abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 23 november 2022 @ 18:55:19 #251
545 dop
:copyright: dop
pi_206793921
quote:
16s.gif Op woensdag 23 november 2022 18:47 schreef CharlesKinbote het volgende:

[..]
[..]
Metafysica!
Fysica
quote:
Ik heb van @:Haushofer, als ik het me goed herinner, begrepen dat "de natuurkunde" trouwens heel anders hierover denkt inmiddels, maar de details gaan mijn pet te boven. Daarnaast is het goed om er bij stil te blijven staan dat wetenschappers geen uitspraken kunnen doen over de fundamentele werkelijkheid. Een wetenschapper maakt modellen die verklaringskracht hebben ("alle modellen zijn fout, sommige modellen zijn nuttig").
De Natuurkunde Denkt niet!
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_206794801
Je begint met de ervaring en daarbinnen doe je de wetenschap. De ervaring is dus het diepste realiteitsniveau, niks is zekerder dan dat. Materialisme is dus secundair.
pi_206795079
quote:
16s.gif Op woensdag 23 november 2022 18:26 schreef CharlesKinbote het volgende:

[..]
Volgens mij verwar je mijn afwijzen van "materie" met het afwijzen van het fysieke bestaan van de realiteit. Natuurlijk bestaat de wereld fysiek. Wat je niet kunt bewijzen, is dat de wereld gemaakt is van een geheimzinnige, alomtegenwoordige stof die 'materie' heet. Doe je dat wel, dan kom je in waanzin als het mechanistische wereldbeeld, neurodeterminisme en "objectiviteit" terecht.
Materie is gewoon een term om het 'zijn' van verschillende (fysieke) "stoffen" aan te geven...
  woensdag 23 november 2022 @ 20:08:10 #254
545 dop
pi_206795167
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 19:53 schreef Libertarisch het volgende:
Je begint met de ervaring en daarbinnen doe je de wetenschap. De ervaring is dus het diepste realiteitsniveau, niks is zekerder dan dat. Materialisme is dus secundair.
de materie was er lang voor de ervaring dus nee materie is primair, en materie is niet het zelfde als materialisme
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
pi_206795281
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 20:08 schreef dop het volgende:

[..]
de materie was er lang voor de ervaring dus nee materie is primair, en materie is niet het zelfde als materialisme
Dat weet je niet. Laten we zeggen dat God een geest is. God als de eeuwige oorzaak van het universum houdt dan in dat de ervaring er eerst was.

Het idee dat de ervaring uit materie komt is gewoon een onbewijsbare hypothese/gedachte.
  woensdag 23 november 2022 @ 20:11:01 #256
485791 CharlesKinbote
verwijderen a.u.b.
pi_206795298
quote:
1s.gif Op woensdag 23 november 2022 20:04 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Materie is gewoon een term om het 'zijn' van verschillende (fysieke) "stoffen" aan te geven...
"Stoffen"? Nou ja, soit. Zie ook mijn andere berichten hierover. Ik kan natuurlijk niet in jouw hoofd kijken, maar ik weet dat "materie" in de minder onschuldige vormen de massapsychose van de moderne tijd is. De grootste waanzin wordt gerechtvaardigd met dat begrip in de hand.
verwijder dit account.
  woensdag 23 november 2022 @ 20:13:55 #257
485791 CharlesKinbote
verwijderen a.u.b.
pi_206795389
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 20:08 schreef dop het volgende:

[..]
Je verdedigt hier letterlijk het materialistische, monistische standpunt. En dan doen alsof ik het verkeerd begrijp net _O- Dit soort sprookjes zijn net zo onzinnig als die van Libertarisch.
verwijder dit account.
  woensdag 23 november 2022 @ 20:15:26 #258
545 dop
pi_206795435
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 20:10 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Dat weet je niet. Laten we zeggen dat God een geest is. God als de eeuwige oorzaak van het universum houdt dan in dat de ervaring er eerst was.

Het idee dat de ervaring uit materie komt is gewoon een onbewijsbare hypothese/gedachte.
dat weten we wel, alleen neem jij er geen genoegen mee en wil je graag een andere verklaring, dat je dat vervolgens zelf niet kunt verklaren neem je voor lief.
  woensdag 23 november 2022 @ 20:16:05 #259
485791 CharlesKinbote
verwijderen a.u.b.
pi_206795451
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 20:15 schreef dop het volgende:

[..]
dat weten we wel, alleen neem jij er geen genoegen mee en wil je graag een andere verklaring, dat je dat vervolgens zelf niet kunt verklaren neem je voor lief.
Nee, dat weten "we" helemaal niet. Jouw onzin is evenredig aan die van Libertarisch.
verwijder dit account.
pi_206795624
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 20:15 schreef dop het volgende:

[..]
Nee, dat weten we niet. We kunnen niet bewijzen dat materie bestaat, laat staan dat ervaringen uit materie komen. Eerst moet er werkelijk een 'substantie' bestaan dat materie heet en daarna moeten er ervaringen uit komen. Dat zijn twee stappen die je niet kunt onderbouwen.

Er is een goede kans dat er niet zoiets bestaat als 'materie' in de realiteit. Dat betekent dus dat bewustzijn eeuwig en onafhankelijk bestaat.
  woensdag 23 november 2022 @ 20:23:37 #261
545 dop
pi_206795658
quote:
16s.gif Op woensdag 23 november 2022 20:16 schreef CharlesKinbote het volgende:

[..]
Nee, dat weten "we" helemaal niet. Jouw onzin is evenredig aan die van Libertarisch.
Als je bereid bent om Materie verder te ontleden dan de Fysica, en het naar een ander domein wil trekken (metafysica, geloof, Filosofie) dan kun je inderdaad altijd stellen dat je het niet weet.
we weten dan niets, en niets is waar.
pi_206795762
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 20:23 schreef dop het volgende:

[..]
Als je bereid bent om Materie verder te ontleden dan de Fysica, en het naar een ander domein wil trekken (metafysica, geloof, Filosofie) dan kun je inderdaad altijd stellen dat je het niet weet.
Je weet dat je bewust bent en ervaringen hebt, of materie daadwerkelijk bestaat weet je niet. Dat is het punt, en dat betekent dus ook dat je niet weet of materie ervaringen produceert.
  woensdag 23 november 2022 @ 20:29:18 #263
485791 CharlesKinbote
verwijderen a.u.b.
pi_206795789
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 20:23 schreef dop het volgende:

[..]
Stropop, lees mijn eerdere reacties terug. Het gaat om modellen, modellen die nuttig zijn, maar die niks zeggen over een eventuele "stof" waar de realiteit van gemaakt is. Op het moment dat je dat gaat doen ben je gewoon metafysica aan het bedrijven, en dan gaat het om speculatie en geloof. De reden waarom ik dit onderscheid zo stellig maak, is omdat er miljoenen mensen rondlopen tegenwoordig die denken dat ze een soort biologische robots zijn die geen enkele invloed hebben op hun gedrag en zich volstoppen met pillen omdat de psychiater zegt dat depressie stofjes in hun hersenen zijn. Dit volgt allemaal uit dit geloof in de mysterieuze stof 'materie'. Kun je me wel afschilderen als een sofist, maar dat ligt bij jou.
verwijder dit account.
  woensdag 23 november 2022 @ 20:39:39 #264
545 dop
pi_206796045
quote:
16s.gif Op woensdag 23 november 2022 20:29 schreef CharlesKinbote het volgende:

[..]
Stropop, lees mijn eerdere reacties terug. Het gaat om modellen, modellen die nuttig zijn, maar die niks zeggen over een eventuele "stof" waar de realiteit van gemaakt is. Op het moment dat je dat gaat doen ben je gewoon metafysica aan het bedrijven, en dan gaat het om speculatie en geloof. De reden waarom ik dit onderscheid zo stellig maak, is omdat er miljoenen mensen rondlopen tegenwoordig die denken dat ze een soort biologische robots zijn die geen enkele invloed hebben op hun gedrag en zich volstoppen met pillen omdat de psychiater zegt dat depressie stofjes in hun hersenen zijn. Dit volgt allemaal uit dit geloof in de mysterieuze stof 'materie'. Kun je me wel afschilderen als een sofist, maar dat ligt bij jou.
niks stropop. je gaat totaal voorbij aan je eigen startpunt, waar op ik reageerde.

ik stel niet dat jouw realiteit van stof gemaakt is, en ik heb ook niets gezegd over depressie en stofjes in je hersenen.
ik beweer wel dat materie er eerder was dan onze ervaring of realiteit.
zonder materie geen realiteit, maar zonder realiteit wel materie.

[ Bericht 5% gewijzigd door dop op 23-11-2022 21:01:14 ]
pi_206796216
quote:
16s.gif Op woensdag 23 november 2022 20:29 schreef CharlesKinbote het volgende:

[..]
Eten is zeker ook onzin :')
Van alles beweren en op tegenovergestelde wijze leven. Gotta love it.
pi_206796451
quote:
1s.gif Op woensdag 23 november 2022 20:46 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Een droom kan toch ook echt voelen? Je kunt eten in een droom, sterven in een droom etc. Dat betekent niet dat die droom echt is. Jij denkt dat materie bestaat terwijl het nooit is waargenomen of gemeten.
  woensdag 23 november 2022 @ 21:03:04 #267
485791 CharlesKinbote
verwijderen a.u.b.
pi_206796511
quote:
1s.gif Op woensdag 23 november 2022 20:46 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Als je het ergens niet mee eens bent moet je eens proberen om een fatsoenlijk tegenargument te geven, in plaats van dat cynische zeiktoontje altijd en reageren met spottende smileys. Als je op dat niveau wilt posten zijn daar veel geschiktere subfora voor.
verwijder dit account.
pi_206796534
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 20:59 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Een droom kan toch ook echt voelen? Je kunt eten in een droom, sterven in een droom etc. Dat betekent niet dat die droom echt is. Jij denkt dat materie bestaat terwijl het nooit is waargenomen of gemeten.
Hou op met eten dan. Zo niet, hou gewoon op met je waanideeën.
  woensdag 23 november 2022 @ 21:04:48 #269
545 dop
pi_206796537
quote:
16s.gif Op woensdag 23 november 2022 21:03 schreef CharlesKinbote het volgende:

[..]
Als je het ergens niet mee eens bent moet je eens proberen om een fatsoenlijk tegenargument te geven, in plaats van dat cynische zeiktoontje altijd en reageren met spottende smileys. Als je op dat niveau wilt posten zijn daar veel geschiktere subfora voor.
pot verwijt de ketel, je kan het zelf niet laten om een post icoon te gebruiken
pi_206796553
quote:
1s.gif Op woensdag 23 november 2022 21:04 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Hou op met eten dan. Zo niet, hou gewoon op met je waanideeën.
Waaruit maak jij op dat eten fysiek is? Het is gewoon onderdeel van de ervaring...
pi_206796560
quote:
16s.gif Op woensdag 23 november 2022 21:03 schreef CharlesKinbote het volgende:

[..]
Ik deed jou na, met je verzameling bagger die je uitspuwt. Maar zelfreflectie is klaarblijkelijk niet je sterkste kant. Ideologische mafklappers.
  woensdag 23 november 2022 @ 21:07:59 #272
485791 CharlesKinbote
verwijderen a.u.b.
pi_206796586
quote:
1s.gif Op woensdag 23 november 2022 21:06 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Ik deed jou na, met je verzameling bagger die je uitspuwt. Maar zelfreflectie is klaarblijkelijk niet je sterkste kant. Ideologische mafklappers.
En weer verder schelden hè? Speelkwartiertje is voorbij nu.
verwijder dit account.
pi_206796598
Het gaat om de realiteit hé, dan kun je maar beter serieus zijn. De realiteit is dat niemand kan bewijzen dat er zoiets als 'materie' bestaat.
  woensdag 23 november 2022 @ 21:08:58 #274
485791 CharlesKinbote
verwijderen a.u.b.
pi_206796604
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 21:04 schreef dop het volgende:

[..]
pot verwijt de ketel, je kan het zelf niet laten om een post icoon te gebruiken
Is mijn standaard PI, sorry.
verwijder dit account.
  woensdag 23 november 2022 @ 21:15:01 #275
545 dop
pi_206796696
quote:
9s.gif Op woensdag 23 november 2022 21:08 schreef CharlesKinbote het volgende:

[..]
Is mijn standaard PI, sorry.

Je post historie vertelt iets anders.
in dit topic alleen al.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')