het kader waar binnen jij iets ervaart zijn wel je zintuigen de basis is de zintuigelijke ervaring.quote:Op vrijdag 4 november 2022 12:07 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Nee, dat is niet zo. Het is voorstelbaar om die ervaringen zonder lichaam te hebben.
[..]
Dat ervaar ik in meditatie. Geen lichaam, geen zintuigen, alleen beleving is er.
Klopt, iemand die blind geboren is heeft geen toegang tot kleur. Als diegene dan zou concluderen dat kleur niet bestond zou dat fout zijn.quote:Op vrijdag 4 november 2022 12:14 schreef dop het volgende:
[..]
het kader waar binnen jij iets ervaart zijn wel je zintuigen de basis is de zintuigelijke ervaring.
zonder die ervaring viel er niets te mediteren.
iemand die zijn hele leven blind is kan fantaseren (zelfs dat is al ingewikkeld) over kleur maar hij zal kleur niet waarnemen ook niet als hij of zij mediteert of droomt, tenzij ze ooit niet blind waren
iemand die nooit heeft gezien droomt ook in geluiden geuren en smaken, en niet in beelden.
Kleuren bestaan wel, maar universelen bestaan niet. Strikt genomen is iedere ervaring, ieder moment, singulair en niet herhaalbaar. Wij mensen hebben echter taal zodat we kunnen generaliseren, orde kunnen scheppen en daardoor niet constant geconfronteerd te hoeven worden met de diffuse chaos die de realiteit eigenlijk is. Je herhaalt Plato's eeuwenoude fout: je neemt het woord, wat afgeleid is van de singulaire ervaring, en schuift het vervolgens vòòr de realiteit, als oorzaak van de realiteit, alsof er zoiets als "roodheid" zou kunnen bestaan zonder ervaring te hebben gehad (nog even los van het feit dat pure roodheid niet bestaat, aangezien het een generalisatie is van een heel spectrum van verschillende ervaringen). Geen wonder dat je dan tot de conclusie komt dat er zoiets als een onafhankelijke geest bestaat. Een leuk truukje om jezelf de realiteit uit te liegen, dat wel.quote:Op vrijdag 4 november 2022 12:23 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Klopt, iemand die blind geboren is heeft geen toegang tot kleur. Als diegene dan zou concluderen dat kleur niet bestond zou dat fout zijn.
Je moet het zo zien. Je kunt je voorstellen dat je kleuren zou kunnen ervaren zonder ogen of lichaam. Het kan niet in deze realiteit, maar het zou kunnen.
Nee, dat doe ik niet. Ik vertrek vanuit het idee dat een biologisch lichaam zich niet gedraagt volgens de natuurkundige wetten (lees: creatief is).quote:Op vrijdag 4 november 2022 11:44 schreef CharlesKinbote het volgende:
Dat klopt, maar jij vertrekt vanuit de idee dat lichaam en geest twee verschillende dingen zijn
Maar dit soort argumenten had je bij elk groot open wetenschappelijk probleem kunnen gebruiken. Dat lijken me daarom dus geen goede argumenten.quote:Op vrijdag 4 november 2022 08:42 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Ik vind van wel omdat
a. nog steeds niet duidelijk is hoe een set moleculen plotseling in leven verandert;
b. het bewustzijn nog steeds niet echt is verklaard;
c. de discussie tussen eenheid geest/lichaam - gescheiden geest/lichaam nog steeds niet is geëindigd.
Nee, maar dat doe je binnen in het methodisch naturalisme ook niet. Je stelt daarin niet dat er louter materialisme is; je stelt daarin dat het verstandig is om allereerst naar een materiële verklaring te zoeken.quote:Dat geest boven materie staat is nog steeds een optie, net zoals dat er geen sprake is van een spirituele wereld ook een optie is. Dus je kunt dit simpelweg niet uitsluiten.
Nee, maar het zijn wel mensen die ons betrouwbare kennis leveren.quote:Het is nog nooit een stoplap geweest. Misschien voor een groep wetenschappers, maar deze groep wetenschappers zijn niet de enige mensen die leven op aarde.
Tot datgene wat bewezen is. Dat is betrouwbare kennis. Bewustzijn en het ontstaan van het leven gaat onze pet te boven, ook bij wetenschappers. Dus je hebt een bovengrens. En wat daarboven zit, is discussie.quote:Op vrijdag 4 november 2022 13:09 schreef Haushofer het volgende:
Nee, maar het zijn wel mensen die ons betrouwbare kennis leveren.
Tinus Plotseling zal het niet geweest zijn. Maar zou je het simpel een een notendop moeten gieten dan:quote:Op vrijdag 4 november 2022 08:42 schreef -Sigaartje het volgende:
a. nog steeds niet duidelijk is hoe een set moleculen plotseling in leven verandert;
Naast de elektrochemische onderneming is het leven ook radioactief.quote:Op vrijdag 4 november 2022 08:42 schreef -Sigaartje het volgende:
c. de discussie tussen eenheid geest/lichaam - gescheiden geest/lichaam nog steeds niet is geëindigd.
Wat voor al het overige leven ook geldt min of meer.quote:De hoeveelheid natuurlijke radioactieve stoffen in het menselijk lichaam is zo'n 120 Bq/kg, voornamelijk als gevolg van kalium-40 en koolstof-14. De gemiddelde mens is dus een radioactieve bron van circa 8500 Bq.
Wat een gezever. Er is geen enkele fatsoenlijke wetenschappelijke verklaring voor het leven.quote:Op donderdag 3 november 2022 14:08 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dit is trouwens ook zo'n term die vaak door creationisten wordt gebruikt. Een vallende kogel "valt ook niet vanzelf", maar vanwege een mechanisme dat we zwaartekracht noemen. Het is dan onvermijdelijk dat de kogel naar de grond valt. Op dezelfde manier verwachten we binnen het methodisch naturalisme dat het ontstaan van leven op eenzelfde naturalistische wijze beschreven kan worden. Geen garanties, natuurlijk, maar als het bijvoorbeeld om de verklaring van exotische supergeleiders gaat zie ik weinig christenen voorstellen dat engeltjes of god de weerstand van zo'n materiaal naar 0 laat gaan. Daar is het methodisch naturalistische uitgangspunt opeens weer heel redelijk. Waarom dat dan niet zo is bij het ontstaan van leven ontgaat me.
wat is dat een fatsoenlijke verklaring, heb jij een fatsoenlijke verklaring?quote:Op vrijdag 4 november 2022 14:24 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Wat een gezever. Er is geen enkele fatsoenlijke wetenschappelijke verklaring voor het leven.
Sterkte argumenten weer. Nee, die verklaring is er ook niet, dat zeg ik nou juist hè.quote:Op vrijdag 4 november 2022 14:24 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Wat een gezever. Er is geen enkele fatsoenlijke wetenschappelijke verklaring voor het leven.
Ok, doei doei elke vorm van wetenschappelijke vooruitgang, welkom handdoek in de ring en intellectuele luiheid.quote:Op donderdag 3 november 2022 15:24 schreef Libertarisch het volgende:
Het leven heeft subjectiviteit en kan dus niet objectief verklaard worden. Doei doei, Haushofer
Ja, en ik leg je uit waarom het methodisch naturalisme bij dit soort grote open vraagstukken een verstandige aanpak is.quote:Op vrijdag 4 november 2022 13:26 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Tot datgene wat bewezen is. Dat is betrouwbare kennis. Bewustzijn en het ontstaan van het leven gaat onze pet te boven, ook bij wetenschappers. Dus je hebt een bovengrens. En wat daarboven zit, is discussie.
De wetenschap heeft nooit bewezen dat bewustzijn een biologisch product is, dus daar is geen betrouwbare kennis over.
En daar gaat deze discussie over.
Er zijn ook andere manieren om aan waarheidsvinding te doen, die voorbij de strict objectieve aanpak van de wetenschap gaan. Wetenschap IS objectiviteit. Wat kunnen we nog meer doen? Subjectieve wetenschap, dat wil zeggen meditatie, bijvoorbeeld.quote:Op vrijdag 4 november 2022 16:47 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ok, doei doei elke vorm van wetenschappelijke vooruitgang, welkom handdoek in de ring en intellectuele luiheid.
Daarbij, subjectiviteit en wetenschappelijke beschrijvingen sluiten elkaar niet uit, zoals ik je al eerder uitlegde; kijk b.v. naar Bayesiaanse inferentie.
Doei doei semantische spelletjes van Libertarisch
"De hoogste wetenschap volgens..." een subjectieve wetenschap?quote:Op vrijdag 4 november 2022 17:45 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Er zijn ook andere manieren om aan waarheidsvinding te doen, die voorbij de strict objectieve aanpak van de wetenschap gaan. Wetenschap IS objectiviteit. Wat kunnen we nog meer doen? Subjectieve wetenschap, dat wil zeggen meditatie, bijvoorbeeld.
Brahmavidya - de hoogste wetenschap. Meditatie.
Doet er niet toe. Zo geef je em alleen maar een podium om elk topic hier vol te spuien met z'n verlichtingspretenties.quote:
Als ik de naam al zie, zie ik allemaal scheldende Pakistanen voor me, daarom google ik niet.quote:Op vrijdag 4 november 2022 20:12 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Doet er niet toe. Zo geef je em alleen maar een podium om elk topic hier vol te spuien met z'n verlichtingspretenties.
Je kunt het ook gewoon googelen.
Hoe verklaar jij dan de genetische overeenkomst tussen mensen en b.v. chimpansees wat betreft endogene retrovirussen? Met pseudowetenschap a la Peter Borger en Logos/Weet?quote:Op dinsdag 1 november 2022 07:35 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Dat mag volgens jou zo zijn, maar er is slechts een theorie die mogelijk plausibel zou kunnen zijn waar we vooralsnog 0 bewijs voor hebben.
[..]
Hetzelfde liedje, een aanname waar vooralsnog 0 bewijs voor is...Al meer dan een eeuw jaagt men op het vinden van de zogenaamde missing link... Die mogelijk niet eens bestaat en is de Homo sapiens vanuit een enkel soort mens/aap geëvolueerd. En alle overige fossielen van andere soorten zijn nooit opgesplitst en blijven een eigen soort op zich die zijn uitgestorven. De mens is een (soort) aap en is van aap naar mens louter fantasie. Immers er zijn ook een aantal soorten Apen en of Mensapen. Dus het is even zo plausibel dat er ooit verschillende soorten mensachtigen geweest kunnen zijn waar alleen wij als Homo sapiens van zijn overgebleven.
Zou de Neanderthaler zoals nu wordt geclaimd zich werkelijk geslachtelijk vermengt hebben met de later oprukkende Homo sapiens dan moeten ze volgens ons huidige taxonomisch model van hetzelgde geslacht geweest zijn.
quote:Op vrijdag 4 november 2022 19:54 schreef Haushofer het volgende:
[..]
"De hoogste wetenschap volgens..." een subjectieve wetenschap?
Word jij je eigen woordspelletjes nou nooit eens zat? Is het nou zo lastig om gewoon te zeggen dat de wetenschappelijke methode ook zijn beperkingen kent zonder dit soort taalspelletjes te spelen?
Aan de ene kant probeer je de subjectiviteit van wetenschap te benadrukken, en aan de andere kant val je daarmee in dezelfde valkuil als degenen die je bekritiseert: je wilt het dolgraag weer tot iets absoluuts verheffen.
Voor iemand die claimt te mediteren en verlicht te zijn laat jij je wel makkelijk besodemieteren door je eigen ego, dat elke keer wel weer een manier vindt om die spirituele diarree van je te rechtvaardigen. Deepak Chopra heeft daar ook een handje van (zie ook de docu van zijn eigen zoon Gotham over zijn vader)
Ik zal je taalspelletjes en spirituele pretenties voortaan maar negeren.
quote:Op vrijdag 4 november 2022 20:53 schreef Libertarisch het volgende:
[..]![]()
ga verder met het leven objectief proberen te verklaren en daarin te falen
Oh oh oh, de ironie.quote:Op vrijdag 4 november 2022 20:58 schreef Libertarisch het volgende:
By the way, ik heb geen ego. Het poppetje verheerlijken is voor sukkels
Dankjewel voor de tip! Maar die namen zeggen me niets, nog nooit iets van die gasten gelezen of gezien. Althans niet bewust.. Zogenaamde wetenschap kan best onderhoudend zijn.quote:Op vrijdag 4 november 2022 20:20 schreef Haushofer het volgende:
endogene retrovirussen? Met pseudowetenschap a la Peter Borger en Logos/Weet?
Dankjewel! Zal het eens lezen, ook dat boek van Borger lijkt me wel leuk...quote:Op zaterdag 5 november 2022 09:19 schreef Haushofer het volgende:
Voor kritiek op Borger, zie
http://www.deatheist.nl/i(...)ug-naar-de-oorsprong
of vanuit christelijke hoek,
http://www.sterrenstof.info/recensie-terug-naar-de-oorsprong/
Dat is wel onhandig. Want één van je levenstaken is je eigen persoonlijkheid te verbeteren, en dan heb ik het niet over 100 meter rennen.quote:
Nou, in dit geval is "vanuit christelijke hoek" door Rene Fransen, een gepromoveerd bioloog. Dus die heeft er wel verstand van.quote:Op zaterdag 5 november 2022 11:09 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Dankjewel! Zal het eens lezen, ook dat boek van Borger lijkt me wel leuk...
En vanuit die christelijke hoed? Met alle respect denk dat ik er snel klaar mee ben... Hoewel mythologie is ook hartstikke leuk maar als ik zou moeten kiezen geef me dan maar Gaia, die is tenminste nog lekker mollig en rond. Of de Noorse en Germaanse mythen en sagen zijn toch een stuk spannender en leuker. Die christenen lijken me soms ook een beetje door de 'Mahre bereden'
Oké, Sigaartjequote:Op zaterdag 5 november 2022 15:01 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Dat is wel onhandig. Want één van je levenstaken is je eigen persoonlijkheid te verbeteren, en dan heb ik het niet over 100 meter rennen.
Moet er inderdaad terugkomen op mijn vooroordeel. Had er even op de snelle er doorheen gelezen met het idee dat het een kerk pamfletje zou zijn maar is goed te lezen. Daar wordt nergens op het christelijke gehamerd.quote:Op zaterdag 5 november 2022 15:23 schreef Haushofer het volgende:
Nou, in dit geval is "vanuit christelijke hoek" door Rene Fransen, een gepromoveerd bioloog. Dus die heeft er wel verstand van.
quote:Op maandag 24 oktober 2022 15:28 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
We erven onze fysieke kenmerken van onze (voor)ouders. Twee lange ouders krijgen lange kinderen etc. Dit geldt dus ook voor bouw. Twee ouders met een zeer atletische bouw krijgen kinderen met een atletische bouw. Je erft vaak ook de vorm van de spieren, zoals de vorm van de kuiten. Als je je hele leven traint en als resultaat blijvend gespierder blijft, waarom zou je dat dan niet doorgeven? Het zal een subtiel verschil zijn maar wel merkbaar.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |