Nee, dan heb je het niet helemaal begrepen. Ik stel evolutie nu voor als een schaal met een minimum van geloof in dit principe aan de ene kant, en een maximum aan de andere.quote:Op vrijdag 21 oktober 2022 11:39 schreef SpecialK het volgende:
Je leeft onder de misvatting dat het gangbaar is om evolutieleer compleet door te trekken naar het leven zelf en naar evolutie van sterren en naar evolutie van universa, etc... Dat is niet hoe de wetenschappelijke wereld het presenteert, dat is niet hoe het op universiteiten wordt gepresenteerd, dat is niet hoe het op de middelbare school wordt gepresenteerd (uitzonderingen van verwarde leraren daar gelaten)
Biologische evolutie start vanaf de eerste zelf-replicerende cel. Alles daarvoor is abiogenese. Een ANDER veld.
Niet zo bijdehand doen. Abiogenese is zoals SpecialK al uitgelegd heeft een ander onderwerp. Het zit niet aan het uiterste van de schaal van evolutie, het ligt ernaast en valt dus buiten de scope van je topic.quote:Op vrijdag 21 oktober 2022 12:29 schreef Amerauder het volgende:
[..]
Nee, dan heb je het niet helemaal begrepen. Ik stel evolutie nu voor als een schaal met een minimum van geloof in dit principe aan de ene kant, en een maximum aan de andere.
Ik vraag waar jij je op die schaal bevindt, niet waar jij denkt dat professoren zich gemiddeld zouden kunnen bevinden. Ik doe daar zelf ook helemaal geen uitspraak over, als zou iemand zich zorgen maken dat te veel mensen zich op de max van deze schaal zouden bevinden. Ik ben daar wel benieuwd naar, als iemand dat vindt!
Abiogenese vertegenwoordigt op die schaal het maximum. Daar houdt de schaal op, en zijn we inderdaad bij een ander veld aanbeland, dat is volledig in lijn met hoe ik de schaal voorstel.
Kijk, dit is een schaal:
[ afbeelding ]
https://nl.wikipedia.org/wiki/Abiogenesequote:Abiogenese of de oorsprong van het leven[a] is het natuurlijke proces waarbij leven is ontstaan uit niet-levende materie, zoals eenvoudige organische verbindingen.[3][4][5] Hoewel de details van dit proces nog onbekend zijn, stelt de heersende wetenschappelijke hypothese dat de overgang van niet-levende naar levende materie geen afzonderlijke gebeurtenis was, maar een evolutionair proces van toenemende complexiteit dat samenging met moleculaire zelfreplicatie, zelforganisatie, autokatalyse en de ontwikkeling van celmembranen.[6][7] Er zijn vele mechanismen voorgesteld voor het ontstaan van de verschillende stadia.
Wat met name duidelijk is, is dat jij erg graag op van alles en nog wat de term 'bewustzijn' plakt, terwijl anderen liever andere woorden gebruiken. Ik hoop dat je hier een klein beetje terughoudend in kunt zijn en anderen een klein beetje begrip op kunnen brengen voor jouw gebruik van het woord.quote:Op vrijdag 21 oktober 2022 12:14 schreef Libertarisch het volgende:
Het is namelijk duidelijk dat het bewustzijn de drijvende kracht is in de evolutie.
Evolutie is natuurlijk ook gewoon een term, een woord met de betekenis van langzame ontwikkeling. Er wordt hier niet verwezen naar de evolutietheorie van de biologie, maar over chemische processen. Logisch, want biologie behandelt alleen datgene wat leeft.quote:Op vrijdag 21 oktober 2022 12:51 schreef Amerauder het volgende:
*zucht*https://nl.wikipedia.org/wiki/Abiogenesequote:Abiogenese of de oorsprong van het leven[a] is het natuurlijke proces waarbij leven is ontstaan uit niet-levende materie, zoals eenvoudige organische verbindingen.[3][4][5] Hoewel de details van dit proces nog onbekend zijn, stelt de heersende wetenschappelijke hypothese dat de overgang van niet-levende naar levende materie geen afzonderlijke gebeurtenis was, maar een evolutionair proces van toenemende complexiteit dat samenging met moleculaire zelfreplicatie, zelforganisatie, autokatalyse en de ontwikkeling van celmembranen.[6][7] Er zijn vele mechanismen voorgesteld voor het ontstaan van de verschillende stadia.
Prima, bewustzijn is subjectief dus iedereen mag er mee doen wat ze willen! Men kan zelfs de casus maken dat het een illusie is. Maar, leven en bewustzijn staan direct in verband met elkaar. Steen (niet leven) is onbewust, al dat leeft is tenminste een beetje bewust. Alleen een fundamenteel bewustzijn kan van steen naar leven.quote:Op vrijdag 21 oktober 2022 12:57 schreef Amerauder het volgende:
[..]
Wat met name duidelijk is, is dat jij erg graag op van alles en nog wat de term 'bewustzijn' plakt, terwijl anderen liever andere woorden gebruiken. Ik hoop dat je hier een klein beetje terughoudend in kunt zijn en anderen een klein beetje begrip op kunnen brengen voor jouw gebruik van het woord.
Bestaat er in de realiteit een fundamenteel verschil tussen die twee zaken? Ik denk het niet. Maar dat wil niet zeggen dat het niet nuttig is voor ons mensen om enige categorisering aan te brengen. Dat geldt voor alles in ons universum: uiteindelijk bestaat de realiteit (voor zover we nu denken) uit golven, krachten en deeltjes, maar het is als mens niet erg praktisch om zaken in dit soort termen te beschrijven. Dus maken we indelingen die wat handzamer zijn. Zoals "dit leeft wel" en "dit leeft niet", of "dit leven is een plant" en "dit leven is een dier" etc. Al deze zaken bestaan niet daadwerkelijk in de realiteit, maar het helpt ons wel om met de wereld om ons heen om te kunnen gaan.quote:Op vrijdag 21 oktober 2022 11:12 schreef Amerauder het volgende:
is er dan nog wel een fundamenteel verschil tussen het leven – wij dus – en een chemisch proces als het branden van de Zon?
Er zijn ook nog andere hele mooie woorden, zoals bijvoorbeeld intentionaliteit. Of, gewoon, wil, zoals in Schopenhauer, die met zijn theorie ook een rol heeft gespeeld in de opkomst van wat we nu darwinisme noemen, en daarbij ook een belangrijke schakel is geweest in het verspreiden van oosterse denkbeelden in het Westen.quote:Op vrijdag 21 oktober 2022 13:03 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Prima, bewustzijn is subjectief dus iedereen mag er mee doen wat ze willen! Men kan zelfs de casus maken dat het een illusie is. Maar, leven en bewustzijn staan direct in verband met elkaar. Steen (niet leven) is onbewust, al dat leeft is tenminste een beetje bewust. Alleen een fundamenteel bewustzijn kan van steen naar leven.
Klopt, daarmee verwijs je waarschijnlijk naar de overeenkomst tussen genes en memes zoals ook door Dawkins beschreven.quote:Op vrijdag 21 oktober 2022 13:14 schreef slaveloos het volgende:
evolutie is een proces van kopieren van informatie. Als er aan de twee basisvoorwaarden voldaan kan worden: 1) er is een opslag van informatie en 2) er is een mogelijkheid om die informatie te kopieren is er evolutie mogelijk. Evolutie zijn eigenlijk de kopieerfouten die willekeurig plaatsvinden bij het kopieren van informatie.
Denk aan DNA maar ook aan verhalen, een verhaal vertellen, de volgende verteld het door etc.. het verhaal verandert doordat er fouten worden gemaakt in het doorvertellen en dan evolueert het verhaal. Als er geen fouten zijn, dan blijft het verhaal hetzelfde en is er geen sprake van evolutie. Op die manier zou je evolutie van bewustzijn ook kunnen zien. Het veronderstellen van een drijvende kracht achter de evolutie is niet nodig.
Ik denk dat ik dan zo'n beetje in het oranje deel van je schaal val?
Leuk maar zoals ik al expliciet en ondubbelzinnig in mijn post had geschreven: Abiogenese valt buiten evolutieleer. Evolutie start NA de eerste zelf-replicerende cel/eenheid.quote:Op vrijdag 21 oktober 2022 12:29 schreef Amerauder het volgende:
[..]
Nee, dan heb je het niet helemaal begrepen. Ik stel evolutie nu voor als een schaal met een minimum van geloof in dit principe aan de ene kant, en een maximum aan de andere.
Ik vraag waar jij je op die schaal bevindt, niet waar jij denkt dat professoren zich gemiddeld zouden kunnen bevinden. Ik doe daar zelf ook helemaal geen uitspraak over, als zou iemand zich zorgen maken dat te veel mensen zich op de max van deze schaal zouden bevinden. Ik ben daar wel benieuwd naar, als iemand dat vindt!
Abiogenese vertegenwoordigt op die schaal het maximum. Daar houdt de schaal op, en zijn we inderdaad bij een ander veld aanbeland, dat is volledig in lijn met hoe ik de schaal voorstel.
Kijk, dit is een schaal:
[ afbeelding ]
Ja. Taalgebruik is in veel wetenschappelijk getinte artikelen soms verwarrend inderdaad maar sta mij toe om het uit te pakkenquote:Op vrijdag 21 oktober 2022 12:51 schreef Amerauder het volgende:
*zucht*https://nl.wikipedia.org/wiki/Abiogenesequote:Abiogenese of de oorsprong van het leven[a] is het natuurlijke proces waarbij leven is ontstaan uit niet-levende materie, zoals eenvoudige organische verbindingen.[3][4][5] Hoewel de details van dit proces nog onbekend zijn, stelt de heersende wetenschappelijke hypothese dat de overgang van niet-levende naar levende materie geen afzonderlijke gebeurtenis was, maar een evolutionair proces van toenemende complexiteit dat samenging met moleculaire zelfreplicatie, zelforganisatie, autokatalyse en de ontwikkeling van celmembranen.[6][7] Er zijn vele mechanismen voorgesteld voor het ontstaan van de verschillende stadia.
In de kosmologie geldt er iets soortgelijks.quote:Op vrijdag 21 oktober 2022 13:59 schreef SpecialK het volgende:
Leuk maar zoals ik al expliciet en ondubbelzinnig in mijn post had geschreven: Abiogenese valt buiten evolutieleer. Evolutie start NA de eerste zelf-replicerende cel/eenheid.
foutje is letterlijk bedoeld als een foutje. een misser bij het kopieren. wat inderdaad geenszins wil zeggen dat de gevolgen van het foutje ook fout zijn. Maar als jij een beter term weet, dan hou ik me aanbevolen. ik denk overigens dat een verhaal inderdaad met een bepaalde intentionaliteit doorverteld wordt, maar daar zie ik ook weer geen drijvende kracht of richting in.quote:Op vrijdag 21 oktober 2022 13:57 schreef Amerauder het volgende:
[..]
[..]
Klopt, daarmee verwijs je waarschijnlijk naar de overeenkomst tussen genes en memes zoals ook door Dawkins beschreven.
Wel verkies ik er zelf voor om het woord foutje te vermijden. Mutaties lijken me niet fout, maar juist ontzettend goed. De analogie van het verhalen doorvertellen maakt dat ook enigszins duidelijk. Het verhaal wordt niet 1 op 1 gekopieerd, maar aangepast, dat is, er is sprake van een poging tot verbetering, met, daar is het woord weer, enige vorm van intentionaliteit.
Nu lijkt het er niet op dat er bij het kopiëren van genen een dergelijke intentionaliteit komt kijken. In ieder geval niet in de mentale zin. Wel lijken mutaties meer te zijn dan enkel een foutje.
Het is trouwens de Nederlander Hugo de Vries geweest die de begrippen mutatie en gen in het debat heeft gebracht. Geen kleinigheid!
De richting van simpel naar complex is wel duidelijk.quote:Op vrijdag 21 oktober 2022 14:47 schreef slaveloos het volgende:
[..]
ik denk overigens dat een verhaal inderdaad met een bepaalde intentionaliteit doorverteld wordt, maar daar zie ik ook weer geen drijvende kracht of richting in.
Dat is wel het gevolg het natuurlijke selectie en zit niet in het karakter van de mutaties an sich.quote:Op vrijdag 21 oktober 2022 15:21 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
De richting van simpel naar complex is wel duidelijk.
nee hoor allemaal toeval. als complex beter werkt of meer mazzel heeft dan wint complex, als eenvoudig beter werkt of meer mazzel heeft blijft t eenvoudig. Ik snap dat je er een lijn in ziet, maar er bestaan ook nog steeds eencelligen, etc.. Maar is wel mooi om over na te denken natuurlijkquote:Op vrijdag 21 oktober 2022 15:21 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
De richting van simpel naar complex is wel duidelijk.
Dieren willen dingen en hebben voorkeuren, wat er gebeurt tijdens de evolutie is dus geen toeval. Hoe gaan we van aap naar mens? Die wezens hebben zich op een bewuste manier ontwikkeld. Een aap is natuurlijk geen blinde automaat. Hij kan per toeval dingen ontdekken maar hij heeft wel een bedoeling met zijn handelingen.quote:Op vrijdag 21 oktober 2022 15:39 schreef slaveloos het volgende:
[..]
nee hoor allemaal toeval. als complex beter werkt of meer mazzel heeft dan wint complex, als eenvoudig beter werkt of meer mazzel heeft blijft t eenvoudig. Ik snap dat je er een lijn in ziet, maar er bestaan ook nog steeds eencelligen, etc.. Maar is wel mooi om over na te denken natuurlijk
Zeg je nu dat een gemeenschappelijke voorouder van aap en mens bewust heeft gestuurd op genetische mutaties waardoor de kenmerken van de mens ontstonden? Dat is hoogst onwaarschijnlijk.quote:Op vrijdag 21 oktober 2022 16:18 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Dieren willen dingen en hebben voorkeuren, wat er gebeurt tijdens de evolutie is dus geen toeval. Hoe gaan we van aap naar mens? Die wezens hebben zich op een bewuste manier ontwikkeld. Een aap is natuurlijk geen blinde automaat. Hij kan per toeval dingen ontdekken maar hij heeft wel een bedoeling met zijn handelingen.
Nee, sowieso niet op genetische mutaties. Wat ik denk is dat de voorkeuren en intenties van dieren hun evolutie bepalen. Als voorbeeld, apen kunnen zich ontwikkelen door zich uit te dagen. Een aap die van uitdagingen houdt kan bijvoorbeeld van omgeving wisselen. Die uitdaging noopt dan om intelligenter te worden. Hij zal dan minder brute kracht gebruiken en meer intelligentie. Geleidelijk verliest hij haren, verliest hij spiermassa, zijn brein wordt complexer. Hij denkt niet aan genetische mutaties of intelligent worden, maar geleidelijk sturen die wezens aan op meer intelligentie en minder fysieke kracht. Succesvolle mensen houden van uitdagingen, dus je kunt een parallel maken.quote:Op vrijdag 21 oktober 2022 17:19 schreef slaveloos het volgende:
[..]
Zeg je nu dat een gemeenschappelijke voorouder van aap en mens bewust heeft gestuurd op genetische mutaties waardoor de kenmerken van de mens ontstonden? Dat is hoogst onwaarschijnlijk.
Wat wel zo is, is dat er veel meer mogelijkheden voor verschillende configuraties zijn in een complex systeem dan in een eenvoudig systeem. Dus er is ook meer ruimte voor verschillende soorten etc. wanneer ze complexer in elkaar steken.quote:Op vrijdag 21 oktober 2022 15:39 schreef slaveloos het volgende:
[..]
nee hoor allemaal toeval. als complex beter werkt of meer mazzel heeft dan wint complex, als eenvoudig beter werkt of meer mazzel heeft blijft t eenvoudig. Ik snap dat je er een lijn in ziet, maar er bestaan ook nog steeds eencelligen, etc.. Maar is wel mooi om over na te denken natuurlijk
Als ik train verandert mijn verhouding spiermassa en vetmassa. En ongetwijfeld nog een flink aantal andere fysiologische kenmerken. Maar mijn genetische code zal hier niet door veranderenquote:Op vrijdag 21 oktober 2022 17:45 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Nee, sowieso niet op genetische mutaties. Wat ik denk is dat de voorkeuren en intenties van dieren hun evolutie bepalen. Als voorbeeld, apen kunnen zich ontwikkelen door zich uit te dagen. Een aap die van uitdagingen houdt kan bijvoorbeeld van omgeving wisselen. Die uitdaging noopt dan om intelligenter te worden. Hij zal dan minder brute kracht gebruiken en meer intelligentie. Geleidelijk verliest hij haren, verliest hij spiermassa, zijn brein wordt complexer. Hij denkt niet aan genetische mutaties of intelligent worden, maar geleidelijk sturen die wezens aan op meer intelligentie en minder fysieke kracht. Succesvolle mensen houden van uitdagingen, dus je kunt een parallel maken.
Ander voorbeeld, roofdier worden is het gevolg van een voorkeur en intentie. De fysieke consequentie volgt het gedrag. De eigenschappen die bij het roofdier horen worden dan geleidelijk geperfectioneerd. Een roofdier heeft agressie nodig en scherpe tanden. Andere dieren willen grazen en absoluut niet jagen, die bereiken dan perfectie als prooidier. Het roofdier is roofdier geworden omdat hij de kwaliteiten heeft die bij roofdieren past.
Ander voorbeeld zijn huisdieren. Wij vinden katten schattig en daarom zijn katten onze huisdieren. De kat heeft zijn gedrag aangepast aan de voorkeur van de mens, en de kat geeft zelf een voorkeur aan het huiskattenbestaan boven het wilde bestaan. Als een kat iets lekkers wil zal hij je lief aankijken, als je hem bedondert wordt hij boos op je. De ontwikkeling van huisdieren is dus ook een bewust proces.
Volgens het hindoe-wereldbeeld volgt de fysieke wereld het mentale. Je kunt bijvoorbeeld een mooi lichaam maken door bewust hard te trainen en een goed dieet te volgen. Dit wordt dan uiteindelijk genetisch vastgelegd. De intentie (ik wil een mooi lichaam) leidt naar een mooi lichaam en andere genen.
Jawel hoor. Als jij van je 15e tot 35e hard traint maak je atletischere genen en je zou het doorgeven aan je kinderen. Zwarten zijn zwart omdat hun huid heel lang heel intens de zon hebben gezien. Het zit hierdoor in hun genen. Hetzelfde geldt voor spiermassa, als je je spieren genoeg prikkelt verandert je genetisch materiaal.quote:Op vrijdag 21 oktober 2022 18:20 schreef slaveloos het volgende:
[..]
Als ik train verandert mijn verhouding spiermassa en vetmassa. En ongetwijfeld nog een flink aantal andere fysiologische kenmerken. Maar mijn genetische code zal hier niet door veranderen
Dus moord plegen en meteen naar de gymquote:Op vrijdag 21 oktober 2022 18:48 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Jawel hoor. Als jij van je 15e tot 35e hard traint maak je atletischere genen en je zou het doorgeven aan je kinderen. Zwarten zijn zwart omdat hun huid heel lang heel intens de zon hebben gezien. Het zit hierdoor in hun genen. Hetzelfde geldt voor spiermassa, als je je spieren genoeg prikkelt verandert je genetisch materiaal.
Correctiequote:Op vrijdag 21 oktober 2022 18:56 schreef slaveloos het volgende:
[..]
Dus moord plegen mediteren en meteen naar de gym
Mediteren is toch niet strafbaar?quote:
Uiteraard, want er is tegenwoordig een keiharde selectie op mensen die atletisch zijn, dus mensen die niet atletisch zijn worden door natuurlijke selectie binnen een generatie uit de genenpoel gefilterdquote:Op vrijdag 21 oktober 2022 18:48 schreef Libertarisch het volgende:
Jawel hoor. Als jij van je 15e tot 35e hard traint maak je atletischere genen en je zou het doorgeven aan je kinderen.
Klopt. Heel goed dat je dat nu, nadat ik je er op gewezen heb, inderdaad tot je door laat dringen.quote:Op vrijdag 21 oktober 2022 14:06 schreef SpecialK het volgende:
Er bestaan 2 dingen.quote:Op vrijdag 21 oktober 2022 12:51 schreef Amerauder het volgende:
"stelt de heersende wetenschappelijke hypothese dat de overgang van niet-levende naar levende materie geen afzonderlijke gebeurtenis was, maar een evolutionair proces van toenemende complexiteit"
1. "Biologische evolutie" zoals gekaderd. Als staande wetenschappelijke theorie die toepasbaar is NA de eerste zelf-replicerende cel.
2. Het woord "evolutie" als mechanisch principe. Dat woord is toe te passen op heel veel dingen. Op evolutie van sterren, op evolutie van de maatschappij. Een indicatie "dat dingen veranderen"
In het soort contexten van situatie 2 hebben we het niet over biologische evolutie maar over het idee dat er iets is wat zichzelf repliceert en aanpast. En dat kan dus gaan over cultuur (memes) of zelfs evolutie van zwaardere elementen in het universum.
Mijn vraag is geen wetenschappelijke vraag. Ik vraag de deelnemers niet naar hun wetenschappelijke kennis maar naar hun filosofisch standpunt.quote:
Het gaat daarbij niet alleen over de evolutietheorie in de nauwe biologische opvatting – ik snap dat het zo kan lijken! – maar evenzeer over aanverwante zaken als abiogenese en filosofische vragen als: wat is leven?quote:Op vrijdag 21 oktober 2022 11:12 schreef Amerauder het volgende:
De vraag die ik hier aan de orde wil stellen is niet zozeer of, maar in welke mate we in evolutie geloven.
Dus je gelooft dat het dom toeval is?quote:Op zondag 23 oktober 2022 11:42 schreef Nattekat het volgende:
Dat is geen evolutie, dat is gewoon shit happens. Net zoals het feit dat de maan precies even groot is als de zon van Aarde gezien. Gewoon dom toeval. Dat heeft helemaal niets met geloof te maken.
quote:Wanneer je weet, dat er geen doel is, dan weet je ook, dat er geen toeval is; want slechts naast een wereld van ‘doel’ heeft het woord ‘toeval’ betekenis.
Dat de maan precies 400x dichtebij dan de zon staat en precies 400x kleiner is? Ja, absoluut toeval. Dat is geen menselijke interpretatie. Ik heb toevallig vrijdag een slechte Netflix film gekeken waar dat voorbeeld werd aangehaald als bewijs voor iets belachelijks, want dat is het pad wat je bewandelt als je niet gelooft in toeval.quote:Op zondag 23 oktober 2022 13:15 schreef Amerauder het volgende:
[..]
Dus je gelooft dat het dom toeval is?
Dat lijkt flauw misschien, maar ik denk dat het wel degelijk belangrijk is om in te zien dat ook 'toeval' een menselijke interpretatie is. Nietzsche:
[..]
Ik vind het een heel interessant gegeven in ieder geval. Ik snap het wel als mensen daar meer in willen zien dan alleen toeval, maar je hebt gelijk dat deze neiging vaak onterecht is.quote:Op zondag 23 oktober 2022 13:18 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dat de maan precies 400x dichtebij dan de zon staat en precies 400x kleiner is? Ja, absoluut toeval. Dat is geen menselijke interpretatie. Ik heb toevallig vrijdag een slechte Netflix film gekeken waar dat voorbeeld werd aangehaald als bewijs voor iets belachelijks, want dat is het pad wat je bewandelt als je niet gelooft in toeval.
Als je gaat zitten tweaken aan de natuurwetten, dan eindig je bijna altijd met een universum waar zwaartekracht te zwak is, of juist te sterk, of waar complexe atomen niet stabiel zijn. Het resultaat is één grote leegte met niets. Kijk, als je het gaat hebben over het multiversum, dan ga je de filosofische kant op, maar het feit dat wij hier met elkaar in discussie kunnen betekent automatisch dat ons universum alles perfect heeft geregeld. En in een multiversum met talloze universa, zit er vanzelf wel eentje bij waar alles goed is. In die andere is er niemand om op te merken dat de wetten fout zijn voor leven.quote:Op zondag 23 oktober 2022 13:41 schreef Amerauder het volgende:
[..]
Ik vind het een heel interessant gegeven in ieder geval. Ik snap het wel als mensen daar meer in willen zien dan alleen toeval, maar je hebt gelijk dat deze neiging vaak onterecht is.
Maar ik vroeg eigenlijk niet naar het specifieke voorbeeld, maar naar het universum in zijn geheel. Dat wordt ook wel eens toeval genoemd, en het lijkt me dan wel degelijk om een geloof te gaan, het geloof in het Toeval.
Komt vast omdat ik traag van begrip ben en jij heel erg slim natuurlijk. Of komt het omdat jij wellicht niet helemaal eerlijk bent met je positie en dat je een beetje aan het verschuiven en het hinkelen bent? Laten we dat samen even onderzoeken in deze post.quote:Op zondag 23 oktober 2022 11:31 schreef Amerauder het volgende:
[..]
Klopt. Heel goed dat je dat nu, nadat ik je er op gewezen heb, inderdaad tot je door laat dringen.
Fijn. We raken de materie meteen. Als ik terug ga naar jouw OP dan komen we de volgende zin tegen:quote:Maar besef nu toch ook wat daar uit volgt, namelijk dat je eerdere tegenwerping niet helemaal op gaat.
Om een of andere reden schijn je namelijk te denken dat mijn bericht zich beperkt tot jouw definitie 1), tot louter de biologische betekenis van het woord evolutie. Maar het zou je inmiddels duidelijk moeten zijn geworden dat dit niet het geval is.
Super interessant want hier lijk je te claimen dat de ontdekker/opsteller van de theorie van "Darwinische Evolutie" (namelijk Charles Darwin) het hoogstpersoonlijk oneens zou zijn met hoe de theorie nu zijn vorm heeft.quote:Op dit punt haken velen af. Darwin zelf bijvoorbeeld – wiens naam bijna synoniem is geworden aan het woord evolutie zelf – is lang niet zo darwinistisch als anderen, en neemt als beginpunt van het door hem beschreven evolutionaire proces een groot aantal soorten (ik geloof een stuk of 700, maar dat zou ik even op moeten zoeken), die vervolgens verder uiteen zijn gelopen om op de vele variaties die we nu kennen uit te komen. Aan de andere zijde zijn er zij, die de evolutie zo goddelijk achten – ik zie niet hoe een minder woord hier op zijn plaats zou kunnen zijn – dat al het leven, ja, zelfs meer nog dan al het leven, door de evolutie verklaard kan, en zou moeten worden.
Neen. Dat is niet overduidelijk omdat jij het specifiek Darwinistische evolutie noemt in je OP (zie hierboven) en omdat dat per definitie nu "Biologische Evolutie" is. Even wat hulp voor je:quote:Het gaat overduidelijk ook over definitie 2), evolutie in de bredere zin van het woord, zoals ook overduidelijk blijkt uit de punten die je nota bene zelf naar voren brengt.
Verder ben ik niet super overtuigd dat er daadwerkelijk verwarring is. Ik denk dat dit door jou expres ontworpen verwarring betreft, om tijdens een eventuele discussie te kunnen hinkelen van het ene argument naar het andere. Wat je al snel inderdaad ging doen. Mensen kunnen goed teruglezen dus ik vertrouw dat men dat even doet.quote:Darwinism is a theory of biological evolution developed by the English naturalist Charles Darwin (1809–1882) and others,
Jouw appeltje te schillen was vooral met Darwinisme en hoe de bedenker het zelf er al niet meer mee eens zou zijn. Ook nog eens omdat jij dacht dat darwinistische evolutie abiogenese omvatte. Ik hoop dat ik niet nog een 3e keer hoef uit te leggen waarom dat niet klopt.quote:Ik begrijp de verwarring! Bij het woord evolutie denk je natuurlijk meteen aan biologie, en daar gaat het dan ook voornamelijk over. Maar het begrip omvat meer dan dat. Het omvat meer dan alleen het darwinisme, en is ook een stuk ouder dan het darwinisme, al lijkt men dat soms nog wel eens over het hoofd te zien.
Als je daadwerkelijk interesse hebt in een productieve discussie (ik doe maar even alsof ik daar van overtuigd ben) dan lijkt het mij handig om een nieuwe post te schrijven waarin je ondubbelzinnig je zorgen met een bepaald (deze keer wel goed afgekaderd) concept uitschrijft zodat iedereen exact kan nadenken over en reageren op je gedachten.quote:Dat ik over het ontstaan van het leven begin, wat, zoals je zelf al aangeeft, geen onderdeel van de biologie uitmaakt, had een hint voor je kunnen zijn dat, zoals je nu duidelijk is geworden, het onderwerp hier dus niet alleen biologie is. En we zitten hier dan ook niet bij biologieles! we bespreken filosofie, dat is een stukje breder, maar biologie maakt er wel een belangrijk deel van uit.
Zie je hoe dat werkt? Jouw definitie 1) maakt een belangrijk onderdeel uit van definitie 2). 2) is simpelweg de bredere categorie, waar net nog wat meer zaken onder vallen, zoals het ontstaan van het leven, de evolutie van taal, en meer.
Dat gezegd hebbende had ik bij nader inzien beter niet 'evolutieleer' in de titel kunnen zetten. Dat werkt verwarring in de hand. 'Verschillende vormen van geloof in evolutie' is misschien een betere titel. Dezelfde verwarring zou dan waarschijnlijk blijven ontstaan, maar toch.
Je bent misschien bekend met het fine-tuning argument voor het bestaan van God. Dat wil zeggen dat het universum precies zo gemaakt is dat er intelligent leven kan ontstaan. Intelligent leven dat over het bestaan van een god of goden kan speculeren.quote:Op zondag 23 oktober 2022 11:42 schreef Nattekat het volgende:
Het heelal is confirmation bias, want met net andere wetten der natuur zou helemaal niets mogelijk zijn, dus ook geen FOK! om het er over te hebben. Dat is geen evolutie, dat is gewoon shit happens. Net zoals het feit dat de maan precies even groot is als de zon van Aarde gezien. Gewoon dom toeval. Dat heeft helemaal niets met geloof te maken.
En dat voorbeeld van het heelal is ook weer door te trekken naar de periode voor de eerste eencelligen. Instabiele bouwstenen gaan stuk, stabiele bouwstenen blijven bestaan. Die stabiele bouwstenen komen uiteindelijk samen om het echte verhaal der evolutie op te starten, puur geluk, alweer. Zonder voortplanting kan er per definitie geen sprake zijn van evolutie, dus er is feitelijk niet eens een discussie over mogelijk.
Je hebt mijn post geliked, maar je begrip van evolutie is blijkbaar heel slecht als je post geen grapje was.quote:Op zaterdag 22 oktober 2022 09:39 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Uiteraard, want er is tegenwoordig een keiharde selectie op mensen die atletisch zijn, dus mensen die niet atletisch zijn worden door natuurlijke selectie binnen een generatie uit de genenpoel gefilterd![]()
Nog maar eens "Evolutie voor Dummies" lezen danEn ja, dat is serieus een heel leuk boek
Mmmm, ik denk niet dat het zo simpel ligt. De afstand van de aarde tot de maan of zon is geen fundamentele parameter, en bovendien een dimensievolle parameter, dus de waarde hangt af van je grootheden. Maar finetuning kun je ook definiëren voor fundamentele, eenheidsloze parameters. Het sterkste boek dat ik gelezen heb omtrent de "finetuning" van onze natuurwetten isquote:Op zondag 23 oktober 2022 11:42 schreef Nattekat het volgende:
Het heelal is confirmation bias, want met net andere wetten der natuur zou helemaal niets mogelijk zijn, dus ook geen FOK! om het er over te hebben. Dat is geen evolutie, dat is gewoon shit happens. Net zoals het feit dat de maan precies even groot is als de zon van Aarde gezien. Gewoon dom toeval. Dat heeft helemaal niets met geloof te maken.
Ja zeker, en ik acht deze vorm van evolutie dan ook zo goed als bewezen. Een andere voorbeeld is het ontstaan van menselijke etniciteiten. Ik denk dat we redelijk begrijpen hoe en waarom een dergelijke variatie tot stand komt.quote:Op zaterdag 22 oktober 2022 11:35 schreef Watuntrik het volgende:
Misschien vindt je dit wel interessant...
Soortvorming in de natuur - Het modelsysteem van de Driedoornige Stekelbaars
Ergens einde 20ste eeuw hebben wetenschappers in Canada enkele populaties van dit visje gevonden waarvan is gebleken dat ze door isolatie afzonderlijk van elkaar duidelijk morfologische veranderingen aan het ondergaan/ontwikkelen zijn. Hiervan wordt aangenomen dat we hiermee voor het eerst aantoonbaar getuige zijn van soortvorming/evolutie in de natuur.
Klopt en als je altijd netjes je nagels knipt dan hoeven je kinderen dat mooi meer te doen, want dat staat het hebben van korte nagels in je DNA geschreven. En als een tijger een poot verliest dan worden zijn jongen ook geboren met 3 poten.quote:Op vrijdag 21 oktober 2022 18:48 schreef Libertarisch het volgende:
Jawel hoor. Als jij van je 15e tot 35e hard traint maak je atletischere genen en je zou het doorgeven aan je kinderen. Zwarten zijn zwart omdat hun huid heel lang heel intens de zon hebben gezien. Het zit hierdoor in hun genen. Hetzelfde geldt voor spiermassa, als je je spieren genoeg prikkelt verandert je genetisch materiaal.
Het is een lange weg van deze constatering naar de bewering dat dit op de evolutie van invloed zou kunnen zijn, maar misschien is het wel een eerste kleine stap op die lange weg, en het lijkt me in ieder geval dat je deze stap daarbij niet over zou moeten slaan.quote:Ook stressresultaten zijn erfelijk
Het is bovendien gebleken dat stressgevoeligheid bij kinderen van wie de moeder tijdens de zwangerschap aan sterke stressprikkels werd blootgesteld ook in verhouding veel hoger ligt.
Je bent bekend met het woordje ‘ook’, neem ik aan?quote:Op zondag 23 oktober 2022 14:45 schreef SpecialK het volgende:
Neen. Dat is niet overduidelijk omdat jij het specifiek Darwinistische evolutie noemt in je OP (zie hierboven) en omdat dat per definitie nu "Biologische Evolutie" is.quote:Op zondag 23 oktober 2022 11:31 schreef Amerauder het volgende:
Het gaat overduidelijk ook over definitie 2), evolutie in de bredere zin van het woord, zoals ook overduidelijk blijkt uit de punten die je nota bene zelf naar voren brengt.
Zwarten, of bepaalde populaties zwarten, hebben mooi gespierde lichamen en dus zwarte huiden. Het is erfelijk, want die kenmerken worden elke generatie doorgegeven. Hoe ontstaan deze kenmerken? Door langdurige blootstelling aan fysieke activiteit en aan zonlicht.quote:Op maandag 24 oktober 2022 11:32 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Je hebt mijn post geliked, maar je begrip van evolutie is blijkbaar heel slecht als je post geen grapje was.
Nou zullen de mensen die meer pigment hebben in zonnige gebieden rond de evenaar minder vaak huidkanker krijgen waardoor de lichtere huidskleur door selectie eruit zal vallen in die regionen.quote:Op maandag 24 oktober 2022 12:09 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Zwarten, of bepaalde populaties zwarten, hebben mooi gespierde lichamen en dus zwarte huiden. Het is erfelijk, want die kenmerken worden elke generatie doorgegeven. Hoe ontstaan deze kenmerken? Door langdurige blootstelling aan fysieke activiteit en aan zonlicht.
Zonder grappen, wat ik zeg is dat de hele materialistische/westerse evolutietheorie niet klopt. Ik denk niet dat jij mijn begrip van evolutie uberhaupt snapt.quote:Op maandag 24 oktober 2022 11:48 schreef Amerauder het volgende:
[
Zonder grappen; je kunt dit punt beter een stuk nuanceren, want zo gaat niemand je serieus nemen. En dat terwijl er wel degelijk serieuze wetenschappelijke aanwijzingen zijn dat het leven van het individu van invloed zou kunnen zijn op het erfelijk materiaal. Ik vind dat vrij revolutionair klinken want het betekent inderdaad een kleine stap in de richting van iets als wat je voorstelt.
Bijvoorbeeld op het gebied van epigenetica:
[..]
Het is een lange weg van deze constatering naar de bewering dat dit op de evolutie van invloed zou kunnen zijn, maar misschien is het wel een eerste kleine stap op die lange weg, en het lijkt me in ieder geval dat je deze stap daarbij niet over zou moeten slaan.
Er zijn nooit mensen met een lichte huidskleur geweest in sub-sahara Afrika. De constante blootstelling aan de zon heeft zwarte huiden gemaakt.quote:Op maandag 24 oktober 2022 12:14 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Nou zullen de mensen die meer pigment hebben in zonnige gebieden rond de evenaar minder vaak huidkanker krijgen waardoor de lichtere huidskleur door selectie eruit zal vallen in die regionen. .
Dat is een erg zwart witte uitspraak die je niet kan bewijzen. De huid van apen is onder hun haarvacht ook licht van kleur, op het moment dat onze voorouders hun vacht begonnen te verliezen moeten er wel degelijke wat voorouders met lichtere huidskleur hebben bestaan.quote:Op maandag 24 oktober 2022 12:43 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Er zijn nooit mensen met een lichte huidskleur geweest in sub-sahara Afrika. De constante blootstelling aan de zon heeft zwarte huiden gemaakt.
Je weet dat die apen geleidelijk hun vacht verloren he? Die huid is dus geleidelijk donkerder geworden met het verliezen van de vacht. Op het moment dat de mens naakt was was hij ook zwart.quote:Op maandag 24 oktober 2022 12:52 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat is een erg zwart witte uitspraak die je niet kan bewijzen. De huid van apen is onder hun haarvacht ook licht van kleur, op het moment dat onze voorouders hun vacht begonnen te verliezen moeten er wel degelijke wat voorouders met lichtere huidskleur hebben bestaan.
Wanneer was de mens dan mens geworden, door wat dingen te roepen kunnen we het net zo goed mijn kant op redeneren dat er weldegelijk licht getinte rechtoplopende apen in het begin van de mens ontwikkeling hebben rondgelopenquote:Op maandag 24 oktober 2022 12:54 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Je weet dat die apen geleidelijk hun vacht verloren he? Die huid is dus geleidelijk donkerder geworden met het verliezen van de vacht. Op het moment dat de mens naakt was was hij ook zwart.
Er zijn miljoenen jaren evolutie geweest tussen de aap en de moderne mens. De kans dat die moderne mens licht was is dus 0.quote:Op maandag 24 oktober 2022 13:06 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wanneer was de mens dan mens geworden, door wat dingen te roepen kunnen we het net zo goed mijn kant op redeneren dat er weldegelijk licht getinte rechtoplopende apen in het begin van de mens ontwikkeling hebben rondgelopen.
Doelpalen verzetten door het opeens nu over de moderne mens te hebben terwijl de post waarop ik reageerde je het eerst over de mens had.quote:Op maandag 24 oktober 2022 13:10 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Er zijn miljoenen jaren evolutie geweest tussen de aap en de moderne mens. De kans dat die moderne mens licht was is dus 0.
Voor de duidelijkheid, ik heb het over de homo sapiens.quote:Op maandag 24 oktober 2022 13:21 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Doelpalen verzetten door het opeens nu over de moderne mens te hebben terwijl de post waarop ik reageerde je het eerst over de mens had.
Ik reageerde op jouwquote:Op maandag 24 oktober 2022 12:09 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Zwarten, of bepaalde populaties zwarten, hebben mooi gespierde lichamen en dus zwarte huiden. Het is erfelijk, want die kenmerken worden elke generatie doorgegeven. Hoe ontstaan deze kenmerken? Door langdurige blootstelling aan fysieke activiteit en aan zonlicht.
Hier is geen bizarre verklaring aan de hand van genetische mutaties en dergelijke voor nodig. Wat ik heb gepost is in lijn met die observatie over zwarten.
Dat is klinkklare onzin.quote:Jawel hoor. Als jij van je 15e tot 35e hard traint maak je atletischere genen en je zou het doorgeven aan je kinderen.
Dat is zeker geen onzin, alle evolutionaire veranderingen gaan op die manier. Een chimpansee is sterker dan 5 mannen omdat hij minder intelligentie gebruikt en meer fysieke kracht. Dat is de manier waarop hij kan overleven. Mensachtigen zijn geleidelijk minder fysiek geworden en intelligenter. Dat gaat op dezelfde manier als wat ik heb uitgelegd maar dan over een veel langere tijd.quote:
Nee. Als er geen selectieve druk is, dan worden mutaties niet geselecteerd. Dus als er geen langdurig selectieproces is waarmee afgetrainde mensen bepaalde voordelen hebben om hun genen door te geven, dan kunnen die mutaties nooit worden doorgegeven.quote:Op maandag 24 oktober 2022 14:11 schreef Libertarisch het volgende:
Dat is zeker geen onzin, alle evolutionaire veranderingen gaan op die manier.
Een dikke boggelneus is ook geen voordeel maar kan toch blijven bestaan en doorgegeven.quote:Op maandag 24 oktober 2022 14:48 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee. Als er geen selectieve druk is, dan worden mutaties niet geselecteerd. Dus als er geen langdurig selectieproces is waarmee afgetrainde mensen bepaalde voordelen hebben om hun genen door te geven, dan kunnen die mutaties nooit worden doorgegeven.
Je ontwijkt mijn punt. Jij beweert met je sportschoolvoorbeeld dat als je jezelf fysiologisch aanpast, dit automatisch aan je nageslacht wordt doorgegeven.quote:Op maandag 24 oktober 2022 14:56 schreef Libertarisch het volgende:
Een dikke boggelneus is ook geen voordeel maar kan toch blijven bestaan en doorgegeven.
We erven onze fysieke kenmerken van onze (voor)ouders. Twee lange ouders krijgen lange kinderen etc. Dit geldt dus ook voor bouw. Twee ouders met een zeer atletische bouw krijgen kinderen met een atletische bouw. Je erft vaak ook de vorm van de spieren, zoals de vorm van de kuiten. Als je je hele leven traint en als resultaat blijvend gespierder blijft, waarom zou je dat dan niet doorgeven? Het zal een subtiel verschil zijn maar wel merkbaar.quote:Op maandag 24 oktober 2022 15:20 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Je ontwijkt mijn punt. Jij beweert met je sportschoolvoorbeeld dat als je jezelf fysiologisch aanpast, dit automatisch aan je nageslacht wordt doorgegeven.
Ik probeer het nog maar eens, want je lijkt de clou echt niet te begrijpen.quote:Op maandag 24 oktober 2022 15:28 schreef Libertarisch het volgende:
Als je je hele leven traint en als resultaat blijvend gespierder blijft, waarom zou je dat dan niet doorgeven?
Dit is nu net de vraag die de evolutiebiologen ooit denken te kunnen beantwoorden met hun onderzoek naar het stekelbaarsje. Dit schijnt vooralsnog het enige wezentje op aarde te zijn die zich morfologisch zo snel weet aan te passen dat we het hier mogelijk met speciatie (The Smoking Gun) te doen hebben. Zal nog wat generaties duren en zullen wij het mogelijk nooit meemaken. Als het al gebeurt.quote:Op maandag 24 oktober 2022 11:48 schreef Amerauder het volgende:
De vraag is natuurlijk hoe ver dit door kan zetten. Kan een hele nieuwe soort op deze manier ontstaan?
Het is ietwat offtopic maar ik sla toch aan op dit deel van je post, ik vind het bijzonder dat ons handelen en ingrijpen als "niet natuurlijk" wordt gezien terwijl wij feitelijk toch onderdeel zijn van de natuur met natuurlijke gedragingen en zelfs natuurlijke afwijkingen.quote:Op dinsdag 25 oktober 2022 09:32 schreef Watuntrik het volgende:
De meestgebruikte definitie is dat een soort bestaat uit alle individuen die zich onder natuurlijke omstandigheden (dus zonder menselijk ingrijpen) onderling kunnen voortplanten, en daarbij 'vruchtbare' nakomelingen voortbrengen.
Ik neem aan dat hiermee wordt bedoeld dat de natuur niet geforceerd isoleert... Dus wanneer wij iets geforceerd isoleren en in een hokje duwen om te kijken of er zo iets veranderd is niet bepaald een valide natuurlijke weg te noemen. Of door het toedienen van geïsoleerde chemicaliën kun je mutaties teweegbrengen dat terwijl het hoogst onwaarschijnlijk is dat deze stoffen in deze geconcentreerde en geïsoleerde vorm in de natuur voorkomen.quote:Op dinsdag 25 oktober 2022 11:33 schreef Jappie het volgende:
Hoe is onze interventie wezenlijk anders
met die logica van jou heeft een verkeerslicht met sensoren bewustzijn.quote:Op dinsdag 25 oktober 2022 12:12 schreef Libertarisch het volgende:
De mens is onderdeel van de natuur en dat wat hij voortbrengt hoort ook bij de natuur. Een locomotief is dus ook natuurlijk en niet kunstmatig.
Ik ben juist een van de weinigen die – uit respect voor de oosterse denkbeelden waar jij je op beroept – nog enig begrip kan opbrengen voor je soms bizarre standpunten, omdat ik weet dat er een kern van waarheid in schuilt, goed verborgen door jouw manier van spreken.quote:Op maandag 24 oktober 2022 12:23 schreef Libertarisch het volgende:
Zonder grappen, wat ik zeg is dat de hele materialistische/westerse evolutietheorie niet klopt. Ik denk niet dat jij mijn begrip van evolutie uberhaupt snapt.
Kom op nou even, je hebt één klein minuscuul puntje van kritiek gevonden, en nu denk je het hele Westen uit te kunnen vegen? Heel goed dat je dit punt gevonden hebt, nu ben je verder dan de meesten, maar schiet er nou toch niet zo grandioos mee uit de bocht.quote:De wetenschappelijke evolutietheorie is geen goede theorie.
En het is dus ook niet puur op basis van fysieke metingen! Als je hier nu maar gewoon je eigen principes zou volgen zou je weten dat subjectieve oordelen onvermijdelijk zijn. Er komt altijd theorie bij kijken, en theorie is subjectief.quote:Als je een theorie maakt puur op basis van fysieke metingen dan krijg je een bizarre theorie die niet goed overeenkomt met de realiteit.
De wetenschappelijke evolutietheorie is geen goede theorie.
Ik kan het me goed voorstellen dat de voorouders van tijgers die toevallig wat meer strepen hadden dan de rest het op den duur beter deden, en zoiets is inderdaad in zekere zin voldoende om de verandering te verklaren.quote:Op dinsdag 25 oktober 2022 13:09 schreef Watuntrik het volgende:
Het dier zelf zal niet bewust gedacht hebben van 'Gho ik ga er in het vervolg maar zo uitzien want anders?' De wijsheid van de genen? En dat visuele eigenschap dus ook bepaalde informatie naar onze genen stuurt en zij hier weer op hun beurt op anticiperen.
IJdel, ach ja. Volgens mij trachten we met het ‘beschermen van de Natuur’ gewoon onze eigen belangen te behartigen, en wat is daar nu mis mee? Het lijkt me niet dat dieren dat anders doen. Me dunkt dat een wolf ook een uiterst wolf-centrisch wereldbeeld zal hebben en er niet voor zal terugdeinzen zijn eigen persoonlijke belangen gelijk te stellen aan die van de wereld als zodanig. Of een mier, of een fruitvliegje, of een koalabeer.quote:Op dinsdag 25 oktober 2022 12:02 schreef Watuntrik het volgende:
Mogelijk heeft dit rare ijdele eigenbeeld te doen met nog wat vastgeroeste naweeën uit ons religieus verleden. Althans verleden? Deels dan, er zijn anders nog zat westerse christelijk religieuze wetenschappers die de bijbel nog aanhangen en daar een gulden middenweg proberen te zoeken. En immers zijn wij in Gods evenbeeld geschapen. Dus wanen we ons ook al zijn er velen lang niet meer religieus nog steeds een beetje goddelijk en almachtig.
Het is geen klein puntje maar een gigantisch punt, het is een verschil van dag of nacht. Ik kan het makkelijk verwoorden: evolutie is een bewust proces, evolutie is verre van een blind proces dat gebaseerd is op toeval.quote:Op woensdag 26 oktober 2022 14:08 schreef Amerauder het volgende:
Kom op nou even, je hebt één klein minuscuul puntje van kritiek gevonden, en nu denk je het hele Westen uit te kunnen vegen? Heel goed dat je dit punt gevonden hebt, nu ben je verder dan de meesten, maar schiet er nou toch niet zo grandioos mee uit de bocht.
[..]
Goeie vraag! Niemand weet het vooralsnog... Maar een cel blijkt toch een levensvorm te zijn die ergens informatie vandaan gehaald heeft en daarmee weet wanneer welke opdracht(en) uit te voeren. Deze opdrachten zitten voor zover we weten waarschijnlijk in de genen. Hoe het daar is beland??? Dat is evolutie...quote:Op woensdag 26 oktober 2022 15:05 schreef Amerauder het volgende:
Maar hoe werkt dat dan, dat informatie-naar-de-genen-sturen?
Ja, het dier past zich aan de omgeving aan. Hetzelfde verhaal als met huiden die zwart worden door de zon en mensachtiger die minder gespierd worden en ingelligenter.quote:Op woensdag 26 oktober 2022 17:42 schreef Watuntrik het volgende:
Hier een leuk staaltje omgekeerde evolutievan de blinde Holenvis
[ afbeelding ]
Ooit, men vermoed zo'n 20.000 jaar terug is het onderste oppervlaktewater exemplaar in aardedonkere holen terecht gekomen, geïsoleerd geraakt en geëvolueerd in een Holen exemplaar zonder ogen, immers wat moet je met ogen zonder licht. Volgens wetenschappelijk onderzoek echt stekeblind.
Ja, nu is het dus alsof je daarmee alleen maar van de ene reductie overstapt op de andere.quote:Op woensdag 26 oktober 2022 16:11 schreef Libertarisch het volgende:
Het is geen klein puntje maar een gigantisch punt, het is een verschil van dag of nacht. Ik kan het makkelijk verwoorden: evolutie is een bewust proces, evolutie is verre van een blind proces dat gebaseerd is op toeval.
De Natuur leeft, het is geen machine.
Haha die uitspraak wij zijn ons brein is zo veelzeggend. Het staat echt perfect symbool voor het type denken dat het leuk vindt om er een beetje de schijn van op te houden zich met kennis en wetenschap bezig te houden, maar daar eigenlijk niet zoveel interesse in heeft.quote:Op woensdag 26 oktober 2022 16:28 schreef Watuntrik het volgende:
Dokter Schwaab blijft er ondanks alles bij en stelt 'Wij zijn ons brein" en niet meer dan dat.
Hier wordt toch iets genegeerd en aan voorbij gegaan... Ignorance is bliss?
Oké, maar zijn wij dat dan niet ook, een symbiotische vereniging van verschillende elementen? De bacteriën in onze maag bijvoorbeeld, zijn ook levende wezens op zichzelf, in die zin te vergelijken met de vogels die door de bizon worden toegelaten insecten uit zijn vacht te eten: een samenwerkingsverband.quote:Op woensdag 26 oktober 2022 16:28 schreef Watuntrik het volgende:
Kijkt men naar een lagere levensvorm zoals de kwallen die heel erg lang foutief als dieren werden geclassificeerd. Blijkt uit een collectieve (symbiotische) vereniging van samenwerkende poliepen te bestaan, die ieder voor zich als groep verantwoordelijk zijn voor een specifieke taak. De kwal is dus geen dier, maar een collectie van dieren die samen een geheel vormen.
"Wij zijn ons brein is het tegenovergestelde van verwondering", heel goed, dat ben ik met je eens!quote:Op donderdag 27 oktober 2022 13:56 schreef Amerauder het volgende:
[..]
Haha die uitspraak wij zijn ons brein is zo veelzeggend. Het staat echt perfect symbool voor het type denken dat het leuk vindt om er een beetje de schijn van op te houden zich met kennis en wetenschap bezig te houden, maar daar eigenlijk niet zoveel interesse in heeft.
Hoort wetenschap niet gepaard te gaan met verwondering? Zoals jouw voorbeelden ook goed aantonen. Is wij zijn ons brein niet haast het tegenovergestelde van verwondering?
Ik bedoel, het slaat nergens op, – het brein is gewoon een onderdeel van het zenuwstelsel dat door het gehele lichaam gaat, het staat daar niet op een of andere manier los van, en ons zenuwstelsel heeft überhaupt geen speciale voorrang boven de rest. –
Uiteraard, alle hogere levensvormen leven in symbiose met micro-organismen... Wat de mens betreft niet alleen maar maag en darm microben maar ook op en in onze huid wemelt het van de microben. Dat wat op en in onze huid (haarzakjes) leeft draagt zelf in grote mate bij aan onze lichaamsgeur. Dus wanneer wij beginnen te zweten dan vieren zij een feestje ze leven met je mee van je huidschilvers en de enzymen in je vochtafscheiding. Naar gelang hoe en wat jij zweet scheiden deze bacteriën ook weer stoffen uit die deels je lichaamsgeur bepalen. Voor de één zal het stinken de ander voelt zich misschien tot je aangetrokken. Wat weer feromonen wordt genoemd... Je doet het echt niet allemaal alleen... Waar zweet je doorgaans het meest, onder je oksels en in je lies bv. en daar worden dus de nodige feestjes gevierd.quote:Op donderdag 27 oktober 2022 13:56 schreef Amerauder het volgende:
Oké, maar zijn wij dat dan niet ook, een symbiotische vereniging van verschillende elementen?
Er lopen hier twee dingen door elkaar denk ik. Enerzijds zeg je, het bewustzijn is niet te reduceren tot de correlaties in de hersenen. Helemaal mee eens. Anderzijds probeer je door middel van je analogie aan te tonen dat het bewustzijn niet afkomstig is uit de hersenen, terwijl je voorbeelden dat juist allemaal bevestigen (de aanpassing van de radio resulteert in de aanpassing van het bewustzijn).quote:Op donderdag 27 oktober 2022 16:51 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
"Wij zijn ons brein is het tegenovergestelde van verwondering", heel goed, dat ben ik met je eens!
Ja, het brein is een prachtig product van evolutie. Wij mensen hebben het meest complexe brein dat volledig geoptimaliseerd is. Er is geen beter brein mogelijk en ons schedel kan niet beter afgesteld worden. De verhouding schedel/brein is ideaal. We staan ook direct in contact met ons evolutionaire verleden via het reptielenbrein.
Welnu, men probeert de hele spirituele dimensie of subjectieve wereld te reduceren tot hersenactiviteit omdat het brein correleert met subjectieve ervaringen. Doch, met een radio en muziek gebeurt hetzelfde.
- Ik draai aan de knoppen van de radio en de muziek verandert van klank
Neurologische analogie - Men neemt drugs en de inhoud van de ervaring verandert
- Ik geef de radio een klap en de muziek valt even stil
Neurologische analogie - Je krijgt een klap en raakt even buiten bewustzijn
- Ik beschadig de radio permanent en de muziek is permanent vervormd als gevolg
Neurologische analogie - je loopt permanente hersenschade op en daardoor kun je niet normaal functioneren
- Ik maak de radio kapot en de muziek verdwijnt
Neurologische analogie - je bent hersendood en komt te overlijden, voor de rest van de wereld ben je verdwenen.
Hebben we nu bewezen dat de muziek uit de radio komt? Nee, de muziek hangt in de lucht in de vorm van een frequentie. Hetzelfde geldt nog sterker voor het bewustzijn. De realiteit is dus veel dieper dan het reductionisme zich kan voorstellen. Materialisme faalt miserabel in het begrijpen van de werkelijkheid. Bewustzijn valt niet onder de wetenschappelijke wereld maar speelt een sleutelrol in de evolutie en ons leven.
Stel ik ben een oermens en ik vind een radio waar muziek uit komt. Ik bestudeer de radio tot in detail en doe allerlei experimenten. Toch kan ik maar niet begrijpen hoe de muziek ontstaat en waar de muziek vandaan komt. Maar vanwege het verband tussen de radio en de muziek kom ik tot de conclusie dat de radio de muziek produceert.quote:Op donderdag 27 oktober 2022 17:32 schreef CharlesKinbote het volgende:
[..]
Er lopen hier twee dingen door elkaar denk ik. Enerzijds zeg je, het bewustzijn is niet te reduceren tot de correlaties in de hersenen. Helemaal mee eens. Anderzijds probeer je door middel van je analogie aan te tonen dat het bewustzijn niet afkomstig is uit de hersenen, terwijl je voorbeelden dat juist allemaal bevestigen (de aanpassing van de radio resulteert in de aanpassing van het bewustzijn).
De conclusie moet denk ik zijn, de muziek is niet te reduceren tot het simpele gegeven dat het uit de radio komt. Je kunt de eigenschappen van de radio tot in detail bestuderen, maar daardoor begrijp je nog niks van de muziek.
De muziek bestaat dan niet meer, de potentie voor muziek bestaat in de vorm van de frequentie, die alleen geactualiseerd kan worden in radio's. Als je alle radio's ter wereld kapot maakt is de frequentie waardeloos en irreëel geworden.quote:Op donderdag 27 oktober 2022 18:08 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Stel ik ben een oermens en ik vind een radio waar muziek uit komt. Ik bestudeer de radio tot in detail en doe allerlei experimenten. Toch kan ik maar niet begrijpen hoe de muziek ontstaat en waar de muziek vandaan komt. Maar vanwege het verband tussen de radio en de muziek kom ik tot de conclusie dat de radio de muziek produceert.
Wij weten dat dit niet klopt. Er is een frequentie wat opgepikt wordt door vele radio's en in die frequentie zit de muziek. Als we die ene radio stukmaken bestaat de frequentie, en dus de muziek, nog steeds. Dit is veel abstracter maar wel de realiteit.
Hetzelfde geldt voor het bewustzijn en de hersenen. Alle verbanden geven de schijn dat de hersenen het bewustzijn produceren, net als de radio. De realiteit is echter onvoorstelbaar veel dieper en abstracter.
Het bewustzijn an sich verandert niet, alleen de inhoud verandert.
Ik begrijp wat je hier bedoelt, maar wat je zegt heeft geen betekenis. Het bewustzijn is namelijk niet te relateren aan wat dan ook in de objectieve wereld. Bewustzijn staat niet tot hersenen zoals software tot hardware of radio tot muziek. Het is onverklaarbaar, onbegrijpelijk en niet te reduceren. De enige conclusie die we kunnen trekken is dat bewustzijn bestaat, de rest is theorie.quote:Op donderdag 27 oktober 2022 18:25 schreef CharlesKinbote het volgende:
[..]
De muziek bestaat dan niet meer, de potentie voor muziek bestaat in de vorm van de frequentie, die alleen geactualiseerd kan worden in radio's. Als je alle radio's ter wereld kapot maakt is de frequentie waardeloos en irreëel geworden.
Dit is waarom "bewustzijn an sich" ook niet kan bestaan. De voorwaarde voor bewustzijn is iets dat het tegenover zich heeft staan, waar het bewust van is, waar het een intentionaliteit mee heeft.
Volgens mij staan we in realiteit niet heel ver van elkaar af, ik snap alleen niet waarom je erop staat het woord "bewustzijn" te gebruiken, omdat je datgene waar je het over hebt overduidelijk ziet als iets dat onafhankelijk bestaat, en bewustzijn per definitie relationeel is. Waarom gebruik je niet (para)Brahman, het Absolute, het Niets, etc. Oprechte vraag, geen passief-agressief verwijt. Ik begrijp gewoon niet waarom je per se zo gehecht bent aan dat woordje, het levert alleen maar verwarring op.quote:Op donderdag 27 oktober 2022 18:34 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ik begrijp wat je hier bedoelt, maar wat je zegt heeft geen betekenis. Het bewustzijn is namelijk niet te relateren aan wat dan ook in de objectieve wereld. Bewustzijn staat niet tot hersenen zoals software tot hardware of radio tot muziek. Het is onverklaarbaar, onbegrijpelijk en niet te reduceren. De enige conclusie die we kunnen trekken is dat bewustzijn bestaat, de rest is theorie.
Ik zie bewustzijn niet per definitie als onafhankelijk. Ik zeg dat het enige waarvan we zeker kunnen zijn is dat we zijn. De rest is een gedachte of theorie. Bewustzijn komt uit de hersenen? Nee, dat weet je niet. Die theorie is een menselijk hersenspinsel.quote:Op donderdag 27 oktober 2022 18:37 schreef CharlesKinbote het volgende:
[..]
Volgens mij staan we in realiteit niet heel ver van elkaar af, ik snap alleen niet waarom je erop staat het woord "bewustzijn" te gebruiken, omdat je datgene waar je het over hebt overduidelijk ziet als iets dat onafhankelijk bestaat, en bewustzijn per definitie relationeel is. Waarom gebruik je niet (para)Brahman, het Absolute, het Niets, etc. Oprechte vraag, geen passief-agressief verwijt. Ik begrijp gewoon niet waarom je per se zo gehecht bent aan dat woordje, het levert alleen maar verwarring op.
Dat zeg je hier letterlijk:quote:Op donderdag 27 oktober 2022 18:42 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ik zie bewustzijn niet per definitie als onafhankelijk.
als reactie op mijn argument dat bewustzijn alleen gemanifesteerd kan bestaan.quote:Ik begrijp wat je hier bedoelt, maar wat je zegt heeft geen betekenis. Het bewustzijn is namelijk niet te relateren aan wat dan ook in de objectieve wereld.
Ja, en dan stel je zijn samen met bewustzijn, en dit is dus de oorzaak van alle onnodige verwarring. Volgens mij heb je het over (para)Brahman, of het Absolute, waarom gebruik je die begrippen dan niet?quote:Ik zeg dat het enige waarvan we zeker kunnen zijn is dat we zijn.
De realiteit is niet gebonden aan begrippen, ik gebruik ze alleen om te communiceren. De woorden 'bewustzijn' en 'gemanifesteerd' betekenen niks, die woorden betekenen alleen wat voor mensen. 'Bewustzijn bestaat alleen als het gemanifesteerd is' betekent niks, menselijke logica heeft geen betrekking op de realiteit.quote:Op donderdag 27 oktober 2022 18:49 schreef CharlesKinbote het volgende:
[..]
Dat zeg je hier letterlijk:
[..]
als reactie op mijn argument dat bewustzijn alleen gemanifesteerd kan bestaan.
[..]
Ja, en dan stel je zijn samen met bewustzijn, en dit is dus de oorzaak van alle onnodige verwarring. Volgens mij heb je het over (para)Brahman, of het Absolute, waarom gebruik je die begrippen dan niet?
De realiteit is niet gebonden aan begrippen, de woorden "de realiteit is niet gebonden aan begrippen, ik gebruik ze alleen om te communiceren" betekenen niks, die woorden betekenen alleen wat voor mensen.quote:Op donderdag 27 oktober 2022 18:54 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
De realiteit is niet gebonden aan begrippen, ik gebruik ze alleen om te communiceren. De woorden 'bewustzijn' en 'gemanifesteerd' betekenen niks, die woorden betekenen alleen wat voor mensen. 'Bewustzijn bestaat alleen als het gemanifesteerd is' betekent niks, menselijke logica heeft geen betrekking op de realiteit.
Wat jij of ik kunnen bedenken betekent alleen iets voor de menselijke geest. Daarbuiten, in de realiteit, is het onwerkelijk. Daarom is de enige conclusie: ik ben, de rest is speculatie.
Exact, als mens kun je de realiteit niet begrijpen. Wetenschap, filosofie en religie hebben alleen betrekking op mensen en dus niet op de realiteit. Er is maar 1 manier om voorbij de menselijke beperking te gaan en dat is meditatie.quote:Op donderdag 27 oktober 2022 19:00 schreef CharlesKinbote het volgende:
[..]
De realiteit is niet gebonden aan begrippen, de woorden "de realiteit is niet gebonden aan begrippen, ik gebruik ze alleen om te communiceren" betekenen niks, die woorden betekenen alleen wat voor mensen.
Overweeg gewoon eens een ander woord, is alles wat ik zeg. Begrippen betekenen toch niks dus je hebt niks te verliezen, toch?quote:Op donderdag 27 oktober 2022 19:04 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Exact, als mens kun je de realiteit niet begrijpen. Wetenschap, filosofie en religie hebben alleen betrekking op mensen en dus niet op de realiteit. Er is maar 1 manier om voorbij de menselijke beperking te gaan en dat is meditatie.
Epigenetica.quote:Op maandag 24 oktober 2022 15:20 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Je ontwijkt mijn punt. Jij beweert met je sportschoolvoorbeeld dat als je jezelf fysiologisch aanpast, dit automatisch aan je nageslacht wordt doorgegeven.
Als je niet wilt inzien waarom dit nonsens is, dan snap je echt de basis van evolutie niet. Het is het niveau "giraffen hebben lange nekken omdat hun voorouders hun nekken zo vaak moesten strekken om bij de hoge blaadjes te komen en de resulterende langere nek hebben doorgegeven".
Maar goed, ik verwacht ook niet dat je dit tot je neemt; jij bent immers verlicht. Waarom iets aannemen van een ander?![]()
Dit bedoel ik, dat wat wordt vastgelegd in het leven van individuen kan worden overgedragen aan het nageslacht.quote:Op donderdag 27 oktober 2022 20:57 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Epigenetica.
https://www.quantamagazin(...)-uncertain-20191016/
Maar dit heeft verder helemaal niets met evolutie te maken.quote:Op donderdag 27 oktober 2022 21:59 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Dit bedoel ik, dat wat wordt vastgelegd in het leven van individuen kan worden overgedragen aan het nageslacht.
Ik begrijp wat je zegt. Maar volgens mij werkt evolutie zo sterk dat soorten in andere soorten kunnen veranderen. De basismaterialen veranderen namelijk niet. De atomen blijven hetzelfde en ook het bewustzijn blijft hetzelfde. Zeer grote tijdsspannes kunnen dan evolutie van een soort naar een andere soort verklaren. Ik vind de evolutie van aap naar mens misschien wel het duidelijkste voorbeeld.quote:Op maandag 31 oktober 2022 10:35 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Maar dit heeft verder helemaal niets met evolutie te maken.
Het is simpelweg aanpassing van bestaande organismen aan hun omgeving met de genetische capaciteiten die ze hebben.
Niet van de transitie van levensvormen.
Het laat simpelweg zien dat levende wezens een grote capaciteit hebben om zich aan hun omgeving aan te passen zonder dat er sprake is van 'toevallige mutaties'. Veel meer dan Darwin dacht en veel meer dan de recente wetenschap zich kon voorstellen, omdat onze kennis van hoe genetica werkt simpelweg beperkt is.
Voorbeelden hiervan zijn ook bepaalde dieren die hun vleugels verliezen, maar daarna weer terugkrijgen. Dat zijn geen mutaties, maar simpelweg genen die worden in- en uitgeschakeld.
Creationisten zeggen trouwens al decennia dat dit een van de belangrijkste verklaringen is voor variëteit binnen soorten.
Die malaria resistentie is weer verbonden met sikkelcelziekte. Er zit dus een prijkaartje aan.quote:Op maandag 31 oktober 2022 13:03 schreef Watuntrik het volgende:
Een dingetje waarmee de donkere mens van Afrika dan wel biologisch en evolutionair gemuteerd is bv. een vorm van Malaria resistentie. Er zijn namelijk een aantal parasieten die verschillende vormen van Malaria veroorzaken. Mensen van buiten Afrika zijn vatbaar voor alle Malariasoorten Donkere Afrikanen niet.
Dit is inderdaad hetzelfde als beweren dat het voordelig is om zonder handen te worden geboren, omdat je dan geen arthrose in je vingers kan krijgen.quote:Op maandag 31 oktober 2022 14:33 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Die malaria resistentie is weer verbonden met sikkelcelziekte. Er zit dus een prijkaartje aan.
Sikkelcel kun je oud genoeg mee worden om je voort te planten. Malaria kun je als kind al aan sterven. De sikkelcellers zijn in hun kindertijd dus in het voordeel en kunnen later hun genen doorgevenquote:Op maandag 31 oktober 2022 17:55 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dit is inderdaad hetzelfde als beweren dat het voordelig is om zonder handen te worden geboren, omdat je dan geen arthrose in je vingers kan krijgen.
Dat mag volgens jou zo zijn, maar er is slechts een theorie die mogelijk plausibel zou kunnen zijn waar we vooralsnog 0 bewijs voor hebben.quote:Op maandag 31 oktober 2022 14:26 schreef Libertarisch het volgende:
Maar volgens mij werkt evolutie zo sterk dat soorten in andere soorten kunnen veranderen.
Hetzelfde liedje, een aanname waar vooralsnog 0 bewijs voor is...quote:Op maandag 31 oktober 2022 14:26 schreef Libertarisch het volgende:
Ik vind de evolutie van aap naar mens misschien wel het duidelijkste voorbeeld.
Oef. Dat is toch wel echt een misvatting van jou daar. Het concept van een missing link is wat mij betreft een teken dat je niet echt snapt hoe evolutie werkt.quote:Op dinsdag 1 november 2022 07:35 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Dat mag volgens jou zo zijn, maar er is slechts een theorie die mogelijk plausibel zou kunnen zijn waar we vooralsnog 0 bewijs voor hebben.
[..]
Hetzelfde liedje, een aanname waar vooralsnog 0 bewijs voor is...Al meer dan een eeuw jaagt men op het vinden van de zogenaamde missing link...
Als het onverklaarbaar en onbegrijpelijk is, waarom stel jij er dan toch zoveel over? Zelfs met enorm vertrouwen lijk je heel veel mensen te weten over iets wat je blijkbaar onbegrijpelijk acht.quote:Op donderdag 27 oktober 2022 18:34 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ik begrijp wat je hier bedoelt, maar wat je zegt heeft geen betekenis. Het bewustzijn is namelijk niet te relateren aan wat dan ook in de objectieve wereld. Bewustzijn staat niet tot hersenen zoals software tot hardware of radio tot muziek. Het is onverklaarbaar, onbegrijpelijk en niet te reduceren. De enige conclusie die we kunnen trekken is dat bewustzijn bestaat, de rest is theorie.
Alles dat je kan weten over bewustzijn is verkregen door ervaring. Theorie is bijna niks. Maar wat ik stel over bewustzijn op theoretisch niveau is objectief mogelijk.quote:Op dinsdag 1 november 2022 09:48 schreef arie_bc het volgende:
[..]
Als het onverklaarbaar en onbegrijpelijk is, waarom stel jij er dan toch zoveel over? Zelfs met enorm vertrouwen lijk je heel veel mensen te weten over iets wat je blijkbaar onbegrijpelijk acht.
Ons DNA en de verwantschappen tussen verschillende soorten spreekt deze zwart wit conclusie van jou tegen.quote:Op dinsdag 1 november 2022 07:35 schreef Watuntrik het volgende:
Dus het is even zo plausibel dat er ooit verschillende soorten mensachtigen geweest kunnen zijn waar alleen wij als Homo sapiens van zijn overgebleven.
.
Heb je weleens een skelet of schedel van een Neanderthaler gezien?quote:Op dinsdag 1 november 2022 07:35 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Dat mag volgens jou zo zijn, maar er is slechts een theorie die mogelijk plausibel zou kunnen zijn waar we vooralsnog 0 bewijs voor hebben.
[..]
Hetzelfde liedje, een aanname waar vooralsnog 0 bewijs voor is...Al meer dan een eeuw jaagt men op het vinden van de zogenaamde missing link... Die mogelijk niet eens bestaat en is de Homo sapiens vanuit een enkel soort mens/aap geëvolueerd. En alle overige fossielen van andere soorten zijn nooit opgesplitst en blijven een eigen soort op zich die zijn uitgestorven. De mens is een (soort) aap en is van aap naar mens louter fantasie. Immers er zijn ook een aantal soorten Apen en of Mensapen. Dus het is even zo plausibel dat er ooit verschillende soorten mensachtigen geweest kunnen zijn waar alleen wij als Homo sapiens van zijn overgebleven.
Zou de Neanderthaler zoals nu wordt geclaimd zich werkelijk geslachtelijk vermengt hebben met de later oprukkende Homo sapiens dan moeten ze volgens ons huidige taxonomisch model van hetzelgde geslacht geweest zijn.
Dat mag volgens jou ook zo zijn?quote:Op dinsdag 1 november 2022 09:27 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Oef. Dat is toch wel echt een misvatting van jou daar. Het concept van een missing link is wat mij betreft een teken dat je niet echt snapt hoe evolutie werkt.
https://www.evolutietheor(...)naamde-missing-linksquote:Op dinsdag 1 november 2022 12:14 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ons DNA en de verwantschappen tussen verschillende soorten spreekt deze zwart wit conclusie van jou tegen.
Ik vind 'm wel knap, men wist het niet en weet het nog steeds niet, men neemt het aan. Maar dat neerzeten maakt het heel wat minder spannend...quote:Men wist dat de mens ontstaan moest zijn uit een gemeenschappelijke voorouder met de chimpansee
Wat heeft dit ermee van doen?quote:Op dinsdag 1 november 2022 12:43 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Heb je weleens een skelet of schedel van een Neanderthaler gezien?
je moet niet zoveel aannemen en eens serieuze boeken over evolutie gaan lezen ipv creationisme.quote:kenisOp dinsdag 1 november 2022 13:19 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
https://www.evolutietheor(...)naamde-missing-links
Ik neem aan dat je op deze claim duidt?
[..]
Ik vind 'm wel knap, men wist het niet en weet het nog steeds niet, men neemt het aan. Maar dat neerzeten maakt het heel wat minder spannend...
Neanderthalers waren gewoon mensen met een grotere hersenpan dan wij.quote:Op dinsdag 1 november 2022 13:28 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Wat heeft dit ermee van doen?
Hier kun je lezen dat aangenomen wordt dat de Homo heidelbergensis, Homo neanderthalensis, Homo floresiensis en Homo sapiens waarschijnlijk tot dezelfde genus behoorden en mogelijk hybriden (kunnen) hebben voortgebracht die tot Homo sapiens sapiens (moderne mens) geleidt moeten hebben.
https://www.evolutietheor(...)soorten-bestonden-er
Dus hadden dan mogelijk eenzelfde stamvader.
Maar het hele Jargon is zich ook langzaam aan het verdelen en worden er ook vondsten gedaan die niet in ons huidige evolutionaire plaatje passen. Waarover de nodige discussies bestaan of deze vondsten nu wel of niet tot ons evolutieproces behoren of dat het een soort apart is geweest. Steeds meer neigen er naar toe dat er ooit heel wat verschillende mensachtigen hebben rondgehuppeld die niet tot dezelfde genus behoorden.
Kayleigh During heeft daar een leuke leerzame YouTube channel over...
https://www.youtube.com/c/HistorywithKayleigh
Dat is precies wat ik niet doe 'aannemen' vooral dat wat niet is bewezen maar wel vaak zo stellig wordt gebracht.quote:Op dinsdag 1 november 2022 13:28 schreef Basp1 het volgende:
[..]
je moet niet zoveel aannemen en eens serieuze boeken over evolutie gaan lezen ipv creationisme.![]()
Ik claim niets ik geef alleen aan dat we in het DNA tussen verschillende soorten toch veel gelijkenis zien en kleine veranderingen tussen verschillende soorten. Hoe verder de soorten van de evolutie ook gesplitst zijn hoe meer verschil gezien wordt.
Dus omdat een dame op youtube wat roept moet onzin ook meteen leerzaam zijn?quote:Op dinsdag 1 november 2022 13:28 schreef Watuntrik het volgende:
L.
Kayleigh During heeft daar een leuke leerzame YouTube channel over...
https://www.youtube.com/c/HistorywithKayleigh
Ik snap niks van wat hier staat. Bewustzijn is onbegrijpbaar, maar door ervaringen begrijp jij er heel veel van?quote:Op dinsdag 1 november 2022 11:24 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Alles dat je kan weten over bewustzijn is verkregen door ervaring. Theorie is bijna niks. Maar wat ik stel over bewustzijn op theoretisch niveau is objectief mogelijk.
Dit lijkt een klok-klepel situatie.quote:Op dinsdag 1 november 2022 13:17 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Dat mag volgens jou ook zo zijn?Aan missing link hoef je anders niet zoveel op te hangen en ze zijn er nog steeds. Want de onderste steen is nog lang niet boven.
https://www.evolutietheor(...)naamde-missing-links
En inderdaad al vind ik het reuze interessant ik snap het alsnog niet helemaal/echt... Jij wel? Chapeau!! Roep dan nog eens wat waar we allemaal wat aan hebben!?
Het is belangrijk om onderscheid te maken tussen intellectueel iets (kunnen) weten en dingen weten op basis van ervaring. Je kunt iets beleven of iets weten op basis van wat je gelezen hebt in een boek.quote:Op dinsdag 1 november 2022 13:55 schreef arie_bc het volgende:
[..]
Ik snap niks van wat hier staat. Bewustzijn is onbegrijpbaar, maar door ervaringen begrijp jij er heel veel van?
En er is bijna geen theorie over, maar jou theorieën zijn objectief mogelijk, terwijl het bewustzijn ook onverklaarbaar is?
Inderdaad er zijn verschillende definities die je in andere context kunt plaatsen. Maar uiteindelijk komt het allemaal op hetzelfde neer. We missen hier nog iets...quote:Op dinsdag 1 november 2022 14:46 schreef SpecialK het volgende:
Dus in die zin is het concept van "missing link"
Wanneer je van 'bewezen' nu 'plausibel' zou maken dan zit je dichter bij de waarheid. Of plaats ik bewezen en bewijs, als concept nu in de verkeerde context. Is een aanwijzing of verwijzing naar een eventuele mogelijkheid een bewijs?quote:
Juist. Epigenetica is de studie naar omkeerbare erfelijke veranderingen. Het is dus veel te makkelijk om te zeggen: kijk, dingen veranderen – daar hebben we de evolutie. Dan ga je voorbij aan de theoretische verklaringen die stellen dit tijdelijke veranderingen betreffen. Die zijn volgens de gangbare modellen van een heel andere orde dan mutaties, die de werkelijk evolutionaire veranderingen teweeg brengen.quote:Op maandag 31 oktober 2022 10:35 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Maar dit heeft verder helemaal niets met evolutie te maken.
Het is simpelweg aanpassing van bestaande organismen aan hun omgeving met de genetische capaciteiten die ze hebben.
Niet van de transitie van levensvormen.
Het laat simpelweg zien dat levende wezens een grote capaciteit hebben om zich aan hun omgeving aan te passen zonder dat er sprake is van 'toevallige mutaties'. Veel meer dan Darwin dacht en veel meer dan de recente wetenschap zich kon voorstellen, omdat onze kennis van hoe genetica werkt simpelweg beperkt is.
Voorbeelden hiervan zijn ook bepaalde dieren die hun vleugels verliezen, maar daarna weer terugkrijgen. Dat zijn geen mutaties, maar simpelweg genen die worden in- en uitgeschakeld.
Creationisten zeggen trouwens al decennia dat dit een van de belangrijkste verklaringen is voor variëteit binnen soorten.
Die vogels van Darwin waren niets anders dan epigenetica. Had niks met evolutie te maken. Er is geen enkel daadwerkelijk bewijs voor de theorie op basis van 'mutaties'. Het enige wat we observeren is verscheidenheid door middel van allerlei mechanismen, zoals voortplanting en epigenetica. Organismen passen zich automatisch aan hun omgeving aan. Dat is heel wat anders dan dat ze een gemeenschappelijke voorouder hebben. Ja, een soort basisvoorouder. Zoals alle honden uit wolven voortkomen bijv. Net als coyotes, dingo's, etc. Dat is 1 'soort'. Net als dat alle beren 1 soort zijn, alle paardachtigen inclusief zebra's, alle katachtigen. Er is geen daadwerkelijk bewijs dat er veranderingen buiten dat spectrum plaatsvinden omdat niet wordt geobserveerd dat mutaties tot dermate grote transities leiden. Wat we zien is dat elke soort een enorme capaciteit heeft om zich aan zijn omgeving aan te passen (fenotype), maar dat ze in de kern (genotype) in principe weinig veranderen. De meeste mutaties hebben negatieve tot catastrofale gevolgen voor de overlevingskansen van een organisme.quote:Op dinsdag 1 november 2022 16:20 schreef Amerauder het volgende:
[..]
Juist. Epigenetica is de studie naar omkeerbare erfelijke veranderingen. Het is dus veel te makkelijk om te zeggen: kijk, dingen veranderen – daar hebben we de evolutie. Dan ga je voorbij aan de theoretische verklaringen die stellen dit tijdelijke veranderingen betreffen. Die zijn volgens de gangbare modellen van een heel andere orde dan mutaties, die de werkelijk evolutionaire veranderingen teweeg brengen.
En toch plaatst het accepteren van het bewijs voor epigenetica de evolutionaire denker in een zeer interessante spagaat.
Neem nu bijvoorbeeld de visjes in de voorbeelden van Watuntrik. Dat willen we toch zeker zien als voorbeelden van evolutie! En niet als ‘slechts’ epigenetische veranderingen. Als we dat pad eenmaal gaan bewandelen, moeten we dan niet oppassen dat men zelfs de beroemde ontdekking van Darwin op de Galapagoseilanden zo gaat zien? Misschien is ook dat ‘alleen maar’ een voorbeeld van epigenetische veranderingen, en geen ‘werkelijke’ evolutie?
Dat kunnen we natuurlijk niet hebben! Dat is alleen maar koren op de molen van creationisten.
Daarmee tekent zich spagaat waar we in terecht komen. Het lijkt alsof we een keuze moeten maken: of epigenetische veranderingen maken onderdeel uit van de evolutie, maar dan moeten we dus een groot deel van de evolutionaire theorie waar we nu nog mee werken overboord gooien, of we zeggen nee, dit is geen evolutie, dit zijn alleen maar tijdelijke veranderingen, maar als we dat doen dan verklaren we juist ontzettend waardevol bewijs voor evolutie als ongeldig!
Definieer 'geest'.quote:Op dinsdag 1 november 2022 17:30 schreef Libertarisch het volgende:
Het gaat inderdaad niet om mutaties, maar om de geest. De wereldgeest manifesteert zichzelf fysiek. Evolutie is een spel van zelfontdekking. Mutaties zijn toevalligheden die een kleine rol spelen in het geheel.
De 'geest' is het subjectieve aspect van de realiteit. Het bestaat uit kunnen voelen en denken. Het heeft een wil en een bedoeling.quote:
En hoe zorgt die geest voor veranderingen op fysiek niveau in je genen.quote:Op dinsdag 1 november 2022 17:45 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
De 'geest' is het subjectieve aspect van de realiteit. Het bestaat uit kunnen voelen en denken. Het heeft een wil en een bedoeling.
Die geest is de levenskracht, hij zit in elk atoom. Dat betekent dat het gedrag van de cellen gestuurd wordt door de geest.quote:Op dinsdag 1 november 2022 18:10 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
En hoe zorgt die geest voor veranderingen op fysiek niveau in je genen.
En waar komt die geest vandaan.quote:Op dinsdag 1 november 2022 18:31 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Die geest is de levenskracht, hij zit in elk atoom. Dat betekent dat het gedrag van de cellen gestuurd wordt door de geest.
Die is tijdloos, het heeft geen begin en geen einde. Dat wat je bent (je ware zelf) is nooit geboren en kan niet sterven. Er is geen verklaring voor nodig omdat het buiten oorzaak-gevolg staatquote:Op dinsdag 1 november 2022 19:01 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
En waar komt die geest vandaan.
En hoe is materie dan ontstaan.quote:Op dinsdag 1 november 2022 19:23 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Die is tijdloos, het heeft geen begin en geen einde. Dat wat je bent (je ware zelf) is nooit geboren en kan niet sterven. Er is geen verklaring voor nodig omdat het buiten oorzaak-gevolg staat
De geest manifesteert zichzelf fysiek. De bouwstenen zijn: kleuren, geuren, tasten, geluiden en smaken. Deze subjectieve bouwstenen kunnen in ontelbare vormen worden gecombineerd. Het universum is God's schepping.quote:Op dinsdag 1 november 2022 19:52 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
En hoe is materie dan ontstaan.
Dit zegt meer over jezelf dan over deze dame en je neemt blijkbaar noch de tijd om te luisteren wat wordt gezegd noch te lezen wat wordt geschreven. Zij behandeld inderdaad enige zaken die ook B. Foerster behandeld en geeft ook aan de mening niet te delen en iets anders te geloven. Maar voor dat het zover is heb jij blijkbaar alweer weg geklikt en vervolgens ontvolgd. Je bent gewoon veel te goed en veel te snel...quote:Op dinsdag 1 november 2022 13:45 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dus omdat een dame op youtube wat roept moet onzin ook meteen leerzaam zijn?
Ik heb die dame na een paar videos ontvolgd aangezien ze net zulke onzin als brein Foerster verteld.
1. je gaat totaal niet in op de inhoud van mijn post.quote:Op dinsdag 1 november 2022 16:20 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Inderdaad er zijn verschillende definities die je in andere context kunt plaatsen. Maar uiteindelijk komt het allemaal op hetzelfde neer. We missen hier nog iets...
[..]
Wanneer je van 'bewezen' nu 'plausibel' zou maken dan zit je dichter bij de waarheid. Of plaats ik bewezen en bewijs, als concept nu in de verkeerde context. Is een aanwijzing of verwijzing naar een eventuele mogelijkheid een bewijs?
Zieltjes winnen die dezelfde mening er op nahouden wordt zo een intersubjectieve mening. Waar nog onwaar slechts een mening. Zo'n gedeelde mening wordt veelal in de theorie als waarheid neergezet. Heel gemakkelijk wanneer een minderheid aan dat bewijs twijfelt met zijn alle wat modder te gooien en te oordelen dat ze er wel geen verstand van zullen hebben. Klaar volgende!
Speciatie is een belangrijk onderdeel in de 'evolutietheorie' waar veel onderzoek naar gedaan wordt. Er worden aanwijzingen gevonden die de theorie ondersteunen maar nog lang niet bevestigen.
En dan roepen ze zoiets?
"Men wist dat de mens ontstaan moest zijn uit een gemeenschappelijke voorouder met de chimpansee"
Waar komt die tegenstrijdigheid nu vandaan?
De wetenschap staat wat bewijzen betreft op gelijke voet als de rechtstaat. Je kunt naar bewezen waarheid onschuldig voor jaren in de bak belanden door dwaling. En zolang het tegendeel niet wordt bewezen ben je de lul en verblijf volgens andermans waarheid.
Dus omdat ze soms samenwerkt met iemand die wel over archeologie nadenkt en daarover logisch redeneert klopt ook opeens haar niet onderbouwde mening over evolutie.quote:Op dinsdag 1 november 2022 21:06 schreef Watuntrik het volgende:
Overigens werkt zij regelmatig samen met deze meneer
https://www.youtube.com/channel/UC64TYItcUS940vNWhQRnJWg
En die trekt B. Foerster regelmatig het vel over de oren en bewijst zijn onzin.
Het leven op aarde is geschapen en niet vanzelf ontstaan.quote:Op vrijdag 21 oktober 2022 11:12 schreef Amerauder het volgende:
Dat is dan ook mij vraag aan u – in welke versie van de evolutieleer gelooft u eigenlijk? Gelooft u in een grens tussen de soorten, of lopen ze vloeiend in elkaar over? Indien de grens bestaat, waar zit die dan ongeveer? Indien niet – is er dan nog wel een fundamenteel verschil tussen het leven – wij dus – en een chemisch proces als het branden van de Zon?
Je vergeet iets.quote:Op woensdag 2 november 2022 19:27 schreef Haushofer het volgende:
Die concrete "bewijzen" zijn er wel; jij erkent ze alleen niet. In plaats daarvan "God did it" te stellen komt op mij als intellectuele gemakzucht over en vind ik nogal opmerkelijk bij je opmerking omtrent "gebrek aan concrete bewijzen". Maar goed, dat zal je niet verbazen, natuurlijk.
Klopt. Niet-weten is inherent aan werenschap. Zo weten we ook niet de precieze aard van de oerknal. Maar dat doet ook niets af aan het fenomenale succes van de kosmologie.quote:Op woensdag 2 november 2022 19:43 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Je vergeet iets.
De evolutietheorie is gewoon een waarheid, maar die gaat enkel over het ontwikkelen van organismen.
De stap van steen naar organisme is nog nooit verklaard. De vonk van het leven. En dat geven wetenschappers ook toe.
Ik ben zelf zeer zeer kritisch, maar je moet de anderen wel geven: de stap van levenloos naar leven is nog steeds niet verklaard. Hetzelfde geldt voor bewustzijn en creativiteit.
Ik wacht nog steeds op de broodkruimel op mijn tafel dat hij gaat kruipen.
Wel is het apart dat de evolutietheorie nog steeds een theorie wordt genoemd. Waarnemingen kunnen gewoon als bewijs gelden. Evolutie is gewoon bewezen, net zoals de tijdslengte waarin dit proces al gaande is. Ik ken zeer streng gelovige mensen die boos worden als ik dit zeg, maar ze zien niet in dat als ze dit gewoon accepteren, dit geen schade hoeft aan te brengen in hun geloof.quote:Op woensdag 2 november 2022 21:18 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Klopt. Niet-weten is inherent aan werenschap. Zo weten we ook niet de precieze aard van de oerknal. Maar dat doet ook niets af aan het fenomenale succes van de kosmologie.
Verdeel en heers
Binnen de wetenschap heeft de term "theorie" een andere betekenis dan wanneer mensen over dingen buiten het wetenschappelijke domein praten.quote:Op donderdag 3 november 2022 09:42 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Wel is het apart dat de evolutietheorie nog steeds een theorie wordt genoemd. Waarnemingen kunnen gewoon als bewijs gelden. Evolutie is gewoon bewezen, net zoals de tijdslengte waarin dit proces al gaande is. Ik ken zeer streng gelovige mensen die boos worden als ik dit zeg, maar ze zien niet in dat als ze dit gewoon accepteren, dit geen schade hoeft aan te brengen in hun geloof.
Alle modellen zijn fout, sommige modellen zijn nuttig.quote:Op donderdag 3 november 2022 09:55 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Binnen de wetenschap heeft de term "theorie" een andere betekenis dan wanneer mensen over dingen buiten het wetenschappelijke domein praten.
een wetenschappelijke theorie is een model van de werkelijkheid die breed aangenomen en bewezen is als waarheid.
De hoogste status wat een model kan bereiken.
In de "volksmond" is het woord theorie een soort belediging bijna. omdat men graag beeldspraken doet over hoe veel de theorie en de praktijk van elkaar verschillen.
Wat bedoel je precies met bewijs? Er zijn aanwijzingen. Dat die aanwijzingen strikt genomen niets ‘bewijzen’ – wat zegt dat eigenlijk? Stel je nu geen onredelijk hoge eis?quote:Op dinsdag 1 november 2022 16:51 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Die vogels van Darwin waren niets anders dan epigenetica. Had niks met evolutie te maken. Er is geen enkel daadwerkelijk bewijs voor de theorie op basis van 'mutaties'.
En het bewijs?quote:Op woensdag 2 november 2022 14:32 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Het leven op aarde is geschapen en niet vanzelf ontstaan.
God schiep de verschillende soorten en die zijn vervolgens vertakt in allerlei variaties.
En ook hier, wat bedoel je dan eigenlijk met bewezen?quote:Op donderdag 3 november 2022 09:42 schreef -Sigaartje het volgende:
Wel is het apart dat de evolutietheorie nog steeds een theorie wordt genoemd. Waarnemingen kunnen gewoon als bewijs gelden. Evolutie is gewoon bewezen, net zoals de tijdslengte waarin dit proces al gaande is.
Een "theorie" heeft in de spreektaal een andere betekenis dan in de wetenschap. Het predikaat "theorie" is min of meer het hoogst haalbare voor een wetenschappelijk geformuleerd idee (op het predikaat "paradigma" na, dan) dat niet succesvol gefalsificeerd is.quote:Op donderdag 3 november 2022 09:42 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Wel is het apart dat de evolutietheorie nog steeds een theorie wordt genoemd. Waarnemingen kunnen gewoon als bewijs gelden. Evolutie is gewoon bewezen, net zoals de tijdslengte waarin dit proces al gaande is. Ik ken zeer streng gelovige mensen die boos worden als ik dit zeg, maar ze zien niet in dat als ze dit gewoon accepteren, dit geen schade hoeft aan te brengen in hun geloof.
In de natuurkunde zeggen we: elk model of elke theorie komt met een geldigheidsdomein; da's het idee achter effectieve veldentheoriequote:Op donderdag 3 november 2022 10:10 schreef CharlesKinbote het volgende:
[..]
Alle modellen zijn fout, sommige modellen zijn nuttig.
Dit is trouwens ook zo'n term die vaak door creationisten wordt gebruikt. Een vallende kogel "valt ook niet vanzelf", maar vanwege een mechanisme dat we zwaartekracht noemen. Het is dan onvermijdelijk dat de kogel naar de grond valt. Op dezelfde manier verwachten we binnen het methodisch naturalisme dat het ontstaan van leven op eenzelfde naturalistische wijze beschreven kan worden. Geen garanties, natuurlijk, maar als het bijvoorbeeld om de verklaring van exotische supergeleiders gaat zie ik weinig christenen voorstellen dat engeltjes of god de weerstand van zo'n materiaal naar 0 laat gaan. Daar is het methodisch naturalistische uitgangspunt opeens weer heel redelijk. Waarom dat dan niet zo is bij het ontstaan van leven ontgaat me.quote:Op woensdag 2 november 2022 14:32 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Het leven op aarde is geschapen en niet vanzelf ontstaan.
Vertel. Hoe is volgens jou het leven ontstaan?quote:Op donderdag 3 november 2022 14:08 schreef Haushofer het volgende:
Waarom dat dan niet zo is bij het ontstaan van leven ontgaat me.
Dat weet ik niet. Ik weet ook niet hoe exotische supergeleiders werken of wat de oerknal precies voor gebeurtenis was. Maar ik zie niet in waarom je voor dit soort wetenschappelijke (complexe!) vraagstukken "God" zou inzetten. Die stoplap is keer op keer op keer overbodig gebleken. Het methodisch-naturalisme daarentegen is bijzonder succesvol geweest. Dat biedt geen garanties, maar wel een ijzersterk argument om je geld daarop in te zetten. Tenzij er hele goede redenen zijn om uit dit paradigma te stappen. Creationisten zullen dan wat mompelen over informatie en kansen, maar ik heb daarvoor nog nooit een echt goed argument gezien.quote:Op donderdag 3 november 2022 17:56 schreef -Sigaartje het volgende:
Vertel. Hoe is volgens jou het leven ontstaan?
Ik vind van wel omdatquote:Op vrijdag 4 november 2022 08:25 schreef Haushofer het volgende:
Dat weet ik niet. Ik weet ook niet hoe exotische supergeleiders werken of wat de oerknal precies voor gebeurtenis was. Maar ik zie niet in waarom je voor dit soort wetenschappelijke (complexe!) vraagstukken "God" zou inzetten.
Geest en lichaam zijn twee perspectieven op hetzelfde ding, Spinoza wist dit al tijdens de Gouden Eeuw, en Schopenhauer wist het nog steeds in de negentiende eeuw. Wel blijven opletten hè!quote:Op vrijdag 4 november 2022 08:42 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Ik vind van wel omdat
a. nog steeds niet duidelijk is hoe een set moleculen plotseling in leven verandert;
b. het bewustzijn nog steeds niet echt is verklaard;
c. de discussie tussen eenheid geest/lichaam - gescheiden geest/lichaam nog steeds niet is geëindigd.
Dat geest boven materie staat is nog steeds een optie, net zoals dat er geen sprake is van een spirituele wereld ook een optie is. Dus je kunt dit simpelweg niet uitsluiten. Het is nog nooit een stoplap geweest. Misschien voor een groep wetenschappers, maar deze groep wetenschappers zijn niet de enige mensen die leven op aarde.
Hoe zit het dan met narcose? Iemand opensijden is geen probleem. Het lichaam leeft, de geest is ergens anders. Hoe zijn die 2 dan hetzelfde?quote:Op vrijdag 4 november 2022 09:23 schreef CharlesKinbote het volgende:
[..]
Geest en lichaam zijn twee perspectieven op hetzelfde ding, Spinoza wist dit al tijdens de Gouden Eeuw, en Schopenhauer wist het nog steeds in de negentiende eeuw. Wel blijven opletten hè!
Cirkelredenering zoals gewoonlijk. Jij veronderstelt dat het begrip "geest" positieve inhoud heeft, maar al je definities zijn negatief. Je hebt namelijk "het lichaam" nodig om je tegen af te zetten, om de "onafhankelijkheid" te bewijzen. Verzuurde radicale feministen bijvoorbeeld, doen iets soortgelijks, ze zeggen dat ze onafhankelijk zijn van mannen maar hebben hen constant nodig om op te zeiken zichzelf te kunnen definiëren. Als mannen niet bestonden zouden ze geen poot meer hebben om op te staan, net zoals jij zonder lichaam geen poot hebt om op te staan.quote:Op vrijdag 4 november 2022 10:07 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Hoe zit het dan met narcose? Iemand opensijden is geen probleem. Het lichaam leeft, de geest is ergens anders. Hoe zijn die 2 dan hetzelfde?
Het is andersom. Je hebt alleen een geest nodig, met je geest kun je een lichaam bedenken. Dat is wat jij doet.quote:Op vrijdag 4 november 2022 11:00 schreef CharlesKinbote het volgende:
[..]
Cirkelredenering zoals gewoonlijk. Jij veronderstelt dat het begrip "geest" positieve inhoud heeft, maar al je definities zijn negatief. Je hebt namelijk "het lichaam" nodig om je tegen af te zetten, om de "onafhankelijkheid" te bewijzen. Verzuurde radicale feministen bijvoorbeeld, doen iets soortgelijks, ze zeggen dat ze onafhankelijk zijn van mannen maar hebben hen constant nodig om op te zeiken zichzelf te kunnen definiëren. Als mannen niet bestonden zouden ze geen poot meer hebben om op te staan, net zoals jij zonder lichaam geen poot hebt om op te staan.
Nietzsche noemde dit (niet als eerste overigens) ressentiment, wrok die voortkomt uit een negatieve persoonlijkheid. Alle metafysica en transcendente hersenspinsels die mensen hebben komen hieruit voort, het is wraak tegen het leven, opium voor degenen die hun eigen gebreken niet onder ogen willen of kunnen komen.
quote:Op vrijdag 4 november 2022 11:06 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
met je geest kun je een lichaam bedenken.
quote:Op vrijdag 4 november 2022 11:00 schreef CharlesKinbote het volgende:
Je hebt namelijk "het lichaam" nodig om je tegen af te zetten, om de "onafhankelijkheid" te bewijzen.
Je mening is subjectief, maar stelt objectief niets voor.quote:Op donderdag 3 november 2022 15:24 schreef Libertarisch het volgende:
Het leven heeft subjectiviteit en kan dus niet objectief verklaard worden. Doei doei, Haushofer
waar uit blijkt dat de geest ergens anders is tijdens narcose?quote:Op vrijdag 4 november 2022 10:07 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Hoe zit het dan met narcose? Iemand opensijden is geen probleem. Het lichaam leeft, de geest is ergens anders. Hoe zijn die 2 dan hetzelfde?
Ik heb geen lichaam nodig om me tegen af te zetten. Er is wat mij betreft geen lichaam, de fysieke wereld is een illusie en de echte wereld is het bewustzijn. Dat bewustzijn kan prima zonder lichaam bestaan.quote:
onzinmode aan.quote:Op vrijdag 4 november 2022 11:13 schreef dop het volgende:
[..]
waar uit blijkt dat de geest ergens anders is tijdens narcose?
Hij komt toch terug? Dat betekent dat hij niet is verdwenen.quote:Op vrijdag 4 november 2022 11:13 schreef dop het volgende:
[..]
waar uit blijkt dat de geest ergens anders is tijdens narcose?
Jawel, objectief gezien weten we dat we de wereld niet wetenschappelijk kunnen verklaren. We komen niet verder dan schrapen aan de oppervlakte.quote:Op vrijdag 4 november 2022 11:10 schreef dop het volgende:
[..]
Je mening is subjectief, maar stelt objectief niets voor.
En wederom heb je drie keer het woord "lichaam" genoemd.quote:Op vrijdag 4 november 2022 11:19 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ik heb geen lichaam nodig om me tegen af te zetten. Er is wat mij betreft geen lichaam, de fysieke wereld is een illusie en de echte wereld is het bewustzijn. Dat bewustzijn kan prima zonder lichaam bestaan.
Dit is helemaal coherent met de werkelijkheid.
tja daar voor moet je al aan nemen dat hij even ergens anders is, wat natuurlijk gewoon onzin is.quote:Op vrijdag 4 november 2022 11:21 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Hij komt toch terug? Dat betekent dat hij niet is verdwenen.
ik heb je qoute even kloppend gemaaktquote:Op vrijdag 4 november 2022 11:23 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Jawel, objectief gezien weeten we Ik dat we ik de wereld niet wetenschappelijk kuannen verklaren. We ik komen niet verder dan schrapen aan de oppervlakte.
Ja, maar niet zoals jij het bedoelt. Jij gelooft dat materie bestaat, ik weet dat bewustzijn bestaat. Dat is het verschil tussen jou en mij.quote:Op vrijdag 4 november 2022 11:25 schreef CharlesKinbote het volgende:
[..]
En wederom heb je drie keer het woord "lichaam" genoemd.
Tja, en wat denk jij dan? Bepaalde hersenprocessen worden stopgezet en nu is de geest verdwenen? Dan zou de geest een lichamelijk product zijn en dat kan niet want de geest is niet lichamelijkquote:Op vrijdag 4 november 2022 11:26 schreef dop het volgende:
[..]
tja daar voor moet je al aan nemen dat hij even ergens anders is, wat natuurlijk gewoon onzin is.
omgekeerd beweer jij te pas en te onpas dat de geest helemaal los is van het lichaam, als dat zo is wat wil je dan beweren met je narcose voorbeeld? dat de geest bij narcose ook los is van het lichaam zoals je altijd al beweert?
wat bewijs je nu precies?
Opletten? Spinoza en Schopenhauer kunnen van alles en nog wat vinden, net zoals jij en ik. Maar daarmee is nog helemaal niets bewezen. Ik vind het opmerkelijk dat iets wat dood was tot leven is gekomen. Blijkbaar is dat iets heel normaals, maar er zijn maar weinig mensen die zich afvragen hoe dat nou kan.quote:Op vrijdag 4 november 2022 09:23 schreef CharlesKinbote het volgende:
[..]
Geest en lichaam zijn twee perspectieven op hetzelfde ding, Spinoza wist dit al tijdens de Gouden Eeuw, en Schopenhauer wist het nog steeds in de negentiende eeuw. Wel blijven opletten hè!
en net zeg je dat de geest weg is tijdens narcose, en daarna weer terug komt, snap je het zelf wel?quote:Op vrijdag 4 november 2022 11:29 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Tja, en wat denk jij dan? Bepaalde hersenprocessen worden stopgezet en nu is de geest verdwenen? Dan zou de geest een lichamelijk product zijn en dat kan niet want de geest is niet lichamelijk
Het is hoe dan ook geen vernietiging. Je bent even niet aanwezig, maar dat is wat anders dan verdwenen zijn.quote:Op vrijdag 4 november 2022 11:32 schreef dop het volgende:
[..]
en net zeg je dat de geest weg is tijdens narcose, en daarna weer terug komt, snap je het zelf wel?
wil je nu wel of geen verband leggen tussen lichaam en geest?
Ah, hoe dan wel? Definiëer het woord "geest" eens zonder het woord "lichaam" te gebruiken. Ik wacht geduldig af!quote:Op vrijdag 4 november 2022 11:29 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ja, maar niet zoals jij het bedoelt.
Ik geloof helemaal niet in materie.quote:Jij gelooft dat materie bestaat, ik weet dat bewustzijn bestaat. Dat is het verschil tussen jou en mij.
Dat klopt, maar jij vertrekt vanuit de idee dat lichaam en geest twee verschillende dingen zijn en dat er een "probleem" is m.b.t. hoe die twee zich tot elkaar verhouden. Dat is ook een onbewijsbare vooronderstelling natuurlijk. Alleen is die vooronderstelling heel breed gedeeld, dus valt het minder op.quote:Op vrijdag 4 november 2022 11:30 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Opletten? Spinoza en Schopenhauer kunnen van alles en nog wat vinden, net zoals jij en ik. Maar daarmee is nog helemaal niets bewezen.
Opmerkelijk is het ja.quote:Ik vind het opmerkelijk dat iets wat dood was tot leven is gekomen.
Ja, atheïsten zijn niet zo kritisch als ze zelf vaak denken. Mensen in het algemeen trouwens niet.quote:Blijkbaar is dat iets heel normaals, maar er zijn maar weinig mensen die zich afvragen hoe dat nou kan.
Het valt me op dat de gemiddelde atheïst zeer kritisch is op wat er in de samenleving gebeurt, maar aan de andere kant helemaal geen vraagtekens zet bij "bewustzijn is een biologisch product" en "leven is vanzelf ontstaan".
wie beweert dat iets dat dood was tot leven komt, dat is jouw persoonlijke aanname.quote:Op vrijdag 4 november 2022 11:30 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Ik vind het opmerkelijk dat iets wat dood was tot leven is gekomen. Blijkbaar is dat iets heel normaals, maar er zijn maar weinig mensen die zich afvragen hoe dat nou kan.
beweer ik iets anders dan?, je fiets weer allerlei argumenten in je stelling, maar geeft geen antwoord op de vraag.quote:Op vrijdag 4 november 2022 11:37 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Het is hoe dan ook geen vernietiging. Je bent even niet aanwezig, maar dat is wat anders dan verdwenen zijn.
Geest: het hebben van ervaringen. Zo, geen lichaam nodig...quote:Op vrijdag 4 november 2022 11:44 schreef CharlesKinbote het volgende:
[..]
Ah, hoe dan wel? Definiëer het woord "geest" eens zonder het woord "lichaam" te gebruiken. Ik wacht geduldig af!
ervaringen als in?quote:Op vrijdag 4 november 2022 11:52 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Geest: het hebben van ervaringen. Zo, geen lichaam nodig...
Ja. Kun je je voorstellen dat de geur van eieren bestaat zonder dat er daadwerkelijk eiermoleculen zijn? OF dat kleuren bestaan zonder dat er fotonen zijn?quote:Op vrijdag 4 november 2022 11:56 schreef dop het volgende:
[..]
ervaringen als in?
ik hoor
ik zie
ik ruik
ik proef
ik voel
ik denk
zonder neus geen eiergeur, zonder oog geen kleur.quote:Op vrijdag 4 november 2022 12:00 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ja. Kun je je voorstellen dat de geur van eieren bestaat zonder dat er daadwerkelijk eiermoleculen zijn? OF dat kleuren bestaan zonder dat er fotonen zijn?
Oftewel, rood en blauw bestaan onafhankelijk. De geur van eieren bestaat onafhankelijk. Allemaal in de geest van God, om het traditioneel religieus te benoemenDe Bron van alles zegmaar...
Nee, dat is niet zo. Het is voorstelbaar om die ervaringen zonder lichaam te hebben.quote:Op vrijdag 4 november 2022 12:03 schreef dop het volgende:
[..]
zonder neus geen eiergeur, zonder oog geen kleur.
Dat ervaar ik in meditatie. Geen lichaam, geen zintuigen, alleen beleving is er.quote:Op vrijdag 4 november 2022 12:03 schreef dop het volgende:
kun je je geest voorstellen zonder zintuigen.
het kader waar binnen jij iets ervaart zijn wel je zintuigen de basis is de zintuigelijke ervaring.quote:Op vrijdag 4 november 2022 12:07 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Nee, dat is niet zo. Het is voorstelbaar om die ervaringen zonder lichaam te hebben.
[..]
Dat ervaar ik in meditatie. Geen lichaam, geen zintuigen, alleen beleving is er.
Klopt, iemand die blind geboren is heeft geen toegang tot kleur. Als diegene dan zou concluderen dat kleur niet bestond zou dat fout zijn.quote:Op vrijdag 4 november 2022 12:14 schreef dop het volgende:
[..]
het kader waar binnen jij iets ervaart zijn wel je zintuigen de basis is de zintuigelijke ervaring.
zonder die ervaring viel er niets te mediteren.
iemand die zijn hele leven blind is kan fantaseren (zelfs dat is al ingewikkeld) over kleur maar hij zal kleur niet waarnemen ook niet als hij of zij mediteert of droomt, tenzij ze ooit niet blind waren
iemand die nooit heeft gezien droomt ook in geluiden geuren en smaken, en niet in beelden.
Kleuren bestaan wel, maar universelen bestaan niet. Strikt genomen is iedere ervaring, ieder moment, singulair en niet herhaalbaar. Wij mensen hebben echter taal zodat we kunnen generaliseren, orde kunnen scheppen en daardoor niet constant geconfronteerd te hoeven worden met de diffuse chaos die de realiteit eigenlijk is. Je herhaalt Plato's eeuwenoude fout: je neemt het woord, wat afgeleid is van de singulaire ervaring, en schuift het vervolgens vòòr de realiteit, als oorzaak van de realiteit, alsof er zoiets als "roodheid" zou kunnen bestaan zonder ervaring te hebben gehad (nog even los van het feit dat pure roodheid niet bestaat, aangezien het een generalisatie is van een heel spectrum van verschillende ervaringen). Geen wonder dat je dan tot de conclusie komt dat er zoiets als een onafhankelijke geest bestaat. Een leuk truukje om jezelf de realiteit uit te liegen, dat wel.quote:Op vrijdag 4 november 2022 12:23 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Klopt, iemand die blind geboren is heeft geen toegang tot kleur. Als diegene dan zou concluderen dat kleur niet bestond zou dat fout zijn.
Je moet het zo zien. Je kunt je voorstellen dat je kleuren zou kunnen ervaren zonder ogen of lichaam. Het kan niet in deze realiteit, maar het zou kunnen.
Nee, dat doe ik niet. Ik vertrek vanuit het idee dat een biologisch lichaam zich niet gedraagt volgens de natuurkundige wetten (lees: creatief is).quote:Op vrijdag 4 november 2022 11:44 schreef CharlesKinbote het volgende:
Dat klopt, maar jij vertrekt vanuit de idee dat lichaam en geest twee verschillende dingen zijn
Maar dit soort argumenten had je bij elk groot open wetenschappelijk probleem kunnen gebruiken. Dat lijken me daarom dus geen goede argumenten.quote:Op vrijdag 4 november 2022 08:42 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Ik vind van wel omdat
a. nog steeds niet duidelijk is hoe een set moleculen plotseling in leven verandert;
b. het bewustzijn nog steeds niet echt is verklaard;
c. de discussie tussen eenheid geest/lichaam - gescheiden geest/lichaam nog steeds niet is geëindigd.
Nee, maar dat doe je binnen in het methodisch naturalisme ook niet. Je stelt daarin niet dat er louter materialisme is; je stelt daarin dat het verstandig is om allereerst naar een materiële verklaring te zoeken.quote:Dat geest boven materie staat is nog steeds een optie, net zoals dat er geen sprake is van een spirituele wereld ook een optie is. Dus je kunt dit simpelweg niet uitsluiten.
Nee, maar het zijn wel mensen die ons betrouwbare kennis leveren.quote:Het is nog nooit een stoplap geweest. Misschien voor een groep wetenschappers, maar deze groep wetenschappers zijn niet de enige mensen die leven op aarde.
Tot datgene wat bewezen is. Dat is betrouwbare kennis. Bewustzijn en het ontstaan van het leven gaat onze pet te boven, ook bij wetenschappers. Dus je hebt een bovengrens. En wat daarboven zit, is discussie.quote:Op vrijdag 4 november 2022 13:09 schreef Haushofer het volgende:
Nee, maar het zijn wel mensen die ons betrouwbare kennis leveren.
Tinus Plotseling zal het niet geweest zijn. Maar zou je het simpel een een notendop moeten gieten dan:quote:Op vrijdag 4 november 2022 08:42 schreef -Sigaartje het volgende:
Naast de elektrochemische onderneming is het leven ook radioactief.quote:Op vrijdag 4 november 2022 08:42 schreef -Sigaartje het volgende:
Wat voor al het overige leven ook geldt min of meer.quote:De hoeveelheid natuurlijke radioactieve stoffen in het menselijk lichaam is zo'n 120 Bq/kg, voornamelijk als gevolg van kalium-40 en koolstof-14. De gemiddelde mens is dus een radioactieve bron van circa 8500 Bq.
Wat een gezever. Er is geen enkele fatsoenlijke wetenschappelijke verklaring voor het leven.quote:Op donderdag 3 november 2022 14:08 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dit is trouwens ook zo'n term die vaak door creationisten wordt gebruikt. Een vallende kogel "valt ook niet vanzelf", maar vanwege een mechanisme dat we zwaartekracht noemen. Het is dan onvermijdelijk dat de kogel naar de grond valt. Op dezelfde manier verwachten we binnen het methodisch naturalisme dat het ontstaan van leven op eenzelfde naturalistische wijze beschreven kan worden. Geen garanties, natuurlijk, maar als het bijvoorbeeld om de verklaring van exotische supergeleiders gaat zie ik weinig christenen voorstellen dat engeltjes of god de weerstand van zo'n materiaal naar 0 laat gaan. Daar is het methodisch naturalistische uitgangspunt opeens weer heel redelijk. Waarom dat dan niet zo is bij het ontstaan van leven ontgaat me.
wat is dat een fatsoenlijke verklaring, heb jij een fatsoenlijke verklaring?quote:Op vrijdag 4 november 2022 14:24 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Wat een gezever. Er is geen enkele fatsoenlijke wetenschappelijke verklaring voor het leven.
Sterkte argumenten weer. Nee, die verklaring is er ook niet, dat zeg ik nou juist hè.quote:Op vrijdag 4 november 2022 14:24 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Wat een gezever. Er is geen enkele fatsoenlijke wetenschappelijke verklaring voor het leven.
Ok, doei doei elke vorm van wetenschappelijke vooruitgang, welkom handdoek in de ring en intellectuele luiheid.quote:Op donderdag 3 november 2022 15:24 schreef Libertarisch het volgende:
Het leven heeft subjectiviteit en kan dus niet objectief verklaard worden. Doei doei, Haushofer
Ja, en ik leg je uit waarom het methodisch naturalisme bij dit soort grote open vraagstukken een verstandige aanpak is.quote:Op vrijdag 4 november 2022 13:26 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Tot datgene wat bewezen is. Dat is betrouwbare kennis. Bewustzijn en het ontstaan van het leven gaat onze pet te boven, ook bij wetenschappers. Dus je hebt een bovengrens. En wat daarboven zit, is discussie.
De wetenschap heeft nooit bewezen dat bewustzijn een biologisch product is, dus daar is geen betrouwbare kennis over.
En daar gaat deze discussie over.
Er zijn ook andere manieren om aan waarheidsvinding te doen, die voorbij de strict objectieve aanpak van de wetenschap gaan. Wetenschap IS objectiviteit. Wat kunnen we nog meer doen? Subjectieve wetenschap, dat wil zeggen meditatie, bijvoorbeeld.quote:Op vrijdag 4 november 2022 16:47 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ok, doei doei elke vorm van wetenschappelijke vooruitgang, welkom handdoek in de ring en intellectuele luiheid.
Daarbij, subjectiviteit en wetenschappelijke beschrijvingen sluiten elkaar niet uit, zoals ik je al eerder uitlegde; kijk b.v. naar Bayesiaanse inferentie.
Doei doei semantische spelletjes van Libertarisch
"De hoogste wetenschap volgens..." een subjectieve wetenschap?quote:Op vrijdag 4 november 2022 17:45 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Er zijn ook andere manieren om aan waarheidsvinding te doen, die voorbij de strict objectieve aanpak van de wetenschap gaan. Wetenschap IS objectiviteit. Wat kunnen we nog meer doen? Subjectieve wetenschap, dat wil zeggen meditatie, bijvoorbeeld.
Brahmavidya - de hoogste wetenschap. Meditatie.
Doet er niet toe. Zo geef je em alleen maar een podium om elk topic hier vol te spuien met z'n verlichtingspretenties.quote:
Als ik de naam al zie, zie ik allemaal scheldende Pakistanen voor me, daarom google ik niet.quote:Op vrijdag 4 november 2022 20:12 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Doet er niet toe. Zo geef je em alleen maar een podium om elk topic hier vol te spuien met z'n verlichtingspretenties.
Je kunt het ook gewoon googelen.
Hoe verklaar jij dan de genetische overeenkomst tussen mensen en b.v. chimpansees wat betreft endogene retrovirussen? Met pseudowetenschap a la Peter Borger en Logos/Weet?quote:Op dinsdag 1 november 2022 07:35 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
[..]
Hetzelfde liedje, een aanname waar vooralsnog 0 bewijs voor is...Al meer dan een eeuw jaagt men op het vinden van de zogenaamde missing link... Die mogelijk niet eens bestaat en is de Homo sapiens vanuit een enkel soort mens/aap geëvolueerd. En alle overige fossielen van andere soorten zijn nooit opgesplitst en blijven een eigen soort op zich die zijn uitgestorven. De mens is een (soort) aap en is van aap naar mens louter fantasie. Immers er zijn ook een aantal soorten Apen en of Mensapen. Dus het is even zo plausibel dat er ooit verschillende soorten mensachtigen geweest kunnen zijn waar alleen wij als Homo sapiens van zijn overgebleven.
Zou de Neanderthaler zoals nu wordt geclaimd zich werkelijk geslachtelijk vermengt hebben met de later oprukkende Homo sapiens dan moeten ze volgens ons huidige taxonomisch model van hetzelgde geslacht geweest zijn.
quote:Op vrijdag 4 november 2022 19:54 schreef Haushofer het volgende:
[..]
"De hoogste wetenschap volgens..." een subjectieve wetenschap?
Word jij je eigen woordspelletjes nou nooit eens zat? Is het nou zo lastig om gewoon te zeggen dat de wetenschappelijke methode ook zijn beperkingen kent zonder dit soort taalspelletjes te spelen?
Aan de ene kant probeer je de subjectiviteit van wetenschap te benadrukken, en aan de andere kant val je daarmee in dezelfde valkuil als degenen die je bekritiseert: je wilt het dolgraag weer tot iets absoluuts verheffen.
Voor iemand die claimt te mediteren en verlicht te zijn laat jij je wel makkelijk besodemieteren door je eigen ego, dat elke keer wel weer een manier vindt om die spirituele diarree van je te rechtvaardigen. Deepak Chopra heeft daar ook een handje van (zie ook de docu van zijn eigen zoon Gotham over zijn vader)
Ik zal je taalspelletjes en spirituele pretenties voortaan maar negeren.
quote:Op vrijdag 4 november 2022 20:53 schreef Libertarisch het volgende:
[..]![]()
ga verder met het leven objectief proberen te verklaren en daarin te falen
Oh oh oh, de ironie.quote:Op vrijdag 4 november 2022 20:58 schreef Libertarisch het volgende:
By the way, ik heb geen ego. Het poppetje verheerlijken is voor sukkels
Dankjewel voor de tip! Maar die namen zeggen me niets, nog nooit iets van die gasten gelezen of gezien. Althans niet bewust.. Zogenaamde wetenschap kan best onderhoudend zijn.quote:Op vrijdag 4 november 2022 20:20 schreef Haushofer het volgende:
endogene retrovirussen? Met pseudowetenschap a la Peter Borger en Logos/Weet?
Dankjewel! Zal het eens lezen, ook dat boek van Borger lijkt me wel leuk...quote:Op zaterdag 5 november 2022 09:19 schreef Haushofer het volgende:
Voor kritiek op Borger, zie
http://www.deatheist.nl/i(...)ug-naar-de-oorsprong
of vanuit christelijke hoek,
http://www.sterrenstof.info/recensie-terug-naar-de-oorsprong/
Dat is wel onhandig. Want één van je levenstaken is je eigen persoonlijkheid te verbeteren, en dan heb ik het niet over 100 meter rennen.quote:
Nou, in dit geval is "vanuit christelijke hoek" door Rene Fransen, een gepromoveerd bioloog. Dus die heeft er wel verstand van.quote:Op zaterdag 5 november 2022 11:09 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Dankjewel! Zal het eens lezen, ook dat boek van Borger lijkt me wel leuk...
En vanuit die christelijke hoed? Met alle respect denk dat ik er snel klaar mee ben... Hoewel mythologie is ook hartstikke leuk maar als ik zou moeten kiezen geef me dan maar Gaia, die is tenminste nog lekker mollig en rond. Of de Noorse en Germaanse mythen en sagen zijn toch een stuk spannender en leuker. Die christenen lijken me soms ook een beetje door de 'Mahre bereden'
Oké, Sigaartjequote:Op zaterdag 5 november 2022 15:01 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Dat is wel onhandig. Want één van je levenstaken is je eigen persoonlijkheid te verbeteren, en dan heb ik het niet over 100 meter rennen.
Moet er inderdaad terugkomen op mijn vooroordeel. Had er even op de snelle er doorheen gelezen met het idee dat het een kerk pamfletje zou zijn maar is goed te lezen. Daar wordt nergens op het christelijke gehamerd.quote:Op zaterdag 5 november 2022 15:23 schreef Haushofer het volgende:
Nou, in dit geval is "vanuit christelijke hoek" door Rene Fransen, een gepromoveerd bioloog. Dus die heeft er wel verstand van.
quote:Op maandag 24 oktober 2022 15:28 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
We erven onze fysieke kenmerken van onze (voor)ouders. Twee lange ouders krijgen lange kinderen etc. Dit geldt dus ook voor bouw. Twee ouders met een zeer atletische bouw krijgen kinderen met een atletische bouw. Je erft vaak ook de vorm van de spieren, zoals de vorm van de kuiten. Als je je hele leven traint en als resultaat blijvend gespierder blijft, waarom zou je dat dan niet doorgeven? Het zal een subtiel verschil zijn maar wel merkbaar.
Je bedoelt doping gebruiken om spiergroei te stimuleren.quote:Op zondag 13 november 2022 22:47 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Hij moet wel zijn genetische potentieel gaan benutten, zoals deze zoon...
[ afbeelding ]
Potentieel gezien heeft iedereen dat in zich. Daarom heb je ook ouders die niet atletisch zijn waarvan een kind/kinderen dat wel zijn en vice versa. Wat jij stelt is een beetje van het niveau dat als je als westerling je hele leven chinees eet dan krijg je Chinese kinderen.quote:Op zondag 13 november 2022 22:47 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Hij moet wel zijn genetische potentieel gaan benutten, zoals deze zoon...
[ afbeelding ]
Ha, grappig. Nee, wat ik stel is van het niveau "negers zijn zwart geworden van de zon". Dat is evolutie en iedereen weet dat het klopt. Toen de mensen naar het noorden gingen werden ze blanker. Het hoeft niet complexer te zijn dan datquote:Op dinsdag 15 november 2022 23:59 schreef KerelGozer het volgende:
[..]
Wat jij stelt is een beetje van het niveau dat als je als westerling je hele leven chinees eet dan krijg je Chinese kinderen.
Als we je vergelijking hier gebruiken dan stel je eerder dat als ik en mijn vrouw vaak in de zon liggen en bruin worden dan krijgen we bruine kinderen. Maar dat is niet hoe het werkt. De potentie om bruin te worden zit vrijwel in ons allen (net zoals het spieren kweken), maar dat wil niet zeggen dat het bruin worden door de zon (of atletisch zijn) direct doorgegeven wordt van ouders op kinderen. Overigens het idee van dat mensen blanker werden toen ze naar het noorden trokken is achterhaald en klopt niet helemaal.quote:Op woensdag 16 november 2022 01:43 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ha, grappig. Nee, wat ik stel is van het niveau "negers zijn zwart geworden van de zon". Dat is evolutie en iedereen weet dat het klopt. Toen de mensen naar het noorden gingen werden ze blanker. Het hoeft niet complexer te zijn dan dat
Hoe zit het dan wel?quote:Op woensdag 16 november 2022 12:45 schreef KerelGozer het volgende:
. Overigens het idee van dat mensen blanker werden toen ze naar het noorden trokken is achterhaald en klopt niet helemaal.
Ik ga even kijken of ik het artikel kan terugvinden.quote:
Als ik in een zonnig land ga wonen waar het bijna altijd zonnig is, en ik ga om de dag zonnen, dan word ik bruiner. Als ik dit mijn hele leven doe krijg ik 'bruinere' genen die ik doorgeef aan mijn kinderen. Het zal een minimaal verschil zijn, anders ga je binnen een paar generaties van blanke naar neger. Maar na zeer vele generaties wordt de huid permanent bruiner.quote:Op woensdag 16 november 2022 12:45 schreef KerelGozer het volgende:
[..]
Als we je vergelijking hier gebruiken dan stel je eerder dat als ik en mijn vrouw vaak in de zon liggen en bruin worden dan krijgen we bruine kinderen. Maar dat is niet hoe het werkt. De potentie om bruin te worden zit vrijwel in ons allen (net zoals het spieren kweken), maar dat wil niet zeggen dat het bruin worden door de zon (of atletisch zijn) direct doorgegeven wordt van ouders op kinderen. Overigens het idee van dat mensen blanker werden toen ze naar het noorden trokken is achterhaald en klopt niet helemaal.
Als jij om de dag gaat zonnen krijg je huidkanker en sterf je eerder de natuur selecteert vanzelf de soort huidtype die meer melanine kunnen aanmaken.quote:Op woensdag 16 november 2022 17:04 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Als ik in een zonnig land ga wonen waar het bijna altijd zonnig is, en ik ga om de dag zonnen, dan word ik bruiner. Als ik dit mijn hele leven doe krijg ik 'bruinere' genen die ik doorgeef aan mijn kinderen. Het zal een minimaal verschil zijn, anders ga je binnen een paar generaties van blanke naar neger. Maar na zeer vele generaties wordt de huid permanent bruiner.
Waarom zijn negers zwart en waarom zijn de mensen in het noorden blanker? Noord-Afrikanen zijn blanker dan Congolezen. Zuid-Europeanen zijn blanker dan Noord-Afrikanen. Noord-Europeanen zijn blanker dan Zuid-Europeanen.quote:Op woensdag 16 november 2022 18:08 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Als jij om de dag gaat zonnen krijg je huidkanker en sterf je eerder de natuur selecteert vanzelf de soort huidtype die meer melanine kunnen aanmaken.
Europeanen die eeuwen in Zuid- en Noord-Amerika, Zuid-Afrika, wonen krijgen na zoveel generaties nog gewoon witte kinderen. Wat je aanvankelijk stelde over atletische ouders die 'direct' atletische kinderen krijgen is aantoonbaar niet waar. Was het maar waar. En dit inderdaad:quote:Op woensdag 16 november 2022 17:04 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Als ik in een zonnig land ga wonen waar het bijna altijd zonnig is, en ik ga om de dag zonnen, dan word ik bruiner. Als ik dit mijn hele leven doe krijg ik 'bruinere' genen die ik doorgeef aan mijn kinderen. Het zal een minimaal verschil zijn, anders ga je binnen een paar generaties van blanke naar neger. Maar na zeer vele generaties wordt de huid permanent bruiner.
quote:Op woensdag 16 november 2022 18:08 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Als jij om de dag gaat zonnen krijg je huidkanker en sterf je eerder de natuur selecteert vanzelf de soort huidtype die meer melanine kunnen aanmaken.
Die leven niet onder evolutionaire omstandigheden, die leven met moderne technologie. Leg eens uit waarom negers zwart zijn en hoe het kan dat mensen die noordelijker leven lichter zijn ?quote:Op woensdag 16 november 2022 20:28 schreef KerelGozer het volgende:
[..]
Europeanen die eeuwen in Zuid- en Noord-Amerika, Zuid-Afrika, wonen krijgen na zoveel generaties nog gewoon witte kinderen.
[..]
Dat is je al tig keer uitgelegd natuurlijke selectie. En melanine productie waarmee het cruciale vitamine D gevormd wordt. Bij een vitamine d deficiëntie is er een hogere kans dat je geen nageslacht maakt.quote:Op woensdag 16 november 2022 21:11 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Die leven niet onder evolutionaire omstandigheden, die leven met moderne technologie. Leg eens uit waarom negers zwart zijn en hoe het kan dat mensen die noordelijker leven lichter zijn ?
Ok, laten we zeggen dat we in de Congo zijn. Hoe donkerder de huid, hoe beter. Dus tijdens het evolutieproces gaat het zo: donkerdere huiden hebben betere voortplantingskansen en dus wordt de hele groep donkerder.quote:Op donderdag 17 november 2022 09:00 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat is je al tig keer uitgelegd natuurlijke selectie. En melanine productie waarmee het cruciale vitamine D gevormd wordt. Bij een vitamine d deficiëntie is er een hogere kans dat je geen nageslacht maakt.
Is er zoiets als "niet leven onder evolutionaire omstandigheden"? Kun je daaraan ontsnappen? Moderne technologie is gewoon een onderdeel van evolutie (je ziet daarin zelf ook een proces van dat het geavanceerder en complexer wordt). Maar wat bedoel je met "moderne technologie" in dit geval (waar het gaat om huidskleur)? Het wonen in huizen? De oermens zocht ook beschutting tegen de zon/weersomstandigheden door in grotten en hutjes te leven.quote:Op woensdag 16 november 2022 21:11 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Die leven niet onder evolutionaire omstandigheden, die leven met moderne technologie. Leg eens uit waarom negers zwart zijn en hoe het kan dat mensen die noordelijker leven lichter zijn ?
dus gewoon zoals men ooit bedacht heeft survival of the fittest. Wat dus inhoud natuurlijke selectie onder druk van externe factoren.quote:Op donderdag 17 november 2022 12:33 schreef Libertarisch het volgende:
. Het moet een combinatie zijn van natuurlijke selectie en invloed van de omgeving.
Evolutie gaat inderdaad altijd door, dat wil zeggen organismen en groepen blijven dynamisch. Veranderingen en adapties zijn onontkoombaar.quote:Op donderdag 17 november 2022 12:36 schreef KerelGozer het volgende:
[..]
Is er zoiets als "niet leven onder evolutionaire omstandigheden"? Kun je daaraan ontsnappen? Moderne technologie is gewoon een onderdeel van evolutie (je ziet daarin zelf ook een proces van dat het geavanceerder en complexer wordt). Maar wat bedoel je met "moderne technologie" in dit geval (waar het gaat om huidskleur)? Het wonen in huizen? De oermens zocht ook beschutting tegen de zon/weersomstandigheden door in grotten en hutjes te leven.
Een andere optie is dat de Natuur van zichzelf gewoon creatief is, en dat de "wetten" die wij hebben bedacht geen wetten zijn, maar handige, doch onvolmaakte menselijke modellen die we kunnen gebruiken om informatie te ordenen en te verklaren. Als we het zo bekijken, dan hoeven we geen mysterieuze, onafhankelijke geest te bedenken, of een mysterieuze, onbereikbare God. Dan is God gewoon hier lekker creatief aan het zijn! "Natura naturans", zoals Spinoza zou zeggen.quote:Op vrijdag 4 november 2022 12:51 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Nee, dat doe ik niet. Ik vertrek vanuit het idee dat een biologisch lichaam zich niet gedraagt volgens de natuurkundige wetten (lees: creatief is).
Dan moet je alle opties in ogenschouw nemen om dat te verklaren. Eén van die opties is dat er sprake is van een geest die op zichzelf is en zich heeft genesteld in een lichaam. Een andere optie is dat er reacties in het lichaam zijn die het gedrag verklaren.
Geen van beiden is nog bewezen.
En daar sla je de spijker op de kop. De dode natuur gedraagt zich volgens vaste wetten, hoe je het draait of keert. We hebben lang nog niet deze wetten in kaart. Einstein begon met een nieuwe ordening van wetten, een nieuw uitgangspunt die al altijd heerst in ons universum.quote:Op donderdag 17 november 2022 18:01 schreef CharlesKinbote het volgende:
Een andere optie is dat de Natuur van zichzelf gewoon creatief is, en dat de "wetten" die wij hebben bedacht geen wetten zijn
De mysterieuze, onafhankelijke, geest bestaat. Wat je niet kunt aantonen is onafhankelijk bestaande 'materie'.quote:Op donderdag 17 november 2022 18:01 schreef CharlesKinbote het volgende:
[..]
Een andere optie is dat de Natuur van zichzelf gewoon creatief is, en dat de "wetten" die wij hebben bedacht geen wetten zijn, maar handige, doch onvolmaakte menselijke modellen die we kunnen gebruiken om informatie te ordenen en te verklaren. Als we het zo bekijken, dan hoeven we geen mysterieuze, onafhankelijke geest te bedenken, of een mysterieuze, onbereikbare God. Dan is God gewoon hier lekker creatief aan het zijn! "Natura naturans", zoals Spinoza zou zeggen.
Ik ben geen materialist, begrijpend lezen blijft toch knap lastig als je zo verlicht bent als jij hè?quote:Op vrijdag 18 november 2022 19:56 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
De mysterieuze, onafhankelijke, geest bestaat. Wat je niet kunt aantonen is onafhankelijk bestaande 'materie'.
Ik ben het grotendeels eens met je voorgaande post. Het klopt dat, als God bestaat,God in de natuur is. Maar als jij zegt dat we geen geest hoeven te 'bedenken' neem ik logischerwijs aan dat je een materialist bent.quote:Op vrijdag 18 november 2022 20:17 schreef CharlesKinbote het volgende:
[..]
Ik ben geen materialist, begrijpend lezen blijft toch knap lastig als je zo verlicht bent als jij hè?
quote:Op vrijdag 18 november 2022 19:56 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
De mysterieuze, onafhankelijke, geest bestaat. Wat je niet kunt aantonen is onafhankelijk bestaande 'materie'.
Laat mij materie zien. Gebruik een telescoop en ander gereedschap. Het lukt je niet. We nemen de wereld waar via onze zintuigen. Wat wij materie noemen bestaat uit geuren, kleuren, geluiden, etc. Wat materie is buiten het geestelijke en of dat überhaupt bestaat weten we niet. Ja, mensen denken dat er een externe wereld is. Maar we kunnen onmogelijk aantonen dat zoiets bestaat. Het is niets dan het product van de menselijke geest.quote:
quote:Op vrijdag 18 november 2022 19:56 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Omdat wij zintuigen hebben om waar te nemen, bestaat de rest niet. Oké manquote:Op woensdag 23 november 2022 17:28 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Laat mij materie zien. Gebruik een telescoop en ander gereedschap. Het lukt je niet. We nemen de wereld waar via onze zintuigen. Wat wij materie noemen bestaat uit geuren, kleuren, geluiden, etc. Wat materie is buiten het geestelijke en of dat überhaupt bestaat weten we niet. Ja, mensen denken dat er een externe wereld is. Maar we kunnen onmogelijk aantonen dat zoiets bestaat. Het is niets dan het product van de menselijke geest.
De rest is iets wat je zelf hebt bedacht. Noem het een verzinsel, noem het een fantasie. Je weet dat je ervaring bestaat maar of er iets buiten je ervaring bestaat weet je niet.quote:Op woensdag 23 november 2022 17:40 schreef Cockwhale het volgende:
[..]x999
[..]
Omdat wij zintuigen hebben om waar te nemen, bestaat de rest niet. Oké man
Toevallig dat iedereen wat betreft materie vrijwel hetzelfde fantaseert. En dat de minimale variatie, mede veroorzaakt door talige begrippen, goed te verklaren zijn, fysisch. Je zou bijna denken dat materie de gemene deler is, maar nee joh, laten we het gewoon op een fantasietje houden.quote:Op woensdag 23 november 2022 17:42 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
De rest is iets wat je zelf hebt bedacht. Noem het een verzinsel, noem het een fantasie. Je weet dat je ervaring bestaat maar of er iets buiten je ervaring bestaat weet je niet.
"Iedereen ervaart hetzelfde dus maken we van iets dat buiten ervaring staat de gemene deler"quote:Op woensdag 23 november 2022 17:58 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Toevallig dat iedereen wat betreft materie vrijwel hetzelfde fantaseert. En dat de minimale variatie, mede veroorzaakt door talige begrippen, goed te verklaren zijn, fysisch. Je zou bijna denken dat materie de gemene deler is, maar nee joh, laten we het gewoon op een fantasietje houden.
Toevallig dat iedereen tot de Verlichting hetzelfde fantaseerde over de God van het Christendom! Als veel mensen het geloven, moet het wel waar zijn.quote:Op woensdag 23 november 2022 17:58 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Toevallig dat iedereen wat betreft materie vrijwel hetzelfde fantaseert.
Ding is, je opmerking klopt niet. Niemand fantaseerde over het Christendom. Alleen de schrijvers die het bedachten. Materie heeft niets met geloven te maken. Je kunt zeurpieten wat je wil, maar jij kunt niet vliegen, niet door een tafel heen lopen, niet met je open ogen in de volle zon kijken en zo kan ik wel even doorgaan. Je praat dus poep. Had beter van jou verwacht ipv Libertarisch niveau opmerking.quote:Op woensdag 23 november 2022 18:20 schreef CharlesKinbote het volgende:
[..]
Toevallig dat iedereen tot de Verlichting hetzelfde fantaseerde over de God van het Christendom! Als veel mense het geloven, moet het wel waar zijn.
Volgens mij verwar je mijn afwijzen van "materie" met het afwijzen van het fysieke bestaan van de realiteit. Natuurlijk bestaat de wereld fysiek. Wat je niet kunt bewijzen, is dat de wereld gemaakt is van een geheimzinnige, alomtegenwoordige stof die 'materie' heet. Doe je dat wel, dan kom je in waanzin als het mechanistische wereldbeeld, neurodeterminisme en "objectiviteit" terecht.quote:Op woensdag 23 november 2022 18:24 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Ding is, je opmerking klopt niet. Niemand fantaseerde over het Christendom. Alleen de schrijvers die het bedachten. Materie heeft niets met geloven te maken. Je kunt zeurpieten wat je wil, maar jij kunt niet vliegen, niet door een tafel heen lopen, niet met je open ogen in de volle zon kijken en zo kan ik wel even doorgaan. Je praat dus poep. Had beter van jou verwacht ipv Libertarisch niveau opmerking.
Materie is geen geheimzinnige alomtegenwoordige stof, het is een verzamelbegrip net als bijvoorbeeld object ,stof, of materiaal.quote:Op woensdag 23 november 2022 18:30 schreef CharlesKinbote het volgende:
Wend je ogen eens van je telefoonschermpje af en kijk eens in de ruimte om je heen. Waar zie jij 'materie'?
Nee,quote:Op woensdag 23 november 2022 18:35 schreef dop het volgende:
[..]
Materie is geen geheimzinnige alomtegenwoordige stof, het is een verzamelbegrip net als bijvoorbeeld object ,stof, of materiaal.
Ik zie overal om mij heen materie. de zon de maan en de aarde en alles wat zich daar in of op bevind.
Dit is metafysica, en behoort dus tot het domein van het geloof. Geen mens heeft ooit "materie" waargenomen.quote:Materialism is a form of philosophical monism which holds matter to be the fundamental substance in nature, and all things, including mental states and consciousness, are results of material interactions.
Wrongquote:Op woensdag 23 november 2022 18:37 schreef CharlesKinbote het volgende:
[..]
Nee,
[..]
Dit is metafysica, en behoort dus tot het domein van het geloof. Geen mens heeft ooit "materie" waargenomen.
quote:Op woensdag 23 november 2022 18:42 schreef dop het volgende:
[..]
Wrong
materie is niet het zelfde als materialisme, dat jij de filosofische omschrijving er van hier neer kwakt wil niet zeggen dat dit ook de natuurkundige (wetenschappelijke) omschrijving is
Metafysica!quote:In classical physics and general chemistry, matter is any substance that has mass and takes up space by having volume.[1] All everyday objects that can be touched are ultimately composed of atoms, which are made up of interacting subatomic particles, and in everyday as well as scientific usage, "matter" generally includes atoms and anything made up of them, and any particles (or combination of particles) that act as if they have both rest mass and volume.
Fysicaquote:
De Natuurkunde Denkt niet!quote:Ik heb van @:Haushofer, als ik het me goed herinner, begrepen dat "de natuurkunde" trouwens heel anders hierover denkt inmiddels, maar de details gaan mijn pet te boven. Daarnaast is het goed om er bij stil te blijven staan dat wetenschappers geen uitspraken kunnen doen over de fundamentele werkelijkheid. Een wetenschapper maakt modellen die verklaringskracht hebben ("alle modellen zijn fout, sommige modellen zijn nuttig").
Materie is gewoon een term om het 'zijn' van verschillende (fysieke) "stoffen" aan te geven...quote:Op woensdag 23 november 2022 18:26 schreef CharlesKinbote het volgende:
[..]
Volgens mij verwar je mijn afwijzen van "materie" met het afwijzen van het fysieke bestaan van de realiteit. Natuurlijk bestaat de wereld fysiek. Wat je niet kunt bewijzen, is dat de wereld gemaakt is van een geheimzinnige, alomtegenwoordige stof die 'materie' heet. Doe je dat wel, dan kom je in waanzin als het mechanistische wereldbeeld, neurodeterminisme en "objectiviteit" terecht.
de materie was er lang voor de ervaring dus nee materie is primair, en materie is niet het zelfde als materialismequote:Op woensdag 23 november 2022 19:53 schreef Libertarisch het volgende:
Je begint met de ervaring en daarbinnen doe je de wetenschap. De ervaring is dus het diepste realiteitsniveau, niks is zekerder dan dat. Materialisme is dus secundair.
Dat weet je niet. Laten we zeggen dat God een geest is. God als de eeuwige oorzaak van het universum houdt dan in dat de ervaring er eerst was.quote:Op woensdag 23 november 2022 20:08 schreef dop het volgende:
[..]
de materie was er lang voor de ervaring dus nee materie is primair, en materie is niet het zelfde als materialisme
"Stoffen"? Nou ja, soit. Zie ook mijn andere berichten hierover. Ik kan natuurlijk niet in jouw hoofd kijken, maar ik weet dat "materie" in de minder onschuldige vormen de massapsychose van de moderne tijd is. De grootste waanzin wordt gerechtvaardigd met dat begrip in de hand.quote:Op woensdag 23 november 2022 20:04 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Materie is gewoon een term om het 'zijn' van verschillende (fysieke) "stoffen" aan te geven...
Je verdedigt hier letterlijk het materialistische, monistische standpunt. En dan doen alsof ik het verkeerd begrijp netquote:Op woensdag 23 november 2022 20:08 schreef dop het volgende:
[..]
de materie was er lang voor de ervaring dus nee materie is primair, en materie is niet het zelfde als materialisme
dat weten we wel, alleen neem jij er geen genoegen mee en wil je graag een andere verklaring, dat je dat vervolgens zelf niet kunt verklaren neem je voor lief.quote:Op woensdag 23 november 2022 20:10 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Dat weet je niet. Laten we zeggen dat God een geest is. God als de eeuwige oorzaak van het universum houdt dan in dat de ervaring er eerst was.
Het idee dat de ervaring uit materie komt is gewoon een onbewijsbare hypothese/gedachte.
Nee, dat weten "we" helemaal niet. Jouw onzin is evenredig aan die van Libertarisch.quote:Op woensdag 23 november 2022 20:15 schreef dop het volgende:
[..]
dat weten we wel, alleen neem jij er geen genoegen mee en wil je graag een andere verklaring, dat je dat vervolgens zelf niet kunt verklaren neem je voor lief.
Nee, dat weten we niet. We kunnen niet bewijzen dat materie bestaat, laat staan dat ervaringen uit materie komen. Eerst moet er werkelijk een 'substantie' bestaan dat materie heet en daarna moeten er ervaringen uit komen. Dat zijn twee stappen die je niet kunt onderbouwen.quote:Op woensdag 23 november 2022 20:15 schreef dop het volgende:
[..]
dat weten we wel, alleen neem jij er geen genoegen mee en wil je graag een andere verklaring, dat je dat vervolgens zelf niet kunt verklaren neem je voor lief.
Als je bereid bent om Materie verder te ontleden dan de Fysica, en het naar een ander domein wil trekken (metafysica, geloof, Filosofie) dan kun je inderdaad altijd stellen dat je het niet weet.quote:Op woensdag 23 november 2022 20:16 schreef CharlesKinbote het volgende:
[..]
Nee, dat weten "we" helemaal niet. Jouw onzin is evenredig aan die van Libertarisch.
Je weet dat je bewust bent en ervaringen hebt, of materie daadwerkelijk bestaat weet je niet. Dat is het punt, en dat betekent dus ook dat je niet weet of materie ervaringen produceert.quote:Op woensdag 23 november 2022 20:23 schreef dop het volgende:
[..]
Als je bereid bent om Materie verder te ontleden dan de Fysica, en het naar een ander domein wil trekken (metafysica, geloof, Filosofie) dan kun je inderdaad altijd stellen dat je het niet weet.
we weten dan niets, en niets is waar.
Stropop, lees mijn eerdere reacties terug. Het gaat om modellen, modellen die nuttig zijn, maar die niks zeggen over een eventuele "stof" waar de realiteit van gemaakt is. Op het moment dat je dat gaat doen ben je gewoon metafysica aan het bedrijven, en dan gaat het om speculatie en geloof. De reden waarom ik dit onderscheid zo stellig maak, is omdat er miljoenen mensen rondlopen tegenwoordig die denken dat ze een soort biologische robots zijn die geen enkele invloed hebben op hun gedrag en zich volstoppen met pillen omdat de psychiater zegt dat depressie stofjes in hun hersenen zijn. Dit volgt allemaal uit dit geloof in de mysterieuze stof 'materie'. Kun je me wel afschilderen als een sofist, maar dat ligt bij jou.quote:Op woensdag 23 november 2022 20:23 schreef dop het volgende:
[..]
Als je bereid bent om Materie verder te ontleden dan de Fysica, en het naar een ander domein wil trekken (metafysica, geloof, Filosofie) dan kun je inderdaad altijd stellen dat je het niet weet.
we weten dan niets, en niets is waar.
niks stropop. je gaat totaal voorbij aan je eigen startpunt, waar op ik reageerde.quote:Op woensdag 23 november 2022 20:29 schreef CharlesKinbote het volgende:
[..]
Stropop, lees mijn eerdere reacties terug. Het gaat om modellen, modellen die nuttig zijn, maar die niks zeggen over een eventuele "stof" waar de realiteit van gemaakt is. Op het moment dat je dat gaat doen ben je gewoon metafysica aan het bedrijven, en dan gaat het om speculatie en geloof. De reden waarom ik dit onderscheid zo stellig maak, is omdat er miljoenen mensen rondlopen tegenwoordig die denken dat ze een soort biologische robots zijn die geen enkele invloed hebben op hun gedrag en zich volstoppen met pillen omdat de psychiater zegt dat depressie stofjes in hun hersenen zijn. Dit volgt allemaal uit dit geloof in de mysterieuze stof 'materie'. Kun je me wel afschilderen als een sofist, maar dat ligt bij jou.
Eten is zeker ook onzinquote:Op woensdag 23 november 2022 20:29 schreef CharlesKinbote het volgende:
[..]
Stropop, lees mijn eerdere reacties terug. Het gaat om modellen, modellen die nuttig zijn, maar die niks zeggen over een eventuele "stof" waar de realiteit van gemaakt is. Op het moment dat je dat gaat doen ben je gewoon metafysica aan het bedrijven, en dan gaat het om speculatie en geloof. De reden waarom ik dit onderscheid zo stellig maak, is omdat er miljoenen mensen rondlopen tegenwoordig die denken dat ze een soort biologische robots zijn die geen enkele invloed hebben op hun gedrag en zich volstoppen met pillen omdat de psychiater zegt dat depressie stofjes in hun hersenen zijn. Dit volgt allemaal uit dit geloof in de mysterieuze stof 'materie'. Kun je me wel afschilderen als een sofist, maar dat ligt bij jou.
Een droom kan toch ook echt voelen? Je kunt eten in een droom, sterven in een droom etc. Dat betekent niet dat die droom echt is. Jij denkt dat materie bestaat terwijl het nooit is waargenomen of gemeten.quote:Op woensdag 23 november 2022 20:46 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Eten is zeker ook onzin
Van alles beweren en op tegenovergestelde wijze leven. Gotta love it.
Als je het ergens niet mee eens bent moet je eens proberen om een fatsoenlijk tegenargument te geven, in plaats van dat cynische zeiktoontje altijd en reageren met spottende smileys. Als je op dat niveau wilt posten zijn daar veel geschiktere subfora voor.quote:Op woensdag 23 november 2022 20:46 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Eten is zeker ook onzin
Van alles beweren en op tegenovergestelde wijze leven. Gotta love it.
Hou op met eten dan. Zo niet, hou gewoon op met je waanideeën.quote:Op woensdag 23 november 2022 20:59 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Een droom kan toch ook echt voelen? Je kunt eten in een droom, sterven in een droom etc. Dat betekent niet dat die droom echt is. Jij denkt dat materie bestaat terwijl het nooit is waargenomen of gemeten.
pot verwijt de ketel, je kan het zelf niet laten om een post icoon te gebruikenquote:Op woensdag 23 november 2022 21:03 schreef CharlesKinbote het volgende:
[..]
Als je het ergens niet mee eens bent moet je eens proberen om een fatsoenlijk tegenargument te geven, in plaats van dat cynische zeiktoontje altijd en reageren met spottende smileys. Als je op dat niveau wilt posten zijn daar veel geschiktere subfora voor.
Waaruit maak jij op dat eten fysiek is? Het is gewoon onderdeel van de ervaring...quote:Op woensdag 23 november 2022 21:04 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Hou op met eten dan. Zo niet, hou gewoon op met je waanideeën.
Ik deed jou na, met je verzameling bagger die je uitspuwt. Maar zelfreflectie is klaarblijkelijk niet je sterkste kant. Ideologische mafklappers.quote:Op woensdag 23 november 2022 21:03 schreef CharlesKinbote het volgende:
[..]
Als je het ergens niet mee eens bent moet je eens proberen om een fatsoenlijk tegenargument te geven, in plaats van dat cynische zeiktoontje altijd en reageren met spottende smileys. Als je op dat niveau wilt posten zijn daar veel geschiktere subfora voor.
En weer verder schelden hè? Speelkwartiertje is voorbij nu.quote:Op woensdag 23 november 2022 21:06 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Ik deed jou na, met je verzameling bagger die je uitspuwt. Maar zelfreflectie is klaarblijkelijk niet je sterkste kant. Ideologische mafklappers.
Is mijn standaard PI, sorry.quote:Op woensdag 23 november 2022 21:04 schreef dop het volgende:
[..]
pot verwijt de ketel, je kan het zelf niet laten om een post icoon te gebruiken
Je post historie vertelt iets anders.quote:Op woensdag 23 november 2022 21:08 schreef CharlesKinbote het volgende:
[..]
Is mijn standaard PI, sorry.
Ja, normaal pas ik hem aan maar daar was ik nu te lui voor. In F&L post ik vrijwel altijd zonder.quote:Op woensdag 23 november 2022 21:15 schreef dop het volgende:
Je post historie vertelt iets anders.
in dit topic alleen al.
al goed verder wel eens op dit puntquote:Op woensdag 23 november 2022 21:16 schreef CharlesKinbote het volgende:
[..]
Ja, normaal pas ik hem aan maar daar was ik nu te lui voor. In F&L post ik vrijwel altijd zonder.
Jouw Realiteit, wie zegt dat ik dit in mijn realiteit niet kan bewijzen. is realiteit een alles omvattend iets.quote:Op woensdag 23 november 2022 21:08 schreef Libertarisch het volgende:
Het gaat om de realiteit hé, dan kun je maar beter serieus zijn. De realiteit is dat niemand kan bewijzen dat er zoiets als 'materie' bestaat.
Ik bedoel de objectieve realiteit. Ik heb het niet over mijn persoonlijke magische ervaringen die ik niet kan bewijzen waarvan er genoeg zijn. Ik heb het over onze gedeelde realiteit...quote:Op woensdag 23 november 2022 21:29 schreef dop het volgende:
[..]
Jouw Realiteit, wie zegt dat ik dit in mijn realiteit niet kan bewijzen. is realiteit een alles omvattend iets.
Kun je dat bewijzen?
In de objectieve realiteit is een waarneming door onze zintuigen.quote:Op woensdag 23 november 2022 21:36 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ik bedoel de objectieve realiteit. Ik heb het niet over mijn persoonlijke magische ervaringen die ik niet kan bewijzen waarvan er genoeg zijn. Ik heb het over onze gedeelde realiteit...
Materie is een bedenksel, ervaring is de realiteit. Hier kun jij niet omheen komen.quote:Op woensdag 23 november 2022 22:21 schreef dop het volgende:
[..]
In de objectieve realiteit is een waarneming door onze zintuigen.
Net als materie een waarneming is van onze zintuigen.
Object en materie zijn in deze gelijk aan elkaar.
jouw ervaring is niet mijn ervaring.quote:Op woensdag 23 november 2022 22:26 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Materie is een bedenksel, ervaring is de realiteit. Hier kun jij niet omheen komen.
Er is subjectieve ervaring en objectieve ervaring. Objectiviteit buiten ervaring is een bedenksel.quote:Op woensdag 23 november 2022 22:28 schreef dop het volgende:
[..]
jouw ervaring is niet mijn ervaring.
Je kunt niet om je zintuigen heen.
Je knoopt het subjectieve telkens opnieuw onterecht aan het objectieve.
quote:Op woensdag 23 november 2022 21:08 schreef CharlesKinbote het volgende:
[..]
Is mijn standaard PI, sorry.
prima, ik heb het nergens over een Objectiviteit buiten ervaring.quote:Op woensdag 23 november 2022 22:34 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Er is subjectieve ervaring en objectieve ervaring. Objectiviteit buiten ervaring is een bedenksel.
Jij bestaat ook niet. Bewijs maar dat jouw bewustzijn/ervaring bestaat. Ik zie 'm niet. Nooit ervaren ook. Bij dezequote:Op woensdag 23 november 2022 21:05 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Waaruit maak jij op dat eten fysiek is? Het is gewoon onderdeel van de ervaring...
Je mist het punt dat het mysterieuze stofje genaamd 'materie' nooit is waargenomen of gemeten. 'Materie' is een toverwoord voor iets waarvan we niet weten dat het bestaat.quote:Op donderdag 24 november 2022 06:41 schreef dop het volgende:
[..]
prima, ik heb het nergens over een Objectiviteit buiten ervaring.
geef me een voorbeeld van een objectieve ervaring, en we vinden materie en dat alles met onze zintuigen.
maar doe je best kom met een objectieve ervaring die we kunnen delen die los staat van zintuigen en materie.
Ik raad je aan de van dalen en de wiki eens te lezen.quote:Op donderdag 24 november 2022 08:50 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Je mist het punt dat het mysterieuze stofje genaamd 'materie' nooit is waargenomen of gemeten. 'Materie' is een toverwoord voor iets waarvan we niet weten dat het bestaat.
In de fundamentele natuurkunde zijn "deeltjes" inderdaad niet "de fundamentele bouwstenen van de natuur". Eigenlijk zijn dat velden, waarvan deeltjes slechts "aangeslagen toestanden" zijn. Je begint dus met een theorie van velden, niet met een theorie van deeltjes/atomen.quote:Op woensdag 23 november 2022 18:47 schreef CharlesKinbote het volgende:
Ik heb van @:Haushofer, als ik het me goed herinner, begrepen dat "de natuurkunde" trouwens heel anders hierover denkt inmiddels, maar de details gaan mijn pet te boven. Daarnaast is het goed om er bij stil te blijven staan dat wetenschappers geen uitspraken kunnen doen over de fundamentele werkelijkheid. Een wetenschapper maakt modellen die verklaringskracht hebben ("alle modellen zijn fout, sommige modellen zijn nuttig").
Wat ik een bijzonder aanname vind, alsof velden aan de basis staan van alles. Dat kun je net zo goed omdraaien, de aanwezigheid van deeltjes (en eigenschappen, massa, staat) bepalen de "velden".quote:Op donderdag 24 november 2022 09:32 schreef Haushofer het volgende:
[..]
In de fundamentele natuurkunde zijn "deeltjes" inderdaad niet "de fundamentele bouwstenen van de natuur". Eigenlijk zijn dat velden, waarvan deeltjes slechts "aangeslagen toestanden" zijn. Je begint dus met een theorie van velden, niet met een theorie van deeltjes/atomen.
Nou, die "deeltjes eerst"-aanpak heeft men dus geprobeerd, wat resulteerde in de "normale" kwantummechanica zoals Schrödinger, Heisenberg, Bohr, Dirac en anderen formuleerden, maar die theorie heeft een ernstige tekortkoming: ze kan niet in overeenstemming worden gebracht met de relativiteitstheoriequote:Op donderdag 24 november 2022 20:26 schreef Cockwhale het volgende:
Wat ik een bijzonder aanname vind, alsof velden aan de basis staan van alles. Dat kun je net zo goed omdraaien, de aanwezigheid van deeltjes (en eigenschappen, massa, staat) bepalen de "velden".
Wanneer ik het heel simplistisch/basic met boerenverstand vanuit een lager niveau bekijk. Althans zoals ik het dan lang geleden ooit geleerd heb gekregen met ons periodiek stelsel. Is me wel duidelijk dat elk elementen in dit stelsel bestaat uit deeltjes die in een energieveld samen het element vormen. Zonder energie zou dat element niet kunnen bestaan en uiteenvallen tot nog kleinere elementaire deeltjes waarvan we (waarschijnlijk?) de configuratie nog niet van kennen. Althans ik ben me niet bewust van het bestaan van nog een stelsel op het allerkleinste niveau van deeltjes van die elementen.quote:Op donderdag 24 november 2022 20:26 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Wat ik een bijzonder aanname vind, alsof velden aan de basis staan van alles. Dat kun je net zo goed omdraaien, de aanwezigheid van deeltjes (en eigenschappen, massa, staat) bepalen de "velden".
Dit kan m'n boerenverstand nog wel bevatten. De hamvraag zit 'm in het veld en zijn energie...quote:Op vrijdag 25 november 2022 08:51 schreef Haushofer het volgende:
energie en impuls zijn behouden, en massa is slechts een manifestatie van energie
Mooie uitleg!quote:Op vrijdag 25 november 2022 08:51 schreef Haushofer het volgende:
Nou, die "deeltjes eerst"-aanpak heeft men dus geprobeerd, wat resulteerde in de "normale" kwantummechanica zoals Schrödinger, Heisenberg, Bohr, Dirac en anderen formuleerden, maar die theorie heeft een ernstige tekortkoming: ze kan niet in overeenstemming worden gebracht met de relativiteitstheorie
[...]
Het concept vruchtbaarheid heeft niet alleen een strikt biologische, letterlijke betekenis, maar wordt ook in de ruimere zin, meer als beeldspraak gebruikt om aan te geven dat iets in staat is om andere dingen voort te brengen. Dat is; dat het in staat is weerstand te bieden aan de allesverslindende tand des tijds!quote:Op vrijdag 25 november 2022 08:51 schreef Haushofer het volgende:
Het veldenconcept bleek zo enorm vruchtbaar te zijn,
Survival of the fittest.quote:
Wil ik ooit een keer lezenquote:Op vrijdag 25 november 2022 09:00 schreef Haushofer het volgende:
Dit staat uiteraard ook allemaal uitvoerig beschreven in de bestseller "Ruimte, Tijd, Materie",
https://www.bol.com/nl/nl(...)ie/9300000001197011/
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |