Zit achter een paywall.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 07:32 schreef nostra het volgende:
Netcongestie steeds zwaarder probleem. Of beter gezegd, de realisatie dat dat zo is, daalt pas in als het veel te laat is.
https://www.telegraaf.nl/(...)l&utm_campaign=share
Inderdaad.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 12:19 schreef blomke het volgende:
[..]
Zit achter een paywall.
Afgezien daarvan: dit komt door alle private partijen die ongecoördineerd aan de slag gaan. Plus overheidsbeleid dat elke visie ontbeert, t.a.v. ruimtelijke ordening, demografie en energietransitie.
Enerzijds, kan je ook zelf de zaken aanpakken en onafhankelijk worden. Anderzijds, beetje "te zot voor woorden" is het natuurlijk wel dat je je blauw moet betalen aan belastingen, terwijl de existentiële problemen zoals energie, wonen en gezondheidszorg niet worden opgelost. In die zin vind ik me wel in het Amerikaanse systeem: een overheid die het allemaal aan z'n burgers over laat, maar ook geen torenhoge belastingen op legt.quote:Op maandag 5 oktober 2026 13:43 schreef Halcon het volgende:
Alles is/wordt een probleem, omdat bijna nergens verder wordt gekeken dan de neus lang is.
Je vergist je in de belastingen die Amerikanen betalen, niet alleen landelijke inkomstenbelasting maar in sommige staten ook aan de staat, en dan hebben we het nog niet over de belasting op woningen, $ 7.000 tot $ 12.000 per jaar aan "OZB" is geen uitzondering, daar moeten de gemeentes dan weer de scholen en wegen van bekostigen.quote:Op maandag 5 oktober 2026 14:22 schreef blomke het volgende:
[..]
Enerzijds, kan je ook zelf de zaken aanpakken en onafhankelijk worden. Anderzijds, beetje "te zot voor woorden" is het natuurlijk wel dat je je blauw moet betalen aan belastingen, terwijl de existentiële problemen zoals energie, wonen en gezondheidszorg niet worden opgelost. In die zin vind ik me wel in het Amerikaanse systeem: een overheid die het allemaal aan z'n burgers over laat, maar ook geen torenhoge belastingen op legt.
Als je ¤123456 verdient is een huis van een miljoen wel lastig zonder hulp van papa en mama. Tenzij je netto of per maand bedoeldquote:Op maandag 5 oktober 2026 15:13 schreef Leandra het volgende:
[..]
Je vergist je in de belastingen die Amerikanen betalen, niet alleen landelijke inkomstenbelasting maar in sommige staten ook aan de staat, en dan hebben we het nog niet over de belasting op woningen, $ 7.000 tot $ 12.000 per jaar aan "OZB" is geen uitzondering, daar moeten de gemeentes dan weer de scholen en wegen van bekostigen.
Al met al betalen we hier amper meer belasting, als we al meer betalen, en daar krijgen we beduidend meer voor terug.
Niet dat het hier perfect is, maar iig een stuk beter dan in de VS, ook als je ¤ 123.456 per jaar verdient en in een huis van een miljoen woont.
Als je ¤ 123.456 bruto per jaar verdient betekent het niet dat je dat huis van een miljoen nu koopt en geen overwaarde of ander vermogen meeneemt.quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 09:23 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Als je ¤123456 verdient is een huis van een miljoen wel lastig zonder hulp van papa en mama. Tenzij je netto of per maand bedoeld.
Klopt, dat kan. Maar veel mensen zijn er niet toe in staat. Veel mensen zijn er toch wel aan gewend geraakt dat ze overheid dingen voor ze oplost.quote:Op maandag 5 oktober 2026 14:22 schreef blomke het volgende:
[..]
Enerzijds, kan je ook zelf de zaken aanpakken en onafhankelijk worden. Anderzijds, beetje "te zot voor woorden" is het natuurlijk wel dat je je blauw moet betalen aan belastingen, terwijl de existentiële problemen zoals energie, wonen en gezondheidszorg niet worden opgelost. In die zin vind ik me wel in het Amerikaanse systeem: een overheid die het allemaal aan z'n burgers over laat, maar ook geen torenhoge belastingen op legt.
Als je als Amerikaans >~$115k verdiend terwijl je buiten de VS woont, mag je over dat deel ook nog eens federale inkomstenbelasting gaan betalen in de VS. En als Amerikaan moet je elk jaar, waar je ook in de wereld woont, belastingaangifte doen. En belastingaangifte doen in de VS is niet makkelijk zoals in Nederland. Toen ik er woonde heb ik het twee keer door studenten van een fiscale studie mijn aangifte laten doen, en dat werd afgevinkt door hun professor. Beiden keren zaten er fouten in.quote:Op maandag 5 oktober 2026 15:13 schreef Leandra het volgende:
[..]
Je vergist je in de belastingen die Amerikanen betalen, niet alleen landelijke inkomstenbelasting maar in sommige staten ook aan de staat, en dan hebben we het nog niet over de belasting op woningen, $ 7.000 tot $ 12.000 per jaar aan "OZB" is geen uitzondering, daar moeten de gemeentes dan weer de scholen en wegen van bekostigen.
Al met al betalen we hier amper meer belasting, als we al meer betalen, en daar krijgen we beduidend meer voor terug.
Niet dat het hier perfect is, maar iig een stuk beter dan in de VS, ook als je ¤ 123.456 per jaar verdient en in een huis van een miljoen woont.
In Nederland zullen er ook fouten inzitten maar de belastingdienst heeft hier nog een beeeetje coulancequote:Op dinsdag 6 oktober 2026 16:07 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Als je als Amerikaans >~$115k verdiend terwijl je buiten de VS woont, mag je over dat deel ook nog eens federale inkomstenbelasting gaan betalen in de VS. En als Amerikaan moet je elk jaar, waar je ook in de wereld woont, belastingaangifte doen. En belastingaangifte doen in de VS is niet makkelijk zoals in Nederland. Toen ik er woonde heb ik het twee keer door studenten van een fiscale studie mijn aangifte laten doen, en dat werd afgevinkt door hun professor. Beiden keren zaten er fouten in.
Ze betalen misschien wat minder inkomsten belasting, en wat minder accijns op brandstof, maar voor de rest betalen ze zich blauw aan alles.
Uit het artikel begrijp ik dat "In het segment tussen 1500 en 2000 euro per maand steeg het aanbod behoorlijk," en steeds langer te huur staan. Dus ja ... ook straks zullen ze nog bestaan.quote:Op woensdag 7 oktober 2026 13:52 schreef Elan het volgende:
https://www.rtl.nl/nieuws(...)uurwoningen-zichzelf
Vraag me af of er straks überhaupt nog huurwoningen bestaan of dat de prijzen zullen dalen (lol) want het animo droogt duidelijk op.
Als die er al komt zullen die prijzen ook wel flink omhoog gaan en veel meer inkomensafhankelijk worden. Zou ook eens tijd worden in de strijd tegen scheefhuur.quote:Op woensdag 7 oktober 2026 15:00 schreef blomke het volgende:
[..]
Uit het artikel begrijp ik dat "In het segment tussen 1500 en 2000 euro per maand steeg het aanbod behoorlijk," en steeds langer te huur staan. Dus ja ... ook straks zullen ze nog bestaan.
Plus de sociale huursector: schijnen plannen te zijn voor vele tienduizenden per jaar ... maar ja, overheidsplannen he ....
Zoiets suggereerde mijn partner gisterenavond ook .... in 2031 loopt onze RVP af. Maar sparen tegen 3,75% aan de ene kant en een HRA plus geschrapte Wet Hillen aan de andere kant ..... toch maar flinke hypotheekschuld behouden.quote:Op woensdag 7 oktober 2026 13:51 schreef Elan het volgende:
Ik ga toch mijn aflossingsvrije hypotheek maar eens gedeeltelijk aflossen de komende jaren, moet toch gebeuren en betaal nu 340 euro in de maand door de destijds bizar lage rente voor 10 jaar en straks 1000+ als we richting de 5% bewegen
Scheefhuur werd (wordt?) toch al tegengegaan met inkomensafhankelijke huurverhoging?? Om de verhuurdersheffing terug te halen??quote:Op woensdag 7 oktober 2026 15:02 schreef Elan het volgende:
[..]
Als die er al komt zullen die prijzen ook wel flink omhoog gaan en veel meer inkomensafhankelijk worden. Zou ook eens tijd worden in de strijd tegen scheefhuur.
Hier ook, afgesloten tegen 1.14 procent. Domme naïeve mongolen die we waren dachten we destijds dat het nog wel lager kon of negatieve rentequote:Op woensdag 7 oktober 2026 15:02 schreef blomke het volgende:
[..]
Zoiets sugegreerde mijn partner ook .... in 2031 loopt onze RVP af. Maar sparen tegen 3,75% aan de ene kant en een HRA plus geschrapte Wet Hillen aan de andere kant ..... toch maar flinke hypotheekschuld behouden.
Ja maar er zit wel een limiet aan toch? 953 euro oid.... Dat is peanuts in de meeste gevallen afgezet tegen wat mensen verdienen. In elk geval als er sprake is van scheefhuur. Als jij 4 of 5k per maand beurt kun je ook best 1600 of 1700 euro lappen, dat is ook veel meer marktconform.quote:Op woensdag 7 oktober 2026 15:04 schreef blomke het volgende:
[..]
Scheefhuur werd (wordt?) toch al tegengegaan met inkomensafhankelijke huurverhoging?? Om de verhuurdersheffing terug te halen??
Da's eigenlijk nieteens een slecht ideequote:Op woensdag 7 oktober 2026 13:51 schreef Elan het volgende:
Ik ga toch mijn aflossingsvrije hypotheek maar eens gedeeltelijk aflossen de komende jaren, moet toch gebeuren en betaal nu 340 euro in de maand door de destijds bizar lage rente voor 10 jaar en straks 1000+ als we richting de 5% bewegen
Hier zijn we ook bezig met het aflossingsvrije deel af te lossen. Houden we nog een tonnetje banksparen over.quote:Op woensdag 7 oktober 2026 13:51 schreef Elan het volgende:
Ik maak met geld wel meer dan 5 procent, dus dat ene hypotheekje dat ik heb, laat ik lekker voor wat het is. Ondertussen verdampt die schuld ook.quote:Op woensdag 7 oktober 2026 15:14 schreef viseenoptie het volgende:
[..]
Da's eigenlijk nieteens een slecht idee
De gulden middenweg: een schuld en overwaarde. Met overwaarde kom je in de laagste LTV terecht met idem rente. Met een (bijv. 50% LTV) schuld, krijg je HRA van de BD i.p.v. de vermaledijde EWFquote:Op woensdag 7 oktober 2026 16:08 schreef Halcon het volgende:
Ik vond het altijd een beetje cowboy-achtig, maar in Nederland kun je waarschijnlijk beter schulden op een woning hebben dan overwaarde.
Leukquote:Op woensdag 7 oktober 2026 16:08 schreef Halcon het volgende:
Ook maar eens aan het kijken naar een appartement in Dubai.
Daarom. Toch apart dat 'n systeem je zo aanzet tot het aangaan van schulden. Naast het fiscale aspect, is het natuurlijk ook wel zo dat als je een deel leent, je meer geld over houdt voor andere investeringen.quote:Op woensdag 7 oktober 2026 20:43 schreef blomke het volgende:
[..]
De gulden middenweg: een schuld en overwaarde. Met overwaarde kom je in de laagste LTV terecht met idem rente. Met een (bijv. 50% LTV) schuld, krijg je HRA van de BD i.p.v. de vermaledijde EWF
[..]
Leuk
Het is iets uit het grijze verleden: eerste werd het huurwaardeforfait ingevoerd als heffing "op het woongenot in de eigen woning zonder dat je huur betaalde". Kort daarop werd ter kompensatie, de aftrekbaarheid op de betaalde hypotheekrente ingevoerd. Daar is de VVD en (in mindere mate) het CDA altijd pal achter blijven staan; zelfs Hans Wiegel verdedigde de hra nog met verve. Eigenlijk is dat te ver doorgeschoten, in vroeger tijden kon je aflossingsvrij lenen voor van alles en nog wat (ook consumptief krediet) en de rente tegen een percentage van 52% op je inkomen in mindering brengen. Met als gevolg: torenhoge hypotheekschulden zonder aflossing tijdens de looptijd en idem huizenprijzen.quote:Op donderdag 8 oktober 2026 10:52 schreef Halcon het volgende:
Toch apart dat 'n systeem je zo aanzet tot het aangaan van schulden. Naast het fiscale aspect, is het natuurlijk ook wel zo dat als je een deel leent, je meer geld over houdt voor andere investeringen.
Het is waarschijnlijk allemaal wel met goede bedoelingen ingevoerd, maar over bijwerkingen is blijkbaar niet echt goed nagedacht.quote:Op donderdag 8 oktober 2026 11:07 schreef blomke het volgende:
[..]
Het is iets uit het grijze verleden: eerste werd het huurwaardeforfait ingevoerd als heffing "op het woongenot in de eigen woning zonder dat je huur betaalde". Kort daarop werd ter kompensatie, de aftrekbaarheid op de betaalde hypotheekrente ingevoerd. Daar is de VVD en (in mindere mate) het CDA altijd pal achter blijven staan; zelfs Hans Wiegel verdedigde de hra nog met verve. Eigenlijk is dat te ver doorgeschoten, in vroeger tijden kon je aflossingsvrij lenen voor van alles en nog wat (ook consumptief krediet) en de rente tegen een percentage van 52% op je inkomen in mindering brengen. Met als gevolg: torenhoge hypotheekschulden zonder aflossing tijdens de looptijd en idem huizenprijzen.
Daar is natuurlijk aan alle kanten paal en perk aan gesteld, wat nu overblijft is nog maar een fractie van vroeger.
Maar oplopende kapitaal- en hypotheekrente is dus ook voor de overheid een dubbele zorg: meer HRA dus minder belastinginkomsten en de financiering van staatsschulden wordt aanzienlijk duurder.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |