abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211061615
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2023 15:36 schreef Elan het volgende:

[..]
Papieren tijgergenot.
Ik hou echt met hart vast voor de komende jaren qua woningmarkt, met de gigantische instroom en het totale gebrek aan competentie van figuren als hij om daadwerkelijk iets klaar te spelen waardoor er meer aanbod bij komt kan het alleen maar dramatischer worden.
Mijn "angst" ook.

Politiek is volslagen vastgelopen in een brei van regels, beperkingen, subsidies en gebrek aan realiteitszin. De uitspraken van De Jonge over enorme aantallen nieuwbouw, blijken volslagen onjuist: de woningbouw daalt kwartaal op kwartaal en de onderliggende problemen worden niet aangepakt; sterker nog: mogen niet eens benoemd worden.

Woninghandel door makelaars blijkt handel om winst te maken, het idee dat er huizen moeten komen als basisbehoefte (fatsoenlijk, energieneutraal en betaalbaar wonen), is bij veel handelaren uit het zicht verdwenen, zo het idee er ooit al was.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_211063595
Een groot deel van de instroom is voor arbeid van buiten de EU, en vrij verkeer binnen de EU, en dat kun je niet zomaar afknijpen. Als je kijkt naar redenen van migratie, en daarbij 'studeren' buiten beschouwing laat (die zitten meestal op kamers), en verder alles binnen de EU meetelt (vrij verkeer) en van buiten de EU alleen arbeid, dan was die instroom in 2021 ~115.000. Asiel + gezinsredenen van buiten de EU ~50.000. En er is een plicht om echte vluchtelingen op te vangen, dus dat kan ook niet heel veel afgeknepen worden.

https://www.cbs.nl/nl-nl/dossier/dossier-asiel-migratie-en-integratie/hoeveel-immigranten-komen-naar-nederland

Schuiven met regels om te schuiven met de balans tussen koop en huurwoningen levert netto geen woningen op.

Door oplopende rentes nemen investeringen in de bouw af. Daar komt nog bij dat kosten voor bouwmaterialen en arbeid flink zijn opgelopen afgelopen 2 jaar. Daar kan op zich door politici weinig aan gedaan worden. Dat willen lostrekken zal al snel tegen subsidie-restricties van de EU aanlopen. En denk ook niet dat veel mensen er op zitten te wachten om belasting te betalen om huizen voor anderen te bouwen.

Een andere 'oplossing' die hier wel eens geopperd wordt is dat de prijs van grond omlaag zou kunnen, maar dat kan alleen voor grond die nu nog een andere bestemming heeft, of niet bebouwd wordt. Maar grond in een klein, dichtbevolkt landje als Nederland is nu eenmaal duur, dus heel veel rek is daar ook niet, dus dat zet ook niet veel zoden aan de dijk. En op de plekken waar de prijs wel flink omlaag kan, daar willen waarschijnlijk weinig mensen wonen.
Er is misschien ook wat te winnen door meer op ouderen gerichte woningen te bouwen, maar met de huidige bouwprijzen is dat nauwelijks te doen. Veel ouderen wonen in grote huizen en zouden wel kleiner willen gaan wonen, maar dan zijn ze vaak duurder uit, dus blijven ze zitten waar ze zitten.

Je zou meer inventievere oplossingen kunnen zoeken. Land creeeren bijv, maar daar zal ook een flink kostenplaatje aan hangen.

Het is een heel lastig probleem, waar niet zomaar een oplossing voor is, helaas.
pi_211063669
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 oktober 2023 12:46 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

Een andere 'oplossing' die hier wel eens geopperd wordt is dat de prijs van grond omlaag zou kunnen, maar dat kan alleen voor grond die nu nog een andere bestemming heeft, of niet bebouwd wordt. Maar grond in een klein, dichtbevolkt landje als Nederland is nu eenmaal duur, dus heel veel rek is daar ook niet, dus dat zet ook niet veel zoden aan de dijk. En op de plekken waar de prijs wel flink omlaag kan, daar willen waarschijnlijk weinig mensen wonen.
Eeeehhh....landbouwgrond genoeg toch? Ik heb altijd Rutte en Co., van een dubbele agenda verdacht. De boeren uitknijpen vanwege de NH3 emissie en het milieu en de vrijkomende grond voor ontwikkeling inzetten. Idee van mij maar hoor....
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_211063763
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 oktober 2023 12:51 schreef blomke het volgende:

[..]
Eeeehhh....landbouwgrond genoeg toch? Ik heb altijd Rutte en Co., van een dubbele agenda verdacht. De boeren uitknijpen vanwege de NH3 emissie en het milieu en de vrijkomende grond voor ontwikkeling inzetten. Idee van mij maar hoor....
Die grond is dan nog niet gratis he, en ivm dezelfde regels waarom die boeren uitgekocht worden, zal een groot deel van die grond niet (snel) beschikbaar komen als bouwgrond.
pi_211063827
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 oktober 2023 12:57 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Die grond is dan nog niet gratis he, en ivm dezelfde regels waarom die boeren uitgekocht worden, zal een groot deel van die grond niet (snel) beschikbaar komen als bouwgrond.
eerst landjepik
daarna de regels aanpassen
pi_211064216
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 oktober 2023 12:57 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Ook dat. Dus zal ik maar snel de grondstrook van mijn buurman kopen?
pi_211064384
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 oktober 2023 12:46 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Een groot deel van de instroom is voor arbeid van buiten de EU, en vrij verkeer binnen de EU, en dat kun je niet zomaar afknijpen. Als je kijkt naar redenen van migratie, en daarbij 'studeren' buiten beschouwing laat (die zitten meestal op kamers), en verder alles binnen de EU meetelt (vrij verkeer) en van buiten de EU alleen arbeid, dan was die instroom in 2021 ~115.000. Asiel + gezinsredenen van buiten de EU ~50.000. En er is een plicht om echte vluchtelingen op te vangen, dus dat kan ook niet heel veel afgeknepen worden.

https://www.cbs.nl/nl-nl/dossier/dossier-asiel-migratie-en-integratie/hoeveel-immigranten-komen-naar-nederland

Schuiven met regels om te schuiven met de balans tussen koop en huurwoningen levert netto geen woningen op.

Door oplopende rentes nemen investeringen in de bouw af. Daar komt nog bij dat kosten voor bouwmaterialen en arbeid flink zijn opgelopen afgelopen 2 jaar. Daar kan op zich door politici weinig aan gedaan worden. Dat willen lostrekken zal al snel tegen subsidie-restricties van de EU aanlopen. En denk ook niet dat veel mensen er op zitten te wachten om belasting te betalen om huizen voor anderen te bouwen.

Er is misschien ook wat te winnen door meer op ouderen gerichte woningen te bouwen, maar met de huidige bouwprijzen is dat nauwelijks te doen. Veel ouderen wonen in grote huizen en zouden wel kleiner willen gaan wonen, maar dan zijn ze vaak duurder uit, dus blijven ze zitten waar ze zitten.

Je zou meer inventievere oplossingen kunnen zoeken. Land creeeren bijv, maar daar zal ook een flink kostenplaatje aan hangen.

Het is een heel lastig probleem, waar niet zomaar een oplossing voor is, helaas.
Je hebt voldoende landbouwgrond wat je zo kunt omzetten naar bouwgrond. Je kunt op die manier zo duizenden woningen erbij bouwen. Je zal alleen wat stikstof en dat soort onzinnige regels moeten loslaten en dat willen ze nog niet. Daar zijn de problemen nog niet groot genoeg voor en de visie te klein.

Iedere boer vind het echt geen probleem hoor als hij huizen mag gaan bouwen in plaats van koeien melken.
Let op dit is mijn mening, geen feit.
pi_211066186
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 oktober 2023 09:29 schreef blomke het volgende:

[..]
Mijn "angst" ook.

Politiek is volslagen vastgelopen in een brei van regels, beperkingen, subsidies en gebrek aan realiteitszin. De uitspraken van De Jonge over enorme aantallen nieuwbouw, blijken volslagen onjuist: de woningbouw daalt kwartaal op kwartaal en de onderliggende problemen worden niet aangepakt; sterker nog: mogen niet eens benoemd worden.

Woninghandel door makelaars blijkt handel om winst te maken, het idee dat er huizen moeten komen als basisbehoefte (fatsoenlijk, energieneutraal en betaalbaar wonen), is bij veel handelaren uit het zicht verdwenen, zo het idee er ooit al was.
Daarom altijd ingeschreven staan bij een woningbouw, echt heel belangrijk voor iedereen die hier post of leest regel dat. Want hoe zorgeloos je financiële positie nu ook is en hoe mooi je koopwoning ook is. Gaat je relatie kapot en/of raak je om wat voor reden dan ook arbeidsongeschikt (gaat vaak samen helaas) kun je zomaar een (tijdelijke) woonruimte nodig hebben. Particuliere huur is dan vaak geen optie want te duur en tenzij je zwanger bent en/of knettergek kun je een urgentieverklaring ook wel wel vergeten.

Het meest treurige is dat door Polen en Bulgarenfraude je voor een WIA-uitkering ergens ingeschreven moet staan, tijdelijk onderdak vinden is al moeilijk genoeg maar bij veel tijdelijke onderkomens is dat al helemaal geen doen. Waardoor je mogelijk je arbeidsongeschiktheidsuitkering kwijtraakt en terugvalt in De Bijstand of überhaupt niks krijgt en dan zijn de rapen helemaal gaar.
blablablabla
pi_211066230
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 oktober 2023 13:50 schreef DjDaano het volgende:

[..]
Je hebt voldoende landbouwgrond wat je zo kunt omzetten naar bouwgrond. Je kunt op die manier zo duizenden woningen erbij bouwen. Je zal alleen wat stikstof en dat soort onzinnige regels moeten loslaten en dat willen ze nog niet. Daar zijn de problemen nog niet groot genoeg voor en de visie te klein.

Iedere boer vind het echt geen probleem hoor als hij huizen mag gaan bouwen in plaats van koeien melken.
In gedachten kun je het zo omzetten naar bouwgrond, maar in de praktijk pakt het toch wat anders uit. Inderdaad zijn er stikstof regels oa. En vaak is er EU-wetgeving waar Nederland zich ook aan dient te houden.
En stikstof...dat dat een probleem is is al meer dan 40 jaar bekend, en het is al meer dan 40 jaar bekend dat dat probleem groeit. Maar met ministers van landbouw zonder ruggegraat, met een partij met een achterban onder agrariers, werden maatregelen om dat probleem het hoofd te bieden steeds maar vooruit geschoven.
Een probleem aanpakken door het simpelweg niet te erkennen is niet de juiste aanpak. Stikstof is wereldwijd een flink probleem, en in Nederland nog een veel groter probleem dan het gemiddelde wereldwijd.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 0% gewijzigd door George_of_the_Jungle op 24-10-2023 19:26:03 ]
pi_211066518
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2023 16:54 schreef Leandra het volgende:

[..]

Woningen tot de NHG-grens zouden weer gewoon met een woonvergunning verkocht moeten worden; verdien je teveel en/of wil je er niet zelf gaan wonen dan is het geen woning voor jou.
Ik snap overigens nog steeds niet dat er geen "leegstands" belasting is. Als er een woonbestemming op een huis zit en er staat niemand ingeschreven dan is het gewoon extra belasting daar op betalen.
pi_211066616
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 oktober 2023 17:09 schreef Elan het volgende:

[..]
Daarom altijd ingeschreven staan bij een woningbouw, echt heel belangrijk voor iedereen die hier post of leest regel dat. Want hoe zorgeloos je financiële positie nu ook is en hoe mooi je koopwoning ook is. Gaat je relatie kapot en/of raak je om wat voor reden dan ook arbeidsongeschikt (gaat vaak samen helaas) kun je zomaar een (tijdelijke) woonruimte nodig hebben. Particuliere huur is dan vaak geen optie want te duur en tenzij je zwanger bent en/of knettergek kun je een urgentieverklaring ook wel wel vergeten.

Het meest treurige is dat door Polen en Bulgarenfraude je voor een WIA-uitkering ergens ingeschreven moet staan, tijdelijk onderdak vinden is al moeilijk genoeg maar bij veel tijdelijke onderkomens is dat al helemaal geen doen. Waardoor je mogelijk je arbeidsongeschiktheidsuitkering kwijtraakt en terugvalt in De Bijstand of überhaupt niks krijgt en dan zijn de rapen helemaal gaar.
Fokkers verdienen in een relatie elk onafhankelijk teveel om in aanmerking te komen voor sociale huur, daarnaast hebben ze hun AOV op orde.

Verder: goed werk van Omtzigt, geen Bulgarenfraude meer.
  dinsdag 24 oktober 2023 @ 18:12:40 #287
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_211066719
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2023 16:54 schreef Leandra het volgende:

Woningen tot de NHG-grens zouden weer gewoon met een woonvergunning verkocht moeten worden; verdien je teveel en/of wil je er niet zelf gaan wonen dan is het geen woning voor jou.
Juist het krampachtige gereguleer is de belangrijkste reden waarom er veel te weinig gebouwd werd en wordt.
Ophouden met regelwoud en procedures. bouwen, bouwen, bouwen.
Dat dit niet gebeurd is omdat er veel te veel mensen belang bij hebben dat de woningmarkt krap blijft en de prijzen opgedreven worden, niet in de laatste plaats de ambtenaren en plannenmakers zelf.

Waarom zou iemand met een hoog salaris geen goedkoop huis mogen kopen? Ik had met mijn inkopen 3 keer zoveel kunnen besteden aan een huis, had ik helemaal geen zin in.
pi_211067891
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 oktober 2023 18:12 schreef Jan_Onderwater het volgende:

Waarom zou iemand met een hoog salaris geen goedkoop huis mogen kopen? Ik had met mijn inkopen 3 keer zoveel kunnen besteden aan een huis, had ik helemaal geen zin in.
Meeste mensen kopen toch een huis passend bij hun budget/status. Zolang het voor eigen gebruik is zie ik daar ook geen issues mee idd.
  dinsdag 24 oktober 2023 @ 20:22:31 #289
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_211068458
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 oktober 2023 19:49 schreef descon het volgende:

[..]
Meeste mensen kopen toch een huis passend bij hun budget/status. Zolang het voor eigen gebruik is zie ik daar ook geen issues mee idd.
Waar zie jij geen issue in, iemand die een huis koopt wat voor zijn/haar inkomen erg goedkoop is, of het weigeren van een woonvergunning als het onder de NHG zit en ze daar teveel voor verdienen?
  dinsdag 24 oktober 2023 @ 21:14:37 #290
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_211069288
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2023 16:30 schreef Leandra het volgende:

[..]
Wat een gelul weer, jij verhuurt ook geen kamers in je eigen woning aan studenten of asielzoekers.

Ik hou in ieder geval geen goedkope woning bezet terwijl ik in een ander segment zou kunnen wonen.
Juist het feit dat ik dat niet doe (en er nog 1 of 2 appartementjes bij zou kunnen hebben voor de verhuur) is wat ik voor de woningmarkt doe; ik woon in het segment dat bij ons inkomen/vermogen past en gebruik dat vermogen niet om te voorkomen dat anderen in een lager segment kunnen kopen.
Maaruh, waarom zou ik in een woning moeten wonen die duurder is dan waar ik nu woon? Ik woon nu juist op een plek die bij mij past, ondanks dat ik wellicht groter zou kunnen wonen. Ik hou dus minder grond in beslag, hou minder oppervlakte in beslag en laat geen nieuwe woning bouwen.

Als er meer behoefte is aan het type woning waar ik in woon moet dat gebouwd worden, ipv grotere woningen dat ik moet gaan.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  dinsdag 24 oktober 2023 @ 21:18:35 #291
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211069358
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 oktober 2023 21:14 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Maaruh, waarom zou ik in een woning moeten wonen die duurder is dan waar ik nu woon? Ik woon nu juist op een plek die bij mij past, ondanks dat ik wellicht groter zou kunnen wonen. Ik hou dus minder grond in beslag, hou minder oppervlakte in beslag en laat geen nieuwe woning bouwen.

Als er meer behoefte is aan het type woning waar ik in woon moet dat gebouwd worden, ipv grotere woningen dat ik moet gaan.
Ik ben niet degene die stelt dat je zou moeten verhuizen ;)
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_211070348
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 oktober 2023 20:22 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Waar zie jij geen issue in, iemand die een huis koopt wat voor zijn/haar inkomen erg goedkoop is, of het weigeren van een woonvergunning als het onder de NHG zit en ze daar teveel voor verdienen?
Iemand die een huis koopt die "goedkoop" vergeleken bij het inkomen zie ik geen issue in. Mits deze voor eigen bewoning gebruikt word.

Woonvergunningen doen ze maar met verhuur. Dan kan de verhuurder zelf bepalen wat er in komt.
pi_211071118
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 oktober 2023 22:11 schreef descon het volgende:

[..]
Iemand die een huis koopt die "goedkoop" vergeleken bij het inkomen zie ik geen issue in. Mits deze voor eigen bewoning gebruikt word.

Woonvergunningen doen ze maar met verhuur. Dan kan de verhuurder zelf bepalen wat er in komt.
Dat is niet hoe een woonvergunning werkt.
pi_211072430
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 oktober 2023 17:14 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
In gedachten kun je het zo omzetten naar bouwgrond, maar in de praktijk pakt het toch wat anders uit. Inderdaad zijn er stikstof regels oa. En vaak is er EU-wetgeving waar Nederland zich ook aan dient te houden.
En stikstof...dat dat een probleem is is al meer dan 40 jaar bekend, en het is al meer dan 40 jaar bekend dat dat probleem groeit. Maar met ministers van landbouw zonder ruggegraat, met een partij met een achterban onder agrariers, werden maatregelen om dat probleem het hoofd te bieden steeds maar vooruit geschoven.
Een probleem aanpakken door het simpelweg niet te erkennen is niet de juiste aanpak. Stikstof is wereldwijd een flink probleem, en in Nederland nog een veel groter probleem dan het gemiddelde wereldwijd.
Nitraat- en fosfaatdepositie en uitspoeling naar het grondwater in zandgronden vanuit de landbouw, is de volgende bottleneck voor de ontwikkeling van gebieden.
pi_211085230
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2023 21:18 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Wel een prikkel die voor nu kan bijdragen aan een oplossing voor de woningmarkt. Individuele verhuurders die woningen kapen van de woningmarkt om ze tegen veel te hoge bedragen te verhuren geven alleen een bijomend probleem.
"woningen kapen" ach man waar heb je het over, zo een woning wordt verhuurd. Er wordt niks opgelost behalve dat structurele posities van huurders weer slechter worden.

En subsidie is nooit goed, huizen zijn zo duur als ze zijn, als men dat niet kan betalen hebben ze onvoldoende inkomen.

Waarom zouden we via belasting prikkels mensen laten wonen in woningen die eigenlijk te duur zijn voor ze? Waarbij men als ze dat geld zelf kregen andere keuzes zou maken.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_211085248
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 oktober 2023 21:14 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Het zijn communisten die denken beter te weten wat goed voor jou is dan jijzelf.

Maakbaarheidsdenken maar daarmee de economische prikkels helemaal de verkeerde kant op zetten en zichzelf in eigen voet schieten terwijl ze denken dat ze de moral high ground hebben "want geeft ruimte voor mensen met minder geld voor jouw type woning".

Soort van extreem korte termijn denken.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_211085261
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 oktober 2023 09:29 schreef blomke het volgende:

[..]
Mijn "angst" ook.

Wie zet er dan ook een basisschoolleraar op die posities.
pi_211085350
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 oktober 2023 17:14 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
In de praktijk pakt het vooral anders uit omdat er in Nederland de afgelopen 20 jaar de voorkeur aan is gegeven om alles vol distributiecentra en datacenters te bouwen i.p.v. vol huizen. Landbouwgrond opofferen voor dit soort landschapsvervuiling is geen enkel probleem, maar voor huizen is het dat blijkbaar wel. Het meest bizarre voorbeeld wat me binnenschiet is Venlo, waar de afgelopen 20 jaar het bebouwde oppervlak van de stad praktisch verdubbeld is door allerlei distributiecentra ten noorden en noordwesten van de stad (Tradepark West, Tradepark Noord en Freshpark), terwijl er ondertussen nauwelijks huizen zijn bijgekomen 8)7 .
  Moderator donderdag 26 oktober 2023 @ 09:26:15 #299
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_211085630
Ik zou wel eens een grafiekje zien met de frequentie van het woord communisme in deze reeks. Is dat een uit amerika overgewaaid iets? In discussies daar zie je inmiddels ook weer te pas en te onpas de communisme kaart getrokken worden.

Hier is het sinds er wat meer stemmen zijn voor regulering van de markt dat het als een soort "dat moet je niet willen" argument ingebracht worden. Ik zou willen zeggen wees niet bang we gaan nog geen 5 jarenplan instellen en drente een holodomor in trekken in de nabije toekomst :D
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  donderdag 26 oktober 2023 @ 09:34:30 #300
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_211085686
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 oktober 2023 19:49 schreef descon het volgende:

[..]
Gaat allemaal niet gebeuren (gelukkig), volstrekt in strijd met eigendomsrecht.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')