Het is geen wetgeving dus als jij de behoefte voelt ze een lening te verschaffen dan kan dat gewoon. Mocht je die behoefte hebben neem vooral contact met ze op. Commerciële bedrijven willen ze geen lening geven tegen het standaard tarief. Er zijn altijd mogelijkheden maar omdat het risico een stuk hoger is zal de rente ook een stuk hoger zijn.quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 14:14 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
En op de blaren hebben ze dan ook al gezeten. Probleem is dat je dan duur moet huren en en sommige dingen moet laten.
Poor pay more..
Dan had je dat als gevolg van lenen en niet terugbetalen, eerder moeten bedenken.quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 14:14 schreef phpmystyle het volgende:
En op de blaren hebben ze dan ook al gezeten. Probleem is dat je dan duur moet huren en en sommige dingen moet laten.
Net een jaartje klaar met de WSNP vind ik wel van een andere orde... dat gaat dus idd niet om een telefoon op afbetaling maar een notering omdat ze achterstanden had met haar telefoonabonnement, en dat zal vast samenhangen met de andere zaken waardoor ze in de schuldsanering kwam, maar als je uit zo'n traject komt kan het niet echt een verrassing zijn dat je BKR nog niet helemaal schoon is.quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 12:31 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ze geven het eerlijk toe hoor:
[..]
Zijn gewoon eerlijk, er zijn fouten in het verleden gemaakt. Maar hoe rechtvaardig is het dat je daar jaren later nog voor wordt gestraft? Wat mij betreft mogen mensen op een bepaal moment opnieuw beginnen, ook al brengt het toch een risico met zich mee.
Laat ikhet zo zeggen: er ontbreekt onvoldoende context uit het artikel. Maar op "enig" moment is het wel klaar en mag je opnieuw beginnen. En ja, ik weet dat die mensen een hoger risico met zich meebrengen, maar dat betekent niet dat je voor altijd dan maar duur moet huren.quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 18:20 schreef Leandra het volgende:
[..]
Net een jaartje klaar met de WSNP vind ik wel van een andere orde... dat gaat dus idd niet om een telefoon op afbetaling maar een notering omdat ze achterstanden had met haar telefoonabonnement, en dat zal vast samenhangen met de andere zaken waardoor ze in de schuldsanering kwam, maar als je uit zo'n traject komt kan het niet echt een verrassing zijn dat je BKR nog niet helemaal schoon is.
Nou, banken hebben wel degelijk een maatschappelijk taak bij het financieren van zaken. Nee, het is geen wet, maar nogmaals de verantwoordelijkheid van een bank (gevolg ethiek) gaat verder dan die van een cafetaria.quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 14:20 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Het is geen wetgeving dus als jij de behoefte voelt ze een lening te verschaffen dan kan dat gewoon. Mocht je die behoefte hebben neem vooral contact met ze op. Commerciële bedrijven willen ze geen lening geven tegen het standaard tarief. Er zijn altijd mogelijkheden maar omdat het risico een stuk hoger is zal de rente ook een stuk hoger zijn.
Mijn inziens heel normale marktwerking.
5 jaar. Dat is het moment.quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 18:27 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Laat ikhet zo zeggen: er ontbreekt onvoldoende context uit het artikel. Maar op "enig" moment is het wel klaar en mag je opnieuw beginnen. En ja, ik weet dat die mensen een hoger risico met zich meebrengen, maar dat betekent niet dat je voor altijd dan maar duur moet huren.
Als mensen hun shit betalen en niet alles op afbetaling kopen. Blijft je bkr erg schoon. Het is de bedoeling mensen te beschermen en voor een groot deel van de samenleving is dat nodig. Anders verzwijgen ze hun schulden etc. (exStudenten)quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 18:30 schreef phpmystyle het volgende:
Gaat er ook om dat BKR wel vaker in de publiciteit komt met dikwijls bedenkelijk noteringen met verstrekkende gevolgen voor klanten.
Yep en ze hebben een zorgplicht. Juist door die zorgplicht zullen ze mensen die niet verantwoordelijk kunnen lenen geen lening vestrekken.quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 18:28 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Nou, banken hebben wel degelijk een maatschappelijk taak bij het financieren van zaken. Nee, het is geen wet, maar nogmaals de verantwoordelijkheid van een bank (gevolg ethiek) gaat verder dan die van een cafetaria.
Gelukkig gaat je maximale hypotheekbedrag om je besteedbaar inkomen en niet om je openstaande schuldenlastquote:Op zaterdag 28 oktober 2023 18:40 schreef ludovico het volgende:
De maximale hypotheek zou w.m.b. maximaal gekort moeten worden met het openstaande schuldbedrag van de DUO lening.
Perverse prikkel om die studielening af te lossen voor hogere maximale hypotheek terwijl de hypotheekschuld minder voordelig is.
Dat is dus niet gelukkig.quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 19:19 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Gelukkig gaat je maximale hypotheekbedrag om je besteedbaar inkomen en niet om je openstaande schuldenlast
zeker een mening.quote:
sorry ik snap deze zijn niet helemaal. Hoe word de daadkracht de hypotheek af te lossen minder als je geen studieschuld meer hebt?quote:Het besteedbaar inkomen wordt zeer nauw bekeken over één(?) jaar, dat zegt helemaal niet alles.
De daadkracht om de hypotheek terug te betalen wordt in de situatie dat de studieschuld met hypotheek wordt afgelost gewoon lager.
omdat (nieuw stelsel) je over 35 jaar aflost en je derhalve een lagere maandlast hebt. Dat lijkt mij vrij evident. Overigens bij studieleningen waar aflossen zin heeft, is de looptijd van de studielening de helft van een gemiddelde hypotheek.quote:Hoe kan het dat je een lening met langere looptijd en lagere rente aflost, dat je meer financiering zou kunnen krijgen?
Nee, het gaat er om dat je je maandlasten kan blijven betalen. En die zijn inderdaad een momentopname van een jaar. Maar dat is waar je het mee moet doen. Als je alle maandlasten gaat stapelen, als alleen de hoogte van je lening meetelt, dan kan je best in de aap gelogeerd raken.quote:Ok de rente staat minder lang vast, dat is een factor. Doch perverse prikkel om een gunstige lening af te lossen ten bate van een minder gunstige lening.
Je moet je inlezen want dit klopt dus niet.quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 19:32 schreef investeerdertje het volgende:
omdat (nieuw stelsel) je over 35 jaar aflost en je derhalve een lagere maandlast hebt. Dat lijkt mij vrij evident. Overigens bij studieleningen waar aflossen zin heeft, is de looptijd van de studielening de helft van een gemiddelde hypotheek.
neequote:
K dacht even dat ze daar Junior etc terminologie gebruikten.quote:
Dat gebruiken ze op heel veel plekken en zijn vooral functie-afhankelijk niet zozeer werkgever-afhankelijk.quote:Op zondag 29 oktober 2023 10:34 schreef ludovico het volgende:
[..]
K dacht even dat ze daar Junior etc terminologie gebruikten.
Big 4 zijn er maar 4 natuurlijk.quote:Op zondag 29 oktober 2023 11:03 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat gebruiken ze op heel veel plekken en zijn vooral functie-afhankelijk niet zozeer werkgever-afhankelijk.
Hoewel er natuurlijk ook werkgevers zijn die vooral functies hebben waarin junior, medior en senior aanduidingen standaard zijn.
Vind ik ook niet onredelijk.quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 14:10 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Waarom zou je mensen die al een A notering hebben nog meer geld lenen. Dat het problematisch is lijkt mij dus logisch. Een H is in ieder geval niet problematisch meer (als schuld) maar wel een risico.
Als je een bak aan historische problemen hebt nog, lijkt het mij niet onredelijk dat men het als een risico ziet dat je zodra je weer geld hebt een lening voor een telefoon afsluit.
Heden ten dage bij 3 maandtermijnen betalingsachterstandquote:Op maandag 30 oktober 2023 07:07 schreef Halcon het volgende:
[..]
Vind ik ook niet onredelijk.Een H-codering betekent dat er een A-codering is geweest. Die krijg je niet zomaar. Dat is niet, zoals we toen vaak te horen kregen, een brief een keer een week laten liggen. Hypotheek moet je bijvoorbeeld vier volle maanden niet betaald hebben om een A-codering te krijgen. Toen, in elk geval.
Klopt. En alle andere bedrijven in de wereld.quote:Op zondag 29 oktober 2023 10:34 schreef ludovico het volgende:
[..]
K dacht even dat ze daar Junior etc terminologie gebruikten.
Als je het expliciet over big 4 hebt en daarna over "junior" is de kans dat je het wat specifieker kunt zoeken best aanwezig niet?quote:Op maandag 30 oktober 2023 10:32 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Klopt. En alle andere bedrijven in de wereld.
Ah, je wilt de startsalarissen weten? Dat kan ik wel even opzoeken. Zeg dat dan meteen…quote:Op maandag 30 oktober 2023 14:28 schreef ludovico het volgende:
[..]
Als je het expliciet over big 4 hebt en daarna over "junior" is de kans dat je het wat specifieker kunt zoeken best aanwezig niet?
Of zeg ik hele rare dingen hier? Vast wel naar jullie mening.
Altijd weer kansloos gedoe.
Maandje minder dus.quote:Op maandag 30 oktober 2023 08:09 schreef blomke het volgende:
[..]
Heden ten dage bij 3 maandtermijnen betalingsachterstand
100K met twee fulltime banen is net iets meer dan modaal, dus echt rijk is het ook niet.quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 14:15 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ze is niet echt arm te noemen.
Zeker. Heb natuurlijk geen verstand van hypotheken, maar in principe worden die bij ons m.b.v. automatische incasso, afgeschreven. Heb je dus op de lopende rekening echt geen saldo/voldoende roodstand meer.quote:Op dinsdag 31 oktober 2023 07:37 schreef Halcon het volgende:
[..]
Maandje minder dus.
Drie volle maanden open, dan komt de vierde er ook al aan. M.i. heeft iemand dan al een gigantisch financieel probleem.
Ja, 99% ging toen al via automatische incasso. Enkeling via eigen overboeking of periodieke overboeking. Roodstand of bv. storneren om dan dat geld aan andere dingen te verbrassen, omdat de bank je er toch niet meteen uittrapt.quote:Op dinsdag 31 oktober 2023 10:06 schreef blomke het volgende:
[..]
Zeker. Heb natuurlijk geen verstand van hypotheken, maar in principe worden die bij ons m.b.v. automatische incasso, afgeschreven. Heb je dus op de lopende rekening echt geen saldo/voldoende roodstand meer.
Huisjesmelkers halen huizen uit de goedkopere (koop)markt, dus laten we vooral niet doen alsof het altruïsme van de huisjesmelkers is dat de woningmarkt betaalbaar houdt.quote:Op dinsdag 31 oktober 2023 11:37 schreef Elan het volgende:
https://www.at5.nl/artike(...)-of-urgentie-in-2022
Laten we vooral de 'huisjesmelkers' fiscaal blijven aanpakken zodat er straks helemaal geen huurwoningen meer zijn.
En we zijn weer rond in de cirkel, bottomline is: er zijn niet genoeg huizen.quote:Op dinsdag 31 oktober 2023 11:46 schreef Leandra het volgende:
[..]
Huisjesmelkers halen huizen uit de goedkopere (koop)markt, dus laten we vooral niet doen alsof het altruïsme van de huisjesmelkers is dat de woningmarkt betaalbaar houdt.
Dit, en in Amsterdam zijn die er idd niet voor iedereen die daar wil wonen en al helemaal niet in de categorie sociale huur.quote:Op dinsdag 31 oktober 2023 11:47 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
En we zijn weer rond in de cirkel, bottomline is: er zijn niet genoeg huizen.
Oh nee absoluut niet. Maar het is wat George terecht opmerkt dat de tekorten blijven. Je behartigt de belangen van de ene groep en de andere groep krijgt de tekorten op zijn bord. Het is een beetje het schuiven met niet bestaande legers wat Hitler deed toen de oorlog al lang en breed verloren was.quote:Op dinsdag 31 oktober 2023 11:46 schreef Leandra het volgende:
[..]
Huisjesmelkers halen huizen uit de goedkopere (koop)markt, dus laten we vooral niet doen alsof het altruïsme van de huisjesmelkers is dat de woningmarkt betaalbaar houdt.
Amsterdam is qua woningmarkt nog lang geen Londen hoor. Verder vraag ik me af of je cijfers van deze strekking ook niet gewoon in Almere of Purmerend zal terugvinden. Alles gaat richting urgentie of statushouders.quote:Op dinsdag 31 oktober 2023 11:55 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dit, en in Amsterdam zijn die er idd niet voor iedereen die daar wil wonen en al helemaal niet in de categorie sociale huur.
Wat overigens inherent is aan grote steden, in Londen, Parijs en New York kun je ook geen betaalbare woning vinden als je een beperkt inkomen hebt.
Het zou niet verkeerd zijn geweest als ze tot een compromis waren gekomen, waarbij investeerders toch nog in woningen konden investeren. Waarbij het creeëren van nieuwe woningen centraal zou staan.quote:Op dinsdag 31 oktober 2023 12:07 schreef Elan het volgende:
[..]
Oh nee absoluut niet. Maar het is wat George terecht opmerkt dat de tekorten blijven. Je behartigt de belangen van de ene groep en de andere groep krijgt de tekorten op zijn bord. Het is een beetje het schuiven met niet bestaande legers wat Hitler deed toen de oorlog al lang en breed verloren was.
Er is richting de verkiezingen ook geen geloofwaardige partij die nog harde beloftes durft te doen qua aantallen te realiseren nieuw volume voor de komende jaren.
Heel specifiek hoger opgeleidenquote:Op dinsdag 31 oktober 2023 09:09 schreef C.L.Werner het volgende:
[..]
100K met twee fulltime banen is net iets meer dan modaal, dus echt rijk is het ook niet.
Twee hogeropgeleiden zouden sowieso rond de 160 - 200K moeten zitten bij een full time dienstverband
De enige tools die de overheid heeft zijn subsidies, belastingen, en het goedkoper maken van grond (wat eigenlijk ook subsidie is).quote:Op dinsdag 31 oktober 2023 12:07 schreef Elan het volgende:
[..]
Oh nee absoluut niet. Maar het is wat George terecht opmerkt dat de tekorten blijven. Je behartigt de belangen van de ene groep en de andere groep krijgt de tekorten op zijn bord. Het is een beetje het schuiven met niet bestaande legers wat Hitler deed toen de oorlog al lang en breed verloren was.
Er is richting de verkiezingen ook geen geloofwaardige partij die nog harde beloftes durft te doen qua aantallen te realiseren nieuw volume voor de komende jaren.
Klopt, lager opgeleiden zullen dat niet zo heel snel verdienen.quote:Op dinsdag 31 oktober 2023 12:14 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Heel specifiek hoger opgeleiden
In het geval dat de bouw niet uit kan... Dan moet je of heel hard werken of bij paps en mams blijven wonen.quote:Op dinsdag 31 oktober 2023 12:51 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Maar daarmee maak je de zakken van de kopers dieper, maar verander je niets aan het aanbod, ergo: je drijft de prijs op.
Ik denk de meeste hoger opgeleiden ook niet. Het had specifieke moeten zijn. Typo sorryquote:Op dinsdag 31 oktober 2023 13:20 schreef C.L.Werner het volgende:
[..]
Klopt, lager opgeleiden zullen dat niet zo heel snel verdienen.
Hoewel een dakdekker of ZZP in de bouw ook makkelijk aan dit soort bedragen komt hoor.
Als je in het salaris topic kijkt kun je al inzien dat je een onrealistisch beeld hebt. Als een van de twee al een goed salaris heeft van bijvoorbeeld een ton, dan denk ik dat de partner daarop ook op anticipeert door bijvoorbeeld minder te gaan werken.quote:Op dinsdag 31 oktober 2023 13:20 schreef C.L.Werner het volgende:
[..]
Klopt, lager opgeleiden zullen dat niet zo heel snel verdienen.
Hoewel een dakdekker of ZZP in de bouw ook makkelijk aan dit soort bedragen komt hoor.
Dat zou goed kunnen. Ik had het over twee fulltime banen.quote:Op dinsdag 31 oktober 2023 16:52 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Als je in het salaris topic kijkt kun je al inzien dat je een onrealistisch beeld hebt. Als een van de twee al een goed salaris heeft van bijvoorbeeld een ton, dan denk ik dat de partner daarop ook op anticipeert door bijvoorbeeld minder te gaan werken.
Er zijn best genoeg huizen, alleen er zijn teveel mensen. En daar komen iedere maand week 1.300 mensen bij, die linksom of rechtsom uiteindelijk voorrang gaan krijgen op de woningen...quote:Op dinsdag 31 oktober 2023 11:47 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
En we zijn weer rond in de cirkel, bottomline is: er zijn niet genoeg huizen.
Wat een rare kop zeg. 1 persoon is er geen voorstander van omdat het veel energie kost. Energie hebben we voldoende alleen te weinig grond dus lijkt me juist een prima oplossing.quote:Op dinsdag 31 oktober 2023 19:02 schreef Elan het volgende:
https://www.ad.nl/wonen/l(...)p-is-gezet~a5da793d/
Interessant artikel wel, waarom hoogbouw absoluut geen oplossing is voor het woningtekort.
Raar artikel en dito interpretatie. Dat wolkenkrabbers niet werken voor volkshuisvesting lijkt me nogal een open deur, daar heb ik geen onderzoek van het AD voor nodig. Wanneer ik denk aan hoogbouw voor volkshuisvesting denk ik niet aan wolkenkrabbers maar aan gallerijflats en Plattenbau, en die blijven ook ruim onder de 70 meter hoogte die in het artikel wordt aangehaald.quote:Op dinsdag 31 oktober 2023 19:02 schreef Elan het volgende:
https://www.ad.nl/wonen/l(...)p-is-gezet~a5da793d/
Interessant artikel wel, waarom hoogbouw absoluut geen oplossing is voor het woningtekort.
Op zich is er ook genoeg grond. Er komen alleen teveel mensen binnen.quote:Op dinsdag 31 oktober 2023 20:19 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Wat een rare kop zeg. 1 persoon is er geen voorstander van omdat het veel energie kost. Energie hebben we voldoende alleen te weinig grond dus lijkt me juist een prima oplossing.
Waarbij dit ook een vreemd statement is.quote:Op woensdag 1 november 2023 05:38 schreef J.B. het volgende:
[..]
Raar artikel en dito interpretatie. Dat wolkenkrabbers niet werken voor volkshuisvesting lijkt me nogal een open deur, daar heb ik geen onderzoek van het AD voor nodig. Wanneer ik denk aan hoogbouw voor volkshuisvesting denk ik niet aan wolkenkrabbers maar aan gallerijflats en Plattenbau, en die blijven ook ruim onder de 70 meter hoogte die in het artikel wordt aangehaald.
Snap niet waarom je geen hele dorpen inclusief infrastructuur in Groningen, Drenthe, Friesland etc. bouwt. Alles moet maar in de randstad met alle gevolgen van dien.quote:Op woensdag 1 november 2023 06:13 schreef Halcon het volgende:
[..]
Op zich is er ook genoeg grond. Er komen alleen teveel mensen binnen.
Qua verduurzaming waar we tegenwoordig zo prat op gaat zijn gallerijflats wel een enorme aderlating. Je kan er amper zonnepanelen kwijt en een warmtepomp is (in elk geval in bestaande objecten) vaak ook geen doen vanwege geluidsnormen of ruimtegebrek.quote:Op woensdag 1 november 2023 05:38 schreef J.B. het volgende:
[..]
Raar artikel en dito interpretatie. Dat wolkenkrabbers niet werken voor volkshuisvesting lijkt me nogal een open deur, daar heb ik geen onderzoek van het AD voor nodig. Wanneer ik denk aan hoogbouw voor volkshuisvesting denk ik niet aan wolkenkrabbers maar aan gallerijflats en Plattenbau, en die blijven ook ruim onder de 70 meter hoogte die in het artikel wordt aangehaald.
Nouja dat dus. In De Flevopolder alleen al kun je zonder al te ingrijpende maatregelen een miljoen mensen kwijt. Maar dan zal er wel geïnvesteerd moeten worden in een betere bereikbaarheid.quote:Op woensdag 1 november 2023 06:45 schreef C.L.Werner het volgende:
[..]
Snap niet waarom je geen hele dorpen inclusief infrastructuur in Groningen, Drenthe, Friesland etc. bouwt. Alles moet maar in de randstad met alle gevolgen van dien.
Om daar mensen uitkeringen te laten trekken?quote:Op woensdag 1 november 2023 06:45 schreef C.L.Werner het volgende:
[..]
Snap niet waarom je geen hele dorpen inclusief infrastructuur in Groningen, Drenthe, Friesland etc. bouwt. Alles moet maar in de randstad met alle gevolgen van dien.
Dat bouwen moet sowieso. De Randstad nog voller bouwen is ook niet bepaald de oplossing. Helemaal met strenge stikstof normen en de bereikbaarheid die alleen maar afneemt als de wegen verder dichtslibben.quote:Op woensdag 1 november 2023 07:24 schreef Halcon het volgende:
[..]
Om daar mensen uitkeringen te laten trekken?
En sowieso, hoe wil je in de huidige omstandigheden hele dorpen gaan bouwen in het noorden?
Hoezo uitkering laten trekken?quote:Op woensdag 1 november 2023 07:24 schreef Halcon het volgende:
[..]
En sowieso, hoe wil je in de huidige omstandigheden hele dorpen gaan bouwen in het noorden?
Als je internationaal opereert is de aanwezigheid van een luchthaven in de nabijheid wel redelijk cruciaal.quote:Op woensdag 1 november 2023 07:48 schreef C.L.Werner het volgende:
[..]
Hoezo uitkering laten trekken?
Neem het EMA, dat meost en zou in Amsterdam komen met alle expats van dien.
Had dat in Groningen neergezet, inclusief nieuwbouw, investeren in ifnrastructuur, en zo spreid je de drukte en belastbaarheid van natuur, milieu en mens.
Groningen airport is al beschikbaar en operationeel, laat ze daar capaciteit uitbreiden. Ontlast je schiphol ook meteenquote:Op woensdag 1 november 2023 08:01 schreef Elan het volgende:
[..]
Als je internationaal opereert is de aanwezigheid van een luchthaven in de nabijheid wel redelijk cruciaal.
Maar een snelle verbinding met Het Noorden zou die noodzaak flink kunnen reduceren. Of een luchthaven daar. En dan niet zoals in Lelystad eerst gaan bouwen zonder concreet plan of toezeggingen.
En dan gaan bedrijven wel ineens in Groningen zitten denk je? We hebben met Lelystad Airport gezien hoe goed zo'n concept werkt als er uiteindelijk helemaal geen behoefte aan is. Wil je het buitengebied serieus gaan ontwikkelen zal je als politiek met een verdomd goed plan moeten komen. Te beginnen met een snelle treinverbinding liefst naar Japans model die ook al decennia op zich laat wachten.quote:Op woensdag 1 november 2023 08:06 schreef C.L.Werner het volgende:
[..]
Groningen airport is al beschikbaar en operationeel, laat ze daar capaciteit uitbreiden. Ontlast je schiphol ook meteen
Nee, dat is politieke onwil. Als de politieke wil er was, dan was Lelystad allang open met tientallen vluchten per dag.quote:Op woensdag 1 november 2023 08:18 schreef Elan het volgende:
We hebben met Lelystad Airport gezien hoe goed zo'n concept werkt als er uiteindelijk helemaal geen behoefte aan is.
Mee eens, maar ook daar laat de politiek het weer afweten. Veelal korte termijn denken, geen visie, pappen en nathouden. Laten we ook eens aan lange termijn visie doen - maak een goede verbinding naar de rest van Nederland, investeer in infrastructuur, huizen, onderwijs - dat creeert banen, trekt mensen aan, en zo ga je weer terug naar de top waar Nederland hoort.quote:Op woensdag 1 november 2023 08:18 schreef Elan het volgende:
Wil je het buitengebied serieus gaan ontwikkelen zal je als politiek met een verdomd goed plan moeten komen. Te beginnen met een snelle treinverbinding liefst naar Japans model die ook al decennia op zich laat wachten.
Je hoeft niet eens helemaal naar het Noorden te kijken voor bouwgrond.quote:Op woensdag 1 november 2023 08:22 schreef C.L.Werner het volgende:
[..]
Nee, dat is politieke onwil. Als de politieke wil er was, dan was Lelystad allang open met tientallen vluchten per dag.
[..]
Mee eens, maar ook daar laat de politiek het weer afweten. Veelal korte termijn denken, geen visie, pappen en nathouden. Laten we ook eens aan lange termijn visie doen - maak een goede verbinding naar de rest van Nederland, investeer in infrastructuur, huizen, onderwijs - dat creeert banen, trekt mensen aan, en zo ga je weer terug naar de top waar Nederland hoort.
Het vreemde is dat het nu precies andersom is: in de grote steden (met dus de grootste werkgelegenheid) wonen procentueel de meeste steuntrekkers. En dan gaat het vaak om hele wijken. Dus mensen die van hun lang zal ze leven nooit (meer) werken houden huizen bezet voor leraren, verplegers, politieagenten etc. etc. die juist een huis zoeken in hun (toekomstig) werkgebied.quote:Op woensdag 1 november 2023 07:24 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ik heb jarenlang op diverse werkplekken in Amsterdam gewerkt. Aantal Amsterdamse collega's....op 1 hand te tellen.quote:Op woensdag 1 november 2023 08:43 schreef paardendokter het volgende:
[..]
Het vreemde is dat het nu precies andersom is: in de grote steden (met dus de grootste werkgelegenheid) wonen procentueel de meeste steuntrekkers. En dan gaat het vaak om hele wijken. Dus mensen die van hun lang zal ze leven nooit (meer) werken houden huizen bezet voor leraren, verplegers, politieagenten etc. etc. die juist een huis zoeken in hun (toekomstig) werkgebied.
Lekker voor bedrijven dat je vluchten naar vakantieoorden kan boeken in groningen een hub vliegveld met andere grote hubs dat wilt het bedrijfsleven.quote:Op woensdag 1 november 2023 08:06 schreef C.L.Werner het volgende:
[..]
Groningen airport is al beschikbaar en operationeel, laat ze daar capaciteit uitbreiden. Ontlast je schiphol ook meteen
wat is er mis met mobiliteit voor de bevolking?quote:Op woensdag 1 november 2023 08:55 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Lekker voor bedrijven dat je vluchten naar vakantieoorden kan boeken in groningen een hub vliegveld met andere grote hubs dat wilt het bedrijfsleven.
Zat werk hier. Alleen je moet het willen.quote:Op woensdag 1 november 2023 07:24 schreef Halcon het volgende:
[..]
Nee simpel, dat wordt dan automatisch aangepast. Als er vraag is, dan zijn er airlines die daarop inspelen (want geld) en dan zijn er vluchten van en naar grote steden. Dat is marktwerking.quote:Op woensdag 1 november 2023 08:55 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Lekker voor bedrijven dat je vluchten naar vakantieoorden kan boeken in groningen een hub vliegveld met andere grote hubs dat wilt het bedrijfsleven.
Helaas ligt het niet zo simpel. Veelal vacatures waar je minder of gelijk verdient dan je uitkering, dus waarom zou je dat doen? Liever kiezen mensen de zekerheid van uitkeringen en toeslagen dan de volatiliteit van het werken, met alle gevolgen van dien.quote:Op woensdag 1 november 2023 09:04 schreef Rene het volgende:
[..]
Zat werk hier. Alleen je moet het willen.
quote:Op woensdag 1 november 2023 09:07 schreef C.L.Werner het volgende:
Helaas ligt het niet zo simpel. Veelal vacatures waar je minder of gelijk verdient dan je uitkering, dus waarom zou je dat doen? Liever kiezen mensen de zekerheid van uitkeringen en toeslagen dan de volatiliteit het vroege opstaan en de inspanning van het werken, met alle gevolgen van dien.
Omdat de lasten van het leven doorgaans wat lager liggen daar de woningkosten lager zijn, de druk tot het doen van duurdere uitgaven (jaja ruggengraat, maar de starbucks ligt niet in Borger-Odoorn, drie kopjes voor de prijs van een lattepumkinspicemetextrasojamelkeneenshothaver).quote:Op woensdag 1 november 2023 09:07 schreef C.L.Werner het volgende:
[..]
Nee simpel, dat wordt dan automatisch aangepast. Als er vraag is, dan zijn er airlines die daarop inspelen (want geld) en dan zijn er vluchten van en naar grote steden. Dat is marktwerking.
[..]
Helaas ligt het niet zo simpel. Veelal vacatures waar je minder of gelijk verdient dan je uitkering, dus waarom zou je dat doen? Liever kiezen mensen de zekerheid van uitkeringen en toeslagen dan de volatiliteit van het werken, met alle gevolgen van dien.
Appartementen zijn over het algemeen kleiner dan eensgezinswoningen. Kleinere kamers betekent meer materiaal per m2. Brand en geluidseisen leiden ook tot dikkere vloeren/wanden. Dat telt allemaal op.quote:Op woensdag 1 november 2023 06:34 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Waarbij dit ook een vreemd statement is.
"De energie die het kost om een woning te bouwen, is al meer dan de bewoners ervan ooit zullen gebruiken”
Zit er in een appartement zoveel meer bouwmateriaal per vierkante meter woonoppervlakte dan in een rijtjes of vrijstaande woning?
Het is idd een nietszeggende opmerking van die man (of slecht gequote door AD). Ja, grondstoffen winnen, materialen en producten maken en bouwen kost energie. En misschien is al die energie die daarbij gebruikt wordt hoger dan wat de woning gebruikt in zijn levensduur (wat ik betwijfel). Wat is dan het punt van de opmerking? Niet bouwen?quote:Of zegt hij hiermee dat appartementen relatief gezien heel energiezuinig zijn qua energieverbruik en bewoners daarom nooit veel energie meer verbruiken?
Het besef komt vrij langzaam omhoog dat het systeem anders moet.quote:Op woensdag 1 november 2023 09:27 schreef Rene het volgende:
[..]
Omdat de lasten van het leven doorgaans wat lager liggen daar de woningkosten lager zijn, de druk tot het doen van duurdere uitgaven (jaja ruggengraat, maar de starbucks ligt niet in Borger-Odoorn, drie kopjes voor de prijs van een lattepumkinspicemetextrasojamelkeneenshothaver).
Een andere benadering van het leven kan een 'investering' waard zijn. Al moet ik zeggen dat mijn collega's in andere gemeentes, in de randstad, evenzoveel verdienen.
Wat betreft werk en uitkering overweging: zelfrespect, meedoen in de maatschappij, iets meer inkomen mét toeslagen (dwz, 1200 > 1800 euro is bijna letterlijk netto meer overhouden!)
Ik kan het weten, coach er nogal wat in deze situaties. Je hebt sujetten die het erom doen. Maar doorgaans kiest men niet een uitkeringsleventje.
Lets go.quote:Op woensdag 1 november 2023 09:39 schreef ludovico het volgende:
[..]
Het besef komt vrij langzaam omhoog dat het systeem anders moet.
Helaas lijken sommige economen die hoog staan aangeschreven in dit land zich nog niet bewust van het stapelen van marginale kortingen en diens effect op "armoedeval" en "werken moet lonen"principes.
Anyhow, het lijkt mij eigenlijk simpel op te lossen, maar het kost geld en je zult moeten accepteren dat "mensen geld krijgen van de staat terwijl ze strikt genomen boven de armoedenorm vallen en het geld eigenlijk niet nodig hebben"
Dat is een consequentie van het werken laten lonen.
Defacto is dat een herverdeling van inkomens van boven modaal naar eronder.
Beetje off story, maar ik weet dat jij hier ook mee te maken hebt qua werk.quote:Op woensdag 1 november 2023 09:27 schreef Rene het volgende:
[..]
Omdat de lasten van het leven doorgaans wat lager liggen daar de woningkosten lager zijn, de druk tot het doen van duurdere uitgaven (jaja ruggengraat, maar de starbucks ligt niet in Borger-Odoorn, drie kopjes voor de prijs van een lattepumkinspicemetextrasojamelkeneenshothaver).
Een andere benadering van het leven kan een 'investering' waard zijn. Al moet ik zeggen dat mijn collega's in andere gemeentes, in de randstad, evenzoveel verdienen.
Wat betreft werk en uitkering overweging: zelfrespect, meedoen in de maatschappij, iets meer inkomen mét toeslagen (dwz, 1200 > 1800 euro is bijna letterlijk netto meer overhouden!)
Ik kan het weten, coach er nogal wat in deze situaties. Je hebt sujetten die het erom doen. Maar doorgaans kiest men niet een uitkeringsleventje.
Om nog maar te zwijgen van de steeds verder stijgende zeespiegel i.c.m. de bodemdaling in het westen en noorden des lands.quote:Op woensdag 1 november 2023 07:35 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat bouwen moet sowieso. De Randstad nog voller bouwen is ook niet bepaald de oplossing. Helemaal met strenge stikstof normen en de bereikbaarheid die alleen maar afneemt als de wegen verder dichtslibben.
Deze mevrouw kan fysiek niet meer werken dan 24 uur. Daarnaast is er vaak geen werk voor >0.5fte uur door budget korting. Is er weinig recht op zekerheid (klant zegt af is geen uurloon). Is er amper mogelijkheid door te groeien.quote:Op woensdag 1 november 2023 10:17 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Beetje off story, maar ik weet dat jij hier ook mee te maken hebt qua werk.
Gisteren bij OP1, vrouw werkt in de thuiszorg 24uur, ¤1.200/¤1.250 salaris, kan nauwelijks rondkomen en vind (opinie lijkt dat ook te vinden) dat het beter gewaardeerd moet worden (lees: betere beloning). Maar is het echt normaal om goed te kunnen rondkomen van 24uur?
Nu worden dergelijke inkomenscategorien geholpen met allerhande toeslagen waardoor het inkomen stijgt naar (heb er geen verstand van) ¤1.800 ofzo.
Haar doel was meer te werken maar toen bleek ze kanker te hebben, typisch een geval van net buiten alle boten vallen: net gescheiden, waarschijnlijk weinig tot niet gewerkt tijdens het huwelijk, vervolgens een baan in de thuiszorg en dan niet meer dan 24 uur kunnen werken omdat je ziek wordt.quote:Op woensdag 1 november 2023 10:17 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Beetje off story, maar ik weet dat jij hier ook mee te maken hebt qua werk.
Gisteren bij OP1, vrouw werkt in de thuiszorg 24uur, ¤1.200/¤1.250 salaris, kan nauwelijks rondkomen en vind (opinie lijkt dat ook te vinden) dat het beter gewaardeerd moet worden (lees: betere beloning). Maar is het echt normaal om goed te kunnen rondkomen van 24uur?
Nu worden dergelijke inkomenscategorien geholpen met allerhande toeslagen waardoor het inkomen stijgt naar (heb er geen verstand van) ¤1.800 ofzo.
Veengrondenquote:Op woensdag 1 november 2023 10:25 schreef J.B. het volgende:
[..]
Om nog maar te zwijgen van de steeds verder stijgende zeespiegel i.c.m. de bodemdaling in het westen en noorden des lands.
Ik dacht al, dat is toch die crimineel. En dat klopt.quote:Op woensdag 1 november 2023 10:38 schreef Leandra het volgende:
[..]
Haar doel was meer te werken maar toen bleek ze kanker te hebben, typisch een geval van net buiten alle boten vallen: net gescheiden, waarschijnlijk weinig tot niet gewerkt tijdens het huwelijk, vervolgens een baan in de thuiszorg en dan niet meer dan 24 uur kunnen werken omdat je ziek wordt.
Geen idee hoe oud ze was maar ik vond de "mijn moeder is van uw leeftijd" opmerking van die miljonair een behoorlijke belediging, tenzij hij een hele ouwe kop heeft en zijn moeder 16 was toen ze van hem beviel.
Edit: hij is kennelijk maar 41 dus het zal idd wel een kind van een erg jonge moeder zijn.
Nou niet helemaal, in Leiden wonen is wel een stukje duurder dan in Gouda wonen.quote:Op woensdag 1 november 2023 10:53 schreef Elan het volgende:
[..]
Veengronden
In Gouda is dat heel erg. Mijn neef heeft een winkel daar en elk jaar stroomt de boel wel een paar keer onder. Klimaatverandering maakt het probleem nog groter.
Sowieso een kutstad voor hetzelfde geld woon je in Leiden.
Ja, dat ze ziek was/is kan een beperking zijn. Maar ook voordat ze ziek werd, werkte zij slechts 24uur.quote:Op woensdag 1 november 2023 10:34 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Deze mevrouw kan fysiek niet meer werken dan 24 uur. Daarnaast is er vaak geen werk voor >0.5fte uur door budget korting. Is er weinig recht op zekerheid (klant zegt af is geen uurloon). Is er amper mogelijkheid door te groeien.
Deze dame was door een chronische aandoening niet in staat meer te werken. Doordat ze aan de onderkant van de samenleving hangt is het nu nagenoeg onmogelijk om arbeidsongeschikt te raken. Of zoals mijn partner te horen kreeg: "als uw inkomen het dubbele was, was u 100% arbeidsongeschikt voor uw werk". Nu moest mijn partner maar gaan zien wat ze ging doen. Het is allemaal helaas niet meer zo mooi, dat sociale stelsel
Die dikke miljonair met zijn gepronk had weinig toe te voegen, kreeg op sommige momenten plaatsvervangende schaamte omdat ik het ongemak van de mede tafelgenoten duidelijk zag.quote:Op woensdag 1 november 2023 10:38 schreef Leandra het volgende:
[..]
Haar doel was meer te werken maar toen bleek ze kanker te hebben, typisch een geval van net buiten alle boten vallen: net gescheiden, waarschijnlijk weinig tot niet gewerkt tijdens het huwelijk, vervolgens een baan in de thuiszorg en dan niet meer dan 24 uur kunnen werken omdat je ziek wordt.
Geen idee hoe oud ze was maar ik vond de "mijn moeder is van uw leeftijd" opmerking van die miljonair een behoorlijke belediging, tenzij hij een hele ouwe kop heeft en zijn moeder 16 was toen ze van hem beviel.
Edit: hij is kennelijk maar 41 dus het zal idd wel een kind van een erg jonge moeder zijn.
Ik heb niet het gevoel dat er een collectieve behoefte is aan werkende arme zijn. Ik denk dat er eigenlijk altijd wel andere omstandigheden zijnquote:Op woensdag 1 november 2023 11:08 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ja, dat ze ziek was/is kan een beperking zijn. Maar ook voordat ze ziek werd, werkte zij slechts 24uur.
En los van het ziek zijn, lijkt er een wens te zijn om van 24 uur te kunnen rondkomen. Ik weet niet of dat voor voor veel banen haalbaar cq betaalbaar is.
[..]
Die dikke miljonair met zijn gepronk had weinig toe te voegen, kreeg op sommige momenten plaatsvervangende schaamte omdat ik het ongemak van de mede tafelgenoten duidelijk zag.
Maar ik heb er moeite mee, hoewel deze casus inderdaad treurig was door ziekte en dus beperkte arbeidsmogelijkheden lijkt er los daarvan een wens te zijn om van 20/24 uur te kunnen rondkomen. We moeten wel reëel blijven.
Ik denk dat ook, maar ik vraag mij wel af wat deze dan zouden kunnen zijn.quote:Op woensdag 1 november 2023 11:12 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ik heb niet het gevoel dat er een collectieve behoefte is aan werkende arme zijn. Ik denk dat er eigenlijk altijd wel andere omstandigheden zijn
Alleenstaand met kinderen.quote:Op woensdag 1 november 2023 11:18 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik denk dat ook, maar ik vraag mij wel af wat deze dan zouden kunnen zijn.
Eens.quote:
Oh ja gemiddeld gezien absoluut Doelde meer op het gebied in het historische centrum waar die wateroverlast heel erg speelt wat behoorlijk duur is. Westhaven bijvoorbeeld: Voor 8 of 9 ton kun je ook een leuk grachtenpandje kopen in Leiden.quote:Op woensdag 1 november 2023 11:06 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nou niet helemaal, in Leiden wonen is wel een stukje duurder dan in Gouda wonen.
De laatste jaren ben ik betrokken bij de lokale politiek. Je wilt niet weten hoeveel vriendjespolitiek, opportunisme, t/m corruptie aan toe speelt.quote:Op woensdag 1 november 2023 08:37 schreef Elan het volgende:
Zo'n Flevopolder is toch bizar, koste noch moeite gespaard om het ding droog te leggen en dan hebben we eigenlijk alleen Almere (waar de grondprijzen inmiddels ook door het dak gaan) en een plukje huizen in Lelystad daar aan over gehouden. De rest is natuurgebied of boerderijen. Dichtbij Rotterdam ook, opgegroeid in De Hoeksche Waard waar ze anno 2023 nog steeds bang zijn voor de metro waardoor de bereikbaarheid ernstig te wensen overlaat. Zit je op 20 kilometer van Rotterdam, er rijd nog geen trein. Niks. Het riekt bij wijlen naar sabotage, zoveel onkunde als de (lokale) politiek laat zien.
K maar dat zou crimineel zijn dus wat let je.quote:Op woensdag 1 november 2023 11:39 schreef blomke het volgende:
[..]
De laatste jaren ben ik betrokken bij de lokale politiek. Je wilt niet weten hoeveel vriendjespolitiek, opportunisme, t/m corruptie aan toe speelt.
Ik weet van gem.-ambtenaren die privé hypotheken afsluiten bij projectontwikkelaars tegen 0% rente en geen aflossing, in ruil voor mooie opdrachten van de gemeente.
0% rente hypotheken zonder aflossing en de belastingdienst doet er niets mee? Kom op, je gelooft het zelf toch niet.quote:Op woensdag 1 november 2023 11:40 schreef ludovico het volgende:
[..]
K maar dat zou crimineel zijn dus wat let je.
Dan is het probleem toch niet dat haar werk in de thuiszorg te laag gewaardeerd wordt. Het probleem is dan toch dat de toekenning van de arbeidsongeschiktheidsuitkering niet in orde is. Dan moet daar toch iets aan gedaan worden, niet aan het verhogen van de lonen.quote:Op woensdag 1 november 2023 10:34 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Deze mevrouw kan fysiek niet meer werken dan 24 uur. Daarnaast is er vaak geen werk voor >0.5fte uur door budget korting. Is er weinig recht op zekerheid (klant zegt af is geen uurloon). Is er amper mogelijkheid door te groeien.
Deze dame was door een chronische aandoening niet in staat meer te werken. Doordat ze aan de onderkant van de samenleving hangt is het nu nagenoeg onmogelijk om arbeidsongeschikt te raken. Of zoals mijn partner te horen kreeg: "als uw inkomen het dubbele was, was u 100% arbeidsongeschikt voor uw werk". Nu moest mijn partner maar gaan zien wat ze ging doen. Het is allemaal helaas niet meer zo mooi, dat sociale stelsel
Nee klopt. Maar dat is het punt nietquote:Op woensdag 1 november 2023 11:43 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
0% rente hypotheken zonder aflossing en de belastingdienst doet er niets mee? Kom op, je gelooft het zelf toch niet.
https://www.nhnieuws.nl/n(...)-vertrouwen-geschaadquote:Op woensdag 1 november 2023 11:44 schreef ludovico het volgende:
[..]
Nee klopt. Maar dat is het punt niet
Denk overigens niet dat de belastingdienst alles ziet, maar hier zouden ze uiteraard wel een mening over hebben - onzakelijk.
Maar naast het belasting onderdeel zit er een corruptie onderdeel in dat nog veel zorgwekkender zou zijn.
Dat soort dingen dus. Na die bouwfraude waarbij ambtenaren van Rijkswaterstaat op grote schaal werden omgekocht sta ik nergens meer van te kijken. Nederlanders kijken graag belerend naar andere landen maar hier ook genoeg walgelijke corruptie.quote:Op woensdag 1 november 2023 11:39 schreef blomke het volgende:
[..]
De laatste jaren ben ik betrokken bij de lokale politiek. Je wilt niet weten hoeveel vriendjespolitiek, opportunisme, t/m corruptie aan toe speelt.
Ik weet van gem.-ambtenaren die privé hypotheken afsluiten bij projectontwikkelaars tegen 0% rente en geen aflossing, in ruil voor mooie opdrachten van de gemeente.
Geen idee hoe ze op 35k komen aan genoten voordeel.quote:Op woensdag 1 november 2023 11:50 schreef blomke het volgende:
[..]
https://www.nhnieuws.nl/n(...)-vertrouwen-geschaad
Dat is niks nieuws toch?quote:Op woensdag 1 november 2023 11:44 schreef ludovico het volgende:
[..]
Nee klopt. Maar dat is het punt niet
Denk overigens niet dat de belastingdienst alles ziet, maar hier zouden ze uiteraard wel een mening over hebben - onzakelijk.
Maar naast het belasting onderdeel zit er een corruptie onderdeel in dat nog veel zorgwekkender zou zijn.
Met zulke bescheiden strafjes en betrokkenen die grotendeels buiten schot zijn gebleven versus de bedragen die er mee gemoeid zijn kun je er donder op zeggen dat dat soort praktijken nog altijd aan de orde van de dag zijn. Daar hoef je geen complotgekkie voor te zijn.quote:‘De Zembla-uitzending 'Afrekenen met de bouwfraude’ maakt in 2006, vijf jaar na de onthulling van de bouwfraude, de balans op.
1300 bouwbedrijven zijn door de Nederlandse Mededingingsautoriteit beboet. In totaal betalen ze alles bij elkaar 406 miljoen euro. De boetes vallen in het niet bij de miljarden die er met de fraude verdiend zijn. 10 jaar bouwfraude heeft naar schatting geleid tot illegale winsten van 15 tot 25 miljard euro. Geld dat in de zakken van bouwers is verdwenen. En aangezien het veelal om gesubsidieerde opdrachtgevers en overheden ging, bestaat een groot deel van het verdwenen bedrag uit belastinggeld.
Slechts vier bouwbedrijven en een tiental personen komen voor de rechter. De straffen zijn mild, in totaal wordt 2.5 ton boete betaald. De individuele boetes variëren van 3000 tot 100.000 euro. Het gaat allemaal om zaken uit de schaduwboekhouding van Ad Bos. Klokkenluider Drost spreekt in Zembla zijn verbazing uit over het feit dat er met zijn informatie niets is gebeurd: “Justitie heeft er niks mee gedaan. Ik heb er niks meer van gehoord.”
Winsten zijn wel echt flink ingedaald hoor bij de BAMs van de wereld.quote:Op woensdag 1 november 2023 11:56 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat is niks nieuws toch?
[..]
Met zulke bescheiden strafjes en betrokkenen die grotendeels buiten schot zijn gebleven versus de bedragen die er mee gemoeid zijn kun je er donder op zeggen dat dat soort praktijken nog altijd aan de orde van de dag zijn. Daar hoef je geen complotgekkie voor te zijn.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |