abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 4 november 2022 @ 12:14:27 #181
545 dop
:copyright: dop
pi_206554638
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2022 12:07 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Nee, dat is niet zo. Het is voorstelbaar om die ervaringen zonder lichaam te hebben.
[..]
Dat ervaar ik in meditatie. Geen lichaam, geen zintuigen, alleen beleving is er.
het kader waar binnen jij iets ervaart zijn wel je zintuigen de basis is de zintuigelijke ervaring.
zonder die ervaring viel er niets te mediteren.

iemand die zijn hele leven blind is kan fantaseren (zelfs dat is al ingewikkeld) over kleur maar hij zal kleur niet waarnemen ook niet als hij of zij mediteert of droomt, tenzij ze ooit niet blind waren
iemand die nooit heeft gezien droomt ook in geluiden geuren en smaken, en niet in beelden.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_206554718
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2022 12:14 schreef dop het volgende:

[..]
het kader waar binnen jij iets ervaart zijn wel je zintuigen de basis is de zintuigelijke ervaring.
zonder die ervaring viel er niets te mediteren.

iemand die zijn hele leven blind is kan fantaseren (zelfs dat is al ingewikkeld) over kleur maar hij zal kleur niet waarnemen ook niet als hij of zij mediteert of droomt, tenzij ze ooit niet blind waren
iemand die nooit heeft gezien droomt ook in geluiden geuren en smaken, en niet in beelden.
Klopt, iemand die blind geboren is heeft geen toegang tot kleur. Als diegene dan zou concluderen dat kleur niet bestond zou dat fout zijn.

Je moet het zo zien. Je kunt je voorstellen dat je kleuren zou kunnen ervaren zonder ogen of lichaam. Het kan niet in deze realiteit, maar het zou kunnen.
  vrijdag 4 november 2022 @ 12:40:50 #183
485791 CharlesKinbote
verwijderen a.u.b.
pi_206554882
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2022 12:23 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Klopt, iemand die blind geboren is heeft geen toegang tot kleur. Als diegene dan zou concluderen dat kleur niet bestond zou dat fout zijn.

Je moet het zo zien. Je kunt je voorstellen dat je kleuren zou kunnen ervaren zonder ogen of lichaam. Het kan niet in deze realiteit, maar het zou kunnen.
Kleuren bestaan wel, maar universelen bestaan niet. Strikt genomen is iedere ervaring, ieder moment, singulair en niet herhaalbaar. Wij mensen hebben echter taal zodat we kunnen generaliseren, orde kunnen scheppen en daardoor niet constant geconfronteerd te hoeven worden met de diffuse chaos die de realiteit eigenlijk is. Je herhaalt Plato's eeuwenoude fout: je neemt het woord, wat afgeleid is van de singulaire ervaring, en schuift het vervolgens vòòr de realiteit, als oorzaak van de realiteit, alsof er zoiets als "roodheid" zou kunnen bestaan zonder ervaring te hebben gehad (nog even los van het feit dat pure roodheid niet bestaat, aangezien het een generalisatie is van een heel spectrum van verschillende ervaringen). Geen wonder dat je dan tot de conclusie komt dat er zoiets als een onafhankelijke geest bestaat. Een leuk truukje om jezelf de realiteit uit te liegen, dat wel.

Verder kun je je vanalles voorstellen. Ik kan mij bijvoorbeeld voorstellen dat de gehele realiteit zich afspeelt in de droom van een schildpad die ergens door de ruimte zweeft. Dat maakt het nog niet waar.
verwijder dit account.
pi_206554969
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2022 11:44 schreef CharlesKinbote het volgende:
Dat klopt, maar jij vertrekt vanuit de idee dat lichaam en geest twee verschillende dingen zijn
Nee, dat doe ik niet. Ik vertrek vanuit het idee dat een biologisch lichaam zich niet gedraagt volgens de natuurkundige wetten (lees: creatief is).
Dan moet je alle opties in ogenschouw nemen om dat te verklaren. Eén van die opties is dat er sprake is van een geest die op zichzelf is en zich heeft genesteld in een lichaam. Een andere optie is dat er reacties in het lichaam zijn die het gedrag verklaren.
Geen van beiden is nog bewezen.
pi_206555161
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2022 08:42 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Ik vind van wel omdat
a. nog steeds niet duidelijk is hoe een set moleculen plotseling in leven verandert;
b. het bewustzijn nog steeds niet echt is verklaard;
c. de discussie tussen eenheid geest/lichaam - gescheiden geest/lichaam nog steeds niet is geëindigd.
Maar dit soort argumenten had je bij elk groot open wetenschappelijk probleem kunnen gebruiken. Dat lijken me daarom dus geen goede argumenten.

quote:
Dat geest boven materie staat is nog steeds een optie, net zoals dat er geen sprake is van een spirituele wereld ook een optie is. Dus je kunt dit simpelweg niet uitsluiten.
Nee, maar dat doe je binnen in het methodisch naturalisme ook niet. Je stelt daarin niet dat er louter materialisme is; je stelt daarin dat het verstandig is om allereerst naar een materiële verklaring te zoeken.

quote:
Het is nog nooit een stoplap geweest. Misschien voor een groep wetenschappers, maar deze groep wetenschappers zijn niet de enige mensen die leven op aarde.
Nee, maar het zijn wel mensen die ons betrouwbare kennis leveren.
pi_206555341
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2022 13:09 schreef Haushofer het volgende:
Nee, maar het zijn wel mensen die ons betrouwbare kennis leveren.
Tot datgene wat bewezen is. Dat is betrouwbare kennis. Bewustzijn en het ontstaan van het leven gaat onze pet te boven, ook bij wetenschappers. Dus je hebt een bovengrens. En wat daarboven zit, is discussie.
De wetenschap heeft nooit bewezen dat bewustzijn een biologisch product is, dus daar is geen betrouwbare kennis over.
En daar gaat deze discussie over.
pi_206555367
quote:
a. nog steeds niet duidelijk is hoe een set moleculen plotseling in leven verandert;
Tinus Plotseling zal het niet geweest zijn. Maar zou je het simpel een een notendop moeten gieten dan:

De bouwstenen van het leven bestaan uit aminozuren...
https://www.universiteitl(...)ntstaan-in-de-ruimte

Ergens hebben deze bouwstenen zich gekoppeld waarschijnlijk onder zeer extreme omstandigheden. Er heeft ergens een chemisch proces plaatsgevonden wat deze zuren getriggerd heeft proteïnen te vormen en zich zo tot cel met semipermeabele wand van eiwitten heeft ontwikkeld...

Uiteindelijk is al het leven een elektrochemische onderneming...
https://en.wikipedia.org/wiki/Bioelectricity

Dus ergens moeten de eerste organische oer cellen een infuus gekregen hebben om elektriciteit dus energie te genereren.Brandstof te vinden uit overige aanwezige aminozuren etc. en zich biochemisch door te ontwikkelen. De hamvraag is waar en hoe dit gebeurd is. Dat hier op de juiste tijd en plek een natuurlijk proces aan voorafgegaan is lijkt me nog meest voor de hand liggend. Er vinden genoeg chemische processen in het universum plaats die hier aan bijgedragen kunnen hebben. Immers elektriciteit (adhesie en cohesie) en radioactiviteit zijn toch drijvende krachten in ons gehele universum.

Waar zich dat heeft voorgedaan?? In de ruimte en via panspermie hier is beland of hier hier op de oceaanbodem bij de uitmonding van een vulkaan als extremofieltje? Zou allemaal kunnen.

quote:
c. de discussie tussen eenheid geest/lichaam - gescheiden geest/lichaam nog steeds niet is geëindigd.
Naast de elektrochemische onderneming is het leven ook radioactief.
quote:
De hoeveelheid natuurlijke radioactieve stoffen in het menselijk lichaam is zo'n 120 Bq/kg, voornamelijk als gevolg van kalium-40 en koolstof-14. De gemiddelde mens is dus een radioactieve bron van circa 8500 Bq.
Wat voor al het overige leven ook geldt min of meer.

Of ik het geloven moet weet ik niet... Maar dat onze huid misschien als tast orgaan hier mogelijk de 7e zintuig is zou ik enigszins nog kunnen bevatten. Dat wanneer de straling van 2 lichamen elkaar kruisen en sterk genoeg is dat dit wordt waargenomen. Instinctief een intuïtie triggert, het voelt goed of niet... Het communiceert van lichaam tot lichaam en misschien met de juiste compatibiliteit over aanzienlijke afstanden. En daar heb je de geest als eenheid met en van het lichaam, of je aura, hoe je het maar noemen wilt. Stopt het lichaam met leven en genereren dat stopt deze natuurlijke activiteit en je geest houd langzaam op te bestaan met het wegrotten van het lichaam.

Wordt je via traditioneel natuurlijk proces na je dood opgepeuzeld door overig leven bestaat er nog een mogelijkheid dat je enige genetisch opgeslagen informatie/wijsheid uitwisselt en verspreidt wat eventueel deelneemt aan het verdere evolutieproces van het nabestaande leven. Maar wordt je in de fik gestoken dan ben je echt pas weg. Helaas pindakaas... -O- c_/

[ Bericht 0% gewijzigd door Watuntrik op 04-11-2022 13:39:24 ]
pi_206555871
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2022 14:08 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Dit is trouwens ook zo'n term die vaak door creationisten wordt gebruikt. Een vallende kogel "valt ook niet vanzelf", maar vanwege een mechanisme dat we zwaartekracht noemen. Het is dan onvermijdelijk dat de kogel naar de grond valt. Op dezelfde manier verwachten we binnen het methodisch naturalisme dat het ontstaan van leven op eenzelfde naturalistische wijze beschreven kan worden. Geen garanties, natuurlijk, maar als het bijvoorbeeld om de verklaring van exotische supergeleiders gaat zie ik weinig christenen voorstellen dat engeltjes of god de weerstand van zo'n materiaal naar 0 laat gaan. Daar is het methodisch naturalistische uitgangspunt opeens weer heel redelijk. Waarom dat dan niet zo is bij het ontstaan van leven ontgaat me.
Wat een gezever. Er is geen enkele fatsoenlijke wetenschappelijke verklaring voor het leven.
  vrijdag 4 november 2022 @ 16:39:52 #189
545 dop
:copyright: dop
pi_206557042
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2022 14:24 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Wat een gezever. Er is geen enkele fatsoenlijke wetenschappelijke verklaring voor het leven.
wat is dat een fatsoenlijke verklaring, heb jij een fatsoenlijke verklaring?
We weten het (nog) niet precies!
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_206557085
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2022 14:24 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Sterkte argumenten weer. Nee, die verklaring is er ook niet, dat zeg ik nou juist hè.
pi_206557095
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2022 15:24 schreef Libertarisch het volgende:
Het leven heeft subjectiviteit en kan dus niet objectief verklaard worden. Doei doei, Haushofer :P
Ok, doei doei elke vorm van wetenschappelijke vooruitgang, welkom handdoek in de ring en intellectuele luiheid.

Daarbij, subjectiviteit en wetenschappelijke beschrijvingen sluiten elkaar niet uit, zoals ik je al eerder uitlegde; kijk b.v. naar Bayesiaanse inferentie.

Doei doei semantische spelletjes van Libertarisch :P

[ Bericht 18% gewijzigd door Haushofer op 04-11-2022 16:52:55 ]
pi_206557116
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2022 13:26 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Tot datgene wat bewezen is. Dat is betrouwbare kennis. Bewustzijn en het ontstaan van het leven gaat onze pet te boven, ook bij wetenschappers. Dus je hebt een bovengrens. En wat daarboven zit, is discussie.
De wetenschap heeft nooit bewezen dat bewustzijn een biologisch product is, dus daar is geen betrouwbare kennis over.
En daar gaat deze discussie over.
Ja, en ik leg je uit waarom het methodisch naturalisme bij dit soort grote open vraagstukken een verstandige aanpak is.
pi_206557622
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 november 2022 16:47 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Ok, doei doei elke vorm van wetenschappelijke vooruitgang, welkom handdoek in de ring en intellectuele luiheid.

Daarbij, subjectiviteit en wetenschappelijke beschrijvingen sluiten elkaar niet uit, zoals ik je al eerder uitlegde; kijk b.v. naar Bayesiaanse inferentie.

Doei doei semantische spelletjes van Libertarisch :P
Er zijn ook andere manieren om aan waarheidsvinding te doen, die voorbij de strict objectieve aanpak van de wetenschap gaan. Wetenschap IS objectiviteit. Wat kunnen we nog meer doen? Subjectieve wetenschap, dat wil zeggen meditatie, bijvoorbeeld.

Brahmavidya - de hoogste wetenschap. Meditatie.
pi_206558867
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2022 17:45 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Er zijn ook andere manieren om aan waarheidsvinding te doen, die voorbij de strict objectieve aanpak van de wetenschap gaan. Wetenschap IS objectiviteit. Wat kunnen we nog meer doen? Subjectieve wetenschap, dat wil zeggen meditatie, bijvoorbeeld.

Brahmavidya - de hoogste wetenschap. Meditatie.
"De hoogste wetenschap volgens..." een subjectieve wetenschap? :D

Word jij je eigen woordspelletjes nou nooit eens zat? Is het nou zo lastig om gewoon te zeggen dat de wetenschappelijke methode ook zijn beperkingen kent zonder dit soort taalspelletjes te spelen? :)

Aan de ene kant probeer je de subjectiviteit van wetenschap te benadrukken, en aan de andere kant val je daarmee in dezelfde valkuil als degenen die je bekritiseert: je wilt het dolgraag weer tot iets absoluuts verheffen.

Voor iemand die claimt te mediteren en verlicht te zijn laat jij je wel makkelijk besodemieteren door je eigen ego, dat elke keer wel weer een manier vindt om die spirituele diarree van je te rechtvaardigen. Deepak Chopra heeft daar ook een handje van (zie ook de docu van zijn eigen zoon Gotham over zijn vader)

Ik zal je taalspelletjes en spirituele pretenties voortaan maar negeren.

[ Bericht 5% gewijzigd door Haushofer op 04-11-2022 20:00:18 ]
pi_206558896
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2022 17:45 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Brahmavidya
Wat?
pi_206559179
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2022 19:56 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Wat?
Doet er niet toe. Zo geef je em alleen maar een podium om elk topic hier vol te spuien met z'n verlichtingspretenties.

Je kunt het ook gewoon googelen.
pi_206559204
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2022 20:12 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Doet er niet toe. Zo geef je em alleen maar een podium om elk topic hier vol te spuien met z'n verlichtingspretenties.

Je kunt het ook gewoon googelen.
Als ik de naam al zie, zie ik allemaal scheldende Pakistanen voor me, daarom google ik niet.
pi_206559309
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 07:35 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Dat mag volgens jou zo zijn, maar er is slechts een theorie die mogelijk plausibel zou kunnen zijn waar we vooralsnog 0 bewijs voor hebben.
[..]
Hetzelfde liedje, een aanname waar vooralsnog 0 bewijs voor is... :) Al meer dan een eeuw jaagt men op het vinden van de zogenaamde missing link... Die mogelijk niet eens bestaat en is de Homo sapiens vanuit een enkel soort mens/aap geëvolueerd. En alle overige fossielen van andere soorten zijn nooit opgesplitst en blijven een eigen soort op zich die zijn uitgestorven. De mens is een (soort) aap en is van aap naar mens louter fantasie. Immers er zijn ook een aantal soorten Apen en of Mensapen. Dus het is even zo plausibel dat er ooit verschillende soorten mensachtigen geweest kunnen zijn waar alleen wij als Homo sapiens van zijn overgebleven.

Zou de Neanderthaler zoals nu wordt geclaimd zich werkelijk geslachtelijk vermengt hebben met de later oprukkende Homo sapiens dan moeten ze volgens ons huidige taxonomisch model van hetzelgde geslacht geweest zijn.
Hoe verklaar jij dan de genetische overeenkomst tussen mensen en b.v. chimpansees wat betreft endogene retrovirussen? Met pseudowetenschap a la Peter Borger en Logos/Weet? :7

Of zijn die overeenkomsten louter toeval? Deze genetische overeenkomsten zijn juist interessant, omdat critici niet kunnen leunen op het gebruikelijke creationistische "genetische overeenkomsten zijn logisch wat fysiologische overeenkomsten".

Niet dat ik nou zoveel verstand heb van genetica (zoals b.v. @Bosbeetle ), maar dit lijkt me toch wel een sterk argument voor een gemeenschappelijke voorouder.
pi_206559867
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 november 2022 19:54 schreef Haushofer het volgende:

[..]
"De hoogste wetenschap volgens..." een subjectieve wetenschap? :D

Word jij je eigen woordspelletjes nou nooit eens zat? Is het nou zo lastig om gewoon te zeggen dat de wetenschappelijke methode ook zijn beperkingen kent zonder dit soort taalspelletjes te spelen? :)

Aan de ene kant probeer je de subjectiviteit van wetenschap te benadrukken, en aan de andere kant val je daarmee in dezelfde valkuil als degenen die je bekritiseert: je wilt het dolgraag weer tot iets absoluuts verheffen.

Voor iemand die claimt te mediteren en verlicht te zijn laat jij je wel makkelijk besodemieteren door je eigen ego, dat elke keer wel weer een manier vindt om die spirituele diarree van je te rechtvaardigen. Deepak Chopra heeft daar ook een handje van (zie ook de docu van zijn eigen zoon Gotham over zijn vader)

Ik zal je taalspelletjes en spirituele pretenties voortaan maar negeren.
_O-

ga verder met het leven objectief proberen te verklaren en daarin te falen :')
pi_206559955
By the way, ik heb geen ego. Het poppetje verheerlijken is voor sukkels :')
pi_206561391
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2022 20:53 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
_O-

ga verder met het leven objectief proberen te verklaren en daarin te falen :')
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2022 20:58 schreef Libertarisch het volgende:
By the way, ik heb geen ego. Het poppetje verheerlijken is voor sukkels :')
Oh oh oh, de ironie. :D

Nou, als je ego in al zijn Verlichtheid nog het laatste woord wil, ga je gang, kunnen we daarna weer ontopic :*
pi_206562573
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 november 2022 20:20 schreef Haushofer het volgende:
endogene retrovirussen? Met pseudowetenschap a la Peter Borger en Logos/Weet?
Dankjewel voor de tip! Maar die namen zeggen me niets, nog nooit iets van die gasten gelezen of gezien. Althans niet bewust.. Zogenaamde wetenschap kan best onderhoudend zijn.

De vraag of het allemaal maar toeval is, is valide bij alle zaken die overeenkomen zowel fysiologisch of anatomisch etc. Het mes snijdt hier aan 2 kanten.

Daarmee geef ik niet aan dat speciatie onzin is. En heb ook niet het idee dat ik dit ooit eerder ergens heb aangeven.

Edit: Deze dus?
https://logos.nl/peter-borger-interview/

Heb wel al eens eerder verwijzingen naar deze theorie vernomen via andere bronnen, hij zou daarbij beslist genoemd kunnen zijn en is me dat ontschoten. Of dit nu pseudowetenschap is durf ik helemaal niet te zeggen. De materie op dit niveau voor of tegen gaat me sowieso de pet te boven. Ik kan me daar niet in een welles nietes twist mengen. Dus wat zou ik er van moeten vinden, interessant en daar houdt het dan ook mee op.

[ Bericht 12% gewijzigd door Watuntrik op 05-11-2022 08:27:00 ]
pi_206564168
quote:
Dankjewel! Zal het eens lezen, ook dat boek van Borger lijkt me wel leuk...

En vanuit die christelijke hoed? Met alle respect denk dat ik er snel klaar mee ben... Hoewel mythologie is ook hartstikke leuk maar als ik zou moeten kiezen geef me dan maar Gaia, die is tenminste nog lekker mollig en rond. Of de Noorse en Germaanse mythen en sagen zijn toch een stuk spannender en leuker. Die christenen lijken me soms ook een beetje door de 'Mahre bereden'
pi_206566022
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2022 20:58 schreef Libertarisch het volgende:
By the way, ik heb geen ego.
Dat is wel onhandig. Want één van je levenstaken is je eigen persoonlijkheid te verbeteren, en dan heb ik het niet over 100 meter rennen.
pi_206566197
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 november 2022 11:09 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Dankjewel! Zal het eens lezen, ook dat boek van Borger lijkt me wel leuk...

En vanuit die christelijke hoed? Met alle respect denk dat ik er snel klaar mee ben... Hoewel mythologie is ook hartstikke leuk maar als ik zou moeten kiezen geef me dan maar Gaia, die is tenminste nog lekker mollig en rond. Of de Noorse en Germaanse mythen en sagen zijn toch een stuk spannender en leuker. Die christenen lijken me soms ook een beetje door de 'Mahre bereden'
Nou, in dit geval is "vanuit christelijke hoek" door Rene Fransen, een gepromoveerd bioloog. Dus die heeft er wel verstand van.

Borger lijkt mij met zijn opvattingen vooral een crackpot die door het creationisme graag voor hun wagentje wordt gespannen.
pi_206567058
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 november 2022 15:01 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Dat is wel onhandig. Want één van je levenstaken is je eigen persoonlijkheid te verbeteren, en dan heb ik het niet over 100 meter rennen.
Oké, Sigaartje
pi_206567094
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 november 2022 15:23 schreef Haushofer het volgende:
Nou, in dit geval is "vanuit christelijke hoek" door Rene Fransen, een gepromoveerd bioloog. Dus die heeft er wel verstand van.
Moet er inderdaad terugkomen op mijn vooroordeel. Had er even op de snelle er doorheen gelezen met het idee dat het een kerk pamfletje zou zijn maar is goed te lezen. Daar wordt nergens op het christelijke gehamerd.

Biologie is al sinds heugenis een active hobby van mij, praktiserend vooral in de waterwereld en botanica. Maar een diepgaande studie heb ik er nooit van gemaakt. Het blijft interessant en verveeld nooit omdat het blijft ontwikkelen met nieuwe inzichten en ontdekkingen. Zal wel iets van alle tijden zijn, vroeger beetje meer dan nu dat de gemiddelde wetenschapper een christelijke achtergrond had. Je kon dat dan ook wel lezen in hun opvattingen over het reilen en zeilen in de natuur waarvan je 20 later kon aanvoelen dat het eigenlijk broodje aap verhaal is waar je toen tegen beter weten in gewoon mee wegliep.

Tegenwoordig kom je steeds vaker commercie tegen en de 'Don't bite the hand that feeds you' theoriën. Zo hoorde ik tijdje terug een radio interview met een hoog aangeschreven bioloog Dr zoenzo die werkzaam was op het onderzoekslaboratorium van het handelsmerk Sera. En het ging dan over aqautisch leven. Op het eind van de rit zat ie wat de producten van zijn werkgever te promoten, met flesje dit en flesje dat kopen en het komt allemaal goed. Dat terwijl als hij echt bioloog is ook echt wel moet weten dat ie zat te bioliegen en neimand die flesjes echt nodig heeft. Maar hij moet wel als zijn baantje hem lief is. Ook een crackpot dus of een sales manager met Dr titel.

Bij een hele hoop weten we niet eens wie daar een vinger in de pap heeft en wat de werkelijke motivaties zijn.

Allemaal leuk en aardig, probeer toch zo min mogelijk te hard van stapel te lopen. In de biologie is er immers nog steeds veel meer wat we niet weten dan wel. En bijna iedereen die dan geen professionele wetenschapper is maar Fervent en fanatiek biologie hobbyïst maakt zich er schuldig aan te denken dat zijn eigen ervaringen iets universeels moeten zijn wat voor iedereen geldt en er is 99% kans dat dit dus niet zo is. :9 Er bestaan geen 2 dezelfde ecosystemen, het is al onmogelijk te determineren dat ze hetzelfde zijn..

Nu ik het erover heb, valt me Christian Steinberg, Biologie professor van Humboldt Uni Berlijn weer even in.
Paar jaar terug uitgebreidte en diepgaande study gedaan naar stress ecology, waar Humine stoffen in het water als externe stressor een tot nog toe zeer grote onderschatte positieve stimulerende rol spelen in meer dan aqautisch leven alleen. De aanwezigheid heeft zeer belangrijke en waardevolle eigenschappen op zulk niveau dat je bijna kunt stellen dat je er nooit teveel van kunt hebben. Bij Uni te Gent houden/hielden ze zich daar ook al mee bezig. Die oudere papers zijn allemaal helaas weer off line. maar indien geïntersseerd zoek zijn naam, met Humic substances voor internationaal of Duitse terminologie. Of Stress Ecologie/ecology... Zal nog zat over te vinden zijn.

En Looistoffen, humine stoffen dus kennen we al eeuwen maar nooit geweten wat het eigenlijk is en doet en zolang als het aqaurium en de vijver bestaat willen de houders hiervan er vanaf middels filteren over active kool... En sinds kort is pas ontdekt hoe belangrijk het is om te hebben en dat je het nooit meer moet willen missen. Je moet er niet vanaf je moet het erin gooien. Zal me niet verbazen als deze Humine stoffen een significante rol spelen en gespeeld hebben in de evolutie van het leven.:) Daar is nog heel veel nieuws te ontdekken.
https://onlinelibrary.wil(...)65-2427.2006.01571.x

[ Bericht 0% gewijzigd door Watuntrik op 05-11-2022 22:00:37 ]
pi_206662344
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2022 15:28 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
We erven onze fysieke kenmerken van onze (voor)ouders. Twee lange ouders krijgen lange kinderen etc. Dit geldt dus ook voor bouw. Twee ouders met een zeer atletische bouw krijgen kinderen met een atletische bouw. Je erft vaak ook de vorm van de spieren, zoals de vorm van de kuiten. Als je je hele leven traint en als resultaat blijvend gespierder blijft, waarom zou je dat dan niet doorgeven? Het zal een subtiel verschil zijn maar wel merkbaar.
pi_206667904
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2022 17:31 schreef Vardar het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
Hij moet wel zijn genetische potentieel gaan benutten, zoals deze zoon...

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')