Ja, normaal pas ik hem aan maar daar was ik nu te lui voor. In F&L post ik vrijwel altijd zonder.quote:Op woensdag 23 november 2022 21:15 schreef dop het volgende:
Je post historie vertelt iets anders.
in dit topic alleen al.
al goed verder wel eens op dit puntquote:Op woensdag 23 november 2022 21:16 schreef CharlesKinbote het volgende:
[..]
Ja, normaal pas ik hem aan maar daar was ik nu te lui voor. In F&L post ik vrijwel altijd zonder.
Jouw Realiteit, wie zegt dat ik dit in mijn realiteit niet kan bewijzen. is realiteit een alles omvattend iets.quote:Op woensdag 23 november 2022 21:08 schreef Libertarisch het volgende:
Het gaat om de realiteit hé, dan kun je maar beter serieus zijn. De realiteit is dat niemand kan bewijzen dat er zoiets als 'materie' bestaat.
Ik bedoel de objectieve realiteit. Ik heb het niet over mijn persoonlijke magische ervaringen die ik niet kan bewijzen waarvan er genoeg zijn. Ik heb het over onze gedeelde realiteit...quote:Op woensdag 23 november 2022 21:29 schreef dop het volgende:
[..]
Jouw Realiteit, wie zegt dat ik dit in mijn realiteit niet kan bewijzen. is realiteit een alles omvattend iets.
Kun je dat bewijzen?
In de objectieve realiteit is een waarneming door onze zintuigen.quote:Op woensdag 23 november 2022 21:36 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ik bedoel de objectieve realiteit. Ik heb het niet over mijn persoonlijke magische ervaringen die ik niet kan bewijzen waarvan er genoeg zijn. Ik heb het over onze gedeelde realiteit...
Materie is een bedenksel, ervaring is de realiteit. Hier kun jij niet omheen komen.quote:Op woensdag 23 november 2022 22:21 schreef dop het volgende:
[..]
In de objectieve realiteit is een waarneming door onze zintuigen.
Net als materie een waarneming is van onze zintuigen.
Object en materie zijn in deze gelijk aan elkaar.
jouw ervaring is niet mijn ervaring.quote:Op woensdag 23 november 2022 22:26 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Materie is een bedenksel, ervaring is de realiteit. Hier kun jij niet omheen komen.
Er is subjectieve ervaring en objectieve ervaring. Objectiviteit buiten ervaring is een bedenksel.quote:Op woensdag 23 november 2022 22:28 schreef dop het volgende:
[..]
jouw ervaring is niet mijn ervaring.
Je kunt niet om je zintuigen heen.
Je knoopt het subjectieve telkens opnieuw onterecht aan het objectieve.
quote:Op woensdag 23 november 2022 21:08 schreef CharlesKinbote het volgende:
[..]
Is mijn standaard PI, sorry.
prima, ik heb het nergens over een Objectiviteit buiten ervaring.quote:Op woensdag 23 november 2022 22:34 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Er is subjectieve ervaring en objectieve ervaring. Objectiviteit buiten ervaring is een bedenksel.
Jij bestaat ook niet. Bewijs maar dat jouw bewustzijn/ervaring bestaat. Ik zie 'm niet. Nooit ervaren ook. Bij dezequote:Op woensdag 23 november 2022 21:05 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Waaruit maak jij op dat eten fysiek is? Het is gewoon onderdeel van de ervaring...
Je mist het punt dat het mysterieuze stofje genaamd 'materie' nooit is waargenomen of gemeten. 'Materie' is een toverwoord voor iets waarvan we niet weten dat het bestaat.quote:Op donderdag 24 november 2022 06:41 schreef dop het volgende:
[..]
prima, ik heb het nergens over een Objectiviteit buiten ervaring.
geef me een voorbeeld van een objectieve ervaring, en we vinden materie en dat alles met onze zintuigen.
maar doe je best kom met een objectieve ervaring die we kunnen delen die los staat van zintuigen en materie.
Ik raad je aan de van dalen en de wiki eens te lezen.quote:Op donderdag 24 november 2022 08:50 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Je mist het punt dat het mysterieuze stofje genaamd 'materie' nooit is waargenomen of gemeten. 'Materie' is een toverwoord voor iets waarvan we niet weten dat het bestaat.
In de fundamentele natuurkunde zijn "deeltjes" inderdaad niet "de fundamentele bouwstenen van de natuur". Eigenlijk zijn dat velden, waarvan deeltjes slechts "aangeslagen toestanden" zijn. Je begint dus met een theorie van velden, niet met een theorie van deeltjes/atomen.quote:Op woensdag 23 november 2022 18:47 schreef CharlesKinbote het volgende:
Ik heb van @:Haushofer, als ik het me goed herinner, begrepen dat "de natuurkunde" trouwens heel anders hierover denkt inmiddels, maar de details gaan mijn pet te boven. Daarnaast is het goed om er bij stil te blijven staan dat wetenschappers geen uitspraken kunnen doen over de fundamentele werkelijkheid. Een wetenschapper maakt modellen die verklaringskracht hebben ("alle modellen zijn fout, sommige modellen zijn nuttig").
Wat ik een bijzonder aanname vind, alsof velden aan de basis staan van alles. Dat kun je net zo goed omdraaien, de aanwezigheid van deeltjes (en eigenschappen, massa, staat) bepalen de "velden".quote:Op donderdag 24 november 2022 09:32 schreef Haushofer het volgende:
[..]
In de fundamentele natuurkunde zijn "deeltjes" inderdaad niet "de fundamentele bouwstenen van de natuur". Eigenlijk zijn dat velden, waarvan deeltjes slechts "aangeslagen toestanden" zijn. Je begint dus met een theorie van velden, niet met een theorie van deeltjes/atomen.
Nou, die "deeltjes eerst"-aanpak heeft men dus geprobeerd, wat resulteerde in de "normale" kwantummechanica zoals Schrödinger, Heisenberg, Bohr, Dirac en anderen formuleerden, maar die theorie heeft een ernstige tekortkoming: ze kan niet in overeenstemming worden gebracht met de relativiteitstheoriequote:Op donderdag 24 november 2022 20:26 schreef Cockwhale het volgende:
Wat ik een bijzonder aanname vind, alsof velden aan de basis staan van alles. Dat kun je net zo goed omdraaien, de aanwezigheid van deeltjes (en eigenschappen, massa, staat) bepalen de "velden".
Wanneer ik het heel simplistisch/basic met boerenverstand vanuit een lager niveau bekijk. Althans zoals ik het dan lang geleden ooit geleerd heb gekregen met ons periodiek stelsel. Is me wel duidelijk dat elk elementen in dit stelsel bestaat uit deeltjes die in een energieveld samen het element vormen. Zonder energie zou dat element niet kunnen bestaan en uiteenvallen tot nog kleinere elementaire deeltjes waarvan we (waarschijnlijk?) de configuratie nog niet van kennen. Althans ik ben me niet bewust van het bestaan van nog een stelsel op het allerkleinste niveau van deeltjes van die elementen.quote:Op donderdag 24 november 2022 20:26 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Wat ik een bijzonder aanname vind, alsof velden aan de basis staan van alles. Dat kun je net zo goed omdraaien, de aanwezigheid van deeltjes (en eigenschappen, massa, staat) bepalen de "velden".
Dit kan m'n boerenverstand nog wel bevatten. De hamvraag zit 'm in het veld en zijn energie...quote:Op vrijdag 25 november 2022 08:51 schreef Haushofer het volgende:
energie en impuls zijn behouden, en massa is slechts een manifestatie van energie
Mooie uitleg!quote:Op vrijdag 25 november 2022 08:51 schreef Haushofer het volgende:
Nou, die "deeltjes eerst"-aanpak heeft men dus geprobeerd, wat resulteerde in de "normale" kwantummechanica zoals Schrödinger, Heisenberg, Bohr, Dirac en anderen formuleerden, maar die theorie heeft een ernstige tekortkoming: ze kan niet in overeenstemming worden gebracht met de relativiteitstheorie
[...]
Het concept vruchtbaarheid heeft niet alleen een strikt biologische, letterlijke betekenis, maar wordt ook in de ruimere zin, meer als beeldspraak gebruikt om aan te geven dat iets in staat is om andere dingen voort te brengen. Dat is; dat het in staat is weerstand te bieden aan de allesverslindende tand des tijds!quote:Op vrijdag 25 november 2022 08:51 schreef Haushofer het volgende:
Het veldenconcept bleek zo enorm vruchtbaar te zijn,
Survival of the fittest.quote:
Wil ik ooit een keer lezenquote:Op vrijdag 25 november 2022 09:00 schreef Haushofer het volgende:
Dit staat uiteraard ook allemaal uitvoerig beschreven in de bestseller "Ruimte, Tijd, Materie",
https://www.bol.com/nl/nl(...)ie/9300000001197011/
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |