https://familiebank.nl/familiehypotheek-belasting-2025/quote:Op woensdag 11 juni 2025 14:12 schreef ludovico het volgende:
Belastingdienst? Die hebben niks te maken met een zakelijk ingestoken financiering.
Bepalen zij dat?quote:Op woensdag 11 juni 2025 14:18 schreef blomke het volgende:
[..]
https://familiebank.nl/familiehypotheek-belasting-2025/
HRA is toch belastingen?quote:Op woensdag 11 juni 2025 14:20 schreef ludovico het volgende:
Als ik de belastingdienst volg dan lijkt het erop dat het minimumbedrag van de aflossing per maand in een leenovereenkomst moet zijn opgenomen, maar dat is dan voor de HRA.
Dit is toch ook meer wanneer ouders geen geld hoeven te lenen maar het beschikbaar hebben en uitlenen aan kinderen.quote:Op woensdag 11 juni 2025 14:18 schreef blomke het volgende:
[..]
https://familiebank.nl/familiehypotheek-belasting-2025/
Niet alleen de vierkante meters zouden voor mij meetellen... 7 ton voor een woning met maar twee slaapkamers en weinig privacy in de tuin lijkt mij best wel een lastige keuze. Als je het over een starters woning hebt ok, maar voor dit bedrag heb je veel meer mogelijkheden.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 13:41 schreef ludovico het volgende:
[..]
Afgaande op de prijsstijgingen...
Is de huidige vraagprijs best haalbaar.
Maar het is en blijft gewoon veel geld. 93m2 tegen de 700k.
In de stad? Mwoah. Gelijkvloers in de stad met terras en garage en berging is niet standaard.quote:Op woensdag 11 juni 2025 21:19 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Niet alleen de vierkante meters zouden voor mij meetellen... 7 ton voor een woning met maar twee slaapkamers en weinig privacy in de tuin lijkt mij best wel een lastige keuze. Als je het over een starters woning hebt ok, maar voor dit bedrag heb je veel meer mogelijkheden.
Je hebt wel een punt: lees alleen een >100m2 groot terras. Nog wat punten: de parkeerplaats is excl. en verplicht erbij (35k¤) en de VvE ¤170 voor het appartement en ¤18 voor de parkeerplaats .................quote:Op woensdag 11 juni 2025 21:19 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Niet alleen de vierkante meters zouden voor mij meetellen... 7 ton voor een woning met maar twee slaapkamers en weinig privacy in de tuin lijkt mij best wel een lastige keuze. Als je het over een starters woning hebt ok, maar voor dit bedrag heb je veel meer mogelijkheden.
Uiterlijk 2030 klinkt nog niet heel erg versneld, maar goed, het kan meevallen.quote:Afspraken over versnelde woningbouw op 24 doorbraaklocaties
Minister Mona Keijzer van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening heeft met marktpartijen en medeoverheden 20 zogeheten doorbraaklocaties aangewezen waar woningbouw versneld van start kan gaan. Daarnaast worden nog vier locaties nader onderzocht. Op elke doorbraaklocatie worden ten minste 2.500 woningen gerealiseerd en voor vijf van deze locaties moet nog dit jaar een akkoord bereikt worden over de start van de bouw. Overal moet uiterlijk 2030 de eerste schop de grond in. Samen zijn de locaties goed voor 150.000 woningen. Daarmee zijn deze plekken een belangrijk onderdeel van de landelijke doelstelling om jaarlijks 100.000 woningen te bouwen.
Ik liet een nieuw atelier bouwen, duurde 3 maanden. De voorbereidingen bij de gemeente: > 6 mnd. om te horen dat een omgevinsgvergunning niet nodig was.quote:Op donderdag 12 juni 2025 23:34 schreef Arcee het volgende:
Uiterlijk 2030 klinkt nog niet heel erg versneld, maar goed, het kan meevallen.
als je kind de aan jou betaalde rente aftrekt van het belastbaar inkomen dan moet jij die ontvangen rente opgeven lijkt me, ik weet het niet zeker maar dat lijkt me welquote:Op woensdag 11 juni 2025 14:43 schreef Stansfield het volgende:
[..]
Dit is toch ook meer wanneer ouders geen geld hoeven te lenen maar het beschikbaar hebben en uitlenen aan kinderen.
Een familiehypotheek is een speciale manier van lenen binnen de eigen familie. Hierbij geeft een familielid, zoals een ouder, een hypothecaire lening aan een ander familielid, bijvoorbeeld een kind dat een huis wil kopen.
Het komt wel een beetje op hetzelfde neer. Maar doordat de ouders ook een hypotheek aangaan was het even onduidelijk hoe het zat met de HRA.
https://www.belastingdien(...)bv-buitenlandse-bankquote:Op vrijdag 13 juni 2025 08:06 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
als je kind de aan jou betaalde rente aftrekt van het belastbaar inkomen dan moet jij die ontvangen rente opgeven lijkt me, ik weet het niet zeker maar dat lijkt me wel
dat kan toch niet anders,quote:Op vrijdag 13 juni 2025 08:22 schreef blomke het volgende:
[..]
https://www.belastingdien(...)bv-buitenlandse-bank
Heb dat nergens gelezen, maar het zou kunnen. Wel ziet de BD het verstrekte kapitaal als een belegging en valt het dus in een hogere beleggings-% van box 3.
Spaarrente tel je toch ook niet bij je inkomen op? Er wordt van een fictief rendement uitgegaan; idem bij de familiehypotheek: wordt als een belegging gezien met idem rendement.quote:Op vrijdag 13 juni 2025 08:30 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
dat kan toch niet anders,
want anders kan gewoon iedereen elkaar een hypotheek gaan geven en vervolgens de rente aftrekken dat kan dan oneindig doorgaan
dat zou van de zotte zijn
De rente zal ook een acceptabele rente moeten zijn om niet als gift te worden aangemerkt
Jep, en vaak zie je dan dat de rente weer terug wordt geschonken tot het maximum wat je jaarlijks belastingvrij kunt schenken. Zo kun je een behoorlijk bedrag in feite rentevrij lenen.quote:Op vrijdag 13 juni 2025 08:40 schreef blomke het volgende:
[..]
Spaarrente tel je toch ook niet bij je inkomen op? Er wordt van en fictief rendement uitgegaan; idem bij de familiehypotheek: wordt als een belegging gezien met idem rendement.
En inderdaad de rente zal marktconform moeten zijn.
Ontvangen rentequote:Op vrijdag 13 juni 2025 08:40 schreef blomke het volgende:
[..]
Spaarrente tel je toch ook niet bij je inkomen op? Er wordt van en fictief rendement uitgegaan; idem bij de familiehypotheek: wordt als een belegging gezien met idem rendement.
quote:Spaartegoeden: jaarlijks (of vaker) rentebijschrijving
Wordt uw rente jaarlijks (of vaker) bijgeschreven? Geef dan het totaal aan van de tegoeden op 1 januari van het jaar van aangifte. U geeft niet de opgebouwde rente aan die op die datum nog niet was bijgeschreven.
Spaartegoeden: minder vaak dan jaarlijkse rentebijschrijving
Wordt uw rente minder vaak dan jaarlijks bijgeschreven?
Dan geeft u de waarde in het economisch verkeer aan van het tegoed op 1 januari van het jaar van aangifte.
Dat is meestal de waarde van het spaartegoed inclusief de rente die u hebt opgebouwd tot die datum.
Sterker nog een hogere rente met terug schenken is alleen maar interessanter in zo een geval. Iets met meer hra enzo.quote:Op vrijdag 13 juni 2025 08:40 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat kan welquote:Op vrijdag 13 juni 2025 08:47 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Jep, en vaak zie je dan dat de rente weer terug wordt geschonken tot het maximum wat je jaarlijks belastingvrij kunt schenken. Zo kun je een behoorlijk bedrag in feite rentevrij lenen.
Precies wat ik zei: het gaat om het tegoed. Maar dan als belegging.quote:
quote:Op vrijdag 13 juni 2025 08:55 schreef blomke het volgende:
[..]
Precies wat ik zei: het gaat om het tegoed. Maar dan als belegging.
Dan niet de ontvangen rente, maar de rente die je tegoed hebtquote:Dan geeft u de waarde in het economisch verkeer aan van het tegoed op 1 januari van het jaar van aangifte
quote:Op vrijdag 13 juni 2025 09:04 schreef michaelmoore het volgende:
Dan niet de ontvangen rente, maar de rente die je tegoed hebt
nee de rente die je tegoed hebt , je gaat toch niet je hele tegoed aangeven 0quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |