Nee, dan heb je het niet helemaal begrepen. Ik stel evolutie nu voor als een schaal met een minimum van geloof in dit principe aan de ene kant, en een maximum aan de andere.quote:Op vrijdag 21 oktober 2022 11:39 schreef SpecialK het volgende:
Je leeft onder de misvatting dat het gangbaar is om evolutieleer compleet door te trekken naar het leven zelf en naar evolutie van sterren en naar evolutie van universa, etc... Dat is niet hoe de wetenschappelijke wereld het presenteert, dat is niet hoe het op universiteiten wordt gepresenteerd, dat is niet hoe het op de middelbare school wordt gepresenteerd (uitzonderingen van verwarde leraren daar gelaten)
Biologische evolutie start vanaf de eerste zelf-replicerende cel. Alles daarvoor is abiogenese. Een ANDER veld.
Niet zo bijdehand doen. Abiogenese is zoals SpecialK al uitgelegd heeft een ander onderwerp. Het zit niet aan het uiterste van de schaal van evolutie, het ligt ernaast en valt dus buiten de scope van je topic.quote:Op vrijdag 21 oktober 2022 12:29 schreef Amerauder het volgende:
[..]
Nee, dan heb je het niet helemaal begrepen. Ik stel evolutie nu voor als een schaal met een minimum van geloof in dit principe aan de ene kant, en een maximum aan de andere.
Ik vraag waar jij je op die schaal bevindt, niet waar jij denkt dat professoren zich gemiddeld zouden kunnen bevinden. Ik doe daar zelf ook helemaal geen uitspraak over, als zou iemand zich zorgen maken dat te veel mensen zich op de max van deze schaal zouden bevinden. Ik ben daar wel benieuwd naar, als iemand dat vindt!
Abiogenese vertegenwoordigt op die schaal het maximum. Daar houdt de schaal op, en zijn we inderdaad bij een ander veld aanbeland, dat is volledig in lijn met hoe ik de schaal voorstel.
Kijk, dit is een schaal:
[ afbeelding ]
https://nl.wikipedia.org/wiki/Abiogenesequote:Abiogenese of de oorsprong van het leven[a] is het natuurlijke proces waarbij leven is ontstaan uit niet-levende materie, zoals eenvoudige organische verbindingen.[3][4][5] Hoewel de details van dit proces nog onbekend zijn, stelt de heersende wetenschappelijke hypothese dat de overgang van niet-levende naar levende materie geen afzonderlijke gebeurtenis was, maar een evolutionair proces van toenemende complexiteit dat samenging met moleculaire zelfreplicatie, zelforganisatie, autokatalyse en de ontwikkeling van celmembranen.[6][7] Er zijn vele mechanismen voorgesteld voor het ontstaan van de verschillende stadia.
Wat met name duidelijk is, is dat jij erg graag op van alles en nog wat de term 'bewustzijn' plakt, terwijl anderen liever andere woorden gebruiken. Ik hoop dat je hier een klein beetje terughoudend in kunt zijn en anderen een klein beetje begrip op kunnen brengen voor jouw gebruik van het woord.quote:Op vrijdag 21 oktober 2022 12:14 schreef Libertarisch het volgende:
Het is namelijk duidelijk dat het bewustzijn de drijvende kracht is in de evolutie.
Evolutie is natuurlijk ook gewoon een term, een woord met de betekenis van langzame ontwikkeling. Er wordt hier niet verwezen naar de evolutietheorie van de biologie, maar over chemische processen. Logisch, want biologie behandelt alleen datgene wat leeft.quote:Op vrijdag 21 oktober 2022 12:51 schreef Amerauder het volgende:
*zucht*https://nl.wikipedia.org/wiki/Abiogenesequote:Abiogenese of de oorsprong van het leven[a] is het natuurlijke proces waarbij leven is ontstaan uit niet-levende materie, zoals eenvoudige organische verbindingen.[3][4][5] Hoewel de details van dit proces nog onbekend zijn, stelt de heersende wetenschappelijke hypothese dat de overgang van niet-levende naar levende materie geen afzonderlijke gebeurtenis was, maar een evolutionair proces van toenemende complexiteit dat samenging met moleculaire zelfreplicatie, zelforganisatie, autokatalyse en de ontwikkeling van celmembranen.[6][7] Er zijn vele mechanismen voorgesteld voor het ontstaan van de verschillende stadia.
Prima, bewustzijn is subjectief dus iedereen mag er mee doen wat ze willen! Men kan zelfs de casus maken dat het een illusie is. Maar, leven en bewustzijn staan direct in verband met elkaar. Steen (niet leven) is onbewust, al dat leeft is tenminste een beetje bewust. Alleen een fundamenteel bewustzijn kan van steen naar leven.quote:Op vrijdag 21 oktober 2022 12:57 schreef Amerauder het volgende:
[..]
Wat met name duidelijk is, is dat jij erg graag op van alles en nog wat de term 'bewustzijn' plakt, terwijl anderen liever andere woorden gebruiken. Ik hoop dat je hier een klein beetje terughoudend in kunt zijn en anderen een klein beetje begrip op kunnen brengen voor jouw gebruik van het woord.
Bestaat er in de realiteit een fundamenteel verschil tussen die twee zaken? Ik denk het niet. Maar dat wil niet zeggen dat het niet nuttig is voor ons mensen om enige categorisering aan te brengen. Dat geldt voor alles in ons universum: uiteindelijk bestaat de realiteit (voor zover we nu denken) uit golven, krachten en deeltjes, maar het is als mens niet erg praktisch om zaken in dit soort termen te beschrijven. Dus maken we indelingen die wat handzamer zijn. Zoals "dit leeft wel" en "dit leeft niet", of "dit leven is een plant" en "dit leven is een dier" etc. Al deze zaken bestaan niet daadwerkelijk in de realiteit, maar het helpt ons wel om met de wereld om ons heen om te kunnen gaan.quote:Op vrijdag 21 oktober 2022 11:12 schreef Amerauder het volgende:
is er dan nog wel een fundamenteel verschil tussen het leven – wij dus – en een chemisch proces als het branden van de Zon?
Er zijn ook nog andere hele mooie woorden, zoals bijvoorbeeld intentionaliteit. Of, gewoon, wil, zoals in Schopenhauer, die met zijn theorie ook een rol heeft gespeeld in de opkomst van wat we nu darwinisme noemen, en daarbij ook een belangrijke schakel is geweest in het verspreiden van oosterse denkbeelden in het Westen.quote:Op vrijdag 21 oktober 2022 13:03 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Prima, bewustzijn is subjectief dus iedereen mag er mee doen wat ze willen! Men kan zelfs de casus maken dat het een illusie is. Maar, leven en bewustzijn staan direct in verband met elkaar. Steen (niet leven) is onbewust, al dat leeft is tenminste een beetje bewust. Alleen een fundamenteel bewustzijn kan van steen naar leven.
Klopt, daarmee verwijs je waarschijnlijk naar de overeenkomst tussen genes en memes zoals ook door Dawkins beschreven.quote:Op vrijdag 21 oktober 2022 13:14 schreef slaveloos het volgende:
evolutie is een proces van kopieren van informatie. Als er aan de twee basisvoorwaarden voldaan kan worden: 1) er is een opslag van informatie en 2) er is een mogelijkheid om die informatie te kopieren is er evolutie mogelijk. Evolutie zijn eigenlijk de kopieerfouten die willekeurig plaatsvinden bij het kopieren van informatie.
Denk aan DNA maar ook aan verhalen, een verhaal vertellen, de volgende verteld het door etc.. het verhaal verandert doordat er fouten worden gemaakt in het doorvertellen en dan evolueert het verhaal. Als er geen fouten zijn, dan blijft het verhaal hetzelfde en is er geen sprake van evolutie. Op die manier zou je evolutie van bewustzijn ook kunnen zien. Het veronderstellen van een drijvende kracht achter de evolutie is niet nodig.
Ik denk dat ik dan zo'n beetje in het oranje deel van je schaal val?
Leuk maar zoals ik al expliciet en ondubbelzinnig in mijn post had geschreven: Abiogenese valt buiten evolutieleer. Evolutie start NA de eerste zelf-replicerende cel/eenheid.quote:Op vrijdag 21 oktober 2022 12:29 schreef Amerauder het volgende:
[..]
Nee, dan heb je het niet helemaal begrepen. Ik stel evolutie nu voor als een schaal met een minimum van geloof in dit principe aan de ene kant, en een maximum aan de andere.
Ik vraag waar jij je op die schaal bevindt, niet waar jij denkt dat professoren zich gemiddeld zouden kunnen bevinden. Ik doe daar zelf ook helemaal geen uitspraak over, als zou iemand zich zorgen maken dat te veel mensen zich op de max van deze schaal zouden bevinden. Ik ben daar wel benieuwd naar, als iemand dat vindt!
Abiogenese vertegenwoordigt op die schaal het maximum. Daar houdt de schaal op, en zijn we inderdaad bij een ander veld aanbeland, dat is volledig in lijn met hoe ik de schaal voorstel.
Kijk, dit is een schaal:
[ afbeelding ]
Ja. Taalgebruik is in veel wetenschappelijk getinte artikelen soms verwarrend inderdaad maar sta mij toe om het uit te pakkenquote:Op vrijdag 21 oktober 2022 12:51 schreef Amerauder het volgende:
*zucht*https://nl.wikipedia.org/wiki/Abiogenesequote:Abiogenese of de oorsprong van het leven[a] is het natuurlijke proces waarbij leven is ontstaan uit niet-levende materie, zoals eenvoudige organische verbindingen.[3][4][5] Hoewel de details van dit proces nog onbekend zijn, stelt de heersende wetenschappelijke hypothese dat de overgang van niet-levende naar levende materie geen afzonderlijke gebeurtenis was, maar een evolutionair proces van toenemende complexiteit dat samenging met moleculaire zelfreplicatie, zelforganisatie, autokatalyse en de ontwikkeling van celmembranen.[6][7] Er zijn vele mechanismen voorgesteld voor het ontstaan van de verschillende stadia.
In de kosmologie geldt er iets soortgelijks.quote:Op vrijdag 21 oktober 2022 13:59 schreef SpecialK het volgende:
Leuk maar zoals ik al expliciet en ondubbelzinnig in mijn post had geschreven: Abiogenese valt buiten evolutieleer. Evolutie start NA de eerste zelf-replicerende cel/eenheid.
foutje is letterlijk bedoeld als een foutje. een misser bij het kopieren. wat inderdaad geenszins wil zeggen dat de gevolgen van het foutje ook fout zijn. Maar als jij een beter term weet, dan hou ik me aanbevolen. ik denk overigens dat een verhaal inderdaad met een bepaalde intentionaliteit doorverteld wordt, maar daar zie ik ook weer geen drijvende kracht of richting in.quote:Op vrijdag 21 oktober 2022 13:57 schreef Amerauder het volgende:
[..]
[..]
Klopt, daarmee verwijs je waarschijnlijk naar de overeenkomst tussen genes en memes zoals ook door Dawkins beschreven.
Wel verkies ik er zelf voor om het woord foutje te vermijden. Mutaties lijken me niet fout, maar juist ontzettend goed. De analogie van het verhalen doorvertellen maakt dat ook enigszins duidelijk. Het verhaal wordt niet 1 op 1 gekopieerd, maar aangepast, dat is, er is sprake van een poging tot verbetering, met, daar is het woord weer, enige vorm van intentionaliteit.
Nu lijkt het er niet op dat er bij het kopiėren van genen een dergelijke intentionaliteit komt kijken. In ieder geval niet in de mentale zin. Wel lijken mutaties meer te zijn dan enkel een foutje.
Het is trouwens de Nederlander Hugo de Vries geweest die de begrippen mutatie en gen in het debat heeft gebracht. Geen kleinigheid!
De richting van simpel naar complex is wel duidelijk.quote:Op vrijdag 21 oktober 2022 14:47 schreef slaveloos het volgende:
[..]
ik denk overigens dat een verhaal inderdaad met een bepaalde intentionaliteit doorverteld wordt, maar daar zie ik ook weer geen drijvende kracht of richting in.
Dat is wel het gevolg het natuurlijke selectie en zit niet in het karakter van de mutaties an sich.quote:Op vrijdag 21 oktober 2022 15:21 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
De richting van simpel naar complex is wel duidelijk.
nee hoor allemaal toeval. als complex beter werkt of meer mazzel heeft dan wint complex, als eenvoudig beter werkt of meer mazzel heeft blijft t eenvoudig. Ik snap dat je er een lijn in ziet, maar er bestaan ook nog steeds eencelligen, etc.. Maar is wel mooi om over na te denken natuurlijkquote:Op vrijdag 21 oktober 2022 15:21 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
De richting van simpel naar complex is wel duidelijk.
Dieren willen dingen en hebben voorkeuren, wat er gebeurt tijdens de evolutie is dus geen toeval. Hoe gaan we van aap naar mens? Die wezens hebben zich op een bewuste manier ontwikkeld. Een aap is natuurlijk geen blinde automaat. Hij kan per toeval dingen ontdekken maar hij heeft wel een bedoeling met zijn handelingen.quote:Op vrijdag 21 oktober 2022 15:39 schreef slaveloos het volgende:
[..]
nee hoor allemaal toeval. als complex beter werkt of meer mazzel heeft dan wint complex, als eenvoudig beter werkt of meer mazzel heeft blijft t eenvoudig. Ik snap dat je er een lijn in ziet, maar er bestaan ook nog steeds eencelligen, etc.. Maar is wel mooi om over na te denken natuurlijk
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |