abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_206669045
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2022 22:47 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Hij moet wel zijn genetische potentieel gaan benutten, zoals deze zoon...

[ afbeelding ]
Je bedoelt doping gebruiken om spiergroei te stimuleren. :D
pi_206692942
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2022 22:47 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Hij moet wel zijn genetische potentieel gaan benutten, zoals deze zoon...

[ afbeelding ]
Potentieel gezien heeft iedereen dat in zich. Daarom heb je ook ouders die niet atletisch zijn waarvan een kind/kinderen dat wel zijn en vice versa. Wat jij stelt is een beetje van het niveau dat als je als westerling je hele leven chinees eet dan krijg je Chinese kinderen. :D

[ Bericht 0% gewijzigd door KerelGozer op 16-11-2022 00:04:59 ]
pi_206693276
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2022 23:59 schreef KerelGozer het volgende:

[..]
Wat jij stelt is een beetje van het niveau dat als je als westerling je hele leven chinees eet dan krijg je Chinese kinderen. :D
Ha, grappig. Nee, wat ik stel is van het niveau "negers zijn zwart geworden van de zon". Dat is evolutie en iedereen weet dat het klopt. Toen de mensen naar het noorden gingen werden ze blanker. Het hoeft niet complexer te zijn dan dat :)
pi_206696225
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2022 01:43 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Ha, grappig. Nee, wat ik stel is van het niveau "negers zijn zwart geworden van de zon". Dat is evolutie en iedereen weet dat het klopt. Toen de mensen naar het noorden gingen werden ze blanker. Het hoeft niet complexer te zijn dan dat :)
Als we je vergelijking hier gebruiken dan stel je eerder dat als ik en mijn vrouw vaak in de zon liggen en bruin worden dan krijgen we bruine kinderen. Maar dat is niet hoe het werkt. De potentie om bruin te worden zit vrijwel in ons allen (net zoals het spieren kweken), maar dat wil niet zeggen dat het bruin worden door de zon (of atletisch zijn) direct doorgegeven wordt van ouders op kinderen. Overigens het idee van dat mensen blanker werden toen ze naar het noorden trokken is achterhaald en klopt niet helemaal.
pi_206696398
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2022 12:45 schreef KerelGozer het volgende:

. Overigens het idee van dat mensen blanker werden toen ze naar het noorden trokken is achterhaald en klopt niet helemaal.
Hoe zit het dan wel?
pi_206696435
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2022 13:03 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Hoe zit het dan wel?
Ik ga even kijken of ik het artikel kan terugvinden.

Is niet hetzelfde artikel die ik in het verleden heb gelezen, maar stelt hetzelfde:
https://www.theatlantic.c(...)lor-our-skin/542694/

[ Bericht 12% gewijzigd door KerelGozer op 16-11-2022 13:13:00 ]
pi_206698478
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2022 12:45 schreef KerelGozer het volgende:

[..]
Als we je vergelijking hier gebruiken dan stel je eerder dat als ik en mijn vrouw vaak in de zon liggen en bruin worden dan krijgen we bruine kinderen. Maar dat is niet hoe het werkt. De potentie om bruin te worden zit vrijwel in ons allen (net zoals het spieren kweken), maar dat wil niet zeggen dat het bruin worden door de zon (of atletisch zijn) direct doorgegeven wordt van ouders op kinderen. Overigens het idee van dat mensen blanker werden toen ze naar het noorden trokken is achterhaald en klopt niet helemaal.
Als ik in een zonnig land ga wonen waar het bijna altijd zonnig is, en ik ga om de dag zonnen, dan word ik bruiner. Als ik dit mijn hele leven doe krijg ik 'bruinere' genen die ik doorgeef aan mijn kinderen. Het zal een minimaal verschil zijn, anders ga je binnen een paar generaties van blanke naar neger. Maar na zeer vele generaties wordt de huid permanent bruiner.
pi_206698554
Lamarckism and epigenetic inheritance: a clarification
https://link.springer.com/article/10.1007/s10539-018-9642-2
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
pi_206698984
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2022 17:04 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Als ik in een zonnig land ga wonen waar het bijna altijd zonnig is, en ik ga om de dag zonnen, dan word ik bruiner. Als ik dit mijn hele leven doe krijg ik 'bruinere' genen die ik doorgeef aan mijn kinderen. Het zal een minimaal verschil zijn, anders ga je binnen een paar generaties van blanke naar neger. Maar na zeer vele generaties wordt de huid permanent bruiner.
Als jij om de dag gaat zonnen krijg je huidkanker en sterf je eerder de natuur selecteert vanzelf de soort huidtype die meer melanine kunnen aanmaken. ;)
pi_206699319
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2022 18:08 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Als jij om de dag gaat zonnen krijg je huidkanker en sterf je eerder de natuur selecteert vanzelf de soort huidtype die meer melanine kunnen aanmaken. ;)
Waarom zijn negers zwart en waarom zijn de mensen in het noorden blanker? Noord-Afrikanen zijn blanker dan Congolezen. Zuid-Europeanen zijn blanker dan Noord-Afrikanen. Noord-Europeanen zijn blanker dan Zuid-Europeanen.

De huid wordt lichter wanneer het minder zonlicht ziet hé? Dat is evolutie...
pi_206701072
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2022 17:04 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Europeanen die eeuwen in Zuid- en Noord-Amerika, Zuid-Afrika, wonen krijgen na zoveel generaties nog gewoon witte kinderen. Wat je aanvankelijk stelde over atletische ouders die 'direct' atletische kinderen krijgen is aantoonbaar niet waar. Was het maar waar. En dit inderdaad:

quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2022 18:08 schreef Basp1 het volgende:

[..]
pi_206701885
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2022 20:28 schreef KerelGozer het volgende:

[..]
Europeanen die eeuwen in Zuid- en Noord-Amerika, Zuid-Afrika, wonen krijgen na zoveel generaties nog gewoon witte kinderen.
[..]

Die leven niet onder evolutionaire omstandigheden, die leven met moderne technologie. Leg eens uit waarom negers zwart zijn en hoe het kan dat mensen die noordelijker leven lichter zijn ?
pi_206704996
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2022 21:11 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Die leven niet onder evolutionaire omstandigheden, die leven met moderne technologie. Leg eens uit waarom negers zwart zijn en hoe het kan dat mensen die noordelijker leven lichter zijn ?
Dat is je al tig keer uitgelegd natuurlijke selectie. En melanine productie waarmee het cruciale vitamine D gevormd wordt. Bij een vitamine d deficiëntie is er een hogere kans dat je geen nageslacht maakt.
pi_206707207
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2022 09:00 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Dat is je al tig keer uitgelegd natuurlijke selectie. En melanine productie waarmee het cruciale vitamine D gevormd wordt. Bij een vitamine d deficiëntie is er een hogere kans dat je geen nageslacht maakt.
Ok, laten we zeggen dat we in de Congo zijn. Hoe donkerder de huid, hoe beter. Dus tijdens het evolutieproces gaat het zo: donkerdere huiden hebben betere voortplantingskansen en dus wordt de hele groep donkerder.

Prima, daar heb ik geen probleem mee. Maar die huiden moeten zowel donkerder worden als doorgegeven worden. En die huiden worden niet willlekeurig donkerder, de zon maakt ze ook donkerder. Het moet een combinatie zijn van natuurlijke selectie en invloed van de omgeving.

De zon maakt de huid donkerder en donkerdere huiden planten zich beter voort waardoor de groep zwart wordt.
pi_206707235
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2022 21:11 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Is er zoiets als "niet leven onder evolutionaire omstandigheden"? Kun je daaraan ontsnappen? Moderne technologie is gewoon een onderdeel van evolutie (je ziet daarin zelf ook een proces van dat het geavanceerder en complexer wordt). Maar wat bedoel je met "moderne technologie" in dit geval (waar het gaat om huidskleur)? Het wonen in huizen? De oermens zocht ook beschutting tegen de zon/weersomstandigheden door in grotten en hutjes te leven.
pi_206707275
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2022 12:33 schreef Libertarisch het volgende:

. Het moet een combinatie zijn van natuurlijke selectie en invloed van de omgeving.

dus gewoon zoals men ooit bedacht heeft survival of the fittest. Wat dus inhoud natuurlijke selectie onder druk van externe factoren.
pi_206707583
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2022 12:36 schreef KerelGozer het volgende:

[..]
Is er zoiets als "niet leven onder evolutionaire omstandigheden"? Kun je daaraan ontsnappen? Moderne technologie is gewoon een onderdeel van evolutie (je ziet daarin zelf ook een proces van dat het geavanceerder en complexer wordt). Maar wat bedoel je met "moderne technologie" in dit geval (waar het gaat om huidskleur)? Het wonen in huizen? De oermens zocht ook beschutting tegen de zon/weersomstandigheden door in grotten en hutjes te leven.
Evolutie gaat inderdaad altijd door, dat wil zeggen organismen en groepen blijven dynamisch. Veranderingen en adapties zijn onontkoombaar.

Wat betreft die blanken in coloniale gebieden, daar zijn meerdere dingen over te zeggen. Ze zijn er nog niet zo lang dus er is weinig evolutie overheen geweest. Ze leven niet als jager-verzamelaars, ze leven sedentair. Ze zitten bepaald niet in hun natuurlijke omgeving maar er is geen natuurlijke selectie tegen het nadeel van een blanke huid. Er is geen natuurlijke selectie tegen het nadeel omdat ze door technologie kunnen overleven.
pi_206710108
De evolutie van huidskleur is altijd al een behoorlijk hardnekkig probleem met de nodige hiaten geweest voor de wetenschap. Maar sinds een aantal jaren en met de vordering in medische kennis en andere technologieën zijn er nieuwe hypothesen ontwikkeld.

Sommige onderzoekers vermoeden nu dat huidskleur is geëvolueerd na gelang de hoeveelheid UV straling die het sterkst is op de evenaar en dan hoger en lager hiervan langzaam minder wordt. Met data over hoeveelheid UV straling per regio op aarde, verkregen door NASA, is onderstaande illustratie samengesteld. Met de voorspelde huidskleur van inboorlingen per regio gerelateerd aan de hoeveelheid UV.

Onderzoek heeft uitgewezen dat een grote hoeveelheid UV straling voor individuen met weinig melanine gaat ten koste van de opslag van foliumzuur een essentiële vitamine B. Een te kort aan dit vitamine B veroorzaakt bij zwangere vrouwen geboorteafwijkingen en verminderd sperma productie bij de man en nog enkele overige aandoening. Dus het evolutionair respons om de afbraak van foliumzuur tegen te gaan zijn de huidcellen extra melanine gaan produceren.

Daarnaast maakt ons lichaam Vitamine D aan door blootstelling aan UV straling, op de evenaar waar deze straling het sterkst is maakt het lichaam ondanks veel melanine nog voldoende vitamine D aan. Echter met de migratie van deze donkere mens naar bv. noordelijke gebieden waar ze veel minder aan UV werden blootgesteld was veel melanine een nadeel hiermee wordt er te weinig vitamine D aangemaakt. Vitamine D is verantwoordelijk voor sterke botten, tanden en overige zaken. (Denk aan Rachitis de Engelse ziekte) Hier was weer het evolutionaire respons dat individuen met (te)veel melanine weinig overlevingskans hadden en die met minder melanine aanmaak een beter voortplantingsvermogen en overlevingskans. Enzo met dit natuurlijk evolutionair fokprogramma zijn individuen met minder melanine aanmaak uiteindelijk overgebleven in de gebieden met lage UV straling. :) Minder zon zijn blank/lichtbruin/geel/rood whatever in hun voordeel. Maar we hebben en maken allemaal melanine, stop een spierwitte Noorman lang genoeg in de zon en ook hij wordt bruin.

Vice Versa geldt hetzelfde verhaal, wie te weinig melanine maakt plant zich slecht voort en overleeft niet lang op de evenaar.

Uiteraard moet je dit in de juiste tijdgeest plaatsen... Tegenwoordig weten we meer, Engelse ziekte is zowat uitgestorven met de wetenschap dat we met ons dieet extra vitamine D moeten innemen. Hetzelfde geldt voor foliumzuur. Kleding, schaduwdoeken of zelfs met je blote kont de zon in waar minder UV is.

https://www.psu.edu/impact/story/the-evolution-of-skin-color/

^O^ 8} Prachtige theorie...

[ Bericht 0% gewijzigd door Watuntrik op 17-11-2022 16:45:17 ]
pi_206710310
Wat ook opvallend is, is dat de huid op de armen vaak mooi bruin is en dat de huid op de bovenbenen en de kont melkwit is. Die huid op de armen blijft ook in de winter bruiner dan de huid op de kont. De kont zou er lang over doen om even bruin te worden.
  donderdag 17 november 2022 @ 18:01:05 #230
485791 CharlesKinbote
verwijderen a.u.b.
pi_206710832
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2022 12:51 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Nee, dat doe ik niet. Ik vertrek vanuit het idee dat een biologisch lichaam zich niet gedraagt volgens de natuurkundige wetten (lees: creatief is).
Dan moet je alle opties in ogenschouw nemen om dat te verklaren. Eén van die opties is dat er sprake is van een geest die op zichzelf is en zich heeft genesteld in een lichaam. Een andere optie is dat er reacties in het lichaam zijn die het gedrag verklaren.
Geen van beiden is nog bewezen.
Een andere optie is dat de Natuur van zichzelf gewoon creatief is, en dat de "wetten" die wij hebben bedacht geen wetten zijn, maar handige, doch onvolmaakte menselijke modellen die we kunnen gebruiken om informatie te ordenen en te verklaren. Als we het zo bekijken, dan hoeven we geen mysterieuze, onafhankelijke geest te bedenken, of een mysterieuze, onbereikbare God. Dan is God gewoon hier lekker creatief aan het zijn! "Natura naturans", zoals Spinoza zou zeggen.
verwijder dit account.
pi_206718542
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2022 18:01 schreef CharlesKinbote het volgende:
Een andere optie is dat de Natuur van zichzelf gewoon creatief is, en dat de "wetten" die wij hebben bedacht geen wetten zijn
En daar sla je de spijker op de kop. De dode natuur gedraagt zich volgens vaste wetten, hoe je het draait of keert. We hebben lang nog niet deze wetten in kaart. Einstein begon met een nieuwe ordening van wetten, een nieuw uitgangspunt die al altijd heerst in ons universum.
Een creatieve dode natuur bestaat niet, omdat alles in de dode natuur een oorzaak heeft en gebaseerd is op uitwisseling van kracht. Maar niets wordt verzonnen. En dat kan een mens wel. Als ik wil dat mijn vinger beweet, doet hij dat. Er gaat een stroompje vanuit mijn hersenen. Dat is dode natuur eigen. Maar waar begint het? En daar ligt het probleem. Ik denk ik beweeg mijn vinger. En die gedachte komt niet voort uit een kracht van de dode natuur. Een steen rolt van een berg en een natuurkundige kan dat beredeneren hoe dat is begonnen. Ergens begint de oorzaak van de beweging. Ergens begint de gang van een orkaan, en die is altijd te berekenen. Mijn beslissing om een vinger te bewegen is niet beredeneerbaar. Ik verzin dat zelf.
pi_206723808
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2022 18:01 schreef CharlesKinbote het volgende:

[..]
Een andere optie is dat de Natuur van zichzelf gewoon creatief is, en dat de "wetten" die wij hebben bedacht geen wetten zijn, maar handige, doch onvolmaakte menselijke modellen die we kunnen gebruiken om informatie te ordenen en te verklaren. Als we het zo bekijken, dan hoeven we geen mysterieuze, onafhankelijke geest te bedenken, of een mysterieuze, onbereikbare God. Dan is God gewoon hier lekker creatief aan het zijn! "Natura naturans", zoals Spinoza zou zeggen.
De mysterieuze, onafhankelijke, geest bestaat. Wat je niet kunt aantonen is onafhankelijk bestaande 'materie'.
  vrijdag 18 november 2022 @ 20:17:51 #233
485791 CharlesKinbote
verwijderen a.u.b.
pi_206724251
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2022 19:56 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
De mysterieuze, onafhankelijke, geest bestaat. Wat je niet kunt aantonen is onafhankelijk bestaande 'materie'.
Ik ben geen materialist, begrijpend lezen blijft toch knap lastig als je zo verlicht bent als jij hè?
verwijder dit account.
pi_206724540
quote:
16s.gif Op vrijdag 18 november 2022 20:17 schreef CharlesKinbote het volgende:

[..]
Ik ben geen materialist, begrijpend lezen blijft toch knap lastig als je zo verlicht bent als jij hè?
Ik ben het grotendeels eens met je voorgaande post. Het klopt dat, als God bestaat,God in de natuur is. Maar als jij zegt dat we geen geest hoeven te 'bedenken' neem ik logischerwijs aan dat je een materialist bent.
pi_206792672
quote:

[..]
:') x999
pi_206792796
quote:
1s.gif Op woensdag 23 november 2022 17:20 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Laat mij materie zien. Gebruik een telescoop en ander gereedschap. Het lukt je niet. We nemen de wereld waar via onze zintuigen. Wat wij materie noemen bestaat uit geuren, kleuren, geluiden, etc. Wat materie is buiten het geestelijke en of dat überhaupt bestaat weten we niet. Ja, mensen denken dat er een externe wereld is. Maar we kunnen onmogelijk aantonen dat zoiets bestaat. Het is niets dan het product van de menselijke geest.
pi_206792908
quote:

[..]
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 17:28 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Laat mij materie zien. Gebruik een telescoop en ander gereedschap. Het lukt je niet. We nemen de wereld waar via onze zintuigen. Wat wij materie noemen bestaat uit geuren, kleuren, geluiden, etc. Wat materie is buiten het geestelijke en of dat überhaupt bestaat weten we niet. Ja, mensen denken dat er een externe wereld is. Maar we kunnen onmogelijk aantonen dat zoiets bestaat. Het is niets dan het product van de menselijke geest.
Omdat wij zintuigen hebben om waar te nemen, bestaat de rest niet. Oké man :')
pi_206792931
quote:
1s.gif Op woensdag 23 november 2022 17:40 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
[..]
Omdat wij zintuigen hebben om waar te nemen, bestaat de rest niet. Oké man :')
De rest is iets wat je zelf hebt bedacht. Noem het een verzinsel, noem het een fantasie. Je weet dat je ervaring bestaat maar of er iets buiten je ervaring bestaat weet je niet.
pi_206793089
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 17:42 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
De rest is iets wat je zelf hebt bedacht. Noem het een verzinsel, noem het een fantasie. Je weet dat je ervaring bestaat maar of er iets buiten je ervaring bestaat weet je niet.
Toevallig dat iedereen wat betreft materie vrijwel hetzelfde fantaseert. En dat de minimale variatie, mede veroorzaakt door talige begrippen, goed te verklaren zijn, fysisch. Je zou bijna denken dat materie de gemene deler is, maar nee joh, laten we het gewoon op een fantasietje houden.
pi_206793244
quote:
1s.gif Op woensdag 23 november 2022 17:58 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Toevallig dat iedereen wat betreft materie vrijwel hetzelfde fantaseert. En dat de minimale variatie, mede veroorzaakt door talige begrippen, goed te verklaren zijn, fysisch. Je zou bijna denken dat materie de gemene deler is, maar nee joh, laten we het gewoon op een fantasietje houden.
"Iedereen ervaart hetzelfde dus maken we van iets dat buiten ervaring staat de gemene deler"

Nee, dat slaat nergens op. De ervaring is de gemene deler, niet een bedenksel dat daarbuiten staat.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')