 jaar aflost en je derhalve een lagere maandlast hebt. Dat lijkt mij vrij evident. Overigens bij studieleningen waar aflossen zin heeft, is de looptijd van de studielening de helft van een gemiddelde hypotheek.
quote:
Ok de rente staat minder lang vast, dat is een factor. Doch perverse prikkel om een gunstige lening af te lossen ten bate van een minder gunstige lening.

Nee, het gaat er om dat je je maandlasten kan blijven betalen. En die zijn inderdaad een momentopname van een jaar. Maar dat is waar je het mee moet doen. Als je alle maandlasten gaat stapelen, als alleen de hoogte van je lening meetelt, dan kan je best in de aap gelogeerd raken.

Uiteindelijk is het voor de pech generatie nooit handig om de studielening af te lossen. Voor de 15-jaar generatie kan het zeker handig zijn. Dat is niet perse een perverse prikkel imho. Maar een keuze die iemand zelf kan maken. Iemand kan ook harder sparen, beleggen of iets anders om een huis naar wens te kopen.
pi_211118571
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2023 19:32 schreef investeerdertje het volgende:

omdat (nieuw stelsel) je over 35 jaar aflost en je derhalve een lagere maandlast hebt. Dat lijkt mij vrij evident. Overigens bij studieleningen waar aflossen zin heeft, is de looptijd van de studielening de helft van een gemiddelde hypotheek.
Je moet je inlezen want dit klopt dus niet.
pi_211118589
En als je de rente 10 jaar vastzet kun je meer lenen dan 5.

Er zit ook een risico element in die wel nadelig is tbv de duo lening. Die staat max 5 jaar vast namelijk.

En een goede lening aflossen tbv een minder goede lening vind ik een perverse prikkel.

Bestedingsruimte op één jaar bekeken is een hele nauwe beschouwing op de vraag of je aan je verplichtingen zult kunnen voldoen over een periode van 30 jaar.
pi_211118611
Alleen de hoogte is allicht niet optimaal nee, maar stel dat je 5 jaar wat meer geld kwijt bent aan aflossing, dat moet in de risicomarges kunnen. Over de complete looptijd bezien maakt het niks uit. Als het binnen 5 jaar al stuk zou kunnen lopen gaat er iets fout denk ik bij de calculaties van de bank.

Uiteindelijk draait het toch enigszins om baanzekerheid en inkomenstechnische verzekering.
  zondag 29 oktober 2023 @ 09:23:29 #117
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_211119013
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2023 09:00 schreef ludovico het volgende:

[..]
Ben jij KPMG'er?
nee
pi_211119597
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2023 09:23 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
nee
K dacht even dat ze daar Junior etc terminologie gebruikten.
  zondag 29 oktober 2023 @ 11:03:14 #119
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211119836
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2023 10:34 schreef ludovico het volgende:

[..]
Dat gebruiken ze op heel veel plekken en zijn vooral functie-afhankelijk niet zozeer werkgever-afhankelijk.
Hoewel er natuurlijk ook werkgevers zijn die vooral functies hebben waarin junior, medior en senior aanduidingen standaard zijn.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_211119892
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2023 11:03 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dat gebruiken ze op heel veel plekken en zijn vooral functie-afhankelijk niet zozeer werkgever-afhankelijk.
Hoewel er natuurlijk ook werkgevers zijn die vooral functies hebben waarin junior, medior en senior aanduidingen standaard zijn.
Big 4 zijn er maar 4 natuurlijk.
  zondag 29 oktober 2023 @ 11:13:26 #121
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211119913
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2023 11:10 schreef ludovico het volgende:

[..]
Big 4 zijn er maar 4 natuurlijk.
Ja, en dat zijn niet de enige plekken waar ze junior, medior en senior gebruiken voor functies.
Wullie bin KOEL © Soneal
  zondag 29 oktober 2023 @ 11:48:01 #122
244125 laziness
pi_211120155
In de farmacie wereld zijn ze er ook dol op en in de financiële wereld gebruikt bijna elke kantoortje wel die termen. Uiteindelijk zijn ook de kantoren onder de big 4 namelijk vaak opgericht door mensen die getraind zijn bij de big 4 en zie je dat terug in de structuur die ze hanteren.
pi_211133445
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2023 14:10 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Waarom zou je mensen die al een A notering hebben nog meer geld lenen. Dat het problematisch is lijkt mij dus logisch. Een H is in ieder geval niet problematisch meer (als schuld) maar wel een risico.

Als je een bak aan historische problemen hebt nog, lijkt het mij niet onredelijk dat men het als een risico ziet dat je zodra je weer geld hebt een lening voor een telefoon afsluit.
Vind ik ook niet onredelijk. :) Een H-codering betekent dat er een A-codering is geweest. Die krijg je niet zomaar. Dat is niet, zoals we toen vaak te horen kregen, een brief een keer een week laten liggen. Hypotheek moet je bijvoorbeeld vier volle maanden niet betaald hebben om een A-codering te krijgen. Toen, in elk geval.

Als je vier maanden geen hypotheek betaalt, dan zijn er echt wel serieuze financiële problemen. Iemand met bv. een hypotheek, credit card, roodstand faciliteit, telefoonabonnement en een consumptief krediet kan ook zonder coderingen al serieuze financiële problemen hebben. Als je overal 1 of 2 maanden achter loopt, dan is het financieel al een zooitje, maar daar zie je dan niks van op de BKR-uitdraai.
pi_211133700
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2023 07:07 schreef Halcon het volgende:

[..]
Vind ik ook niet onredelijk. :) Een H-codering betekent dat er een A-codering is geweest. Die krijg je niet zomaar. Dat is niet, zoals we toen vaak te horen kregen, een brief een keer een week laten liggen. Hypotheek moet je bijvoorbeeld vier volle maanden niet betaald hebben om een A-codering te krijgen. Toen, in elk geval.

Heden ten dage bij 3 maandtermijnen betalingsachterstand
  maandag 30 oktober 2023 @ 10:32:55 #125
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_211134769
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2023 10:34 schreef ludovico het volgende:

[..]
Klopt. En alle andere bedrijven in de wereld.
pi_211136774
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2023 10:32 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Klopt. En alle andere bedrijven in de wereld.
Als je het expliciet over big 4 hebt en daarna over "junior" is de kans dat je het wat specifieker kunt zoeken best aanwezig niet?

Of zeg ik hele rare dingen hier? Vast wel naar jullie mening. :')
Altijd weer kansloos gedoe.
  maandag 30 oktober 2023 @ 14:41:51 #127
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_211136872
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2023 14:28 schreef ludovico het volgende:

[..]
Als je het expliciet over big 4 hebt en daarna over "junior" is de kans dat je het wat specifieker kunt zoeken best aanwezig niet?

Of zeg ik hele rare dingen hier? Vast wel naar jullie mening. :')
Altijd weer kansloos gedoe.
Ah, je wilt de startsalarissen weten? Dat kan ik wel even opzoeken. Zeg dat dan meteen…
Overigens had ik het niet expliciet over big4…

En wie zijn jullie?
pi_211142402
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2023 08:09 schreef blomke het volgende:

[..]
Heden ten dage bij 3 maandtermijnen betalingsachterstand
Maandje minder dus.

Drie volle maanden open, dan komt de vierde er ook al aan. M.i. heeft iemand dan al een gigantisch financieel probleem.
pi_211142996
Ging dit topic nog over de huizenmarkt? Ik kan er geen chocola van maken.
pi_211143024
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2023 14:15 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ze is niet echt arm te noemen.
100K met twee fulltime banen is net iets meer dan modaal, dus echt rijk is het ook niet.
Twee hogeropgeleiden zouden sowieso rond de 160 - 200K moeten zitten bij een full time dienstverband
pi_211143406
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2023 07:37 schreef Halcon het volgende:

[..]
Maandje minder dus.

Drie volle maanden open, dan komt de vierde er ook al aan. M.i. heeft iemand dan al een gigantisch financieel probleem.
Zeker. Heb natuurlijk geen verstand van hypotheken, maar in principe worden die bij ons m.b.v. automatische incasso, afgeschreven. Heb je dus op de lopende rekening echt geen saldo/voldoende roodstand meer.
pi_211143735
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2023 10:06 schreef blomke het volgende:

[..]
Zeker. Heb natuurlijk geen verstand van hypotheken, maar in principe worden die bij ons m.b.v. automatische incasso, afgeschreven. Heb je dus op de lopende rekening echt geen saldo/voldoende roodstand meer.
Ja, 99% ging toen al via automatische incasso. Enkeling via eigen overboeking of periodieke overboeking. Roodstand of bv. storneren om dan dat geld aan andere dingen te verbrassen, omdat de bank je er toch niet meteen uittrapt.

M.i. is er dan al een behoorlijk probleem. Achterstanden van 4 of 5 maanden waren in de praktijk vaak onoplosbaar. Soms eens via een lening van familie of de werkgever, maar dat is de ene put met de andere put vullen.
pi_211144338
https://www.at5.nl/artike(...)-of-urgentie-in-2022

Laten we vooral de 'huisjesmelkers' fiscaal blijven aanpakken zodat er straks helemaal geen huurwoningen meer zijn.
blablablabla
  dinsdag 31 oktober 2023 @ 11:46:06 #134
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211144420
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 oktober 2023 11:37 schreef Elan het volgende:
https://www.at5.nl/artike(...)-of-urgentie-in-2022

Laten we vooral de 'huisjesmelkers' fiscaal blijven aanpakken zodat er straks helemaal geen huurwoningen meer zijn.
Huisjesmelkers halen huizen uit de goedkopere (koop)markt, dus laten we vooral niet doen alsof het altruïsme van de huisjesmelkers is dat de woningmarkt betaalbaar houdt.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_211144431
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2023 11:46 schreef Leandra het volgende:

[..]
Huisjesmelkers halen huizen uit de goedkopere (koop)markt, dus laten we vooral niet doen alsof het altruïsme van de huisjesmelkers is dat de woningmarkt betaalbaar houdt.
En we zijn weer rond in de cirkel, bottomline is: er zijn niet genoeg huizen.
  dinsdag 31 oktober 2023 @ 11:54:03 #136
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211144491
Uit het artikel:

Woningcorporaties (AFWC) laat weten dat 41% van de verhuringen via WoningNet in de stad via directe bemiddeling is toegewezen. Dit zijn kandidaten uit instellingen voor maatschappelijke opvang, statushouders en beroepsgroepen, waaronder mensen uit de zorg.

De overige 59% is via advertenties aangeboden. Op bijna alle geadverteerde woningen waren labels van toepassing, waarmee een of meerdere doelgroepen voorrang kregen, bijvoorbeeld jongeren, ouderen of gezinnen. Daarnaast is een deel van de woningen met voorrang aan woningzoekenden met urgentie of een (rolstoel)indicatie toegewezen. Slechts 22 woningen bleven over voor woningzoekenden zonder voorrangslabel, urgentie of indicatie.

Dus bepaalde doelgroepen, jongeren, gezinnen, uit die 59% die geadverteerd is hadden daarmee "voorrang", die 41% die niet geadverteerd is ging onder andere naar bepaalde beroepsgroepen...

Dus vooral degenen waarvan het van belang was dat ze een woning kregen hadden voorrang, dat Monique uit Zwolle, die al 20 jaar getrouwd is en al 22 jaar ingeschreven was voor een woning in Amsterdam, voor het geval haar huwelijk niets zou worden, niet in die voorrangsgroepen valt als Peter morgen klaar is met hun relatie is niet echt een probleem lijkt me.
Wullie bin KOEL © Soneal
  dinsdag 31 oktober 2023 @ 11:55:44 #137
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211144512
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2023 11:47 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Dit, en in Amsterdam zijn die er idd niet voor iedereen die daar wil wonen en al helemaal niet in de categorie sociale huur.

Wat overigens inherent is aan grote steden, in Londen, Parijs en New York kun je ook geen betaalbare woning vinden als je een beperkt inkomen hebt.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_211144606
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2023 11:46 schreef Leandra het volgende:

[..]
Oh nee absoluut niet. Maar het is wat George terecht opmerkt dat de tekorten blijven. Je behartigt de belangen van de ene groep en de andere groep krijgt de tekorten op zijn bord. Het is een beetje het schuiven met niet bestaande legers wat Hitler deed toen de oorlog al lang en breed verloren was.

Er is richting de verkiezingen ook geen geloofwaardige partij die nog harde beloftes durft te doen qua aantallen te realiseren nieuw volume voor de komende jaren.
blablablabla
pi_211144629
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 oktober 2023 11:55 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dit, en in Amsterdam zijn die er idd niet voor iedereen die daar wil wonen en al helemaal niet in de categorie sociale huur.

Wat overigens inherent is aan grote steden, in Londen, Parijs en New York kun je ook geen betaalbare woning vinden als je een beperkt inkomen hebt.
Amsterdam is qua woningmarkt nog lang geen Londen hoor. Verder vraag ik me af of je cijfers van deze strekking ook niet gewoon in Almere of Purmerend zal terugvinden. Alles gaat richting urgentie of statushouders.
blablablabla
pi_211144638
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2023 12:07 schreef Elan het volgende:

[..]
Oh nee absoluut niet. Maar het is wat George terecht opmerkt dat de tekorten blijven. Je behartigt de belangen van de ene groep en de andere groep krijgt de tekorten op zijn bord. Het is een beetje het schuiven met niet bestaande legers wat Hitler deed toen de oorlog al lang en breed verloren was.

Er is richting de verkiezingen ook geen geloofwaardige partij die nog harde beloftes durft te doen qua aantallen te realiseren nieuw volume voor de komende jaren.
Het zou niet verkeerd zijn geweest als ze tot een compromis waren gekomen, waarbij investeerders toch nog in woningen konden investeren. Waarbij het creeëren van nieuwe woningen centraal zou staan.
pi_211144678
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2023 09:09 schreef C.L.Werner het volgende:

[..]
100K met twee fulltime banen is net iets meer dan modaal, dus echt rijk is het ook niet.
Twee hogeropgeleiden zouden sowieso rond de 160 - 200K moeten zitten bij een full time dienstverband
Heel specifiek hoger opgeleiden
pi_211145051
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2023 12:07 schreef Elan het volgende:

[..]

De enige tools die de overheid heeft zijn subsidies, belastingen, en het goedkoper maken van grond (wat eigenlijk ook subsidie is).
Je zou, net zoals in Japan, langere hypotheken mogelijk kunnen maken. In Japan kan dat tot 99 jaar geloof, en recent ook in het VK voor 50 jaar. Maar daarmee maak je de zakken van de kopers dieper, maar verander je niets aan het aanbod, ergo: je drijft de prijs op.

Kan de grondprijs in Nederland omlaag realistisch gezien? Ik denk het niet. En met subsidies en belastingen draai je een beetje aan de knoppen, maar vergroot je ook het aanbod aan huizen niet echt. En teveel aan subsidie en belastingvoordeel voor ontwikkelaars en bouwers, zal al snel door de EU aangepakt worden als ongeoorloofde overheidssteun aan bedrijven. En prijzen arbeid en materialen zijn ook hoog.
Dus kom je weer bij die grond uit: In hoeverre kan die prijs realistisch omlaag? En uiteraard, in grote steden is dat uberhaupt geen optie.
De woningmarkt zitten tussen een rock and a hard place.
pi_211145322
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2023 12:14 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Heel specifiek hoger opgeleiden
Klopt, lager opgeleiden zullen dat niet zo heel snel verdienen.
Hoewel een dakdekker of ZZP in de bouw ook makkelijk aan dit soort bedragen komt hoor.
pi_211145598
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2023 12:51 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Maar daarmee maak je de zakken van de kopers dieper, maar verander je niets aan het aanbod, ergo: je drijft de prijs op.
In het geval dat de bouw niet uit kan... Dan moet je of heel hard werken of bij paps en mams blijven wonen.
Gemeente kan natuurlijk ook grond van de boer overkopen.
pi_211146358
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2023 13:20 schreef C.L.Werner het volgende:

[..]
Hoewel een dakdekker of ZZP in de bouw ook makkelijk aan dit soort bedragen komt hoor.
Ik denk de meeste hoger opgeleiden ook niet. Het had specifieke moeten zijn. Typo sorry
pi_211147254
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2023 13:20 schreef C.L.Werner het volgende:

[..]
Als je in het salaris topic kijkt kun je al inzien dat je een onrealistisch beeld hebt. Als een van de twee al een goed salaris heeft van bijvoorbeeld een ton, dan denk ik dat de partner daarop ook op anticipeert door bijvoorbeeld minder te gaan werken.
pi_211147302
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2023 16:52 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Als je in het salaris topic kijkt kun je al inzien dat je een onrealistisch beeld hebt. Als een van de twee al een goed salaris heeft van bijvoorbeeld een ton, dan denk ik dat de partner daarop ook op anticipeert door bijvoorbeeld minder te gaan werken.
Dat zou goed kunnen. Ik had het over twee fulltime banen.
pi_211147958
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2023 11:47 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Er zijn best genoeg huizen, alleen er zijn teveel mensen. En daar komen iedere maand week 1.300 mensen bij, die linksom of rechtsom uiteindelijk voorrang gaan krijgen op de woningen...

[ Bericht 1% gewijzigd door paardendokter op 01-11-2023 08:38:49 ]
pi_211148388
https://www.ad.nl/wonen/l(...)p-is-gezet~a5da793d/

Interessant artikel wel, waarom hoogbouw absoluut geen oplossing is voor het woningtekort.
blablablabla
pi_211149498
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2023 19:02 schreef Elan het volgende:

Interessant artikel wel, waarom hoogbouw absoluut geen oplossing is voor het woningtekort.
Wat een rare kop zeg. 1 persoon is er geen voorstander van omdat het veel energie kost. Energie hebben we voldoende alleen te weinig grond dus lijkt me juist een prima oplossing.
pi_211152673
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2023 19:02 schreef Elan het volgende:

Raar artikel en dito interpretatie. Dat wolkenkrabbers niet werken voor volkshuisvesting lijkt me nogal een open deur, daar heb ik geen onderzoek van het AD voor nodig. Wanneer ik denk aan hoogbouw voor volkshuisvesting denk ik niet aan wolkenkrabbers maar aan gallerijflats en Plattenbau, en die blijven ook ruim onder de 70 meter hoogte die in het artikel wordt aangehaald.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 01-11-2023 05:42:41 ]
pi_211152723
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2023 20:19 schreef DjDaano het volgende:

[..]
Wat een rare kop zeg. 1 persoon is er geen voorstander van omdat het veel energie kost. Energie hebben we voldoende alleen te weinig grond dus lijkt me juist een prima oplossing.
Op zich is er ook genoeg grond. Er komen alleen teveel mensen binnen.
pi_211152767
quote:
1s.gif Op woensdag 1 november 2023 05:38 schreef J.B. het volgende:

[..]
Raar artikel en dito interpretatie. Dat wolkenkrabbers niet werken voor volkshuisvesting lijkt me nogal een open deur, daar heb ik geen onderzoek van het AD voor nodig. Wanneer ik denk aan hoogbouw voor volkshuisvesting denk ik niet aan wolkenkrabbers maar aan gallerijflats en Plattenbau, en die blijven ook ruim onder de 70 meter hoogte die in het artikel wordt aangehaald.
Waarbij dit ook een vreemd statement is.

"De energie die het kost om een woning te bouwen, is al meer dan de bewoners ervan ooit zullen gebruiken”

Zit er in een appartement zoveel meer bouwmateriaal per vierkante meter woonoppervlakte dan in een rijtjes of vrijstaande woning?

Of zegt hij hiermee dat appartementen relatief gezien heel energiezuinig zijn qua energieverbruik en bewoners daarom nooit veel energie meer verbruiken?
pi_211152795
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 06:13 schreef Halcon het volgende:

[..]
Op zich is er ook genoeg grond. Er komen alleen teveel mensen binnen.
Snap niet waarom je geen hele dorpen inclusief infrastructuur in Groningen, Drenthe, Friesland etc. bouwt. Alles moet maar in de randstad met alle gevolgen van dien.
pi_211152957
quote:
1s.gif Op woensdag 1 november 2023 05:38 schreef J.B. het volgende:

[..]
Qua verduurzaming waar we tegenwoordig zo prat op gaat zijn gallerijflats wel een enorme aderlating. Je kan er amper zonnepanelen kwijt en een warmtepomp is (in elk geval in bestaande objecten) vaak ook geen doen vanwege geluidsnormen of ruimtegebrek.

Maar het artikel gaat idd over hogere wolkenkrabbers. De vraag is waar je de grens legt wat dat betreft. Er worden in de grote steden flink wat van dat soort objecten gerealiseerd. Waarbij De Zalmhaven wellicht een extreem voorbeeld is maar legio voorbeelden van 10-15 woonlagen waarbij die zelfde problematiek ook al speelt in mindere mate.
blablablabla
pi_211152972
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 06:45 schreef C.L.Werner het volgende:

[..]
Snap niet waarom je geen hele dorpen inclusief infrastructuur in Groningen, Drenthe, Friesland etc. bouwt. Alles moet maar in de randstad met alle gevolgen van dien.
Nouja dat dus. In De Flevopolder alleen al kun je zonder al te ingrijpende maatregelen een miljoen mensen kwijt. Maar dan zal er wel geïnvesteerd moeten worden in een betere bereikbaarheid.
blablablabla
pi_211152974
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 06:45 schreef C.L.Werner het volgende:

[..]
Om daar mensen uitkeringen te laten trekken?

En sowieso, hoe wil je in de huidige omstandigheden hele dorpen gaan bouwen in het noorden?
pi_211153021
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 07:24 schreef Halcon het volgende:

[..]

En sowieso, hoe wil je in de huidige omstandigheden hele dorpen gaan bouwen in het noorden?
Dat bouwen moet sowieso. De Randstad nog voller bouwen is ook niet bepaald de oplossing. Helemaal met strenge stikstof normen en de bereikbaarheid die alleen maar afneemt als de wegen verder dichtslibben.
blablablabla
pi_211153114
quote:

[..]

Hoezo uitkering laten trekken?

Neem het EMA, dat meost en zou in Amsterdam komen met alle expats van dien.
Had dat in Groningen neergezet, inclusief nieuwbouw, investeren in ifnrastructuur, en zo spreid je de drukte en belastbaarheid van natuur, milieu en mens.
pi_211153199
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 07:48 schreef C.L.Werner het volgende:

[..]

Had dat in Groningen neergezet, inclusief nieuwbouw, investeren in ifnrastructuur, en zo spreid je de drukte en belastbaarheid van natuur, milieu en mens.
Als je internationaal opereert is de aanwezigheid van een luchthaven in de nabijheid wel redelijk cruciaal.

Maar een snelle verbinding met Het Noorden zou die noodzaak flink kunnen reduceren. Of een luchthaven daar. En dan niet zoals in Lelystad eerst gaan bouwen zonder concreet plan of toezeggingen.
blablablabla
pi_211153242
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 08:01 schreef Elan het volgende:

[..]
Als je internationaal opereert is de aanwezigheid van een luchthaven in de nabijheid wel redelijk cruciaal.

Maar een snelle verbinding met Het Noorden zou die noodzaak flink kunnen reduceren. Of een luchthaven daar. En dan niet zoals in Lelystad eerst gaan bouwen zonder concreet plan of toezeggingen.
Groningen airport is al beschikbaar en operationeel, laat ze daar capaciteit uitbreiden. Ontlast je schiphol ook meteen
pi_211153331
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 08:06 schreef C.L.Werner het volgende:

[..]
Groningen airport is al beschikbaar en operationeel, laat ze daar capaciteit uitbreiden. Ontlast je schiphol ook meteen
En dan gaan bedrijven wel ineens in Groningen zitten denk je? We hebben met Lelystad Airport gezien hoe goed zo'n concept werkt als er uiteindelijk helemaal geen behoefte aan is. Wil je het buitengebied serieus gaan ontwikkelen zal je als politiek met een verdomd goed plan moeten komen. Te beginnen met een snelle treinverbinding liefst naar Japans model die ook al decennia op zich laat wachten.
blablablabla
pi_211153362
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 08:18 schreef Elan het volgende:
We hebben met Lelystad Airport gezien hoe goed zo'n concept werkt als er uiteindelijk helemaal geen behoefte aan is.
Nee, dat is politieke onwil. Als de politieke wil er was, dan was Lelystad allang open met tientallen vluchten per dag.

quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 08:18 schreef Elan het volgende:
Wil je het buitengebied serieus gaan ontwikkelen zal je als politiek met een verdomd goed plan moeten komen. Te beginnen met een snelle treinverbinding liefst naar Japans model die ook al decennia op zich laat wachten.
Mee eens, maar ook daar laat de politiek het weer afweten. Veelal korte termijn denken, geen visie, pappen en nathouden. Laten we ook eens aan lange termijn visie doen - maak een goede verbinding naar de rest van Nederland, investeer in infrastructuur, huizen, onderwijs - dat creeert banen, trekt mensen aan, en zo ga je weer terug naar de top waar Nederland hoort.
pi_211153467
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 08:22 schreef C.L.Werner het volgende:

[..]
Nee, dat is politieke onwil. Als de politieke wil er was, dan was Lelystad allang open met tientallen vluchten per dag.
[..]
Mee eens, maar ook daar laat de politiek het weer afweten. Veelal korte termijn denken, geen visie, pappen en nathouden. Laten we ook eens aan lange termijn visie doen - maak een goede verbinding naar de rest van Nederland, investeer in infrastructuur, huizen, onderwijs - dat creeert banen, trekt mensen aan, en zo ga je weer terug naar de top waar Nederland hoort.
Je hoeft niet eens helemaal naar het Noorden te kijken voor bouwgrond.

Zo'n Flevopolder is toch bizar, koste noch moeite gespaard om het ding droog te leggen en dan hebben we eigenlijk alleen Almere (waar de grondprijzen inmiddels ook door het dak gaan) en een plukje huizen in Lelystad daar aan over gehouden. De rest is natuurgebied of boerderijen. Dichtbij Rotterdam ook, opgegroeid in De Hoeksche Waard waar ze anno 2023 nog steeds bang zijn voor de metro waardoor de bereikbaarheid ernstig te wensen overlaat. Zit je op 20 kilometer van Rotterdam, er rijd nog geen trein. Niks. Het riekt bij wijlen naar sabotage, zoveel onkunde als de (lokale) politiek laat zien.
blablablabla
pi_211153502
quote:

[..]

Het vreemde is dat het nu precies andersom is: in de grote steden (met dus de grootste werkgelegenheid) wonen procentueel de meeste steuntrekkers. En dan gaat het vaak om hele wijken. Dus mensen die van hun lang zal ze leven nooit (meer) werken houden huizen bezet voor leraren, verplegers, politieagenten etc. etc. die juist een huis zoeken in hun (toekomstig) werkgebied.
pi_211153553
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 08:43 schreef paardendokter het volgende:

[..]
Het vreemde is dat het nu precies andersom is: in de grote steden (met dus de grootste werkgelegenheid) wonen procentueel de meeste steuntrekkers. En dan gaat het vaak om hele wijken. Dus mensen die van hun lang zal ze leven nooit (meer) werken houden huizen bezet voor leraren, verplegers, politieagenten etc. etc. die juist een huis zoeken in hun (toekomstig) werkgebied.
Ik heb jarenlang op diverse werkplekken in Amsterdam gewerkt. Aantal Amsterdamse collega's....op 1 hand te tellen.

Waar kwamen de werkers vandaan? Haarlem (met de trein), Purmerend (met de bus), Heerhugowaard (met de auto incl. half uur file) en ga zo maar door.

Liepen we tijdens de lunchpauze door de stad, wat kwamen we tegen: hele legioenen Amsterdammers op terrasjes zitten roken en zuipen.
pi_211153586
quote:

[..]
Lekker voor bedrijven dat je vluchten naar vakantieoorden kan boeken in groningen een hub vliegveld met andere grote hubs dat wilt het bedrijfsleven. :D
pi_211153625
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 08:55 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Lekker voor bedrijven dat je vluchten naar vakantieoorden kan boeken in groningen een hub vliegveld met andere grote hubs dat wilt het bedrijfsleven. :D
wat is er mis met mobiliteit voor de bevolking?
  Moderator woensdag 1 november 2023 @ 09:04:04 #169
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_211153654
quote:

[..]

Zat werk hier. Alleen je moet het willen.
pi_211153686
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 08:55 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Nee simpel, dat wordt dan automatisch aangepast. Als er vraag is, dan zijn er airlines die daarop inspelen (want geld) en dan zijn er vluchten van en naar grote steden. Dat is marktwerking.

quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 09:04 schreef Rene het volgende:

[..]
Zat werk hier. Alleen je moet het willen.
Helaas ligt het niet zo simpel. Veelal vacatures waar je minder of gelijk verdient dan je uitkering, dus waarom zou je dat doen? Liever kiezen mensen de zekerheid van uitkeringen en toeslagen dan de volatiliteit van het werken, met alle gevolgen van dien.
pi_211153789
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 09:07 schreef C.L.Werner het volgende:

Helaas ligt het niet zo simpel. Veelal vacatures waar je minder of gelijk verdient dan je uitkering, dus waarom zou je dat doen? Liever kiezen mensen de zekerheid van uitkeringen en toeslagen dan de volatiliteit het vroege opstaan en de inspanning van het werken, met alle gevolgen van dien.
  Moderator woensdag 1 november 2023 @ 09:27:07 #172
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_211153841
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 09:07 schreef C.L.Werner het volgende:

[..]
Nee simpel, dat wordt dan automatisch aangepast. Als er vraag is, dan zijn er airlines die daarop inspelen (want geld) en dan zijn er vluchten van en naar grote steden. Dat is marktwerking.
[..]
Helaas ligt het niet zo simpel. Veelal vacatures waar je minder of gelijk verdient dan je uitkering, dus waarom zou je dat doen? Liever kiezen mensen de zekerheid van uitkeringen en toeslagen dan de volatiliteit van het werken, met alle gevolgen van dien.
Omdat de lasten van het leven doorgaans wat lager liggen daar de woningkosten lager zijn, de druk tot het doen van duurdere uitgaven (jaja ruggengraat, maar de starbucks ligt niet in Borger-Odoorn, drie kopjes voor de prijs van een lattepumkinspicemetextrasojamelkeneenshothaver).
Een andere benadering van het leven kan een 'investering' waard zijn. Al moet ik zeggen dat mijn collega's in andere gemeentes, in de randstad, evenzoveel verdienen.

Wat betreft werk en uitkering overweging: zelfrespect, meedoen in de maatschappij, iets meer inkomen mét toeslagen (dwz, 1200 > 1800 euro is bijna letterlijk netto meer overhouden!)
Ik kan het weten, coach er nogal wat in deze situaties. Je hebt sujetten die het erom doen. Maar doorgaans kiest men niet een uitkeringsleventje.
  woensdag 1 november 2023 @ 09:36:51 #173
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_211153913
quote:
1s.gif Op woensdag 1 november 2023 06:34 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Waarbij dit ook een vreemd statement is.

"De energie die het kost om een woning te bouwen, is al meer dan de bewoners ervan ooit zullen gebruiken”

Zit er in een appartement zoveel meer bouwmateriaal per vierkante meter woonoppervlakte dan in een rijtjes of vrijstaande woning?
Appartementen zijn over het algemeen kleiner dan eensgezinswoningen. Kleinere kamers betekent meer materiaal per m2. Brand en geluidseisen leiden ook tot dikkere vloeren/wanden. Dat telt allemaal op.

Daarnaast speelt mee welk oppervlakte je pakt (BVO, NVO, GO). Die materiaalberekeningen gebruiken BVO, en aangezien egw's relatief veel BVO hebben komen de scores per m2 daar gunstiger uit.

quote:
Of zegt hij hiermee dat appartementen relatief gezien heel energiezuinig zijn qua energieverbruik en bewoners daarom nooit veel energie meer verbruiken?
Het is idd een nietszeggende opmerking van die man (of slecht gequote door AD). Ja, grondstoffen winnen, materialen en producten maken en bouwen kost energie. En misschien is al die energie die daarbij gebruikt wordt hoger dan wat de woning gebruikt in zijn levensduur (wat ik betwijfel). Wat is dan het punt van de opmerking? Niet bouwen?
pi_211153944
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 09:27 schreef Rene het volgende:

[..]
Omdat de lasten van het leven doorgaans wat lager liggen daar de woningkosten lager zijn, de druk tot het doen van duurdere uitgaven (jaja ruggengraat, maar de starbucks ligt niet in Borger-Odoorn, drie kopjes voor de prijs van een lattepumkinspicemetextrasojamelkeneenshothaver).
Een andere benadering van het leven kan een 'investering' waard zijn. Al moet ik zeggen dat mijn collega's in andere gemeentes, in de randstad, evenzoveel verdienen.

Wat betreft werk en uitkering overweging: zelfrespect, meedoen in de maatschappij, iets meer inkomen mét toeslagen (dwz, 1200 > 1800 euro is bijna letterlijk netto meer overhouden!)
Ik kan het weten, coach er nogal wat in deze situaties. Je hebt sujetten die het erom doen. Maar doorgaans kiest men niet een uitkeringsleventje.
Het besef komt vrij langzaam omhoog dat het systeem anders moet.

Helaas lijken sommige economen die hoog staan aangeschreven in dit land zich nog niet bewust van het stapelen van marginale kortingen en diens effect op "armoedeval" en "werken moet lonen"principes.

Anyhow, het lijkt mij eigenlijk simpel op te lossen, maar het kost geld en je zult moeten accepteren dat "mensen geld krijgen van de staat terwijl ze strikt genomen boven de armoedenorm vallen en het geld eigenlijk niet nodig hebben"

Dat is een consequentie van het werken laten lonen.
Defacto is dat een herverdeling van inkomens van boven modaal naar eronder.
  Moderator woensdag 1 november 2023 @ 09:58:05 #175
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_211154122
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 09:39 schreef ludovico het volgende:

[..]

Helaas lijken sommige economen die hoog staan aangeschreven in dit land zich nog niet bewust van het stapelen van marginale kortingen en diens effect op "armoedeval" en "werken moet lonen"principes.

Anyhow, het lijkt mij eigenlijk simpel op te lossen, maar het kost geld en je zult moeten accepteren dat "mensen geld krijgen van de staat terwijl ze strikt genomen boven de armoedenorm vallen en het geld eigenlijk niet nodig hebben"

Lets go.
  woensdag 1 november 2023 @ 10:17:15 #176
201761 phpmystyle
pi_211154263
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 09:27 schreef Rene het volgende:

[..]

Beetje off story, maar ik weet dat jij hier ook mee te maken hebt qua werk.

Gisteren bij OP1, vrouw werkt in de thuiszorg 24uur, ¤1.200/¤1.250 salaris, kan nauwelijks rondkomen en vind (opinie lijkt dat ook te vinden) dat het beter gewaardeerd moet worden (lees: betere beloning). Maar is het echt normaal om goed te kunnen rondkomen van 24uur?

Nu worden dergelijke inkomenscategorien geholpen met allerhande toeslagen waardoor het inkomen stijgt naar (heb er geen verstand van) ¤1.800 ofzo.
pi_211154343
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 07:35 schreef Elan het volgende:

[..]
Dat bouwen moet sowieso. De Randstad nog voller bouwen is ook niet bepaald de oplossing. Helemaal met strenge stikstof normen en de bereikbaarheid die alleen maar afneemt als de wegen verder dichtslibben.
Om nog maar te zwijgen van de steeds verder stijgende zeespiegel i.c.m. de bodemdaling in het westen en noorden des lands.
pi_211154423
quote:
7s.gif Op woensdag 1 november 2023 10:17 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Gisteren bij OP1, vrouw werkt in de thuiszorg 24uur, ¤1.200/¤1.250 salaris, kan nauwelijks rondkomen en vind (opinie lijkt dat ook te vinden) dat het beter gewaardeerd moet worden (lees: betere beloning). Maar is het echt normaal om goed te kunnen rondkomen van 24uur?

Nu worden dergelijke inkomenscategorien geholpen met allerhande toeslagen waardoor het inkomen stijgt naar (heb er geen verstand van) ¤1.800 ofzo.
Deze mevrouw kan fysiek niet meer werken dan 24 uur. Daarnaast is er vaak geen werk voor >0.5fte uur door budget korting. Is er weinig recht op zekerheid (klant zegt af is geen uurloon). Is er amper mogelijkheid door te groeien.

Deze dame was door een chronische aandoening niet in staat meer te werken. Doordat ze aan de onderkant van de samenleving hangt is het nu nagenoeg onmogelijk om arbeidsongeschikt te raken. Of zoals mijn partner te horen kreeg: "als uw inkomen het dubbele was, was u 100% arbeidsongeschikt voor uw werk". Nu moest mijn partner maar gaan zien wat ze ging doen. Het is allemaal helaas niet meer zo mooi, dat sociale stelsel
  woensdag 1 november 2023 @ 10:38:21 #179
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211154455
quote:
7s.gif Op woensdag 1 november 2023 10:17 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Haar doel was meer te werken maar toen bleek ze kanker te hebben, typisch een geval van net buiten alle boten vallen: net gescheiden, waarschijnlijk weinig tot niet gewerkt tijdens het huwelijk, vervolgens een baan in de thuiszorg en dan niet meer dan 24 uur kunnen werken omdat je ziek wordt.

Geen idee hoe oud ze was maar ik vond de "mijn moeder is van uw leeftijd" opmerking van die miljonair een behoorlijke belediging, tenzij hij een hele ouwe kop heeft en zijn moeder 16 was toen ze van hem beviel.

Edit: hij is kennelijk maar 41 dus het zal idd wel een kind van een erg jonge moeder zijn.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_211154563
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 10:25 schreef J.B. het volgende:

[..]
Om nog maar te zwijgen van de steeds verder stijgende zeespiegel i.c.m. de bodemdaling in het westen en noorden des lands.
Veengronden :Y

In Gouda is dat heel erg. Mijn neef heeft een winkel daar en elk jaar stroomt de boel wel een paar keer onder. Klimaatverandering maakt het probleem nog groter.

Sowieso een kutstad voor hetzelfde geld woon je in Leiden.
blablablabla
pi_211154610
quote:
1s.gif Op woensdag 1 november 2023 10:38 schreef Leandra het volgende:

[..]
Haar doel was meer te werken maar toen bleek ze kanker te hebben, typisch een geval van net buiten alle boten vallen: net gescheiden, waarschijnlijk weinig tot niet gewerkt tijdens het huwelijk, vervolgens een baan in de thuiszorg en dan niet meer dan 24 uur kunnen werken omdat je ziek wordt.

Geen idee hoe oud ze was maar ik vond de "mijn moeder is van uw leeftijd" opmerking van die miljonair een behoorlijke belediging, tenzij hij een hele ouwe kop heeft en zijn moeder 16 was toen ze van hem beviel.

Edit: hij is kennelijk maar 41 dus het zal idd wel een kind van een erg jonge moeder zijn.
Ik dacht al, dat is toch die crimineel. En dat klopt.
  woensdag 1 november 2023 @ 11:06:02 #182
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211154699
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 10:53 schreef Elan het volgende:

[..]
Veengronden :Y

In Gouda is dat heel erg. Mijn neef heeft een winkel daar en elk jaar stroomt de boel wel een paar keer onder. Klimaatverandering maakt het probleem nog groter.

Sowieso een kutstad voor hetzelfde geld woon je in Leiden.
Nou niet helemaal, in Leiden wonen is wel een stukje duurder dan in Gouda wonen.
Wullie bin KOEL © Soneal
  woensdag 1 november 2023 @ 11:08:28 #183
201761 phpmystyle
pi_211154728
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 10:34 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Deze mevrouw kan fysiek niet meer werken dan 24 uur. Daarnaast is er vaak geen werk voor >0.5fte uur door budget korting. Is er weinig recht op zekerheid (klant zegt af is geen uurloon). Is er amper mogelijkheid door te groeien.

Deze dame was door een chronische aandoening niet in staat meer te werken. Doordat ze aan de onderkant van de samenleving hangt is het nu nagenoeg onmogelijk om arbeidsongeschikt te raken. Of zoals mijn partner te horen kreeg: "als uw inkomen het dubbele was, was u 100% arbeidsongeschikt voor uw werk". Nu moest mijn partner maar gaan zien wat ze ging doen. Het is allemaal helaas niet meer zo mooi, dat sociale stelsel
Ja, dat ze ziek was/is kan een beperking zijn. Maar ook voordat ze ziek werd, werkte zij slechts 24uur.
En los van het ziek zijn, lijkt er een wens te zijn om van 24 uur te kunnen rondkomen. Ik weet niet of dat voor voor veel banen haalbaar cq betaalbaar is.

quote:
1s.gif Op woensdag 1 november 2023 10:38 schreef Leandra het volgende:

[..]

Die dikke miljonair met zijn gepronk had weinig toe te voegen, kreeg op sommige momenten plaatsvervangende schaamte omdat ik het ongemak van de mede tafelgenoten duidelijk zag.

Maar ik heb er moeite mee, hoewel deze casus inderdaad treurig was door ziekte en dus beperkte arbeidsmogelijkheden lijkt er los daarvan een wens te zijn om van 20/24 uur te kunnen rondkomen. We moeten wel reëel blijven.
pi_211154801
quote:
7s.gif Op woensdag 1 november 2023 11:08 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Ja, dat ze ziek was/is kan een beperking zijn. Maar ook voordat ze ziek werd, werkte zij slechts 24uur.
En los van het ziek zijn, lijkt er een wens te zijn om van 24 uur te kunnen rondkomen. Ik weet niet of dat voor voor veel banen haalbaar cq betaalbaar is.
[..]
Die dikke miljonair met zijn gepronk had weinig toe te voegen, kreeg op sommige momenten plaatsvervangende schaamte omdat ik het ongemak van de mede tafelgenoten duidelijk zag.

Maar ik heb er moeite mee, hoewel deze casus inderdaad treurig was door ziekte en dus beperkte arbeidsmogelijkheden lijkt er los daarvan een wens te zijn om van 20/24 uur te kunnen rondkomen. We moeten wel reëel blijven.
Ik heb niet het gevoel dat er een collectieve behoefte is aan werkende arme zijn. Ik denk dat er eigenlijk altijd wel andere omstandigheden zijn
  woensdag 1 november 2023 @ 11:18:23 #185
201761 phpmystyle
pi_211154868
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 11:12 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ik heb niet het gevoel dat er een collectieve behoefte is aan werkende arme zijn. Ik denk dat er eigenlijk altijd wel andere omstandigheden zijn
Ik denk dat ook, maar ik vraag mij wel af wat deze dan zouden kunnen zijn.
pi_211154922
quote:
7s.gif Op woensdag 1 november 2023 11:18 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Ik denk dat ook, maar ik vraag mij wel af wat deze dan zouden kunnen zijn.
Alleenstaand met kinderen.
Deeltijdfactor, onder andere handen aan het verpleeghuisbed.
Medische problematiek.
Psychische problematiek (word nu ook zo goed behandeld).
Gebrek aan geschikt werk in directe omgeving (en verkassen is voor deze mensen niet echt een optie).

Immers 2 werkgevers moeten hebben om rond te komen is ook niet echt wat we moeten willen (helemaal niet omdat hoge voorheffing bij baan 2)
pi_211154940
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 09:58 schreef Rene het volgende:

[..]
Lets go.
Eens.
Alle toeslagen en uitkeringen onder één dak, alles op één hoop, en afbetalingsregels over de totale hoop ijken i.p.v. per los onderdeel.

Dan ben je er gewoon.
pi_211154984
Ik concludeer er vooral uit dat het wel kan, maar dat het duur is om te bouwen. Niemand gaat investeren in bouwen als dat niet op een financieel gezonde manier kan.
pi_211155075
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 11:06 schreef Leandra het volgende:

[..]
Nou niet helemaal, in Leiden wonen is wel een stukje duurder dan in Gouda wonen.
Oh ja gemiddeld gezien absoluut Doelde meer op het gebied in het historische centrum waar die wateroverlast heel erg speelt wat behoorlijk duur is. Westhaven bijvoorbeeld: Voor 8 of 9 ton kun je ook een leuk grachtenpandje kopen in Leiden.
blablablabla
pi_211155090
quote:
1s.gif Op woensdag 1 november 2023 08:37 schreef Elan het volgende:
Zo'n Flevopolder is toch bizar, koste noch moeite gespaard om het ding droog te leggen en dan hebben we eigenlijk alleen Almere (waar de grondprijzen inmiddels ook door het dak gaan) en een plukje huizen in Lelystad daar aan over gehouden. De rest is natuurgebied of boerderijen. Dichtbij Rotterdam ook, opgegroeid in De Hoeksche Waard waar ze anno 2023 nog steeds bang zijn voor de metro waardoor de bereikbaarheid ernstig te wensen overlaat. Zit je op 20 kilometer van Rotterdam, er rijd nog geen trein. Niks. Het riekt bij wijlen naar sabotage, zoveel onkunde als de (lokale) politiek laat zien.
De laatste jaren ben ik betrokken bij de lokale politiek. Je wilt niet weten hoeveel vriendjespolitiek, opportunisme, t/m corruptie aan toe speelt.

Ik weet van gem.-ambtenaren die privé hypotheken afsluiten bij projectontwikkelaars tegen 0% rente en geen aflossing, in ruil voor mooie opdrachten van de gemeente.
pi_211155102
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 11:39 schreef blomke het volgende:

[..]
De laatste jaren ben ik betrokken bij de lokale politiek. Je wilt niet weten hoeveel vriendjespolitiek, opportunisme, t/m corruptie aan toe speelt.

Ik weet van gem.-ambtenaren die privé hypotheken afsluiten bij projectontwikkelaars tegen 0% rente en geen aflossing, in ruil voor mooie opdrachten van de gemeente.
K maar dat zou crimineel zijn dus wat let je.
pi_211155120
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 11:40 schreef ludovico het volgende:

[..]
K maar dat zou crimineel zijn dus wat let je.
0% rente hypotheken zonder aflossing en de belastingdienst doet er niets mee? Kom op, je gelooft het zelf toch niet.
pi_211155135
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 10:34 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Dan is het probleem toch niet dat haar werk in de thuiszorg te laag gewaardeerd wordt. Het probleem is dan toch dat de toekenning van de arbeidsongeschiktheidsuitkering niet in orde is. Dan moet daar toch iets aan gedaan worden, niet aan het verhogen van de lonen.
pi_211155139
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 11:43 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
0% rente hypotheken zonder aflossing en de belastingdienst doet er niets mee? Kom op, je gelooft het zelf toch niet.
Nee klopt. Maar dat is het punt niet ;)
Denk overigens niet dat de belastingdienst alles ziet, maar hier zouden ze uiteraard wel een mening over hebben - onzakelijk.
Maar naast het belasting onderdeel zit er een corruptie onderdeel in dat nog veel zorgwekkender zou zijn.
pi_211155220
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 11:44 schreef ludovico het volgende:

[..]
Denk overigens niet dat de belastingdienst alles ziet, maar hier zouden ze uiteraard wel een mening over hebben - onzakelijk.
Maar naast het belasting onderdeel zit er een corruptie onderdeel in dat nog veel zorgwekkender zou zijn.
https://www.nhnieuws.nl/n(...)-vertrouwen-geschaad
pi_211155226
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 11:39 schreef blomke het volgende:

[..]

Dat soort dingen dus. Na die bouwfraude waarbij ambtenaren van Rijkswaterstaat op grote schaal werden omgekocht sta ik nergens meer van te kijken. Nederlanders kijken graag belerend naar andere landen maar hier ook genoeg walgelijke corruptie.
blablablabla
pi_211155244
quote:
Geen idee hoe ze op 35k komen aan genoten voordeel.
pi_211155252
Als een regeling niet standaard is maar tailored, en je doet zaken met die partij, dan is dat eigenlijk altijd een red flag op verbreken van onafhankelijkheid.

En in appearance is het sowieso een breuk, lijkt me handig als ambtenaren daar al aan moeten voldoen.
pi_211155265
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 11:44 schreef ludovico het volgende:

[..]
Dat is niks nieuws toch?
quote:
‘De Zembla-uitzending 'Afrekenen met de bouwfraude’ maakt in 2006, vijf jaar na de onthulling van de bouwfraude, de balans op.

1300 bouwbedrijven zijn door de Nederlandse Mededingingsautoriteit beboet. In totaal betalen ze alles bij elkaar 406 miljoen euro. De boetes vallen in het niet bij de miljarden die er met de fraude verdiend zijn. 10 jaar bouwfraude heeft naar schatting geleid tot illegale winsten van 15 tot 25 miljard euro. Geld dat in de zakken van bouwers is verdwenen. En aangezien het veelal om gesubsidieerde opdrachtgevers en overheden ging, bestaat een groot deel van het verdwenen bedrag uit belastinggeld.

Slechts vier bouwbedrijven en een tiental personen komen voor de rechter. De straffen zijn mild, in totaal wordt 2.5 ton boete betaald. De individuele boetes variëren van 3000 tot 100.000 euro. Het gaat allemaal om zaken uit de schaduwboekhouding van Ad Bos. Klokkenluider Drost spreekt in Zembla zijn verbazing uit over het feit dat er met zijn informatie niets is gebeurd: “Justitie heeft er niks mee gedaan. Ik heb er niks meer van gehoord.”
Met zulke bescheiden strafjes en betrokkenen die grotendeels buiten schot zijn gebleven versus de bedragen die er mee gemoeid zijn kun je er donder op zeggen dat dat soort praktijken nog altijd aan de orde van de dag zijn. Daar hoef je geen complotgekkie voor te zijn.
blablablabla
pi_211155295
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 11:56 schreef Elan het volgende:

[..]
Dat is niks nieuws toch?
[..]
Met zulke bescheiden strafjes en betrokkenen die grotendeels buiten schot zijn gebleven versus de bedragen die er mee gemoeid zijn kun je er donder op zeggen dat dat soort praktijken nog altijd aan de orde van de dag zijn. Daar hoef je geen complotgekkie voor te zijn.
Winsten zijn wel echt flink ingedaald hoor bij de BAMs van de wereld.
pi_211155316
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 11:44 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Dan is het probleem toch niet dat haar werk in de thuiszorg te laag gewaardeerd wordt. Het probleem is dan toch dat de toekenning van de arbeidsongeschiktheidsuitkering niet in orde is. Dan moet daar toch iets aan gedaan worden, niet aan het verhogen van de lonen.
Even verder lezen wat er stond. Niet cherrypicken.

quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 11:53 schreef ludovico het volgende:

[..]
Geen idee hoe ze op 35k komen aan genoten voordeel.
Ik gok de onzakelijke voorwaarden.

Maar de post was dus al gebasseerd op een veroordeling. Aka, niet een probleem wat nu geconstateerd was.
pi_211155320
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 07:48 schreef C.L.Werner het volgende:

[..]

Ja, die expats vinden een dorp in Groningen vast geweldig. En uren met het OV naar Schiphol ook...
pi_211155358
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 12:00 schreef investeerdertje het volgende:
Ik gok de onzakelijke voorwaarden.
Op een bedrag van 165k, met hypotheken, dan denk ik snel aan een discounted cashflow over de gehele periode.
pi_211155385
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 12:02 schreef ludovico het volgende:

[..]
Op een bedrag van 165k, met hypotheken, dan denk ik snel aan een discounted cashflow over de gehele periode.
Even snel opgezocht, de aktekosren en 2.55% niet betaalde rente van 2006 tot 2013. De ambtenaar betaalde 2% rente ipv 4.5%

https://uitspraken.rechts(...)I:NL:RBNHO:2022:8603
pi_211155397
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 12:04 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Even snel opgezocht, de aktekosren en 2.55% niet betaalde rente van 2006 tot 2013. De ambtenaar betaalde 2% rente ipv 4.5%
Ja met die rentes gaat het vlotter dan wat er in 2020 aan rente was.

Het is al eeuwen vuistregel bij de belastingdienst 25% max afwijking in de rente... Waarom zou je risico nemen en voorbij die vuistregel gaan?
pi_211155429
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 09:39 schreef ludovico het volgende:

[..]

Gewoon stoppen met toeslagen en je bent al heel erg ver.
pi_211155484
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 11:58 schreef ludovico het volgende:

[..]
Winsten zijn wel echt flink ingedaald hoor bij de BAMs van de wereld.
Vorig jaar gestegen tot 170 miljoen is het niet? Hebben vorig jaar de FIOD nog op de stoep gehad, al was dat voor een internationaal project.
blablablabla
  woensdag 1 november 2023 @ 12:17:07 #208
201761 phpmystyle
pi_211155509
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 12:13 schreef Elan het volgende:

[..]
Vorig jaar gestegen tot 170 miljoen is het niet? Hebben vorig jaar de FIOD nog op de stoep gehad, al was dat voor een internationaal project.
Ach, winstmarges aldaar zijn niet zo hoog in die sector.
pi_211155820
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 12:00 schreef Halcon het volgende:

[..]
Ja, die expats vinden een dorp in Groningen vast geweldig. En uren met het OV naar Schiphol ook...
Wat snap je niet aan investeren in de infrastructuur?

Het hele woningprobleem is ook deels te wijten aan de hoeveelheid expats - die krijgen bovengemiddeld betaald, betalen geen belasting de eerste 3 jaar (de zogenaamde 30% regeling) en worden vaak door de werkgever gehuisvest. Probeer daar maar eens tegenop te boksen. Prima om daar iets tegen te doen.

Er zijn overigens voldoende expats die wel naar groningen gaan. Expats komen voor het werk en geld, niet voor Nederland specifiek.
  woensdag 1 november 2023 @ 12:47:36 #210
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_211155833
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 12:46 schreef C.L.Werner het volgende:

[..]

Het hele woningprobleem is ook deels te wijten aan de hoeveelheid expats - die krijgen bovengemiddeld betaald, betalen geen belasting de eerste 3 jaar (de zogenaamde 30% regeling) en worden vaak door de werkgever gehuisvest. Probeer daar maar eens tegenop te boksen. Prima om daar iets tegen te doen.

Er zijn overigens voldoende expats die wel naar groningen gaan. Expats komen voor het werk en geld, niet voor Nederland specifiek.
Hoe zie je dat investeren voor je?

En dat stuk over expats heb je ook flink fout.
pi_211155836
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 12:07 schreef DjDaano het volgende:

[..]
Gewoon stoppen met toeslagen en je bent al heel erg ver.
Helaas gaan ze volgend jaar weer omhoog. Nog meer stimulans om zo min mogelijk te werken.
pi_211155852
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 12:47 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Hoe zie je dat investeren voor je?

En dat stuk over expats heb je ook flink fout.
Snellere verbinding schiphol, meer vluchten via Groningen, betere OV verbindingen in de regio... maar dat had je zelf ook kunnen bedenken :')

Stuk over expats is zeer zeker niet fout.
  woensdag 1 november 2023 @ 12:56:22 #213
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_211155918
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 12:49 schreef C.L.Werner het volgende:

[..]
Snellere verbinding schiphol, meer vluchten via Groningen, betere OV verbindingen in de regio... maar dat had je zelf ook kunnen bedenken :')

Stuk over expats is zeer zeker niet fout.
Afgezien van dat het over het algemeen goed verdienende mensen zijn met een belastingvoordeel klopt er verder weinig van volgens mijn ervaring.
  woensdag 1 november 2023 @ 13:01:34 #214
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211155995
quote:

[..]

Het woningprobleem zit hem toch primair in de goedkopere woningen? Sociale en midden huur en koop?
Dat is niet het segment waar de expats in wonen en dus ook niet het segment waar ze druk op leggen.... de goedkope Oostblok arbeid wel uiteraard, maar die bedoel je niet met expats.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_211156067
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 13:01 schreef Leandra het volgende:

[..]
Het woningprobleem zit hem toch primair in de goedkopere woningen? Sociale en midden huur en koop?
Dat is niet het segment waar de expats in wonen en dus ook niet het segment waar ze druk op leggen.... de goedkope Oostblok arbeid wel uiteraard, maar die bedoel je niet met expats.
Ook expats willen niet teveel geld uitgeven aan wonen dus de middenhuur maken ook hun gebruik van als het mogelijk is.
  woensdag 1 november 2023 @ 13:14:59 #216
244125 laziness
pi_211156190
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 11:44 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Het kan en en zijn.
Wat mij betreft tijd dat we de waarde van meer beroepsgroepen in gaan zien. Met een vergrijzende bevolking is de thuiszorg een enorm belangrijke schakel. Dus een hoger loon en oog voor de problematiek rondom toekenning van de arbeidsongeschiktheidsuitkering voor mensen met lage lonen.
pi_211156238
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 12:56 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Afgezien van dat het over het algemeen goed verdienende mensen zijn met een belastingvoordeel klopt er verder weinig van volgens mijn ervaring.
Mijn ervaring leert toch anders.
pi_211156697
quote:

[..]
Expat pakken juist alle goedkope woningen aangezien iedere makelaar het liefste verkoopt of verhuurt aan expats. Is echt niet dat die allemaal wonen in woningen van een miljoen +.
pi_211156776
quote:

[..]
Mwa veel in eigen land relatief hoogopgeleide Indiërs bijvoorbeeld werkzaam in de IT wonen gewoon in rijtjeshuizen.

Verder is het logisch dat je meer geld overhoudt voor wonen als je geen of amper belasting hoeft te betalen, dus laten we die regel eerst maar eens afschaffen.
blablablabla
  woensdag 1 november 2023 @ 14:20:30 #220
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211156892
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 14:08 schreef Elan het volgende:

[..]
Mwa veel in eigen land relatief hoogopgeleide Indiërs bijvoorbeeld werkzaam in de IT wonen gewoon in rijtjeshuizen.

Verder is het logisch dat je meer geld overhoudt voor wonen als je geen of amper belasting hoeft te betalen, dus laten we die regel eerst maar eens afschaffen.
De kwalificatie "rijtjeshuis" zegt an sich niet heel veel, dat kan ook een huis van 600K zijn, en in Amsterdam zelfs het dubbele.

En een huis van 600K wordt in principe niet verhuurd in de categorie "middenhuur" of de 25% daarboven.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_211156939
quote:

[..]

Ze genieten van de voordelen en dan als die goedkope belasting afloopt en ze echt betalen wat ze zouden moeten betalen lopen ze te klagen. :') Volk dat letterlijk uit een shithole komt als India...alsof Nederland zo goed geregeld en netjes is omdat we nauwelijks belasting betalen.
  woensdag 1 november 2023 @ 14:25:46 #222
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_211156946
Hoogopgeleid. Geen IT. Geen Indiër. Wel rijtjeshuis. Utrecht stad.

Koophuis, maar de overburen (expats, geen IT, geen Indiërs) in een vergelijkbare woning (wel wat minder gemoderniseerd en geïsoleerd) betalen ¤2400 per maand.
Huilen dan.
  woensdag 1 november 2023 @ 14:26:26 #223
244125 laziness
pi_211156954
quote:

[..]

30% regeling is niet helemaal geen belasting betalen. Het is een belastingvoordeel.
Ligt overigens bij de eerste kamer momenteel een voorstel waarbij het ernstig versoberd wordt. Hij is eerder al ingekort van 10 naar 8 naar 5 jaar.
En vanaf 2024 geldt ie ook alleen t/m de Balkenende norm.

Er zijn iets van 30 landen in Europa die zo'n belastingvoordeel regeling kennen. Is het slim om in NL 'm af te willen schaffen? Ik zie bij mijn werkgever dat we zonder deze mensen de specialistische vacatures niet vervuld krijgen, ze blijven veelal na afloop van de regeling ook en dragen dus ook genoeg bij aan de economie. Wij huisvesten ze niet. Gemiddeld genomen zitten deze mensen niet zo snel in het vaarwater van de groep waarvoor de huizenmarkt krap is weet ik :7

quote:

[..]

Amper valt dus echt best mee en het is maar een beperkt aantal jaren. Je hebt dus maar tijdelijk meer geld over.
  woensdag 1 november 2023 @ 14:26:53 #224
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211156956
quote:
7s.gif Op woensdag 1 november 2023 14:25 schreef Isdatzo het volgende:

Koophuis, maar de overburen in een vergelijkbare woning (wel wat minder gemoderniseerd en geïsoleerd) betalen ¤2400 per maand.
Een rijtjeshuis in Utrecht kost ook zo 750K dus dan is ¤ 2.400 huur per maand nog een schijntje.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_211156989
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 08:51 schreef blomke het volgende:

[..]

Liepen we tijdens de lunchpauze door de stad, wat kwamen we tegen: hele legioenen Amsterdammers op terrasjes zitten roken en zuipen.
Ja die hadden ook even lunchpauze _O-
pi_211156994
quote:
1s.gif Op woensdag 1 november 2023 14:20 schreef Leandra het volgende:

[..]
De kwalificatie "rijtjeshuis" zegt an sich niet heel veel, dat kan ook een huis van 600K zijn, en in Amsterdam zelfs het dubbele.

En een huis van 600K wordt in principe niet verhuurd in de categorie "middenhuur" of de 25% daarboven.
In Amsterdam zijn jarenlang betaalbare sociale huurwoningen verkocht aan types als Bernhard jr en Haga en buitenlandse investeerders die ze vervolgens verhuren tegen de hoofdprijs aan expats.
Je zou dan in letterlijke kunnen spreken van hoogsegmenthuur maar er verdwijnen eerst betaalbare woningen voor.
blablablabla
pi_211156999
quote:
7s.gif Op woensdag 1 november 2023 14:25 schreef Isdatzo het volgende:

Koophuis, maar de overburen (expats, geen IT, geen Indiërs) in een vergelijkbare woning (wel wat minder gemoderniseerd en geïsoleerd) betalen ¤2400 per maand.
En wat ben jij per maand kwijt aan hypotheek?
blablablabla
  woensdag 1 november 2023 @ 14:35:49 #228
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_211157019
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 14:32 schreef Elan het volgende:

[..]
En wat ben jij per maand kwijt aan hypotheek?
Niks.
Huilen dan.
pi_211157260
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 14:26 schreef laziness het volgende:
30% regeling is niet helemaal geen belasting betalen. Het is een belastingvoordeel.
Ligt overigens bij de eerste kamer momenteel een voorstel waarbij het ernstig versoberd wordt. Hij is eerder al ingekort van 10 naar 8 naar 5 jaar.
En vanaf 2024 geldt ie ook alleen t/m de Balkenende norm.

Er zijn iets van 30 landen in Europa die zo'n belastingvoordeel regeling kennen. Is het slim om in NL 'm af te willen schaffen? Ik zie bij mijn werkgever dat we zonder deze mensen de specialistische vacatures niet vervuld krijgen, ze blijven veelal na afloop van de regeling ook en dragen dus ook genoeg bij aan de economie. Wij huisvesten ze niet. Gemiddeld genomen zitten deze mensen niet zo snel in het vaarwater van de groep waarvoor de huizenmarkt krap is weet ik
Daar heb je allemaal gelijk in. Neemt niet weg dat exapts in sommige delen van Nederland een extra druk uitoefenen op de overbelaste woonmarkt. Kijk bijvoorbeeld in sommige buurten in Den Haag, Amstelveen, daar woont procentueel meer expat dan Nederlander. Simpelweg omdat de expat die huizen wel kan betalen, de Nederlander niet. En dat heeft weer te maken met de 30% regeling als ook dat bedrijven huisvesting kopen om aan de expats te geven. Daar kom je met 2x modaal niet meer tussen.
pi_211157545
quote:

[..]
Er kan amper een paal de grond in gemept worden tegenwoordig en jij denkt dat je in Groningen even vliegveld flink uit kunt breiden, het wegennet en het ov kunt opgraden...

En dan zullen mensen daar ook nog moeten werken. Of moeten ze elke dag van Groningen naar Schiphol vliegen?
pi_211157582
Ik zie het bij mijn klanten in Eindhoven ook veel. Daar zitten natuurlijk heel veel expats van ASML. Veel mensen die in de goede tijd een ander huis hebben gekocht hebben hun oude woning aangehouden als beleggingspand voor verhuur. Dat zijn vaak rijtjeshuizen in Eindhoven, Veldhoven, Geldrop. Normaal zouden deze verhuurd worden voor rond ¤ 1.200. Deze mensen verhuren ze allemaal via bureau's aan expats voor het dubbele. Hierdoor houd je wel weer doorstroming tegen vanuit de sociale huur.

Ik geef ze geen ongelijk hoor, lekker cashen zo. Maar het werkt niet mee voor de situatie.
pi_211157618
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 13:14 schreef laziness het volgende:

[..]
Het kan en en zijn.
Wat mij betreft tijd dat we de waarde van meer beroepsgroepen in gaan zien. Met een vergrijzende bevolking is de thuiszorg een enorm belangrijke schakel. Dus een hoger loon en oog voor de problematiek rondom toekenning van de arbeidsongeschiktheidsuitkering voor mensen met lage lonen.
Een nog hoger loon zodat ze met 15 uur werken modaal verdienen. De wereld is gek aan het worden. Een loon zou wat mij betreft gebaseerd moeten zijn op een 40 urige werkweek dat sommige minder kunnen en daarom aangevuld worden helemaal prima maar grote groepen werken parttime om met de toeslagen net zoveel over te houden. :')
pi_211157633
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 15:29 schreef bloodymary1 het volgende:
Ik zie het bij mijn klanten in Eindhoven ook veel. Daar zitten natuurlijk heel veel expats van ASML. Veel mensen die in de goede tijd een ander huis hebben gekocht hebben hun oude woning aangehouden als beleggingspand voor verhuur. Dat zijn vaak rijtjeshuizen in Eindhoven, Veldhoven, Geldrop. Normaal zouden deze verhuurd worden voor rond ¤ 1.200. Deze mensen verhuren ze allemaal via bureau's aan expats voor het dubbele. Hierdoor houd je wel weer doorstroming tegen vanuit de sociale huur.

Ik geef ze geen ongelijk hoor, lekker cashen zo. Maar het werkt niet mee voor de situatie.
Yep en er zijn ook genoeg expats die zo min mogelijk kwijt willen zijn dus alles aan de onderkant gaat ook naar expats toe. Geeft meer zekerheid en stabiliteit voor de verhuurder. (alleen die stank van die Indiërs is dan weer een ander verhaal.... )
pi_211157746
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 15:34 schreef DjDaano het volgende:

[..]
Yep en er zijn ook genoeg expats die zo min mogelijk kwijt willen zijn dus alles aan de onderkant gaat ook naar expats toe. Geeft meer zekerheid en stabiliteit voor de verhuurder. (alleen die stank van die Indiërs is dan weer een ander verhaal.... )
_O- Gelukkig woon ik zelf 25 km van Ehv af in the middle of nowhere. Maar daar heb je weer andere geurtjes...
  woensdag 1 november 2023 @ 16:12:47 #235
244125 laziness
pi_211157975
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 15:33 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Een nog hoger loon zodat ze met 15 uur werken modaal verdienen. De wereld is gek aan het worden. Een loon zou wat mij betreft gebaseerd moeten zijn op een 40 urige werkweek dat sommige minder kunnen en daarom aangevuld worden helemaal prima maar grote groepen werken parttime om met de toeslagen net zoveel over te houden. :')
Maar dat fulltime werken niet loont via het belachelijke toeslagenstelsel is dan toch het probleem?
Je hebt blijkbaar een mening over de mensen die in de thuiszorg werken want hun loon mag niet net zo hoog liggen als iemand in het onderwijs om maar een dwarsstraat te noemen.
pi_211158023
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 16:12 schreef laziness het volgende:

[..]
Maar dat fulltime werken niet loont via het belachelijke toeslagenstelsel is dan toch het probleem?
Je hebt blijkbaar een mening over de mensen die in de thuiszorg werken want hun loon mag niet net zo hoog liggen als iemand in het onderwijs om maar een dwarsstraat te noemen.
In de huidige economie zou het juist goed zijn om een belastingkorting te geven aan mensen die fulltime werken. Prima dat je minder wil werken maar dat is een luxe en dat zou niet beloond moeten worden.
pi_211158085
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 16:18 schreef DjDaano het volgende:

[..]
In de huidige economie zou het juist goed zijn om een belastingkorting te geven aan mensen die fulltime werken. Prima dat je minder wil werken maar dat is een luxe en dat zou niet beloond moeten worden.
In algemene zin moet werken beloond worden en niks doen niet.
pi_211158115
quote:

[..]
Thuiszorg waar hier naar gerefereerd werd was schoonmaakwerk, dat is normaliter ongeschoold werk hier op mijn werk krijgen de poetsmedewerkers ook niet hetzelfde betaald als hbo geschoolden.
  woensdag 1 november 2023 @ 16:37:35 #239
201761 phpmystyle
pi_211158157
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 15:33 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Dat dus.
Veel gezeur over beroepen die redelijk betaald worden (zorg, en andere overheidstaken) maar waar mensen soms 20/24 uur werken.

Ja hallo?
  woensdag 1 november 2023 @ 16:38:38 #240
201761 phpmystyle
pi_211158166
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 16:32 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Thuiszorg waar hier naar gerefereerd werd was schoonmaakwerk, dat is normaliter ongeschoold werk hier op mijn werk krijgen de poetsmedewerkers ook niet hetzelfde betaald als hbo geschoolden.
Alsje toeslagen afschaft voor een deel dan krijg je al het effect dat meer werken loont.
pi_211158188
quote:

[..]
Nee het probleem is dat je van een beneden modaal inkomen in dit land niet kan rondkomen. Toeslagen veroorzaken dat niet, toeslagen herverdelen rijkdom.
pi_211158198
quote:
7s.gif Op woensdag 1 november 2023 16:37 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Dat dus.
Veel gezeur over beroepen die redelijk betaald worden (zorg, en andere overheidstaken) maar waar mensen soms 20/24 uur werken.

Ja hallo?
Je doet alsof in veel zorgberoepen 20/24 uur een keuze is ipv een gevolg.
  woensdag 1 november 2023 @ 16:44:52 #243
201761 phpmystyle
pi_211158215
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 16:43 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Je doet alsof in veel zorgberoepen 20/24 uur een keuze is ipv een gevolg.
Mijn zijn geen beperkingen bekend?
pi_211158265
quote:
7s.gif Op woensdag 1 november 2023 16:44 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Mijn zijn geen beperkingen bekend?
In veel zorgberoepen is überhaupt geen 40 urige werkweek mogelijk. Je kan s ochtends even komen. S avonds even komen en de rest van de tijd waarin je met mensen koffie kon drinken en met andere zaken kon helpen is gewoon wegbezuinigd. Daar is geen geld voor.

Succes met het vinden van 40 te combineren uren.
  woensdag 1 november 2023 @ 16:53:59 #245
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211158317
quote:
7s.gif Op woensdag 1 november 2023 16:37 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Dat dus.

Ja hallo?
Ha, je bedoelt thuiszorg die van de ene cliënt naar de andere rijdt in "eigen tijd"?

Of misschien denk je dat ze de hele dag mensen kunnen helpen aankleden en uitkleden?
Sorry opa, ik kan u pas om 12.45 uur komen aankleden en u staat om 14.25 uur weer in de planning om uitgekleed te worden.
Oh, steunkousen de hele dag nodig? Tsja... dat past niet in het schema opa.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_211158332
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 15:25 schreef Halcon het volgende:

[..]
Er kan amper een paal de grond in gemept worden tegenwoordig en jij denkt dat je in Groningen even vliegveld flink uit kunt breiden, het wegennet en het ov kunt opgraden...

En dan zullen mensen daar ook nog moeten werken. Of moeten ze elke dag van Groningen naar Schiphol vliegen?
Ik snap wat je zegt, dat vraagt lange termijn visie, waar een heleboel komt kijken.
pi_211158756
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 16:55 schreef C.L.Werner het volgende:

[..]
Ik snap wat je zegt, dat vraagt lange termijn visie, waar een heleboel komt kijken.
Dat gaat 'm niet worden met om de paar jaar een nieuw bewind. En dan heb je ook nog de Eerste Kamer, waardoor je als alles meezit misschien max. 2 jaar kunt doen wat je wil. Als het om dit soort grote dingen gaat.

En elk jaar een flinke provinciestad aan mensen naar binnen slepen helpt ook niet.

Een vliegveld niet laten krimpen ligt al lastig. En de rest ook.
  woensdag 1 november 2023 @ 18:30:39 #248
201761 phpmystyle
pi_211159150
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 16:48 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
In veel zorgberoepen is überhaupt geen 40 urige werkweek mogelijk. Je kan s ochtends even komen. S avonds even komen en de rest van de tijd waarin je met mensen koffie kon drinken en met andere zaken kon helpen is gewoon wegbezuinigd. Daar is geen geld voor.

Hoe zou het dan moeten? voor 24 uur 3500 bruto betalen?
pi_211159341
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 16:41 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Nee het probleem is dat je van een beneden modaal inkomen in dit land niet kan rondkomen. Toeslagen veroorzaken dat niet, toeslagen herverdelen rijkdom.
Toeslagen zorgen momenteel voor belastingplanning. De “rijken” gaan 22 uur werken omdat ze dan minder belasting betalen en meer over houden. De “armen” werken netjes 40 uur en subsidiëren daarmee de rijken. Lekkere maatschappij heb je dan.
pi_211159384
quote:

[..]

Dat koste mij bijna een minuut googlen… Bijna al deze vacatures zijn fulltime mogelijk al zijn ze al blij met ieder uur dat je wil werken.

https://nl.indeed.com/q-thuiszorg-fulltime-vacatures.html
pi_211159459
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 17:46 schreef Halcon het volgende:

[..]
Dat gaat 'm niet worden met om de paar jaar een nieuw bewind. En dan heb je ook nog de Eerste Kamer, waardoor je als alles meezit misschien max. 2 jaar kunt doen wat je wil. Als het om dit soort grote dingen gaat.

En elk jaar een flinke provinciestad aan mensen naar binnen slepen helpt ook niet.

Eelde is een tijdje terug al gegroeid. Qua baan en capaciteit is er geen probleem. Kan makkelijk meer aan, het nadeel is dat er weinig ov is.
pi_211159997
quote:

[..]
De overheid mag lekker ophoepelen met de druk om fulltime te gaan werken. Ik hoef geen toeslagen, maar ik wens ook niet beboet te worden voor minder dan fulltime werken.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_211160023
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 16:53 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ha, je bedoelt thuiszorg die van de ene cliënt naar de andere rijdt in "eigen tijd"?

Of misschien denk je dat ze de hele dag mensen kunnen helpen aankleden en uitkleden?
Sorry opa, ik kan u pas om 12.45 uur komen aankleden en u staat om 14.25 uur weer in de planning om uitgekleed te worden.
Oh, steunkousen de hele dag nodig? Tsja... dat past niet in het schema opa.
Ik woon in een flat met veel oudjes elk heeft weer een andere thuiszorgmedewerker. Laat er eentje sochtends boven beginnen en naar beneden werken al die onzinnige reisjes voor al die verschillende verzorgers van hot naar her zijn dan verleden tijd.

Leuk die zogenaamde marktwerking en pgb maar dat heeft de efficiënte in tijdsbesteding aan clienten niet veel goeds gedaan.
pi_211160076
quote:

[..]

Een fulltime werkweek in de zorg is 36 uur.
En hoe die uren fatsoenlijk gevuld worden met werkzaamheden is natuurlijk gewoon aan de werkgever. In het bedrijfsleven heeft een werknemer het ook echt niet altijd de hele dag 'druk'. Verloren uren waarin de werknemer niet direct productief is (of zelfs dagen en weken) zijn heel normaal.

Waarom werkgevers in de zorg doen alsof een uurtje geen directe taak uitvoeren een probleem is, is wat je als werknemer in de zorg uit je hoofd moet zetten.
pi_211160307
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 14:26 schreef laziness het volgende:

[..]
Er zijn iets van 30 landen in Europa die zo'n belastingvoordeel regeling kennen. Is het slim om in NL 'm af te willen schaffen? Ik zie bij mijn werkgever dat we zonder deze mensen de specialistische vacatures niet vervuld krijgen,
In hoeverre is het een probleem voor de Nederlandse samenleving wanneer die vacatures gewoon helemaal niet vervuld worden?

En die vraag stel ik voor zowel voor de specialistische functies bij "hoogwaardige" bedrijven als voor de productiemedewerkers en magazijnmedewerkers uit Oost Europa die veel ongeschoold werk doen.

Ja, leggen we de arbeidsmigratie fors aan banden dan zullen sommige bedrijven en sectoren het met minder personeel moeten doen en dus simpelweg minder orders moeten aannemen. De totale economie krimpt dan/groeit minder hard. Maar moeten we wel eindeloze groei willen, als dat gepaard gaat met alle problematiek die een zeer dichtbevolkt land met snel groeiende bevolking zich meebrengt?

En er wordt wel gezegd "die mensen wonen in een ander segment, dus zitten de Nederlandse huizenzoekers niet in de weg". Maar zolang die mensen niet worden gehuisvest op speciaal voor hen aangewezen bouwlocaties met speciaal voor hen gebouwde woonruimte betekent elke woning die door een arbeidsmigrant betrokken wordt er simpelweg één woning minder beschikbaar is voor de huidige Nederlands ingezetenen die op zoek zijn naar (andere) woonruimte.
  woensdag 1 november 2023 @ 20:34:43 #256
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211160758
Zelfs in speciaal voor hen ontwikkelde woonlocaties is nog een lastige, dorp verderop willen ze ook een Oostblokker woonlocatie maken op een plek waarvan ik zeg "daar wil ik ook wel wonen..." en het is geen geheim dat ik redelijk veeleisend ben op dat vlak, maar ik liep er een tijdje terug nog langs en dacht "hier zou ik wel een huis willen bouwen, maar dat zal wel niet mogen", en dan blijkt dat ze langs een doodlopend straatje dat primair fietspad is (niet doodlopend voor fietsers), units voor >120 Oostblokkers willen bouwen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_211160854
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 17:46 schreef Halcon het volgende:

[..]

En helaas, daarom blijft het pappen en nathouden. Gebrek aan visie, enorme bureaucratie en het polderen zal ons niet verder brengen.
  woensdag 1 november 2023 @ 20:44:06 #258
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211160891
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 19:44 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Ik woon in een flat met veel oudjes elk heeft weer een andere thuiszorgmedewerker. Laat er eentje sochtends boven beginnen en naar beneden werken al die onzinnige reisjes voor al die verschillende verzorgers van hot naar her zijn dan verleden tijd.

Leuk die zogenaamde marktwerking en pgb maar dat heeft de efficiënte in tijdsbesteding aan clienten niet veel goeds gedaan.
Ja, dan heb je aan een paar medewerkers genoeg maar zo werkt dat tegenwoordig niet meer met marktwerking in de zorg en geen bejaardentehuizen meer.

Kans is ook nog groot dat er van verschillende thuiszorgorganisaties verschillende medewerkers op één dag komen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_211161417
quote:

[..]
Klopt. Daarbij komt dat de toeslagen worden betaald vanuit een belastingsysteem waarin de hoogste inkomens die de meeste uren maken, het zwaarst belast worden.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 02-11-2023 09:37:42 ]
pi_211161504
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 20:34 schreef Leandra het volgende:
Zelfs in speciaal voor hen ontwikkelde woonlocaties is nog een lastige, dorp verderop willen ze ook een Oostblokker woonlocatie maken op een plek waarvan ik zeg "daar wil ik ook wel wonen..." en het is geen geheim dat ik redelijk veeleisend ben op dat vlak, maar ik liep er een tijdje terug nog langs en dacht "hier zou ik wel een huis willen bouwen, maar dat zal wel niet mogen", en dan blijkt dat ze langs een doodlopend straatje dat primair fietspad is (niet doodlopend voor fietsers), units voor >120 Oostblokkers willen bouwen.
Ook daar heb je gelijk in. Hier in de regio zijn ook veel oostblokkers aan het werk in landbouw en distributie.
Sommige locaties wil je liever niet wonen (langs drukke weg aan de rand van een industrieterrein ver van voorzieningen), gestapelde containers.
Maar ik rij ook dagelijks langs een locatie aan de rand van het bos die bestaat uit stacaravans/chalets. Een soort trailer park. Dat zou een uitstekende woonlocatie zijn voor starters/jongeren op de huurmarkt of bijvoorbeeld mensen die na een stukgelopen relatie (tijdelijke) woonruimte zoeken.
Maar dat mag dan weer niet. Want voor de migranten heet het 'tijdelijk verblijf' zolang ze zich er niet als woonadres inschrijven. En voor de Nederlander die er gaat 'wonen' is het de permanente verblijfplaats. En dat past dan weer niet binnen de vergunning.
En dat vind ik vreemd als de units wel jaarrond bewoond worden. Of er nu opeenvolgend 4 mensen elk 3 maanden verblijven, of één persoon het hele jaar maakt voor de 'last' op de omgeving niets uit als je het mij vraagt.
pi_211161821
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 18:54 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Eelde is een tijdje terug al gegroeid. Qua baan en capaciteit is er geen probleem. Kan makkelijk meer aan, het nadeel is dat er weinig ov is.
Denk niet dat je het politiek rond krijgt om dat fors uit te breiden. En dan moet je nog bouwen, ov infrastructuur, etc.

Stikstof sheets slaan dan op hol.
pi_211162443
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 19:49 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Een fulltime werkweek in de zorg is 36 uur.
En hoe die uren fatsoenlijk gevuld worden met werkzaamheden is natuurlijk gewoon aan de werkgever. In het bedrijfsleven heeft een werknemer het ook echt niet altijd de hele dag 'druk'. Verloren uren waarin de werknemer niet direct productief is (of zelfs dagen en weken) zijn heel normaal.

Waarom werkgevers in de zorg doen alsof een uurtje geen directe taak uitvoeren een probleem is, is wat je als werknemer in de zorg uit je hoofd moet zetten.
Heel simpel. Een gemeente of zorgverzekeraar betaald niet voor dat uur. Er is geen sprake van een opdrachtgever met geld wat je kan schrijven. Ben je de goedkoopste niet ben je je bedrijf kwijt. Welkom in laag gewaardeerde beroepen.

Dat uurtje geen directe taak, is een uur dat je niet op papier staat en niet ingeroosterd bent. Fijne dag nog, geen loon.

quote:

[..]

Hoe laat krijgt de laatste dan de steunkousen? Of vind je on 11:30 pas aan je dag beginnen maatschappelijk acceptabel?
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 20:44 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ja, dan heb je aan een paar medewerkers genoeg maar zo werkt dat tegenwoordig niet meer met marktwerking in de zorg en geen bejaardentehuizen meer.

Kans is ook nog groot dat er van verschillende thuiszorgorganisaties verschillende medewerkers op één dag komen.
En dan negeer ik dat mensen hier gewoon in vrijstaande woningen wonen xD met thuiszorg

quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 21:26 schreef blomke het volgende:

[..]
Klopt. Daarbij komt at de toeslagen worden betaald vanuit een belastingsysteem waarin de hoogste inkomens die de meeste uren maken, het zwaarst belast worden.
Belast op inkomen, niet op uren. Prima toch? Minder uren met hoog inkomen zelfde belasting.

quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 22:05 schreef Halcon het volgende:

[..]
Denk niet dat je het politiek rond krijgt om dat fors uit te breiden. En dan moet je nog bouwen, ov infrastructuur, etc.

Stikstof sheets slaan dan op hol.
Enkel ov hoef je uit te breiden. De rest is dus echt een tijdje terug uitgebreid.
pi_211163544
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 23:24 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Heel simpel. Een gemeente of zorgverzekeraar betaald niet voor dat uur. Er is geen sprake van een opdrachtgever met geld wat je kan schrijven. Ben je de goedkoopste niet ben je je bedrijf kwijt.
De opdrachtgever van de elektricien of timmerman betaalt ook niet voor dat verloren uurtje als de klus in 6,5u geklaard is.

En de opdrachtgever van de IT developer betaalt ook niet voor die week die tussen twee opdrachten zit. Die verloren uurtjes horen gewoon bij de overheadkosten. En de overheadkosten dient de werkgever gewoon te verwerken in de uurtarieven die hij rekent.
  donderdag 2 november 2023 @ 08:30:59 #264
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211163826
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2023 07:31 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
De opdrachtgever van de elektricien of timmerman betaalt ook niet voor dat verloren uurtje als de klus in 6,5u geklaard is.

En de opdrachtgever van de IT developer betaalt ook niet voor die week die tussen twee opdrachten zit. Die verloren uurtjes horen gewoon bij de overheadkosten. En de overheadkosten dient de werkgever gewoon te verwerken in de uurtarieven die hij rekent.
Punt is dat de thuiszorgmedewerker ieder uur een kwartier kwijt is.
En 2 verloren uurtjes in een week is geen probleem, maar structureel 2 verloren uren op een 6-urige werkdag is een ander verhaal.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_211163934
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 23:24 schreef investeerdertje het volgende:

Enkel ov hoef je uit te breiden. De rest is dus echt een tijdje terug uitgebreid.
Hele dorpen erbij dan moet er ook wel wat gebeuren aan het wegennet, faciliteiten, je zult huizen moeten bouwen en zo.

En als je dan ziet dat er amper gebouwd mag worden tegenwoordig...

En stop je de instroom niet, dan kun je dorpen en steden bij blijven bouwen.
pi_211164668
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2023 08:30 schreef Leandra het volgende:

[..]
Punt is dat de thuiszorgmedewerker ieder uur een kwartier kwijt is.
En 2 verloren uurtjes in een week is geen probleem, maar structureel 2 verloren uren op een 6-urige werkdag is een ander verhaal.
Hoe bedoel je? Voor een uur werk moet de werkgever ook een uur uitbetalen.
  donderdag 2 november 2023 @ 11:21:35 #267
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211165352
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2023 10:07 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Hoe bedoel je? Voor een uur werk moet de werkgever ook een uur uitbetalen.
Ja, maar het loopt dus stuk op het gegeven dat thuiszorgorganisaties aanbestedingen moeten winnen bij gemeentes, daarom zo laag mogelijk moeten gaan zitten en het daardoor wel een probleem wordt de medewerker te betalen voor de periode dat ze van cliënt A naar cliënt B reizen, die tijd vergoedt de gemeente immers ook niet.

Wat dat betreft prima dat de bijdrage weer inkomensafhankelijk gaat worden, misschien dat er dan ook weer wat fatsoenlijket betaald kan worden.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_211166554
Dat de werkgever te laag inschrijft is niet het probleem van de werknemers.
De werkgever moet de werk-werk reisuren gewoon uitbetalen tegen uurloon van de werknemer, inclusief eventuele avond- en weekendtoeslag.

Als de inschrijving op de aanbesteding correct is gecalculeerd, zitten die indirecte kosten ook gewoon in het uurtarief verwerkt. Net als de kosten voor de directeur, de telefoniste, het kantoor waar die werken etc.
  donderdag 2 november 2023 @ 12:50:31 #269
201761 phpmystyle
pi_211166689
quote:

[..]

Gaan ze weer zeiken dat ze aan een stuk door moeten werken.
pi_211166873
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2023 11:21 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ja, maar het loopt dus stuk op het gegeven dat thuiszorgorganisaties aanbestedingen moeten winnen bij gemeentes, daarom zo laag mogelijk moeten gaan zitten en het daardoor wel een probleem wordt de medewerker te betalen voor de periode dat ze van cliënt A naar cliënt B reizen, die tijd vergoedt de gemeente immers ook niet.

Wat dat betreft prima dat de bijdrage weer inkomensafhankelijk gaat worden, misschien dat er dan ook weer wat fatsoenlijket betaald kan worden.
Tijd niet vergoed zou gewoon een directe exit moeten zijn voor het bedrijf.
pi_211167613
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2023 13:03 schreef ludovico het volgende:

[..]
Tijd niet vergoed zou gewoon een directe exit moeten zijn voor het bedrijf.
Dat is de keuze van de aanbesteder, de gemeente in dit geval. Dus even een belletje doen naar de lokale wethouder dat hij wat humaner moet zijn.
pi_211167672
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2023 14:03 schreef DjDaano het volgende:

[..]
Dat is de keuze van de aanbesteder, de gemeente in dit geval. Dus even een belletje doen naar de lokale wethouder dat hij wat humaner moet zijn.
Tuurlijk niet. Die voorwaarden zouden ook domweg illegaal zijn.
pi_211167713
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2023 14:08 schreef ludovico het volgende:

[..]
Tuurlijk niet. Die voorwaarden zouden ook domweg illegaal zijn.
Jawel hoor, lees maar een keer zo'n aanbesteding door. Is echt een politieke keuze om puur te betalen per handeling.
pi_211167852
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2023 14:10 schreef DjDaano het volgende:

[..]
Jawel hoor, lees maar een keer zo'n aanbesteding door. Is echt een politieke keuze om puur te betalen per handeling.
Maakt nog niet dat het bedrijf dan het recht heeft uren niet uit te betalen.
Aan de onderkant van de samenleving is dit gewoon een issue. Overal waar tijd niet geklokt wordt.
pi_211167885
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2023 14:19 schreef ludovico het volgende:

[..]
Maakt nog niet dat het bedrijf dan het recht heeft uren niet uit te betalen.
Aan de onderkant van de samenleving is dit gewoon een issue. Overal waar tijd niet geklokt wordt.
Nee maar je lokt het er weel mee uit. Die tussenpartijen huren ook weer zzp'ers in etc. De overheid moet gewoon normale voorwaarden hanteren en dan krijgen werknemers ook normaal betaald. Als je de bedrijven gaat uitknijpen zullen die weer de medewerkers uitknijpen. Het begint bij de bron.
pi_211168397
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2023 14:22 schreef DjDaano het volgende:

[..]
Nee maar je lokt het er weel mee uit. Die tussenpartijen huren ook weer zzp'ers in etc. De overheid moet gewoon normale voorwaarden hanteren en dan krijgen werknemers ook normaal betaald. Als je de bedrijven gaat uitknijpen zullen die weer de medewerkers uitknijpen. Het begint bij de bron.
Mweh. Oneens, maak de uren administratie maar ok daar.
Dan verplicht je maar een audit of wat dan ook om zekerheid te verkrijgen dat de uren kloppen.
pi_211169202
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 19:42 schreef Claudia_x het volgende:
Ik hoef geen toeslagen, maar ik wens ook niet beboet te worden voor minder dan fulltime werken.
In de huidige situatie word je ook niet beboet door minder werken; integendeel: je krijgt (vaak) meer toeslagen en kwijtscheldingen. Plus extra vrije tijd.
pi_211169363
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2023 14:03 schreef DjDaano het volgende:

[..]
Dat is helemaal geen keus.

De thuiszorg-werkgever is gewoon verplicht om de reizen van werk-werkverkeer te vergoeden met uurloon + reiskostenvergoeding conform de CAO.
pi_211169390
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2023 14:22 schreef DjDaano het volgende:

[..]
Nee, dat lok je er helemaal niet mee uit. Je vraagt er alléén mee dat de bedrijven die inschrijven op de aanbesteding de indirecte kosten in die tarieven per handeling verwerken. En om de aanbesteding te winnen dus efficiënt omgaan met die indirecte kostenposten.

In de bouw werkt dat prima op die manier, waarom zou dat in de (thuiszorg) niet kunnen?
pi_211169510
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2023 16:50 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Dat is helemaal geen keus.

De thuiszorg-werkgever is gewoon verplicht om de reizen van werk-werkverkeer te vergoeden met uurloon + reiskostenvergoeding conform de CAO.
Dat kan helemaal niet uit en dat weet de opdrachtgever daarom zien ze het ook door de vingers. Plus ze zetten zoveel mogelijk zzp'ers in waarbij dit wel gewoon kan.

Maarja jij denkt het weer beter te weten terwijl de praktijk wederom volledig anders is.
pi_211169712
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2023 17:02 schreef DjDaano het volgende:

[..]
Dat kan helemaal niet uit en dat weet de opdrachtgever daarom zien ze het ook door de vingers. Plus ze zetten zoveel mogelijk zzp'ers in waarbij dit wel gewoon kan.

Maarja jij denkt het weer beter te weten terwijl de praktijk wederom volledig anders is.
Als dat niet uit kan moet de opdrachtgever gewoon geld bijleggen.

En wat een ZZP-er doet moet hij/zij zelf weten. Die is immers zijn eigen werkgever en hoeft zichzelf niet comform CAO te betalen. Maar de werknemer in dienst van een werkgever moet gewoon zijn gewerkte reisuren uitbetaald krijgen.

Dat helaas veel zorgmedewerkers ondanks inmiddels de nodige jurisprudentie op dit onderwerp zichzelf langdurig op deze wijze laten uitknijpen is zonde. Ze laten zich voor duizenden euro's per jaar naaien.
Even in samenwerking met de vakbond een simpele vuist maken en dit probleem lost zich voorgoed op.
pi_211169777
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2023 17:17 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Als dat niet uit kan moet de opdrachtgever gewoon geld bijleggen.

En wat een ZZP-er doet moet hij/zij zelf weten. Die is immers zijn eigen werkgever en hoeft zichzelf niet comform CAO te betalen. Maar de werknemer in dienst van een werkgever moet gewoon zijn gewerkte reisuren uitbetaald krijgen.

Dat helaas veel zorgmedewerkers ondanks inmiddels de nodige jurisprudentie op dit onderwerp zichzelf langdurig op deze wijze laten uitknijpen is zonde. Ze laten zich voor duizenden euro's per jaar naaien.
Even in samenwerking met de vakbond een simpele vuist maken en dit probleem lost zich voorgoed op.
Nee hoor dan zijn die bedrijven failliet en zijn ze terug bij af. Maar ik wens je succes hoor 😅😂
pi_211170070
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2023 17:23 schreef DjDaano het volgende:

[..]
Nee hoor dan zijn die bedrijven failliet en zijn ze terug bij af. Maar ik wens je succes hoor 😅😂
Dat uitbuiters failliet gaan is niet erg. Dan krijgen de bedrijven die hun personeel wel eerlijk betalen betere kansen.

Aan het verdwijnen van uitbuiters verliezen we als samenleving niets. En de medewerkers kunnen eigenlijk direct aan het werk bij het bedrijf wat vervolgens de taken overneemt, want de hoeveelheid zorg die geleverd moet worden blijft gelijk.
pi_211170485
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2023 17:54 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Dat uitbuiters failliet gaan is niet erg. Dan krijgen de bedrijven die hun personeel wel eerlijk betalen betere kansen.

Aan het verdwijnen van uitbuiters verliezen we als samenleving niets. En de medewerkers kunnen eigenlijk direct aan het werk bij het bedrijf wat vervolgens de taken overneemt, want de hoeveelheid zorg die geleverd moet worden blijft gelijk.
De belastingdienst en uwv betalen de kosten en de uitbuiter doet weer hetzelfde in de volgende gemeente in een andere bv en onder een andere naam.

Gemeentes slopen op deze manier de samenleving en sociale zekerheid.
pi_211171978
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2023 16:31 schreef blomke het volgende:

[..]
In de huidige situatie word je ook niet beboet door minder werken; integendeel: je krijgt (vaak) meer toeslagen en kwijtscheldingen. Plus extra vrije tijd.
Eh ja, maar ik krijg die niet. En ik zit niet te wachten op een overheid die wil dat we zoveel mogelijk fulltime werken en daartoe bonussen biedt. Ik vind dat veel te ingrijpende bemoeienis in privékeuzes die bovendien vanuit een gezinsperspectief logisch en wenselijk zijn.
pi_211172187
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2023 19:53 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Eh ja, maar ik krijg die niet. En ik zit niet te wachten op een overheid die wil dat we zoveel mogelijk fulltime werken en daartoe bonussen biedt. Ik vind dat veel te ingrijpende bemoeienis in privékeuzes die bovendien vanuit een gezinsperspectief logisch en wenselijk zijn.
Je ontvangt nu een bonus voor weinig werken en dat is ook niet wenselijk voor de maatschappij. Dus schaf de belasting schalen af en de toeslagen en dan mag iedereen zelf bepalen waar hij of zij voor kiest.
pi_211172202
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2023 20:01 schreef DjDaano het volgende:

[..]
Je ontvangt nu een bonus voor weinig werken en dat is ook niet wenselijk voor de maatschappij. Dus schaf de belasting schalen af en de toeslagen en dan mag iedereen zelf bepalen waar hij of zij voor kiest.
Mee eens!
pi_211172266
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2023 20:02 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Mee eens!
Topic kan dicht! ;-)
pi_211172321
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2023 19:53 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Eh ja, maar ik krijg die niet. En ik zit niet te wachten op een overheid die wil dat we zoveel mogelijk fulltime werken en daartoe bonussen biedt.
Mee eens. Maar tegelijkertijd hoeft de overheid in mijn ogen ook geen mensen te sponsoren die in principe prima in staat zijn om voor zichzelf genoeg inkomsten te vergaren, maar die dat nu niet doen wegens het bestaan van allerlei toeslagen.
pi_211172428
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2023 20:07 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Mee eens. Maar tegelijkertijd hoeft de overheid in mijn ogen ook geen mensen te sponsoren die in principe prima in staat zijn om voor zichzelf genoeg inkomsten te vergaren, maar die dat nu niet doen wegens het bestaan van allerlei toeslagen.
Ook mee eens. Gezellig hier. c_/
pi_211175912
Toeslagen zijn toch voor mensen die voor minimumloon werken en lage inkomen hebben? Gebaseerd op 30k inkomst per jaar of zo? Als je al een goed betaalde baan heb en dan zelf beslissen om minder te gaan werken, kan je helemaal geen toeslagen krijgen.
Ik vind het prima als mensen die allemaal 'klote' (maar wel nuttige) werk doen kunnen 32 ipv 60 uren per week gaan draaijen en hebben wel wat steun van toeslagen krijgen.
Wel 'grappig' dat hoog verdieners gaan wel een beetje over toeslagen zeiken. Hoeveel grote bedrijven/organisaties krijgen enorme tax benefits en subsidies hier in Nederland? Tax the multi-nationals.
Minimumloon moet wat hoger.
In the new 'reality' we will be living in,nothing will be real and everything will be true-David A.McGowan
Why do some people not credit the origin of the quotes they use under their posts?- Tingo
pi_211175934
Fulltime werken is leuk als het allemaal kan. Maar de overheid wil ook dat je gaat mantelzorgen want de zorg die er was is grotendeels wegbezuinigd. En kinderen fulltime naar de kinderdagopvang sturen is ook een utopie. Ten eerste is het niet te betalen (in andere landen is het soms gratis). Ten tweede zijn er amper plekken. Dan zijn de Nederlandse scholen en clubjes ook nog eens zo ingericht dat je als ouder eigenlijk wel een paar middagen vrij moet zijn voor halen en brengen, denk alleen maar aan zwemles.

Maar goed, de overheid is recent ook al op de vingers getikt door het sociaal en cultureel planbureau, dat zij teveel van burgers vragen. Fulltime werken is leuk als het allemaal kan, maar voor veel mensen niet haalbaar.

[ Bericht 9% gewijzigd door Ed1234 op 03-11-2023 06:06:21 ]
  vrijdag 3 november 2023 @ 07:30:49 #293
244125 laziness
pi_211176076
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2023 05:24 schreef Tingo het volgende:
Toeslagen zijn toch voor mensen die voor minimumloon werken en lage inkomen hebben? Gebaseerd op 30k inkomst per jaar of zo? Als je al een goed betaalde baan heb en dan zelf beslissen om minder te gaan werken, kan je helemaal geen toeslagen krijgen.
Ik vind het prima als mensen die allemaal 'klote' (maar wel nuttige) werk doen kunnen 32 ipv 60 uren per week gaan draaijen en hebben wel wat steun van toeslagen krijgen.
Wel 'grappig' dat hoog verdieners gaan wel een beetje over toeslagen zeiken. Hoeveel grote bedrijven/organisaties krijgen enorme tax benefits en subsidies hier in Nederland? Tax the multi-nationals.
Minimumloon moet wat hoger.
Het issue is dat het voor een deel van deze mensen niet loont om fulltime te werken.
Als ze parttime werken + toeslagen hebben ze netto net zoveel als fulltime werken zonder toeslagen. Tja wie gaat er meer werken voor hetzelfde netto?
En het gaat dan niet om 60 vs 32 uur maar 40 vs 16 uur.
  vrijdag 3 november 2023 @ 07:34:03 #294
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_211176084
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2023 05:24 schreef Tingo het volgende:
Toeslagen zijn toch voor mensen die voor minimumloon werken en lage inkomen hebben?
Dat is het idee. In de praktijk is het een parttimersbonus.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  vrijdag 3 november 2023 @ 08:02:20 #295
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211176199
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2023 07:34 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Dat is het idee. In de praktijk is het een parttimersbonus.
Alleen maar als je alleenstaand bent.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_211186323
Er zitten ook heel veel ouders in de bijstand omdat ze zorgen kinderen hebben.

Ik heb mijn kind ook thuis, kind kan niet naar een speciale opvang of school te veel prikkels.

Oppas alleen thuis bij mij, anders overprikkeld.

En zo ben ik niet de enige, ik werk nog omdat mijn ouders oppassen maar ik wer te onregelmatig voor een reguliere pgb begeleider, gemeente zegt, ga jij toch lekker de bijstand in ?? Zijn al je zorgen weg.... pardon ????

Ik ben blij met mijn kleine contract en toeslagen anders had ik dus inderdaad de bijstand in gemoeten op dit moment. Ben nu bezig met dubbele kinderbijslag om te zien als ik nog een paar uurtjes minder kan om mijn ouders te ontlasten
pi_211186400
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 november 2023 00:51 schreef Aloria het volgende:
Er zitten ook heel veel ouders in de bijstand omdat ze zorgen kinderen hebben.

Ik heb mijn kind ook thuis, kind kan niet naar een speciale opvang of school te veel prikkels.

Oppas alleen thuis bij mij, anders overprikkeld.

En zo ben ik niet de enige, ik werk nog omdat mijn ouders oppassen maar ik wer te onregelmatig voor een reguliere pgb begeleider, gemeente zegt, ga jij toch lekker de bijstand in ?? Zijn al je zorgen weg.... pardon ????

Ik ben blij met mijn kleine contract en toeslagen anders had ik dus inderdaad de bijstand in gemoeten op dit moment. Ben nu bezig met dubbele kinderbijslag om te zien als ik nog een paar uurtjes minder kan om mijn ouders te ontlasten
Of gewoon je kind naar school sturen.

quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2023 08:02 schreef Leandra het volgende:

[..]
Alleen maar als je alleenstaand bent.
Teveel vvd'ers hier.
pi_211187049
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2023 20:07 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Dit ja.

Van die lui die als ze meer kunnen verdienen of überhaupt zelf hun geld kunnen verdienen eerst gaan rekenen wat dat betekent voor hun tsunami aan toeslagen die elke maand op hun rekening wordt gestort.
pi_211187329
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 november 2023 01:12 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Of gewoon je kind naar school sturen.
[..]
Teveel vvd'ers hier.
Lekker makkelijk als je kind ass en een prikkelverwerkingsstoornis heeft en school dus niet werkt ( niet leerbaar) lekker makkelijk kort door de bocht antwoord ofniet joh... 2 jaar lang problemen met school gehad hierdoor.

Niet alle kinderen hebben een plek omdat het systeem niet werkt voor ze en het zijn heel veel kinderen en ouders die dus thuis zitten met dit probleem. ( wil je wat jaren lange wachtlijsten en hulp ho maar dan mag je zelf mantelzorgen voor je kind want je voelt je echt geen ouder meer kan ik je zeggen )

Jij mag ze de politiek in daar denken ze ook zo onnozel

Zoon had een prachtig plekje, interne klas jeugdzorg, helaas mag je daar maar maximaal een jaar zitten, ze hebben het nog kunnen verlengen met een half jaar en toen moest hij weg. Regels mevrouw zo werkt het systeem. Daarna speciaal onderwijs cluster 4. .... hij was bijna zindelijk..... alles weg geen school meer geen zindelijkheid ....

Puur omdat het systeem te autistisch is. Het hele systeem moeten ze eruit flikkeren en puur per kind zien wat er nodig is..

Ben je alleen heb je geen fam/vrienden dan ben je fucked en kun je dus niet werken.. Dan mag je eerst al je geld opvreten voor je de bijstand in kunt, puur vanwege je zoon omdat het hele systeem falende is en er geen klassen bestaan met maar 2/3 leerlingen. ( en de zorgboerderij lange wachtlijsten heeft )

Maar hey, dit is zo op te lossen, gewoon naar school sturen....
Na hele onderzoeken hebben we zwart op wit dat meneer zelf lerend is en max 2 andere kinderen in de klas mag hebben. Weet jij nog een school met 1 klas en 1 op 1 begeleiding met 2 andere kinderen. Hoor graag van je ( de kinderen moeten wel ouder dan hem zijn hij kan niks met het onvoorspelbare gedrag van zijn eigen leeftijd van 6 of jonger )

[ Bericht 7% gewijzigd door Aloria op 04-11-2023 08:53:10 ]
pi_211187812
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 november 2023 08:35 schreef Aloria het volgende:

Het hele systeem moeten ze eruit flikkeren en puur per kind zien wat er nodig is..

Alsof dat haalbaar is.
  zaterdag 4 november 2023 @ 09:51:08 #301
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211187827
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 november 2023 09:49 schreef Halcon het volgende:

[..]
Alsof dat haalbaar is.
Nee, maar simpelweg roepen dat je je kind maar naar school moet sturen terwijl al vrij duidelijk omschreven was dat dat gezien de problematiek geen optie is, is ook niet handig.
Wullie bin KOEL © Soneal
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')